Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 34 Laatste
Acties:
  • 505.120 views

Onderwerpen

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-11 20:39

pro_6or

amateur_60r

Rene schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:31:
Het beste is gewoon het nieuws afwachten. Alle veroveringen/troepenbewegingen welke <12 uur oud zijn neem ik met een korrel zout.

Even wat anders: kan UA de ingang tot een mijn ook opblazen? Hoeveel grote ingangen zitten er in zo een mijn? Zou toch een stunt zijn als ze RU (en Wagner opperhoofd) in die mijn krijgen en vervolgens alle ingangen -1 opblazen :+ Ze hebben tijd genoeg gehad om de boel vol te hangen met explosieven.
Die gangen zijn enorm, dat is niet praktisch.

een treffende spreuk

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:16
gws24 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:01:
[...]

Russische leger ontkent dat Soledar is ingenomen:

[...]
bron: liveblog telegraaf dus voor wat het waard is

Lijkt inderdaad op een PR wedstrijdje tussen het leger en Prigozjin.
Die strijd is het altijd al, zeker sinds het leger geen progressie in die hoek meer maakte.Vanaf dat moment is Wagner aan het roepen dat ze spul innemen en succes hebben. Bakhmut heeft uiteindelijk weinig met de oorlog tussen Oekraine en rusland te maken, maar veel meer met de machts-strijd van rusland en Wagner.

[removed]

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:26
pro_6or schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:08:
[...]

Die gangen zijn enorm, dat is niet praktisch.
Maar ik bedoel de ingangen. Die gangen kunnen intact blijven.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-11 13:41

Als er een schaap over de dam is.....

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-11 09:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

Bo0bz schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:17:
[Twitter]
Natuurlijk ben ik blij om dit te lezen. Ik zet nog wel aantekeningen hierbij. Is dit een zet van Polen met of zonder overleg van de rest van de NATO staten? Ik weet dat wij het hierbij hebben over individuele Nato staten acties maar neem aan dat er toch overleg moet zijn. Ook is de vraag wat Duitsland hiervan vind want meen mij te herinneren dat ze vrij strikt zijn om wat er met de door hun geproduceerde tanks gebeurd.
Hebben we het over de Leo 1 of 2 tanks?

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• redwing
  • Laatst online: 23:16
Auredium schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:22:
[...]

Natuurlijk ben ik blij om dit te lezen. Ik zet nog wel aantekeningen hierbij. Is dit een zet van Polen met of zonder overleg van de rest van de NATO staten? Ik weet dat wij het hierbij hebben over individuele Nato staten acties maar neem aan dat er toch overleg moet zijn. Ook is de vraag wat Duitsland hiervan vind want meen mij te herinneren dat ze vrij strikt zijn om wat er met de door hun geproduceerde tanks gebeurd.
Hebben we het over de Leo 1 of 2 tanks?
Als Polen dit zo zegt kan het haast niet anders dan dat dit vooraf afgesproken is en ze hiermee laten zien dat ze de 1e stap zetten. Verschillende landen hebben al aangegeven tanks te willen leveren, maar niet als eerste. En die horde zal hiermee dus genomen zijn.

[removed]

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:10

ZenTex

Doet maar wat.

redwing schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:26:
[...]

Als Polen dit zo zegt kan het haast niet anders dan dat dit vooraf afgesproken is en ze hiermee laten zien dat ze de 1e stap zetten. Verschillende landen hebben al aangegeven tanks te willen leveren, maar niet als eerste. En die horde zal hiermee dus genomen zijn.
Mee eens.

Vergeet ook niet dat DE alsproducent de goedkeuring moet geven.

Aan de andere kant, de Polen haten alles wat Russisch is intens, dus ik kan me maar zomaar voorstellen dat na al die berichten van "ja, als anderen tanks leveren kunnen we dat ook wel doen", dat ze zonder onderling overleg besloten hebben de eerste stap te nemen om de andere landen voor het blok te zetten.

Enfin, er spelen zoveel dingen waar we geen zicht op hebben, ik kijk over 30 jaar de documentaire wel als alles "declassified" is.

[ Voor 3% gewijzigd door ZenTex op 11-01-2023 15:47 ]

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
*knip* Linkdrop, zonder context, graag even wat meer werk maken van je posts. Er is vast wat meer over te vertellen.

[ Voor 104% gewijzigd door teacup op 11-01-2023 20:34 ]

• bloody
  • Laatst online: 08-11 22:30

bloody

0.000 KB!!

- Zie 4 posts boven jou ;)
- Twitter links kun je beter met `embed` tags gebruiken. (En ja ik weet het, op een telefoon niet te doen)

[ Voor 14% gewijzigd door teacup op 11-01-2023 20:45 ]

nope

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-11 15:51

TrekDr0p

QR niet scannen

Nog even over Soledar,

Hier nog een bericht van wat AFU members die elke dag een update geven. Dit is van vandaag om 11 uur.
Je weet natuurlijk ook niet hoeveel hiervan waar is, maar het lijkt er wel op alsof Soledar nog steeds in handen van de AFU is.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-11 13:17

Fanta

FordPerformance™️

In de reacties op die tweet is te lezen dat de tanks pas overgedragen worden, als ze onderdeel zijn van een internationale coalitie. In de praktijk zal het er op neer komen dat als Duitsland wat luipaarden los laat, Polen direct mee zal doen. Dat eerste schaap zal dus alsnog Duitsland moeten zijn vrees ik.

[ Voor 8% gewijzigd door teacup op 11-01-2023 20:40 ]

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bloody schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:09:
[...]

- Zie 4 posts boven jou ;)
- Twitter links kun je beter met `embed` tags gebruiken. (En ja ik weet het, op een telefoon niet te doen)
Quote rags neerzetten, link plakken en quote vervangen door embed. Zo geregeld. Maar had idd handiger gekund.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fanta schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:11:
[...]

In de reacties op die tweet is te lezen dat de tanks pas overgedragen worden, als ze onderdeel zijn van een internationale coalitie. In de praktijk zal het er op neer komen dat als Duitsland wat luipaarden los laat, Polen direct mee zal doen. Dat eerste schaap zal dus alsnog Duitsland moeten zijn vrees ik.
Zie het als een klein duwtje. Komt vanzelf een moment dat ze ze toch de grens over duwen.

Verwijderd

ik kan daar zo kwaad om worden he.
Scholz durft niet alleen en zegt dat ze alleen Leopards gaan sturen als anderen dat ook doen.
Dit terwijl het hun eigen tank is.

Polen probeert het blijkbaar te forceren nu.
Go go go!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:05
TrekDr0p schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:09:
Nog even over Soledar,

Hier nog een bericht van wat AFU members die elke dag een update geven. Dit is van vandaag om 11 uur.
Je weet natuurlijk ook niet hoeveel hiervan waar is, maar het lijkt er wel op alsof Soledar nog steeds in handen van de AFU is.

[Twitter]
Wanneer je de kaart bekijkt op LiveUA-map dan zie je dat RU een deel van het industrieterrein (waar ook een ingang van een zoutmijn ligt) zou hebben veroverd. Maar bijvoorbeeld het zoutmuseum en het iets westelijker gelegen rangeerterrein nog niet.
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• bloody

bloody

0.000 KB!!

MikeyMan schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:12:
[...]

Quote rags neerzetten, link plakken en quote vervangen door embed. Zo geregeld. Maar had idd handiger gekund.
offtopic:
oh goeie! Ik loop altijd handmatig te prutsen met die [ en ] :D

nope

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
*knip*

Ook dergelijke antwoorden op anderen hebben we liever niet in topics, maar laat dit je niet ontmoedigen, gewoon even de kunst bij andere posters afkijken

[ Voor 91% gewijzigd door teacup op 11-01-2023 20:48 ]

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
ZenTex schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:46:
[...]

Vergeet ook niet dat DE als producent de goedkeuring moet geven.
Wat wou Duitsland doen indien enkele landen gewoon Leopard 2 tanks leveren zonder toestemming? Dit zal wat gezeur opleveren op het moment maar verder dan toegeven kan Duitsland toch ook niet?

Of wouden ze die eigenhandig weer ophalen in UA? :P

• bloody

bloody

0.000 KB!!

whut

Dus wordt Gerasimov de opvolger van Generaal 'Armageddon' (Surovikin)?
Zou deze niet naar behoren gepresteerd zijn, of is ook hier sprake van een interne machtsstrijd?

Zie ook Wikipedia: Order of battle for the 2022 Russian invasion of Ukraine voor een handig overzicht van de commandostructuur.

De gisteren aangekondigde 'promotie' van Lapin naar Chef Staf ondersteund dit verhaal iig. Hij vervangt dan Gerasimov weer.
(Is dat niet een demotie voor Gerasimov??)

[ Voor 15% gewijzigd door bloody op 11-01-2023 16:57 ]

nope

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-11 15:51

TrekDr0p

QR niet scannen

eppie schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:48:
[...]

Wat wou Duitsland doen indien enkele landen gewoon Leopard 2 tanks leveren zonder toestemming? Dit zal wat gezeur opleveren op het moment maar verder dan toegeven kan Duitsland toch ook niet?

Geen steun, geen onderhoud, geen reserve onderdelen.
En geen levering nieuwe tanks, maar dat vullen de Amerikanen dan wel weer op gok ik.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:42
[...]

Nou, ze zouden bijvoorbeeld de export vergunning kunnen intrekken. Dan kan bijvoorbeeld een Polen wel nieuwe Duitse tanks willen, maar dat blijft bij willen omdat Duitsland verkoop verbiedt.

Het zou tevens het failliet betekenen voor Reinmetall. Zoals Perun uitlegde, de Duitse wapenindustrie wordt in leven gehouden door de export, want Duitsland zelf koopt bijna niks.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Verwijderd

[...]

Duitsland moet niet zeuren. Ze zeggen zelf niet zelf te willen leveren als anderen dat niet ook doen.
Dus als een land wel levert, dan hebben ze geen keus. Ze hebben zelf gewacht op anderen. Zou van de zotte zijn als ze dan ineens moeilijk gaan doen.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:59
asing schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:54:
[...]

Nou, ze zouden bijvoorbeeld de export vergunning kunnen intrekken. Dan kan bijvoorbeeld een Polen wel nieuwe Duitse tanks willen, maar dat blijft bij willen omdat Duitsland verkoop verbiedt.[...]
Tenzij ze alle export verbieden hoeft Polen alleen maar een ander land lief aan te kijken om als tussenpartner te spelen. Vervelender zou zijn als Duitsland in de EU dwars gaat liggen en Polen nog meer het verdomhoekje in zou zetten. Ik betwijfel alleen of Duitsland daartoe in staat is, want het grote deel van de EU vind deze "oplossing" denk ik wel prima.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bo0bz schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:17:
[Twitter]
Met wel notitie van alle 'maar eerst moeten we nog dit en dit regelen':
"A company of Leopard tanks will be transferred as part of the creation of a coalition. But for this, it is necessary to fulfill a whole set of formal requirements, approvals and so on. However, first of all, we want it to be an international coalition," Duda said at a press conference in Lviv on Wednesday following the second summit of the Lublin Triangle.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:53:
whut
[Twitter]

Zou deze niet naar behoren gepresteerd zijn, of is ook hier sprake van een interne machtsstrijd?
:+ Surovikin is natuurlijk verantwoordelijk voor het verliezen van Cherson :+

PSN

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:42
Caelorum schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:04:
[...]

Tenzij ze alle export verbieden hoeft Polen alleen maar een ander land lief aan te kijken om als tussenpartner te spelen. Vervelender zou zijn als Duitsland in de EU dwars gaat liggen en Polen nog meer het verdomhoekje in zou zetten. Ik betwijfel alleen of Duitsland daartoe in staat is, want het grote deel van de EU vind deze "oplossing" denk ik wel prima.
Ik denk dat het tweede land zuinig is op zijn export status, dus grijze import van die Leopard 2 tanks zie ik niet zo snel gebeuren :9 .

Het is vervelend dat het van die pacifisten zijn geworden, maar als ze hebben aangegeven het "niet alleen" te willen doen dan is er nu een ander land wat ook wil leveren dus er is geen reden meer om de melk op te trekken. Toch? Denk ik dan?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Was dit nu uiteindelijk een 1/2'tje met de UK?

PSN

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
asing schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:15:
[...]

Ik denk dat het tweede land zuinig is op zijn export status, dus grijze import van die Leopard 2 tanks zie ik niet zo snel gebeuren :9 .

Het is vervelend dat het van die pacifisten zijn geworden, maar als ze hebben aangegeven het "niet alleen" te willen doen dan is er nu een ander land wat ook wil leveren dus er is geen reden meer om de melk op te trekken. Toch? Denk ik dan?
Ik heb de afgelopen dagen over meerdere landen gelezen die tanks willen sturen: Duitsland (Leopard 2), Polen (Leopard 2), Verenigd Koninkrijk (Challenger 2). Ze hebben dan wel randvoorwaarden. Soort van prisoner's dilemma.

Duitsland wil het blijkbaar niet alleen doen (ik dacht voorheen: niet als eerste).
Polen niet als eerste.
VK weet ik zo snel even niet.

Als er een land is die het zonder randvoorwaarden doet, dan is het hele probleem opgelost. Dan heeft de rest geen argument meer om te zeggen 'nah, toch maar niet'. Waarom toch die terughoudendheid. Angst?

En dan hebben we VS en Frankrijk nog, die leveren nu APCs oid.

edit:
Als klopt wat @YakuzA hierboven post via Twitter dan hebben Polen en Duitsland geen argument meer om het niet te doen. Dus krijgt UA nu ook Leopard 2. De vraag is wanneer, hoeveel, van wie. Mogen we VK bedanken voor hun ballen!

[ Voor 11% gewijzigd door Jerie op 11-01-2023 17:30 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• teacup
  • Laatst online: 22:43

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Volkskrant Liveblog

Amerikaanse tanks bestemd voor Oost-Europa in Vlissingen aan land gebracht.
14:24
Amerikaanse tanks en andere militaire voertuigen zijn vandaag in Nederland aan land gebracht in de haven van het Zeeuwse Vlissingen. De Amerikaanse landmacht reist de komende maand met honderden tanks en andere militaire voertuigen door Nederland, met als eindbestemming Polen en Litouwen. Het materieel is bestemd voor de Amerikaanse Operation Atlantic Resolve, meldt het ministerie van Defensie.

Operation Atlantic Resolve is een verzamelnaam voor de militaire activiteiten van de Verenigde Staten in Oost-Europa, in reactie op Russische militaire dreiging. Dit initiatief ontstond in de nasleep van de Krimoorlog in 2014. De VS hebben hun activiteiten aan de oostflank van het Navo-grondgebied na de Russische invasie in Oekraïne verder uitgebreid.
Om die reden heeft het Amerikaanse leger zwaar materieel meegenomen op het schip, dat vandaag is afgemeerd in Nederland. Het gaat volgens Defensie om ‘enkele honderden’ M1 Abrams-tanks en gepantserde gevechtsvoertuigen. De voertuigen zullen ‘via de weg, via het spoor en over het water’ richting het oosten worden vervoerd.

Er komen ook 250 Amerikaanse militairen aan in de haven, die het transport ondersteunen. Een deel van hen reist per vliegtuig door naar Polen en Litouwen. Een deel van de militairen blijft in Nederland. Over ongeveer een maand moet het Amerikaanse werk op Nederlands grondgebied klaar zijn.
Zou de op handen zijnde aanwezigheid van M1 Ambrams tanks in Polen als een katalysator hebben gewerkt voor het Poolse besluit om Leppard 2's aan Oekraïne te leveren? Dit is wat speculatief, die beide berichten gaan alleen wel heel mooi hand in hand.

Wat ertegen spreekt is dat Atlantic Resolve al een oudere overeenkomst is, getriggerd door de gebeurtenissen in de Krim. Kijken of er iets over de afwegingen van de Poolse overheid is terug te vinden.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
teacup schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:41:
Volkskrant Liveblog

[...]

[...]

Zou de op handen zijnde aanwezigheid van M1 Ambrams tanks in Polen als een katalysator hebben gewerkt voor het Poolse besluit om Leppard 2's aan Oekraïne te leveren? Dit is wat speculatief, die beide berichten gaan alleen wel heel mooi hand in hand.

Wat ertegen spreekt is dat Atlantic Resolve al een oudere overeenkomst is, getriggerd door de gebeurtenissen in de Krim. Kijken of er iets over de afwegingen van de Poolse overheid is terug te vinden.
Het is alleen een afwisseling van eenheden: https://www.defensie.nl/a...-materieel-door-nederland
De zogenoemde Host Nation Support (HNS, gastlandsteun) is gevraagd voor de Amerikaanse 2nd Brigade van de 1st Cavalry Division, Armored Brigade Combat Team uit Fort Hood, Texas. Deze brigade gaat voor een half jaar naar Polen en Litouwen, als onderdeel van de versterkte militaire aanwezigheid aan de Oostflank van het NAVO-grondgebied. De eenheid lost hier een andere Amerikaanse brigade af.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Oké dank je, dat geeft inderdaad wat context. Zou dus geen enkele invloed moeten hebben op Poolse besluitvorming. Hoopte op een toename van aantallen tanks. Misschien is dit laatste nog niet uitgesloten, maar daar lijkt het nu niet op.

Ga even naar je artikel kijken :)

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Dat zou contractbreuk zijn. Kan wel eens betekenen dat andere wapenexporteurs daarna ook weigeren om moderne wapens aan dat land te leveren want wie garandeert dat hun wapens ook niet zonder toestemming doorverkocht worden? Het gaat nu eenmaal om geavanceerde wapens die landen alleen leveren aan bondgenoten die ze vertrouwen.

En meer direct: Stel je hebt 100 Leopard 2's en levert er 20 zonder toestemming aan Oekraine. Denk je dat Duitsland dan nog ondersteuning op die andere 80 Leopards gaat geven? Dat je daar nog aan kunt kloppen voor upgrades of nieuwe orders?

Mensen onderschatten de machtspositie die een wapenleverancier over zijn klanten heeft. Je koopt een tank en andere geavanceerde wapens vaak voor een periode van tientallen jaren waarin je afhankelijk blijft van de leverancier. Je gooit je eigen ruiten in als je dan contractbreuk pleegt.

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:45
[...]
De gisteren aangekondigde 'promotie' van Lapin naar Chef Staf ondersteund dit verhaal iig. Hij vervangt dan Gerasimov weer.
(Is dat niet een demotie voor Gerasimov??)
Nope, Lapin is gepromoveerd tot Chef Staf 'grondleger' .
Dus nog steeds onder Gerasimov, als chef staf van 't hele leger inclusief marine en luchtmacht.

Maar evengoed benieuwd hoever de wenkbrauw bij Gerasimov omhoog ging, toen hij door minister van defensie Shoigu werd aangewezen als nieuwe zondebok voor de speciale militaire operatie invasie-oorlog.
Blijkbaar is Gerasimov vergeten dat je pas hip&happening bent in hedendaags Mockba met een privé legertje, zoals zijn baas de minister of die 'genocide&lunch'-cateraar Prigozhin.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Baserk schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:05:
[...]

Dus nog steeds onder Gerasimov, als chef staf van 't hele leger inclusief marine en luchtmacht.
Ah ok, inderdaad!
Maar evengoed benieuwd hoever de wenkbrauw bij Gerasimov omhoog ging, toen hij door minister van defensie Shoigu werd aangewezen als nieuwe zondebok voor de speciale militaire operatie invasie-oorlog.
Blijkbaar is Gerasimov vergeten dat je pas hip&happening bent in hedendaags Mockba met een privé legertje, zoals zijn baas de minister of die 'genocide&lunch'-cateraar Prigozhin.
Zoals RobLee zegt, het MoD wil duidelijk maken wie de baas is?

nope

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Volkskrant Liveblog

[...]

[...]

Ik vermoed dat het meer te maken heeft met het Britse besluit om tanks te leveren. Het is niet de eerste keer dat Polen wacht op medestanders, zie de levering van vliegtuigen (hoe zit het daar eigenlijk mee?)

Het is allemaal nog wat vers, dus we zullen zien welke landen er nog meer mee zullen doen, maar ik hoop maar dat het na zoveel vertraging om serieuze aantallen gaat. Dus, honderdtallen, en niet tientallen.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:39
TrekDr0p schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:09:
maar het lijkt er wel op alsof Soledar nog steeds in handen van de AFU is.
Gedeeltelijk, noem het hele gebied 'contested' daar lijkt het het meest op op dit moment.
Als geheel ziet het er niet erg gezond uit voor Oekraïne. De Russische progressie ten zuiden van Soledar kan een serieus probleem worden, al lijkt een riviertje daar de russen in de weg te zitten. De aanval vanuit het noorden en de massaliteit er van lijkt onverwacht geweest te zijn voor de Oekraïners. Ik heb nog geen bevestiging gezien dat de genoemde Oekraïense versterkingen aangekomen zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

downtime schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:04:
[...]

Dat zou contractbreuk zijn. Kan wel eens betekenen dat andere wapenexporteurs daarna ook weigeren om moderne wapens aan dat land te leveren want wie garandeert dat hun wapens ook niet zonder toestemming doorverkocht worden? Het gaat nu eenmaal om geavanceerde wapens die landen alleen leveren aan bondgenoten die ze vertrouwen.

En meer direct: Stel je hebt 100 Leopard 2's en levert er 20 zonder toestemming aan Oekraine. Denk je dat Duitsland dan nog ondersteuning op die andere 80 Leopards gaat geven? Dat je daar nog aan kunt kloppen voor upgrades of nieuwe orders?

Mensen onderschatten de machtspositie die een wapenleverancier over zijn klanten heeft. Je koopt een tank en andere geavanceerde wapens vaak voor een periode van tientallen jaren waarin je afhankelijk blijft van de leverancier. Je gooit je eigen ruiten in als je dan contractbreuk pleegt.
how about gewoon NEE?

Duitsland treuzelt al maanden. Willen niet als enige leveren en dus gebeurt er niets.
Het is dus aan een ander land om hun luipaarden naar UA te schuiven.
Als DE daar vervolgens moeilijk om gaat doen is het tijd om de grens te sluiten geen scheldwoorden gebruiken
Gewoon leveren, klaar.
onnodig
Ze leveren al heel veel andere dingen en dat is fantastisch, maar UA vraagt al maanden om tanks.
Het is hoog tijd dat ze eindelijk geleverd worden.
En dan geen T-72's oid of andere zooi dat eerst nog 6 maand geverfd moet worden voordat het geschikt is.
Gewoon nu leveren, training klaar en gaan!
Het is nu na 320+ dagen wel mooi geweest met die SMO van Putin.
Baserk schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:05:
[...]

dat dus. Dit is een behoorlijke degradatie voor Gerasimov.
Hij leeft dus blijkbaar nog wel.
En nu mag ie de kastanjes uit het vuur halen. Blijkbaar is ook hij niet machtig genoeg om veilig achter een bureau te blijven in Moskou.
Hoe lang zal het duren voordat Shoygu zelf het haasje/bokje is?

[ Voor 3% gewijzigd door polthemol op 11-01-2023 20:17 ]

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-11 22:06
Volkskrant Liveblog

[...]

[...]

Het betreffende bootje waarmee het spulletje mee is gekomen. :)

https://www.marinetraffic...0/vessel:LEROY_A_MENDONCA

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jerie schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:23:
[...]
Ik heb de afgelopen dagen over meerdere landen gelezen die tanks willen sturen: Duitsland (Leopard 2), Polen (Leopard 2), Verenigd Koninkrijk (Challenger 2). Ze hebben dan wel randvoorwaarden. Soort van prisoner's dilemma.

Duitsland wil het blijkbaar niet alleen doen (ik dacht voorheen: niet als eerste).
Polen niet als eerste.
VK weet ik zo snel even niet.

Als er een land is die het zonder randvoorwaarden doet, dan is het hele probleem opgelost. Dan heeft de rest geen argument meer om te zeggen 'nah, toch maar niet'. Waarom toch die terughoudendheid. Angst?

En dan hebben we VS en Frankrijk nog, die leveren nu APCs oid.

edit:
Als klopt wat @YakuzA hierboven post via Twitter dan hebben Polen en Duitsland geen argument meer om het niet te doen. Dus krijgt UA nu ook Leopard 2. De vraag is wanneer, hoeveel, van wie. Mogen we VK bedanken voor hun ballen!
Ik vermoed dat ze wachten tot de volgende Rammstein meeting.
Dan komen ze misschien tot het compromis dat UK, DE, PL en FI er allemaal 10 sturen.
En misschien wil Frankrijk dan ook meedoen, niet achterblijven, met een ‘gesture of goodwill’ :+

PSN

Verwijderd

Die russen zijn echt een slag apart.

Hebben ze het al best moeilijk in Oekraïne, gaan ze ook nog eens onderling concurreren tussen Wagner en staatstroepen om wapenleveringen.

Wat mij betreft helemaal prima natuurlijk. Beter zo, dan dat ze als collectief de handen ineen slaan.

Maar wel weer een vreemd schouwspel...

Krijg het gevoel dat putin de teugels niet echt strak weet te houden.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De Bradley training gaat in Duitsland gebeuren.
https://mil.in.ua/en/news...r-bradley-ifv-in-germany/

Kunnen ze meteen ook wat andere tracked vehicles bekijken ;)

PSN

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:23
bloody schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:14:
[...]

Ah ok, inderdaad!

[...]

Zoals RobLee zegt, het MoD wil duidelijk maken wie de baas is?
[Twitter]
Tot nu toe was de SMO in de hiërarchie van het Russische ministerie van defensie een soort losse commandostructuur, naast de vaste structuur van het leger, waarbij iedere betrokken eenheid werd overgeheveld naar die plek in de boom.(Zie de link van @bloody eerder: Wikipedia: Order of battle for the 2022 Russian invasion of Ukraine).

Al zal de hele shuffle allicht iets van doen hebben met pikorde en gestoei tussen verschillende facties rondom het Kremlin, is een interessant effect van de nieuwe rol van Gerasimov dat nu feitelijk het hele russische leger onderdeel is geworden van de SMO. Wat daarmee een steeds logischer naam wordt: Een militaire operatie waarbij het hele leger betrokken is, is redelijk speciaal. :S

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:58:
Die russen zijn echt een slag apart.

Hebben ze het al best moeilijk in Oekraïne, gaan ze ook nog eens onderling concurreren tussen Wagner en staatstroepen om wapenleveringen.

Wat mij betreft helemaal prima natuurlijk. Beter zo, dan dat ze als collectief de handen ineen slaan.

Maar wel weer een vreemd schouwspel...

Krijg het gevoel dat putin de teugels niet echt strak weet te houden.
1. never interrupt the enemy when he's making a mistake
2. laat ze lekker onderling vechten, verdeel en heers
3. dit is de standaard in de Russische Federatie. De Mongoolse horde waar het recht van de sterkste heerst, waar corruptie de wet is, en Putin lijkt vooralsnog dus niet de Supreme Khan te zijn die zijn hordes bij de les kan houden want anders hadden we nooit dergelijke berichten gehad van een Prighozin die openlijk het staatsleger uitdaagt.

Verwijderd

onkl schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:13:
[...]

Tot nu toe was de SMO in de hiërarchie van het Russische ministerie van defensie een soort losse commandostructuur, naast de vaste structuur van het leger, waarbij iedere betrokken eenheid werd overgeheveld naar die plek in de boom.(Zie de link van @bloody eerder: Wikipedia: Order of battle for the 2022 Russian invasion of Ukraine).

Al zal de hele shuffle allicht iets van doen hebben met pikorde en gestoei tussen verschillende facties rondom het Kremlin, is een interessant effect van de nieuwe rol van Gerasimov dat nu feitelijk het hele russische leger onderdeel is geworden van de SMO. Wat daarmee een steeds logischer naam wordt: Een militaire operatie waarbij het hele leger betrokken is, is redelijk speciaal. :S
was het hele leger er nog niet bij betrokken dan? Volgens mij heeft zo'n beetje alles wel een aandeel geleverd en worden overal units vandaan geschraapt.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Vandaag is er een discussie over misinformatie in dit topic geweest.

Omdat het voor veel bezoekers in dit topic nuttig is om even stil te staan bij alle invloed van propaganda op dit Oekraïne conflict blijven ze deze keer in dit topic staan.

Maar we hebben een apart topic speciaal voor hoe met die misinformatie om te gaan, het is in het topic al genoemd, en herhaal het hier graag: Hoe weren wij ons tegen misinformatie?

Na deze modbreak graag in dat topic verder discussiëren. Reacties over misinformatie worden voortaan daar naartoe verplaatst.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-11 11:48

Garyu

WW

Afbeeldingslocatie: https://www.navalnews.com/wp-content/uploads/2023/01/Russia-Black-Sea-Submarines-Amphibious-Ship-Jan11-2023-770x410.jpg.webp

Waar gaan die boten allemaal naartoe?

[ Voor 33% gewijzigd door Garyu op 11-01-2023 21:20 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Garyu schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:20:
[Embed]

[Afbeelding]

Niet naar waar die oranje pijlen getekend zijn vermoed ik. Want dan gaan ze harpoons vangen.

Maar zou idd wel weer een Kalibr aanval kunnen zijn, laatste keer was met de kerst.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 11-01-2023 21:25 ]

PSN

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Garyu schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:20:
[Embed]

[Afbeelding]

Ik zag het ook langskomen. Hopelijk willen ze graag richting Transnistrië (want landingsschip), dan worden ze zeker tot zinken gebracht; UA heeft zeer waarschijnlijk genoeg klaar staan op de wal daar.

De NAVO vindt het ook interessant:

nope

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:12
whut
Bijzonder, Surovikin lijkt me één van de weinige capabele generaals die pijnlijke keuzes durft te nemen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• bloody

bloody

0.000 KB!!

hoevenpe schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:30:
[...]

Bijzonder, Surovikin lijkt me één van de weinige capabele generaals die pijnlijke keuzes durft te nemen.
Yep.
Ik lees hier een thread die dit iets verder uitdiept:

TL;DR: Surovikin heeft eigenlijk niets heel erg verkeerds gedaan.
Volgens deze Mark lijkt het er meer op dat Putin ineens (relatief) hoge verwachtingen van Gerasimov heeft ivm een naderend offensief.
Echter:
though can even Gerasimov truly command Wagner + Kadyrovtsy?

[ Voor 7% gewijzigd door bloody op 11-01-2023 21:37 ]

nope

Verwijderd

als de Kilo's uitvaren is dat vermoedelijk inderdaad weer een mogelijk nieuwe Kalibr-aanval.
Dat landingsschip bedenkt zich wel twee keer voordat ie richting Odesa gaat.
Misschien gewoon een troll richting Sevastopol ofzo.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-11 21:03
YakuzA schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:03:
De Bradley training gaat in Duitsland gebeuren.
https://mil.in.ua/en/news...r-bradley-ifv-in-germany/

Kunnen ze meteen ook wat andere tracked vehicles bekijken ;)
Een lui paard wat ergens in de bosjes ligt ? O-)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:15:
[...]

3. dit is de standaard in de Russische Federatie. De Mongoolse horde waar het recht van de sterkste heerst, waar corruptie de wet is, en Putin lijkt vooralsnog dus niet de Supreme Khan te zijn die zijn hordes bij de les kan houden want anders hadden we nooit dergelijke berichten gehad van een Prighozin die openlijk het staatsleger uitdaagt.
Dit is standaard practice in een dictatuur. Verdeel en heers. Het is geen teken dat Putin geen controle heeft maar juist een middel om die controle te houden. Zijn vazallen vechten onderling om een plekje in de hofhouding van Putin en houden elkaar scherp.

Bekend voorbeelden zijn de strijd tussen Wehrmacht en Waffen SS in Nazi-Duitsland, leger en marine in Japan, het leger en de Republikeinse Garde in Irak, leger en Revolutionaire Garde in Iran.
Er moet altijd een manier zijn om krijgsmachtonderdelen in het gareel te houden en dat doe je met een concurrerend leger. In Rusland blijft dat niet beperkt tot leger en Wagner maar ook de Rosgvardia en het legertje van Kadyrov.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:30:
[...]

Maar hij slaagt er niet in de hele Donbas te veroveren, en dat is uiteindelijk wel het doel van Putin.

Nu mag Gerasimov een keer proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 11-01-2023 21:54 ]

March of the Eagles

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rusland doet weer het typische framen op een ander wat je zelf wil gaan doen:
Russian propaganda ramping up fakes about mobilization in Ukraine

Claiming Ukrainian men are grabbed in the street, and lists of evaders are posted on poles
https://www.ukrinform.net...ilization-in-ukraine.html

PSN

• gekkie
downtime schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:48:
[...]

Dit is standaard practice in een dictatuur. Verdeel en heers. Het is geen teken dat Putin geen controle heeft maar juist een middel om die controle te houden. Zijn vazallen vechten onderling om een plekje in de hofhouding van Putin en houden elkaar scherp.

Bekend voorbeelden zijn de strijd tussen Wehrmacht en Waffen SS in Nazi-Duitsland, leger en marine in Japan, het leger en de Republikeinse Garde in Irak, leger en Revolutionaire Garde in Iran.
Er moet altijd een manier zijn om krijgsmachtonderdelen in het gareel te houden en dat doe je met een concurrerend leger. In Rusland blijft dat niet beperkt tot leger en Wagner maar ook de Rosgvardia en het legertje van Kadyrov.
Alleen kost die manier van in het gareel houden wel een hoop extra kruim. Je krijgt ruim minder dan de som der delen, ipv meer.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:54
Kan niet wachten tot we full gaan leveren wat UA wil.

Weer Wagner lui die een positie innemen, in hoogstwaarschijnlijk UA uniform.

De foto van gisteren in het centrum was ook al iemand van Wagner in een UA uniform.

• hoevenpe
Mektheb schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:10:

De foto van gisteren in het centrum was ook al iemand van Wagner in een UA uniform.
Dat suggereert wel dat ze behoorlijk wat UA krijgsgevangenen hebben.

Verwijderd

downtime schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:48:
[...]

ik vond dat van Rosgvardia al wel leip dat ze ook gewoon in UA opereren. In Bucha volgens mij ook en in Kherson.
Natuurlijk hebben ze troepen genoeg, maar het feit dat ze er zijn betekent dat ze een stempel moeten drukken inderdaad.

Ik bekeek het net even andersom.
Ik zou het juist ideaal vinden voor Putin om Wagner verplicht terug te laten trekken uit UA voor bijv. een missie in Afrika ofzo.
Lekker wegpromoveren. Maar dat doet Putin blijkbaar niet.
Putin gebruikt het blijkbaar als een middel om het gewone leger weer wat sambal in het achterste te stoppen. Niet dat het gezicht van Gerasimov zo opwindend is :P

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

hoevenpe schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:16:
[...]

Je hebt er maar 1 uniform voor nodig.

• Mektheb
[...]

Mja of van die het niet overleeft hebben aangetrokken of een spullen van een supply truck gepakt.

Zoveel mogelijkheden

Verwijderd

[...]

hebben ze ook. Ik ben een eerdere opmerking vanuit UA alweer vergeten maar gaat over duizenden.
Zo'n 5k max?
4500? zoiets.
UA is niet voor niets blij met elke Rus die ze aan het exchange fund kunnen toevoegen.
Er zitten nog gewoon Azovstals vast.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2023 22:19 ]

• gekkie
[...]
Ze hebben inmiddels ook het nodige uitgeruild, die outfit zal wel in de munitiekist van het propaganda-toneelbrigade zijn beland die op oproep beschikbaar is voor feesten en partijen.
Denk niet dat je er buitensporig veel voor nodig hebt.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:39:
als de Kilo's uitvaren is dat vermoedelijk inderdaad weer een mogelijk nieuwe Kalibr-aanval.
Dat landingsschip bedenkt zich wel twee keer voordat ie richting Odesa gaat.
Misschien gewoon een troll richting Sevastopol ofzo.
Wel net een nieuwe generaal, misschien wil die een visitekaartje gaan afgeven?

PSN

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:45
[...]
Nee, dat suggereert het helemaal niet.
Maar fantaseer er rustig op los hoor.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• gekkie
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:16:
Lekker wegpromoveren. Maar dat doet Putin blijkbaar niet.
Er zit weinig anders op dan verdeel en heers binnen de eigen organisatie, anders ben je zelf het haasje, niemand mag te sterk worden (of dat denken te zijn), voor iedereen en alles moet er een alternatief zijn (behalve voor jezelf). Maar de neuzen kunnen dus ook nooit echt dezelfde kant op staan.

Niemand kan z'n eigen rug of flank of spullen onbeschermd laten, fijn uitputtend, maar laat hem er vooral lekker mee door gaan.

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Mektheb schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:10:
Kan niet wachten tot we full gaan leveren wat UA wil.

Er was vandaag een treurig filmpje online wat dit zou onderstrepen, bodycam beelden van een Rus die in een trench springt waar twee UA soldaten zitten, hij zegt dat ze zich over moeten geven en als ik de comments mag geloven riepen de UA troepen verdwaasd iets van “we are friendlies”, dus ze dachten dat de Rus ook van UA was, ze eentje had de handen omhoog, de ander liet z’n wapen niet los en toen werden ze point blank neergeschoten.

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:56
gise schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:07:
[...]

Er was vandaag een treurig filmpje online wat dit zou onderstrepen, bodycam beelden van een Rus die in een trench springt waar twee UA soldaten zitten, hij zegt dat ze zich over moeten geven en als ik de comments mag geloven riepen de UA troepen verdwaasd iets van “we are friendlies”, dus ze dachten dat de Rus ook van UA was, ze eentje had de handen omhoog, de ander liet z’n wapen niet los en toen werden ze point blank neergeschoten.
"Gek genoeg" vond ik dat dan wel weer een naar filmpje (itt wanneer het Russen betreft). Die gasten waren compleet verbaast dat een "friendly" ze vroeg zich over te geven en worden dan vrij rap inderdaad door het hoofd geschoten.

• Jerie
  • Niet online

UA heeft zich vandaag teruggetrokken uit centrum Soledar, de aftocht was hectisch en hierbij zijn zo'n 100 UA soldaten die de aftocht hebben mogelijk gemaakt gevangen genomen. Ze zijn naar het westen van Soledar gevlucht. De hevige gevechten hebben zich hierheen verplaatst.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-11 11:48

Garyu

WW

[...]

War crime nummer 428373? :/

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:10

ZenTex

Doet maar wat.

Jerie schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:31:
[YouTube: 11 Jan: BREAKING: Ukrainians ESCAPE ENCIRCLEMENT in Soledar | War in Ukraine Explained]

UA heeft zich vandaag teruggetrokken uit centrum Soledar, de aftocht was hectisch en hierbij zijn zo'n 100 UA soldaten die de aftocht hebben mogelijk gemaakt gevangen genomen. Ze zijn naar het westen van Soledar gevlucht. De hevige gevechten hebben zich hierheen verplaatst.
Dat is een flinke tegenvaller en wat mij betreft een blunder.
Ze zagen het aankomen en je zou denken dat ze een terugtrekking georganiseerd hadden. Tenzij ze een ontzetting gepland hadden dmv een tegenaanval ofzo, dan nog zou er een plan B moeten zijn.
Leermomentje hoop ik.

Verwijderd

[...]

dan ben ik benieuwd wat voor uniform die Rus aan had.

• Crp
  • Laatst online: 06-10 14:33

Crp

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 06:08:
[...]

dan ben ik benieuwd wat voor uniform die Rus aan had.
Er was al een andere POV beschikbaar van dezelfde aanval. Daar kun je zien dat ze gewoon RU uniformen en kleuren dragen:
https://www.reddit.com/r/...v_wagnerites_storming_ua/

Sidenote: Er zit een NFSW/Graphic tag op, maar het is geen gore of bloed. Je zit alleen die gasten liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Crp op 12-01-2023 07:59 ]

• Mektheb
Crp schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:57:
[...]

Er was al een andere POV beschikbaar van dezelfde aanval. Daar kun je zien dat ze gewoon RU uniformen en kleuren dragen:
https://www.reddit.com/r/...v_wagnerites_storming_ua/

Sidenote: Er zit een NFSW/Graphic tag op, maar het is geen gore of bloed. Je zit alleen die gasten liggen.
hmmm en inderdaad wel een netjes rood bandje ook om.
Dus de vraag is weet is wat is nu waar.

Al verklaarde dat de verwarring van UA niet, tenzij ze echt snel omcirkeld waren.
Al met al weten we allemaal dat zelfs 100000 idioten met een Gun nog dodelijk zijn,

En de gehele effort richting de huidige plaats en Bakhmut is gigantisch.

• Jerie
  • Niet online
ZenTex schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 05:30:

Dat is een flinke tegenvaller en wat mij betreft een blunder.
Ze zagen het aankomen en je zou denken dat ze een terugtrekking georganiseerd hadden. Tenzij ze een ontzetting gepland hadden dmv een tegenaanval ofzo, dan nog zou er een plan B moeten zijn.
Leermomentje hoop ik.
Ja, dat Wagner was doorgebroken werd ook als blunder beschouwd. En toen de Russen de logistiek (weg naar Soledar) konden dwarsbomen. Er stonden ook letterlijk soldaten te wachten tot ze naar het front konden.

Zie ook mijn post van een dikke dag geleden van dezelfde bron.

Jerie in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1"

Op 10 Jan had Rusland al die logistieke lijnen onder vuur (vanuit hoogte ten zuidwesten van Soledar). Daarnaast zijn de Russen doorgebroken bij centrum stad vanuit NO. Dit was een zwakke plek in de verdediging.

Misschien moeten we Wagner ook respecteren en complementeren dat ze wel succesvol een stadje in kunnen nemen? Dat is trouwens iets anders dan oprecht feliciteren.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0QH8sNJhkmaGs9iSUgcZ2eY9zg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Rwzd3EnH3iBD4nantiMorNJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:08
De strategie van Rusland lijkt nu te zijn om eerst hordes nauwelijks getrainde Mobiks op de linies af te sturen, de UA verdediging uit te putten en als het moment daar is komen de betere Wagner troepen om door te stoten.

Een ongelofelijk onmenselijke strategie, waarbij progressie bewust gekocht wordt met mensenlevens, maar dat zou ons op dit moment niet meer moeten verbazen.

De vraag is hoe Oekraine hiermee om zal moeten gaan, zeker als er nog meer mobiks gemobiliseerd worden.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-11 09:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

Turth be told verwacht ik al een tijdje dat Bakhmut ook zal vallen. Dit is echter niet het einde of een kantelpunt in de oorlog. Ik kan dingen goed praten met 'Bakhmut is niet belangrijk' of 'Oekraïne heeft zijn aandacht bij andere punten zoals Kreminna' maar de realiteit is dat oorlog bestaat uit een reeks veldslagen waar je sommige van wint en sommige verliest.

Gekeken moet worden naar waarom dit verlies op opgetreden en wat er tegen kan worden gedaan. If anything betekend dit dat wij onze steun moeten heroverwegen. Wellicht de versnelling aan materiaal wat omhoog schroeven qua levering en training van troepen.

Het is een goed leermoment wat helaas ten koste van levens gaat. Rusland zal ook veel hebben betaald voor deze overwinning en in tegenstelling tot mensen je willen laten geloven zullen deze verliezen wel pijnlijk voor Rusland zijn. Zeggen van niet is wat anders dan realiteit.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Waarschijnlijk 'onverwacht', maar Duitsland doet weer een dappere poging dwars te liggen :-(
[Twitter: https://twitter.com/ukraine_map/status/1613436592869474304]

nope

• Jerie
  • Niet online
bloody schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:33:
Waarschijnlijk 'onverwacht', maar Duitsland doet weer een dappere poging dwars te liggen :-(
[Twitter]
Wat een gelul toch weer. Polen wil 10 (andere bronnen zeggen 14) Leopard 2 leveren. Dit is naar buiten gekomen na na het nieuws dat VK de Challenger 2 gaat sturen.

Wat is toch Duitsland's doel met dit gedrag?

Bovendien, was die Abrams niet te zwaar voor de UA bruggen? Al zou de Leopard 2 ook zwaar zijn (Challenger 2 geen idee).

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:13
Requiem19 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:22:
De strategie van Rusland lijkt nu te zijn om eerst hordes nauwelijks getrainde Mobiks op de linies af te sturen, de UA verdediging uit te putten en als het moment daar is komen de betere Wagner troepen om door te stoten.

Een ongelofelijk onmenselijke strategie, waarbij progressie bewust gekocht wordt met mensenlevens, maar dat zou ons op dit moment niet meer moeten verbazen.

De vraag is hoe Oekraine hiermee om zal moeten gaan, zeker als er nog meer mobiks gemobiliseerd worden.
Daar lijkt het inderdaad op; mogelijk hebben ze dit eerst in Bakhmut geprobeerd met weinig succes, waarna ze het redelijk onverwacht voor Oekraine verplaatst hebben naar Soledar met mogelijk wat meer "succes"

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[Twitter]
Polen heeft inmiddels ook Abrams tanks.

Als ze er eentje de grens over duwen voor 'trainingsdoeleinden', kunnen de leopards er mooi achteraan.

Verwijderd

Jerie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:38:
[...]

Wat een gelul toch weer. Polen wil 10 (andere bronnen zeggen 14) Leopard 2 leveren. Dit is naar buiten gekomen na na het nieuws dat VK de Challenger 2 gaat sturen.

Wat is toch Duitsland's doel met dit gedrag?

Bovendien, was die Abrams niet te zwaar voor de UA bruggen? Al zou de Leopard 2 ook zwaar zijn (Challenger 2 geen idee).
dan leggen ze er een pontonbrug naast (die Duitsland ook levert).
Dat hele argument 'te zwaar voor de bruggen' mag wat mij betreft de prullenbak in. Beetje creativiteit lost dat vast wel op, als UA echt wil.
En UA schijnt zelf te vragen om die tanks dus die bruggen zullen wel geen probleem zijn.

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:56
Als Amerika zegt Abrams te gaan leveren, verzint Duitsland wel weer nieuw excuus.

• T-MOB
  • Laatst online: 19:35
Wat goed dat Duitsland op deze manier druk zet op de Amerikanen :P

Regeren is vooruitschuiven

• Tens
[...]

dat suggereert een oorlogsmisdaad

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Tens schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:59:
[...]

Alsof Rusland dat ook maar ene snars boeit?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Prosac schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:44:
Als Amerika zegt Abrams te gaan leveren, verzint Duitsland wel weer nieuw excuus.
yup, Leopards zijn niet nodig want UA krijgt al Abrams :P

• hoevenpe
Het is oorlog, het doel lijkt bereikt te zijn.

De Russen gaan niet voor de fair-play bokaal, dat is inmiddels toch wel duidelijk?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Twitter]
Tsja, hier kan je je alleen maar afvragen wat de bron is, net zoals een gedeelte van de replies op de tweets.
Verder zijn er geen sources te vinden voor deze uitspraak lijkt het.

PSN

• Jerie
  • Niet online
Prosac schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:44:
Het is ronduit demotiverend als een dood paard in een coalitie of team nooit initiatief wil tonen en altijd maar af wil wachten of als vijfde wiel aan de wagen volgt. Maar aan de andere kant weet je wel waar zo iemand staat. Waar ik niet van hou is dat draaikonten. Zeggen van we leveren X als Y, en is Y maar dan wordt de eis weer anders. Dat maakt me boos. Maar ik heb al eerder bron gepost waarin staat dat Duitsland eigenlijk onder de streep (niet enkel militair) best veel hulp levert (met name via de EU). Absoluut gezien op BBP zijn het voormalig Oostbloklanden / Oost-Europa die leveren. Kijken we naar enkel militair, dan is de VS de grootste leverancier. Maar de VS geeft de Oekraïense vluchtelingen dan ook geen dak boven het hoofd, te eten, of kleren. Of althans, nauwelijks. Die klappen vangen wij in Europa en de EU op. Flinke schouderklop voor bijvoorbeeld Polen.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

YakuzA schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:09:
[...]

Tsja, hier kan je je alleen maar afvragen wat de bron is, net zoals een gedeelte van de replies op de tweets.
Pff je hebt ws gelijk, excuus.
Ik kan dus alweer een account toevoegen aan de niet-perse-waarheid-verspreidende-accounts lijst welke best vaak in dit topic worden aangehaald.

Nu:
- @NOELreports
- @ChuckPfarrer
- @ukraine_map

Je zou zo'n lijst bijna in de TW gaan plaatsen... @teacup wdyt.

[ Voor 9% gewijzigd door bloody op 12-01-2023 09:18 ]

nope

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Er zijn al beelden van die aanval waarin de Russen gewoon hun normale rode armband om hebben. Met alle uniformen die op elkaar lijken is dat de voornaamste identificatie methode. En ook al lijkt het een 'one neat trick' om dan een andere om te doen is uiteindelijk iedereen er het meest bij gebaat dat de partijen duidelijk zichtbaar maken wie ze zijn. Als je eenmaal begint met elkaar na te doen gaat het aantal friendly fire incidenten bij beide partijen (nog meer) omhoog.

Of er krijgsgevangenen zijn gemaakt is nog onduidelijk. Enerzijds is het een propaganda stunt voor Wagner, anderzijds beweren ze al maanden dat er voornamelijk Polen en andere NAVO troepen vechten aangezien alle Oekrainse troepen al drie keer zijn gedood door Rusland. Nu alleen maar Oekrainse gevangenen is dan lastig te verklaren. Maar het zijn tevens de psychos van Wagner die ze ook allemaal met een sloophamer kunnen hebben doodgeslagen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:09:
[...]

sentdefender linkt naar dit artikel: https://www.politico.eu/a...battle-tanks-ukraine-war/

Dat artikel is wel genuanceerder dan de tweets, het spreekt meer over "coördinatie met de Amerikanen" wat me logisch lijkt. Ik heb sentdefender al meerdere malen betrapt op nieuws erg negatief brengen voor Europese landen als Nederland en Duitsland, en volg 'm daarom al maanden niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door user109731 op 12-01-2023 09:18 ]

• Tens
[Twitter]
Tweet is verwijderd.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

hoevenpe schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:08:
[...]

Het is oorlog, het doel lijkt bereikt te zijn.

De Russen gaan niet voor de fair-play bokaal, dat is inmiddels toch wel duidelijk?
Laten we even heel duidelijk zijn. "Het is oorlog" is geen argument voor het plegen van een oorlogsmisdaad.

• hoevenpe
Fanta schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:22:
Laten we even heel duidelijk zijn. "Het is oorlog" is geen argument voor het plegen van een oorlogsmisdaad.
Je hebt het over Rusland en Wagner, je verwacht toch niet anders?

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

hoevenpe schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:24:
[...]

Je hebt het over Rusland en Wagner, je verwacht toch niet anders?
Het gaat er niet om wat ik verwacht, ik weet heel goed dat Rusland oorlogsmisdaden pleegt. De een na de ander. En ik vind dat niet normaal. Laten we het s.v.p. niet goed praten onder het motto 'ach het doel is toch bereikt?'.

• Jerie
  • Niet online
IJzerlijm schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:17:
[...]

Er zijn al beelden van die aanval waarin de Russen gewoon hun normale rode armband om hebben. Met alle uniformen die op elkaar lijken is dat de voornaamste identificatie methode. En ook al lijkt het een 'one neat trick' om dan een andere om te doen is uiteindelijk iedereen er het meest bij gebaat dat de partijen duidelijk zichtbaar maken wie ze zijn. Als je eenmaal begint met elkaar na te doen gaat het aantal friendly fire incidenten bij beide partijen (nog meer) omhoog.

Of er krijgsgevangenen zijn gemaakt is nog onduidelijk. Enerzijds is het een propaganda stunt voor Wagner, anderzijds beweren ze al maanden dat er voornamelijk Polen en andere NAVO troepen vechten aangezien alle Oekrainse troepen al drie keer zijn gedood door Rusland. Nu alleen maar Oekrainse gevangenen is dan lastig te verklaren. Maar het zijn tevens de psychos van Wagner die ze ook allemaal met een sloophamer kunnen hebben doodgeslagen.
Volgens het filmpje van RFU over 11 Jan (meestal gepost rond middernacht) betreft het zo'n 100 gevangenen. Het betreft UA soldaten die de aftocht van het UA leger (inclusief materiaal) hebben geholpen.

Ik vind RFU tot nu toe betrouwbaar en snel. Jammer van de VPN reclame (is deels snake oil) maar ik weet geen betere, en trouwens ik gun zo'n content creator ook wel wat hoor, en het is in ieder geval geen Established Titles reclame...

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:21
sneren naar moderaties achterwege laten, commentaar kan per DM en niet huer in het topic

Helaas heb ik het filmpje ook gezien, erg heftig, ik zie het alleen niet heel anders als het filmpje waar Ukrainse soldaten een clubje Russische soldaten neerschieten die zich hadden overgegeven, maar waarbij de laatste met een wapen en schietend naar buiten komt.

In dit specifieke geval van dit "POV filmpje" zijn er 2, redelijk shell-shocked zo te zien, Ukrainse militairen die overlopen worden, waarvan er 1 zijn wapen neerlegt en zich overgeeft, maar z'n maat in verwarring z'n wapen blijft vasthouden en niet goed lijkt te weten wat ie moet doen. Dan is het imho wie het eerst schiet.

En ja, het is allemaal ellendig en treurig. En ik kan idd niet oordelen over het uniform want dat kan je niet zien in het filmpje, alleen de verwarring.

[ Voor 12% gewijzigd door polthemol op 12-01-2023 16:53 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid