Waar staat ie? kan niet vinden.Stubby schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:56:
[...]
Sowieso met een automation. Je zou kunnen beginnen met een Schedule helper waarin je bepaalt wanneer je thermostaat op een bepaalde temperatuur moet staan. Die gebruik je dan als trigger in je automation en in je automation zet je het setpoint van je thermostaat
Onder settings -> Devices & services -> helpers
Daar kan je een nieuwe helper maken van het type schedule
Of via https://my.home-assistant.io/redirect/helpers zou je er ook moeten komen
[ Voor 13% gewijzigd door Stubby op 16-10-2023 20:17 ]
Geweldig dat was em dank je wel.Stubby schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:15:
[...]
Onder settings -> Devices & services -> helpers
Daar kan je een nieuwe helper maken van het type schedule
Of via https://my.home-assistant.io/redirect/helpers zou je er ook moeten komen
Lekker bezig!JME schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:32:
[...]
Het is gelukt om de aanwezigheid van de P115 in het netwerk te monitoren, dank aan iedereen die heeft meegedacht!
Ik heb helaas de app niet bij de hand omdat ik even tijdelijk op een leentelefoon zit. Maar dat zou je in Home Assistant uiteraard kunnen nabootsen met een Template Binary Sensor en de History Stats. Dat zou dan zoiets moeten zijn:Vraagje dan nog aan de mede P115-gebruikers: in de Tapo iOS app kun je behalve het verbruik in kWh ook de verbruiksduur aflezen. In de NL versie noemen ze dat "Voeding", terug te vinden onder Energiegebruik > Toon meer > Voeding. Dat is echter iets anders dan de entity Runtime in HA, want die geeft aan hoe lang de plug zelf al aan staat, niet hoe lang er een verbruiker aan het verbruiken is. Kan ik die voedingsduur ook ergens terugvinden in HA?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| template: - binary_sensor: - unique_id: tp_link_p115_active name: TP Link P115 Active state: "{{ (states('sensor.tapo_p115_current_power') | int(0)) >= 10 }}" sensor: - platform: history_stats name: TP Link P115 Active Today entity_id: binary_sensor.tp_link_p115_active state: "on" type: time start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}" end: "{{ now() }}" |
Je kunt tegenwoordig de template sensoren ook via de UI aanmaken overigens
Dat werkt bij mij wel. En dat zou geloof ik zelfs offline moeten werken. Controleer hiervoor in ieder geval of je Home Assistant node wel bij de TP-Link nodes kan. Zo kan ik instellen in mijn ASUS Router dat apparaten van mijn hoofdnetwerk wel mogen verbinden naar mijn gastnetwerk, maar niet andersom. Echter wordt dat misschien lastig met een KPN Experiabox[...] KPN Experiabox [...] Zelfs de HACS Tapo integration, die volgens mij van de servers van TP-Link gebruikmaakt, herkent een P115 smart plug alleen als deze op het hoofdnetwerk zit en niet op het gastnetwerk. Hoe doen jullie dat, alles op het reguliere netwerk?

Hikvision DS-2CV2Q21FD-IW 2.8MM heb ik als indoor cam.water_escape schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:58:
[...]
Dank je! Ja buiten heb ik Hikvisions hangen, erg tevreden over. Maar voor binnen zoek ik iets moois (WAF), kleins, local storage en in HA te zien. Meer niet. Die zie ik dan weer geen knappe zo lijkt het.
Werkt prima via ONVIF in homeassistant.
Is voor de rest echt een regelrechte hel (hij heet nu bij mij "Hikvision satan edition")om te installeren door de brakke documentatie. Maar als het eenmaal draait, dan draait het.
Moest een api aanmaken om mijn thermostaat van Honeywell werkend te krijgen.
Maar moest wel toestaan om de informatie te delen,anders kon ik hem niet aanmaken.
Heb geen idee wat je dan deelt , iemand die er meer vanaf weet.
Maar moest wel toestaan om de informatie te delen,anders kon ik hem niet aanmaken.
Heb geen idee wat je dan deelt , iemand die er meer vanaf weet.
Ik zoek een manier om variabelen te saven tussen verschillende aanroepen van een automation. Nu kwam ik deze van @TheFes tegen. Is dat nog steeds een handige manier om variabelen bij te houden?
Ik ben alleen nog een beetje de weg kwijt hoe ik dit ding moet implementeren. Ik zie 'template' op de eerste regel staan, maar als ik 'm als geheel in m'n templates dir drop (via
Ik ben alleen nog een beetje de weg kwijt hoe ik dit ding moet implementeren. Ik zie 'template' op de eerste regel staan, maar als ik 'm als geheel in m'n templates dir drop (via
code:
) krijg ik een foutmelding dat het een invalid option is voor 'template'. Als ik de 'template:' weg laat, krijg ik een foutmelding dat er een dictionary wordt verwacht. Kan iemand me 'n duw in de goeie richting geven?
1
| template: !include_dir_list templates/ |
Je moet inderdaad template: niet herhalen in je files die je include. Kun je de volledige error eens plaatsen? De template integratie verwacht een list, dus ik vind het vreemd dat jij nu aangeeft dat hij om een dictionary vraagtanboni schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 00:03:
Ik zoek een manier om variabelen te saven tussen verschillende aanroepen van een automation. Nu kwam ik deze van @TheFes tegen. Is dat nog steeds een handige manier om variabelen bij te houden?
Ik ben alleen nog een beetje de weg kwijt hoe ik dit ding moet implementeren. Ik zie 'template' op de eerste regel staan, maar als ik 'm als geheel in m'n templates dir drop (viacode:) krijg ik een foutmelding dat het een invalid option is voor 'template'. Als ik de 'template:' weg laat, krijg ik een foutmelding dat er een dictionary wordt verwacht. Kan iemand me 'n duw in de goeie richting geven?
1 template: !include_dir_list templates/
Nieuwe ochtend, nieuwe kansen. Ik had dus alleen de template: aan het begin van de file weggehaald, maar - trigger laten staan. Die moest ik blijkbaar aanpassen naar trigger (dus zonder de dash) en nu laadt 'ie 'm zonder foutmeldingen. Totale n00b fout dus, bedankt voor het meedenkenTheFes schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 06:46:
[...]
Je moet inderdaad template: niet herhalen in je files die je include. Kun je de volledige error eens plaatsen? De template integratie verwacht een list, dus ik vind het vreemd dat jij nu aangeeft dat hij om een dictionary vraagt
Ik begin een beetje een haat-liefdehaat verhouding te ontwikkelen met yaml. Komt dat ooit nog goed, of is dat bij jullie ook?
Liefde zal het nooit worden van mijn kant, maar uiteindelijk leer je steeds iets beter omgaan met de syntax.anboni schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:28:
[...]
Ik begin een beetje een haat-liefdehaat verhouding te ontwikkelen met yaml. Komt dat ooit nog goed, of is dat bij jullie ook?
[Aylin]
Ik vind YAML erg prettig werken, maar het heeft bij mij ook wel even geduurd voordat ik het door had.anboni schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:28:
[...]
Nieuwe ochtend, nieuwe kansen. Ik had dus alleen de template: aan het begin van de file weggehaald, maar - trigger laten staan. Die moest ik blijkbaar aanpassen naar trigger (dus zonder de dash) en nu laadt 'ie 'm zonder foutmeldingen. Totale n00b fout dus, bedankt voor het meedenken
Om nog even op je issue terug te komen, er zijn 2 includes om een folder met lists te includen:
1)
!include_dir_list: Dit maakt een list van de yaml files in een folder, en gaat er daarbij vanuit dat elke yaml file één list item bevat. Omdat elke file al een list item is, moet je daar dus niet beginnen met een streepje, die wordt bij het includen al toegevoegd. Als je hem wel toevoegt, krijg je een nested list, dus zoiets:
YAML:
1
2
3
4
| template: - - name: je naam state: "{{ je template }}" |
Vandaar dus ook de error melding dat hij een dictionary verwachtte en een list kreeg.
2)
!include_dir_merge_list: Dit combineert meerdere lists in één grote list. In elke file verwacht hij dus een list aan te treffen, en dan moet je dus wel met een streepje beginnen. Het kan best één list item per file zijn.
Voor de template integratie gebruik ik die 2e, omdat je dan eventueel ook met YAML anchors dingen kunt kopieren naar vergelijkbare sensors
Voor automations gebruik ik die eerste, omdat het daar eerder met een choose of if binnen dezelfde automation de boel afvang.
Nee hoor, het heeft er al eens voor gezorgd dat ik helemaal vanaf scratch weer opnieuw kon beginnen, dus dat weerhoudt me er nog steeds van om alles van Domoticz om te zetten naar Home Assistant.anboni schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:28:
[...]
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Domoticz, leeft dat nog? Ik heb de overstap jaaaaaaaren geleden gemaakt en heb nooit meer teruggekeken. HA was en is nog steeds een verademing in vergelijking met Domoticz, naar mijn mening dan. Gewoon lekker omgooien en zorgen dat je vaak genoeg backups maakt, dan kan er weinig mis gaanMetalfreak schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:47:
[...]
Nee hoor, het heeft er al eens voor gezorgd dat ik helemaal vanaf scratch weer opnieuw kon beginnen, dus dat weerhoudt me er nog steeds van om alles van Domoticz om te zetten naar Home Assistant.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Ziet er ok uit idd! Wat was de hell, want ik ga je contacten als ik hem ga installeren hahaLollercopter schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:47:
[...]
Hikvision DS-2CV2Q21FD-IW 2.8MM heb ik als indoor cam.
