Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 119 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:54

MsG

Forumzwerver

Meer mensen waarbij de dynamische energietarieven-grafiek met Apex Charts niet meer worden getoond? Ik zie dat de ENTSO-E sensor nog gewoon prima de waarden doorkrijgt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sleepie schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:28:
[...]

Ik gebruikte tot voor kort altijd ZHA, maar nu ook Zigbee2MQTT en ik zie de Groups daar inderdaad.
Maar nu snap ik het even niet, in Home Assistant zelf kun je ook Groups aanmaken, is dit dan weer iets anders?

Heb je misschien een linkje met wat meer info hoe ik dit kan doen?
Dat is inderdaad nét anders;

https://www.zigbee2mqtt.i...ation/devices-groups.html

Groups / binding is een functie van het Zigbee netwerk op netwerk niveau.

Groups in Home Assistant een functie van HASS zelf.

Bij het eerste kan je ook zonder HASS de groep regelen met alles wat als switch werkt, bij het tweede, als HASS down is, werkt het niet meer.

Het is erg simpel gesteld -

In Deconz kan je makkelijk in de backend de groepjes definiëren. Als Deconz down is, blijven deze dan werken. Je kan lampen lid maken van meerdere groepen.

Ik heb 1 "master switch" naast mijn bed liggen - als ik deze gebruikt worden alle lampen gestuurd (dus aan of uit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mj7I5dEiNs9aaZVyCdVX7xRLp8s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hTPEgsjrhQ4E12s9897tD6Jz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lxT9dKRJSPpvRD18tOzdQIcjNw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a3RXUkxdtZzhoK9r5LvgNpPo.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-08 23:23
Willempie27 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:34:
[...]

Ik had hetzelfde. Dacht dat het met de nieuwe versie wel behouden zou blijven maar dat is niet zo. Een optie is om een virtuele nutsmeter aan te maken als je dan van sensor verwisseld pas je deze in de YAML aan. De naam blijft dan hetzelfde en de data is dan behouden.
Ja, vind het ook heel vreemd en compleet onlogisch. Zal niet de eerste zijn die van sensor switched. Blijft raar dat je dan alle history kwijt bent in je dashboard.

Een virtuele meter is wel een goede oplossing in dit geval. Ik ga daar maar eens naar kijken. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:42
Sleepie schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:28:
[...]

Ik gebruikte tot voor kort altijd ZHA, maar nu ook Zigbee2MQTT en ik zie de Groups daar inderdaad.
Maar nu snap ik het even niet, in Home Assistant zelf kun je ook Groups aanmaken, is dit dan weer iets anders?

Heb je misschien een linkje met wat meer info hoe ik dit kan doen?
Met een HA groep stoot stuur je per lamp een bericht over je Zigbee netwerk, met een Zigbee groep stuur je maar één bericht voor de hele groep

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 21:18
Vorkie schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:36:
[...]

Dat is inderdaad nét anders;

https://www.zigbee2mqtt.i...ation/devices-groups.html

Groups / binding is een functie van het Zigbee netwerk op netwerk niveau.

Groups in Home Assistant een functie van HASS zelf.

Bij het eerste kan je ook zonder HASS de groep regelen met alles wat als switch werkt, bij het tweede, als HASS down is, werkt het niet meer.

Het is erg simpel gesteld -

In Deconz kan je makkelijk in de backend de groepjes definiëren. Als Deconz down is, blijven deze dan werken. Je kan lampen lid maken van meerdere groepen.

Ik heb 1 "master switch" naast mijn bed liggen - als ik deze gebruikt worden alle lampen gestuurd (dus aan of uit)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit klinkt precies zoals ik het zou willen.
ZHA lijkt dit niet te hebben? Dus ik kan beter helemaal overstappen op Zigbee2MQTT dan? Dat heeft blijkbaar meer mogelijkheden.
Wat Deconz is weet ik niet maar ik ga straks je link eens even lezen en wat googlen.

Sowieso iedereen bedankt voor alle tips /antwoorden zo ver.
Ik kom vast nog wel terug met meer vragen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Sleepie schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:53:
[...]

Dit klinkt precies zoals ik het zou willen.
ZHA lijkt dit niet te hebben? Dus ik kan beter helemaal overstappen op Zigbee2MQTT dan? Dat heeft blijkbaar meer mogelijkheden.
Wat Deconz is weet ik niet maar ik ga straks je link eens even lezen en wat googlen.

Sowieso iedereen bedankt voor alle tips /antwoorden zo ver.
Ik kom vast nog wel terug met meer vragen :+
ZHA kan het ook als ik zo lees
https://community.inovell...-home-assistant-zha/10712

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Willempie27 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:34:
[...]

Ik had hetzelfde. Dacht dat het met de nieuwe versie wel behouden zou blijven maar dat is niet zo. Een optie is om een virtuele nutsmeter aan te maken als je dan van sensor verwisseld pas je deze in de YAML aan. De naam blijft dan hetzelfde en de data is dan behouden.
@Lifelogger

De manier waarop je dit aanpakt is:
  • oude integratie verwijderen, daarna rebooten
  • Dan zou de oude entity weg moeten zijn (check dat in developer tools > states)
  • Nieuwe integratie toevoegen
  • Nieuwe entity hernoemen naar hetzelfde entity_id als de oude entity die je voor het Energy Dashboard gebruikte
De data is namelijk gekoppeld aan het entity_id.

Zodra je een entity_id weg haalt uit de settings van het dashboard, zal hij die data daarvan ook niet meer weergeven. De data is er echter nog wel, dus als je het entity_id weer toevoegt, krijg je ook je historische data weer te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
mr3000 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:32:
Ik maak gebruik van toon_smartmeter integration om mijn rooted toon uit te lezen. samen met mijn envoy zonnepanelen heb ik een aardige energy dashboard gemaakt.

Maar ik mis 1 sensor en ik weet niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.Als je kijkt naar mijn dashboard hieronder.
[Afbeelding]

Zie je dat mijn huidige verbuik 0 is. maar in het schema rechtsonder wil ik mijn actuele verbruik laten zien. onafhankelijk of het uit zonne-energie komt of uit het grid. dat maakt me niet uit. Hoe krijg ik dat voor elkaar want ik zie geen 1 sensor die dat bij houdt..
Wat voor 'n cards heb je gebruikt om dit te maken? Ziet er mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
TheFes schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:04:
[...]

@Lifelogger

De manier waarop je dit aanpakt is:
  • oude integratie verwijderen, daarna rebooten
  • Dan zou de oude entity weg moeten zijn (check dat in developer tools > states)
  • Nieuwe integratie toevoegen
  • Nieuwe entity hernoemen naar hetzelfde entity_id als de oude entity die je voor het Energy Dashboard gebruikte
De data is namelijk gekoppeld aan het entity_id.

Zodra je een entity_id weg haalt uit de settings van het dashboard, zal hij die data daarvan ook niet meer weergeven. De data is er echter nog wel, dus als je het entity_id weer toevoegt, krijg je ook je historische data weer te zien
Ah ok. Dank je wel. Ik ga dat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:04
Ik heb automations waarin ik een actie doe die "ongewild side effects geeft" met andere automations die ik daarom uit zet.

Dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
- service: automation.turn_off
  entity_id: automation.<automation die triggered op input_boolean.test>
- service: input_boolean.turn_on
  entity_id: input_boolean.test
- service: automation.turn_on
  entity_id: automation.<automation die triggered op input_boolean.test>

Alleen.. die werken al een tijdje niet meer goed. Als in: het lijkt, en trace bevestigd, dat de automation "gewoon" wordt uitgevoerd. Dit lijkt zo te zijn sinds 2023.8 of 2023.9 (2023.8 heb ik geskipped met die MQTT entity name fuckup). Nu ben ik toch maar eens aan het controleren "hoe en wat". Ten eerste dus zoals overduidelijk uit het gedrag blijkt: de automation wordt gewoon getriggered. In de logs verschijnt zie ik verder niks. Maar als ik even handmatig in de dev tools dezelfde service call schrijf dan krijg ik wel de foutmelding dat een target mist (dus target: { entity_id: <...> }).
Dus dan maar eens dat aanpassen. Echter... heb ik ook nog andere automations die gebruik maken van automation.turn_off/turn_on, en die werken wel prima voor zover ik heb gemerkt de afgelopen "maanden". En daarnaast is er ook niks te vinden van een breaking change op dit gebied. Gevoelsmatig heb ik daarom het idee dat er eerder iets anders aan de hand is. Namelijk dat de automation.turn_off/turn_on call vertraagd (/async) wordt uitgevoerd, en daardoor de automation effectief aan blijft staan en die input_boolean die ik aanpas dus nog steeds de automation triggered omdat op dat moment de automation (nog) niet uit is gezet.

Herkent dus iemand dit probleem toevallig?

Een oplossing met in de andere automation kijken of deze automation niet draait kan natuurlijk ook. Maar dat voelt IMO wel weer "nasty" (ook omdat die automation meerdere keren per dag wordt uit gevoerd, terwijl die letterlijk 1x niet uitgevoerd moet worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 22:16
Hoi, is het mogelijk 112 meldingen op mijn dashboard te krijgen?
Ik draai nu (nog) domoticz ,wil overgaan naar HA.
Hier onder vb hoe het op mijjn tablet eruit ziet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqtNisHfAphTVfdGiP-OZqgsz0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D3WuyExnIerwzvMxYWcKY0ww.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepie
Thanks. Ik ga lezen vanavond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
simonj schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:54:
Hoi, is het mogelijk 112 meldingen op mijn dashboard te krijgen?
Ik draai nu (nog) domoticz ,wil overgaan naar HA.
Hier onder vb hoe het op mijjn tablet eruit ziet.[Afbeelding]
Hiermee wellicht
https://github.com/cyberjunky/home-assistant-p2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
simonj schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:05:
[...]

Helaas deze werkt niet meer begreep ik.
Werkt hier gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 11:13
TheFes schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:38:
[...]

Dat kan met de custom Spook integratie
Die integratie is handig, thx!
Alleen waarvoor het hier aangeraden werd, lukt dit me niet.
Kan ik alle niet beschikbare in 1 klik opkuisen?
Hoe? Ik zie het niet direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
Hoe ziet jou yaml uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Nu online
Ik zit nu op mobiel dus een goede copy paste zit er niet in. Maar als ik zo snel kijk heb ik gewoon de voorbeeld config met mijn eigen postcode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:32

Rouwette

Rouwette.com

new_guy schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:59:
[...]

Ik zit nu op mobiel dus een goede copy paste zit er niet in. Maar als ik zo snel kijk heb ik gewoon de voorbeeld config met mijn eigen postcode.
Drie vingers op het scherm eff indrukken en dan kun je kopiëren/plakken
simonj schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:05:
[...]

Helaas deze werkt niet meer begreep ik.
Op mijn site staat een nog werkende P2000

Ik heb het in een sensor.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
- platform: p2000
  scan_interval: 10
  regios: 24
  disciplines: Brandweerdiensten
  name: Brandweerdiensten
  icon: mdi:fire-truck
  radius: 150
  latitude: ##
  longitude: ##

name: Politiediensten
  disciplines: Politiediensten

name: Ambulancediensten
  disciplines: Ambulancediensten

name: p2000

[ Voor 61% gewijzigd door Rouwette op 21-10-2023 17:18 ]

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:31:
[...]

Die integratie is handig, thx!
Alleen waarvoor het hier aangeraden werd, lukt dit me niet.
Kan ik alle niet beschikbare in 1 klik opkuisen?
Hoe? Ik zie het niet direct.
https://spook.frenck.dev/...ete-all-orphaned-entities

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Nu online
Rouwette schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:12:
[...]

Drie vingers op het scherm eff indrukken en dan kun je kopiëren/plakken
Meer dat VS Code niet echt lekker werkt op mobiel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:32

Rouwette

Rouwette.com

new_guy schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:54:
[...]

Meer dat VS Code niet echt lekker werkt op mobiel. ;)
Ik ging uit van de file editor, dan werkt het prima mobiel.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Ik heb m'n groep gemaakt in zigbee2mqtt. Bij de ikea switch een binding gemaakt voor on/of gekoppeld aan deze groep.
Maar de switch doet niks.
Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:28
Ik heb de laatste tijd iedere dag een corrupted HA database na de nachtelijke purge om 04:12 uur.

Configuratie:

Home Assistant container running in Docker op een Raspberry Pi 4, samen met OMV, Pi-Hole en portainer.

Het OS en HA draaien vanaf een high-endurance SD kaart in de Pi 4. De HA database files staan samen met
andere data op een externe USB SSD, om de levensduur van de SD kaart te verlengen.

Na iedere nachtelijke purge zie ik weer dezelfde narigheid in de folder waar de HA config en database files
staan, nl. een hele rits home-assistant_v2.db.corrupt.2023.xxxxxx files met een grootte van nul bytes,
en een systeem wat volledig van slag is mbt. recorded data.

Ik heb in de HA community wat gangbare adviezen gevolgd, zoals het repareren van de database file op een PC middels sqlite3:

sqlite3 ./home-assistant_v2.db_old ".recover" | sqlite3 ./home-assistant_v2.db_fix

en dan terug kopieren naar HA en HA opnieuw starten. Dat werkt goed tot de volgende purge, waarna er weer corrupted db files ontstaan.

Helemaal opnieuw beginnen met een lege database door de database files te deleten geeft na een purge weer dezelfde problemen.
Idem wanneer ik een oudere database backup terugzet, ook weer corruptes files na een purge.

Ik heb ook nog de SD kaart vervangen door eentje met een kopie van het OS met alle docker containers,
waarvan ik zeker weet dat-ie goed werkt.

Ik zie op dit moment even geen andere oorzaken of dingen die ik over het hoofd zie.

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:11
- verkeerde topic -

[ Voor 95% gewijzigd door rusman op 21-10-2023 19:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
ReneK schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:52:
Ik heb de laatste tijd iedere dag een corrupted HA database na de nachtelijke purge om 04:12 uur.

Configuratie:

Home Assistant container running in Docker op een Raspberry Pi 4, samen met OMV, Pi-Hole en portainer.

Het OS en HA draaien vanaf een high-endurance SD kaart in de Pi 4. De HA database files staan samen met
andere data op een externe USB SSD, om de levensduur van de SD kaart te verlengen.

Na iedere nachtelijke purge zie ik weer dezelfde narigheid in de folder waar de HA config en database files
staan, nl. een hele rits home-assistant_v2.db.corrupt.2023.xxxxxx files met een grootte van nul bytes,
en een systeem wat volledig van slag is mbt. recorded data.

Ik heb in de HA community wat gangbare adviezen gevolgd, zoals het repareren van de database file op een PC middels sqlite3:

sqlite3 ./home-assistant_v2.db_old ".recover" | sqlite3 ./home-assistant_v2.db_fix

en dan terug kopieren naar HA en HA opnieuw starten. Dat werkt goed tot de volgende purge, waarna er weer corrupted db files ontstaan.

Helemaal opnieuw beginnen met een lege database door de database files te deleten geeft na een purge weer dezelfde problemen.
Idem wanneer ik een oudere database backup terugzet, ook weer corruptes files na een purge.

Ik heb ook nog de SD kaart vervangen door eentje met een kopie van het OS met alle docker containers,
waarvan ik zeker weet dat-ie goed werkt.

Ik zie op dit moment even geen andere oorzaken of dingen die ik over het hoofd zie.

Iemand suggesties?
99% van de anderen hier volgen en afstappen van een SDkaart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:28
Vorkie schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:33:
[...]

99% van de anderen hier volgen en afstappen van een SDkaart :)
Maar mijn hele HA database staat toch al op een SSD?

Zou HA zelf beschadigd kunnen zijn op de SD kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:34
Ik draai HA in een Docker op mijn NAS. Nu zijn de standaard dashboards nogal beperkt; het lijkt me daarom goed met Mushroom aan de slag te gaan. Ik ben echter nog niet heel goed thuis in Docker, en het is me niet duidelijk hoe ik in mijn geval Mushroom cards kan gaan gebruiken. HACS heb ik niet. Hulp/richting is welkom. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
zunrob schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:46:
Ik draai HA in een Docker op mijn NAS. Nu zijn de standaard dashboards nogal beperkt; het lijkt me daarom goed met Mushroom aan de slag te gaan. Ik ben echter nog niet heel goed thuis in Docker, en het is me niet duidelijk hoe ik in mijn geval Mushroom cards kan gaan gebruiken. HACS heb ik niet. Hulp/richting is welkom. :)
Ik zou adviseren dan HACS te installeren, en anders de manual install stappen van Mushroom te volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
ReneK schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:45:
[...]

Maar mijn hele HA database staat toch al op een SSD?

Zou HA zelf beschadigd kunnen zijn op de SD kaart?
Ik heb 0 goede ervaringen met een SDKaart en een RPI i.c.m. HASS. Ook al staat je DB ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven ziet net dit voorbij komen

met een verwijzing naar

:D

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuba
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-08 08:45
Ik heb een vraag over mqtt gebruiken voor meerdere services. Heb Proxmox met:

- 1 LXC met mqtt mosquito. Heb hier user_1 / password_1 aangemaakt.
- 1 LXC met zigbee2mqtt. Heb in de configuration.yaml user_1 / password_1 toegevoegd
- 1 VM met Home Assistant. Heb de mqtt add-on (niet mqtt broker) geïnstalleerd. IP wijst naar de LXC met mosquito. Gebruiker is user_1 / password_1.

Dit werkt allemaal perfect. Ik wil nu Frigate op mijn Proxmox-server zetten. Om deze in Home Assistant te krijgen, heb ik weer mqtt nodig. Wat is correct als ik dezelfde mosquito server (die voor zigbee2mqtt gebruikt wordt) wil gebruiken:

- Optie 1: in de yaml van frigate weer user_1 / password_1 gebruiken.
- Optie 2: in de yaml van frigate user_2 / password_2 maken en in de LXC van mosquito user_2 / password_2 toevoegen. Home Assistant kan gewoon via user_1 / password_1 ook de data van frigate binnenkrijgen (weet dus niet of dat klopt).
- Optie 3: ik moet iets met een mqtt bridge gaan maken (las hier iets over, maar weet het fijne hier nog niet van af).

Indien optie 2 de beste methode is. Is het dan beter dat ik 3 users maak? Eentje voor zigbee2mqtt, eentje voor frigate en eentje voor home assistant? Is dat veiliger? Voor de duidelijkheid: in de mqtt add-on van home assistant kun je maar 1 ip adres van je mqtt server (broker) en 1 gebruiker toevoegen. Kan dus niet user_2 / password_2 toevoegen aan Home Assistant.

[ Voor 0% gewijzigd door luuba op 22-10-2023 11:06 . Reden: Op enkele plekken mqqt i.p.v. mqtt geschreven :-( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
p2000 aan de praat gekregen, maar filteren alleen voor je regio lukt niet.
dit is mijn yaml.
sensor:
scan_interval: 20
icon: mdi:fire-truck
nolocation: true

name: Alkmaar
regios: 10
disciplines: default
radius: 10000
latitude: 52.6323
longitude: 4.7533

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
simonj schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:06:
p2000 aan de praat gekregen, maar filteren alleen voor je regio lukt niet.
dit is mijn yaml.
[...]
Let even op het bericht in de topic warning over code tags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

AWEF schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:01:
[...]

Niet met ESPHome, wel pas even gespeeld met ESPresence. Werkte wel goed
Ik ga je even lastig vallen als je het goed vindt. Heb jij de sensor van het apparaat in HA gekregen? De ESP zelf komt netjes via auto-discovery binnen. Vervolgens heb ik op m'n iPhone X.x.x.x/ui bezocht en hem geregistreerd.

In de MQTT zie ik hem netjes voorbij komen onder "espresence/devices/iphone_ej" maar als ik die in HA wil opnemen dan gebeurt er helemaal niets.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:47
AUijtdehaag schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:14:
[...]

Na een dagje puzzelen is het dit (grofweg) geworden om te uploaden naar pvpoutput via esphome
Code kan vast beter, maar als het werkt...
Morgen eens kijken of het weer wakker wordt van 10 watt.

[...]
Dank hiervoor, ik had deze post al een tijdje gebookmarkt en vandaag de Growatt van nieuwe software voorzien.
Kreeg wat vreemde spontane reboots toen de PVOutput API nog niet correct was ingeschakeld.

De post duurt wel langer dan Esphome leuk vindt, maar het werkt! 8)
[12:02:00][D][main:065]: The sensor value is above 10!
[12:02:00][I][main:074]: Value of my temperature sensor: 29.0
[12:02:00][I][main:077]: Value of my power sensor: 578
[12:02:07][I][http_post:112]: HTTP POST Response status: 200
[12:02:07][I][PVoutput::118]: Upload successful!
[12:02:07][D][http_request:099]: HTTP Request completed; URL: https://pvoutput.org/serv...8=&v9=&v10=&v11=&v12=&c=1; Code: 200; Duration: 7352 ms
[12:02:07][W][component:204]: Component time took a long time for an operation (7.37 s).
[12:02:07][W][component:205]: Components should block for at most 20-30ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:59
Ik wil een ander kleur icoon als mijn airco koelt, warmt of stil staat. Ik had dit gemaakt, maar werkt blijkbaar niet. Wat gaat hier fout ?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
                  - type: template
                    entity: climate.eetplaats
                    icon_color: |-
                      {% if is_state("climate.eetplaats", 'heat') %}
                        rgb(235,194,194)
                      {% elif is_state("climate.eetplaats", 'cool') %}
                        rgb(0,255,255)
                      {% else %}
                        rgb(84,84,84)
                      {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:33
Faece schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:51:
Ik wil een ander kleur icoon als mijn airco koelt, warmt of stil staat. Ik had dit gemaakt, maar werkt blijkbaar niet. Wat gaat hier fout ?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
                        rgb(235,194,194)
                        rgb(0,255,255)
                      {% else %}
                        rgb(84,84,84)
                      {% endif %}
Is het niet elseif ipv elif?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
DannyBevers schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:57:
[...]

Is het niet elseif ipv elif?
ik denk dat het if else is, maar met meerder if elsen is het if elif denk ik, met een afsluitende endif. ben wel niet zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
                        rgb(235,194,194)
                        rgb(0,255,255)
                      {% else %}
                        rgb(84,84,84)
                      {% endif %}
Wat gebeurt er als je de template code test bij Developers tools -> Template? Geeft hij dan de tekst rgb(235,194,194} of een van de andere waardes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iliSvn5lMdrcNjFcOE4z523W0xI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/82YJE1AC0LsDIwSFK3LoXckX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Of er nu ' staat of niet maakt blijkbaar niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:20
Okee, hier even een hulp/advies vraagje...

Heb op de slaapkamer 2x3 multispot GU10 lampjes hangen, deze wil ik slim maken ;)
Nu heb ik bij de ingang v/d slaapkamer een WCD + schakelaar zitten en een trekschakelaar boven het bed.
Nu wil ik graag de schakelaar bij de deur vervangen voor een smart-dimmer, aangezien de vriendin nogal gevoelig is voor licht af en toe (migraine trigger als ze niet fit is).

Heeft er iemand voor mij een advies of tips hier voor smart-dimmers die een wisselcontact bevatten (en aangesloten kunnen worden waar nodig op de Nul), wisselcontact zodat de trekschakelaar boven het bed ook gewoon in gebruik kan blijven. Ik weet dat de klassieke druk/draai-dimmers dit vaak wel hebben omdat deze natuurlijk het zogenaamde 1-draads principe kunnen volgen. Ik kan in dit geval de trekschakelaar niet vervangen i.v.m. de bereikbaarheid vanuit het bed.
Er zijn evt. andere opties, dat weet ik, maar ben benieuwd of iemand voor bovenstaande wat tips heeft, heb zelf al zitten zoeken bij Ecodim en RobbShop draaidimmers, maar kan ik niet echt een antwoord in vinden, en als ik het goed lees zijn die alleen te gebruiken met puls-schakelaars, dat gaat in dit geval natuurlijk niet echt werken.
En natuurlijk te integreren in HA :D
Bij voorkeur Zigbee of Wifi optie's aangezien ik niet over Z-wave of RF433 optie's beschik in huis

Andere mogelijke opties in mijn ogen:
• Zigbee dimmer (Ecodim o.i.d.) en een losse remote/switch boven het bed of op het nachtkastje om licht aan/uit te zetten (dimmen hoeft niet persé vanuit bed).
• Smart-bulbs plaatsen, maar tikt nogal aan voor 6 stuks

Misschien niet geheel het juiste topic hier, maar wist ff niet of ik hier nu een nieuw topic voor moest gaan aanmaken

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonzalez
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-09 07:59
Zijn er nog gebruikers waar de onderdelen in HACS niet willen updaten.
Bij mij gaat het om Atomic Calendar Revive en nog 2 andere.
Ik klik op update en het blijft draaien maar er gebeurt niets.
Al enkele keren een reboot gedaan maar dat helpt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
@Gonzalez Toevallig net ook geprobeerd met HACS iets te installeren, en HACS zelf te updaten, maar hetzelfde issue hier.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 12:13
jschoorl2 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:41:
[...]

@Hmmbob de bestanden staan niet meer op github, zijn ze nog ergens toegankelijk?
Ik ben inmiddels een andere weg ingeslagen. Gelukkig onthoud Github heel veel, ik denk dat je op dit point in time alles moet kunnen vinden:

https://github.com/hmmbob...dbf717f60e858a3995ba7e1c5 (zelf even doorklikken naar de juiste bestanden)

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 22-10-2023 14:15 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Faece schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:31:
Of er nu ' staat of niet maakt blijkbaar niet uit
Ik zie in voorbeelden voor icon_color: >- gebruiken i.p.v. |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
synoniem schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:15:
[...]

Ik zie in voorbeelden voor icon_color: >- gebruiken i.p.v. |-
is >- niet voor 1regel en |- voor meerdere ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Faece schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:18:
[...]

Het viel me op maar in principe heb je ook maar 1 regel met een hele lange if then else endif. Overigens zie ik dat mensen hexadecimale getallen gebruiken ipv rgb. Wat je zou kunnen proberen of dat verschil maakt dus gewoon icon_color: rgb(235,194,194)
Als dat niet werkt hexadecimaal icon_color: #EBC2C2
Werkt dat ook niet dan houd mijn kennis op.

edit: hexadecimale code is hoofdlettergevoelig en moet zijn #ebc2c2

[ Voor 6% gewijzigd door synoniem op 22-10-2023 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:38

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik probeer HACS te installeren maar krijg dat niet voor elkaar. Ik krijg "connection reset by peer" na het invoeren van het wget commando. Ik vermoed dat mijn virtual box (waar ik HA in draai) die connectie blokkeert maar krijg het niet opgelost. Als ik de netwerkadapter op NAT probeer te zetten (staat op bridged network) krijg ik een foutmelding en mappen in Windows bestandsbeheer lukt ook niet.
Iemand een idee?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonzalez
u_nix_we_all schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:14:
@Gonzalez Toevallig net ook geprobeerd met HACS iets te installeren, en HACS zelf te updaten, maar hetzelfde issue hier.
Welke versie van HACS heb jij?
Ik zit blijkbaar op 1.33.0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonzalez
Videopac schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:52:
Ik probeer HACS te installeren maar krijg dat niet voor elkaar. Ik krijg "connection reset by peer" na het invoeren van het wget commando. Ik vermoed dat mijn virtual box (waar ik HA in draai) die connectie blokkeert maar krijg het niet opgelost. Als ik de netwerkadapter op NAT probeer te zetten (staat op bridged network) krijg ik een foutmelding en mappen in Windows bestandsbeheer lukt ook niet.
Iemand een idee?
Blijkbaar zijn er meerdere gebruikers met problemen.
Ik draai op een Raspberry PI en hier werkt het ook niet meer. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Gonzalez schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:54:
[...]

Blijkbaar zijn er meerdere gebruikers met problemen.
Ik draai op een Raspberry PI en hier werkt het ook niet meer. :|
Draai jij het in een Virtual Box of als HAOS?
Als in: ligt het aan de combinatie met Virtual Box of is het een meer algemeen probleem?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonzalez
Videopac schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:09:
[...]

Draai jij het in een Virtual Box of als HAOS?
Als in: ligt het aan de combinatie met Virtual Box of is het een meer algemeen probleem?
Ik heb Home Assistant rechtstreeks op de SSD geïnstalleerd.
Dus dat is HAOS zeker? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Gonzalez schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:52:
[...]

Welke versie van HACS heb jij?
Ik zit blijkbaar op 1.33.0.
Ik heb 1.32.1 en hij zegt dat 1.33.0 available is. Ik draai ook op een raspberry pi, maar losse docker dus geen HAOS. Maar dat zal voor HACS geen verschil maken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 15-09 09:10
Faece schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:18:
[...]

Yes, kort door de bocht klopt dat. Het heten de folding block operator/scalar (>) en literal block operator/scalar (|). Waarbij met een min-teken whitespace control doet. Door deze twee operators te combineren strip je daarmee de whitespace volledig. Hier nog wat meer documentatie over dit onderwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
Ik draai HACS 1.33.0 in een Docker container en ik heb zojuist Bubble Card gewoon kunnen updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
Afgelopen week heb ik zitten kijken om mijn dashboard te verbeteren. Op mijn huidige dashboard heb ik per ruimte een aparte pagina en daaronder alle relevante apparaten. Dat werkt vooralsnog redelijk, maar ik wil ook eens de andere kant onderzoeken. Maar nu heb ik het bijvoorbeeld zo voor mijn werkruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfGHP7UTbgVlxtysY-nwY1s0kvU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u7YpxdkB61nJZpgqg3hBR6HK.png?f=user_large

Dit geeft al best wat inzicht, maar ik wil het dus eigenlijk per soort gaan samenvoegen. Maar ik kom een beetje om in de hoeveelheid lijkt het. Ik heb namelijk per ruimte minimaal 1 temperatuur- en luchtvochtigheidssensor. Ook barometrische druk, maar daar doe ik weinig mee. Daarnaast heb ik in de meeste ruimtes ook een thermostaat, aangezien ik mijn binnenklimaat op radiatorniveau regel. Daarnaast heb ik ook in een aantal ruimes ook nog PM2.5, TVOC en eCO2 sensoren. Buiten alle bewegingssensoren om... Genoeg om te integreren dus. Waar ik dan op vastloop is omdat allemaal een beetje fatsoenlijk te combineren. Ik wil bijvoorbeeld ook in één oogopslag kunnen zien hoe het temperatuurverloop is.

Echter als ik dat allemaal combineer wordt dit nogal een rotzooitje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggB5c7Vn2QovXjxeGL6I-DGzESA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dze2CBKTKA9lf2ZL9wTVJpeR.png?f=user_large
Let even niet op de lettertypeschaling, dat is allemaal nog WIP

Dit werkt prima voor één ruimte, maar niet als ik er 8 onder elkaar kwak. Dan wordt het natuurlijk veel te veel. Buiten dat heb ik ook al overwegen om het dan maar gewoon tegels te maken, maar dan mis ik een beetje het inzicht in bijvoorbeeld temperatuurverloop. Ik was dus benieuwd hoe jullie dat zouden doen? Ik sta in ieder geval open voor suggesties :).

Voor wie overigens geïnteresseerd is in de horizontale select, zoals boven de thermostaatmodus:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
type: tile
entity: input_select.thermostat_mode_office
name: Thermostaat
features:
  - type: select-options
card_mod:
  style:
    .: |
      ha-card {display:flex;align-items:flex-end;justify-content:space-between;}
      ha-card > hui-tile-features {width: 50%}
    ha-tile-info$: |
      .secondary {display:none;}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haam
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-09 10:08
@Annuk
Annuk schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:58:
Okee, hier even een hulp/advies vraagje...

Heb op de slaapkamer 2x3 multispot GU10 lampjes hangen, deze wil ik slim maken ;)
Nu heb ik bij de ingang v/d slaapkamer een WCD + schakelaar zitten en een trekschakelaar boven het bed.
Nu wil ik graag de schakelaar bij de deur vervangen voor een smart-dimmer, aangezien de vriendin nogal gevoelig is voor licht af en toe (migraine trigger als ze niet fit is).
Kijk eens naar de shelly dimmer 2. Die kan 2 schakelpunten aan.
Alleen moet je wel de bedrading wat aanpassen, Van de schakelaar een bruine draad naar de trekschakelaar en een zwarte terug naar de schakelaar (waar je de shelly achter stopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:14
Antonio di schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:08:
[...]

Home Assistant (HA) Duckdns & NGINX opzet met lokaal en buitenshuis verbindingen .

Lokaal blijft verbinding in browser met HA : http://192.168.xxx.xxx:8123
Antonio_di gebruikt statisch/vast IP, dus GEEN: http://homeassistant.local:8123
(dit zou wel moeten werken , maar geeft soms problemen, waarom??)
Antonio_di gebruikt "Home Assistant Operating System" (HAOS).
"xxx.xxx" bij IP's is dus mij IP invulling en dient dus te vervangen worden door de IP's-deel van toepassing.

Het zou allemaal "korter" kunnen (zie opmerking @TheFes hierboven), maar bij gaf het iedere keer problemen met de HA App (kan aan mij computer-netwerk thuis liggen !!??).
Zo (alles expliciet benoemen) werkt het bij mij nu al tijden prima.

(Zoals hierboven al beloofd/vermeldt) Zie "beste" & "up to date" Youtube filmpje:
YouTube: Home Assistant Remote Access using NGINX

Wat is anders bij Antonio_di t.o.v. van de zaken het bovenstaande youtube filmpje:
1) Statisch IP voor HA 192.168.xxx.xxx , dus geen http://homeassistant.local:8123
2) Het door Antonio_di gekozen DDNS deel van Duckdns: <gekozen-door-Antonio_di>.duckdns.org :):)
3) Configuratie NGINX Home Assistant SSL proxy "onder" Customize "active: false" (filmpje is "active: true" ??!!).
4) Onder HA Instellingen/Systeem/Netwerk het "schuifknopje" "Lokaal netwerk Automatisch" UIT zetten/schuiven.
.. Dus expliciet de URL opgeven: http://192.168.xxx.xxx:8123

Niet vergeten in "configuration.yaml" het volgende erbij te zetten:
http:
use_x_forwarded_for: true
trusted_proxies:
- 172.30.33.0/24

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb NGINX nu werkend.

Iemand nog tips hoe ik met deze reverse proxy nu - bijvoorbeeld - poort 8443 open voor de Unifi Add-On web interface?

Denk dat ik een "customize.servers" conf file moet aanmaken in de NGINX Add-on... of kan dit makkelijker?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Gonzalez schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:21:
[...]

Ik heb Home Assistant rechtstreeks op de SSD geïnstalleerd.
Dus dat is HAOS zeker? :)
Volgens mij wel, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
alex3305 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:38:
[...]

Yes, kort door de bocht klopt dat. Het heten de folding block operator/scalar (>) en literal block operator/scalar (|). Waarbij met een min-teken whitespace control doet. Door deze twee operators te combineren strip je daarmee de whitespace volledig. Hier nog wat meer documentatie over dit onderwerp.
precies een kenner ;) en zie je dan een oplossing voor mijn probleem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Naar aanleiding van advies van o.a. @Vorkie hier ben ik aan het stoeien met Zigbee groepen in zigbee2mqtt.
Ik heb een Ikea on/off switch, type E1743.
Is het echt zo dat die met nieuwere firmwares geen groepen meer aan kan sturen, maar alleen losse devices?
(Heb 'm net gisteren geupdatet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@Faece Eens even zien:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
                        rgb(235,194,194)
                        rgb(0,255,255)
                      {% else %}
                        rgb(84,84,84)
                      {% endif %}
Ik weet niet precies wat een type: template is. Maar als ik dit probeer bij bijvoorbeeld een Mushroom template dan werkt dat:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
type: custom:mushroom-template-card
icon: mdi:thermostat
primary: 'Test'
secondary: ''
  {% if is_state(entity, 'heat') %}
  red
  {% else %}
  blue
  {% endif %}
entity: climate.bathroom

Door de - zal alle whitespace die gegenereerd wordt door het if-statement worden weggehaald en staat er dus feitelijk alleen red of blue. Ik zou sowieso beginnen met te testen met basiskleurnamen, die werken namelijk 'altijd'. Anders zou je ook nog kunnen overwegen een iif te gebruiken:

code:
1
{{ iif(is_state(entity, 'heat'), 'red', 'blue') }}

Geen definitieve oplossing, maar dan heb je ook iets om uit te proberen. Ik probeer namelijk altijd eerst een (incorrect) werkend voorbeeld te hebben voordat ik verder ga bouwen. Dan kan ik ook uitsluiten waar het precies misgaat ;). Oh en probeer enkele en dubbele quotes niet zomaar door elkaar te gebruiken :X. Dat is wachten op een 'domme' syntax fout O-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
Sleepie schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:38:
Naar aanleiding van advies van o.a. @Vorkie hier ben ik aan het stoeien met Zigbee groepen in zigbee2mqtt.
Ik heb een Ikea on/off switch, type E1743.
Is het echt zo dat die met nieuwere firmwares geen groepen meer aan kan sturen, maar alleen losse devices?
(Heb 'm net gisteren geupdatet).
Dat klopt volgens de Zigbee2MQTT documentatie:
Binding
The binding functionallity of this remote varies per firmware version:
  • below 2.3.075: suppports binding to groups only. It can only be bound to 1 group at a time. By default this remote is bound to the default bind group which you first have to unbind it from. This can be done by sending to zigbee2mqtt/bridge/request/device/unbind payload {"from": "DEVICE_FRIENDLY_NAME", "to": "default_bind_group"}. Wake up the device right before sending the commands by pressing a button on it.
  • 2.3.075 and greater: supports binding to devices only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:40

Antonio di

a mi me dijeron que si

S0epkip schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:12:
[...]

Ik heb NGINX nu werkend.

Iemand nog tips hoe ik met deze reverse proxy nu - bijvoorbeeld - poort 8443 open voor de Unifi Add-On web interface?

Denk dat ik een "customize.servers" conf file moet aanmaken in de NGINX Add-on... of kan dit makkelijker?
Ik zou dit niet weten, ben geen computer netwerk expert.
In het Youtube filmpje waarvan ik de URL heb gepost ( YouTube: Home Assistant Remote Access using NGINX ) wordt wel aangegeven hoe om te gaan met afwijkende poorten. Ik weet niet of dat werkt en of dat een voor jouw gewenste situatie oplevert voor HA. Hopelijk kan iemand je hier verder mee helpen .

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:54

MsG

Forumzwerver

Hmmbob schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:51:
[...]
[Afbeelding]

Ik gebruik ook Zonneplan, maar haal de dynamische stroomprijzen op vanaf Nordpool en de gasprijs met een rest-sensor vanaf enever.nl. Dat begint met het aanmaken van de benodigde sensoren:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
sensor:
  - platform: nordpool
    region: "NL"
    currency: "EUR"
    VAT: False
    precision: 3
    low_price_cutoff: 0.9
    price_in_cents: false
    price_type: kWh
    additional_costs: >
      {% set VAT = 0.21 %}
      {% set tax_kWh = 0.12599 %}
      {% set opslag = 0.0025 %}
      {{ ((current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)) | float }
    # Let op: 'opslag' is specifiek voor Zonneplan!

rest:
  - resource: https://enever.nl/feed/gasprijs_vandaag.php
    scan_interval: 900
    sensor:
      - name: "Zonneplan gasprijs"
        unique_id: zonneplan_gasprijs
        value_template: "{{ ((value_json.data.0.prijsZP | float(0)) if value_json is defined else 'unavailable')  }}"
        json_attributes_path: "$.data.0"
        json_attributes:
          - "datum"
        device_class: monetary

Voor mijn dashboard heb ik een aparte view genaamd "energy" aangemaakt. Linkje brengt je naar de code op GitHub, maar belangrijkste items om rekening mee te houden:
  • Ik geef de gemiddelde waarde weer in mijn grafiek. Die is variabel, dus kan je niet hardcoded opnemen. Daarvoor maak ik gebruik van 'config-template-card', welke me toestaat om variabelen te gebruiken in de config van andere kaarten. Zie verderop hoe dit gebruikt wordt.
    [Afbeelding]
  • Voor de grafieken gebruik ik Apexcharts-card. Omdat de drie grafieken op mijn pagina veel configuratie delen, maak ik gebruik van de ingebouwde template opties van apexcharts-card. Deze zijn hier op mijn GitHub te vinden en moet je vanuit ui-lovelace.yaml includen (of daar opnemen).
    [Afbeelding]
  • De data wordt opgehaald uit de attributes van de nordpool-sensor. Voor elke uurprijs wordt berekend voor welk tijdstip deze geldig is. Ik tel hier 30min bij op (1800000ms) zodat de uitlijning van de balkjes in de grafiek mooier is. Met deze 30 extra minuten centreert het balkje op (bijvoorbeeld) 17:30, en loopt het balkje dus precies van 17:00-18:00. Tel je die 30min er niet bij, dan centreert het balkje op 17:00 en loopt het dus van 16:30 tot 17:30. Dat gaat mis in mijn hoofd :+
    [Afbeelding]
    YAML:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7

series:
                - entity: sensor.nordpool
                  name: "Dynamische energieprijs"
                  data_generator: |
                    return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
                      return [new Date(start["start"]).getTime() + 1800000, entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
                    });
  • Zoals je ziet voeg ik ook twee horizontale lijnen toe, 'annotations' in apexcharts taal. Een is voor het gemiddelde tarief van die dag, de andere voor de (vaste) prijs die bij het energieplafond hoort. Die laatste is gewoon een vast tarief, en voor mij een treshold dat alles daarboven sowieso duur is (maar niet meer dan het plafond kost). :+

Het gemiddelde voor 'vandaag' zit gewoon in de attributes van de nordpool sensor en voeg ik in met behulp van de template card (zie eerste bullet).
    [Afbeelding]

Het gemiddelde voor morgen bereken ik zelf met een aparte template (waarna ook deze via de template card wordt ingevoegd):
    YAML:
    1
    2
    3
    4
    5

template:
      - sensor:
          - name: "Nordpool Tomorrow Average"
            unique_id: nordpool_tomorrow_average
            state: "{{ average(states['sensor.nordpool'].attributes.tomorrow, 0) | round(3) }}"
Bekijk vooral mijn hele dashboard yaml voor deze grafieken, want die Apexcharts config is vrij uitgebreid. Alle betrokken bestanden:

Dashboard:
ui-lovelace.yaml
apexcharts_card_templates.yaml
energy.yaml

Sensors die gebruikt worden:
Nordpool Energy package
Ik heb deze nu ook draaiend. Maar bij mij zit er wel een verschil tussen wat Zonneplan in de App laat zien, en wat ik in Home Assistant zie. Meer mensen die dat hebben? :)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:35

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

u_nix_we_all schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:14:
Hier idem. HACS 1.33.0. HA 2023.10.3

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:11

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
S0epkip schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:12:
[...]

Ik heb NGINX nu werkend.

Ik gebruik zelf de NGINX Proxy Manager, die is best simpel te gebruiken met een korte GIF hoe in te stellen met HA en de overige add-ons kan je zo makkelijk toevoegen in de Reverse Proxy.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:09
Toppe schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:53:
[...]

Ik ga je even lastig vallen als je het goed vindt. Heb jij de sensor van het apparaat in HA gekregen? De ESP zelf komt netjes via auto-discovery binnen. Vervolgens heb ik op m'n iPhone X.x.x.x/ui bezocht en hem geregistreerd.

In de MQTT zie ik hem netjes voorbij komen onder "espresence/devices/iphone_ej" maar als ik die in HA wil opnemen dan gebeurt er helemaal niets.
Lastig vallen mag altijd :), of je ook een goed antwoord krijgt....
Ik zit momenteel midden in een verbouwing en straks verhuizing, en ik heb de espresense devices niet meer live staan, maar ik ga het proberen....

Wat ik gedaan heb is 2 ESP32 bordjes geconfigureerd met espresense (woonkamer en werkkamer). Vervolgens in HA via yaml een sensor aangemaakt voor m'n android telefoon (zie https://espresense.com/home_assistant). Vervolgens kreeg ik netjes een extra sensor die (volgens mij) aan de hand van de signaal sterkte bepaald in welke kamer het device zich bevind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Is het inmiddels al mogelijk om 2 slimme meters uit te lezen in HA? Ik kan daar weinig over vinden. Zo niet, zou er een work around zijn door bijvoorbeeld 1 meter uit te lezen via USB en de ander via een HomeWizard apparaatje bijvoorbeeld?

Ik draai momenteel Domoticz en HA naast elkaar maar de dubbele slimme meter is nog iets waardoor ik niet volledig over kan naar HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 16:35

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

de Peer schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:21:
Is het inmiddels al mogelijk om 2 slimme meters uit te lezen in HA? Ik kan daar weinig over vinden. Zo niet, zou er een work around zijn door bijvoorbeeld 1 meter uit te lezen via USB en de ander via een HomeWizard apparaatje bijvoorbeeld?

Ik draai momenteel Domoticz en HA naast elkaar maar de dubbele slimme meter is nog iets waardoor ik niet volledig over kan naar HA.
Lijkt me wel. Je kunt immers in /config/energy/ de verschillende netverbruikers toevoegen (zeker als het verschillende devices zijn, bijvoorbeeld een HomeWizard en een SlimmeLezer). Maar nuttig lijkt het me alleen als je meerdere energiemeters hebt, elk met z'n eigen P1 interface.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonzalez
Probleem met HACS is bij mij opgelost na update naar 2023.10.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 12:13
MsG schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:31:
[...]

Ik heb deze nu ook draaiend. Maar bij mij zit er wel een verschil tussen wat Zonneplan in de App laat zien, en wat ik in Home Assistant zie. Meer mensen die dat hebben? :)
Dat zal vast met de "opslag" te maken hebben, check die maar eens.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:25:
[...]

Lijkt me wel. Je kunt immers in /config/energy/ de verschillende netverbruikers toevoegen (zeker als het verschillende devices zijn, bijvoorbeeld een HomeWizard en een SlimmeLezer). Maar nuttig lijkt het me alleen als je meerdere energiemeters hebt, elk met z'n eigen P1 interface.
Lijkt inderdaad gewoon te lukken. Ik had er via google veel over gezocht en zag dat veel mensen er vragen over hadden, maar ik ben maar gewoon begonnen met klooien en lijkt zonder al te veel moeite gewoon te werken met mijn 2 slimme meters (2 usb kabels).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Gonzalez schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:52:
Probleem met HACS is bij mij opgelost na update naar 2023.10.5.
Bij mij werkt het ook weer, net HACS zelf bijgewerkt naar 1.33.0, maar HA zelf niet hoeven updaten daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Kan iemand iets zinnigs zeggen over de nauwkeurigheid van zigbee temperatuur sensors? Ik heb hier een Sonoff sensor naast m'n eTwist thermostaat hangen en er zit een behoorlijk verschil in de temperatuur die beiden aangeven. Helaas heb ik geen goede thermometer om te testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:15
Sleepie schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:54:
Kan iemand iets zinnigs zeggen over de nauwkeurigheid van zigbee temperatuur sensors? Ik heb hier een Sonoff sensor naast m'n eTwist thermostaat hangen en er zit een behoorlijk verschil in de temperatuur die beiden aangeven. Helaas heb ik geen goede thermometer om te testen
Aqara zijn echt top out of the box, heb er 4 ze zitten allemaal op +- 0.2 C van elkaar. Als ze een offset hebben van een geijkte thermometer is dat een voudig te corrigeren, maar kloppen prima bij mij direct uit het doosje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 22:26

painkill

Pain(k)(ill)

Kort vraagje over rfxtrx integratie met rfxcom ontvanger en kaku dimmers.

Deze worden ingeleerd als switch en niet als light of dimmer. Nu zag ik dat eigenlijk de enige optie een bitje in de event code veranderen is. Maar die handleiding is voor een oude HA versie gemaakt. Weet iemand hoe dit te veranderen?

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Thanks. Ik lees sowieso goede dingen over Aqara. Zal er eens een aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:15
Sleepie schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:28:
Thanks. Ik lees sowieso goede dingen over Aqara. Zal er eens een aanschaffen
Is prima spul, op aliexpress het goedkoopste. Koop ook de deur sensors die zijn helemaal top, super betrouwbaar. De bewegingssensors zijn ook prima maar hebben net iets te lange "cool down" time van 1.5 minuut. Kan je omheen werken in home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Aqara's hebben wel de neiging om in de eerste dagen af en toe uit het Zigbee netwerk te vallen. Dat gaat later beter.

Als de Zigbee hub (bij mij Home Assistant) eruit ligt vanwege updates willen ze ook nog wel eens uit het netwerk vallen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

https://github.com/Sennevds/media_player.template ontdekt. Kan ik mijn snapcast integratie nog mooier maken. Dus 1 media player per snapcast speaker. die de onderliggende media player kan skippen.

zodat ik die aan mijn google home kan koppelen.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
@synoniem @Faece
Zowel >- als > als | als |- zijn correct en verschillen hoe er met whitespace en newlines omgegaan wordt, wat hier verder niet van belang is

https://yaml-multiline.info/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:55
alex3305 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:51:
Afgelopen week heb ik zitten kijken om mijn dashboard te verbeteren. Op mijn huidige dashboard heb ik per ruimte een aparte pagina en daaronder alle relevante apparaten. Dat werkt vooralsnog redelijk, maar ik wil ook eens de andere kant onderzoeken. Maar nu heb ik het bijvoorbeeld zo voor mijn werkruimte:
[Afbeelding]

Dit geeft al best wat inzicht, maar ik wil het dus eigenlijk per soort gaan samenvoegen. Maar ik kom een beetje om in de hoeveelheid lijkt het. Ik heb namelijk per ruimte minimaal 1 temperatuur- en luchtvochtigheidssensor. Ook barometrische druk, maar daar doe ik weinig mee. Daarnaast heb ik in de meeste ruimtes ook een thermostaat, aangezien ik mijn binnenklimaat op radiatorniveau regel. Daarnaast heb ik ook in een aantal ruimes ook nog PM2.5, TVOC en eCO2 sensoren. Buiten alle bewegingssensoren om... Genoeg om te integreren dus. Waar ik dan op vastloop is omdat allemaal een beetje fatsoenlijk te combineren. Ik wil bijvoorbeeld ook in één oogopslag kunnen zien hoe het temperatuurverloop is.

Echter als ik dat allemaal combineer wordt dit nogal een rotzooitje:
[Afbeelding]
Let even niet op de lettertypeschaling, dat is allemaal nog WIP

Dit werkt prima voor één ruimte, maar niet als ik er 8 onder elkaar kwak. Dan wordt het natuurlijk veel te veel. Buiten dat heb ik ook al overwegen om het dan maar gewoon tegels te maken, maar dan mis ik een beetje het inzicht in bijvoorbeeld temperatuurverloop. Ik was dus benieuwd hoe jullie dat zouden doen? Ik sta in ieder geval open voor suggesties :).

Voor wie overigens geïnteresseerd is in de horizontale select, zoals boven de thermostaatmodus:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
type: tile
entity: input_select.thermostat_mode_office
name: Thermostaat
features:
  - type: select-options
card_mod:
  style:
    .: |
      ha-card {display:flex;align-items:flex-end;justify-content:space-between;}
      ha-card > hui-tile-features {width: 50%}
    ha-tile-info$: |
      .secondary {display:none;}
Misschien kun je iets met de swipe-card? Ik gebruik die ook voor mijn thermostaat-grafieken waarbij ik kan swipen van temperatuur naar vermogen naar luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Ronker32 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:07:
[...]

Misschien kun je iets met de swipe-card? Ik gebruik die ook voor mijn thermostaat-grafieken waarbij ik kan swipen van temperatuur naar vermogen naar luchtvochtigheid.
Allereerst super dat je de tijd neemt om te reageren O+. Het is niet helemaal zichtbaar, maar in mijn tweede afbeelding in mijn eerdere post maak ik al gebruik van de swipe card. Maar in het meest ongunstige geval (de woonkamer) heb ik dan de volgende kaarten in één swipe staan:
  • Temperatuur
  • Radiator noord
  • Radiator oost
  • Radiator zuid
  • Luchtvochtigheid
  • PM2.5
  • TVOC
  • eCO2
Ik had het daar met de primaire stakeholder over (mijn vrouw :9) en die was het daar niet mee eens. En ik eigenlijk ook niet... Andere opties waar ik al over na had gedacht was om de kaarten per type te groeperen. Dus een swipe card met:
  • Temperatuurgemiddelde (sensor en radiators)
  • Luchtvochtigheid
  • Leefomgeving (PM2.5, TVOC en eCO2)
Maar dat haalt ook weer een gedeelte inzichtelijkheid kwijt. Ik vind namelijk ook dat een dashboard in één oogopslag een bepaalde informatiedichtheid moet hebben. En dat heb ik dan niet. Idem door een Tabbed card te gebruiken en dan:

TemperatuurLuchtvochtigheidLeefomgeving
TemperatuursensorLuchtvochtigheidsensorPM2.5
Radiator noordTVOC
Radiator oosteCO2
Radiator zuid

Maar ook dit vind ik niet helemaal je-van-het. Vooral omdat je ook (weer) moet doorklikken.

Ik zit bijzonder sterk te twijfelen of ik wel de grafieken op mijn dashboard wil hebben. Of dat ik het toch op een compleet andere manier moet gaan vormgeven. Dat wordt ook mede veroorzaakt door het future concept of Home Assistant wat bijna een jaar geleden werd gepost door een van de devs. En in dat ontwerp zien we geen grafieken op het dashboard terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:55
alex3305 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:40:
[...]

Allereerst super dat je de tijd neemt om te reageren O+. Het is niet helemaal zichtbaar, maar in mijn tweede afbeelding in mijn eerdere post maak ik al gebruik van de swipe card. Maar in het meest ongunstige geval (de woonkamer) heb ik dan de volgende kaarten in één swipe staan:
  • Temperatuur
  • Radiator noord
  • Radiator oost
  • Radiator zuid
  • Luchtvochtigheid
  • PM2.5
  • TVOC
  • eCO2
Ik had het daar met de primaire stakeholder over (mijn vrouw :9) en die was het daar niet mee eens. En ik eigenlijk ook niet... Andere opties waar ik al over na had gedacht was om de kaarten per type te groeperen. Dus een swipe card met:
  • Temperatuurgemiddelde (sensor en radiators)
  • Luchtvochtigheid
  • Leefomgeving (PM2.5, TVOC en eCO2)
Maar dat haalt ook weer een gedeelte inzichtelijkheid kwijt. Ik vind namelijk ook dat een dashboard in één oogopslag een bepaalde informatiedichtheid moet hebben. En dat heb ik dan niet. Idem door een Tabbed card te gebruiken en dan:

TemperatuurLuchtvochtigheidLeefomgeving
TemperatuursensorLuchtvochtigheidsensorPM2.5
Radiator noordTVOC
Radiator oosteCO2
Radiator zuid

Maar ook dit vind ik niet helemaal je-van-het. Vooral omdat je ook (weer) moet doorklikken.

Ik zit bijzonder sterk te twijfelen of ik wel de grafieken op mijn dashboard wil hebben. Of dat ik het toch op een compleet andere manier moet gaan vormgeven. Dat wordt ook mede veroorzaakt door het future concept of Home Assistant wat bijna een jaar geleden werd gepost door een van de devs. En in dat ontwerp zien we geen grafieken op het dashboard terug.
Hmm, ik snap wat je bedoelt. Misschien is dan de Swiss Army Knife Card een optie? Heb daar zelf geen ervaring mee maar was het eerste wat in me opkwam toen ik 'informatiedichtheid' las in je reactie. Volgens mij is hier behoorlijk wat aan te tweaken in weergave, maar of het dan in de buurt komt van wat je precies zoekt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Ronker32 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:44:
[...]

Hmm, ik snap wat je bedoelt. Misschien is dan de Swiss Army Knife Card een optie? Heb daar zelf geen ervaring mee maar was het eerste wat in me opkwam toen ik 'informatiedichtheid' las in je reactie.
Goede suggestie. Daar ga ik nog eens even naar kijken :). Bedankt!
Volgens mij is hier behoorlijk wat aan te tweaken in weergave, maar of het dan in de buurt komt van wat je precies zoekt..
En daar sla je de spijker precies op de kop. Ik ben er ook een beetje bang voor dat 'em dat niet gaat worden :D. Ik liep met name zelf even vast en was gewoon heel erg nieuwsgierig of er Tweakers waren met goede ideeën. Met name omdat ik nogal een unieke setup heb met 10+ thermostaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MyBearTibbers
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-09 10:44
Best wel sneu van Mazda om dit zo te doen. Ze gooien ook wel hun eigen glazen in en hierdoor zal een groep mensen overwegen geen Mazda te kopen.

https://www.home-assistan...ted-services-integration/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
alex3305 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:12:
[...]

Goede suggestie. Daar ga ik nog eens even naar kijken :). Bedankt!

[...]

En daar sla je de spijker precies op de kop. Ik ben er ook een beetje bang voor dat 'em dat niet gaat worden :D. Ik liep met name zelf even vast en was gewoon heel erg nieuwsgierig of er Tweakers waren met goede ideeën. Met name omdat ik nogal een unieke setup heb met 10+ thermostaten.
Op mijn hoofdscherm heb ik al mijn kamers staan waar ik een soort van snelmenu aan heb hangen waarbij zonder in de ruimtepagina te moeten zijn bv licht en airco kan aan en afleggen, waarop ik kan zien of koelkast te lang open staat of bv de vaatwas draait...

Ik heb per kamer een bedieningsscherm. Onderaan heb ik daar een soort van menu. Een home knop, een pagina met grafieken, (luchtvochtigheid en temperatuur), een pagina om mijn automatiseringen te zien van die kamer ( en waar ik ze kan afzetten), en een pagina met de status van mijn sensoren (batterijen en beschikbaarheid). Is voor vrouwlief heel duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@MyBearTibbers Ja, erg sneu dit :/ Laat in mijn ogen maar weer eens zien hoe hard alle fabrikanten hopen connectiviteit als betaald abonnement aan te gaan bieden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@MyBearTibbers Sneu van Mazda inderdaad. Die gaan met zulke streken wel direct van mijn auto-lijstje af. Maar waar ik een beetje mee zit in de legitimiteit van de DMCA claim. Als je die namelijk leest, dan claimen ze het volgende:
Mazda has invested tremendous time and resources to develop confidential and proprietary information including computer code used by company. Recently certain Mazda Information, including proprietary API information, was used to create code and information posted to GitHub.com identified in repository of bdr99 ([private]). This repository contains code developed in python (https://github.com/bdr99/pymazda) and javascript (https://github.com/bdr99/node-mymazda), and appears to have been uploaded and used to create computer code associated with home-assistant.io and mobile applications. MNAO analyzed some of the code and determined that the code provides functionality same as what is currently in Apple App Store and Google Play App Store. [...]
Waarbij ze dus een DMCA claim leggen op de API. Wat eigenlijk bijzonder vreemd is omdat een API niet zomaar copyrightable is en veelal onder fair-use valt. Ik vind het dan ook jammer dat de keutel voor mijn gevoel relatief snel ingetrokken wordt. Maar wellicht mis ik het grotere plaatje of de nuance.

Aan de andere kant is het eigenlijk ook jammer dat ze niet in Europa (Nederland) zitten. Hier mag je legaal reverse engineeren om een API compatibel te maken met een systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Septillion schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:25:
@MyBearTibbers Ja, erg sneu dit :/ Laat in mijn ogen maar weer eens zien hoe hard alle fabrikanten hopen connectiviteit als betaald abonnement aan te gaan bieden :/
Navigatie-updates 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 16:00

paQ

(jarig!)
Automations en ik zijn geen vrienden... :/

Hoe maak ik (grafisch, want dan hoop ik inzicht te krijgen in wat HA van me wil) het volgende:

Als x < 55%, dan y inschakelen
EN
als x dan <51%, dan y op stand 1
als x dan < 45%, dan y op stand 2
als x dan < 40%, dan y op stand 3

En vice versa
Kan dat in 1 automation?

Ik wil eigenlijk voorkomen dat ie alleen triggert (eenmalig) zodra een waarde voorbij is gegaan. Moet hij dan telkens opnieuw beginnen? Of bijv eens in de minuut even pollen? En als het laatste, is de timer dan de trigger en de <55% de voorwaarde?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:47
AUijtdehaag schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:14:
[...]

Na een dagje puzzelen is het dit (grofweg) geworden om te uploaden naar pvpoutput via esphome
Code kan vast beter, maar als het werkt...
Morgen eens kijken of het weer wakker wordt van 10 watt.

[...]
Is het wel correct om v4 (Power Consumption) in te vullen met de huidige opwek?
Ik zou eerder v2 verwachten (Power Generation)
https://pvoutput.org/help...n.html#add-output-service

Of begrijp ik de PvOutput-API niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:05
paQ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:24:
Automations en ik zijn geen vrienden... :/

Hoe maak ik (grafisch, want dan hoop ik inzicht te krijgen in wat HA van me wil) het volgende:

Als x < 55%, dan y inschakelen
EN
als x dan <51%, dan y op stand 1
als x dan < 45%, dan y op stand 2
als x dan < 40%, dan y op stand 3

En vice versa
Kan dat in 1 automation?

Ik wil eigenlijk voorkomen dat ie alleen triggert (eenmalig) zodra een waarde voorbij is gegaan. Moet hij dan telkens opnieuw beginnen? Of bijv eens in de minuut even pollen? En als het laatste, is de timer dan de trigger en de <55% de voorwaarde?
Wellicht zijn er betere manieren maar je zou het zo kunnen doen:

De trigger is een (numeric) state change van X (geef het een entitiy-id trigger-id mee, bijv "x_below_threshold")

Condition:
Als x < 55%

Je Action is dan een "Choose":
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- Option 1 
  - Trigger:
     - Triggered by "x_below_threshold"
  - Conditions: 
    - x >= 45 EN X < 51
  - Action:
    - Set y to stand 1
- Option 2 
  - Trigger:
  - Conditions: 
    - x >= 40% EN x < 45
  - Action:
    - Set y to stand 2
- Option 1 
  - Trigger:
  - Conditions: 
    - x < 40
  - Action:
    - Set y to stand 3

Op deze manier checkt je automation elke keer zodra de numeric state van X verandert of X < 55% is. Zo ja, dan heeft ie daarna 3 opties waar ie uit kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 16:00

paQ

(jarig!)
Aha. Ik dat dat “choose” altijd op menselijke input wachtte.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
HowsMyApple schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:37:
[...]

Wellicht zijn er betere manieren maar je zou het zo kunnen doen:

De trigger is een (numeric) state change van X (geef het een entitiy-id mee, bijv "x_below_threshold")

Condition:
Als x < 55%

Je Action is dan een "Choose":
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- Option 1 
  - Trigger:
  - Conditions: 
    - x >= 45 EN X < 51
  - Action:
    - Set y to stand 1
- Option 2 
  - Trigger:
  - Conditions: 
    - x >= 40% EN x < 45
  - Action:
    - Set y to stand 2
- Option 1 
  - Trigger:
  - Conditions: 
    - x < 40
  - Action:
    - Set y to stand 3

Op deze manier checkt je automation elke keer zodra de numeric state van X verandert of X < 55% is. Zo ja, dan heeft ie daarna 3 opties waar ie uit kan kiezen.
Je haalt entity_id en trigger id hier door elkaar.
En als je maar één trigger hebt, dan heeft het niet zo veel nut om op het trigger id te checken, dat is dan overbodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@paQ Je hebt dus gewoon 4 triggers. Dat zie je al aan je schrijven, "als x" is exact de verwoording van een trigger.

Daarnaast kan je met een trigger id werken of simpelweg nogmaals de x als conditie checken. Of natuurlijk gewoon meerdere automations. Maar ik snap helemaal dat je dit in een enkelen wilt, daarvoor is de methode van chooser + trigger id's toch wel het schoolvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:05
@TheFes ik bedoelde inderdaad trigger_id. En ik denk dat je inderdaad gelijk hebt wbt het niet nodig hebben van de triggers in de options.
De automations waarin ik gebruik van een Choose heb ik wel meerdere triggers gedefinieerd, denk dat ik ze daarom onbewust aan elkaar linkte in m'n hoofd.
Pagina: 1 ... 119 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.