Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 118 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@vandermark Bij het maken van een template sensor geef je nergens expliciet het entity id, dat is dus altijd iets dat HA maakt. Deze kan dus afwijken als je bijvoorbeeld al een sensor met dezelfde naam hebt of, zoals je gezien hebt, door een niet ondersteund karakter. Vandaar dat ik zei dat echt het entity id moest controleren. Dus werkelijk naar de entiteit gaan en hem bekijken :) Dat niet gedaan hebbende maakt het voor mij wel een typo :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:58
vandermark schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:49:
[...]

Die dev tools had ik gebruikt, resultaat staat in een quote onder aan mijn post. Wat ik er nu van begrijp is dat de fout is veroorzaakt door de '-' die ik in de template sensor gebruikte toch? En niet door een typefout?
De - die je in de name van de template sensor gebruikte, is in het entity_id omgezet naar een _
In de name mag je gebruiken wat je wil, spaties, streepjes, speciale karakters, hoofdletters, etc.
Dat wordt in het entity_id omgezet naar underscores en lowercase gemaakt (er wordt een slug van gemaakt).

De fout zat dus wel degelijk in de template sensor voor de sum, het wijzigen van de name van de sensoren voor min en max temp heeft nu verder geen effect gehad op het entity_id van die sensoren, die hadden al een underscore

Spuit 11

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 15:38
Septillion schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:06:
@vandermark Bij het maken van een template sensor geef je nergens expliciet het entity id, dat is dus altijd iets dat HA maakt. Deze kan dus afwijken als je bijvoorbeeld al een sensor met dezelfde naam hebt of, zoals je gezein hebt, door een niet ondersteund karakter. Vandaar dat ik zei dat echt het entity id moest controleren. Dus werkelijk naar de entiteit gaan en hem bekijken :) Dat niet gedaan hebbende maakt het voor mij wel een typo :+
TheFes schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:15:
[...]

De - die je in de name van de template sensor gebruikte, is in het entity_id omgezet naar een _
In de name mag je gebruiken wat je wil, spaties, streepjes, speciale karakters, etc.
Dat wordt in het entity_id omgezet naar underscores (er wordt een slug van gemaakt).

De fout zat dus wel degelijk in de template sensor voor de sum, het wijzigen van de name van de sensoren voor min en max temp heeft nu verder geen effect gehad op het entity_id van die sensoren, die hadden al een underscore

Spuit 11
Mea Culpa :$

Bedankt voor jullie geduld en deskundige uitleg, wordt zeer gewaardeerd

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er meer mensen die recent slechte prestaties ervaren bij het gebruik van de Android app?
Ik moet sinds gister wachten op verbinding en alles laadt traag.
Aan mijn config is al zeker een jaar niks veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37
Misschien een simpele vraag maar ik kan het zo 123 niet vinden.

Hoe kan ik een wildcard gebruiken in een automation? En dan niet als entity (wat ik wel kan vinden) maar als value.

Doel: ik wil iets triggeren wanneer mijn wekker ("chromecast device") het nieuws afspeelt in de ochtend. Ik doe dat op basis van de titel. Vroeger was dat "Het nieuws" maar nu is het "Het nieuws van 06:00". Ik ben niet elke dag dezelfde tijd wakker dus ik wil graag triggeren om "Het nieuws van *". Puur het * toevoegen werkt niet in elk geval.

Kan dit? Hoe? Dit is hoe hij nu staat:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
condition: state
entity_id: media_player.bedroom_clock
attribute: media_title
state: BNR Nieuwsradio Nieuwsupdate van *
for:
  hours: 0
  minutes: 0
  seconds: 0

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 19-10-2023 14:36 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Mattie112 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:37:
Misschien een simpele vraag maar ik kan het zo 123 niet vinden.

Hoe kan ik een wildcard gebruiken in een automation? En dan niet als entity (wat ik wel kan vinden) maar als value.

Doel: ik wil iets triggeren wanneer mijn wekker ("chromecast device") het nieuws afspeelt in de ochtend. Ik doe dat op basis van de titel. Vroeger was dat "Het nieuws" maar nu is het "Het nieuws van 06:00". Ik ben niet elke dag dezelfde tijd wakker dus ik wil graag triggeren om "Het nieuws van *". Puur het * toevoegen werkt niet in elk geval.

Kan dit? Hoe? Dit is hoe hij nu staat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
condition: state
entity_id: media_player.bedroom_clock
attribute: media_title
state: BNR Nieuwsradio Nieuwsupdate van *
for:
  hours: 0
  minutes: 0
  seconds: 0
Daarvoor heb je templates nodig
YAML:
1
2
condition: template
value_template: "{{ 'BNR Nieuwsradio Nieuwsupdate van' in state_attr('media_player.bedroom_clock', 'media_title') }}"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:09:
Zijn er meer mensen die recent slechte prestaties ervaren bij het gebruik van de Android app?
Heb ik ook af en toe, is ook bekend bij HA, maar ze kunnen de oorzaak nog niet echt vinden. Een restart van je telefoon kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Afgelopen dagen een serieuze poging geprobeerd om met HA te werken op een Raspberry 4. Static adres e.d.
Vroeger lukte het mij nooit om hem (veilig) van buiten te benaderen. Dat is me nu wel gelukt. Meteen een back-up gemaakt :+

Reden, ik word knettergek dat alles in mijn huis een "eigen" app nodig heeft en omdat er weer enkele apps bijkomen of recent erbij zijn gekomen.

1)
Enkele LSC wcd's (gekoppeld via Homey, eerste model, schakel ze via Google Home)
Enkele xiaomi deur sensoren (gekoppeld via Homey, krijg meldingen binnen via Homey)
Hue lampen (gekoppeld via Hue app, schakel ze via Google Home)

Dit is (volgens mij) op te vangen met een zigbee usb stick. Ik las hier dat ik met zo'n skyconnect stick dit kan opvangen. En (…) dat ik hem straks ook voor Matters kan gebruiken

2)
Nieuw (en oud) wat lukt:
Een nieuwe ketel met Atag
De auto
De TV
PiCore player (andere Raspberry)

Afvalbeheer
Personen aanwezig/afwezig
Buienradar

3)
Nieuw wat niet lukt:
Zonnepanelen met de app MySolarEdge
Nieuwe energiemaatschappij, greenchoice
Waterontharder, mijn aquacell

4) apps waar ik zelf nog niet ingedoken bent, zoals
PostNL
Planta

1) klopt dit?
2) nvt, ter info
3) help 😅
4) ik zal uiteraard eerst kijken of het mijzelf lukt.

Wat ik nu nog steeds merk… ik ben niet onhandig qua techniek maar zover ik weet bestaat er nog steeds geen “smart home” apparaat waarmee àlles gemakkelijk (en door iedereen) gekoppeld kan worden.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

https://github.com/home-assistant/android/issues/3396

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37
TheFes schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:45:
[...]

Daarvoor heb je templates nodig
YAML:
1
2
condition: template
value_template: "{{ 'BNR Nieuwsradio Nieuwsupdate van' in state_attr('media_player.bedroom_clock', 'media_title') }}"
Ah I see dan kan je een "in" gebruiken. Top thanks, morgen kijken of het werkt :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:14

BiG-GuY

Wachten... schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:09:
[...]

Heb je toevallig ook inzicht in het verbruik?
Het gebruik zit tussen de 10-11W tijdens een constante load van 15% CPU in HA OS met 14 draaiende add-ons. Houd er rekening mee dat dit de hele server betreft. Dus ook het moederbord, RAM, SSD, fans, USB dongles en de stroomadapter zelf.

Met de twee Noctua 40mm fans op 2000RPM (onhoorbaar) blijft de CPU netjes onder de 50C en onder 100% CPU belasting komt die niet boven de 70C uit met de fans rond de 3000RPM. De CPU clock blijft dan netjes tussen de 2,8-3,4Ghz schommelen. Heel stuk beter dan met volledig passief gekoelde N100/N200 die op 0,8Ghz bleef steken tijdens langere load.

PLEX Direct Play is gebruik en CPU load vergelijkbaar. PLEX HW Transcode stijgt het gebruik naar 18W, wat erg netjes is voor 4K->4K transcoding en van wat ik kan vinden kan de GPU in de N100 meer dan 10 concurrent transcodes aan.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
een vraag over het energie dashboard van een HA beginner.

Ik heb het dashboard mooi werkend qua elektra, gas en water. Gas wordt echter maar 1 keer per uur gelogd (DSMR 4.2) en water op basis van het verbruik. Als ik nu in het overzicht kijk in het dashboard zie ik dat er om 3 uur water is gepakt, maar het gas is pas weergegeven om 4 uur. Deze tijden lopen dus niet synchroon, omdat gas na ijlt. Is dit herkenbaar en recht te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
BThomas schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:04:

Ik heb het dashboard mooi werkend qua elektra, gas en water. Gas wordt echter maar 1 keer per uur gelogd (DSMR 4.2) en water op basis van het verbruik. Als ik nu in het overzicht kijk in het dashboard zie ik dat er om 3 uur water is gepakt, maar het gas is pas weergegeven om 4 uur. Deze tijden lopen dus niet synchroon, omdat gas na ijlt. Is dit herkenbaar en recht te trekken?
Met een DSMR 4 meter zal je gas altijd een uur achter lopen HA krijgt het verbruik van bijvoorbeeld 16:00 - 17:00 krijgt HA pas net na 17:00 binnen, dus zal op het Energy Dashboard bij 17:00 - 18:00 terecht komen.
Daar is niets aan te doen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:47
Verkeerde forum

[ Voor 94% gewijzigd door Obelixxx op 19-10-2023 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 17:10
streamnl schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:22:
3)
Nieuw wat niet lukt:
Zonnepanelen met de app MySolarEdge

3) help 😅
Ik weet niet welke functionaliteiten je wilt van de solaredge app, maar ik heb deze integratie draaien
https://www.home-assistant.io/integrations/solaredge
geeft actuele vermogen en de opbrengst, die je vervolgens mooi in het energy dashboard kan toevoegen. Opbrengst per paneel zoals je in de app hebt, heb ik er niet uit kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:12:
[...]

Met een DSMR 4 meter zal je gas altijd een uur achter lopen HA krijgt het verbruik van bijvoorbeeld 16:00 - 17:00 krijgt HA pas net na 17:00 binnen, dus zal op het Energy Dashboard bij 17:00 - 18:00 terecht komen.
Daar is niets aan te doen helaas.
Duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Toevallig hier iemand die aan de hand van Bluetooth, een Esp32 én ESPhome zijn locatie in huis bepaald?

Lijkt me vrij handig om te gebruiken namelijk, op die manier kunnen we zaken automatiseren zonder dat je echt harde ‘triggers’ gebruikt

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVa
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:29
Iemand die hiervoor een oplossing heeft, kan online niet direct een bruikbare oplossing vinden:

Ik heb een automation die op een manueel op te geven tijdstip een verwarming gaat aanzetten, omdat de ruimte niet onmiddellijk warm is wou ik een offset toevoegen van 15min aan deze tijd.
Met andere woorden de automation moet eigenlijk starten 15min. vroeger dan de ingestelde tijd (de ingestelde tijd is in dit geval een helper)
Any idea?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:13
Toppe schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:30:
Toevallig hier iemand die aan de hand van Bluetooth, een Esp32 én ESPhome zijn locatie in huis bepaald?

Lijkt me vrij handig om te gebruiken namelijk, op die manier kunnen we zaken automatiseren zonder dat je echt harde ‘triggers’ gebruikt
Niet met ESPHome, wel pas even gespeeld met ESPresence. Werkte wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

AWEF schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:01:
[...]

Niet met ESPHome, wel pas even gespeeld met ESPresence. Werkte wel goed
Morgen eens naar kijken. Als dat ook werkt om te testen: prima 👌🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 20:54
Ik heb al maanden dat als ik de app open de pagina niet laad. Het enige wat werkt is een herstart van de telefoon of tablet dan kan ik 1 of 2 keer de app openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een herstart van de telefoon heeft het probleem voor nu weggenomen bij mij, maar irritant is het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-09 17:01

Antonio di

a mi me dijeron que si

BThomas schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:04:

Ik heb ook DSMR 4.2 . Het gas loopt inderdaad gemiddeld 1 uur achter soms kan het wel tot 2 uur oplopen.De gasmeter is "draadloos" verbonden met de "slimme meter" en is niet aangesloten op een stroombron, dus werkt op de ingebouwde batterij. Besparing op energie van die batterij is dus essentieel. Zo om het uur een stand doorgeven als die verandert is, that it. Lukt de draadloze verbinding niet dan wordt het dus nog later voordat de stand doorkomt bij de ¨slimme meter".

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
(jarig!)
Beetje een breinkraker voor de Tweakers hier, ik zou graag een sensor willen maken gebasseerd op de gemiddelde tijd van de afgelopen x dagen dat bijv. de woonkamer deur 's ochtends voor het eerst is geopend.

Hiermee zou ik bijv. met een offset de startijd van de CV willen bepalen.

Zijn er Tweakers die ooit zoiets hebben bedacht of mij in de juiste richting kunnen drukken.
Met de statistics sensor kwam ik er ook niet helemaal uit.

Voorbeeld: Ik wil van de afgelopen 7 dagen binnen het tijdsbestek 5:30 - 08:30weten op welke tijd de state van on -> off ging. En hierop een gemiddelde baseren.

Ik gok dat dit mij in de richting van een SQL functie drijft, helaas ben ik hier geen expert in :)

[ Voor 7% gewijzigd door Imperial Guard op 19-10-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Imperial Guard schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:33:
Beetje een breinkraker voor de Tweakers hier, ik zou graag een sensor willen maken gebasseerd op de gemiddelde tijd van de afgelopen x dagen dat bijv. de woonkamer deur 's ochtends voor het eerst is geopend.

Hiermee zou ik bijv. met een offset de startijd van de CV willen bepalen.

Zijn er Tweakers die ooit zoiets hebben bedacht of mij in de juiste richting kunnen drukken.
Met de statistics sensor kwam ik er ook niet helemaal uit.

Voorbeeld: Ik wil van de afgelopen 7 dagen binnen het tijdsbestek 5:30 - 08:30weten op welke tijd de state van on -> off ging. En hierop een gemiddelde baseren.

Ik gok dat dit mij in de richting van een SQL functie drijft, helaas ben ik hier geen expert in :)
Sensor aanmaken op basis van een SQL query is ook het eerste wat in mij opkwam idd. Volgens mij is het een vrij simpele query, in de where heb je een datediff van vandaag min 7 tot en met vandaag, je between tijdstippen en in je select een average van de tijd? Hou er evt rekening mee dat ie tussen die tijdstippen vaker van on naar off kan gaan, weet niet of dat iets uitmaakt?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
(jarig!)
Sp33dFr34k schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:52:
[...]

Sensor aanmaken op basis van een SQL query is ook het eerste wat in mij opkwam idd. Volgens mij is het een vrij simpele query, in de where heb je een datediff van vandaag min 7 tot en met vandaag, je between tijdstippen en in je select een average van de tijd? Hou er evt rekening mee dat ie tussen die tijdstippen vaker van on naar off kan gaan, weet niet of dat iets uitmaakt?
Ja precies, eigenlijk zou de query moeten stoppen voor die specifieke dag wanneer we de eerste off tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Imperial Guard schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:54:
[...]

Ja precies, eigenlijk zou de query moeten stoppen voor die specifieke dag wanneer we de eerste off tegenkomen.
Kijk maar naar de ROW_NUMBER functie, partitioneren op dag, volgorde is tijdstip ascending en filter dan op de eerste rij.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@DaVa Dat kan met een template trigger. Denk met iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - platform: template
    value_template: >-
      {% set offset = 15 -%}
      {% set t = today_at(states('input_datetime.test')) - timedelta(minutes=offset) -%}
      {% if t < today_at("00:00") -%}
        {% set t = t + timedelta(days=1) -%}
      {% endif -%}
      {{ t + timedelta(minutes=1) > n >= t }}

Gedoe zit hem rond middernacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:05
Sp33dFr34k schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:52:

Sensor aanmaken op basis van een SQL query is ook het eerste wat in mij opkwam idd.
En waar vuur je die SQL queries dan op af? Neem aan dat je dan een nieuwe/losse database moet opzetten naast de ingebakken db in HA zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:53
HowsMyApple schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:19:
[...]

En waar vuur je die SQL queries dan op af? Neem aan dat je dan een nieuwe/losse database moet opzetten naast de ingebakken db in HA zelf?
nee, waarom? Je kan SQL queries ook gewoon op de SQLite database uitvoeren hoor.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:17
Hi

Ik ben m ff kwijt, heel lang niets mee gedaan, maar ik heb op mijn zakelijke laptop een script draaien die mijn ledstrip op rood + aan zet als ik in Teams bel en UIT als ik ophang. Maar is het ook eenvoudig te doen om dat OFF command te vervangen voor PREVIOUS STATE. Het begint donker te worden en dezelfde ledstrip gebruik ik voor mn bureauverlichting.

Of moet ik dan een additioneel script toevoegen die eerst de state opslaat, dan de lamp op rood zet en dan die opgeslagen state restored?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:20
DaVa schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:38:
Iemand die hiervoor een oplossing heeft, kan online niet direct een bruikbare oplossing vinden:

Ik heb een automation die op een manueel op te geven tijdstip een verwarming gaat aanzetten, omdat de ruimte niet onmiddellijk warm is wou ik een offset toevoegen van 15min aan deze tijd.
Met andere woorden de automation moet eigenlijk starten 15min. vroeger dan de ingestelde tijd (de ingestelde tijd is in dit geval een helper)
Any idea?
Check deze:
https://community.home-as...r-in-automations/468839/4
En deze
https://community.home-as...e-with-an-offset/403278/3

[ Voor 6% gewijzigd door Ora et Labora op 20-10-2023 09:27 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:07:
Hi

Ik ben m ff kwijt, heel lang niets mee gedaan, maar ik heb op mijn zakelijke laptop een script draaien die mijn ledstrip op rood + aan zet als ik in Teams bel en UIT als ik ophang. Maar is het ook eenvoudig te doen om dat OFF command te vervangen voor PREVIOUS STATE. Het begint donker te worden en dezelfde ledstrip gebruik ik voor mn bureauverlichting.

Of moet ik dan een additioneel script toevoegen die eerst de state opslaat, dan de lamp op rood zet en dan die opgeslagen state restored?
Daarvoor kun je on the fly scenes aanmaken, en daarna weer restoren
https://www.home-assistan...reating-scenes-on-the-fly

Als je ook de instellingen (kleur/helderheid) wil restoren als de lamp uit stond, moet je 2 scenes aanmaken
code:
1
2
3
4
5
6
1. take scene for states (on/off)
2. turn the lights on
3. take scene for attributes (brightness/color)
4. perform your changes (eg blink, or turn red)
5. apply scene for attributes
6. apply scene for states

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
TheFes schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:33:
[...]

Als je ook de instellingen (kleur/helderheid) wil restoren als de lamp uit stond, moet je 2 scenes aanmaken
code:
1
2
3
4
5
6
2. turn the lights on
Even ter controle. Mijn PS1script roept bij een inkomend gesprek (process ms-teams genereert verkeer) een script aan. (on) en het script (off) bij stoppen verkeer/eindigen gesprek.

Die scripts zijn momenteel simpelweg:

YAML:
1
2
3
4
service: light.turn_on
data:
  color_name: red
  entity_id: light.wled

en

YAML:
1
2
3
4
service: light.turn_off
data: {}
target:

Maar als ik die aanpas naar het volgende ben ik er toch al?

Startscript:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: CallStarted
sequence:
  - service: scene.create
    data:
      scene_id: before_call
      snapshot_entities:
      - light.wled
  - service: light.turn_on
    data:
mode: single
icon: mdi:phone

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: CallEnded
sequence:
  - service: light.turn_off
    target:
  - service: scene.turn_on
    target:
      entity_id: scene.before_call
icon: mdi:phone-hangup

Of kan dat niet in 2 scripts? Waarbij ik het Turn Off deel er ook helemaal uit kan laten om uit/aan te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:17:
[...]

Even ter controle. Mijn PS1script roept bij een inkomend gesprek (process ms-teams genereert verkeer) een script aan. (on) en het script (off) bij stoppen verkeer/eindigen gesprek.

YAML:
1
2
3
4
data:

en

YAML:
1
2
3
4
target:

Startscript:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
sequence:
    data:
      snapshot_entities:
      - light.wled
    data:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sequence:
    target:
    target:

Of kan dat niet in 2 scripts? Waarbij ik het Turn Off deel er ook helemaal uit kan laten om uit/aan te voorkomen.
Dit light.turn_off kan er uit ja, dat doet de scene wel.
2 dingen:
  • bij een HA restart tijdens je call bestaat je scene niet (die worden niet restored). Je zult dan een error krijgen op dat CallEnded script
  • En als je lamp uit staat voordat je call begint zal hij de keer daarna rood zijn bij het aangaan, daarom had dus dat stappenplan waarbij je 2 scenes maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 22:22
Antonio di schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:20:
[...]

Op Amazon.nl zijn met een PRIME-abbon. de Minisforum "N-intel" mini-pc's 16GB/512GB (2xLAN en ruimte voor ook 2,5inch SSD/HDD) NU niet duurder (goedkoper?) dan bij Ali.

Er is trouwens een speciaal forum voor zuinige servertjes. waar heel veel info te vinden is. Misschien daar ook eens je vraag stellen.
Het grote zuinige server topic - deel 3
MBT de Minisforum UN100C kan ik bevestigen dat deze prima werkt met home-assistant [je moet wel alle ACPI settings in de bios aanzetten, anders kan een linux based OS foutmeldingen geven, dit weet ik van het testen met een UBUNTU live disk]

Momenteel zijn wel alle UN100C's vanuit de "fabrikant" uitverkocht.
ik heb de mijne voor circa 168 euro. wat een uitstekende deal is
Ik gebruik het zelf samen met een WD-RED 2TB sata SSD

Met de meest basic underclock in de bios gebruik de mini-PC maximaal 9W under idle [windows] [is circa 7-8W met HASS]

1 voordeel van deze mini-PC is dat deze ook gevoed kan worden met USB-C. wat uitstekend werkt.
[Dit is wat ik ga doen, zodra ik een 100W+ usb voeding hub heb, voor mijn UN100C, RPI4 [P1 monitor] 5 port switch,]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
TheFes schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:30:
[...]

Dit light.turn_off kan er uit ja, dat doet de scene wel.
2 dingen:
  • bij een HA restart tijdens je call bestaat je scene niet (die worden niet restored). Je zult dan een error krijgen op dat CallEnded script
  • En als je lamp uit staat voordat je call begint zal hij de keer daarna rood zijn bij het aangaan, daarom had dus dat stappenplan waarbij je 2 scenes maakt.
Ja dat laatste had ik begrepen, maar dat is niet zo erg, want meestal zet ik de lamp toch aan op basis van een bestaande scene, dus dat lost zich wel op.. maar ik zal eens kijken om beide stappen uit te voeren.

Dat eerste zal niet zo vaak voorkomen dus is ook ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Koepert schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:17:
[...]

YAML:
1
2
3
4
data:

en

YAML:
1
2
3
4
target:

Startscript:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
sequence:
    data:
      snapshot_entities:
      - light.wled
    data:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sequence:
    target:
    target:

Wat voor PS script gebruik je om de status van Teams uit te lezen en dit met HA te combineren/manipuleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
bartbh schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:48:
[...]
Wat voor PS script gebruik je om de status van Teams uit te lezen en dit met HA te combineren/manipuleren?
https://codeberg.org/beandev/call-detector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
TheFes schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:33:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
2. turn the lights on
Dubbeldubbelcheck voor deze stappen:

Maak je dan 2x een snapshot of is 1 van beide (of beide) een scene.create met handmatige values voor brightness e.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:53:
[...]

Dubbeldubbelcheck voor deze stappen:

Maak je dan 2x een snapshot of is 1 van beide (of beide) een scene.create met handmatige values voor brightness e.d.?
2x een snapshot.
Als de lamp al aan stond, zullen ze beide hetzelfde zijn.
Als de lamp uit stond niet, dan is de eerste dus voor de state, en de 2e voor de instellingen (kleur, helderheid etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
TheFes schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:57:
[...]

2x een snapshot.
Als de lamp al aan stond, zullen ze beide hetzelfde zijn.
Als de lamp uit stond niet, dan is de eerste dus voor de state, en de 2e voor de instellingen (kleur, helderheid etc)
Dit dus:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
sequence:
    data:
      scene_id: state_before_call
      snapshot_entities:
        - light.wled
    data:
    data:
      scene_id: attr_before_call
      snapshot_entities:
        - light.wled
    data:

[ Voor 7% gewijzigd door Koepert op 20-10-2023 12:04 . Reden: Copy-pasta error ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Die gebruikt de niet standaard sensor.time en gaat dus de mist in rond middernacht.
In ieder geval met now() maar gaat de mist in rond middernacht.

Daar kan je voor compenseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Koepert Nee, dan snapshot je de call.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
sequence:
    data:
      snapshot_entities:
        - light.wled
    data:
    data:
      snapshot_entities:
        - light.wled
    data:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Septillion schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:08:
@Koepert Nee, dan snapshot je de call.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
sequence:
    data:
      snapshot_entities:
        - light.wled
    data:
    data:
      snapshot_entities:
        - light.wled
    data:
Ik voel me een idioot maar behalve bij de turn_on zie ik t verschil niet?? En die volgorde maakt voor de service niet uit toch???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Koepert Niet "bij de turn on" per se maar dat je een snapshot wilt maken voor je hem een kleur geeft aka werkelijk van de attributen die er op dat moment zouden zijn als je hem aan zou zetten. Dan geef je hem pas de kleur voor je call met een tweede light.turn_on.

Anders bevat je scene.attr_before_call altijd gewoon rood licht en zou je bij een restore nog steeds gewoon naar rood gaan ofwel, dan had je net zo goed geen scene voor de attributen aan kunnen maken, zo gaat hij anders de volgende keer toch al aan.

En indien de lamp al aan stond zou je hem dus nu naar rood restoren, dat wil je niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 18:30
Antonio di schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:08:
[...]

Home Assistant (HA) Duckdns & NGINX opzet met lokaal en buitenshuis verbindingen .

Lokaal blijft verbinding in browser met HA : http://192.168.xxx.xxx:8123
Antonio_di gebruikt statisch/vast IP, dus GEEN: http://homeassistant.local:8123
(dit zou wel moeten werken , maar geeft soms problemen, waarom??)
Antonio_di gebruikt "Home Assistant Operating System" (HAOS).
"xxx.xxx" bij IP's is dus mij IP invulling en dient dus te vervangen worden door de IP's-deel van toepassing.

Het zou allemaal "korter" kunnen (zie opmerking @TheFes hierboven), maar bij gaf het iedere keer problemen met de HA App (kan aan mij computer-netwerk thuis liggen !!??).
Zo (alles expliciet benoemen) werkt het bij mij nu al tijden prima.

(Zoals hierboven al beloofd/vermeldt) Zie "beste" & "up to date" Youtube filmpje:
YouTube: Home Assistant Remote Access using NGINX

Wat is anders bij Antonio_di t.o.v. van de zaken het bovenstaande youtube filmpje:
1) Statisch IP voor HA 192.168.xxx.xxx , dus geen http://homeassistant.local:8123
2) Het door Antonio_di gekozen DDNS deel van Duckdns: <gekozen-door-Antonio_di>.duckdns.org :):)
3) Configuratie NGINX Home Assistant SSL proxy "onder" Customize "active: false" (filmpje is "active: true" ??!!).
4) Onder HA Instellingen/Systeem/Netwerk het "schuifknopje" "Lokaal netwerk Automatisch" UIT zetten/schuiven.
.. Dus expliciet de URL opgeven: http://192.168.xxx.xxx:8123

Niet vergeten in "configuration.yaml" het volgende erbij te zetten:
http:
use_x_forwarded_for: true
trusted_proxies:
- 172.30.33.0/24

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Thanks. Het werkt nu. Wat ik eerst over het hoofd had gezien is dit stukje in de configuration.yaml, omdat ik eerder al met DuckDNS had gewerkt om SSL aan te zetten - staat gewoon in de NGX docs:
2. In the configuration.yaml file, some options in the http: section are no longer necessary for this scenario, and should be commented out or removed:

ssl_certificate
ssl_key
server_port
Dus ik kan nu:

1. Extern mijn HA benaderen door https://<mijndomain>.duckdns.org te benaderen
NB: dit werkt dus door poort 443 te benaderen. De router port forwarding is dus ook naar 443 (Waar NGX draait) en NIET naar 8123 (waar HA draait).

2. Intern mijn HA benaderen via http://<local.ip.addr.ess>:8123
NB:dit is dus 'insecure' / zonder SSL.

Blijft over, stap 3:

3. stel een dnsmasq in op de router om <mijndomain>.duckdns.org meteen te rerouten naar <local.ip.addr.ess>

8)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Septillion schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:16:
@Koepert Niet "bij de turn on" per se maar dat je een snapshot wilt maken voor je hem een kleur geeft aka werkelijk van de attributen die er op dat moment zouden zijn als je hem aan zou zetten. Dan geef je hem pas de kleur voor je call met een tweede light.turn_on.

Anders bevat je scene.attr_before_call altijd gewoon rood licht en zou je bij een restore nog steeds gewoon naar rood gaan ofwel, dan had je net zo goed geen scene voor de attributen aan kunnen maken, zo gaat hij anders de volgende keer toch al aan.

En indien de lamp al aan stond zou je hem dus nu naar rood restoren, dat wil je niet.
Ja ok.

er gaat alleen nog iets niet goed. en ik weet niet of dat aan mij ligt (frequent testen of iets anders)..

Script PS1 op laptop roept dus 2 HA Scripts aan.

1)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
sequence:
    data:
      snapshot_entities:
        - light.wled
    data:
    data:
      snapshot_entities:
        - light.wled
    data:

2

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
sequence:
    target:
      entity_id: scene.state_before_call
    target:
      entity_id: scene.attr_before_call

Als ik nu de lamp AAN heb staan op een preset (helder wit) en ik krijg een Teams gesprek gaat deze naar Rood. Is het gesprek afgelopen dan gaat de lamp naar Wit. Top dus.

Zet ik dan de lamp UIT (vanaf helder wit dus) en krijg ik dan een gesprek, gaat de lamp aan op rood en bij beeindigen gesprek naar helder wit. Daar had ik naar UIT verwacht omdat dat immers de scene.state_before_call zou moeten zijn in mijn beleving?? Test ik te vaak achter elkaar waardoor de scene.state_before_call nog niet "geleegd" is? Of zit er iets anders niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Koepert Restore is omgekeerde van maken. Dus eerst attribute en dan pas state :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@S0epkip Als je stap 3 doet, dan had je NGINX ook over kunnen slaan. Tenminste, als dat ook werkt als inet down is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Septillion schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:31:
@S0epkip Als je stap 3 doet, dan had je NGINX ook over kunnen slaan. Tenminste, als dat ook werkt als inet down is.
Ja misschien wel, voor local access.
Voor externe access via poort 443 is NGX wel mooi.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Is het mogelijk om in HA te achterhalen welke scene voor het laatst is geactiveerd? En dan bedoel ik automatisch, niet aan de hand van het lijstje filteren :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:02:
Is het mogelijk om in HA te achterhalen welke scene voor het laatst is geactiveerd? En dan bedoel ik automatisch, niet aan de hand van het lijstje filteren :D
Je zou een automation of trigger based template sensor kunnen maken op basis van het call_service event, en dan filteren op scene.turn_on.
Vervolgens kun je elke keer als die service all aangeroepen wordt het entity id (of de name) van de scene opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

pistole

Frutter

S0epkip schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:21:
[...]

Thanks. Het werkt nu. Wat ik eerst over het hoofd had gezien is dit stukje in de configuration.yaml, omdat ik eerder al met DuckDNS had gewerkt om SSL aan te zetten - staat gewoon in de NGX docs:

[...]

Dus ik kan nu:

1. Extern mijn HA benaderen door https://<mijndomain>.duckdns.org te benaderen
NB: dit werkt dus door poort 443 te benaderen. De router port forwarding is dus ook naar 443 (Waar NGX draait) en NIET naar 8123 (waar HA draait).

2. Intern mijn HA benaderen via http://<local.ip.addr.ess>:8123
NB:dit is dus 'insecure' / zonder SSL.

Blijft over, stap 3:

3. stel een dnsmasq in op de router om <mijndomain>.duckdns.org meteen te rerouten naar <local.ip.addr.ess>

8)
Nice, moet ik ook eens regelen - scheelt weer een vpn/ssh tunnel.

Stap 3: waarom zou je dat doen? Je kan je HA toch gewoon via mooieurl:443 blijven benaderen?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
pistole schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:52:
[...]

Stap 3: waarom zou je dat doen? Je kan je HA toch gewoon via mooieurl:443 blijven benaderen?
Om ervoor te zorgen dat lokale verbindingen lokaal op m'n netwerk blijven en niet eerst naar buiten hoeven.
(En om lokale toegang bestendiger te maken, ook als WAN er thuis uitligt. Je kunt dan browsen naar <mooieURL> en krijgt dan geen 'gezeur' over de SSL certificaten.)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Dat kan met DNSMASQ inderdaad prima. Heb ik zelf al jaren, vind het heel handig werken. Extra voordeel, Nextcloud synchroniseert bijvoorbeeld zowel intern als extern via dezelfde URL (en hoeft intern idd niet eerst naar buiten). Ik heb wel een domein gekocht (kost echt niets, handiger dan klooien via DuckDNS), daarnaast automatische SSL certificaat verlenging, en Cloudflare zero trust tunnel zodat ik poort 443 niet open hoef te zetten. Ik gebruik overigens Swag van LSIO als reverse proxy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
S0epkip schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:16:
[...]

Om ervoor te zorgen dat lokale verbindingen lokaal op m'n netwerk blijven en niet eerst naar buiten hoeven.
(En om lokale toegang bestendiger te maken, ook als WAN er thuis uitligt. Je kunt dan browsen naar <mooieURL> en krijgt dan geen 'gezeur' over de SSL certificaten.)
Ik weet niet exact hoe het hier ingesteld staat (want default :+) maar hier is de verbinding naar mijn duckdns adres vanaf intern ook direct (tracert toont een enkele hop) maar toch is die niet meer beschikbaar als de WAN weg is...

Maar zou kunnen dat dit is omdat in de DNS cache dan nog wel het WAN IP staat maar aangezien de router dit dan niet meer adres heeft hij daar ook geen hairpin op doet.

Maar goed, als je HA ook via het domein kunt bereiken zonder WAN was er dus ook geen noodzaak voor non-https voor intern. Dan werkt via SSL in HA zelf ook.

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 20-10-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

pistole schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:52:
[...]

Ik had eerst alles ook alleen via poortje 443 (lokaal en buitenshuis) . Toen heb ik een Ecowitt gateway gekoppeld aan HA en die doet het alleen via/over poortje 80. Dat bijt elkaar .
Heb je 1 andere iets dat "onversleuteld" communiceert met HA dan dien je de Duckdns MET NGINX (proxy) te gaan gebruiken zodat die lokaal niet versleutelde zaken blijven werken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:19
Andere mensen ook problemen met actions in IOS?

Bij mij werkt e.e.a. niet meer sinds ik vermoed een update van de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vue3hu_nvkW88_tMVlrBwxqPDlI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ADEVvTonUkcoRZqaR6o9OZvM.png?f=user_large

HA zelf is up to date, IOS versie 17.03

UPDATE: NVM restart iPhone en alles werkt weer.... Je zou denken na jaren support engineer geweest te zijn en bijna altijd gevraagd te hebben aan gebruikers met problemen heb je hem al uit en aangezet dat ik daar eerder aan zou denken |:(

[ Voor 59% gewijzigd door Dracula op 20-10-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Antonio di Dat zou dan betekenen dat het via de web api werkt ofzo. Want dat is het enige dat je namelijk verhuist. En zo ver ik weet zijn er niet veel integraties die van de web api afhangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:53
Ik heb ooit een paar ultilty meters (https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/) aangemaakt in mijn configuration.yaml. Daarvan wil ik het aantal getallen achter dat achter de komma weergegeven wordt aanpassen. Bij nieuwe utility meters die ik via de GUI aanmaak kan ik dat instellen door de precisie aan te passen.
Hoe doe ik dat in yaml? De documentatie geeft geen opties en via de GUI kan ik dit bij items die in yaml gedefinieerd zijn niet aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Jesse- schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:41:
Ik heb ooit een paar ultilty meters (https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/) aangemaakt in mijn configuration.yaml. Daarvan wil ik het aantal getallen achter dat achter de komma weergegeven wordt aanpassen. Bij nieuwe utility meters die ik via de GUI aanmaak kan ik dat instellen door de precisie aan te passen.
Hoe doe ik dat in yaml? De documentatie geeft geen opties en via de GUI kan ik dit bij items die in yaml gedefinieerd zijn niet aanpassen.
Als je ze een unique_id geeft in de YAML config, krijg je de optie om de precision aan te passen in de GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:07
Iemand hier nog een goede aanbieding voor €150 voor een NUC waar ik Home Assistant op kan draaien?
Heb heel wat NUC’s voorbij zien komen maar zie door de bomen het bos niet meer.

Ik draai nu HA op een RPI 4 2gb maar ga verhuizen naar een nieuwe woning en wil de RPi’s niet meer in de meterkast. Mijn RPi 4 draait op <10% cpu load en 1,2gb memory load.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robvandervelde
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-09 18:01
Goedendag,

Ik wil graag een snelbutton in mijn remote card gebruiken om kodi te starten. Dit is een app op de philips tv, welke met knop (key_779) te starten is op de afstandsbediening.

Ik kom tot het volgende concept:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
service: remote.turn_on
target:
  entity_id: remote.tv_beneden_philips

# Wacht 5 seconden voordat je de volgende opdracht verzendt
- delay: '00:00:05'

service: remote.send_command
data:
  command: key_779
target:
  entity_id: remote.tv_beneden_philips

wanneer ik dit invoer in ontwikkelingshulpmiddelen krijg ik fix syntax errors.... hebben jullie enig idee heo ik het beter weg kan zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 07:32
krizzziz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:27:
Iemand hier nog een goede aanbieding voor €150 voor een NUC waar ik Home Assistant op kan draaien?
Heb heel wat NUC’s voorbij zien komen maar zie door de bomen het bos niet meer.

Ik draai nu HA op een RPI 4 2gb maar ga verhuizen naar een nieuwe woning en wil de RPi’s niet meer in de meterkast. Mijn RPi 4 draait op <10% cpu load en 1,2gb memory load.
Ik heb recent uitvoering: Intel NUC Kit NUC7PJYHN (EU stekker) gekocht. Komen nog 'n paar tientjes bij voor geheugen en 'n SSD. Tot nu toe helemaal tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Hebben jullie nog tips om een stuk Jinja template te debuggen wat onderdeel is van een script? Ik heb een stuk code waar ik een hele lading variabelen vul met waardes uit sensors en daar wat berekeningen meet uitvoer, maar de uitkomst slaat helemaal nergens op. Op het oog lijkt de code te kloppen, dus ergens gedraagt iets zich anders dan ik verwacht. In een IDE zou ik gewoon door de code heen steppen, maar is zoiets ook mogelijk in HA met Studio Code?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
anboni schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:55:
Hebben jullie nog tips om een stuk Jinja template te debuggen wat onderdeel is van een script? Ik heb een stuk code waar ik een hele lading variabelen vul met waardes uit sensors en daar wat berekeningen meet uitvoer, maar de uitkomst slaat helemaal nergens op. Op het oog lijkt de code te kloppen, dus ergens gedraagt iets zich anders dan ik verwacht. In een IDE zou ik gewoon door de code heen steppen, maar is zoiets ook mogelijk in HA met Studio Code?
Template editor onder Developer Tools

Je kunt dan tussentijds de waardes printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
verjager schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 00:03:
[...]

Template editor onder Developer Tools

Je kunt dan tussentijds de waardes printen.
Ja, die bedacht ik me inderdaad een paar minuten nadat ik m'n vraag postte. Heb 'm toch laten staan in de hoop dat er nog iets handigers bestaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 02:39
Kan iemand mij even helpen...

Ik probeer de COP waarde van mijn warmtepomp te betekenen met onderstaande code.

Echter het deze naar 'unavailable' als de pomp niet draait, dan zijn de sensors 0 en deel ik hier waarschijnlijk door 0...

Hoe kan ik onderstaande aanpassen dat bij delen door 0 de COP ook als 0 weergegeven wordt?

Alvast bedankt!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
template:
  - trigger:
      - platform: time_pattern
        minutes: 01
        seconds: 00
    sensor:
      - name: "COP"
        unit_of_measurement: "%"
        state_class: measurement
        icon: "mdi:gauge"
        state: "{{ states('sensor.ebusd_hmu_currentyieldpower')|float(0) / states('sensor.ebusd_hmu_currentconsumedpower')|float(1) }}"
        availability: "{{ states('sensor.ebusd_hmu_currentyieldpower')|is_number and states('sensor.ebusd_hmu_currentconsumedpower')|is_number }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Septillion schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:05:
@Antonio di Dat zou dan betekenen dat het via de web api werkt ofzo. Want dat is het enige dat je namelijk verhuist. En zo ver ik weet zijn er niet veel integraties die van de web api afhangen...
Ik heb een Ecowitt GW2000 gateway aangesloten op HA.
Tot "HA versie core 23.5" update werkte dat prima met de HACS integratie "Ecowitt Weather Station" van "garbled1".
Dit werkte goed met (zie ook plaatje 1):
- Ecowitt protocol
- poort 4199
- path /data/report/ (het zou niet uit maken wat hier staat
- Portfoward in router: intern: 192.168.xxx.xxx port 8123-8123 , extern port 443-443
- Alleen DuckDNS addon (HAOS) en ook lokaal met "HTTPS ... :443 " (met een waarschuwing "onveilig").
Vanaf "HA versie core 23.5" werkt de HACS integratie niet meer en dien je over te gaan op de officiele HA integratie die werkt met HTTP.
Dit werkt goed met (zie plaatje 2):
- Ecowitt protocol
- Poort 8123
- Path /api/webhook/....
- Portfoward in router: intern: 192.168.xxx.xxx port 443-443 , extern port 443-443
- DuckDNS i.s.m. NGINX proxy addons (HAOS) gebruiken. NGINX geeft mogelijkheid van gelijktijdig
..gebruik HTTPS en HTTP. Zie ook: https://www.home-assistant.io/integrations/ecowitt/

Ik ben niet zo bekent met Ecowitt-protocol/netwerk/HTTP(S). Maar ik denk dat je gelijk hebt (zie plaatje 2) met "het via de web api werkt". Klopt dat als je bij plaatje 2 het "Path" ziet ?

Plaatje 1 Ecowitt Gateway GW2000 scherm met interface naar HA ("Customized"deel) voor "HA versie core 23.5" .
Plaatje 2 Ecowitt Gateway GW2000 scherm met interface naar HA ("Customized"deel) vanaf "HA versie core 23.5" .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skNFpXWHEMkmDmRYrHBYosarwXw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YpudOvQaVm7Tf2arKmb6On2j.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nQ4xq6luC7ezJHQ_sn807HA69c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRY3Lqs3v7PZcYOhpNVPvn0Z.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
TheFes schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:50:
[...]

Als je ze een unique_id geeft in de YAML config, krijg je de optie om de precision aan te passen in de GUI
Oh, dat is super!
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:37:
@DaVa Dat kan met een template trigger. Denk met iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
      {% set offset = 15 -%}
      {% set t = today_at(states('input_datetime.test')) - timedelta(minutes=offset) -%}
      {% if t < today_at("00:00") -%}
        {% set t = t + timedelta(days=1) -%}
      {% endif -%}
      {{ t + timedelta(minutes=1) > n >= t }}

Gedoe zit hem rond middernacht...
Geen gedoe rond middernacht als je je offset bij now() optelt
YAML:
1
2
3
4
5
      {% set offset = 15 -%}
      {% set t = today_at(states('input_datetime.test')) %}
      {{ t + timedelta(minutes=1) > now() + timedelta(minutes=offset) >= t }}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
anboni schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 00:09:
[...]

Ja, die bedacht ik me inderdaad een paar minuten nadat ik m'n vraag postte. Heb 'm toch laten staan in de hoop dat er nog iets handigers bestaat ;)
Als je tussenresultaten opslaat in een action variables, kun je die nakijken in de trace van je script/automation, bij 'Changed variables' per stap.

Maar daarvoor moet je ook je code verbouwen.

Eenmalig goed krijgen check ik de editor. Als ik vaker wil kijken hoe e.e.a is uitgevoerd, liever via de trace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
TheFes schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 07:50:
[...]

Geen gedoe rond middernacht als je je offset bij now() optelt
YAML:
1
2
3
4
5
      {% set offset = 15 -%}
      {% set t = today_at(states('input_datetime.test')) %}
      {{ t + timedelta(minutes=1) > now() + timedelta(minutes=offset) >= t }}
Jawel ;) Want de timer datum en now+offset moeten op dezelfde dag zijn.

Stel dat de timer om 0:10 staat. Je zou dan verwachten dat de trigger dan om 23:55 is. Maar dan wordt die trigger 0:10@vandaag). Om 23:55@v wordt daar de offset bij opgeteld dus 0:10@morgen.

Maar kan volgens mij toch wel makkelijker. Door tijd met tijd te vergelijken met een equal to :+

YAML:
1
2
3
4
5
      {% set offset = 15 -%}
      {% set t = states('input_datetime.test') %}
      {{ t == (now() + timedelta(minutes=offset)).time()|string }}

[Edit] Zit alleen te denken, dit gaat waarschijnlijk weer fout door de seconden... :+

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 21-10-2023 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:26:
[...]

Jawel ;) Want de timer datum en now+offset moeten op dezelfde dag zijn.

Stel dat de timer om 0:10 staat. Je zou dan verwachten dat de trigger dan om 23:55 is. Maar dan wordt die trigger 0:10@vandaag). Om 23:55@v wordt daar de offset bij opgeteld dus 0:10@morgen.

Maar kan volgens mij toch wel makkelijker. Door tijd met tijd te vergelijken met een equal to :+

YAML:
1
2
3
4
5
      {% set offset = 15 -%}
      {% set t = states('input_datetime.test') %}
      {{ t == (now() + timedelta(minutes=offset)).time()|string }}
Ah, crap, je hebt gelijk

Maar wat jij doet werkt ook niet, kijk maar wat now().time() doet in devtools> states.
Daar zitten de milliseconden bij.

Als je ze beide met strftime omzet naar hetzelfde tijd format dan werkt het wel met een string comparison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 11:13
Goeiemorgen !

Ik heb een paar zaken die plots niet meer werken in mn HA.
Nochtans heb ik al enkele maanden niets meer gewijzigd.

Een iets die onder andere niet meer werkt is een simpel scriptje om mn instance te herstarten

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Restart: Error executing script. Unexpected error for call_service at pos 2: SSL handshake is taking longer than 60.0 seconds: aborting the connection
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 468, in _async_step
    await getattr(self, handler)()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 704, in _async_call_service_step
    response_data = await self._async_run_long_action(
                    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 666, in _async_run_long_action
    return long_task.result()
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 2012, in async_call
    response_data = await coro
                    ^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 2049, in _execute_service
    return await target(service_call)
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/velux/__init__.py", line 70, in async_reboot_gateway
    await self.pyvlx.reboot_gateway()
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/pyvlx/pyvlx.py", line 61, in reboot_gateway
    await self.klf200.reboot()
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/pyvlx/klf200gateway.py", line 98, in reboot
    await reboot.do_api_call()
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/pyvlx/api/api_event.py", line 21, in do_api_call
    await self.send_frame()
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/pyvlx/api/api_event.py", line 33, in send_frame
    await self.pyvlx.send_frame(self.request_frame())
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/pyvlx/pyvlx.py", line 66, in send_frame
    await self.connect()
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/pyvlx/pyvlx.py", line 43, in connect
    await self.connection.connect()
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/pyvlx/connection.py", line 86, in connect
    self.transport, _ = await self.loop.create_connection(
  File "/usr/local/lib/python3.11/asyncio/base_events.py", line 1112, in create_connection
    transport, protocol = await self._create_connection_transport(
                          ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.11/asyncio/base_events.py", line 1145, in _create_connection_transport
    await waiter
ConnectionAbortedError: SSL handshake is taking longer than 60.0 seconds: aborting the connection

Wat ik ook opmerk , is dat de opstarttijd van de integratie restful op 3877 seconden staat tov de rest die 20sec is.
Geen idee of het hiermee te maken heeft.
Processor en ram gebruik zit nog niet eens in de helft, heb me al suf gezocht.

Enig idee welke richting ik uit moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:43
skank schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:44:
Goeiemorgen !

Een iets die onder andere niet meer werkt is een simpel scriptje om mn instance te herstarten

Restart: Error executing script. Unexpected error for call_service at pos 2: SSL handshake is taking longer than 60.0 seconds: aborting the connection
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 468, in _async_step
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 704, in _async_call_service_step
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 666, in _async_run_long_action
^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 2049, in _execute_service
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/velux/__init__.py", line 70, in async_reboot_gateway
File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/pyvlx/pyvlx.py", line 61, in reboot_gateway
File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/pyvlx/klf200gateway.py", line 98, in reboot
File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/pyvlx/api/api_event.py", line 21, in do_api_call
await self.send_frame()
File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/pyvlx/api/api_event.py", line 33, in send_frame
File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/pyvlx/pyvlx.py", line 66, in send_frame
await self.connect()
File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/pyvlx/pyvlx.py", line 43, in connect
File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/pyvlx/connection.py", line 86, in connect
File "/usr/local/lib/python3.11/asyncio/base_events.py", line 1112, in create_connection
File "/usr/local/lib/python3.11/asyncio/base_events.py", line 1145, in _create_connection_transport
await waiter
ConnectionAbortedError: SSL handshake is taking longer than 60.0 seconds: aborting the connection

Wat ik ook opmerk , is dat de opstarttijd van de integratie restful op 3877 seconden staat tov de rest die 20sec is.

SSL handshake is taking longer than 60.0 seconds: aborting the connection
Dus of je hebt ook geen internet meer, of de website die HA probeert te gebruiken is down.

En als je die data van een website handmatig ophaalt via de restful integratie... zal dat inderdaad de lange opstarttijd verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
RobertMe schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:49:
[...]

[...]

Dus of je hebt ook geen internet meer, of de website die HA probeert te gebruiken is down.

En als je die data van een website handmatig ophaalt via de restful integratie... zal dat inderdaad de lange opstarttijd verklaren.
Hmm ik ben niet mee, ik heb wel internet... en hoezo de website die HA probeert te gebruiken is down? Ik vraag een restart aan van HA en hij reageert niet en geeft die foutmelding, ik probeer dan toch niets te bereiken?

Dit is het script die hij zou moeten doen, nu dus niet meer

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
restart_home_assistant:
  alias: Restart
  icon: "mdi:restart"
  description: 'Zet home assistant in maintenance mode en herstart'
  sequence:
  - service: input_boolean.turn_on
    entity_id: input_boolean.maintenance_mode
  - service: velux.reboot_gateway
  - service: homeassistant.restart

Edit: misschien dat er toch iets met het script is, gezien als ik los de service homeassistant.restart doe, het wel snel lukt

[ Voor 31% gewijzigd door skank op 21-10-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-09 16:25
Hoi!

Ik gebruik Home Assistant nu al enkele jaren en begin te merken dat de boel een beetje aan het 'vervuilen' is. Er staan bijvoorbeeld veel entiteiten in die niet meer gebruikt worden. Als ik in Statussen selecteer op 'Unavailable' dan staan er wel 200 in de lijst (op totaal ongeveer 500 entiteiten). Is er een methode om dit eenvoudig op te schonen of is het allemaal 'handwerk' en moet ik er een paar dagen voor uittrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Villager schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:37:
Hoi!

Ik gebruik Home Assistant nu al enkele jaren en begin te merken dat de boel een beetje aan het 'vervuilen' is. Er staan bijvoorbeeld veel entiteiten in die niet meer gebruikt worden. Als ik in Statussen selecteer op 'Unavailable' dan staan er wel 200 in de lijst (op totaal ongeveer 500 entiteiten). Is er een methode om dit eenvoudig op te schonen of is het allemaal 'handwerk' en moet ik er een paar dagen voor uittrekken?
Dat kan met de custom Spook integratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:44:
Goeiemorgen !

^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^
await self.send_frame()
await self.connect()
await waiter

Zou je die enorme log even in code tags kunnen zetten

En verder zie ik: /usr/src/homeassistant/homeassistant/components/velux/__init__.py
Het ligt dus aan die velux service call, niet aan de HA reboot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:40:
[...]

Zou je die enorme log even in code tags kunnen zetten

En verder zie ik: /usr/src/homeassistant/homeassistant/components/velux/__init__.py
Het ligt dus aan die velux service call, niet aan de HA reboot
Ja daar vreesde ik voor.
En wat kan ik daar mee doen? Bedoeling is met die service call dat de velux gateway herstart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:57:
[...]

Ja daar vreesde ik voor.
En wat kan ik daar mee doen? Bedoeling is met die service call dat de velux gateway herstart
Werken de andere commandos om je velux devices te bedienen nog wel?
En al eens geprobeerd om de hub handmatig te herstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:02:
[...]

Werken de andere commandos om je velux devices te bedienen nog wel?
En al eens geprobeerd om de hub handmatig te herstarten?
Ja hoor.
Alleen heeft de gateway volgend probleem

There is a problem with the KLF 200 gateway where the connection cannot be established after a restart of Home Assistant, only a manual power off and on fixes this. As a workaround, you can use an automation to force a restart of the KLF 200 before exiting Home Assistant

Maw als ik HA update, of manueel herstart, dan moet ik telkens de gateway manueel rebooten.
Vandaar het script dat ik opgezet heb.
Dat ging vroeger goed, alleen nu dus niet meer.

Als ik herstart of gelijk welk reden, moet de gateway eerst gereboot worden.
Ik had dit vroeger anders, zoals in op de integratie pagina:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
automation:
  alias: KLF reboot on hass stop event
  description: Reboots the KLF200 in order to avoid SSL Handshake issue
  trigger:
    - platform: homeassistant
      event: shutdown
  action:

Maar dit ging ook niet altijd goed...
+ hij moet dit ook doen bij een update...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:38:
[...]

Dat kan met de custom Spook integratie
Oh das een goeie tip, kende ik ook niet ! thx es kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 20:18
Hmmbob schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:51:
[...]
[Afbeelding]

Ik gebruik ook Zonneplan, maar haal de dynamische stroomprijzen op vanaf Nordpool en de gasprijs met een rest-sensor vanaf enever.nl. Dat begint met het aanmaken van de benodigde sensoren......

Bekijk vooral mijn hele dashboard yaml voor deze grafieken, want die Apexcharts config is vrij uitgebreid. Alle betrokken bestanden:

Dashboard:
ui-lovelace.yaml
apexcharts_card_templates.yaml
energy.yaml

Sensors die gebruikt worden:
Nordpool Energy package
@Hmmbob de bestanden staan niet meer op github, zijn ze nog ergens toegankelijk?

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-08 23:23
Heeft iemand hier al eens gewisseld van P1 sensor die gekoppeld is aan het energiedashboard?

Ik ben gisteren zelf afgestapt van een ESP32 oplossing en heb een HomeWizard P1 meter geïnstalleerd. Nu raakt mijn energie dashboard daar van helemaal van de leg.

Alle oude data van de ESP32 sensor zijn verloren gegaan. Ik zie nu mijn zon opbrengst gelijk staan aan mijn verbruik. Vreemd genoeg wordt dus alle data op het dashboard gekoppeld op geslagen aan de sensor. Als je dus wisselt, ben je je history kwijt. Voor mij totaal onbegrijpelijk. Zou verwachten dat de totalen apart opgeslagen zouden worden, zodat je kunt wisselen van sensoren.

Heeft iemand anders dit probleem ook al eens gehad en is het mogelijk de oude data te kunnen bewaren, zonder dat de sensoren moeten blijven bestaan? Wil namelijk ook voor mijn water meting van een ESP32 oplossing overstappen op die van HomeWizard, zonder mijn data te verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lifelogger
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:13:
[...]

Domoticz, leeft dat nog? Ik heb de overstap jaaaaaaaren geleden gemaakt en heb nooit meer teruggekeken. HA was en is nog steeds een verademing in vergelijking met Domoticz, naar mijn mening dan. Gewoon lekker omgooien en zorgen dat je vaak genoeg backups maakt, dan kan er weinig mis gaan :)
Je kunt ook beetje bij beetje overstappen. Ik ben ook ooit van Domoticz overgestapt naar HomeAssistant. Heb een installatie van HomeAssistant er naast gezet. De basis ingericht en ben toen voorzichtig begonnen met omzetten. Beetje bij beetje. Je hoeft niet alles in één keer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Lifelogger schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:56:
[...]

Je kunt ook beetje bij beetje overstappen. Ik ben ook ooit van Domoticz overgestapt naar HomeAssistant. Heb een installatie van HomeAssistant er naast gezet. De basis ingericht en ben toen voorzichtig begonnen met omzetten. Beetje bij beetje. Je hoeft niet alles in één keer te doen.
Klopt, zo heb ik het toen zelf ook gedaan, en zo bedoelde ik het eigenlijk ook. Alles in 1x is eigenlijk niet te doen, afhankelijk van de grootte van je setup dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lifelogger
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:57:
[...]

Klopt, zo heb ik het toen zelf ook gedaan, en zo bedoelde ik het eigenlijk ook. Alles in 1x is eigenlijk niet te doen, afhankelijk van de grootte van je setup dan.
Ha ha... zie net dat ik de verkeerde getagged heb. :-) Maar hij/zij leest het vast wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:26:
[...]

Ja hoor.
Alleen heeft de gateway volgend probleem

There is a problem with the KLF 200 gateway where the connection cannot be established after a restart of Home Assistant, only a manual power off and on fixes this. As a workaround, you can use an automation to force a restart of the KLF 200 before exiting Home Assistant

Maw als ik HA update, of manueel herstart, dan moet ik telkens de gateway manueel rebooten.
Vandaar het script dat ik opgezet heb.
Dat ging vroeger goed, alleen nu dus niet meer.

Als ik herstart of gelijk welk reden, moet de gateway eerst gereboot worden.
Ik had dit vroeger anders, zoals in op de integratie pagina:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
automation:
  alias: KLF reboot on hass stop event
  description: Reboots the KLF200 in order to avoid SSL Handshake issue
  trigger:
    - platform: homeassistant
      event: shutdown
  action:

Maar dit ging ook niet altijd goed...
+ hij moet dit ook doen bij een update...
Waarom trigger je op shutdown, het is toch veel logischer om op het homeassistant start event te triggeren.

Voor de service call zou je een issue kunnen aanmaken op GitHub. Je zou eventueel ook een smart plug gebruiken en die even uit zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:31:
[...]

Waarom trigger je op shutdown, het is toch veel logischer om op het homeassistant start event te triggeren.

Voor de service call zou je een issue kunnen aanmaken op GitHub. Je zou eventueel ook een smart plug gebruiken en die even uit zetten
Ik trigger niet op shutdown he, ik had dat vroeger geprobeerd. De reden hiervoor is dat de gateway moet opgestart zijn VOORDAT HA opstart... Als ik dit bij HA start event zou doen, dan is HA al opgestart tegen dat de gateway terug up is en dan moet ik alsnog nogmaals HA heropstarten.
Begrijp je?

Als ik het manueel doe, gateway power on/off en dan restart HA dan werkt alles perfect.

Een smart plug is idd mss een idee, maar het zou toch anders moeten kunnen.

Ik probeer eens met een start event nogmaals... thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 21:18
Ik draai Home Assistant nu een tijdje met voor nu voornamelijk wat lampen in de woonkamer hieraan gekoppeld. Werkt allemaal prima via een simpel dashboardje op m'n telefoon wat ik in elkaar heb geprutst ;)

Echter, ik zou graag de lampen ook via physieke knoppen bedienbaar willen maken, vanwege twee redenen:
- Gasten (bv. m'n moeder) die in het huis zijn hebben de app niet dus kunnen niks bedienen
- Als m'n VM waarop Home Assistant draait uitvalt, heb ik geen licht meer in de woonkamer.

Ik kan een schakelaar kopen, deze aan HA koppelen en aan de muur hangen. Daarmee los ik probleem 1 op, m'n moeder kan via de schakelaar de lampen aan/uit zetten.

Maar als mn HA uitvalt, wat dan? Ik zat wat te lezen over de Philips Hue lampen, die kun je via Bluetooth blijkbaar direcht met een schakelaar koppelen.Maar bluetooth wordt uitgezet zodra de lampen via Zigbee gekoppeld zijn, dus dan werkt dat niet meer.

Hoe lossen jullie dit op? Of gaan jullie er gewoon van uit dat je HA altijd draait :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:10
Sleepie schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:48:
Ik draai Home Assistant nu een tijdje met voor nu voornamelijk wat lampen in de woonkamer hieraan gekoppeld. Werkt allemaal prima via een simpel dashboardje op m'n telefoon wat ik in elkaar heb geprutst ;)

Echter, ik zou graag de lampen ook via physieke knoppen bedienbaar willen maken, vanwege twee redenen:
- Gasten (bv. m'n moeder) die in het huis zijn hebben de app niet dus kunnen niks bedienen
- Als m'n VM waarop Home Assistant draait uitvalt, heb ik geen licht meer in de woonkamer.

Ik kan een schakelaar kopen, deze aan HA koppelen en aan de muur hangen. Daarmee los ik probleem 1 op, m'n moeder kan via de schakelaar de lampen aan/uit zetten.

Maar als mn HA uitvalt, wat dan? Ik zat wat te lezen over de Philips Hue lampen, die kun je via Bluetooth blijkbaar direcht met een schakelaar koppelen.Maar bluetooth wordt uitgezet zodra de lampen via Zigbee gekoppeld zijn, dus dan werkt dat niet meer.

Hoe lossen jullie dit op? Of gaan jullie er gewoon van uit dat je HA altijd draait :+
Je hebt talloze soorten inbouwschakelaars die je achter een reguliere fysieke knop kunt plaatsen. Die zitten dan in de stroomkring van de lamp. Bij uitval van de server doen die gewoon wat je verwacht. Je kunt er ook voor kiezen de schakelaars te vervangen door pulse schakelaars zodat je ook kunt dimmen. Ik heb de belangrijke zaken in huis op die manier gedaan (badkamer/slaapkamer/hoofdverlichting woonkamer) om ruzie in huis te voorkomen.
Je hebt alle protocols beschikbaar: wifi/Z-Wave/Zigbee/Bluetooth etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Sleepie schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:48:

Er zijn ook Friends of Hue schakelaars te koop. De knoppen daarvan kan je koppelen aan scene's uit je Hue app. In die zin ben je dan niet afhankelijk van HA. Wat wel leuk is dat je wat geavanceerdere dingen kan doen via HA (bijvoorbeeld bij lang drukken iets anders doen dan een lamp/scene aan roepen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
balk schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:14:
[...]

Je hebt talloze soorten inbouwschakelaars die je achter een reguliere fysieke knop kunt plaatsen. Die zitten dan in de stroomkring van de lamp. Bij uitval van de server doen die gewoon wat je verwacht. Je kunt er ook voor kiezen de schakelaars te vervangen door pulse schakelaars zodat je ook kunt dimmen. Ik heb de belangrijke zaken in huis op die manier gedaan (badkamer/slaapkamer/hoofdverlichting woonkamer) om ruzie in huis te voorkomen.
Je hebt alle protocols beschikbaar: wifi/Z-Wave/Zigbee/Bluetooth etc
Klopt, kijk zeker eens naar shelly's
Vrij doenbaar van prijs.

Los daarvan moet je HA instance uiteraard altijd bereikbaar zijn :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar met Zigbee groups ben je er ook al - ook zonder coördinator kan je dan die groep schakelen met de afstandsbedieningen die je in de groep hebt zitten.

Zowel Zigbee2MQTT als Conbee hebben deze oplossing in zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:34

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

TheFes schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:08:
[...]

Er is inderdaad een issue met de buienradar API, de forecast wordt al sinds eind september niet meer geüpdatet.

Je kunt template sensors aanmaken voor de max en min temperatuur uit tomorrow.io
Ik zie vandaag ineens de voorspellingen van 22 t/m 26 oktober. Het lijkt er dus op dat ze bij buienradar het probleem hebben opgelost (eindelijk).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 21:18
Vorkie schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:20:
Maar met Zigbee groups ben je er ook al - ook zonder coördinator kan je dan die groep schakelen met de afstandsbedieningen die je in de groep hebt zitten.

Zowel Zigbee2MQTT als Conbee hebben deze oplossing in zich.
Ik gebruikte tot voor kort altijd ZHA, maar nu ook Zigbee2MQTT en ik zie de Groups daar inderdaad.
Maar nu snap ik het even niet, in Home Assistant zelf kun je ook Groups aanmaken, is dit dan weer iets anders?

Heb je misschien een linkje met wat meer info hoe ik dit kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Lifelogger schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:52:
Heeft iemand hier al eens gewisseld van P1 sensor die gekoppeld is aan het energiedashboard?

Ik ben gisteren zelf afgestapt van een ESP32 oplossing en heb een HomeWizard P1 meter geïnstalleerd. Nu raakt mijn energie dashboard daar van helemaal van de leg.

Alle oude data van de ESP32 sensor zijn verloren gegaan. Ik zie nu mijn zon opbrengst gelijk staan aan mijn verbruik. Vreemd genoeg wordt dus alle data op het dashboard gekoppeld op geslagen aan de sensor. Als je dus wisselt, ben je je history kwijt. Voor mij totaal onbegrijpelijk. Zou verwachten dat de totalen apart opgeslagen zouden worden, zodat je kunt wisselen van sensoren.

Heeft iemand anders dit probleem ook al eens gehad en is het mogelijk de oude data te kunnen bewaren, zonder dat de sensoren moeten blijven bestaan? Wil namelijk ook voor mijn water meting van een ESP32 oplossing overstappen op die van HomeWizard, zonder mijn data te verliezen.
Ik had hetzelfde. Dacht dat het met de nieuwe versie wel behouden zou blijven maar dat is niet zo. Een optie is om een virtuele nutsmeter aan te maken als je dan van sensor verwisseld pas je deze in de YAML aan. De naam blijft dan hetzelfde en de data is dan behouden.
Pagina: 1 ... 118 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.