Werkt prima via ONVIF in homeassistant.
Is voor de rest echt een regelrechte hel (hij heet nu bij mij "Hikvision satan edition")om te installeren door de brakke documentatie. Maar als het eenmaal draait, dan draait het.
deze ook netjes: Hikvision DS-2CV2U21FD-IW Full HD IP IR . maar hoe weet ik of ze allemaal in HA kunnen?
[ Voor 9% gewijzigd door water_escape op 17-10-2023 10:34 ]
Water-Escape
Hebben jullie een tip hoe ik mijn HA instance lokaal kan blijven benaderen als ik met HTTPS & DuckDNS werk, maar geen internet heb?
Als ik in de companion app het lokale IP instel krijg ik geen verbinding vanwege een certificate miss match, én dan werkt verbinding buitenshuis niet meer natuurlijk.
Ik heb momenteel geen internet, maar wil HA wel lokaal benaderen..
Als ik in de companion app het lokale IP instel krijg ik geen verbinding vanwege een certificate miss match, én dan werkt verbinding buitenshuis niet meer natuurlijk.
Ik gebruik Nginx als reverse proxy, en daar host ik zowel de publieke als de prive proxy op. Daarnaast heb ik een permanente wireguard verbinding naar mijn thuisnetwerk dus mijn telefoon verbindt eigenlijk alleen maar met het interne adres.S0epkip schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:28:
Hebben jullie een tip hoe ik mijn HA instance lokaal kan blijven benaderen als ik met HTTPS & DuckDNS werk, maar geen internet heb?
Echter als je met "geen internet" bedoelt dat je helemaal geen internetverbinding hebt in je huis, dan gaat dit niet werken. Geen verbinding is geen verbinding.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
als je MDNS goed hebt draaien heb je sowieso toegang via homeassistant.local. Verdere opties zoals nginx reverse proxy kan maar is niet perse noodzakelijk. Alleen als je HTTPS wilt gebruiken zul je op 1 of andere manier een certificaat moeten maken of vinden. En zonder internetverbinding wordt er 1 verkrijgen van een officiele CA een beetje lastig.S0epkip schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:36:
Ja precies, ik heb geen internet dus ik wil via LAN toegang hebben tot HA_IP:8123 (bijvoorbeeld)..
(Wat prima werkte voordat ik naar SSL ging)
Gewoon over HTTP moet het sowieso werken.
Addendum:
Ik heb zelf wel een eigen CA opgezet, dus ik genereer mijn eigen interne certificaten. Dat werkt prima voor apparaten die ik beheer. Maar dat moet je dus wel kunnen en willen.
[ Voor 12% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 17-10-2023 10:55 ]
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
@S0epkip Mja. Zoals @Dutchess_Nicole eigenlijk ook al zegt, het is in principe handiger om HTTPS te offloaden naar een reverse proxy in plaats van op de applicatie zelf. Dan trek je dat laagje los en kun je dus nog bij het een als het ander niet werkt. Ik weet niet precies hoe de DuckDNS add-on werkt (ga ik even vanuit dat je die gebruikt) maar in principe zou je nog steeds bij het IP of HA Hostname moeten kunnen icm port 8123. Idem voor Observer op poort 4357. Maar misschien moet dat nu met de https ipv http prefix?
Ik gebruik bijvoorbeeld Nginx Proxy Manager (relatief eenvoudig in opzet en gebruik) als reverse proxy. Daarbij gebruik ik lokaal zelfs een andere DNS-entry voor mijn domeinnaam. Daardoor ga ik buitenshuis via Cloudflare voor extra beveiliging en binnenshuis gewoon direct naar de lokale proxy, in plaats van het hele internet over. Maar goed, wat ik vooral bedoel te zeggen is dat een reverse proxy niet nodig is, maar het maakt je leven wel enorm makkelijker op de lange termijn. Mits je dit zelf wilt doen uiteraard
. Alleen word dit zonder internet én SSL wellicht wat lastig
.
Ik gebruik bijvoorbeeld Nginx Proxy Manager (relatief eenvoudig in opzet en gebruik) als reverse proxy. Daarbij gebruik ik lokaal zelfs een andere DNS-entry voor mijn domeinnaam. Daardoor ga ik buitenshuis via Cloudflare voor extra beveiliging en binnenshuis gewoon direct naar de lokale proxy, in plaats van het hele internet over. Maar goed, wat ik vooral bedoel te zeggen is dat een reverse proxy niet nodig is, maar het maakt je leven wel enorm makkelijker op de lange termijn. Mits je dit zelf wilt doen uiteraard

Als je pi-hole gebruikt kun je een entry maken voor je externe ha naam met het interne ip nummer dan krijg je als het goed is geen melding over je certificaat.S0epkip schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:36:
Ja precies, ik heb geen internet dus ik wil via LAN toegang hebben tot HA_IP:8123 (bijvoorbeeld)..
(Wat prima werkte voordat ik naar SSL ging)
Via de browser kan ik inderdaad HA bereiken op het IP adres. Via de companion app lukt dat niet, want die is strenger op SSL certificaten.
Reverse Proxy schijnt te werken, daar ga ik nog ff mee puzzelen:
https://community.home-as...-ssl-proxy-setup/407390/4
Jawel, toch? Want de browser verwacht een certificaat (want https) en die wordt niet meegestuurd. Of bedoel je dan dat die verbinding via http gaat?synoniem schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:59:
[...]
Als je pi-hole gebruikt kun je een entry maken voor je externe ha naam met het interne ip nummer dan krijg je als het goed is geen melding over je certificaat.
Dat zou bij mij namelijk niet werken vanwege hsts
Je kunt via de App "Instellingen/Companion app" meerdere verbindingsprofielen opzetten ("+ server toevoegen"). Dit kan 1 lokaal profiel zijn en een profiel via de DDNS (Duckdns) beide verwijzend naar dezelfde HA server bij jouw thuis. Zie plaatjes. Werkt het ene profiel niet van de app, dan verbind je met die andere. Ook handig als er wat mis is met de Duckdns en je thuis bent, je gebruikt dan lokaal op de App.S0epkip schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:02:
Via de browser kan ik inderdaad HA bereiken op het IP adres. Via de companion app lukt dat niet, want die is strenger op SSL certificaten.
Eventjes op de plaatsjes klikken voor een VOL beeld.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 103% gewijzigd door Antonio di op 17-10-2023 11:57 ]
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Als je binnen je eigen netwerk bent, kun je dus aan het ipnummer de naam geven die op je certificaat staat. Vraagt de browser aan de dns (pihole in dit geval) welk ipnummer hoort bij deze naam dan krijg die keurig het interne ipnummer. Vandaar dat je dan geen certificaatproblemen hebt.alex3305 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:19:
[...]
Jawel, toch? Want de browser verwacht een certificaat (want https) en die wordt niet meegestuurd. Of bedoel je dan dat die verbinding via http gaat?
Dat zou bij mij namelijk niet werken vanwege hsts
De tweede moet zijn:Toppe schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:43:
Is hier iemand bekend met browser_mod? Ik ben bezig met een script zodat ik een pop-up vanaf meerdere plekken kan aanroepen maar ik wil alleen dat hij hem opent op het apparaat waarvan er op de link geklikt is maar ik krijg dit (nog) niet voor elkaar?
De knop:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 show_name: true show_icon: true type: button tap_action: action: fire-dom-event browser_mod: service: script.pop_up_scenes data: browser_id: THIS entity: light.carport
Het script:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 alias: "Pop-up: Scenes" sequence: - service: browser_mod.popup data: dismissable: true title: Scenes content: type: entities entities: - entity: scene.ik_ben_thuis - entity: scene.weltrusten device_id: {{ browser_id }} right_button: Sluiten autoclose: false mode: single
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| alias: "Pop-up: Scenes" sequence: - service: browser_mod.popup data: dismissable: true title: Scenes content: type: entities entities: - entity: scene.ik_ben_thuis - entity: scene.weltrusten browser_id: "{{ browser_id }}" right_button: Sluiten autoclose: false mode: single |
Overigens wel irritant dat de popup dan in alle vesters komt maar daar niet vanzelf verdwijnt. Moet je dus actief met browser_mod.close_popup doen.
@Antonio di Dan kan je net zo goed een intern adres opgeven
Bottom line moet je dan toch al zorgen voor een http verbinding intern. Ofwel, een reverse proxy.
Blijft jammer dat je de app niet kunt vertellen dat hij cert van externe adres goed mag keuren voor het interne adres
Zelf doe ik het maar alleen even met de browser als internet eruit ligt.
Blijft jammer dat je de app niet kunt vertellen dat hij cert van externe adres goed mag keuren voor het interne adres

Zelf doe ik het maar alleen even met de browser als internet eruit ligt.
Dus met de disclaimer dat HA (of de dienst) een SSL certificaat moet hebben. Dat stond er in je eerste bericht niet bij. Vandaar de verwarring bij mij.synoniem schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:57:
[...]
Als je binnen je eigen netwerk bent, kun je dus aan het ipnummer de naam geven die op je certificaat staat. Vraagt de browser aan de dns (pihole in dit geval) welk ipnummer hoort bij deze naam dan krijg die keurig het interne ipnummer. Vandaar dat je dan geen certificaatproblemen hebt.
Dit lukt dus niet, want als ik https://192..... gebruik dan match het certificaat niet.Antonio di schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:53:
[...]
