"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dat is wel heel opmerkelijk! Ik had namelijk ook de indruk dat dit topic een uiterst neutraal beeld van het conflict weergeeft.DeKever schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:24:
[...]
Zijn er eigenlijk cijfers over verliezen aan Oekraïense zijde?
Volgens een wat ouder NOS bericht evenveel als aan Russische zijde:
https://nos.nl/artikel/24...-toe-gevallen-in-oekraine
De NOS baseert zich op Amerikaanse bron. Evenveel aan beide zijden is een beetje tegenstrijdig met het beeld wat ik hier gekregen heb.
Ons zwakke punt is ook ons sterkste: de democratie. Op dit punt kan Rusland ons trachten te beïnvloeden (wat ze eigenlijk al sinds Poetin aan de macht is gekomen aan het doen zijn). Je moet dan kijken naar het drukmiddel (olie en gas, recessie), de beïnvloeding binnen de politiek (de alt-right partijen), en wanneer de volgende verkiezingen zijn. We moeten waken dat onze bevolkingen 'moe' worden van de oorlog. De belangrijkste speler is de VS, en die heeft nog een klein jaartje te gaan voor verkiezingen. Ons centrum-rechtse kabinet heeft overigens een aantal maatregelen getroffen die normaal gesproken worden getroffen door een centrum-links kabinet; ze lasten verlichten voor de armen en zwakkeren en middenstand in onze samenleving. Vanuit historisch oogpunt wil je de armen en de middenstand niet tegen je in het harnas jagen; dat is immers een voedingsbodem voor extreem-rechts (wellicht alt-right idem).Snow_King schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:19:
[...]
Imploderen van Rusland zou er juist voor zorgen dat de Krim en de rest terug komt. Zodra de commando structuur in elkaar stort valt het gehele Russische leger naar verwachting in elkaar.
Ik weet dat dit wensdenken is, maar ik wil aanstippen dat de twee zaken aan elkaar verbonden zijn.
De sancties lijken nog beperkt effect te hebben, maar die hebben vooral tijd nodig. En 10 maanden is gewoon niet zo lang, hoe graag we alles ook vandaag al zien gebeuren.
Ik zie echter gewoon geen enkele manier hoe Rusland dit gaat winnen, echt gewoon niet. Kyiv in handen krijgen is bijvoorbeeld ook echt onmogelijk voor Rusland.
20k militairen uit UA samen met IFV's en tanks richting de Russen zodra het terrein het toestaat. Ik moet dan nog zien hoe Rusland zich dan staande gaat houden.
In deze modder is het nu gewoon vlees er tegenaan gooien.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dat zeker niet, maar een patstelling is geen onrealistisch scenario.Snow_King schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:19:
Ik zie echter gewoon geen enkele manier hoe Rusland dit gaat winnen, echt gewoon niet. Kyiv in handen krijgen is bijvoorbeeld ook echt onmogelijk voor Rusland.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Nou, dat s dan in België totaal het omgekeerde.Jerie schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:44:
[...]
Ons zwakke punt is ook ons sterkste: de democratie. Op dit punt kan Rusland ons trachten te beïnvloeden (wat ze eigenlijk al sinds Poetin aan de macht is gekomen aan het doen zijn). Je moet dan kijken naar het drukmiddel (olie en gas, recessie), de beïnvloeding binnen de politiek (de alt-right partijen), en wanneer de volgende verkiezingen zijn. We moeten waken dat onze bevolkingen 'moe' worden van de oorlog. De belangrijkste speler is de VS, en die heeft nog een klein jaartje te gaan voor verkiezingen. Ons centrum-rechtse kabinet heeft overigens een aantal maatregelen getroffen die normaal gesproken worden getroffen door een centrum-links kabinet; ze lasten verlichten voor de armen en zwakkeren en middenstand in onze samenleving. Vanuit historisch oogpunt wil je de armen en de middenstand niet tegen je in het harnas jagen; dat is immers een voedingsbodem voor extreem-rechts (wellicht alt-right idem).
De middenklasse wordt steeds kleiner en kleiner
Het aantal mensen dat het moeilijker krijgt, stijgt met de dag
Niet te hard stijgen op de escalatieladder want dan heb je niets meer over om mee te dreigen, en de sancties hun werk laten doen. Dat heeft tijd nodig.Semyon schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:33:
[...]
Deze begrijp ik niet, welke balans bedoel je? Is het in Europa's voordeel Oekraïne en Rusland te balancer en zodat het blijft zoals het nu is nadat de balans in Februari helemaal omgegooid was?
Inderdaad, een wat ouder NOS bericht in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1"DeKever schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:24:
[...]
Zijn er eigenlijk cijfers over verliezen aan Oekraïense zijde?
Volgens een wat ouder NOS bericht evenveel als aan Russische zijde:
https://nos.nl/artikel/24...-toe-gevallen-in-oekraine
De NOS baseert zich op Amerikaanse bron. Evenveel aan beide zijden is een beetje tegenstrijdig met het beeld wat ik hier gekregen heb.
Dit onderwerp en deze bron zijn lang en breed besproken in een eerder draadje.
Dat is de omgekeerde werking, de sancties hebben als primaire doel de slagkracht van Rusland te beperken (zowel direct als indirect). De verminderde werking van hun krijgsmacht moet het Oekraïnse leger juist gebruiken om de russen weer buiten te zetten.mv_ak schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:47:
[...]
Niet te hard stijgen op de escalatieladder want dan heb je niets meer over om mee te dreigen, en de sancties hun werk laten doen. Dat heeft tijd nodig.
In Vlaanderen heerst (hoewel niet met een meerderheid) dan ook al sinds jaar en dag een vorm van extreem-rechts of alt-right. Walonië weet ik minder over, behalve dat het een stuk armer is dan Vlaanderen.oldgrumpy schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:46:
[...]
Nou, dat s dan in België totaal het omgekeerde.
De middenklasse wordt steeds kleiner en kleiner
Het aantal mensen dat het moeilijker krijgt, stijgt met de dag
Maar misschien is deze discussie meer iets in een topic over de opkomst van extreem-rechts of alt-right.
Op deze schaal is het onrealistisch.hoevenpe schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:45:
[...]
Dat zeker niet, maar een patstelling is geen onrealistisch scenario.
De waarde?Jerie schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:35:
[...]
Ik snap het anders niet. Misschien kun jij ons uitleggen wat de fantastische waarde is van Bakhmut. Geschiedkundig misschien? Want qua resources betreft het enkel zoutmijn, en die zit ten noorden van. Logistiek of strategisch is Bakhmut niet van enige betekenis.
1. Psychologische waarde. Het zou een opsteker zijn voor Putin
2. Strategisch niet heel belangrijk maar het opent wel de weg naar Kostiantynivka, Pokrovsk, Siversk en Kramatorsk(wat niet wil zeggen dat dit veroveren ook zal lukken)
3. Wagner, er is hen alles aan gelegen om te tonen dat zij beter zijn dan het Russisch leger. Ook de zoutmijnen waar jij over spreekt zouden in het vizier van Wagner zitten.
4. Het verplicht Oekraine om een deel van zijn effort op Bakhmut te zetten, waardoor ze deze nergens anders kunnen inzetten
Dus nee, het is niet echt een 100% strategische waarde.
En blijkbaar is de symbolische waarde voor Oekraine ondertussen ook zo groot geworden dat ze het verlies aanvaarden van zovele dagelijkse doden. Geshat wordt 30-50/dag
Dus Bakhmut verliezen zou in mijn ogen geen goeie zaak zijn.
Het ligt eraan wat je neutraal vindt: één Amerikaanse militair of een combinatie van bronnen inclusief (maar niet beperkt tot) analyses en tellingen van foto's en filmpjes (o.a. Oryx), Russische en Oekraïnse individuele militairen en mobiks met telefoons, en satellietfoto's.Wlie schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:37:
[...]
Dat is wel heel opmerkelijk! Ik had namelijk ook de indruk dat dit topic een uiterst neutraal beeld van het conflict weergeeft.
https://www.theguardian.c...e-city-of-bakhmut-says-usA close ally of the Russian president, Vladimir Putin, is interested in taking control of salt and gypsum from mines near the Ukrainian city of Bakhmut, according to a White House official.
Yevgeny Prigozhin is the founder of Russia’s most powerful mercenary force, the Wagner Group. Wagner has played a key role in the Russian offensive against Bakhmut.
Ok, door sancties minder middelen, maar ik neem aan ook om het regime onder druk te zetten van binnenuit - zoals de US zich terugtrok uit de Vietnam oorlog door druk vanuit het volk en/of de aftocht uit Afghanistan door de opstand van moeders van gevallen Russische soldaten.nst6ldr schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:49:
[...]
Dat is de omgekeerde werking, de sancties hebben als primaire doel de slagkracht van Rusland te beperken (zowel direct als indirect). De verminderde werking van hun krijgsmacht moet het Oekraïnse leger juist gebruiken om de russen weer buiten te zetten.
Eens zien wat er volgende week mogelijk is als de grond in Oost-Oekraine bevroren is.hoevenpe schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:45:
[...]
Dat zeker niet, maar een patstelling is geen onrealistisch scenario.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
De sancties hebben als doel de militaire industrie te frustreren en een signaal af te geven naar de rest van de wereld. Meer niet. Dit kan je op de website van de EU vinden ergens (heb de link nu niet bij me).mv_ak schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:00:
[...]
Ok, door sancties minder middelen, maar ik neem aan ook om het regime onder druk te zetten van binnenuit - zoals de US zich terugtrok uit de Vietnam oorlog door druk vanuit het volk en/of de aftocht uit Afghanistan door de opstand van moeders van gevallen Russische soldaten.
Het regime onder druk zetten werkt niet bij een maffiastaat als Rusland, gelukkig was de EU slim genoeg om dat te begrijpen.
Maar zoveel bronnen hebben we volgens mij niet over aantal slachtoffers aan Oekrainse kant. En ik hoop/denk dat het wel lager is dan aan Russische kant, maar zelfs als ze op de helft zitten, zijn dat er nog steeds heel veel.nst6ldr schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:55:
[...]
Het ligt eraan wat je neutraal vindt: één Amerikaanse militair of een combinatie van bronnen inclusief (maar niet beperkt tot) analyses en tellingen van foto's en filmpjes (o.a. Oryx), Russische en Oekraïnse individuele militairen en mobiks met telefoons, en satellietfoto's.
Nato is niet van plan Rusland te laten winnen dat ziet hij toch ook, bedoel stel dat UA gaat verliezen dan gaat nato niet stoppen want daarvoor zitten we er al te ver in, want wat is de volgende stap? stel dat Kiev ineens veroverd zou zijn wat dan? laten we het dan maar zoals het is? ik denk dat dat de escalatie is die Moskow zoekt.
Putin weet dat dit verkeerd eindigt dat kan gewoon niet anders.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Mijn natte vinger schatting is dat het gros van de slachtoffers aan Oekraïnse zijde in de eerste helft van de tijdlijn zit zover. Dat zeg ik niet om de landen die twijfelden over materiële steun een schop na te geven, maar puur als ik kijk naar de gevechten die hebben plaatsgevonden en welke spullen daarbij betrokken waren.Sissors schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:06:
[...]
Maar zoveel bronnen hebben we volgens mij niet over aantal slachtoffers aan Oekrainse kant. En ik hoop/denk dat het wel lager is dan aan Russische kant, maar zelfs als ze op de helft zitten, zijn dat er nog steeds heel veel.
Ergens kan ik dat ook wel rijmen met het plotselinge opduiken van allerlei 'panic trolling' met betrekking tot de aantallen slachtoffers: vermoedelijk gaat dat de komende maanden zwaar in het nadeel van Rusland vallen.
Die weet niet beter dan wat hij krijgt te horen van de boyars, en die durven geen slecht nieuws te brengen.merlin1201 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:08:
Vraag me inmiddels wel af wat Putin nu denkt, want hij ziet toch ook dat UA steeds meer zwaarder materiaal gaat krijgen, Geld is geen probleem lijkt het.
Nato is niet van plan Rusland te laten winnen dat ziet hij toch ook, bedoel stel dat UA gaat verliezen dan gaat nato niet stoppen want daarvoor zitten we er al te ver in, want wat is de volgende stap? stel dat Kiev ineens veroverd zou zijn wat dan? laten we het dan maar zoals het is? ik denk dat dat de escalatie is die Moskow zoekt.
Putin weet dat dit verkeerd eindigt dat kan gewoon niet anders.
Tegelijk van wat ik begrijp van Bakhmut, is het niet echt materieel wat daar het verschil maakt. Natuurlijk alleen al fatsoenlijke uitrusting met de kou is enorm belangrijk hoor, maar als het gevechten blijven van straat tot straat, dan zal dat ook aan Oekraïnse kant genoeg kosten. Ze kunnen een verdedigingsvoordeel hebben, tegelijk lees ik ook dat stukjes over en weer werden veroverd, dus ze vielen ook aan.nst6ldr schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:08:
[...]
Mijn natte vinger schatting is dat het gros van de slachtoffers aan Oekraïnse zijde in de eerste helft van de tijdlijn zit zover. Dat zeg ik niet om de landen die twijfelden over materiële steun een schop na te geven, maar puur als ik kijk naar de gevechten die hebben plaatsgevonden en welke spullen daarbij betrokken waren.
Ergens kan ik dat ook wel rijmen met het plotselinge opduiken van allerlei 'panic trolling' met betrekking tot de aantallen slachtoffers: vermoedelijk gaat dat de komende maanden zwaar in het nadeel van Rusland vallen.
Daar kan je meerdere intrepretaties overheen laten gaan. Dat ze gebied veroveren wil niet zeggen dat ze iedereen in het gebied hebben doodgemaakt of gevangen hebben genomen. Oekraïne leert van de NATO instructeurs een grotere vorm van zelfbehoud dan dat ze in het verleden ooit van de Russen hebben meegekregen: lose the battle, win the war. Als je niet terugtrekt kan je de volgende dag niet het gebied heroveren.Sissors schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:11:
[...]
Tegelijk van wat ik begrijp van Bakhmut, is het niet echt materieel wat daar het verschil maakt. Natuurlijk alleen al fatsoenlijke uitrusting met de kou is enorm belangrijk hoor, maar als het gevechten blijven van straat tot straat, dan zal dat ook aan Oekraïnse kant genoeg kosten. Ze kunnen een verdedigingsvoordeel hebben, tegelijk lees ik ook dat stukjes over en weer werden veroverd, dus ze vielen ook aan.
tl;dr: Wanneer Oekraïne gebied opgeeft kost dat minder slachtoffers dan wanneer Rusland gebied opgeeft. Daarom loopt die verhouding scheef en blijft dat onbalans oplopen, er moeten gewoon veel mobiks dood om deze oorlog te winnen.
Ten zuiden van Balhmut kan Ruslan bijna niet pprukken door het hoogte verschil. Het plaatsje Ivanivske ligt hoger dan de grond er zuiden van. Dit us een natuurlijke barrière wat Oekraïne goed kan gebruiken. Hierdoor vervalt het zuidelijke front al om een push te doen richting Bakhmut. Zonder het zuiden kan Rusland vrijwel niet Bahkmut veroveren.
Dus we hoeven ons nog niet te stressen over Bahkmut. Het wordt alleen lastiger voor Oekraïne als ze Soledar verliezen. Alleen niet onmogelijk.
Zeker als ze het soort verliezen kunnen toebrengen aan RU zoals de afgelopen dag zijn bijgeschreven op de scorekaart. Dan wordt het ineens weer 100 tanks/artillerie in een week, dat is zelfs voor RU een te hard tempo zou je zeggen.Snow_King schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:19:
[...]
Imploderen van Rusland zou er juist voor zorgen dat de Krim en de rest terug komt. Zodra de commando structuur in elkaar stort valt het gehele Russische leger naar verwachting in elkaar.
Ik weet dat dit wensdenken is, maar ik wil aanstippen dat de twee zaken aan elkaar verbonden zijn.
De sancties lijken nog beperkt effect te hebben, maar die hebben vooral tijd nodig. En 10 maanden is gewoon niet zo lang, hoe graag we alles ook vandaag al zien gebeuren.
20k militairen uit UA samen met IFV's en tanks richting de Russen zodra het terrein het toestaat. Ik moet dan nog zien hoe Rusland zich dan staande gaat houden.
In deze modder is het nu gewoon vlees er tegenaan gooien.
Waarom worden die tanks niet direct naar Polen verscheept? Vind men daar uitladen toch te kwetsbaar? Of is het deel van een oefening? Lijkt me een prijzige exercitie zo.
Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13
Ik weet verder ook niet wat alle randvoorwaarden zijn, maar misschien is het kattegat vermijden een fijn idee? In die buurt zijn recentelijk de gaspijpleidingen ontploft, en er is duidelijk russische onderwateractiviteit.LethalInnocence schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:14:
Vraag over dit bericht: https://nos.nl/artikel/24...en-naar-polen-en-litouwen
Waarom worden die tanks niet direct naar Polen verscheept? Vind men daar uitladen toch te kwetsbaar? Of is het deel van een oefening? Lijkt me een prijzige exercitie zo.
Verder weet ik niet of het duurder is via Vlissingen... misschien is het zo wel goedkoper juist? Er gaan ontzettend veel goederen via Nederland met name Rotterdam Europa in, lijkt me dat dat economisch blijkbaar efficient is.
Niet te moeilijk denken... Het Amerikaans leger heeft hun Europees logistiek centrum in Nederland. Veel van hun materieel wat over zee gaat, komt via Rotterdam of Vlissingen.LethalInnocence schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:14:
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Als het menens is dan is de Baltische Zee waarschijnlijk te riskant voor schepen vol materiaal om in te varen. Zo oefen je ook het proces van ontschepen in Nederland en transport zoals het in de plannen omschreven staat.LethalInnocence schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:14:
And to think they once said that computers would take away jobs.
Het zou kunnen dat ze hier komen op schepen die te groot zijn om door te varen, dat ze alleen in bijv Rotjeknor kunnen aanleggen en dan moeten overladen op trein en boot.LethalInnocence schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:14:
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
'Poland is considering a request from Ukraine to donate its German-made Leopard main battle tanks, a senior Polish diplomat said. “They are for real considering giving anything just to help Ukraine,” said a Czech official closely involved...' https://t.co/fQg0QaLFAZ
— Shashank Joshi (@shashj) 6 januari 2023
Dat betekent, stam + t .
Bekijk het vanuit de koude oorlog.LethalInnocence schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:14:
Polen is dan vermoedelijk een land waar gevochten wordt.
En de wateren eromheen ook goed bereikbaar vanuit Rusland bekeken
Rotterdam en Vlissingen is daar dan ver genoeg van verwijderd om veilig te ontschepen.
2e punt is dat zwaar materiaal net als de Russen doen het beste via spoor verscheept kan worden.
Door Nederland en Duitsland loopt een behoorlijke goede spoorverbinding waar men heel ver mee komt.
Dan hoef je alleen het laatste stuk met diepladers te doen.
Apache4u schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:40:
Ik vroeg me al af hoe lang het zou duren voordat Polen hier aan zou beginnen nu ze Koreaanse en Amerikaanse hardware binnen beginnen te krijgen.
[Embed]
:strip_exif()/f/image/EkhqDPk94F2LQiXlHrtJc5If.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet wel om Leopard 2s gaan.
Ook staat in het artikel dat ze dan ook alle 249 stuks willen geven en dat het een kwestie is van wanneer en niet of...
werkelijk? de eerste 300k opgeroepenen had een uittocht tot gevolg van drie keer 300K. Hoeveel zijn er werkelijk opgekomen, met welk resultaat in hectares? Meer dan de ruimte die nodig is voor de nieuwe Russische militaire begraafplaats?oldgrumpy schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:53:
Er is een oneindig aantal mobiks beschikbaar blijkbaar en ik denk dat er gerust nog meer dan genoeg kunnen gemobiliseerd worden.
Welke oorlogsindustrie en welke dingen kunnen ze sneller fabriceren dan ze verslijten?Ondertussen is de oorlogsindustrie opgestart in Rusland en dat zal vroeg of laat zijn vruchten wel afwerpen
Toch iets met gekleurde bril?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ze vallen aan vooral op momenten dat ze de russen teruggeslagen hebben, en er even geen georganiseerde verdediging is. Voor zover ik begrijp nemen ze die gebieden niet eens in maar trekken zich steeds terug naar de voor hen beste verdedigingpositieSissors schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:11:
[...]
Tegelijk van wat ik begrijp van Bakhmut, is het niet echt materieel wat daar het verschil maakt. Natuurlijk alleen al fatsoenlijke uitrusting met de kou is enorm belangrijk hoor, maar als het gevechten blijven van straat tot straat, dan zal dat ook aan Oekraïnse kant genoeg kosten. Ze kunnen een verdedigingsvoordeel hebben, tegelijk lees ik ook dat stukjes over en weer werden veroverd, dus ze vielen ook aan.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Fantasieën, en de rest moeten ze bij iran bietsen.Tens schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:17:
[...]
welke dingen kunnen ze sneller fabriceren van ze verslijten?
Niet mijn woorden, letterlijk wat er momenteel gebeurd.
Ik weet niet waar jij je op baseert maar als ik de bevolkingspyramide van 2020 pak (https://www.populationpyramid.net/nl/rusland/2020/) en ik tel alle mannen tussen de 20 en de 40 dan kom ik op 20 miljoen mannen uit. Er zijn er nog genoeg over om te mobiliseren.Tens schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:17:
[...]
werkelijk? de eerste 300k opgeroepenen had een uittocht tot gevolg van drie keer 300K. Hoeveel zijn er werkelijk opgekomen, met welk resultaat in hectares? Meer dan de ruimte die nodig is voor de nieuwe Russische militaire begraafplaats?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
De constante onderschatting van de wet van de grote getallen is echt behoorlijk spijtig.
???asing schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:30:
[...]
Ik weet niet waar jij je op baseert maar als ik de bevolkingspyramide van 2020 pak (https://www.populationpyramid.net/nl/rusland/2020/) en ik tel alle mannen tussen de 20 en de 40 dan kom ik op 20 miljoen mannen uit. Er zijn er nog genoeg over om te mobiliseren.
Ik geef alleen aan wat de eerste mobilisatie tot gevolg had, met de tweede zullen er uiteraard met veel minder naar het buitenland vluchten bedoel je?
1) Het psychologische zit eerder bij de opsteker die het voor Rusland zou betekenen want ze hebben praktisch alleen maar verloren de afgelopen 5 maanden. Een veldslag winnen is nog geen oorlog winnen, en je hoeft niet iedere slag te winnen om een oorlog te winnen. Stel Oekraïne verliest Bakhmut en na een paar weken blijkt: er zijn fouten gemaakt. Dan nog staat het 3-1... (Kyiv, Kharkiv, en Kherson; en dan doel ik op de oblasts). Het is eigenlijk ook niet te vergelijken met die oblasts. Kupyansk, Lyman, Izium hebben alledrie strategische waarde. Bakhmut niet.oldgrumpy schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:53:
[...]
De waarde?
1. Psychologische waarde. Het zou een opsteker zijn voor Putin
2. Strategisch niet heel belangrijk maar het opent wel de weg naar Kostiantynivka, Pokrovsk, Siversk en Kramatorsk(wat niet wil zeggen dat dit veroveren ook zal lukken)
3. Wagner, er is hen alles aan gelegen om te tonen dat zij beter zijn dan het Russisch leger. Ook de zoutmijnen waar jij over spreekt zouden in het vizier van Wagner zitten.
4. Het verplicht Oekraine om een deel van zijn effort op Bakhmut te zetten, waardoor ze deze nergens anders kunnen inzetten
Dus nee, het is niet echt een 100% strategische waarde.
En blijkbaar is de symbolische waarde voor Oekraine ondertussen ook zo groot geworden dat ze het verlies aanvaarden van zovele dagelijkse doden. Geshat wordt 30-50/dag
Dus Bakhmut verliezen zou in mijn ogen geen goeie zaak zijn.
2) Neen, want als je die wegen gaat gebruiken loop je in een hinderlaag. Aan de linkerkant van die weg zitten aardige bergen met prima uitzicht.
3) Volgens mij is het enige interessante aan de zoutmijn dat het een goede opslagplaats is want veel exits. Het is een prima bunker.
4) Maar hetzelfde geldt ook voor de aanvaller dus dat vind ik een dooddoener. Als je nou zou zeggen dat het de aanvaller weinig moeite kost, en de verdediger veel dan heb je een punt. Het tegendeel is waar.
Dus ja paradepaardje Wagner is nou niet echt een big deal voor UA (het voorkomen valt in de categorie 'leuk als het lukt'). Het doel van deze verdediging is ook helemaal niet Bakhmut behouden. Het doel is hetzelfde als destijds bij Sievierdonetsk en Lysychansk: zoveel mogelijk schade aan de vijand berokkenen onder mom war of attrition zenne.
Gebied kunnen behouden, tsja net aan inderdaad, ten kosten van hoeveel mobiks? Die 300K (nog steeds aangenomen dat het werkelijk 300K waren) zijn blijkbaar al op.Requiem19 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:34:
Die 300k mobiks hebben een leger dat op inklappen stond voldoende hersteld om gebied te behouden, ondanks een enorm voordeel aan Oekraïense zijde qua westerse wapens, getraindheid en moraal.
De constante onderschatting van de wet van de grote getallen is echt behoorlijk spijtig.
Gewoon alle 'standaard' dingen? Kogels? Artillerie granaten? Artillerie zelf?nst6ldr schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:28:
[...]
Fantasieën, en de rest moeten ze bij iran bietsen.
Niet mijn woorden, letterlijk wat er momenteel gebeurd.
Naast alle andere opmerkingen lijkt het mij eenvoudig om bij haven Vlissingen een no fly zone te maken voor drones dan ergens in Polen. Ook maak je het mogelijk moeilijker voor de vijand om de boel te traceren. Maar we hebben hier een prima spoorwegennetwerk, Duitsland idem. Het komt heel vaak voor dat spul in Rotterdam wordt afgeleverd, om vervolgens naar bijvoorbeeld Roergebied te worden vervoert. Vaak per trein, maar ook per vrachtwagen. Alternatieven zouden kunnen zijn Antwerpen of Hannover. Maar Vlissingen heeft denk ik het voordeel dat het kleiner is; minder pottenkijkers.LethalInnocence schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:14:
bijvoorbeeld, van die dingen die ze steeds minder lijken te verschieten en uit Korea laten komen omdat ze er genoeg van hebben.Sissors schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:39:
[...]
Gewoon alle 'standaard' dingen? Kogels? Artillerie granaten? Artillerie zelf?
[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 06-01-2023 19:42 ]
Niet in zinvolle aantallen, als de huidige productiecapaciteit representatief moet zijn voor hun oorlogsindustrie dan is dat niet bijzonder indrukwekkend.Sissors schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:39:
[...]
Gewoon alle 'standaard' dingen? Kogels? Artillerie granaten? Artillerie zelf?
Ik weet inderdaad ook niet zo goed wat we met dat getal van 300k moeten...Tens schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:38:
[...]
Gebied kunnen behouden, tsja net aan inderdaad, ten kosten van hoeveel mobiks? Die 300K (nog steeds aangenomen dat het werkelijk 300K waren) zijn blijkbaar al op.

Het enige wat zeker is: het getal komt uit RUS, en is dus onbetrouwbaar.
Maar is het in werkelijkheid meer dan dat? (900k - 1,2M?) en is het getal 300k gebruikt om de interne bevolking niet te veel op stang (lees: weg) te jagen?
Of is het getal juist in werkelijkheid veel lager, en werd het getal 300k genoemd om 'het boze buitenland' af te schrikken met iets als "dit is pas onze eerste ronde, en dat gaan we héééél lang kunnen volhouden"?
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Edit: hier dus
The United States estimates that Wagner has 50,000 personnel deployed in Ukraine, including 10,000 contractors and 40,000 convicts recruited from Russian prisons, Kirby said.
[ Voor 62% gewijzigd door hoevenpe op 06-01-2023 20:05 ]
Ze verliezen ook serieuze aantallen, ook al sturen ze de mobiks vooruit, van de echte Wagner huursoldaten zijn onderhand ook niet veel over ben ik bang.hoevenpe schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:00:
Las ergens dat Wagner naast de mobiks 40.000 gevangen geronseld heeft, dat zijn serieuze aantallen.
Lijkt erop dat ze vandaag Soledar ingenomen hebben, dan heeft Bakhmut een serieus probleem.Tens schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:05:
Ze verliezen ook serieuze aantallen, ook al sturen ze de mobiks vooruit, van de echte Wagner huursoldaten zijn onderhand ook niet veel over ben ik bang.
Moderatie commentaar: heel graag voortaan wat bronnen, waaruit blijkt dit volgens jou?
Zo slecht gaat het ook weer niet met de Russen.
[ Voor 10% gewijzigd door teacup op 07-01-2023 21:11 ]
Valt wel mee, die blijven vooral achter de frontlinie en bedienen de mortieren.Tens schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:05:
[...]
van de echte Wagner huursoldaten zijn onderhand ook niet veel over ben ik bang.
hm:hoevenpe schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:07:
[...]
Lijkt erop dat ze vandaag Soledar ingenomen hebben, dan heeft Bakhmut een serieus probleem.
Soledar
— Def Mon (@DefMon3) 6 januari 2023
Newly emerged video from Wargonzo show RuAF have made considerable progress in Soledar and established positions in the salt mine. pic.twitter.com/XPLfgxrKD0
Daar is inderdaad (wat) vooruitgang.
Bizar dat je dat zo ziet. Één van de grootste legers in de wereld heeft al weken enorm zware verliezen geleden om een stad in te nemen die volledig verwoest is en geen infrastructuur meer bevat waar je iets hebt.hoevenpe schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:07:
[...]
Lijkt erop dat ze vandaag Soledar ingenomen hebben, dan heeft Bakhmut een serieus probleem.
Met 300.000 opgeroepen manschappen is het eigenlijk bizar dat ze amper successen kunnen boeken.
Computers make very fast, very accurate mistakes.
Dacht dat die met iets van 20K waren begonnen, nu nog 10K staat hierbovenXWB schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:07:
[...]
Valt wel mee, die blijven vooral achter de frontlinie en bedienen de mortieren.
Het valt ook wel te verwachten dat ze wat oprukken met 5 VDV battalions bij die plaats. Het blijven (hoe slecht ze ook zijn) wel de meer elite eenheden.
Toch hoop ik ze dat counteren, want Soledar is wel de gate naar BakhmutEmryte schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:17:
Just saying dat Soledar een flink stuk groter is dan de zoutmijn. Van het noorden van Soledar zijn er beelden dat er Oekraïense soldaten zijn. Dus nog niet gevallen @hoevenpe , maar wel lastiger geworden qua situatie.
Het valt ook wel te verwachten dat ze wat oprukken met 5 VDV battalions bij die plaats. Het blijven (hoe slecht ze ook zijn) wel de meer elite eenheden.
"Ze winnen niet snel genoeg" is niet een goed contra-argument tbh. Natuurlijk doet Rusland het niet goed gezien hun formaat, maar als ze alsnog niet terrein kwijtraken, of zelfs winnen, dan schiet Oekraïne daar weinig mee op.
Tegelijkertijd valt er in Bakhmut ook niets te halen behalve moraal. Het zou een psychologische klap zijn als Oekraïne Bakhmut verliest, maar ook weer niet het begin van het einde.Mektheb schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:24:
[...]
Toch hoop ik ze dat counteren, want Soledar is wel de gate naar Bakhmut
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Alleen verliezen ze dat wel, bij Kreminna verliezen ze meer dan ze hier winnen. Pak daarbij dat alle elite-eenheden bij Bakhmut zitten en die ook grote verliezen lijden (zie de dagelijkse aantallen). Uiteindelijk is Kreminna veel belangrijker, want zonder Kreminna heeft Bakhmut weinig tot geen waarde. En zelfs met Kreminna heeft Bakhmut niet echt veel waarde, behalve symbolische.Sissors schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:37:
[...]
"Ze winnen niet snel genoeg" is niet een goed contra-argument tbh. Natuurlijk doet Rusland het niet goed gezien hun formaat, maar als ze alsnog niet terrein kwijtraken, of zelfs winnen, dan schiet Oekraïne daar weinig mee op.
Bovenal heeft Oekraine nog heel wat troepen die vrij ingezet kunnen worden. Ik ben dan ook vooral benieuwd of er wat gaat gebeuren als het goed gaat vriezen de komende tijd.
Ik zag trouwens dat in het nieuwe pakket een aantal (18) Paladin Howitzers gaat leveren. Dat soort dingen zullen ook heel wat helpen.
[ Voor 7% gewijzigd door redwing op 06-01-2023 21:04 ]
[removed]
Dat is een vraag gesteld vanuit onze Westerse manier van denken.Tens schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:38:
[...]
Gebied kunnen behouden, tsja net aan inderdaad, ten kosten van hoeveel mobiks? Die 300K (nog steeds aangenomen dat het werkelijk 300K waren) zijn blijkbaar al op.
Het maakt Putin/Rusland niet uit hoeveel mensenlevens er verloren zijn gegaan voor een paar meter terrein. Het gaat erom dat Rusland dit heeelllll lang kan volhouden zo en het UA zelfs met een inferieur leger, inferieure wapens, inferieure moraal behoorlijk moeilijk maakt (en vandaag zelfs een succesje lijkt te boeken).
Hoe gaat UA al haar grondgebied terugwinnen als Rusland bereid blijkt om er bijna oneindige hoeveelheden mensen aan op te offeren?
De kracht van de grote aantallen wordt hopeloos onderschat. En onderschatting zorgt er bepaald niet voor dat UA haar doel gaat bereiken.
Kreminna en Svatove lijken toch echt minder bedreigd dan Soledar en Bakmuth, heb al weken geen verifieerbare beelden gezien uit die hoek.redwing schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:02:
Alleen verliezen ze dat wel, bij Kreminna verliezen ze meer dan ze hier winnen.
Voorlopig is het Oekraine die de grens nog steeds opschuift in hun voordeel. Dat er 1 plekje te vinden is waar het de andere kant op gaat is jammer, maar bij b.v. Kreminna komen ze gestaag (maar ook langzaam) dichterbij)Requiem19 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:05:
[...]
Dat is een vraag gesteld vanuit onze Westerse manier van denken.
Het maakt Putin/Rusland niet uit hoeveel mensenlevens er verloren zijn gegaan voor een paar meter terrein. Het gaat erom dat Rusland dit heeelllll lang kan volhouden zo en het UA zelfs met een inferieur leger, inferieure wapens, inferieure moraal behoorlijk moeilijk maakt (en vandaag zelfs een succesje lijkt te boeken).
Voorlopig hebben ze al laten zien dat ze dat prima lukt. Meer dan de helft van wat rusland in deze oorlog heeft bezet hebben ze al terug.Hoe gaat UA al haar grondgebied terugwinnen als Rusland bereid blijkt om er bijna oneindige hoeveelheden mensen aan op te offeren?
Ik blijf me altijd afvragen waar dit vandaan komtDe kracht van de grote aantallen wordt hopeloos onderschat. En onderschatting zorgt er bepaald niet voor dat UA haar doel gaat bereiken.
[removed]
Als je kijkt welke plekken worden bestookt door de russen zie je dat dat steeds dichterbij Kreminna komt. Nu kan het natuurlijk dat rusland besloten heeft zijn mobiks te beschieten om ze op te jagen, maar meestal betekent dat toch echt dat daar dan Oekrainers zitten.hoevenpe schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:08:
[...]
Kreminna en Svatove lijken toch echt minder bedreigd dan Soledar en Bakmuth, heb al weken geen verifieerbare beelden gezien uit die hoek.
[removed]
Zie Finland 1939-1940: getalsmatig voor Rusland een genante vertoning maar uiteindelijk wel een deel van het grondgebied veroverd.Requiem19 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:05:
Hoe gaat UA al haar grondgebied terugwinnen als Rusland bereid blijkt om er bijna oneindige hoeveelheden mensen aan op te offeren?
Newest US military aid for Ukraine:
— (((Tendar))) (@Tendar) 6 januari 2023
- 50x M2 Bradley with 500 TOW missiles and 250,000x 25mm ammo
- 100x M113 APCs
- 55x MRAPSs
- 138x HMMWVs
- 18x 155mm SPGs
- 70,000x 155mm arty rounds
- 500x precision guided arty rounds
- 36x 155mm towed arty
- 1,200 155mm RAAM Systems
- GMLRS pic.twitter.com/RwrJ1WWEv1
- RIM-7 missiles (used to fire from BUKs)
— (((Tendar))) (@Tendar) 6 januari 2023
- 4,000x Zuni aircraft rockets
- 10,000x 120mm mortar rounds
- 2,000 anti-armor rockets
- Small arms like sniper rifles and machine guns pic.twitter.com/spXZgD4vld
[ Voor 16% gewijzigd door bloody op 06-01-2023 21:15 ]
nope
Tsja.Requiem19 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:05:
[...]
De kracht van de grote aantallen wordt hopeloos onderschat. En onderschatting zorgt er bepaald niet voor dat UA haar doel gaat bereiken.
1 keer een golf van 300000 oproepen. Dat kan. Helft iets beter trainen en de andere helft als goedkoop slachtvee inzetten om gebied te behouden.
Maar als er een 2e mobilisatiegolf komt dan ga je als geïndoctrineerde Rus toch wel denken dat er iets niet klopt of goed gaat. Anders was het niet nodig geweest. En het laaghangend fruit van arm platteland is in de eerste golf al goed vertegenwoordigd. Dan komen de iets grotere plaatsen aan de beurt en die zijn ietwat mondiger.
Komt er op neer wanneer de druk vanuit de bevolking te groot wordt versus bereidheid opeenvolgende mobilisaties.
Verwijderd
ik denk dat een Finland-scenario Putin's enige hoop is op dit punt.hoevenpe schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:11:
[...]
Zie Finland 1939-1940: getalsmatig voor Rusland een genante vertoning maar uiteindelijk wel een deel van het grondgebied veroverd.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2023 21:25 ]
Alleen kwam dat vooral doordat er vanuit Europa werd aangestuurd op een deal met de russen. In dit geval wordt er echter volop steun geleverd en wordt er heel duidelijk aangestuurd op Oekraine die mag bepalen wat er gebeurt. Het verhaal is in dit geval dus iets anders, zeker omdat wat er gestuurd wordt steeds beter spul is (zie het laatste VS steunpakket en de steeds grotere steun voor MBTs).hoevenpe schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:11:
[...]
Zie Finland 1939-1940: getalsmatig voor Rusland een genante vertoning maar uiteindelijk wel een deel van het grondgebied veroverd.
In tegenstelling tot Finland wordt er nu dus gestuurd op het verdrijven van de russen en niet op een compromis. We hebben duidelijk geleerd van eerdere 'deals' met de russen.
[removed]
Het noorden van Soledar is nog niet ingenomen. Dit is de huidige stand van zaken:hoevenpe schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:07:
[...]
https://twitter.com/DefMon3/status/1611435846992859160
De AFU in het noorden van Soledar:
5. Tropas UKR de excelente humor en Soledar. Geolocalización en 48°42'13.9"N 38°04'10.2"E, Vulytsya Dachna hacia el centro. @GeoConfirmedhttps://t.co/vdO2QU2fTt pic.twitter.com/6oB6uLJhaR
— Martin Tuitero (@TuiteroMartin) 6 januari 2023
De 36 towed artillerie is blijkbaar 105mm geschut inclusief 95.000 arty rounds.bloody schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:11:
Dit is overigens het nieuwste USA steunpakket, waar ook die 50 Bradley's bij zitten, incl 500 TOW raketten:
[Twitter]
[Twitter]
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 06-01-2023 21:49 ]
PSN
Verwijderd
Beetje NAFO trollen en daarna wat rust. Dus excuus als deze al gepost is.
Vond m wel interessant als borrelhapje tussendoor als het gaat om wat we op de livemap zien en wat de 'greyzone' op de grond daadwerkelijk is.
Ik ken deze gast niet maar het klinkt geloofwaardig, en ook interessant over het wel of niet dragen van de gekleurde bandjes:
Er zitten dan ook geen 300.000 gemobiliseerden rond Bakhmut. Een deel zit in Belarus en Rusland voor training, en de rest is verdeeld over een frontlinie van bijna 1000 kilometer.tc982 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:11:
[...]
Bizar dat je dat zo ziet. Één van de grootste legers in de wereld heeft al weken enorm zware verliezen geleden om een stad in te nemen die volledig verwoest is en geen infrastructuur meer bevat waar je iets hebt.
Met 300.000 opgeroepen manschappen is het eigenlijk bizar dat ze amper successen kunnen boeken.
Verwijderd
lijkt er op inderdaad. Militaryland noemt nog steeds voornamelijk Wagner als aanvaller.XWB schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:59:
[...]
Er zitten dan ook geen 300.000 gemobiliseerden rond Bakhmut. Een deel zit in Belarus en Rusland voor training, en de rest is verdeeld over een frontlinie van bijna 1000 kilometer.
De generieke mobik zit dus mogelijk overal, om maar te houden wat er te houden valt, in afwachting van het lente-offensief van de Russen met die andere 150k mobiks.
Alleen Wagner is als een malle aan het aanvallen zo lijkt het dan.
Het kan Putin wel niet uitmaken, maar dat maakt het nog geen capabele troepen. Van de straat geplukte burgers. Ukraine heeft ook nog meer dan genoeg mensen beschikbaar maar schat zelf nog steeds in geen verdere mobilisatie nodig te hebben.Requiem19 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:05:
[...]
Ik ben ook niet blij dat Rusland wat progressie maakt op deze ene plek, maar ik vertrouw meer op de inschatting van de AFU dan van onze onderbuiken.
een treffende spreuk
Maar wel met minimaal 40k mobiks die uit de gevangenis e.d. komen. Daarbij dan ook nog ondersteunt door het beste wat rusland nog heeft (o.a. de thermobaric artillery eenheden). Verder blijft het gokken hoeveel mobiks er opgeroepen zijn en/of naar het front gestuurd zijn. Het is nu een gok dat er nog 150k over zijn, maar als je de dagelijkse getallen pakt en die doortrekt naar aantal gewonden, zijn die 150k er al aardig doorheen.Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:02:
[...]
lijkt er op inderdaad. Militaryland noemt nog steeds voornamelijk Wagner als aanvaller.
De generieke mobik zit dus mogelijk overal, om maar te houden wat er te houden valt, in afwachting van het lente-offensief van de Russen met die andere 150k mobiks.
Alleen Wagner is als een malle aan het aanvallen zo lijkt het dan.
[removed]
De M109’s hebben ze al aardig wat van rond rijden, die kunnen ze dus idd zo integreren bij hun arty eenhedenredwing schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:02:
[...]
Ik zag trouwens dat in het nieuwe pakket een aantal (18) Paladin Howitzers gaat leveren. Dat soort dingen zullen ook heel wat helpen.
PSN
Verwijderd
vandaar die cease-fire van putin heredwing schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:07:
[...]
Maar wel met minimaal 40k mobiks die uit de gevangenis e.d. komen. Daarbij dan ook nog ondersteunt door het beste wat rusland nog heeft (o.a. de thermobaric artillery eenheden). Verder blijft het gokken hoeveel mobiks er opgeroepen zijn en/of naar het front gestuurd zijn. Het is nu een gok dat er nog 150k over zijn, maar als je de dagelijkse getallen pakt en die doortrekt naar aantal gewonden, zijn die 150k er al aardig doorheen.
⚡⚡⚡#Russia plans to additionally mobilize another 500,000 Russians for offensive operations against #Ukraine, Skibitsky, spokesman for the Main Intelligence Directorate of the Ministry of Defense.1/2⬇️#UkraineRussianWar #UkraineWillWin #Ukrainian #UkrainianArmy pic.twitter.com/KM7174uiPA
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 6 januari 2023
2/2
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 6 januari 2023
According to intelligence, the #Russian authorities plan to announce additional mobilization on January 15.
They decided to throw #Ukraine with corpses🤔#UkraineRussianWar #UkrainianArmy#UkraineWillWin #Ukrainian #russiaisateroriststate #Ukraine #Ukraina
Putin zal het toch echt een oorlog moeten gaan noemen als dit zo gaat.
/edit:
TikTok challenge vibes: ‘how do you say the war is going bad, without saying the war is going bad’
[ Voor 39% gewijzigd door YakuzA op 06-01-2023 23:10 ]
PSN
Ik hoop dat ze genoeg body-bags en kisten meenemen...YakuzA schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:07:
Oef:
[Twitter][Twitter]
Putin zal het toch echt een oorlog moeten gaan noemen als dit zo gaat.
/edit:
TikTok challenge vibes: ‘how do you say the war is going bad, without saying the war is going bad’

[ Voor 65% gewijzigd door Fiber op 06-01-2023 23:36 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
*knip* s.v.p. niet op de manhoevenpe schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:07:
[...]
Want volgens dit filmpje is N-Soledar en de zoutmijn niet ingenomen. Sterker nog ze zijn vanachter aangevallen via tunnels.
Wat betreft Bakhmutske daar hebben we een drone video van gezien, dat is vrijwel volledig verwoest. Wat valt er dan nog te verdedigen? Zonnebloemzaadjes?
*knip* laten we het neutraal houden. Een droog "Blijkbaar wel" volstaat dan.Zo slecht gaat het ook weer niet met de Russen.
[ Voor 20% gewijzigd door teacup op 07-01-2023 21:08 ]
https://www.buienradar.nl/weer/bakhmut/ua/712959/5daagse
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Over uren voor de drones met infrarood camera's. Makkelijker mensen spotten gaat bijna niet. Helaas geldt dat ook voor de russen als die IR drones hebben.Fiber schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:40:
Ben zeer benieuwd wat dat komende dagen gaat betekenen voor de strijd.
Het grootste gedeelte is teruggewonnen voor de mobilisatie. Na de mobilisatie is alleen Kherson veroverd, wat niet meer op grote schaal verdedigd werd. De mobiks werden alleen ingezet om de aftocht van de ervaren troepen en het materieel te helpen.redwing schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:10:
[...]
Voorlopig is het Oekraine die de grens nog steeds opschuift in hun voordeel. Dat er 1 plekje te vinden is waar het de andere kant op gaat is jammer, maar bij b.v. Kreminna komen ze gestaag (maar ook langzaam) dichterbij)
[...]
Voorlopig hebben ze al laten zien dat ze dat prima lukt. Meer dan de helft van wat rusland in deze oorlog heeft bezet hebben ze al terug.
Er is nu in feite sinds Kherson een impasse. Hoe kan UA op deze manier ooit meer terrein terugveroveren (namelijk de Donbas, Luhansk en de Krim!) dan de Russen überhaupt gewonnen hebben sinds 24 februari?
Dat is in de huidige situatie gewoon niet mogelijk. De pre-24 februari grenzen wordt al heel heel heel moeilijk, zo niet onmogelijk als Rusland inderdaad nog 500.000 mannen in uniform erbij krijgt.
Er zijn op dit moment eigenlijk drie opties:
- Steun uit het westen blijft gelijk -> dit conflict blijft militair grosso modo in evenwicht en gaat heel lang (jaren) duren
- Het westen gaat eindelijk echt all in qua steun. Tanks, vliegtuigen, etc -> zoveel verliezen van de Russen in korte periodes dat het niet te repareren is met mobilisatie en UA grote doorbraken heeft
- Het westen durft niet all in te gaan, en zal Zelensky pushen om voor een deal met de duivel te gaan.
Om maar een Amerikaanse generaal te quoten:Requiem19 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:46:
[...]
Het grootste gedeelte is teruggewonnen voor de mobilisatie. Na de mobilisatie is alleen Kherson veroverd, wat niet meer op grote schaal verdedigd werd. De mobiks werden alleen ingezet om de aftocht van de ervaren troepen en het materieel te helpen.
Er is nu in feite sinds Kherson een impasse. Hoe kan UA op deze manier ooit meer terrein terugveroveren (namelijk de Donbas, Luhansk en de Krim!) dan de Russen überhaupt gewonnen hebben sinds 24 februari?
‘It is going slow, until it goes fast’
Die opmerking sloeg op attrition warfare.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 06-01-2023 23:52 ]
PSN
Mobiliteit. Er is een kort moment voordat de eerste lichting van de moblisatie in zijn geheel wordt ingezet. 2e heeft een paar maanden nodig voordat ze inzetbaar zijn. Op dat moment kan er gefocused worden op het vernietigen en controleren van de aanvoerlijnen. Schakel die uit en controleer de punten en de infanterie zonder transport raakt door de voorraden heen.Requiem19 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:46:
[...]
De grond is nu nog te slecht daarvoor maar dat gaat veranderen.
De adder onder dat hele leopard-verhaal is natuurlijk wel dat Duitsland, als producent, toestemming moet geven voor de export.
Als er nu ook nog ATACMS komen zie ik het positief in.
Met behulp van het nieuwe materiaal doorstoten richting Zee van Azov en vanuit daar Krim/Kerch kunnen bestoken.
Dat betekent, stam + t .
Helaas is de insteek van de Russen in deze oorlog dermate dat veel doden goed zijn voor Oekraïne. Je kan het onmenselijk of misselijk vinden, maar op de manier hoe het front daar werkt is er maar één manier waarop grondgebied veroverd kan worden, en terugtrekken is daar vaak niet bij.Caelorum schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:16:
Het helpt dat we een goede set posts uit het begin van de oorlog hebben om naar terug te grijpen mocht het verheerlijken van de dood van de Russen de spuigaten uitlopen. Naast dat we gelukkig genoeg users hebben die de oorlog, de Russische soldaten, de huurlingen en de Russische staat uit elkaar kunnen houden en daarmee de emoties wat kunnen temperen.
Had ik vandaag hier toevallig al eens benoemd: nst6ldr in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1"
Optie vier: Oekraïne heeft de afgelopen maanden lopen sparen en begint volgende week een groot offensief om ergens de Russische linies te breken en om het zogenaamde Russische lente offensief voor te zijn.Requiem19 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:46:
[...]
[...]
- Steun uit het westen blijft gelijk -> dit conflict blijft militair grosso modo in evenwicht en gaat heel lang (jaren) duren
- Het westen gaat eindelijk echt all in qua steun. Tanks, vliegtuigen, etc -> zoveel verliezen van de Russen in korte periodes dat het niet te repareren is met mobilisatie en UA grote doorbraken heeft
- Het westen durft niet all in te gaan, en zal Zelensky pushen om voor een deal met de duivel te gaan.

[ Voor 59% gewijzigd door Fiber op 07-01-2023 00:01 ]
Kherson is nét anderhalve maand geleden, je verwachtingen omtrent tempo liggen véél te hoog. Rusland kan zich dat tempo veroorloven omdat doden erbij horen, Oekraïne doet daadwerkelijk aan planning om de hoeveelheid doden en gewonden te minimaliseren.Requiem19 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:46:
[...]
Dat is in de huidige situatie gewoon niet mogelijk. De pre-24 februari grenzen wordt al heel heel heel moeilijk, zo niet onmogelijk als Rusland inderdaad nog 500.000 mannen in uniform erbij krijgt.
De drie opties die je voorstelt zijn bijzonder voorbarig.
Security formula:
— Oleksii Reznikov (@oleksiireznikov) 6 januari 2023
The missile power of the “world's second army” is inversely proportional to the strictness of sanctions compliance multiplied by the strength of Ukrainian air defense. pic.twitter.com/nYoQJYzvjq

PSN
Alleen Kherson maar wat totaal onverdedigd was en bewust door rusland opgegeven? Of was de bevoorrading daar zo onder druk komen te staan dat zelfs zoveel mobiks het verschil niet meer hadden kunnen maken? Ik vind dit dus echt doomdenken, want deze vraag wordt iedere keer op dezelfde manier gesteld. Eerst rond Kyiv, waar de russen noodgedwongen terug moesten trekken, daarna in het noordoosten, gevolgd door Cherson. En na iedere doorbraak werd er wel weer een reden verzonnen waarom het nu niet meer mogelijk zou zijn voor Oekraine. En ook nu weer met de mobiks wordt vergeten dat de oorlog al binnen een paar maanden werd gevochten door het grootste gedeelte van het russische leger, en dat was toen groter dan wat er over is met de mobiks erbij.Requiem19 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:46:
[...]
Het grootste gedeelte is teruggewonnen voor de mobilisatie. Na de mobilisatie is alleen Kherson veroverd, wat niet meer op grote schaal verdedigd werd. De mobiks werden alleen ingezet om de aftocht van de ervaren troepen en het materieel te helpen.
Je vergeet de optie waarbij rusland zoveel aan het verliezen is dat ze niet vol kunnen houden wat ze aan het doen zijn. In het begin konden ze grootschalig aanvallen, in de tussentijd zijn ze naar jouw idee al super bezig omdat ze bij Bakhmut met het voltallige russische leger (het leger dat als 2e van de wereld werd beschouwd) een kleine winst kunnen maken. En dat terwijl ze dagelijks duizenden mensen verliezen (doden+gewonden). Waarbij het materieel (zowel voertuigen als wapens) steeds verder naar de middeleeuwen gaat.Dat is in de huidige situatie gewoon niet mogelijk. De pre-24 februari grenzen wordt al heel heel heel moeilijk, zo niet onmogelijk als Rusland inderdaad nog 500.000 mannen in uniform erbij krijgt.
Als de steun van het westen op de huidige manier doorgaat (steeds meer en zwaardere wapens), kan dit alleen maar eindigen in een bloedbad voor de russen. Daar hoeft helemaal niet all in voor gegaan worden. Bij zowel optie 1 als 2 zal rusland steeds verder worden teruggedrongen. Optie 2 zie ik voorlopig niet gebeuren omdat we in de tussentijd al niet veel last van de oorlog meer hebben (en bovenal een einde van de oorlog niet zal zorgen dat die last minder wordt)
Laten we wel wezen, bottom-line is dat rusland met zijn beste troepen en al een grote mobilisatie nu 1 plaatsje wat dichter aan het benaderen is. Iets waar ze al meerdere maanden mee bezig zijn en in de tussentijd zijn ze honder-duizenden troepen verloren (doden+gewonden) en heel veel materieel. Als je dit doortrekt naar volgende veroveringen, komt het er op neer dat ze met een mobilisatie van 500k man, 10 km Oekraine kunnen veroveren over een breedte van een paar km. Waarbij de echte MBTs die binnenkort op het slagveld gaan komen niet eens zijn meegenomen.
Wat Oekraine steevast doet is eerst de bevoorrading uitschakelen, daarna de boel uithollen en dan pas aanvallen. Dat kost een paar maanden per stuk land, maar zorgt er wel voor dat er minder doden vallen dan de manier van de russen. Cherson is nog niet eens een paar maanden geleden, dus wacht eerst maar eens af wat er de komende maanden gaat gebeuren. Ik verwacht iig nog wel ergens een offensief, en niet bij Bakhmut waar nu de beste russische troepen staan.
[removed]
Wat inderdaad precies de manier is waarop Oekraine tot nu toe de boel heeft aangepakt.YakuzA schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:52:
[...]
Om maar een Amerikaanse generaal te quoten:
‘It is going slow, until it goes fast’
Die opmerking sloeg op attrition warfare.
[removed]
De slag om Soledar duurt al vijf maanden, aan dit tempo duurt het nog 50 jaar om de rest van de Donbas in te nemen. Ik neem aan dat de doelstellingen van het Kremlin niet haalbaar zijn, of er moet iets veranderen qua tempo.redwing schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 00:53:
[...]
Laten we wel wezen, bottom-line is dat rusland met zijn beste troepen en al een grote mobilisatie nu 1 plaatsje wat dichter aan het benaderen is. Iets waar ze al meerdere maanden mee bezig zijn en in de tussentijd zijn ze honder-duizenden troepen verloren (doden+gewonden) en heel veel materieel. Als je dit doortrekt naar volgende veroveringen, komt het er op neer dat ze met een mobilisatie van 500k man, 10 km Oekraine kunnen veroveren over een breedte van een paar km. Waarbij de echte MBTs die binnenkort op het slagveld gaan komen niet eens zijn meegenomen.
BREAKING:
— Visegrád 24 (@visegrad24) 6 januari 2023
The Polish Prime Minister @MorawieckiM and @ Defense Minister @mblaszczak have announced that they will hold a rare joint press conference tomorrow at 2:20 PM.
Unusual to announce a presser in such short notice.
The Polish internet is swirling with rumors.
Leopards? pic.twitter.com/lcNcwcc15D
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Beetje zoals de Duitse degelijkheid. Traag en duur maar dan heb je ook wat
Toch valt dat wel mee. Deze cijfers zijn van eind November 2022:
Uit cijfers tot eind november blijkt dat Duitsland een van de belangrijkste bondgenoten van Oekraïne is geworden. Met de ruim zeven miljard euro die Duitsland via de EU bijdraagt is het na de Verenigde Staten zelfs de grootste.

De EU doet dus eigenlijk haar dingetje in dit conflict, met Oost-Europa die voorop loopt.Ook betaalt Duitsland miljarden euro's via de EU-fondsen aan Oekraïne. Op die manier worden de salarissen van duizenden Oekraïense ambtenaren doorbetaald. In november haalde de Europese Unie ook de Verenigde Staten in als het gaat om totale steun. Wel geeft de VS nog steeds vele malen meer uit aan wapenleveranties dan welk land dan ook.
:strip_exif()/f/image/IM7yolD58zhwORSnSvMa3PRT.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien wat 'tegenvallende' cijfers. Maar bedenk je dat het momenteel kerst is in Oekraine (en Rusland). Wellicht heeft de legerleiding de soldaten wat rust gegeven.
Maar zelfs dan nog, 490 mensenlevens.....
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Verwijderd
met combined arms hadden ze de Donbas al veroverd, maar de Russische luchtmacht faalt sinds het begin.XWB schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 00:59:
[...]
De slag om Soledar duurt al vijf maanden, aan dit tempo duurt het nog 50 jaar om de rest van de Donbas in te nemen. Ik neem aan dat de doelstellingen van het Kremlin niet haalbaar zijn, of er moet iets veranderen qua tempo.
Ze is gevaarlijk, maar zonder luchtoverwicht veeg je de Donbas niet schoon.
Nu hebben ze alleen infanterie en artillerie, met zo nu en dan wat luchtsteun. Een paar drones.
En ja, dan gaat het traag.
Dan red je het niet, zelfs niet tegen een underdog, die met de dag sterker wordt en het initiatief overneemt.
Maar goed, na Soledar en Bakhmut ligt de weg open en zou het best kunnen dat ze iets meer meters maken, tot de volgende verdedigingslinies van UA uiteraard.
Linie na linie na linie. Allemaal opgebouwd sinds 2014 en door de trage Russische opmars elders.
Dan blijft het kruipen voor de Russen.
Verwijderd
welke 'echte' MBT's? Je bedoelt de volgende lichting uit de opslag, omdat de eerste actieve lichting van 3000 tanks al vernietigd is?redwing schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 00:53:
[...]
Waarbij de echte MBTs die binnenkort op het slagveld gaan komen niet eens zijn meegenomen.
Wat Oekraine steevast doet is eerst de bevoorrading uitschakelen, daarna de boel uithollen en dan pas aanvallen. Dat kost een paar maanden per stuk land, maar zorgt er wel voor dat er minder doden vallen dan de manier van de russen. Cherson is nog niet eens een paar maanden geleden, dus wacht eerst maar eens af wat er de komende maanden gaat gebeuren. Ik verwacht iig nog wel ergens een offensief, en niet bij Bakhmut waar nu de beste russische troepen staan.
Ik verwacht dat het zal gaan om Kreminna/Svatove, ofwel als afleiding voor Tokmak, of andersom.
De aanvallen op doelen achter de linies in Tokmak en Melitopol zijn er al even, net als UA dat deed bij Kherson. En toen kwamen ze ineens met een hap uit Charkiv.
Misschien dat ze het nu omdraaien? Eerst pushen bij Svatove en dan ineens toch aankloppen in Tokmak.
Als de Russen de noordelijke Donbas kwijtraken (Svatove/Starobilsk) wordt de hoofdroute voor troepenversterkingen voornamelijk het Rostov-front vanuit het zuid-oosten. Dan zou daar een push naar Melitopol ideaal zijn zodat ze himars kunnen richten op de ophoping van materiaal vanuit Rostov. Terwijl de Russen zich terugtrekken op de Krim en daar de landtongen proberen te verdedigen.
Dan wordt de RF-verdedigingslinie bij Mariupol de volgende frontlinie.
Mocht dat het doel zijn, dan krijgen we eerst nog een ineenstortend front bij Svatove waarbij de Russen zich terugtrekken naar Starobilsk.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2023 09:33 ]
https://www.reddit.com/r/...ealities_of_life_for_afu/
Vrij brute, uitputtende situatie - waarbij het er niet naar uit ziet dat iemand aan het winnen is als je de gezichten van deze mensen ziet.
Merry Christmas.
🗺️UA General Staff says during the last 24h, the Defense Forces repelled RU attacks in the vicinity of following settlements:
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 7 januari 2023
- Stelmakhivka, Makiivka, Dibrova, Bilohorivka (Donetsk O.)
- Soledar, Silj, Krasna Hora, Pidhorodne, Bakhmut...
1/2#UkraineRussiaWar pic.twitter.com/dAm5tdv7gA
2/2
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 7 januari 2023
and Klishchiivka, Ozeryanivka, Pervomaiske, Marinka, Pobieda (Donetsk O.)
Soledar:
Many people reporting heavy fighting in small town of Soledar (near Bakhmut), & Russian troops have captured parts of it. However, a report from the centre of Soledar said to be from this morning - says Ukrainian Paras "confidently" still hold 95% of town https://t.co/j3K8YikIic
— Glasnost Gone (@GlasnostGone) 7 januari 2023
En dit bestaat alleen in Putin’s hoofd:
Russian dictator Vladimir Putin’s announcement that Russian forces will conduct a 36-hour ceasefire between Jan. 6 and Jan. 7 in observance of Russian Orthodox Christmas is likely an information operation intended to damage Ukraine’s reputation.https://t.co/6XWFDt0D24
— The New Voice of Ukraine (@NewVoiceUkraine) 7 januari 2023
En bij een nieuw jaar horen nieuwe voornemens:
Putin reckons if he can drag out the war long enough, the West will tire of supporting Ukraine - and he's prepared to throw another 1/2 million Russians into the meat-grinder to do it. It's vital Ukraine gets more arms fast so it can defeat Russia quickly. https://t.co/kMmRslEBkY
— Euan MacDonald (@Euan_MacDonald) 7 januari 2023
Die medewerkers zien we nooit meer terug als UA die centrale weer terug weet te krijgen:
'Russians force 3,000 employees of Zaporizhzhia Nuclear Power Plant to obtain Russian passports' https://t.co/amRPFsOFsi
— Hans de Vreij (@hdevreij) 7 januari 2023
Ben blij met de nieuwe toegezegde steun, maar zie momenteel weinig rosekleurigs gebeuren. Zo lang de Russen er warmer bij zitten dan de mensen in UA gaan ze dit nog lang, heel lang, rekken.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik bedoelde eigenlijk andersom, de MBTs die Oekraine gaat krijgen. Vanuit rusland is het duidelijk dat het materieel niet beter zal gaan worden en de tanks voor UA waar nu over gesproken wordt zijn daarmee stukken beter. Zodra er daarvan ingezet gaan worden zal het aanvallen voor rusland weer een stukje moeilijker worden.Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:32:
[...]
welke 'echte' MBT's? Je bedoelt de volgende lichting uit de opslag, omdat de eerste actieve lichting van 3000 tanks al vernietigd is?
Precies dit. Dat de russen nu iets progressie maken op het ene front wil niet zeggen dat ze daarmee het initiatief krijgen. Bij de eerdere aanvallen van UA zag je ook dat ze bepaalde linies vooral verdedigden, maar wel minimaal om de lijn te houden. Om daarna ergens anders een grotere opbouw te hebben die ergens doorbreekt.Ik verwacht dat het zal gaan om Kreminna/Svatove, ofwel als afleiding voor Tokmak, of andersom.
De aanvallen op doelen achter de linies in Tokmak en Melitopol zijn er al even, net als UA dat deed bij Kherson. En toen kwamen ze ineens met een hap uit Charkiv.
Misschien dat ze het nu omdraaien? Eerst pushen bij Svatove en dan ineens toch aankloppen in Tokmak.
Als de Russen de noordelijke Donbas kwijtraken (Svatove/Starobilsk) wordt de hoofdroute voor troepenversterkingen voornamelijk het Rostov-front vanuit het zuid-oosten. Dan zou daar een push naar Melitopol ideaal zijn zodat ze himars kunnen richten op de ophoping van materiaal vanuit Rostov. Terwijl de Russen zich terugtrekken op de Krim en daar de landtongen proberen te verdedigen.
Dan wordt de RF-verdedigingslinie bij Mariupol de volgende frontlinie.
Mocht dat het doel zijn, dan krijgen we eerst nog een ineenstortend front bij Svatove waarbij de Russen zich terugtrekken naar Starobilsk.
[removed]
Dit topic is gesloten.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid