Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 109 ... 340 Laatste
Acties:

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:50
nvm 8)7 8)7 :F :F |:( |:(

[ Voor 104% gewijzigd door Robbie T op 21-09-2023 15:28 ]

• Robbie T
Septillion schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:47:
@Robbie T Op zich is daar alleen een input_datetime voor nodig (met alleen datum). Deze geef je gewoon de datum van nu weer al je een tag scant. Actie is dan simpelweg:
YAML:
1
2
3
4
5
service: input_datetime.set_datetime
data:
  datetime: "{{ now() }}"
target:
  entity_id: input_datetime.bed_verschoond

In een andere automation kan je nu gewoon checken hoe lang het geleden is. Iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
condition: template
value_template: >-
  {% set d = (states('input_datetime.bed_verschoond')|as_datetime).date() %}
  {% set n = now().date() %}
  {% set td = 14 %}
  {{ n >= d + td }}

Eventueel kan je het interval ook weer uit een input_number helper trekken.

Wil je ook echt nog een indicator hoeveel dagen je nog hebt (of zijn geweest) zou je er nog een template sensor van kunnen maken. Maar is dus vooral makkelijk om het weer te geven, niet perse nogdig voor automations.
Ik zal wel iets ongelooflijks simpel missen maar ik heb nu dit
YAML:
1
2
3
4
5
data:
  datetime: "{{ now().strftime('%Y-%m-%d %H:%M:%S') }}"
target:
  entity_id: input_datetime.bed_lianne_verschoond_op

De datum zoals weergeven in mijn template sensor is nu:
Lianne bed verschoond:
1 minute ago "2023-09-21 15:39:54"

De weergave zoals ik wil is: 21-09-2023. Maar als ik in de automation
code:
1
'%Y-%m-%d %H:%M:%S'
verander naar
code:
1
'%d-%m-%Y %H:%M:%S'
werkt de automation niet meer.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Robbie T schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:42:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
data:
target:

Lianne bed verschoond:

code:
1
verander naar
code:
1
Je probeert automation code te wijzigen om je frontend weergave aan te passen? Dat gaat niet werken....

Je automation eet alleen dat format: https://www.home-assistan...nput_datetimeset_datetime

Je moet je weergave dus op een andere manier fixen, in de frontend, niet je automation.

Sometimes you need to plan for coincidence

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:41
Robbie T schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:42:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
data:
target:

Lianne bed verschoond:

code:
1
verander naar
code:
1
Als je niet geïnteresseerd bent in de tijd, dan kun je het type datetime aanpassen naar date only.
Vervolgens kun je nog steeds gewoon now() in je automation sturen. Daarin moet je niet gaan klooien, HA verwacht een datetime in bepaald format, als je daar dingen om gaat draaien werkt het niet meer.

Home Assistant configuratie

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Robbie T Inderdaad wat @Hmmbob zegt, in de achtergrond niet aanpassen. Dus gewoon laten:
YAML:
1
2
3
4
5
data:
target:

Al naar gelang wat kan je het weergeven in de UI. Als je een datetime plaatst zullen de meeste card je profiel instellingen gebruiken qua weergave. Wil je het echt anders hebben zou ik dat ook in de UI proberen te doen.

En tijd mag je gebruiken maar voor zoiets zou ik het lekker makkelijk houden en alleen datum gebruiken.

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 13:17
Septillion schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:10:
@Nomi Ja, jij gebruikt de "hack" door hem dan altijd aan te zetten op een bepaalde state.
Bij mij is de fan in HA 'uit' als de fan speed 0 is. En hij is 'aan' als de fan speed groter dan 0 is.

En omgekeerd: wanneer je in HA op 'uit' klikt gaat de speed naar 0, en bij 'aan' gaat de speed naar de laagste stabiele speed. Bij mij is de fan speed onder een bepaalde snelheid niet stabiel, vandaar.

Het klopt dus dat ie bij 'aan' niet terugvalt naar de vorige speed. Ik vraag me ook af of dat via mqtt is op te lossen (maar ik hoor het heel graag als dat wel kan!), dat zou @arjenhiemstra inderdaad in de firmware van de add-on moeten fixen, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RobertMe Beetje dit :+ Iets duidelijker verwoord nu.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Nomi Dan heb jij de "hack" gedaan met speed 0 als uit en speed x bij aan.

Herstellen van de snelheid kan niet via alleen MQTT, dat is het mooiste in de firmware te doen. Eventueel ook via een automaton te doen maar wat omslachtig.

• Nomi
  • Laatst online: 16-09 13:17
Septillion schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:12:
@Nomi Dan heb jij de "hack" gedaan met speed 0 als uit en speed x bij aan.

Herstellen van de snelheid kan niet via alleen MQTT, dat is het mooiste in de firmware te doen. Eventueel ook via een automaton te doen maar wat omslachtig.
Hihi, ja, dat is precies wat ik bedoel te zeggen :)

Hopelijk heeft @arjenhiemstra wat aan mijn code voor het mqtt gedeelte. Maar het bewaren van de speed bij uit is inderdaad een firmware ding.

[ Voor 15% gewijzigd door Nomi op 21-09-2023 16:18 ]

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:10:
@BThomas Je docker containers waaruit HA OS is opgebouwd :)
Dank! Ik hoef me dus geen zorgen te maken. _/-\o_

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:09
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
alias: "wrtk Reistijd notification "
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: "07:45:00"
condition: []
action:
  - service: media_player.play_media
    target:
      entity_id: media_player.nestmini9232
    data:
      media_content_id: >-
        media-source://tts/cloud?message=Reistijd+naar+werk+met+auto+is+%7B%7B+states%28%27sensor.google_travel_time%27%29+%7D%7D+minuten.+&language=nl-NL&voice=FennaNeural
      media_content_type: provider
    metadata:
      title: >-
        Reistijd naar werk met auto is {{states('sensor.google_travel_time')}}
        minuten. 
      thumbnail: https://brands.home-assistant.io/_/cloud/logo.png
      media_class: app
      children_media_class: null
      navigateIds:
        - {}
        - media_content_type: app
          media_content_id: media-source://tts
        - media_content_type: provider
            media-source://tts/cloud?message=Reistijd+naar+werk+met+auto+is+%7B%7B+states%28%27sensor.google_travel_time%27%29+%7D%7D+minuten.+&language=nl-NL&voice=FennaNeural
  - device_id: f849599776130b0aa14caf7d537b98a7
    domain: mobile_app
    type: notify
    message: "    Reistijd naar werk met auto is {{states('sensor.google_travel_time')}} minuten."
mode: single

Kan het kloppen dat Nabu Casa TTS niet overweg kan met templating ? Hij noemt de sensor naam op en niet de sensor waarde. De notificatie op mobiel komt wel perfect binnen ... op internet kan ik er niks over vinden

Zonder extra blokhaken werkt het beter

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 21-09-2023 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Lollercopter schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:20:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
[alias: "wrtk Reistijd notification "
trigger:
action:
    target:
    data:
    metadata:
        minuten. 
      navigateIds:
        - {}
    message: "    Reistijd naar werk met auto is {{states('sensor.google_travel_time')}} minuten."
]

Kan het kloppen dat Nabu Casa TTS niet overweg kan met templating ? Hij noemt de sensor naam op en niet de sensor waarde. De notificatie op mobiel komt wel perfect binnen ... op internet kan ik er niks over vinden
Als je het via de TTS service call doet werkt het wel, maar zo te zien doe jij het via de media actie

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 21:29
specialkdk schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:40:
[...]

Dat zal inderdaad wel de oorzaak zijn, bedankt! Nog eleganter zou zijn dat ik Home Assistant zelf ook als Modbus server zou kunnen gebruiken (dus niet simpelweg laten proxy'en) zodat ik evt datamanipulatie kan doen. Zo zou je bv zelf je smart charging network kunnen bouwen met load balancing tussen meerdere laadpunten. Je kan Home Assistant wel Modbus-registers laten schrijven in andere apparaten, maar kan de laadpaal (die client is) ook niet-geproxy'de informatie laten ophalen?
Mocht je zover willen gaan als hiervoor een nieuwe EVSE aanschaffen, dan kan de smartEVSE icm de aangepaste Serkri firmware alles wat je aangeeft en meer. Zie daarvoor ook het zelfbouw laadpalen topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1648387

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Ik heb een Alecto Smartbridge 10 (Zigbee) met koolmonoxidemelder (en nog niet geïnstalleerde rookmelders). Als ik de Zigbee Home Automation toevoeg krijg ik de vraag wat voor toegangspuntype het is en ik kan dat nergens achterhalen. Weet iemand het?
Kan natuurlijk ook wat proberen en zien of ie hem gaat herkennen.

aka pluim003

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 21:44
Ik ben weer eens wat aan het prutsen met automatiseringen en het valt mij op dat de UI erg traag is soms.
Als ik bijvoorbeeld een automatisering open gaat dat direct maar ga ik bijvoorbeeld terug met de pijl linksboven duurt dat enkele seconden.
In een automatisering een deel minimaliseren met de ^ pijl gaat soms enkele seconden overheen.
Opslaan van een automatisering duurt soms ook heel erg lang (tegen de 10 seconden).
Nu let ik er wat meer op en scrollen door lovelance duurt bij sommige tabbladen ook erg lang.
Soms zie ik de meters van bijvoorbeeld m'n electriciteit verbruik ook stotterend laden.
Ik draai HA als VM op een synology DS1522+ de VM heeft 2 cpu's en 4 GB ram.
Moet toch genoeg zijn lijkt mij.
CPU gebruik is niet hoog en laat geen enorme pieken zien of iets.
Kan ik hier iets aan doen of heeft iemand tips?

• Hmmbob
Lollercopter schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:20:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
alias: "wrtk Reistijd notification "
trigger:
action:
    target:
    data:
    metadata:
        minuten. 
      navigateIds:
        - {}

[mbr]Zonder extra blokhaken werkt het beter[/mbr]
Heb je deze in de UI gemaakt? Want de "template haken" staan er "encoded" in (%7B) dus er wordt vlg mij iets verkeerd opgeslagen vanuit de UI.

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:00

Eraser127

Nijkerk

Zijn er meer mensen waarbij de device_tracker status niet meer wordt doorgegeven aan HA? Sinds afgelopen week staat mijn telefoon niet meer op "home" als ik met het netwerk verbonden ben. Ik heb vorige week de app ook op een andere telefoon geïnstalleerd, maar daar doet ie het ook niet. Nu krijg ik geen melding meer als de wasmachine klaar is :-( Ik heb verder niets veranderd.

My Discogs

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Het is weer zover, ik draai HA op een ESXi server. Heb een stroomstoring en alle VM's komen op behalve ....... ja die: HA. En met geen mogelijkheid weer aan de gang te krijgen. Dus weer opnieuw installeren en backup terugzetten maar weer.

Gelukkig draait er niets kritisch op HA maar mijn ergernis wordt er niet kleiner van en dan heb ik het nog niet eens over de WAF factor. En dan zie ik hier mensen die warmtepompen, airco's, zonneschermen etc. aansturen met HA. Er zal nog heel wat water naar zee stromen voordat ik iets dergelijks aan HA zou toevertrouwen.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
@synoniem UPS is een idee
Na veel testen erg tevreden over de CyberPower

Hier zit idd ALLES gekoppeld aan HA :*)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52
synoniem schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:01:
Het is weer zover, ik draai HA op een ESXi server. Heb een stroomstoring en alle VM's komen op behalve ....... ja die: HA. En met geen mogelijkheid weer aan de gang te krijgen. Dus weer opnieuw installeren en backup terugzetten maar weer.

Gelukkig draait er niets kritisch op HA maar mijn ergernis wordt er niet kleiner van en dan heb ik het nog niet eens over de WAF factor. En dan zie ik hier mensen die warmtepompen, airco's, zonneschermen etc. aansturen met HA. Er zal nog heel wat water naar zee stromen voordat ik iets dergelijks aan HA zou toevertrouwen.
Klinkt alsof dit vaker gebeurd? Als elke keer je VM met HA het begeeft in zo'n geval vraag ik me toch af of er niet meer aan de hand is

• synoniem
  • Niet online
-Casper schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:28:
[...]

Klinkt alsof dit vaker gebeurd? Als elke keer je VM met HA het begeeft in zo'n geval vraag ik me toch af of er niet meer aan de hand is
Het soort problemen dat een backup terugzetten vereist is niet alleen met de VM. Er braken ook al zaken op een RPi4 en op een standalone NUC. Zoals na een update of een addon of integratie toevoegen. Imo is HA gewoon erg breekbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
synoniem schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:35:
[...]

Het soort problemen dat een backup terugzetten vereist is niet alleen met de VM. Er braken ook al zaken op een RPi4 en op een standalone NUC. Zoals na een update of een addon of integratie toevoegen. Imo is HA gewoon erg breekbaar.
Dat valt reuze mee hoor, anders zou dit probleem echt wel veel vaker voorkomen.
Ik hoor verder vrijwel nooit van mensen dat hun HA zodanig kapot is na het installeren van een add-on of integratie, na een update of na een stroomstoring.

En buiten dit topic ben ik ook vrij actief op 3
HA gerelateerde Discord servers (waaronder de officiële), verschillende Facebook groepen (waaronder de officiële) en HA subreddit.

• synoniem
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:41:
[...]

Dat valt reuze mee hoor, anders zou dit probleem echt wel veel vaker voorkomen.
Ik hoor verder vrijwel nooit van mensen dat hun HA zodanig kapot is na het installeren van een add-on of integratie, na een update of na een stroomstoring.

En buiten dit topic ben ik ook vrij actief op 3
HA gerelateerde Discord servers (waaronder de officiële), verschillende Facebook groepen (waaronder de officiële) en HA subreddit.
Of de meeste mensen zijn verstandiger dan ik en denken na twee keer bekijk het maar en gaan voor wat anders dan HA.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
synoniem schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:00:
[...]

Of de meeste mensen zijn verstandiger dan ik en denken na twee keer bekijk het maar en gaan voor wat anders dan HA.
En vervolgens denk je dat jij de enige bent die zijn ervaring daarmee deelt? Van jou weten we nu dat het meerdere keren gebeurd is. Maar als het vele anderen ook (met enige regelmaat) gebeurd zoals jij stelt dan lijkt het mij toch wel aan te nemen dat deze ervaring (zeer) vaak op internet terug te vinden moet zijn, eens?

• synoniem
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:03:
[...]

En vervolgens denk je dat jij de enige bent die zijn ervaring daarmee deelt? Van jou weten we nu dat het meerdere keren gebeurd is. Maar als het vele anderen ook (met enige regelmaat) gebeurd zoals jij stelt dan lijkt het mij toch wel aan te nemen dat deze ervaring (zeer) vaak op internet terug te vinden moet zijn, eens?
Het is maar waar je kijkt denk ik. Doe eens een google search met home assistant not starting after update dan zie je er toch wel wat topics in de loop van de tijd. Maar goed ik begrijp dat minder enthousiaste geluiden in dit topic niet gewenst zijn dus zal het hier bij laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
synoniem schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:20:
[...]

Het is maar waar je kijkt denk ik. Doe eens een google search met home assistant not starting after update dan zie je er toch wel wat topics in de loop van de tijd. Maar goed ik begrijp dat minder enthousiaste geluiden in dit topic niet gewenst zijn dus zal het hier bij laten.
Dat zegt toch niemand dat minder enthousiaste geluiden niet wenselijk zijn? De eerste reactie op jouw bericht is zelfs de tip om een UPS te plaatsen zodat de boel uberhaupt niet meer uit valt (als reactie op dat je er nooit essentiële zaken mee zou doen).

Daarnaast stel je ook geen vraag of zo. Je dropt dat je het kort door de bocht ruk vind en het elke keer stuk is. Maar als je verder geen informatie geeft kan ook niemand meekijken om of een oplossing te bieden dat die wel start en/of mogelijk een oplossing zoeken zodat de (mogelijke) HA bugs gefixt worden zodat het uberhaupt niet meer gebeurd.

Je uit dus puur je frustraties (en daar kan ik me echt wel iets bij voorstellen). Maar wij kunnen er verder ook niks mee. Behalve aangeven dat wij er wel/geen last van hebben. Iets dat dan ook gebeurd ("wij hebben er geen last van" en @TheFes die aangeeft dat hij op alle HA plekken waar hij rondhangt ook niet de indruk krijgt dat dit een breed gedragen probleem is). Meer kunnen wij met de informatie die je gegeven hebt ook niet doen.

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12:31
Gebruikt iemand de officiële loqed integratie? Ben van een custom integratie naar de officiële gegaan maar ik krijg helemaal niks geen status updates zoals locked van het slot.

Wel dat er iets van espressif away en home is. Maar daar klopt ook niet zoveel van....

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 22:47
Bij mij de laatste tijd trouwens ook heel veel last met home assistant.
HAOS op de NUC bevriest gewoon volledig na een paar dagen, ook rechtstreekse input met keyboard werkt dan zelfs niet meer.

Al meermaals opnieuw geïnstalleerd, bios update, nieuwe nvme drive, andere memory...
En telkens na een paar dagen hetzelfde...

Ik kom er gewoon moedeloos van.
Zelfde NUC doorstaat alle stresstesten, memorytesten,... dus ligt normaal gezien niet aan de HW.

Vroeger maanden stabiel... Mijn vertrouwen is ook wel bijna volledig weg...

PS. Probleem bij een volledige freeze is ook dat ik niets van errorlogs heb.
Zucht...

[ Voor 8% gewijzigd door Infernoken op 22-09-2023 07:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:33
@synoniem en @Infernoken Wat ik me dan afvraag, wat gebeurd er als je een kale HA install draait, gaat het dan ook mis? Het klinkt een beetje als een add-on die de boel om zeep helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
AWEF schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:55:
@synoniem en @Infernoken Wat ik me dan afvraag, wat gebeurd er als je een kale HA install draait, gaat het dan ook mis? Het klinkt een beetje als een add-on die de boel om zeep helpt
Precies, ik heb dergelijke problemen ook wel eens gehad, volgens mij was toen een 112-integratie het probleem.
Verder ben ik ook meerdere malen compleet opnieuw begonnen, zonder backup terugzetten dus maar een compleet nieuwe installatie. Ja dat is inderdaad enorm veel werk.
Als je een installatie 3 of meer jaar geleden gemaakt hebt bijvoorbeeld, kan een fresh-install echt wel helpen en dan gewoon nabouwen, geen yaml-files terugzetten enzovoorts.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
TheFes schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:02:
[...]

Als je niet geïnteresseerd bent in de tijd, dan kun je het type datetime aanpassen naar date only.
Vervolgens kun je nog steeds gewoon now() in je automation sturen. Daarin moet je niet gaan klooien, HA verwacht een datetime in bepaald format, als je daar dingen om gaat draaien werkt het niet meer.
Septillion schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:03:
@Robbie T Inderdaad wat @Hmmbob zegt, in de achtergrond niet aanpassen. Dus gewoon laten:
YAML:
1
2
3
4
5
data:
target:

Al naar gelang wat kan je het weergeven in de UI. Als je een datetime plaatst zullen de meeste card je profiel instellingen gebruiken qua weergave. Wil je het echt anders hebben zou ik dat ook in de UI proberen te doen.

En tijd mag je gebruiken maar voor zoiets zou ik het lekker makkelijk houden en alleen datum gebruiken.
Ik zal wel iets missen maar wat ik nu heb is het volgende:
- Een helper toggle
- Een helper input date/time
- Een helper template sensor.

Ik heb een helper template sensor omdat ik de datum weergave graag gewoon als tekst wil en niet als een input card binnen lovelace.

De templatesensor ziet er als volgt uit:
YAML:
1
{{ states('input_datetime.bed_lianne_verschoond_op') }}

en deze laat inderdaad de datum zien als een textweergave. Hier staat ook nog de tijd achter.

Ik heb een automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Bedroom Lianne | Cleaned bedlinnen
trigger:
  - platform: tag
    tag_id: fc959b56-db76-4091-84c6-0c2301421730
action:
  - service: input_datetime.set_datetime
    data:
    target:

Als ik die verander naar
YAML:
1
2
3
4
5
6
action:
    data:
      date: "{{ now() }}"
    target:

zodat ik alleen de datum overhoud dan krijg ik een foutmelding en wordt de datum niet bijgewerkt.
code:
1
Error while executing automation automation.bedroom_lianne_cleaned_bedlinnen: Could not parse date for dictionary value @ data['date']

Als ik wel kies voor de datum en tijd dan is de datum weergave van de template sensor in de ui als volgt:
code:
1
2023-09-22 09:18:27

Ik zal wel iets simpels missen. Maar ik wil niets anders dan het weergeven van de datum binnen een template? sensor zodat ik deze als tekst heb en niet als een invoer veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Robbie T Ik zie twee keer zelfde automation. Ik denk dat je probeerde alleen de datum te schrijven? Maar dat is niet nodig, je stelt gewoon de helper in dat hij alleen datum bevat. Dat is een optie bij de helper of hij datum, tijd of beide bevat.

Qua weergave heb je meerdere opties waaronder een template sensor. Helaas is het niet een standaard vinkje om een helper als output-only / sensor te tonen. Zelf toon ik een datum via een custom:multiple-entity-row waarbij toggle: false ervoor zorgt dat het gewoon als sensorwaarde in de lijst staat.

Maar als je al met een template sensor aan de slag gaat kan je die ook gelijk ipv een datum het aantal dagen tot / vanaf verschonen laten tonen. In snelle blikken heb ik vaak niet zo veel met een datum en meer met een periode.

En waar heb je de input_boolean (helper toggle) nu nog voor nodig dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Weet iemand of het mogelijk is om in een template een service call te maken?

Ik wil namelijk in een template een 'previous state' uitlezen, en vergelijken met de current state en aan het eind van de template de 'previous state' vullen met de current state.

Voor 'previous state' gebruik ik een variable 'helper' (https://github.com/snarky-snark/home-assistant-variables) en die heeft een service call functie.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Septillion schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:48:
@Robbie T Ik zie twee keer zelfde automation. Ik denk dat je probeerde alleen de datum te schrijven? Maar dat is niet nodig, je stelt gewoon de helper in dat hij alleen datum bevat. Dat is een optie bij de helper of hij datum, tijd of beide bevat.

Qua weergave heb je meerdere opties waaronder een template sensor. Helaas is het niet een standaard vinkje om een helper als output-only / sensor te tonen. Zelf toon ik een datum via een custom:multiple-entity-row waarbij toggle: false ervoor zorgt dat het gewoon als sensorwaarde in de lijst staat.

Maar als je al met een template sensor aan de slag gaat kan je die ook gelijk ipv een datum het aantal dagen tot / vanaf verschonen laten tonen. In snelle blikken heb ik vaak niet zo veel met een datum en meer met een periode.

En waar heb je de input_boolean (helper toggle) nu nog voor nodig dan?
Ik probeer inderdaad alleen de datum te schrijven. De tijd is in dit geval overbodig. De datum weergave wil ik echter graag als: d-m-y. Of nog beter; x dagen geleden. (Maar dat voelt helemaal als een brug te ver gezien de datum weergave me niet lukt).
Je zegt; 2x dezelfde automation. Ik heb maar een automation toch?

De input toggle is dat ik eenvoudig kan zien of het alweer tijd is om het bed te verschonen of niet.
Ik wil die namelijk gebruiken om een melding te versturen naar mijn telefoon als het x dagen geleden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Robbie T schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:53:
[...]

Ik probeer inderdaad alleen de datum te schrijven. De tijd is in dit geval overbodig.
Dan gewoon bij de instellingen (in de GUI) van de helper aangeven "What do you want to input: Date"
De datum weergave wil ik echter graag als: d-m-y. Of nog beter; x dagen geleden. (Maar dat voelt helemaal als een brug te ver gezien de datum weergave me niet lukt).
Met die template kunnen we wel helpen :)
Je zegt; 2x dezelfde automation. Ik heb maar een automation toch?
Maar je schrijft:
Robbie T schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:25:
Ik heb een automation:
....

Als ik die verander naar
Maar daar staat hetzelfde in de code :+
De input toggle is dat ik eenvoudig kan zien of het alweer tijd is om het bed te verschonen of niet.
Ik wil die namelijk gebruiken om een melding te versturen naar mijn telefoon als het x dagen geleden is.
Die zou ik lekker weg laten, de conditie daarvoor heb ik je al laten zien en anders ga je die alleen gebruiken als trigger voor het setten van de helper terwijl je dat dus ook gewoon gelijk voor je notificatie kunt gebruiken :+ Alleen maar extra complexiteit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Robbie T schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:25:
[...]

[...]

Ik zal wel iets missen maar wat ik nu heb is het volgende:
- Een helper toggle
- Een helper input date/time
- Een helper template sensor.

Ik heb een helper template sensor omdat ik de datum weergave graag gewoon als tekst wil en niet als een input card binnen lovelace.

De templatesensor ziet er als volgt uit:
YAML:
1
{{ states('input_datetime.bed_lianne_verschoond_op') }}

en deze laat inderdaad de datum zien als een textweergave. Hier staat ook nog de tijd achter.

Ik heb een automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Bedroom Lianne | Cleaned bedlinnen
trigger:
action:
    data:
    target:

Als ik die verander naar
YAML:
1
2
3
4
5
6
action:
    data:
    target:

zodat ik alleen de datum overhoud dan krijg ik een foutmelding en wordt de datum niet bijgewerkt.
code:
1
Error while executing automation automation.bedroom_lianne_cleaned_bedlinnen: Could not parse date for dictionary value @ data['date']

Als ik wel kies voor de datum en tijd dan is de datum weergave van de template sensor in de ui als volgt:
code:
1
2023-09-22 09:18:27

Ik zal wel iets simpels missen. Maar ik wil niets anders dan het weergeven van de datum binnen een template? sensor zodat ik deze als tekst heb en niet als een invoer veld.
Verbouw je template sensor even naar dit:

YAML:
1
{{ state_attr('input_datetime.bed_lianne_verschoond_op', 'timestamp') | timestamp_custom('%d-%m-%Y') }}

Output zou moeten zijn 22-09-2023.

Met een "xxx dagen geleden" weergave kan @TheFes je helpen, die heeft daar een template-template voor geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Septillion schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:09:
[...]

Dan gewoon bij de instellingen (in de GUI) van de helper aangeven "What do you want to input: Date"

[...]

Met die template kunnen we wel helpen :)

[...]

Maar je schrijft:

[...]

Maar daar staat hetzelfde in de code :+

[...]

Die zou ik lekker weg laten, de conditie daarvoor heb ik je al laten zien en anders ga je die alleen gebruiken als trigger voor het setten van de helper terwijl je dat dus ook gewoon gelijk voor je notificatie kunt gebruiken :+ Alleen maar extra complexiteit dus.
Wat hulp zou fijn zijn inderdaad. Wat betreft de automation, verschil zit hem erin dat in de eerste staat vermeld:
YAML:
1
2
3

data:

en in de twee alleen date, omdat de tijd niet nodig is.
YAML:
1
2
3

data:
Hmmbob schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:14:
[...]

Verbouw je template sensor even naar dit:

YAML:
1
{{ state_attr('input_datetime.bed_lianne_verschoond_op', 'timestamp') | timestamp_custom('%d-%m-%Y') }}

Output zou moeten zijn 22-09-2023.

Met een "xxx dagen geleden" weergave kan @TheFes je helpen, die heeft daar een template-template voor geloof ik.
Hierbij krijg ik een foutmelding
code:
1
User input malformed: invalid template (TemplateSyntaxError: expected token ',', got 'input_datetime') for dictionary value @ data['state']

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:53
Ik ben deze week nieuw op Home Assistant na een crash van mijn Domoticz systeem. Omdat 'alles' plat ligt sta ik onder enorme tijdsdruk.

Het gaat om z-wave js ui. Installatie is gelukt, 21 devices gemaakt. Systeem vraagt 'wil je upgraden naar versie 1.16.0'. Ik heb ja gezegd.

Na upgrade werkte z-wave niet meer. Systeem herstart. Geen succes. Systeem uit en weer aan. Geen succes.

Geprobeerd z-wave te configureren. Vraag: 'gebruik de z-wave js supervisor add-on'. Daar heb ik ja gezegd (dat had ik niet moeten doen).
Daardoor werden alle S0 en S2 sleutels ingevuld. Die kon ik niet meer wegkrijgen. Hierdoor weigerde alle nodes te communiceren omdat ze geen sleutel hadden.

Uiteindelijk heb ik z-wave-js-ui verwijderd, daarna z-wave-js verwijderd, ook Mosquitto verwijderd. Systeem uit, systeem aan. Alles weer geïnstalleerd.

Nu heb ik z-wave js. Daarin staan alle nodes zonder meta-informatie (snap ik).
Instelling: Server port: 3000. Server host: leeg.

Z-wave (bij integraties): 'Cannot connect to host core-zwave-js:3000 ssl: default [Name has no usable address]'.
De url staat op 'ws://core-zwave-js:3000'.

Ik begrijp dat ik waarschijnlijk de koppelingen tussen devices en nodes kwijt ben, maar hoe krijg ik de communicatie weer werkend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Robbie T schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:19:
[...]

Wat hulp zou fijn zijn inderdaad. Wat betreft de automation, verschil zit hem erin dat in de eerste staat vermeld:
YAML:
1
2
3

data:

en in de twee alleen date, omdat de tijd niet nodig is.
YAML:
1
2
3

data:

[...]

Hierbij krijg ik een foutmelding
code:
1
User input malformed: invalid template (TemplateSyntaxError: expected token ',', got 'input_datetime') for dictionary value @ data['state']
Je kunt gewoon de datetime optie gebruiken voor een date only input_datetime.
Dus stuur gewoon datetime: "{{ now() }}" naar je input_datetime, en zet die input_datetime in de opties op date only.

Aangezien je doel is om een template sensor te maken, zou ik die stap met de input datetime gewoon helemaal weg halen. Sterker nog, ik zou de automation ook gewoon overslaan.

Template sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - trigger:
    sensor:
      - unique_id: 9816ee48-591b-4f74-be05-42e691bfa0df
        name: Bedden verschoond
        state: "{{ now().date() | string }}"
        device_class: date

Als je deze vervolgens in je dashboard zet, zou er vanzelf iets uit moeten komen als X dagen geleden.

Edit, dat doet ie dus niet. Wel als je er toch een datetime in zet, dan wordt het dit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - trigger:
    sensor:
      - unique_id: 9816ee48-591b-4f74-be05-42e691bfa0df
        name: Bedden verschoond
        state: "{{ now() }}"
        device_class: timestamp

In eerste instantie zul je iets zien als 10 seconden geleden, maar na 24 uur zal dat 1 dag geleden worden. Ik had als voorbeeld even 3 dagen van now() afgetrokken, dan krijg je dus zoiets (mijn HA staat op Engels)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ipJEFyxv5KBPiC1BQW9gnW0e8U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TZX9w7ZbpmJIinSZVpDjv9X2.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door TheFes op 22-09-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Robbie T Ahhh, 'datetime' vs 'date' heb ik echt 20 keer overheen gekeken. Maar goed, dus gewoon lekker bij datetime houden en de instelling van de helper aanpassen.

En dan voorbeeldje voor een template:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - sensor:
      unique_id: test_datetime
      name: "test datetime"
      state: >-
        {% set n =  today_at('0:00').date() %}
        {% set d = (states('input_datetime.bed_lianne_verschoond_op')|as_datetime).date() %}
        {{ (n - d).days }}
      attributes:
        days_text: >-
          {{ this.state }} {{ 'dag' if this.state|int == 1 else 'dagen' }}

Helaas is unit_of_measurement niet te doen met een template en kom je dus in de war met "1 dag" en "2 dagen". Daarom de state gewoon als getal gehouden (makkelijk te gebruiken in een automation) en dan nog een attribute waar 'dag' of 'dagen' achter staat.

[edit]
Optie van @TheFes is zeker ook een leuke andere optie. Zelf alleen niet zo'n fan van eigenlijk een automation in een sensor schrijven ivm overzichtelijkheid en dat het slecht te debuggen in. Maar als het werkt dan is het leuk!

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 22-09-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Septillion schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:28:
@Robbie T Ahhh, 'datetime' vs 'date' heb ik echt 20 keer overheen gekeken. Maar goed, dus gewoon lekker bij datetime houden en de instelling van de helper aanpassen.

En dan voorbeeldje voor een template:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - sensor:
      unique_id: test_datetime
      name: "test datetime"
      state: >-
        {% set n =  today_at('0:00').date() %}
        {% set d = (states('input_datetime.bed_lianne_verschoond_op')|as_datetime).date() %}
        {{ (n - d).days }}
      attributes:
        days_text: >-
          {{ this.state }} {{ 'dag' if this.state|int == 1 else 'dagen' }}

Helaas is unit_of_measurement niet te doen met een template en kom je dus in de war met "1 dag" en "2 dagen". Daarom de state gewoon als getal gehouden (makkelijk te gebruiken in een automation) en dan nog een attribute waar 'dag' of 'dagen' achter staat.

[edit]
Optie van @TheFes is zeker ook een leuke andere optie. Zelf alleen niet zo'n fan van eigenlijk een automation in een sensor schrijven ivm overzichtelijkheid en dat het slecht te debuggen in. Maar als het werkt dan is het leuk!
@TheFes bedankt voor het meedenken!
Voor de overzichtelijkheid geef ik de voorkeur aan de oplossing van @Septillion . Ik voel me inmiddels een behoorlijke noob maar waar plaats ik deze code dan? Doe ik dat in mijn sensors.yaml? (Daar krijg ik een foutmelding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Robbie T schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:34:
[...]

@TheFes bedankt voor het meedenken!
Voor de overzichtelijkheid geef ik de voorkeur aan de oplossing van @Septillion . Ik voel me inmiddels een behoorlijke noob maar waar plaats ik deze code dan? Doe ik dat in mijn sensors.yaml? (Daar krijg ik een foutmelding).
Wat jij wil natuurlijk, maar je hebt nu een automation, een datetime helper en alsnog een template sensor. In mijn versie heb je alleen die laatste.

@Septillion gebruikt het (al niet meer zo) nieuwe template sensor format, dat valt onder de template integration. Ik verwacht dat jouw sensor.yaml onder de sensor integration valt (niet met zekerheid te zeggen met de informatie die je nu geeft). Je kunt een template.yaml aanmaken en het daar in zetten, of rechtstreeks in je configuration.yaml plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik ben team "oplossing TheFes" - die is eenvoudiger en doet precies wat je wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:20:
Ik ben deze week nieuw op Home Assistant na een crash van mijn Domoticz systeem. Omdat 'alles' plat ligt sta ik onder enorme tijdsdruk.

Het gaat om z-wave js ui. Installatie is gelukt, 21 devices gemaakt. Systeem vraagt 'wil je upgraden naar versie 1.16.0'. Ik heb ja gezegd.

Na upgrade werkte z-wave niet meer. Systeem herstart. Geen succes. Systeem uit en weer aan. Geen succes.

Geprobeerd z-wave te configureren. Vraag: 'gebruik de z-wave js supervisor add-on'. Daar heb ik ja gezegd (dat had ik niet moeten doen).
Daardoor werden alle S0 en S2 sleutels ingevuld. Die kon ik niet meer wegkrijgen. Hierdoor weigerde alle nodes te communiceren omdat ze geen sleutel hadden.

Uiteindelijk heb ik z-wave-js-ui verwijderd, daarna z-wave-js verwijderd, ook Mosquitto verwijderd. Systeem uit, systeem aan. Alles weer geïnstalleerd.

Nu heb ik z-wave js. Daarin staan alle nodes zonder meta-informatie (snap ik).
Instelling: Server port: 3000. Server host: leeg.

Z-wave (bij integraties): 'Cannot connect to host core-zwave-js:3000 ssl: default [Name has no usable address]'.

Ik begrijp dat ik waarschijnlijk de koppelingen tussen devices en nodes kwijt ben, maar hoe krijg ik de communicatie weer werkend?
Begin eens met alle nodes uit HA weg te gooien en begin opnieuw met zwave-js.
Ik heb een tijd terug de overstap gemaakt en het werkt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
TheFes schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:38:
[...]

Wat jij wil natuurlijk, maar je hebt nu een automation, een datetime helper en alsnog een template sensor. In mijn versie heb je alleen die laatste.

@Septillion gebruikt het (al niet meer zo) nieuwe template sensor format, dat valt onder de template integration. Ik verwacht dat jouw sensor.yaml onder de sensor integration valt (niet met zekerheid te zeggen met de informatie die je nu geeft). Je kunt een template.yaml aanmaken en het daar in zetten, of rechtstreeks in je configuration.yaml plaatsen.
Ok, klinkt logisch. Het staat nu in configuration.yaml.
Kan ik nu de eerder gemaakte helpers en automation verwijderen?

Ik zal nog wel een automation moeten maken die een melding naar mijn telefoon stuurt na x dagen.
Dat zal met een condition gaan maar dat zal een andere condition zijn dan die van Septillion denk ik?

En hoe creeer ik een uniek ID voor de sensor in de template sensor?

[ Voor 3% gewijzigd door Robbie T op 22-09-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBaA1hAD0r0f3cOj87mdBqK8FWQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ykWX0cOebkuSLdl9hltI3jAX.png?f=user_large

wie kan mij helpen.
Ik heb een spike op 18 juli 2022 dit ik wil wegwerken.
als ik naar statistics ga en dan op alle verschillende devices kijk op die datum (en ja alle uren ingevuld) zie ik die waarden daar niet staan om eventueel aan te passen.

ik heb de sqlweb addon ook geïnstalleerd maar weet mijn weg daar nog niet in te vinden (als dit uberhaubt the way 2 go is)

iemand een idee hoe ik dit kan corrigeren?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:19

paQ

hmpf... syntax? Of zit ik in de verkeerde commando's te graven?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
       - type: state-label
        tap_action:
          action: fire-dom-event
          browser_mod:
            service: browser_mod.popup
            data: 
              dismissable: true
              timeout: 15000
              content:
                card:
                  type: entities
                  entities:
                    - entity: sensor.tweede_methode_cop
                      icon: mdi:calculator-variant
                    - entity: sensor.compressor
                      icon: mdi:heat-pump
                    - entity: sensor.kwh_meter_3c39e72df1c2_active_power
                    - entity: sensor.thermische_energie
                      icon: mdi:thermometer-lines
                  title: LG Therma-V

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laTSHToEekBozAikPMThn_1qP6I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AuKHIpUdhQ2KV0lNWDGYJ6GM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 22-09-2023 11:08 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Robbie T schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:45:
[...]

Ok, klinkt logisch. Het staat nu in configuration.yaml.
Kan ik nu de eerder gemaakte helpers en automation verwijderen?

Ik zal nog wel een automation moeten maken die een melding naar mijn telefoon stuurt na x dagen.
Dat zal met een condition gaan maar dat zal een andere condition zijn dan die van Septillion denk ik?

En hoe creeer ik een uniek ID voor de sensor in de template sensor?
Wat heb je nu precies in configuration.yaml gezet dan? Die laatste versie uit mijn post hierboven (die na de edit)
Als je dat gedaan hebt, kan de automation en helper verder weg. Je hebt dan als het goed een een sensor.bedden_verschoond met state unknown (na een reload van template entities in devtools > YAML, of als dat er niet staat een reboot). Deze zal een state krijgen zodra jij je tag scant.

Voor de automation waar je nu nog naar refereert kun je dan die template sensor gebruiken. Dan is het even de vraag wanneer je een bericht wil krijgen. Is dat bijvoorbeeld op een vaste tijd (zeg 8:00 's ochtends) dan moet moet je een time trigger gebruiken en in met een template condition checken of de state van de template sensor langer dan x dagen geleden is.
Dat lijkt me sowieso de beste optie, want dan krijg je de volgende dag weer een melding als je het bed niet verschoont :)

De condtion zal dan iets zijn als:
YAML:
1
2
condition: template
value_template: "{{ now() - as_datetime(states('sensor.bedden_verschoond')) > timedelta(days=14) }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
paQ schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:04:
hmpf... syntax? Of zit ik in de verkeerde commando's te graven?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
        tap_action:
          browser_mod:
            data: null
            content:
              card:
                type: entities
                entities:
Je hebt sowieso helemaal geen config voor de state label card toegevoegd. Daar is in ieder geval entity_id nog een required field
https://www.home-assistan...ure-elements/#state-label
en verder klopt je indentation niet, maar dat kan een copy paste foutje zijn

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 22-09-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

TheFes schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:07:
[...]

Je hebt sowieso helemaal geen config voor de state label card toegevoegd. Daar is in ieder geval entity_id nog een required field
https://www.home-assistan...ure-elements/#state-label
en verder klopt je indentation niet, maar dat kan een copy paste foutje zijn
zal even het hele stukje doen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
    elements:
        tap_action:
          browser_mod:
            data:
              content:
                card:
                  type: glance
                  entities:
        entity: sensor.water_aanvoer
        style:
          top: 14.8%
          left: 26.8%
          color: white
          width: 10%
          font-weight: bold
          font-size: 90%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laTSHToEekBozAikPMThn_1qP6I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AuKHIpUdhQ2KV0lNWDGYJ6GM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
paQ schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:08:
[...]

zal even het hele stukje doen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
    elements:
        tap_action:
          browser_mod:
            data:
              content:
                card:
                  type: glance
                  entities:
        entity: sensor.water_aanvoer
        style:
          top: 14.8%
          left: 26.8%
          color: white
          width: 10%
          font-weight: bold
          font-size: 90%

[Afbeelding]
Oh, de entity stond er wel, maar die had je er niet bij gekopieerd.
Maar ik heb geen idee waar je dit nu in probeert te zetten. waaronder valt die elements key die nu bovenaan staat?

In je screenshot lijkt het fout te gaan bij de glance card, dus in de popup, volgens mij hoort die card key daar gewoon niet, de card moet meteen onder content komen zonder extra key daartussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

TheFes schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:13:
[...]

Oh, de entity stond er wel, maar die had je er niet bij gekopieerd.
Maar ik heb geen idee waar je dit nu in probeert te zetten. waaronder valt die elements key die nu bovenaan staat?

In je screenshot lijkt het fout te gaan bij de glance card, dus in de popup, volgens mij hoort die card key daar gewoon niet, de card moet meteen onder content komen zonder extra key daartussen.
idd :')
'card' weg gehaald

*O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7vU2NgEVDj6JymDJqvul-6WURM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jNAQr7bviEuVi8lCXUiJq96R.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ff een vraagje, ik had begrepen dat je beter een zigbee group aan kan maken dan een HA (light) group.

Dit is mij gelukt, echter hoe stuur ik die zigbee groep aan in een automation ? want de naam van de groep komt niet terug bij devices of entiteiten :/

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
mrc4nl schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:25:
Ff een vraagje, ik had begrepen dat je beter een zigbee group aan kan maken dan een HA (light) group.

Dit is mij gelukt, echter hoe stuur ik die zigbee groep aan in een automation ? want de naam van de groep komt niet terug bij devices of entiteiten :/
Welke integratie gebruik je voor Zigbee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33

Acties>service aanroepen>Licht:omschakelen,aan,uit (wat je wilt)>Doelen>+Entiteit kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

TheFes schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:27:
[...]

Welke integratie gebruik je voor Zigbee?
ZHA

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gino_
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-09 22:23
davasch schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:02:
[...]

Gevonden! Combinatie van iets gewijzigd aan de kant van TomTom en te laat doorgegaan... :X

De charger ID zat hardcoded in mijn Home Assistant (en Postman) call. De ID is gewijzigd (van een getal naar iets wat meer op een GUID lijkt).

Bij het zoeken naar charger availabilities heb ik vervolgens zelf een fout gemaakt in het aanroepen van de API vermoed ik, want nu krijg ik wel laadpalen terug, ook die bij mij in de straat.

NearbySearch om de laadpaal te vinden:
code:
1
https://api.tomtom.com/search/2/nearbySearch/.json?lat=51.xxx&lon=4.xxx&limit=1&categorySet=7309&view=Unified&relatedPois=all&key=<API_KEY>

Request:
code:
1
https://api.tomtom.com/search/2/chargingAvailability.json?chargingAvailability=7bdeef8b-939a-4bde-9d82-eb82ecf0489c&key=<API_KEY>

Geef nu netjes als resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
{
    "connectors": [
        {
            "type": "IEC62196Type2Outlet",
            "total": 2,
            "availability": {
                "current": {
                    "available": 0,
                    "occupied": 2,
                    "reserved": 0,
                    "unknown": 0,
                    "outOfService": 0
                },
                "perPowerLevel": [
                    {
                        "powerKW": 11.0,
                        "available": 0,
                        "occupied": 2,
                        "reserved": 0,
                        "unknown": 0,
                        "outOfService": 0
                    }
                ]
            }
        }
    ],
    "chargingAvailability": "7bdeef8b-939a-4bde-9d82-eb82ecf0489c"
}
Bedankt om dit te delen!

Ik krijg het echter niet voor elkaar om het resultaat van de api-call als rest sensor in Home Assistant in te lezen.
Via curl vanuit de terminal lukt het wel.

Zou je de code binnen Home Assistant kunnen delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robbie T
@TheFes @Septillion @Hmmbob Ontzettend bedankt voor jullie hulp! Ik draai inmiddels al een aantal jaar Home Assistant en kom er met veel dingen wel uit maar dat hele template gebeuren is vaak nog 1 groot abracadabra. ChatGPT kan me ook wel eens helpen maar ook daarmee (en Google) kwam ik er niet uit. Erg fijn om hier de hulp te kunnen krijgen (Vaak moet ik het zien om te begrijpen).

Nogmaals dank! Rest mij nog wel 1 vraag; hoe genereer/bepaal ik een ID voor een template sensor? (zoals in de code van @TheFes ).

Wat betreft het ID; dat kan dus met zoiets als https://www.uuidgenerator.net/ _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Robbie T op 22-09-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:20:
. . .
tlpeter schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:42:
Begin eens met alle nodes uit HA weg te gooien en begin opnieuw met zwave-js.
Ik heb een tijd terug de overstap gemaakt en het werkt altijd.
Ik heb Zwave-js EN Zwave-js-ui verwijderd. Daarna systeem herstart.

Nu werken al mijn devices weer. Zwave-integratie geeft geen foutmelding.

MAAR... Ik heb geen interface om de zwave te bewerken.

Wat is de beste optie om de interface (zwave-js-ui of zwave-js?) terug te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Robbie T schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:53:
Rest mij nog wel 1 vraag; hoe genereer/bepaal ik een ID voor een template sensor? (zoals in de code van TheFes ).

Wat betreft het ID; dat kan dus met zoiets als https://www.uuidgenerator.net/ _/-\o_
Een ID is een gewone string, dus "ditiseenrandomid" is ook valid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ik gebruik de Visual Code Studio add-on en daarin zit een optie als je rechtermuisknop doet om een UUID te genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:04:
[...]

[...]

Ik heb Zwave-js EN Zwave-js-ui verwijderd. Daarna systeem herstart.

Nu werken al mijn devices weer. Zwave-integratie geeft geen foutmelding.

MAAR... Ik heb geen interface om de zwave te bewerken.

Wat is de beste optie om de interface (zwave-js-ui of zwave-js?) terug te krijgen?
Het is een add-on. Heb je deze daarna als integratie toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
tlpeter schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:20:
Het is een add-on. Heb je deze daarna als integratie toegevoegd?
Nog even (als bijzonderheid) het resultaat van verwijderen van zowel z-wave-js als z-wave-js-ui: Na herstart werken alle z-wave entiteiten zoals zou moeten. Dat is mooi, maar, er is geen bedienings-interface.

Na opnieuw installeren van de add-ons z-wave-js en z-wave-js-ui (en herstart) werken de z-wave entiteiten niet meer ('niet beschikbaar').

Kies in de linker balk 'Z-Wave JS'. Dan worden de 21 nodes getoond, maar zonder hun meta-informatie uit de databank. Deze gegevens worden na installatie door de z-wave-stick opnieuw geïnterviewd.

De add-ons moeten gestart worden en geconfigureerd worden. Ik kan Z-Wave JS starten. Dan verandert er niets. Ik zie dat poort 3000/tcp is open gezet.

Z-Wave JS UI is al automatisch gestart bij de systeem herstart.

Bij instellingen --> Integratie staat bij Z-wave: 'instellen mislukt, wordt opnieuw geprobeerd'.

Als je kiest Menu --> (Z-wave supervisor add-on LEEG) --> configureren wordt getoond URL: ws://core-zwave-js:3000
Na verzenden komt: Kan geen verbinding maken.

Als je kiest Menu --> (Z-wave supervisor add-on AANGEVINKT) --> configureren komt 'Voer de Z-Wave JS add-on configuratie in'.
Na verzenden komt: 'De add-on Z-Wave JS wordt gestart'.
En dat blijft zo.
Je kunt afbreken maar dan is er niets veranderd.

En dan kom ik weer op de foutmelding waarmee ik eerder mijn vraag hier begon:

Failed to connect: Cannot connect to host core-zwave-js:3000 ssl:default [Connect call failed ('172.30.33.5', 3000)]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:50:
[...]

Nog even (als bijzonderheid) het resultaat van verwijderen van zowel z-wave-js als z-wave-js-ui: Na herstart werken alle z-wave entiteiten zoals zou moeten. Dat is mooi, maar, er is geen bedienings-interface.

Na opnieuw installeren van de add-ons z-wave-js en z-wave-js-ui (en herstart) werken de z-wave entiteiten niet meer ('niet beschikbaar').

Kies in de linker balk 'Z-Wave JS'. Dan worden de 21 nodes getoond, maar zonder hun meta-informatie uit de databank. Deze gegevens worden na installatie door de z-wave-stick opnieuw geïnterviewd.

De add-ons moeten gestart worden en geconfigureerd worden. Ik kan Z-Wave JS starten. Dan verandert er niets. Ik zie dat poort 3000/tcp is open gezet.

Z-Wave JS UI is al automatisch gestart bij de systeem herstart.

Bij instellingen --> Integratie staat bij Z-wave: 'instellen mislukt, wordt opnieuw geprobeerd'.

Als je kiest Menu --> (Z-wave supervisor add-on LEEG) --> configureren wordt getoond URL: ws://core-zwave-js:3000
Na verzenden komt: Kan geen verbinding maken.

Als je kiest Menu --> (Z-wave supervisor add-on AANGEVINKT) --> configureren komt 'Voer de Z-Wave JS add-on configuratie in'.
Na verzenden komt: 'De add-on Z-Wave JS wordt gestart'.
En dat blijft zo.
Je kunt afbreken maar dan is er niets veranderd.

En dan kom ik weer op de foutmelding waarmee ik eerder mijn vraag hier begon:

Failed to connect: Cannot connect to host core-zwave-js:3000 ssl:default [Connect call failed ('172.30.33.5', 3000)]
Je moet ze niet beiden gebruiken:

https://community.home-as...s-and-z-wave-js-ui/530591

Gebruik zwave-js via de add-on. Daarna bij integraties deze zwave-js toevoegen en dan zou het moeten werken.

[ Voor 3% gewijzigd door tlpeter op 22-09-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
tlpeter schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:56:
[...]

https://community.home-as...s-and-z-wave-js-ui/530591

Gebruik zwave-js via de add-on. Daarna bij integraties deze zwave-js toevoegen en dan zou het moeten werken.
Of zwave js ui als addon en daarna nog steeds zwave js als integration.

ZWave JS is de software bibliotheek waarmee je zelf iets kunt programmeren. Vervolgens heb je ZWave JS server dat op basis van ZWave JS (library) een server opzet waar andere software mee kan babbelen. HA kan dit dus op basis van de ZWave JS integratie. Als alternatief heb je ZWave JS UI die óók de ZWave JS library gebruikt, óók de "server" bevat (waar HA dus mee kan babbelen) maar ook een eigen web interface bevat.

Je moet dus ZWave JS (server) óf ZWave JS UI geïnstalleerd hebben, en dan de integratie. Beide zijn vervolgens identiek for all intents & purposes van HA, alleen heeft ZWave JS UI ook een eigen web interface. Echter... kun je in HA ook veel met ZWave doen (configureren van parameters van devices etc) waardoor "UI" (mogelijk*) niet nodig is.

* Zelf kom ik nog van het traject zwave2mqtt => zwavejs2mqtt (=> project rename naar zwave js ui). Dus ik heb (nog steeds) de losse interface "voor ZWave". Of dus alles om het ZWave gebeuren in HA zit weet ik niet. Maar gezien de "UI" optioneel is ga ik er vanuit dat op zijn minst veel via HA kan. Zo heb ik dus in ieder geval de device configuratie gezien om bv mijn Fibaro Multisensor in te stellen (motion timeout, rapportage interval temperatuur & lux, ...). En ik ga er vanuit dat een "Pair device" / "Remove device" ook in dr HA interface te vinden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
tlpeter schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:56:
Dat heb ik gelezen. Vandaar dat ik de twee add-ons om en om heb verwijderd. Zie de bevindingen hiervoor.
RobertMe schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:13:
Of zwave js ui als addon en daarna nog steeds zwave js als integration.

Je moet dus ZWave JS (server) óf ZWave JS UI geïnstalleerd hebben, en dan de integratie. Beide zijn vervolgens identiek for all intents & purposes van HA, alleen heeft ZWave JS UI ook een eigen web interface. Echter... kun je in HA ook veel met ZWave doen (configureren van parameters van devices etc) waardoor "UI" (mogelijk*) niet nodig is.
Als ik z-wave-js-ui installeer, dan wordt z-wave-js automatisch ook geïnstalleerd.

Ik heb nu z-wave-js-ui en z-wave-js verwijderd. Daarna z-wave-js opnieuw geïnstalleerd.

Nu werken de entiteiten weer.

Blijkbaar is z-wave-js-ui de boosdoener. Die laat ik dan maar weg. De grote vraag is nu hoe ik nodes kan beheren.

Als iemand weet waar ik die mogelijkheid kan vinden, heel graag.

EDIT: Ik denk dat dit de oplossing is: https://www.home-assistant.io/integrations/zwave_js

[ Voor 3% gewijzigd door MJ de Bruijn op 22-09-2023 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:30:
Zo te zien gewoon via de "Add device" wizard. Dus Settings => Devices & Services => Devices => Add device => Add Z-Wave Device. Of Settings => Devices & Services (=> Integrations) => Z-Wave => Devices => Add device (start automatisch de Z-Wave wizard).

Edit:
Die moet je dus ook sowieso hebben. Zonder die weet HA nergens vanaf. De addon installeert alleen de software. Omdat HA(OS) dus een OS is waar je niks aan kunt wijzigen. Zie het als een app store. De integrations zorg je vervolgens mee dat "HA Core" daadwerkelijk ergens mee werkt.

[ Voor 36% gewijzigd door RobertMe op 22-09-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:30:
[...]

Dat heb ik gelezen. Vandaar dat ik de twee add-ons om en om heb verwijderd. Zie de bevindingen hiervoor.

[...]

Als ik z-wave-js-ui installeer, dan wordt z-wave-js automatisch ook geïnstalleerd.

Ik heb nu z-wave-js-ui en z-wave-js verwijderd. Daarna z-wave-js opnieuw geïnstalleerd.

Nu werken de entiteiten weer.

Blijkbaar is z-wave-js-ui de boosdoener. Die laat ik dan maar weg. De grote vraag is nu hoe ik nodes kan beheren.

EDIT: Ik denk dat dit de oplossing is: https://www.home-assistant.io/integrations/zwave_js
Klopt. Zoals al genoemd moet je de integratie nog toevoegen. De add-on zorgt alleen dat het beschikbaar is als integratie. Ik kom ook van Domoticz en je moet er even aan wennen.
Zodra je gewend bent, wil je niet meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
Vraagje: Ik heb, in voorbereiding voor HA in ons nieuwe huis, mijn Sonoff NSPanel weer eens opgezocht. Ik heb deze in de sonoff houder gedaan (https://www.sonoff.nl/a-7...tallic-grijs/#description) maar ik probeer hem hier nu uit te krijgen, maar krijg het niet voor elkaar. Weet iemand hoe ik hem hier weer uit kan bevrijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
tlpeter schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:41:
Zoals al genoemd moet je de integratie nog toevoegen. De add-on zorgt alleen dat het beschikbaar is als integratie.
Nee. Addons en integraties staan los van elkaar. Addons zijn zelfstandige programma's die je op het besturingssysteem installeert.
Integraties zijn plugins voor de Home Assistant (Core) software.

Een integratie zorgt er dus voor dat HA kan samenwerken met "iets" (van smarthome producten tot cloud diensten tot ...) en zorgt dus voor de devices & entities etc. Terwijl een addon een zelfstandig programma is dat je ook losstaand op een PC / server kunt installeren zonder HA en waar HA ook 0,0 weet van heeft (totdat je een eventuele integration toevoegt/inschakeld).

En vervolgens heb je ook nog HACS, de Home Assistant Community Store. Dat is een "app store" voor custom integraties die dus niet in HA Core zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

AWEF schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:49:
Vraagje: Ik heb, in voorbereiding voor HA in ons nieuwe huis, mijn Sonoff NSPanel weer eens opgezocht. Ik heb deze in de sonoff houder gedaan (https://www.sonoff.nl/a-7...tallic-grijs/#description) maar ik probeer hem hier nu uit te krijgen, maar krijg het niet voor elkaar. Weet iemand hoe ik hem hier weer uit kan bevrijden?
Als ik naar de plaatjes op die site kijk, zou je het panel gewoon eruit moeten kunnen trekken als de schroefjes verwijderd zijn.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
Eraser127 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:01:
[...]

Als ik naar de plaatjes op die site kijk, zou je het panel gewoon eruit moeten kunnen trekken als de schroefjes verwijderd zijn.
Dat klopt, alleen om bij de schroefjes te komen, moet je de display er eerst af halen en dat is nu niet het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52
synoniem schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:20:
[...]

Ik doel er niet op dat je niet negatief mag zijn over HA. Maar ik heb toevallig deze week nog een aardlek gehad die eruit schoot. Ik gebruik een VM in proxmox en kwam zonder problemen weer up. En ik ben aan t klussen in huis, is niet de eerste keer dat dit gebeurd. Geen enkele keer problemen gehad. Dus ik vraag me dan af of er iets in je setup wellicht niet correct functioneert? (of ik heb zelf gewoon mazzel...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

AWEF schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:13:
[...]

Dat klopt, alleen om bij de schroefjes te komen, moet je de display er eerst af halen en dat is nu niet het probleem
There is a small dent on the bottom where you are supposed to put a screwdriver and very gently take of the screen
Bovenstaande is eigenlijk het enige wat ik kan vinden, zou moeten werken als ik foto's van het panel bekijk

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
AWEF schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:13:
[...]

Aan de onderkant van het frontpaneel heb je in het midden een sleufje voor een schroevendraaier. Daarmee kan je de onderrand loswippen en dan komt het scherm los van de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
Septillion schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:58:
[...]

Aan de onderkant van het frontpaneel heb je in het midden een sleufje voor een schroevendraaier. Daarmee kan je de onderrand loswippen en dan komt het scherm los van de rest.
Het is me gelukt, alleen moet je wel zoveel kracht zetten dat je het gevoel hebt dat je de display (althans de behuizing) breekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:27
RobertMe schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:22:
En last but not least: als je Zigbee bindings wilt gebruiken, waarbij een afstandsbediening rechtstreeks lampen aanstuurt zonder tussenkomst van Z2M of HA dan kan kan dat (AFAIK) maar naar één endpoint, zijnde één lamp of één groep. Dus als je daar van gebruik wilt maken moet de groep ook bekend zijn op Zigbee niveau.
Dat is wat ik eigenlijk wilde, maar dat kreeg ik met mijn combinatie spots & remote niet goed werkend. Ik ben niet de enige heb ik inmiddels gelezen, het ligt wrs ook aan de hardware. Er is een uitgebreide blueprint om het middels automatiseringen te regelen maar zo wilde ik het nou juist niet. Ik heb ze inmiddels uit HA verwijderd en bedien ze stand-alone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
@Allen die geholpen hebben bij mijn vraag over z-wave-js-ui: Dank.
Ik heb één en ander weer werkend en kan (zo te zien) nodes instellen en aanpassen.
Het was me het dagje weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

TheFes schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:12:
@Swerfer
Volgens mij doet dit wat jij miste in mijn cheapest energy hours macro.
Er zit een bug in je nieuwe macro. Voorheen hoefde je geen 'mode' op te geven, nu kan het een fout opleveren als de macro gebruikt wordt in een dashboard markdown card, ondanks dat mode een default heeft volgens jouw github.

In onderstaande code, welke ik in een markdown card gebruik, MOET ik mode opgeven (de code ziet er ongestructureerd uit, omdat er ook HTML tussen zit die elke enter ook weergeeft. Daarom staat de code achter elkaar zonder enters).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
type: vertical-stack
cards:
  - type: entities
    entities:
      - entity: input_number.slider_cheapest_hours_block
        name: Tijdblok goedkoopste uren
  - type: markdown
    content: >-
      {% set dagen = ["Maandag",
      "Dinsdag","Woensdag","Donderdag","Vrijdag","Zaterdag","Zondag"] %}  {%
      from "cheapest_energy_hours.jinja" import cheapest_energy_hours %} {% set
      tijd = cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0",
      hours=states('input_number.slider_cheapest_hours_block'), look_ahead=true,
      include_tomorrow=true, mode = "start") | as_datetime %}  <font
      color="greenyellow"><b><center>Goedkoopste
      {{states('input_number.slider_cheapest_hours_block') | int}} uur: {{
      dagen[tijd.weekday()] }} {{
      cheapest_energy_hours("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0",
      include_tomorrow=true, mode = "start", time_format="%H:%M:%S")
      }}</center></b></font>

Als ik mode weglaat, dan krijg ik de volgende foutmelding in mijn HA logs:

'TemplateError: UndefinedError: parameter 'mode' was not provided'

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Swerfer schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:16:
[...]

Er zit een bug in je nieuwe macro. Voorheen hoefde je geen 'mode' op te geven, nu kan het een fout opleveren als de macro gebruikt wordt in een dashboard markdown card, ondanks dat mode een default heeft volgens jouw github.

In onderstaande code, welke ik in een markdown card gebruik, MOET ik mode opgeven (de code ziet er ongestructureerd uit, omdat er ook HTML tussen zit die elke enter ook weergeeft. Daarom staat de code achter elkaar zonder enters).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
cards:
    entities:
      }}</center></b></font>

Ah, foutje van mijn kant. Zal ik vanavond even fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

TheFes schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:18:
[...]

Ah, foutje van mijn kant. Zal ik vanavond even fixen.
Het rare is dat als ik de markdown-code in de template editor stop, dat ik geen foutmelding krijg. Blijkbaar is die minder kritisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
AWEF schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:05:
[...]

Het is me gelukt, alleen moet je wel zoveel kracht zetten dat je het gevoel hebt dat je de display (althans de behuizing) breekt
Ik vond het hier wel meevallen maar las overal dat de witte verbeteringen had. En als ik naar plaatjes kijk lijkt het erop dat de huidige grijze nu dezelfde verbeteringen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
Septillion schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:28:
[...]

Ik vond het hier wel meevallen maar las overal dat de witte verbeteringen had. En als ik naar plaatjes kijk lijkt het erop dat de huidige grijze nu dezelfde verbeteringen heeft.
Ik denk dat ik een van de eerdere heb, denk dat ik hem al 3/4 jaar in huis heb liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Swerfer schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:16:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
cards:
    entities:
      }}</center></b></font>

Fixed:
https://github.com/TheFes...hours/releases/tag/v2.0.1

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:51

BiG-GuY

De entiteiten begonnen bij mij standaard met ezsp_ omdat de ZBDongle-E op die manier praat met ZHA. Dit kan je na aanmaken aanpassen.

Als je in Home Assistant naar Apparaten/integraties gaat heb je daar ZHA, klik vervolgens op entiteiten. In dat overzicht moet je ze kunnen vinden. Zoeken op de groepsnaam moet dan ook werken.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:20
Infernoken schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:43:
Bij mij de laatste tijd trouwens ook heel veel last met home assistant.
HAOS op de NUC bevriest gewoon volledig na een paar dagen, ook rechtstreekse input met keyboard werkt dan zelfs niet meer.

Al meermaals opnieuw geïnstalleerd, bios update, nieuwe nvme drive, andere memory...
En telkens na een paar dagen hetzelfde...

Ik kom er gewoon moedeloos van.
Zelfde NUC doorstaat alle stresstesten, memorytesten,... dus ligt normaal gezien niet aan de HW.

Vroeger maanden stabiel... Mijn vertrouwen is ook wel bijna volledig weg...

PS. Probleem bij een volledige freeze is ook dat ik niets van errorlogs heb.
Zucht...
Gebruik je toevallig Zigbee2MQTT en Sonoff Zigbee E version stick?

Ik had in die tijd vaak ook random problemen. Zo werkte alles prima en ineens was HA niet meer bereikbaar en te pingen. Geen foutmelding in de logs.

De Sonoff Zigbee (E) versie vervangen door een (P) versie en draait nu al werken zonder problemen.
De E versie voor mij dus nog niet betrouwbaar genoeg (verschillende firmware versie geprobeerd)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Gino_ schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:41:
[...]
Zou je de code binnen Home Assistant kunnen delen?
Ik heb een REST sensor aangemaakt op deze manier:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- scan_interval: 150
  resource: https://api.tomtom.com/search/2/chargingAvailability.json
  method: GET
  params:
    {
      "chargingAvailability": "<ID>",
      "key": "<API_KEY>",
    }
  sensor:
    - name: "Laadpaal Straatnaam"
      json_attributes_path: "connectors[0].availability.current"
      value_template: "OK"
      json_attributes:
        - available
        - occupied
        - reserved
        - unknown
        - outOfService
    - name: "Laadpaal Straatnaam plekken open"
      value_template: '{{ states.sensor.laadpaal_straatnaam.attributes["available"] }}'
    - name: "Laadpaal Straatnaam plekken bezet"
      value_template: '{{ states.sensor.laadpaal_straatnaam.attributes["occupied"] }}'
    - name: "Laadpaal Straatnaam plekken gereserveerd"
      value_template: '{{ states.sensor.laadpaal_straatnaam.attributes["reserved"] }}'
    - name: "Laadpaal Straatnaam plekken onbekend"
      value_template: '{{ states.sensor.laadpaal_straatnaam.attributes["unknown"] }}'
    - name: "Laadpaal Straatnaam plekken defect"
      value_template: '{{ states.sensor.laadpaal_straatnaam.attributes["outOfService"] }}'

Ik heb er drie in totaal toegevoegd van hier in de buurt, Straatnaam wordt dan uiteraard de straat waar die in staat :)

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:11

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Vanwege de berichtgeving omtrent Hue gister een start gemaakt met het omzetten van Hue naar Z2M. Eerst maar begonnen met wat blueprints verzamelen en testen.

Ga ook gelijk alles in Adaptieve Lighting zetten.

Iemand nog suggesties hoe ik die dynamische scènes kan emuleren?

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:11
Ik ben bezig met het integreren van mijn Strava account. Hiervoor gebruik ik de integratie van https://github.com/craibo/ha_strava

Het lukt mij echter niet om YTD en all-time data te krijgen. De rest heb ik wel.

Meer mensen die deze of een andere integratie gebruiken voor Strava? Enig idee?

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 22:47
MikeOO schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:00:
[...]

Gebruik je toevallig Zigbee2MQTT en Sonoff Zigbee E version stick?

Ik had in die tijd vaak ook random problemen. Zo werkte alles prima en ineens was HA niet meer bereikbaar en te pingen. Geen foutmelding in de logs.

De Sonoff Zigbee (E) versie vervangen door een (P) versie en draait nu al werken zonder problemen.
De E versie voor mij dus nog niet betrouwbaar genoeg (verschillende firmware versie geprobeerd)
Ja!

Het zou kunnen dat dit idd het probleem is...

Onmiddellijk een P dongle besteld...

Ik laat mijn installatie dus even met rust en zal dan terugmelden of dat de oplossing is...

Fingers crossed... 🤞

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:39

TWKterry

Master Mariner

Ik heb momenteel een Conbee2 in gebruik met Z2M en 56 devices.
Tevens een HUE2 bridge met 41 devices waaronder wat buttons en switches.
Beide zitten op zigbee channels ver uit elkaar (dacht 11 en 20 met de wifi daar tussenin) en beide werken goed.
Ik was van plan eea over te zetten op een Sonoff ZBDongle-P met Z2M voor de zigbee devices. Als ik nu ook nog een 40-tal HUE devices toevoeg zou dat mogelijk zijn of is dat teveel.

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:20
Infernoken schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:06:
[...]

Ja!

Het zou kunnen dat dit idd het probleem is...

Onmiddellijk een P dongle besteld...

Ik laat mijn installatie dus even met rust en zal dan terugmelden of dat de oplossing is...

Fingers crossed... 🤞
Erg benieuwd of je hetzelfde probleem hebt inderdaad. Hou ons op de hoogte.
Voor het flashen van de P versie met de firmware die ik nu gebruik heb ik pas een stappenplan gemaakt in een andere topic. Kan ook met een Texas tool maar dat werkte niet lekker bij mij en dit gaat supersnel.

Wel eerste flashen en hem dan pas in HA gaan gebruiken.

Wel moet je alles opnieuw pairen maar dat gaat vrij snel. Daarom eerst flashen anders kun je nog een keer het gaan doen.

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:05
Ik zit met het volgende probleem.
Om één of andere reden geeft mijn media_player.philips een verkeerd entity_picture bij Live TV, het lijkt een op een stukje live beeld wat ooit op de tv afgespeeld is en ik krijg dit niet weg.

Nu had ik het idee om de entity_picture dynamisch aan te passen op basis van media_title en app_id en dan de entity_picture te zetten naar het icon van betreffende kanaal.

Het matchen van betreffende media_title, app_id en bijbehorende icon heb ik al incl fallback maar hoe kan ik nu met een automation of iets anders ook daadwerkelijk entity_picture bijwerken?

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:22

Rouwette

Rouwette.com

schumi2004 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:42:
Ik zit met het volgende probleem.
Om één of andere reden geeft mijn media_player.philips een verkeerd entity_picture bij Live TV, het lijkt een op een stukje live beeld wat ooit op de tv afgespeeld is en ik krijg dit niet weg.

Nu had ik het idee om de entity_picture dynamisch aan te passen op basis van media_title en app_id en dan de entity_picture te zetten naar het icon van betreffende kanaal.

Het matchen van betreffende media_title, app_id en bijbehorende icon heb ik al incl fallback maar hoe kan ik nu met een automation of iets anders ook daadwerkelijk entity_picture bijwerken?
Wordt het plaatje ergens opgehaald? Wordt die wel geupdate, cash verhaaltje?

Hoe zit de code in elkaar?

https://www.rouwette.com/

• schumi2004
Rouwette schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 16:20:
[...]

Wordt het plaatje ergens opgehaald? Wordt die wel geupdate, cash verhaaltje?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3sqCzM_D3WZA16OSf9t1y6H5zg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AklAEG3BDFP0omzPI57lqHXD.png?f=fotoalbum_large
Ik heb geen idee eigenlijk waar de huidige afbeelding vandaan gehaald wordt maar het stoort me mateloos.
Netflix en andere zaken werkt prima maar bij LiveTV is het lelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvr7u9kBNRD2AOVsVpqqrKj9oQQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fJMEIC28kxE5JltM8HTE0VtX.png?f=user_large

Heb ook al gezocht naar legen cache maar kwam er niet veel verder mee.
Ook kan ik niet de entitiy_picture groter laten zien met een picture card ofzo om te zien wat ie nu daadwerkelijk laat zien maar als ik inzoem lijkt het een sample uit een afbeelding die mogelijk opgehaald is ooit toen ik een Live TV card gemaakt had die met generic camera liet zien wat er op TV speelde.
Dat heb ik ondertussen weer verwijderd want was leuk voor even.
Toen dacht ik van als ik hem toch niet weg krijg waarom niet vervangen met de zender logo's, dat probeer ik nu te realiseren.
Hoe zit de code in elkaar?
Het matchen van media_info en image doe ik zo.
{% set media_title = state_attr('media_player.philips', 'media_title')|lower %}
{% set image_name = media_title|replace('[/\\]', '_') %}
/config/www/livetv/{{ image_name }}.png

Had beetje "hulp" gevraagd bij ChatGPT om mogelijke oplossingen om die entity_picture te updaten met eigen image maar alle geboden oplossing zijn niet mogelijk dus daar had ik ook niet veel aan.
Voor mijn gevoel moet het mogelijk zijn maar wellicht zit ik er naast.

[ Voor 4% gewijzigd door schumi2004 op 23-09-2023 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
schumi2004 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 16:44:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb geen idee eigenlijk waar de huidige afbeelding vandaan gehaald wordt maar het stoort me mateloos.
Netflix en andere zaken werkt prima maar bij LiveTV is het lelijk.

[Afbeelding]

Heb ook al gezocht naar legen cache maar kwam er niet veel verder mee.
Ook kan ik niet de entitiy_picture groter laten zien met een picture card ofzo om te zien wat ie nu daadwerkelijk laat zien maar als ik inzoem lijkt het een sample uit een afbeelding die mogelijk opgehaald is ooit toen ik een Live TV card gemaakt had die met generic camera liet zien wat er op TV speelde.
Dat heb ik ondertussen weer verwijderd want was leuk voor even.
Toen dacht ik van als ik hem toch niet weg krijg waarom niet vervangen met de zender logo's, dat probeer ik nu te realiseren.

[...]

Het matchen van media_info en image doe ik zo.
{% set media_title = state_attr('media_player.philips', 'media_title')|lower %}
{% set image_name = media_title|replace('[/\\]', '_') %}
/config/www/livetv/{{ image_name }}.png

Had beetje "hulp" gevraagd bij ChatGPT om mogelijke oplossingen om die entity_picture te updaten met eigen image maar alle geboden oplossing zijn niet mogelijk dus daar had ik ook niet veel aan.
Voor mijn gevoel moet het mogelijk zijn maar wellicht zit ik er naast.
Je kunt dat attribute niet overschrijven. Wel is er een template media player entity custom integration waarmee je een kopie van je bestaande zou kunnen maken en dat het entity picture attribute zou kunnen aanpassen

• schumi2004
TheFes schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 16:49:
[...]

Je kunt dat attribute niet overschrijven. Wel is er een template media player entity custom integration waarmee je een kopie van je bestaande zou kunnen maken en dat het entity picture attribute zou kunnen aanpassen
Mmmm jammer dat dit attribute niet te overschrijven is.
Zal me eens verdiepen in die template media player entity custom integration, thanks ;)

• 0neManArmy
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-07 22:37
Sp33dFr34k schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:30:
Dat stukje over Shelly... ze bieden ook al een hele tijd lampen aan (die prima van kwaliteit zijn), verder nette TS :)
Zijn de lampen van Shelly niet goed dan? Heb er net 1 besteld namelijk...

Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

0neManArmy schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 23:25:
[...]

Zijn de lampen van Shelly niet goed dan? Heb er net 1 besteld namelijk...
Ik begrijp niet hoe je dat uit mijn bericht haalt, maar jawel hoor, ze bevallen prima hier :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Is het mogelijk een bepaalde waarde uit een homebridge integratie te halen en die op te voeren als entiteit in HA? Ik krijg in de HB plugin namelijk veel meer (bruikbare) data uit een tuya apparaat dan welke integratie ook in HA, en dat stoort enorm.
Het gaat om een trits aan elektrische thermostaten. Die hebben een binary of er al dan niet load op de thermostaat staat. A.d.h. daarvan kan wil ik berekenen wat de duur van de load is en zo vermenigvuldigen met het vermogen dat er an die load gekoppeld is.

Pagina: 1 ... 109 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.