Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 111 ... 338 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 14:32

CAP-Team

XBL: CAPTeam

koelkast schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:43:
Is er een manier om een rolluik te sturen op basis van tijd (bijv. 15 seconden) en dan tóch te weten wat de huidige stand is (dus het percentage is dat 'ie open is)?
Mijn somfy rolluiken (met Tahomabox) en Shelly Roller shutters rapporteren hoever de screens en rolluiken open zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door CAP-Team op 26-09-2023 16:17 ]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is er een manier om een rolluik te sturen op basis van tijd (bijv. 15 seconden) en dan tóch te weten wat de huidige stand is (dus het percentage is dat 'ie open is)?
Watvoor type rolluik/motor gaat het om?

Somfy RTS heeft geen status, is 1-richtingsverkeer.
Somfy IO heeft wel status, is 2-richtingsverkeer.

Doordat Somfy RTS geen status doorgeeft, ziet HA altijd “onbekend” qua status helaas. Heb de code niet meer, maar heb deze motoren ooit “stateful” kunnen maken met customize, maar zonder lokale implementatie niet echt bruikbaar in HA direct.

Gebruik Homebridge met Homebridge-Tahoma plug-in voor mijn RTS gordijnen. Daarin houdt de plug-in wel status bij 0-50-100% waarbij 50% de My stand is. Deze werkt ook met de lokale API, dus geen limieten qua aansturingen per uur. Standaard gaat ook IO via deze plug-in, dat heb ik uitgezet.

Voor Somfy IO gebruik ik de HomeKit controller direct gekoppeld aan de Tahoma Switch, zodat je direct de status goed hebt en ook 100% lokale besturing hebt.

Gallery V&A

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:04

JoepW

iRacer & Home Assistant

@BiG-GuY Ik heb een RTS zonnescherm. Welke hardware en software voor HA heb ik nodig om deze te besturen?

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:32

Wallie

Herr

Ik heb er ook eentje, en ook een 433Mhz zender aan m'n PC. Ooit wel eens werkend in Domoticz gehad, geen idee meer hoe ik dit gedaan (ja, via de afstandsbediening het zonnenscherm op pairing gezet weet ik nog, maar geen idee meer wat het was aan de kant van Domoticz)

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

JoepW schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:37:
@BiG-GuY Ik heb een RTS zonnescherm. Welke hardware en software voor HA heb ik nodig om deze te besturen?
Heb je al een Somfy Hub in huis? Voor lokale controle heb je de Tahoma Switch of Connexoon nodig. De officiële Somfy hubs worden direct herkend met de Overkiz integratie in HA.

Je mist dan alleen de status bij RTS motors, de Homebridge implementatie die ik noemde geeft een virtuele status die ervanuitgaat dat alle commando’s aangekomen en uitgevoerd zijn, wat je dus niet in het protocol kan controleren.

Omdat ik ook IO in huis heb, moest ik wel een offficiële hub hebben, als je enkel RTS hebt en nog niks in huis hebt, ben je mogelijk beter af met een third party RTS oplossing.

Heb 13 RTS (vouw)gordijnen en 14 IO rolluiken in huis.

RTS werkt op 433Mhz, IO werkt op 868Mhz.

Dus wat heb je al in huis en hoeveel stuks wil je kunnen besturen?

[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 27-09-2023 08:33 ]

Gallery V&A

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

BiG-GuY schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:19:
[...]

Heb je al een Somfy Hub in huis? Voor lokale controle heb je de Tahoma Switch of Connexoon nodig. De officiële Somfy hubs worden direct herkend met de Overkiz integratie in HA. Je mist dan alleen de status bij RTS motors, de implementatie die ik noemde geeft een virtuele status die ervanuitgaat dat alle commando’s aangekomen en uitgevoerd zijn.

Omdat ik ook IO in huis heb, moest ik wel een offficiële hub hebben, als je enkel RTS hebt en nog niks in huis hebt, ben je mogelijk beter af met een third party RTS oplossing.

Heb 14 IO rolluiken en 13 RTS (vouw)gordijnen in huis.

Dus wat heb je al in huis en hoeveel stuks wil je kunnen besturen?
Ik heb enkel dat ene RTS zonnescherm en die wordt nu bediend met de simpele somfy a/b zonder hub of wat dan ook.
Weet jij of iemand anders welke third party hardware werkt?

[ Voor 3% gewijzigd door JoepW op 27-09-2023 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

JoepW schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:33:
[...]

Ik heb enkel dat ene RTS zonnescherm en die wordt nu bediend met de simpele somfy a/b zonder hub of wat dan ook.
De hubs of third party oplossingen worden door de motor in je zonnescherm gewoon gezien als een extra afstandsbediening. Een RTS motor kan met dacht ik 5 “remotes” tegelijk gepaired zijn. En je hebt ook Somfy RTS sensoren die aan de hand van de wind/zon je scherm kunnen besturen.

Dus je kan er dan voor kiezen om een Tahoma Switch te kopen en deze te koppelen aan je RTS scherm. Heb geen recente ervaring met de alternatieve oplossingen, maar die zijn goedkoper te vinden.

Deze heb ik vroeger gebruikt: http://www.rfxcom.com/RFX433XL-USB
Toen met Homebridge verbonden naar HomeKit toe, daarvoor werkte het niet handig.

Alles wat RTS ondersteund moet werken, dan moet je alleen nog checken of die specifieke third party oplossing werkt in HA. Let op dat RTS op een heel specifiek kanaal werkt op 433Mhz, dus de third party oplossing moet die specifieke 433Mhz frequentie ondersteunen. Als er RTS genoemd wordt, kan je daar wel vanuit gaan.

Houd er ook rekening mee dat je met RTS dus geen status hebt in het protocol, dus als je met de fysieke remote bestuurt terwijl je hem gekoppeld hebt aan iets anders, weet het andere systeem niet dat je het hebt bestuurd.

Dat heb ik hier opgelost door de Hue Tap Dials verspreid over het huis in te stellen voor de verlichting en de gordijnen/rolluiken. Dan gebruiken we de fysieke RTS remotes niet. Alleen bij nood pakken we die uit de kast.

[ Voor 16% gewijzigd door BiG-GuY op 27-09-2023 08:49 ]

Gallery V&A

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

BiG-GuY schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:45:
[...]

De hubs of third party oplossingen worden door de motor in je zonnescherm gewoon gezien als een extra afstandsbediening. Een RTS motor kan met dacht ik 5 “remotes” tegelijk gepaired zijn. En je hebt ook Somfy RTS sensoren die aan de hand van de wind/zon je scherm kunnen besturen.

Dus je kan er dan voor kiezen om een Tahoma Switch te kopen en deze te koppelen aan je RTS scherm. Heb geen recente ervaring met de alternatieve oplossingen, maar die zijn goedkoper te vinden.

Deze heb ik vroeger gebruikt: http://www.rfxcom.com/RFX433XL-USB
Toen met Homebridge verbonden naar HomeKit toe, daarvoor werkte het niet handig.

Alles wat RTS ondersteund moet werken, dan moet je alleen nog checken of die specifieke third party oplossing werkt in HA. Let op dat RTS op een heel specifiek kanaal werkt op 433Mhz, dus de third party oplossing moet die specifieke 433Mhz frequentie ondersteunen. Als er RTS genoemd wordt, kan je daar wel vanuit gaan.

Houd er ook rekening mee dat je met RTS dus geen status hebt in het protocol, dus als je met de fysieke remote bestuurt terwijl je hem gekoppeld hebt aan iets anders, weet het andere systeem niet dat je het hebt bestuurd.

Dat heb ik hier opgelost door de Hue Tap Dials verspreid over het huis in te stellen voor de verlichting en de gordijnen/rolluiken. Dan gebruiken we de fysieke RTS remotes niet. Alleen bij nood pakken we die uit de kast.
Een Tahoma switch lijkt me overkill voor 1 zonnescherm. Ik denk dat ik de http://www.rfxcom.com/RFX433XL-USB maar eens ga proberen binnenkort.

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:32

Wallie

Herr

JoepW schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:51:
[...]

Een Tahoma switch lijkt me overkill voor 1 zonnescherm. Ik denk dat ik de http://www.rfxcom.com/RFX433XL-USB maar eens ga proberen binnenkort.
Die zou moeten werken, heb de niet XL, en daar had ik het met Domonticz werkend mee.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

JoepW schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:51:
[...]

Somfy heeft overigens recent ook deze uitgebracht: Somfy Connectivity Kit

Deze was voor mij te beperkt geweest, maar met je enkele RTS motor mogelijk ook een prima optie. Nog geen lokale API voor die versie van wat ik kan vinden.

https://community.home-as...-or-homekit/392569?page=2

[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 27-09-2023 09:08 ]

Gallery V&A

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

BiG-GuY schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:05:
[...]

Deze was voor mij te beperkt geweest, maar met je enkele RTS motor mogelijk ook een prima optie. Nog geen lokale API voor die versie van wat ik kan vinden.

Goede tip, enkel wel de vraag of dat dan helemaal local met HA te bedienen is en niet via de cloud. Ik ben voor 99% op local oplossingen over. Enkel EvoHome is nog via de cloud.

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:15
JoepW schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:12:
[...]
Goede tip, enkel wel de vraag of dat dan helemaal local met HA te bedienen is en niet via de cloud. Ik ben voor 99% op local oplossingen over. Enkel EvoHome is nog via de cloud.
Dat is volledig lokaal te bedienen via Homekit, maar dit wordt slechts bij een beperkt aantal apparaten ondersteund. Anders gaat het via de Overkiz integratie, die is volledig cloud based

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:57
BiG-GuY schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:05:
[...]

@JoepW die connectivity kit ondersteunt de lokale API niet. Die werkt alleen via de cloud.

Ik gebruik een test versie van de Overkiz integratie met mijn Connexxoon die via de lokale API werkt, en dat gaat prima. Ik gebruik wel Somfy IO overigens.

Home Assistant configuratie

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik probeer als het boilervat ( ensor.wpb_smart_implant_air_temperature_9) onder de 48 graden is dat dan het pv contact aangaat en de atlantic wpb gaat verwarmen.
In developer tools onder stats is de temperatuur nu 47 graden, maar kijk ik in homeassistant en je druk op actions rechter muisknop op TEST dan heb ik geen match, dus de automation word niet geactiveerd.

Ik doe vast wat verkeerd, maar ik kom er niet uit, hieronder de code.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
alias: WPB pv contact
description: Als power terugleverd meer als 500w dan pv contact aan, of TT boilervat <- 48c
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.power_usage
    below: -500
    for:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0
    id: below_- 500w
    for:
    id: above_500w-5min
    above: 500
    entity_id: sensor.wpb_smart_implant_air_temperature_9
    id: tt-abov55
    above: 54.9
    below: 48
    id: wpb-tt-below48
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - below_- 500w
        sequence:
          - service: switch.turn_on
            data: {}
            target:
              entity_id: switch.wpb_relais_pv_water_kogelkraan_2
      - conditions:
            id:
              - above_500w-5min
        sequence:
          - service: switch.turn_off
            target:
      - conditions:
          - condition: and
            conditions:
              - condition: state
                entity_id: binary_sensor.wpb_draaiuren_met_pv_zon
                state: "on"
                id:
                  - wpb-tt-below48
        sequence:
            target:
      - conditions:
            id:
              - tt-abov55
              - above_500w-5min
        sequence:
            target:
mode: queued
max: 10

-edit-

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

vandermark schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:57:
Ik heb HA geupdate naar laatste core 2023.9.3 en al mijn custom cards doen het niet meer, zowel apex charts als mini-graph zijn 'stuk'.. Wat gaat hier mis?

[Afbeelding]
Je zou kunnen overwegen om te switchen naar decluttering card, die werkt bij mij erg lekker, alleen een iets andere insteek vwb variabelen

• Oon
  • Niet online

Oon

Ik kwam er na een update achter dat de container die gebruikt wordt voor de VSCode add-on natuurlijk geen geïnstalleerde pakketten onthoudt, dus ik heb mijn config template script omgeschreven naar Python

Ik weet niet of iemand anders hier iets aan heeft, maar ik gebruik het nu zelf actief voor mijn slimme stekkers en het is echt geweldig om op deze manier dingen te kunnen hergebruiken. Wat mij betreft echt een aanrader voor mensen die ook slimme stekkers of andere veelvoudige apparaten hebben die allemaal hetzelfde stukje config nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:32
nike schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:04:
Ik probeer als het boilervat ( ensor.wpb_smart_implant_air_temperature_9) onder de 48 graden is dat dan het pv contact aangaat en de atlantic wpb gaat verwarmen.
In developer tools onder stats is de temperatuur nu 47 graden, maar kijk ik in homeassistant en je druk op actions rechter muisknop op TEST dan heb ik geen match, dus de automation word niet geactiveerd.

Ik doe vast wat verkeerd, maar ik kom er niet uit, hieronder de code.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
alias: WPB pv contact
description: Als power terugleverd meer als 500w dan pv contact aan, of TT boilervat <- 48c
trigger:
    below: -500
    for:
    id: below_- 500w
    for:
    id: above_500w-5min
    above: 500
    id: tt-abov55
    above: 54.9
    below: 48
    id: wpb-tt-below48
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - below_- 500w
        sequence:
            target:
      - conditions:
            id:
              - above_500w-5min
        sequence:
            target:
      - conditions:
          - condition: and
            conditions:
                entity_id: binary_sensor.wpb_draaiuren_met_pv_zon
                state: "on"
                id:
                  - wpb-tt-below48
        sequence:
            target:
      - conditions:
            id:
              - tt-abov55
              - above_500w-5min
        sequence:
            target:
mode: queued
max: 10
Als je een automation test dan is er geen trigger aanwezig. Al jou acties zijn gebaseerd op 1 van je gedefinieerde triggers, dus geen van die acties zullen als geldige actie gezien worden.

Het beste wat je kan doen is even in Developer Tools -> States de entity opzoeken, en daar de waarde in updaten. Dan gaat je automation wel af namelijk

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Dutchess_Nicole check, bedankt, in def tools waarde updaten werkt het wel.

-edit-

• etmnidj1
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-08 11:27
Bedankt voor je reactie!

Heb jij ook nog een trigger voor deze automation of? Ik had als trigger nog staan dat als de status van uit naar aan gaat er dan gedimd moet worden; maar dat werkte met veel vertraging; denk omdat het status update interval te lang is (dacht 30 sec).

Als ik de automation test vanuit HA werkt het. Als ik echter fysiek de dimmer (Robbshop) aanzet en het percentage is 100% dimt hij niet naar 5%. Wel als ik de automation trigger vanuit HA? Ik had de hoop dat als je fysiek de dimmer indrukt = aanzet, hij dan dimt naar de 5% als het na een bepaald tijdstip is.
Ecl!pS schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:09:
[...]

ik heb het zelfde gemaakt voor mijn toilet; onderstaande moet je als action hebben

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
if:
  - condition: time
    after: "07:00:00"
    before: "22:00:00"
then:
  - type: turn_on
    device_id: 308fe3b9a6e471b2b450cf5a96a7299e
    entity_id: light.verlichting_plee
    domain: light
    brightness_pct: 100
else:
    device_id: 308fe3b9a6e471b2b450cf5a96a7299e
    entity_id: light.verlichting_plee
    brightness_pct: 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

JoepW schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:12:
[...]
De HomeKit implementatie is 100% lokaal maar werkt enkel met IO apparaten. Doordat HomeKit vereist dat een apparaat 2-weg communicatie ondersteund zal je zonder extra methoden RTS niet in ‘HomeKit’ krijgen.

Ik gebruik mijn Tahoma Switch (local API) met de homebridge-tahoma plugin. Om zo de RTS gordijnen wel ‘2-weg’ communicatie te geven. Dat hebben ze niet letterlijk, maar voor de status in de HomeKit entiteiten wel. Welke je dus weer koppelt aan Home Assistant.

Wanneer HA Overkiz eenmaal de lokale API ondersteund, is wel alles lokaal te bedienen, echter lost dat het probleem niet op dat HA ze niet stateful maakt, dus je hebt dan nog steeds geen status van de RTS motoren. De Overkiz RTS implementatie doet enkel open/dicht/my commando’s, net als de Tahoma zelf.

Volgens mij communiceert de Tahoma box zelf voor de eigen app nog wel via de cloud. Maar de eigen app heb je eigenlijk alleen nodig om de eerste keer de motors te koppelen. Zodra je alles gekoppeld hebt en de lokale API hebt geactiveerd, heb je de hele Tahoma app niet meer nodig en draait alles via de lokale API.

Die RFXCom is enkel lokaal te bedienen, dus dat is sowieso 100% lokaal. Die RFXCom is echter duurder dan die Connectivity Kit en moet je nog wel programmeren. Toen moest dat nog met een externe tool via Windows om de codes van de bestaande remote te kunnen afluisteren en te kopiëren.

Gallery V&A

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:00
hi allen

Ik ben sinds kort ook bezig met HA, vooral om het nu eerst te leren kennen.
Zoals velen heb ik een picture elements kaart met daarin een afbeelding van grondplan.
Mijn idee is om een overliggende afbeelding te plaatsen waarvan de opacity veranderd volgens uur van de dag;
Als in snacht donker: 0%, overdag 100%. Deze afbeelding is dan een 'overdag' variant van de basis foto. Om zo zonlicht te simuleren in de kaart.

om wat uit te sluiten heb ik de opacity aan een slider toegekend.
hiervoor heb ik volgende in mijn configuration
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
input_number:
  opacity_slider:
    name: Opacity Slider
    min: 0
    max: 100
    step: 1
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      picture_opacity:
        friendly_name: 'Picture Opacity'
        value_template: >
          {% set hour = now().hour %}
          {% if hour >= 0 and hour < 12 %}
            {{ hour * 8.3333 }}
          {% else %}
            {{ (24 - hour) * 8.3333 }}
          {% endif %}
        unit_of_measurement: '%'

in automation heb ik dan
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- alias: Adjust Picture Opacity
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: input_number.opacity_slider
  action:
    - service: homeassistant.update_entity
      entity_id: sensor.picture_opacity
      data_template:
        value: "{{ trigger.to_state.state | float }}"

in mijn picture elements heb ik dan volgende
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
type: picture-elements
image: /local/images/basis_dag.png
elements:
  - type: image
    entity: input_number.opacity_slider
    image: /local/images/basis_dag.png
    style:
      opacity: '{{ (states("input_number.opacity_slider") | int) / 100 }}'

als ik de opacity manueel kies ipv de code zonder entity vermelding, dan werkt het.
Pas ik de slider aan, of via ontwikkelhulpmiddelen de status van de entiteit, dan werkt het niet.

alles wordt netjes herkend, maar alsnog verandert de opacity niet mee met de waarde van de slider.

Iemand die hier wat (zon)licht op wil schijnen?

• HuismAndré
  • Laatst online: 23:12

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

TheFes schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:54:
[...]
  1. Maak een backup
  2. Noteer de entity_ids die je gebruikt van de oude integratie
  3. Verwijder de oude integratie
  4. Reboot
  5. Check in developer tools > states of de oude entities echt weg zijn
  6. Installeer de nieuwe integratie
  7. Hernoem de entities naar de entities van de oude integratie
Ik probeer dit nu te doen alleen met dit verschil dat er geen oude integratie is. De oude entitiy "sensor.water_usage" is een template sensor. Die heb ik netjes uitgecomment maar ook na 2 x opnieuw opstarten kan ik de nieuwe integratie z'n soortgelijke sensor nog niet hernoemen naar "sensor.water_usage". Help? Hoe nu verder?

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
HuismAndré schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:50:
[...]

Ik probeer dit nu te doen alleen met dit verschil dat er geen oude integratie is. De oude entitiy "sensor.water_usage" is een template sensor. Die heb ik netjes uitgecomment maar ook na 2 x opnieuw opstarten kan ik de nieuwe integratie z'n soortgelijke sensor nog niet hernoemen naar "sensor.water_usage". Help? Hoe nu verder?
Daarom was dus die check waarin je kijkt of de oude entity weg is
Maar zoek de oude entity op in devtools > states. Open de entity info en dan kun je hem onder Settings verwijderen

• HuismAndré
  • Laatst online: 23:12

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

TheFes schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:52:
[...]

Daarom was dus die check waarin je kijkt of de oude entity weg is
Maar zoek de oude entity op in devtools > states. Open de entity info en dan kun je hem onder Settings verwijderen
Dat verwijderen was iets waar ik dus zo bang voor was (bang dat daarmee ook de long term history door het putje ging). Maar het is gelukt. Bedankt.

André Huisman (www.new-line.nl)

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:37

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik zou graag in 1 keer van al mijn lampen (die via Zigbee2mqtt in HA staan) de power on behavior veranderen. Iemand daar een handig truukje voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:27
Ik gebruik hier deze hacs integratie voor, deze is nu wel gearchiveerd maar voor mijn werkt deze nog prima.
https://github.com/nagyro...nents-cover-rf-time-based

Hiermee blijft de status behouden en je kunt ze op percentage sturen.

In het volgende topic heeft iemand dit met scripts en automations gemaakt maar ik heb dit nog niet omgebouwd:
https://community.home-as...ver-time-based/187654/238

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:07
Zijn er ook mensen die ipv een tablet een touch display gebruiken met een HDMI of dvi poort aan de achterkant? Ik wil een scherm in de bijkeuken plaatsen. Direct daarachter zit de garage waar ik mijn home asssistant server kan plaatsen. Dus dan is een HDMI kabel en stroom door de muur boren voldoende om het display aan te sluiten.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 22:00
@paQ @Toppe heel mooi deze kaarten! Ik ga jullie posts even goed doornemen om zo mijn eigen huis in kaart te brengen.
Ben ook pas deze week begonnen met installeren van HA, twee smart dimmers en een P1 meter. Dus heb nog genoeg uit te vogelen.

[ Voor 34% gewijzigd door El-Vder op 27-09-2023 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
paQ schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:03:
Sja ik denk dat ik officieel klaar ben hier. Ik weet ook oprecht niets meer :')
Behalve dan meldingen van pakjes die onderweg zijn. En dat zijn er soms echt een shitload. Alleen PostNL lijkt buiten alle plugins te vallen, en ben niet zeker of de Aftership API doet wat ik hoop. :S
Tips welkom!

Beneden en de bovens
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Boven heeft elke kamer zijn eigen thermostaat, en dankzij een tip van @Toppe deze card als pop-up. (simple-thermostat) die ook nog wat te tweaken is, en een pop-up is dus kan automatisch gesloten worden.
[Afbeelding]

Ben ook echt superblij met de stofzuigerkaart plugin :Y
Het werkt gewoon zoveel sneller dan de app openen en daar een taak in starten. Het is grafisch wel veel werk overigens.
[Afbeelding]
Heel mooi geworden _/-\o_

Op welke manier roep je de bediening van de lampen aan? Ik zie daar geen icoontjes voor namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 10:46

paQ

Oesie schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:44:
[...]

Heel mooi geworden _/-\o_

Op welke manier roep je de bediening van de lampen aan? Ik zie daar geen icoontjes voor namelijk.
dit gaat vast weer naar het HASS topic :+

Gewoon met transparante images.
Ik ben niet zo van de icoontjes behalve als ze iets toevoegen.

M.a.w. ik klik gewoon op de ruimte: aan/uit
hold: dimmer

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0VAkOlZwEBVAE6XwfokF8hLlX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sL5T7gNkzDDuMXeiGDnjKl3T.png?f=fotoalbum_large

Wie weet hoe ik de ZB extreme mini kan configureren voor een ander schakelaar type? Ik kan nergens de configuratie opties vinden. Misschien heeft iemand het al uitgezocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Possible schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:02:
Zijn er ook mensen die ipv een tablet een touch display gebruiken met een HDMI of dvi poort aan de achterkant? Ik wil een scherm in de bijkeuken plaatsen. Direct daarachter zit de garage waar ik mijn home asssistant server kan plaatsen. Dus dan is een HDMI kabel en stroom door de muur boren voldoende om het display aan te sluiten.
HA zelf heeft geen GUI he... Je zult een browser of de app moeten draaien.

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 20:57
etmnidj1 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:50:
Bedankt voor je reactie!

Heb jij ook nog een trigger voor deze automation of? Ik had als trigger nog staan dat als de status van uit naar aan gaat er dan gedimd moet worden; maar dat werkte met veel vertraging; denk omdat het status update interval te lang is (dacht 30 sec).

Als ik de automation test vanuit HA werkt het. Als ik echter fysiek de dimmer (Robbshop) aanzet en het percentage is 100% dimt hij niet naar 5%. Wel als ik de automation trigger vanuit HA? Ik had de hoop dat als je fysiek de dimmer indrukt = aanzet, hij dan dimt naar de 5% als het na een bepaald tijdstip is.

[...]
De fysieke knop op de dimmer praat niet met HomeAssistant, dus die zal enkel de dimmer lokaal aan sturen met de laatste onthouden stand (bijvoorbeeld 100%). Je zou Robbshop nog eens kunnen mailen of het ook mogelijk is om die setting aan te passen zonder dat de dimmer aangaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:07
new_guy schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:34:
[...]

HA zelf heeft geen GUI he... Je zult een browser of de app moeten draaien.
Yep I know :P

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:03
Vaevictis_ schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:26:
[Afbeelding]

Wie weet hoe ik de ZB extreme mini kan configureren voor een ander schakelaar type? Ik kan nergens de configuratie opties vinden. Misschien heeft iemand het al uitgezocht?
Switchen tussen schakelaar en drukknop gaat volgens mij enkel met de fysieke knop op de zbmini-l2. 3 keer duwen en het groen lichtje gaat drie keer knipperen. Zie de manual voor meer info

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 20:57
@paQ Hoe laat je die simple-thermostat card zien in https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76466906 ? Ik zit nu al een paar avonden te zoeken, maar nog niet echt met resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
We hebben een nieuwe keuken. In de oude keuken had ik onder de keukenkastjes Ikea Tradrfi Floalt lampen gemaakt, due die deden leuk mee in Home Assistant (gewoon via de Ikea hub). De nieuwe keuken heeft echter ingebouwde LED-spotjes. Het stopcontact waar deze uit gevoed worden is goed toegankelijk, dus ik zou zo'n Ikea Tradfri draadloos plugin stopcontact kunnen plaatsen.

Ik kan echter nergens vinden of die goed werken in de HA Ikea Tradfri integratie. Weet iemand dat uit ervaring?

Als ik niet zeker weet of dat goed gaat werken kan ik ook nog een Shelly Plug S kopen, maar die zijn best wat duurder.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:39

Rouwette

Rouwette.com

JeroenH schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:48:
We hebben een nieuwe keuken. In de oude keuken had ik onder de keukenkastjes Ikea Tradrfi Floalt lampen gemaakt, due die deden leuk mee in Home Assistant (gewoon via de Ikea hub). De nieuwe keuken heeft echter ingebouwde LED-spotjes. Het stopcontact waar deze uit gevoed worden is goed toegankelijk, dus ik zou zo'n Ikea Tradfri draadloos plugin stopcontact kunnen plaatsen.

Ik kan echter nergens vinden of die goed werken in de HA Ikea Tradfri integratie. Weet iemand dat uit ervaring?

Als ik niet zeker weet of dat goed gaat werken kan ik ook nog een Shelly Plug S kopen, maar die zijn best wat duurder.
Werken prima hier, maar ik vind ze lomp groot. Ik heb ook Tuya zigbee plugs en die geven meer info zoals stroomverbuik.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

tagican schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:36:
@paQ Hoe laat je die simple-thermostat card zien in https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76466906 ? Ik zit nu al een paar avonden te zoeken, maar nog niet echt met resultaat.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
  - type: state-label
    entity: climate.woonkamer
    attribute: current_temperature
    tap_action:
      action: fire-dom-event
      browser_mod:
        service: browser_mod.popup
        data:
          dismissable: true
          timeout: 15000
          content:
            type: custom:simple-thermostat
    hold_action:
      action: fire-dom-event
      browser_mod:
        service: browser_mod.popup
        data:
          dismissable: true
          timeout: 15000
          content:
            type: custom:simple-thermostat
    suffix: °C
    style:
      top: 49.5%
      left: 36.5%
      width: 10%
      color: white
      font-weight: bold
      font-size: 130%
      '--divider-color': none

Uiteraard de simple-thermostat card installeren en browser_mod

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Beta Release Notes
Ik zou even wachten op 2023.10.0b1, er zit een issue in b0 wat er op sommige systemen voor kan zorgen dat de frontend niet werkt. Die versie is al tagged, dus zal snel beschikbaar zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door TheFes op 28-09-2023 09:30 ]

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 14:32

CAP-Team

XBL: CAPTeam

2023.10 wordt een relatief kleine update imho.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-09 10:25
CAP-Team schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:29:
2023.10 wordt een relatief kleine update imho.
Het kan goed zijn dat er onder water al veel meer werk wordt gedaan voor 2023.11. Daar hoop ik stiekem een beetje op, gezien Chapter 4 van de Year of the Voice.
After three chapters in the Year of Voice, the message from Home Assistant users and creators is loud and clear: we want a wake word for Assist!

In Chapter 4, our focus will be on delivering the foundation for wake word detection. As a part of the Open Home, this foundation will keep in line with our values: privacy, choice, and durability. Stay tuned!
https://www.home-assistan...r-of-the-voice-chapter-3/

[Aylin]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:39
Kjoe_Ljan schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:41:
[...]

Het kan goed zijn dat er onder water al veel meer werk wordt gedaan voor 2023.11.
Of dat, of het was gewoon vakantietijd. Net zoals in het bedrijfsleven zie je ook bij opensource projecten dat productie / productiviteit niet constant is en in zomervakantie en kerstvakantie (een stuk) lager is. Met mogelijk een kleine vertraging doordat er veel meer ontwikkelaars zullen zijn dan reviewers / mergers. Dus een grotere september release doordat de mergers in augustus nog een groot backlog van de periode ervoor hadden, terwijl er in september minder te mergen was doordat er in juli / augustus minder PRs zijn aangemaakt, zaken die terug gaan naar de developer niet worden opgepakt, ....

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
En je hebt dus ook de gewone ("oude") Ikea hub, en je kunt ze schakelen vanuit Home Assistant?
maar ik vind ze lomp groot.
Ja ze zijn idd fors, zeker vergeleken met bv de Shelly Plug S, maar voor deze toepassing maakt het niet uit, ik heb de ruimte en ze zijn niet zichtbaar (liggen bovenop de hoge keukenkastjes).
Ik heb ook Tuya zigbee plugs en die geven meer info zoals stroomverbuik.
Yep, ik gebruik standaard ook Shellies, vanwege die extra functies, maar in deze toepassing heb ik liever de Ikea plugs, omdat

a) Ze schakelen dan lekker met de Ikea schakelaars mee die ik in de woonkamer al heb voor groepen lampen
b) Voor deze toepassing is stroom meten niet ontzettend nuttig. Er zitten een paar LEDlampjes op, altijd hetzelfde vermogen, misschien bij elkaar iets van 15-20W of zo. Als ik zou willen zou ik het energieverbruik in HA kunnen laten uitrekenen door simpelweg opgenomen vermogen te vermenigvuldigen met aan aantal uren gebruik.
c) Ze zijn fors goedkoper. Voor de prijs van één Shelly heb ik bijna drie Ikea pluggen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Kjoe_Ljan schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:41:
[...]

Het kan goed zijn dat er onder water al veel meer werk wordt gedaan voor 2023.11. Daar hoop ik stiekem een beetje op, gezien Chapter 4 van de Year of the Voice.

[...]

https://www.home-assistan...r-of-the-voice-chapter-3/
Wake Word Support zit al bijna 3 maanden in HA Core ;)
https://github.com/home-assistant/core/pull/96380

BTW, noteer 12 oktober maar vast in je agenda voor Chapter 4

[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 28-09-2023 11:42 ]

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:41
Ik gebruik Text to speech naar m'n Sonos apparaat, een Beam, dit werkt prima.
Ik heb bijvoorbeeld een standaard automatisering voor de wasmachine:
- Maak een snapshot
- Text to speech dat de wasmachine klaar is
- 3 seconden delay want anders gaat hij al eerder restoren.
- Restore snapshot.

Dit werkt prima, en bij meerdere verschillende teksten ook, het is wel in te schatten hoe lang een tekst duurt.
Nu heb ik ook een text-variabele, waar je dus zelf tekst in kan typen. Nu weet ik van tevoren nooit hoe lang dat duurt, soms wil ik een langere tekst naar bijvoorbeeld de kinderen sturen, soms een korte tekst.
Ik wil dat hij wacht met de restore totdat de tekst is uitgesproken.
Maar hoe gaat dat het beste of hoe is dat het beste om in te stellen?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:48

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ora et Labora schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:06:

Dit werkt prima, en bij meerdere verschillende teksten ook, het is wel in te schatten hoe lang een tekst duurt.
Nu heb ik ook een text-variabele, waar je dus zelf tekst in kan typen. Nu weet ik van tevoren nooit hoe lang dat duurt, soms wil ik een langere tekst naar bijvoorbeeld de kinderen sturen, soms een korte tekst.
Heb je hier ook een yaml van? Ik kan wel bij de media-player card een TTS afschieten maar moet daarna zelf een restore (bron/liedje/zender selecteren in de Sonos S2 app bijv.) doen. Een statische TTS gaat idd dmv trial-and-error qua pause-duur en middels een automation.

[ Voor 3% gewijzigd door MisteRMeesteR op 28-09-2023 12:19 ]

www.google.nl

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Topicstarter
@Ora et Labora Hoe doe je exact de TTS? Als ik hier de tts.google_translate_say doe dan gaat hij vanzelf door erna.

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Ora et Labora schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:06:
Ik gebruik Text to speech naar m'n Sonos apparaat, een Beam, dit werkt prima.
Ik heb bijvoorbeeld een standaard automatisering voor de wasmachine:
- Maak een snapshot
- Text to speech dat de wasmachine klaar is
- 3 seconden delay want anders gaat hij al eerder restoren.
- Restore snapshot.

Wat gebruik je als TTS in HA? Ik gebruik Piper met tts.speak en als ik dat naar een Sonos Arc stuur, speelt hij de stem af als announcement over de bestaande gedimde audio heen en gaat dus direct verder nadat hij klaar is met uitspreken. Geen snapshot of restore nodig.

Werkt overigens ook praktisch instant na triggeren.

Met HomePods overschrijft hij helaas de lopende audio en herstelt hij niet vanzelf. Dit duurt ook een paar sec voor hij begint te spelen.

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 28-09-2023 12:25 ]

Gallery V&A

• Ora et Labora
@MisteRMeesteR @Septillion @BiG-GuY
Dit is een standaard via Google Translate
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: sonos-tts
sequence:
  - service: sonos.snapshot
    data:
      with_group: true
      entity_id: media_player.woonkamer
  - delay:
      minutes: 0
      seconds: 1
      milliseconds: 0
  - service: media_player.volume_set
    data:
      volume_level: 0.5
    target:
  - service: tts.google_translate_say
    data:
      cache: false
      language: nl
  - delay:
  - service: sonos.restore
    data:
mode: single

Dit gaat dus goed omdat het een korte tekst is, is het een langere tekst, is die 1 seconden delay voor de restore niet lang genoeg.

Ik wil een snapshot maken omdat ik de teksten ook op een bepaald volume wil afspelen. Stel dat iemand TV zit te kijken, komt de TTS op hetzelfde volume binnen als waarop de TV staat, stel dat dat heel zacht, of juist heel hard is, gaat dat niet altijd even goed.

Een variabele TTS gaat via een helper waar ik zelf tekst kan intypen en dan laten afspelen maar die lengte verschilt dus nogal.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
alias: TTS_woonkamer
sequence:
  - service: sonos.snapshot
    data:
  - delay:
  - service: media_player.volume_set
    data:
      volume_level: 0.5
    target:
  - service: tts.google_translate_say
    data:
  - delay:
  - service: sonos.restore
    data:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwZ3fumn2yAd_do6zK_qCIbThz0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PPBRgqkzQUOM90UA7TXWbVbC.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Ora et Labora op 28-09-2023 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ora et Labora Ik deed dus ook net een test en als ik muziek speel en doe:
YAML:
1
2
3
4
5
6
service: tts.google_translate_say
data:
  entity_id: media_player.bedroom_symfonisk

Fade de muziek even weg, hoor de melding en dan speelt hij weer verder, ook streaming.

• Ora et Labora
Septillion schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:34:
@Ora et Labora Ik deed dus ook net een test en als ik muziek speel en doe:
YAML:
1
2
3
4
5
6
service: tts.google_translate_say
data:
  entity_id: media_player.bedroom_symfonisk

Fade de muziek even weg, hoor de melding en dan speelt hij weer verder, ook streaming.
Maar dan krijg je de melding op hetzelfde volume als de muziek speelt neem ik aan?
Dus als je dan hard muziek luisterd komt de TTS ook hard binnen?

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:39

Rouwette

Rouwette.com

JeroenH schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:37:
[...]

En je hebt dus ook de gewone ("oude") Ikea hub, en je kunt ze schakelen vanuit Home Assistant?

[...]

Ja ze zijn idd fors, zeker vergeleken met bv de Shelly Plug S, maar voor deze toepassing maakt het niet uit, ik heb de ruimte en ze zijn niet zichtbaar (liggen bovenop de hoge keukenkastjes).

[...]

Yep, ik gebruik standaard ook Shellies, vanwege die extra functies, maar in deze toepassing heb ik liever de Ikea plugs, omdat

a) Ze schakelen dan lekker met de Ikea schakelaars mee die ik in de woonkamer al heb voor groepen lampen
b) Voor deze toepassing is stroom meten niet ontzettend nuttig. Er zitten een paar LEDlampjes op, altijd hetzelfde vermogen, misschien bij elkaar iets van 15-20W of zo. Als ik zou willen zou ik het energieverbruik in HA kunnen laten uitrekenen door simpelweg opgenomen vermogen te vermenigvuldigen met aan aantal uren gebruik.
c) Ze zijn fors goedkoper. Voor de prijs van één Shelly heb ik bijna drie Ikea pluggen.
Ik heb nu alles met een dongle in ZHA, sta op het punt om over te stappen naar Z2MQTT.
De ikeahub ligt te verstoffen in de kelder :P
Je kunt de IKEA-hub in HA krijgen ja

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
@Ora et Labora als je vanuit Devtools > Services een TTS stuurt naar een Sonos die aan het afspelen is, gaat hij dan niet al vanzelf verder? Als ik de reacties boven je goed begrijp is dit allemaal niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ora et Labora Ah, ja, volume is dan wel een ding ja. Nu gebruik ik zelf geen TTS maar lijkt me op zich ook niet echt erg. Als je al hard de muziek aan hebt mag van mij de TTS ook wel luid. Ik heb wel een automation dat als playback gestopt is volume altijd op een normaal niveau gaat en speakers ungroupt worden.

Maar het is inderdaad jammer dat er niet gewoon een entity/attribute is die aangeeft dat een notificatie bezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
@Ora et Labora Verandert de state van de Sonos tussen het afspelen van de TTS en het hervatten van de muziek? Wordt hij dan kort paused of idle of iets dergelijks.
Als dat zo is kun je met een wait_template werken en als de state weer naar playing gaat de muziek hervatten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:43
Ik ben aan het kijken naar een robot grasmaaier. Zijn er nog mensen die tips hebben voor maaiers die goed met HA werken of juist niet?

• Seyude
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-06 11:38
Possible schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:02:
Jupp, dat is wat ik heb draaien hier. Wel een aparte RaspPi 4 (of 3+?) er aan gehangen.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 22:10
Ik heb een vreemd probleem... Soms blijft een automation hangen en werkt gewoon totaal niet meer. Ik kan hem niet meer handmatig triggeren, ik kan hem niet disablen en in de traces lijkt hij ergens halverwege gestopt te zijn. Alle related entities zijn ook verdwenen uit de automation...

Dit kan ik zien in mijn log:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KV2LQBU5jld8z53TSZZ6ZN5Aik4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4oSRUCfA5eijHh9IS6662Umu.jpg?f=fotoalbum_large

De entities zijn er nog wel, want de eettafel uit automation werkt nog wel prima :D Maar ik heb het ook bij andere automations gezien, nu ik er over nadenk beide automations met een tijd-conditie erin.

Een restart van HA lost het probleem op. Iemand enig idee waar ik zou moeten kijken voor een oplossing? Is er afgelopen tijd iets veranderd in time conditions wat ik heb gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:35
Hallo iedereen,

Ik zoek eigenlijk een duidelijke weergave voor geconsumeerde energie in mijn huis.
Het energie dashboard geeft nu mooi weer wat gebruikt wordt, en wat opgewekt wordt.

Ik zou graag in vergelijkbare weergave zien waarin ik ook per uur zie wat mijn devices (met slimme stekker) van deze stroom gebruiken.

Een weergave waarin ik duidelijk zie wat hoeveel gebruikt, en wat overig is.

Is zoiets mogelijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:20
Obelixxx schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:03:
Hallo iedereen,

Ik zoek eigenlijk een duidelijke weergave voor geconsumeerde energie in mijn huis.
Het energie dashboard geeft nu mooi weer wat gebruikt wordt, en wat opgewekt wordt.

Ik zou graag in vergelijkbare weergave zien waarin ik ook per uur zie wat mijn devices (met slimme stekker) van deze stroom gebruiken.

Een weergave waarin ik duidelijk zie wat hoeveel gebruikt, en wat overig is.

Is zoiets mogelijk?
Dat kan je mooi met de HACS integratie Sankey Chart Card doen, zo heb ik het ook inclusief wat er via de zonnepanelen binnenkomt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7Mzb-6lyUTM6JcZpqcjEkIGzJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yPxWLTeFhAdQOylhP8TXRBrg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
TheFes schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:33:
@Ora et Labora Verandert de state van de Sonos tussen het afspelen van de TTS en het hervatten van de muziek? Wordt hij dan kort paused of idle of iets dergelijks.
Als dat zo is kun je met een wait_template werken en als de state weer naar playing gaat de muziek hervatten
Hij blijft de status "playing" houden als er reeds muziek of TV wordt afgespeeld maar je brengt mij wel op een idee.
Ik kan natuurlijk eerst een "pause" geven in de automatisering zodat de status "idle" wordt. Daarna de TTS zodat de status "playing" wordt en dan wait for trigger status "idle" en dan een recovery of een play commando.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-09 19:45
Hallo, ik probeer een python script aan te roepen vanuit een automation. Waneer ik de automation uitvoer krijg ik in de logs: Error executing script: name 'actual_time' is not defined. in het script heb ik de variables wel gezet. hieronder de code en automation

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#Variables zijn hier gezet met de data.get()
actual_time = data.get(actual_time)

planned_time = data.get(planned_time)

delay = (datetime.strptime(actual_time, '%H:%M') - datetime.strptime(planned_time, '%H:%M')).total_seconds() / 60

if delay > 0:
    message = f"The train is delayed by {int(delay)} minutes."
else:
    message = "The train is on time."

service_data = {
    'message': message,
}

hass.services.call('notify', 'notify.mobile_app_iphone', {service_data})

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Notify train delay
description: ""
trigger:
  - platform: template
    value_template: "{{ states.sensor.train.attributes.going}}"
action:
  - service: python_script.notify_train_delay
    data:
      planned_time: |
        {{ states("sensor.train", "departure_time_planned") }}
      actual_time: |
        {{ states("sensor.train", "departure_time_actual") }}

Inmiddels opgelost en in een script geplaatst zonder Python code. :*)

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 30-09-2023 14:07 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:35
Invisible_man schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:24:
[...]

Dat kan je mooi met de HACS integratie Sankey Chart Card doen, zo heb ik het ook inclusief wat er via de zonnepanelen binnenkomt:

[Afbeelding]
Dat ziet er gaaf uit.
Ga ik proberen, dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-09 10:25
kepler schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:46:
Ik heb een vreemd probleem... Soms blijft een automation hangen en werkt gewoon totaal niet meer. Ik kan hem niet meer handmatig triggeren, ik kan hem niet disablen en in de traces lijkt hij ergens halverwege gestopt te zijn. Alle related entities zijn ook verdwenen uit de automation...

Dit kan ik zien in mijn log:

[Afbeelding]

De entities zijn er nog wel, want de eettafel uit automation werkt nog wel prima :D Maar ik heb het ook bij andere automations gezien, nu ik er over nadenk beide automations met een tijd-conditie erin.

Een restart van HA lost het probleem op. Iemand enig idee waar ik zou moeten kijken voor een oplossing? Is er afgelopen tijd iets veranderd in time conditions wat ik heb gemist?
Hoe zien de 'automations met een tijd-conditie erin' eruit?

[Aylin]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yo-L
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ora et Labora schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:43:
[...]

Hij blijft de status "playing" houden als er reeds muziek of TV wordt afgespeeld maar je brengt mij wel op een idee.
Ik kan natuurlijk eerst een "pause" geven in de automatisering zodat de status "idle" wordt. Daarna de TTS zodat de status "playing" wordt en dan wait for trigger status "idle" en dan een recovery of een play commando.
Deze ook als eens bekeken?
https://github.com/jjlawren/sonos_cloud

Hiermee kan je via een afgeleide Sonos-entity op een vooraf ingesteld volume een TTS sturen, waarna de oorspronkelijke status van de Sonos weer hersteld wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Stomme vraag, maar iemand kan me vast helpen, Google (nja, DuckDuckGo) bracht me niet verder. Als ik handmatig een automation aanmaak doet die het simpelweg niet via de Wizard. Ik kan alle leuke dingen bedenken, druk op save en komt gewoon niet in de lijst van automatiseringen te staan. Wat doe ik fout? Het lijkt wel alsof de config.yaml read-only is ofzo, ik krijg ook geen error. Meer mensen met dit probleem?

Ben de afgelopen maanden vooral bezig geweest met het toevoegen van devices (kleine 200 apparaten, 10.000'en sensoren/entiteiten). Nu wil ik op basis van een Hue sensor als er beweging is simpelweg een Osram (via Zigbee stick) aan laten gaan. Maar de automisering saved dus niet. Ik doe het via deze URL:
homeassistant.local:8123/config/automation/edit/new

Node-Red werkt wel gewoon.

Als ik op "save" klik dan krijg ik de mogelijkheid om een naam in te voeren, maar ik zie de automation nergens weer. Dit is de YAML die die maakt in het bewerk scherm (even quick and dirty)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.hue_motion_sensor_1_motion
    from: "off"
    to: "on"
action:
    device_id: d92aeb95b645b119f6d9798a5f516f0c
    entity_id: 0c7579070e7e08419ed85a601db98f4e
    domain: switch

[ Voor 24% gewijzigd door Kecin op 29-09-2023 10:05 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Kecin schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:02:
Stomme vraag, maar iemand kan me vast helpen, Google (nja, DuckDuckGo) bracht me niet verder. Als ik handmatig een automation aanmaak doet die het simpelweg niet via de Wizard. Ik kan alle leuke dingen bedenken, druk op save en komt gewoon niet in de lijst van automatiseringen te staan. Wat doe ik fout? Het lijkt wel alsof de config.yaml read-only is ofzo, ik krijg ook geen error. Meer mensen met dit probleem?

Ben de afgelopen maanden vooral bezig geweest met het toevoegen van devices (kleine 200 apparaten, 10.000'en sensoren/entiteiten). Nu wil ik op basis van een Hue sensor als er beweging is simpelweg een Osram (via Zigbee stick) aan laten gaan. Maar de automisering saved dus niet. Ik doe het via deze URL:
homeassistant.local:8123/config/automation/edit/new

Node-Red werkt wel gewoon.

Als ik op "save" klik dan krijg ik de mogelijkheid om een naam in te voeren, maar ik zie de automation nergens weer. Dit is de YAML die die maakt in het bewerk scherm (even quick and dirty)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.hue_motion_sensor_1_motion
action:
    device_id: d92aeb95b645b119f6d9798a5f516f0c
    entity_id: 0c7579070e7e08419ed85a601db98f4e
    domain: switch
Klopt je configuration.yaml wel?

Deze regel moet erin zitten:
code:
1
automation: !include automations.yaml

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

BiG-GuY schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:07:
[...]

Klopt je configuration.yaml wel?

Deze regel moet erin zitten:
code:
1
Yep, zit erin. Ik zal even de volledige config.yaml posten:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
http:
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
  - 127.0.0.1
  - 192.168.1.1
  - 192.168.1.146
  ip_ban_enabled: true
  login_attempts_threshold: 5
  # Example configuration.yaml entry
sensor:
  - platform: rova
    zip_code: XXXXX
    house_number: X
    house_number_suffix: X
    name: XXXX
    monitored_conditions:
      - bio
      - paper
      - plastic
      - residual
      # Example configuration.yaml entry for Rova waste collection reminder
automation:
  - id: rova-garbage-bio-reminder
    alias: "Send Rova Bio waste collection reminder"
    trigger:
      - platform: time
        at: "19:00:00"
    condition:
      - condition: template
        value_template: "{% if (as_timestamp(states('sensor.rova_garbage_gft')) - as_timestamp(now())) < 43200 %}true{% endif %}"
        value_template: "{% if (as_timestamp(states('sensor.rova_garbage_gft')) - as_timestamp(now())) > 0 %}true{% endif %}"
    action:
      - service: NOTIFICATION_SERVICE
        data:

Edit
Ik heb het gevonden! Blijkbaar is die hele ROVA plugin mislukt waardoor er 2 maal "automation" in mijn config.yaml stond. Nu krijg ik ineens al die keren dat ik het proberen te saven erin te staan! Thanks!

[ Voor 5% gewijzigd door Kecin op 29-09-2023 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Kecin schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:09:
[...]

Yep, zit erin. Ik zal even de volledige config.yaml posten:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
http:
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
  - 127.0.0.1
  - 192.168.1.1
  - 192.168.1.146
  ip_ban_enabled: true
  login_attempts_threshold: 5
  # Example configuration.yaml entry
sensor:
  - platform: rova
    zip_code: XXXXX
    house_number: X
    house_number_suffix: X
    name: XXXX
    monitored_conditions:
      - bio
      - paper
      - plastic
      - residual
      # Example configuration.yaml entry for Rova waste collection reminder
automation:
  - id: rova-garbage-bio-reminder
    alias: "Send Rova Bio waste collection reminder"
    trigger:
      - platform: time
        at: "19:00:00"
    condition:
        value_template: "{% if (as_timestamp(states('sensor.rova_garbage_gft')) - as_timestamp(now())) < 43200 %}true{% endif %}"
        value_template: "{% if (as_timestamp(states('sensor.rova_garbage_gft')) - as_timestamp(now())) > 0 %}true{% endif %}"
    action:
      - service: NOTIFICATION_SERVICE
        data:

Edit
Ik heb het gevonden! Blijkbaar is die hele ROVA plugin mislukt waardoor er 2 maal "automation" in mijn config.yaml stond. Nu krijg ik ineens al die keren dat ik het proberen te saven erin te staan! Thanks!
Al gevonden zo te zien. De functies mogen inderdaad niet meerdere keren voorkomen in je configuration.yaml

[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 29-09-2023 10:15 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

BiG-GuY schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:14:
[...]

En wat zit er in je automations.yaml die in de /config/ map zit? Degene die je aanmaakt via de GUI komen daarin terecht als het goed is. Kan je degene terug vinden die je aangemaakt hebt?
Had een edit gemaakt maar dikke kans dat je die niet kon zien, het is gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Ik heb diverse automations die elke minuut een update uitvoeren onder de conditie dat een device aan is.
Hieronder een van de voorbeelden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
alias: Klimaat x Airco temperatuur
description: >-
  Vervang de temperatuur van de Airco de waarde van de externe voeler als de
  airco aan gaat en als aan elke minuut
trigger:
  - platform: time_pattern
    alias: Check elke minuut
    minutes: /1
    entity_id:
      - climate.airco_x
condition:
  - condition: not
    conditions:
      - condition: device
        device_id: 0809b197ec6bfaa973c3e1d78266cffd
        domain: climate
        entity_id: climate.airco_x
        type: is_hvac_mode
        hvac_mode: "off"
    alias: Airco is aan
action:
  - service: esphome.mhi_kantoor_x_set_api_room_temperature
    data:
      value: >-
        {{ states('sensor.vochtigheidssensor_kantoor_x_temperature') |
        float }}
    alias: Update Airco x met kamer temp

Maar als de Airco uit staat blijft de time trigger in de huidige opzet elke minuut de automation starten welke dan meteen stopt vanwege de condition.
Geeft deze opzet een ongewenste belasting van het systeem en zo ja is dit anders op te lossen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
JoepW schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:22:
Ik heb diverse automations die elke minuut een update uitvoeren onder de conditie dat een device aan is.
Hieronder een van de voorbeelden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
alias: Klimaat x Airco temperatuur
description: >-
  Vervang de temperatuur van de Airco de waarde van de externe voeler als de
  airco aan gaat en als aan elke minuut
trigger:
  - platform: time_pattern
    alias: Check elke minuut
    minutes: /1
    entity_id:
      - climate.airco_x
condition:
  - condition: not
    conditions:
      - condition: device
        device_id: 0809b197ec6bfaa973c3e1d78266cffd
        domain: climate
        entity_id: climate.airco_x
        type: is_hvac_mode
        hvac_mode: "off"
    alias: Airco is aan
action:
  - service: esphome.mhi_kantoor_x_set_api_room_temperature
    data:
      value: >-
        {{ states('sensor.vochtigheidssensor_kantoor_x_temperature') |
        float }}
    alias: Update Airco x met kamer temp

Maar als de Airco uit staat blijft de time trigger in de huidige opzet elke minuut de automation starten welke dan meteen stopt vanwege de condition.
Geeft deze opzet een ongewenste belasting van het systeem en zo ja is dit anders op te lossen?
Ik zou triggeren op een state change van die temperatuur sensor in plaats van die time pattern trigger. Het heeft weinig nut om elke minuut dezelfde state te gaan schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Ik probeer mijn Growatt-inverter weer te bereiken via Home Assistant. Ik wil daarvoor Grott gebruiken, maar ik weet niet hoe ik kan connecten met mijn root Linux OS. Ik heb mijn Home Assistant op een NUC en als het goed is is het root OS Linux. Ik heb zelf totaal geen ervaring met Linux. Hoe kan ik de Grott server installeren met onderstaand commando?
code:
1
docker run -d -v <path_to_config_file>:/app/grott.ini -p 5279:5279 ledidobe/grott:2.7.8

De vraag is dus eigenlijk hoe ik een SSH-connectie (?) kan maken naar mijn root OS?

(Ik weet dat ik nog wat stappen hiervoor moet doen, maar daarvoor moet ik ook in de root zijn...)

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Swerfer schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:21:
Ik probeer mijn Growatt-inverter weer te bereiken via Home Assistant. Ik wil daarvoor Grott gebruiken, maar ik weet niet hoe ik kan connecten met mijn root Linux OS. Ik heb mijn Home Assistant op een NUC en als het goed is is het root OS Linux. Ik heb zelf totaal geen ervaring met Linux. Hoe kan ik de Grott server installeren met onderstaand commando?
code:
1
docker run -d -v <path_to_config_file>:/app/grott.ini -p 5279:5279 ledidobe/grott:2.7.8

De vraag is dus eigenlijk hoe ik een SSH-connectie (?) kan maken naar mijn root OS?

(Ik weet dat ik nog wat stappen hiervoor moet doen, maar daarvoor moet ik ook in de root zijn...)
Add-ons in HA OS zijn op de achtergrond ook Docker containers, wat je hier probeert te installeren.

Het is niet aan te raden om op die handmatige manier een Docker container toe te voegen, het is een stuk makkelijker en beter ondersteund om hem als Add-on te draaien: https://github.com/egguy/grott-home-assistant-add-on

Heb zelf geen ervaring met deze add-on, maar deze vond ik binnen 2sec Bing gebruiken 😉.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:34

Eraser127

Nijkerk

tagican schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:18:
[...]

Unifi hier, maar ik herken het probleem niet - bij mij werkt alles prima. Toevallig recentelijk een update uitgevoerd van Unifi? Unifi controller opnieuw opgestart? Integratie gecontroleerd --> krijgt HA informatie vanuit de controller?
Het probleem deed zich voor vandaag en ik kreeg dus geen melding van mijn automation op mijn telefoon en de person.xxx stond ook op unavailable. Ik heb de Unifi addon opnieuw opgestart en nu staat person.xxx wel op 'home'. Maar in de addon log staat (en stond al) wel:

code:
1
2
3
4
5
6
7
[17:56:06] INFO: Now starting the UniFi Network Application...
[17:56:06] INFO: Note: No add-on specific logs beyond this point.
WARNING: An illegal reflective access operation has occurred
WARNING: Illegal reflective access by org.apache.catalina.loader.WebappClassLoaderBase (file:/usr/lib/unifi/lib/tomcat-embed-core-9.0.65.jar) to field java.io.ObjectStreamClass$Caches.localDescs
WARNING: Please consider reporting this to the maintainers of org.apache.catalina.loader.WebappClassLoaderBase
WARNING: Use --illegal-access=warn to enable warnings of further illegal reflective access operations
WARNING: All illegal access operations will be denied in a future release

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Kjoe_Ljan schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:49:
[...]

Hoe zien de 'automations met een tijd-conditie erin' eruit?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: Eettafel aan
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.motion_eettafel_motion_detection
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: time
            after: "21:00:00"
            before: "06:30:00"
            entity_id: input_boolean.eetkamer_pauze
            state: "off"
        sequence:
          - service: light.turn_on
            data:
              brightness: 108
              transition: 5
            target:
              entity_id: light.eettafel_2
    default:
        device_id: f996664a9343b07ce2a4c2b6709f47cd
        entity_id: light.eettafel_2
  - service: input_boolean.turn_on
    target:
      entity_id: input_boolean.huiskamer_aanwezigheid
mode: restart

Die andere heeft zelfde soort time condition.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 30-09-2023 14:06 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:45
nevemind

[ Voor 98% gewijzigd door donald_dick op 30-09-2023 11:58 ]

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07:13
RonJ schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:14:
Gisteravond, een paar uur na de update naar 2023.8.1, kapte ineens de Z-wave JS integratie ermee. Hele ochtend lopen zoeken wat er nou mis was.

Vond uiteindelijk de simpele oplossing op github, door in z-wave JS bij de z-wave device settings de soft reset functie uit te schakelen werkte het gelijk weer.
Kun je mij vertellen waar ik deze setting kan vinden? Bij werkt Z-Wave op dit moment niet en dit zou wel eens de oplossing zijn als ik kijk naar de logs.

code:
1
2
3
4
5
2023-09-30T10:08:44.374Z DRIVER   Soft reset is enabled through config, but this stick does not support it.
Starting server on 0.0.0.0:3000
ZwaveJS server listening on 0.0.0.0:3000
New client
2023-09-30T10:08:58.861Z CNTRLR   [Node 004] The node did not respond after 1 attempts, it is presumed dead

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@kepler Wat bedoel je met "Alle related entities zijn ook verdwenen uit de automation..."?

• manusjevanalles
  • Nu online
Is het mogelijk om een utility meter met een jaarlijkse cycle te laten resetten op 01 juli van elk jaar? Ik kan nergens vinden of dat kan, en op de beschrijving van Home Assistent (link) staat bij offset alleen HH:MM.

Ik hou namelijk bij wat er over de meter in- en uitgaat, zodat er een "saldeerstand" wordt bijgehouden. Mijn contract loopt t/m 30 juni van elk jaar.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Oon
  • Niet online

Oon

Invisible_man schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:24:
[...]

[Afbeelding]
Zou je de config die hier achter zit kunnen delen? Ik heb de Sankey Chart card een aantal keer geprobeerd, maar ik krijg 't niet lekker werkend. Zou heel mooi zijn als ik daarmee mijn pie charts zou kunnen vervangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyJrlRj0BfyiXLHpGhXdaaC23PQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pjflgKAbY4z4Oz06ZlcjBEnT.png?f=fotoalbum_large

Voor context; links is verbruik per apparaat + 'untracked' (op dit moment de stofzuiger), rechts is tracked vs untracked, helemaal rechts is P1 import en PV vermogen. Dat zou ik dan in Sankey kunnen gieten als 'import + PV' in, 'ieder apparaat + untracked' in het midden, en dan 'verbruik + export' uit

[ Voor 13% gewijzigd door Oon op 30-09-2023 16:48 ]

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik gebruik card-mod om bepaalde icoontjes een ander kleurtje te geven bij een bepaalde waarde. Dat gaat op zich prima totdat een sensor een keer unavailable is. Uiteraard probeer ik dat af te vangen al was het maar om de foutmelding in de log te voorkomen. En daarvoor heb ik werkende code in Developers tools. Maar wat ik ook probeer op het moment dat de sensor unavailable is kan ik met geen mogelijkheid een ander kleurtje aan het icoontje geven. Iemand enig idee of het mogelijk is of dat ik mijn tijd aan het verdoen ben?

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:13
Zit je toevallig op de 2023.10 beta? Want daar lijken sommige card-mod functies stuk op te zijn.

Sometimes you need to plan for coincidence

• synoniem
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:16:
Zit je toevallig op de 2023.10 beta? Want daar lijken sommige card-mod functies stuk op te zijn.
Nee ik zit nog op 2023.9.2.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:56
manusjevanalles schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:42:
Is het mogelijk om een utility meter met een jaarlijkse cycle te laten resetten op 01 juli van elk jaar? Ik kan nergens vinden of dat kan, en op de beschrijving van Home Assistent (link) staat bij offset alleen HH:MM.

Ik hou namelijk bij wat er over de meter in- en uitgaat, zodat er een "saldeerstand" wordt bijgehouden. Mijn contract loopt t/m 30 juni van elk jaar.
Ja, dat kan in UI van Home Assistant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RChEOz1ZsyA6KwpiFY7D8l_L_Bc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MnhWsEQJJShXdY1quaugmcO4.png?f=fotoalbum_large

Je kunt een offset van dagen invoeren. 1 Juli zou dus dag 182 zijn. Een andere oplossing is een automation maken die de utility_meter.reset service gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@manusjevanalles Ik zou dan voor de optie van een automation gaan. Offset van 182 dagen gaat weer eens in de vier jaar fout :+

• alex3305
@synoniem Je gebruikt, neem ik aan, de conditional formatting in card-mod? Iets zoals:

YAML:
1
2
3
4
5
  card_mod:
    style: |
      ha-card { 
        background-color: {{ '#FF0000' if is_state('sensor.my_sensor', 'unavailable') else '#0000FF' }};
      }

Want dat zou gewoon moeten werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqvvGe6poEXIzf50FA4uprBNvAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VxRJkYLS4PIrmPyXRd6Lw9LP.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EL6jfD099hVOBLkbrfiCko1orws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ndduq0s4sJDnFEzsUMduThbj.png?f=fotoalbum_large

• alex3305
Septillion schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:29:
@manusjevanalles Ik zou dan voor de optie van een automation gaan. Offset van 182 dagen gaat weer eens in de vier jaar fout :+
Dat vind ik sowieso een transparantere optie. Zo'n 'verborgen functionaliteit' probeer ik altijd te vermijden.

• synoniem
  • Niet online
Ik gebruik een if then else construct waarbij ik nu even alleen test op unavailable:

YAML:
1
2
3
4
    card_mod:
      style: >
        :host {--paper-item-icon-color:
         {% if (states('sensor.monitor_desktop_xxxxx') == 'unavailable' ) %}blue  {%endif%}};

En dit werkt voor alle waarden behalve unavailable, als ik het uitprobeer in Developers tools krijg ik netjes "blue".

• TheFes
alex3305 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:24:
[...]

Ja, dat kan in UI van Home Assistant:

[Afbeelding]

Je kunt een offset van dagen invoeren. 1 Juli zou dus dag 182 zijn. Een andere oplossing is een automation maken die de utility_meter.reset service gebruikt.
Dat mag volgens de docs niet, zie de waarschuwing boven het voorbeeld waarnaar ik hieronder link. Volgens die waarschuwing mag de offset maximaal 28 dagen zijn
https://www.home-assistan...period-dictionary-example

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:06

Luuk2015

Vires in numeris

Zijn er hier mensen die gebruik maken van het Energie dashboard i.c.m. zonnepanelen?
Vanmiddag heb ik Grott opgezet om de data van onze Growatt panelen in HA te kunnen gebruiken.
Bij het opzetten van het Energie dashboard vraagt HA naar de sensor die de productie van zonne-energie meet.
Nu heb ik meerdere sensoren welke dit doen, namelijk de sensor voor de dagelijke productie of totale productie sinds gebruik. Welke moet ik nu koppelen met het Energie dashboard?

• TheFes
Luuk2015 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:49:
Zijn er hier mensen die gebruik maken van het Energie dashboard i.c.m. zonnepanelen?
Vanmiddag heb ik Grott opgezet om de data van onze Growatt panelen in HA te kunnen gebruiken.
Bij het opzetten van het Energie dashboard vraagt HA naar de sensor die de productie van zonne-energie meet.
Nu heb ik meerdere sensoren welke dit doen, namelijk de sensor voor de dagelijke productie of totale productie sinds gebruik. Welke moet ik nu koppelen met het Energie dashboard?
Totale productie is het beste

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:06

Luuk2015

Vires in numeris

TheFes schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 18:22:
[...]

Totale productie is het beste
Dank, dan ga ik die proberen!

• manusjevanalles
  • Nu online
Septillion schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:29:
Dat klinkt als een goed idee. En dan dus niet een cycle van jaarlijks maken, maar via de automation resetten op 1-7?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:20
Oon schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:46:
[...]

Zou je de config die hier achter zit kunnen delen? Ik heb de Sankey Chart card een aantal keer geprobeerd, maar ik krijg 't niet lekker werkend. Zou heel mooi zijn als ik daarmee mijn pie charts zou kunnen vervangen:
[Afbeelding]

Voor context; links is verbruik per apparaat + 'untracked' (op dit moment de stofzuiger), rechts is tracked vs untracked, helemaal rechts is P1 import en PV vermogen. Dat zou ik dan in Sankey kunnen gieten als 'import + PV' in, 'ieder apparaat + untracked' in het midden, en dan 'verbruik + export' uit
Natuurlijk.

Met het energy-date-selection krijg je ook nog eens boven aan de pagina de selector waarme je de gewenste dag kan selecteren.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
views:
  - title: Home
    panel: true
    cards:
      - type: vertical-stack
        cards:
          - type: energy-date-selection
            card_mod:
              style: |
                ha-card {
                border: none;
                background: none;
          - type: custom:sankey-chart
            show_names: true
            wide: true
            height: 400
            show_states: true
            show_units: true
            energy_date_selection: true
            sections:
              - entities:
                  - entity_id: sensor.zonnepanelen_dak_links
                    type: entity
                    color: var(--warning-color)
                    children:
                      - total
                  - entity_id: sensor.zonnepanelen_dak_rechts
                    children:
                      - total
                  - entity_id: sensor.zonnepanelen_west_oost
                    children:
                      - total
                  - entity_id: sensor.zonnepanelen_west_zuid
                    children:
                      - total
                  - entity_id: sensor.slimme_meter_in
                    children:
                      - total
              - entities:
                  - entity_id: total
                    type: remaining_parent_state
                    name: Totaal in
                    children:
                      - totaalverbruik
                      - sensor.slimme_meter_uit
              - entities:
                  - entity_id: totaalverbruik
                    name: Totaal verbruik
                    children:
                      - Overig
                      - sensor.warmtepompboiler_energy
                      - sensor.smart_meter_switch_electric_consumption_kwh
                      - sensor.shelly_compressor_energy
                      - sensor.ventilatie_energy
                      - sensor.tv_energy
                      - sensor.ac_woonkamer_energy
                      - sensor.pelletkachel_energy
                      - sensor.shelly_koelkast_energy
                      - sensor.shelly_woonkamerlicht_energy
                      - sensor.smart_meter_switch_electric_consumption_kwh_2
                      - sensor.oven_energy
                      - sensor.ac_basis_energy
                  - entity_id: sensor.slimme_meter_uit
                    color: var(--success-color)
              - entities:
                  - entity_id: Overig
                    name: Overig verbruik
                  - entity_id: sensor.warmtepompboiler_energy
                    name: Warmtepompboiler
                  - entity_id: sensor.smart_meter_switch_electric_consumption_kwh
                    name: Wasmachine
                  - entity_id: sensor.shelly_compressor_energy
                    name: Compressor
                  - entity_id: sensor.ventilatie_energy
                    name: Ventilatie
                  - entity_id: sensor.tv_energy
                    name: TV
                  - entity_id: sensor.ac_woonkamer_energy
                    name: AC Woonkamer
                  - entity_id: sensor.pelletkachel_energy
                    name: Pelletkachel
                  - entity_id: sensor.shelly_koelkast_energy
                    name: Koelkast
                  - entity_id: sensor.shelly_woonkamerlicht_energy
                    name: Verlichting woonkamer
                  - entity_id: sensor.smart_meter_switch_electric_consumption_kwh_2
                    name: Vaatwasser
                  - entity_id: sensor.oven_energy
                    name: Oven
                  - entity_id: sensor.ac_basis_energy
                    name: AC Basis

• kepler
Septillion schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:11:
@kepler Wat bedoel je met "Alle related entities zijn ook verdwenen uit de automation..."?
Dat geeft hij dus als error in de log, en als ik dan klik bij de automation op related entities dan zie ik helemaal niks meer staan... (waar dus in mijn geval het eetkamer licht ed zou moeten staan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KV2LQBU5jld8z53TSZZ6ZN5Aik4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4oSRUCfA5eijHh9IS6662Umu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:28
JoepW schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:33:
[...]

Heb dit draaien https://www.rflink.nl/
Werkt prima binnen HA. Hardware gekocht bij Nodo geloof ik.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Onlangs is er een slimme meter geplaatst die m.b.v. Python-code m.b.t. MQTT Auto Discovery aan Home Assistant is toegevoegd. Dat werkt prima, alleen vraag ik mij af wat er met de unique_id in de MQTT Disovery message is gedaan, de entity_id is namelijk gebaseerd op "name" en niet unique_id.

Heeft dit te maken met de recente (aug) wijzigingen m.b.t. naamgevingen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:28
Ik wil graag veranderingen in de instelling van een radiator-thermostaat registreren. De veranderingen komen vanuit Home Assistant. De wijziging moet als tekst worden weggeschreven naar een text-helper-sensor.
Zie onderstaand script. Resultaat:
Result:
params:
domain: input_text
service: set_value
service_data:
value: '"Woonk Thermostaat Target: None --> None"'
entity_id:
- input_text.temp_target_log
target:
entity_id:
- input_text.temp_target_log
running_script: false
In plaats van 'none' wil ik de oude en de nieuwe temperatuur zien.

Dit is de automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: "Woonk Thermostaat: Target --> Log"
trigger:
    entity_id:
      - climate.woonk_therm_node_32
    attribute: temperature
condition:
    value_template: >
      "{{ (state_attr('climate.woonk_therm_node_32', 'current_temperature') |
      float(0)) != (state_attr('climate.woonk_therm_node_32',
      'target_temperature') | float(0)) }}"
action:
  - service: input_text.set_value
    data:
      value: >
        "{{'Woonk Thermostaat Target: ' +
        (state_attr('climate.woonk_therm_node_32', 'current_temperature') |
        string) + ' --> ' + (state_attr('climate.woonk_therm_node_32',
        'target_temperature') | string)}}"
    target:
      entity_id: input_text.temp_target_log

Waar zit mijn fout?
Pagina: 1 ... 111 ... 338 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.