Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 110 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:19

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
paQ schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:42:
Is het mogelijk een bepaalde waarde uit een homebridge integratie te halen en die op te voeren als entiteit in HA? Ik krijg in de HB plugin namelijk veel meer (bruikbare) data uit een tuya apparaat dan welke integratie ook in HA, en dat stoort enorm.
Het gaat om een trits aan elektrische thermostaten. Die hebben een binary of er al dan niet load op de thermostaat staat. A.d.h. daarvan kan wil ik berekenen wat de duur van de load is en zo vermenigvuldigen met het vermogen dat er an die load gekoppeld is.
HA HomeKit Controller gebruiken om Homebridge te koppelen aan HA?

Gebruik dat ook om mijn Somfy TaHoma via lokale controle en RTS gordijnen te besturen incl. bijhouden van status, wat HA zelf niet doet.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:17

paQ

BiG-GuY schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:03:
[...]

HA HomeKit controller gebruiken om Homebridge te koppelen aan HA?

Gebruik dat ook om mijn Somfy TaHoma via lokale controle en RTS gordijnen te besturen incl. bijhouden van status, wat HA zelf niet doet.
is met tuya devices een dingetje...

OK Ben met de maker van de HASS integratie wat verder. De thermostaten kunnen maar met 1 local tuya integratie tegelijk gekoppeld worden 8)7
Uit HB verwijderd, en ineens werkt het in HA :')

nu vanuit HA exposed naar HK, en dat gaat vooralsnog allemaal goed zo op het eerste gezicht

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

paQ schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:06:
[...]

is met tuya devices een dingetje...

OK Ben met de maker van de HASS integratie wat verder. De thermostaten kunnen maar met 1 local tuya integratie tegelijk gekoppeld worden 8)7
Uit HB verwijderd, en ineens werkt het in HA :')

nu vanuit HA exposed naar HK, en dat gaat vooralsnog allemaal goed zo op het eerste gezicht
Je kan Homebridge aan HA koppelen en dan dus HA aan HomeKit. Dus geen directe koppeling van Homebridge naar HomeKit.

Maar als dit werkt ook prima.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

BiG-GuY schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:23:
[...]

Je kan Homebridge aan HA koppelen en dan dus HA aan HomeKit. Dus geen directe koppeling van Homebridge naar HomeKit.

Maar als dit werkt ook prima.
HB kan toch niet in HA :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Jawel, als je in Homebridge geen koppeling maakt met HomeKit herkent Home Assistant vanzelf dat er een nieuwe HomeKit bridge op je netwerk zit. Deze kan je dan pairen met je Home Assistant via de HomeKit controller implementatie met de code die zichtbaar is in de Homebridge interface.

Voor Home Assistant is Homebridge gewoon een HomeKit compatible hub, zoals de Hue hub ook is bijvoorbeeld.

Heb Homebridge als add-on draaien op HA OS. Op de achtergrond zijn add-ons gewoon Docker containers.

[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 24-09-2023 16:41 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

BiG-GuY schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:37:
[...]

Jawel, als je in Homebridge geen koppeling maakt met HomeKit herkent Home Assistant vanzelf dat er een nieuwe HomeKit bridge op je netwerk zit. Deze kan je dan pairen met je Home Assistant via de HomeKit controller implementatie met de code die zichtbaar is in de Homebridge interface.

Voor Home Assistant is Homebridge gewoon een HomeKit compatible hub, zoals de Hue hub ook is bijvoorbeeld.

Heb Homebridge als add-on draaien op HA OS. Op de achtergrond zijn add-ons gewoon Docker containers.
ja, alleen mis je dan juist de HB plugin voor deze devices ;)
En die doet nou precies wat ik wil!

Per saldo niet anders dat wat ik nu doe en weer expose in HK.
Ik mis daardoor de homebridge integratie die de gegevens wel juist verwerkt.

sterker nog, HA pikt die dp_id's niet op en stuurt ze dus ook niet door naar HK.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 24-09-2023 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

paQ schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:44:
[...]

ja, alleen mis je dan juist de HB plugin voor deze devices ;)
En die doet nou precies wat ik wil!

Per saldo niet anders dat wat ik nu doe en weer expose in HK.
Ik mis daardoor de homebridge integratie die de gegevens wel juist verwerkt.

sterker nog, HA pikt die dp_id's niet op en stuurt ze dus ook niet door naar HK.
Volgens mij mis je nog steeds wat ik bedoel.

Ik gebruik in Homebridge de homebridge-tahoma plug-in voor mijn Somfy Tahoma. Heb geen andere plug-ins nodig via Homebridge, omdat de rest met HA plug-ins wel goed werken. Heb Homebridge niet gekoppeld aan HomeKit.

De Tahoma implementatie in Homebridge houd bij RTS gordijnen de status bij, terwijl deze gordijnen geen status hebben vanuit Somfy (1 richtingsverkeer). Ook werkt deze plug-in al meer dan een jaar met de lokale API, wat via HA zelf nog steeds niet kan.

Homebridge is gekoppeld aan HA via HomeKit Controller van HA. En alle entiteiten die ik zie in Homebridge zijn daarmee beschikbaar in HA.

Nu kan ik in HA de verschillende apparaten gebruiken die beschikbaar zijn gesteld door Homebridge. Ik zie dezelfde entiteiten als wanneer ik Homebridge direct aan HomeKit gekoppeld zou hebben.

En via HomeKit bridge van HA kan je ze ook weer beschikbaar stellen aan HomeKit als je dat wilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hx-2WVtenhT9WKhRGZL-1eYHftI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1pSGq93wnHzCYmFFA9x2swJ4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door BiG-GuY op 24-09-2023 17:00 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Het gaat om tuya thermostaten.
Die hebben geen eigen bridge, alleen een plugin (local) waar ik een trits dp_id's uit haal op een wijze zodat HK weet wat ik er mee bedoel.
HA kent die dp-id's niet en de aangepaste integraties die er zijn waarbij ik de dp-id's kan opvoeren, weten er geen raad mee. De thermostaten kunnen maar met 1 locale integratie tegelijk contact leggen. Als ik die ene dp_id eruit vis, dan kan ik een binary sensor aanmaken en dat werkt, maar dan heb ik dus geen thermostaat meer in HK.
Relay ik dezelfde thermostaat via de tuya cloud integratie naar HK, dan mis ik die dp_id waar ik die binary van heb gemaakt.

Ik kan het dus nooit 'winnen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:43

Eraser127

Nijkerk

Eraser127 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:14:
Zijn er meer mensen waarbij de device_tracker status niet meer wordt doorgegeven aan HA? Sinds afgelopen week staat mijn telefoon niet meer op "home" als ik met het netwerk verbonden ben. Ik heb vorige week de app ook op een andere telefoon geïnstalleerd, maar daar doet ie het ook niet. Nu krijg ik geen melding meer als de wasmachine klaar is :-( Ik heb verder niets veranderd.
Iemand nog een idee? Eerder had ik in onderstaande afbeelding bij mijn device meer info dan alleen maar friendly name (zoals router enz):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jO_htoV3Y8JhvbuUo4Kjkdlfy7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SlaK97VJaGG3X794n7ioCpE6.png?f=fotoalbum_large
Telefoon staat in wifi opties op telefoon-mac en verder is het netwerk van Unifi. Kan me niet herinneren dat ik ergens iets veranderd heb.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

@TheFes Kun je nog eens een lichtje schijnen op de helper Nutsmeter?

Een apparaat schakel ik in
Binary = true
En true = 800 W verbruik

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
        - name: "Wgang"
          unit_of_measurement: "kWh"
          device_class: 'energy'
          state_class: measurement
          state: >
            {% if states('binary_sensor.load_vw_gang') == 'on'  %}
            {% set Wgang = 800 |float |round(0) %}
            {{ Wgang |float / 1000 }}
            {% elif states('binary_sensor.load_vw_gang') == 'off' %}
            {% set Wgang = 0 |float |round(0) %}
            {{ Wgang }}
            {% endif %}

Nu maak ik een nutsmeter aan van die sensor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdEODFSPthxN_IA5Wwf15TiE7kY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tfLmgh2QQqIyrbjnZ4f7kJ1i.png?f=fotoalbum_large

Alleen, elke keer als ik hem nu inschakel, telt ie 0.8 kWh er bij op. Ongeacht de duur dat hij aan staat. Dat is vanzelfsprekend niet de bedoeling.

Wat doe ik verkeerd?

edit:
op 800W laten staan en een Rieman in kilo / uur geeft volgens mij wel een juiste output, correct?
Maar dan wordt het een eindig oplopende.

en dan zo? (lijkt zo'n enorme omweg)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwuXhhuEpBeZ_Rcsj7FDm8VP7wk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gmHnVcK1mCSaRdwKoDWSlmtz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 24-09-2023 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 20:37
@paQ als je het dagelijks verbruik wil weten, moet je inderdaad template sensor > Riemann Sum Integral > utility meter doen.

Maar dit kan ook met de powercalc custom (HACS) integratie, die kan dat allemaal voor je afhandelen

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik ga eens checken, want dit vergt wel veel werk

edit:
oh ja nice!
1 binary is dat genoeg :D

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 24-09-2023 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

@TheFes hmmm zie toch wat vreemds

Als ik de powermeter aanmaak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE3AGRbdtATQMzkJ6JaicMwhNro=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zU9ys1vOOMWxp8Un9zowHbF7.png?f=fotoalbum_large

Dan is die altijd aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjKXMk1ifRcCQlquAjMfrQAdwpY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QaE3CfFW1HegmfepimZNTu4Y.png?f=fotoalbum_large

ipv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bJEe3P7OQ3-h0iOiseDn_BQYSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PCZES0oBPQiTZ0jR7Lu2gg5c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
paQ schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:06:
@TheFes hmmm zie toch wat vreemds

Als ik de powermeter aanmaak:
[Afbeelding]

Dan is die altijd aan:
[Afbeelding]

ipv
[Afbeelding]
Je moet een vermogen per status opvoeren in powercalc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

TheFes schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:13:
[...]

Je moet een vermogen per status opvoeren in powercalc
het is een binary
of aan of uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
paQ schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:19:
[...]

het is een binary
of aan of uit
Ja, dus moet je opgeven dat het verbruik bij on 800W is, en bij off 0W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

TheFes schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:26:
[...]

Ja, dus moet je opgeven dat het verbruik bij on 800W is, en bij off 0W
Dat hoeft nieteens zie ik, ik zat nog op die aangemaakte sensor zie ik nu.
Op de binary werkt het als apparaat :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xsrdxbixt_xNSBE8Ynpv7woaCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XkSqScuZwyPkwVOX2BCXbKkf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:44
Ik heb een paar dagen geleden dit al eens gevraag maar niemand had ervaring ermee.
Ik probeer het nog een keer, ik heb vandaag een hele poos zitten zoeken waar het probleem in kan zitten.
Mijn UI is af en toe erg traag.
Als ik een automatisering open of opsla kan het soms tegen de 10 seconden duren.
Pijl terug of iets in-uit klappen in een automatisering of sorteren op laatst uitgevoerd duurt soms enkele seconden.
Soms reageert alles perfect maar als ik een tijdje bezig ben gaat het vaker traag.
Het dashboard merk je eigenlijk vrij weinig daar laad alles meestal direct soms een kleine hapering maar dat is totaal niet storend.

Heb HA draaien in een VM op een Synology, vanmiddag even overgezet op een NUC met een 4 core i3 en 12 GB ram.
Helpt helemaal niks.
CPU gebruik laat ook geen rare pieken zien of wat dan ook.
In de logs zie ik ook geen rare dingen.
Iemand nog tips wat ik kan doen om dit te troubleshooten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:49

Toppe

Oké ✅

ComTech schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:22:
Ik heb een paar dagen geleden dit al eens gevraag maar niemand had ervaring ermee.
Ik probeer het nog een keer, ik heb vandaag een hele poos zitten zoeken waar het probleem in kan zitten.
Als ik een automatisering open of opsla kan het soms tegen de 10 seconden duren.
Pijl terug of iets in-uit klappen in een automatisering of sorteren op laatst uitgevoerd duurt soms enkele seconden.
Soms reageert alles perfect maar als ik een tijdje bezig ben gaat het vaker traag.
Het dashboard merk je eigenlijk vrij weinig daar laad alles meestal direct soms een kleine hapering maar dat is totaal niet storend.

Heb HA draaien in een VM op een Synology, vanmiddag even overgezet op een NUC met een 4 core i3 en 12 GB ram.
Helpt helemaal niks.
cache al eens geleegd?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 20:33

luigi87

Domotica Fanaticus

alex3305 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:28:
[...]

Een hele tijd geleden heb ik ook zoiets gehad en toen heb ik Local Fulfillment ingesteld. Dat heeft aanzienlijk geholpen in de beschikbaarheid van Home Assistant in Google Home. Ik weet natuurlijk niet of het de oplossing voor jouw probleem is, maar wellicht iets wat je nog zou kunnen proberen.
Nu een hele tijd verder en geen offline situatie meer gehad met google home.
Dus thanks het is gefixt 🫡

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Helpt helemaal niks.
Database een keer opnieuw op laten bouwen?

YAML:
1
2
3
service: recorder.purge
data:
  repack: true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Goede tip dat lijkt al te helpen, hoe simpel kan het zijn nooit aan gedacht meer omdat het op meerdere computers/browsers voorkwam.
AWEF schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:35:
[...]

Database een keer opnieuw op laten bouwen?

YAML:
1
2
3
service: recorder.purge
data:
  repack: true
Die gaan we zeker even uitvoeren aangezien de database behoorlijk groot is zag ik wel.
Gaan de gegevens van het energie dashboard (lees historie) daarmee niet verloren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Nu online
ComTech schreef op zondag 24 september 2023 @ 22:13:
[...]
Die gaan we zeker even uitvoeren aangezien de database behoorlijk groot is zag ik wel.
Gaan de gegevens van het energie dashboard (lees historie) daarmee niet verloren?
Nope, ik doe het met enige regelmaat en de gegevens blijven bewaard. Om zeker te zijn kan je natuurlijk altjd een backup van je DB maken.

Gewoon uit nieuwsgierigheid: Hoe groot is je DB? Die van mij schommelt een beetje tussen de 4 en 5 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
AWEF schreef op zondag 24 september 2023 @ 22:28:
[...]

Nope, ik doe het met enige regelmaat en de gegevens blijven bewaard. Om zeker te zijn kan je natuurlijk altjd een backup van je DB maken.

Gewoon uit nieuwsgierigheid: Hoe groot is je DB? Die van mij schommelt een beetje tussen de 4 en 5 GB
Oh dan valt die van mij wel mee hij is maar +-1,5 GB.
Maar opschonen kan. Ooit kwaad dus gaan we zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehlo
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-09 16:48
[b]paQ in "Home Assistant - Show je setup"

Ben ook echt superblij met de stofzuigerkaart plugin :Y
Het werkt gewoon zoveel sneller dan de app openen en daar een taak in starten. Het is grafisch wel veel werk overigens.
[Afbeelding]
Wat voor plugin/integratie heb je hiervoor gebruikt? Heb even gezocht tussen de HACS repos maar heb zo 1-2-3 niets kunnen vinden. Wat voor stofzuiger heb je daarnaast? Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehlo
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-09 16:48
Toppe schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:53:
Samen met @paQ bezig om de dashboards te verbeteren, met name in de neerslag kaart zit veel uitzoek werk. Bestaande kaarten voldoen niet of gaan verkeerd met de data om.

Ondertussen hebben we dat kunnen fixen, klopt de voorspelde neerslag met Buienalarm.

[Afbeelding]
Zou je misschien je code voor Neerslag-card kunnen delen qua opmaak etc? Zit al een lange tijd te kloten hiermee maar krijg het maar niet voor elkaar om t enigsinds op die van jou te laten lijken (hoeft natuurlijk niet maar vind de minimalistische weergave van jou wel top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

@TheFes hoe maak ik van een reguliere sensor een sensor zodat ie kan opgenomen worden als "echte" energy-meter in zo'n custom power integratie bijv?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
        thermische_energie:
            value_template: >
               {% if states('sensor.flow_rate')|float <6 %}
                    {% set pwg = 0 | float %} 
                   {% elif states('sensor.flow_rate') |float >6 %}
                    {% set t1 = states('sensor.water_aanvoer') | float %}
                    {% set t2 = states('sensor.water_retour') | float %}
                    {% set f = states('sensor.flow_rate') | float %}
                    {% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %}
                     {% endif %}
                   {% if pwg != 0 %}
                    {{ pwg | float | round(0)}}
                      {% else %}
                      {{ pwg }}
                    {% endif %} 
            unit_of_measurement: W
            device_class: energy
            friendly_name: "Thermische Energie"

Deze heb ik onder template sensors staan, maar de energy class pakt ie (hier?) niet.

edit:
dacht dan maak ik hem even zo:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
    - sensor:
        - name: "W thermisch"
          unit_of_measurement: "W"
          state_class: total_increasing
                     {% endif %}
                   {% if pwg != 0 %}
                      {% else %}
                      {{ pwg }}
                    {% endif %} 

geeft
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKrSNjruEzGckrf9PiIpuusPy9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6aO5LUeSlobwYE9gvbLs67mf.png?f=fotoalbum_large

maar ook dat is geen energy meter volgens HA.

:?

[ Voor 37% gewijzigd door paQ op 25-09-2023 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
paQ schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:05:
@TheFes hoe maak ik van een reguliere sensor een sensor zodat ie kan opgenomen worden als "echte" energy-meter in zo'n custom power integratie bijv?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
        thermische_energie:
                     {% endif %}
                   {% if pwg != 0 %}
                      {% else %}
                      {{ pwg }}
                    {% endif %} 

Deze heb ik onder template sensors staan, maar de energy class pakt ie (hier?) niet.
Het legacy template sensor format ondersteunt geen state_class, daarvoor moet je het nieuwe format gebruiken.
Verder zie ik wat rare dingen. [mono]W[.] is geen unit_of_measurement voor energy. W is power

Als laatste snap ik deze if-statement niet
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
                  {% if pwg != 0 %}
                      {% else %}
                      {{ pwg }}
                    {% endif %} 

Sowieso is pwg al een float, en stel dat hij 0 is kun je dat ook prima afronden.
Het is verder ook niet nodig om eerst een variable als een getal te definieren, en daarna om te zetten naar een float.

*edit*
Ik had je edit gemist, dat is inderdaad het nieuwe format waarbij je wel state_class kun definëren. Maar dan matchen W en energy nog steeds niet met elkaar.

En als je dit als kWh bedoelt, dan gaat dat helemaal niet werken, aangezien je op deze manier helemaal geen total_increasing waarde maakt, je reset hem immers elke keer naar 0

[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 25-09-2023 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

good one... zal hem eens op power zetten.

Ik ben nog een beetje aan het stoeien met die formule.
Zoals ik de berekening eerst had bleef hij met de laatst bekende waarde 'doorrekenen' in de grafiek. Althans, die waarde bleef 'wegen' zogezegd. En dat moet niet. uit is geen waarde is geen weging. Dat was het doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Kee zo geeft ie hem als energy-meter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJJ0h16zBr18uKzAEkRhhn5XKGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/omGW85nnKBLlmV8S1NMhXu4m.png?f=fotoalbum_large
alleen in de custom power integratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXYFZGS-Awp6n-Fay9iqrChM7gY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qT9FTTuC1uX4udcaMBvhOC5y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
paQ schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:21:
Kee zo geeft ie hem als energy-meter
[Afbeelding]
alleen in de custom power integratie:
[Afbeelding]

Je sensor is niet total_increasing. Je meter in de meterkast is dat, of je km-teller in je auto die aangeeft hoeveel je er tijdens de levensduur mee gereden hebt.
Een power sensor geeft een huidige meetwaarde, en heeft dus state_class: measurement

Verder kan het zijn dat je met alle wijzigingen wat issues hebt veroorzaakt in de long term statistics. Die kun je fixen in devtools > statistics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 07:53
Ik probeer een automation via de gui aan te maken. Als ik dit vervolgens heb opgeslagen dan zie ik de automation nergens in die lijst naar voren komen. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Possible schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:30:
Ik probeer een automation via de gui aan te maken. Als ik dit vervolgens heb opgeslagen dan zie ik de automation nergens in die lijst naar voren komen. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
heb je dit in je configuration.yaml staan?
YAML:
1
automation: !include automations.yaml

Dat importeert de in de GUI aangemaakte automations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 07:53
TheFes schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:32:
[...]

heb je dit in je configuration.yaml staan?
YAML:
1
automation: !include automations.yaml

Dat importeert de in de GUI aangemaakte automations.
Ja zoiets inderdaad wel I(alleen dir names)

automation: !include_dir_merge_list configuration/automations/

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

TheFes schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:25:
[...]

Je sensor is niet total_increasing. Je meter in de meterkast is dat, of je km-teller in je auto die aangeeft hoeveel je er tijdens de levensduur mee gereden hebt.
Een power sensor geeft een huidige meetwaarde, en heeft dus state_class: measurement

Verder kan het zijn dat je met alle wijzigingen wat issues hebt veroorzaakt in de long term statistics. Die kun je fixen in devtools > statistics.
nee no problem iig.

Ik heb hem nu zo, maar nog steeds geen device in custom power
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXhHE2OItVli6al0agiqjDfThEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Lv8tG6VBnn0wh1hoXvP30ED.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Possible schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:33:
[...]

Ja zoiets inderdaad wel I(alleen dir names)

Dat werkt dus niet als je ook automations met de GUI wil aanmaken, want die worden weggeschreven in /config/automations.yaml
Je kunt een regel toevoegen om die ook de includen:

YAML:
1
2
automation gui: !include automations.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
paQ schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:38:
[...]

nee no problem iig.

Ik heb hem nu zo, maar nog steeds geen device in custom power
[Afbeelding]
met custom power integratie bedoel je powercalc neem ik aan? Hoe heb je die geconfigureerd voor deze sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

TheFes schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:41:
[...]

met custom power integratie bedoel je powercalc neem ik aan? Hoe heb je die geconfigureerd voor deze sensor?
Die bedoel ik idd.
Er valt niets te configureren. Ik kan hem toevoegen als real energy meter, en daarna niks...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgMzYUvaWcqJcggh-mKlm9yA3fM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kyYJacPUHKfXxn7eTFhqfxUu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
paQ schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:43:
[...]

Die bedoel ik idd.
Er valt niets te configureren. Ik kan hem toevoegen als real energy meter, en daarna niks...
[Afbeelding]
Ik verwacht dat hij eerst wat data nodig heeft, zo lang jouw power sensor nog geen waardes buiten 0 gegeven heeft, komt er nog neen energy meter, en geen nutsmeters.
Gewoon even geduld hebben dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

TheFes schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:45:
[...]

Ik verwacht dat hij eerst wat data nodig heeft, zo lang jouw power sensor nog geen waardes buiten 0 gegeven heeft, komt er nog neen energy meter, en geen nutsmeters.
Gewoon even geduld hebben dus.
juist
zal anders een herstarten... HA is raar soms :+

er is wel iets aan data desondanks
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNR-66PORX4ePArpQL5w66lADsg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vufKY6GucJukDHc5mMR4c9pZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
paQ schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:49:
[...]

juist
zal anders een herstarten... HA is raar soms :+

er is wel iets aan data desondanks
[Afbeelding]
Negatieve power? Levert dat ding terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

TheFes schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:59:
[...]

Negatieve power? Levert dat ding terug?
naja, als in opstart fase er even wat warmer water door de wp stroomt en de compressor is nog niet aan, dan krijg je heel kort 9idd) een negatieve waarde. Klopt verder wel natuurlijk :)

Maar hij had nu toch gewoon zaken moeten registreren?
de sensor is gewoon aanwezig :S
die is de 'oude'. (template)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NqR4jekuUq9Fnuhm0hOAoJPqzs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l904Tim3nkHOXQJu1pfV3NwJ.png?f=fotoalbum_large

exact dezelfde calculatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 07:40

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Ik heb dit wel eens als ik veel automatiseringen wijzig. Als ik de boel dan een paar uur met rust laat reageert alles weer vlot. Een <ctrl>F5 refresh wil ook wel eens helpen. Of de browser even afsluiten en/of cache leegmaken.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
paQ schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:06:
[...]

naja, als in opstart fase er even wat warmer water door de wp stroomt en de compressor is nog niet aan, dan krijg je heel kort 9idd) een negatieve waarde. Klopt verder wel natuurlijk :)

Maar hij had nu toch gewoon zaken moeten registreren?
de sensor is gewoon aanwezig :S
die is de 'oude'. (template)
[Afbeelding]

exact dezelfde calculatie
Ik heb geen idee wat je hier nu eigenlijk aan het registreren bent. Maar ik ga maar eens werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
paQ schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:05:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
        thermische_energie:
                     {% endif %}
                   {% if pwg != 0 %}
                      {% else %}
                      {{ pwg }}
                    {% endif %} 

edit:
dacht dan maak ik hem even zo:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
    - sensor:
        - name: "W thermisch"
          unit_of_measurement: "W"
          state_class: total_increasing
                     {% endif %}
                   {% if pwg != 0 %}
                      {% else %}
                      {{ pwg }}
                    {% endif %} 

geeft
[Afbeelding]

maar ook dat is geen energy meter volgens HA.

De waarde is in Watt. Energie wordt gemeten in (k)Wh. Ik denk dat je een Utility Meter (nutsmeter) moet aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

TheFes schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:12:
[...]

Ik heb geen idee wat je hier nu eigenlijk aan het registreren bent. Maar ik ga maar eens werken :)
gewoon de thermische energie uit de warmtepomp :)
Hij heeft nu best veel data verzameld, maar komt niet boven in powercalc helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Willempie27 schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:22:
[...]

De waarde is in Watt. Energie wordt gemeten in (k)Wh. Ik denk dat je een Utility Meter (nutsmeter) moet aanmaken.
ja was in wezen ook de bedoeling, maar powercalc neemt dat geheel eigenlijk al over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 08:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@paQ doet ie het wel als je het niet via de GUI aanmaakt maar de integration via YAML laat lopen?

Dus zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - platform: integration
    source: sensor.w_thermisch
    name: thermische energie
    unique_id: "thermische_energie"
    method: left
    round: 2

Zo ja, dan lijkt me de aanmaak via de GUI een beetje buggy en ligt het niet aan je power sensor.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 25-09-2023 09:37 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Gizz schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:31:
@paQ doet ie het wel als je het niet via de GUI aanmaakt maar de integration via YAML laat lopen?

Dus zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - platform: integration
    source: sensor.w_thermisch
    name: thermische energie
    unique_id: "thermische_energie"
    method: left
    round: 2

Zo ja, dan lijkt me de aanmaak via de GUI een beetje buggy en ligt het niet aan je power sensor.
Kun je wat uitweiden wellicht?
Waar zou deze dan precies moeten opduiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Het is best vreemd, want powercalc lijkt ze wel te hebben aangemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-stYDdQeSUqMMkHg5ZVwPAQ2LU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gczR7r12tiZSUWycRNl5gQtB.png?f=fotoalbum_large

edit
en registreert ook waarden, maar er ontstaat geen device met entiteiten

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 25-09-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 08:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@paQ welke naam heb je 'm uiteindelijk gegeven, letterlijk mijn voorbeeld?

Wat dit stukje code doet is een nieuwe sensor aanmaken met de uitkomst van een integratie. Integratie als in wiskundig integreren, dus niet een HA integration :P Oftewel: van vermogen (W) naar energie (Wh). Of van snelheid (km/u) naar afgelegde afstand (km). Of van liters per minuut naar een hoeveelheid water. Dat is wat integreren doet.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Gizz schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:57:
@paQ welke naam heb je 'm uiteindelijk gegeven, letterlijk mijn voorbeeld?

Wat dit stukje code doet is een nieuwe sensor aanmaken met de uitkomst van een integratie. Integratie als in wiskundig integreren, dus niet een HA integration :P Oftewel: van vermogen (W) naar energie (Wh). Of van snelheid (km/u) naar afgelegde afstand (km). Of van liters per minuut naar een hoeveelheid water. Dat is wat integreren doet.
heb hem exact zo overgenomen ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als ik onder dev tools -> statistics kijk zie ik voor de officiële Android app een hele hope state class problemen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QRIlDXqaMtPwRdAm4lTppMJVEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KCPfCT9JTSqNKgaxW5iYCwNq.png?f=fotoalbum_large

Is dit op de een of andere manier op te lossen? Als ik er op klik kloppen de statistieken wel gewoon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oncpWbvAtNZuVfzdvEhan89eSBI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oD5n9zYVnTECx4fF1mEeqISY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

weird... alles begint gewoon te tellen, powercalc geeft geen sjiege, terwijl het sensoren zijn die daaruit zijn ontstaan :S
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzbxr-TDtQqaI3MSro24mFrBGAY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QUurc5G7O1jxnExLMEJtketg.png?f=fotoalbum_large

@Gizz
zo te zien werkt het daar op idd

Is alleen niet de waarde die daar moet staan, maar coit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLieKfUQP1N9yKtVfLw-l8cdLtY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1rVbhN8ZcxceA1KAvecXKbvE.png?f=fotoalbum_large

Dat is dezelfde uitkomst als die powercalc ook aanmaakt als sensor.

[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 25-09-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:39
Eraser127 schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:00:
[...]

Iemand nog een idee? Eerder had ik in onderstaande afbeelding bij mijn device meer info dan alleen maar friendly name (zoals router enz):
[Afbeelding]
Telefoon staat in wifi opties op telefoon-mac en verder is het netwerk van Unifi. Kan me niet herinneren dat ik ergens iets veranderd heb.
Unifi hier, maar ik herken het probleem niet - bij mij werkt alles prima. Toevallig recentelijk een update uitgevoerd van Unifi? Unifi controller opnieuw opgestart? Integratie gecontroleerd --> krijgt HA informatie vanuit de controller?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:06

Septillion

Topicstarter
@paQ Energy / energie kan je simpelweg niet uitdrukken in W. Dus de combi van device classs en unit of measurment is niet geldig.

Als het werkelijk in W is dan is het power (vermogen in het Nederlands).

[edit]Spuit 11, ik dacht weer eens wel naar de laatste post te kijken.... |:(

[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 25-09-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Septillion schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:45:
@paQ Energy / energie kan je simpelweg niet uitdrukken in W. Dus de combi van device classs en unit of measurment is niet geldig.

geeft niks, maar als je een oplossing weet O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 08:06

Septillion

Topicstarter
@paQ Als het werkelijk W is dan
YAML:
1
2
3
device_class: power

Want ik zie je later ook zeggen "gewoon de thermische energie uit de warmtepomp" of had daar ook gewoon vermogen moeten staan?

Verder ken ik PowerCalc niet maar als ik lees lijkt dat juist voor devices die zelf geen power/energy geven en dan een schatting doen op basis van waardes en een state ofzo. Hoe past je sensor hier in dan? Want daarmee schat je toch al het vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Septillion schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:50:
@paQ Als het werkelijk W is dan
YAML:
1
2
3
device_class: power

Want ik zie je later ook zeggen "gewoon de thermische energie uit de warmtepomp" of had daar ook gewoon vermogen moeten staan?

Verder ken ik PowerCalc niet maar als ik lees lijkt dat juist voor devices die zelf geen power/energy geven en dan een schatting doen op basis van waardes en een state ofzo. Hoe past je sensor hier in dan? Want daarmee schat je toch al het vermogen?
sja dat issie dus ook
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1qO3keDEvC1FXp_RKOTwWHusl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uXbscBmWjta3FHtWQBiapeGF.png?f=fotoalbum_large

powercalc maakt er alleen geen device van, hetgeen vreemd is, want de bijhorende entiteiten zijn aangemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axCySahdCyqqVLOTKAjIDmFG1VE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gGlXGlK1s6oluAvVotn6lhR8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzUYHq_3wp35BftrNI5CMeH8uN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QCXigqPKHWaUJcMSnPlck76p.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
@Septillion met Powercalc kun je ook makkelijk uit een sensor die vermogen geeft in één stap een sensor voor energie en utility meter sensors maken

@paQ Is dat verder een probleem, dat er geen device aangemaakt wordt? Volgens mij maakt Powercalc verder ook geen eigen devices aan, maar voegt het de sensoren toe aan het bestaande device. Tenminste, zo lijkt het bij mij te werken. Mogelijk is er dus geen device als de source entity ook niet in een device zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:12

Antonio di

a mi me dijeron que si

Septillion schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:45:

KW(h) is ook energie, zie:
https://www.energieconsul...ar-kubieke-meter-aardgas/

Mijn Atag CV-ketel houdt KWh bij (energie per uur) voor gas en elektra. De thermostaat en de website rekenen dit weer om naar kubieke meter of Joule (schatting/calculatie, dus geen meting). Zie afbeeldingAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgFeo0IatltYOCzSpXRLBZ7FFs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEFPDcpueEUo6tTlAP5iwukh.jpg?f=fotoalbum_large

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

OK dat zou kunnen

Ik heb nu alleen niet de indruk dat ik een goede 'optelling' heb van het vermogen. Althans ik kan het niet echt staven. Maar ik zal eens afwachten wat er nu morgenochtend gebeurt met de diverse waarden.

Uit de sensoren moet nu blijken dat ik schijnbaar (tijdens het meten dan) 477Wh aan thermische energie heb ingebracht?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4JiTHf6Edrn9seaQ70fJnvLWBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rKYs5uDVyf3sk779A0Fmygkk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8i1YxqHpz1tuLfoNEmfFSvW9VM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HNaeB54igdt5R87anuWRNc5H.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 25-09-2023 15:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheFes
Antonio di schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:01:
[...]

KW(h) is ook energie, zie:
https://www.energieconsul...ar-kubieke-meter-aardgas/

Mijn Atag CV-ketel houdt KWh bij (energie per uur) voor gas en elektra. De thermostaat en de website rekenen dit weer om naar kubieke meter of Joule (schatting/calculatie, dus geen meting). Zie afbeelding[Afbeelding]
De h in kWh is essentieel om het energie te laten zijn. Bedoelde je wellicht dat (k)Wh ook energie is?
kW is zeker geen energie, dat is vermogen.

en kWh is geen energie per uur, het is vermogen * uur

Aanvulling:
Je snelheid in een auto is uitgedrukt in km/h (kilomter per uur dus) wat in feite inhoudt dat als je een bepaalde snelheid rijdt (bijv 100km/h) je een afstand, uitgedrukt in km, aflegt die gelijk is aan die snelheid.
Maar als je dat maar een half uur doet, dan heb je dus ook maar de helft van die afstand afgelegd (50km) in dit geval.

Nu terug naar vermogen/energie
Daar wordt het vermogen uitgedrukt in (k)W en als je dus bijvoorbeeld een uur lang een apparaat aan zet wat 100W verbruikt, heb je dus na een uur 100Wh (Watt * uur) verbruikt. En als je dat maar een half uur doet, 50Wh.

Dus vermogen is als je de vergelijking met snelheid/afstand doortrekt (k)Wh/h :) (en afstand km/h*h)
In beide gevallen kun je het h deel weglaten, want die vallen tegen elkaar weg.

PS, het heeft bij mij ook enige tijd geduurd voordat dit quintje viel ;)

[ Voor 31% gewijzigd door TheFes op 25-09-2023 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:08
BP14 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 07:16:
Ik heb onder mijn Apparaten en diensten Z-Wave geinstalleerd. Hieronder vallen 2 apparaten, namelijk Dimmer 2 en Z Stick Gen5 USB Controller.

Ik heb sinds een update vorige maand dat ik elke dag de Dimmer 2 handmatig moet aanzetten onder Bediening. De Bewegingssensor die gekoppeld is aan de lampen ziet wel activiteit maar gaat dus niet aan omdat de Dimmer nog uit staat.

Heeft iemand enig idee hoe ik de Dimmer gewoon aan laat staan zodat bij elke activiteit de lampen gewoon aan gaan?
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:20
Ik heb even een probleem waar ik niet uitkom, ik gebruik de Passive BLE Monitor integration om de waardes van mijn Xiaomi LYWSDCGQ uit te lezen, ik heb er hier meerdere van die prima werken!

Sinds kort heb ik een nieuwe automation om de ventilatie in de badkamer te regelen:

config.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  # Tracks 3 humidity readings over 10 minutes. If the change is greater than 10%, evals to true. (10/(60*10))
  - platform: trend
    sensors:
      badkamer_in_gebruik:
        max_samples: 3
        entity_id: sensor.klimaat_badkamer_luchtvochtigheid
        sample_duration: 600
        min_gradient: 0.01666
  # Tracks 2 humidity readings over 5 minutes. If the change decrease is greater than 5%, evals to true. (-5/(60*5))
  # Bumped samples down from 4 to 2, because it was staying on way too long.
  - platform: trend
    sensors:
      badkamer_niet_in_gebruik:
        max_samples: 2
        entity_id: sensor.klimaat_badkamer_luchtvochtigheid
        sample_duration: 300
        min_gradient: -0.016666

automation.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
- alias: WTW - Badkamerventilatie aan
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: binary_sensor.badkamer_in_gebruik
      to: 'on'
  condition:
    - condition: state
      entity_id: 'input_boolean.wtwbadkamerventilatie'
      state: 'on'  
  action:
    - service: fan.set_preset_mode
      data:
        preset_mode: high
      target:
        entity_id: fan.wtw_ventilation

- alias: WTW - Badkamerventilatie uit
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: binary_sensor.badkamer_niet_in_gebruik
      to: 'on'
  condition:
    - condition: state
      entity_id: 'input_boolean.wtwbadkamerventilatie'
      state: 'on'    
  action:
    - service: fan.set_preset_mode
      data:
        preset_mode: low
      target:
        entity_id: fan.wtw_ventilation

Het probleem is nu alleen dat de batterij van de Xioami sensor nog meer 2 dagen meegaat i.p.v. 6 maand! :? Ik zie even niet hoe dit nu komt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48
Toppe schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:39:
WIP eerste etage. De rode uitroep tekens boven de deuren betekend dat ze open staan. Geen icoon is dichte deur en/of raam.
[Afbeelding]
Gave floorplan waarmee is dat gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-09 10:25
Vaevictis_ schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:56:
[...]

Verkeerde topic? :+

[Aylin]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:39
Vaevictis_ schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:56:
[...]

Sweethome 3D, opensource software

[ Voor 5% gewijzigd door tagican op 25-09-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48
Nee post is verplaatst door moderator? :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecl!pS
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09-2024
etmnidj1 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:32:
Ik probeer al enige tijd een automation te maken dat in de badkamer het licht gedimd wordt als de lampen tussen 23:15 en 0600 aangezet worden. Dit lukt mij niet, heeft iemand nog tips om dit voor elkaar te krijgen?

De in onderstaande yaml code aangegeven scene dimt de badkamerspots naar de juiste waarde.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: Badkamerspots dimmen 's nachts
description: ""
trigger:
  - platform: device
    type: changed_states
    device_id: b83752de31c4fe582b52091c62924b55
    entity_id: 3e64ec26775ad1413b81f989532b61e5
    domain: light
condition:
  - condition: time
    after: "23:15:00"
    before: "06:00:00"
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
      - sat
      - sun
action:
  - service: scene.turn_on
    target:
      entity_id: scene.badkamer_badkamer_nacht
    metadata: {}
mode: single
ik heb het zelfde gemaakt voor mijn toilet; onderstaande moet je als action hebben

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
if:
  - condition: time
    after: "07:00:00"
    before: "22:00:00"
then:
  - type: turn_on
    device_id: 308fe3b9a6e471b2b450cf5a96a7299e
    entity_id: light.verlichting_plee
    brightness_pct: 100
else:
  - type: turn_on
    device_id: 308fe3b9a6e471b2b450cf5a96a7299e
    entity_id: light.verlichting_plee
    brightness_pct: 50

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
Applaus voor light.verlichting_plee by the way

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetnie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 20:30
Ik ben aan het voorbereiden om mijn Shelly plug s verzameling om te zetten naar ESPHome. Maar sommige dingen zijn nog niet naar mijn zin. Echter kom ik er niet uit hoe, en of dat het mogelijk is.

Kan je bijvoorbeeld al gelijk vanuit ESPhome naast het soort icon ook de kleur daarvan meegeven richting HA frontend? of moet je dat soort zaken altijd apart in HA doen.
In dit geval betreft het rode led status licht, wat de stekker kan weergeven. Nu heb ik deze code in mijn ESP.yaml zitten. Maar het zou helemaal top zijn als ik al gelijk mee kan geven dat het een rood ledje betreft met de status kleur, ipv de default geel in HA.

code:
1
2
3
4
5
6
light:
  - platform: binary
    id: light_red
    name: ${friendly_name} Red
    output: led_red
    icon: "mdi:circle-outline"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ro8UEVZo-WlUbXjKsnnX8NLh5w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PXHxthsOP6qyIGKdSkx2zz3k.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
kweetnie schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:11:
Ik ben aan het voorbereiden om mijn Shelly plug s verzameling om te zetten naar ESPHome. Maar sommige dingen zijn nog niet naar mijn zin. Echter kom ik er niet uit hoe, en of dat het mogelijk is.

Kan je bijvoorbeeld al gelijk vanuit ESPhome naast het soort icon ook de kleur daarvan meegeven richting HA frontend? of moet je dat soort zaken altijd apart in HA doen.
In dit geval betreft het rode led status licht, wat de stekker kan weergeven. Nu heb ik deze code in mijn ESP.yaml zitten. Maar het zou helemaal top zijn als ik al gelijk mee kan geven dat het een rood ledje betreft met de status kleur, ipv de default geel in HA.

code:
1
2
3
4
5
6
light:
  - platform: binary
    id: light_red
    name: ${friendly_name} Red
    output: led_red
    icon: "mdi:circle-outline"

[Afbeelding]
Dat kan niet, die kleur geel is de standaard voor lampen die simpelweg aan of uit zijn. Als dat rood moet zijn zul je met iets als card mod aan de slag moeten, HA heeft weinig ingebouwde opties voor icon colors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetnie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 20:30
TheFes schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:24:
[...]

Dat kan niet, die kleur geel is de standaard voor lampen die simpelweg aan of uit zijn. Als dat rood moet zijn zul je met iets als card mod aan de slag moeten, HA heeft weinig ingebouwde opties voor icon colors
Jammer, maar helemaal duidelijk. Hoef ik niet verder te zoeken en prutsen.
Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 08:24
Ik probeer mijn nachtlampjes zo in te stellen dat deze als de wekker gaat van mijn mobiel afgaat, in 5 minuten van 0% naar 100% brightness gaan. Ze gaan nu aan als de wekker gaat, maar ze gaan direct op 100%. Hoe kan ik dit instellen?

Relevant stukje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
action:
  - service: light.turn_on
    data:
      brightness_pct: 1
    target:
      area_id: slaapkamer
    data:
      transition: 300
    target:

Dit werkt dus niet, maar hoe laat ik hem wel in 5 minuten naar 100% gaan?

[ Voor 6% gewijzigd door manusjevanalles op 25-09-2023 20:51 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Nu online
manusjevanalles schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:50:
Ik probeer mijn nachtlampjes zo in te stellen dat deze als de wekker gaat van mijn mobiel afgaat, in 5 minuten van 0% naar 100% brightness gaan. Ze gaan nu aan als de wekker gaat, maar ze gaan direct op 100%. Hoe kan ik dit instellen?

Relevant stukje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
action:
    data:
    target:
    data:
    target:

Dit zou moeten werken. Ik gebruik ongeveer de zelfde code (met het verschil dat ik 2 lamp groepen aan roep). Je zou de service eens los kunnen proberen (zonder in een automation). Ik kwam er pas namelijk achter dat niet alle lampen de transition ondersteunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Nu online
Zijn er meer mensen die een probleem hebben met de Growatt integratie? Die van mij haalt al sinds een uur of 10 geen data meer op. Op m'n telefoon werkt de app naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
AWEF schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:03:
[...]

Dit zou moeten werken. Ik gebruik ongeveer de zelfde code (met het verschil dat ik 2 lamp groepen aan roep). Je zou de service eens los kunnen proberen (zonder in een automation). Ik kwam er pas namelijk achter dat niet alle lampen de transition ondersteunen
Dit zou inderdaad wel kunnen. Met een losse service staat hij ook direct op 100%. Een lamp in de woonkamer gaat wel langzaam naar 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert36
  • Registratie: September 2012
Sinds een tijdje bij het standaard dashboard last van de foutmelding: "Error loading the view strategy: [object Object]"
Na het heen en weer gaan naar een ander dashboard, wordt het standaard dashboard wel geladen.

In eerste instantie het vermoeden dat het in de Eufy integratie zat. Helaas, een custom dashboard met alleen de Eufy integratie geeft deze foutmelding niet.

Iemand hier die deze foutmelding herkent en hier wellicht een oplossing voor heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
manusjevanalles schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:50:

Relevant stukje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
action:
    data:
    target:
    data:
    target:

De lamp moet transition ondersteunen, lang niet alle lampen doen dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
AWEF schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:12:
Zijn er meer mensen die een probleem hebben met de Growatt integratie? Die van mij haalt al sinds een uur of 10 geen data meer op. Op m'n telefoon werkt de app naar behoren.
Ja, sinds ik vanavond heb ge-update naar 2023.9.3.
Was tot 14:40 uur bijgewerkt. Even afwachten of die morgen weer online komt, is nu sowieso in slaap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Nu online
verjager schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:50:
[...]

Ja, sinds ik vanavond heb ge-update naar 2023.9.3.
Was tot 14:40 uur bijgewerkt. Even afwachten of die morgen weer online komt, is nu sowieso in slaap.
Klinkt als het zelfde probleem als ik heb. Ik zie meer issues, toch maar even een roll-back naar 2023.9.2

-edit- Ik heb ook het probleem dat de blink integratie me heeft "gelocked", dit lijkt ook sinds vandaag (heb vanochtend rond een uur of 11 2023.9.3 geinstalleerd.

[ Voor 17% gewijzigd door AWEF op 25-09-2023 23:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-09 09:45
Ja, hier ook het probleem met Growatt. Ik kon eerst ook niet inloggen in de app op mobiel. Dat werkte later wel weer, en toen kon ik ook even (na wachtwoord gewijzigd te hebben) de server opnieuw in HA zetten. Toen kreeg ik heel even data maar dat viel heel snel weer weg.

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Growatt lokaal via esp en modbus loggen?
https://github.com/fonske...ee/main/growatt_mod_tl3-x

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 11:18

CAP-Team

XBL: CAPTeam

manusjevanalles schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:17:
[...]

Dit zou inderdaad wel kunnen. Met een losse service staat hij ook direct op 100%. Een lamp in de woonkamer gaat wel langzaam naar 100%.
Mijn Hue lampen ondersteunen wel transition, de goedkopere Lidl lampen niet dus die gaan bam ineens naar 100%

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
CAP-Team schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:00:
[...]

Mijn Hue lampen ondersteunen wel transition, de goedkopere Lidl lampen niet dus die gaan bam ineens naar 100%
Het gaat om een lamp van de ikea, die ondersteunt het dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Nu online
manusjevanalles schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:06:
[...]

Het gaat om een lamp van de ikea, die ondersteunt het dus ook niet.
Ik heb voor een test opstelling een IKEA lamp (de TRADFRI LED bulb E14 470 lumen - LED1925G6) gekoppeld met Z2M en die wilde in het begin ook geen transition doen, maar even later deed die het wel. Waarom, geen idee...

Ik weet niet op je Z2M gebruikt maar daarmee kan je ook de firmware updaten, ik weet niet of dat het issue oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 15:05

Wallie

Herr

Iemand ervaring met Netdaemon binnen HA? Hiermee kan je automations in C# schrijven. Ik heb een redelijke afkeer tegen YAML als programmeertaal (en ja, ik heb er vanuit CI/CD ervaring mee), en daarom spreekt me dit wel aan.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Ik zoek een manier om Youtube video's via een automation te laten starten op mijn (Philips) AndroidTV, ik heb het volgende getest in mijn scripts.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
'cast_youtube_to_my_chromecast':
  alias: "Cast YouTube to My Chromecast"
  sequence:
    - target:
        entity_id: media_player.70pus7304_12_2
      data:
        media_content_type: cast
        media_content_id: '
          {
            "app_name": "youtube",
            "media_id": "dQw4w9WgXcQ"
          }'
      service: media_player.play_media

Maar als ik die wil uitvoeren, krijg ik de volgende fout:

code:
1
Cast YouTube to My Chromecast: Error executing script. Unexpected error for call_service at pos 1: Invalid media type: cast

Iemand tips hoe ik dit aan moet pakken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Danielson schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:37:
Ik zoek een manier om Youtube video's via een automation te laten starten op mijn (Philips) AndroidTV, ik heb het volgende getest in mijn scripts.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
'cast_youtube_to_my_chromecast':
  alias: "Cast YouTube to My Chromecast"
  sequence:
    - target:
        entity_id: media_player.70pus7304_12_2
      data:
        media_content_type: cast
        media_content_id: '
          {
            "app_name": "youtube",
            "media_id": "dQw4w9WgXcQ"
          }'
      service: media_player.play_media

Maar als ik die wil uitvoeren, krijg ik de volgende fout:

code:
1
Cast YouTube to My Chromecast: Error executing script. Unexpected error for call_service at pos 1: Invalid media type: cast

Iemand tips hoe ik dit aan moet pakken? :)
Ziet er uit als een licht aangepast versie van het voorbeeld in de docs (alleen entity_id aangepast)
Zou moeten werken dus.
Heb je de Cast integratie in gebruik, ofwel, is de Android TV door HA gevonden als Cast device?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
TheFes schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:41:
[...]

Ziet er uit als een licht aangepast versie van het voorbeeld in de docs (alleen entity_id aangepast)
Zou moeten werken dus.
Heb je de Cast integratie in gebruik, ofwel, is de Android TV door HA gevonden als Cast device?
Never mind!

Ik had de foute entitie gebruikt! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
AWEF schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:23:
[...]

Ik heb voor een test opstelling een IKEA lamp (de TRADFRI LED bulb E14 470 lumen - LED1925G6) gekoppeld met Z2M en die wilde in het begin ook geen transition doen, maar even later deed die het wel. Waarom, geen idee...

Ik weet niet op je Z2M gebruikt maar daarmee kan je ook de firmware updaten, ik weet niet of dat het issue oplost.
Het gaat om deze: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/LED1935C3.html. Ik gebruik inderdaad Z2M, en de firmware is uptodate volgens Z2M.

Volgens de beschrijving op de site van Z2M zou transition mogelijk zijn, staat althans genoemd onder Options.

[ Voor 8% gewijzigd door manusjevanalles op 26-09-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 14:46
Ik heb HA geupdate naar laatste core 2023.9.3 en al mijn custom cards doen het niet meer, zowel apex charts als mini-graph zijn 'stuk'.. Wat gaat hier mis?

Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/-6ofwVYy2cV/afbeelding.png

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
vandermark schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:57:
Ik heb HA geupdate naar laatste core 2023.9.3 en al mijn custom cards doen het niet meer, zowel apex charts als mini-graph zijn 'stuk'.. Wat gaat hier mis?

[Afbeelding]
Zo te zien is config-template-card stuk. Dan werkt de kaart die daar in zit ook niet meer natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 14:46
TheFes schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:59:
[...]

Zo te zien is config-template-card stuk. Dan werkt de kaart die daar in zit ook niet meer natuurlijk
Met backup van 2023.9.2 terugzetten is probleem verholpen... Lijkt dus aan update combo met deze card te liggen?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
vandermark schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:11:
[...]

Met backup van 2023.9.2 terugzetten is probleem verholpen... Lijkt dus aan update combo met deze card te liggen?
Denk dat je het beste een issue aan kunt maken op de repo van de custom card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

vandermark schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:11:
[...]
TheFes schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:25:
[...]
Denk dat je het beste een issue aan kunt maken op de repo van de custom card.
Aangezien meerdere custom cards deze foutmelding geven (ook mijn eigen custom cards) heb ik eerder het idee dat er iets in HA is gewijizgd. Dit probleem doet zich namelijk niet voor bij versies < 2023.6 is mijn ervaring.

Ik heb ook af en toe dat i.setConfig() niet bestaat... Dat kan natuurlijk niet als de custom card wel bestaat...

Ik heb daarvoor al eerder issues aangemaakt in de frontend, maar nooit een oplossing gezien.

Gebruikers van één van mijn custom cards hebben dit soms elke dag, anderen weer nooit 8)7

Sommigen melden zelfs dat de kaart initieel het doet, en na F5 plotseling niet meer bestaat :X

HA laadt soms ook een oude configuratie. Dat kan ik via de inspector gewoon aantonen. Ook dit trad voor 2023.6 nooit op. Nu moet ik HA echt herstarten om zeker te zijn dat de huidige config is geladen.

[ Voor 12% gewijzigd door Mars Warrior op 26-09-2023 14:45 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Is er een manier om een rolluik te sturen op basis van tijd (bijv. 15 seconden) en dan tóch te weten wat de huidige stand is (dus het percentage is dat 'ie open is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:39
koelkast schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:43:
Is er een manier om een rolluik te sturen op basis van tijd (bijv. 15 seconden) en dan tóch te weten wat de huidige stand is (dus het percentage is dat 'ie open is)?
Bij een rolluik dat de stand rapporteert? Dan vast wel, want dan kun je cover.open_cover / cover.close_cover & cover.stop_cover combineren met een delay en rapporteert de module daarna wel (bij benadering) de juiste stand. Als ik mijn rolluik met de wandschakelaar bedien weet HA ook de state, gezien de Fibaro Roller Shutter die netjes communiceert na een wijziging. En als het rolluik door HA "in beweging is gebracht" en ik stop dit met de wandschakelaar krijgt HA ook netjes dr juiste state door.

Als de module de stand niet meld heb je wellicht geluk met een optimistic mode van HA, als die aanwezig is? Volgens mij zijn er wel wat dingen waarbij HA "gokt" / de state bij benadering berekend. Maar geen idee of dat ook met een cover kan.
Pagina: 1 ... 110 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.