Je kunt via de App "Instellingen/Companion app" meerdere verbindingsprofielen opzetten ("+ server toevoegen"). Dit kan 1 lokaal profiel zijn en een profiel via de DDNS (Duckdns) beide verwijzend naar dezelfde HA server bij jouw thuis. Zie plaatjes. Werkt het ene profiel niet van de app, dan verbind je met die andere. Ook handig als er wat mis is met de Duckdns en je thuis bent, je gebruikt dan lokaal op de App.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik kan dat wél via de browser benaderen (ignore certificate) maar niet via de companion app vanwege een hostname certificate mismatch.
Inmiddels heb ik een WAN failover via 4G, dus ik heb weer internet.
Het tijdelijke ip is ook opgepikt door DuckDNS.
Enkel als ik nu naar mijn adres.duckdns.org probeer to connected dan krijk ik een connection refused
Nog even klooien dus....
Ik stuur straks even een bericht waaraan het ligt.S0epkip schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:53:
[...]
Dit lukt dus niet, want als ik https://192..... gebruik dan match het certificaat niet.
Ik kan dat wél via de browser benaderen (ignore certificate) maar niet via de companion app vanwege een hostname certificate mismatch.
Enkel als ik nu naar mijn adres.duckdns.org probeer to connected dan krijk ik een connection refused![]()
Nog even klooien dus....
Dit is helemaal nergens voor nodig, je kunt op één server gewoon zorgen dat je lokaal (als je op je eigen netwerk zit) je interne URL gebruikt, en extern je externe URL (of in mijn geval de Nabu Casa URL)Antonio di schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:53:
[...]
Je kunt via de App "Instellingen/Companion app" meerdere verbindingsprofielen opzetten ("+ server toevoegen"). Dit kan 1 lokaal profiel zijn en een profiel via de DDNS (Duckdns) beide verwijzend naar dezelfde HA server bij jouw thuis. Zie plaatjes. Werkt het ene profiel niet van de app, dan verbind je met die andere. Ook handig als er wat mis is met de Duckdns en je thuis bent, je gebruikt dan lokaal op de App.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/9FmMqNmT97QSQ2DZpJbSBWqN.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar dan blijf je tegen dezelfde beperking aanlopen dat je wel een geldig certificaat moet hebben, anders pakt de app de url niet.
Ik zou adviseren de Nginx Proxy Manager add-on te installeren (mits je HA OS gebruikt of een Supervised installatie hebt) en die te gebruiken. Als je dat goed instelt hoef je dan namelijk intern niet meer https:// te gebruiken en heb je dat certificaat issue dus niet.S0epkip schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:53:
[...]
Dit lukt dus niet, want als ik https://192..... gebruik dan match het certificaat niet.
Enkel als ik nu naar mijn adres.duckdns.org probeer to connected dan krijk ik een connection refused![]()
Nog even klooien dus....
Ja dit moet ik even goed uitvogelen inderdaad. Ik heb een Supervised installatie.TheFes schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:00:
[...]
Ik zou adviseren de Nginx Proxy Manager add-on te installeren (mits je HA OS gebruikt of een Supervised installatie hebt) en die te gebruiken. Als je dat goed instelt hoef je dan namelijk intern niet meer https:// te gebruiken en heb je dat certificaat issue dus niet.
Denk dat het niet kan, op 4G heb je zelden een eigen IP maar dat er Carrier-grade NAT draait.S0epkip schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:53:
Nog even klooien dus....
@TheFes echo
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 17-10-2023 16:14 ]
Ja ik denk dat die 4G verbinding niet veel gaat brengen voor HA access inderdaad.Septillion schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:10:
[...]
Denk dat het niet kan, op 4G heb je zelden een eigen IP maar daaruit er Carrier-grade NAT.
@TheFes echo
Blijft over dat de reverse proxy alsnog het lokale gedeelde op zou moeten kunnen vangen.
Dat staat ook in het beste "youtube"-filmpje wat ik zo aan @S0epkip ga sturen op dit forum (ook met NGINX uitleg). Bij mij werkte het destijds niet i.c.m. Duckdns en doe ik het zo met ook expliciet "http:192....:8123" opgeven bij netwerkinstellingen onder HA. Als ik tijd heb ga ik het eens zonder dat proberen.TheFes schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:57:
[...]
Dit is helemaal nergens voor nodig, je kunt op één server gewoon zorgen dat je lokaal (als je op je eigen netwerk zit) je interne URL gebruikt, en extern je externe URL (of in mijn geval de Nabu Casa URL)
[Afbeelding]
Maar dan blijf je tegen dezelfde beperking aanlopen dat je wel een geldig certificaat moet hebben, anders pakt de app de url niet.
Het is handiger als je gewoon een domeinnaam hebt.
Ik heb zelf een container met een reverse proxy (nginx) draaien 192.168.0.10.
Vang daar alle poort 80 en 433 verkeer op.
Doorsturen naar je home assistant en vergeet niet je reverse proxy als trusted en de configuration.yaml te plaatsen.
Met Pihole de DNS naar de proxy doorverwijzen voor intern verkeer.
Doorsturen naar je home assistant en vergeet niet je reverse proxy als trusted en de configuration.yaml te plaatsen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| http: use_x_forwarded_for: true trusted_proxies: - 127.0.0.1 #may not be required? - 192.168.0.10 #just the IP of NginX Manager, different from HA IP ip_ban_enabled: true login_attempts_threshold: 5 |
[ Voor 5% gewijzigd door Willempie27 op 17-10-2023 16:57 ]
Eigen domeinnaam of DuckDNS maakt daarin niet zo veel verschil. Het idee is hetzelfde, inclusief de settings die je hier nu postWillempie27 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:56:
Het is handiger als je gewoon een domeinnaam hebt.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 http: use_x_forwarded_for: true trusted_proxies: - 127.0.0.1 #may not be required? - 192.168.0.10 #just the IP of NginX Manager, different from HA IP ip_ban_enabled: true login_attempts_threshold: 5
Home Assistant (HA) Duckdns & NGINX opzet met lokaal en buitenshuis verbindingen .S0epkip schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:02:
Lokaal blijft verbinding in browser met HA : http://192.168.xxx.xxx:8123
Antonio_di gebruikt statisch/vast IP, dus GEEN: http://homeassistant.local:8123
(dit zou wel moeten werken , maar geeft soms problemen, waarom??)
Antonio_di gebruikt "Home Assistant Operating System" (HAOS).
"xxx.xxx" bij IP's is dus mij IP invulling en dient dus te vervangen worden door de IP's-deel van toepassing.
Het zou allemaal "korter" kunnen (zie opmerking @TheFes hierboven), maar bij gaf het iedere keer problemen met de HA App (kan aan mij computer-netwerk thuis liggen !!??).
Zo (alles expliciet benoemen) werkt het bij mij nu al tijden prima.
(Zoals hierboven al beloofd/vermeldt) Zie "beste" & "up to date" Youtube filmpje:
YouTube: Home Assistant Remote Access using NGINX
Wat is anders bij Antonio_di t.o.v. van de zaken het bovenstaande youtube filmpje:
1) Statisch IP voor HA 192.168.xxx.xxx , dus geen http://homeassistant.local:8123
2) Het door Antonio_di gekozen DDNS deel van Duckdns: <gekozen-door-Antonio_di>.duckdns.org :):)
3) Configuratie NGINX Home Assistant SSL proxy "onder" Customize "active: false" (filmpje is "active: true" ??!!). Toevoeging per 15-11-2023: Het MOET op "true" staan andere vernieuwd het Certificaat niet automatisch als het Certificaat na 2/3 maanden verloopt. Dus geen nieuw Certificaat met "false". Dus foto hieronder van mij met "false" is achterhaald, het moet absoluut "true" zijn (Toevoeging einde).
4) Onder HA Instellingen/Systeem/Netwerk het "schuifknopje" "Lokaal netwerk Automatisch" UIT zetten/schuiven.
.. Dus expliciet de URL opgeven: http://192.168.xxx.xxx:8123
Niet vergeten in "configuration.yaml" het volgende erbij te zetten:
http:
use_x_forwarded_for: true
trusted_proxies:
- 172.30.33.0/24
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Hoi allen.
Helaas is mijn Z-Wave Aeotec Z-Stick gen5 spontaan overleden.
Hebben jullie advies voor een nieuwe stick?
Ik zag op de wiki van Home Assistant dat ze een Series 700 controller adviseren maar NIET de Z-Stick 7 (ZWA010) icm performance issues.
Iemand een advies coor een goede stick?
Ik zag op de wiki van Home Assistant dat ze een Series 700 controller adviseren maar NIET de Z-Stick 7 (ZWA010) icm performance issues.
Hij moet niet in alle vensters komen… of bedoel je in alle tabbladen?Septillion schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:25:
[...]
De tweede moet zijn:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 alias: "Pop-up: Scenes" sequence: - service: browser_mod.popup data: dismissable: true title: Scenes content: type: entities entities: - entity: scene.ik_ben_thuis - entity: scene.weltrusten browser_id: "{{ browser_id }}" right_button: Sluiten autoclose: false mode: single
Overigens wel irritant dat de popup dan in alle vesters komt maar daar niet vanzelf verdwijnt. Moet je dus actief met browser_mod.close_popup doen.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Let op dat je met de N100/N200/N305 wel een actief gekoelde hebt. Had een ASUS PN42 gehaald die passief gekoeld wordt. Als je langere tijd 25% of meer gebruikte ging die bijna constant throttlen op 70-80C en stortte de performance in.Wachten... schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:41:
[...]
Dat ziet er opzich wel interessant uit. Dat is al een heel stuk snellere cpu dan de Intel Celeron J3455 die in mijn NAS zit.
Zijn er nog meer van die soort CPU's? En waarom hoor je iedereen altijd over een i5 of een i7 voor dit soort kastjes dan, als een N100 ook zou voldoen?
Heb nu de ASROCK N100DC-ITX gehaald en stop het dan in een kleine 1U case met fans van Noctua erop, met testen kwam de CPU niet boven de 40C uit.
Heb je toevallig ook inzicht in het verbruik?BiG-GuY schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:08:
[...]
Let op dat je met de N100/N200/N305 wel een actief gekoelde hebt. Had een ASUS PN42 gehaald die passief gekoeld wordt. Als je langere tijd 25% of meer gebruikte ging die bijna constant throttlen op 70-80C en stortte de performance in.
Heb nu de ASROCK N100DC-ITX gehaald en stop het dan in een kleine 1U case met fans van Noctua erop, met testen kwam de CPU niet boven de 40C uit.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Nog niet, want deze draait nog niet. Morgen komt de case binnen, dan kan ik er een tussen stekker tussen doen om te meten. In reviews zag ik voorbij komen dat de turbo tot 22W kan in bursts, maar sustained load niet meer dan 12W. De TDP is 6W, dus verwacht dat hij met lage load tegen die 6W aan zal zitten.Wachten... schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:09:
[...]
Heb je toevallig ook inzicht in het verbruik?
Tabbladen / vensters van zelfde browser instantie. Zoals de code nu is opent de popup alleen in de browser die kliktToppe schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:47:
[...]
Hij moet niet in alle vensters komen… of bedoel je in alle tabbladen?
Blijft redelijk omslachtig voor gewoon een popup
Nog even hierop terugkomend, ik heb een tweede Sonoff Zigbee 3.0 USB Plus aan mijn Home Assistant VM gehangen en deze middels Zigbee2MQTT geconfigureerd. Deze pikte de Philips Hue lampen meteen op!Sleepie schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:27:
Ik heb al gelezen dat meer gebruikers problemen hebben met pairing in zha. Dongels zijn zo duur niet dus heb er net 1 extra besteld. Daarmee eens z2m opzetten en kijken hoe dat gaat.
Het geeft me sowieso meer opties dat is die paar tientjes wel waard.
Dat is 20 euro welbesteed!
Ik heb gisteren van Aeotech een nieuwe firmware update voor de Z-Stick 7 ontvangen 7.19.4 hiermee is eindelijk het probleem van een niet werkende radio verbinding opgelost. Je kunt deze firmware gewoon met Z-Wave UI flashen.
Is inmiddels opgelost met laatste firmware, gebruik deze Stick 7 al 1,5 jaar werkt erg goed verder. @FlappieFlappie schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:38:
Hoi allen.
Van mijn kan nog even een aanvulling hierop. Ik ben een paar maanden geleden uit nieuwsgierigheid ook over gegaan van Deconz (Conbee II) naar ZHA. Het werkte echt heel fijn, want de apparaten werden super snel gevonden, en eindelijk werden de goede entities aangemaakt. Deconz daarentegen heeft namelijk wel eens moeite met sommige apparaten die ik hernoemd heb. Ik heb hier bijvoorbeeld INNR 120 smart plugs, maar deze dingen worden continue hernoemd door Deconz, en ben ik weer alle automations kwijt. Echt enorm vervelend.BiG-GuY schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:04:
[...]
Heb ZHA meerdere keren geprobeerd maar elke keer liep ik wel tegen iets aan wat niet lekker werkte. Ook met sommige Philips Hue apparaten zoals de Tap Dial.
Dat gezegd hebbende, met ZHA liep ik vooral tegen een probleem aan om mijn Hue Dimmers goed te integreren. Ze worden dan wel goed gevonden, maar het configureren in HA is echt een drama. Ik doe dat met Deconz met de Hue Essentials app, en dat is echt een verademing. Dus het is niet dat ZHA niet goed werkt, maar ik ben door al die jaren heen nog nooit een betere manier tegen gekomen om Hue dimmers te gebruiken dan de Hue Essentials app. Ik heb ook geregeld naar Blueprints gekeken, maar die werken 9 van de 10 keer niet.
Ik hoop echt dat Hue Essentials snel ZHA kan ondersteunen, dan ga ik direct over op ZHA.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Inmiddels krijg ik al een maand of 2 geen data meer in HA van m'n Growatt omvormer. Ik zag dat meerderen er hier last van hebben gehad maar ik kon zo snel niet terugvinden of men het inmiddels weer werkend heeft gekregen met dezelfde integratie.
Dus mijn vraag is, is er iemand weer data ontvangt via de "Growatt Server" integration?
En zo niet, dan lijkt overstappen naar "Grott" (?) de logische vervolgstap?
Laat maar, ben overgestapt naar Grott
Dus mijn vraag is, is er iemand weer data ontvangt via de "Growatt Server" integration?
En zo niet, dan lijkt overstappen naar "Grott" (?) de logische vervolgstap?
Laat maar, ben overgestapt naar Grott
[ Voor 6% gewijzigd door HowsMyApple op 18-10-2023 12:39 ]
Ik draai HA op een oude laptop met een kapot scherm, onder Proxmox. Dat kost wel wat meer electriciteit (11-12W ivg met de ±5W van een Pi), maar ik merk duidelijk wel meer performance. Niet alleen is de web-interface snappier - bv. als je switcht naar een scherm met een grafiek o.id. - maar vooral ook bij het compileren van een ESPHOME image gaat vele malen sneller dan op een Pi. En hij heeft een ingebouwde UPS natuurlijk
Vanochtend was er een ESPHOME update, dus wat apparaten geüpdate. Dat is duidelijk terug te zien in het opgenomen vermogen zeg:

De laptop CPU's (i5 of i7, ik weet het niet eens meer) staan duidelijk de hele dag dag uit hun neus te eten, en moeten eventjes hard werken om die images te compileren. Ik denk dat dat het opgenomen vermogen goed weergeeft hoeveel meer headroom de laptop heeft qua CPU power dan een Pi.
Vanochtend was er een ESPHOME update, dus wat apparaten geüpdate. Dat is duidelijk terug te zien in het opgenomen vermogen zeg:

De laptop CPU's (i5 of i7, ik weet het niet eens meer) staan duidelijk de hele dag dag uit hun neus te eten, en moeten eventjes hard werken om die images te compileren. Ik denk dat dat het opgenomen vermogen goed weergeeft hoeveel meer headroom de laptop heeft qua CPU power dan een Pi.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ach 11-12 Watt is nog altijd een factor 10 minder dan wat mijn HP server trektJeroenH schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:36:
Ik draai HA op een oude laptop met een kapot scherm, onder Proxmox. Dat kost wel wat meer electriciteit (11-12W ivg met de ±5W van een Pi), maar ik merk duidelijk wel meer performance. Niet alleen is de web-interface snappier - bv. als je switcht naar een scherm met een grafiek o.id. - maar vooral ook bij het compileren van een ESPHOME image gaat vele malen sneller dan op een Pi. En hij heeft een ingebouwde UPS natuurlijk![]()
[Afbeelding]

Welke sensor heb je uiteindelijk gebruikt, ben hier ook naar op zoek namelijk en dacht ook aan de Aqara sensor maar die lijkt niet te voldoen de rest is voornamelijk Z-wave of wifi.Broodro0ster schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:55:
[...]
Ik ben opzoek naar een sensor om het niveau in mijn regenput te meten. Ik heb er wel al gevonden, maar ze vereisen allemaal een kabeltje voor stroom. Kennen jullie alternatieven die op batterij en wireless werken?
Ik ben erg fan van Zigbee maar daar kan ik weinig van vinden.
[ Voor 9% gewijzigd door Bongoarnhem op 18-10-2023 13:11 ]
Ik zou hiervoor een ultrasoon sensor pakken hiermee kun je de afstand berekenen tot waterpeil. Heb geen kant en klare sensor voor je.Bongoarnhem schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:09:
[...]
Welke sensor heb je uiteindelijk gebruikt, ben hier ook naar op zoek namelijk en dacht ook aan de Aqara sensor maar die lijkt niet te voldoen de rest is voornamelijk Z-wave of wifi.
Maar die doet vast meer dan alleen HAmaxxie85 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:05:
Ach 11-12 Watt is nog altijd een factor 10 minder dan wat mijn HP server trekt![]()
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ik zie net dat mijn buienradar widget veel te rooskleurig is qua weer. Locatie instellingen kloppen in HA maar ik zie niet het weervoorspelling dat klopt:
HA buienradar voorspelling:

En de Buienradar voorspelling op buienradar.nl:

Wat gaat hier mis: Ik heb de voorspellingen nodig ivm de warmtepomp thermostaat?
EDIT: Lijkt issue te zijn dat ipv voorspelling er wordt teruggekeken... Erg onhandig...
https://github.com/home-assistant/core/issues/101235
EDIT 2: Een vraag over tomorrow.io integratie:
Ik kan deze ook gebruiken, echter is hier geen losse entiteit voor temperatuur morgen.
Hoe kan ik de minimum en maximum temperatuur als entiteit verkrijgen uit de sensor:
weather.tomorrow_io_thuis_daily
Alle info die ik nodig zit hier dus in:

Wat gaat hier mis: Ik heb de voorspellingen nodig ivm de warmtepomp thermostaat?
EDIT: Lijkt issue te zijn dat ipv voorspelling er wordt teruggekeken... Erg onhandig...
Ik kan deze ook gebruiken, echter is hier geen losse entiteit voor temperatuur morgen.
Hoe kan ik de minimum en maximum temperatuur als entiteit verkrijgen uit de sensor:

[ Voor 36% gewijzigd door vandermark op 18-10-2023 14:00 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Aanzienlijk meer, maar gemiddeld is de CPU load 5% dusja... op termijn wil ik wel wat zuinigers.JeroenH schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:26:
[...]
Maar die doet vast meer dan alleen HAOverigens heb ik onder Proxmox nog ruimte om andere zaken te draaien, misschien zet ik nog eens een pi-hole op o.i.d.
Er is inderdaad een issue met de buienradar API, de forecast wordt al sinds eind september niet meer geüpdatet.vandermark schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:43:
Ik zie net dat mijn buienradar widget veel te rooskleurig is qua weer. Locatie instellingen kloppen in HA maar ik zie niet het weervoorspelling dat klopt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt template sensors aanmaken voor de max en min temperatuur uit tomorrow.io
Ik ben beniewd, nu het weer koud wordt en de nachtvorst zich zal aandienen. Zijn er mensen die een automatisering hebben gemaakt die kijkt naar de aanstaande nacht (buienrardar of een andere weer intergratie) en dan bijvoorbeeld bij thuiskomst een melding pushen om aan te tonen dat je een mat op je voorruit moet leggen. Dat lijk mij nou heel handig. Maar ik heb geen idee hoe ik vooruit kan kijken in een automatisering.
edit: typo
Ja, ik gebruik de voorspelling voor min en max temperatuur voor morgen om de warmtepomp die nacht aan te sturen (gaat die wel/niet aan blijven 's nachts).maxxie85 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:08:
Ik ben beniewd, nu het weer koud wordt en de nachtvorst zich zal aandienen. Zijn er mensen die een automatisering hebben gemaakt die kijkt naar de aanstaande nacht (buienrardar of een andere weer intergratie) en dan bijvoorbeeld bij thuiskomst een melding pushen om aan te tonen dat je een mat op je voorruit moet leggen. Dat lijk mij nou heel handig. Maar ik heb geen idee hoe ik vooruit kan kijken in een automatisering.
Vraagje, ik heb een SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus V2 model ZBDongle-E (EFR32MG21 chip) en probeer Thread aan de praat te krijgen op Home Assistant Supervised (nog geen Thread support voor Core). Ik heb de RCP FW van darkxst / Nabu Casa erop gewebflashed en deze wordt ook nu herkend in HAS. Alleen zijn de opties voor Multiprotocol support en channel config onder de Hardware tab niet aanwezig (zou wel beschikbaar zijn voor Yellow/SkyConnect).Het probleem is alleen nu, dat de channel voor Thread default op 25 staat en die voor Zigbee HAB op 15. Channel reset op de Thread add-on faalt helaas ook.. (want deze moeten gelijk zijn, anders werkt er niets). Ik heb al met de Visual Studio Code add-on in de YAML config gekeken, maar is zo goed als leeg. Greppen op de console naar "channel" in /etc/ heeft ook niets opgeleverd. Ik ben al met de makers van de FW bezig om de default channel op 25 te krijgn, zodat toekomstige 'Tweakers' dit probleem niet hebben,, maar daarmee heb ik nog geen Multiprotocol support aan staan in HAS ( Matter, Thread and Silabs add-ons zijn wel al geinstalleerd). I Heeft iemand hier al ervaring mee, of suggesties?
PS Ik heb het nu voor elkaar (heb Zigbee channel verandert via zigbee2mqt). Nu heb ik alleen de uitdaging om het Thread IPv6 netwerk in de Silabs docker (op de HAS VM) beschikbaar te krijgen op de hypervisor/LAN....
PPS Met dank aan Tim van Dialedin, die me een beetje op weg heeft geholpen: Als je de Zigbee/Thread dongle als Thread Border Router wilt gebruiken, dan lukt dat niet met Home Assistant Supervised (wordt niet ondersteund en je krijgt de IPv6 communicatie tussen de docker plug-in en de hypervisor/LAN niet voor elkaar). Dus nu opnieuw beginnen met HAOS op een VM.. Overigens kan je de kanaalmismatch tussen Thread en Zigbee het makkelijkst oplossen door deze te wijzigigen via zigbee2mqtt (wel deze forwarden naar de silabs-multiprotocol agent
PS Ik heb het nu voor elkaar (heb Zigbee channel verandert via zigbee2mqt). Nu heb ik alleen de uitdaging om het Thread IPv6 netwerk in de Silabs docker (op de HAS VM) beschikbaar te krijgen op de hypervisor/LAN....
PPS Met dank aan Tim van Dialedin, die me een beetje op weg heeft geholpen: Als je de Zigbee/Thread dongle als Thread Border Router wilt gebruiken, dan lukt dat niet met Home Assistant Supervised (wordt niet ondersteund en je krijgt de IPv6 communicatie tussen de docker plug-in en de hypervisor/LAN niet voor elkaar). Dus nu opnieuw beginnen met HAOS op een VM.. Overigens kan je de kanaalmismatch tussen Thread en Zigbee het makkelijkst oplossen door deze te wijzigigen via zigbee2mqtt (wel deze forwarden naar de silabs-multiprotocol agent
[ Voor 24% gewijzigd door TouroLouco op 20-10-2023 09:52 ]
AI, if a program makes so many mistakes that it's almost human
@vandermark kan je daar niet gewoon het attribute van weather gebruiken? Meeste zaken werken ook met attribute ipv entiteit.
Of is dit nu een van de gevolgen van de wijziging in forecast?
Het forecast attribute is een list met dictionaries. Om daar zinnige info uit te halen zul je sowieso templates moeten gebruiken.Septillion schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:24:
@vandermark kan je daar niet gewoon het attribute van weather gebruiken? Meeste zaken werken ook met attribute ipv entiteit.
Als je het future proof wil doen, zul je een trigger based template sensor moeten maken die de weather.get_forecast service call aanroept en op basis van de response van dit service call wat sensoren aanmaakt
@TheFes Ah ja, je kan wel attribute pakken maar vaak niet verder specificeren inderdaad.
En mja, blijft stomme wijziging. Moet ik ook nog mee aan de slag zodat ik forecast beschikbaar houdt op mijn NSPanel
En mja, blijft stomme wijziging. Moet ik ook nog mee aan de slag zodat ik forecast beschikbaar houdt op mijn NSPanel

Ja, die heeft ze ook zie ik. Maar ook daarvoor geldt dat er geen kant en klare forecast entiteiten zijn, zoals buienradar die wel heeft... Dus moet ik daar handmatig template sensors voor maken wat voor mij lastig is omdat ik er niet voldoende goed in zit.Septillion schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:24:
Ik denk dat ik met dit topic een eind ga komen:
https://community.home-as...of-the-current-day/435307
[ Voor 12% gewijzigd door vandermark op 18-10-2023 14:36 ]
Ik kan wel wat voor je in elkaar zetten, maar dat wordt op zn vroegst vanavond. Nu alleen beschikking over mobielvandermark schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:32:
[...]
Ja, die heeft ze ook zie ik. Maar ook daarvoor geldt dat er geen kant en klare forecast entiteiten zijn, zoals buienradar die wel heeft... Dus moet ik daar handmatig template sensors voor maken wat voor mij lastig is omdat ik er niet voldoende goed in zit.
Van de verschillende weerdiensten vond ik hier die van AccuWeather het meest accuraat en als je voorspelling aanzet in de integratie krijg je veel extra sensoren welke je als data punten kan gebruiken.vandermark schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:43:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
AccuWeather heeft wel sensoren voor de min/max gevoelstemperatuur, maar niet voor de werkelijkeBiG-GuY schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:44:
[...]
Van de verschillende weerdiensten vond ik hier die van AccuWeather het meest accuraat en als je voorspelling aanzet in de integratie krijg je veel extra sensoren welke je als data punten kan gebruiken.
Heb nu geen link paraat waar in het topic, maar heb in het verleden een fork gevonden van HA met een aangepaste hardware tab waarmee ook de ZBDongle-E van kanaal gewisseld kon worden, op dezelfde manier als de SkyConnect/Yellow. Deze fork kon je dan in je custom_components map zetten en na HA reboot kwam die optie erbij.TouroLouco schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:12:
Vraagje, ik heb een SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus V2 model ZBDongle-E (EFR32MG21 chip) en probeer Thread aan de praat te krijgen op Home Assistant Supervised (nog geen Thread support voor Core). Ik heb de RCP FW van darkxst / Nabu Casa erop gewebflashed en deze wordt ook nu herkend in HAS. Alleen zijn de opties voor Multiprotocol support en channel config onder de Hardware tab niet aanwezig (zou wel beschikbaar zijn voor Yellow/SkyConnect).Het probleem is alleen nu, dat de channel voor Thread default op 25 staat en die voor Zigbee HAB op 15. Channel reset op de Thread add-on faalt helaas ook.. (want deze moeten gelijk zijn, anders werkt er niets). Ik heb al met de Visual Studio Code add-on in de YAML config gekeken, maar is zo goed als leeg. Greppen op de console naar "channel" in /etc/ heeft ook niets opgeleverd. Ik ben al met de makers van de FW bezig om de default channel op 25 te krijgn, zodat toekomstige 'Tweakers' dit probleem niet hebben,, maar daarmee heb ik nog geen Multiprotocol support aan staan in HAS ( Matter, Thread and Silabs add-ons zijn wel al geinstalleerd). I Heeft iemand hier al ervaring mee, of suggesties?
Heb het niet meer draaien, aangezien ik geen Thread apparaten meer in huis heb en multi protocol niet stabiel is met veel apparaten op Zigbee. Met Multi Protocol wordt de al beperkte bandbreedte namelijk gehalveerd, zodat de helft van het kanaal gebruikt wordt door Thread en de andere helft door Zigbee.
Ja daar kwam ik ook achter. Ik heb nu Openweathermap en die heeft een forecast temperature per 3 uur voor 5 dagen vooruit. Was ook van plan om daar een template op los te laten met per dag een min en high temperatuur. Iets meer werk dan de buitenradar integratie maar tot nu toe geen haperingen zoals ik die bij buienradar wel had.TheFes schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:08:
[...]
Er is inderdaad een issue met de buienradar API, de forecast wordt al sinds eind september niet meer geüpdatet.
Je kunt template sensors aanmaken voor de max en min temperatuur uit tomorrow.io
Kan iemand mij een schop in de goede richting geven voor de volgende automation:
IF temp_x < 17
AND
pv_output > 700 - for 5 minutes
THEN
AC on
Het stukje waar ik niet uit kom is dat ik per se wil dat de pv_output voor minimaal 5 minuten boven de 700W moet zijn
IF temp_x < 17
AND
THEN
AC on
Het stukje waar ik niet uit kom is dat ik per se wil dat de pv_output voor minimaal 5 minuten boven de 700W moet zijn
Je zou het om kunnen draaien, dan trigger je op pv_output. Als deze langer dan 5 minuten > 700 is en de conditie temp_x < 17 dan doe de AC aan.HowsMyApple schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:09:
Kan iemand mij een schop in de goede richting geven voor de volgende automation:
IF temp_x < 17
AND
THEN
AC on
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| description: "" mode: single trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.pv_output above: 700 for: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 condition: - condition: numeric_state entity_id: sensor.temp_x below: 17 action: - service: homeassistant.turn_on data: {} target: entity_id: binary_sensor.AC |
edit: dit dekt helaas niet volledig de lading. Want dan trigger je maar 1x per dag op een zonnige dag.
[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 18-10-2023 18:06 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]
Helaas nog niks. Ik heb ondertussen wel gezien dat er bovenaan in de kraag van de put een elektriciteitsaansluiting is voor de pomp. Ik zou daar dus wel kunnen van aftakken voor een sensor.Bongoarnhem schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:09:
[...]
Welke sensor heb je uiteindelijk gebruikt, ben hier ook naar op zoek namelijk en dacht ook aan de Aqara sensor maar die lijkt niet te voldoen de rest is voornamelijk Z-wave of wifi.
Langs de andere kant heb ik enkele keren de put open gedaan deze zomer en daar was amper water uit verdwenen. Ofwel was het een vochtige zomer ofwel is ons dak groot genoeg om de regenput snel op te vullen.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Maak een threshold helper aan voor je pv_output (onder devices and entities) en definieer een upper limit van 700w. Je krijgt hierdoor een binary sensor en daar kun je in triggers en conditions een "for" bij gebruiken.HowsMyApple schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:09:
IF temp_x < 17
AND
THEN
AC on
Ik ben al een maand of drie over van Philips hue icm bridge naar HA zonder hue bridge.
Beetje dubbelgevoel omdat de hue dimmers nog niet zo goed werken en de interface versus HUE een stuk minder is (WAF).
Voor de philips hue dimmer (v2):
Hoe het beste de dim functie activeren op de up en down knoppen (vasthouden)? Ik kan alleen turn on lights met set brightness, maar ik wil de HUE functie namaken en dus de knop vast kunnen houden voor het dimmen. Iemand een idee?
Voor de sliders (lamp brightness pagina)
Voor nu alleen de vraag of jullie nog betere "sliders" hebben gevonden / in gebruik hebben voor de lampen die lijken op de philips hue interface?
Beetje dubbelgevoel omdat de hue dimmers nog niet zo goed werken en de interface versus HUE een stuk minder is (WAF).
Hoe het beste de dim functie activeren op de up en down knoppen (vasthouden)? Ik kan alleen turn on lights met set brightness, maar ik wil de HUE functie namaken en dus de knop vast kunnen houden voor het dimmen. Iemand een idee?
Voor nu alleen de vraag of jullie nog betere "sliders" hebben gevonden / in gebruik hebben voor de lampen die lijken op de philips hue interface?
[ Voor 30% gewijzigd door Workaholic op 18-10-2023 17:19 ]
Het is volgens mij al geluktTheFes schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:36:
[...]
Ik kan wel wat voor je in elkaar zetten, maar dat wordt op zn vroegst vanavond. Nu alleen beschikking over mobiel
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| template: - sensor: - name: "temp-morgen_min" state: > {{ state_attr('weather.forecast_thuis', 'forecast')[1].templow }} device_class: temperature state_class: measurement unit_of_measurement: °C - name: "temp-morgen" state: > {{ state_attr('weather.forecast_thuis', 'forecast')[1].temperature }} device_class: temperature state_class: measurement unit_of_measurement: °C |
Dit geeft de minimum en maximum temp van de volgende dag terug.
EDIT: Ik loop er nu wel tegen aan dat de template voor de som van deze twee sensoren niet meer werkt. Ik heb dus een template sensor die de som geeft van temp-morgen en temp-morgen_min:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| - name: "Temp morgen_sum" unit_of_measurement: "°C" device_class: temperature state: > {{ [states('sensor.temp-morgen'), states('sensor.temp-morgen_min')]| map('float') | sum }} availability: > {{ not 'unavailable' in [states('sensor.temp-morgen'), states('sensor.temp-morgen_min')] }} - name: "temp-morgen_min" state: > {{ state_attr('weather.forecast_thuis', 'forecast')[1].templow }} device_class: temperature state_class: measurement unit_of_measurement: °C - name: "temp-morgen" state: > {{ state_attr('weather.forecast_thuis', 'forecast')[1].temperature }} device_class: temperature state_class: measurement unit_of_measurement: °C |
Maar die geeft nu een foutmelding wanneer ik het test
ValueError: Template error: float got invalid input 'unknown' when rendering template 'template: - sensor: - name: "Temp morgen_sum" unit_of_measurement: "°C" device_class: temperature state: > {{ [ states('sensor.temp-morgen'), states('sensor.temp-morgen_min') ]| map('float') | sum }} availability: > {{ not 'unavailable' in [ states('sensor.temp-morgen'), states('sensor.temp-morgen_min') ] }}' but no default was specified
[ Voor 47% gewijzigd door vandermark op 18-10-2023 17:22 ]
De move/step functie gebruiken van Zigbee lampen. Alle Hue lampen ondersteunen het, niet alle goedkopere ondersteunen het. Informatie bij een willekeurige Hue lamp: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/9290012573A.htmlWorkaholic schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:41:
Ik ben al een maand of drie over van Philips hue icm bridge naar HA zonder hue bridge.
Heb zelf niet de Hue dimmer, maar de Hue Tap Dial die ondersteunt in Z2M veel verschillende acties per knop.
button_1_press, button_1_press_release, button_1_hold, button_1_hold_release, button_2_press, button_2_press_release, button_2_hold, button_2_hold_release, button_3_press, button_3_press_release, button_3_hold, button_3_hold_release, button_4_press, button_4_press_release, button_4_hold, button_4_hold_release, dial_rotate_left_step, dial_rotate_left_slow, dial_rotate_left_fast, dial_rotate_right_step, dial_rotate_right_slow, dial_rotate_right_fast
Al die verschillende acties kan ik toekennen aan verschillende acties binnen HA.
Zo gebruik ik de ‘press_release’ voor de korte acties zoals lamp aan, gordijn/rolluik open etc. En dan ‘hold’ voor lamp uit en gordijn/rolluik dicht.
Hieronder een voorbeeld waar ik alleen de knop linksboven gebruik voor een lamp aan/uit en dimmen met de ring. Veel handelingen zijn dus niet ingesteld bij deze, maar triggeren wel.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
| alias: Entree Knop description: "" trigger: - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: button_1_press alias: button_1_press id: button_1_press - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: button_1_press_release alias: button_1_press_release id: button_1_press_release - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: button_1_hold alias: button_1_hold id: button_1_hold - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: button_1_hold_release alias: button_1_hold_release id: button_1_hold_release - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: button_2_press alias: button_2_press id: button_2_press - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: button_2_press_release alias: button_2_press_release id: button_2_press_release - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: button_2_hold alias: button_2_hold id: button_2_hold - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: button_2_hold_release alias: button_2_hold_release id: button_2_hold_release - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: button_3_press alias: button_3_press id: button_3_press - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: button_3_press_release alias: button_3_press_release id: button_3_press_release - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: button_3_hold alias: button_3_hold id: button_3_hold - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: button_3_hold_release alias: button_3_hold_release id: button_3_hold_release - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: button_4_press alias: button_4_press id: button_4_press - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: button_4_press_release alias: button_4_press_release id: button_4_press_release - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: button_4_hold alias: button_4_hold id: button_4_hold - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: button_4_hold_release alias: button_4_hold_release id: button_4_hold_release - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: dial_rotate_left_step alias: dial_rotate_left_step id: dial_rotate_left_step - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: dial_rotate_left_slow alias: dial_rotate_left_slow id: dial_rotate_left_slow - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: dial_rotate_left_fast alias: dial_rotate_left_fast id: dial_rotate_left_fast - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: dial_rotate_right_step alias: dial_rotate_right_step id: dial_rotate_right_step - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: dial_rotate_right_slow alias: dial_rotate_right_slow id: dial_rotate_right_slow - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Entree Knop/action payload: dial_rotate_right_fast alias: dial_rotate_right_fast id: dial_rotate_right_fast condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: - button_1_press alias: button_1_press sequence: [] - conditions: - condition: trigger id: - button_1_press_release alias: button_1_press_release sequence: - alias: Entree Lamp choose: - conditions: - condition: time after: "00:00:00" before: "09:00:00" alias: Nacht sequence: - service: light.turn_on data: brightness_pct: 40 color_temp: 320 target: entity_id: light.entree_lamp - conditions: - condition: and conditions: - condition: time after: "09:00:00" - condition: sun before: sunset alias: Dag sequence: - service: light.turn_on data: brightness_pct: 80 color_temp: 320 target: entity_id: light.entree_lamp - conditions: - condition: sun after: sunset alias: Avond sequence: - service: light.turn_on data: brightness_pct: 40 color_temp: 320 target: entity_id: light.entree_lamp - conditions: - condition: trigger id: - button_1_hold alias: button_1_hold sequence: - service: light.turn_off data: {} target: entity_id: light.entree_lamp - conditions: - condition: trigger id: - button_1_hold_release alias: button_1_hold_release sequence: [] - conditions: - condition: trigger id: - button_2_press alias: button_2_press sequence: [] - conditions: - condition: trigger id: - button_2_press_release alias: button_2_press_release sequence: [] - conditions: - condition: trigger id: - button_2_hold alias: button_2_hold sequence: [] - conditions: - condition: trigger id: - button_2_hold_release alias: button_2_hold_release sequence: [] - conditions: - condition: trigger id: - button_3_press alias: button_3_press sequence: [] - conditions: - condition: trigger id: - button_3_press_release alias: button_3_press_release sequence: [] - conditions: - condition: trigger id: - button_3_hold alias: button_3_hold sequence: [] - conditions: - condition: trigger id: - button_3_hold_release alias: button_3_hold_release sequence: [] - conditions: - condition: trigger id: - button_4_press alias: button_4_press sequence: [] - conditions: - condition: trigger id: - button_4_press_release alias: button_4_press_release sequence: [] - conditions: - condition: trigger id: - button_4_hold alias: button_4_hold sequence: [] - conditions: - condition: trigger id: - button_4_hold_release alias: button_4_hold_release sequence: [] - conditions: - condition: trigger id: - dial_rotate_left_step alias: dial_rotate_left_step sequence: - service: light.turn_on data: brightness_step: -5 target: entity_id: light.entree_lamp - conditions: - condition: trigger id: - dial_rotate_left_slow alias: dial_rotate_left_slow sequence: - service: light.turn_on data: brightness_step: -10 target: entity_id: light.entree_lamp - conditions: - condition: trigger id: - dial_rotate_left_fast alias: dial_rotate_left_fast sequence: - service: light.turn_on data: brightness_step: -20 target: entity_id: light.entree_lamp - conditions: - condition: trigger id: - dial_rotate_right_step alias: dial_rotate_right_step sequence: - service: light.turn_on data: brightness_step: 5 target: entity_id: light.entree_lamp - conditions: - condition: trigger id: - dial_rotate_right_slow alias: dial_rotate_right_slow sequence: - service: light.turn_on data: brightness_step: 10 target: entity_id: light.entree_lamp - conditions: - condition: trigger id: - dial_rotate_right_fast alias: dial_rotate_right_fast sequence: - service: light.turn_on data: brightness_step: 20 target: entity_id: light.entree_lamp mode: single |
Het forecast attribute verdwijnt in 2024.3, dus dit werkt nog een half jaar, daarna niet meer.vandermark schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:50:
[...]
Het is volgens mij al gelukt
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 template: - sensor: - name: "temp-morgen_min" state: > {{ state_attr('weather.forecast_thuis', 'forecast')[1].templow }} device_class: temperature state_class: measurement unit_of_measurement: °C - name: "temp-morgen" state: > {{ state_attr('weather.forecast_thuis', 'forecast')[1].temperature }} device_class: temperature state_class: measurement unit_of_measurement: °C
Dit geeft de minimum en maximum temp van de volgende dag terug.
EDIT: Ik loop er nu wel tegen aan dat de template voor de som van deze twee sensoren niet meer werkt. Ik heb dus een template sensor die de som geeft van temp-morgen en temp-morgen_min:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 - name: "Temp morgen_sum" unit_of_measurement: "°C" device_class: temperature state: > {{ [states('sensor.temp-morgen'), states('sensor.temp-morgen_min')]| map('float') | sum }} availability: > {{ not 'unavailable' in [states('sensor.temp-morgen'), states('sensor.temp-morgen_min')] }} - name: "temp-morgen_min" state: > {{ state_attr('weather.forecast_thuis', 'forecast')[1].templow }} device_class: temperature state_class: measurement unit_of_measurement: °C - name: "temp-morgen" state: > {{ state_attr('weather.forecast_thuis', 'forecast')[1].temperature }} device_class: temperature state_class: measurement unit_of_measurement: °C
Maar die geeft nu een foutmelding wanneer ik het test
[...]
Welke foutmelding krijg je voor de sum dan? een foutmelding is een beetje nietszeggend..
@vandermark Of een van die twee is werkelijk 'unknown' of je hebt een typo gemaakt in je namen van de template sensoren ofzo. Ik zou bij de availability ook checken op is_number() ipv alleen 'unavailable' zodat je geen errors krijgt als de born 'unknown' of 'NaN' is ofzo.
Dat is wel balen dat die verdwijnt... Heb je een robuustere oplossing die ik kan gebruiken?TheFes schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:51:
[...]
Het forecast attribute verdwijnt in 2024.3, dus dit werkt nog een half jaar, daarna niet meer.
Welke foutmelding krijg je voor de sum dan? een foutmelding is een beetje nietszeggend..
Zie de tekst van de sjablonen tekst, daar staat aan het eind ' but no default was specified'. Maar die had ik hiervoor ook niet.
De namen kloppen, dubbel gecheckt en die geven ook beiden een goede temperatuur waarde...Septillion schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:11:
@vandermark Of een van die twee is werkelijk 'unknown' of je hebt een typo gemaakt in je namen van de template sensoren ofzo. Ik zou bij de availability ook checken op is_number() ipv alleen 'unavailable' zodat je geen errors krijgt als de born 'unknown' of 'NaN' is ofzo.
[ Voor 4% gewijzigd door vandermark op 18-10-2023 18:25 ]
@vandermark Straks moet je helaas over naar de service call methode. Denk dat @TheFes al beter weet hoe die werkt dan ik 
Maar voor nu zou ik de template eens ontleden in de dev tools. Of mja, stukje voor stukje daar opbouwen en kijken wanneer je een error krijgt.
Maar voor nu zou ik de template eens ontleden in de dev tools. Of mja, stukje voor stukje daar opbouwen en kijken wanneer je een error krijgt.
EDIT: fout gevonden. het attribute is niet hvac_mode, maar hvac_action
ik was zo gefixeerd op de syntax dat ik dit niet zag...
hi all.
ik heb een picture entity card met het plattegrond van mijn huis.
hierop heb ik heel wat state-labels zoals hieronder
nu probeer ik de kleur van het label te veranderen op basis van een attribute hvac_mode van het entity climate.master. de waarde hiervan is een string.
Dit lukt niet. ik val steeds in de %else%
ziet iemand de syntaxfout?
ik was zo gefixeerd op de syntax dat ik dit niet zag...
hi all.
ik heb een picture entity card met het plattegrond van mijn huis.
hierop heb ik heel wat state-labels zoals hieronder
nu probeer ik de kleur van het label te veranderen op basis van een attribute hvac_mode van het entity climate.master. de waarde hiervan is een string.
Dit lukt niet. ik val steeds in de %else%
ziet iemand de syntaxfout?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| - type: state-label entity: climate.master attribute: current_temperature suffix: °C style: top: 35% left: 70% font-size: 150% transform: rotate(0.93turn) card_mod: style: | :host { color: {% set status = state_attr('climate.master', 'hvac_mode') %} {% if status =="heating" %} red {% else %} white {% endif %} |
[ Voor 7% gewijzigd door warlock1984 op 18-10-2023 20:22 . Reden: fout gevonden: het attribute is niet hvac_mode, maar hvac_action ]
nvm
[ Voor 95% gewijzigd door cerebrum op 18-10-2023 20:23 ]
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
Net een heel stuk gekeken, maar hij gaat net niet in op het stuk waar ik naar opzoek ben: de assist pipeline instellen zodat hij bruikbare resultaten geeftAntonio di schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:58:
[...]
kijk eens naar (van "mostlychris") :
YouTube: Local Control! Using Wake Works for voice control with Home Assistant.
Ik heb inmiddels een Z-Stick 7 binnen ter vervanging van mijn defecte Aeotec Z-Stick Gen5.
Tevens de firmware geupdate met de Simplicity tool van Silicon Labs.
Nu moet ik dus helaas al mijn devices opnieuw gaan koppelen
Nu zit in Simplicity Studio ook een "Z-wave PC Controller" waarmee ik de devices opnieuw kan includen.
Dat is wel makkelijk, dan heb ik de laptop naast mijn ontvanger.
Kan ik daarna het stickje gewoon in mijn server stoppen en Z-Wave JS Starten?
Of gaat dat niet werken?
Nu zit in Simplicity Studio ook een "Z-wave PC Controller" waarmee ik de devices opnieuw kan includen.
Of gaat dat niet werken?
Ik heb ergens een migration guide gezien. Alle sticks komen van Silicon Labs en die hebben software hiervoor. Er was dan een trucje om eerst een oud => nieuw migratie te doen. Maar de (nieuwe) controller heeft dan een nieuw node ID (+1 op hoogste id? Eerste lege plek?) waardoor alles stuk is. Truc is daarom om daarna weer een migratie te doen, nieuw => oud. Vervolgens voeg je allemaal virtual devices toe tot aan node ID 255(?). Vervolgens doe je weer oud => nieuw waardoor de nieuwe controller node ID 1 krijgt. Daarna alle virtual devices verwijderen en klaar.Flappie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:37:
Ik heb inmiddels een Z-Stick 7 binnen ter vervanging van mijn defecte Aeotec Z-Stick Gen5.
Of gaat dat niet werken?
Maar, geloof me niet op mijn woord. Maar zoek het even op
Edit:
M.b.t. de vraag: de database staat op de stick. Dus pairen op PC en daarna in server doen moet prima kunnen. Was het niet ook de Aeotec Gen 5 met een ingebakken batterij en een pair knop? Daarmee kon je dus door het huis lopen en pairen, en daarna in server stoppen.
[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 18-10-2023 20:49 ]
Ik begin opnieuw in Home Assistant. Het gaat om maar 13 apparaten met Z-wave.RobertMe schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:47:
[...]
Ik heb ergens een migration guide gezien. Alle sticks komen van Silicon Labs en die hebben software hiervoor. Er was dan een trucje om eerst een oud => nieuw migratie te doen. Maar de (nieuwe) controller heeft dan een nieuw node ID (+1 op hoogste id? Eerste lege plek?) waardoor alles stuk is. Truc is daarom om daarna weer een migratie te doen, nieuw => oud. Vervolgens voeg je allemaal virtual devices toe tot aan node ID 255(?). Vervolgens doe je weer oud => nieuw waardoor de nieuwe controller node ID 1 krijgt. Daarna alle virtual devices verwijderen en klaar.
Maar, geloof me niet op mijn woord. Maar zoek het even opWat ik gezien heb was een YouTube video, maar wellicht is het ook in tekst vorm te vinden.
Maar kan ik mijn devices koppelen door het stickje in mijn laptop te doen en als alles dan gekoppeld is aan de controller deze in de server te doen en de juiste serial device te kiezen? De nieuwe koppeling maak ik met Simplicity Studio van Silicon Labs.
Zie ik dan al mijn devices direct in Home Assistant als ik het stickje uit de laptop haal en in de server stop? Ik zou verwachten van wel aangezien de hele configuratie op de stick staat? Of moet de koppeling vanuit Home Assistant gebeuren?
Zie de editFlappie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:50:
[...]
Ik begin opnieuw in Home Assistant. Het gaat om maar 13 apparaten met Z-wave.
Maar kan ik mijn devices koppelen door het stickje in mijn laptop te doen en als alles dan gekoppeld is aan de controller deze in de server te doen en de juiste serial device te kiezen? De nieuwe koppeling maak ik met Simplicity Studio van Silicon Labs.
Zie ik dan al mijn devices direct in Home Assistant als ik het stickje uit de laptop haal en in de server stop? Ik zou verwachten van wel aangezien de hele configuratie op de stick staat? Of moet de koppeling vanuit Home Assistant gebeuren?
Edit gezienRobertMe schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:52:
[...]
Zie de editBij mijn weten moet dat gewoon goed gaan. Maar uiteraard wel ook even (vooraf) de devices uit HA verwijderen zou ik zeggen.
Ik had een Gen5 zonder die batterij. Maar op 1 of andere manier is hij spontaan overleden na +/- 5 jaar dienst.
Dan gaan we alle inbouw dozen maar eens loshalen en alles opnieuw koppelen. Leuk klusje.
Kun je niet resetten en pairen van buitenaf? Mijn Fibaro Double Relais & Rollershutter hebben daar AFAIK een procedure voor. Om pairring mode te activeren met een bepaalde "klik procedure".Flappie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:55:
[...]
Edit gezien![]()
Ik had een Gen5 zonder die batterij. Maar op 1 of andere manier is hij spontaan overleden na +/- 5 jaar dienst.
Dan gaan we alle inbouw dozen maar eens loshalen en alles opnieuw koppelen. Leuk klusje.
Ja dat hebben ze. Maar ik dacht dat ik hem eerst moest resetten om met een andere controller te verbinden? Ik ga het eens op die manier proberen morgen! Bedankt voor de tipRobertMe schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:58:
[...]
Kun je niet resetten en pairen van buitenaf? Mijn Fibaro Double Relais & Rollershutter hebben daar AFAIK een procedure voor. Om pairring mode te activeren met een bepaalde "klik procedure".
@vandermark
Dit is de oplossing die na 2023.3 ook nog werkt
Even het entity_id aanpassen in de trigger natuurlijk
Voor wat betreft de errors in je andere template sensors, je gebruikt daarin min-tekens, terwijl entity_id's alleen maar underscores gebruiken. Dus ik denk dat je toch even je entity_id's moet checken.
Ik heb hem ook even opgenomen in de variant hierboven
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| template: - trigger: - platform: state entity_id: weather.accuweather_daily action: - service: weather.get_forecast data: type: daily target: entity_id: "{{ trigger.entity_id }}" response_variable: forecast - variables: temp_min: "{{ forecast.forecast[1].templow }}" temp: "{{ forecast.forecast[1].temperature }}" sensor: - name: Temp Morgen Min unique_id: 858e8aa5-bed0-4920-a64d-0a659721887c icon: mdi:thermometer-low state: "{{ temp_min }}" - name: Temp Morgen unique_id: ca25703a-5d27-4bb2-a811-62c4637dfe26 icon: mdi:thermometer-high state: "{{ temp }}" - name: Temp Morgen Sum unique_id: c7f19a6e-7cfe-4c47-9eaa-f540861e2948 icon: mdi:thermometer-plus state: "{{ temp_min + temp }}" |
Voor wat betreft de errors in je andere template sensors, je gebruikt daarin min-tekens, terwijl entity_id's alleen maar underscores gebruiken. Dus ik denk dat je toch even je entity_id's moet checken.
Ik wilde iets hebben dat superplat was en relatief onzichtbaar. Dat is prima voor elkaar met dit kabeltjePossible schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:10:
@paQ Wat is de reden dat je voor dat type hebt gekozen? Ik zie meerdere USB-C kabels namelijk. En dat spul.. is dat dan een soort van klitteband ?
Duallock ziet er uit als klittenband, maar is hard en klikt echt.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ja idd.. Maar het lijkt op klitteband als ik dit dan zo zi?paQ schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:04:
[...]
Ik wilde iets hebben dat superplat was en relatief onzichtbaar. Dat is prima voor elkaar met dit kabeltje
Duallock ziet er uit als klittenband, maar is hard en klikt echt.
https://www.amazon.nl/-/e...id=1697663128&sr=8-7&th=1
Hoe strakker tegen de muur, hoe mooier idd. Ik ben met dit soort dingen bang dat ie van de muur af donderd
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Het is inderdaad dat. Er is geen haak en lus. Het is gewoon 1 variant.Possible schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:07:
[...]
Ja idd.. Maar het lijkt op klitteband als ik dit dan zo zi?
https://www.amazon.nl/-/e...id=1697663128&sr=8-7&th=1
Hoe strakker tegen de muur, hoe mooier idd. Ik ben met dit soort dingen bang dat ie van de muur af donderd
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Weet iemand toevallig of je van dashboard tiles ook afbeeldingen kan maken?
Ik zou graag mijn weerbericht tile / widget willen converteren naar een afbeelding en het pushen naar bijv. Telegram of als Push Notification.
Ik zou graag mijn weerbericht tile / widget willen converteren naar een afbeelding en het pushen naar bijv. Telegram of als Push Notification.
Mijn dank is groot, de '-' verwijderd uit template sensors en de sum werktTheFes schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:14:
@vandermark
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 template: - trigger: - platform: state entity_id: weather.accuweather_daily action: - service: weather.get_forecast data: type: daily target: entity_id: "{{ trigger.entity_id }}" response_variable: forecast - variables: temp_min: "{{ forecast.forecast[1].templow }}" temp: "{{ forecast.forecast[1].temperature }}" sensor: - name: Temp Morgen Min unique_id: 858e8aa5-bed0-4920-a64d-0a659721887c icon: mdi:thermometer-low state: "{{ temp_min }}" - name: Temp Morgen unique_id: ca25703a-5d27-4bb2-a811-62c4637dfe26 icon: mdi:thermometer-high state: "{{ temp }}" - name: Temp Morgen Sum unique_id: c7f19a6e-7cfe-4c47-9eaa-f540861e2948 icon: mdi:thermometer-plus state: "{{ temp_min + temp }}"
Je nieuwe oplossing ga ik ook verwerken, ben ik voorlopig even klaar.
Volgende keer dus triple checkenvandermark schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:24:
De namen kloppen, dubbel gecheckt en die geven ook beiden een goede temperatuur waarde...
Maar zonder gekheid, loop een template zo veel mogelijk eerste via dev tools na. En gebruik copy past van entity namen of de auto compleet.
Die dev tools had ik gebruikt, resultaat staat in een quote onder aan mijn post. Wat ik er nu van begrijp is dat de fout is veroorzaakt door de '-' die ik in de template sensor gebruikte toch? En niet door een typefout?Septillion schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:46:
[...]
Volgende keer dus triple checken![]()
![]()
Maar zonder gekheid, loop een template zo veel mogelijk eerste via dev tools na. En gebruik copy past van entity namen of de auto compleet.
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.