Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 34 Laatste
Acties:
  • 504.834 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk andersom, de MBTs die Oekraine gaat krijgen. Vanuit rusland is het duidelijk dat het materieel niet beter zal gaan worden en de tanks voor UA waar nu over gesproken wordt zijn daarmee stukken beter. Zodra er daarvan ingezet gaan worden zal het aanvallen voor rusland weer een stukje moeilijker worden.

[...]

Precies dit. Dat de russen nu iets progressie maken op het ene front wil niet zeggen dat ze daarmee het initiatief krijgen. Bij de eerdere aanvallen van UA zag je ook dat ze bepaalde linies vooral verdedigden, maar wel minimaal om de lijn te houden. Om daarna ergens anders een grotere opbouw te hebben die ergens doorbreekt.
en als Hodges zegt dat hij verwacht dat UA de Krim eind augustus heeft heroverd, dan zullen ze waarschijnlijk de voorbereidende werkzaamheden voor het zomeroffensief tussen nu en april moeten uitvoeren, namelijk RF terugdrijven naar Starobilsk en de landbrug doorbreken richting Mariupol.
Of ze dat nu al zouden kunnen of moeten wachten op 'onze' tanks ben ik razend benieuwd naar.
Ben bang dat ze dat niet kunnen. Danilov zei al dat beide partijen nu ongeveer even sterk zijn en in deadlock zitten qua mogelijkheden. Maar dat kan natuurlijk ook een momentopname zijn (de nieuwe tanks etc. nog niet binnen) of een psyop.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2023 10:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Dat de Westerse levering van materieel nu aanzienlijk wordt opgeschaald wordt zegt natuurlijk ook wel iets. Het is naast een sterk signaal naar het Kremlin ook een teken dat 'Merica er vertrouwen in heeft.

Heel cru gesteld: denken wij hier nu echt dat de Amerikanen dit soort spullen sturen als zij inschatten dat het een aflopende zaak is voor Oekraïne? Ik vind dat een vrij naïeve insteek eerlijk gezegd. Met alle respect voor Oekraïne, ik verwacht echt niet dat de Amerikanen zich emotioneel hebben vastgebeten in dit conflict.

Met de intel die zij hebben geloof ik eerder dat ze hier (nog altijd) een goede kans zien om voor een relatieve spotprijs het russische leger verder te decimeren en de superieure Westerse wapensystemen te promoten.

Wij kunnen speculeren wat we willen en blijven afvragen hoe Oekraïne gebieden ooit terug gaat bevrijden, wat schieten we daar mee op? Het is en blijft allemaal leunstoel speculatie. We kunnen ook speculeren over de inzetting van een russisch atoomwapen en wat het effect zou zijn van een levering van 15 miljoen kaneelstokken aan het front.

Of we kunnen kijken naar wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:04:
Dat de Westerse levering van materieel nu aanzienlijk wordt opgeschaald wordt zegt natuurlijk ook wel iets. Het is naast een sterk signaal naar het Kremlin ook een teken dat 'Merica er vertrouwen in heeft.

Heel cru gesteld: denken wij hier nu echt dat de Amerikanen dit soort spullen sturen als zij inschatten dat het een aflopende zaak is voor Oekraïne? Ik vind dat een vrij naïeve insteek eerlijk gezegd. Met alle respect voor Oekraïne, ik verwacht echt niet dat de Amerikanen zich emotioneel hebben vastgebeten in dit conflict.

Met de intel die zij hebben geloof ik eerder dat ze hier (nog altijd) een goede kans zien om voor een relatieve spotprijs het russische leger verder te decimeren en de superieure Westerse wapensystemen te promoten.

Wij kunnen speculeren wat we willen en blijven afvragen hoe Oekraïne gebieden ooit terug gaat bevrijden, wat schieten we daar mee op? Het is en blijft allemaal leunstoel speculatie. We kunnen ook speculeren over de inzetting van een russisch atoomwapen en wat het effect zou zijn van een levering van 15 miljoen kaneelstokken aan het front.

Of we kunnen kijken naar wat er gebeurd.
maar het blijft toch leuk om proberen in te schatten wat er zal kunnen gaan gebeuren? Gewoon op realistisch vlak dan he, dus die kernwapens zijn voor het fantasieboek.
Maar welk front gaat bewegen en met welk doel?
Denk dat we allemaal wel onze muntjes gezet hebben op Tokmak :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 18:19
Als thuis zit generaal gok ik dat UA in zuiden een poging gaat wagen om richting Melitopol en de kust te komen. Er zijn aardig wat grote aanvallen/resultaten geweest in de gebieden achter de frontlinie daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kadett schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:10:
Als thuis zit generaal gok ik dat UA in zuiden een poging gaat wagen om richting Melitopol en de kust te komen. Er zijn aardig wat grote aanvallen/resultaten geweest in de gebieden achter de frontlinie daar.
als de ze Krim willen veroveren lijkt me dat sowieso een eerste stap. Ik zie namelijk weinig opties voor een amfibische landing. Tenzij UA een nieuwe marine krijgt van Turkije, Roemenië of Bulgarije. Andere schepen kunnen en mogen namelijk niet door de Bosphorus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:12:
[...]

als de ze Krim willen veroveren lijkt me dat sowieso een eerste stap. Ik zie namelijk weinig opties voor een amfibische landing. Tenzij UA een nieuwe marine krijgt van Turkije, Roemenië of Bulgarije. Andere schepen kunnen en mogen namelijk niet door de Bosphorus.
Mogen? Het is inmiddels al oorlog. Verandert dat de regels niet enigszins? Vraag is wel of een zeeslag nu het meest wenselijke scenario is natuurlijk.

@Verwijderd denk dat dat een aardige analyse is. Het zal de VS hoogstwaarschijnlijk worst wezen of de Krim en Donbas bij Rusland of Oekraïne horen.

Putin een pak slaag geven zal een stuk hoger op de prioriteitenlijst staan.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 07-01-2023 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-09 17:54
Requiem19 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:46:
[...]

Het grootste gedeelte is teruggewonnen voor de mobilisatie. Na de mobilisatie is alleen Kherson veroverd, wat niet meer op grote schaal verdedigd werd. De mobiks werden alleen ingezet om de aftocht van de ervaren troepen en het materieel te helpen.

Er is nu in feite sinds Kherson een impasse. Hoe kan UA op deze manier ooit meer terrein terugveroveren (namelijk de Donbas, Luhansk en de Krim!) dan de Russen überhaupt gewonnen hebben sinds 24 februari?

Dat is in de huidige situatie gewoon niet mogelijk. De pre-24 februari grenzen wordt al heel heel heel moeilijk, zo niet onmogelijk als Rusland inderdaad nog 500.000 mannen in uniform erbij krijgt.

Er zijn op dit moment eigenlijk drie opties:

- Steun uit het westen blijft gelijk -> dit conflict blijft militair grosso modo in evenwicht en gaat heel lang (jaren) duren
- Het westen gaat eindelijk echt all in qua steun. Tanks, vliegtuigen, etc -> zoveel verliezen van de Russen in korte periodes dat het niet te repareren is met mobilisatie en UA grote doorbraken heeft
- Het westen durft niet all in te gaan, en zal Zelensky pushen om voor een deal met de duivel te gaan.
Het is niet Zalensky die dan de "Deal met de Duivel" maakt maar Europa.

Denk aub niet dat als P. de deal krijgt, dat hij stil gaat zitten.

Rusland bevolking leeg roven om het leger uit te breiden/moderniseren is de routekaart,
en "straks" weer terugkomen voor wéér een "stukje" Nazi-Europa is het volgende senario.

Hij heeft geleerd van fouten, en zal nog 10x meer granaten, raketten etc afschieten.
En dan wéér een deal met de duivel?

Het zou het stomste zijn wat Europa/ en vele andere supporters kunnen toestaan.

WEG = WEG uit Ukraine, en dan NAVO maken en de geest is terug in de fles.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:41
Die Bradley's zijn al bijna in Ukraine. Blijkt al weer dat het nieuws achterloopt op de levering ;-)

https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
Kadett schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:10:
Kreminna veroveren gaat de Russen ook heel erg veel pijn doen, hun bevoorrading gaat over het spoor daar.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
merlin1201 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:29:
Die Bradley's zijn al bijna in Ukraine. Blijkt al weer dat het nieuws achterloopt op de levering ;-)

https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3
Of dit is niet wat er uiteindelijk geleverd gaat worden (ook color-wise), maar het trainingsmaterieel voor training op oefenterreinen in Bulgarije.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kadett
asing schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Kreminna veroveren gaat de Russen ook heel erg veel pijn doen, hun bevoorrading gaat over het spoor daar.
Nu steeds zwaarder materieel en wapens komen net als die Bradleys die allang onderweg waren toen Biden hints gaf naar levering zonder officiële bevestiging.

Dat de ATACMS allang ergens in Duitsland/Polen klaar liggen in opslag en zodra het offensief echt gaat beginnen officiële berichtgeving naar buiten komt 1 minuut voordat ze de lucht in gaan richting Kerch brug. 3 van die ATACMS op elk brugdeel en RU is kreupel geslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:59
YakuzA schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:28:
[...]

Er worden al Oekrainse piloten in de VS opgeleid.
De VS wil alleen niet aangeven op welke vliegtuigen ze aan het trainen zijn:
Juli 2022: https://www.defensenews.c...ilots-to-use-us-aircraft/
October 2022: https://mil.in.ua/en/news...ith-western-fighter-jets/
Met de geplande intrede van de F-35 komen er de volgende jaren wel wat F-16's op de markt (België, Nederland, Noorwegen, Denemarken, Polen(?)). Voor de US zou het goed zijn dat die beestjes nog wat vlieguren maken, verkoop van reserve-materiaal, training, misschien hier en daar nog een upgrade.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:01:
[...]

en als Hodges zegt dat hij verwacht dat UA de Krim eind augustus heeft heroverd, dan zullen ze waarschijnlijk de voorbereidende werkzaamheden voor het zomeroffensief tussen nu en april moeten uitvoeren, namelijk RF terugdrijven naar Starobilsk en de landbrug doorbreken richting Mariupol.
Of ze dat nu al zouden kunnen of moeten wachten op 'onze' tanks ben ik razend benieuwd naar.
Ben bang dat ze dat niet kunnen. Danilov zei al dat beide partijen nu ongeveer even sterk zijn en in deadlock zitten qua mogelijkheden. Maar dat kan natuurlijk ook een momentopname zijn (de nieuwe tanks etc. nog niet binnen) of een psyop.
De Krim is gemakkelijker te heroveren dan de Donbass wegens geografie dat het toepassen van de Kherson-strategie mogelijk maakt.

Het kan langs beperkt aantal routes bevoorraad worden, de Krimbrug en de landbrug via Melitopol. De Krimbrug is al 1 keer geraakt en het is kwestie van tijd dat het nog eens gebeurt. De landbrug doorbreken hoeft niet te betekenen dat het Oekraïense leger tegen de zee van Azov moeten staat, maar kunnen de regio vol partizanen, special forces,... pompen om de vrachtwagens, bussen,... op de wegen lastig te vallen.

Als het echt moet, dan kan het kanaal naar de Krim afgesloten worden om te zien hoe snel miljoenen etnische Russen van een jaren 80 Ethiopische hongersnood wegrennen. Op deze manier kan de naoorlogse demografie van Krim bepaald worden.

Sommigen zijn veel te gemakkelijk geïmponeerd door grote aantallen zoals nog eens half miljoen mobiks erbij. Terwijl anderen wijzen op het gebrek aan trainers, materiaal, logistiek,...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kan mij voorstellen dat Polen ook nog extra materiaal wil sturen nu Duitsland en Frankrijk pantservoertuigen sturen. Voor Polen is deze oorlog de kans om mee te doen met de grotere landen:

Er was een oorlog in Oekraïne voor nodig, maar Polen heeft eindelijk de aandacht van Europa

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
XWB schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:53:
[...]

Kan mij voorstellen dat Polen ook nog extra materiaal wil sturen nu Duitsland en Frankrijk pantservoertuigen sturen. Voor Polen is deze oorlog de kans om mee te doen met de grotere landen:

Er was een oorlog in Oekraïne voor nodig, maar Polen heeft eindelijk de aandacht van Europa
Niet alleen meedoen. Voor Polen en de Baltische Staten valt of staat alles met geven van steun aan UA. Als RU wint staat het leger namelijk direct aan hun grenzen. Die angst voelen Duitsland en Frankrijk een stuk minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Hm, blijkbaar zit Oekraïne toch nog in de zoutmijn en waren de berichten over Soledar lichtelijk overdreven.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:04:
Hm, blijkbaar zit Oekraïne toch nog in de zoutmijn en waren de berichten over Soledar lichtelijk overdreven.

[Twitter]

[Twitter]
die zoutmijn is sowieso een fort op zich. Misschien nog wel 'erger' dan Azovstal, dus daar krijg je UA niet zomaar uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kadett

[Twitter]

[Twitter]
Als je RfU op youtube mag geloven was het deels een val om RU troepen Soledar in te laten trekken en uitgangen van die zoutmijn die uitkomen in Soledar zelf, benutten UA troepen nu om hit and run tactics uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:19:
[...]

Mogen? Het is inmiddels al oorlog. Verandert dat de regels niet enigszins? Vraag is wel of een zeeslag nu het meest wenselijke scenario is natuurlijk.
het is oorlog, dus nu mogen schepen die niet geregistreerd staan als zijnde van de landen grenzend aan diezelfde Zwarte Zee (en onderdeel van de Zwarte Zee vloot) sowieso niet door de Bosphorus.

Maar in principe heeft UA de zeeslag al gewonnen, zonder vloot. De Moskva is gezonken en de rest van de vloot blijft uit de buurt van de UA-zuidkust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kadett schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:11:
[...]

Als je RfU op youtube mag geloven was het deels een val om RU troepen Soledar in te laten trekken en uitgangen van die zoutmijn die uitkomen in Soledar zelf, benutten UA troepen nu om hit and run tactics uit te voeren.
en anders Soledar in laten trekken (toch al kapot en onverdedigbaar) en daarna een himars erop als de Russen aan hun overwinningsvodka zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:10:
[...]

die zoutmijn is sowieso een fort op zich. Misschien nog wel 'erger' dan Azovstal, dus daar krijg je UA niet zomaar uit.
In elk geval niet met straatgevechten. Het zou logischer zijn om Soledar te omsingelen, dan vertrekt de AFU vanzelf wel en zijn er geen dure straatgevechten nodig.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:12:
[...]

en anders Soledar in laten trekken (toch al kapot en onverdedigbaar) en daarna een himars erop als de Russen aan hun overwinningsvodka zitten.
Ik vraag me af of dat gaat lukken. Immers heeft die mijn een heleboel uitgangen. Ik denk dat dat heel lastig voor UA zou zijn, gezien ze dan iedere exit met een HIMARS zouden moeten bestoken. Niet dat het voor Rusland eenvoudiger is om al die uitgangen in de tang te nemen...

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
[...]

Ze mogen niet, omdat het oorlog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:18:
[...]

Ik vraag me af of dat gaat lukken. Immers heeft die mijn een heleboel uitgangen. Ik denk dat dat heel lastig voor UA zou zijn, gezien ze dan iedere exit met een HIMARS zouden moeten bestoken. Niet dat het voor Rusland eenvoudiger is om al die uitgangen in de tang te nemen...
niet de zoutmijn maar Soledar zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Misschien dat de US nog wat zwaar geschut gaat sturen:

[Twitter: https://twitter.com/SmartUACat/status/1611656029879603202]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

Het is juist vanwege de oorlog dat die schepen niet door de Bosphorus varen, Turkije heeft die blokkade opgeworpen.

En dat kunnen ze dankzij Wikipedia: Verdrag van Montreux

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:19:
[...]

niet de zoutmijn maar Soledar zelf.
Hoeveel honderden/duizenden Himars raketten wil je daar op gooien? Het zijn precisiewapens, heel nuttig om specifiek een doelwit uit te schakelen, niet tegen infanterie die door een hele stad zitten.
Kadett schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:11:
[...]

Dat is wel hetzelfde excuus als wat we elke keer van de Russen hoorde als ze terug moesten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
XWB schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:22:

[Twitter]
Bosporus is diep genoeg dat een onderzeëer onder water er doorheen kan. Weet niet of Turkije sonar apparatuur heeft staan hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:27:
[...]

Hoeveel honderden/duizenden Himars raketten wil je daar op gooien? Het zijn precisiewapens, heel nuttig om specifiek een doelwit uit te schakelen, niet tegen infanterie die door een hele stad zitten.

[...]

Dat is wel hetzelfde excuus als wat we elke keer van de Russen hoorde als ze terug moesten trekken.
maar ze zitten niet door een hele stad heen.
Ze zitten gewoon met z'n allen gezellig in 1 of 2 gebouwen, met hun kont bovenop nieuw aangevoerde munitie. Dat zien we vaker, dus ik zou niet weten waarom niet nu ook niet >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Met de nieuwe wapenleveringen gaat Oekraïne de derde en voorlaatste fase van de oorlog in.

Ukraine entering penultimate stage of war, says top security official
Ukraine is now entering the penultimate, offensive stage of the war, the Secretary of Ukraine’s National Security and Defense Council, Oleksiy Danilov.
De oorlog kan ik vier fases beschreven worden, de eerste drie daarvan als volgt:
Danilov divided the war into four stages and noted the main weapons that the allies were supplying to Ukraine for each stage:

- January 2022 – guerrilla war (the NLAW anti-tank missiles, the Stinger anti-aircraft missiles, the Javelin anti-tank missiles);

- June 2022 – defensive and counteroffensive war (the HIMARS multiple launch rocket system, the M777 howitzer, the Harpoon missiles, the GMLRS projectiles, Excalibur, the PzH 2000 self-propelled gun, the IRIS self-propelled gun, the CAESAR self-propelled howitzer, the Krab self-propelled howitzer;

- 2023 – offensive war (the Bradley and Marder infantry fighting vehicles, the Bastion armored personnel carrier, the AMX-10 RC armored vehicles or “wheeled tanks,” the Patriot air defense system, “and much more, less public and not public at all.”
De laatste en vierde fase zou dan de juridische nasleep worden.
According to the official, the fourth stage will be a “war of justice and retribution.”

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
XWB schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:22:

[Twitter]
Wooohoooo die zijn awesome en de verbeterde versies bevatten Bradley parts.
Dus dat betekend in de lijn van onderhoudt ook beter zolang ze de Bradleys krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
XWB schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:39:

[...]

“and much more, less public and not public at all.”

[...]
Dit stemt mij hoopvol. Ik hoop echt dat ATACMS niet wordt aangekondigd en we opeens van alles op de Krim, de Kerchbrug en wat militaire doelen in Rusland (Rostov??) de lucht in zien gaan.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 17:46
Apache4u schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:56:
[...]

Dit stemt mij hoopvol. Ik hoop echt dat ATACMS niet wordt aangekondigd en we opeens van alles op de Krim, de Kerchbrug en wat militaire doelen in Rusland (Rostov??) de lucht in zien gaan.
Zou juist goed zijn! Het is momenteel een oneerlijk gevecht. Rusland kan vanuit veilig gebied raketten op Oekraïne afschieten. Dat moet worden aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:57:
[...]

Zou juist goed zijn! Het is momenteel een oneerlijk gevecht. Rusland kan vanuit veilig gebied raketten op Oekraïne afschieten. Dat moet worden aangepakt.
Ik bedoelde uiteraard dat ze wel geleverd worden, maar onaangekondigd.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Mektheb schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:05:
[...]

Wooohoooo die zijn awesome en de verbeterde versies bevatten Bradley parts.
Dus dat betekend in de lijn van onderhoudt ook beter zolang ze de Bradleys krijgen.
Volgens de wiki niet?

Paladin, waar de meeste sources over praten, is de A6 variant, en pas de A7 variant deelt chassis delen met de Bradley volgens de wiki.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 07-01-2023 15:04 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:58

Snow_King

Konijn is stoer!

Kadett schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:29:
[...]

Bosporus is diep genoeg dat een onderzeëer onder water er doorheen kan. Weet niet of Turkije sonar apparatuur heeft staan hiervoor.
Dat is wel echt hele rare speculatie imho. De verdragen zijn dat Turkije daar de controle doet. VS en Turkije zijn beide onderdeel van NATO. Ik zou het heel vreemd vinden als de VS dan ineens stiekem onder de neus door van Turkijke een onderzeëer daar heen stuurt.

Met welk doel vervolgens?
Apache4u schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:56:
[...]

Nah, ik zie niet snel gebeuren dat die ATACMS geleverd gaan worden. Zeker niet in alle stilte.

Het moet vooral Rusland afschrikken als ze komen, nietwaar?

Ik denk dat de VS het nog steeds tot <100km wil beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
Snow_King schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:06:
[...]

Dat is wel echt hele rare speculatie imho. De verdragen zijn dat Turkije daar de controle doet. VS en Turkije zijn beide onderdeel van NATO. Ik zou het heel vreemd vinden als de VS dan ineens stiekem onder de neus door van Turkijke een onderzeëer daar heen stuurt.

Met welk doel vervolgens?

[...]

Nah, ik zie niet snel gebeuren dat die ATACMS geleverd gaan worden. Zeker niet in alle stilte.

Het moet vooral Rusland afschrikken als ze komen, nietwaar?

Ik denk dat de VS het nog steeds tot <100km wil beperken.
Ik heb nergens de VS gezegd, ik richt mijn ogen dan veel eerder op de Russische (onderzee) vloot buiten de zwarte zee die nu dus niet de Bosporus door mag vanwege het Verdag.

Dan heeft RU in ene heel veel mobiele platformen om hun kruisraketten af te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:25

bloody

0.000 KB!!

Hm, blijkbaar zit Oekraïne toch nog in de een zoutmijn en waren de berichten over Soledar lichtelijk overdreven.
FIFY
Niet in DE zoutmijn, maar een andere ;)

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Interessant, dit zou wat zijn zeg :)

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
bloody schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:30:
[Twitter]
Is dat goed? Want als de smartphones niet meer bruikbaar zijn voor de mobiks kan UA ook de hogere concentraties ervan niet meer opsporen en bestoken met HIMARS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Kadett schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:33:
[...]

Is dat goed? Want als de smartphones niet meer bruikbaar zijn voor de mobiks kan UA ook de hogere concentraties ervan niet meer opsporen en bestoken met HIMARS.
Dan zou er iig een groot licht gaan branden bij de mensen in Moskou en St Petersburg die nu allemaal lekker (bijna onbekommerd) doorleven.

Maar goed, het is zo'n apart bericht ... even kijken wat er van waar is.
Punt is wel dat Isa het toch vaak bij het rechte eind heeft.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Volgende Ramstein summit is vrijdag over een week. Het is afwachten wat er besproken gaat worden na alle aankondigingen deze week. Misschien de Leopards? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[Twitter]
Het feit dat de Russen erover praten en de rest van de wereld niet, doet vermoeden dat het alleen maar een gerucht is, mogelijk om Amerikaanse technologie verdacht te maken of gewoon uit paranoia.
Ik kan me namelijk niet zo goed voorstellen dat telefoons echt zo'n killswitch bevatten want als dat uitlekt zou het funest voor de fabrikant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
YakuzA schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:03:
[...]

Volgens de wiki niet?

Paladin, waar de meeste sources over praten, is de A6 variant, en pas de A7 variant deelt chassis delen met de Bradley volgens de wiki.
Hmmm dat zou kunnen, moet zeggen ik me sinds dit conflict pas bezig hou met alle ma1 2 2 en BRR2 4 varianten.

Vroeger was het tank is tank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

downtime schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:45:
[...]

Het feit dat de Russen erover praten en de rest van de wereld niet, doet vermoeden dat het alleen maar een gerucht is, mogelijk om Amerikaanse technologie verdacht te maken of gewoon uit paranoia.
Ik kan me namelijk niet zo goed voorstellen dat telefoons echt zo'n killswitch bevatten want als dat uitlekt zou het funest voor de fabrikant zijn.
Dat klinkt inderdaad logisch, ook gezien Isa's vervolgtweet:

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[Twitter]
Ik denk eerder dat Rusland een MITM probeert uit te voeren op alle iOS en Android devices, en/of de heleboel van het internet afkoppelt (muv uiteraard de trollenfabriek in St. Petersburg).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Kadett schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:22:
[...]

Ik heb nergens de VS gezegd, ik richt mijn ogen dan veel eerder op de Russische (onderzee) vloot buiten de zwarte zee die nu dus niet de Bosporus door mag vanwege het Verdag.

Dan heeft RU in ene heel veel mobiele platformen om hun kruisraketten af te sturen.
Welke kruisraketten? Kruisraketten zijn leuk speelgoed... als je ze hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
bloody schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:28:
[...]

FIFY
Niet in DE zoutmijn, maar een andere ;)

[Twitter]
Volgens Google is dat de zoutmijn. Zie deze timestamp:

YouTube: 06 Jan: Genius Move. Russians NEVER EXPECTED THAT | War in Ukraine E...

Misschien zijn dat ook gewoon entry/exit points en zijn die dingen verbonden?

Vergeet niet: Soledar is groot in de breedte:

Afbeeldingslocatie: https://maps.wikimedia.org/img/osm-intl,11,a,a,270x200@2x.png?lang=en&domain=%2F%2Fen.wikipedia.org&title=Soledar&groups=_874824a7e003e2f1f44dd5eadf31deb6789695a5

(Apple Maps verifieert hetzelfde, en zet ook de naam van de stad zoals bovenstaand plaatje beter in het midden dan Google Maps.)

Het westen van Soledar is zonder enige twijfel in handen van UA. De gevechten spelen af in het midden van (hier heeft de hinderlaag plaatsgevonden, tegen het oosten aan, zie timestamp in video). Het oosten is in Russische handen, maar hoe stabiel dat weten we ook niet. Want hier zijn de Russen in de rug aangevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 20:02
Kadett schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:22:
[...]

Wat ik me van eerdere berichtgevingen kan herinneren wordt de Bosporus ook onder water heel goed in de gaten gehouden. Verder ga ik er wel van uit dat er ook wel een Amerikaanse onderzeeer daar in de buurt ligt om mee te kijken. Sowieso blijkt uit eerdere incidenten (b.v. Kursk) dat de Amerikanen vaak beter weten waar de boten zijn dan rusland zelf....

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
XWB schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:39:
Met de nieuwe wapenleveringen gaat Oekraïne de derde en voorlaatste fase van de oorlog in.

Ukraine entering penultimate stage of war, says top security official

[...]

De oorlog kan ik vier fases beschreven worden, de eerste drie daarvan als volgt:

[...]

De laatste en vierde fase zou dan de juridische nasleep worden.

[...]
Precies dit zat ik me vandaag ook te bedenken. Tot nu toe was een van de redenen om geen zwaarder materieel te sturen omdat die offensief gebruikt konden worden. Nu deze geleverd gaan worden zou dat dus ook betekenen dat de verwachting is dat er meer offensief aangevallen zal gaan worden in de nabije toekomst.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[Twitter]
Er wordt gesproken over een mogelijke uitschakeling in heel Rusland? Dat gaat echt never nooit niet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
[Twitter]
Naah, vergeet dat maar. Gaat nooit gebeuren.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:20
Sissors schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:45:
[...]

Er wordt gesproken over een mogelijke uitschakeling in heel Rusland? Dat gaat echt never nooit niet gebeuren.
Vorige keren dat Isa met zulke berichten naar buiten kwam klopte het dat erover gesproken werd, maar bleek het elke keer niet een zinvol gesprek met een kansrijke afloop. Ik noem dat ook wel wensdenken.

Maargoed, dan heeft Rusland vervolgens een fijne buur met inmiddels los van Google gebouwde Android toestellen genoeg - dus echt enorm veel los je er op korte termijn niet mee op. Als ze dit dan toch kunnen dan zou een dagelijkse update van het front pushen naar alle Russische toestellen interessanter zijn.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:51
Er is een foto opgedoken van de frontlinie bij Bakhmut met hoe de velden eruit zien. Het bevat een flink aantal doden. Ik twijfel wel over of dit mag worden gepost in verband met een schokkend beeld, het is wel van veraf. Daarom alleen de tweet waarin de foto staat.

[Twitter: https://twitter.com/Shtirlitz53/status/1611719145065775105?s=20]

De beelden laten overduidelijk WW1 praktijken zien. En voordat iemand begint over de Oekraïense doden. Hier een beeld uit Soledar, die ook aantoon waar de frontlinie deels ligt (bevestigd). Deze is wel minder extreem, maar alsnog alleen de tweet.

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-07 00:36
[Twitter]
Zou dit niet vooral voor de 'conscripts' gaan zodat Rusland de mobieltjes uit kan schakelen en dat er geen signaal uitgezonden kan worden waar UA iets mee kan?

Voor het binnenland lijkt mij dit vrij buitensporig, voor de mobiks zou ik het mij wel voor kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:55
Ik ben op zoek naar beelden van de strijd ten noorden van Kiev in de begindagen van de oorlog (waarschijnlijk is het van 26 februari). Het is een POV filmpje van een UA soldaat die in de bossen vecht met waarschijnlijk een NLAW. Het is een nogal massaal gevecht. Weet iemand dit nog te vinden? Ik weet dat het rond een monument was bij een kruispunt maar kan het niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Emryte schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:27:
Er is een foto opgedoken van de frontlinie bij Bakhmut met hoe de velden eruit zien.
Geen NSFW afbeeldingen plaatsen hier, deze voegen niets toe aan de discussies

[ Voor 51% gewijzigd door polthemol op 07-01-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Yamotek schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:43:
[...]

Zou dit niet vooral voor de 'conscripts' gaan zodat Rusland de mobieltjes uit kan schakelen en dat er geen signaal uitgezonden kan worden waar UA iets mee kan?

Voor het binnenland lijkt mij dit vrij buitensporig, voor de mobiks zou ik het mij wel voor kunnen stellen.
Gewoon in een straal 10 km van RU grens (inwards) alles blokkeren behalve enkele whitelisted IMEIs (maar waarom zou je? Ga gewoon wired). Makkelijker is gewoon alle zendmasten uitzetten. Roaming hoeft niet lokaal uit; gewoon RU internet loskoppelen, of enkel voor SS7 ed (effectief roaming block).

edit:
SS7 uit lijkt me wel kut voor de digi RU criminelen want ivm SIM swapping

Op zich wel leuk project om dan proberen met MITMs propaganda naar de RU smartphones te sturen. Maar als de smartphones niet werken, kunnen ze deze net zo goed uitzetten en dat is dan ook een goede motivator.

En Aurora zou alleen Russische overheid intern gebruiken. Weet ook niet hoe dat project nu loopt. Want SFOS is niet volledig FOSS.

Alleen hoe kun je bovenstaande nou aan het volk verkopen? Nou, simpel: zeg dat je aanwijzingen hebt dat het Westen de boel gaat platleggen en dan *abracadabra* leg je het plat.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 07-01-2023 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:51
Geen NSFW afbeeldingen hier of links in dit geval

[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 07-01-2023 21:45 ]

game pc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Als je de high res inzoomed zie je dat ze nog mensen gemist hebben. Er zijn er nóg meer.

En tis wat we al een tijdje zien. Heb ze nooit gedeeld, maar het veld ziet vaak rood en door de kou blijven ze lang vers. Helaas is het respect aan UA zijde ook wel weg (los van dat er gevochten wordt), dus ik vrees dat ze voor nu hun laatste rustplaats al gevonden hebben.

Ondertussen een interessante vonst:

[Twitter: https://twitter.com/JohnFuggles/status/1611745658913914880]

Den Haag klinkt leuk, maar dan moet er eerst een formele aanklacht zijn na een onderzoek. Duurt nog wel even, maar niet ondenkbaar gelukkig.

[ Voor 31% gewijzigd door polthemol op 07-01-2023 21:46 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
NiGeLaToR schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:52:
[...]

Als je de high res inzoomed zie je dat ze nog mensen gemist hebben. Er zijn er nóg meer.

En tis wat we al een tijdje zien. Heb ze nooit gedeeld, maar het veld ziet vaak rood en door de kou blijven ze lang vers. Helaas is het respect aan UA zijde ook wel weg (los van dat er gevochten wordt), dus ik vrees dat ze voor nu hun laatste rustplaats al gevonden hebben.
Ik denk dat dat weinig met respect te maken heeft, maar vooral dat daar gewoon continue wordt gevochten. Je bent wel gek als je op zo'n plek de doden op wilt gaan halen. Zeker omdat je vantevoren al weet dat elke afspraak door de russen toch misbruikt wordt. Ik durf te wedden dat als dit stuk bevrijdt zou worden, UA wel degelijk de doden netjes op zou ruimen.

[Embed]

Den Haag klinkt leuk, maar dan moet er eerst een formele aanklacht zijn na een onderzoek. Duurt nog wel even, maar niet ondenkbaar gelukkig.
Mooi dat ze dat soort mensen te pakken kunnen krijgen. Hopelijk volgen er nog meer.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy
  • Laatst online: 00:22

Grouchy

meep meep

PLAE schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:10:
Ik ben op zoek naar beelden van de strijd ten noorden van Kiev in de begindagen van de oorlog (waarschijnlijk is het van 26 februari). Het is een POV filmpje van een UA soldaat die in de bossen vecht met waarschijnlijk een NLAW. Het is een nogal massaal gevecht. Weet iemand dit nog te vinden? Ik weet dat het rond een monument was bij een kruispunt maar kan het niet meer vinden.
Deze?

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:37

spartacusNLD

This is Sparta!!

LInkje naar een podcast van JRE met Peter Zeihan.. na 15 min al compleet depressed hierover. :'(

Hoeveel korrels zout moet ik hierbij nemen? Gaat dus over de huidige situatie in Oekraine, waarom de oorlog sowieso zou gaan beginnen en dan Rusland na 2050 sowieso niet meer bestaat i.v.m. een enorm tekort aan geboortes en scheve demografie.

https://open.spotify.com/...AIwve?si=5fb3258ac91449b7

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

spartacusNLD schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:56:
LInkje naar een podcast van JRE met Peter Zeihan.. na 15 min al compleet depressed hierover. :'(

Hoeveel korrels zout moet ik hierbij nemen? Gaat dus over de huidige situatie in Oekraine, waarom de oorlog sowieso zou gaan beginnen en dan Rusland na 2050 sowieso niet meer bestaat i.v.m. een enorm tekort aan geboortes en scheve demografie.

https://open.spotify.com/...AIwve?si=5fb3258ac91449b7
Peter Zeihan is nogal geobsedeerd met demografie. Kijk maar aflevering 2 of 3 van z'n demografie-series waar hij Europa op de korrel neemt en constateert dan NL, BE, DE en IT ook niet meer bestaan na 2050.

Ik vermoed dat dat mee zal vallen - maar hij heeft een punt: een volledig vergrijsde maatschappij is iets volkomen nieuws in de (Westerse) wereldgeschiedenis en alle tekenen wijzen erop dat het niet goed zal aflopen. Hier in NL hebben we tenminste nog voordeel van netto-migratie. Ligt politiek lastig (met name met diezelfde grijsaards die verwachten dat iemand jong - en wit - hun kont afveegt als ze het zelf niet meer kunnen), maar verzacht economisch de klap. RU heeft exact omgekeerde: diezelfde leeftijdsgroepen die wij aantrekken raken zij kwijt. Dat is een probleem en geen kleine.

Als we de klimaatcrisis overleven staat als paal boven water dat de demografische crisis de grootste volgende gaat zijn. Zeihan gaat er met gestrekte been in, maar het kan geen kwaad bewust te zijn ervan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Er zijn allerlei goede redenen om die lichamen weg te halen, zodra het veilig is om te doen, die niets met respect te maken hebben. Op z'n minst al omdat ook die lichamen ruilmateriaal zijn. Elke Russische dode is een kans om een Oekraiense dode een nette begrafenis te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

downtime schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:18:
[...]

Er zijn allerlei goede redenen om die lichamen weg te halen, zodra het veilig is om te doen, die niets met respect te maken hebben. Op z'n minst al omdat ook die lichamen ruilmateriaal zijn. Elke Russische dode is een kans om een Oekraiense dode een nette begrafenis te geven.
Als Rusland ze terug wil hebben, in het begin van de oorlog had Oekraïne wat koeltreinen vol staan die Rusland maandenlang niet wilde terugnemen.

https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T
Ukraine's wartime railway chief said Ukraine treats "dead Russians better than they treat live Ukrainians."

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
redwing schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:22:
[...]

Ik denk dat dat weinig met respect te maken heeft, maar vooral dat daar gewoon continue wordt gevochten. Je bent wel gek als je op zo'n plek de doden op wilt gaan halen. Zeker omdat je vantevoren al weet dat elke afspraak door de russen toch misbruikt wordt. Ik durf te wedden dat als dit stuk bevrijdt zou worden, UA wel degelijk de doden netjes op zou ruimen.

[...]

Mooi dat ze dat soort mensen te pakken kunnen krijgen. Hopelijk volgen er nog meer.
Had het beter moeten verwoorden: er zijn beelden waarin ze niet zulke respectvolle dingen met dode Russen doen. Begrijpelijk of niet, had ik nog weinig gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

We weten niet zeker bij wie ze horen, zelfde mbt dat filmpje in die flat. Dat er aan Russische zijde geen lijken worden getoond terwijl Sergeant TikTok aan het filmen is, is lastig voor te stellen. Misschien dat ze die eerst hebben opgeruimd, en daarna zijn gaan filmen.

[Embed]

Komt van een inmiddels half verwijderde (plaatje) Reddit post. Plaatje zegt niets. Dit is dus een roddel, niet confirmed. Auteur van Tweet geeft dat ook toe:

[Twitter: https://twitter.com/JohnFuggles/status/1611782493606236160]

blabla however blabla, de wens is de vader van de gedachte.

edit:
En orig. gevonden, ik deep link 'm niet want .ru domein maar hier is-ie (voor de para's: Tor Browser -> New Identity -> bekijken -> New Identity zou genoeg moeten zijn): https://www.pravmir.ru/wp...0/02/inr_3915-936x560.jpg uploads/2020/02 juist ja en bij 'Pages that include matching images' staan nog andere, eerdere BS Twitter en Reddit posts.

edit:
Titel root pagina: "женщина в армии" dit betekent volgens Firefox Translations: "woman in the army", en onderschrift bij foto (carousel op root) is "В воздушно-десантных войсках служит немало женщин, которые даже состязаются за звание "Краса ВДВ" Фото: mil.ru" hetgeen neerkomt op "In the airborne troops serve many women who even compete for the title of "Beauty Airborne" Photo: mil.ru" (en omdat je in Russisch alles heerlijk door elkaar mag donderen moet je dat bij deze vertaling ook even doen :))

[ Voor 32% gewijzigd door Jerie op 07-01-2023 21:30 . Reden: nog een vertaling ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

:)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Op het tank front lijken er iig openingen te worden gecreëerd.
https://www.ukrinform.net...ard-tanks-to-ukraine.html

Alleen niemand wil blijkbaar het als 1e of alleen doen.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kadett
Kunnen die aanvalsgolven ook niet duiden op paniek en een last effort poging?

Russische kant heeft niet de goede uitrusting om in de kou te verblijven, tenzij China in ene rap winterkleding is gaan leveren. Dus het is doodvriezen of hopen de aanvalsgolven te overleven.

Het is nu ruim onder nul bij Kreminna en Bakhmut. En blijft de komende dagen nog wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04:48
Van het NOS blog:

Wagner-baas wil Bachmoet vanwege 'ondergrondse steden'

Het hoofd van het beruchte Russische huurlingenbedrijf Wagner Group, Jevgeni Prigozjin, wil de Oost-Oekraïense stad Bachmoet in handen krijgen als opslag voor troepen en tanks in de "ondergrondse steden" aldaar. Dat heeft hij op Telegram gezegd.

Om de stad in de regio Donetsk wordt al weken hevig gevochten tussen Oekraïense en Russische troepen, met vele doden tot gevolg. Ook vandaag is de stad weer bestookt, meldt het Oekraïense leger, ondanks een door Rusland voorgesteld staakt-het-vuren. De stad, die 80.000 inwoners telde, is grotendeels verlaten.

Westerse analisten vragen zich af waarom Rusland Bachmoet kennelijk zo'n belangrijk doel vindt. Ze wijzen erop dat aan Russische kant grote verliezen zijn geleden.

"De kers op de taart zijn de mijnen", zei Prigozjin over de mijnen in Bachmoet en het nabijgelegen Soledar. "Het is eigenlijk een netwerk van ondergrondse steden. Niet alleen kun je er een grote groep mensen kwijt op een diepte van 80 tot 100 meter, maar ook kunnen er tanks en andere gevechtsvoertuigen rijden."

Een Amerikaanse functionaris zei deze week aan te nemen dat Prigozjin de mijnen voor commerciële doeleinden in handen wil krijgen. Hij zei niets over militaire doeleinden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Russische basis in Melitopol is geraakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:38

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Zojuist een groep reacties naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 verplaatst. Daar hoort de discussie beter plaats, en ze begon hier wat ruimte in te nemen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
Ja, dank!

Ik kwam gisteren deze tegen, had het niet eerder gezien. Zeer indrukwekkend. Gevechten in Irpin in april.

YouTube: 🔥Footage filmed officer Ken Rhee "Foreign Legion" during liberation ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:38

Fiber

Beaches are for storming.

De cijfers van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fl77jWJXgAEUQCJ?format=png&name=medium

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06:07
PLAE schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:06:
[...]

Ja, dank!

Ik kwam gisteren deze tegen, had het niet eerder gezien. Zeer indrukwekkend. Gevechten in Irpin in april.

YouTube: 🔥Footage filmed officer Ken Rhee "Foreign Legion" during liberation ...
Dit is toch wel gek dat je deze oorlog op die manier kan volgen.. Toevallig mensen die bronnen van dit soort footage weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
Dit is de bron

https://www.youtube.com/p...NNabpNFFru9-8I1mY4sCW4huB

Iets anders. Ik las gisteren dat er al minimaal 18 door Nederland geleverde YPR's zijn vernietigd. Vraag mij echt af hoeveel er geleverd zijn. Dat moeten dan haast wel flinke aantallen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PLAE schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:52:
Dit is de bron

Iets anders. Ik las gisteren dat er al minimaal 18 door Nederland geleverde YPR's zijn vernietigd. Vraag mij echt af hoeveel er geleverd zijn. Dat moeten dan haast wel flinke aantallen zijn.
NL had er blijkbaar 2080, daarvan waren er 1470 al verkocht aan Egypte en Jordanië tientallen jaren geleden.
Het zal dus iig ergens tussen de 0 en 600 liggen als kleine vernauwing van de potentiële range.
(Min alles wat niet repareerbaar was of verloren in Joegoslavië/Afghanistan etc)

Wikipedia: AIFV

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 08-01-2023 12:08 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:51
PLAE schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:52:
Dit is de bron

Waar las je dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
YakuzA schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:04:
[...]

NL had er blijkbaar 2080, daarvan waren er 1470 al verkocht aan Egypte en Jordanië tientallen jaren geleden.
Het zal dus iig ergens tussen de 0 en 600 liggen als kleine vernauwing van de potentiële range.
(Min alles wat niet repareerbaar was of verloren in Joegoslavië/Afghanistan etc)

Wikipedia: AIFV
We zouden er nog 500 in opslag hebben, om eventueel te verkopen. Geen idee hoeveel van die 500 dan snel inzetbaar waren om richting UA te gaan en hoeveel we daadwerkelijk geleverd hebben.

Het is Rusland er alles aan gelegen om vernietigd gedoneerd materieel te laten zien aan het Westen, daarom sleepten ze ook continu die ene YPR uit Kherson overal maar heen alsof ze heel veel "gedoneerd" hadden gekregen van vluchtende Oekrainers.
(bleek steeds dezelfde YPR overigens).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ik denk dat de verwijzing naar Oryx is, daar staan er namelijk 18:
18 YPR-765:: (1, destroyed) (2, destroyed) (3, destroyed) (4, destroyed) (5, destroyed) (6, destroyed) (7, destroyed) (8, destroyed) (9, destroyed) (10, destroyed) (11, destroyed) (1 and 2, damaged) (3, damaged) (4, damaged) (1, abandoned) (1, captured) (2, captured)
https://www.oryxspioenkop...ocumenting-ukrainian.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Ja inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
YakuzA schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:50:
[...]

Ik denk dat de verwijzing naar Oryx is, daar staan er namelijk 18:

[...]

https://www.oryxspioenkop...ocumenting-ukrainian.html
Ah, ik houd Oryx eigenlijk nooit in de gaten voor de Oekrainse verliezen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
https://www.nu.nl/spannin...d-nu-snel-verergeren.html

Ik snap niet zo goed waarom wapenstilstand ooit is genoemd, het was toch al vooraf bekend dat alles wat uit RU komt - onwaar is.

Moet eerlijk zeggen dat ik het steeds ingewikkelder vind om te volgen. Ik heb het gevoel dat het nog jaren gaat duren, tenzij RU een nucleaire-aanval uitvoert. Nu Iran er ook bij zit, is het helemaal ingewikkeld. Dan heb je ook nog China dat rustig zit af te wachten.. hebben de wereldleiders nog een idee?

Denk dat het enige is om onszelf te versterken en meer te investeren in defensie.

Waar haalt overigens RU 500.000 man vandaan?

[ Voor 3% gewijzigd door HollowGamer op 08-01-2023 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

NiGeLaToR schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:31:
[...]

Had het beter moeten verwoorden: er zijn beelden waarin ze niet zulke respectvolle dingen met dode Russen doen. Begrijpelijk of niet, had ik nog weinig gezien.
Heb inderdaad meerdere van die z formaties voorbij zien komen. Vond dat ook echt respectloos.

Het is ook wel zo dat wanneer je maanden in zo'n hellhole dit met alleen dood en verderf om je heen dat je fatsoensnormen veranderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

👍
Ben em nog aan het kijken, dus nog geen commentz.

Moderatie comment:
Maar desondanks toch een linkdrop. Liever even afkijken zodat je er iets over kan zeggen. Dan weet je ook zeker dat het eind van de film geen rottigheid bevat die we hier niet willen zien.

[ Voor 35% gewijzigd door teacup op 09-01-2023 21:20 ]

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
HollowGamer schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:02:
Denk dat het enige is om onszelf te versterken en meer te investeren in defensie.
Op dit moment is het op de lange duur goedkoper om meer te investeren in de defensie van UA, immers wanneer je daarmee de grote boze beer voor tientallen jaren kunt verzwakken heb je tijd genoeg om je eigen defensie weer op niveau te krijgen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Kherson regio worden bewoonde gebieden bestookt met brandbommen:

Dat de strategie nog steeds is om de burgerbevolking te vernietigen vind ik een ongehoord criminele daad wat in mijn optiek politiek gezien onvoldoende wordt aangekaart.

Of je stopt met willekeurig burgerdoelen aanvallen of we geven UA vanaf nu alles waar ze om vragen - tot lange afstandswapens aan toe met een bereik tot en met het rode plein in Moskou, bijvoorbeeld.

Probleem is namelijk dat er op deze manier geen oorlog gevoerd wordt, maar een doorlopende wraakactie op burgers plaats vindt met niet eens het doel om ze tot overgave te dwingen (werkte nooit, gaat hier ook niet werken) maar louter schade toe te brengen.

Maargoed, naief als ik ben zie ik wellicht niet dat dit de normale gang van zaken is in een oorlog waar een land als Rusland bij betrokken is.

Om die laatste opmerking kracht bij te zetten, hierbij Russische propaganda om in Rusland een 'normale' vrouw te scoren - aangezien we in het westen alleen nog wazige-woke-wappies hebben, aldus de propaganda:

I'm not making this up.

Andere uitdagingen zijn de mijnvelden in UA, die oa agrarische activiteiten bemoeilijken:
The world's largest minefield that has emerged in Ukraine "not only hinders the movement of people, but also causes serious problems for agriculture" - one of the main industries of Ukraine, said the head of the Ukrainian cabinet Denys Shmyhal

Sowieso ligt het land in de gebieden waar gevochten is nog decennia vol met explosieven en afval. Aangezien we zelfs in west EU nog wekelijks restanten uit WO2 opruimen geen verrassing, maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

AndereKoekoek schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:02:
[...]

Heb inderdaad meerdere van die z formaties voorbij zien komen. Vond dat ook echt respectloos.

Het is ook wel zo dat wanneer je maanden in zo'n hellhole dit met alleen dood en verderf om je heen dat je fatsoensnormen veranderen.
en dat is ook een factor voor de Russen zelf.
Leven in armoede. Recht van de sterkste geldt.
Je gaat het leger in, gaat naar Tsjetsjenië, Syrië, etc. Waar gemoord wordt. Waar alles kapot gaat, en je zelf ook niet in 3-sterren hotels slaapt.
Dan ben je als veteraan ook niet het braafste jongetje van de klas.
En dan word je naar Oekraine gestuurd. Drie keer raden wat voor gedrag je vertoont.

Je moordt, verkracht, zuipt jezelf een stuk in de kraag. Voor een beetje plezier voor jezelf. That's the life.
Een extreem, maar mogelijk gewoon geworden vanwege de omgeving waarin je wordt gevormd.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2023 14:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Algemeen Dagblad:
Het Russische ministerie van Defensie claimt bij een raketaanval op een tijdelijke barak van het Oekraïense leger in Kramatorsk in het oosten van het land 600 Oekraïense soldaten te hebben gedood. In de barakken zouden volgens Rusland meer dan 1300 militairen aanwezig zijn geweest
Ze doen echt net alsof ze alle middelen en kennis hebben om steeds iets een stapje meer/groter te doen dan Oekraïne.

Zit te wachten tot ze zeggen dat ze in die explosie ook meteen 24 himars hebben vernietigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kadett
AndereKoekoek schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:38:
Algemeen Dagblad:

[...]

Ze doen echt net alsof ze alle middelen en kennis hebben om steeds iets een stapje meer/groter te doen dan Oekraïne.

Zit te wachten tot ze zeggen dat ze in die explosie ook meteen 24 himars hebben vernietigd.
Maanden terug beweerde RU al dat ze 40 HIMARS vernietigd hadden. Totaal maar 18 geleverd.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:58

Snow_King

Konijn is stoer!

Kadett schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:07:
[...]

Maanden terug beweerde RU al dat ze 40 HIMARS vernietigd hadden. Totaal maar 18 geleverd.. :X
18 (!!) is natuurlijk best weinig, maar ze weten zó ontzettend veel chaos bij die Russen te veroorzaken er mee. Dat vind ik best wel knap.

Die dingen zijn waarschijnlijk continue onderweg.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Even een zeer versimpelde opsomming van de russische prestaties in groffe lijnen om het overzicht te bewaken:
  • Rusland valt Oekraïne binnen.
  • De inval pakt niet écht helemaal lekker uit en de troepen worden geconcentreerd in het oosten.
  • De bezette oosterse gebieden behouden lukt ook niet echt.
  • Gebied Charkov wordt bevrijd.
  • Rusland gaat mobiliseren, maar niet echt want gedeeltelijk.
  • Rusland houdt zeer legitieme referenda om bezette gebied te annexeren, ff snel tussendoor.
  • Na de mobilisatie en annexatie raakt rusland alsnog het bezette Kherson kwijt. Wel in een zeer strategische terugtrekking die we mogen beschouwen als een absoluut russisch huzarenstukje.
  • Rusland weet ondanks mobilsatie na enkele maanden nog steeds niet significant meer gebied in handen te krijgen, bijkomend gigantische infanterie verliezen.
  • Rusland gaat nog meer mobiliseren.
Gaat allemaal volgens plan.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:59

Illusion

(the art of)

AndereKoekoek schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:38:
Algemeen Dagblad:

[...]

Let op dat nos.nl voor het eerst ook eens vermeld dat die 600 doden niet kloppen ipv “was niet mogelijk om te verifieren”

Zie hier: om 16:43 https://nos.nl/liveblog/2...onderden-oekraiense-doden
bron: nos.nl

Journalisten zien geen bewijs voor Oekraïense slachtoffers door Russische aanval

Journalisten in de Oekraïense stad Kramatorsk zien geen enkel bewijs dat er bij Russische aanvallen veel mensen om het leven zijn gekomen. Rusland claimde dat ze met de aanval 600 Oekraïense militairen gedood hebben. Daar heeft Rusland geen bewijs voor geleverd. Oekraïne heeft nog niet gereageerd.

Verslaggevers van persbureau Reuters melden dat de gebouwen niet direct door raketten zijn geraakt en niet ernstig beschadigd zijn. Ook waren er geen duidelijke tekenen dat er Oekraïense militairen hebben verbleven en er waren geen tekenen van lichamen of sporen van bloed.

Ook een Spaanse en een Finse journalist, die per plaatse zijn, zeggen dat de Russische beweringen niet kloppen. De Spaanse journalist Constanza Perez Haro staat in een video voor het gebouw, en zegt dat er inslagen te zien zijn, maar dat er niemand gewond is geraakt.

Ook de Finse journalist Antti Kuronen schrijft dat er raketinslagen zijn geweest, maar dat het zeer onwaarschijnlijk is dat er Oekraïners bij omgekomen zijn. Volgens zijn bronnen binnen het leger was het gebouw leeg toen het aangevallen werd.
….
Voorzover ik weet is dit een van de zeldzame keren dat russische propaganda echt ontkracht wordt. En dat zou vaker moeten.

[ Voor 3% gewijzigd door Illusion op 08-01-2023 17:09 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:34

Killjoy

Klingon lawn products

Verwijderd schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:59:
Even een zeer versimpelde opsomming van de russische prestaties in groffe lijnen om het overzicht te bewaken:
  • Rusland valt Oekraïne binnen.
  • De inval pakt niet écht helemaal lekker uit en de troepen worden geconcentreerd in het oosten.
  • De bezette oosterse gebieden behouden lukt ook niet echt.
  • Gebied Charkov wordt bevrijd.
  • Rusland gaat mobiliseren, maar niet echt want gedeeltelijk.
  • Rusland houdt zeer legitieme referenda om bezette gebied te annexeren, ff snel tussendoor.
  • Na de mobilisatie en annexatie raakt rusland alsnog het bezette Kherson kwijt. Wel in een zeer strategische terugtrekking die we mogen beschouwen als een absoluut russisch huzarenstukje.
  • Rusland weet ondanks mobilsatie na enkele maanden nog steeds niet significant meer gebied in handen te krijgen, bijkomend gigantische infanterie verliezen.
  • Rusland gaat nog meer mobiliseren.
Gaat allemaal volgens plan.
Mooi. Ik mis nog:
• Rusland wordt netto Oekraïne's grootste leverancier van wapensystemen.

:+

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
user109731 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:43:
[Twitter]
Volgende Ramstein summit is vrijdag over een week. Het is afwachten wat er besproken gaat worden na alle aankondigingen deze week. Misschien de Leopards? :)
Polen werkt aan een plan om Leopard tanks te leveren, maar wil dat niet alleen doen:

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

NiGeLaToR schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:38:
Kherson regio worden bewoonde gebieden bestookt met brandbommen:

[Embed]

Dat de strategie nog steeds is om de burgerbevolking te vernietigen vind ik een ongehoord criminele daad wat in mijn optiek politiek gezien onvoldoende wordt aangekaart.

Of je stopt met willekeurig burgerdoelen aanvallen of we geven UA vanaf nu alles waar ze om vragen - tot lange afstandswapens aan toe met een bereik tot en met het rode plein in Moskou, bijvoorbeeld.

Probleem is namelijk dat er op deze manier geen oorlog gevoerd wordt, maar een doorlopende wraakactie op burgers plaats vindt met niet eens het doel om ze tot overgave te dwingen (werkte nooit, gaat hier ook niet werken) maar louter schade toe te brengen.

Maargoed, naief als ik ben zie ik wellicht niet dat dit de normale gang van zaken is in een oorlog waar een land als Rusland bij betrokken is.
Voor Rusland zijn burgers die de Russische bezetting niet als een bevrijding ontvangen, een probleem dat alleen met depopulatie opgelost kan worden. Dan schieten ze niet meer op wat beweegt, maar op wat staat.

Het afbreken van burgerinfrastructuur zorgt ervoor dat de burgers niet kunnen blijven wonen. Zelfs de boeren hebben industrie nodig als leverancier van bv kunstmest en als afnemer van hun oogsten. De laatste enkelingen die achterblijven, moet wel harde strijders zijn en kunnen met weinig kogels opgeruimd worden.

De praktische uitvoering is een ander probleem. Zoveel artilleriegranaten kunnen ze per dag niet verschieten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Snow_King schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:23:
[...]

18 (!!) is natuurlijk best weinig, maar ze weten zó ontzettend veel chaos bij die Russen te veroorzaken er mee. Dat vind ik best wel knap.

De kunst is dat ze altijd raak schieten, kunnen herladen in pakweg 6 minuten, kunnen vuren en luttele seconden later weer verder rijden. Tis een soort rijdende schiettent met altijd prijs - zolang onder de coordinaten waar de raketten landen maar een leuk doel is.

Rusland is er blijkbaar nog niet eens in geslaagd ze via drones te spotten en met langere afstandwapens zoals drones te raken. Je zou zeggen dat het ze een keer per toeval moet lukken.

Eigenlijk is het een doodzonde dat veel NAVO landen er juist van afgestapt zijn, die dingen zijn echt heel effectief en de verscheidendheid aan ladingen past ook op elke himars zolang die maar in het doosje op de rug past (soms 6 raketten, maar langere afstand is een grotere raket en dus minder per lading).

Nog even over de mijnenvelden in UA in door Rusland bezet gebied of voorheen bezet gebied:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdXlDoRqMAHCqs6dQr4x1qeMoBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2EK41qcVAdMOKxlAc0ZJdxy7.png?f=fotoalbum_large

Plaatje uit tweet-draad.

Best een probleem dus, waarbij ze uiteindelijk allemaal, stuk voor stuk, opgeruimd moeten worden. Ooit.

The Russian Federation attracted the National Guard in order to prevent panic among the soldiers in the Zaporozhye direction. This is reported by the General Staff of the Armed Forces of Ukraine. According to him, on January 5, near the village of Chistopolye, the Russians shot 6 people who were about to surrender to the Ukrainians. In the Russian Federation, these statements have not yet been commented on.
Ik embed de bron niet omdat er een foto ingezet is met ook een dood persoon erop. Omdat dit een vertaling is wil ik toch de mogelijkheid bieden de bron te raadplegen, omdat ik die niet goed kan veriferen. Daarom in spoilertag:

[ Voor 17% gewijzigd door NiGeLaToR op 08-01-2023 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Snow_King schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:23:
[...]

Ze schieten niet alleen met Himars, ze hebben ook de M270's en varianten, die gewoon een tracked dubbele himars zijn.

PSN

Pagina: 1 ... 7 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid