“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Overigens, dat verhaal over flanken wordt nog betwijfeld. De kaartjes van Def Mon schetsen een iets ander beeld.Jerie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:27:
[...]
Dat dat zo is was gisteren laat in de avond (nu zo'n 24 uur geleden) al duidelijk nav filmpje Reporting From Ukraine. UA heeft zich in de middag van 11 Jan halsoverkop teruggetrokken uit het centrum van Soledar, richting in ieder geval West-Soledar. Als ze daar zouden blijven, zouden ze al snel omsingeld worden vanuit drie kanten. Dus dat is onlogisch. Volgens RFU hebben ze al het materiaal mee kunnen nemen, maar zijn tijdens aftocht zo'n 100 soldaten van UA gevangen genomen die dekking gaven.
Let hierbij goed op de timestamps. In de ochtend van 11 Jan was de terugtrekking mogelijk wel al begonnen, dat weet ik niet, maar zeker nog niet voltooid. Het kan dus niet zo zijn dat op dat momemt Soledar al volledig in handen van Rusland was. Op 10 Jan ook niet, al wist de NOS toen al dat Soledar was gevallen.
Soledar
— Def Mon (@DefMon3) 12 januari 2023
This is my assessment of Soledar. The situation is unclear, but I do not believe in any encirclements. This is mainly based on geolocated images and satellite images. pic.twitter.com/NL5AuhwAH5
Gestaag wordt daar veel gesloopt.user109731 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:46:
[Afbeelding]
Weer een stijging vandaag. Dat vliegtuig zal wel die Su-25 zijn die gisteren werd gemeld als neergehaald.
Om perspectief te geven: bij Operation Noble Anvil waarbij de NAVO Servie 3 maanden bombardeerde waren 1000+ (gevechts)toestellen betrokken. Die vlogen 38000 missies.
Dat hij onderhandelingen wil is gewoon dom geklep van hem.Auredium schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:31:
Ik raad iedereen voor zover het nog niet wordt gedaan om de video's van [Kings & Generals] op Youtube te bekijken betreffende Oekraïne. Je zult zien dat 'wij' (het westen) sinds een aantal maanden echt enorm veel materiaal sturen naar Oekraïne. We sturen alleen ons zwaarste materiaal niet maar we sturen wel enorm veel. Als ik een Rus was zou ik echt depressief worden van hoeveel materiaal en geld Oekraïne van het westen krijgt. Het is geen eindeloze lijst maar het is wel een enorme lijst die wat steeds langer wordt. Deels uit materiaal wat ze direct krijgen en materiaal wat in de planning staat voor de tweede helft van 2023 en 2024. Als jij een Rus bent weet je daarom alleen al dat het westen bereid is deze carrousel genaamd oorlog door zeker nog een jaar vol te houden.Voor Poetin is allang enige 'plezier' en politieke overwinning weg. Hij heeft al aangegeven open te staan voor onderhandelingen en klaagt tegen de NATO landen dat ze de oorlog nodeloos lang maken
. Dit is zonder zwaar materiaal en de belangrijkste reden is omdat hij weet dat iedere dag extra Rusland dieper het gaat in trapt.
Belangrijker is ook iets anders op de achtergrond en dit wordt in de laatste K&G video van Oekraine ook gezegd; de band tussen Rusland en China is aan het verslechteren. De wereld zt door de oorlog in recessie en China is afhankelijk van een goede globale economie om zelf economische voorspoed te hebben.
Het is in die zin ook niet handig om ons blind te staren op bijvoorbeeld Bakhmut. Als Bakhmut valt in handen van de Rus veranderd dit niets aan de slechte staat van Rusland.
Ik denk ook dat wij kritisch moeten denken of zware wapens zoals M1A1, LEO2 en F16's het conflict sneller beëindigen en of dit wellicht het politiek lastiger maakt voor Rusland op een manier wat ook voor ons lastig is. Voor ons aan de zijlijn is dit lastig te zien. Wij kijken meer naar het slagveld en minder naar de politiek.
de NATO lidstaten willen echter Rusland niet alleen economisch maar ook politiek uithollen. Waar vroeger India, China en OPEC profiteerde van dit conflict en dachten dat ze wellicht NATO konden uitspelen tegen Rusland is inmiddels ook voor deze 'grijze machten' duidelijk dat zo'n scenario niet gaat gebeuren. Uiteindelijk zal OPEC bijvoorbeeld ook druk op Rusland gaan uitoefenen en dat is wat NATO politiek wilt bereiken; Rusland een paria maken waar zelfs hun grijze vriendjes in de politiek niet meer vriendjes zijn. Helaas gaat dat ten koste van het leed op het slagveld.
IK WIL HEBBEN wat is vast heb... punt en dan is hij tevreden... lol, DeJa vu:
https://www.youtube.com/w...el=WelkomindeGeschiedenis
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ow maar dat zeg ik ook niet. Het is allang bekend dat hij wil vasthouden wat hij nu heeft. Maar hij moet toch echt eerst accepteren dat hij sowieso nog wat grond gaat verliezen wat er veroverd is door ze in Oekraïne,Hansieo schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:05:
[...]
Dat hij onderhandelingen wil is gewoon dom geklep van hem.
IK WIL HEBBEN wat is vast heb... punt en dan is hij tevreden... lol, DeJa vu:
https://www.youtube.com/w...el=WelkomindeGeschiedenis
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Mooi beeldmateriaal. Je voelt de spanning door de snelheid waarmee ze rijden en de manier waarop de mensen lopen en haastmaken. Bizar eigenlijk dat je vanaf hier beelden uit de lucht kunt zien terwijl daar iemand in die wagen vreest voor zijn leven. Ik moet zeggen dat het 40 seconden duurde voordat ik zag dat het daadwerkelijk een voertuig van het rode kruis was (of iig met een rood kruis). Dat is een nadeel van die snelheid, stof en afstand. Al verwacht ik niet dat de russen er rekening mee zouden houden als het logo wel goed te zien was. Hard rijden is het enige wat je kunt doen.XWB schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:12:
Nog wat dronebeelden rond Soledar, deze keer de evacuatie van gewonden:
[Twitter]
Rood kruis of niet, ze worden gewoon beschoten.
Een rood kruis telt echt niet voor de Russen.Zenomyscus schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:24:
[...]
Mooi beeldmateriaal. Je voelt de spanning door de snelheid waarmee ze rijden en de manier waarop de mensen lopen en haastmaken. Bizar eigenlijk dat je vanaf hier beelden uit de lucht kunt zien terwijl daar iemand in die wagen vreest voor zijn leven. Ik moet zeggen dat het 40 seconden duurde voordat ik zag dat het daadwerkelijk een voertuig van het rode kruis was (of iig met een rood kruis). Dat is een nadeel van die snelheid, stof en afstand. Al verwacht ik niet dat de russen er rekening mee zouden houden als het logo wel goed te zien was. Hard rijden is het enige wat je kunt doen.
Zie: Syrie.
Ik denk echt dat als vorig kwartaal tanks waren geleverd en vliegend materieel, en long range HIMARS, dat we een stuk verder waren inderdaad.IJzerlijm schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:11:
[...]
Dat is nogal een stelling. Hoe had dat precies er uit gezien? Stel dat er op 25 Februari 1000 Abrams en 250 F-16's aan de grens gezet worden met de sleutels er in. Wie gaat dan die besturen, ga je je getrainde bemanningen van het front halen om dan daarop een week of acht te worden getrained terwijl Rusland oprukt?
De capaciteit van Oekraine om nieuw materiaal te integreren in hun strijdkrachten is beperkt en hoeveel lui ze vrij kunnen maken om in NAVO landen te trainen en dus niet aan het front te vechten is een moeilijke keuze.
Natuurlijk had er meer kunnen worden gedaan. Zwitserland en Duitsland liggen enorm dwars, zelfs voor 100% defensieve wapens. Maar om te stellen dat het al voorbij was geweest met voldoende steun is veel te kort door de bocht. Zeker omdat daarmee ook de verantwoordelijkheid bij het Westen komt als een brandweerauto die weigert de spuit van de truck aan te zetten maar met emmertjes water bezig is. Die eenvoudige oplossing is er simpelweg niet.
Daarnaast is dit ook niet het Rode Kruis, maar een "gewone" militaire ziekenauto. Net zo tegen alle verdragen in om te bombarderen, maar minder backlash voor de Russen.Prosac schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:31:
[...]
Een rood kruis telt echt niet voor de Russen.
Zie: Syrie.
Dat is waarschijnlijk waar. Maar dan was niet 'het nu voorbij' maar zaten de frontlijnen een paar kilometer verder richting Rusland.dr.lowtune schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:06:
[...]
Ik denk echt dat als vorig kwartaal tanks waren geleverd en vliegend materieel, en long range HIMARS, dat we een stuk verder waren inderdaad.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Of door de modder was het nog hetzelfde, maar dan was er iig wel meer druk op de supply lines van de Russen geweest.IJzerlijm schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:52:
[...]
Dat is waarschijnlijk waar. Maar dan was niet 'het nu voorbij' maar zaten de frontlijnen een paar kilometer verder richting Rusland.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dit is ook in oost Soledar, de plek waar de russen al een poosje zitten:XWB schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:12:
Nog wat dronebeelden rond Soledar, deze keer de evacuatie van gewonden:
[Twitter]
Rood kruis of niet, ze worden gewoon beschoten.
https://goo.gl/maps/ghkioXuBTTQgMUJN9
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Russian Telegram channels have spread a post in which they claim that the sale of salt in Ukrainian supermarkets is limited, and this is due to the fact that Soledar, where the state-owned enterprise Artemsil is located, is no longer under the control of the Armed Forces of Ukraine.
Zo dat gaat snel, 4 maanden beschoten aan de frontlinie maakt niet uit, maar dag 1 dat Rusland het overneemt is het zout in heel Oekraine ineens op
/edit:
TLDR:
However, Artemsil suspended its operation in May 2022 year due to constant enemy shelling. This is what caused the deficit of salt at the time, which was solved through imports.
[ Voor 42% gewijzigd door YakuzA op 13-01-2023 13:48 ]
PSN
Komt ervan als je alles wat je overheid communiceert met een berg zout moet nemen. Het is daar in Rusland niet aan te slepen.YakuzA schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:39:
https://www.ukrinform.net...-shortage-in-ukraine.html
[...]
![]()
Zo dat gaat snel, 4 maanden beschoten aan de frontlinie maakt niet uit, maar dag 1 dat Rusland het overneemt is het zout in heel Oekraine ineens op
Ze proberen de verdedigingslinie stevig en gecontroleerd te houden waarbij ze eigen verliezen proberen te minimaliseren en verliezen bij de tegenstander te maximaliseren. Tevens zorgt het ervoor dat de Rusland/Wagner een behoorlijke hoeveelheid aan manschappen/middelen hier op moet in zetten die nu niet ergens anders ingezet kunnen worden. hetzelfde werd in verder noordelijk in Sevierodonetsk ook gedaan.olafmol schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:03:
Misschien heb ik het gemist hierboven, maar wat zou de reden kunnen zijn dat Ukraine zo vasthoudt aan dit plaatsje, ten koste van (ongetwijfeld) de nodige slachtoffers aan de Ukraine kant? Heeft het een specifieke strategische betekenis? (Behalve de zoutmijnen en de tunnels).
Probleem dan was dat Rusland kon roepen: zie je wel, NATO is agressief aan het uitbreiden en helpt een regime om een russisch sprekend gedeelte van het volk te onderdrukken. Daarnaast bestond het gevaar dat Rusland dan ook elders zou gaan aanvallen en/of daadwerkelijk met kernkoppen zou gaan lopen smijten.honey schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:09:
[...]
Als antwoord op de vele vragen eerder aan mij.
Dit dus.
Het Westen/NAVO had vanaf het begin al, actief troepen kunnen plaatsen in Oekraïne om een bevriend land te helpen. Zoals ik al eerder schreef hier, quote:
[...]
Met diplomatie, het titreren van wapens, ... het is als een pleister op een wond. Langzaam er aftrekken doet meer pijn dan meteen goed aanpakken.
Nu verleng je de ellende, omdat het voor iedereen net niet genoeg is. Oekraïne kan niet winnen, omdat ze de mogelijkheid en capaciteit missen. Daardoor gaan er heel veel mensen onnodig dood, veel ellende en worden gebieden onnodig verwoest tijdens de verdediging van hun land. Rusland kan ook niet meteen doorpakken, omdat ze ook veel missen en tergend langzaam zie je ontwikkelingen.
Zet de NAVO massaal in en Rusland zal zich terugtrekken. Klaar. Als Rusland al vanuit Rusland zelf rakketten blijven schieten, dan waarschuw je één keer en dan vernietig je ook deze militaire doelen. Zoals de NAVO wel doet in veel andere landen. Ja, Rusland kan met atoombommen gooien, maar de vraag is of ze dat ooit zullen durven. Rusland kan dit allemaal doen, juist omdat er weinig wordt gedaan.
Dit nog los van het kunnen verkopen aan de eigen bevolking van NATO landen dat hun landgenoten gevaar lopen/sneuvelen in het gevecht (parallel met Vietnam, Afghanistan of Irak wordt dan snel gemaakt). In het begin was het ook niet duidelijk hoe krachtig/strijdvaardig de Oekrainers (en de regering) zouden zijn.
dit gaat overigens nogal off topic en is in andere topics verder uitvoerig ter sprake gekomen
Je denkt veel te kortzichtig. Als wij in februari/maart met zijn allen (NAVO) hadden ingegrepen, had Rusland nu nog een leger, tanks, raketten, etc.honey schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:09:
[...]
Dit dus.
Het Westen/NAVO had vanaf het begin al, actief troepen kunnen plaatsen in Oekraïne om een bevriend land te helpen. Zoals ik al eerder schreef hier, quote:
[...]
Met diplomatie, het titreren van wapens, ... het is als een pleister op een wond. Langzaam er aftrekken doet meer pijn dan meteen goed aanpakken.
Nu verleng je de ellende, omdat het voor iedereen net niet genoeg is. Oekraïne kan niet winnen, omdat ze de mogelijkheid en capaciteit missen. Daardoor gaan er heel veel mensen onnodig dood, veel ellende en worden gebieden onnodig verwoest tijdens de verdediging van hun land. Rusland kan ook niet meteen doorpakken, omdat ze ook veel missen en tergend langzaam zie je ontwikkelingen.
Zet de NAVO massaal in en Rusland zal zich terugtrekken. Klaar. Als Rusland al vanuit Rusland zelf rakketten blijven schieten, dan waarschuw je één keer en dan vernietig je ook deze militaire doelen. Zoals de NAVO wel doet in veel andere landen. Ja, Rusland kan met atoombommen gooien, maar de vraag is of ze dat ooit zullen durven. Rusland kan dit allemaal doen, juist omdat er weinig wordt gedaan.
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Wel irritant hoe dit terug blijft komen dus ik link gewoon naar de eerste keer dat ik dit beantwoord had: nst6ldr in "De oorlog in Oekraïne - deel 3"migchiell schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:07:
[...]
Dus waar Duitsland die tanks zelf voor nodig denkt te hebben snap ik niet zo goed.
Trouwens, gisteren was dit volgens mij tot in den treure besproken.
[ Voor 8% gewijzigd door nst6ldr op 13-01-2023 14:17 ]
Ze houden het niet vast voor de waarde van het stadje of de zoutmijnen, maar voor de kleine strategische positionering alsmede het uitdunnen van de RF vanuit een relatief beschermde positie.olafmol schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:03:
Misschien heb ik het gemist hierboven, maar wat zou de reden kunnen zijn dat Ukraine zo vasthoudt aan dit plaatsje, ten koste van (ongetwijfeld) de nodige slachtoffers aan de Ukraine kant? Heeft het een specifieke strategische betekenis? (Behalve de zoutmijnen en de tunnels).
De UA is bezig met het versnelde op- en ombouwen van hun leger naar westerse maatstaven. Ze verbuiken nu hun "slavische" materieel om dit vervolgens om te zetten naar het moderne materiaal van de EU en VS en Zuidkorea.
Eenmaal met de westerse wapens en doctrine (de doctrine die ze de afgelopen 5 jaar erin hebben gebracht na inname van de Krim met hun eigen sausje) zijn ze in staat de russen terug te duwen. En hoe sneller hoe beter. De EU en VS vinden het heus niet erg om hun oorlogsmachine te spekken met leveranties aan de UA. De VS en de EU meteen af van hun oude en surplus materiaal...)
Oftewel vertragen vertragen vertragen. En de UA kennende zullen ze een buitenkansje niet laten liggen. Zou het ,wel mooi vinden als het flink vriest ze nog ergens een konijn uit de hoge hoed toveren
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Ik ben geen militair, dus excuses alvast voor mogelijke domme vragen:wowly schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:19:
[...]
Ze houden het niet vast voor de waarde van het stadje of de zoutmijnen, maar voor de kleine strategische positionering alsmede het uitdunnen van de RF vanuit een relatief beschermde positie.
De UA is bezig met het versnelde op- en ombouwen van hun leger naar westerse maatstaven. Ze verbuiken nu hun "slavische" materieel om dit vervolgens om te zetten naar het moderne materiaal van de EU en VS en Zuidkorea.
Eenmaal met de westerse wapens en doctrine (de doctrine die ze de afgelopen 5 jaar erin hebben gebracht na inname van de Krim met hun eigen sausje) zijn ze in staat de russen terug te duwen. En hoe sneller hoe beter. De EU en VS vinden het heus niet erg om hun oorlogsmachine te spekken met leveranties aan de UA. De VS en de EU meteen af van hun oude en surplus materiaal...)
Oftewel vertragen vertragen vertragen. En de UA kennende zullen ze een buitenkansje niet laten liggen. Zou het ,wel mooi vinden als het flink vriest ze nog ergens een konijn uit de hoge hoed toverenBv Melitopol?
Wat betekent “kleine strategische positionering” precies in dit specifieke geval?
En zijn er ook cijfers bekend van het aantal Ukrainse gedode militairen in dit plaatsje die onderbouwen dat het “relatief beschermd” is?
Bvd.
Wagner wil bakhmut en seledar, en als ze dat gaat lukken. Wat wil Wagner nog verder pakken? Wagner gaat zich daar dan ingraven en tegen de russen zeggen ga nu zelf maar iets veroveren.
UA laat uiteindelijk bakhmut/wagner totaal links liggen. En gaat zich focussen zuid oekraine en noordoost ukraine.[\speculatiemodus]
Bachmoet is de poort naar de hele Donbass. Hierna kunnen ze door naar Kramatorsk en Sloviansk plus het zou de bevoorrading voor Oekraine lastig maken. Dit is geen willekeurig dorpje waar duizenden levens voor worden gegeven…Aragnut schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:09:
[...]
Ze proberen de verdedigingslinie stevig en gecontroleerd te houden waarbij ze eigen verliezen proberen te minimaliseren en verliezen bij de tegenstander te maximaliseren. Tevens zorgt het ervoor dat de Rusland/Wagner een behoorlijke hoeveelheid aan manschappen/middelen hier op moet in zetten die nu niet ergens anders ingezet kunnen worden. hetzelfde werd in verder noordelijk in Sevierodonetsk ook gedaan.
Wagner doet dit puur om creditjes te scoren, zodat ze straks het leger aan de kant kunnen schuiven (die kunnen toch niks, wij wel) en Prigo op de troon kunnen zetten. Ik betwijfel of ze stoppen als ze iets veroverd hebben, dat lijkt bij Russen en gokverslaafden alleen maar aan te zetten om meer te proberen.Bloodclot schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:30:
[Speculatiemodus]Wagner linkt als enige axis leger progressie te bieden, lijkt er ook op dat ze vlaggen van Wagner gebruiken voor overwinning ipv de Russische vlag. De relatie van wagner en de russen lijkt interresant om in de gaten te houden.
Wagner wil bakhmut en seledar, en als ze dat gaat lukken. Wat wil Wagner nog verder pakken? Wagner gaat zich daar dan ingraven en tegen de russen zeggen ga nu zelf maar iets veroveren.
UA laat uiteindelijk bakhmut/wagner totaal links liggen. En gaat zich focussen zuid oekraine en noordoost ukraine.[\speculatiemodus]
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Sloviansk is in 2014 door Oekraine terug "veroverd" van de separatisten, en hierna zijn de verdediging linies bij zowel Sloviansk als Kramatorsk flink uitgebouwd. Deze steden worden vaker aangehaald als bolwerken van Oekrainse leger. Toen Rusland nog controle had over Lyman en Izium was Bakhmut nog van strategisch belang om druk te kunnen zetten op deze twee plaatsen. Echter is dit nut, door verschillende tegenaanvallen van Oekraine, redelijk uitgespeeld. Wat een grotere rol speelt is dat Wagner de opdracht is gegeven toentertijd om Bakhmut in te nemen en zijn zij verwikkeld met een machtsstrijd met het reguliere Russische leger om aanzien en voorraden. Met deze stad willen ze laten zien dat zij wel hun doelen kunnen bereiken.Johan Bogle schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:30:
[...]
Bachmoet is de poort naar de hele Donbass. Hierna kunnen ze door naar Kramatorsk en Sloviansk plus het zou de bevoorrading voor Oekraine lastig maken. Dit is geen willekeurig dorpje waar duizenden levens voor worden gegeven…
En waarom denk jij dan dat Oekraine bereid was hier zoveel levens op te offeren? Om Wagner dwars te zitten? Er lijkt toch echt nog altijd een zwaar strategisch belang te zijn anders doe je dat niet.Aragnut schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:41:
[...]
Sloviansk is in 2014 door Oekraine terug "veroverd" van de separatisten, en hierna zijn de verdediging linies bij zowel Sloviansk als Kramatorsk flink uitgebouwd. Deze steden worden vaker aangehaald als bolwerken van Oekrainse leger. Toen Rusland nog controle had over Lyman en Izium was Bakhmut nog van strategisch belang om druk te kunnen zetten op deze twee plaatsen. Echter is dit nut, door verschillende tegenaanvallen van Oekraine, redelijk uitgespeeld. Wat een grotere rol speelt is dat Wagner de opdracht is gegeven toentertijd om Bakhmut in te nemen en zijn zij verwikkeld met een machtsstrijd met het reguliere Russische leger om aanzien en voorraden. Met deze stad willen ze laten zien dat zij wel hun doelen kunnen bereiken.
Het aantal mensen dat onnodig nu sterft is een fractie van wat er zou sterven in een totale NAVO-Rusland oorlog. Want dat is wat jouw voorstel is.honey schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:09:
[...]
Dit dus.
[...]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Het is redelijk onbekend hoe groot de verliezen aan de Oekrainse zijde zijn, wel is bekend dat de Russen/Wagner in grote getale mensen in de strijd gooien (er gaan op internet ook genoeg onsmakelijke beelden rond van met lijken bezaaide gebieden). Tevens zal Oekraine ergens verdediging moeten voeren, en op deze plekken hebben ze de verdediging goed opgebouwd.Johan Bogle schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:46:
[...]
En waarom denk jij dan dat Oekraine bereid was hier zoveel levens op te offeren? Om Wagner dwars te zitten? Er lijkt toch echt nog altijd een zwaar strategisch belang te zijn anders doe je dat niet.
Het Oekrainse leger zal, als het vasthouden van de positities niet meer rendabel is, terug vallen op de volgende lijn van verdediging met als doel zo veel mogelijk te blokkeren cq. kapot te laten gaan van de tegenstander met zo min mogelijk eigen verliezen.
Er gingen op een gegeven moment cijfers rond dat de verhouding tussen verliezen rondom Bakhmut rond de 1 op 8 was, maar deze zijn, omdat onafhankelijke getallen missen, niet te toetsen.
Strategisch relatief minder belangrijk. Een stad als Kremina of Melitopol zijn van groot belang. Deze in handen hebben geeft erg veel optie’s. Soledar zou mogelijk interessant zijn als toegang tot Bahkmut.olafmol schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:24:
[...]
Ik ben geen militair, dus excuses alvast voor mogelijke domme vragen:
Wat betekent “kleine strategische positionering” precies in dit specifieke geval?
En zijn er ook cijfers bekend van het aantal Ukrainse gedode militairen in dit plaatsje die onderbouwen dat het “relatief beschermd” is?
Bvd.
Melitopol geeft echter het gehele zuiden in bereik, hoewel het ook gevaren met zich meebrengt (insluiting)
Overigens ben ik zeker geen pro in militaire strategie hahaha, maar ik volg graag langs de zijlijn de strategische overwegingen van anderen (leunstoelgeneraal dus…)
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Wagner heeft heel wat mensenlevens in Soledar 'geinvesteerd' en nu komt het MoD juist met een verklaring dat ze de 'bevrijding' van Soledar opeisen.
Dat vindt Prigozhin natuurlijk niet zo leuk, en roept dat ze de overwinning van hem stelen.
Laat maar lekker rommelen zo!
* bloody zet de popcorn vast klaar.
Huurlingenbaas Prigozjin van de 'muzikanten' bij Wagner escaleert kritiek op Moskou en beschuldigt officiële legerleiding ervan de "zege in Soledar te willen stelen". Volgens Prigozjin is Wagner de enige winnaar en zal het daarvoor betaald moeten worden.https://t.co/RMUTfEDVsG
— Hubert Smeets (@hubertsmeets) 13 januari 2023
en https://www.rbc.ru/politi.../63c1501f9a7947704ab114b8
Girkin verwoordt het weer mooi, in zijn bloemrijk taalgebruik (lang stukje, wel lezenswaardig!):
Dus, er lijkt idd ingegrepen doordat Wagner teveel macht / praatjes dreigde te krijgen. Het is de vraag of 'Prigogine' (Prigozhin) dit allemaal zomaar accepteert.Bij de zgn. De "stilte" van de heer Prigogine bevat echter een zeer luide toespeling op de "schommelende boot". Ja, en de verklaring van de heer Troshev (die in dienst is van Prigogine) had nauwelijks kunnen worden gehoord zonder de toestemming van de "baas".
Op het eerste gezicht van het meest acute conflict tussen het 'officiële ministerie van Defensie' en het 'onofficiële leger'. Integendeel, tussen hun leiderschap. Een conflict tijdens een oorlog is volkomen onaanvaardbaar.
Bij gebrek aan sympathie voor beide kanten van het conflict (zowel voor de leiding van het RF-ministerie van Defensie als voor het managementteam van PMC "Wagner"), durf ik te geloven dat deze verergering wordt veroorzaakt door de dreiging die ontstond om " Wagner" van de nieuwe commandant van de operatie - "trouwe shoigushnik" Gerasimov.
Het hoofd van de NGSH (die Prigozhin bovendien persoonlijk bekritiseerde) wordt duidelijk naar een nieuwe plek gestuurd met één hoofddoel: "het front beëindigen" in relatie tot de Plywood Marshal, die floreert aan het front. Op korte termijn, zoals ik het zie, zal Shoigu (door de handen van Gerasimov) "doorlopen" om volledige ondergeschiktheid van de PMC-eenheden van het Ministerie van Defensie te bereiken - tot aan de ontbinding van de Wagner-eenheden en de overdracht van personeel / wapens naar hun eigen structuren (bijvoorbeeld de al lang bestaande "handmatige" PMC "Patriot"). Met de verwijdering van al diegenen die Shoigu en Gerasimov persoonlijk beschouwen als "vijandig" voor zichzelf en gevaarlijk (dit is voor Shoigu persoonlijk) in termen van concurrentie op binnenlands politiek gebied.
En nu - het laatste woord voor de president. Poetin zou (zoals hij wil) als arbiter moeten optreden. Als de situatie niet verandert en "Wagner" zijn gezag behoudt, dan is er ingegrepen. Zo niet... Prigozhin zal niet alleen uit het leger worden gegooid, maar ook uit het politieke veld (want zonder zijn privéleger is hij niemand en is er geen manier om hem te bellen). En - op zijn beurt - zal dit een sterke versterking van de positie van Shoigu zelf betekenen (wat ook velen in Staraya Ploshchad en Poetin's entourage waarschijnlijk niet zal bevallen).
Als we ons losmaken van de geheime politieke intriges van de Kremlin-reptielen, dan zou de meest normale uitweg uit de huidige situatie (logisch van alle kanten) zijn om Poetin persoonlijk als de opperbevelhebber te accepteren. En dan zouden beide partijen van het conflict "op gelijke voet" voor hem blijven, als opperbevelhebber. De president ontwijkt echter al bijna 11 maanden koppig de persoonlijke verantwoordelijkheid voor de acties van de troepen in de oorlog (en niet tevergeefs - op de een of andere manier "niet veel" met de overwinningen van de troepen). Maar nu zal hij nog steeds een keuze moeten maken: Prigozhin laten "verslinden", of Shoigu een harde slag toebrengen, of de zaak zelf op zich nemen.
Als hij nog steeds in staat is tot een van die dingen, natuurlijk...
[ Voor 77% gewijzigd door bloody op 13-01-2023 17:35 ]
nope
Maar de russen hebben ook veel meer manschappen he, hebben net 300k man extra erbij gekregen dat kan oekraine niet doen, zijn weliswaar amper getraind maar die gooien ze misschien wel lekker vooraan in de frontlinies als kanonvoer. Die paar doden interesseert ze volgens mij helemaal niks, zolang ze maar extra grondgebied erbij krijgen.Aragnut schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:53:
[...]
Het is redelijk onbekend hoe groot de verliezen aan de Oekrainse zijde zijn, wel is bekend dat de Russen/Wagner in grote getale mensen in de strijd gooien (er gaan op internet ook genoeg onsmakelijke beelden rond van met lijken bezaaide gebieden). Tevens zal Oekraine ergens verdediging moeten voeren, en op deze plekken hebben ze de verdediging goed opgebouwd.
Het Oekrainse leger zal, als het vasthouden van de positities niet meer rendabel is, terug vallen op de volgende lijn van verdediging met als doel zo veel mogelijk te blokkeren cq. kapot te laten gaan van de tegenstander met zo min mogelijk eigen verliezen.
Er gingen op een gegeven moment cijfers rond dat de verhouding tussen verliezen rondom Bakhmut rond de 1 op 8 was, maar deze zijn, omdat onafhankelijke getallen missen, niet te toetsen.
Playstation 5
dat lijkt inderdaad de tactiek te zijn geweest. Hele groepen aan mobiks (of uit de gevangenis gerekruteerden) in groepjes van 10-12 naar voren sturen en op een zwak punt de pro's er bij schuiven met een riskante push op het centrum van Soledar, vooralsnog kunnen ze aan de aantallen komen. Wel zal er steeds minder te halen zijn uit het achterland (of bij bijvoorbeeld de Kardyrov), en de jonge mannen in de grote steden zullen potentieel een stuk meer problemen geven. De Oekrainse filmpjes halen ook vaker aan dat zij wel geven om hun mensen en dus niet achtingsloos de dood in willen sturen. Maar als je ziet wat de schattingen zijn van de verliezen om zo'n kleine stad in te nemen kun je redelijk extrapoleren dat dat niet gaat werken voor de grotere plekken.Stylze schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:18:
[...]
Maar de russen hebben ook veel meer manschappen he, hebben net 300k man extra erbij gekregen dat kan oekraine niet doen, zijn weliswaar amper getraind maar die gooien ze misschien wel lekker vooraan in de frontlinies als kanonvoer. Die paar doden interesseert ze volgens mij helemaal niks, zolang ze maar extra grondgebied erbij krijgen.
Vervolgens gaan ze weer lekker tegen elkaar te keer zoals Bloody aan geeft.
[ Voor 6% gewijzigd door Aragnut op 13-01-2023 16:25 ]
van die 300k is schijnbaar maar de helft naar het front verstuurd, de andere helft heeft andere taken gekregen.Stylze schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:18:
[...]
Maar de russen hebben ook veel meer manschappen he, hebben net 300k man extra erbij gekregen dat kan oekraine niet doen, zijn weliswaar amper getraind maar die gooien ze misschien wel lekker vooraan in de frontlinies als kanonvoer. Die paar doden interesseert ze volgens mij helemaal niks, zolang ze maar extra grondgebied erbij krijgen.
PSN
⚡🇬🇧🇺🇦 UK will announce the transfer of #Challenger2 tanks to #Ukraine on January 16, - The Guardian.#Ukraine️ #Ukrainian #Ukraina #UkraineRussiaWar #UkraineWillWin #UkrainianArmy #Ukrainians #ukrainecounteroffensive #UkraineFrontLines pic.twitter.com/rinpwEi74W
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 13 januari 2023
Zal eens kijken of ik de guardian source kan vinden.
Weet niet of dit weer een hearsay verdraaide quote/wensdenken is etc
kan zo snel alleen deze vinden:
https://www.theguardian.c...-tanks-to-help-war-effort
//een paar korreltjes zout erbij vermoed ik dus.
[ Voor 81% gewijzigd door YakuzA op 13-01-2023 17:07 ]
PSN
Maar kanonnenvoer werkt maar matig. Het is nog steeds afhankelijk van inzet en die is niet verdedigend, dat probeert de Russische propaganda er soms wel min of meer van te maken (verdedigen tegen nazi's, NAVO en wat al niet meer). Maar bij de meeste ingezette Russische soldaten zal dat ook ondanks een goeie slok wodka nog steeds niet echt zo voelen. En als je dan een paar meter grond wint al stappend over al je voorgangers, dat motiveert nog steeds niet zo als hooguit een paar meter verliezen terwijl je huis, haard en geliefden tracht te verdedigen voor je gevoel. Ondanks dat het voor hen ook zwaar is, want (bijna) niemand maait voor z'n lol mensen neer, waarvan je kunt twijfelen waarom ze dat doen.Stylze schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:18:
[...]
Dus het kan de (leger)leiding misschien niet interesseren, dus ze doen het, maar dat is tegelijk de kern van hun problemen. En dat is iets eigenlijk intrinsiek onoplosbaar voor ze.
Toch blijf ik hier zéér grote twijfels bij hebben.YakuzA schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:32:
[...]
van die 300k is schijnbaar maar de helft naar het front verstuurd, de andere helft heeft andere taken gekregen.
Als je kijkt naar https://www.minusrus.com/en
Gewonden: 342.390 vs doden 114.130
Je kan zeggen dat niet alle gewonden volledig definitief buiten strijd zijn maar ik zou oorlogswonden toch niet onderschatten. Persoonlijke gok toch echt 50%+ van die gewonden die je echt kan afschrijven hoor.
Als je dan ziet dat doden en gewonden samen ~tegen de 3000 per dag aan schurkt gaat het heel snel met die mobiks van golf 1 en denk ik dat Oekraïne volledig gelijk heeft met de op handen zijnde stille mobilisatiegolf 2.
En dan echt uit noodzaak vanuit Rusland.
God does not play dice
Zeker werkt het matig. Maar het werkt... Dat is wat telt voor de Russische legerleiding.gekkie schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:59:
[...]
Maar kanonnenvoer werkt maar matig. Het is nog steeds afhankelijk van inzet en die is niet verdedigend, dat probeert de Russische propaganda er soms wel min of meer van te maken (verdedigen tegen nazi's, NAVO en wat al niet meer). Maar bij de meeste ingezette Russische soldaten zal dat ook ondanks een goeie slok wodka nog steeds niet echt zo voelen. En als je dan een paar meter grond wint al stappend over al je voorgangers, dat motiveert nog steeds niet zo als hooguit een paar meter verliezen terwijl je huis, haard en geliefden tracht te verdedigen voor je gevoel. Ondanks dat het voor hen ook zwaar is, want (bijna) niemand maait voor z'n lol mensen neer, waarvan je kunt twijfelen waarom ze dat doen.
Dus het kan de (leger)leiding misschien niet interesseren, dus ze doen het, maar dat is tegelijk de kern van hun problemen. En dat is iets eigenlijk intrinsiek onoplosbaar voor ze.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Nouja het werkt zodanig matig dat ze mede daar door ook nog steeds het nodige materieel blijven verliezen, waar de (bruikbare) voorraad toch wat minder van is. En van echt onder de voet lopen (vorm van Blitzkrieg) en daar door min of meer het originele doel van overrompelen en administratief de boel overnemen, lijkt ook nu wederom geen sprake van. Paar kilometer je frontlinie opgeschoven over de breedte van een paar km en een zoutmijn nog niet eens wat echt strategisch, joepie.Garyu schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:49:
[...]
Zeker werkt het matig. Maar het werkt... Dat is wat telt voor de Russische legerleiding.
Ik betwijfel of rusland die 1 tot 3 ratio heeft van doden tot gewonden.-AzErTy- schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:39:
[...]
Toch blijf ik hier zéér grote twijfels bij hebben.
Als je kijkt naar https://www.minusrus.com/en
Gewonden: 342.390 vs doden 114.130
Je kan zeggen dat niet alle gewonden volledig definitief buiten strijd zijn maar ik zou oorlogswonden toch niet onderschatten. Persoonlijke gok toch echt 50%+ van die gewonden die je echt kan afschrijven hoor.
Als je dan ziet dat doden en gewonden samen ~tegen de 3000 per dag aan schurkt gaat het heel snel met die mobiks van golf 1 en denk ik dat Oekraïne volledig gelijk heeft met de op handen zijnde stille mobilisatiegolf 2.
Gezien hun orders en strategie zou die een stuk dichter bij de 1 tot 2 verhouding kunnen zijn.
PSN
De originele tweet:
De overwinning van Oekraïne is niet langer vanzelfsprekend, wat velen dachten. Dus is het nu tijd om na te denken hoe het verder moet. Meer wapens? Onderhandelen? @trouw https://t.co/bKiv3NyB0f
— rob de wijk (@robdewijk) 13 januari 2023
En daar kwamen nog al wat reacties op, dus Rob zelf reageert ook maar even:
Grappig die reacties. Toen ik maanden geleden twijfelde over de vraag of Oekraïne kon winnen, werd ik hard aangepakt. Nu word ik hard aangepakt omdat ‘iedereen’ allang wist dat een overwinning niet vanzelfsprekend is. https://t.co/BpXkRRlbaW
Eén van de (naar mijn mening) reacties die redelijk spot on is:
U wordt 'aangepakt' omdat u keer op keer standpunten en argumenten verdraait. Juist omdat een Oekraïense overwinning niet vanzelfsprekend is, pleiten velen al veel langer voor meer steun. Terwijl u angst bleef zaaien over Russische "escalatie" die nooit kwam.
— Sytze Veenstra (@SytzeVeenstra) 13 januari 2023
En Rob’s reply …. 😂
Hou toch op met je onzin.
Dat betekent, stam + t .
Kweenie, maar het plaatsen van onlogische/onnavolgbare gevolgtrekkingen is volgens mij hier 'not done'. En ik dacht dat een tijdje terug er een ongeschreven regel was geaccepteerd: "Gij zult nimmer RdW hier citeren"Apache4u schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:00:
Oh en in de serie RdW vs weldenkende mensen op twitter vandaag weer een leuke aflevering:
De originele tweet:
[Embed]
En daar kwamen nog al wat reacties op, dus Rob zelf reageert ook maar even:
[Embed]
Eén van de (naar mijn mening) reacties die redelijk spot on is:
[Embed]
En Rob’s reply …. 😂
[Embed]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Bron: LiveUAmap
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik heb ooit gesuggereerd dat RdW thuishoort in de topic warning in de buurt van Russia Today.Yaksa schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:10:
[...]
Kweenie, maar het plaatsen van onlogische/onnavolgbare gevolgtrekkingen is volgens mij hier 'not done'. En ik dacht dat een tijdje terug er een ongeschreven regel was geaccepteerd: "Gij zult nimmer RdW hier citeren"
Dat durfde men toch niet aan.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Het zou wat mij betreft terecht zijn. Ook hier suggereert hij dus eigenlijk weer gewoon "zouden ze niet moeten onderhandelen?"asing schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:35:
[...]
Ik heb ooit gesuggereerd dat RdW thuishoort in de topic warning in de buurt van Russia Today.
Dat durfde men toch niet aan.
Maar Rusland wil helemaal niet onderhandelen, alleen dingen eisen waarop ze nooit recht hebben gehad en vervolgens in ruil gedane beloften verbreken, zoals al vaak in dit topic uitgelegd. Er kan dus helemaal geen sprake zijn van onderhandelen.
The initial Russian MoD briefing on Soledar emphasized the role played by the Air Force, artillery, air defenses, VDV, and EW, but made no explicit mention of Wagner. But a second statement released later mentioned Wagner's role.https://t.co/WCEFuPZ34Xhttps://t.co/TMy0EOLj2T pic.twitter.com/Rq3ivgx7Q0
— Rob Lee (@RALee85) 13 januari 2023
PSN
Prigozhin die met zijn Wagner privé leger duizenden ex-gevangen als kanonnenvoer gebruikt en in de pers de legerleiding (Gerasimov) en Minister van Defensie aan de schandpaal nagelt. De Minister van Defensie (Shoigu) die ook een privé leger heeft (Patriot) maar Wagner het vuile werk laat opknappen om vervolgens de successen op te eisen. Naast de strijd in Ukraine zagen Shoigu en Gerasimov aan de stoelpoten van Prigozhin en proberen Wagner van hem af te pakken om toe te voegen aan Patriot of de Russische krijgsmacht.
Het is één groot moeras…
Hoe betekent dit dat UA ‘ook kan verliezen’?
Ik probeer te begrijpen hoe het brein van sommige mensen cq ‘experts’ werkt. Als je dit extrapoleert gaan er miljoenen mensen dood en hebben ze alsnog niet het gehele oosten van UA ingenomen. Het rendement van deze acties is enorm laag.
Enige wat dan werkt is erop gokken dat je meer vlees voor in de blender hebt dan dat de blender aan blijft kunnen. Maar die oorlogsmachine is nog altijd op gang aan het komen.
Zekerheid hebben we niet maar ik begrijp de redenatie met regelmaat niet - los van het terugkerende ‘je moet onderhandelen met de partij die 100% van de tijd zich niet aan de afspraken houdt’.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik ga deze oude bekende weer even uit het stof halen:YakuzA schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:51:
De powerplay binnen de Russische top gaat goed:
[Embed]
Het leger is één van de keys van de dictator. Putin heeft de steun van het leger nodig om in het zadel te blijven. Wat je nu ziet gebeuren is dat er hard aan de stoelpoten wordt gezaagd en de "Key" zou wel eens kunnen overlopen naar Prigozhin.
Het potje powerplay kan 3 uitkomsten hebben. Een soort patstelling waarbij alles blijft zoals het is, een coup door Wagner of Prigozhin valt uit een raam.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Omdat Oekraïne ook heel veel mensen aan het verliezen is? Ja hopelijk een stuk minder dan Rusland, maar ze hebben er ook een stuk minder om mee te beginnen. Het is ook geen vanzelfsprekendheid dat Oekraïne overal een vergelijkbare verdediging kan optuigen.NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:23:
Maar wacht even: Rusland mobiliseert 300.000 mensen en na een maand of 4 hebben ze mogelijk een deel van een plaats van 10.000 inwoners ingenomen maar ook tienduizenden mensen de dood in gejaagd?
Ik probeer te begrijpen hoe het brein van sommige mensen cq ‘experts’ werkt. Als je dit extrapoleert gaan er miljoenen mensen dood en hebben ze alsnog niet het gehele oosten van UA ingenomen. Het rendement van deze acties is enorm laag.
Enige wat dan werkt is erop gokken dat je meer vlees voor in de blender hebt dan dat de blender aan blijft kunnen. Maar die oorlogsmachine is nog altijd op gang aan het komen.
Zekerheid hebben we niet maar ik begrijp de redenatie met regelmaat niet - los van het terugkerende ‘je moet onderhandelen met de partij die 100% van de tijd zich niet aan de afspraken houdt’.
En dan kom je ook nog eens op een definitie kwestie uit. Imo kan Rusland deze oorlog niet meer 'winnen'. Wat ze ook nog aan grondgebied winnen, dat staat in geen verhouding tot de kosten. Maar dat betekend helaas niet dat Oekraïne wel van een winst verzekerd is. Want dat is het debiele hier: er zijn geen winnaars.
Ah, maar breid het rijtje uit.asing schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:38:
[...]
Ik ga deze oude bekende weer even uit het stof halen:
[YouTube: The Rules for Rulers]
Het leger is één van de keys van de dictator. Putin heeft de steun van het leger nodig om in het zadel te blijven. Wat je nu ziet gebeuren is dat er hard aan de stoelpoten wordt gezaagd en de "Key" zou wel eens kunnen overlopen naar Prigozhin.
Het potje powerplay kan 3 uitkomsten hebben. Een soort patstelling waarbij alles blijft zoals het is, een coup door Wagner of Prigozhin valt uit een raam.
1 van de peilers is economie naast leger en geld. Met alle gevallen van spontane zelfdoding. (aka uit het raam vallen) blijft er mee over voor minder en minder kans op protest vanuit die hoek. Voor nu.
Ach de cynische mij denkt dan: het geeft vast een ticket voor de talkshows voor de kant van het "tegengeluid", voor al die hippe "mini-debatjes" aldaar.NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:23:
Maar wacht even: Rusland mobiliseert 300.000 mensen en na een maand of 4 hebben ze mogelijk een deel van een plaats van 10.000 inwoners ingenomen maar ook tienduizenden mensen de dood in gejaagd?
Er is niet meer maar minder geld. Oorlog voeren kost uiteraard heel veel geld, en dat werd betaald met inkomsten uit olie en gas export. We weten allemaal wat daarmee gebeurd is en de Russische staat draait op dit moment zwaar verlies. Dus Putin heeft alleen een lege ruif voor zijn keys.D-dark schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:44:
[...]
Ah, maar breid het rijtje uit.
1 van de peilers is economie naast leger en geld. Met alle gevallen van spontane zelfdoding. (aka uit het raam vallen) blijft er mee over voor minder en minder kans op protest vanuit die hoek. Voor nu.
Al met al komt het Putin niet goed uit dat Wagner succes heeft waar de rest van het leger nergens komt of zich moet terugtrekken.
Eens, na de eerste schoten was dat een gegeven: er zijn geen winnaars. Wat ik meer bedoel is dat ik de motieven van mensen niet begrijp om hun analyses te blijven baseren op wat hun overtuiging is meer dan wat de realiteit is zover we die vast kunnen stellen.Sissors schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:42:
[...]
Omdat Oekraïne ook heel veel mensen aan het verliezen is? Ja hopelijk een stuk minder dan Rusland, maar ze hebben er ook een stuk minder om mee te beginnen. Het is ook geen vanzelfsprekendheid dat Oekraïne overal een vergelijkbare verdediging kan optuigen.
En dan kom je ook nog eens op een definitie kwestie uit. Imo kan Rusland deze oorlog niet meer 'winnen'. Wat ze ook nog aan grondgebied winnen, dat staat in geen verhouding tot de kosten. Maar dat betekend helaas niet dat Oekraïne wel van een winst verzekerd is. Want dat is het debiele hier: er zijn geen winnaars.
Maargoed, ieder z’n ding - de een wordt alleen luider gehoord of krijgt een groter podium dan de ander.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Klopt.asing schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:59:
[...]
Er is niet meer maar minder geld. Oorlog voeren kost uiteraard heel veel geld, en dat werd betaald met inkomsten uit olie en gas export. We weten allemaal wat daarmee gebeurd is en de Russische staat draait op dit moment zwaar verlies. Dus Putin heeft alleen een lege ruif voor zijn keys.
Al met al komt het Putin niet goed uit dat Wagner succes heeft waar de rest van het leger nergens komt of zich moet terugtrekken.
Maar Rusland was op een gegeven moment tussen een arm land en een ontwikkeld land in.
En een welvarende bevolking (grote steden) levert meer inkomsten op. Vul die aan met natuurlijke rijkdommen en je kan behoorlijk wat keys betalen.
Nu krijg je de transitie naar een dictatorschap en daarin is meer leger benodigd en ook als gevolg minder inkomsten uit natuurlijke bronnen. Om van de belangijkste keys de inkomsten op pijl te houden moet je die dus verminderen om hun rijkdom te herverdelen.
De macht verschuift naar het leger. Om te voorkomen dat 1 van de legeronderdelen te machtig wordt zorg je ervoor dat er meerdere zijn. Wagner heeft nu wel succes maar betaald daar ook de hoofdprijs voor. Dat kunnen ze ook niet altelang volhouden. Het goedgelovige volk uit de gevangenissen is al op.
Objectieve samenvatting van afgelopen 11 maanden door oberst Marcus Reisner van het Oostenrijkse leger.
Ik zeg objectief maar je mag ook lezen scherp want hij heeft de nodige zelfkritiek (op het Westen). Daarom denk ik dat het filmpje sommigen alhier zal aanspreken.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dat klinkt heel moreel verheven maar ik ben daar kritisch over. Je relativeert of iets goed of slecht is dus danig dat je standpunt leeg blijft. Dit is zoiets als zeggen dat je tegen pijn en leed bent. Dikke duh wie niet.NiGeLaToR schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 00:05:
[...]
Eens, na de eerste schoten was dat een gegeven: er zijn geen winnaars. Wat ik meer bedoel is dat ik de motieven van mensen niet begrijp om hun analyses te blijven baseren op wat hun overtuiging is meer dan wat de realiteit is zover we die vast kunnen stellen.
Maargoed, ieder z’n ding - de een wordt alleen luider gehoord of krijgt een groter podium dan de ander.
Als je een standpunt durft in te nemen en blij bent met een overwinning of weerstand van Oekraïne sluit dat niet uit dat je geen waarde hecht aan mensen levens. Oekraïne is aan het overleven en heeft al veel gewonnen en is in het opzicht dat ze tot dus ver hun zelfstandigheid als natie hebben weten te behouden ten opzichte van een vijandige overmacht de winnaar. Juist dank zij dat ze hun bloed willen vergieten voor hun vrijheid. Relativistische moraliteit met dit soort uit spraken vind ik leeg. Ja in een ideale wereld vergiet je geen bloed maar als iemand je met groot geschut van de kaart wil vegen is gewoon niet meer relevant en een te makkelijke uitspraak om in deze context te zeggen. Het bloedvergieten vanuit Oekraïne is niet terecht maar was nooit gebeurd zonder invasie.
Als laatste in elke oorlog is er uiteindelijk een overwinnaar ondanks het leed.
Ging over Vr 13 Jan. De Oekraïners houden stand in de twee dorpjes ten noorden en zuiden van het westen van West-Soledar. De derde meest westelijke zoutmijn is in handen van UA. Het westelijke deel van Soledar is in handen van UA, de Russen komen er niet doorheen. De Russen zitten in crossfire als ze proberen door te stoten. De spoorweg is ook nog steeds stevig in handen. Er is dus eigenlijk vooralsnog geen reden tot paniek, en een ieder die zegt dat Rusland Soledar volledig in handen heeft praat onzin. Grotendeels, jazeker. Maar volledig, njet. De tactische terugtrekking van UA is dus ondanks de 100 krijgsgevangenen geslaagd en heeft zo te zien niet het gevolg van een grote doorbraak gehad. En dat is heel goed nieuws, we mogen weer wat positiever zijn wat mij betreft.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
een treffende spreuk
Mag je dan bewijzen.pro_6or schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 01:20:
Dit account is altijd een leuke morale boost maar is niet al te realistisch in zijn inschattingen.
Het verschilt niet wezenlijk van liveuamap.com (ik zou zelfs stellen dat liveuamap.com een positiever (voor UA) beeld laat zien qua omgeving Soledar).
Dat de Russen door waren gebroken, dat er flanking dreigde, dat men moest acteren had hij ook gelijk in.
[ Voor 1% gewijzigd door Jerie op 14-01-2023 02:39 . Reden: verduidelijking pov ]
Wat een vreselijk artikel zeg. Alles wat de Russen doen wordt opgehemeld, de inname van een klein plaatsje opent opeens de weg naar de complete Donbas, het verlies van Kherson was "militair verstandig", etc. Het leest erg als "ha ik had toch gelijk, ze maken geen kans en kunnen maar beter onderhandelen". Als Oekraïne naar hem had geluisterd hadden ze vorig jaar hun halve land afgestaan en kwamen de Russen dit jaar terug voor de rest.Apache4u schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:00:
Oh en in de serie RdW vs weldenkende mensen op twitter vandaag weer een leuke aflevering:
De originele tweet:
[Embed]
De conclusie verbaast ook niets:
Laten we deze beslissing anders gewoon bij Oekraïne neerleggen in plaats van dat wij dit voor hen gaan bepalen.Het dwingt de westerse leiders nu na te denken hoe deze oorlog snel kan worden beëindigd.
Begrijp ik het goed dat er dan tot 1 miljoen mensen opgeroepen kunnen worden als dat de max is in de geheime paragraaf?-AzErTy- schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:39:
[...]
En is het dan opgeroepen vs op komen dagen of kun je dan weer anderen oproepen?
https://www.demorgen.be/s...roept-vragen-op~b31817f3/
https://www.consultancy.n...-leger-20-miljard-per-dag
Betalen werkgevers het loon door van gemobiliseerden?
Stel 20 miljard per dag, dan praten we al over 700 miljard euro.
Of zou er bezuinigd worden en krijgt de Wagner groep alleen betaald bij resultaat?
Ik lees ook berichten dat de gemobiliseerden uberhaupt geen soldij (meer) krijgen.mv_ak schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:37:
En omdat de militaire operatie nu al zo lang voortduurt, wat doet dat met de Russische schatkist?
Of zou er bezuinigd worden en krijgt de Wagner groep alleen betaald bij resultaat?
Wat een ontzettend dure puinhoop zoals ook uit jouw artikel blijkt.. ik ben benieuwd hoelang Rusland dit nog trekt.The most severe mess is happening with the payments and salaries of military personnel serving in the combat zone.
The situation is close to disaster. If in the shortest possible time there is no reaction from the command among the military personnel and their families, a social explosion may occur.
P.S. My railway acquaintance was mobilized on September 22, on September 26 he was already in Svatovo. From September 22 to today, the soldier has not received a penny! Only the salary from Russian Railways came to the card. Neither the governor's, nor from the Moscow Region. In November, he was wounded (certificate in form 100 on hand), but they refuse to pay.
Veteran's Notes
nope
Dat artikel is wel erg genereus met de vervangingswaarde van oud Sovjet materieel.mv_ak schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:37:
En omdat de militaire operatie nu al zo lang voortduurt, wat doet dat met de Russische schatkist?
Misschien dat daar een nieuwere inschatting is te vinden ipv deze +/- 1 week na het starten.
PSN
iets van 70k naar het front, 80k ondersteuning en 150k nog in training volgens Putin (uit kerst/nieuwjaars toespraak vorige week)YakuzA schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:32:
[...]
van die 300k is schijnbaar maar de helft naar het front verstuurd, de andere helft heeft andere taken gekregen.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Als je al je materialen in eigen land hebt en kan produceren, hoeft het gebrek aan geld geen probleem te zijn. Moet wel je bevolking mee willen werken natuurlijk.bloody schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:15:
[...]
Ik lees ook berichten dat de gemobiliseerden uberhaupt geen soldij (meer) krijgen.
[...]
Wat een ontzettend dure puinhoop zoals ook uit jouw artikel blijkt.. ik ben benieuwd hoelang Rusland dit nog trekt.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Air alert in Ukraine. Russian strategic bombers approaching. Civilians are going to shelters and metro stations. This is in Kyiv. #Ukraine pic.twitter.com/J4LuGVDwIN
— (((Tendar))) (@Tendar) 14 januari 2023
nope
Een uur geleden was er ook al wat geland in Kyiv:
https://www.ukrinform.net...ons-ring-out-in-kyiv.html
1e raketten weer sinds kerst, 3 weken geleden.
PSN
SPD Defensie minister Christine Lambrecht zou ontslag hebben genomen.
Ondertussen heeft vice-kanselier Habeck gesteld, doorlevering van Leopards niet tegen te zullen houden.Hoewel verschillende media al melden dat Lambrecht haar ontslag heeft ingediend bij Scholz wil een regeringswoordvoerder het bericht niet bevestigen. Een woordvoerder van Defensie zegt "niet in te gaan op geruchten". Lambrecht zou vertrekken om een ander een frisse start op het ministerie te geven.
Past wel in de Duitse worsteling van 'Vrede door handel en wandel' naar realiteitszin.De Duitse vice-bondskanselier Robert Habeck (Die Grünen) heeft tegen journalisten gezegd dat hij geen bezwaar heeft tegen de levering van Leopard-tanks aan Oekraïne.
https://nos.nl/liveblog/2...elensky-wil-vn-toespreken
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Het beoogde doel is zo te zien een logistieke hub van vrachtwagens.
Bron: LiveUAmap
Verwijderd
*Knip* Laten we hier geen personen gaan veroordelen. Laat dit soort conclusies bij de lezer liggen.user109731 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:54:
[...]
Wat een vreselijk artikel zeg. Alles wat de Russen doen wordt opgehemeld, de inname van een klein plaatsje opent opeens de weg naar de complete Donbas, het verlies van Kherson was "militair verstandig", etc. Het leest erg als "ha ik had toch gelijk, ze maken geen kans en kunnen maar beter onderhandelen". Als Oekraïne naar hem had geluisterd hadden ze vorig jaar hun halve land afgestaan en kwamen de Russen dit jaar terug voor de rest.
[...]
Laten we deze beslissing anders gewoon bij Oekraïne neerleggen in plaats van dat wij dit voor hen gaan bepalen.
[ Voor 20% gewijzigd door teacup op 14-01-2023 14:42 ]
Rob de Wijk had in juni 1940 tegen Churchill gezegd dat hij beter het vredesvoorstel van Hitler kan accepteren. Rob had tegen Stalin gezegd dat Rusland verloren was en ze al het gebied ten Westen van de Wolga maar aan Duitsland moesten overdragen.user109731 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:54:
[...]
Wat een vreselijk artikel zeg. Alles wat de Russen doen wordt opgehemeld, de inname van een klein plaatsje opent opeens de weg naar de complete Donbas, het verlies van Kherson was "militair verstandig", etc. Het leest erg als "ha ik had toch gelijk, ze maken geen kans en kunnen maar beter onderhandelen". Als Oekraïne naar hem had geluisterd hadden ze vorig jaar hun halve land afgestaan en kwamen de Russen dit jaar terug voor de rest.
[...]
Laten we deze beslissing anders gewoon bij Oekraïne neerleggen in plaats van dat wij dit voor hen gaan bepalen.
Waarna Rob een aantal weken na de Stalingrad zou zeggen dat het allemaal nog niet voorbij is en dat iedereen niet zo positief had moeten zijn dat die Sovjets nu wel eventjes zouden winnen.
En dan bij operatie Citadelle (Slag om Kursk) na een paar dagen zou zeggen van "zie je wel, jullie hebben die Duitsers allemaal onderschat".
Verwijderd
Niet dat dat Soviet-leger nou ook zo sterk was, maar ik denk dat Rob nog teveel in het verleden leeft en niet is bijgespijkerd met NATO sinds 2000.
Verwijderd
ik ben er inderdaad voorstander van dat het westen gaat nadenken hoe deze oorlog snel te beëindigen.user109731 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:54:
[...]
[...]
Misschein heb ik een andere conclusie dan Rob?
- geef Oekraine z.s.m. tanks en vliegtuigen en artillerie in de aantallen die ze nodig hebben om aan het eind van de zomer 2023 klaar te zijn met hun doelen, namelijk het verdrijven van Rusland.
Russian strategic bombers apparently have launched their missiles.
— (((Tendar))) (@Tendar) 14 januari 2023
Godspeed to all Ukrainian air defense crews!#Ukraine pic.twitter.com/meqkPmfmZS
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Verwijderd
er zijn dus weer een paar raketten nieuw uit de fabriek gekomen?YakuzA schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:01:
[...]
Goed om in de gaten te houden, die interval. Drie-wekelijks?
En hoeveel het er zijn en hoe accuraat ze zijn. Ook veelzeggend namelijk.Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:07:
[...]
er zijn dus weer een paar raketten nieuw uit de fabriek gekomen?
Goed om in de gaten te houden, die interval. Drie-wekelijks?
Wel in lijn dan, aangezien het voor (Orthodoxe) Russen vandaag "oud Nieuwjaar" is wat door een redelijk deel van de bevolking ook nog gevierd wordt.YakuzA schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:01:
[...]
Volgens sky heeft Sunak de toezegging gedaan dat er 12 tanks opgestuurd worden.
Hoe betrouwbaar sky is weet ik niet maar ik ken ze niet als een onbetrouwbare bron. Als dit goed uitpakt zou het Duitsland nog wel eens over de streep kunnen trekken en hard gaan.
Er zijn veel landen die nog Leo1's hebben, maximaal geupgrade en er vanaf 'moeten'. Prima om een passief front te bewaken en de 2's naar een bachmut, krim, luhansk enz te sturen.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ik zie het nu ook bij de BBC:Nox schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:50:
https://news.sky.com/stor...nd-now-hes-acted-12541713
Volgens sky heeft Sunak de toezegging gedaan dat er 12 tanks opgestuurd worden.
Hoe betrouwbaar sky is weet ik niet maar ik ken ze niet als een onbetrouwbare bron. Als dit goed uitpakt zou het Duitsland nog wel eens over de streep kunnen trekken en hard gaan.
Er zijn veel landen die nog Leo1's hebben, maximaal geupgrade en er vanaf 'moeten'. Prima om een passief front te bewaken en de 2's naar een bachmut, krim, luhansk enz te sturen.
https://www.bbc.com/news/live/world-64274704
Dus dan lijkt het toch echt te gaan gebeuren!
Hopelijk zijn "onze" tanks echt zo goed als we allemaal denken en zorgen ze echt voor verschil.
Zelensky heeft al tijden terug gevraagd om honderden tanks en pantservoertuigen. Dan zijn die 12 Challengers eigenlijk meer een gebaar dan dat ze aan de frontlinies een significant verschil gaan maken. Beter iets dan niets natuurlijk, maar UA heeft veel meer nodig om RU uit hun land te jagen.gustaveau schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:13:
[...]Dus dan lijkt het toch echt te gaan gebeuren!
Hopelijk zijn "onze" tanks echt zo goed als we allemaal denken en zorgen ze echt voor verschil.
Tuurlijk. Maar er moet een schaap als eerste over de dam gaan natuurlijk. Als de rest dan volgt…Yaksa schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:37:
[...]
Zelensky heeft al tijden terug gevraagd om honderden tanks en pantservoertuigen. Dan zijn die 12 Challengers eigenlijk meer een gebaar dan dat ze aan de frontlinies een significant verschil gaan maken. Beter iets dan niets natuurlijk, maar UA heeft veel meer nodig om RU uit hun land te jagen.
Precies dat, en als je eenmaal tanks hebt gestuurd dan kun je daarna niet meer zeggen dat je ze het niet wil.BFmango schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:54:
[...]
Tuurlijk. Maar er moet een schaap als eerste over de dam gaan natuurlijk. Als de rest dan volgt…
Ik denk ook dat ze willen zien hoe goed deze tanks gaan presteren.
Wel apart dat UK per direct 4 tanks stuur, dwz ze zijn dus allang bezig met de opleiding van tankers.
Als de eerst tanks rondrijden dan weet ik zeker dat er binnen enkele maanden meer dan 100 rondknallen
[ Voor 9% gewijzigd door merlin1201 op 14-01-2023 14:04 ]
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Ik denk nooit, we willen ook niet te veel betrokken worden (al zijn we dat al), dus doen we maar wat we kunnen missen.RoD schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:59:
12 tanks, ik wist het.Wat een slap gedoe weer. Wanneer gaan we nou eens serieus bezig om Oekraïne aan een overwinning te helpen?
Ik las iets over dat Poetin ziek was en/of wilt stoppen na dit jaar.. maar zonder betrouwbare bron is het allemaal moeilijk te zeggen. Wie verzinnen deze verhalen?
we maken de aanname dan dat die tanks beschikbaar zijn om te sturenRoD schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:59:
12 tanks, ik wist het.Wat een slap gedoe weer. Wanneer gaan we nou eens serieus bezig om Oekraïne aan een overwinning te helpen?
Long story short: we kijken naar de rekeningen van collectief niet al te veel energie en geld steken in defensie voor heel veel jaren.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Voor wie het niet wil opzoeken (dit betreft de main battle tank btw, dus lichte tanks zitten hier niet bij):polthemol schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:13:
[...]
we maken de aanname dan dat die tanks beschikbaar zijn om te sturenHet VK heeft er niet zo gek veel, Duitsland heeft moeite met de opvolger, voor Frankrijk weet ik de situatie niet precies.[....]
UK: 227, waarvan ze nu dus ~5% opsturen.
Duitsland: 236
Frankrijk: 200
US: ~6600 waarvan pakweg 200 ervan in Europa staan.
Wanneer gaan we eigenlijk naar Spanje kijken met hun 300+ tanks? Als die er nou eens 50 opsturen..
[ Voor 24% gewijzigd door Caelorum op 14-01-2023 14:36 ]
Verwijderd
Bron: https://www.bbc.com/news/...63&pinned_post_type=shareAll weapons supplies legitimate targets, Russia says
In response to the announcement that the UK will provide Ukraine with Challenger 2 tanks, Russian Foreign Ministry spokeswoman Maria Zakharova told BBC News: "As we’ve said previously, weapons supplies are legitimate targets for Russian strikes."
Alsof er überhaupt legitieme doelwitten in Oekraïne zijn.
Behalve de aanvallers van Russische zijde, dan.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2023 14:41 ]
Doelen ze hier niet op een depot in Polen bijvoorbeeld?Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:36:
Voorspelbare reactie uit Rusland:
[...]
Bron: https://www.bbc.com/news/...63&pinned_post_type=share
Alsof er überhaupt legitieme doelwitten in Oekraïne zijn.
Behalve de aanvallers van Russische zijde, dan.
Nu lijkt het mij niet realistisch dat Rusland daar aan zou vallen en dat een raket van hen door alle Airdefense heen komt die er staat.
Lviv lijkt inmiddels onmogelijk te zijn geworden om te raken. Laat staan Polen
Ze bedoelen zodra ze in UA zijn.Snow_King schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:44:
[...]
Doelen ze hier niet op een depot in Polen bijvoorbeeld?
Nu lijkt het mij niet realistisch dat Rusland daar aan zou vallen en dat een raket van hen door alle Airdefense heen komt die er staat.
Lviv lijkt inmiddels onmogelijk te zijn geworden om te raken. Laat staan Polen
Maar ze zien het dus niet als escalatie. Dus prima.
PSN
De Challenger 2 wordt, zover ik weet, niet meer gemaakt en de UK heeft niet bijzonder veel tanks voor een land van die omvang. Wikipedia spreekt over "386 delivered (227 operational)".RoD schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:59:
Tenzij RU doelde op wapens die geleverd worden voor ze in UA zijn (bijvoorbeeld in Polen, Duitsland, Nederland, de VS). Dat mogen ze zeggen, ze mogen het ook vinden, ze zeggen en vinden wel meer. Hoeven we niet serieus te nemen. Want als ze zodanig handelen is dat een aanval op NAVO grondgebied en dat is een escalatie in het conflict, die een passende reactie zal veroorzaken van de NAVO. Rusland heeft altijd vermeden om wat dan ook te raken op NAVO grondgebied. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat ze dat ineens wel gaan doen nu.
Dus wat de Russen ook bedoelen, het is redundant (want geen verandering in situatie), en daarom geen aandacht waardig. Zoals zoveel dat ze uitkramen.
Hetzelfde geldt wat mij betreft ook voor RT en Rob de Wijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 14-01-2023 15:01 ]
Op papier, als ze allemaal operationeel zijn.Caelorum schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:32:
[...]
Voor wie het niet wil opzoeken (dit betreft de main battle tank btw, dus lichte tanks zitten hier niet bij):
UK: 227, waarvan ze nu dus ~5% opsturen.
Duitsland: 236
Frankrijk: 200
US: ~6600 waarvan pakweg 200 ervan in Europa staan.
Wanneer gaan we eigenlijk naar Spanje kijken met hun 300+ tanks? Als die er nou eens 50 opsturen..
Als VK 5% stuurt en Duitsland en Spanje en Nederland en Polen sturen ook 5% en de VS stuurt iets anders (Abrams heeft veel benzine en onderhoud nodig dus laat hen focus leggen op iets anders) dan heb je er al gauw 50.
En je kunt zeggen het zijn er maar 12 maar VK was wel de eerste die over de brug kwam. Polen nu ook, hopelijk volgen er nog meer.
[ Voor 8% gewijzigd door Jerie op 14-01-2023 15:05 ]
Stonden vast 64 Challengers binnen.Prosac schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:16:
Flatgebouw in Dnipro geraakt door een kruisraket. Benieuwd welk militair doel dat was.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
volgende probleem: elk van die tanks moet je mensen apart voor gaan opleiden, heb je aparte odnerdelen voor nodig, dus aparte logistieke lijnen en voorraden en dus ook aparte werkplaatsen.Jerie schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:04:
[...]
Op papier, als ze allemaal operationeel zijn.
Als VK 5% stuurt en Duitsland en Spanje en Nederland en Polen sturen ook 5% en de VS stuurt iets anders (Abrams heeft veel benzine en onderhoud nodig dus laat hen focus leggen op iets anders) dan heb je er al gauw 50.
En je kunt zeggen het zijn er maar 12 maar VK was wel de eerste die over de brug kwam. Polen nu ook, hopelijk volgen er nog meer.
Het meest praktische is dus bv. 400 Abrahams van precies hetzelfde type te sturen, zodat er ook snelle reparaties kunnen worden uitgevoerd (van 2 kapotte, 1 werkende maklen en de andere terugsturen naar de werkplaats bv.)
Ik denk dat we hier heel simpel over doen, maar dat is het niet. We zien al een jaar lang wat het issue is als je je logistiek niet in orde kunt krijgen (gelukkig bij de andere partij), dus hier zul je ook over moeten nadenken.
Daarbij heeft volgens mij bv. een Nederland geen tanks om te sturen
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Spanje (300), Frankrijk (200) en Italië (200) hebben ook hun eigen niet-Duitse tanks. Allen in eigen land gemaakt en kunnen dus "gewoon" geleverd worden als die landen het zelf willen.polthemol schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:25:
[...]
Oftewel: alle lijnen voor wat logistiek haalbaar is, gaan naar Duitsland, maar zij hebben lang niet zoveel van dat spul als wat we denken. [...]
En wij kunnen vanuit Nederland een deel van die kosten op ons nemen zodat ze gaan leveren als we dat echt zouden willen.
[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 14-01-2023 15:30 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid