Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 34 Laatste
Acties:
  • 504.617 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:04
Illusion schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:07:
[...]

Let op dat nos.nl voor het eerst ook eens vermeld dat die 600 doden niet kloppen ipv “was niet mogelijk om te verifieren”

Zie hier: om 16:43 https://nos.nl/liveblog/2...onderden-oekraiense-doden

[...]

Voorzover ik weet is dit een van de zeldzame keren dat russische propaganda echt ontkracht wordt. En dat zou vaker moeten.
Ik zag op een aantal plekken een expliciete ontkrachting van dit verhaal.
Bij the Guardian bijvoorbeeld.
A Russian rocket strike on the Ukrainian city of Kramatorsk caused damage but did not destroy buildings and there were no obvious signs of casualties, a witness told Reuters on Sunday, after Russia said the attack killed 600 Ukrainian soldiers.
Het lijkt alsof Reuters die ontkrachting expliciet als nieuws heeft gebracht. Dat is misschien wel de beste truc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

XWB schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:24:
[...]
Polen werkt aan een plan om Leopard tanks te leveren, maar wil dat niet alleen doen:

[Twitter]
Het zal even zoeken worden idd naar een ander land.
Ik zou gokken op de ex-NL tanks in Finland :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Iemand eigenlijk al iets opgevangen over de impact van de huidige temperaturen in de regio Bachmoet?
Voorbije nacht al heel koud, vannacht opnieuw -18°C met overdag ook vriestemperaturen. En prognose rest van de week meer van hetzelfde.

Moet toch pijn doen als je niet zo'n goede uitrusting hebt.

God does not play dice

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:16

rapture

Zelfs daar netwerken?

-AzErTy- schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:52:
Iemand eigenlijk al iets opgevangen over de impact van de huidige temperaturen in de regio Bachmoet?
Voorbije nacht al heel koud, vannacht opnieuw -18°C met overdag ook vriestemperaturen. En prognose rest van de week meer van hetzelfde.

Video: Het is tijd om met de tanks te rijden:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Tegelijk hebben de Russen wel veel recruiten rondlopen uit gebieden waar het nog heel veel kouder wordt in de winter. Dus die zijn wel wat gewend en zullen er ook wel beter mee weten om te gaan als degene die het niet zijn (zonder fatsoenlijke uitrusting zijn er beperkingen natuurlijk, maar tegelijk weten we ook niet hoe groot gedeelte belabberde uitrusting heeft).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Sissors schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:19:
[...]

Tegelijk hebben de Russen wel veel recruiten rondlopen uit gebieden waar het nog heel veel kouder wordt in de winter. Dus die zijn wel wat gewend en zullen er ook wel beter mee weten om te gaan als degene die het niet zijn (zonder fatsoenlijke uitrusting zijn er beperkingen natuurlijk, maar tegelijk weten we ook niet hoe groot gedeelte belabberde uitrusting heeft).
Als burger ga je niet teveel onnodig in de koude staan. Aan het front, is afhankelijk van de uitrusting en hoe snel dat je afgelost wordt. De Oekraïners staan 1 uur buiten en kunnen weer aan de kachel opwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:28

Zeker, de langverwachte Mobik-ijsco's zijn op voorraad. En door de sneeuw is het makkelijker zoeken naar doelen zag ik.

Ben benieuwd of dan ook dat winteroffensief er komt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
rapture schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:23:
[...]

Als burger ga je niet teveel onnodig in de koude staan. Aan het front, is afhankelijk van de uitrusting en hoe snel dat je afgelost wordt. De Oekraïners staan 1 uur buiten en kunnen weer aan de kachel opwarmen.
Uiteraard niet 1 op 1 te vergelijken, maar ik vermoed dat genoeg in Russische dorpjes ook niet zoveel te kiezen hadden in het burgerleven. En dat Oekraïners maar één uur rotaties hebben? Is dat echt zo? Lijkt mij namelijk heel erg kort.

Verandert niet dat met goede uitrusting dat het natuurlijk een stuk beter uit te houden is, maar mij lijkt het ook erg optimistisch om te hopen dat Russische leger echt significant slechter gaat presteren door de koud tov het Oekraïnse leger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:52
Wellicht dat RU ook daarom graag de push naar Soledar wilt maken. Dan kan je je zooi tenminste in een mijn zetten. Daarbij zal het daarbinnen een stuk warmer zijn door natuurlijke isolatie en hoef je niet bang te zien dat je een granaat op je kop krijgt als je je kacheltje eventjes aanzet…

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Sissors schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:51:
[...]

Uiteraard niet 1 op 1 te vergelijken, maar ik vermoed dat genoeg in Russische dorpjes ook niet zoveel te kiezen hadden in het burgerleven. En dat Oekraïners maar één uur rotaties hebben? Is dat echt zo? Lijkt mij namelijk heel erg kort.

Verandert niet dat met goede uitrusting dat het natuurlijk een stuk beter uit te houden is, maar mij lijkt het ook erg optimistisch om te hopen dat Russische leger echt significant slechter gaat presteren door de koud tov het Oekraïnse leger.
Tijdens interviews bij hromadske heb ik gehoord dat 1, 4,... uur rotaties in de loopgraven bestaan voor als het te koud wordt. Dat is wat anders dan hele dagen in de loopgraven staan.

Dan spreken we nog niet over de nadelen van een invasiemacht tov de thuisploeg. Indringers zijn afhankelijk van wat hun leger, overheid,... kunnen regelen en de thuisploeg krijgt ook donaties, hulp,... van de bevolking en het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:07
Sissors schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:19:
[...]

Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.
Met deze temperaturen is goede uitrusting niet genoeg maar moet je ook een schuilplaats hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
rapture schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:03:
[...]

Tijdens interviews bij hromadske heb ik gehoord dat 1, 4,... uur rotaties in de loopgraven bestaan voor als het te koud wordt. Dat is wat anders dan hele dagen in de loopgraven staan.

Dan spreken we nog niet over de nadelen van een invasiemacht tov de thuisploeg. Indringers zijn afhankelijk van wat hun leger, overheid,... kunnen regelen en de thuisploeg krijgt ook donaties, hulp,... van de bevolking en het buitenland.
Ik weet nog hoe geshockeerd ik was van de doodgevroren Russen die in februari en maart 2022 deelnamen aan de invasie - dat was toen al een probleem. Van wat we nu zien, lezen en horen is de situatie niet verbeterd maar hooguit verslechterd. Wellicht hebben meer Russen hun winterkleding van thuis mee, maar van wat ik begrijp wordt veel weer afgenomen zodra ze hun 'uitrusting' krijgen.

Nu het serieus koud wordt zullen we zien - niemand laat zich voor de lol doodvriezen, maar er zijn regio's waar ze alleen onder de grond en in loopgraven kunnen zitten en dan ist wel echt koud. Voor de partij die IR-zicht heeft prijsschieten - bij deze temperaturen is alles wat leeft enorm goed zichtbaar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Details over hoe een hele bataljon afgeslacht werd:
[Twitter: https://twitter.com/SmartUACat/status/1612050089220132867]
[Twitter: https://twitter.com/SmartUACat/status/1612050092512477184]
[Twitter: https://twitter.com/SmartUACat/status/1612050095716925442]
[Twitter: https://twitter.com/SmartUACat/status/1612050098145353728]
Het volgen vanaf het startpunt in Rusland moet mij denken aan hoe de Serviërs de inkomende vliegtuigen vanaf de startbaan gevolgd hebben.

*knip* mogelijk schokkende beelden horen hier niet thuis.

Video: non-Sovjet voertuigen onderweg
[Twitter: https://twitter.com/SmartUACat/status/1611744797793845251]

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 09-01-2023 10:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Goed voor het moraal van degene die nog niet gewond is: 8)7

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
onkl schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:55:
[...]

Ik zag op een aantal plekken een expliciete ontkrachting van dit verhaal.
Bij the Guardian bijvoorbeeld.

[...]

Het lijkt alsof Reuters die ontkrachting expliciet als nieuws heeft gebracht. Dat is misschien wel de beste truc.
(Waarschijnlijke) lulkoek kun je negeren of proberen te verifiëren (in geval van waarschijnlijke lulkoek eerder: weerleggen). Zo werkt journalistiek van oudsher maar in oorlogsgebied is dat lastiger.

Het herhalen legt de verantwoordelijkheid bij anderen, en die ligt niet bij de lezer maar bij de journalistiek. Ik ga toch ook geen proxy opzetten voor rt.com, die delen, en dan zeggen "tja, waarschijnlijk klopt er niks van, kijk maar..."

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:15:
[...]

Ik weet nog hoe geshockeerd ik was van de doodgevroren Russen die in februari en maart 2022 deelnamen aan de invasie - dat was toen al een probleem. Van wat we nu zien, lezen en horen is de situatie niet verbeterd maar hooguit verslechterd. Wellicht hebben meer Russen hun winterkleding van thuis mee, maar van wat ik begrijp wordt veel weer afgenomen zodra ze hun 'uitrusting' krijgen.

Nu het serieus koud wordt zullen we zien - niemand laat zich voor de lol doodvriezen, maar er zijn regio's waar ze alleen onder de grond en in loopgraven kunnen zitten en dan ist wel echt koud. Voor de partij die IR-zicht heeft prijsschieten - bij deze temperaturen is alles wat leeft enorm goed zichtbaar.
Oef hopelijk hebben ze een paar goede sniper uitrustingen, die zouden dan goed schade aan kunnen richten. Al zal voor de HIMARS de VS nu ook prima data aan kunnen leveren.

Ik blijf die gele en blauwe dingetjes op de camouflagepakjes in de context van stealth ook wel geestig vinden. Ik snap waarom maar toch.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 23:49
Heerlijk, mijn Russische vriend zegt “we are melting UA troops fast”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:53

HaterFrame

Well... Poo came out!

https://twitter.com/envir...a2wXo2NApUPvl-WJtEyw&s=19

Oef, mag hopen dat dit niet uitkomt...

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-08 21:32
Reken er maar op het wel gaat gebeuren, maar wees maar niet bang.
Het westen ziet dit ook allang aankomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:26
HaterFrame schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:13:
Oef, mag hopen dat dit niet uitkomt...
De westerse wapenleveranties passen in dit plaatje, beide kanten een extra stapje op de escalatieladder.

Voor de NAVO een 'groot succes', een inval in de Baltische Staten is inmiddels net zo onrealistisch als de russische inname van Kyiv.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:15
Mektheb schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:18:
[...]

Reken er maar op het wel gaat gebeuren, maar wees maar niet bang.
Het westen ziet dit ook allang aankomen.
Daarnaast is de grote vraag of deze beter zal gaan als de vorige. Aan wapens hebben ze nog steeds een tekort, goede materialen krijgen ze te weinig binnen en ook organisatorisch zal het echt niet plotseling zonder problemen gaan. Merk ook op dat ze het er in dat stuk over hebben dat er al 450-500k mobiks zijn en die ook nog weinig voor elkaar krijgen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
Ik ken de reputatie/betrouwbaarheid van die Envirosec niet, maar mocht dit correct zijn, dan weet ik niet of dat nou zo'n enorm probleem is. De impact op de frontlinie zal vermoedelijk nog kleiner zijn dan van de bestaande lichting, terwijl het bij deze aantallen onmogelijk gaat worden om de etnisch Russische middenklasse te ontzien. De kans op interne instabiliteit /implosie wordt zo steeds groter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik vind het een beetje apart verhaal. Zijn primaire punt is dat de vorige mobilisatie chaotisch ging, dus de nieuwe mobilisatie gaat zonder ophef en heimelijk gebeuren. Prima. Ze beginnen met mensen die achterstanden hebben met bijvoorbeeld schulden, ook prima. En vervolgens willen ze beginnen met een miljoen mensen mobiliseren? Hoe kan je een miljoen mensen mobiliseren en trainen zonder dat grootschalig met de juiste infrastructuur te doen? Dus inclusief zaken als mobilisatiekantoren.

Oftewel TL;DR: Een kleinschalige mobilisatie zie ik wel dat je in het geniep kan doen, maar een >3x grotere mobilisatie als de laatste keer in het geniep doen? Hoe dan?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb het hele draadje even gelezen maar het komt op mij over als iemand die dit weekend ipv lekker aan het bier, aan de fanta gezeten heeft. Sowieso “voormalig aivd-agent” in je profiel zetten lijkt me niet echt professioneel. Gelukkig is het allemaal redelijk verifieerbaar en weten we over een week of wat hoe het zit.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
Sissors schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:32:
[...]

Ik vind het een beetje apart verhaal. Zijn primaire punt is dat de vorige mobilisatie chaotisch ging, dus de nieuwe mobilisatie gaat zonder ophef en heimelijk gebeuren. Prima. Ze beginnen met mensen die achterstanden hebben met bijvoorbeeld schulden, ook prima. En vervolgens willen ze beginnen met een miljoen mensen mobiliseren? Hoe kan je een miljoen mensen mobiliseren en trainen zonder dat grootschalig met de juiste infrastructuur te doen? Dus inclusief zaken als mobilisatiekantoren.

Oftewel TL;DR: Een kleinschalige mobilisatie zie ik wel dat je in het geniep kan doen, maar een >3x grotere mobilisatie als de laatste keer in het geniep doen? Hoe dan?
Eerlijkheidshalve: ik vermoed dat de Russische plannen voor de eerste mobilisatie net anders waren dan de uitvoering ervan. Dat er een paar praktische probleempjes zullen optreden bij het uitvoeren van de plannen voor de tweede ronde lijkt dus in de nieuwe traditie te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:27

Shabbaman

Got love?

Apache4u schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:37:
en weten we over een week of wat hoe het zit.
Nee nee nee, het is heimelijk, je weet toch.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

onkl schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:37:
[...]

Eerlijkheidshalve: ik vermoed dat de Russische plannen voor de eerste mobilisatie net anders waren dan de uitvoering ervan. Dat er een paar praktische probleempjes zullen optreden bij het uitvoeren van de plannen voor de tweede ronde lijkt dus in de nieuwe traditie te passen.
Dat verwacht ik ook. Uit de tweet:

'De mobilisatie was op alle vlakken een organisatorische ramp. Putin was woest over de gang van zaken.'

'Putin heeft ingegrepen en opdracht gegeven het nu drastisch anders aan te pakken.'

Oftewel de kleine Tsaar heeft zijn onderdanen opgedragen het anders aan te pakken.

Als alles uit die Tweet waarheid gaat blijken en de grenzen op slot gaan wordt het zeker ingrijpend. Voor de russische burgers welteverstaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 20:36
Verwijderd schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:51:
[...]
Als alles uit die Tweet waarheid gaat blijken en de grenzen op slot gaan wordt het zeker ingrijpend. Voor de russische burgers welteverstaan...
In dezelfde tweet reeks (#14) wordt geschreven dat de grenzen met kerst al dicht gaan. Dat is hun kerst (6-7 jan) en niet de onze. Die zijn dus nu al dicht.

[ Voor 3% gewijzigd door asing op 08-01-2023 23:02 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rene
Tja… zo kan iedereen wel een Twitter draadje met 20 aannames, speculaties en een hoop andere onzin plaatsen en dan uiteindelijk claimen dat het klopte als 1 van die aannames wellicht goed uitpakt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Sinterklaas is allang het land uit, dus de speculaas mag wel weg.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:18

Fiber

Beaches are for storming.

Tja, boeie, die mobiks zijn al dood voordat ze het front bereiken en anders vriezen ze daar wel dood. En als ze dat toch nog redden mogen ze kogels happen of bommen koppen. Ik zou bijna medelijden met ze krijgen, maar dat lukt me niet. Tijd dat die gasten in eigen land in opstand komen. Zo lang dat niet gebeurt verdienen ze ook niet beter. Putin heeft zijn hand overspeeld en zijn leger of wat daarvan over is gaat dit voorjaar ongenadig klop krijgen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Hoe dan ook, ik zie geen bronvermelding. En 'ik werkte vroeger bij AIVD' is geen bronvermelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Hmmm ik vind het moeilijk in te schatten. Ik ken Guido Blaauw als iemand die weldegelijk erg goede contacten had en vooral heeft. Heeft oa er voor gezorgd dat er flink aantal uit Afghanistan zijn geëvacueerd door zijn contacten.

We gaan het zien :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Jerie schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:19:
[...]

[Twitter]

Hoe dan ook, ik zie geen bronvermelding. En 'ik werkte vroeger bij AIVD' is geen bronvermelding.
Dat er op F16s wordt getrained is wel bekend, zei het officieus, maar waar het offensief vandaan zal komen zal nu (hopelijk ook voor de russen) nog niet eens bekend zijn. Hooguit een globaal plan, maar er is heel wat meer nodig dan ongetrainde mobics om vanuit het noorden iets te kunnen doen. En ga er maar van uit dat als er 500k russen aan de grens daar komen dat die al voor de grens worden aangevallen.

Hoe dan ook geloof ik best dat dit het plan van rusland is. Probleem is alleen dat de plannen tot nu toe nogal anders verliepen dan geplanned en dat ook met dit soort aantallen, Oekraine er voorlopig nog dezelfde aantallen tegenover kan zetten, maar dan met betere wapens. Want reken er maar op dat er meer en zwaardere wapens die kant op gaan zodra duidelijk is dat er echt zoiets gaat gebeuren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
onkl schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:27:
[...]

Ik ken de reputatie/betrouwbaarheid van die Envirosec niet, maar mocht dit correct zijn, dan weet ik niet of dat nou zo'n enorm probleem is. De impact op de frontlinie zal vermoedelijk nog kleiner zijn dan van de bestaande lichting, terwijl het bij deze aantallen onmogelijk gaat worden om de etnisch Russische middenklasse te ontzien. De kans op interne instabiliteit /implosie wordt zo steeds groter.
Hij heeft ooit Cyberbunker gekocht van een libertarier/anarchokapitalist. Levert nu naar eigen zeggen legale bunker hosting (ipv de vorige eigenaar die er een XTC lab en scam (nep colo hosting en nep glas verbinding) op na hield, later wel echte in Duitsland die is inmiddels opgedoekt). Envirosec schijnt echt bij de AIVD gewerkt te hebben (zo rond 2003?), maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand daarover van de toren blaast. Is not done in die wereld.

edit:
Inmiddels duidelijke aanwijzingen gevonden dat Envirosec / Guido Blaauw een faker is MikeyMan in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1"

[ Voor 9% gewijzigd door Jerie op 09-01-2023 14:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Shabbaman schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:50:
[...]

Nee nee nee, het is heimelijk, je weet toch.
Heimelijk 500k mensen laten verdwijnen moet je ook de familieleden en buren ontvoeren. Dat is nagenoeg onmogelijk. Het gaat opvallen. Eerder sprake van 'niet officieel'. Zullen we komende dagen te horen krijgen van vrouwen die ineens hun man kwijt zijn, of geruchten dat de mobilisatie is begonnen terwijl Kremlin ontkent dan kunnen we wel aannemen dat het klopt.

Trouwens ben benieuwd hoe ze aan bewapening en uitrusting komen. Noord-Koreanen zijn nogal klein, dat zit niet lekker.

[ Voor 10% gewijzigd door Jerie op 08-01-2023 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Heimelijk lijkt mij ook lastig idd.
Kom nu wel dit tegen op Twitter: [Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1612213381636694017?t=Ry-gyMnzz9Hd_Uauz_pWCg&s=19]

[ Voor 4% gewijzigd door HaterFrame op 08-01-2023 23:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Jerie schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:27:
[...]

Envirosec schijnt echt bij de AIVD gewerkt te hebben (zo rond 2003?), maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand daarover van de toren blaast. Is not done in die wereld.
'Not done' is een understatement hier, hij brengt letterlijk mensen in gevaar als dit waar is. Contraspionage is nog nooit zo makkelijk geweest, zo op Twitter. Wát een onverantwoorde actie, die zal niet vrijwillig de dienst verlaten hebben als hij zo graag gezien wilt worden.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jerie schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:19:
[...]
[Twitter]

1 miljoen extra soldaten dus? :+
Suuuure ;)

Maar dat er een nieuwe mobilisatie ronde in januari zou komen is al een maand een publiek geheim idd.

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 09-01-2023 00:27 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Soledar stabiel, Russen hebben hun foothold verloren.

Hoe zeg je SNAFU in het Russisch? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:54
Jerie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 01:32:
Soledar stabiel, Russen hebben hun foothold verloren.

[YouTube: 08 Jan: Ukrainians MAKE A SUCCESSFUL COUNTERATTACK | War in Ukraine Explained]

Hoe zeg je SNAFU in het Russisch? >:)
SNNVP (Situatsiya normal'naya: vse pizdets.)

Aldus google translate :+

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:49
Grenzen dicht, en buitenlanders mochten (moesten) ook al worden gemobiliseerd. Iemand nog iets van @WHiZZi gehoord recent? of is zijn volgende update vanuit Belarus of Oekraïne?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-08 09:33

ZenTex

Doet maar wat.

Mja. Ik heb het Twitter draadje gelezen, en op de details na komt het wel overeen wat de UA int en andere bronnen aangeven.

Er gaan overal de geruchten de ronde dat er een nieuwe mobilisatie ronde komt, en de grenzen dicht, en dat er idd een aanval uit Belarus komt. Komt ook overeen met het feit dat we al heel wat tanks en soldaten richting Belarus vertrokken zijn.
Heden ten dage is een push vanuit die richting ongeloofwaardig, maar met een honderdduizend mobiks erbij is het wel aannemelijk.

En met nog honderd suizen mobiks erbij op de rest van het front heeft rusland ook in de rest van UA een kans.

We hebben in de afgelopen weken eigenlijk weinig tanks meer gezien. Er word her en der gespeculeerd dat ze achter de hand gehouden worden. Dat ze op zijn is niet aannemelijk. De kwaliteit van de tanks maakt niet meer uit kwantiteit wel als Rusland een groot offensief wil starten na een nieuwe mobilisatie ronde.

En zeg nu zelf. Dit is toch de enige mogelijkheid die Rusland nu heeft?
Met de invasie acht lukte het niet, met 3 tot 4 honderd duizend mobiks erbij ook niet.
Dus als ze nu echt iets willen forceren moet er een half miljoen bij.
en dat heeft zeker een kans van slagen. Zie bakhmut en soledar. Als je maar genoeg soldaten stuur lukt het wel eens.

Komt nog eens bij dat er in de laatste week nogal wat activiteit qua wapentoezeggingen is.
Bradley's, marders, de Franse lichte tanks, en echte tanks schijnen acceptable te worden.
ik kan me goed voorstellen dat er iets op handen is. Nato/US intel heeft altijd goede informatie gehad.
En nogmaals, met wat Rusland nu inzet gaat het niet, ze kunnen enkel hopen de huidige grenzen te behouden, maar Rusland/putin heeft een zege nodig.
Dan is alles op alles zetten de enige optie die hij nog heeft, want ook voor Rusland is de huidige situatie onhoudbaar.

En als die voorspellingen uiteindelijk onzin zijn gaan we het in de komende weken zien.
een "heimelijke" mobilisatie van een half miljoen soldaten en de grenzen op slot blijft niet lang geheim.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

De Russische reactie op de Bradley:

Vertaling van Arestovych livestream:

Soledar en Bakhmut heeft 80k aan doden en gewonden gekost:

Rusland heeft resources sneller verzameld en zal eerst in de aanval gaan:

In de volgende regio's:

Oekraïne heeft weinig kunnen verzamelen wegens het throttlen van de wapenleveringen en het verdedigen van de 2 steden:

De aankomende 200k zal door een nieuwe mobilisatie vervangen worden.

Voor het eerst zijn de Oekraïense noden gesynchroniseerd met de Westerse wapenleveringen.
The nomenclature reflects two main objectives for UA: to stop the RU offensive and to begin the counteroffensive. This is the first time in 11 months that Ukraine’s needs are synchronized with Western deliveries. Western countries compete for military contracts; France and Germany are sometimes ahead of the United States in the supply of heavy weapons.

Many NATO countries are increasing ammunition production while RU is experiencing an ammunition shortage. Earlier in the war, they used 45,000-60,000 shells per day.

The West will continue to supply weapons to Ukraine increasingly. Even if Russia mobilizes five mln people, they will not be able to stand against modern western weapons.
https://wartranslated.com...ych-and-feygin-broadcast/
Zelfs 5 miljoen mobiks zijn niet genoeg om tegen de kwaliteit van Westerse wapens te bruteforcen.
From mid-April to June 2023, Ukraine will accumulate resources, while RU’s ammo deficit will be the worst. This will be the time for UA’s counteroffensive that will outshine the Kharkiv operation.

Next Ramstein meeting is on Jan 20. The results will show what to expect for the rest of winter and spring, even the beginning of summer.
Als de mobilisatie in de week voor de Ramstein meeting te hard opvalt, dan kan daarop ingespeeld worden.

Een miljoen mobiks erbij is in het voordeel van Oekraïne. Het Westen zal met leveringen de slagkracht van het Oekraïense leger opdrijven om een miljoen mobiks over de kling te jagen en daarna is het hek van dam, een offensief dat nog harder gaat dan in Kharkiv.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-08 14:32

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Fiber schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:12:
[...]

Tja, boeie, die mobiks zijn al dood voordat ....
Riep hij optimistisch vanachter zijn laptop met een bakske koffie in de hand. :X

Het feit dat Rusland bijna een jaar later gewoon nog steeds blijft proberen de Oekraïners te vernietigen is voor mij een zorgwekkende situatie. Ik denk dat menig Oekraïners ondertussen ook wel klaar zijn met deze ongein.

Maar los daarvan, heb je wel eens gehoord van de term 'they were overrun'?
Met zulke aantallen kom je gewoon bij het moment dat je ze niet allemaal meer neer kan schieten en je frontlinie het begeeft op de zwakkere punten.

Laten we hopen dat ook deze plannen door de Russische werkwijze verkloot worden. :|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 19:28

bloody

0.000 KB!!

De cijfers van vandaaag.
Een speciale vermelding gaat naar de +3 heli's (2x KA-52 en 1x Mi-24)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sP3c2ehGcioJ3hWKbZd2dcrjAYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXejF44QvLT2z2tc3kywy2wH.jpg?f=fotoalbum_large

nope

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:57

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Fiber schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:12:
[...]

Tja, boeie, die mobiks zijn al dood voordat ze het front bereiken en anders vriezen ze daar
Ja boeien ja, dode Russen betekend automatisch ook dode Oekraïners, wanneer realiseren mensen zich dat eens.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:08
bloody schreef op maandag 9 januari 2023 @ 07:48:
De cijfers van vandaaag.
Een speciale vermelding gaat naar de +3 heli's

[Afbeelding]
+3 MLRS is ook een goed resultaat :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:12

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wie is deze gast? Iemand die op twitter zegt dat hij ex aivd’er is kan nooit heel erg hoog in de boom gezeten hebben bij de AIVD lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Chaoss schreef op maandag 9 januari 2023 @ 07:51:
[...]

Ja boeien ja, dode Russen betekend automatisch ook dode Oekraïners, wanneer realiseren mensen zich dat eens.
Precies, zelfs als je extreem optimistisch bent en uit gaat van een 5:1 ratio tussen slachtoffers aan Russische kant tov Oekraïnse kant dan betekend het alsnog gigantisch veel doden en gewonden aan Oekraïnse kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:47

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

We kunnen alleen maar hopen dat het grootste deel om wat voor reden dan ook het front niet bereikt en de rest kansloos afgeslacht wordt. En als ze allemaal het front bereiken, dan moeten ze allemaal maar dood, of het nu 100k of 1mio dode Russen zijn maakt toch niet meer uit. Ze stoppen toch niet dus we moeten door totdat ze “op” zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
ZenTex schreef op maandag 9 januari 2023 @ 02:40:
[...]En zeg nu zelf. Dit is toch de enige mogelijkheid die Rusland nu heeft?
Met de invasie acht lukte het niet, met 3 tot 4 honderd duizend mobiks erbij ook niet.
Dus als ze nu echt iets willen forceren moet er een half miljoen bij.
en dat heeft zeker een kans van slagen. Zie bakhmut en soledar. Als je maar genoeg soldaten stuur lukt het wel eens.
Ehm, alle laatste berichten zijn dat ze daar hun foothold alweer kwijt zijn en dat ze alsnog met bijna 100k doden/gewonden niets bereikt hebben. Of je dat nu een kans wilt noemen? Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat het niet gevaarlijk is, maar wel dat er veel meer nodig is om echt een kans te maken.
Komt nog eens bij dat er in de laatste week nogal wat activiteit qua wapentoezeggingen is.
Bradley's, marders, de Franse lichte tanks, en echte tanks schijnen acceptable te worden.
ik kan me goed voorstellen dat er iets op handen is. Nato/US intel heeft altijd goede informatie gehad.
En nogmaals, met wat Rusland nu inzet gaat het niet, ze kunnen enkel hopen de huidige grenzen te behouden, maar Rusland/putin heeft een zege nodig.
Dan is alles op alles zetten de enige optie die hij nog heeft, want ook voor Rusland is de huidige situatie onhoudbaar.
Probleem is alleen dat er precies gebeurt wat je hier al zegt. rusland zet extra troepen in en Oekraine wordt gelijk voorzien voor het materieel om dat af te slaan.
En als die voorspellingen uiteindelijk onzin zijn gaan we het in de komende weken zien.
een "heimelijke" mobilisatie van een half miljoen soldaten en de grenzen op slot blijft niet lang geheim.
Die voorspellingen gaan al maanden rond, dus zullen geen onzin zijn. Sowieso zijn er al 100-duizenden mobiks nodig ter vervanging van de huidige, dus dat er een groep opgeroepen gaat worden is sowieso duidelijk. En als je toch bezig bent zie ik niet in waarom er niet een paar honderd k meer worden opgeroepen.

[removed]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Die zogenaamde doorbraak en opmars bij Soledar was de zoveelste losse flodder die alleen maar bedoeld lijkt om reacties op te roepen.

"Soledar is gevallen en dan is Bakhmut niet meer te verdedigen"
"Als ze niet eens een stad kunnen verdedigen, hoe gaat Oekraine dan ooit de Krim heroveren"
"Rusland was toch aan het verliezen, waarom rukken ze dan op?"
"Nu de mobilisatie aan het front arriveert zullen ze niet meer tegen te houden zijn"

Elke maand komt het wel een keer of wat langs. En als Oekraine terrein wint is het waarschijnlijk een valstrik en maken ze een enorme blunder door Rusland boos te maken.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Vandaar ook het steeds zwaardere materieel dat wordt gestuurd. Daarmee wordt de verhouding steeds minder goed voor de russen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
rapture schreef op maandag 9 januari 2023 @ 04:18:
Een miljoen mobiks erbij is in het voordeel van Oekraïne.
De eerste lichting is relatief snel afgeslacht maar heeft blijkbaar grootschalige offensieve plannen van Oekraïne onmogelijk gemaakt.

Als ze echt 1M weten te mobiliseren en beperkte training geven wordt het gewoon lastig, een zombie tower defense game verlies je uiteindelijk ook ongeacht de upgrades en wapens.

De opvallende westerse stap om zwaarder materieel te leveren zou ook gericht kunnen zijn op het voorkomen van een Russische doorbraak in plaats het heroveren van De Krim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-08 14:05

Crp

IJzerlijm schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:43:
Die zogenaamde doorbraak en opmars bij Soledar was de zoveelste losse flodder die alleen maar bedoeld lijkt om reacties op te roepen.

"Soledar is gevallen en dan is Bakhmut niet meer te verdedigen"
"Als ze niet eens een stad kunnen verdedigen, hoe gaat Oekraine dan ooit de Krim heroveren"
"Rusland was toch aan het verliezen, waarom rukken ze dan op?"
"Nu de mobilisatie aan het front arriveert zullen ze niet meer tegen te houden zijn"

Elke maand komt het wel een keer of wat langs. En als Oekraine terrein wint is het waarschijnlijk een valstrik en maken ze een enorme blunder door Rusland boos te maken.
Ik had een tijdje terug ook gelezen dat de Russische opmars in Bakhmut en Soledar te maken heeft met de Oekraïense opmars in Kreminna. De Oekraïners zijn daar aardig aan het doorbreken, en de Russen proberen zo daar zoveel mogelijk Oekraïense mankracht vandaan te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Crp op 09-01-2023 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:45:
[...]

De eerste lichting is relatief snel afgeslacht maar heeft blijkbaar grootschalige offensieve plannen van Oekraïne onmogelijk gemaakt.

Als ze echt 1M weten te mobiliseren en beperkte training geven wordt het best lastig, een zombie tower defense game verlies je uiteindelijk ook ongeacht de upgrades en wapens.

De opvallende westerse stap om zwaarder materieel te leveren zou ook gericht kunnen zijn op het voorkomen van een Russische doorbraak in plaats het heroveren van De Krim.
Zoals hierboven genoemd, zal dat zwaarder materieel inderdaad vooral bedoeld zijn om die doorbraak te voorkomen. Punt is alleen dat zodra dat is gedaan je dat zware materieel kunt gebruiken om zelf aan te vallen en een eigen doorbraak kunt forceren. Daarmee heb je beide punten dus te pakken.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Als ze echt 1M weten te mobiliseren en beperkte training geven wordt het gewoon lastig, een zombie tower defense game verlies je uiteindelijk ook ongeacht de upgrades en wapens.

Dan ga je er van uit dat er een hele hoop 'if's' lukken. Áls ze zoveel man weten te mobiliseren, áls ze zoveel man fatsoenlijk training kunnen geven, áls ze zoveel man een fatsoenlijke uitrusting kunnen geven, áls ze de frontlinie überhaupt bereiken en áls ze zoveel man voldoende kunnen motiveren (en zich niet meteen bij de eerste gelegenheid massaal overgeven).

Geldt een beetje hetzelfde als die Tweets van de 'ex-AIVD'er', er wordt gewoon maar vanuit gegaan dat het nu allemaal wel lukt. Het verleden heeft geleerd dat nagenoeg niks lukt in de praktijk bij de Russen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Rusland leert ook niet van haar fouten blijkt maar weer, lees berichten over wederom een gebouw dat is bestookt met HIMARS in het plaatsje Lantratovka, Luhansk. 70-100 doden en 50+ gewonden.

Video

[ Voor 33% gewijzigd door gise op 09-01-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:32
[...]

Als ze echt 1M weten te mobiliseren en beperkte training geven wordt het best lastig, een zombie tower defense game verlies je uiteindelijk ook ongeacht de upgrades en wapens.
In feite is/wordt er in Rusland genocide gepleegd op de hele onderklasse van de samenleving: na de gevangenen en de mensen met weinig perspectief in de uithoeken van het land, zijn het nu de mensen met schulden. En als die ook allemaal zijn uitgeroeid is de middenklasse aan de beurt?
Hoe dan ook, de mensen die zich vrijwillig hebben gemeld of weinig alternatief hadden zijn inmiddels allemaal al naar het front vertrokken. Wat nu gemobiliseerd gaat worden zal zich toch hopelijk ook wel gaan afvragen wat er met die eerste 300k gebeurd is. Het is gewoon te hopen die 1M er nooit komt, doordat de onrust verder toeneemt en tot een massale opstand leidt. Dat is de enige uitweg uit deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Putin heeft ongetwijfeld adviseurs die 'm ook vertellen dat dit net een tower defense spel is waar hij maar meer poppetjes naar het front moet sturen. Niet dat de hele machts structuur die hij heeft opgebouwd volkomen dysfunctioneel is door leugens en corruptie en dat zolang die zo blijft alles jammerlijk zal blijven mislukken.

Meer inzetten, net als bij Risk. Dan win je vanzelf.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:26
gise schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:57:
Rusland leert ook niet van haar fouten blijkt maar weer, lees berichten over wederom een gebouw dat is bestookt met HIMARS in het plaatsje Lantratovka, Luhansk. 70-100 doden en 50+ gewonden.

Video
Ja het is een fout, maar de huidige temperaturen zullen ook meewerken, of bevriezen in je loopgraaf, of toch in een gebouw gaan zitten met het risico van een HIMARS salvo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

SiErRa schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:06:
[...]

Ja het is een fout, maar de huidige temperaturen zullen ook meewerken, of bevriezen in je loopgraaf, of toch in een gebouw gaan zitten met het risico van een HIMARS salvo.
Plus dat die soldaten aan het front echt niet te horen hebben gekregen dat er 600 collegas op die manier gesneuveld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TrailBlazer schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:16:
[...]

Plus dat die soldaten aan het front echt niet te horen hebben gekregen dat er 600 collegas op die manier gesneuveld zijn.
Die 600 is ook in de Russische media geweest, die zullen via via dus wel gehoord hebben dat het gebeurt is en dat het de 'schuld' van de mobiks was :+

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 09-01-2023 09:24 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
-tom-562 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:56:
Dan ga je er van uit dat er een hele hoop 'if's' lukken.
Natuurlijk hoop ik dat niet, feit is echter dat zelfs Oekraïne aangeeft dat grote offensieve plannen on hold zijn. Dat op zich is al een forse tegenvaller, daarmee is het doel van de mobiks deels bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
hoevenpe schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:22:
[...]

Natuurlijk hoop ik dat niet, feit is echter dat zelfs Oekraïne aangeeft dat grote offensieve plannen on hold zijn. Dat op zich is al een forse tegenvaller, daarmee is het doel van de mobiks deels bereikt.
Dat on hold zijn heeft denk ik meer te maken met de weersomstandigheden. Je kon tot afgelopen weekend niet met een tank het veld in. Te zompig.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
TrailBlazer schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:02:
[...]

Wie is deze gast? Iemand die op twitter zegt dat hij ex aivd’er is kan nooit heel erg hoog in de boom gezeten hebben bij de AIVD lijkt me.
Guido Blaauw. Even uit m'n hoofd ondernemer en heeft naar eigen zeggen (!!) de AIVD klaargestoomd/gemoderniseerd voor het digitale tijdperk, begin deze eeuw.

edit:
Inmiddels duidelijke aanwijzingen gevonden dat Envirosec / Guido Blaauw een faker is MikeyMan in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1"

[ Voor 18% gewijzigd door Jerie op 09-01-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Ik vermoed dat het allemaal niet zo een vaart loopt met die 1M+ man mobilisatie. Ja, 1M papiertjes met een naam drukken zal wel lukken maar dan komt de logistiek...

Wat gedachten daarover:
- Heeft RU genoeg trainingskapasiteit voor 1M aspirant soldaten?
- Is er genoeg uitrusting?
- Is de logistiek naar en aan het front op orde?
- Kunnen ze slapen aan het front?
- Is er genoeg eten?

Al deze 'ifs' moeten dus met een ja beantwoord worden als dit wilt lukken.

Vervolgens komt (naar mijn idee) de grootste uitdaging: Hoe ga je in hemelsnaam deze troepenopbouw onzichtbaar laten plaatvinden. Een offensief met 500K soldaten is bijna net zo groot als het inwonersaantal van Rotterdam. Dat is niet te huisvesten zonder dat het gezien wordt, en zodra deze troepenmacht opgebouwd wordt kan UA doelgericht gaan verplaatsen. Er is namelijk geen verassingselement met zulke aantallen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Jerie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:27:
[...]

Guido Blaauw. Even uit m'n hoofd ondernemer en heeft naar eigen zeggen (!!) de AIVD klaargestoomd/gemoderniseerd voor het digitale tijdperk, begin deze eeuw.
Maw. net zo betrouwbaar als Rian van Rijbroek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 19:28

bloody

0.000 KB!!

asing schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:26:
[...]

Dat on hold zijn heeft denk ik meer te maken met de weersomstandigheden. Je kon tot afgelopen weekend niet met een tank het veld in. Te zompig.
Precies daarom denk ik zelf dat we de komende dagen wel een aanval van UA kunnen verwachten.
De MoD heeft aangegeven dat ze bewust aan het wachten waren op beter weer (niet zo modderig).

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Apache4u schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:34:
[...]

Aparte infographics. Als ik snel even kijk, de aantallen tanks aan RU zijde zijn het afgelopen half jaar niet veranderd volgens de plaatjes.. Zowel in storage als operationeel.
En de aantallen Ka-52 helicopters stan in december op 100+. Terwijl dat redelijk goed verifieerbare aantallen zijn en waarbij de optische bevestigingen niet kloppen met de aantallen zoals hier gemeld.
Als je mijn bron opent (twitter kanaal), dan kom je nog veel meer plaatjes tegen. Daar zit ook de informatie in die je zegt te missen.

Wel even naar boven scrollen, anders zie je niet zoveel.

[ Voor 4% gewijzigd door asing op 09-01-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:48:
[...]

Als je mijn bron opent (twitter kanaal), dan kom je nog veel meer plaatjes tegen. Daar zit ook de informatie in die je zegt te missen.

[Twitter]
Tssk, hij heeft de 2 of 3 T90M's van UA er niet eens bijgezet :+

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Bever!

3

Jerie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:27:
[...]

Als hij dat zo claimt acht ik het zeer onwaarschijnlijk dat het waar is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
PLAE schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:06:
[...]

Ja, dank!

Ik kwam gisteren deze tegen, had het niet eerder gezien. Zeer indrukwekkend. Gevechten in Irpin in april.

YouTube: 🔥Footage filmed officer Ken Rhee "Foreign Legion" during liberation ...
@Rubberen

De playlist was al gelinkt maar dit is het origineel:

Ken Rhee is de 38-jarige luitenant die Bravo team foreign legion leidt, hij heeft bij de Z-Koreaanse special forces gezeten. Het kanaal ROKSEAL is zijn bedrijf, hij traint soldaten in Z-Korea maar ook helpt hij bijvoorbeeld acteurs om realistisch te zijn in films.

Deze video betreft combat footage in Irpin.

Ook interessant is dit tweedelige interview tussen hem en zijn maatje Logan Steel. De interviews zijn in het Koreaans maar al het Koreaans is ondertiteld.

Het gaat over hoe ze hebben besloten naar UA te gaan, hoe de heenreis ging, hoe ze in Bravo team zijn gekomen, en de Battle of Kyiv (volgens mij was dit in de wijk Obolon).

Dit is nog een korter interview van 9 min met Ken in het Engels (eenvoudig te volgen)

Hier nog een langere van 19 min met Ken in het Koreaans (deze heb ik zelf nog niet bekeken)

Er is ook nog een filmpje waar hij in gaat op nepnieuws over hem en z'n team. Die heb ik voor de helft gezien, toen was ik wel klaar (Koreaans gaat snel en hij had toch overal gelijk over).

Goeie gozer :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 09:57

Nox

Noxiuz

TrailBlazer schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:02:
[...]

Voormalig agent/spion bij de AIVD. Schijnt nu commercieel bunkers te verkopen en spreker te zijn, heeft een boek geschreven wat uit gaat komen en zelfs een hele website gemaakt: https://t.co/xnJri6pjFD

Lastig zeggen wat er van waar is; als je zo'n functie hebt gehad blaas je dat meestal niet van de hoge toren, zeker niet al op Twitter waar je dit soort nieuws post. Voor een trollaccount om wat fake news te verspreiden zou hij dan wel best veel moeite erin gestoken hebben. Denk dat hij inderdaad niet onder al te goede omstandigheden weg is gegaan. Apart figuur als je zoveel pluimen in je reet gestoken wilt hebben.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 13:23
asing schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:57:
[...]

Bron : Twitter kanaal van de maker : https://twitter.com/Volodymyr_D_

Infographic! Juli 2022:

[Afbeelding]

December 2022:

[Afbeelding]
Mooie plaatjes, maar ik zie niet heel erg veel beweging in de aantallen aan de hand van de verliezen die we hier dagelijks voorbij zijn komen, of op zijn minst via Oryx.
Wat is nu waar...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:37

Snow_King

Konijn is stoer!

Rene schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:30:
Ik vermoed dat het allemaal niet zo een vaart loopt met die 1M+ man mobilisatie. Ja, 1M papiertjes met een naam drukken zal wel lukken maar dan komt de logistiek...

Wat gedachten daarover:
- Is er genoeg eten?

Vervolgens komt (naar mijn idee) de grootste uitdaging: Hoe ga je in hemelsnaam deze troepenopbouw onzichtbaar laten plaatvinden. Een offensief met 500K soldaten is bijna net zo groot als het inwonersaantal van Rotterdam. Dat is niet te huisvesten zonder dat het gezien wordt, en zodra deze troepenmacht opgebouwd wordt kan UA doelgericht gaan verplaatsen. Er is namelijk geen verassingselement met zulke aantallen.
Daarbij: Hoe ga je 500k man op korte afstand van de grens zetten als je weet dat UA HIMARS/M270/PZH2000 heeft die je tot een paar meter nauwkeurig kan raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Bever! schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:50:
[...]

Als hij dat zo claimt acht ik het zeer onwaarschijnlijk dat het waar is
Er is zijn on the record bewijs sterke aanwijzingen :P dat zo'n inhaalslag heeft plaatsgevonden (zie podcast Cyberhelden van Ronald Prins, weet de aflevering niet meer, misschien de allereerste met Inge Bryan?) bij zowel AIVD als Amerikaanse geheime diensten.

[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 09-01-2023 10:37 . Reden: OK nuance ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 13:23
LethalInnocence schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:14:
Vraag over dit bericht: https://nos.nl/artikel/24...en-naar-polen-en-litouwen
Waarom worden die tanks niet direct naar Polen verscheept? Vind men daar uitladen toch te kwetsbaar? Of is het deel van een oefening? Lijkt me een prijzige exercitie zo.
Dit is natuurlijk perfect voorsorteren op de volgende fase op de escalatieladder. Als ze toch al in Polen staan kunnen ze relatief snel worden ingezet zodra alle neuzen dezelfde richting op staan (Duitsland, anyone?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
gustaveau schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:00:
[...]

Mooie plaatjes, maar ik zie niet heel erg veel beweging in de aantallen aan de hand van de verliezen die we hier dagelijks voorbij zijn komen, of op zijn minst via Oryx.
Wat is nu waar...?
Als je de bron bekijkt heb je meer plaatjes. Daar staat van alles in, ook de verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-08 22:55
Rene schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:30:

Wat gedachten daarover:
- Is er genoeg eten?

Ik denk niet dat ze 1 miljoen mensen ergens op de grens een massaal offensief laten voorbereiden. Ik denk dat ze langzaam het land binnen druppelen en voornamelijk gesneuvelde soldaten vervangen, met her en der wat versterkingen.

Logistiek is allemaal een stuk makkelijker als je er vanuit gaat dat de gemiddelde levensverwachting een maand is en de soldaten zelf uitrusting en provisie moeten kopen/roven.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nox schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:00:
[...]

Voormalig agent/spion bij de AIVD. Schijnt nu commercieel bunkers te verkopen en spreker te zijn, heeft een boek geschreven wat uit gaat komen en zelfs een hele website gemaakt: https://t.co/xnJri6pjFD

Lastig zeggen wat er van waar is; als je zo'n functie hebt gehad blaas je dat meestal niet van de hoge toren, zeker niet al op Twitter waar je dit soort nieuws post. Voor een trollaccount om wat fake news te verspreiden zou hij dan wel best veel moeite erin gestoken hebben. Denk dat hij inderdaad niet onder al te goede omstandigheden weg is gegaan. Apart figuur als je zoveel pluimen in je reet gestoken wilt hebben.
Het doet mij heel erg denken wat er tijdens die paragnosten-hype gebeurde. Was volgens mij in de 90's of 00's. Had je opeens allerlei figuren op TV die "met de doden konden communiceren" enzo. Die claimden ook allemaal voor/met de CIA te hebben gewerkt. Zo'n claim werd ook nooit ontkracht. De truc was natuurlijk dat de CIA geen uitspraken doet over wie wel of niet voor of met hen heeft gewerkt in het verleden.
Dus mocht je een gat in je CV willen opvullen ... ;)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

gustaveau schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Dit is natuurlijk perfect voorsorteren op de volgende fase op de escalatieladder. Als ze toch al in Polen staan kunnen ze relatief snel worden ingezet zodra alle neuzen dezelfde richting op staan (Duitsland, anyone?)
Ik verwacht eerder gewoon wat spierballentaal. Maar er zou nog meer in kunnen zitten, zo'n Abrams is wat lastig te onderhouden in UA maar wat als een van de voormalig sovjetlanden hun tanks wil inzetten in UA. Dan kunnen de Amerikanen en andere NAVO-eenheden de grensbewaking overnemen van het land wat zijn tanks doneert.

Als je een voormalig sovjetland bent wil je wel je defensie in orde houden maar ook UA helpen. Dit is dan een mooie manier om niet als zwak point of entry te boek te staan.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Apache4u schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:11:
[...]

Het doet mij heel erg denken wat er tijdens die paragnosten-hype gebeurde. Was volgens mij in de 90's of 00's. Had je opeens allerlei figuren op TV die "met de doden konden communiceren" enzo. Die claimden ook allemaal voor/met de CIA te hebben gewerkt. Zo'n claim werd ook nooit ontkracht. De truc was natuurlijk dat de CIA geen uitspraken doet over wie wel of niet voor of met hen heeft gewerkt in het verleden.
Ik houd het even in het midden, het kan best maar er zijn wat red flags om aan te nemen dat het niet klopt. Maar anderzijds heeft hij toch aardig wat moeite gestoken om zoiets voor elkaar te krijgen. Meeste trolls houden het bij een anoniem twitter-account wat in 10 minuten is opgezet :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Thombias schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:35:
[...]

Maw. net zo betrouwbaar als Rian van Rijbroek?
Onder de streep komt hij gewoon met dezelfde informatie als die al via andere kanalen gebroadcast werd.

Enige nieuwe wat ik erin lees, is dat ipv de 500k die in de andere kanalen genoemd worden, in de tweet reeks een totaal van 1M wordt genoemd, die klaar moeten zijn in mei om weer een folly op Kyiv te proberen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Apache4u schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:11:
[...]

Remote viewing doel je neem ik aan op. Stargate Project was DIA/CIA. Relevante quote:
The Stargate Project was terminated and declassified in 1995 after a CIA report concluded that it was never useful in any intelligence operation. Information provided by the program was vague and included irrelevant and erroneous data, and there were suspicions of inter-judge reliability.[4]: 5–4  The program was featured in the 2004 book and 2009 film, both titled The Men Who Stare at Goats,[5][6][7][8] although neither mentions it by name.
Saillant detail: belangrijke spil was Ingo Swann en misschien is het een low blow van me maar hij zat (hij is RIP) bij Scientology.

Verder heeft AIVD ontkent dat van Rijbroek bij ze heeft gewerkt. Maar dat is dan ook een oplichter, dat is inmiddels meer dan duidelijk (zie podcast 'In de ban van Rian')... (of heb ik nu een civiele procedure aan m'n broek :+)

[ Voor 0% gewijzigd door Jerie op 09-01-2023 10:59 . Reden: RIP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:56
YakuzA schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:24:
[...]

Onder de streep komt hij gewoon met dezelfde informatie als die al via andere kanalen gebroadcast werd.

Enige nieuwe wat ik erin lees, is dat ipv de 500k die in de andere kanalen genoemd worden, in de tweet reeks een totaal van 1M wordt genoemd, die klaar moeten zijn in mei om weer een folly op Kyiv te proberen.
Ik weet niet of er hier mensen voor de AIVD werken/gesolliciteerd hebben (aanrader, veel leuks te doen voor techies!), maar ik kan nu denk ik wel bevestigen dat zelfs tijdens de sollicitatie je een vriendelijk doch dringend verzoek krijgt je mondje te houden, ook tegen je partner ;)

Deze man is dus of niet erg profesh, in welk geval je genoeg weet, of onderdeel van psyops, in welk geval we moeten denken aan wat het effect van zijn woorden precies zou kunnen zijn, en wie daar voordeel van heeft etc.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:24:
[...]

Komt inderdaad niet betrouwbaar over. Had meer indruk gemaakt als hij de bronvermeldingen had geplaatst van de Twitter feeds die hij gebruikt heeft om z'n verhaal te maken, ipv "even mijn Russische contacten benaderd". AIVD name dropping is ook een red flag. Lijkt vooral bezig te zijn om zijn online profiel te boosten zodat hij zijn boek optimaal kan pluggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
wian schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Komt inderdaad niet betrouwbaar over. Had meer indruk gemaakt als hij de bronvermeldingen had geplaatst van de Twitter feeds die hij gebruikt heeft om z'n verhaal te maken, ipv "even mijn Russische contacten benaderd". AIVD name dropping is ook een red flag. Lijkt vooral bezig te zijn om zijn online profiel te boosten zodat hij zijn boek optimaal kan pluggen.
Ik vond deze grappig:

De reden dat men probeert om de militaire kantoren in brand te steken is omdat de administratie alleen op papier bestaat.

Ik ben aardig bekend met databases, en ik zou het echt ontzettend knap vinden als ze in staat zouden zijn om al die bronnen aan elkaar te knopen en beschikbaar te stellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:46

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Je hoeft het ook niet allemaal aan elkaar te knopen, dat kan in Nederland al amper. Je hoeft alleen maar te beginnen (omdat de baas zegt dat het moet).

Bij dit soort berichten moet je altijd lezen wat er niet staat (en zo cynisch mogelijk invullen, dan zit je in Rusland vaak goed).

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

asing schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:06:
[...]

Ik vond deze grappig:

[Twitter]

De reden dat men probeert om de militaire kantoren in brand te steken is omdat de administratie alleen op papier bestaat.

Ik ben aardig bekend met databases, en ik zou het echt ontzettend knap vinden als ze in staat zouden zijn om al die bronnen aan elkaar te knopen en beschikbaar te stellen.
Waarschijnlijk maken ze een lijstje met wie er in die databases een sterretje heeft. Houd je dan 4 miljoen man over, dan kijk je wie er 2 heeft of je haalt een criteria weg. Dan schrap je net zo lang tot je je gewenste hoeveelheid over houd, die lijst geef je aan de baas en klaar.

Dat die mannen:
- al gevlucht zijn
- al gesneuveld zijn
- 2 jaar terug overleden zijn
- etc.

Maakt dan niks uit :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
FreezeXJ schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:11:
Je hoeft het ook niet allemaal aan elkaar te knopen, dat kan in Nederland al amper. Je hoeft alleen maar te beginnen (omdat de baas zegt dat het moet).

Bij dit soort berichten moet je altijd lezen wat er niet staat (en zo cynisch mogelijk invullen, dan zit je in Rusland vaak goed).
Nox schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:21:
[...]

Waarschijnlijk maken ze een lijstje met wie er in die databases een sterretje heeft. Houd je dan 4 miljoen man over, dan kijk je wie er 2 heeft of je haalt een criteria weg. Dan schrap je net zo lang tot je je gewenste hoeveelheid over houd, die lijst geef je aan de baas en klaar.

Dat die mannen:
- al gevlucht zijn
- al gesneuveld zijn
- 2 jaar terug overleden zijn
- etc.

Maakt dan niks uit :P
Wat ik er grappig aan vond is dat deze Guido van alles loopt te blaten wat hij zogenaamd zou hebben vernomen. Ik heb ernstig mijn twijfels over de beweringen. :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Denk dat we vooral niet teveel woorden vuil moeten maken aan dhr Blaauw...

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 09-01-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:27:
[...]

met combined arms hadden ze de Donbas al veroverd, maar de Russische luchtmacht faalt sinds het begin.
Ze is gevaarlijk, maar zonder luchtoverwicht veeg je de Donbas niet schoon.
Nu hebben ze alleen infanterie en artillerie, met zo nu en dan wat luchtsteun. Een paar drones.
En ja, dan gaat het traag.
Dan red je het niet, zelfs niet tegen een underdog, die met de dag sterker wordt en het initiatief overneemt.

Maar goed, na Soledar en Bakhmut ligt de weg open en zou het best kunnen dat ze iets meer meters maken, tot de volgende verdedigingslinies van UA uiteraard.
De eerstvolgende verdedigingslinie ligt direct achter Bakhmut.

Donetsk Oblast telt ongeveer 50 steden en 130 dorpen. Een deel daarvan ligt al binnen de 2014 grenzen, maar als ik het huidige tempo doorreken dan zie ik niet goed in hoe de hele Donbas ingenomen kan worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 06-08 12:16

pro_6or

amateur_60r

asing schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:43:
[...]

[...]

Wat ik er grappig aan vond is dat deze Guido van alles loopt te blaten wat hij zogenaamd zou hebben vernomen. Ik heb ernstig mijn twijfels over de beweringen. :+
Dit klinkt precies zoals de mooie, beetje vreemde Engels zin die zo typisch vaak uit het Russisch wordt vertaald, “it is known that” en dan komt de lading stront.

Die Russische raket aanslag op Krasnodar ook, toen ik het aantal 600 las wist ik al dat het propaganda was. Precies dat aantal, ja ja.

Een goed teken, ze hebben niet de info en niet de precisie middelen voor dit soort strikes.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
pro_6or schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:15:
[...]

Dit klinkt precies zoals de mooie, beetje vreemde Engels zin die zo typisch vaak uit het Russisch wordt vertaald, “it is known that” en dan komt de lading stront.

Die Russische raket aanslag op Krasnodar ook, toen ik het aantal 600 las wist ik al dat het propaganda was. Precies dat aantal, ja ja.

Een goed teken, ze hebben niet de info en niet de precisie middelen voor dit soort strikes.
Eigenlijk sterker nog, dit bericht was gewoon al verwacht/voorspeld. Rusland kreeg veel kritiek dat er iets goed fout was gegaan (met bewijs), dus dan is het wachten op het bericht dat de tegenpartij is teruggepakt (maar dan zonder enig bewijs).

Dit zie je steevast gebeuren, wat me dit keer echter vooral opviel is dat het niet gevolgd werd door een grote aanval met raketten/drones. Iets dat ze voorheen wel standaard deden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

asing schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:43:
[...]

[...]

Nou er zijn wel wat te veel red flags bij gekomen. Commerciële belangen zijn er ondertussen ook. Gaat op de stapel net zo waardevol als wat een andere random user op twitter meldt :) Jammer dat de AIVD dit soort gasten dan niet even corrigeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

XWB schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:01:
[...]

De eerstvolgende verdedigingslinie ligt direct achter Bakhmut.

Donetsk Oblast telt ongeveer 50 steden en 130 dorpen. Een deel daarvan ligt al binnen de 2014 grenzen, maar als ik het huidige tempo doorreken dan zie ik niet goed in hoe de hele Donbas ingenomen kan worden.
https://en-us.topographic...8.59137%2C38.00343&zoom=9

Ook nog eens 150~ meter hoger, op 10-15km achter Bakhmut. Da's een stuk makkelijker verdedigen (volgens de gezegdes, that is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 06-08 12:16

pro_6or

amateur_60r

Nox schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:56:
[...]

Nou er zijn wel wat te veel red flags bij gekomen. Commerciële belangen zijn er ondertussen ook. Gaat op de stapel net zo waardevol als wat een andere random user op twitter meldt :) Jammer dat de AIVD dit soort gasten dan niet even corrigeert?
Nooit doen. Nooit. De AIVD moet niet op het niveau van twitteraars opereren. Lekker laten zwemmen.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Nox schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:56:
[...]

Waarom zouden ze nu worden er hooguit wat cycles van de FSB gebruikt om die gast zijn twitter account te hacken.
Pagina: 1 ... 8 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid