Sometimes you need to plan for coincidence
Mm, het is gelukkig nog blauw maar ben er niet weg van... Je moet nu al weten wat het is, het is niet zo duidelijk een huisje meer.Sebazzz schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:16:
Alright, Home-Assistant heeft een nieuw logo :)[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 19-09-2023 09:10 ]
Met een motor, een Shelly Plus 2PM is het gelukt
Omdat het calibreren van de Shelly nog niet is gelukt Nu maar binnen Home Assistant wat maken, zodat ik het raam op verschillende standen kan zetten: dicht, ventilatiestand, half en helemaal open. Helemaal open duurt (inclusief soft start van de motor) ongeveer 18 seconden. Gewoon op aantal seconden schakelen is prima voor nu. Daardoor kan ik gewoon de tijd invoeren totdat hij moet stoppen.
Maar ... ik wil wel de status hebben, een soort terugkoppeling dat hij bijv. op de ventilatiestand staat. Ik zit te puzzelen hoe ik dat voor elkaar moet krijgen?
En wie heeft er nog leuke triggers/voorwaarden of ideeën voor automations die ik hiervoor kan gebruiken? Continue open en dicht is niet zo handig, want de motor maakt ook wel wat lawaai en er wordt geslapen op de kamer.
Yep, de Aqara's staan niet bekend om hun flexibiliteit op dit gebiedYarisken schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:58:
Ik had mijn zigbee channel van mijn conbee stick aangepast van "auto" naar 20 omdat dit de kans op interferentie met de wifi zou beperken. Al mijn aqara en sonoff devices kon ik terug gaan pairen ... klote :-).

Is die flexibiliteit bij andere merken er dan wel? Ik meen mij te herinneren dat met het aanpassen van het pan ID, maar ook de frequentie, altijd opnieuw gepaired moet worden.koelkast schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:34:
[...]
Yep, de Aqara's staan niet bekend om hun flexibiliteit op dit gebied
Ik heb toen ik nog Deconz gebruikte wel eens hte channel gewijzigd zonder dat opnieuw pairen nodig was.RobertMe schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:40:
[...]
Is die flexibiliteit bij andere merken er dan wel? Ik meen mij te herinneren dat met het aanpassen van het pan ID, maar ook de frequentie, altijd opnieuw gepaired moet worden.
Op dit moment heb ik een input_select-helper (pulldown) met daarin een aantal voor gedefinieerde teksten die ik kan laten afspelen op een aantal Google Mini's in huis.
Nu dekken die teksten niet altijd de lading, dus heb ik een input_text-helper gemaakt met het idee om deze vanuit het dashboard on-the-fly te vullen met een tekst die op dat moment de lading dekt.
Maar er (b)lijkt geen nette 'input-text-card' te zijn waarmee ik dat kan doen. Als ik de entity op neem in mijn dashboard kan deze alleen met tekst vullen dmv een pop-up schermpje... Heeft iemand iets vergelijkbaars gemaakt en hoe heb je dat opgelost?
Ik heb via Docker (container manager) de laatste stabiele versie geïnstalleerd van HA. Volgens diverse guides zou er een netwerk optie verschijnen waarin je zou moeten aanvinken dat je dezelfde netwerk als de host wil gebruiken. Deze komt alleen bij mij niet in beeld en zie geen mogelijkheid deze later in te voeren.
Ik krijg dus ook geen verbinding met HA via de NAS IP met poort 8123. De container is overigens wel running in Docker maar bij de instellingen uiteraard geen IP of poort etc. zichtbaar..
Oftewel.. Wat doe ik verkeerd?
[ Voor 5% gewijzigd door Wim H op 19-09-2023 19:35 . Reden: spelling ]
Werk je via SSH of moet alles vanuit de DSM interface gebeuren?Wim H schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:32:
Vraagje van een newbie met een Synology DS423+
Ik heb via Docker (container manager) de laatste stabiele versie geïnstalleerd van HA. Volgens diverse guides zou er een netwerk optie verschijnen waarin je zou moeten aanvinken dat je dezelfde netwerk als de host wil gebruiken. Deze komt alleen bij mij niet in beeld en zie geen mogelijkheid deze later in te voeren.
Ik krijg dus ook geen verbinding met HA via de NAS IP met poort 8123. De container is overigens wel running in Docker maar bij de instellingen uiteraard geen IP of poort etc. zichtbaar..
Oftewel.. Wat doe ik verkeerd?
Indien je werkt via SSH dan kun je mijn lijstje wel gebruiken: Daarbij dien je dan wel een aantal directories aan te maken te weten een docker directory (via configuratiescherm -> gedeelde map) en in die directory een map genaamd "HomeAssistant" (let goed op hoofdlettergebruik). Daarna kun je regel voor regel het volgende uitvoeren (4 regels) in Putty (of zo):
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| sudo docker pull homeassistant/home-assistant sudo docker stop homeassistant sudo docker rm homeassistant sudo docker run -d \ --name="homeassistant" \ --restart unless-stopped \ -v /volume1/docker/HomeAssistant/config:/config \ --net=host \ -e TZ=Europe/Amsterdam \ homeassistant/home-assistant:latest |
Wil je niet via SSH werken dan kun je deze tutorial gebruiken.
Als alles eenmaal werkt dan kun je vanaf dan eens per week of zo controleren of er een update is (bij tab "image" in container manager) en hoef je alleen maar op "update" te klikken als die optie achter de image staat. Ook is het aan te raden eenmalig de instellingen van je docker container te exporteren zodat je in geval van problemen deze weer makkelijk kunt herstellen. De output van die backup is een json bestand.
[ Voor 12% gewijzigd door HuismAndré op 19-09-2023 19:45 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
edit: Opgelost.. Blijkbaar wordt niet altijd de netwerk optie weergeven en kun je na de setup de poortnummers 8123/8123 invoeren en kun je daarna inloggen.. Best simpel eigenlijk

[ Voor 49% gewijzigd door Wim H op 19-09-2023 19:57 ]
/f/image/beRRKpl0FJ8bWJjjBoPWke0J.png?f=fotoalbum_large)
Daar laat ik dan een eenvoudig sommetje op los om 100% = 254 te maken.Commands below this line work on itho devices that support the PWM2IC2 protocol. Devices supported are at least the HRU200 and all CVE models. Devices known not to support these commands are the HRU350, WPU, DemandFlow/QualityFlow. These commands cannot be used together with vremote commands in one API call.
speed string 0-254 number ● ●
Comments:
Speed without a timer will reset the queue (different behaviour configurable) and set a new base/fallback speed.
For MQTT; sending only the value instead of a JSON key/value pair also works for single commands
Kan ik die MV ook vanuit HA aansturen op dezelfde MQQT server?
En hoe zou dat moeten?
edit:
goeiemorgen zeg

https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant
[ Voor 79% gewijzigd door paQ op 19-09-2023 20:39 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
In een entities-card is hij wel gelijk aan te passen. En anders zie ik nog de multiline-text-input-cardmbuurman schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:05:
Ik probeer iets voor elkaar te krijgen wat zo makkelijk leek...:
Op dit moment heb ik een input_select-helper (pulldown) met daarin een aantal voor gedefinieerde teksten die ik kan laten afspelen op een aantal Google Mini's in huis.
Nu dekken die teksten niet altijd de lading, dus heb ik een input_text-helper gemaakt met het idee om deze vanuit het dashboard on-the-fly te vullen met een tekst die op dat moment de lading dekt.
Maar er (b)lijkt geen nette 'input-text-card' te zijn waarmee ik dat kan doen. Als ik de entity op neem in mijn dashboard kan deze alleen met tekst vullen dmv een pop-up schermpje... Heeft iemand iets vergelijkbaars gemaakt en hoe heb je dat opgelost?
Dan heb ik vanmiddag echt lopen prutsen, want nu werkt het in 1xSeptillion schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:20:
[...]
In een entities-card is hij wel gelijk aan te passen. En anders zie ik nog de multiline-text-input-card

Thx voor je reactie!
nu probeer ik alleen toggle action te maken... uit/aan (laatste snelheid)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| fan: - name: MV availability_topic: itho/lwt unique_id: nrg-itho-1 state_topic: itho/lwt state_value_template: '{% if value == ''online'' %}ON{% else %}OFF{% endif %}' json_attributes_topic: itho/ithostatus command_topic: itho/cmd/not_used/but_needed_for_HA percentage_command_topic: itho/cmd percentage_command_template: '{{ value * 2.54 }}' percentage_state_topic: itho/state percentage_value_template: '{{ ((value | int) / 2.54) | round}}' |
Togglen doet van zichzelf helemaal niets nu.
Hoe maak je zoiets mogelijk?
ik kan de fan bedienen, maar niet met een switch aan/uit zettenSeptillion schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:27:
@paQ Als je de MV als fan hebt dan kan je hem nu totch gewoon aansturen incl alleen aan/uit zetten?
/f/image/Sc5jDJph1aRumYdEwYfJGHcb.png?f=fotoalbum_large)
De slider werkt perfect, maar die on/off button doet niets.

Het lijkt in ieder geval de het lwt als state te gebruiken ipv voor availability. Dus mja, daar gaat het al fout. Maar je zou denk als command gewoon een percentage uit kunnen sturen. Maar lijkt er dus op dat de unit niet gewoon een aan / uit kent en dus niet zijn laatste snelheid kan onthouden.
het kan zo:Septillion schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:37:
@paQ Aaahhh. Mm, ik zie zo snel weinig over de te versturen commando's voor die unit
Het lijkt in ieder geval de het lwt als state te gebruiken ipv voor availability. Dus mja, daar gaat het al fout. Maar je zou denk als command gewoon een percentage uit kunnen sturen. Maar lijkt er dus op dat de unit niet gewoon een aan / uit kent en dus niet zijn laatste snelheid kan onthouden.
http://192.168.108.MV/api.html?speed=0
of via mqqt API
of? @arjenhiemstra
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 19-09-2023 21:52 ]
nee idd.Septillion schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:54:
@paQ Probleem is dat het voor uit wel eenduidig is, maar wat wil je voor aan? Want lijkt er dus niet op dat hij onthoudt wat de snelheid was voor 0.
Had eigenlijk gehoopt op een eenvoudige:
1
2
| tap_action: action: fan.toggle |
Klopt. Maar ik blijf mijn eigen sensor gebruiken. Ik heb teveel parameters ingebouwd die ik alleen via omwegen met jouw macro kan toepassen. Maar ik denk dat velen jouw macro goed kunnen gebruiken. Top.TheFes schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:12:
@Swerfer
Volgens mij doet dit wat jij miste in mijn cheapest energy hours macro.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
De in onderstaande yaml code aangegeven scene dimt de badkamerspots naar de juiste waarde.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| alias: Badkamerspots dimmen 's nachts description: "" trigger: - platform: device type: changed_states device_id: b83752de31c4fe582b52091c62924b55 entity_id: 3e64ec26775ad1413b81f989532b61e5 domain: light condition: - condition: time after: "23:15:00" before: "06:00:00" weekday: - mon - tue - wed - thu - fri - sat - sun action: - service: scene.turn_on target: entity_id: scene.badkamer_badkamer_nacht metadata: {} mode: single |
Als je suggesties hebt hoe het eigenlijk geïmplementeerd zou moeten worden; graag! Ik geloof dat het stukje lwt code een paar keer heen en weer gegaan is tussen wat bijdragen van verschillende personen. Ik weet eerlijk gezegd niet wat de best practice is op dit vlak.Septillion schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:37:
@paQ Aaahhh. Mm, ik zie zo snel weinig over de te versturen commando's voor die unit
Wat betreft command; op dit moment is het een 0-255 control (vanuit het originele itho protocol) maar daar kan best ook een 0-100 percentage optie van gemaakt worden als dat beter werkt.
De state zou dan het teruglezen van de snelheid moeten zijn en >0 = ON.
Maar begrijp ik het goed dat de controller alleen een speed kent en geen ON/OFF? Ik kan mrgen wel even kijken wat er mogelijk is, maar ben jij de maker van de ESP firmware? Anders zou het heel tof zijn als je daar een on/off in zou kunnen bouwen
Ik heb momenteel een 5 tal rookmelders. Nu heb ik het nog ingesteld dat ik per rookmelder een automation heb gemaakt met de trgger " rookmelders started detecting smoke" om vervolgens de andere rookmelders ook het alarm aan te zetten (zodat door heel het huis het alarm gaat en eventuele vervolg acties).
Nu is dit natuurlijk best onoverzichtelijk omdat ik per apparaat een automation heb. Nu heb ik dit omgebouwd naar het volgende.
1 group helper genaamd rookmelders Daarin zijn alle rookmelders opgenomen.
Vervolgens een nieuwe automation met als trigger "
1
2
3
4
5
6
| trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.rookmelders from: "off" to: "on" |
Met vervolgens de acties om alle alarmen af te laten gaan.
Dit doet nu precies hetzelfde als dat ik voorheen gemaakt had toch ?
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
https://www.rouwette.com/
Je had ze overigens ook allemaal als trigger onder dezelfde automation kunnen zetten. Zelfs allemaal onder dezelfde state trigger. Maar via een groep wel handig ook op andere plaatsen te gebruiken.
Welke melders zijn het? Want heb ook één melder maar die is helaas niet remote aan te zetten

De sirene is handmatig aan en uit te zetten.
/f/image/65iIfoJVWXvwrJss3hP2OcoV.png?f=fotoalbum_large)
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Wat ik eigenlijk zoek is het volgende: Een lijstje met waarin alle entities staan met de volgende gegevens:TheFes schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:49:
[...]
Of deze die je in notepad kunt plakken en dan opslaan als csv om het handig in Excel te zien
Django/Jinja:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 {% set integration = 'template' %} device_name, entity_name, entity_id {%- for d in integration_entities(integration) | map('device_attr', 'id') | select() | unique %} {%- for e in device_entities(d) %} {{ device_attr(d, 'name') }}, {{ states[e].name }}, {{ e }} {%- endfor %} {%- endfor %} {%- for e in integration_entities(integration) %} {%- if device_attr(e, 'id') is none %} no device, {{ states[e].name }}, {{ e }} {%- endif %} {%- endfor %}
Oke, nog een aanpassing gedaan die bij beide ook de entities geeft die niet onder een device vallen
integration, device_name, entity_id, entity_name.
Als ik bovenstaande template / script pak, moet ik een heel eind komen, alleen wil ik een extra for-loop doen waarin ik alle integrations ophaal.
Wie kan me op weg helpen? @TheFes ?
Er is niet echt een manier om vanuit een entity of device de integration op te vragen voor zover ik weet. Dus wat jij wil kan volgens mij niet.AWEF schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:43:
[...]
Wat ik eigenlijk zoek is het volgende: Een lijstje met waarin alle entities staan met de volgende gegevens:
integration, device_name, entity_id, entity_name.
Als ik bovenstaande template / script pak, moet ik een heel eind komen, alleen wil ik een extra for-loop doen waarin ik alle integrations ophaal.
Wie kan me op weg helpen? @TheFes ?
Ook doet een cast naar int niet afronden maar afkappen (/afronden naar beneden).
Wat je ook kunt doen is elke melder noemen als trigger en dan in de automation uitvogelen welke melder het is die alarm gaf. Iets soorgelijks doe ik bij mijn lekkagesensoren:Michaelg schreef op woensdag 20 september 2023 @ 07:48:
Even dubbel checken of ik het goed heb begrepen.
Ik heb momenteel een 5 tal rookmelders. Nu heb ik het nog ingesteld dat ik per rookmelder een automation heb gemaakt met de trgger " rookmelders started detecting smoke" om vervolgens de andere rookmelders ook het alarm aan te zetten (zodat door heel het huis het alarm gaat en eventuele vervolg acties).
Nu is dit natuurlijk best onoverzichtelijk omdat ik per apparaat een automation heb. Nu heb ik dit omgebouwd naar het volgende.
1 group helper genaamd rookmelders Daarin zijn alle rookmelders opgenomen.
Vervolgens een nieuwe automation met als trigger "
YAML:
1 2 3 4 5 6 trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.rookmelders from: "off" to: "on"
Met vervolgens de acties om alle alarmen af te laten gaan.
Dit doet nu precies hetzelfde als dat ik voorheen gemaakt had toch ?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| alias: Lekkage gedetecteerd description: "" trigger: - platform: state entity_id: >- binary_sensor.lekkage_bijkeuken, binary_sensor.lekkage_keuken, binary_sensor.lekkage_wasruimte, binary_sensor.lekkage_aquarium, binary_sensor.lekkage_inpak to: "on" condition: [] action: - repeat: count: "6" sequence: - service: tts.say data: entity_id: - media_player.keuken_nest - media_player.huiskamer_nest - media_player.jbl_gameroom - media_player.nest_hub_mama_papa - media_player.jbl_wasruimte - media_player.kantoor_nest - media_player.inpak_nest - media_player.garage_mini - media_player.showroom - media_player.magazijn - media_player.receptie_mini message: >- {{trigger.entity_id.split('.')[1].replace('lekkage_',' ') }} lekkage gedetecteerd. - delay: seconds: 10 milliseconds: 0 mode: single |
Overigens kun je ook dit eenvoudig aanpassen naar een sensorgroep (vraag me alleen af of je makkelijk uit kunt vogelen welke sensor er dan alarm geeft).
Net getest. Als je een binary_sensor group aanmaakt dan wordt er niet bijgehouden welk lid actief wordt. Lijkt me wel handig te weten waar de lekkage (of in jouw geval brand) is.
[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 20-09-2023 12:16 ]
Oplossing gevonden. Niet een manier om het vanuit HA zelf te doen, maar ik heb nu wel een lijst met alle entities, de namen en uit welke integratie ze komen (en nog veel meer).TheFes schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:51:
[...]
Er is niet echt een manier om vanuit een entity of device de integration op te vragen voor zover ik weet. Dus wat jij wil kan volgens mij niet.
In de folder /config/.storage staat een file core.entity_registry. Dit is een JSON formated file met alle entites en waar ze vandaan komen.
Met dank aan https://community.home-as...rt-entity-names/206262/17, hier stond het vermeld.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.lekkage_bijkeuken - binary_sensor.lekkage_keuken - binary_sensor.lekkage_wasruimte - binary_sensor.lekkage_aquarium - binary_sensor.lekkage_inpak to: "on" |
Een comma separated string werkt ook, maar een list is beter en netterSeptillion schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:08:
@HuismAndré Werkt die schrijfwijze ja? Ken alleen als list:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.lekkage_bijkeuken - binary_sensor.lekkage_keuken - binary_sensor.lekkage_wasruimte - binary_sensor.lekkage_aquarium - binary_sensor.lekkage_inpak to: "on"
"Why not both?"TheFes schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:17:
[...]
Een comma separated string werkt ook, maar een list is beter en netter
1
2
3
4
5
| entity_id: [ binary_sensor.lekkage_bijkeuken, binary_sensor.lekkage_keuken, binary_sensor.lekkage_wasruimte, binary_sensor.lekkage_aquarium, binary_sensor.lekkage_inpak ] |
YAML list dus met [] om de list te definiëren i.p.v. elk item op een eigen regel met een -
Mag ook, maar dat moet je wel quotes om elk entity_id zetten. Maar goed je mag als je wil je hele automation in json schrijven als je wil.RobertMe schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:23:
[...]
"Why not both?"
YAML:
1 2 3 4 5 entity_id: [ binary_sensor.lekkage_bijkeuken, binary_sensor.lekkage_keuken, binary_sensor.lekkage_wasruimte, binary_sensor.lekkage_aquarium, binary_sensor.lekkage_inpak ]
YAML list dus met [] om de list te definiëren i.p.v. elk item op een eigen regel met een -
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| "VentCoolInfo": { "Status": false, "TempErefThreshold": 120, "TempEref": 188, "TempInside": 222, "TempInsideMin": 215, "TempInsideMax": 266, "TempInsideComfort": 236, "TempOutside": 187, "CO2DecreasedLast15m": 0 } |
Deze hang ik nu in de configuration.yaml aan een sensor:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| - resource: http://192.168.20.217/boxinfoget scan_interval: 15 sensor: - name: DucoBox outside temperature unique_id: ducobox_outside_temperature value_template: "{{ value_json.VentCoolInfo.TempOutside }}" json_attributes: - General - EnergyInfo - EnergyFan - EnergyCalib - WeatherStation - NightBoostInfo - VentCoolInfo device_class: temperature state_class: measurement unit_of_measurement: "°C" - name: DucoBox inside temperature unique_id: ducobox_inside_temperature value_template: "{{ value_json.VentCoolInfo.TempInside }}" device_class: temperature state_class: measurement unit_of_measurement: "°C" - name: DucoBox Filter Replacement unique_id: ducobox_filter_replacement value_template: "{{ value_json.EnergyInfo.FilterRemainingTime }}" unit_of_measurement: "days" |
Alleen moet ik dus nog voor elkaar krijgen om decimaal toe te voegen. Ik kan hier helaas nog niet zo wijs uit worden. Dus als er nog tips zijn graag
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 20-09-2023 13:40 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]
TiMMieJ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:31:
Ik ben nu bezig om mijn Ducobox WTW te integreren in Home assistant en ben inmiddels best ver met een hoop zoekwerk. Nu heb ik alleen dat twee temperatuur sensoren geen decimaal teken hebben. Ik lees via de REST api de gegevens uit:
"VentCoolInfo": {
"Status": false,
"TempErefThreshold": 120,
"TempEref": 188,
"TempInside": 222,
"TempInsideMin": 215,
"TempInsideMax": 266,
"TempInsideComfort": 236,
"TempOutside": 187,
"CO2DecreasedLast15m": 0
}
Deze hang ik nu in de configuration.yaml aan een sensor:
- resource: http://192.168.20.217/boxinfoget
scan_interval: 15
sensor:
- name: DucoBox outside temperature
unique_id: ducobox_outside_temperature
value_template: "{{ value_json.VentCoolInfo.TempOutside }}"
json_attributes:
- General
- EnergyInfo
- EnergyFan
- EnergyCalib
- WeatherStation
- NightBoostInfo
- VentCoolInfo
device_class: temperature
state_class: measurement
unit_of_measurement: "°C"
- name: DucoBox inside temperature
unique_id: ducobox_inside_temperature
value_template: "{{ value_json.VentCoolInfo.TempInside }}"
device_class: temperature
state_class: measurement
unit_of_measurement: "°C"
- name: DucoBox Filter Replacement
unique_id: ducobox_filter_replacement
value_template: "{{ value_json.EnergyInfo.FilterRemainingTime }}"
unit_of_measurement: "days"
Alleen moet ik dus nog voor elkaar krijgen om decimaal toe te voegen. Ik kan hier helaas nog niet zo wijs uit worden. Dus als er nog tips zijn graag. Momenteel zijn mijn temperaturen dus 222 ipv 22,2 en 187 ipv 18,7.
1
2
3
| friendly_name: 'Duco Temp ODA (Outside Supply)' value_template: '{{ (states.sensor.ducoboxinfo.attributes["EnergyInfo"]["TempODA"] / 10) | float }}' unit_of_measurement: '°C' |
Dus: delen door 10. Klaar!
Je moet die van Frient hebben (oftewel Devolo). Heb ik ook, en zijn goed van afstand aan te zettenSeptillion schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:04:
@Michaelg Correct, ook al zou ik de from: lekker weg laten.
Je had ze overigens ook allemaal als trigger onder dezelfde automation kunnen zetten. Zelfs allemaal onder dezelfde state trigger. Maar via een groep wel handig ook op andere plaatsen te gebruiken.
Welke melders zijn het? Want heb ook één melder maar die is helaas niet remote aan te zetten
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| - resource: http://192.168.20.217/boxinfoget scan_interval: 15 sensor: - name: DucoBox outside temperature unique_id: ducobox_outside_temperature value_template: "{{ value_json.VentCoolInfo.TempOutside|float /10 }}" json_attributes: - General - EnergyInfo - EnergyFan - EnergyCalib - WeatherStation - NightBoostInfo - VentCoolInfo device_class: temperature state_class: measurement unit_of_measurement: "°C" - name: DucoBox inside temperature unique_id: ducobox_inside_temperature value_template: "{{ value_json.VentCoolInfo.TempInside |float / 10 }}" device_class: temperature state_class: measurement unit_of_measurement: "°C" - name: DucoBox Filter Replacement unique_id: ducobox_filter_replacement value_template: "{{ value_json.EnergyInfo.FilterRemainingTime }}" unit_of_measurement: "days" |
Edit:
En inderdaad! Is opgelost zo. Soms kan het leven zo makkelijk zijn
[ Voor 35% gewijzigd door TiMMieJ op 20-09-2023 13:48 ]
Als dat zo is gebruikt Home Assistant een YAML parser die niet compliant is met de YAML specificatie. Want daarin zie ik niks dat verplicht zou zijn. Enige dat ze stellen is dat het ook comma seperated tussen square brackets kan. En ook yamllint.com vind [foo, bar] helemaal prima (en format het daarna als één item per regel met -).TheFes schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:25:
[...]
Mag ook, maar dat moet je wel quotes om elk entity_id zetten. Maar goed je mag als je wil je hele automation in json schrijven als je wil.
Edit:
En natuurlijk mag je de hele automation ook in JSON schrijven. Immers is elke JSON ook valid YAML. De hele YAML specificatie is ontstaan als een variant op JSON waarbij alle JSON ook valide YAML is.
[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 20-09-2023 13:46 ]
Hmm, dan vergiste ik me daar mogelijk.RobertMe schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:44:
[...]
Als dat zo is gebruikt Home Assistant een YAML parser die niet compliant is met de YAML specificatie. Want daarin zie ik niks dat verplicht zou zijn. Enige dat ze stellen is dat het ook comma seperated tussen square brackets kan. En ook yamllint.com vind [foo, bar] helemaal prima (en format het daarna als één item per regel met -).
Edit:
En natuurlijk mag je de hele automation ook in JSON schrijven. Immers is elke JSON ook valid YAML. De hele YAML specificatie is ontstaan als een variant op JSON waarbij alle JSON ook valide YAML is.
Uiteindelijk is een list met streepjes wel een stuk duidelijker naar mijn idee, je ziet meteen hoeveel items er in zitten
De conclusie ben ik het uiteraard wel mee eens. Daarom begon ik ook al met een ":+"TheFes schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:53:
[...]
Hmm, dan vergiste ik me daar mogelijk.
Uiteindelijk is een list met streepjes wel een stuk duidelijker naar mijn idee, je ziet meteen hoeveel items er in zitten
Edit:
Overigens zal de list syntax in Jinja natuurlijk weer wel quotes vereisen bij strings. Mogelijk dat je daarmee in de war was? Syntax blijft verder uiteraard hetzelfde, want square brackets en comma seperated is voor arrays/lists/sequences in vrijwel elke programmeertaal de standaard.
[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 20-09-2023 13:57 ]
Nee, ik was er mee in de war dat je json kunt gebruiken ipv YAML en dat bij json de quotes verplicht zijn. Tenzij ik dat ook fout hebRobertMe schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:55:
[...]
De conclusie ben ik het uiteraard wel mee eens. Daarom begon ik ook al met een ":+"Maar er zijn best scenario's waarin het "inline" handiger kan zijn. Bv als je een hele lange lijst zou hebben. Iets als "1, 2, 3, 4, 5" zou ik dan liever "inline" doen op 1 regel dan als 5 losse regels. Omdat het zo simpel is en anders wel heel veel ruimte in beslag neemt (op het scherm uiteraard. Die paar bytes aan spaties valt te overleven
).
Edit:
Overigens zal de list syntax in Jinja natuurlijk weer wel quotes vereisen bij strings. Mogelijk dat je daarmee in de war was? Syntax blijft verder uiteraard hetzelfde, want square brackets en comma seperated is voor arrays/lists/sequences in vrijwel elke programmeertaal de standaard.
Als ik op EDIT kaart klik wordt het wel goed in de preview getoond.
Edge browser.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9wGSZlRldmdveUlj95RuGoYq.jpg?f=user_large)
Nouja, "JSON kunt gebruiken in YAML". As said, YAML is een subset? superset? van JSON waardoor alle valid JSON syntax ook valid YAML syntax is. Alleen dan dus met de mogelijkheid om dingen "simpeler" te schrijven (bv quotes om strings niet verplicht. Objecten kunnen schrijven zonder {} maar dat dan wel met key/value per regel etc.)TheFes schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:16:
[...]
Nee, ik was er mee in de war dat je json kunt gebruiken ipv YAML
Dat heb je inderdaad goeddat bij json de quotes verplicht zijn. Tenzij ik dat ook fout heb
Project: YouTube: DIY Zigbee Rain Gauge for Home Assistant
Nu is het vreemde als ik zijn filmpje bekijkt loopt het aantal mm op bij elke flip die hij doet en de teller loopt op bji Open en Closed
Bij mij is dit dus niet en telt hij alleen de keren dat de status OPEN (Regenmeter Door) is.
Ter controle staat op het dashboard ook de deursensor en die registreert netjes elke flip (Open / Closed)
Het Zigbee deel werkt gewoon prima en mist hij niets.
:fill(white):strip_exif()/f/image/cjWVnFvMWkArtDFUPhPDMN4b.png?f=user_large)
De tellers van Aqara Rainsensor flips/on en Aqara Rainsensor flips/off lopen beide op alleen als de status Closed is terwijl in het filmpje (minuut 6:05) je duidelijk zit dat bij elke flip er 1 op loopt.
Ook de Aqara Rainfall loopt maar 1x op en alleen als de status naar Open gaat maar niet naar Closed.
Elke keer als hij een flip doet telt hij er 0,5mm bij en nu mis je dus elke keer 0,5 mm als hij naar Closed gaat.
Ben nu al een tijd aan het zoeken maar kom maar niet achter waarom dit niet goed loopt en hoop dat iemand het probleem ziet.
De code
In configuration.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| template: - sensor: - name: Aqara Rainfall unit_of_measurement: mm state_class: total_increasing unique_id: aqara_rainfall state: >- {% set count = (states('sensor.aqara_rainsensor_flips_on)') | int(0)) + (states('sensor.aqara_rainsensor_flips_off') | int(0)) %} {% set mm = count * 0.52615 %} {% if count >= 0 %} {{ mm|round(1, 'floor') }} {% endif %} |
In sensors.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| - platform: history_stats name: "Aqara Rainsensor flips/on" entity_id: binary_sensor.rainsensor_on_off state: "on" type: count start: "{{ now() - timedelta(hours=24)}}" end: "{{ now() }}" - platform: history_stats name: "Aqara Rainsensor flips/off" entity_id: binary_sensor.rainsensor_on_off state: "off" type: count start: "{{ now() - timedelta(hours=24)}}" end: "{{ now() }}" |
Ik had dit vanmiddag in eens, was ook niet na een herstart terug te krijgen, zelfs in de Aqara app is deze verdwenen.
Ik heb hem uiteindelijk volledig gereset, opnieuw ingesteld in de Aqara app en daarna opnieuw via Homekit in HA toegevoegd. Hoop werk maar het werkt iig weer...
Ik had dit niet, maar…. Bij mij waren de definities van entiteiten die ik gebruikte tbv triggers veranderd. Maar de nieuwe definities in mijn automations ingesteld en het werkt weer.Marsman83 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:11:
Iemand met een Aqara FP2 sensor waarbij deze ineens uit HA is verdwenen?
Ik had dit vanmiddag in eens, was ook niet na een herstart terug te krijgen, zelfs in de Aqara app is deze verdwenen.
Ik heb hem uiteindelijk volledig gereset, opnieuw ingesteld in de Aqara app en daarna opnieuw via Homekit in HA toegevoegd. Hoop werk maar het werkt iig weer...
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Yes ik ben de maker van de firmware, of iig de initiatorSeptillion schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:04:
@arjenhiemstra lwt hoort alleen in availability, immers is dat de status of het device online is of niet.
Maar begrijp ik het goed dat de controller alleen een speed kent en geen ON/OFF? Ik kan mrgen wel even kijken wat er mogelijk is, maar ben jij de maker van de ESP firmware? Anders zou het heel tof zijn als je daar een on/off in zou kunnen bouwenIets met, als snelheid 0 wordt deze opslaan en bij een on commando de speed weer herladen.
Ik al even kijken wat ik moet aanpassen om dit goed te laten werken, moet niet zo heel spannend zijn gok ik.
Ik heb hier ook op zitten puzzelen en het opgelost met de mqtt configuatie. Zie mijn laatste post in het Itho wifi add-on topic.Septillion schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:04:
@arjenhiemstra lwt hoort alleen in availability, immers is dat de status of het device online is of niet.
Maar begrijp ik het goed dat de controller alleen een speed kent en geen ON/OFF? Ik kan mrgen wel even kijken wat er mogelijk is, maar ben jij de maker van de ESP firmware? Anders zou het heel tof zijn als je daar een on/off in zou kunnen bouwenIets met, als snelheid 0 wordt deze opslaan en bij een on commando de speed weer herladen.
@arjenhiemstra Ik zie dus dat @arjenhiemstra me voor is geweest
Maar goed, nog mooier zou zijn als je firmware de laatste niet-aan / niet-0 zou kunnen onthouden zodat je werkelijk aan/uit commando's kunt afvuren.
Ik heb al meerdere malen succesvol tuya/LSC apparaten geflashed met ESPHome via tuya-convert en cloudcutter. (lsc power plug, 2x filament led lamp, 3x hombli power plug)
Voor al deze apparaten was er een template/configuratie ergens op internet te vinden.
Ik heb nu een stekkerdoos (Denver SHP-300) maar daarover is niks te vinden over welke functie op welke pin zit. Het is een esp8266 gebaseerde chip, esphome staat er al op, maar nu loop ik dus vast met het samenstellen van de juiste configuratie. Is er zoiets als de pinscan functie die de kickstart firmware heeft van cloudcutter?
Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter
Hmm die cloudcutter is interessant voor de nieuwe tuya chips!wautah91 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:19:
Is er een functie of mogelijkheid binnen ESPHome (of Tasmota) om er achter te komen welke functie op welke pin zit op een Tuya chip?
Ik heb al meerdere malen succesvol tuya/LSC apparaten geflashed met ESPHome via tuya-convert en cloudcutter. (lsc power plug, 2x filament led lamp, 3x hombli power plug)
Voor al deze apparaten was er een template/configuratie ergens op internet te vinden.
Ik heb nu een stekkerdoos (Denver SHP-300) maar daarover is niks te vinden over welke functie op welke pin zit. Het is een esp8266 gebaseerde chip, esphome staat er al op, maar nu loop ik dus vast met het samenstellen van de juiste configuratie. Is er zoiets als de pinscan functie die de kickstart firmware heeft van cloudcutter?
Maar kwa pins wordt het try-and-error denk ik, misschien kun je wat sporen op de printplaat volgen maar anders is het per pin proberen.
https://www.rouwette.com/
Jazeker. Probeer maar.Septillion schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:08:
@HuismAndré Werkt die schrijfwijze ja? Ken alleen als list:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.lekkage_bijkeuken - binary_sensor.lekkage_keuken - binary_sensor.lekkage_wasruimte - binary_sensor.lekkage_aquarium - binary_sensor.lekkage_inpak to: "on"
Toegevoegd. Wel raar dat ik bij de trigger een komma lijst gebruik en bij de tts.say lijst niet. Daarom zojuist maar aangepast (zit de grafische editor van HA ook niet meer te zeuren).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| alias: Lekkage gedetecteerd description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.lekkage_bijkeuken - binary_sensor.lekkage_keuken - binary_sensor.lekkage_wasruimte - binary_sensor.lekkage_aquarium - binary_sensor.lekkage_inpak to: "on" condition: [] action: - repeat: count: 6 sequence: - service: tts.say data: entity_id: - media_player.keuken_nest - media_player.huiskamer_nest - media_player.jbl_gameroom - media_player.nest_hub_mama_papa - media_player.jbl_wasruimte - media_player.kantoor_nest - media_player.inpak_nest - media_player.garage_mini - media_player.showroom - media_player.magazijn - media_player.receptie_mini message: "{{trigger.entity_id.split('.')[1].replace('_',' ')}}" - delay: seconds: 10 mode: single |
[ Voor 60% gewijzigd door HuismAndré op 21-09-2023 09:35 ]
Ik zou graag bij het eenmalig indrukken een van de schakelaars op de NSPanel in Home Assistant een actie willen uitvoeren, en bij lang indrukken het relais laten schakelen. Is dit mogelijk?
[ Voor 10% gewijzigd door Uberprutser op 21-09-2023 09:17 ]
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Volgens mij moet dat wel kunnen ja.Uberprutser schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:15:
Long shot maar... Iemand die z'n NSpanel heeft geflashed met ESPHome die dit misschien kan beantwoorden.
Ik zou graag bij het eenmalig indrukken een van de schakelaars op de NSPanel in Home Assistant een actie willen uitvoeren, en bij lang indrukken het relais laten schakelen. Is dit mogelijk?
Ik neem aan dat je de configuratie via blueprint gebruikt (instellingen>Automatiseringen en scenés>blueprints)?
Onder "Hardware buttons" heb je dan wat opties voor het gedrag van die knoppen kan instellen. Je kan dan een entity instellen die geschakeld wordt door de knop (moet je wel local fallback uitzetten, anders schakelt hij alsnog het relais) en daar zou je dus een helper voor aan kunnen maken waar je dan weer automations aanhangt. Vervolgens kan je dus nog een hold action er aan koppelen voor als je hem ingedrukt houd.
/f/image/RyIG3FNOeHojuJehdBR58LDD.png?f=fotoalbum_large)
Edit:
Je moet dan volgens mij ook in de configuratie onder het apparaat zelf dan de "Relay 1/2 local fallback" uitzetten denk ik.
:fill(white):strip_exif()/f/image/z7uRo77KdFHgnydLF5BTMmiT.png?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Invisible_man op 21-09-2023 09:38 ]
Als je NSPanel HA Blueprint draait zoals hierboven kan je dat dus gewoon doen door een actie te maken. Op zich mag fallback dan wel aan blijven als je wilt maar bij geen Wifi zal het dan anders reageren (push = direct relais).
En onder aan de streep kan je natuurlijk de ESPhome code aanpassen zoals je wilt. Dan zou je de long press ook in de firmware hard aan een uitgang kunnen hangen (zodat het ook werkt zonder wifi).
hehehehe, grappig, ik had vanochtend eerst het frontpage artikel gelezen voor ik hier het topic terug las. Leuk artikel!arjenhiemstra schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:05:
[...]
Yes ik ben de maker van de firmware, of iig de initiatorVelen hebben aan de code bijgedragen.
Ik al even kijken wat ik moet aanpassen om dit goed te laten werken, moet niet zo heel spannend zijn gok ik.
review: Arjen Hiemstra over zijn Itho-module: zonder medetweakers was dit nie...
Verder doe ik vrij basic dingen maar het is fijn dat ik de mogelijkheid heb (lees: foolproof) dat je de knop kan indrukken en als er iets niet goed werkt ik de knop ingedrukt kan houden zodat de spanning van de spullen erachter gaat. Dat lukte mij niet en daarom heb ik 'm toen weer vervangen voor een normale wisselschakelaar.
Maar weer eens proberen dit weekend want het mooie ervan is dat ik dan ook mijn ESP32s kan weghalen die ik nu gebruikt om met bluetooth apparaten te communiceren.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
De meeste fans ondersteunen 0-255, waar ze dat niet doen kun je gebruik maken van de low, medium, high remote commandos. Worden via dezelfde I2C bus verstuurd maar een iets ander commando.Septillion schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:10:
@Nomi Ja, jij gebruikt de "hack" door hem dan altijd aan te zetten op een bepaalde state.
@arjenhiemstra Ik zie dus dat @arjenhiemstra me voor is geweestMaar er zijn dus types die 0-255 en types met stappen doen?
Maar goed, nog mooier zou zijn als je firmware de laatste niet-aan / niet-0 zou kunnen onthouden zodat je werkelijk aan/uit commando's kunt afvuren.
Ik krijg een ESP niet meer geupdate. Ik krijg de volgende melding:
/f/image/AJL4iDWRuMLpWERBCPgrnaFj.png?f=fotoalbum_large)
als ik dan naar de ESPintegratie ga en daar op update klik krijg ik:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| INFO ESPHome 2023.8.3 INFO Reading configuration /config/esphome/deurbel.yaml... INFO Detected timezone 'Europe/Amsterdam' Failed config switch.template: [source /config/esphome/deurbel.yaml:68] platform: template name: Doorbell Chime Active id: chime_active The restore_state option has been removed in 2023.7.0. Use the restore_mode option instead. restore_state: False turn_on_action: - globals.set: id: chime value: true turn_off_action: - globals.set: id: chime value: false lambda: return id(chime); |
is het zo simpel als " restore_state: False " renamen naar " restore_mode: False " . Of maak ik dan alles stuk
Water-Escape
Mooiste zou natuurlijk dan dat de module ook autodiscovery in HA krijgt. En dan ook het onthouden van de laatste niet-uit stand.Lijkt me beide wel te doen, ik zit alleen niet zo in PlaformIO...
https://esphome.io/components/switch/index.htmlwater_escape schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:13:
morning.
Ik krijg een ESP niet meer geupdate. Ik krijg de volgende melding:
[Afbeelding]
als ik dan naar de ESPintegratie ga en daar op update klik krijg ik:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 INFO ESPHome 2023.8.3 INFO Reading configuration /config/esphome/deurbel.yaml... INFO Detected timezone 'Europe/Amsterdam' Failed config switch.template: [source /config/esphome/deurbel.yaml:68] platform: template name: Doorbell Chime Active id: chime_active The restore_state option has been removed in 2023.7.0. Use the restore_mode option instead. restore_state: False turn_on_action: - globals.set: id: chime value: true turn_off_action: - globals.set: id: chime value: false lambda: return id(chime);
is het zo simpel als " restore_state: False " renamen naar " restore_mode: False " . Of maak ik dan alles stuk?
merci!
meest logische lijkt mij dan restore_mode: disabled gezien het eerst false was.
Water-Escape
In de meeste situaties wel, meestal is het device afhanklijk. Alleen als er een ingebouwde CO2 sensor in zit is het niets lastiger maar dat zou je kunnen oplossen met een handmatige setting.Septillion schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:14:
@arjenhiemstra Ah ja, is dat te detecteren of te configureren?
Mooiste zou natuurlijk dan dat de module ook autodiscovery in HA krijgt. En dan ook het onthouden van de laatste niet-uit stand.Lijkt me beide wel te doen, ik zit alleen niet zo in PlaformIO...
Nu is er 1 stukje autodiscovery code (alleen voor 0-255), het mooiste zou zjin dat autodiscovery automatisch aanpast op basis van gedetecteerd apparaat.
Weet je misschien een voorbeeld van een apparaat dat dit goed geimplementeerd heeft?Septillion schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:23:
@arjenhiemstra Dat zou inderdaad mooi zijn. Is er een manier hoe ik hierbij kan helpen?
Ik heb zelf de auto discovery code voor HA niet geschreven dus moet er even induiken hoe het precies werkt.
Maar in principe is de autodiscovery 90% gelijk aan wat je handmatig in de config zet. Alleen met wat device info erbij.
Nu heb ik zelf geen (MQTT) fan maar voorbeeld van een light:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| { "name": "Toilet Light", "cmd_t": "~cmnd/POWER", "stat_t": "~tele/STATE", "val_tpl": "{{value_json.POWER}}", "pl_off": "OFF", "pl_on": "ON", "avty_t": "~tele/LWT", "pl_avail": "Online", "pl_not_avail": "Offline", "uniq_id": "C663D3_LI_1", "device": { "identifiers": [ "C663D3" ], "connections": [ [ "mac", "D8:F1:5B:C6:63:D3" ] ] }, "~": "Toilet Light/" } |
Welke dan gepost wordt in homeassistant/light/C663D3_LI_1/config waarbij volgens mij alleen belangrijk is dat je hem onder homeassistant/light/[whatever][mogelijk meer whatever]/config zet. En veel onder device is naar eigen inzicht volgens mij.
[ Voor 30% gewijzigd door Septillion op 21-09-2023 10:35 ]
En uiteraard voor een ventilator er "fan" van maken i.p.v. "light"Septillion schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:33:
Welke dan gepost wordt in homeassistant/light/435FAB_LI_1/config waarbij volgens mij alleen belangrijk is dat je hem onder homeassistant/light/[whatever][mogelijk meer whatever]/config zet.
Daarnaast kan met de MQTT auto discovery ook iets dat met de YAML config niet kan. Aangeven bij welk apparaat (/device) de entity hoort en dan ook dat apparaat configureren (naam, device triggers, model, firmware versie, ...).
* RobertMe moet ook maar eens kijken welke Itho ventilatie hier in huis hangt en of die geschikt is voor dit bordje
Edit:
Zo te zien heb je net nog stiekem een stukje van device er in gezet

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 21-09-2023 10:38 ]
Overigens kan je als debug eerst eens gewoon spelen met een MQTT client voor je het in de code gaat verwerken. Het maakt immers niet uit welk device de autodiscovery post. Zo kan je dus met een huidig device al eens de discovery goed krijgen vanaf een PC voor je het in de firmware bakt.
Stond all wat in maar inderdaad gewisseld voor een langere
[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 21-09-2023 10:42 ]
Dit is de huidige auto discovery, zo te zien is een aantal keys niet goed toegepast als ik het vergelijk met jouw code maar valt mee lijkt hetSeptillion schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:33:
@arjenhiemstra Bijvoorbeeld Tasmota doet dit.
Maar in principe is de autodiscovery 90% gelijk aan wat je handmatig in de config zet. Alleen met wat device info erbij.
Nu heb ik zelf geen (MQTT) fan maar voorbeeld van een light:
JSON:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 { "name": "Toilet Light", "cmd_t": "~cmnd/POWER", "stat_t": "~tele/STATE", "val_tpl": "{{value_json.POWER}}", "pl_off": "OFF", "pl_on": "ON", "avty_t": "~tele/LWT", "pl_avail": "Online", "pl_not_avail": "Offline", "uniq_id": "C663D3_LI_1", "device": { "identifiers": [ "C663D3" ], "connections": [ [ "mac", "D8:F1:5B:C6:63:D3" ] ] }, "~": "Toilet Light/" }
Welke dan gepost wordt in homeassistant/light/C663D3_LI_1/config waarbij volgens mij alleen belangrijk is dat je hem onder homeassistant/light/[whatever][mogelijk meer whatever]/config zet. En veel onder device is naar eigen inzicht volgens mij.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| { "dev": { "identifiers": "nrg-itho-zolder", "manufacturer": "Arjen Hiemstra", "model": "ITHO Wifi Add-on", "name": "ITHO-WIFI(nrg-itho-zolder)", "hw_version": "2", "sw_version": "2.5.7" }, "avty_t": "itho/lwt", "uniq_id": "nrg-itho-zolder_fan", "name": "nrg-itho-zolder_fan", "stat_t": "itho/lwt", "stat_val_tpl": "{% if value == 'online' %}ON{% else %}OFF{% endif %}", "json_attr_t": "itho/ithostatus", "cmd_t": "itho/cmd/not_used/but_needed_for_HA", "pct_cmd_t": "itho/cmd", "pct_cmd_tpl": "{{ value * 2.54 }}", "pct_stat_t": "itho/state", "pct_val_tpl": "{{ ((value | int) / 2.54) | round}}" } |
Zou als name van entity gewoon "fan" doen ofzo, de device name komt er tegenwoordig vanzelf voor.
Al genoemd, er mist dus een mogelijkheid voor simpelweg alleen zeggen uit of aan. Dit is eigenlijk de enige die echt niet klopt nu.
Als state moet je niet lwt gebruiken maar bijvoorbeeld de snelheid. 0 => uit, anders aan.
Device naam is volledig vrij te kiezen op het device?
Waarom mag de snelheid niet naar 255
Voor unieke ID's zou ik denk ik ook op mac ofzo terugvallen ipv iets dat een gebruiker op kan geven. Anders krijg je leuke mix als er twee hetzelfde heten.
Het voornaamste lijkt mij dus het inbakken van een echte aan/uit zodat in itho/cmd gewoon ON en OFF gepost mag worden.
Krijg je denk ik iets als:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| { "dev": { "identifiers": "itho_00B0D063C226", "manufacturer": "Arjen Hiemstra", "model": "ITHO Wifi Add-on", "name": "Itho Zolder", "hw_version": "2", "sw_version": "2.5.7" }, "avty_t": "itho/00B0D063C226/lwt", "uniq_id": "itho_00B0D063C226_fan", "name": "Fan", "stat_t": "itho/00B0D063C226/state", "stat_val_tpl": "{% if value == '0' %}OFF{% else %}ON{% endif %}", "json_attr_t": "itho/00B0D063C226/ithostatus", "cmd_t": "itho/00B0D063C226/cmd", "pct_cmd_t": "itho/00B0D063C226/cmd", "pct_cmd_tpl": "{{ (value * 2.55) | round }}", "pct_stat_t": "itho/00B0D063C226/state", "pct_val_tpl": "{{ ((value | int) / 2.55) | round}}" } |
[ Voor 50% gewijzigd door Septillion op 21-09-2023 11:20 ]
Misschien moet HA een melding geven als de entity name geprefixt is met de device naam. * RobertMe rentSeptillion schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:02:
Zou als name van entity gewoon "fan" doen ofzo, de device name komt er tegenwoordig vanzelf voor.
Is dat niet weer een losse entity? Dus een switch naast de fan? * RobertMe heeft obviously geen fan entity in HA.Al genoemd, er mist dus een mogelijkheid voor simpelweg alleen zeggen uit of aan. Dit is eigenlijk de enige die echt niet klopt nu.
Of koppelen aan het serienummer of zo van de Itho zelf als die is uit te lezen? MAC kan altijd nog in connections gebruikt worden. * RobertMe vond het nogal gek toen ESPtjes ineens met een Ubiquiti icon in HA verschenen. Bleek dus dat de entities van ESPHome & device tracker uit UniFi Network gemerged werden in het ene device.Voor unieke ID's zou ik denk ik ook op mac ofzo terugvallen ipv iets dat een gebruiker op kan geven. Anders krijg je leuke mix als er twee hetzelfde heten.
ID is idd MAC based tenzij de gebruiker er iets anders van maakt.[b]Septillion in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"Septillion schreef
Voor unieke ID's zou ik denk ik ook op mac ofzo terugvallen ipv iets dat een gebruiker op kan geven. Anders krijg je leuke mix als er twee hetzelfde heten.
Hehe, maar in dit geval is dat het al niet. Maar met huidige discovery krijg je wel als naam "ITHO-WIFI(nrg-itho-zolder) nrg-itho-zolder_fan" alsnaam (en denk 'fan.ITHO-WIFI_nrg-itho-zolder__nrg-itho-zolder_fan' als entity id). Dat is niet zo pakkende naamRobertMe schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:14:
[...]
Misschien moet HA een melding geven als de entity name geprefixt is met de device naam. * RobertMe rent
Ik ook alleen een template maar nee, fan kent ook on/off.Is dat niet weer een losse entity? Dus een switch naast de fan? * RobertMe heeft obviously geen fan entity in HA.
Mja, dat is waar. Je zou ze kunnen prefixen. (pas ik aan)Of koppelen aan het serienummer of zo van de Itho zelf als die is uit te lezen? MAC kan altijd nog in connections gebruikt worden. * RobertMe vond het nogal gek toen ESPtjes ineens met een Ubiquiti icon in HA verschenen. Bleek dus dat de entities van ESPHome & device tracker uit UniFi Network gemerged werden in het ene device.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem. Ik zie twee mogelijke oplossingen: een kWh teller met Modbus TCP interface installeren (maar die kosten blijkbaar 10 keer zoveel als één met Modbus RTU) of Home Assistant als Modbus Master laten werken zodat de het laadpunt zijn data uit Home Assistant haalt. Heeft iemand al ervaring met één van beide scenario's?
Ik zou id dus gewoon lekker uniek houden en "wat de gebruiker er van maakt" alleen als naam gebruiken.arjenhiemstra schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:16:
[...]
ID is idd MAC based tenzij de gebruiker er iets anders van maakt.
Whoops, ik zat naar de device identifier te kijken i.p.v. de device name. De device identifier is dan wel prefix van de entity name. Maar dat is natuurlijk niet waar HA nu "stuk op loopt" (en idd waarschijnlijk nu al stuk is met 2023.8 doordat die dus niet prefixt is met de device name).Septillion schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:19:
[...]
Hehe, maar in dit geval is dat het al niet. Maar met huidige discovery krijg je wel als naam "ITHO-WIFI(nrg-itho-zolder) nrg-itho-zolder_fan" alsnaam (en denk 'fan.ITHO-WIFI_nrg-itho-zolder__nrg-itho-zolder_fan' als entity id). Dat is niet zo pakkende naam
100% dit. De identifiers mogen nooit veranderen en moeten dus zeker niet in een config aan te passen zijn. MAC adres is daarbij een leuke fallback, maar wellicht problematisch als je de module tussen twee Ithos zou kunnen verplaatsen? Een ID op basis van de Itho indien mogelijk lijkt mij dan beter (dus bv op basis van het serienummer als die uit te lezen is). En ja, ook dat kan onlogisch zijn als je de ESP vervangt in een Itho. Maar een "verwijder device" in HA lijkt mij dan een logischere actie dan bij het verplaatsen van de ESP.Septillion schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:20:
[...]
Ik zou id dus gewoon lekker uniek houden en "wat de gebruiker er van maakt" alleen als naam gebruiken.
Dat zal inderdaad wel de oorzaak zijn, bedankt! Nog eleganter zou zijn dat ik Home Assistant zelf ook als Modbus server zou kunnen gebruiken (dus niet simpelweg laten proxy'en) zodat ik evt datamanipulatie kan doen. Zo zou je bv zelf je smart charging network kunnen bouwen met load balancing tussen meerdere laadpunten. Je kan Home Assistant wel Modbus-registers laten schrijven in andere apparaten, maar kan de laadpaal (die client is) ook niet-geproxy'de informatie laten ophalen?CyberThijs schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:24:
@specialkdk Een modbus server (in dit geval je kWh meter) kan maar verbonden zijn met 1 modbus client. Je laadpaal en HA zijn dus telkens elkaar sessie aan het onderbreken.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| 2023-09-21 13:39:15: New connection from 172.30.32.2:57484 on port 1883. 2023-09-21 13:39:15: Client <unknown> closed its connection. 2023-09-21 13:41:15: New connection from 172.30.32.2:50282 on port 1883. 2023-09-21 13:41:15: Client <unknown> closed its connection. 2023-09-21 13:43:15: New connection from 172.30.32.2:41230 on port 1883. 2023-09-21 13:43:15: Client <unknown> closed its connection. 2023-09-21 13:45:15: New connection from 172.30.32.2:43910 on port 1883. 2023-09-21 13:45:15: Client <unknown> closed its connection. 2023-09-21 13:47:15: New connection from 172.30.32.2:36552 on port 1883. 2023-09-21 13:47:15: Client <unknown> closed its connection. 2023-09-21 13:49:15: New connection from 172.30.32.2:38912 on port 1883. 2023-09-21 13:49:15: Client <unknown> closed its connection. 2023-09-21 13:51:15: New connection from 172.30.32.2:57490 on port 1883. 2023-09-21 13:51:15: Client <unknown> closed its connection. 2023-09-21 13:53:15: New connection from 172.30.32.2:40354 on port 1883. 2023-09-21 13:53:15: Client <unknown> closed its connection. 2023-09-21 13:55:15: New connection from 172.30.32.2:56248 on port 1883. 2023-09-21 13:55:15: Client <unknown> closed its connection. 2023-09-21 13:57:15: New connection from 172.30.32.2:38568 on port 1883. 2023-09-21 13:57:15: Client <unknown> closed its connection. 2023-09-21 13:59:15: New connection from 172.30.32.2:59548 on port 1883. 2023-09-21 13:59:15: Client <unknown> closed its connection. |
Mijn interne netwerk draait in de 192.168.1.### range. Waar kan dit vandaag komen?
Er is een sensor aanwezig met de keuze Ja of Nee. Dat moet denk ik een helper toggle worden.
Titel: Bed verschonen
Als ik een NFC tag scan moet deze sensor automatisch op Nee komen te staan.
Na x periode moet de sensor op Ja gaan staan zodat ik weet dat het tijd is om het bed te verschonen.
Ik wil tevens een sensor hebben die de datum en tijd invult als ik de tag scan zodat ik weet wanneer het bed voor het laatst verschoond is.
Ik ben inmiddels zo ver dat ik een toggle helper sensor heb en dat als ik een tag scan deze naar nee gaat.
Voor het na x periode weer op ja zetten zal ik een extra automation moeten maken die ervoor zorgt dat als de trigger "sensor op nee" zetten 14 dagen geleden is deze weer op Ja zet. Kom ik ook nog wel uit.
Maar wat moet ik doen om te zorgen dat als ik de tag scan de datum en tijd wordt weggeschreven naar een sensor?
Wat is het verschil en wat zijn de voor- of nadelen van beide methoden?
1
2
3
4
5
| service: input_datetime.set_datetime data: datetime: "{{ now() }}" target: entity_id: input_datetime.bed_verschoond |
In een andere automation kan je nu gewoon checken hoe lang het geleden is. Iets als:
1
2
3
4
5
6
| condition: template value_template: >- {% set d = (states('input_datetime.bed_verschoond')|as_datetime).date() %} {% set n = now().date() %} {% set td = 14 %} {{ n >= d + td }} |
Eventueel kan je het interval ook weer uit een input_number helper trekken.
Wil je ook echt nog een indicator hoeveel dagen je nog hebt (of zijn geweest) zou je er nog een template sensor van kunnen maken. Maar is dus vooral makkelijk om het weer te geven, niet perse nogdig voor automations.
groep in ZHA = Zigbee group => één commando die door alle lampen wordt opgepikt
groep in HA => enkele lamp krijgt een los commando met zelfde data
Voordeel van eerste is minder verkeer en meer gelijktijdig reageren van de lampen. Nadeel is dat je niet zigbee en non-zigbee kunt mengen.
Geldt bovenstaande ook voor Z2M (want die gebruik ik)?Septillion schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:49:
groep in ZHA = Zigbee group => één commando die door alle lampen wordt opgepikt
Septillion schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:49:
Nadeel is dat je niet zigbee en niet zigbee kunt mengen.
On a more serious note: @Ruimzicht zoals @Septillion al aangeeft zijn groepen in Z2M echt groepen op Zigbee niveau. Als je de groep dan aanzet in HA / Z2M wordt er één broadcast bericht het netwerk in gestuurd "groep 3 ga aan". Maak je de groepen in HA aan dan worden alle losse lampen aangestuurd middels directe / unicast berichten, dus dan krijg je echt "dit is een bericht aan lamp 1: ga aan" + "dit is een bericht aan lamp 3: ga aan". Waardoor je kans hebt dat je kleine vertragingen gaat zien.
Daarnaast kun je op groepen in Zigbee ook weer scenes instellen om bv verschillende lampen een andere kleur te geven of om met transities te werken ("ga over een periode van 5 minuten naar helderheid 100% en kleur groen"). Ook daarbij is dat één broadcast bericht "groep 3 activeer scene 9". Doe je hetzelfde in HA dan gaat HA "berekenen" hoe de overgang in kleur over de tijd moet gaan en elke X seconden/minuten weer alle individuele lampen aansturen. Oftewel: de Zigbee variant is dan echt stuken beter en efficiënter (en als de lampen in de groep een bv allemaal een verschillende kleur hebben en je wilt met een transitie ze allemaal dezelfde kleur geven zullen ze met de Zigbee variant allemaal vanaf hun eigen kleur gaan. HA zal wel de "gemiddelde" kleur van de groep pakken en van daaruit werken en dus alle lampen onmiddellijk dezelfde kleur geven).
En last but not least: als je Zigbee bindings wilt gebruiken, waarbij een afstandsbediening rechtstreeks lampen aanstuurt zonder tussenkomst van Z2M of HA dan kan kan dat (AFAIK) maar naar één endpoint, zijnde één lamp of één groep. Dus als je daar van gebruik wilt maken moet de groep ook bekend zijn op Zigbee niveau.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.