Eerst Tweakers, dan shoppen! Bekijk onze selectie van de beste Black Friday deals en voorkom een miskoop door valse kortingen.

Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 34 Laatste
Acties:
  • 505.123 views

Onderwerpen

Verwijderd

Jerie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:31:
[...]

Volgens het filmpje van RFU over 11 Jan (meestal gepost rond middernacht) betreft het zo'n 100 gevangenen. Het betreft UA soldaten die de aftocht van het UA leger (inclusief materiaal) hebben geholpen.

Ik vind RFU tot nu toe betrouwbaar en snel. Jammer van de VPN reclame (is deels snake oil) maar ik weet geen betere, en trouwens ik gun zo'n content creator ook wel wat hoor, en het is in ieder geval geen Established Titles reclame...
ik zag zelfs Mark Felton (Britse historicus) die Established Titles (of soortgelijke) gebruiken in z'n filmpes.
Ongelooflijk. Dit terwijl het eigenlijk gewoon een scam is.

Wat betreft die 100... is dat dan een opoffering? Bewust? Of omdat het gewoon te snel ging?
Je zou je maar op (moeten) offeren voor een goede aftocht van je maten met Russische krijgsgevangenschap in het vooruitzicht.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2023 09:39 ]

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:08:
[...]

Het is oorlog, het doel lijkt bereikt te zijn.

De Russen gaan niet voor de fair-play bokaal, dat is inmiddels toch wel duidelijk?
Het is 2022, de 21e eeuw. Het is niet 1822, de 19e eeuw. En ook Rusland heeft de conventie van Genève ondertekent.

Ik zou je vriendelijk willen vragen oorlogsmisdaden niet te normaliseren. Het is niet normaal gedrag, nergens. Het is niet acceptabel. Van geen enkele partij, waar dan ook ter wereld.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:24
Jerie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:15:
[...]

Misschien moeten we Wagner ook respecteren en complementeren dat ze wel succesvol een stadje in kunnen nemen? Dat is trouwens iets anders dan oprecht feliciteren.
Als het geen half jaar had gekost om dit voor elkaar te krijgen misschien wel. Daarnaast is de strategie natuurlijk ook niet echt een compliment waard. Simpelweg troepen blijven sturen totdat er toevallig iets door komt en dan de betere troepen er pas heen sturen is niet echt taktisch goed te noemen.

[removed]

Verwijderd

redwing schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:41:
[...]

Als het geen half jaar had gekost om dit voor elkaar te krijgen misschien wel. Daarnaast is de strategie natuurlijk ook niet echt een compliment waard. Simpelweg troepen blijven sturen totdat er toevallig iets door komt en dan de betere troepen er pas heen sturen is niet echt taktisch goed te noemen.
aldus onze doctrine.
Niet iedereen heeft onze westerse mindset.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

gebruik een TR ipv te reageren

De conclusie warcrime lijkt voor beide situaties niet op te gaan, voor zover bekend, maar uit een bodycam filmpje van een kant kun je dat soort conclusies moeilijk trekken iig.

[ Voor 49% gewijzigd door polthemol op 12-01-2023 17:10 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:28

Garyu

WW

olafmol schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:38:
[...]

*knip*

Helaas heb ik het filmpje ook gezien, erg heftig, ik zie het alleen niet heel anders als het filmpje waar Ukrainse soldaten een clubje Russische soldaten neerschieten die zich hadden overgegeven, maar waarbij de laatste met een wapen en schietend naar buiten komt.

In dit specifieke geval van dit "POV filmpje" zijn er 2, redelijk shell-shocked zo te zien, Ukrainse militairen die overlopen worden, waarvan er 1 zijn wapen neerlegt en zich overgeeft, maar z'n maat in verwarring z'n wapen blijft vasthouden en niet goed lijkt te weten wat ie moet doen. Dan is het imho wie het eerst schiet.

En ja, het is allemaal ellendig en treurig. En ik kan idd niet oordelen over het uniform want dat kan je niet zien in het filmpje, alleen de verwarring.
Ik was in de veronderstelling dat de Rus een UA uniform droeg en de twee daarom verward waren (weinig behoefte om het filmpje zelf te zien). Zo las ik de posts hierboven tenminste. Dat is zo te zien niet waar en was het dus een "gewone" oorlogshandeling. Helaas met dode Oekraïense soldaten tot gevolg.

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 12-01-2023 17:11 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• redwing
Jerie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:14:
[...]

Het is ronduit demotiverend als een dood paard in een coalitie of team nooit initiatief wil tonen en altijd maar af wil wachten of als vijfde wiel aan de wagen volgt. Maar aan de andere kant weet je wel waar zo iemand staat. Waar ik niet van hou is dat draaikonten. Zeggen van we leveren X als Y, en is Y maar dan wordt de eis weer anders. Dat maakt me boos. Maar ik heb al eerder bron gepost waarin staat dat Duitsland eigenlijk onder de streep (niet enkel militair) best veel hulp levert (met name via de EU). Absoluut gezien op BBP zijn het voormalig Oostbloklanden / Oost-Europa die leveren. Kijken we naar enkel militair, dan is de VS de grootste leverancier. Maar de VS geeft de Oekraïense vluchtelingen dan ook geen dak boven het hoofd, te eten, of kleren. Of althans, nauwelijks. Die klappen vangen wij in Europa en de EU op. Flinke schouderklop voor bijvoorbeeld Polen.
Naar mijn idee blijft het heel simpel, het leger van Duitsland is in een dermate staat dat ze eigenlijk die Leopards helemaal niet kunnen missen. En al helemaal niet het risico kunnen lopen dat de vijand er een paar buitmaakt. Ik zie het dan ook niet als onwil (want dan zouden ze niet zoveel hulp sturen), maar als een groot risico voor Duitsland als ze die zouden leveren.

[removed]

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:38:
[...]

ik zag zelfs Mark Felton (Britse historicus) die Established Titles (of soortgelijke) gebruiken in z'n filmpes.
Ongelooflijk. Dit terwijl het eigenlijk gewoon een scam is.
Rob's Speak The Truth ook. Sindsdien unsubbed en ik kijk niet meer, behalve de unieke content (interviews). Dan heb ik weer wel SponsorBlock aan (zo niet skip ik het handmatig). Heb ook geen interesse in een scheerapparaat voor ballen. Maar misschien ben ik onderdeel van het probleem dat ik z'n ads skip? Hij heeft een hele tijd AtlasVPN gepromoot 'ik gebruik het zelf ook'. OK, en nu promoot hij ExpressVPN.

Vandaar dat ik RFU volg. Dit kun je trouwens ook zonder geluid volgen, enkel de ondertiteling. Ben nog van plan iets via z'n shop aan te schaffen, dat is een win-win. Al verwacht ik weinig van de kwaliteit.

(Misschien meer iets voor het misinformatie topic maar het gaat niet echt over misinformatie maar meer over het commerciële aspect.)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• redwing
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:41:
[...]

aldus onze doctrine.
Niet iedereen heeft onze westerse mindset.
Ik snap dat het voor hun een werkwijze is, maar als je ziet hoe traag het gaat zijn ze straks een miljoen mobiks kwijt om de Donbass te veroveren. En dan kost het ook nog eens tienduizenden per maand om het vast te houden. Daarmee is dit zelfs voor rusland niet houdbaar om zo Oekraine te veroveren.

[removed]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:54
maak hier een TR voor aan in plaats van te reageren

Uiteraard is elke misdaad er 1, ongeacht wie hem begaat. Ja, het is oorlog, dus die dingen gebeuren, maar nee, 'we' vinden alweer een tijd niet meer dat dus alles geoorloofd is. Maar niet iedereen. It's complicated. Doen alsof er geen nuance is is jezelf en anderen misleiden.

[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 12-01-2023 17:11 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• redwing
gebruik hier een TR voor in plaats van te reageren

[ Voor 51% gewijzigd door polthemol op 12-01-2023 17:13 ]

[removed]

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-11 17:56
[...]
*knip*

Helaas heb ik het filmpje ook gezien, erg heftig, ik zie het alleen niet heel anders als het filmpje waar Ukrainse soldaten een clubje Russische soldaten neerschieten die zich hadden overgegeven, maar waarbij de laatste met een wapen en schietend naar buiten komt.

In dit specifieke geval van dit "POV filmpje" zijn er 2, redelijk shell-shocked zo te zien, Ukrainse militairen die overlopen worden, waarvan er 1 zijn wapen neerlegt en zich overgeeft, maar z'n maat in verwarring z'n wapen blijft vasthouden en niet goed lijkt te weten wat ie moet doen. Dan is het imho wie het eerst schiet.

En ja, het is allemaal ellendig en treurig. En ik kan idd niet oordelen over het uniform want dat kan je niet zien in het filmpje, alleen de verwarring.
Dit is het ook. Chaos en verwarring van zo’n aanval. Maar wat het voor de buitenstaander een verwarrend filmpje maakt is dat de “Oekrainers” roepen “We horen bij elkaar, we zijn van hetzelfde team”

Wat weer suggereert dat de filmer er mogelijk uitziet als een Oekrainse soldaat (= oorlogsmisdaad) of dat zijzelf Russen zijn die in een Oekrainse loopgraaf zijn gedoken tijdens een aanval in Oekrainse kleding (=oorlogsmisdaad).

Vooralsnog weten we niets 100% zeker in dezen.

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 12-01-2023 17:12 ]

Verwijderd

redwing schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:50:
[...]

Ik snap dat het voor hun een werkwijze is, maar als je ziet hoe traag het gaat zijn ze straks een miljoen mobiks kwijt om de Donbass te veroveren. En dan kost het ook nog eens tienduizenden per maand om het vast te houden. Daarmee is dit zelfs voor rusland niet houdbaar om zo Oekraine te veroveren.
heel oneerbiedig gezien zijn de meeste mobiks:
a) arm volk uit de oostelijke regio's (Tuva, Buryat, weet ik veel)
b) gevangenen (waaronder criminelen)

Volk wat Moscow/St.Petersburg kan missen als kiespijn waarschijnlijk.
Er is geen werk in de arme gebieden dus alleen maar monden te voeden en geklaag over slechte infrastructuur en werkloosheid. Als daar de mannen van uitsterven verdwijnt de rest vanzelf.
De criminelen is ook gewoon sloopvolk wat lastig is, zit niet voor niets in de gevangenis.
Als daar veel van wegvalt scheelt dat ook weer in de kosten van het gevangenissysteem.

Als daarmee uiteindelijk toch een deel van UA mee veroverd kan worden is dat win-win voor de Kremlin-elite.

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:38:

Wat betreft die 100... is dat dan een opoffering? Bewust? Of omdat het gewoon te snel ging?
Je zou je maar op (moeten) offeren voor een goede aftocht van je maten met Russische krijgsgevangenschap in het vooruitzicht.
Ik weet hier niets meer over dan RFU. Zie het filmpje van RFU van 11 Jan. Hij stelt dat het hectisch verliep, ik stel me zo voor dat ze zijn overrompeld. Kan het me helemaal voorstellen, volgens mij ook een keer in detail gezien in een oorlogsfilm (Apocalypse Now of Full Metal Jacket oid). Vond het pijnlijk om te zien. Maar oorlog is pijnlijk. Het liefst heb je samen uit, samen thuis. Maar dat kan niet altijd. Hopelijk komen de gevangenen snel vrij.
redwing schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:41:

Wagner heeft nog niet zo heel lang dat kanonnenvoer. Ik ben het met je eens dat het treurig is. Het flanken (logistiek afsnijden) hebben ze ook slim gedaan.

En bij Bakhmut is deze zergtactiek niet gelukt.

Bij Sievierdonetsk en Lysychansk hebben ze hetzelfde (succesvol) geprobeerd. Maar toen was leger RU het kanonnenvoer.

Verwijderd

[...]

*knip*

dat we Oekraine een warm hart toedragen wil niet zeggen dat we niet weten hoe het er aan toe gaat in een oorlog, en willen we ook gewoon doen aan waarheidsvinding, ook als dat niet zo rooskleurig is voor UA.
Zoals je je post zelf vormgeeft is dat toch gewoon prima qua waarneming en analyse?
Niks mis mee.

Ik heb het filmpje niet gezien. Ben eigenlijk begin dit jaar al gestopt met veel kanalen volgen en alle filmpjes te kijken. Hoeft niet echt meer.
Maar het concept klopt: in gespannen situaties krijg je dit soort dingen. Eten of gegeten worden.
Helaas voor deze UA's.

[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 12-01-2023 17:13 ]

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-11 13:00
Brent schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:51:
[...]

Het is flauw de stemming in het topic zo te karakteriseren. Misschien heeft het wegmodden daar mee te maken.

Uiteraard is elke misdaad er 1, ongeacht wie hem begaat. Ja, het is oorlog, dus die dingen gebeuren, maar nee, 'we' vinden alweer een tijd niet meer dat dus alles geoorloofd is. Maar niet iedereen. It's complicated. Doen alsof er geen nuance is is jezelf en anderen misleiden.
Misschien flauw maar wel de realiteit

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:54
maak hier een TR voor aan in plaats van te reageren

[ Voor 33% gewijzigd door polthemol op 12-01-2023 17:12 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Jerie
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Naar mijn idee blijft het heel simpel, het leger van Duitsland is in een dermate staat dat ze eigenlijk die Leopards helemaal niet kunnen missen. En al helemaal niet het risico kunnen lopen dat de vijand er een paar buitmaakt. Ik zie het dan ook niet als onwil (want dan zouden ze niet zoveel hulp sturen), maar als een groot risico voor Duitsland als ze die zouden leveren.
Misschien moet Duitsland eens wat empathie tonen jegens hun oosterburen. En misschien toch eens tijd voor een leger op EU niveau.

Bang zijn dat de vijand er van door gaat met de techniek, daar heb ik begrip voor. Bovendien weet je niet zeker hoe politiek stabiel Oekraïne blijft (al ziet het er vooralsnog goed uit heeft men natuurlijk Irak en Afghanistan in het achterhoofd).

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
gise schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:07:
[...]

Er was vandaag een treurig filmpje online wat dit zou onderstrepen, bodycam beelden van een Rus die in een trench springt waar twee UA soldaten zitten, hij zegt dat ze zich over moeten geven en als ik de comments mag geloven riepen de UA troepen verdwaasd iets van “we are friendlies”, dus ze dachten dat de Rus ook van UA was, ze eentje had de handen omhoog, de ander liet z’n wapen niet los en toen werden ze point blank neergeschoten.
Benieuwd hoe oud die video is, Oekraïne is een poos geleden opnieuw overgeschakeld naar groene armbanden.

March of the Eagles

• redwing
Jerie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:00:
[...]
Misschien moet Duitsland eens wat empathie tonen jegens hun oosterburen. En misschien toch eens tijd voor een leger op EU niveau.
Het grote probleem is dat ze dat nu nog niet hebben en er best veel moet veranderen voordat ze dat wel voor elkaar krijgen. Voorlopig gaat er veel te veel geld naar projecten die op de Europese manier worden uitbesteed. Oftewel een goedkope offerte, waarna niet geleverd wordt wat er is afgesproken en er bakken met extra geld nodig zijn om iets te krijgen dat wel bruikbaar is.
Bang zijn dat de vijand er van door gaat met de techniek, daar heb ik begrip voor. Bovendien weet je niet zeker hoe politiek stabiel Oekraïne blijft (al ziet het er vooralsnog goed uit heeft men natuurlijk Irak en Afghanistan in het achterhoofd).
Klopt, het blijft met leveringen dus altijd een afweging. Je moet jezelf ook kunnen verdedigen als opeens blijkt dat het spul tegen je wordt gebruikt. En die kans is niet groot, maar zul je toch altijd in je achterhoofd mee moeten nemen.

[removed]

• redwing
Jerie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Wagner heeft nog niet zo heel lang dat kanonnenvoer. Ik ben het met je eens dat het treurig is. Het flanken (logistiek afsnijden) hebben ze ook slim gedaan.

En bij Bakhmut is deze zergtactiek niet gelukt.

Bij Sievierdonetsk en Lysychansk hebben ze hetzelfde (succesvol) geprobeerd. Maar toen was leger RU het kanonnenvoer.
Wagner zelf inderdaad niet, maar bij de aanvallen zijn wel al geregeld mobiks gebruikt. Er zijn daar en bij Bakhmut dus iets meer mobiks doorheen gegaan dan alleen degene die Wagner heeft geronseld.

[removed]

• redwing
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:54:
[...]

heel oneerbiedig gezien zijn de meeste mobiks:
a) arm volk uit de oostelijke regio's (Tuva, Buryat, weet ik veel)
b) gevangenen (waaronder criminelen)

Volk wat Moscow/St.Petersburg kan missen als kiespijn waarschijnlijk.
Er is geen werk in de arme gebieden dus alleen maar monden te voeden en geklaag over slechte infrastructuur en werkloosheid. Als daar de mannen van uitsterven verdwijnt de rest vanzelf.
De criminelen is ook gewoon sloopvolk wat lastig is, zit niet voor niets in de gevangenis.
Als daar veel van wegvalt scheelt dat ook weer in de kosten van het gevangenissysteem.

Als daarmee uiteindelijk toch een deel van UA mee veroverd kan worden is dat win-win voor de Kremlin-elite.
Klopt natuurlijk, maar gezien de verliezen is dit zelfs dan niet vol te houden voor grotere gebieden en langere tijd. Daarbij heb je alsnog dat veel van die arme gebieden voor voedsel produktie zorgen. En dat raak je zo ook steeds meer kwijt.

[removed]

• XWB
  • Niet online
Update uit Soledar, video met ondertitels:

March of the Eagles

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
XWB schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:20:

[Twitter]
Dat is toch van gister? Vandaag is het alweer de 12de...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

redwing schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:45:
[...]

De defensie van Duitsland wordt niet verzwakt door het weggeven van een aantal of al hun Leopard 2's. Daar zorgt al sinds 1945 door de Verenigde Staten en hun kernwapenarsenaal voor. Die tanks aan iemand geven die ze gebruikt om Russisch materieel te vernietigen helpt juist Duitsland, veel meer dan ze in een loods hebben en eens in de zoveel maanden een rondje mee te rijden.

Maar de Duitse politici zitten nog veel te veel in de zak van Rusland of achterhaalde visie op hoe we Rusland niet voor het hoofd moeten stoten en Amerika het echte probleem is.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Jerie
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:20:

[Twitter]
Helaas, dit was inderdaad gisterochtend. In de middag heeft het UA leger volgens RFU zich teruggetrokken richting West-Soledar (de meest westelijke zoutmijn). Aldaar hebben ten noorden en zuiden de Russen de logistiek onder vuur. De weg ligt in vallei, met namen in zuidoosten van het westen van Soledar heeft Rusland de high ground. UA heeft de high ground hier ten westen van, deze is veel langer en prima dekking/overzicht voor UA. Hier stonden ook reinforcements klaar maar die konden niet veilig naar Soledar centrum gaan.

Als UA in West-Soledar blijft, dan worden ze van drie kanten aangevallen, met mogelijke dekking vanuit het westen. De vraag is nu wat is verstandig want logistiek is westen van Soledar voor UA afgesloten. Misschien is het verstandiger als UA de high ground blijft houden ten westen van Soledar. Dat opent wel de weg richting noorden van Bakhmut.

[ Voor 0% gewijzigd door Jerie op 12-01-2023 10:41 . Reden: /s ]

• XWB
  • Niet online
klaw schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:22:
[...]

Dat is toch van gister? Vandaag is het alweer de 12de...
De video's van het front verschijnen wat later online idd, de update van de 12de is er nog niet.

March of the Eagles

• Jerie
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:13:

Benieuwd hoe oud die video is, Oekraïne is een poos geleden opnieuw overgeschakeld naar groene armbanden.
Wie zegt trouwens dat het Oekraïners zijn? Stel het zijn Russen in Oekraïense kledij. Dan is de opmerking 'we are friendlies' ook een logische.

We weten het niet. Wat we wel weten is hoeveel van RU pen niet klopt: veel, heel veel.

Misschien moeten we accepteren dat we in deze specifieke casus nooit achter de waarheid kunnen komen. Maar ook dat is vooralsnog voorbarig: het voorval is nog niet uitgebreid en onafhankelijk onderzocht door experts.

• XWB
  • Niet online
Jerie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:40:
[...]

Wie zegt trouwens dat het Oekraïners zijn? Stel het zijn Russen in Oekraïense kledij. Dan is de opmerking 'we are friendlies' ook een logische.
Geen idee eerlijk gezegd. Ik merk alleen maar op dat Oekraïne rond Bakbmut geen gele armbanden meer draagt.

Volgens Rybar is die video ergens bij de grens met Luhansk gemaakt, maar dat zegt ook niet zoveel.

March of the Eagles

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
bloody schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:36:
[...]

Yep.
Ik lees hier een thread die dit iets verder uitdiept:
[Twitter]

TL;DR: Surovikin heeft eigenlijk niets heel erg verkeerds gedaan.
Volgens deze Mark lijkt het er meer op dat Putin ineens (relatief) hoge verwachtingen van Gerasimov heeft ivm een naderend offensief.
Echter:

[...]
Uitgaande van het gangbare scenario waarin Putin niet goed wordt geinformeerd en vooral opgeklopte en aangedikte informatie krijgt over alle successen is hij zeker in staat tot het herhalen van de gemaakte fouten in februari 2022.

Daar hoort dan ook een generaal bij die in staat is die fouten tot uitvoering te brengen: een generaal die zegt dat een offensief nu niet kan, omdat de troepen, middelen en andere capaciteiten hiertoe ontbreken heeft wellicht gelijk maar moet dan het veld ruimen voor iemand met een meer 'can-do'-mentaliteit. Dat dit dan niet op de realiteit berust is van latere zorg.

De reden dat ik mij gesterkt blijf voelen in een aantal van deze premissen volgt uit logica:

Neem de aanvallen op de UA-infra: Er zijn niet meer aanvallen met lange afstandsmunitie/raketten/drones, omdat ze er niet zijn. Alle staatjes ten spijt, als Rusland de infra had plat willen leggen, dan hadden ze dit meermalen met de genoemde voorraden volledig kunnen doen. Er schuilt geen enkele logica achter een herhaling van niet volledig effectief gebleken pogingen.

Het plannen en uitvoeren van nog een offensief, na het teruggedrongen meoten zijn op veel terrein en plekken en het niet (edit: volledig) kunnen innemen van Soledar tegen onnoemelijk grote verliezen, gaat elke logica voorbij. Er is geen enkele indicatie dat ze de militaire middelen kunnen opbouwen zo'n offensief succesvol uit te voeren, zowel zonder enorme verliezen danwel met grote winsten. Zelfs als ze door de linies van UA heen breken zitten ze per direct met een logistiek probleem waar ze geen antwoord op hebben. Alles is namelijk per definitie binnen bereik van UA-middelen. Men zou hiervoor initiatief en overmacht moeten hebben op UA en beide hebben we al een hele hele lange tijd niet gezien - zelfs met 500.000 gemobiliseerde mannen is dit niet realiseerbaar.

Ik begrijp dus wel dat als er een generaal is die niets fout heeft gedaan het veld moet ruimen, Putin zoekt iemand die wel bereid is iets fout te doen. Iets wat onlogisch en onhaalbaar is, zeg maar.

Idee van en premisse is dat we dit voor het denken als waarheid aannemen - niet dat het per se waar is. Ik probeer de lijn van besluiten en gebeurtenissen in ieder geval te verbinden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• XWB
  • Niet online
Maxar heeft weer wat satellietfoto's vrijgegeven, deze keer rond Soledar.

Voor

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FmOIv3EaAAAiOmd?format=jpg&name=large

Na

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FmOIv3lakAEbT2j?format=jpg&name=large

https://twitter.com/Maxar/status/1613283734207475712

March of the Eagles

• redwing
IJzerlijm schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:30:
[...]
De defensie van Duitsland wordt niet verzwakt door het weggeven van een aantal of al hun Leopard 2's. Daar zorgt al sinds 1945 door de Verenigde Staten en hun kernwapenarsenaal voor. Die tanks aan iemand geven die ze gebruikt om Russisch materieel te vernietigen helpt juist Duitsland, veel meer dan ze in een loods hebben en eens in de zoveel maanden een rondje mee te rijden.
Punt is dat je een eigen verdediging moet hebben en niet 100% afhankelijk kan zijn van een ander land, in dit geval de VS. Duitsland heeft momenteel maar weinig werkend spul dat beter is dan die Leopards.
Maar de Duitse politici zitten nog veel te veel in de zak van Rusland of achterhaalde visie op hoe we Rusland niet voor het hoofd moeten stoten en Amerika het echte probleem is.
Toch geloof ik dat niet omdat ze het dan anders zouden spelen. Aan het begin zag je dat ze bang waren voor hun gas/olie, maar sinds dat weggevallen is zijn ze heel wat meer aan support gaan leveren. Duitsland doet het dan ook zeker niet slecht in materieel en hulpgoederen. Je ziet ze alleen steigeren zodra het om echt goed bruikbaar materieel gaat dat ze zelf ook zouden kunnen gebruiken bij een oorlog. Gezien het budget van Duitsland en wat ze hebben/ontwikkelen zit daar echt een probleem. En ik denk dat dat probleem zich vertaald in het commentaar dat ze hierboven geven.

[removed]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:06
ik mag hopen dat ze 'verdwalen', dat schijnt wel vaker te gebeuren in Oost Oekraïne.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Jerie
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:53:
Maxar heeft weer wat satellietfoto's vrijgegeven, deze keer van Soledar.

Voor

[Afbeelding]

Na

[Afbeelding]

Піонерської Слави вулиця
Bakhmuts'ke, Donetsk Oblast
84592
Ukraine

Bij Soledar, niet in Soledar (en Soledar is breed). Bakhmuts'ke is al een tijdje in Russische handen.

Bron: Apple Maps.

• XWB
  • Niet online
Jerie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:05:
[...]

Піонерської Слави вулиця
Bakhmuts'ke, Donetsk Oblast
84592
Ukraine

Bij Soledar, niet in Soledar (en Soledar is breed). Bakhmuts'ke is al een tijdje in Russische handen.
Technisch gezien schreef ik ook niet "in Soledar" O-)

Het laat sowieso hetzelfde beeld zien: totale vernietiging.

[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 12-01-2023 11:09 ]

March of the Eagles

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tens schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:04:
ik mag hopen dat ze 'verdwalen', dat schijnt wel vaker te gebeuren in Oost Oekraïne.

[Twitter]
Is al aantal keren langsgekomen, dit is gewoon een afwisseling van de wacht in Oost Europa van Amerikaanse eenheden. Ik snap nu wel dat mensen zeggen dat je NOEL niet te serieus moet nemen.
redwing schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:53:
[...]

Punt is dat je een eigen verdediging moet hebben en niet 100% afhankelijk kan zijn van een ander land, in dit geval de VS. Duitsland heeft momenteel maar weinig werkend spul dat beter is dan die Leopards.
Als je gewoon puur kijkt naar voorraden, is Amerika veruit de meest logische partij om tanks te leveren. Die hebben enorme hoeveelheden tanks staan.

Tegelijk klagen mensen dat we ons als "schoothondje" van de VS gedragen, maar elke keer dat ergens shit hits the fan, rennen we als Europa naar papa VS om ons te helpen. Ik zou willen dat gewoon een heel aantal landen tanks die ze over hebben leveren (waarbij het voor Oekraïne waarschijnlijk handiger is als het niet teveel verschillende tanks zijn). Ik snap om eerlijk te zijn ook niet dat het niet gebeurd. Waar zijn ze nu echt bang voor?

Dat gezegd hebbende, de kritiek op Duitsland blijft gewoon veel te makkelijk. Als eerste hebben zat andere landen ze ook. (En een Polen bijvoorbeeld maakt wel heel vaak van die dingen die ze willen politieke spelletjes, dat vind ik zelf ook niet netjes. Je krijgt een Patriot voor je verdediging? Nee de ander moet het aan Oekraïne leveren. Je wil vliegtuigen leveren aan Oekraïne? Nou nee, je wil wel vervanging voor de vliegtuigen van een ander, en onder de streep moet iemand anders ze de grens met Oekraïne over duwen. Je wil Leopards leveren, maar ook alleen als een ander het ook doet. En ik weet dat ze een hoop ook wel leveren hoor, maar Polen heeft imo ook zo wel zijn dingetjes).
Volgende punt blijft: Waarom levert Nederland dan geen tanks aan Oekraïne? Oh ja, omdat we die wegbezuinigd hebben. Dan kritiek leveren op andere is natuurlijk ook wel erg makkelijk. Waarom doen wij niet een order van 50 tanks bij de Amerikanen en schuiven die door aan Oekraïne? (En uiteraard, daar moet Amerika dan ook mee akkoord gaan met export zaken, dus ik wil niet zeggen dat dat triviaal is, maar alsnog doen we het ook niet).

• XWB
  • Niet online
Nog wat dronebeelden rond Soledar, deze keer de evacuatie van gewonden:

Rood kruis of niet, ze worden gewoon beschoten.

March of the Eagles

• Tens
Sissors schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:11:
Is al aantal keren langsgekomen, dit is gewoon een afwisseling van de wacht in Oost Europa van Amerikaanse eenheden. Ik snap nu wel dat mensen zeggen dat je NOEL niet te serieus moet nemen.
Pff, mag ik niet zeggen dat ik graag wil dat ze ergens anders heen gaan dan gewoon voor rotatie naar Polen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Jerie
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:09:
[...]

Technisch gezien schreef ik ook niet "in Soledar" O-)

Het laat sowieso hetzelfde beeld zien: totale vernietiging.
Eens

Vind het belangrijk accuraat te zijn over dergelijke beelden, waarheidsvinding. Tijdje terug postte iemand "een filmpje van Bakhmut". Bleek van Bakhmuts'ke te zijn. Da's op z'n best omgeving Bakhmut. Zelfde idee als Kherson stad vs oblast, Kharkiv stad vs oblast.

Als ik vouwten maak mogen anderen me daar ook op aanspreken, of schaakmat zetten ;)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tens schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:13:
[...]

Pff, mag ik niet zeggen dat ik graag wil dat ze ergens anders heen gaan dan gewoon voor rotatie naar Polen?
Dat mag, zolang je beseft dat de kans niet veel groter is dan dat er morgen een meteoor op het Kremlin neerkomt.

Maar ik bedoelde vooral richting de Tweet die je in je post had. Er is een verschil tussen het willen, en zeggen dat het best eens zou kunnen gebeuren, wat NOEL doet.

• redwing
Sissors schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:16:
[...]

Dat mag, zolang je beseft dat de kans niet veel groter is dan dat er morgen een meteoor op het Kremlin neerkomt.

Maar ik bedoelde vooral richting de Tweet die je in je post had. Er is een verschil tussen het willen, en zeggen dat het best eens zou kunnen gebeuren, wat NOEL doet.
Ik acht die kans toch echt wel een heel stuk groter (maar ook weer niet heel groot), zeker gezien uitspraken die de laatste tijd zijn gedaan en de verschuiving naar een betere acceptatie van tank-leveringen.

[removed]

• Tens
Sissors schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:16:
Er is een verschil tussen het willen, en zeggen dat het best eens zou kunnen gebeuren, wat NOEL doet.
Op zich waar, maar het lijkt er imho veel op dat je een stok wilt vinden om een hond te slaan.

• XWB
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:11:
[...]

Veel tweets zet hij door uit Telegram kanalen, waar vaak accurate informatie tussenzit. Je moet het een beetje kunnen filteren.
[...]

Als je gewoon puur kijkt naar voorraden, is Amerika veruit de meest logische partij om tanks te leveren. Die hebben enorme hoeveelheden tanks staan.
Zeker, maar de Abrams zijn blijkbaar complex qua onderhoud en vereisen een grote logistieke opzet. Ik begreep dat een training onderhoud 9 maanden duurt. Dat zou dan alleen nuttig zijn als de VS verwacht dat de oorlog nog jaren gaat duren. Voor de 2023 offensieven komen die tanks veel te laat.
Tegelijk klagen mensen dat we ons als "schoothondje" van de VS gedragen, maar elke keer dat ergens shit hits the fan, rennen we als Europa naar papa VS om ons te helpen. Ik zou willen dat gewoon een heel aantal landen tanks die ze over hebben leveren (waarbij het voor Oekraïne waarschijnlijk handiger is als het niet teveel verschillende tanks zijn). Ik snap om eerlijk te zijn ook niet dat het niet gebeurd. Waar zijn ze nu echt bang voor?
Die klachten zijn terecht, maar zolang de EU niet zijn eigen broek kan ophouden qua defensie is er weinig andere keuze dan bij de VS aan te kloppen. Het opbouwen van de strijdkrachten is een proces dat zomaar 10 tot 20 jaren kan duren. Tot die tijd zijn we afhankelijk van dat land aan de andere kant van de oceaan.
Dat gezegd hebbende, de kritiek op Duitsland blijft gewoon veel te makkelijk. Als eerste hebben zat andere landen ze ook. (En een Polen bijvoorbeeld maakt wel heel vaak van die dingen die ze willen politieke spelletjes, dat vind ik zelf ook niet netjes. Je krijgt een Patriot voor je verdediging? Nee de ander moet het aan Oekraïne leveren. Je wil vliegtuigen leveren aan Oekraïne? Nou nee, je wil wel vervanging voor de vliegtuigen van een ander, en onder de streep moet iemand anders ze de grens met Oekraïne over duwen. Je wil Leopards leveren, maar ook alleen als een ander het ook doet. En ik weet dat ze een hoop ook wel leveren hoor, maar Polen heeft imo ook zo wel zijn dingetjes).
In dit geval is de kritiek dat Duitsland de Poolse export van Leopard tanks verbiedt. Dat Polen niet alleen wil leveren is ook een kritiekpunt, maar het land werkt tenminste aan een plan om in brede coalitie te leveren.

March of the Eagles

• Garyu

Garyu

WW

Ik lees hier dat Oekraïne nog niet opgegeven heeft in Soledar en nog wel wat wins kan boeken:

• Jerie
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:44:
[...]

Geen idee eerlijk gezegd. Ik merk alleen maar op dat Oekraïne rond Bakbmut geen gele armbanden meer draagt.

Volgens Rybar is die video ergens bij de grens met Luhansk gemaakt, maar dat zegt ook niet zoveel.
Het is een goeie truc voor duiding van plaats en/of datum. Een andere (gerelateerd aan tijd/datum) is om headlines van nieuws van vandaag in gangbare media te benoemen (bijvoorbeeld bij een warrant canary gezien). Dit kun je ook doen in een video of tekstdocument. Dan moet je er meerdere benoemen en accuraat quoten; die combinatie is dan uniek voor die dag.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:35
Garyu schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:38:
Ik lees hier dat Oekraïne nog niet opgegeven heeft in Soledar en nog wel wat wins kan boeken:
[Embed]
Ik weet niet of het de strijd om Soledar doet omslaan. Eerder had men munitie depots als target, maar de Russen zijn ook wat slimmer geworden en slaan munitie nu verder van het front op, en in kleinere hoeveelheden. Recent is de aandacht verlegd naar troepenconcentraties. De reden is de beschikbaarheid van M30A1 munitie met 182.000 tungsten balletjes. Die M30A1 hebben ze pas sinds Oktober. Het bereik van die dingen is een halve vierkante mijl, zeg 800 bij 800 meter.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

flessuh

Set sail for fail!

XWB schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:53:
Maxar heeft weer wat satellietfoto's vrijgegeven, deze keer rond Soledar.

Voor

[Afbeelding]

Na

[Afbeelding]

Het is toch vreselijk om te zien, in gedachten houdende dat er een best wel groot gebied zo uit ziet. Dit gaat enorm lang duren en veel geld kosten om weer in de buurt van vanouds te komen.
Garyu schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:38:
[Embed]
dus nu is het wachten op de RU kanalen die zeggen dat ze 101 Oekraïners hebben gedood met een raketaanval? Gezien wat er vorige keer gebeurde dat er een aardige concentratie geraakt werd. :+

https://www.dutchsolarboat.com

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dat bericht over het uitvaren van de Russische vloot gisteren klopte blijkbaar niet?
https://www.ukrinform.net...em-carrying-missiles.html
Two Russian warships are remaining on combat duty in the Black Sea, but none of them is a missile carrier.

PSN

• Garyu

Garyu

WW

asing schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:06:
[...]

Ik weet niet of het de strijd om Soledar doet omslaan. Eerder had men munitie depots als target, maar de Russen zijn ook wat slimmer geworden en slaan munitie nu verder van het front op, en in kleinere hoeveelheden. Recent is de aandacht verlegd naar troepenconcentraties. De reden is de beschikbaarheid van M30A1 munitie met 182.000 tungsten balletjes. Die M30A1 hebben ze pas sinds Oktober. Het bereik van die dingen is een halve vierkante mijl, zeg 800 bij 800 meter.
Ik verwacht niet dat het om zou slaan. Eerder dat er een reden voor is dat er nog troepen achterblijven, namelijk vertragen, saboteren, blokkeren. Alles om tijd te rekken en het de Russen zo moeilijk mogelijk te maken.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-11 18:03

Nox

Noxiuz

[...]

Da's een radius van 400m-ish, da's wel enorm veel. Ik had eerder op 50-100 meter geschat. Sterk spul :+ De radius van een 155mm schijnt op ~150m te liggen. Ook enorm veel, dat zie je niet op de dronebeelden, die plofjes lijken relatief klein maar de damage-radius ligt veel verder. O.a. door een flink hersenschudding door de druk van de explosie.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

redwing schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:53:
[...]

Klinkt me overigens bekend in de oren: nst6ldr in "De oorlog in Oekraïne - deel 3"

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Dit vergt overigens een andere strategie, het is niet zozeer een oplossing maar een workaround. Munitie in kleinere aantallen verder weg opslaan betekent dat het langer onderweg is naar het front en de bescherming ervan is verdunt over meerdere locaties. Die puzzel gaat Oekraïne wel kraken vermoed ik, ze hebben tot zover een indrukwekkend vermogen van aanpasbaarheid laten zien.

[ Voor 6% gewijzigd door nst6ldr op 12-01-2023 13:32 . Reden: Woordkeuze was kut. ]

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:41

3raser

⚜️ Premium member

nst6ldr schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:30:
[...]

Dit vergt overigens een andere strategie, het is niet zozeer een oplossing maar een workaround. Munitie in kleinere aantallen verder weg opslaan betekent dat het langer onderweg is naar het front en de bescherming ervan is verdunt over meerdere locaties. Die puzzel gaat Oekraïne wel kraken vermoed ik, ze hebben tot zover een indrukwekkend vermogen van aanpasbaarheid laten zien.
Je zegt het alsof dat in het voordeel van UA werkt maar waarschijnlijk hebben zij met dezelfde logistieke problemen te maken. Het klinkt bij mij alsof de Russen (eindelijk) leren van hun fouten. En dat is slecht nieuws voor UA.

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

3raser schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:37:
[...]

Je zegt het alsof dat in het voordeel van UA werkt maar waarschijnlijk hebben zij met dezelfde logistieke problemen te maken. Het klinkt bij mij alsof de Russen (eindelijk) leren van hun fouten. En dat is slecht nieuws voor UA.
...nee, dat is niet wat ik zeg en ook niet hoe ik het zeg.

• redwing
[...]

Het verschil is dat de logistiek bij UA al vanaf het begin op orde is, terwijl rusland steevast problemen daarmee heeft. De russen zullen logistiek gezien dus veel meer last hebben van die de meerdere kleine depots.

En wat die fouten betreft zou het wel heel raar zijn om te denken dat ze helemaal niet leren van wat ze fout doen. Het probleem bij de russen ligt echter vooral in de bevelvoering/logistiek en dat is veel lastiger op te lossen. Of om het over dit geval te hebben, ze hebben de keuze uit kleinere depots met minder aanvoer naar het slagveld, of grote depots die vernietigd worden. Kleine depots met dezelfde aanvoer krijgen ze echter niet voor elkaar.

[removed]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

UA heeft er schijnbaar veel minder last van, gezien de informatievoorziening van Rusland op dit gebied wel enigszins als gebrekkig is aan te merken.

Het gebrek aan ontploffende UA ammo depots op de RU channels is daar wel kenmerkend voor.
Het gebrek aan verloren himars/pzh/caesar is ook kenmerkend.
Ik heb wel een aantal M109's/Krab's gezien die uiteindelijk met Lancet's gevonden werden.

PSN

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:05
[...]Je zegt het alsof dat in het voordeel van UA werkt maar waarschijnlijk hebben zij met dezelfde logistieke problemen te maken. Het klinkt bij mij alsof de Russen (eindelijk) leren van hun fouten. En dat is slecht nieuws voor UA.
Waarom zou UA dezelfde logistieke problemen hebben als RU? Voor zover ik tot nu toe heb gezien zijn het vooral Russische wapen- en munitieopslagplaatsen die de lucht in vliegen en geen Oekraïense. Bovendien vechten de Oekraïners op hun eigen grondgebied wat ook al een voordeel is. De Russen leren niet van hun fouten, ze zijn genoodzaakt andere oplossingen te zoeken omdat ze anders teveel munitie verliezen. En we weten allemaal dat het Russische leger door de nog steeds bestaande commandostructuur nogal slecht kan omgaan met improviseren en het succesvol inspelen op snel veranderende situaties.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zP8i-9zvnu-JBbiPGz7C8S7r0vs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qfiuCMwYkirNL2i1hspiN8xT.png?f=user_large

Blijkbaar toch Leopards van Polen! Helaas niet de nieuwste. (2a4)

source: https://t.me/liveukraine_media

[ Voor 7% gewijzigd door eppie op 12-01-2023 15:14 ]

• Fanta
  • Laatst online: 09:30

Fanta

FordPerformance™️

eppie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:34:
[Afbeelding]

Lees even de laatste paar pagina's van dit topic terug...

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

• Jerie
  • Niet online
[Afbeelding]

Wel handig als je even de bron linkt waar je het plaatje vandaan hebt.

• asing
[Afbeelding]

"This is what we want to achieve" vertaalt zich meer naar een wens dan een werkelijke uitvoering.

Dit gaat nog wel even duren :/

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Nox
  • Laatst online: 09-11 18:03

Nox

Noxiuz

Fanta schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:36:
[...]

Lees even de laatste paar pagina's van dit topic terug...
Voor @eppie : Duitsland is nog niet over de brug om toestemming te geven.

Maar hopelijk een signaal voor de britten om een deel van de challenger-2's die niet naar v3 geüpgrade worden wel te schenken.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
Nox schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:55:
[...]

Maar hopelijk een signaal voor de britten om een deel van de challenger-2's die niet naar v3 geüpgrade worden wel te schenken.
Volgens de Duitse vice-kanselier Robert Habeck gaat Duitsland dat niet tegenhouden. NOS

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Nox schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:55:
[...]

Ik las dit bericht juist als of Polen toch ging leveren (als vervolg op de duitse nee). Maar goed misschien toch nog niet :).
Spookelo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:14:
[...]

Volgens de Duitse vice-kanselier Robert Habeck gaat Duitsland dat niet tegenhouden. NOS
Maar gaat Scholtz het alsnog tegenhouden? :F

[ Voor 35% gewijzigd door eppie op 12-01-2023 15:18 ]

• asing
eppie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:16:
[...]

Ik las dit bericht juist als of Polen toch ging leveren (als vervolg op de duitse nee). Maar goed misschien toch nog niet :).

Maar gaat Scholtz het alsnog tegenhouden? :F
Er kan een stemming afgedwongen worden en daar kan het dan weer falen.

Ik geloof het pas als ik een Leopard 2 zie in een veld of bos, met daarop een blauw-gele vlag :)

Verwijderd

denk niet dat Scholz een lintje krijgt van Zelenskyy.
Baerbock dan nog eerder.

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-11 22:06
Reportage van France 24 in Bakhmut.

Doet me goed om te zien dat de Unox Soep op de goede plaatst terecht komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vT5WHJDXd4Yr-afGx9bPIqJOCv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jD8fSgQB78EdqaV8QqbbMh8W.png?f=fotoalbum_large

• Jerie
  • Niet online
wauskoek schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:04:
Reportage van France 24 in Bakhmut.

[YouTube: Ukraine's Bakhmut: Inside the frontline city • FRANCE 24 English]

Doet me goed om te zien dat de Unox Soep op de goede plaatst terecht komt.

[Afbeelding]
nodeloze insinuatie, er staat nergens dat men high class eten verwacht

Valt me trouwens op dat ze de gele zwembandjes dragen ipv de groene. Dacht dat ze geswitcht waren :? oudere content misschien?

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 12-01-2023 18:27 ]

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:50
Jerie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:18:
[...]

Haha scherp. Is ook best te eten :) je moet hoe dan ook je standaard wat verlagen in zo'n situatie. Het is geen sterrenrestaurant.

Valt me trouwens op dat ze de gele zwembandjes dragen ipv de groene. Dacht dat ze geswitcht waren :? oudere content misschien?
De switch van blauw naar groen of geel kan heel snel gebeuren. Zeker als je de laatste geruchten hoort dat er dus Wagner en/of Russen in UA uniformen aan komen lopen...

Verwijderd

Jerie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:18:
[...]

[mbr]nodeloze insinuatie, er staat nergens dat men high class eten verwacht[/mbr]

als ik een paar weken in het veld ben gaat Unox er bij mij ook wel in.
Aan het front is het al vrij snel 4 sterren als het warm is.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2023 19:04 ]

• bloody
  • Laatst online: 07:23

bloody

0.000 KB!!

nope

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:54
Mja ze hebben wel Soledar ingenomen lees ik :(

https://twitter.com/JulianRoepcke

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-11 20:39

pro_6or

amateur_60r

Genosse Roepcke vind zichzelf zeer objectief. En erg geslaagd.

een treffende spreuk

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:15
We hebben het over leopards/Challengers maar waarom geen leclercs van Frankrijk?

Twitch kanaal Kepro_ - wot stats

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Leclerc zou ook een prima optie zijn, of zelfs evt. AMX-30 als die nog beschikbaar zijn?

een treffende spreuk

• NiGeLaToR
  • Nu online
Hoewel we blij zijn met het standhouden van plaatsen als Soledar is er weinig reden tot vreugde. Het gaat dan wel langzaam, maar Rusland leert wel en de laatste batch mobiks wordt blijkbaar niet meteen in de blender gesmeten:

Ja, er zijn problemen met logistiek, maar de routes zijn aangepast en de stroom munitie, wapens en mensen blijft op gang doordat de routes gewoon zijn aangepast aan daar waar ze niet verstoord zijn of worden:

De auteur vervolgt met zijn analyse dat er inderdaad een opbouw aan offensieve troepen is:

Maar, vraagt iemand, hoe zit het met het afnemen van artillerie beschietingen en de afname van wel 75% op sommige plekken?

Tis minder, maar ook op minder frontgebied, aldus de auteur.

Meer berichten over aanstaand offensief van Rusland:

[Twitter: https://twitter.com/SmartUACat/status/1613604746979606529?s=20]

Ondertussen moet en zal Wagner hun 'succes' behalen, maar omdat alles open terrein is en er geen tactisch inzicht bestaat aan Russische zijde maken ze weer wat velden extra vruchtbaar, blijkbaar:

Dan nog wat opinie materiaal wat wellicht de moeite waard is - een zwak Rusland biedt kansen voor landen en regio's die ook liever zelf keuzes maken:

En het westen is men nogal cynisch over het effect van alle sancties, omdat Rusland blijft beweren dat het mee valt. Tis nu zelfs zo erg volgens Isa dat men in Rusland zelfs pessimistischer is dan bij de NOS:

vs de NOS:
Maanden werd erover onderhandeld en gisteren was er dan eindelijk een akkoord in de Europese Unie: er komt een prijsplafond voor Russische olievaten die over zee worden verscheept. Het idee: Poetin hard raken in de portemonnee zodat hij de oorlog tegen Oekraïne moeilijk kan bekostigen. Goedbedoeld, zeggen deskundigen, maar zij schatten in dat de financiële schade voor Rusland in de praktijk beperkt is.
Maargoed, tis maar net welke 'experts' je vraagt hebben we dit conflict al geleerd.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
https://www.reddit.com/r/..._of_denials_russians_now/

Dit is toch het meest angstige moment als je teamleden straks niet meer kunnen vertrouwen of ze van de UA zijn? Lees inderdaad dat het een oorlogsmisdaad is, maar dat boeit de Russen niets.

Verder blijf ik pessimistisch en zie ik de UA het zomaar verliezen.

[ Voor 11% gewijzigd door HollowGamer op 12-01-2023 22:01 ]

• NiGeLaToR
  • Nu online
HollowGamer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:58:

Dit is toch het meest angstige moment als je teamleden straks niet meer kunnen vertrouwen of ze van de UA zijn? Lees inderdaad dat het een oorlogsmisdaad is, maar dat boeit de Russen niets.

Waarom verliezen?

Ik begrijp je pessimisme, maar ik zie ze niet verliezen - winnen is alleen een andere discussie.

Je bericht kwam overigens weer van Twitter, die bron leest beter hier dan Reddit:

[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1613614333270818829?s=20]

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Omdat ze een stad zijn kwijtgeraakt die kleiner is dan Texel of Doesburg? Dan is het tijd om andere bronnen te gaan raadplegen.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:19
Ik lees nu al weken dat Bakhmut in handen van de Russen gaat vallen. Zelfs in de internationale media is Bakhmut DE plaats om te veroveren.

Maar waar hebben we het eigenlijk over? Heel Bakhmut, formaat kleine stad is gehypet tot het epicentrum van de oorlog. Het ligt notabene in een soort van dal met hoger gelegen posities ernaast. Nu weet de gemiddelde Nederland zelfs waar Soledar ligt, een gehucht met 10.000 inwoners.

Er is zover ik kan zien geen/minimaal strategisch belang in Bakhmut. Het zijn gewoon WO1 praktijken. Von Falkenheyn had dezelfde visie tijdens de slag om Verdun, iets kostbaars aanvallen met als doel de vijand troepenconcentraties te laten opbouwen. Dit is precies wat er nu ook gebeurd.

Ik lees een hoop Pessimisme maar vergeet niet dat Oekraïne groter is dan Bakhmut, en als Bakhmut valt dit ook in handen gehouden moet blijven.

Met de kanttekening van onnodig veel doden is het militair gezien wellicht helemaal niet zo een probleem. Ik vermoed dat UA Bakhmut uiteindelijk loslaat, zich terugtrekt naar hoger gelegen grond en met artillerie een ware hel gaat creëren voor de Russen die de ruïnes overnemen.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:15

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter

Toch vind ik dit soort acties lastig te lezen. Voor hetzelfde geld nemen ze hun toevlucht tot dit soort acties omdat het hen met conventionele oorlogsvoering niet lukt. Wat ik er mee wil zeggen is dat het op zoveel verschillende manieren is te interpreteren.

Oekraïne wordt ondertussen er niet minder vastberaden om, en houdt vast aan een, zij het vertraagd, aanvalsplan. In hoeverre het luchtfietsen is is voor ons lastig te beoordelen. Er zijn veel afhankelijkheden: training voor aanvalstactiek troepen, beschikbaarheid aanvalswapens, een goed plan en beetje gelegenheid zou mooi zijn. Nu heb ik begrepen dat Rusland voorzichtiger is in het aanbieden van gaten in de linie. Op dit moment is Rusland niet afgeleid, maar Rusland laat zich goed afleiden.

Ter illustratie van de vastberadenheid van Oekraïne, het item haalt ook de eerder statements er nog een keer bij:
New Voice Of Ukraine
The next two or three months of the war will be very important and decisive
The next two or three months of the war will be very important and decisive, the Secretary of Ukraine’s National Security and Defense Council, Oleksiy Danilov, said on Ukrainian national television on Jan. 12.
According to Danilov, both Ukraine and Russia are preparing for the coming heavy fighting.
Earlier on Jan. 6, Danilov said Ukraine is now entering the penultimate, offensive stage of the war.
Kyrylo Budanov, chief of the Main Directorate of Intelligence (HUR) of the Ukrainian Defense Ministry, said on Dec. 6 that “there will still be some difficult times, but Russia’s defeat is already a settled issue — and they know it very well.”
He also predicted that the Armed Forces of Ukraine would re-enter the Russian-occupied Ukrainian territory of Crimea by the end of spring 2023.
Maar eerlijk is eerlijk, ook deze uitspraken zijn op verschillende manieren te interpreteren. Als ik mij eraan mag wagen dan lees het zo dat de komende 2-3 maanden Oekraïne nog niet op stekte is en haar best moet doen om de Russische druk te weerstaan. Oekraïne verwacht [....] daarna de overhand te krijgen. Mooi vind ik hierin de statement van Kyrylo Budanov, al gedaan op 6 December: there will still be some difficult times, but Russia’s defeat is already a settled issue — and they know it very well. Bluf, of toch gebaseert op analyse? Ik zou er geen uitspraak over durven doen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

*knip* Offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door teacup op 13-01-2023 20:16 ]

een treffende spreuk

• Jerie
  • Niet online
Dat dat zo is was gisteren laat in de avond (nu zo'n 24 uur geleden) al duidelijk nav filmpje Reporting From Ukraine. UA heeft zich in de middag van 11 Jan halsoverkop teruggetrokken uit het centrum van Soledar, richting in ieder geval West-Soledar. Als ze daar zouden blijven, zouden ze al snel omsingeld worden vanuit drie kanten. Dus dat is onlogisch. Volgens RFU hebben ze al het materiaal mee kunnen nemen, maar zijn tijdens aftocht zo'n 100 soldaten van UA gevangen genomen die dekking gaven.

Let hierbij goed op de timestamps. In de ochtend van 11 Jan was de terugtrekking mogelijk wel al begonnen, dat weet ik niet, maar zeker nog niet voltooid. Het kan dus niet zo zijn dat op dat momemt Soledar al volledig in handen van Rusland was. Op 10 Jan ook niet, al wist de NOS toen al dat Soledar was gevallen.

• XWB
  • Niet online
Nog een klein gedeelte niet, als ik het goed begrijp:

March of the Eagles

• Jerie
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:57:
[...]

Nog een klein gedeelte niet, als ik het goed begrijp:

[Twitter]
Inderdaad, RFU zegt hetzelfde. Ze zitten bij de meest westelijke zoutmijn.

Als ik het goed begrijp hebben ze (UA) de volledige spoordam (noord-zuid), waar ze de defensive lijn hebben. De Russen hebben ten noorden en zuiden van Soledar de hoogte, en de Russen proberen Krasna Hora aan te vallen. Ook zouden de Russen de airborne forces inzetten aldaar, niet Wagner.

Het is dus vooralsnog niet zo dat het westen van Soledar ook is omsingeld. Wel zouden de Russen volgens mij de logistiek aan kunnen vallen.

• XWB
  • Niet online
Weer een kaartje met de huidige situatie rond Bakhmut:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FmVqQSAXEAMdvV3?format=jpg&name=large
https://twitter.com/Milit...tatus/1613812979400691712

March of the Eagles

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@XWB Ik denk 'Krasna Hora', das ineens wel erg ver Tsjechië in... Zijn er twee blijkbaar :')

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-11 18:29
dr.lowtune schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:31:
[...]

Een kleine troost dan; ik vind heel het westen veel te afwachtend. Veel te angstig voor escalatie waardoor we het Russische gezwel een kans geven, terwijl het al afgehandeld had kunnen zijn.
*troll*
Daarnaast vereisen dergelijke stellingen gedegen onderbouwing, zie Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid

[ Voor 55% gewijzigd door tweakduke op 13-01-2023 14:39 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@honey ja wat denk je zelf... En dan Rusland direct aan de Poolse grens. Niemand die daarop zit te wachten.

Waar baseer je deze gedachte op?

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-11 09:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

Je reactie staat haaks op de acties die wat het westen onderneemt en klopt niet met de realiteit.

[ Voor 67% gewijzigd door tweakduke op 13-01-2023 14:41 . Reden: Quote aangepast ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-11 18:29
MikeyMan schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:41:
@honey ja wat denk je zelf... En dan Rusland direct aan de Poolse grens. Niemand die daarop zit te wachten.

Waar baseer je deze gedachte op?
*knip*
Bewijslast gaan we niet omdraaien.

[ Voor 11% gewijzigd door tweakduke op 13-01-2023 14:40 ]

• Fanta
  • Laatst online: 09:30

Fanta

FordPerformance™️

honey schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:42:
[...]

Je volgt de ontwikkelingen en het nieuws toch ook?
Zo kan je elke discussie wel dood gooien.. Jij gooit een stelling in de groep, dan is het aan jou om die te onderbouwen.. Lees even een paar posts terug, daar leg ik uit wat volgens mij de reden is van de 'trage' leveringen. Ik denk dat mijn visie een stuk dichter bij de realiteit ligt.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

• user109731
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FmVujqTWAAIsdXR?format=png&name=medium

Weer een stijging vandaag. Dat vliegtuig zal wel die Su-25 zijn die gisteren werd gemeld als neergehaald.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

honey schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:42:
[...]

Je volgt de ontwikkelingen en het nieuws toch ook?
Ja, en daaruit destilleer ik dat er etterlijke miljarden worden stukgegooid op dat verliesscenario dat je schetst.
Does not compute.

Dat er een drang is naar vertraging, dat zie ik wel. Maar een wens om te verliezen blijkt echt nergens uit.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

honey schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:40:
[...]
Ik denk zelf dat het westen hoopt dat Oekraïne snel verliest.
Ik zie niet veel basis om dat te denken.
Als dat zo was, dan zouden ze niks militairs sturen, maar alleen humanitair.

PSN

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-11 21:13

Polycom

Poes van goud

Updates over de oorlog check ik natuurlijk in dit topic maar ook via YouTube. Zeer waarschijnlijk hier al voorbij gekomen maar https://www.youtube.com/@DenysDavydov en https://www.youtube.com/@RFU vind ik erg informatief, iedere dag een video met updates. Verder zijn de reportages van de NYT over Oekraine erg sterk en indrukwekkend zoals: YouTube: Exposing the Russian Military Unit Behind a Massacre in Bucha | Visu... Als podcast heb ik nog als aanrader BNR de Wereld van Bernard Hammelburg. Hopelijk heeft er iemand wat aan.

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-11 18:31

watercoolertje

Untertitel

Je volgt dit topic toch ook of heb je niks gelezen?
Moderatie comment: Alternatieve vraag kan zijn "Dit is als informatie toch bekend?", dat is minder op de persoon.

Dan mag het duidelijk zijn dat je mening niet strookt met het merendeel van de meningen en dan kan je ons naar het nieuws verwijzen maar dat is waar wij juist de mening door hebben dat ze/we wel willen dat Oekraïne wint.
Moderatie comment: Wat ons natuurlijk niet ontslaat van het kritisch beoordelen van de strijd, van beide zijden. Propaganda leidt tot verkokering. Juist een topic als dit zou een tegenkracht kunnen en moeten zijn tegen dergelijke verkokering.

Gezien wij als NL dit jaar al 2.7x meer geld/middelen ter beschikking willen stellen voor Oekraïne, ben ik overtuigd dat dat is om Oekraïne te helpen en juist niet te ondermijnen. En dan alle zwaardere middelen waar nu over gepraat wordt spreekt ook in het verlengde daarvan.

[ Voor 25% gewijzigd door teacup op 13-01-2023 21:21 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:18
*knip* Liever in het vervolg een topic report in plaats van een reactie

[ Voor 56% gewijzigd door teacup op 13-01-2023 21:32 ]

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-11 21:13

Polycom

Poes van goud

*knip* Liever in het vervolg een topic report in plaats van een reactie

[ Voor 78% gewijzigd door teacup op 13-01-2023 21:31 ]

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:43

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

*knip* Liever niet op de persoon reageren

Je geeft zelf als redenen op dat het te lang duurt, teveel geld kost et cetera.

Maar waar haal je in hemelsnaam vandaan dat "het Westen wilt dat Oekraïne snel verliest".
Welke berichtgevingen geven jou die indruk?

Dat is één van de slechts mogelijke uitkomsten |:( en 1 die op termijn nog veel meer geld gaat kosten.

Liever in het vervolg een topic report en een reactie achterwege laten

[ Voor 20% gewijzigd door teacup op 13-01-2023 21:09 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1 ... 12 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid