Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 34 Laatste
Acties:
  • 504.854 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:59
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:05:
[...]

ik denk dat er een verschil is tussen de politieke/publieke beslissing en de werkelijke beslissing.
Als de training al klaar is en het object al zo ongeveer in Oekraine, dan is de beslissing allang genomen, alleen weet de politiek en het publiek dat nog niet :)
Waarbij ik verwacht dat de training al voor de beslissing al wordt gestart. Want de training kost veel tijd, en kan geen kwaad, zelfs als de beslissing daarna wordt genomen om het niet door te laten gaan. Zo zijn de geruchten nogal hardnekkig (uit bronnen die tot nu toe gelijk hadden) dat er nu al op de F16 getrained wordt. En de beslissing om die te leveren is zeker nog niet genomen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:09:
[...]

Waarbij ik verwacht dat de training al voor de beslissing al wordt gestart. Want de training kost veel tijd, en kan geen kwaad, zelfs als de beslissing daarna wordt genomen om het niet door te laten gaan. Zo zijn de geruchten nogal hardnekkig (uit bronnen die tot nu toe gelijk hadden) dat er nu al op de F16 getrained wordt. En de beslissing om die te leveren is zeker nog niet genomen.
zou het echt zo zijn?
Ik ga er vanuit dat op de Ramstein conference gewoon allang tal van zaken in het geheim zijn beklonken.
De F-16 komt gewoon. Misschien zelfs de Abrams.
De Bradleys in ieder geval dus blijkbaar wel.

Je gaat niet trainen 'omdat het kan' met als risico dat het uiteindelijk toch niet doorgaat.
Doorgaan gaat het sowieso, als het niet dit jaar is dan wel over 5 jaar als Oekraine bij NATO zit.
Maar ik ga er vanuit dat de F-16 eerder komt. Dat die nuttig gebruikt gaan worden tegen RF.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2023 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:13

jgj82

Ja, maar = nee

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:54:
[...]

zit zelf momenteel in Litouwen.
Er zat een handvol van de 120 Deployment Compagnie Hermes (aldus de patch op hun rugzak) bij me in het vliegtuig. Die werden op het vliegveld opgepikt.
Da's logistiek. Dus die zullen hier ook wel een taak mee hebben ga ik vanuit.

[...]

ik zou verwachten dat deze brigades identiek zijn.
Laat gewoon de voertuigen staan en verwissel alleen de bemanning, veel goedkoper :)
Dat is de Nederlandse methode. De US method is alles vervangen en en het gebruikte spul gaat in overhaul door industrie in de USA. Ze hebben geen derde lijns onderhoud zoals wij dat kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:15:
[...]

zou het echt zo zijn?
Ik ga er vanuit dat op de Ramstein conference gewoon allang tal van zaken in het geheim zijn beklonken.
De F-16 komt gewoon. Misschien zelfs de Abrams.
De Bradleys in ieder geval dus blijkbaar wel.
Ik verwacht dat de besluitvorming daar gebaseerd is op situaties. Dus dat ze wel al duidelijk hebben wanneer ze toestemming gaan geven voor b.v. F16s, maar dat de toestemming er nog niet daadwerkelijk is.
Je gaat niet trainen 'omdat het kan' met als risico dat het uiteindelijk toch niet doorgaat.
Doorgaan gaat het sowieso, als het niet dit jaar is dan wel over 5 jaar als Oekraine bij NATO zit.
Maar ik ga er vanuit dat de F-16 eerder komt. Dat die nuttig gebruikt gaan worden tegen RF.
Nou ja, het is een oorlog en dan ga je wel trainen voor eventuele mogelijkheden. En zoals je zegt, mochten ze er niet tijdens de oorlog komen, dan komen ze er na de oorlog wel. Die training is dus hoe dan ook nuttig. Hetzelfde verwacht ik met de Abrams training, ik kan me niet voorstellen dat er niet al Oekrainse teams daarop aan het trainen zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:47
merlin1201 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:46:
Klopt het gaat idd onder de noemer oefening en rotatie,
Er is dus tenminste tijdelijk een dubbele bezetting. En de vraag is natuurlijk of er net zo veel terug gaan als er nu heen gestuurd worden.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een observatie over de Russische artillerie:
Rusland gebruikt veel minder artillerie dan eerder in de oorlog in Oekraïne, melden Amerikaanse en Oekraïense functionarissen aan CNN. Op sommige plekken zou de hoeveelheid artillerie die gebruikt wordt met 75 procent zijn gedaald.

Een duidelijke reden ontbreekt. Mogelijk hebben de Russen te maken met lage voorraden, waardoor ze het geschut moeten rantsoeneren. Het is echter ook mogelijk dat Rusland zijn oorlogstactiek heeft heroverwogen vanwege de successen van Oekraïne op het slagveld. Volgen de Amerikaanse en Oekraïense functionarissen is de sterke afname van Russische artillerie in ieder geval verder bewijs dat het land er bijna een jaar na het begin van de oorlog slecht voor staat op het slagveld.

Vorige maand meldde een Amerikaanse legerfunctionaris al dat Rusland inmiddels zijn toevlucht heeft gezocht tot veertig jaar oude artillerie, omdat de voorraad nieuwere munitie afneemt. Om die reden zou het Kremlin ook zijn banden met landen als Iran en Noord-Korea proberen aan te halen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:08:

[...]
of ze zetten die ouwe meuk in om de bestaande linie bevroren te houden en zetten straks het betere spul weer in tijdens hun mega-offensief in lente/zomer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:33

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:21:
of ze zetten die ouwe meuk in om de bestaande linie bevroren te houden en zetten straks het betere spul weer in tijdens hun mega-offensief in lente/zomer.
Ahja, het bekende "het betere spul komt later" verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Arthur schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:23:
[...]

Ahja, het bekende "het betere spul komt later" verhaal.
nope. Met 75% afgenomen, dat betekent dat ze spul hebben weggehaald of laten zwijgen.
Als het klopt dat ze inderdaad met een mega-mobilisatie bezig zijn die straks vanuit het noorden en noordoosten komt, op Kyiv, dan zullen ze ongetwijfeld een heleboel materiaal weggehaald hebben van het front om het daarvoor te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:34
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:25:
[...]

nope. Met 75% afgenomen, dat betekent dat ze spul hebben weggehaald of laten zwijgen.
Als het klopt dat ze inderdaad met een mega-mobilisatie bezig zijn die straks vanuit het noorden en noordoosten komt, op Kyiv, dan zullen ze ongetwijfeld een heleboel materiaal weggehaald hebben van het front om het daarvoor te bewaren.
Dat zou inderdaad kunnen maar dan zou dit toch op moeten vallen?

Wellicht dat het niet alleen de munitie is maar ook de artillerie zelf. De lopen, lagers, toevoer etc. zullen ook onderhoud nodig hebben. Je kan niet oneindig lang munitie erdoorheen blijven pompen.

Dan is de vraag of ze capaciteit, kennis en middelen genoeg hebben om alles weer op te knappen?

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Maar aanvallen vanuit het noordoosten doen de russen toch om te voorkomen dat de Oekrainers naar moskou oprukken?

Je weet maar nooit tenslotte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rene schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:30:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen maar dan zou dit toch op moeten vallen?
en dat doet het dus ook, vandaar dat dat artikel bestaat: 8)7

XWB in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Indoubt schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:39:
[...]

Maar aanvallen vanuit het noordoosten doen de russen toch om te voorkomen dat de Oekrainers naar moskou oprukken?

Je weet maar nooit tenslotte
dat zal het mooie verhaal kunnen worden inderdaad.
Het Poolse leger is inmiddels al bij Kreminnia per slot van rekening!

Maar een aanval op Kyiv is natuurlijk om de regering uit te schakelen.
Volgens de Russische logica is het onmogelijk dat Zelenskyy zou kunnen uitwijken naar Lviv oid.
Of misschien doen ze dit keer een aanval op Lutsk en doorstoten naar Lviv om de aanvoer vanuit Polen te dwarsbomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
denk dat Rene bedoelt dat grootschalige transporten richting Belarus op zouden moeten vallen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tens schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:42:
[...]

denk dat Rene bedoelt dat grootschalige transporten richting Belarus op zouden moeten vallen.
ook die vallen op.
De Belarusian Hajun heeft dat wel in de smiezen.

Het is nu al bekend dat er spul naar toe gaat weer.
Dus dat komt wel goed.

UA zegt toch al enige tijd dat ze een nieuwe aanval uit het noorden verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:44:
[...]

ook die vallen op.
De Belarusian Hajun heeft dat wel in de smiezen.

Het is nu al bekend dat er spul naar toe gaat weer.
Dus dat komt wel goed.
20.000 man op 'oefening' daar is bekend, en extra vliegtuigen gestationeerd, maar:

Transporten van artillerie uit Kherson en Donbass naar Belarus heb ik nog niks van gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tens schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:49:
[...]

20.000 man op 'oefening' daar is bekend, en extra vliegtuigen gestationeerd, maar:

Transporten van artillerie uit Kherson en Donbass naar Belarus heb ik nog niks van gelezen.
als het waar is dat de Russen inderdaad hun mega-offensief gaan uitvoeren, dan komen dat de komende maanden vanzelf voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Eigenlijk is Rusland alleen maar voorzichtig met het spul dat echt schaars is: SU-57, diverse dure schepen zoals kruisers, de beste kruisraketten, enz. Dat ze niet meer constant bombarderen op grote afstand zou zijn omdat ze door de voorraden heen geraken.

Dat ze nu rustig aan doen met hun 13 in een dozijn spul is inderdaad opvallend. Want de Russen houden er van om pressie te zetten wanneer ze dat kunnen, ook als dat grote offers zijn of de helft het doel mist. Het kan net zo goed zijn de logistiek niet goed werkt, dat bijvoorbeeld de HIMARS roet in het eten gooit. Hoeveel Shaheds hebben ze nog?

Wat ook opvalt is dat ze het front steeds minder breed maken. Natuurlijk kwamen ze best ver op 24 Feb en volgende dagen maar ze redden het niet op zoveel verschillende fronten. Eigenlijk ligt de focus nu enkel op Bakhmut e.o. (Soledar). Als de Russen ook daar nauwelijks progressie maken, en ook niet door kunnen breken, dan denk ik dat we wel kunnen stellen dat ze offensief zijn geneutraliseerd. En dat is een flinke opsteker voor de Oekraïners, ware het niet dat het daar momenteel al tijden tegenaan hikt.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Eigenlijk is Rusland alleen maar voorzichtig met het spul dat echt schaars is: SU-57, diverse dure schepen zoals kruisers, de beste kruisraketten, enz. Dat ze niet meer constant bombarderen op grote afstand zou zijn omdat ze door de voorraden heen geraken.

Dat ze nu rustig aan doen met hun 13 in een dozijn spul is inderdaad opvallend. Want de Russen houden er van om pressie te zetten wanneer ze dat kunnen, ook als dat grote offers zijn of de helft het doel mist. Het kan net zo goed zijn de logistiek niet goed werkt, dat bijvoorbeeld de HIMARS roet in het eten gooit. Hoeveel Shaheds hebben ze nog?

Wat ook opvalt is dat ze het front steeds minder breed maken. Natuurlijk kwamen ze best ver op 24 Feb en volgende dagen maar ze redden het niet op zoveel verschillende fronten. Eigenlijk ligt de focus nu enkel op Bakhmut e.o. (Soledar). Als de Russen ook daar nauwelijks progressie maken, en ook niet door kunnen breken, dan denk ik dat we wel kunnen stellen dat ze offensief zijn geneutraliseerd. En dat is een flinke opsteker voor de Oekraïners, ware het niet dat het daar momenteel al tijden tegenaan hikt.
dat is nu dus ook de realiteit.
Het is nu stalemate, en beiden partijen zijn niet in staat tot nieuwe grote offensieven momenteel.
Danilov zei het eerder ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:39
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:57:
[...]

Het is nu stalemate, en beiden partijen zijn niet in staat tot nieuwe grote offensieven momenteel.
Dat is ook mijn zorg - dat ondanks dat Rusland niet met een geavanceerd leger een precisieaanval kan doen, ze wel genoeg oude rotzooi met ongetrainde mensen hebben om het UA voldoende moeilijk te maken. Een stalemate is in het belang van Rusland, die 'wint' hiermee - ook al herwinnen ze er geen reeds verloren terrein mee.

Vwbt de afgenomen artillerie opmerking - als ze op grote schaal artillerie waren gaan verplaatsen wisten we dit volgens mij wel, want dan zijn ze op een gegeven moment fysiek weg en duiken elders incl troepen en logistiek weer op. Tot nu toe zijn grotere troepenbewegingen nooit onopgemerkt gebleven.

Nu weten wij niet, wat we niet weten, maar vooralsnog zie ik geen signalen die hier op wijzen in de publieke ruimte zeg maar. Maargoed, zoals vaker dit conflict is het een periode van relatieve radiostilte en dagelijks schijnbare herhaling van zetten.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:57:
[...]

Schaakmat vind ik een inaccurate term; daar is immers niet onderuit te komen terwijl dat gegeven nog lang niet vaststaat. Noord- en Zuid-Korea, die staan schaakmat (officieel zijn die nog in oorlog met elkaar), en zelfs dat is niet voor eeuwig.

Zelfs al zou Oekraïne nu een operatie voorbereiden, dan is het niet in hun voordeel dat de indruk gewekt wordt dat dat ook zo is. We horen daar als het goed is pas over als de actie al even gaande is.

Overigens hebben de Oekraïense strijdkrachten op een eiland vlakbij Kherson de Russen (inclusief arty) kunnen verdrijven, en bij Kremmina/Svatove (1 van beide ben even vergeten welke) is ook het begin van een tangbeweging te zien. Maar desondanks lijkt het nu even niet verstandig om offensief te beginnen gezien de gruwelijke druk op de verdediging bij Bakhmut en Soledar. (Al is Soledar al in handen van de Russen, aldus NOS :O).

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat sommigen hier ongeduldig zijn en weinig vertrouwen meer hebben in Oekraïne. Ik vind dat jammer, maar vooral: voorbarig. Kijk nog even de nieuwjaarspeech van Zelenskii terug?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:06:
[...]

Schaakmat vind ik een inaccurate term; daar is immers niet onderuit te komen terwijl dat gegeven nog lang niet vaststaat. Noord- en Zuid-Korea, die staan schaakmat (officieel zijn die nog in oorlog met elkaar), en zelfs dat is niet voor eeuwig.

Zelfs al zou Oekraïne nu een operatie voorbereiden, dan is het niet in hun voordeel dat de indruk gewekt wordt dat dat ook zo is. We horen daar als het goed is pas over als de actie al even gaande is.

Overigens hebben de Oekraïense strijdkrachten op een eiland vlakbij Kherson de Russen (inclusief arty) kunnen verdrijven, en bij Kremmina/Svatove (1 van beide ben even vergeten welke) is ook het begin van een tangbeweging te zien. Maar desondanks lijkt het nu even niet verstandig om offensief te beginnen gezien de gruwelijke druk op de verdediging bij Bakhmut en Soledar. (Al is Soledar al in handen van de Russen, aldus NOS :O).

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat sommigen hier ongeduldig zijn en weinig vertrouwen meer hebben in Oekraïne. Ik vind dat jammer, maar vooral: voorbarig. Kijk nog even de nieuwjaarspeech van Zelenskii terug?
stalemate, geen checkmate.

Ik heb de speech van Zelenskyy denk ik zo'n 75% vol kunnen houden alvorens te emotioneel te worden. Duurde me trouwens ook iets te lang :P
En toen zag ik ook het filmpje uit Kherson waar ze provisorisch het filmpje lieten zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2023 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:06:
[...]

Dat is ook mijn zorg - dat ondanks dat Rusland niet met een geavanceerd leger een precisieaanval kan doen, ze wel genoeg oude rotzooi met ongetrainde mensen hebben om het UA voldoende moeilijk te maken. Een stalemate is in het belang van Rusland, die 'wint' hiermee - ook al herwinnen ze er geen reeds verloren terrein mee.

Vwbt de afgenomen artillerie opmerking - als ze op grote schaal artillerie waren gaan verplaatsen wisten we dit volgens mij wel, want dan zijn ze op een gegeven moment fysiek weg en duiken elders incl troepen en logistiek weer op. Tot nu toe zijn grotere troepenbewegingen nooit onopgemerkt gebleven.

Nu weten wij niet, wat we niet weten, maar vooralsnog zie ik geen signalen die hier op wijzen in de publieke ruimte zeg maar. Maargoed, zoals vaker dit conflict is het een periode van relatieve radiostilte en dagelijks schijnbare herhaling van zetten.
het artikel geeft toch aan dat de arty met 75% is afgenomen? Dan is er dus een waarneming.
Ik zou zeggen: ga even naar Belgorod om te kijken of je ze voorbij ziet komen. Wat verwacht je van me? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:53
[...]

"Stalemate" vertaal je niet met "schaakmat". Schaakmat is 'mate'.

Stalemate komt van schaken waarbij de situatie ontstaat dat de partij aan zet geen legale zet kan doen (want dan zou hij zichzelf schaak zetten bijv). Het directe eindresultaat is remise, beide partijen winnen niet.

In de oorlogssituatie wordt stalemate gebruikt als de ene keer de ene partij een paar meter wint en de volgende keer de andere partij weer de paar meter terugwint. Beide partijen zijn eigenlijk niet in staat om een bepalend overwicht te krijgen, waardoor de feitelijke situatie op de grond nauwelijks veranderd.

Ik deel het beeld dat het op dit moment naar 'stalemate' toegaat in Oekraine. Rusland maakt kleine progressie in Soledar, Oekraine richting Kremina. Maar zowel RU als UA kan op dit moment geen bepalend verschil maken in deze posities. Veel analisten beginnen dit nu te onderkennen, hence de roep om meer steun voor UA.

Andere mensen, ook veel in dit topic, lijken de mening te hebben dat we gewoon geduld moeten hebben en dat de volgende UA doorbraak een kwestie van tijd is. Uiteindelijk weten we het allemaal niet en zal - cliche cliche - de tijd het ons leren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:42
Schaakmat vind ik een inaccurate term; daar is immers niet onderuit te komen terwijl dat gegeven nog lang niet vaststaat.
Denk dat je een patstelling bedoeld, met schaakmat is het klaar.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:13:
[...]

"Stalemate" vertaal je niet met "schaakmat". Schaakmat is 'mate'.

In de oorlogssituatie wordt stalemate gebruikt als de ene keer de ene partij een paar meter wint en de volgende keer de andere partij weer de paar meter terugwint. Beide partijen zijn eigenlijk niet in staat om een bepalend overwicht te krijgen, waardoor de feitelijke situatie op de grond nauwelijks veranderd.
Goed mea culpa.

En je kunt jezelf ook in zo'n positie manoeuvreren echter dat komt vaak pas voor aan het einde van het spel. Schaakmat is onomkeerbaar, en padstelling idem; leidt immers onherroepelijk tot een remise. Wat dat betreft had ik gelijk dat de vergelijking niet klopt.
Ik deel het beeld dat het op dit moment naar 'stalemate' toegaat in Oekraine. Rusland maakt kleine progressie in Soledar, Oekraine richting Kremina. Maar zowel RU als UA kan op dit moment geen bepalend verschil maken in deze posities. Veel analisten beginnen dit nu te onderkennen, hence de roep om meer steun voor UA.
*knip* Uitspraak kan persoonlijk worden opgevat

(Overigens is hetzelfde net zo goed waar voor de Russen maar zoals al eerder gezegd de Russen handelen vanuit hun cultuur opportunistisch. Het is een graaicultuur, en dat zie je ook terug in hun gedrag in een oorlog.)

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 10-01-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Hoop dat je met het stukje bold niet mij, en andere mensen die stellen dat er een stalemate is, bedoeld :).

Ik denk dat het goed en belangrijk is dat het westen beseft dat het een stalemate is (of naar een stalemate toegaat). Want dat lijkt op dit moment de enige manier om enkele taboes over specifieke wapenleveringen te doorbreken.

[ Voor 42% gewijzigd door teacup op 10-01-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:26:

Hoop dat je met het stukje bold niet mij, en andere mensen die stellen dat er een stalemate is, bedoeld :).

Ik denk dat het goed en belangrijk is dat het westen beseft dat het een stalemate is (of naar een stalemate toegaat). Want dat lijkt op dit moment de enige manier om enkele taboes over specifieke wapenleveringen te doorbreken.
*knip* Niet framen. Framing creëert een beeld bij de lezer

Misschien heb je gelijk, en het zou dan in UA belang zijn om dat te onderkennen zodat ze meer/betere wapens krijgen. Misschien is dat wel de reden geweest dat Zelenskii contact heeft gehad in het Witte Huis en met mensen zoals Rutte. Als het niet zo is, dan is de indruk wekken dat om wapens los te peuteren ook handig.

Mijn punt is het volgende: wat we observeren kunnen we denken te verklaren maar onze observatie kan incompleet zijn. Zeker in een oorlog is misleiding van belang, dat geldt voor beide kanten (echter is één partij er 24/7 mee bezig). Het achterhouden van apparatuur, of stil houden van komend offensief, of indruk wekken dat je bent uitgepoept is ook een geldige misleiding tactiek. Vergelijk het met een onderhandelaar in gijzelingssituatie. Die kan er voor kiezen om in zijn dialoog af te wijken van taal die tot geweld aanwakkert, die kan proberen om bepaalde zaken te bespreken die de gijzelnemer beïnvloed. Het dialoog sturen. En dergelijke manipulatietactieken heb je ook in deze context.

[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 10-01-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 23:47

pro_6or

amateur_60r

Jerie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Voor mij ruiken Soledar en Bakhmut erg naar Severodonetsk en Lysichansk. Ik denk dat ze beide gaan vallen onder de massieve Russische druk.

Dan is de vraag waar de Russen dan weer kunnen worden gestopt. Hoeveel slagkracht heeft Ukraine daar zelf verloren.

Maargoed, de angst regeert weer.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-09 23:16
Misschien zijn sommigen inderdaad ongeduldig en kan het allemaal niet snel genoeg gaan. Maar vergeet niet dat het weer in deze periode van het jaar een nogal grote invloed heeft op het al dan niet kunnen oprukken. Een aantal dagen geleden leek het er op dat er een lange vorstperiode aan zat te komen wat in het voordeel zou kunnen zijn van UA. Maar, wanneer ik nu de 14-daagse weersvoorspelling voor bijvoorbeeld Luhansk bekijk dan is de echte vorst a.s. zaterdag al weer verdwenen. De tijd dat het dan echt goed gevroren heeft om de velden/modderwegen zodanig diep te bevriezen dat er tanks overheen kunnen rijden is dan te kort geweest.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Jerie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:34:
[...]

Mijn punt is het volgende: wat we observeren kunnen we denken te verklaren maar onze observatie kan incompleet zijn. Zeker in een oorlog is misleiding van belang, dat geldt voor beide kanten (echter is één partij er 24/7 mee bezig). Het achterhouden van apparatuur, of stil houden van komend offensief, of indruk wekken dat je bent uitgepoept is ook een geldige misleiding tactiek. Vergelijk het met een onderhandelaar in gijzelingssituatie. Die kan er voor kiezen om in zijn dialoog af te wijken van taal die tot geweld aanwakkert, die kan proberen om bepaalde zaken te bespreken die de gijzelnemer beïnvloed. Het dialoog sturen. En dergelijke manipulatietactieken heb je ook in deze context.
Dan houden ze de inlichtingendiensten van enkele Westerse landen ook voor de gek (of die spelen het spelletje mee).

Vandaag bijvoorbeeld op het liveblog van The Guardian:
Western officials have warned that Ukraine will not be able to take back a significant amount of territory from Russia without an increase in military capability, including tanks and armoured vehicles.
The Ukrainians won’t be unable to win back significant amounts of territory without changes to their force posture from last year. The force ratios between the Russians and the Ukrainians are too finely balanced.
Something needs to break that deadlock, especially if they (the Ukrainians) are to win territory back and go on the offensive. Main battle tanks and APCs (armoured personnel carriers) are part of that mix.

I think the Ukrainians would look to all partners who might provide tanks won’t be particularly worried about where they come from just so long as they come in sufficient volume.
https://www.theguardian.c...-63bd90ff8f08fa7950d4b220

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:47:
[...]

Dan houden ze de inlichtingendiensten van enkele Westerse landen ook voor de gek (of die spelen het spelletje mee).

[...]

[...]

[...]

tja, Oekraine roept al maanden om tanks en vliegtuigen en artillerie.
Dat is geen geheim.
Ze hebben meer nodig. Meer, meer, meer.

Niemand houdt iets achter voor iemand, behalve het westen, die houdt wapens achter voor Oekraine.
Tenzij ze nu eindelijk komen (F-16's en Abrams en Bradleys) in degelijke hoeveelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pro_6or schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:34:
[...]

Voor mij ruiken Soledar en Bakhmut erg naar Severodonetsk en Lysichansk. Ik denk dat ze beide gaan vallen onder de massieve Russische druk.

Dan is de vraag waar de Russen dan weer kunnen worden gestopt. Hoeveel slagkracht heeft Ukraine daar zelf verloren.

uiteraard zijn het Sev'netsk en Lysy.
Maar op een gegeven moment houd je niet veel steden meer over he.
Dan staan de Russen wel bij Sloviansk. En dan? :P

Want Rusland heeft manschappen zat. Er zal op een andere manier een oplossing moeten komen dan de huidige gang van zaken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
pro_6or schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:34:
[...]

Dat stoppen is zo te zien, vlak achter Bakhmut kom je weer op een lijn uit die goed te verdedigen is. Verder kun je je over die slagkracht beter afvragen hoeveel rusland het verloren. Alle berichten die je ziet geven aan dat ze daar heel lomp aanvallen met heel veel verliezen.

Verder ook niet vergeten dat we het sinds het begin van deze oorlog steeds over een kleiner gebied hebben. We begonnen met bang te zijn dat heel Oekraïne zou vallen, daarna het hele zuiden en oosten, en gaandeweg zijn we nu zover dat we bang zijn voor een kleine stad dat strategisch helemaal niet veel invloed heeft.

Waarbij je ook niet moet vergeten dat Oekraine bij Kreminna eigenlijk op een soortgelijke manier progressie maakt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:11:
[...]

het artikel geeft toch aan dat de arty met 75% is afgenomen?
Denk dat we met een 'lost in translation' situatie zitten:

Moet even op zoek, maar volgens mij stond in het originele Amerikaanse bericht dat de beschietingen met 75% waren afgenomen. In aantallen shells dus. niks over verplaatsen.

Dit dus:
Russian artillery fire down nearly 75%, US officials say, in latest sign of struggles for Moscow

[ Voor 16% gewijzigd door Tens op 10-01-2023 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
onkl schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:10:
[...]

Mogelijke argumenten voor het verbreken van de landbrug zijn:
1: Daardoor krijg je alle Russische troepen ten westen ervan in een grote tang, waarmee je een situatie creëert waarin een paar maanden later de Russen een "tactische terugtrekking" maken.
2: Rusland zal daarop reageren en die landbrug willen aanvallen, waardoor ze geen capaciteit meer hebben voor een aanval uit het noorden.
3: Oekraïne pakt het initiatief weer terug en kan Rusland dwingen tot reactief handelen.

Neemt niet weg dat er zeker ook iets te zeggen is voor ingraven en linies creëren waarop Rusland zich over een paar maanden kan gaan stuklopen.
en 4:
De Donbas is een fort, Kherson en Zaporizhzhia in veel mindere mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tens schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:22:
[...]

Denk dat we met een 'lost in translation' situatie zitten:

Moet even op zoek, maar volgens mij stond in het originele Amerikaanse bericht dat de beschietingen met 75% waren afgenomen. In aantallen shells dus. niks over verplaatsen.

Dit dus:

[...]
maar dat zou dus een gevolg kunnen zijn van himars die de depots vernietigt, zodat er niets meer te schieten valt. iets wat we al wisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:39:
[...]

maar dat zou dus een gevolg kunnen zijn van himars die de depots vernietigt, zodat er niets meer te schieten valt. iets wat we al wisten.
het is dan ook geen nieuws in de zin van nieuws van vandaag:
Last month, a senior US military official said that Russia has had to resort to 40-year-old artillery shells as their supply of new ammo dwindled. To the US, the use of degraded ammunition, as well as the Kremlin’s outreach to countries like North Korea and Iran, was a sign of Russia’s diminished stocks of weaponry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Het lijkt er op dat er Wagner troepen in het centrum zijn (geweest volgens sommige bronnen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:28
XWB schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:08:

[...]
Niet geheel onlogisch.

- er is een grote hoeveelheid ammo, een hele grote, maar niet oneindig
- er is een zekere hoeveelheid artillerie. Ieder stuk kan 5000 granaten schieten en daarna wordt het sketchy
- de oorlog zou een paar weken duren, niet al bijna een jaar
- munitiedepots met enkele dagen aan ammo worden met HIMARS tot ontploffing gebracht
- aanvoerlijnen liggen vaak onder vuur
- aanvoerlijnen worden ook regelmatig opgeblazen/ontregeld door partizanen
- last mile transport (vrachtwagen naar het front) is zeer lastig wegens grotere afstanden en minder vrachtwagens
- het gewenste effect van dat bommentapijt is er niet

Hetzelfde zie je met het aantal tanks wat vernietigd wordt. Dat zijn er ook een stuk minder. Het vermoeden is dat er wel tanks zijn maar dat Rusland inmiddels door hun voorraad tank bemanning aan het raken is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Tens schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:52:
Het lijkt er op dat er Wagner troepen in het centrum zijn (geweest volgens sommige bronnen)
[Twitter]
Ze zijn er geweest! Hoop ik.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tens schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:52:
[Twitter]
Dit klinkt heel wat aannemelijker dan dat heel Soledar (stevig) in Russische handen zou zijn. Kijk maar eens op kaartjes hoe breed Soledar is. Het nieuws dat jij hier brengt heeft het nog niet eens over het gehele centrum van de stad in Russische handen. Wel stelde RFU gisternacht dat RU was doorgebroken in NO van centrum. Dat ze zijn doorgestoten of verkenningen in centrum konden uitvoeren, dat klinkt plausibel. Dat bijvoorbeeld de twee stukken van W-Soleldar zijn gevallen? Niet erg waarschijnlijk. Zelfs dat het centrum van Soledar stabiel in RU handen is, is twijfelachtig.

(NOS mag dus een rectificatie plaatsen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:47:
[...]

Zou kunnen, dat zou dan het grotere belang kunnen dienen. En vorige maand zei Ko Colijn nog dat de experts zeiden dat er een winterstop aan zat te komen, en dat die mensen het fout hadden. Misschien hadden ze het toch goed? De winter begon immers wat laat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
Jerie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:35:
[...]

Zou kunnen, dat zou dan het grotere belang kunnen dienen. En vorige maand zei Ko Colijn nog dat de experts zeiden dat er een winterstop aan zat te komen, en dat die mensen het fout hadden. Misschien hadden ze het toch goed? De winter begon immers wat laat.
Hij blijkt toch gewoon gelijk te hebben gehad? Sinds 12 december is er onophoudelijk gevochten in oa Bakhmut en Kremina.

Je ziet het conflict echt iets teveel vanuit wat je wilt zien. *knip* Liever geen veroordelende vorm in een publiek forum, dit zet iemand in een hoek, bron is blijkbaar op twee manieren te interpreteren... punt.

Speculeren zonder onderbouwing is volgens mij ook niet de bedoeling in dit topic, dus laten we claims onderbouwen met bronnen en niet met ‘er is gewoon x of y te verwachten, want wat ze zeggen klopt bewust niet’.

[ Voor 9% gewijzigd door teacup op 10-01-2023 21:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bijzonder, van Russische kant worden er blijkbaar mensen ingehuurd om loopgraven te graven die geen mobik zijn?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:47:

Hij blijkt toch gewoon gelijk te hebben gehad? Sinds 12 december is er onophoudelijk gevochten in oa Bakhmut en Kremina.

Speculeren zonder onderbouwing is volgens mij ook niet de bedoeling in dit topic, dus laten we claims onderbouwen met bronnen en niet met ‘er is gewoon x of y te verwachten, want wat ze zeggen klopt bewust niet’.
Ik linkte zojuist een bron.

En, ik speculeer niet zonder onderbouwing. Ik onderbouw en ik stel niet stellig dat dat tegenoffensief er zo aan staat te komen. Ik stel dat er gedegen redenen kunnen zijn dat we er niets over horen.

Wat ik juist stel is dat *knip* diegenen die zo stellig beweren dat het er niet meer van kan komen veel te stellig en negatief zijn.
Je ziet het conflict echt iets teveel vanuit wat je wilt zien. *knip*
*knip* hou emotie weg, helpt je reactie en de discussie niet Als je het nog eens leest dan kun je misschien begrijpen dat ik helemaal niet stellig beweer dat het bewuste misinformatie is. Ik zeg toch echt heel duidelijk op jouw hypothese 'zou kunnen'. Zit geen woord Spaans tussen, of wel soms?

[ Voor 9% gewijzigd door teacup op 10-01-2023 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Jerie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:54:
[...]

Ik linkte zojuist een bron.
Je linkt een bron en je legt hem verkeerd uit inderdaad.
Moderatie comment: Verkeerd? Daar is dan weer een argument voor nodig. Een argument zou kunnen zijn dat de bron te oud is (bijna een maand) waardoor ze nu van twee kanten is te bekijken. Dit maakt de bron minder nauwkeurig om als tegenargument te gebruiken.
En, ik speculeer niet zonder onderbouwing. Ik onderbouw en ik stel niet stellig dat dat tegenoffensief er zo aan staat te komen. Ik stel dat er gedegen redenen kunnen zijn dat we er niets over horen.

Wat ik juist stel is dat het zooitje naysayers dat zo stellig beweert dat het er niet meer van kan komen veel te stellig en negatief zijn.
*knip* Niet elkaar beoordelen, feedback kan beter vanuit moderatie worden gedaan.

Dat is not-done, want dan kunnen we letterlijk alles wat in dit topic gepost wordt in twijfel trekken zonder dat we hier argumenten voor hoeven te geven.

[ Voor 21% gewijzigd door teacup op 10-01-2023 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-09 17:30
asing schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:06:
[...]

Niet geheel onlogisch.

- er is een grote hoeveelheid ammo, een hele grote, maar niet oneindig
- er is een zekere hoeveelheid artillerie. Ieder stuk kan 5000 granaten schieten en daarna wordt het sketchy
- de oorlog zou een paar weken duren, niet al bijna een jaar
- munitiedepots met enkele dagen aan ammo worden met HIMARS tot ontploffing gebracht
- aanvoerlijnen liggen vaak onder vuur
- aanvoerlijnen worden ook regelmatig opgeblazen/ontregeld door partizanen
- last mile transport (vrachtwagen naar het front) is zeer lastig wegens grotere afstanden en minder vrachtwagens
- het gewenste effect van dat bommentapijt is er niet

Hetzelfde zie je met het aantal tanks wat vernietigd wordt. Dat zijn er ook een stuk minder. Het vermoeden is dat er wel tanks zijn maar dat Rusland inmiddels door hun voorraad tank bemanning aan het raken is.
Rusland is inmiddels overgeschakeld op een oorlogseconomie en alle wapenfabrieken draaien 24/7. Wellicht dat Europa dat voorbeeld (stilletjes) zou moeten volgen…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
Jerie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:32:
[...]

Dit klinkt heel wat aannemelijker dan dat heel Soledar (stevig) in Russische handen zou zijn. Kijk maar eens op kaartjes hoe breed Soledar is. Het nieuws dat jij hier brengt heeft het nog niet eens over het gehele centrum van de stad in Russische handen. Wel stelde RFU gisternacht dat RU was doorgebroken in NO van centrum. Dat ze zijn doorgestoten of verkenningen in centrum konden uitvoeren, dat klinkt plausibel. Dat bijvoorbeeld de twee stukken van W-Soleldar zijn gevallen? Niet erg waarschijnlijk. Zelfs dat het centrum van Soledar stabiel in RU handen is, is twijfelachtig.

(NOS mag dus een rectificatie plaatsen.)
Er zijn zeker drie man geweest daar, geolocated and all, maar:
Het zal niet de eerste keer zijn dat Wagner een filmpje op een locatie maakt en dan weer vertrekt (al dan niet gedwongen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Johan Bogle schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:00:
[...]
Rusland is inmiddels overgeschakeld op een oorlogseconomie en alle wapenfabrieken draaien 24/7. Wellicht dat Europa dat voorbeeld (stilletjes) zou moeten volgen…
Ze moeten 24/7 draaien van Putin, maar hebben ze ook de mensen en grondstoffen om te maken wat ze horen te maken?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:58:

Je linkt een bron en je legt hem verkeerd uit inderdaad.
Dat vindt jij.

Mijn mening is dat ik de laatste paar dagen gedegen bronnen heb geplaatst mbt Soledar, die inderdaad minder dramatisch zijn dan de doorgaans goed ingelichte bronnen uit VK en VS (hoewel dit mbt Soledar vziw enkel VK betrof). Ook trek ik inderdaad de overdreven headline van NOS in twijfel; nu.nl is genuanceerder. En als ik iets plaats dan quote ik doorgaans ook netjes, link ik ook netjes, enz. Dus voor mij komt jouw opmerking uit de lucht vallen.
Je zaait twijfel over valide bronnen, door zonder onderbouwing te poneren dat het mogelijk bewuste misinformatie kan zijn.

Dat is not-done, want dan kunnen we letterlijk alles wat in dit topic gepost wordt in twijfel trekken zonder dat we hier argumenten voor hoeven te geven.
Dat gezegd hebbende: als dat je mening is, dan zou ik via TRs de boel aankaarten. Tussen ons heeft dit gesprek weinig zin want ik kan je opmerkingen helaas niet serieus nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Johan Bogle schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:00:
[...]
Wat munitie betreft zijn er al her en der lijnen opgestart en ook andere wapens worden opgeschaald. Daar lees je niet zoveel over, maar gebeurt wel al degelijk. Daarbij hoeft Europa/VS veel minder op te schalen om net zoveel te produceren als rusland. Daar bovenop heeft Rusland een gebrek aan zowel materialen als kennis.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:17:
[...]

Precies dit.

Zelensky noemt de situatie bij Soledar erg moeilijk en UA heeft vandaag versterkingen moeten sturen naar het Bakhmut front.

Het initiatief is even niet meer bij UA, aangezien ze moeten reageren op de tegenstander. De Bradley’s, Marders en alle aanvullende leveringen zijn echt even hard nodig.
Daar wil ik toch even aan toevoegen dat Zelensky al 5 maanden zegt dat de situatie rond Bakhmut erg moeilijk is, en er zijn al vaker versterkingen gestuurd. Ook toen Oekraïne bezig was het het Kharkiv en Kherson offensief, was de slag om Bakhmut al gaande.

UA heeft dan ook nooit het initiatief rond Bakhmut gehad, en ik betwijfel ook of die Bradley’s en Marders daar ingezet zullen worden. Want dat zijn allemaal spullen voor offensieve operaties, en er zijn vast betere plekken bij de frontlinie - zo'n 1000 km - waar die ingezet kunnen worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 22:14
XWB schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:51:
[...]
UA heeft dan ook nooit het initiatief rond Bakhmut gehad, en ik betwijfel ook of die Bradley’s en Marders daar ingezet zullen worden. Want dat zijn allemaal spullen voor offensieve operaties, en er zijn vast betere plekken bij de frontlinie - zo'n 1000 km - waar die ingezet kunnen worden.
De extra artillerie+ammo komt echter als geroepen voor omgeving Bakhmut/Soledar.

Oekraïne zal ongetwijfeld een goede bestemming vinden voor de extra 170.000 105/120/155mm granaten.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:14

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Naar de huidige patstelling kan op twee meerdere manieren worden gekeken. Om die invalshoeken te onderbouwen zijn bronnen nodig, en die bronnen kunnen we met elkaar op waarde schatten.

De grote uitdaging voor ons in dit forum om afstand te bewaren van het onderwerp. Dit is moeilijk want ieder is in meer of mindere mate wel emotioneel betrokken.

Ondanks dit: hou een discussie alsjeblieft op de inhoud. Het is geen wedstrijd armpje drukken. Als een discussie niet verder komt dan neemt het risico voor irritaties toe. Vervelend bijeffect is dat de discussie dan het topic gaat domineren

Kom je met een discussie in die situatie denk dan aan het spreekwoord "Spreken is zilver, zwijgen is goud" en stap gewoon uit de discussie.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik zie de russen gewoon weer de tactiek gebruiken van Oekraïne overwelmen, zoals ze dat ook deden met hun artillerie. Met een paar honderd duizend manschappen, de Oekraïners bezig houden in het oosten. Zodat er voor Oekraïne weinig openingen overblijven voor een eigen offensief. En ondertussen een nieuwe invasiemacht opbouwen en "trainen" met het materiaal wat ze nog hebben, en eventueel nieuw/geprepareerd materiaal. En ondertussen gaat de vernietiging van de stedelijke gebieden ook gestaag door.

Je ziet het gewoon aankomen. Daarom verwacht ik ook dat er "snel" een offensief gaat komen, ze zullen wel moeten. Wachten op nog honderdduizenden mobiks is gewoon geen optie. Zelfs al zijn ze slecht uitgerust, bevoorraad en vallen ze bij bosjes.
En dan komen we weer aan bij het geleverde materiaal. Een handjevol van vanalles, gaat het tij niet keren, ben ik bang. Het is nog steeds reactief.

Wat is het "ons" echt waard, om Oekraïne overeind te houden?
Of gaat er een moment komen dat "we" daadwerkelijk weer een "coalision of the willing" moeten gaan vormen?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 10:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

asing schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:06:
[...]

Laatste week een aantal filmpjes gezien van t90m tanks. Waar de comments van de Russen schreven dat het nu allemaal pas zou beginnen. Dat Rusland nu pas echt serieus materiaal gaat sturen.

Verder dan die filmpjes, vaak niet aan de frontlinie, heb ik nog weinig t90ms in actie gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

AndereKoekoek schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:07:
[...]

Laatste week een aantal filmpjes gezien van t90m tanks. Waar de comments van de Russen schreven dat het nu allemaal pas zou beginnen. Dat Rusland nu pas echt serieus materiaal gaat sturen.

Verder dan die filmpjes, vaak niet aan de frontlinie, heb ik nog weinig t90ms in actie gezien.
Ze hebben er maar 60, en ik denk dat er tijdens de oorlog nog een keer een batch van 10 oid (die beelden op die trein die we 3x gezien hebben) 9 zijn er ondertussen al visually confirmed uitgeschakeld.

Ik maak me wel zorgen over óf Oekraïne het kan bolwerken maar die pas beginnen onzin is precies dat. Onzin. Iemand hield een staatje bij (grafisch) met aantallen materiaal en bij de huidige trend komt Oekraïne overal dichter in de buurt bij Ru (die begonnen met veeeeel meer maar verliezen ook veel meer en vullen minder hard aan) maar met name bij de tanks zijn we nog maar een paar maanden verwijderd van parity. Bij doorzetten huidige trend dan.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
De update van RFU 10 Jan:

Soledar dreigt te worden omsingeld, de Russen zijn om de stad heengegaan en kunnen nu flanken. Daarnaast zitten ze deels in het centrum. Het westen van Soledar is vooralsnog in handen van UA. Mijn noot (niet van RFU) is nog: de logistiek lijkt in gevaar te zijn gezien de weg vanuit het noorden naar het zuiden deels in handen lijkt van de Russen.

De tactiek van Wagner is het kanonnenvoer door laten breken, en als dat is gelukt gooien ze er een sausje overheen van hun beste kwaliteit.

RFU stelt nog dat de komende 24 uur cruciaal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik begin mij wel zorgen te maken over de status in Oekraïne.. als je al deze berichten hoort.

Hopelijk komt er snellere wapen levering. Wat is de kans dat Polen meegaat doen op eigen titel als Belarus meegaat doen met de volgende offensief van Rusland? Ik hoor en zie steeds meer dit soort verhalen. Ik heb nu geen bron bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:35

Crp

Er gaan berichten en foto’s rond van Wagner die in de zoutmijn staan. UA kanalen spreken het overigens nog tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgcEIxzmt4kKAE2sUr4KaTZYui4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4YszltpNDPGEVbP5C7Dvgdj.jpg?f=fotoalbum_large
Evgeny Prigozhin sends greetings from Soledar with the following message

“The divisions of PMC Wagner took control of the entire territory of Soledar. A cauldron has been formed in the center of the city, in which urban battles are being fought.

The number of prisoners will be announced tomorrow.

Once again, I want to emphasize that no units except for the fighters of the Wagner PMC took part in the assault on Soledar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Rob van Speak The Truth interviewt voor de tweede keer de Amerikaans-Oekraïense Anton. Dit is deel 1 van het interview waarin Anton vertelt over zijn tweede keer vechten in UA.

Het verhaal begint bij de reis die Anton maakt met als eindbestemming Bakhmut, alwaar zijn broer aan het vechten is. Waar hij de vorige keer gewaarschuwd werd dat hij het land niet meer zou mogen verlaten (bleek onzin), verliep de reis deze keer zonder problemen. Wat wel opvallend was hoe dichter hij bij het front kwam hoe minder troepen bij de checkpoints (van 12 max tot minimum van 1). Terwijl hij in Bakhmut aankomt, is er op een gegeven moment een paar seconden totaal niets te horen, een moment van complete stilte.

Anton geeft aan de functie van het witte kruis op voertuigen (counteroffensief troepen; Rob wist dat niet). Deze troepen hebben niets bij zich dat ze kan identificeren. Geen tag, geen badges of ranks, geen smartphone, niets. Ieder fireteam heeft één smartphone bij zich die uit staat (behalve recon, die hebben ook dat niet, enkel radio).

Dan is er nog de anekdote van de boze vrouw die, vastgehouden door haar man, wilde dat het UA leger weg zou gaan zodat de bombardementen (v/d arty) zouden stoppen, niet wetende over bijvoorbeeld de filtratiekampen.

Uiteindelijk ontmoet hij zijn broer, die drone operator is. Even later zien ze via de drone hoe een tank geraakt wordt door RPGs, waarbij de persoon die hij eerder sprak is komen te overlijden. Turret ook dood, rest van de crew traumatisch hersenletsel (hersenschudding?) en rijden verward de verkeerde kant op, een open veld in. Vervolgens schreeuwt zijn broer dat ze om moeten keren, en mist een RPG rakelings de tank (als ze niet waren omgekeerd was het raak geweest!). De crew overleeft het, met hersenletsel, geen tijd om te helen. Een van de inzittenden had voor de derde keer hersenletsel, dit was zijn vierde tank.

Tot zover deel 1.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:16

Snow_King

Konijn is stoer!

Nimflix schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 00:21:
Ik begin mij wel zorgen te maken over de status in Oekraïne.. als je al deze berichten hoort.

Hopelijk komt er snellere wapen levering. Wat is de kans dat Polen meegaat doen op eigen titel als Belarus meegaat doen met de volgende offensief van Rusland? Ik hoor en zie steeds meer dit soort verhalen. Ik heb nu geen bron bij de hand.
Het gaat rondom Bahkmut en Soledar even wat lastiger. Dat is 1 slag verloren, niet de hele oorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AndereKoekoek schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:07:
[...]

of het de ms-varianten zijn weet ik niet maar ik kan me wel herinneren dat er al een paar T-90's voorbij zijn gekomen die niet meer zijn zoals de fabriek ze afgeleverd heeft.

Dat de Russen nu pas gaan beginnen is opmerkelijk.
Hun elite VDV is in maart/april al gedecimeerd.
Tenminste 1 (elite) tank army heeft al een keer opgehouden te bestaan.

Knap dat ze nu pas gaan beginnen :P
Beginnen met de mobik zerg misschien, dat dan weer wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2023 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Snow_King schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 07:24:
[...]

Het gaat rondom Bahkmut en Soledar even wat lastiger. Dat is 1 slag verloren, niet de hele oorlog.
Rusland heeft eigenlijk al verloren met de slag om Hostomel.
Enige wat ze nadien hebben geprobeerd zijn compleet nieuwe operaties.
Zoals Donbas. Vorig jaar lente waren we allemaal bang en bezorgd, want de Russen zouden vol op de Donbas gaan, en dan zou het snel gaan, want Donbas.

Het is ongelooflijk wat Oekraine heeft gepresteerd.
De Russen zijn nog niet eens bij Sloviansk een half jaar nadat ze met hun tanklegers en artillerie (geschikt voor Donbas) vol op de Donbas zijn gaan gooien.
Of hebben ze niet vol op de Donbas gegooid?

Doet me ineens denken: Severodonetsk was volgens mij Kadyrovites en ook al Wagner.
Waar is het reguliere Russische leger?
Dat zat bij Kherson en Zapo? Is dat alles? Natuurlijk grote frontlinie, maar klinkt alsof de gewone 'Wehrmacht' van de Russen inderdaad frontlinie-zitters zijn al die tijd en de 'Waffen-SS' in de vorm van Wagner/Kadyrovites etc. de werkelijke oorlog aan het voeren zijn qua daadwerkelijke actieve operaties.
Dat is dan al niet echt heel veel vertrouwen in de capabilities van het gewone Russische leger.
Zelfs niet de marines/VDV die dus ook aan het zuidfront al die tijd in de loopgraven hebben gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crp schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 00:23:
Er gaan berichten en foto’s rond van Wagner die in de zoutmijn staan. UA kanalen spreken het overigens nog tegen.

[Afbeelding]

[...]
of ze er staan of niet (op die foto staan ze in elk geval ERGENS), wat mij het meest opvalt is de 'bigger nahui than thou' richting het reguliere Russische leger: met de nadruk op alleen PMC Wagner die dit heeft bereikt.

insert 'let them fight' meme.
#verdeelenheers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

misschien zijn die verhalen wel bedoeld om ervoor te zorgen dat Lukashenka het niet in z'n hoofd haalt om actief mee te gaan doen, want anders komt Polen verhaal halen.
En dat is de doodsteek voor Belarus.
En eigenlijk ook Rusland zelf. Ze raken daarmee namelijk hun makkelijke en veilige springplank naar Kyiv kwijt.

Het is moeilijk bij Bakhmut en Soledar, maar dat zijn maar twee locaties in de Donbas. Het heeft de Russen heel veel gekost om Popasna te veroveren, en Severodonetsk.
En nu zijn ze al maanden bezig bij Bakhmut.
Van daar is het nog ver naar de nog grotere forten Sloviansk en Kramatorsk.
En vandaar uit nog ver tot aan de Dnjepr.

Het is moelijk, maar Oekraine redt het wel.
Zeker nu de Bradleys komen haalt dat op z'n minst wat druk van de ketel af.
De Russen hebben het met al hun overmacht erg moeilijk. Enige wat beweegt bij de Russen is het prive-legertje van een oligarch. De rest zit op hun kont in de loopgraven vodka te drinken en wat artillerie duels te voeren met Oekraine en verder gebeurt er niet veel.
Er vallen doden en gewonden door constante beschietingen en algehele raketaanvallen op het hele land maar verder gebeurt er op operationeel vlak niets vanuit Russische kant, behalve op een klein stukje front in de Donbas.
Iets noordelijker daarvan is Oekraine bezig met drukken op Kreminna en Svatove om de hele noordkant van het front in te laten storten terug naar het achterliggende Starobilsk. Als dat gebeurt raakt de Russische aanval op Bakhmut en Soledar ook kwetsbaar vanuit het noorden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2023 07:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Dus de leider van Wagner zit aan het front voor de ingang van een zoutmijn (lastig te geolocaten) en beweert dat alle UA soldaten zich hebben overgegeven. Waarom toont hij geen gevangenen als bewijs? Dat laatste gedeelte lijkt me voorbarige onzin, wishful thinking.

Volgens RFU is het oosten van centrum van de stad van de Russen. Het westen van de stad niet (de Russen trekken daar wel heen), en het westen van het centrum ook niet. Wel heeft UA m.i. logistiek probleem en ze dreigen te worden omsingeld. Centrum Soledar lijkt beetje op West-Berlijn.

Kosten: heleboel criminelen (Wagner cannon fodder). Het zou kunnen dat de Oekraïners verrast zijn na de push NO van centrum stad omdat dat de 'echte' Wagner troepen waren (elite eenheden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:16
Jerie schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:07:
Dus de leider van Wagner zit aan het front voor de ingang van een zoutmijn (lastig te geolocaten) en beweert dat alle UA soldaten zich hebben overgegeven. Waarom toont hij geen gevangenen als bewijs? Dat laatste gedeelte lijkt me voorbarige onzin, wishful thinking.

Volgens RFU is het oosten van centrum van de stad van de Russen. Het westen van de stad niet (de Russen trekken daar wel heen), en het westen van het centrum ook niet. Wel heeft UA m.i. logistiek probleem en ze dreigen te worden omsingeld. Centrum Soledar lijkt beetje op West-Berlijn.

Kosten: heleboel criminelen (Wagner cannon fodder). Het zou kunnen dat de Oekraïners verrast zijn na de push NO van centrum stad omdat dat de 'echte' Wagner troepen waren (elite eenheden).
behalve dat het misschien geen zoutmijn is, en mensen eerder aan een gipsmijn denken. Ik probeerde gisteravond een beetje heldere info te vinden, maar ik heb geen idee wat er nu allemaal precies speelt. De waarheid is goed onduidelijk in deze situatie.

|>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nimflix
simon schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:49:
[...]

behalve dat het misschien geen zoutmijn is, en mensen eerder aan een gipsmijn denken. Ik probeerde gisteravond een beetje heldere info te vinden, maar ik heb geen idee wat er nu allemaal precies speelt. De waarheid is goed onduidelijk in deze situatie.
Wellicht heeft het te mee te maken dat de PR dienst van de russen overuren draaien en die van Oekraïne redelijk stil tot niks uitbrengen. waardoor de berichtgeving redelijk gekleurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nimflix schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:13:
[...]

Wellicht heeft het te mee te maken dat de PR dienst van de russen overuren draaien en die van Oekraïne redelijk stil tot niks uitbrengen. waardoor de berichtgeving redelijk gekleurd is.
Tegelijk gezien hoe actief de PR van Oekraïne is geweest (zie bijvoorbeeld hun defensie Twitter account), zou het niet al genoeg zeggen als die nu redelijk stil zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 07:29

bloody

0.000 KB!!

Tendar lijkt een objectieve analyse van de situatie rondom Soledar te maken.
Volgens hem is het een teken van de al vaker genoemde interne concurrentie binnen Russische gelederen, en maakt het voor UA niet heel veel uit.

Tendar is trouwens een aanrader om te volgen.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp

Crp

simon schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:49:
[...]

Ik neem het ook nog met een korrel zout. Maar wat ik zo zie, zien de gipsmijnen er iets anders uit dan de zoutmijn. De wanden lijken overeen te komen met de foto's die ik zie op Google. Alleen heb ik nog niets kunnen vinden wat overeenkomt met de foto van Wagner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Nu online
Zijn die Bradleys enz er eigenlijk al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:19
De_Bastaard schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:55:
Zijn die Bradleys enz er eigenlijk al?
Alsof die het verschil gaan maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 20:15
bloody schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:18:
Tendar lijkt een objectieve analyse van de situatie rondom Soledar te maken.
De teksten zien er heel objectief uit inderdaad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Crp schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:35:
[...]

Ik neem het ook nog met een korrel zout. Maar wat ik zo zie, zien de gipsmijnen er iets anders uit dan de zoutmijn. De wanden lijken overeen te komen met de foto's die ik zie op Google. Alleen heb ik nog niets kunnen vinden wat overeenkomt met de foto van Wagner.
Zo zou de zoutmijn eruit moeten zien:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FmI_4LpWIAALllL?format=jpg&name=small
https://twitter.com/DefMon3/status/1612922850716917761

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 20:15
oldgrumpy schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:00:
[...]

Als je een aantal brigades daarmee uit kunt rusten kan dat ècht wel een verschil maken. Ik vergelijk het met de BTR 4. Helaas zijn de aantallen daarvan zeer beperkt. Maar de impact lijkt groot te zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door PLAE op 11-01-2023 10:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nimflix
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_OZ8ARec-bzNdo9WeCSCHlK4q0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SMO6vOy7v8ZfFqzQI9pVJlqD.png?f=user_largeaardig wat tanks weer.

[ Voor 5% gewijzigd door Nimflix op 11-01-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:14
Niet overal, onlangs op tv (ben effe het programma kwijt) een inkijkje in die zoutmijnen, er zijn hallen bij zo groot dat er concerten gegeven kunnen worden. Een gedeelte is toegankelijk voor toeristen en dat laat heel veel diversiteit zien van gangen, zowel die van jou als die van de Wagner foto zouden er een kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:53
En tsja, ook al is die foto echt in de zoutmijn van Soledar gemaakt , dan nog betekent dat niet dat de Russen/Wagner de volledige mijn controleren. Het bewijst alleen dat ze één ingang genoeg controleren om een mooie groepsfoto te kunnen maken maar zegt niets over de overige 199 km.

NB het zegt ook niet dat ze níet de volledige mijn controleren... het zegt gewoon nog niet zo heel veel eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Nu online
[...]

Ja nee, ik zou ook liever zien dat ze UA echt zwaar geschut geven en deze shitshow tot een einde brengen. Maar goed, het lijkt er wel op dat het westen steeds een beetje zwaarder spul geeft i.p.v. gewoon balls deep te gaan. Geef wat A-10's en kruisraketten en get it done.

Paar tomahawks op die krim brug hoppa.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Ik denk dat je vooral in het achterhoofd moet houden dat Soledar vooral jammer is voor het moraal, maar de stad is verder niet cruciaal voor het verloop van de oorlog en de status van Oekraïne blijft dan ook onveranderd.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
[...]

Uitgaande van een stalemate nu kan alles wat er links of rechts bij komt het verschil maken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
ratzz schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:13:
[...]

Niet overal, onlangs op tv (ben effe het programma kwijt) een inkijkje in die zoutmijnen, er zijn hallen bij zo groot dat er concerten gegeven kunnen worden. Een gedeelte is toegankelijk voor toeristen en dat laat heel veel diversiteit zien van gangen, zowel die van jou als die van de Wagner foto zouden er een kunnen zijn.
Ik ben in Roemenië in een zoutmijn geweest waar ze een soort van mini-pretpark/speeltuin in hadden gemaakt. Die hallen zijn echt enorm. Het volume van zo'n hal is gigantisch, maar kwa vloeroppervlak viel het wel mee, ze hollen namelijk een enorme hal uit, en gaan de diepte in.
Ik weet niet hoe de layout van de Soledar mijnen zijn, maar ik vond de gangen in de mijn in Roemenië niet zo enorm groot. Ja, je komt er met een tank wel in, maar je kunt er niet met twee hele brede voertuigen passeren. De logistiek gebeurde daar met treintjes/rails, en die hebben niet zo veel breedte/hoogte nodig.
Daarbij zijn die mijnen diep. Dus een gang naar een van de hallen is al gauw een kilometer+ lang. En wanneer je gebombardeerd word met artillerie wil je niet afhankelijk zijn van een lift.
Dus kwa schuilplek, ja, prima. Maar kwa logistiek om er dagelijks in/uit te komen nogal een gedoe lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crp

Crp

Nu ook beeld:
https://t.me/milinfolive/95351
- Er zitten Oekraïners twee kilometer boven ons hoofd, maar het is maar tijdelijk...
- Ik begrijp het, maar staan ze hieronder?
- Daaronder, natuurlijk.
- Laten we gaan, misschien bereiken we ze.

Dialoog tussen Wagner PMC strijder en Evgeny Prigozhin in Soledar zoutmijn.
Ik weet niet of de mijn meerdere ingangen heeft, maar ze zijn in ieder geval in 'een' mijn.
Je ziet ook even kort wat munitiekisten staan.
Opvallend is wel dat hij zegt op 2km diepte te zitten. Terwijl de mijn maar ~290m diep zit:
Wikipedia: Soledar Salt Mine
Vertaal foutje ?

Volgens UA de situatie nog onder controle:
https://www.reddit.com/r/...not_only_defend_but_also/

[ Voor 40% gewijzigd door Crp op 11-01-2023 11:44 . Reden: Update UA ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Soledar/Bakhmut zou vooral een succes zijn voor de Wagner-huurlingen. Daarmee zou Prigozjin bewijzen dat zijn troepen wel nog iets kunnen presteren, in tegenstelling tot het Russisch leger. Voor hem zou dat een reden zijn om extra wapens bij het Kremlin te ronselen.

Wagner-huurlingen dicht bij eerste succes
De aanvallen op Soledar worden uitgevoerd door Wagner-huurlingen. Onder hen zijn er veel ex-gevangenen die als kanonnenvlees worden gebruikt. De menselijke tol is enorm, maar de Wagner-commandanten en hun grote baas, Jevgeni Prigozjin, betalen die zonder verpinken. Prigozjin is verwikkeld in een machtsstrijd met de top van het Russische leger. Hij wil bewijzen dat zijn soldaten wel in staat zijn successen te boeken. Zij hebben van de verovering van Bachmoet een belangrijk doel gemaakt. Al maanden proberen ze de stad in te nemen. Voorlopig zonder succes, maar als ze Soledar veroveren, kunnen ze Bachmoet ook vanuit het noorden aanvallen.

Bachmoet is zeker niet cruciaal voor het verloop van de oorlog. Maar de val van de stad zou een enorme opsteker zijn voor Prigozjin. Het zou zijn prestige bij de Russische hardliners verder vergroten. Prigozjin wil dat zijn troepen meer en sneller wapens krijgen en het Russische ministerie van Defensie zal die eis nog moeilijk kunnen negeren. Het zal de oorlog in de Donbas alleen maar bloediger maken. Als de Russen Soledar en Bachmoet in handen krijgen, kunnen ze doorstoten naar Kramatorsk en Slovjansk, de belangrijkste twee steden in de provincie Donetsk die ze nog niet in handen hebben.

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 16:05
Dus moet er snel veel en meer aan wapens geleverd gaan worden, het zou mooi zijn als die Wagners en hun opperhoofd goed aangepakt kunnen worden. Meer nog dan nu al het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
https://www.reddit.com/r/UkrainianConflict/

Ik vind het best moeilijk om te volgen, alles lijkt te spreken in positieve zin voor UA, maar ik lees toch ook berichten over RU dat terug lijkt te slaan?

Zijn er ook neutrale bronnen? Daarmee bedoel ik iets als NOS bijvoorbeeld, een blog waarbij neutrale kanten van beide kanten wordt belicht. Ik geloof namelijk niet dat alles positief is voor UA, zoals het momenteel innemen van bepaalde steden dat toch echt lijkt te gebeuren.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:55
HollowGamer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:08:
[...]
Zijn er ook neutrale bronnen?[...]
Nee, het is allemaal gekleurd na bijna een vol jaar aan oorlog.
Het enige wat je kan doen is meerdere bronnen pakken en ze factchecken en bewezen foutieve bronnen weer laten vallen. En als je dat doet zie je overwegend een (licht) positief beeld voor Oekraïne.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:00
Caelorum schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:13:
[...]

Nee, het is allemaal gekleurd na bijna een vol jaar aan oorlog.
Het enige wat je kan doen is meerdere bronnen pakken en ze factchecken en bewezen foutieve bronnen weer laten vallen. En als je dat doet zie je overwegend een (licht) positief beeld voor Oekraïne.
(y) Je weet flink wat pagina's discussie hier prima samen te vatten.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Ik vind het best moeilijk om te volgen, alles lijkt te spreken in positieve zin voor UA, maar ik lees toch ook berichten over RU dat terug lijkt te slaan?

Zijn er ook neutrale bronnen? Daarmee bedoel ik iets als NOS bijvoorbeeld, een blog waarbij neutrale kanten van beide kanten wordt belicht. Ik geloof namelijk niet dat alles positief is voor UA, zoals het momenteel innemen van bepaalde steden dat toch echt lijkt te gebeuren.
Er zijn geen bronnen met juiste informatie, het enige wat ik je kan meegeven is dat pro-russische bronnen consistent bewust en zorgvuldig de geruchtenmolen op gang weet te houden met een demotiverende insteek. Zo hebben ze inmiddels al Bayraktar drones nagebouwd om er mee op de foto te gaan alsof ze die hadden ingenomen, een Tunguska zelf kapotgeschoten en de foto gedeeld met de vage insinuatie dat het een Gepard was (die Z-tards natuurlijk retweeten met de nodige lach-emojis), wrakstukken van een drone en helikopter verzameld om uit te stallen op verschillende locaties en er foto's van te maken (wederom goed voor retweets), hebben ze de wereld een aantal dagen laten geloven dat de Moskva na een ongelukje aan boord onderweg naar de haven was, en ga zo maar door.

Dit maakt het lastig om een neutraal beeld te vormen, je wilt niet louter op de berichten van Oekraïne leunen, maar er is niet genoeg bruikbare informatie om te valideren. Wat ik uit dit topic opmaak is dat de meeste mensen Oekraïense berichtgeving aanneemt met een marge (wat met cijfers makkelijk kan) en Russische berichtgeving probeert te ontcijferen in de hoop wat validatie te kunnen doen (veelal tevergeefs). Ook zijn er wat panic trolls die op zoek zijn naar betrouwbare Russische informatie omdat het vast niet zo goed gaat met Oekraïne.

Het gros kent überhaupt niet de nuances over moderne oorlogsvoering, hoe bondgenootschappen in elkaar steken, de kosten en beperkingen van wapensystemen en de MIC, etc.

Dus pick your poison.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Def Mon heeft vaak wel goede analysis gebaseerd op verifieerbare informatie. Daarmee vaak niet de snelste, maar wel iemand die een goed beeld van de situatie weet te schetsen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

om nog even in te haken op je opmerking over de NOS: als je 1 bron niet moet aannemen is het wel de NOS.
Die maken constant allerlei detailfouten waardoor het net lijkt alsof bijv. Soledar al is ingenomen.
Je kunt dan beter naar de berichten van de Britse intelligence kijken (die de NOS overigens ook vaak overneemt). Ik zit vaak NOS-berichten te lezen waar ik dan het idee bij hebt dat ze geen idee hebben waar ze over schrijven. Al was het maar topografie of eerdere operaties. Komt regelmatig voor dat er berichten worden geschreven waaruit duidelijk blijkt dat het geschreven is door iemand die het conflict echt zelf niet volgt, anders hadden ze bepaalde dingen niet zo opgeschreven.

Of dagelijks even kijken op de website van het ISW: https://www.understandingwar.org/

Alles behalve de NOS. Die zitten namelijk ook al die andere bronnen door te lezen waarna ze een stagiair een brak uittreksel in elkaar laten flansen die ze zonder verder te controleren op fouten publiceren als nieuwsbericht.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
niks is 100% neutraal. Je wilt weten welke correct zijn, daarmee kan je alle Russische bronnen al bijna afschrijven.
Probeer de volgende twitterkanalen, weinig sensationele plaatjes/filmpjes wel goede info.
Ministry of defence UK, (iets te veel wishfull thinking in toekomst voorspellingen imho)
ISW

Verder; kijk ook naar welke twitteraars hier het meeste naar gerefereerd wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55

Zijn er ook neutrale bronnen?
Een neutrale bron is een slechte bron, want het neutraal zijn impliceert dat je juist nooit een gewogen beeld schept, maar info slechts van een 'tegenbericht' voorziet. Dat is in een moderne oorlog al lang niet genoeg meer voor een gewogen beeld.

Wat je zoekt is een onafhankelijke bron, of in elk geval een onafhankelijke beoordeling van bronnen. Daaraan zijn twee dingen moeilijk: de bronnen zijn inherent partijdig in een oorlog en tweedens hoe beoordeel je iemands onafhankelijkheid?

Ik pimp Hoe weren wij ons tegen misinformatie? even: hier hielden we in het begin typische mis- en desinfo bij in deze oorlog. Dat is een beetje in het slop, het is natuurlijk ook veel werk, maar het geeft een indruk van waar je op kunt letten en welke verhalen zeker uit misinfo fabrieken komt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

ik durf eigenlijk al wel te stellen dat, heel kort door de bocht, als je iets op twitter leest wat negatief is voor Oekraine en positief voor Rusland, zo ineens uit het niets, dat het dan hoogstwaarschijnlijk met een korrel zout genomen moet worden. Zover is de oorlog inmiddels al wel gekomen mijns inziens.
Rusland heeft eigenlijk op dag 2 de oorlog al verloren, met de slag om Hostomel.
Er is hard gevochten en er zijn veel doden, gewonden en heel veel verdriet en vernieling.
Maar onderaan de streep heeft Rusland zich al zo'n beetje overal teruggetrokken danwel terug moeten trekken, en ook in de Donbas gaan ze als een slak qua verovering van wat dan ook.
De moraal is slecht. Hun artillerie is moordend maar zeer inaccuraat.
Hun troepen zijn op z'n Russisch uitgerust (lees: slecht, corrupt etc.) en het is allemaal een halfbakken zootje.

Daar tegenover staat een Oekraine dat met de dag sterker wordt qua training en bewapening, waarmee ze hun underdog positie inmiddels grotendeels kwijt zijn geraakt en ze nu een beetje gelijkwaardig zijn op het slagveld.
De Russen zijn nog altijd in de meerderheid maar die boeken geen winsten waaruit zou doorschemeren dat ze de oorlog aan het winnen zijn, en Oekraine is m vooralsnog niet aan het verliezen ook al worden ze op bepaalde vlakken langzaam teruggedrongen, linie na linie.
Dit gaat echter niet makkelijk voor de Russen.

Tenzij de Russen ineens de wapens en de strategie van de hogere goden hebben gekregen en gaan toepassen is elk ultra-positief bericht voor de Russen gewoon misinformatie, al helemaal als het de volgende dagen niet meer herhaald wordt, en/of in dit draadje besproken wordt waaruit duidelijk blijkt dat het toch wel eens waar zou kunnen zijn.
En het gaat helemaal niet slecht met Oekraine. Ook niet fantastisch, het blijft hard vechten, maar zolang de westerse steun blijft zal Oekraine niet verliezen. Tenzij ze zelf de hoop en moed opgeven, dan gaat het kaarsje uit, maar dat zie ik nog niet gebeuren.
Het wordt straks weer lente!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2023 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:34
Het beste is gewoon het nieuws afwachten. Alle veroveringen/troepenbewegingen welke <12 uur oud zijn neem ik met een korrel zout.

Even wat anders: kan UA de ingang tot een mijn ook opblazen? Hoeveel grote ingangen zitten er in zo een mijn? Zou toch een stunt zijn als ze RU (en Wagner opperhoofd) in die mijn krijgen en vervolgens alle ingangen -1 opblazen :+ Ze hebben tijd genoeg gehad om de boel vol te hangen met explosieven.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Over het algemeen zie ik zoals het op deepstatemap staat als redelijk confirmed:
https://deepstatemap.live/en#13/48.6989/38.0233

Heb daar nog eigenlijk nooit echt iets verkeerds gezien, volgens mij zijn hun redelijk strikt qua verifiëren.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 20:00

gws24

Thinking is hard!

XWB schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:28:
Soledar/Bakhmut zou vooral een succes zijn voor de Wagner-huurlingen. Daarmee zou Prigozjin bewijzen dat zijn troepen wel nog iets kunnen presteren, in tegenstelling tot het Russisch leger. Voor hem zou dat een reden zijn om extra wapens bij het Kremlin te ronselen.

Wagner-huurlingen dicht bij eerste succes

[...]
Russische leger ontkent dat Soledar is ingenomen:
Rusland zegt dat er nog altijd wordt gevochten om de Oekraïense stad Soledar. Het Russische huurlingenbedrijf Wagner Groep zei eerder dat zij de stad, iets ten noorden van Bachmoet, had ingenomen. Het Russische leger spreekt dit nu tegen. Kiev ontkende eerder de verovering. Het stadje "was, is en blijft" Oekraïens, aldus het Oekraïense leger.
bron: liveblog telegraaf dus voor wat het waard is

Lijkt inderdaad op een PR wedstrijdje tussen het leger en Prigozjin.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Pagina: 1 ... 10 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid