Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 34 Laatste
Acties:
  • 505.126 views

Onderwerpen

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:12

polthemol

Moderator General Chat
Caelorum schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:29:
[...]

Spanje (300), Frankrijk (200) en Italië (200) hebben ook hun eigen niet-Duitse tanks. Allen in eigen land gemaakt en kunnen dus "gewoon" geleverd worden als die landen het zelf willen.

En wij kunnen vanuit Nederland een deel van die kosten op ons nemen zodat ze gaan leveren als we dat echt zouden willen.
Dan krijg je dus het andere probleem: logistiek. Tankbemanning A kun je niet op tank B in gaan zetten wanneer dat nodig is, want dat is een Leclerq ipv een Leopard, terwijl ze voor een Leopard zijn getrained.

Het deel van de kosten op ons nemen is altijd een leuk iets: dat zorgt er niet voor dat er extra tanks beschikbaar komen :) Het geld is het issue niet, het issue is dat eigenlijk niemand echt trek heeft om te leveren omdat er weinig beschikbaar is. De rekening van bezuinigingen en weigeren te ivnesteren in defensie.

Duitsland zal, naar mijn mening, toch de partij moeten worden en anders kom je uit bij de VS.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
polthemol schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:25:
[...]

volgende probleem: elk van die tanks moet je mensen apart voor gaan opleiden, heb je aparte odnerdelen voor nodig, dus aparte logistieke lijnen en voorraden en dus ook aparte werkplaatsen.

Het meest praktische is dus bv. 400 Abrahams van precies hetzelfde type te sturen, zodat er ook snelle reparaties kunnen worden uitgevoerd (van 2 kapotte, 1 werkende maklen en de andere terugsturen naar de werkplaats bv.)

Ik denk dat we hier heel simpel over doen, maar dat is het niet. We zien al een jaar lang wat het issue is als je je logistiek niet in orde kunt krijgen (gelukkig bij de andere partij), dus hier zul je ook over moeten nadenken.

Daarbij heeft volgens mij bv. een Nederland geen tanks om te sturen :) Wij leasen er een kleine set van Duitsland, maar het zijn niet onze tanks. Oftewel: alle lijnen voor wat logistiek haalbaar is, gaan naar Duitsland, maar zij hebben lang niet zoveel van dat spul als wat we denken. Tel daarbij ook nog eens dat men moeite heeft om een vervanging te ontwikkelen voor die tanks en dan ga je een land hebben wat weinig trek heeft afstand te doen van wat ze momenteel hebben
Volgens die bron van Defensie een paar posts hierboven leasen we er 18 van Duitsland. Laten we ze dan onderverhuren aan UA. Krijgen we ze over een half jaar terug ;) ik snap dat dat niet mag maar misschien zou Duitsland dat kunnen of willen accorderen.

Op zich snap ik je punt van verschillend materiaal, misschien kunnen we bijvoorbeeld Leopard 2 leveren (en de 1 idem wat moeten we ermee) en dan die aanvullen met weer andere tanks.

Ook zag ik in het interview met Anton van STT dat een team dat in een tank zit best vaak overleeft. Zo was er een tank stuk gegaan en 1 crewlid dood, een van de andere leden zat nu aan tank #4. Welnu, die hoef je dan niet opnieuw te trainen die moet je dan gewoon een nieuwe tank geven van hetzelfde type.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:43
polthemol schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:38:
[...]
Duitsland zal, naar mijn mening, toch de partij moeten worden en anders kom je uit bij de VS.
Ja leuk, maar dit snap ik dan weer niet. Er zijn naast Duitsland nog 3 (sorry 2, spanje produceert niets meer) andere fabrikanten van tanks in de EU en elk van die landen heeft een vergelijkbaar aantal tanks combat-ready. En het opleiden telt voor alle 4 de tanks, ook die van Duitsland. Dus hoezo zou Duitsland, het land dat het meeste dwars ligt volgens de media, dan degene moeten zijn die moet leveren? Dat riekt naar verschuilen achter Duitsland om het om wat voor reden dan ook niet te doen.

Ik gok overigens dat het voor een land als Italië of Spanje wel degelijk ook een financiële beslissing is. Die landen hebben momenteel nogggenoeg problemen. Het wegnemen van een deel van die lasten kan ze best eens over de streep krijgen. Alleen willen we dat als Nederland natuurlijk niet.

• polthemol
  • Laatst online: 18:12

polthemol

Moderator General Chat
Caelorum schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:48:
[...]

Ja leuk, maar dit snap ik dan weer niet. Er zijn naast Duitsland nog 3 andere fabrikanten van tanks in de EU en elk van die landen heeft een vergelijkbaar aantal tanks combat-ready. En het opleiden telt voor alle 4 de tanks, ook die van Duitsland. Dus hoezo zou Duitsland, het land dat het meeste dwars ligt volgens de media, dan degene moeten zijn die moet leveren? Dat riekt naar verschuilen achter Duitsland om het om wat voor reden dan ook niet te doen.
niet in de aantallen die Duitsland heeft. Vergeet niet dat bv Spanje Duitse Leopards heeft en dus zal Duitsland permissie moeten geven (waar ze nu langzaam toe bereid zijn). Daarnaast krijg je een heel logistiek gebeuren (onderdelen, support, enz.).

Geld an sich is het issue dus niet. De rekening voor jarenlang kortzichtig politiek beleid in heel veel landen op het punt van defensie is het issue.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:44

Fiber

Beaches are for storming.

Er zijn ongeveer 3600 Leopard II tanks gebouwd. Als alle gebruikers samen daar nou eens 10 procent van aan de AFU geven dan heeft Oekraïne een tankleger van 360 tanks. Daarmee kan je echt wel een flinke deuk in de Russische linies slaan lijkt mij. Hell, als je logistiek het bij kan benen sta je binnen twee weken in Moskou. Niet dat je dat moet willen, maar toch... O-)

Tien procent moet toch kunnen zou je denken, als de politieke wil er maar is. :Z

Wikipedia: Leopard 2

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

downtime schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:54:
[...]

De Challenger 2 wordt, zover ik weet, niet meer gemaakt en de UK heeft niet bijzonder veel tanks voor een land van die omvang. Wikipedia spreekt over "386 delivered (227 operational)".
En volgens mij worden die 227 operationele geüpgraded naar Challenger 3.
En de rest wordt op termijn afgeschreven.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:49
Fiber schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:02:
Er zijn ongeveer 3600 Leopard II tanks gebouwd.
[...]
Tien procent moet toch kunnen zou je denken, als de politieke wil er maar is. :Z

Ook Chili en Indonesië hebben Leopards gekocht dus de rekensom is ietsje anders.
Voor zover de cijfers mbt bijvoorbeeld de 2A(4) op Wikipedia echt leidend kunnen zijn;

- Canadian Army: 82 gun tanks (42 2A4+, 20 2A4M CAN and 20 2A6M CAN
- Denmark: In 2019, the Royal Danish Army operated 57 Leopard 2A5DK (equal to Leopard 2A6 minus the L/55 gun).
- Finland: The Finnish Army originally bought 124 2A4s[...]
bringing the total number of Finnish Leopard 2A4 tanks to 139.
In 2015, most of the Leopard 2A4s were moved into reserve.
- Norway: The Norwegian Army has 52 ex-Dutch Leopard 2A4NOs in stock. 36 of these were operational as of 2017.
- Poland: The Polish Land Forces operate 142 Leopard 2A4s, 105 Leopard 2A5s

Mochten Finland en Polen besluiten dat ze hun 2A4's grotendeels kunnen missen, dan zou er komende week toch een passend/wenselijk pakket moeten kunnen worden aangeboden aan Oekraïne.
Als Canada, Noorwegen en Denemarken ook een beetje meedoen moet dit toch te doen zijn?

En zitten de Oekraïners ten minste niet met een mix van 10 totaal verschillende tanks, met ieder eigen trainings- en onderhoud/logistiek-vereisten.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

On January 14, Russian forces launched another massive missile attack on critical infrastructure facilities throughout Ukraine. Ukrainian forces destroyed 25 of 38 Russian missiles of various types.
https://www.ukrinform.net...les-of-various-types.html

Toch wat teveel er omheen gekomen.

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 14-01-2023 19:58 ]

PSN

• Tens
  • Laatst online: 10:04
YakuzA schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:57:
[...]

Toch wat teveel er omheen gekomen.
Ja, maar 38 in totaal is een stuk minder dan vorige keren. Even er van uitgaande dat ze klaar zijn. Dacht dat de schepen alleen al zoveel aan boord kunnen hebben.

edit: liveuamap vanmiddag
6 hours ago - 44°34′N 33°1′E
Russia deployed 5 ships with 36 Kaliber missiles in the Black Sea

[ Voor 20% gewijzigd door Tens op 14-01-2023 20:09 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:27
Tens schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:05:
[...].

edit: liveuamap vanmiddag

[...]
Hè. Dacht dat er in de Zwarte Zee nog maar één schip was wat Kalibr raketten kon afvuren.
Bedoelen ze niet de Middellandse Zee? Daar komen soms ook raketten vandaan, begreep ik bij eerdere salvo's.

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Killjoy

Klingon lawn products

YakuzA schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:22:
[...]

En volgens mij worden die 227 operationele geüpgraded naar Challenger 3.
En de rest wordt op termijn afgeschreven.
Er worden er 148 geupgrade naar Challenger 3. Door het Duitse Rheinmetall. Vraag is wel hoeveel er van die 227 werkelijk op dit inzetbaar zijn, in aanloop naar deze upgrade.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tens schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:49:
[...]

Ben jij van na de 'muur'? Nederland had een sector in Duitsland die we moesten verdedigen, iets van 80 km oost-west grens en achterland.
I know. Ben in de jaren 80 nog op vakantie geweest in een Duits dorpje waar de "muur" (lees: hek en mijnenveld) op een paar honderd meter van het hotel lag. Het was een bezienswaardigheid voor de toeristen die er kwamen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

onkl schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:25:
[...]

Hè. Dacht dat er in de Zwarte Zee nog maar één schip was wat Kalibr raketten kon afvuren.
Bedoelen ze niet de Middellandse Zee? Daar komen soms ook raketten vandaan, begreep ik bij eerdere salvo's.
Ik denk dat je de Kaspische zee bedoeld, waar Russische bommenwerpers geregeld vandaan schieten.

Middellandse zee is niet mogelijk qua grondgebied/vlieg route van de raketten.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 14-01-2023 21:39 ]

PSN

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11 14:03
Knap filmpje tegen gekomen.
Al die privé milities willen uiteindelijk maar 1 ding, de triljarden aan rijkdommen van Rusland bemachtigen, ze weten goed genoeg dat de oorlog verloren is.

YouTube: Russia's Dark Future - the battle of private armies

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

C00P schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:08:
Al die privé milities willen uiteindelijk maar 1 ding, de triljarden aan rijkdommen van Rusland bemachtigen, ze weten goed genoeg dat de oorlog verloren is.

Deze mag wel wat meer aandacht hebben.

Ja, dit topic gaat over de dagelijkse ontwikkelingen maar wat mij betreft hoort dit hier wel bij. Je ziet de "strongmen" in rusland zich warmlopen en de nieuwe strongmen hebben een privé leger. Dit worden de nieuwe oliechargen die de assets van rusland gaan verdelen.

Prigozhin heeft zijn nieuwe beeldmerk, een voorhamer, al naar het EU parlement gestuurd.

Ook als de oorlog in Oekraine wordt gewonnen en de russen het Oekrainse grondgebied hebben verlaten dan krijgen we nog heel wat te stellen met rusland.

• C00P
Indoubt schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:34:
[...]

Prigozhin heeft zijn nieuwe beeldmerk, een voorhamer, al naar het EU parlement gestuurd.
Ik heb nooit gesnapt waarom die voorhamer gestuurd werd, is dat om te zeggen : we zijn bereid wreedheden te begaan, kom u niet moeien!?
Ook als de oorlog in Oekraine wordt gewonnen en de russen het Oekrainse grondgebied hebben verlaten dan krijgen we nog heel wat te stellen met rusland.
Zolang het intern blijft?
Laat ze hun rotzooi maar zelf oplossen zou ik durven zeggen...

• Jerie
  • Niet online
https://nos.nl/video/2459...trokken-mijn-nagels-eruit
Na de bevrijding van de Oekraïense stad Cherson in november wordt steeds meer duidelijk over martelingen door Russische soldaten in de stad. Oksana en Andriy uit Cherson vertellen aan persbureau Reuters hoe zij werden gemarteld.
Twee Oekraïense burgers vertellen over hoe de Russen hen martelden:

spoiler:
Bij Andriy hebben ze net zo hard geslagen tot hij op z'n rug blauwe plekken in de vorm van een Z had. Ze hebben Andriy bovendien geëlektrocuteerd via zijn geslachtsorgaan. Oksana (vrouw van overleden soldaat) haar nagels zijn eruit getrokken, en ze hebben haar handen verbrandt (ze kon op tijd een hand terugtrekken). Want als ze niet zou praten, had ze geen handen nodig. Daarnaast hebben ze toen ze naast het graf van haar man lag een schijnexecutie uitgevoerd. Oksana had doodswensen tijdens de martelingen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• C00P
*knip*

Liever niet dergelijke posts. In dit topic is het de uitdaging om genuanceerd naar het Oekraïne conflict te blijven kijken, en een dergelijke post helpt hierin niet.

Bovendien voegt de post verder niets toe.

[ Voor 83% gewijzigd door teacup op 15-01-2023 13:01 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Flinke getallen, alleen geen bron vermelding, dus de correctheid zal gissen blijven:

PSN

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:29

Mooi filmpje, dank voor het delen!

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• asing
YakuzA schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:33:
Flinke getallen, alleen geen bron vermelding, dus de correctheid zal gissen blijven:
[Embed][Embed]
Besef dat ze 180 moeten dienen (en overleven) voor amnestie. Ze zijn pas later begonnen met recruteren van gevangenen dus dat kan een reden zijn waarom er nog niet veel amnestie gekregen hebben. Er waren uiteraard meer kandidaten maar die hebben die 180 dagen niet overleefd.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:27
Naast de challenger tanks zou de UK nu ook 30stuks 155mm as 90 artillery sturen.

Hulde aan de Britten als dit klopt! Dit is echt wel significant.

Bron: uit het telegram kanaal Denys davydov.

• Jelmer93
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-05 12:27
Rubberen schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:55:
Naast de challenger tanks zou de UK nu ook 30stuks 155mm as 90 artillery sturen.

Ik lees zelfs dat er 4 Apaches gestuurd worden.. Ben benieuwd, dat zou pas echt een gamechanger zijn
Althans 4 zullen nou ook niet de course of war beinvloeden. Maar daarna wellicht meer + F16, F-15 ??

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Interessante motivatie van de Britten:

De vraag is hoe lang dat window zo blijft. Ik ben heel benieuwd wat we nog gaan horen komende week met de Ramstein meeting op vrijdag.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:25
asing schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:29:
[...]

Besef dat ze 180 moeten dienen (en overleven) voor amnestie. Ze zijn pas later begonnen met recruteren van gevangenen dus dat kan een reden zijn waarom er nog niet veel amnestie gekregen hebben. Er waren uiteraard meer kandidaten maar die hebben die 180 dagen niet overleefd.
En bij de NOS staat er ook nog, dat in het contract staat, dat ze na 45 dagen weer opgeroepen worden. Maar daar hebben ze bijna geen weet van. :') Blijft natuurlijk ook de vraag of ze dat daadwerkelijk doen.

• De_Bastaard
  • Laatst online: 07-11 15:55
Heftige beelden van Dnipro. Putin goed op weg om ervoor te zorgen dat er zsm tanks vanuit het westen gestuurd worden, de tering wat een ellende daar.

Kom op, met een paar Apaches en goede luchtafweer moet er toch al heel wat mogelijk zijn.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Apaches zijn nuttig als de Russen grote aantallen tanks en pantservoertuigen in willen zetten maar op dit moment gebeurt dat niet. Oekraine heeft al gevechtshelikopters en straaljagers maar zetten die heel voorzichtig in. Een tiental F-16's gaan ook niet een missie naar de Crimea Bridge vliegen, daarvoor is de Russische afweer veel te sterk, ook na de inzet van HARM raketten. Deze wapens helpen Oekraine Rusland tegen te houden maar gaan niet opeens door hun superkwaliteiten de Russen verslaan.

De enige echte gamechanger was HIMARS die iets kon dat nog niet mogelijk was, precisie aanvallen op bruggen en depots waar het eerste schot raak is en dus veilig van Russiche tegenaanvallen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Jelmer93 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 01:24:
[...]

Ik lees zelfs dat er 4 Apaches gestuurd worden.. Ben benieuwd, dat zou pas echt een gamechanger zijn
Althans 4 zullen nou ook niet de course of war beinvloeden. Maar daarna wellicht meer + F16, F-15 ??
Die quote over vier Apaches kwam uit The Mirror dus dat zou ik voorlopig met een grote korrel zout nemen.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11 21:54
noo schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:10:
[...]

Die quote over vier Apaches kwam uit The Mirror dus dat zou ik voorlopig met een grote korrel zout nemen.
Under pressure ;)

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:10
IJzerlijm schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:04:
Apaches zijn nuttig als de Russen grote aantallen tanks en pantservoertuigen in willen zetten maar op dit moment gebeurt dat niet. Oekraine heeft al gevechtshelikopters en straaljagers maar zetten die heel voorzichtig in. Een tiental F-16's gaan ook niet een missie naar de Crimea Bridge vliegen, daarvoor is de Russische afweer veel te sterk, ook na de inzet van HARM raketten. Deze wapens helpen Oekraine Rusland tegen te houden maar gaan niet opeens door hun superkwaliteiten de Russen verslaan.

De enige echte gamechanger was HIMARS die iets kon dat nog niet mogelijk was, precisie aanvallen op bruggen en depots waar het eerste schot raak is en dus veilig van Russiche tegenaanvallen.
Daarom ook combineren met ATACM's

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Edit: was nog niet wakker genoeg kennelijk, het gaat om oudere tanks die opgelapt moeten worden

Weer een WTF momentje:
https://www.ad.nl/buitenl...-bijna-een-jaar~a3cf1c30/

[quote] Als Duitsland beslist om in navolging van Groot-Brittannië gevechtstanks te leveren aan Oekraïne dan duurt die levering bijna een jaar. Dat zegt de topman van bewapeningsconcern Rheinmetall. ,,De tanks moeten worden omgebouwd voor gebruik in de oorlog’’, zegt Armin Papperger in Bild am Sonntag. Londen levert Kiev komende week al 14 Challenger 2-tanks, zo maakte premier Rishi Sunak zaterdag bekend[/quote]

Duitsland heeft dus tanks die ongeschikt zijn voor de oorlog en het kost ze een jaar om ze geschikt te maken. Ik vraag me dan af of het specifiek voor deze oorlog is, of in het algemeen, of gewoon de zoveelste smoes.

Maar de Britten lijken dus wel iets te gaan doen (is hier vast al besproken)

[ Voor 6% gewijzigd door dr.lowtune op 15-01-2023 12:32 ]

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:10
noo schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:10:
[...]

Hier de bron:

https://www.mirror.co.uk/...elicopters-armed-28955516

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

dr.lowtune schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:36:
Weer een WTF momentje:

Duitsland heeft dus tanks die ongeschikt zijn voor de oorlog en het kost ze een jaar om ze geschikt te maken. Ik vraag me dan af of het specifiek voor deze oorlog is, of in het algemeen, of gewoon de zoveelste smoes.

In het Duitse interview gaat het om 'instandgesetzte Kampfpanzer vom Typ Leopard 2', de 22 Leopard 2A4's geparkeerd bij Rheinmetall die misschien wel 20 jaar geleden uit dienst zijn genomen en niet zijn verkocht of in de diverse upgrade trajecten zijn opgenomen. Misschien omdat ze defecten hadden.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En soms moet je het ook met een korreltje zout nemen misschien. Zoals iemand anders in een Tweet schreef: Russische tank schiet niet maar rijdt wel: Combat ready. Duitse tank waarvan milieucertificaat is verlopen: Not combat ready.

En wat praktischer voorbeeld: Volgens Wiki voor de eerste golf oorlog was slechts 22% (!!!) van de Britse Challenger 1 tanks operationeel. Dan vraag je je natuurlijk af wat de embarmelijke staat van het geheel is, en daar waren vast flinke problemen hoor, maar uiteindelijk gingen ze 300-0 tegen Irakese tanks.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:06
Weer een WTF momentje:

[...]

Of.... er is een zelfde soort incompetentie als in Rusland,
hoop slechte, onbruikbare meuk, maar het de bevolking nooit laten weten dat het ergens staat weg te rotten. ;w

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rubberen schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:55:

De arty is blijkbaar de AS90:
de naam komt me verder niet bekend voor, maar zal vast prima werken.

Wordt door de UK in 2030 uitgefaseerd iig:
https://ukdefencejournal....service-at-end-of-decade/
Mooie manier om ze iets eerder te vervangen 👍

[ Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 15-01-2023 11:15 ]

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer een WTF momentje:
[...]

De britten sturen er ook per direct 4 en de 10 volgende duren wat langer voor die gestuurd kunnen worden.

PSN

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Hansieo schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:06:
[...]Of.... er is een zelfde soort incompetentie als in Rusland,
hoop slechte, onbruikbare meuk, maar het de bevolking nooit laten weten dat het ergens staat weg te rotten. ;w
Ik denk eerder dat er in die Duitse tanks nogal wat geavanceerde elektronica zit waarvan men absoluut niet wil dat dit onverhoopt in Russische handen zou komen te vallen. Dan kost het inderdaad nogal wat tijd om die elektronica zodanig te verwijderen dat er toch nog effectief mee gewerkt kan worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:19
Hansieo schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:06:
[...]

Of.... er is een zelfde soort incompetentie als in Rusland,
Onwaarschijnlijk. Daarvoor is het hier veel te makkelijk om goede informatie te krijgen. Dat is nou net het verschil. In Duitsland kun je eenvoudig het falen van een aantal pantzers in het nieuws lezen. En in het management / bestuur zal deze informatie goed beschikbaar zijn. Dat is nu net een belangrijke factor in continue verbeteren. In Rusland wordt onwelgevallige informatie zo goed mogelijk verborgen. Er is dan ook minder verbetering.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:19
YakuzA schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:17:
[...]

De britten sturen er ook per direct 4 en de 10 volgende duren wat langer voor die gestuurd kunnen worden.
En we mogen dan ook concluderen dat er al crew’s voor opgeleid zijn de afgelopen maanden.

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:11
Weer een WTF momentje:

[...]

Lees anders het stuk even door.
Het gaat hier om 20+ oude leopard 2s en 80+ leopard 1s die half afgedankt bij rheinmetall staan, die kunnen pas geleverd worden als die opnieuw zijn opgebouwd, dus over een jaar. De potentiele leveringen van uk, polen en duitsland zal gaan om (bijna) gevechtsklare exemplaren van de eigen reserves. Rheinmetall wil graag een bestelling voor die oude tanks zodat ze de zakken kunnen vullen, elke paar weken/maand hoor je ze hier weer over.

Ik stel voor dat je je misinformatie corrigeert.

erutangiS

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:26
Ik geloof er eigenlijk geen drol van, zeker niet de AH-64E.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:01
YakuzA schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:33:
[Embed][Embed]
Maar je wist dat na 6 maanden er ‘succesverhalen’ naar buiten moesten komen als posterboy voor de volgende lichting ‘recruten’. Als ze allemaal dood zouden zijn, was dat niet zo’n goede reclame.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

blissard schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:35:
[...]

En we mogen dan ook concluderen dat er al crew’s voor opgeleid zijn de afgelopen maanden.
Training begint pas in ‘de komende dagen’
https://nos.nl/l/2459202#UPDATE-container-66761506

PSN

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:10
TheBrut3 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:54:
[...]

Nee, de training voor de AH duurt jaren.

ALS de UK die dingen wil gaan leveren dan is dat een meerjarenplan.

En voor de AH is het veel logischer als de US die levert, incl opleidingen.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• onkl
TheBrut3 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:54:
[...]

Je bent niet de enige. Het Britse ministerie van Defensie gelooft het ook niet.

https://nederland.unoffic...tus/1614570053290139648#m
(shashj is de defensiecorrespondent van the Economist)

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-11 20:39

pro_6or

amateur_60r

Sissors schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:51:
En soms moet je het ook met een korreltje zout nemen misschien. Zoals iemand anders in een Tweet schreef: Russische tank schiet niet maar rijdt wel: Combat ready. Duitse tank waarvan milieucertificaat is verlopen: Not combat ready.

En wat praktischer voorbeeld: Volgens Wiki voor de eerste golf oorlog was slechts 22% (!!!) van de Britse Challenger 1 tanks operationeel. Dan vraag je je natuurlijk af wat de embarmelijke staat van het geheel is, en daar waren vast flinke problemen hoor, maar uiteindelijk gingen ze 300-0 tegen Irakese tanks.
In een oorlog gaat het ook om het totale beeld, de coalitie had tijdens de golf wél totale luchtovermacht. De tegenstander had naast vroege T-72 vooral ook nog T-55 (type59 China) en T-62.

Overigens was dat nog de Challenger 1(mk3). Die waren toen ook wat op leeftijd.

een treffende spreuk

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

MrOleo schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:51:
[...]

Lees anders het stuk even door.
Het gaat hier om 20+ oude leopard 2s en 80+ leopard 1s die half afgedankt bij rheinmetall staan, die kunnen pas geleverd worden als die opnieuw zijn opgebouwd, dus over een jaar. De potentiele leveringen van uk, polen en duitsland zal gaan om (bijna) gevechtsklare exemplaren van de eigen reserves. Rheinmetall wil graag een bestelling voor die oude tanks zodat ze de zakken kunnen vullen, elke paar weken/maand hoor je ze hier weer over.

Ik stel voor dat je je misinformatie corrigeert.
Ik had er inderdaad nog even wat meer koffie voor moeten drinken…excuus.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

Voor wie dit gisterenavond gemist heeft, een aanrader om even te kijken. Op de achtergrond (eigenlijk volledig in het openbaar, maar het krijgt niet genoeg aandacht in de media) hebben diverse olicharchen privé legers gecreëerd (er worden er 4 genoemd in het filmpje). Wagner en Patriot worden ingezet in Ukraine, maar het daadwerkelijke doel volgens dit filmpje is dat deze privé legers de eigenaren beschermen en zodra Putin de regie verliest gebruikt zullen worden om zoveel mogelijk Russische grondstoffen en rijkdommen veilig te stellen / veroveren. Een burgeroorlog achtige situatie dreigt. Volgens het filmpje hebben deze olicharchen mentaal al een punt gezet achter de oorlog in Ukraine en richten ze zich al op de komende interne strijd in Rusland.

Mijn compleet ongeïnformeerde inschatting na het kijken van dit filmpje is dat de oorlog in Ukraine zal afnemen en zich zal concentreren op gebieden met rijkdommen/grondstoffen waar er wat te halen voor deze olicharchen. Putin wil Kiev en heel Ukraine en geschiedenis schrijven met een grote hereniging, maar dit is onhaalbaar gebleken. Deze lieden willen alleen maar macht en vermogen en lijfsbehoud.

Misschien moet Europa rekening gaan houden met een toekomst waarin Rusland gefragmenteerd is en verschillende warlords met privé legers delen van het land controleren en elkaar bevechten.

• Yaksa
  • Nu online
Iets heeft explosies, met schade en gewonden tot gevolg, veroorzaakt in Kakhovka (door RU bezet gebied).
Bron: LiveUAmap
De vermoedelijke locatie is een woonwijk; Bron: Google Maps

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-11 21:29
Was dit al gepost?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fmd2jniXEAInFlD?format=jpg&name=large

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:25

Snow_King

Konijn is stoer!

wian schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:36:
[...]

Voor wie dit gisterenavond gemist heeft, een aanrader om even te kijken. Op de achtergrond (eigenlijk volledig in het openbaar, maar het krijgt niet genoeg aandacht in de media) hebben diverse olicharchen privé legers gecreëerd (er worden er 4 genoemd in het filmpje). Wagner en Patriot worden ingezet in Ukraine, maar het daadwerkelijke doel volgens dit filmpje is dat deze privé legers de eigenaren beschermen en zodra Putin de regie verliest gebruikt zullen worden om zoveel mogelijk Russische grondstoffen en rijkdommen veilig te stellen / veroveren. Een burgeroorlog achtige situatie dreigt. Volgens het filmpje hebben deze olicharchen mentaal al een punt gezet achter de oorlog in Ukraine en richten ze zich al op de komende interne strijd in Rusland.

Mijn compleet ongeïnformeerde inschatting na het kijken van dit filmpje is dat de oorlog in Ukraine zal afnemen en zich zal concentreren op gebieden met rijkdommen/grondstoffen waar er wat te halen voor deze olicharchen. Putin wil Kiev en heel Ukraine en geschiedenis schrijven met een grote hereniging, maar dit is onhaalbaar gebleken. Deze lieden willen alleen maar macht en vermogen en lijfsbehoud.

Misschien moet Europa rekening gaan houden met een toekomst waarin Rusland gefragmenteerd is en verschillende warlords met privé legers delen van het land controleren en elkaar bevechten.
Ik heb hem vanmorgen ook gekeken en vond het wel interessant.

Wat je ziet als dit (deels) waar is dat er dus heel veel belangen spelen. Deze oorlog, maar geen enkele oorlog, is zwart-wit.

Zo zag ik gisteren een ander filmpje waarin ook werd gesuggereert dat men (Westen) niet wil dat Putin te hard verliest en daardoor Rusland als een kaartenhuis in elkaar zakt. De wereldmarkten zijn gewoon te nauw verbonden tegenwoordig. Gas, Olie, Metalen, etc. Heel veel komt uit Rusland. Als dat allemaal in 1x weg zou vallen hebben we totale chaos.

Combineer dat met het filmpje van de prive legers en ik snap het ergens wel een beetje. We gaan wel onzekere tijden tegemoet.

Voor mij staat vast dat UA uiteindelijk deze oorlog van Rusland wint, maar wat daarna komt, dat is allemaal erg onzeker.

Kyiv, Kharkiv, Odessa, Kherson, allemaal steden die echt niet meer in Russische handen gaan vallen.

De Donbas zit echter vol met mijnen, fabrieken en grondstoffen. Of het daar binnen afzienbare tijd weer rustig gaat worden is echt wel de grote vraag.

• asing
Snow_King schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:16:
[...]

Ik heb hem vanmorgen ook gekeken en vond het wel interessant.

Wat je ziet als dit (deels) waar is dat er dus heel veel belangen spelen. Deze oorlog, maar geen enkele oorlog, is zwart-wit.

Zo zag ik gisteren een ander filmpje waarin ook werd gesuggereert dat men (Westen) niet wil dat Putin te hard verliest en daardoor Rusland als een kaartenhuis in elkaar zakt. De wereldmarkten zijn gewoon te nauw verbonden tegenwoordig. Gas, Olie, Metalen, etc. Heel veel komt uit Rusland. Als dat allemaal in 1x weg zou vallen hebben we totale chaos.

Combineer dat met het filmpje van de prive legers en ik snap het ergens wel een beetje. We gaan wel onzekere tijden tegemoet.

Voor mij staat vast dat UA uiteindelijk deze oorlog van Rusland wint, maar wat daarna komt, dat is allemaal erg onzeker.

Kyiv, Kharkiv, Odessa, Kherson, allemaal steden die echt niet meer in Russische handen gaan vallen.

De Donbas zit echter vol met mijnen, fabrieken en grondstoffen. Of het daar binnen afzienbare tijd weer rustig gaat worden is echt wel de grote vraag.
Als we Oekraïne als fase 1 beschouwen, en de afterparty in Rusland als fase 2.... Dan zal denk ik eerst fase 1 afgerond en beslist moeten zijn voor fase 2 gestart kan worden. Putin heeft pas verloren als Rusland uit Oekraïne wordt gemept. Iedereen is al wel met zijn privé leger bezig met het voorsorteren op fase 2.

Fase 2 zal een soort implosie zijn waarbij met geweld de macht en het geld worden gegrepen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gepard ammo productie prognose:

PSN

• Indoubt

Indoubt

Die privelegers zijn zeker interessant voor wat er later in rusland gebeurt maar laten we niet vergeten dat het grootste priveleger nog steeds in handen is van Putin zelf. Die heeft iets van 200.000 man die goed betaald worden en behoorlijk trouw zijn aan Putin.
What he (Putin) considered “necessary” was the establishment of the National Guard, composed initially of 187,000 troops under the command of the Ministry of Internal Affairs but soon to blossom into an army of 350,000 to 400,000 troops loyal only to one person: Putin. It was his Praetorian Guard. Its commanding general was Viktor Zolotov, who had been Putin’s personal bodyguard since 1998. The National Guard had the right to arrest anyone without a judicial order, to shoot anyone without warning, to disband any organization considered dangerous to him or to Russia’s national security
https://www.brookings.edu...needs-a-praetorian-guard/

• Indoubt

Indoubt

YakuzA schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:40:
Gepard ammo productie prognose:
[Embed]
Is inmiddels dit jaar, zou in juni juli moeten worden geleverd. Alsnog lang natuurlijk maar er is een nieuwe productielijn voor opgezet.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:49
asing schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:28:
[...]

Als we Oekraïne als fase 1 beschouwen, en de afterparty in Rusland als fase 2.... Dan zal denk ik eerst fase 1 afgerond en beslist moeten zijn voor fase 2 gestart kan worden. Putin heeft pas verloren als Rusland uit Oekraïne wordt gemept. Iedereen is al wel met zijn privé leger bezig met het voorsorteren op fase 2.

Fase 2 zal een soort implosie zijn waarbij met geweld de macht en het geld worden gegrepen.
Wat ik alleen niet snap is hoe dit op een internationaal strijdstoneel gaat werken?

Zeg dat Rusland met de tijd UA uitgewerkt wordt. Gaat die Wagner militie dan de zoutmijnen zelfstandig verdedigen en waar gaan ze dan überhaupt naar exporteren? Ze zullen dus afhankelijk zijn van Rusland en kunnen hun winst alleen realiseren nadat Rusland en UA een akkoord hebben bereikt waarbij er wordt geaccepteerd dat Rusland de bezette gebieden mag behouden. Om dat te bereiken zal Rusland een beroep moeten doen op deze milities.

Met de huidige stand van zaken is het ook voor Wagner best een risico om voor te sorteren op optie 2. Want als Rusland door de mand valt zullen ook zij aan het kortste eind trekken.

Ik hoop dat die Challengers, Bradleys, Marders en AS90’s worden ingezet op een komend offensief. Ik zou als Rus in mijn loopgraaf best zenuwachtig worden als dit als gecombineerd element wordt ingezet…. Zat even de track record van de Challenger te kijken en dat is toch wel een behoorlijke massieve upgrade. Schijnt dat de Challenger onder andere een directe voltreffer van een t-72 kan incasseren. 14 zulke MBT moet een aardige divisie oude meuk kunnen oprollen. Nu zorgen dat er genoeg Intel wordt verzameld om een goed punt te kiezen om door het front heen te beuken.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Yaksa
  • Nu online
Snow_King schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:16:
[...]Zo zag ik gisteren een ander filmpje waarin ook werd gesuggereert dat men (Westen) niet wil dat Putin te hard verliest en daardoor Rusland als een kaartenhuis in elkaar zakt. De wereldmarkten zijn gewoon te nauw verbonden tegenwoordig. Gas, Olie, Metalen, etc. Heel veel komt uit Rusland. Als dat allemaal in 1x weg zou vallen hebben we totale chaos.
offtopic:
De grootste exportproducten van Rusland zijn aardolie, aardgas en steenkolen.
En laten we nou juist van die delfstoffen af willen in de toekomst.....
Qua metaalertsen voldoen eigenlijk alleen aluminium en nikkel aan de westerse standaarden. Dan nog is dat maar klein deel van de totale wereldhandel wat elders wel opgevangen kan worden.

Verwijderd

Ik vond die video omtrent de ontwikkelingen van oligarchische privé legers ook erg interessant.

Vooral het feit dat er al wordt voorgesorteerd op het russische 'verlies' in Oekraïne.

Ik geloof dat we hier toch echt het begin zien van de val van rusland in haar huidige staat.

Edit: zou het ook kunnen dat er (mede) daarom alvast Amerikaans geschut e.d. richting Polen wordt verstuurd onder het mom van training?

Wanneer het punt komt dat er over bevrijding kan worden gesproken binnen Oekraïne lijkt het me toch dat je die grens met rusland compleet vol wilt drukken met materieel.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2023 14:05 ]

• SkiFan
  • Nu online
@Verwijderd Dat niet alleen, je wilt mogelijk ook een DMZ om Oekraïne heen leggen om dit soort zaken in de toekomst te vermijden. Het is dat, of een goed vredesverdrag met garanties van Rusland en internationaal toezicht erop.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Yaksa
  • Nu online
Een Russische militair heeft per abuis een RGD-5 granaat af laten gaan in een militair kamp in de regio Belgorod met als resultaat 3 doden, 10 gewonden en een opgeblazen munitieopslagplaats.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SkiFan schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:11:
@Verwijderd Dat niet alleen, je wilt mogelijk ook een DMZ om Oekraïne heen leggen om dit soort zaken in de toekomst te vermijden. Het is dat, of een goed vredesverdrag met garanties van Rusland en internationaal toezicht erop.
Garanties van Rusland? Wat zijn die waard?

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
asing schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:28:
[...]

Als we Oekraïne als fase 1 beschouwen, en de afterparty in Rusland als fase 2.... Dan zal denk ik eerst fase 1 afgerond en beslist moeten zijn voor fase 2 gestart kan worden.
Waarom? Putins positie wordt wankeler. Hij moet steeds harder om zich heen slaan om olicharchen in het gareel te houden. Misschien is het juist beter om hem af te zetten terwijl een groot deel van zijn leger nog in Ukraine is.

• prein2
  • Laatst online: 19:48

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Yaksa schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:12:
Een Russische militair heeft per abuis een RGD-5 granaat af laten gaan in een militair kamp in de regio Belgorod met als resultaat 3 doden, 10 gewonden en een opgeblazen munitieopslagplaats.
Volgens Tass was het een cultureel centrum, en 10 doden..

• Wilke
  • Laatst online: 20:06
prein2 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:26:
Volgens Tass was het een cultureel centrum, en 10 doden..
Tass is geen bron (behalve van propaganda).

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Waar ze natuurlijk voor willen waken is dat die vent van Wagner aan de macht komt bijvoorbeeld.

Geen idee wat dat zou betekenen voor de wereld, maar niet veel goeds verwacht ik. Als hij de macht krijgt over de FSB, nukes etc

• prein2
  • Laatst online: 19:48

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Wilke schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:35:
[...]

Tass is geen bron (behalve van propaganda).
Daarom juist interessant dat ze meer doden melden dan de andere berichtgeving..

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

prein2 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:11:
[...]

Daarom juist interessant dat ze meer doden melden dan de andere berichtgeving..
Die soldaten zijn in Russische ogen wellicht minder waard dan de opgeblazen munitie…

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:01
wian schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:36:
[...]

Niks nieuws toch? Zeker van Wagner was al bekend dat ze in Afrika vechten om dictators in het zadel te houden, in ruil voor rechten op grondstoffen en mijnen.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

dr.lowtune schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:15:
[...]

Die soldaten zijn in Russische ogen wellicht minder waard dan de opgeblazen munitie…
Eerder om te doen alsof het een burgerdoel was wat bestookt is door Oekraine en er alleen burgers omgekomen zijn.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:26
MikeyMan schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:14:
Garanties van Rusland? Wat zijn die waard?
Ligt er aan wie er aan de macht is.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheBrut3 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:14:
[...]

Ligt er aan wie er aan de macht is.
Mwoh... Het is naïef om te denken dat er enige kans is op een 'redelijke' leider.

• SkiFan
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:16:
[...]

Mwoh... Het is naïef om te denken dat er enige kans is op een 'redelijke' leider.
Och, dat zal ook over Duitsland na WO2 gedacht zijn.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SkiFan schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:32:
[...]

Danig andere situatie. Na Putin staat er nog een hele optocht aan mafklappers in de rij. Al dan niet met eigen leger.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Zonder een militaire bezetting van heel Rusland is dat resultaat niet te verwachten.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:43
[...]
Duitsland had de eerste 5 jaar na de oorlog praktisch niets te vertellen in eigen land. Tijdens de echte denazificatie (zoverre dat is gelukt) konden ze alleen beperkt wat beslissen over de financiën. Pas later kregen ze meer beslissingsbevoegdheid en ik vermoed dat een hele lange tijd nog onofficieel een hoop beslissingen werden gevormd door wat de VS onder andere wilde dat de uitkomst werd.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

AndereKoekoek schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:35:
Waar ze natuurlijk voor willen waken is dat die vent van Wagner aan de macht komt bijvoorbeeld.

Geen idee wat dat zou betekenen voor de wereld, maar niet veel goeds verwacht ik. Als hij de macht krijgt over de FSB, nukes etc
Als Rusland ophoudt te bestaan, dan vallen ook alle natiestaat-bescherming weg voor die oligarchen met hun privelegertjes. Het westen kan dan naar willekeurig die mensen uitschakelen. Denk ik.

Dit dus.

• Tens
  • Laatst online: 10:04
Bijzonder statement van een Duitser

Ik weet wel iets wat Duitsland wel even kan missen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• asing
Rene schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Wat ik alleen niet snap is hoe dit op een internationaal strijdstoneel gaat werken?

Zeg dat Rusland met de tijd UA uitgewerkt wordt. Gaat die Wagner militie dan de zoutmijnen zelfstandig verdedigen en waar gaan ze dan überhaupt naar exporteren? Ze zullen dus afhankelijk zijn van Rusland en kunnen hun winst alleen realiseren nadat Rusland en UA een akkoord hebben bereikt waarbij er wordt geaccepteerd dat Rusland de bezette gebieden mag behouden. Om dat te bereiken zal Rusland een beroep moeten doen op deze milities.

Met de huidige stand van zaken is het ook voor Wagner best een risico om voor te sorteren op optie 2. Want als Rusland door de mand valt zullen ook zij aan het kortste eind trekken.

Ik hoop dat die Challengers, Bradleys, Marders en AS90’s worden ingezet op een komend offensief. Ik zou als Rus in mijn loopgraaf best zenuwachtig worden als dit als gecombineerd element wordt ingezet…. Zat even de track record van de Challenger te kijken en dat is toch wel een behoorlijke massieve upgrade. Schijnt dat de Challenger onder andere een directe voltreffer van een t-72 kan incasseren. 14 zulke MBT moet een aardige divisie oude meuk kunnen oprollen. Nu zorgen dat er genoeg Intel wordt verzameld om een goed punt te kiezen om door het front heen te beuken.
Met het eruit werken van de Russen bedoel ik uiteraard ook de privé legertjes als Wagner. Daarna kunnen we concluderen dat Putin aangeschoten wild is. Onderaan de streep is er namelijk maar één persoon verantwoordelijk.

Ik zie daarna 2 dingen gebeuren. Het eerste is de machtstrijd over het presidentsschap. Wordt het Shoygu? Wordt het Pregozhin? Wordt het iemand anders met heel veel invloed? Het enige wat we weten is dat men er niet voor terugdeinst om politieke tegenstanders op te ruimen.

Het andere wat ik zie gebeuren is dat alle conflicten die broeiend werden gehouden ineens oplaaien. Er is geen Russisch leger meer om bang voor te zijn. Het gaat nog lang bloederig en onrustig blijven.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

FunkyTrip schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:08:
[...]

Als Rusland ophoudt te bestaan, dan vallen ook alle natiestaat-bescherming weg voor die oligarchen met hun privelegertjes. Het westen kan dan naar willekeurig die mensen uitschakelen. Denk ik.
Snap sowieso niet dat ze die Wagners overal ter wereld dood en verderf laten zaaien. Gewoon eigen blackwaters er op en mee afrekenen.

een treffende spreuk

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:49
https://www.vg.no/nyheter...pen-har-flyktet-til-norge

Vandaag hebben ze hier (Noorwegen) een Wagner baas aan de grens opgepakt. Deze persoon heeft gelijk politiek asiel aangevraagd.

Te gek voor worden. Ze zouden deze persoon direct door moeten sturen naar UA voor verdere “behandeling”. Hoop dat ze genoeg info van deze knakker krijgen.
Former commander in WagnerPMC, Andrei Medvedev has escaped to Norway and requested political asylum. Wagner had kept all of his identity documents. His escape on foot is one for a Hollywood movie
Draadje is via Google ook te vinden op Reddit.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• onkl
Rene schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:31:

Vandaag hebben ze hier (Noorwegen) een Wagner baas aan de grens opgepakt. Deze persoon heeft gelijk politiek asiel aangevraagd.

Te gek voor worden. Ze zouden deze persoon direct door moeten sturen naar UA voor verdere “behandeling”. Hoop dat ze genoeg info van deze knakker krijgen.

[...]

Hier bij Ukrainetoday.
Zij hebben informatie dat hij graag informatie over Wagner wil delen, dus hoeveel "behandeling" daarvoor nodig is, is zeer de vraag.
Ik vermoed dat, mocht daar reden voor zijn, Noorwegen met alle liefde meewerken aan een uitleveringsverzoek uit Oekraïne.
Begrijp overigens dat hij leiding gaf aan een groep van 15 soldaten /huurlingen, dus dat klinkt meer als een sergeant /onderofficier dan als iemand uit de top van de organisatie.

[ Voor 8% gewijzigd door onkl op 15-01-2023 20:47 ]

• Ossi
  • Laatst online: 15:18
pro_6or schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:26:
[...]

Snap sowieso niet dat ze die Wagners overal ter wereld dood en verderf laten zaaien. Gewoon eigen blackwaters er op en mee afrekenen.
Eigen Blackwaters erop? Die zouden dan in een vijandig land een guerrilla-oorlog moeten houden? De Wagners zitten daar op uitnodiging van de dictators in die landen.
Daarnaast, wie zou die grap moeten betalen dan? Dat is een private organisatie die hoogstwaarschijnlijk handen met geld kost. Plus als die dan betrapt zijn heb je natuurlijk grote politieke rellen.

Ik begrijp je sentiment wel, maar helaas werkt het niet zo.
Rene schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:31:

[...]

Dus iemand die werkt voor een slecht bedrijf en daar weg wil en een klokkenluider wil zijn ga je uitleveren aan de vijand van zijn bedrijf terwijl hij dat wil benadelen?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:18
Ossi schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:50:
[...]

Dus iemand die werkt voor een slecht bedrijf en daar weg wil en een klokkenluider wil zijn ga je uitleveren aan de vijand van zijn bedrijf terwijl hij dat wil benadelen?
Klinkt mij inderdaad eerder als iemand die je juist goed wil behandelen. Hoe meer van dat soort mensen weglopen en informatie vrijgeven, hoe beter.

[removed]

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:42

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Van de andere kant is het bepaald geen frisse jongen, dus echt een aanwinst zal hij niet zijn. Als getuige zeer waardevol als je Wagners voor de rechter kunt slepen, maar die vechten zich voorlopig dood.

Van de andere kant heeft ook Noorwegen een prima beschermingsstelsel voor stoute jongens, dus ik snap z'n keuze wel. Anders mag hij in Bakhmut zonnebloemen voeden...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• redwing
FreezeXJ schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:27:
Van de andere kant is het bepaald geen frisse jongen, dus echt een aanwinst zal hij niet zijn. Als getuige zeer waardevol als je Wagners voor de rechter kunt slepen, maar die vechten zich voorlopig dood.

Van de andere kant heeft ook Noorwegen een prima beschermingsstelsel voor stoute jongens, dus ik snap z'n keuze wel. Anders mag hij in Bakhmut zonnebloemen voeden...
Uiteindelijk wil je de hogere bazen pakken. En de grootste kans daarop heb je als de mindere bazen overlopen. Als je dan echter die mindere bazen te hard aanpakt gooi je daarmee de deur dicht voor elke andere die wil overlopen.

[removed]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

FunkyTrip schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:08:
[...]

Dan krijg je zo'n situatie als je in landen als Afghanistan of Somalië hebt/had. Gewoon een allegaartje aan warlords met hun eigen milities die je alleen te pakken krijgt als een concurrent hem erbij lapt.
Af en toe kun je er eentje met een drone uitschakelen en die is dan een dag later opgevolgd door zijn nummer 2 zodat je er uiteindelijk niks mee opschiet.

Verwijderd

Met het oog op de 2,5 miljard die er door Nederland voor dit jaar is toegezegd zijn volgende uitspraken wellicht interessant:
Ollongren: snel leveren tanks kan, 'Onder druk worden dingen vloeibaar'

Minister Ollongren van Defensie denkt dat het mogelijk is om eerder dan begin volgend jaar moderne tanks te leveren aan Oekraïne. Dat zei ze in het tv-programma Buitenhof. De leverancier van dit soort tanks zei eerder dat zulke leveringen pas op zijn vroegst begin volgend jaar gedaan kunnen worden, maar "onder druk worden dingen wel vloeibaar", zei Ollongren. "We moeten kijken wat er kan en soms gaat iets sneller dan je denkt."

Nederland heeft op dit moment zelf geen moderne tanks, zoals bijvoorbeeld Leopards, beschikbaar, maar is in principe niet tegen het leveren van zulke tanks aan de Oekraïners. "Ze zeggen dat ze moderne tanks nodig hebben en ik denk dat wij een manier vinden om te zorgen dat ze inderdaad daarover kunnen beschikken", aldus Ollongren.
Bron: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-66767500

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Caelorum schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:55:
[...]

Duitsland had de eerste 5 jaar na de oorlog praktisch niets te vertellen in eigen land. Tijdens de echte denazificatie (zoverre dat is gelukt) konden ze alleen beperkt wat beslissen over de financiën.
Dat is behoorlijk gelukt, helaas is het in één van de vier sectoren niet gelukt en die blijken nu behoorlijk op de hand van Rusland. Mijn respect voor Duitsland is in een paar jaar echt door het putje gegaan en ben van mening dat Nederland meer zijn eigen defensieplan moet gaan trekken waarin er niet vanuit gegaan mag worden dat Duitsland aan de goede kant staat.

[ Voor 5% gewijzigd door moshimoshi op 15-01-2023 21:54 ]

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Ossi schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:50:
[...]

Eigen Blackwaters erop? Die zouden dan in een vijandig land een guerrilla-oorlog moeten houden? De Wagners zitten daar op uitnodiging van de dictators in die landen.
Daarnaast, wie zou die grap moeten betalen dan? Dat is een private organisatie die hoogstwaarschijnlijk handen met geld kost. Plus als die dan betrapt zijn heb je natuurlijk grote politieke rellen.

Ik begrijp je sentiment wel, maar helaas werkt het niet zo.

[...]

Zorgen dat onze huurlingen ook een uitnodiging krijgen. Gaat er toch al niet om dat ze die Russen zo vriendelijk vinden. Vind echt dat we er te weinig aan doen. Wij maar netjes strijden en zij overal ter wereld hun maffia praktijken botvieren.

een treffende spreuk

• Ossi
  • Laatst online: 15:18
pro_6or schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:10:
[...]

Zorgen dat onze huurlingen ook een uitnodiging krijgen. Gaat er toch al niet om dat ze die Russen zo vriendelijk vinden. Vind echt dat we er te weinig aan doen. Wij maar netjes strijden en zij overal ter wereld hun maffia praktijken botvieren.
Een uitnodiging van dezelfde overheid die juist bewust dit soort louche partijen inhuurt dat gaat niet gebeuren. En al helemaal niet als je bedenkt dat deze overheden vaak dezelfde dubieuze mentaliteit hebben.

Ik begrijp je sentiment hoor :)

• redwing
pro_6or schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:10:
[...]

Dit is precies hoe de maffia werkt. Ervaring leert dat door dit soort dingen te doen je het probleem uiteindelijk veel groter maakt ipv op te lossen. Laten we daar dus maar niet aan beginnen. Meer materieel sturen is een ander verhaal, maar huurlingen en soortgelijke shady praktijken als de russen gebruiken moet je niet willen.

[removed]

Verwijderd

redwing schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:36:
[...]

Dit is precies hoe de maffia werkt. Ervaring leert dat door dit soort dingen te doen je het probleem uiteindelijk veel groter maakt ipv op te lossen. Laten we daar dus maar niet aan beginnen. Meer materieel sturen is een ander verhaal, maar huurlingen en soortgelijke shady praktijken als de russen gebruiken moet je niet willen.
Het zal me echt niets verbazen als er wel degelijk westerse contractors rondlopen in UA.
Westerse vrijwilligers sowieso. Genoeg Amerikaanse accenten op de filmpjes. En wie zegt dat ze 'vrijwillig' zijn en geen contractors zonder insigne zijn? :P

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2023 @ 05:56:
[...]

Het zal me echt niets verbazen als er wel degelijk westerse contractors rondlopen in UA.
Westerse vrijwilligers sowieso. Genoeg Amerikaanse accenten op de filmpjes. En wie zegt dat ze 'vrijwillig' zijn en geen contractors zonder insigne zijn? :P
Anton, de Amerikaans-Ukrainese soldaat die twee keer in UA heeft gevochten, kreeg inderdaad salaris van UA leger aangeboden. Rob heeft daar als ik het me goed herinner niet over doorgevraagd, het is ook niet erg boeiend want hij (en men in het algemeen) zit daar niet vanwege het geld. Zelfde met Ken Rhee. Ik denk dat het veel meer valt en staat op donaties voor uitrusting plus eigen investeringen. Passie dus ipv egoïsme.

En volgens mij valt het wel mee met de aantallen.

Toen Anton bij de SFO ging kon hij wel de uitrusting kiezen wat hij maar wilde. Hij kreeg aldaar in eerste instantie van een collega een Glock.

• bloody
  • Laatst online: 07:23

bloody

0.000 KB!!

Flinke cijfers vandaag!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFtCEBXgW7c0ZNxYQCMMwEaeKpw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mFtf8VPiCBL2OSUYtcrwK3KF.jpg?f=user_large

nope

• redwing
[...]

Het is natuurlijk een groot verschil of je het hebt over een aantal contractors of een heel leger puur gebaseerd op huurlingen. Zeker als je het hebt over een leger huurlingen die los van het normale leger operereren.
Daarbij was de post waar ik op reageerde duidelijk aan het insinueren om op huurlingen te vinden die op dezelfde manier als de russen zouden werken. En het lijkt me overduidelijk dat je dat al helemaal niet wil.

[removed]

• SkiFan
  • Nu online
UK MOD: “Overall, the UAF continue to gradually advance their front line east on the edge of Kremina town,” the report read.

Da's goed nieuws, want sluit weer meer routes voor de Russen verder naar het zuiden af.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Technisch zijn ze allemaal contractors. Ik geloof dat ze € 300 per maand verdienen. Maar er is natuurlijk geen westerling die het daarvoor doet. Ik dacht dat “echte” contractors voor minder dan 10K niet eens komen. Het is nu eenmaal een gevaarlijk vak en dat doe je niet voor een habbekrats.

• redwing
SkiFan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:17:
UK MOD: “Overall, the UAF continue to gradually advance their front line east on the edge of Kremina town,” the report read.

Da's goed nieuws, want sluit weer meer routes voor de Russen verder naar het zuiden af.
Yup, en het geeft ook steeds meer de vraag waarom rusland zo vast blijft houden aan Bakhmut. Bakhmut winnen terwijl je Kreminna verliest is wel een heel slechte ruil. Dus de enige reden om aan Bakhmut vast te houden is interne spelletjes om te laten zien dat je iets kunt winnen (terwijl je weet dat je Kreminna niet vast gaat houden)

Maar taktisch gezien blijft het allemaal toch maar raar.

[removed]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

redwing schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Yup, en het geeft ook steeds meer de vraag waarom rusland zo vast blijft houden aan Bakhmut. Bakhmut winnen terwijl je Kreminna verliest is wel een heel slechte ruil. Dus de enige reden om aan Bakhmut vast te houden is interne spelletjes om te laten zien dat je iets kunt winnen (terwijl je weet dat je Kreminna niet vast gaat houden)

Maar taktisch gezien blijft het allemaal toch maar raar.
De vraag is of je het nog over 'Rusland' kan hebben in deze context.

Wagner die Bakhmut wint terwijl het Russische leger Kreminna verliest is voor sommigen prima beeldvorming.
Pagina: 1 ... 14 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid