Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 34 Laatste
Acties:
  • 504.854 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 23:47

pro_6or

amateur_60r

redwing schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:38:
[...]

Eigenlijk sterker nog, dit bericht was gewoon al verwacht/voorspeld. Rusland kreeg veel kritiek dat er iets goed fout was gegaan (met bewijs), dus dan is het wachten op het bericht dat de tegenpartij is teruggepakt (maar dan zonder enig bewijs).

Dit zie je steevast gebeuren, wat me dit keer echter vooral opviel is dat het niet gevolgd werd door een grote aanval met raketten/drones. Iets dat ze voorheen wel standaard deden.
Dat is inderdaad een teken aan de wand, de “wraak” voor het daadwerkelijk uitschakelen van een legitiem doel was steeds een rocket spree. Ze kunnen dat nog wel een aantal keer doen, maar niet heel vaak bleek al uit de staatjes van verbruikte raketten, en nu dan ook uit de realiteit.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Snow_King schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:01:
[...]

Daarbij: Hoe ga je 500k man op korte afstand van de grens zetten als je weet dat UA HIMARS/M270/PZH2000 heeft die je tot een paar meter nauwkeurig kan raken.
Correct me if I’m wrong, maar met de huidige leveranties is volgens mij afgesproken dat deze wapens niet gebruikt mogen worden om doelen buiten de eigen landsgrenzen (binnen Rusland/Belarus) te bestoken.
Wat we wel hebben gezien is dat met eigen materieel wat doelen bestookt zijn, zoals wat Oliedepots met Helicopters en drones, en de Vliegbasis met oude Sovjet drones.

Dus HIMARS op een basis binnen Belarus, boven Kyiv? Ik zie het niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:28
gise schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:31:
[...]

Correct me if I’m wrong, maar met de huidige leveranties is volgens mij afgesproken dat deze wapens niet gebruikt mogen worden om doelen buiten de eigen landsgrenzen (binnen Rusland/Belarus) te bestoken.
Wat we wel hebben gezien is dat met eigen materieel wat doelen bestookt zijn, zoals wat Oliedepots met Helicopters en drones, en de Vliegbasis met oude Sovjet drones.

Voorlopig schiet men alleen op troepenconcentraties in bezet gebied. Er er geen sprake van een HIMARS raket op Russisch of Belarus grondgebied.

Wat nu als de Russen via Belarus aanvallen? In dat geval zou er geen probleem moeten zijn om een GMRLS raket (die met die Tungsten balletjes) net over de grens in hun bivak te droppen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Klopt helemaal. Maar ik neem aan dat als er zich daadwerkelijk grote troepenconcentraties over de grens bevinden binnen HIMARS bereik en als er inlichtingen zijn dat er inderdaad een 2e invasie gaat plaats vinden, de US/UK wel toestemming zullen geven om deze concentraties aan te vallen?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Die restrictie was alleen voor HIMARS, voor de normale arty zoals de pzh is er geen afspraak vziw.
(alleen is er in de range van 10/20/30 km van de grens niet veel interessants te beschieten.)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 09-01-2023 13:52 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:16

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]

Fair point. Daar had ik niet even bij stil gestaan. Kyiv zal dit ook goed afwegeven en keuzes maken,

Punt blijft wel, nu 'even' 500k troepen aan de grens zetten gaat gewoon opvallen.
spartacusNLD schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:56:
LInkje naar een podcast van JRE met Peter Zeihan.. na 15 min al compleet depressed hierover. :'(

Hoeveel korrels zout moet ik hierbij nemen? Gaat dus over de huidige situatie in Oekraine, waarom de oorlog sowieso zou gaan beginnen en dan Rusland na 2050 sowieso niet meer bestaat i.v.m. een enorm tekort aan geboortes en scheve demografie.

https://open.spotify.com/...AIwve?si=5fb3258ac91449b7
Ik heb deze podcast in 2 a 3 dagen geluisterd tussendoor.

Hoewel ik zijn visie op Rusland niet raar vind, begin ik deze wel lichtelijk in twijfel te trekken doordat hij over elk onderwerp een idee heeft: China gaat falen, Elektrische auto's gaan falen, de VS gaat alles winnen, waterstof is gedoemd te mislukken, de VS gaat alles winnen, Rusland is voor 2050 helemaal verdwenen.

Zijn kijk op de situatie in Oekraine vind ik niet slecht, maar met deze andere onderdelen er bij twijfel ik een beetje of hij alles wel duidelijk heeft en niet te biased is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:34
YakuzA schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:51:
[...]

Die restrictie was alleen voor HIMARS, voor de normale arty zoals de pzh is er geen afspraak vziw.
(alleen is er in de range van 10/20/30 km van de grens niet veel interessants te beschieten.)
Precies, dat was mijn punt in mijn vorige post. Kyiv ligt op <75 km van Belarus. Dan moet RU dus op ca. 100 km afstand zijn invasiemacht opbouwen om buiten bereik van reguliere artellerie te blijven.

Dat is prima mogelijk, maar dan kan je dus nooit 500K man als invasiemacht naar Kyiv sturen. Zodra die colonne op gang komt is het prijsschieten voor UA.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rene schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:00:
[...]
Precies, dat was mijn punt in mijn vorige post. Kyiv ligt op <75 km van Belarus. Dan moet RU dus op ca. 100 km afstand zijn invasiemacht opbouwen om buiten bereik van reguliere artellerie te blijven.

Dat is prima mogelijk, maar dan kan je dus nooit 500K man als invasiemacht naar Kyiv sturen. Zodra die colonne op gang komt is het prijsschieten voor UA.
Maar het is onder de streep ook weer niet zo relevant, gezien UA toch niet preventief Belarus in gaat schieten. :)

PSN

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:23

WHiZZi

Museumdirecteurtje

CrazyOne schreef op maandag 9 januari 2023 @ 02:29:
Grenzen dicht, en buitenlanders mochten (moesten) ook al worden gemobiliseerd. Iemand nog iets van @WHiZZi gehoord recent? of is zijn volgende update vanuit Belarus of Oekraïne?
8)

Geen centje pijn om de grens over te gaan. Er zaten zelfs 4 Oekraïners in de bus. We zijn gisteren met de bus vanuit St. Petersburg busstation (veel internationale bussen) naar Tallinn gegaan. Rit duurde totaal een uur of 6, plus 1 uur voor 2x grenscontrole.

Rusland uit geen issue. Koffers allemaal uit de bus, bus werd ook helemaal gecontroleerd (alles werd open gemaakt, zelfs de motorkap) terwijl wij binnen stonden te wachten. Precies hetzelfde wat ik altijd al heb als ik Rusland uit ga. Heb ik mijn bezoekerspapiertje netjes ingevuld en is het geaccordeerd door een instantie (dit keer kon het voor het eerst volledig digitaal :o ) en mogen we allemaal Rusland uit (dus hebben we allemaal een geldig paspoort om te reizen).

Wel netjes dat ze eerst de Oekraïners uit de bus laten trouwens. Dus die moeten er eerst uit en lopen apart door de controle heen. Daarna mag de rest. Mijn vrouw vertelde dat op een Russische groep waar ze deze reizen bespreken en tips geven hoe het beste te reizen, dat als er teveel Oekraïense in de bus zitten deze pas mee mogen met de volgende bus of als daar geen ruimte is, dan moet de bus uren wachten. Dus we hadden geluk dat er 'maar' 4 waren die alles op orde hadden zover ik zag.

Na de grenscontrole rijdt de bus een paar meter verder waarna er een strenge marechaussee binnen komt die de order geeft dat alle telefoons direct weg moeten. Die controleert alleen of er een geldig EU paspoort is. Ook deze persoon kan bij een slechte dag, iemand eruit halen die zijn hele bagage moet uitladen. Gelukkig niet gebeurd.

Nadat deze man weg is rijdt de bus weer een paar meter om de EU grens over te steken waar we wederom de bus uit moesten én alle bagage meenemen. Wederom, geen verschil met het vliegveld en met de nieuwe paspoorten kon ik er vrij makkelijk doorheen. Geen verdere bagage controle meer, al moest die wel weer mee.

Dat allemaal weer in de bus gelegd en we vertrokken naar Tallinn. Daar hebben we een hotel gepakt want vanochtend 07:40 (Estlandse tijd) vlogen we naar Amsterdam.

En inmiddels dus weer thuis in het warme Helmond (Tallinn was -14 graden gisterenavond).

Mocht iemand nog interesse hebben om te horen hoe er gepraat wordt in de Russische media over het westen? Deze dame legt het uit en vraagt om het werkelijke verhaal, die ze ook ontvangt in de comments.
YouTube: Parent One and Two. What Russian media tells Russians about Europe

Ik heb in ieder geval wel genoten van de 2 weken in St. Petersburg en ben wat wijzer geworden, al vind ik Poetin nog steeds een lul. Helemaal omdat hij 2 landen naar de klote helpt.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CrazyOne schreef op maandag 9 januari 2023 @ 02:29:
Grenzen dicht, en buitenlanders mochten (moesten) ook al worden gemobiliseerd. Iemand nog iets van @WHiZZi gehoord recent? of is zijn volgende update vanuit Belarus of Oekraïne?
Dat ging uiteindelijk over mensen met dubbele paspoorten.
Dus voor mensen met zowel Russisch als Kazach paspoort bijvoorbeeld, of richboys met Russisch en Cypriotisch paspoort. Die werden voor die verandering uitgesloten bij de mobilisatie.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Als ik het me goed herinner is daar niets over afgesproken. Het is alleen zo dat de wapens niet werden geleverd die ver tot in rusland kunnen nomen om eventuele escalatie te voorkomen.

Het zou ook vreemd zijn om dat af te spreken want dan kan rusland aan de grens talloze raket installaties neerzetten om Oekraine te bestoken zonder dat daar wat tegen gedaan zou mogen worden.

Voor zover ik heb kunnen vinden is dat nooit gezegd door welke officiele partij dan ook.

Dat er veel, al dan niet gespeend van enige kennis, twitteraars zijn die dat roepen is weer wat anders, dat is aan de orde van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Indoubt schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:32:
[...]
Als ik het me goed herinner is daar niets over afgesproken. Het is alleen zo dat de wapens niet werden geleverd die ver tot in rusland kunnen nomen om eventuele escalatie te voorkomen.

Het zou ook vreemd zijn om dat af te spreken want dan kan rusland aan de grens talloze raket installaties neerzetten om Oekraine te bestoken zonder dat daar wat tegen gedaan zou mogen worden.

Voor zover ik heb kunnen vinden is dat nooit gezegd door welke officiele partij dan ook.

Dat er veel, al dan niet gespeend van enige kennis, twitteraars zijn die dat roepen is weer wat anders, dat is aan de orde van de dag.
WSJ/Telegraph goed genoeg? :)
https://www.wsj.com/artic...s-into-russia-11670214338
https://www.telegraph.co....ve-ukraine-couldnt-fired/
The Biden administration also secured a commitment from Ukraine's president, Volodymyr Zelensky, that the Himars would not be used to strike within Russia's borders.
Of een andere bron:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/09/29/7369706/
Ukraine’s Ambassador to the United States Oksana Markarova has said that the agreement between Ukraine and the United States on the non-use of American weapons for strikes on Russian territory applies only to HIMARS rocket artillery systems, and not to all types of weapons supplied by the U.S. government to Ukraine.

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 09-01-2023 15:02 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Dat laat de deur open voor Belarus ;)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:59:
[...]

Dat laat de deur open voor Belarus ;)
Belarus wil Oekraine zelf niet.

En dat valt ongetwijfeld binnen de 'geest' van de andere afspraak :)

(had idd over de nuance Belarus heen gelezen :))

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:01:
[...]

Belarus wil Oekraine zelf niet.

En dat valt ongetwijfeld binnen de 'geest' van de andere afspraak :)

(had idd over de nuance Belarus heen gelezen :))
Nou ja, stel er staat 100.000 man net over de grens om binnen te vallen.... Dan is de deur open om die voor de grens alvast uit te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:08:
[...]

Nou ja, stel er staat 100.000 man net over de grens om binnen te vallen.... Dan is de deur open om die voor de grens alvast uit te schakelen.
Gaat UA niet doen.
Ze willen nog steeds niet Belarus de oorlog in trekken.

Ze zijn niet de beste buren :+ maar zolang ze niet eigen troepen de grens over sturen, zal UA er niet aan beginnen om actief iets op Belarus grondgebied aan te vallen.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:47
je hebt nieuws en je hebt nieuws, beide berichten zijn correct.
Pope Francis thanks Russian envoy for facilitating prisoner swaps between Moscow, Kiev
The pontiff said earlier that the Vatican sought to contribute to prisoner exchanges
VATICAN, January 9. /TASS/. Russian Ambassador to the Holy See Alexander Avdeyev delivered Russian President Vladimir Putin’s New Year’s greetings to Pope Francis, as the diplomat himself told TASS on Monday.

According to him, following a meeting with members of the diplomatic corps, Pope Francis thanked the embassy for facilitating the prisoner swaps between Russia and Ukraine.

"I conveyed the Russian president’s greetings to Pope Francis and he passed his greetings in return, expressing gratitude for assistance in the prisoner swaps," the diplomat said.

The pontiff said earlier that the Vatican sought to contribute to prisoner exchanges. As Avdeyev explained then, Russia released or exchanged Ukrainian prisoners of war based on, among other things, the lists that Pope Francis handed over through the Russian embassy to the Holy See.

Avdeyev also said that he had handed a special edition of Russian-Spanish and Spanish-Russian dictionary of religious terms as a gift to the pope who comes from Argentina.
Paus: oorlogen zoals die in Oekraïne zijn een misdaad

Paus Franciscus heeft oorlogen zoals die in Oekraïne een "misdaad tegen God en de menselijkheid" genoemd. Volgens de paus is dat vanwege de verwoestingen die worden aangericht in burgergebieden. "Er gaan niet alleen levens verloren door geweld en schoten, maar ook door honger en kou", zei hij.

De paus deed zijn uitingen in zijn jaarlijkse toespraak voor diplomaten in Vaticaanstad. De kerkelijk leider heeft in het verleden vaker kritiek geuit op de oorlog in Oekraïne. In zijn kersttoespraak veroordeelde hij de "zinloze oorlog" in Oekraïne al en riep hij op tot een einde ervan. Bij een gebed voor Oekraïne begin december raakte hij geëmotioneerd.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Polen dan maar samen met de UK?
https://news.sky.com/stor...t-russian-forces-12783107
UK considering supplying Ukraine with Challenger 2 tanks to fight Russian forces

As many as 10 of the vehicles - enough to equip a squadron - could be on the table, with hopes it could prompt other allies to do the same.
20 januari gaan we het zien/horen vermoed ik.
Vanuit Polen had al aangegeven dat het een 'symbolische' hoeveelheid ging zijn als ze Leo 2's zouden gaan sturen.

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 09-01-2023 15:14 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:59
Maar diezelfde hebben in de tussentijd toch ook al gezegd dat aanvallen binnen rusland niet meer uit den boze waren? Naar mijn idee geeft die uitspraak al aan dat afhankelijk van de situatie de deur open staat voor aanvallen binnen rusland. En mocht er echt een grote troepenmacht in Belarus worden gezet, acht ik de kans groot dat een goede kans niet onbenut gaat worden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:43
Heeft iemand eigenlijk nog wel eens iets van die Switchblade drones gehoord? Worden die nog ingezet? Die deden een tijdje heel veel schade, maar al maanden eigenlijk niets meer van vernomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:14:
[...]

Maar diezelfde hebben in de tussentijd toch ook al gezegd dat aanvallen binnen rusland niet meer uit den boze waren? Naar mijn idee geeft die uitspraak al aan dat afhankelijk van de situatie de deur open staat voor aanvallen binnen rusland. En mocht er echt een grote troepenmacht in Belarus worden gezet, acht ik de kans groot dat een goede kans niet onbenut gaat worden.
Aanvallen op Rusland vind VS prima.
Aanval met Himars op Rusland vind de VS nog niet prima.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:12:
Polen dan maar samen met de UK?
https://news.sky.com/stor...t-russian-forces-12783107

[...]

20 januari gaan we het zien/horen vermoed ik.
Vanuit Polen had al aangegeven dat het een 'symbolische' hoeveelheid ging zijn als ze Leo 2's zouden gaan sturen.
'het eerste schaap' hoop ik.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
YakuzA schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:15:
[...]

Ik bedoel vooral dat die uitspraak van de VS al aangeeft dat die grens aan het verschuiven is. Als de situatie verandert zie ik die grens nog wel een stukje opschuiven totdat bepaalde doelen wel met Himars bestookt mogen worden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

YakuzA schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:15:
[...]

Ik zie het maar ik meende dat de VS slechts himars raketten met kortere afstand leverde om niet ver in rusland te kunnen targeten. Of de VS dat hebben verboden zou volgens de daily telegraph misschien waar zijn maar er staat mij bij dat er daarna consternatie is ontstaan en de VS heeft aangegeven dat ze dat nooit hebben gezegd.

Ik zal eens zoeken of ik dat terug kan vinden.

Edit: van een paar dagen later als het telegraph berich en dan van de times en niet van de telegraph:
The Pentagon has given a tacit endorsement of Ukraine’s long-range attacks on targets inside Russia after President Putin’s multiple missile strikes against Kyiv’s critical infrastructure.
https://www.thetimes.co.u...-warfare-russia-732jsshpx

[ Voor 25% gewijzigd door Indoubt op 09-01-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 16:40
Spookelo schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:15:
Heeft iemand eigenlijk nog wel eens iets van die Switchblade drones gehoord? Worden die nog ingezet? Die deden een tijdje heel veel schade, maar al maanden eigenlijk niets meer van vernomen.
Zag er de laatste weken weer wat filmpjes van voorbij komen. Worden rond Bakhmut ook succesvol ingezet tegen ingegraven Russen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Indoubt schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:19:
[...]
Ik zal eens zoeken of ik dat terug kan vinden.

Edit: van een paar dagen later als het telegraph berich en dan van de times en niet van de telegraph:
[...]
https://www.thetimes.co.u...-warfare-russia-732jsshpx
Himars schiet alleen geen drones af: :)
Pentagon gives Ukraine green light for drone strikes inside Russia
En verder kan ik het artikel niet openen :)

Maar niks dat elkaar tegenspreekt dus.

[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 09-01-2023 15:36 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
YakuzA schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:30:
[...]

Himars schiet alleen geen drones af:

[...]

En verder kan ik het artikel niet openen :)

Maar niks dat elkaar tegenspreekt dus.
Ik kan alvast verklappen dat het Brentagon toestemming geeft voor strikes of any kind in Russia. Potverdorie, ik snap wel wat de reden is, maar het is toch ook hemeltergend dat ongelijke speelveld.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

"This picture resembles a standard AFU day. 5 Wagners climbed into a pit, they met our artillery and were put to sleep. The next day, another 5 arrived and started moving the corpses out of the pit due to lack of space. Then artillery worked again, dead".

-Mykhail Dvoryanchuk
Insanity 8)7

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
WHiZZi schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:16:
[...]

8)

Geen centje pijn om de grens over te gaan. Er zaten zelfs 4 Oekraïners in de bus. We zijn gisteren met de bus vanuit St. Petersburg busstation (veel internationale bussen) naar Tallinn gegaan. Rit duurde totaal een uur of 6, plus 1 uur voor 2x grenscontrole.

Rusland uit geen issue. Koffers allemaal uit de bus, bus werd ook helemaal gecontroleerd (alles werd open gemaakt, zelfs de motorkap) terwijl wij binnen stonden te wachten. Precies hetzelfde wat ik altijd al heb als ik Rusland uit ga. Heb ik mijn bezoekerspapiertje netjes ingevuld en is het geaccordeerd door een instantie (dit keer kon het voor het eerst volledig digitaal :o ) en mogen we allemaal Rusland uit (dus hebben we allemaal een geldig paspoort om te reizen).

Wel netjes dat ze eerst de Oekraïners uit de bus laten trouwens. Dus die moeten er eerst uit en lopen apart door de controle heen. Daarna mag de rest. Mijn vrouw vertelde dat op een Russische groep waar ze deze reizen bespreken en tips geven hoe het beste te reizen, dat als er teveel Oekraïense in de bus zitten deze pas mee mogen met de volgende bus of als daar geen ruimte is, dan moet de bus uren wachten. Dus we hadden geluk dat er 'maar' 4 waren die alles op orde hadden zover ik zag.

Na de grenscontrole rijdt de bus een paar meter verder waarna er een strenge marechaussee binnen komt die de order geeft dat alle telefoons direct weg moeten. Die controleert alleen of er een geldig EU paspoort is. Ook deze persoon kan bij een slechte dag, iemand eruit halen die zijn hele bagage moet uitladen. Gelukkig niet gebeurd.

Nadat deze man weg is rijdt de bus weer een paar meter om de EU grens over te steken waar we wederom de bus uit moesten én alle bagage meenemen. Wederom, geen verschil met het vliegveld en met de nieuwe paspoorten kon ik er vrij makkelijk doorheen. Geen verdere bagage controle meer, al moest die wel weer mee.

Dat allemaal weer in de bus gelegd en we vertrokken naar Tallinn. Daar hebben we een hotel gepakt want vanochtend 07:40 (Estlandse tijd) vlogen we naar Amsterdam.

En inmiddels dus weer thuis in het warme Helmond (Tallinn was -14 graden gisterenavond).

Mocht iemand nog interesse hebben om te horen hoe er gepraat wordt in de Russische media over het westen? Deze dame legt het uit en vraagt om het werkelijke verhaal, die ze ook ontvangt in de comments.
YouTube: Parent One and Two. What Russian media tells Russians about Europe

Ik heb in ieder geval wel genoten van de 2 weken in St. Petersburg en ben wat wijzer geworden, al vind ik Poetin nog steeds een lul. Helemaal omdat hij 2 landen naar de klote helpt.
Welkom terug! Export vanuit Rusland /care maar import vanuit RU richting EU is wel van belang. Ontzettend fijn om te lezen dat de Estse douane haar werk serieus neemt.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Blijkbaar is Wagner ook geen kwaliteitskeurmerk meer. Tja, krijg je met zo'n korte, belabberde opleiding.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:11
Waar komt deze quote vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

olafmol schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:08:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 09-01-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

olafmol schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:08:
[...]
1 van de reguliere twitter kanalen, maar er staat een foto van de betreffende loopgraaf bij.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
*knip* is al gedeeld door: HaterFrame in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1"

[ Voor 85% gewijzigd door teacup op 09-01-2023 21:41 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

HollowGamer schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:13:
https://www.reddit.com/r/...rategist_and_former_aivd/

Waar halen ze dit aantal vandaan?

Als dit waar is, dan is het wel einde oefening voor UA.
Even een paar messages naar boven scrollen, deze "ex-AVID agent" is al uitgebreid afgebrand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 14:05

Het zal mij niks verbazen, al zullen al die mobiks weinig tot geen motivatie hebben.
Onzin natuurlijk, als je verder omhoog gaat scrollen weet je alweer genoeg over die "ex-AIVD'er".

Stalin gooide er ook miljoenen soldaten tegenaan, niks nieuws. Ik denk dat het ze niet eens lukt zoveel soldaten te mobiliseren, en dan moeten ze ook nog eens uitrusting geven die er vrijwel niet is (ja oké, plastic helmen en kogelwerende vesten van Wish.com).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:18

Fiber

Beaches are for storming.

Geen einde oefening UA. Wel gouden tijden voor de Russische begrafenisondernemers... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Fiber schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:21:
[...]

Geen einde oefening UA. Wel gouden tijden voor de Russische begrafenisondernemers... O-)
Niets daarvan, die zijn allemaal missing in action en worden nooit teruggevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 14:05
Fiber schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:21:
[...]

Die hebben vrij weinig werk de laatste tijd, de dode (en gewonden) russen worden inmiddels gewoon achtergelaten. Zo zijn ze "missing in action" en hoeft de russische overheid ook geen geld aan de families te betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

IJzerlijm schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:43:
Die zogenaamde doorbraak en opmars bij Soledar was de zoveelste losse flodder die alleen maar bedoeld lijkt om reacties op te roepen.

"Soledar is gevallen en dan is Bakhmut niet meer te verdedigen"
"Als ze niet eens een stad kunnen verdedigen, hoe gaat Oekraine dan ooit de Krim heroveren"
"Rusland was toch aan het verliezen, waarom rukken ze dan op?"
"Nu de mobilisatie aan het front arriveert zullen ze niet meer tegen te houden zijn"

Elke maand komt het wel een keer of wat langs. En als Oekraine terrein wint is het waarschijnlijk een valstrik en maken ze een enorme blunder door Rusland boos te maken.
Geen idee wie je hier nu quote maar dit heeft niemand hier zo gesteld volgens mij.

Toen de eerste berichten kwamen over de verschuivingen rondom Soledar wist niemand wat er precies aan de hand was. In het ergste geval was het inderdaad compleet in Russische handen gevallen en was daarmee de druk op Bakhmut uiteindelijk ook weer groter.

Maar achteraf is ook wel makkelijk lullen hè.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 07:29

bloody

0.000 KB!!

awwww poor France...

Onze komieken gaan weer los, nu is Frankrijk de klos.

Met als mooie uitsmijter:
There was France and now there is no France.
Would anyone be upset about that?

nope

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
bloody schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:37:
awwww poor France...

[Twitter]

[...]
Vooral met je sig erbij hahahaha

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Hippocampus schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:13:
[...]

Maar achteraf is ook wel makkelijk lullen hè.
Laat ik het dan nog maar eens vooraf voorspellen: Al gooien die Russen er nog vijf miljoen mobiks tegenaan, het gaat ze niet meer helpen, de Russen gaan geen significante overwinningen meer boeken in Oekraïne. En ik voorspel dat Oekraïne zeer binnenkort de tegenaanval inzet om de Russen dit jaar nog hun land uit te schoppen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

bloody schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:37:
awwww poor France...

[Twitter]

[...]
Nog vóór de oorlog had de Russische TV een veel grotere bek overigens, toen was heel Europa een inkoppertje: https://webm.red/view/X40y.webm

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:39
Fiber schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:47:
[...]

Laat ik het dan nog maar eens vooraf voorspellen: Al gooien die Russen er nog vijf miljoen mobiks tegenaan, het gaat ze niet meer helpen, de Russen gaan geen significante overwinningen meer boeken in Oekraïne. En ik voorspel dat Oekraïne zeer binnenkort de tegenaanval inzet om de Russen dit jaar nog hun land uit te schoppen.
Probleem is dat het ze op korte termijn wel gaat helpen. Je kunt daadwerkelijk een veel sterkere en slimmere tegenstander wel onder de voet lopen, je kunt best een stuk terreinwinst boeken.

Je kunt het niet behouden en je zult vroeg of laat de oneindige verliezen niet meer goedmaken, maar volgens mij staat UA er momenteel niet per se rosekleurig voor. Hun leger vecht ook al bijna een jaar onafgebroken, de wapens die ze hadden slijten, de aanlevering van nieuwe wapens gaat in estafettevorm - bijvoorbeeld die Bradley's zouden er nu 50 worden. Met in een keer 500 Bradleys heb je in ene een overhand, met 50 moet je zuinig zijn.

Ik hoop vurig dat je voorspelling uit komt, maar ben ook voorzichtig.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

[...]

Maar kan je begrijpen dat andere mensen wat meer reserveringen hierbij hebben?
Grafiekjes zeggen niet alles, en als we nu onderhand niet door hebben dat gebrek aan materieel, munitie of moraal geen geen showstopper is bij de Russen dan weet ik het ook niet meer. Op termijn moet het een keer uit elkaar vallen en maand na maand blijf ik dat hopen maar het ziet er nog niet naar uit.

Ik heb zorgen over de duur van het conflict en iedere lichting nieuwe mobiks maakt het offer dat Oekraïners moeten maken alleen maar groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:53
NiGeLaToR schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:08:
[...]

Probleem is dat het ze op korte termijn wel gaat helpen. Je kunt daadwerkelijk een veel sterkere en slimmere tegenstander wel onder de voet lopen, je kunt best een stuk terreinwinst boeken.

Je kunt het niet behouden en je zult vroeg of laat de oneindige verliezen niet meer goedmaken, maar volgens mij staat UA er momenteel niet per se rosekleurig voor. Hun leger vecht ook al bijna een jaar onafgebroken, de wapens die ze hadden slijten, de aanlevering van nieuwe wapens gaat in estafettevorm - bijvoorbeeld die Bradley's zouden er nu 50 worden. Met in een keer 500 Bradleys heb je in ene een overhand, met 50 moet je zuinig zijn.

Precies dit.

Zelensky noemt de situatie bij Soledar erg moeilijk en UA heeft vandaag versterkingen moeten sturen naar het Bakhmut front.

Het initiatief is even niet meer bij UA, aangezien ze moeten reageren op de tegenstander. De Bradley’s, Marders en alle aanvullende leveringen zijn echt even hard nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Requiem19 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:17:
[...]

Precies dit.

Zelensky noemt de situatie bij Soledar erg moeilijk en UA heeft vandaag versterkingen moeten sturen naar het Bakhmut front.

Het initiatief is even niet meer bij UA, aangezien ze moeten reageren op de tegenstander. De Bradley’s, Marders en alle aanvullende leveringen zijn echt even hard nodig.
Klopt maar die gaan ze daar niet inzetten, pas bij een nieuw offensief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
Het zou me overigens niks verbazen als UA straks opeens een konijn uit de hoge hoed tovert.

Alle focus is nu op Bakhmut. Het lijkt me dan ook volstrekt onlogisch om hier alle troepen naartoe te sturen en ze net als de Russen de meatgrinder in te gooien.

Ik zie ze straks eerder een winteroffensief lanceren naar Melitopol om vervolgens voor de zomer de verbinding naar de Krim af te sluiten en Kherson kan ontlasten van verdere artillerie beschietingen.

Dan heeft RU wellicht Bakhmut (en een paar km extra grondgebied) veroverd tegen ongelofelijke aantallen doden om vervolgens te zien dat UA een enorme lap grond heeft terugveroverd.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:34
Hippocampus schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:17:
[...]

Grafiekjes zeggen niet alles, en als we nu onderhand niet door hebben dat gebrek aan materieel, munitie of moraal geen geen showstopper is bij de Russen dan weet ik het ook niet meer. Op termijn moet het een keer uit elkaar vallen en maand na maand blijf ik dat hopen maar het ziet er nog niet naar uit.

Ik heb zorgen over de duur van het conflict en iedere lichting nieuwe mobiks maakt het offer dat Oekraïners moeten maken alleen maar groter.
Niemand zal kunnen aanwijzen wanneer dit zal gebeuren. Het kan zomaar morgen gebeuren, vaak is er maar 1 ding voor nodig om de domino in gang te zetten. Voor Oekraïne is het dus belangrijk om gewoon strijdbaar te blijven. Dan komt dat moment echt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-09 21:07
DoeEensGek schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 07:10:
[...]

Niemand zal kunnen aanwijzen wanneer dit zal gebeuren. Het kan zomaar morgen gebeuren, vaak is er maar 1 ding voor nodig om de domino in gang te zetten. Voor Oekraïne is het dus belangrijk om gewoon strijdbaar te blijven. Dan komt dat moment echt wel.
Is bekend hoe lang een eenheid van Oekraïne moet vechten voordat ze pauze krijgen om bij te tanken?
Ik heb het gevoel dat eenheden van Oekraine vrijwel altijd moeten vechten omdat ze in de minderheid zijn. Hoe gaat het straks als Rusland daadwerkelijk 100.000en nieuwe Mobiks heeft? Dan kan Rusland eigen eenheden pauzes geven terwijl de eenheden van Oekraine dat simpelweg niet kunnen omdat ze veruit in de minderheid zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
technoaddict schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:18:
[...]
Is bekend hoe lang een eenheid van Oekraïne moet vechten voordat ze pauze krijgen om bij te tanken?
Ik heb het gevoel dat eenheden van Oekraine vrijwel altijd moeten vechten omdat ze in de minderheid zijn. Hoe gaat het straks als Rusland daadwerkelijk 100.000en nieuwe Mobiks heeft? Dan kan Rusland eigen eenheden pauzes geven terwijl de eenheden van Oekraine dat simpelweg niet kunnen omdat ze veruit in de minderheid zijn.
Toch zijn de berichten juist andersom en roteren de Oekrainers juist veel meer. En zo veruit in de minderheid is Oekraine helemaal niet, mensen lijken vaak te vergeten dat ook Oekraine een enorm groot land is. Hoe dan ook heeft Oekraine nog verschillende legereenheden als reserve waarmee ze kunnen roteren of snel gaten kunnen vullen.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

technoaddict schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:18:
[...]

Het zal precies andersom zijn. Oekraïne kan rouleren en die Russen niet. Die mobiks zijn sowieso al dood voordat ze gerouleerd kunnen worden... O-)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fM7kgsLstrwOXSS2qIKV5EsmUYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqRMKquzojTauu0h0QOVLDLx.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 16:03

polthemol

Moderator General Chat
NiGeLaToR schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:08:
[...]

vergeet niet dat terrein an sich weinig uit maakt in Oekraïne. Het gaat om bepaalde punten die je in bezit moet hebben, met veel van het land zelf kun je helemaal niets en niemand zal gaan vechten om een stukje bosgrond. Je neemt die lap in bezit door de volgende stad in te nemen en je kunt het in bezit houden als je logistiek in orde is.

Het onder de voet lopen van de tegenstander is een heel korte termijn maatregel: Oekraïne rouleert eenheden, heeft trainingen. Daardoor is de levensduur van een militair bij hun hoger, waardoor hij/zij veel slimmer zal zijn, veel beter kan anticiperen op wat gebeurt op het slagveld. Dus 'het leger' vecht onafgebroken, dat gaat niet op voor hun eenheden, daar vinden roulaties plaats, wat een groot verschil is met hoe Rusland/Wagner het lijkt aan te pakken: mensen net zo lang tegen een verdedigingsmuur blijven gooien tot ze (vrij letterlijk) 'op' zijn en daarna ga je met de volgende lading mensen precies hetzelfde doen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Weer eens een bootje voor de afwisseling. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

redwing schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:22:
[...]

Toch zijn de berichten juist andersom en roteren de Oekrainers juist veel meer. En zo veruit in de minderheid is Oekraine helemaal niet, mensen lijken vaak te vergeten dat ook Oekraine een enorm groot land is. Hoe dan ook heeft Oekraine nog verschillende legereenheden als reserve waarmee ze kunnen roteren of snel gaten kunnen vullen.
Was het niet pas nog bij de NOS te zien? Of zag ik dat ergens anders? Er was pas een video iig.
Oekraiense soldaten terug van het front, gaan langs de psych, krijgen therapie, etc. En dan kunnen ze een tijdje thuis doorbrengen om daar na weer richting front te gaan.

Edit: Yes, gevonden: https://nos.nl/video/2458...r-voorbereid-op-het-front

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 10-01-2023 10:06 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 07:29

bloody

0.000 KB!!

Lapin is bevorderd tot Chef-Staf van de Russische grondtroepen.
8)7 Lapin, die nou niet zo'n goed track record heeft.

Girkin is er niet zo happy mee:
The appointment of General Lapin to a higher position is, to put it mildly, a misunderstanding. The point is not in his commanding qualities (if they exist at all), but in the fact that it was under his command that our troops suffered a heavy defeat near Balakleya and Izyum, leaving, as a result, almost 10 cities and “regrouping” from the Kharkov region. Raising for this is a boorish demonstration of their own invulnerability on the part of the leadership of the RF Ministry of Defense.
TL;DR, voor UA lijkt dit een prima stap :)

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

polthemol schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:53:
[...]

vergeet niet dat terrein an sich weinig uit maakt in Oekraïne. Het gaat om bepaalde punten die je in bezit moet hebben, met veel van het land zelf kun je helemaal niets en niemand zal gaan vechten om een stukje bosgrond. Je neemt die lap in bezit door de volgende stad in te nemen en je kunt het in bezit houden als je logistiek in orde is.

Het onder de voet lopen van de tegenstander is een heel korte termijn maatregel: Oekraïne rouleert eenheden, heeft trainingen. Daardoor is de levensduur van een militair bij hun hoger, waardoor hij/zij veel slimmer zal zijn, veel beter kan anticiperen op wat gebeurt op het slagveld. Dus 'het leger' vecht onafgebroken, dat gaat niet op voor hun eenheden, daar vinden roulaties plaats, wat een groot verschil is met hoe Rusland/Wagner het lijkt aan te pakken: mensen net zo lang tegen een verdedigingsmuur blijven gooien tot ze (vrij letterlijk) 'op' zijn en daarna ga je met de volgende lading mensen precies hetzelfde doen.
rotatie, maar ja wat is vaak.
Ik zag een keer berichtje voorbij komen dat aan Russische kant ze een maand aan het front worden neergezet met een taak om iets onmogelijks te veroveren.

Hoe snel is de rotatie aan UA-kant? 1 week? 2 weken? Een maand?
Zijn de filmpjes en berichten van chagrijnige Oekraieners die het niet meer zien zitten en afgelost willen worden (maar in de steek gelaten door Zelensky en command) fake propaganda van de Russen?

Motivatie en moraal is een ding natuurlijk, maar als je al een paar keer in de hel van Bakhmut bent geweest en je zit 'lekker' thuis bij je kind en vrouwlief maar moet de volgende dag weer naar het front dan moet je een hele sterke kerel of vrouw zijn om dat even zonder tranen te gaan doen.
Kan me dat filmpje nog wel herinneren van die Oekraiense militair die op bed ligt met z'n kind, moest schijnbaar binnenkort weer naar het front. Dat is hartverscheurend.

Leuk man, oorlog. Alleen om naar te kijken als Hollywood-film is leuk.

Maar goed, hoe goed zit het dus met de Oekraiense rotaties? Is daar iets concreets over bekend of is dat soort van opsec?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:42
bloody schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:31:
Lapin is bevorderd tot Chef-Staf van de Russische grondtroepen.
8)7 Lapin, die nou niet zo'n goed track record heeft.
Hij kreeg de schuld, maar wat had Lapin anders kunnen doen?

Hij had onvoldoende troepen, er heerste paniek en terugtrekken naar beter verdedigbare posities was gezien het risico op omsingeling logisch.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

mits ze de benodigde wapens er inderdaad voor krijgen, anders niet.
Ze zijn nu enigszins tegen elkaar opgewassen maar Oekraine weerstaat alleen een offensief van 1M met een heleboel westerse wapens.

En daarna een heleboel psychiaters om de Oekraiense slachters enigszins te kunnen laten slapen na het offensief :'(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Hij kreeg de schuld, maar wat had Lapin anders kunnen doen?

Hij had onvoldoende troepen, er heerste paniek en terugtrekken naar beter verdedigbare posities was gezien het risico op omsingeling logisch.
Hij had onvoldoende troepen omdat die naar Kherson waren gestuurd, omdat er daar een aanval verwacht werd. Daarbij heeft hij de regio van Izyum onderbemand en veel te verspreid gelaten.

Je moet dus niet kijken naar de tijd van de daadwerkelijke aanval, want toen was het inderdaad gedaan. Maar als je kijkt hoe de russen in die situatie kwamen, zijn daar zeker heel grote fouten gemaakt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:19:
Je moet dus niet kijken naar de tijd van de daadwerkelijke aanval, want toen was het inderdaad gedaan. Maar als je kijkt hoe de russen in die situatie kwamen, zijn daar zeker heel grote fouten gemaakt.
Maar wie heeft die beslissing genomen?

Het was Poetin die tegen de adviezen van zijn generaals in Cherson niet wou opgeven. Lapin voerde directe orders van de hoogste baas uit, dat kan je hem niet aanrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hippocampus schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:17:
[...]

dat is helaas het voordeel van de Russen: die hadden sowieso eigenlijk al geen moraal en de logistieke toestand was toch al een zootje. Ze zijn het gewend dus business as usual.
En daarmee hebben ze alsnog wel flink wat bereikt in UA tot nu toe. Dat is wel een prestatie.

Als Guido's voorspelling uit komt komen er twee offensieven van 500k elk.
Dat is ook een flinke organisatie en vereist heel veel logistiek. Heeft RF de middelen? Lukt het een oorlogsindustrie om dat snel voor elkaar te krijgen?
Immers, ze hebben nu moeite met volhouden van 60k granaten per dag. Het droogt op. Alles droogt op, behalve manschappen.
Een winteroffensief wordt het dus niet meer, maar ik vermoed dat Oekraine zelf misschien ook helemaal geen winteroffensief meer gaat doen maar vol gaat op voorbereidingen voor dat vermeende zomeroffensief.
Tenzij er gunstiger posities in de Donbas heroverd moeten worden natuurlijk, maar anders zou ik materiaal en menskracht sparen.
Zoveel mogelijk uitrusten en voorbereiden voor zomer 2023. Alleen dan kan je de Russische horde tegen houden.

UA moet en is dus bezig met een soort Operation Citadel maar dan aan de Russische kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FmFw8cjXgAEMAxM?format=jpg&name=medium

Volgens de britten is Soledar grotendeels gevallen. Ook is er hard gevochten om de ingang van de mijnen. Het is mij niet helemaal duidelijk of die nu ook in Russische handen zijn. Ben benieuwd of Oekraine de stad op korte termijn nog terug kan veroveren.

Bla bla bla...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:22:
[...]

Het was Poetin die tegen de adviezen van zijn generaals in Cherson niet wou opgeven. Lapin voerde directe orders van de hoogste baas uit, dat kan je hem niet aanrekenen.
Tja, zo kun je de schuld altijd wel ergens anders leggen. Punt blijft dat er te weinig troepen in Izyum waren gebleven en dat wat er nog in Izyum zat, taktisch gezien ook zeker niet goed stond. Er was nog maar amper een linie met erachter veel losse troepen/materieel.

Daarnaast is het de taak van de baas van het leger, in dit geval Lapin, om duidelijk te maken wat er wel/niet mogelijk is en zorgen dat het goed wordt uitgevoerd. Bij Izyum is hem dat beide niet gelukt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Elfjes schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:23:
[Twitter]
[Afbeelding]

Volgens de britten is Soledar grotendeels gevallen. Ook is er hard gevochten om de ingang van de mijnen. Het is mij niet helemaal duidelijk of die nu ook in Russische handen zijn. Ben benieuwd of Oekraine de stad op korte termijn nog terug kan veroveren.
'are likely in control of most of the settlement'.

Lees: we hebben geen idee maar we moeten toch wat zeggen.
Denk dat de werkelijkheid gewoon is dat het een chaos is in het stadje en dat UA SOF daar druk bezig is te zorgen voor een dagelijkse +500 unfriendly negative gains.
Als het waar is wat de ronde gaat dan is het daar een grote ondergrondse stad van gangenstelsels in het hele gebied.
Misschien dat de Russen zelf vodka aan het drinken zijn bovengronds in het stadje maar ik ga er vanuit dat UA daar nog gewoon regelmatig doorheen wandelt.
Afgelopen week was er zo'n filmpje/bericht dat UA van niets wist als het gaat om 'ze zijn Soledar' kwijt.

Pas als Soledar ruimschoots buiten de Grey Zone zit op de livemap geloof ik het pas :P

Moderatie comment:
Even los van je terechte kanttekeningen over hoe de de update marges inbouwt in haar tekst vertelt deze post ons weinig. We zijn er niet bij en hebben echt bronnen nodig. Met al het andere dat we trachten te zeggen blijven we anders hangen in gemeenplaatsen

[ Voor 10% gewijzigd door teacup op 11-01-2023 21:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Verwijderd het is niet alsof deze updates er constant mijlenver naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:28:
[...]

Tja, zo kun je de schuld altijd wel ergens anders leggen. Punt blijft dat er te weinig troepen in Izyum waren gebleven en dat wat er nog in Izyum zat, taktisch gezien ook zeker niet goed stond. Er was nog maar amper een linie met erachter veel losse troepen/materieel.

Daarnaast is het de taak van de baas van het leger, in dit geval Lapin, om duidelijk te maken wat er wel/niet mogelijk is en zorgen dat het goed wordt uitgevoerd. Bij Izyum is hem dat beide niet gelukt.
dit dus. Enerzijds is het wel of niet bekend dat Putin er directe orders voor had?
Bij Mariupol zei Putin ook dat ze moesten stoppen met aanvallen, maar dat gebeurde niet.

Maar linksof of rechtsom heb je als batallion-commander of hoger de taak om je eenheden in gunstige positie te laten houden. Degelijke linie en logistiek erachter. Als dat niet is gebeurd dan heeft Lapin gefaald z'n ondergeschikten hun taak te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:32:
daar ben ik me van bewust. En het is natuurlijk typische Britse vaagheid: 'likely'.
Maar ik moet even pro-UA roeptoeteren en mezelf moed inschreeuwen he :P
Los daarvan denk ik dat UA wel weet wat ze doen. Ze zijn het misschien kwijt, of misschien juist helemaal niet. Of in elk geval nog lang niet.
Wie weet.
Volgens mij was het op msn.nl afgelopen week ofzo waarin een stukje stond over de ondergrondse wereld die Wagner daarmee wil veroveren. Dat je er hele legers in kwijt kan, ondergronds.
Als dat echt zo is, dan geloof ik niet dat UA Soledar al echt kwijt is. Het stadje misschien wel, maar de omgeving niet.
Het stikt van de UA SOF mieren in die ondergrondse steden dan en als Azovstal een gegeven is, dan heeft Soledar misschien potentie om nog een grotere kluif te zijn voor RF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:30:
Lees: we hebben geen idee maar we moeten toch wat zeggen.
De Britten lopen meestal een paar dagen achter maar zijn wel één van de meest betrouwbare bronnen.

DefMon3, AndrewPerpetua en NOELreports zeggen iets vergelijkbaars, waarom zou je daaraan twijfelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:36:
[...]

De Britten lopen meestal een paar dagen achter maar zijn wel één van de meest betrouwbare bronnen.

DefMon3, AndrewPerpetua en NOELreports zeggen iets vergelijkbaars, waarom zou je daaraan twijfelen?
omdat er ook berichtjes voorbij komen van UA die zeggen dat het helemaal niet het geval is.
Misschien nu wel, maar toen niet.
UIteindelijk is het een vloeibare frontlinie, laat ik het daar op houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rene schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:37:
Het zou me overigens niks verbazen als UA straks opeens een konijn uit de hoge hoed tovert.

Alle focus is nu op Bakhmut. Het lijkt me dan ook volstrekt onlogisch om hier alle troepen naartoe te sturen en ze net als de Russen de meatgrinder in te gooien.

Ik zie ze straks eerder een winteroffensief lanceren naar Melitopol om vervolgens voor de zomer de verbinding naar de Krim af te sluiten en Kherson kan ontlasten van verdere artillerie beschietingen.

Dan heeft RU wellicht Bakhmut (en een paar km extra grondgebied) veroverd tegen ongelofelijke aantallen doden om vervolgens te zien dat UA een enorme lap grond heeft terugveroverd.
maar wat heb je aan het verbreken van de landbrug (en heroveren van hele lap grond) als de grote aanval straks uit het noorden komt weer? Dan moet daar alle hens aan dek en kan je de troepen die de landbrug moeten houden beter in het noorden gebruiken.
Rest nog het bevrijden van de bevolking van Melitopol etc van Russische bezetting, dat is ook heel veel waard qua humanitaire keuze maar puur militair gezien zou ik alles op alles zetten om het RF-offensief van volgend jaar op te vangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Hulp is onderweg: "Amerikaanse landmachteenheid met zwaar materieel door Nederland"

Dus begin februari is de levering compleet. De vraag is hoeveel van deze hardware is voor inruil/vervanging van wat er naar Oekraïne gaat.

[ Voor 25% gewijzigd door nst6ldr op 10-01-2023 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 16:03

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:01:
[...]

rotatie, maar ja wat is vaak.
Ik zag een keer berichtje voorbij komen dat aan Russische kant ze een maand aan het front worden neergezet met een taak om iets onmogelijks te veroveren.

Hoe snel is de rotatie aan UA-kant? 1 week? 2 weken? Een maand?
Zijn de filmpjes en berichten van chagrijnige Oekraieners die het niet meer zien zitten en afgelost willen worden (maar in de steek gelaten door Zelensky en command) fake propaganda van de Russen?

Motivatie en moraal is een ding natuurlijk, maar als je al een paar keer in de hel van Bakhmut bent geweest en je zit 'lekker' thuis bij je kind en vrouwlief maar moet de volgende dag weer naar het front dan moet je een hele sterke kerel of vrouw zijn om dat even zonder tranen te gaan doen.
Kan me dat filmpje nog wel herinneren van die Oekraiense militair die op bed ligt met z'n kind, moest schijnbaar binnenkort weer naar het front. Dat is hartverscheurend.

Leuk man, oorlog. Alleen om naar te kijken als Hollywood-film is leuk.

Maar goed, hoe goed zit het dus met de Oekraiense rotaties? Is daar iets concreets over bekend of is dat soort van opsec?
rotatie vs geen rotatie. De kwaliteit van die rotatie is altijd wat van te vinden, dat je te min doet is altijd voor de mensen die in de voorste linies zitten, maar je gaat tenminste meer soldaten/ervaring overhouden.

Ik maak me voor de rest geen enkele illusie dat er heel veel traumawerk ligt als alles over is, maar dat verzacht je nu een beetje dankzij rotaties.

Wat er bekend is, zijn interviews met militairen die net vakantie kregen of net klaar waren met verlof. Geluiden die ook uit de internationale eenheden kwamen.

Dat zegt niets over de kwaliteit van die rotaties, plat gezegd is dit gewoon zinnig resourcemanagement om te doen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:22:
[...]

In de Russische doctrine is Poetin een soort god, die doet het nooit fout. De fout ligt dan bij een ander, niet bij Poetin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
MikeyMan schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:32:
tsja, naast is naast, hoever maakt niet uit.

Deepstate geeft heel Soledar sinds 4 januari als grijs, maar slechts een heel klein stukje rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Jerie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:01:
[...]
In de Russische doctrine is Poetin een soort god, die doet het nooit fout. De fout ligt dan bij een ander, niet bij Poetin.
Dan nog is het aan de leiding van het leger om te zorgen dat Poetin de goede keuzes maakt. Ook dat hoort bij een goede leider zijn. Krijg je dat niet goed gestuurd, ben je dus niet geschikt voor de taak. Om mijn eigen werk goed te doen moet ik ook wel eens zorgen dat de baas de goede keuze maakt :P

En zeker in zo'n rol als Lapin hier heeft, is dat een heel belangrijk onderdeel. En kun je dat niet, dan ben je dus niet geschikt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Poetin's grip op de boyars is niet zozeer een doctrine (dat is de hoge bluf factor), maar nu ik er zo over nadenk zou ik ook niet weten hoe ik dat mechanisme kan kenmerken. Echt politiek is het ook niet namelijk.

Maar ja, iedere misser die van Poetin's tekentafel komt is de schuld van de uitvoerder, tenzij de uitvoerder dermate veel aanzien geniet dat het de schuld is van de uitvoerder daaronder. Wat dat betreft verbaas ik me over het feit dat Shoigu zo stevig zit, vriendschappen zijn in een maffiastaat normaalgesproken niet erg duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
[...]

zie je de gelijkenis met ww2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:06:
Krijg je dat niet goed gestuurd, ben je dus niet geschikt voor de taak. Om mijn eigen werk goed te doen moet ik ook wel eens zorgen dat de baas de goede keuze maakt :P
Drink jij daarna nog thee met je baas? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:00
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:41:
[...]

maar wat heb je aan het verbreken van de landbrug (en heroveren van hele lap grond) als de grote aanval straks uit het noorden komt weer? Dan moet daar alle hens aan dek en kan je de troepen die de landbrug moeten houden beter in het noorden gebruiken.
Rest nog het bevrijden van de bevolking van Melitopol etc van Russische bezetting, dat is ook heel veel waard qua humanitaire keuze maar puur militair gezien zou ik alles op alles zetten om het RF-offensief van volgend jaar op te vangen.
Mogelijke argumenten voor het verbreken van de landbrug zijn:
1: Daardoor krijg je alle Russische troepen ten westen ervan in een grote tang, waarmee je een situatie creëert waarin een paar maanden later de Russen een "tactische terugtrekking" maken.
2: Rusland zal daarop reageren en die landbrug willen aanvallen, waardoor ze geen capaciteit meer hebben voor een aanval uit het noorden.
3: Oekraïne pakt het initiatief weer terug en kan Rusland dwingen tot reactief handelen.

Neemt niet weg dat er zeker ook iets te zeggen is voor ingraven en linies creëren waarop Rusland zich over een paar maanden kan gaan stuklopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:37:
[...]

omdat er ook berichtjes voorbij komen van UA die zeggen dat het helemaal niet het geval is.
Misschien nu wel, maar toen niet.
UIteindelijk is het een vloeibare frontlinie, laat ik het daar op houden.
Deze bijvoorbeeld van RFU is een stuk genuanceerder en laat ook details zien waar de Russen (of eigenlijk Wagner) in centrum van Soledar hebben aangevallen, waar dat is afgeslagen, waar ze zich weer terug moesten trekken, en waar ze zijn doorgebroken. De verliezen lijken enorm aan Russische zijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Drink jij daarna nog thee met je baas? ;)
Ja hoor, de truc is dan ook om op de goede manier de boel te sturen. En dan is het in Nederland nog redelijk makkelijk omdat je hier vaak gewoon kunt zeggen welke keuze de baas moet maken, maar ik heb ook in Z-Korea en Amerika gezeten en daar moet je echt de boel onder water goed kneden om tot de goede uitkomst te komen.

Maar hoe dan ook is zeker in zo'n rol als we het hier over hebben, dit een heel belangrijke onderdeel van je taken. Krijg je het niet voor elkaar dat je baas de goede keuze maakt, dan heb je je werk dus niet goed gedaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
nst6ldr schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Poetin's grip op de boyars is niet zozeer een doctrine (dat is de hoge bluf factor), maar nu ik er zo over nadenk zou ik ook niet weten hoe ik dat mechanisme kan kenmerken. Echt politiek is het ook niet namelijk.

Maar ja, iedere misser die van Poetin's tekentafel komt is de schuld van de uitvoerder, tenzij de uitvoerder dermate veel aanzien geniet dat het de schuld is van de uitvoerder daaronder. Wat dat betreft verbaas ik me over het feit dat Shoigu zo stevig zit, vriendschappen zijn in een maffiastaat normaalgesproken niet erg duurzaam.
Ik zie het wel als onderdeel van de doctrine maar je kunt het specifieker definiëren als cultstatus rond de persoon Poetin, zoals de cultstatus rond de persoon Kim Il-sung in de Juche doctrine. (Maar voor mij is dit een hobby, ben geen professional op dit vlak.)

In de psychologie hebben we het over een narcistische persoonlijkheid(stoornis); de narcistische leider maakt nooit fouten. Hij is immers perfect. Of in ieder geval, dat is het imago dat hij hoog wil houden. Want in de werkelijkheid is narcisme geen 0/1 maar een spectrum (zoals zoveel stoornissen), en praktisch gezien is fouten maken menselijk. Volwassen mensen hebben doorgaans het verstandelijke vermogen om te leren van onze fouten, maar sommige mensen lijken nog te hangen in een bepaalde pubertijd (peuterpubertijd oid).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
het bootje:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002

TrekDr0p

QR niet scannen

nst6ldr schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:46:
Hulp is onderweg: "Amerikaanse landmachteenheid met zwaar materieel door Nederland"

Dus begin februari is de levering compleet. De vraag is hoeveel van deze hardware is voor inruil/vervanging van wat er naar Oekraïne gaat.
1275 abrams en bradley's dat zijn nog eens aantallen :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

TrekDr0p schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:46:
[...]

Zeker, maar het is niet voor Oekraine.
Of, beter gezegd, niet op dit moment. Mischien dat het preventieve opbouw van voorraden dichtbij is, zodat er geleverd kan worden direct als er voor is getekend.
Of preventieve aanvulling voor wanneer Polen b.v. besluit om tanks te doneren.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

McKaamos schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:50:
[...]

Zeker, maar het is niet voor Oekraine.
Of, beter gezegd, niet op dit moment. Mischien dat het preventieve opbouw van voorraden dichtbij is, zodat er geleverd kan worden direct als er voor is getekend.
Of preventieve aanvulling voor wanneer Polen b.v. besluit om tanks te doneren.
Het is vooral om te zorgen dat die veelgeroemde 500k mobiks niet op het idee komen om vanuit Belarus naar het westen ipv het zuiden op te trekken - en minimaal evenzeer om mensen/leiders in PL en LT bewijs te geven dat NAVO rugdekking niet alleen maar woorden zijn, maar dat er ook Amerikanen in de potentiele vuurlinie staan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Elfjes schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:23:
[Twitter]
[Afbeelding]

En de NOS heeft het overgenomen in hun UA liveblog:

https://nos.nl/liveblog/2...jk-onderzoek-naar-critici
08:42
'Stad Soledar in handen van Rusland'

Na de zware aanvallen van gisteren op het Oost-Oekraïense Soledar meldt het Britse ministerie van Defensie dat de stad grotendeels in handen is gevallen van Rusland. De stad ten noorden van Bachmoet wordt beschouwd als een belangrijk doel voor Rusland.

Al maanden lang wordt er gevochten om Bachmoet, maar het Britse ministerie acht het onwaarschijnlijk dat de Russische troepen de stad weten te omsingelen. Het Oekraïense leger heeft er extra militairen naartoe gestuurd.
Headline door voormalig Telegraaf medewerker :F

edit:
Nu.nl heeft een meer genuanceerde headline (zelfde bron):

Dorp bij Oekraïense stad Bakhmut grotendeels veroverd door Russen

[ Voor 9% gewijzigd door Jerie op 10-01-2023 13:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:13

jgj82

Ja, maar = nee

TrekDr0p schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:46:
[...]

Toegegeven, de kop is schreeuwerig en misleidend, maar lezen is ook een kunst: "Honderden Amerikaanse M-1 Abrams tanks, Bradley-infanteriegevechtsvoertuigen en ander materieel rijden en varen vanaf vandaag door Nederland."

voor de beeldvorming:
2nd Brigade van de 1st Cavalry Division bestaat uit:
1 Cavalry squadron ( 12 Bradley's)
3 Cavalry battalions (elk 28 M1A1's en 12 Bradley's)
1 Field Artillery Battalion (12 M109A6's en 6 M777 houwitsers)

De overige 1125(!) voertuigen is logistiek, reserve en vooral veel ondersteuning.

[ Voor 4% gewijzigd door jgj82 op 10-01-2023 12:55 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Natalia ontvluchtte Oekraïne en knipt en kleurt nu in Meerhoven

Een artikel (van gisteren) van het Eindhovens Dagblad via nu.nl (beide DPG).

De van oorsprong Russische Natalia is uit Charkiv gevlucht naar Zuidoost-Brabant (het zuidoosten van Noord-Brabant?) samen met haar man Taras en dochtertje Arsenia. Daar werkt Natalia als kapster gespecialiseerd in kleuren, haar man is programmeur, en hun dochtertje heeft op school kennis gemaakt met het fenomeen Sinterklaas. Haar
edit:
(Natalia's)
Engels en Nederlands is niet goed dus ze gebruikt een vertaalapp.

Uit het vorige artikel van het ED (Russische topkapster aan de slag in Veldhoven: ‘Als ik terugga naar Moskou, ga ik voor 15 jaar de cel in’) blijkt dat ze naar Charkiv is gegaan voor de liefde (naar ik aanneem is haar man Oekraïner). In het begin van de oorlog heeft ze zich publiekelijk negatief uitgelaten over Poetin, daar zou ze voor in de gevangenis gaan als ze terug van Moskou zou gaan.

Volgens het artikel is ze een topkapster met een uitgebreid portfolio (op Instagram te zien) en beheerst ze veel technieken. Ze heeft gewerkt bij Genia Rozen, blijkbaar een fenomeen in de Russische kapperswereld.
Via een online advertentie kwam ze bij de Veldhovense kapsalon terecht, vooralsnog voor twee dagen in de week. Maartje Bouwman: ,,Dat ze geen Engels spreekt is natuurlijk wel een struikelblok, maar we willen haar toch graag een kans geven. Bij boekingen vragen we uiteraard of mensen er in dat opzicht bezwaar tegen hebben om door haar geknipt te worden, maar met een vertaal-app kom je een heel eind.”
Creatieve draai:
Om de Russische de kans te geven haar creativiteit te tonen, bedacht de kapsalon nog een extraatje: Nederlandstalige klanten die zich deze of volgende week door Natalia willen laten knippen, mogen na afloop zelf bepalen wat ze de knipbeurt waard vonden. En Oekraïense vluchtelingen mogen gratis in de stoel bij Durchenkova plaatsnemen.
Haar man heeft ook weer werk gevonden, en hun dochter heeft het op school naar de zin.

Als voorbeeld van haar kwaliteiten noemt men drie diepte creëren met drie verschillende tinten rood. Inmiddels is Natalia begonnen bij de vestiging in Meerhoven, en zijn ze al snel afgestapt van het betaalmodel omdat het ongemakkelijk voelde. Inmiddels is de werkwijze als volgt:
Klanten die ze heeft behandeld zijn vrijwel altijd super-enthousiast, dat is leuk om te zien." Omdat ze de Nederlandse taal nog niet goed machtig is, wordt klanten wel altijd aangeraden om vooraf even een adviesgesprekje te voeren.
Natalia heeft nog contact met haar (Oekraïense) vrienden die over heel EU verspreid zitten. In Rusland communiceert ze met niemand; de mensen aldaar zijn veranderd in zombies.

Natalia zou op zich terug willen maar ziet obstakels: ze is bang om in UA als vijand gezien te worden vanwege haar Russische roots, en in Rusland zou ze in de gevangenis worden gestopt vanwege haar politieke opvattingen. Ze heeft het hier naar haar zin, en begint het alleen maar leuker te vinden.

En zo zie je wat mij betreft maar weer hoe een vluchteling die zelfs de taal niet machtig is (zelfs Engels niet) alsnog kan integreren in de maatschappij. Als je maar een niche kunt bedienen, een expertise hebt (of je ergens in wilt specialiseren). Ik ben benieuwd hoe het over een jaar met haar en haar gezin gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:56
jgj82 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:51:
[...]

Toegegeven, de kop is schreeuwerig en misleidend, maar lezen is ook een kunst: "Honderden Amerikaanse M-1 Abrams tanks, Bradley-infanteriegevechtsvoertuigen en ander materieel rijden en varen vanaf vandaag door Nederland."

voor de beeldvorming:
2nd Brigade van de 1st Cavalry Division bestaat uit:
1 Cavalry squadron ( 12 Bradley's)
3 Cavalry battalions (elk 28 M1A1's en 12 Bradley's)
1 Field Artillery Battalion (12 M109A6's en 6 M777 houwitsers)

De overige 1125(!) voertuigen is logistiek, reserve en vooral veel ondersteuning.
Mijn vraag is waarom VS een complete brigade naar polen stuur?
Als ik het nog goed heb is er ook al het 1e airborn divisie ergens gestationeerd.
Is dit dan alleen om een gezamenlijke oefening te doen of een meer permanente stationering, kan het zijn dat er wordt voorgesorteerd zodat polen zwaarder materiaal naar UA kan sturen, want er moet natuurlijk wel een vervanger zijn.
Kortom er wordt toch behoorlijk geschoven met de schaakstukken, zou daar best wel eens een overzicht van willen zien ;-)

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:13

jgj82

Ja, maar = nee

merlin1201 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Als ik het nog goed heb is er ook al het 1e airborn divisie ergens gestationeerd.
Is dit dan alleen om een gezamenlijke oefening te doen of een meer permanente stationering, kan het zijn dat er wordt voorgesorteerd zodat polen zwaarder materiaal naar UA kan sturen, want er moet natuurlijk wel een vervanger zijn.
Kortom er wordt toch behoorlijk geschoven met de schaakstukken, zou daar best wel eens een overzicht van willen zien ;-)
Dit gebeurd op regelmatige basis, vorig jaar bijvoorbeeld voor de oefening "Defender '22"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
merlin1201 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Staat in het artikel:
De zogenoemde Host Nation Support (HNS, gastlandsteun) is gevraagd voor de Amerikaanse 2nd Brigade van de 1st Cavalry Division, Armored Brigade Combat Team uit Fort Hood, Texas. Deze brigade gaat voor een half jaar naar Polen en Litouwen, als onderdeel van de versterkte militaire aanwezigheid aan de Oostflank van het NAVO-grondgebied. De eenheid lost hier een andere Amerikaanse brigade af.
Dus ja onderdeel van meer militaire aanwezigheid, maar dit specifiek is gewoon een rotatie van eenheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 23:47

pro_6or

amateur_60r

Sissors schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Staat in het artikel:

[...]

Dus ja onderdeel van meer militaire aanwezigheid, maar dit specifiek is gewoon een rotatie van eenheden.
Dat is gewoon een verklaring. De troepen zijn er nu.

Mocht de aanvoerlijn vanaf Rezsow onder druk komen te staan dan verwacht ik nog wel een Poolse inmenging. Iig laat het Belarus niet vrij om haar complete veldleger in Oekraine in te zetten.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:56
Klopt het gaat idd onder de noemer oefening en rotatie, maar wat ik bedoel of het geen andere intentie heeft, vervangen van hardware dat wordt doorgeschoven als schaakstukken op een bord.
Maar we gaan het zien, maar wat mijn betreft gaat het te langzaam betreft de zware wapens, want stel dat nu de beslissing positief is, hoe lang duurt het dan wel niet voordat deze aan het front verschijnen.
Denk dat er minimaal 2 to 3 maanden training nodig zal zijn.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
merlin1201 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:46:
Klopt het gaat idd onder de noemer oefening en rotatie, maar wat ik bedoel of het geen andere intentie heeft, vervangen van hardware dat wordt doorgeschoven als schaakstukken op een bord.
Maar we gaan het zien, maar wat mijn betreft gaat het te langzaam betreft de zware wapens, want stel dat nu de beslissing positief is, hoe lang duurt het dan wel niet voordat deze aan het front verschijnen.
Denk dat er minimaal 2 to 3 maanden training nodig zal zijn.
Ervaring uit het verleden leert dat die trainingen meestal al afgerond zijn op het moment dat de beslissing wordt genomen. Aangezien het steeds duidelijker wordt gezegd dat die tanks er wel gaan komen, kun je er wel van uit gaan dat de training allang begonnen is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nst6ldr schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:46:

zit zelf momenteel in Litouwen.
Er zat een handvol van de 120 Deployment Compagnie Hermes (aldus de patch op hun rugzak) bij me in het vliegtuig. Die werden op het vliegveld opgepikt.
Da's logistiek. Dus die zullen hier ook wel een taak mee hebben ga ik vanuit.
De eenheid lost hier een andere Amerikaanse brigade af.
ik zou verwachten dat deze brigades identiek zijn.
Laat gewoon de voertuigen staan en verwissel alleen de bemanning, veel goedkoper :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2023 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:52:
[...]

Ervaring uit het verleden leert dat die trainingen meestal al afgerond zijn op het moment dat de beslissing wordt genomen. Aangezien het steeds duidelijker wordt gezegd dat die tanks er wel gaan komen, kun je er wel van uit gaan dat de training allang begonnen is.
ik denk dat er een verschil is tussen de politieke/publieke beslissing en de werkelijke beslissing.
Als de training al klaar is en het object al zo ongeveer in Oekraine, dan is de beslissing allang genomen, alleen weet de politiek en het publiek dat nog niet :)
Pagina: 1 ... 9 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid