Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 34 Laatste
Acties:
  • 505.670 views

Onderwerpen

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
MikeyMan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:47:
[...]

De vraag is of je het nog over 'Rusland' kan hebben in deze context.

Wagner die Bakhmut wint terwijl het Russische leger Kreminna verliest is voor sommigen prima beeldvorming.
Klopt natuurlijk, maar zodra Kreminna valt wordt het weer een heel stuk lastiger om Bakhmut vast te houden. Het lijkt me dat Wagner wel een beter doel zou kunnen vinden die ze wel vast zouden kunnen houden als het russische leger faalt. Want uiteindelijk brengen ze zichzelf hiermee wel in een positie waarbij ze afhankelijk zijn van wat het russische leger doet.

[removed]

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:13

Killjoy

Klingon lawn products

SkiFan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:17:
UK MOD: “Overall, the UAF continue to gradually advance their front line east on the edge of Kremina town,” the report read.

Da's goed nieuws, want sluit weer meer routes voor de Russen verder naar het zuiden af.
Ja, maar afgaand op deepstatemap zijn het helaas wel muizenstapjes. Laatste op de kaart geregistreerde beweging is van 13 januari.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:10
Killjoy schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:57:
[...]

Ja, maar afgaand op deepstatemap zijn het helaas wel muizenstapjes. Laatste op de kaart geregistreerde beweging is van 13 januari.
Het duurt blijkbaar even voordat de Russen murw gebeukt zijn. Als zo'n leger eenmaal murw is, kan het zomaar zijn dat echt de complete linies binnen weken vallen. Dan moeten er namelijk gaten gestopt worden, met andere gaten als gevolg.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:17
Ik weet niet hoor. Met die schier onuitputtelijke hoeveelheid manschappen die de Russen ertegen aan kunnen blijven gooien zal t echt niet zo snel gaan. Na een snelle opmars van UA is het nu toch flink gestagneerd, en dat lijkt me juist in het voordeel van RU

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-01 20:15
LZ86 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:48:
Ik weet niet hoor. Met die schier onuitputtelijke hoeveelheid manschappen die de Russen ertegen aan kunnen blijven gooien zal t echt niet zo snel gaan. Na een snelle opmars van UA is het nu toch flink gestagneerd, en dat lijkt me juist in het voordeel van RU
Wat ik begrijp van de taktiek van UA is dat ze proberen de russische logistiek te ontregelen en door aanvallen de russische voorraden munitie uit te putten. Als dat lukt, dan hebben extra manschappen aan russische kant niet veel effect.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:20
https://www.reuters.com/w...new-offensive-2023-01-16/

Vanaf vandaag zijn er officieel militaire oefeningen in Wit-Rusland van de gecombineerde luchtmachten.
Ik neem aan dat alle AA in Oekraine hier extra scherp op zal zijn en elke kans aan zal grijpen om het e.e.a. uit de lucht te knallen.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

redwing schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Yup, en het geeft ook steeds meer de vraag waarom rusland zo vast blijft houden aan Bakhmut.
De enige zinnige verklaring is dat Bakhmut er niet echt toe doet. Ik denk dat Wagner dit puur ziet als een attritional battle om het Oekraiense leger uit te putten en Oekraine te dwingen om daar goede troepen in te zetten die elders dus niet inzetbaar zijn. De locatie doet er dan niet veel toe.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:20
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:42:
Met het oog op de 2,5 miljard die er door Nederland voor dit jaar is toegezegd zijn volgende uitspraken wellicht interessant:

Bron: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-66767500
Dat is wel erg makkelijk praten als land die zelf de middelen niet heeft, die de fabrieken niet heeft en die er niet over kan of mag besluiten.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:41

polthemol

Moderator General Chat
redwing schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Yup, en het geeft ook steeds meer de vraag waarom rusland zo vast blijft houden aan Bakhmut. Bakhmut winnen terwijl je Kreminna verliest is wel een heel slechte ruil. Dus de enige reden om aan Bakhmut vast te houden is interne spelletjes om te laten zien dat je iets kunt winnen (terwijl je weet dat je Kreminna niet vast gaat houden)

Maar taktisch gezien blijft het allemaal toch maar raar.
ik denk dat het helpt als je Rusland (in de huidige vorm en met het huidige politieke bestel) niet ziet als een land of natie, maar als een maffiaclan / georganiseerde misdaad club.

Wagner is de handlanger die zich aan het profileren is om hogerop te komen en daarvoor is PR handig. Er is geen dieper plan wat zinnig is, ze stonden aan dat stukje linie en proberen daar punten te scoren (of de top van Wagner in ieder geval) en eventueel stukken grond te bemachtigen die je kunt gebruiken voor eigen economisch gewin (zoals bv. een zoutmijn).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• redwing
  • Nu online
downtime schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:57:
[...]

De enige zinnige verklaring is dat Bakhmut er niet echt toe doet. Ik denk dat Wagner dit puur ziet als een attritional battle om het Oekraiense leger uit te putten en Oekraine te dwingen om daar goede troepen in te zetten die elders dus niet inzetbaar zijn. De locatie doet er dan niet veel toe.
Alleen is dat iets dat Wagner geen bal uitmaakt. Wagner wil zichzelf profileren en kijken waar ze geld kunnen verdienen. Sterker nog Wagner ziet niets liever dan dat het russische leger faalt waar zij juist vooruitgang boeken, omdat ze daar meer invloed mee krijgen. Wat mij dan ook vooral verbaasd is dat het niet om een gebied gaat dat ze vast kunnen houden als het russische leger faalt, en wat bovendien financieel geld oplevert..

[removed]

• redwing
  • Nu online
polthemol schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:00:
[...]

ik denk dat het helpt als je Rusland (in de huidige vorm en met het huidige politieke bestel) niet ziet als een land of natie, maar als een maffiaclan / georganiseerde misdaad club.

Wagner is de handlanger die zich aan het profileren is om hogerop te komen en daarvoor is PR handig. Er is geen dieper plan wat zinnig is, ze stonden aan dat stukje linie en proberen daar punten te scoren (of de top van Wagner in ieder geval) en eventueel stukken grond te bemachtigen die je kunt gebruiken voor eigen economisch gewin (zoals bv. een zoutmijn).
Alleen zullen ze die zoutmijn nooit kunnen exploiteren. Zolang dat gebied onder vuur ligt en UA bij Kreminna zelfs voioruitgang boekt zal die zoutmijn nooit iets gaan opleveren. En als Kreminna valt dan zullen ze Bakhmunt op termijn ook op moeten geven. Het zal dus alleen voor het profileren zijn, en dan kan inderdaad alleen de conclusie zijn dat ze daar aanvallen omdat ze daar toevallig waren. Er zijn nl. wel betere punten te vinden die financieel gezien op de langere termijn minder risico opleveren.

Maar zoals zo vaak is het doel wel vaker onduidelijk van zowel rusland/Wagner als andere partijen.

[removed]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:12
LZ86 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:48:
Er zijn allerlei factoren van invloed op het strijdtoneel. Beschikbare manschappen, materieel, munitie en bijvoorbeeld het weer.

Het stagneert af en toe, en het komt ook ineens af en toe in een versnelling. Die versnelling komt wel weer.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

redwing schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:10:
[...]

Alleen is dat iets dat Wagner geen bal uitmaakt. Wagner wil zichzelf profileren en kijken waar ze geld kunnen verdienen. Sterker nog Wagner ziet niets liever dan dat het russische leger faalt waar zij juist vooruitgang boeken, omdat ze daar meer invloed mee krijgen. Wat mij dan ook vooral verbaasd is dat het niet om een gebied gaat dat ze vast kunnen houden als het russische leger faalt, en wat bovendien financieel geld oplevert..
Maar dan ga je er dus vanuit dat Wagner helemaal op eigen houtje opereert en zijn operaties met niemand afstemt, ook niet met het Kremlin. Ik denk dat de stroom gevangenen en gratis materieel snel opdroogt als ze Putin niet kunnen uitleggen waarom Bakhmut ertoe doet, want dat spul kan ook naar het leger gaan.

• polthemol
  • Laatst online: 14:41

polthemol

Moderator General Chat
redwing schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:14:
[...]

Alleen zullen ze die zoutmijn nooit kunnen exploiteren. Zolang dat gebied onder vuur ligt en UA bij Kreminna zelfs voioruitgang boekt zal die zoutmijn nooit iets gaan opleveren. En als Kreminna valt dan zullen ze Bakhmunt op termijn ook op moeten geven. Het zal dus alleen voor het profileren zijn, en dan kan inderdaad alleen de conclusie zijn dat ze daar aanvallen omdat ze daar toevallig waren. Er zijn nl. wel betere punten te vinden die financieel gezien op de langere termijn minder risico opleveren.

Maar zoals zo vaak is het doel wel vaker onduidelijk van zowel rusland/Wagner als andere partijen.
het beleid is vrij parasitair: je plundert wat je kunt plunderen en klaar. Short-term visie (waarbij je geen cent geeft om mensenlevens) zou dan een zoutmijn waardevol maken, ook omdat men dan niet je paar zwaardere middelen steeds kapot kan schieten (want tanks ed. kosten wel geld, dode huurlingen kosten je nagenoeg niets, die gevangenen al helemaal niets).

Ik verwacht dus niet dat er een visie is in welke vorm dan ook, buiten bruut geweld toepassen om iets van iemand af te pakken. Dat is het enige wat we nu al een jaar lang zien

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Sissors
  • Niet online
SkiFan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Het duurt blijkbaar even voordat de Russen murw gebeukt zijn. Als zo'n leger eenmaal murw is, kan het zomaar zijn dat echt de complete linies binnen weken vallen. Dan moeten er namelijk gaten gestopt worden, met andere gaten als gevolg.
Tegelijk kan je natuurlijk exact hetzelfde argument maken voor de situatie rond Bakhmut, maar dan omgekeerd.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het attrition verhaal kan vanuit Oekraïne bezien natuurlijk net zo goed waar zijn.
Zolang de vleesmolen blijft draaien daar tegen 'redelijke' ratio's, is het interessant om Wagner bezig te houden.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:15

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Voor wie meer inzicht in PMCs wil krijgen kan ik "The Modern Mercenary" van Sean Mcfate aanraden.

Armenie begint ook meer pro Westers te worden. Men heeft oefeningen met Rusland gecancelled omdat men ontevreden is over de RU steun aan Azerbedjian.

[YouTube: Armenia warned Russia: We are not Ukraine]

Laat de snelkookpan nog maar even door sudderen.... Benieuwd hoe het Rusland wat we nu kennen er eind het jaar bij ligt.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• asing
Baserk schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:08:
Rotatie in Duitsland?
SPD Defensie minister Christine Lambrecht zou ontslag hebben genomen.
And it is done : https://www.gelderlander....e-instagrampost~a063cd6b/

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
downtime schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:57:
[...]

Een uitputtingsslag is niet in het belang van Rusland want hun economie en industrie gaat dat niet redden. Dit is niet Stalingrad waar de Sovjet Unie opeens een paar tank legers uit de hoge hoed wist te toveren voor een omsingeling.

• Rubberen
  • Laatst online: 14-01 09:40
De geruchtenmolen over een extra mobilisatie in Rusland blijft duren, ik denk dat we ons daar dus wel aan mogen verwachten?! Men spreekt van vijfhonderd duizend man op de been te brengen. Nu in werkelijkheid zal dat zoals de eerste mobilisatie wellicht iets lager uitvallen.

In Belarus is Rusland momenteel militaire oefeningen aan het houden. Ik denk dat we ondertussen wel weten wat dit betekent. Cijfers over de sterkte en hoeveel manschappen van het leger van Belarus vind ik helaas niet terug.

Waar ik tot toe wil komen is hoe Oekraïne, zich zal weren in een scenario wanneer Rusland opnieuw een mobilisatie zal doen, dit tegelijk met een inval vanuit Belarus om een nieuwe poging te ondernemen om Kyiv te veroveren?

Nu is het zo dat de Oekraïners zich enorm dapper gedragen, ongezien zelf. Maar ik zie het niet realistisch als er zich op dit moment nog een nieuw front opent vanuit Belarus zelf, de Oekraïners genoeg manschappen hebben om een goede verdediging op te zetten op de gehele frontlinie ( die zou bijna 1/3 groter kunnen zijn ). Op een bepaald punt heb je nu eenmaal te weinig mensen om de boel staande te houden.

Ik hoop dat de Belarussen er vantussen blijven, want ik persoonlijk ( armchair general voor de duidelijkheid ) zie geen realistisch haalbaar scenario om deze aanval tegen te houden als Oekraïne zijnde.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:42

3raser

⚜️ Premium member

Rubberen schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:22:
Nu is het zo dat de Oekraïners zich enorm dapper gedragen, ongezien zelf. Maar ik zie het niet realistisch als er zich op dit moment nog een nieuw front opent vanuit Belarus zelf, de Oekraïners genoeg manschappen hebben om een goede verdediging op te zetten op de gehele frontlinie ( die zou bijna 1/3 groter kunnen zijn ). Op een bepaald punt heb je nu eenmaal te weinig mensen om de boel staande te houden.

Ik hoop dat de Belarussen er vantussen blijven, want ik persoonlijk ( armchair general voor de duidelijkheid ) zie geen realistisch haalbaar scenario om deze aanval tegen te houden als Oekraïne zijnde.
Hoe deden ze dit in februari/maart vorig jaar dan? Toen werden ze toch ook vanuit meerdere hoeken aangevallen. Ik ga er vanuit dat Oekraïne prima weet wat die oefening in Belarus betekend en dat het zou heel dom zijn als alle troepen het oosten aan het verdedigen zijn terwijl Kyiv onbeschermd achterblijft. Ik neem aan dat er al de nodige maatregelen genomen zijn om een defensieve stelling in te nemen mocht Belarus zich genoodzaakt voelen mee te moeten vechten.

Ik hoop tevens dat het Westen die escalatie dan zal aangrijpen om meer te doen dan ze nu doen.

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:22

Bloodclot

Jawier!

Rubberen schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:22:

Bruggen in het noorden zijn kapot. Het zal heel moeilijk worden om aanzienlijk door te stoten vanuit belarus zonder echt op je lazerus te krijgen zoals in maart 2022 gebeurde.

Verdediging hebben ze echt wel op orde op de belangrijke plekken in het noorden van oekraine. Nadeel is dus dat je ontzettend veel manschappen in het noorden hebt zitten die je het liefst ook op andere delen wilt hebben in ukraine.

Dat de russen een dreiging vormen vanuit het noorden kan ook taktiek zijn, je houdt manschappen weg uit andere delen van ukraine.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:37

Snow_King

Konijn is stoer!

NOS Liveblog: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-66790798
Rusland ontkent flat in Dnipro te hebben gebombardeerd

Rusland ontkent dat het doelbewust een flatgebouw in Dnipro heeft gebombardeerd. Zaterdag kwam er een raket terecht op een woontoren in de Oekraïense stad, waarbij 35 mensen om het leven kwamen en tientallen gewond raakten.

Kremlin-woordvoerder Peskov zegt dat wat er in Dnipro gebeurd is het gevolg is van "Oekraïense anti-raketraketten en luchtverdediging". Hij leverde geen bewijs voor die claim. Volgens de Oekraïense luchtmacht werd de aanval uitgevoerd met een Russische Kh22-raket. De Oekraïense luchtafweer zou niet in staat zijn die uit de lucht te schieten.

Daarnaast ging hij in op de aangekondigde levering van Britse en Poolse wapens en tanks aan Oekraïne. Volgens Peskov veranderen die niets aan de situatie en zullen ze Oekraïne juist meer problemen bezorgen: "De nieuwe tanks zullen branden, net als de rest."
Ik heb hier gewoon echt geen woorden voor. Na 11 maanden borrelt de woede nog steeds en heb ik een diepe haat tegen deze mensen. Ik kan er gewoon echt niet bij.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YangWenli schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:13:
[...]

Een uitputtingsslag is niet in het belang van Rusland want hun economie en industrie gaat dat niet redden. Dit is niet Stalingrad waar de Sovjet Unie opeens een paar tank legers uit de hoge hoed wist te toveren voor een omsingeling.
Maar Wagner zet de resource in waar Rusland wel genoeg van heeft: Mensenlevens (en artilleriegranaten). En niet eens getrainde soldaten maar ex-gevangenen waarvan Rusland er waarschijnlijk nog een heleboel heeft. Als het Russische leiderschap denkt dat ze die menselijke verliezen veel langer kunnen volhouden dan Oekraine, zelfs als hun verliezen zwaarder zijn dan die van Oekraine, dan hebben ze al een goede reden om op attrition in te zetten.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-01 18:29

pro_6or

amateur_60r

Snow_King schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:10:
NOS Liveblog: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-66790798

[...]

Ik heb hier gewoon echt geen woorden voor. Na 11 maanden borrelt de woede nog steeds en heb ik een diepe haat tegen deze mensen. Ik kan er gewoon echt niet bij.
Het is altijd hetzelfde liedje. Net als bij MH17. Onder dit soort bewind gaat het altijd zo. En nu zijn er social media om dit nog effectiever te maken, te versterken. Gooi er wat onzin in en de machine gaat draaien.

een treffende spreuk

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

pro_6or schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:51:
[...]

Het is altijd hetzelfde liedje. Net als bij MH17. Onder dit soort bewind gaat het altijd zo. En nu zijn er social media om dit nog effectiever te maken, te versterken. Gooi er wat onzin in en de machine gaat draaien.
Het is nu wel zo, in tegenstelling tot MH17, dat hier niet de Russische lijn fanatiek verdedigd wordt. Op Twitter nog wel maar hopelijk stort dat ook allemaal in samen met Rusland.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
IJzerlijm schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:11:
[...]

Het is nu wel zo, in tegenstelling tot MH17, dat hier niet de Russische lijn fanatiek verdedigd wordt. Op Twitter nog wel maar hopelijk stort dat ook allemaal in samen met Rusland.
Tja, dit is ook een beetje lastiger verdedigen door de forumlanders dus zijn ze vooral stil. En als er een keer iets aan te merken is op UA, doorbreken ze die stilte taktisch. MH17 was een eenmalige gebeurtenis waar door RU bewust allerlei misinformatie over de wereld in werd geholpen. Veel makkelijker om daar op in te springen over tijd.

Dat betekent, stam + t .

• redwing
  • Nu online
pro_6or schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:51:
[...]

Je kunt je beter afvragen waarom ze in dit geval dit zo hard ontkennen. Tot nu toe gaven ze meestal aan dat ze valide doelen aan het aanvallen waren. In dit geval ontkennen ze echter dat ze daar geschoten hebben.

In dit geval kan dat betekenen dat het daadwerkelijk om een onderschepte raket gaat (De raket in Polen werd ook door Oekraine ontkend), rusland bewust een flat heeft aangevallen of dat er een raket afgezwaaid is? In alle gevallen is rusland net zo schuldig, maar gezien ze hierop plotseling zo'n reaktie geven, geeft wel aan dat er iets anders is gegaan dan normaal.

[removed]

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:50
redwing schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:31:
[...]

Je kunt je beter afvragen waarom ze in dit geval dit zo hard ontkennen. Tot nu toe gaven ze meestal aan dat ze valide doelen aan het aanvallen waren. In dit geval ontkennen ze echter dat ze daar geschoten hebben.

In dit geval kan dat betekenen dat het daadwerkelijk om een onderschepte raket gaat (De raket in Polen werd ook door Oekraine ontkend), rusland bewust een flat heeft aangevallen of dat er een raket afgezwaaid is? In alle gevallen is rusland net zo schuldig, maar gezien ze hierop plotseling zo'n reaktie geven, geeft wel aan dat er iets anders is gegaan dan normaal.
Of gewoon nieuwe woordvoerder(Gerasimov), nieuw narratief, zo lijkt het de hele tijd al te gaan.

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09-2025
[...]

Boeiend, als Rusland er niet zat en geen raketten zou afschieten zou dit zich niet voordoen.

PSN: Alvanosa

• redwing
  • Nu online
Alvanosa schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:50:
[...]

Boeiend, als Rusland er niet zat en geen raketten zou afschieten zou dit zich niet voordoen.
Voor wie er fout zit is het inderdaad niet boeiend, om te weten wat er is gebeurd wel.

Uiteindelijk is er een verschil tussen wat er gebeurt is. Het kan zijn dat ze bewust op dat flatgebouw schoten, en ook al gebeurt dat wel vaker, wordt er de laatste tijd wel vooral gemikt op infrastructuur. En dan zijn ze dus weer aan het terugzakken naar nog meer terreur ipv enigszins zinvolle doelen (en dat doen ze meestal als het slecht gaat). Is het een afzwaaier, dan geeft dat aan dat de raketten slechter worden. En is ie geraakt door afweer betekent dat dat UA een Kh22 heeft geraakt, iets dat normaal gesproken niet lukt (edit: b.v. Patriot ?)

[removed]

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

[...]

Ze ontkennen niet dat ze daar geschoten hebben. Ze ontkennen alleen dat ze doelbewust een raket hebben afgevuurd op een burgerdoel. Exact dezelfde narratief als we al kennen, met als enige verschil dat er nu geen smoes bij bedacht wordt over een lading Challenger tanks die in dat flatgebouw stonden.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Al bij de eerste gefilmde treffer op een flat in Kyiv in Februari vorig jaar wees Rusland naar afzwaaiers van de Oekrainse luchtafweer. Volgens Rusland treffen ze alleen militaire doelen met hun 'high precision weaponry' en is er nog nooit een burger door hun vuur omgekomen.

• redwing
  • Nu online
IJzerlijm schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:34:
[...]

Al bij de eerste gefilmde treffer op een flat in Kyiv in Februari vorig jaar wees Rusland naar afzwaaiers van de Oekrainse luchtafweer. Volgens Rusland treffen ze alleen militaire doelen met hun 'high precision weaponry' en is er nog nooit een burger door hun vuur omgekomen.
Het ging me er vooral om dat ik dit de laatste maanden niet meer heb gehoord en het nu plotseling weer wel vermeld wordt.

[removed]

• gustaveau
  • Laatst online: 15:20
redwing schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:38:
[...]

Het ging me er vooral om dat ik dit de laatste maanden niet meer heb gehoord en het nu plotseling weer wel vermeld wordt.
If it aint broke, then why fix it?

Toen "werkte" dit commentaar, dus kan het nu nog steeds gebruikt worden.

En om nog even iets toe te voegen
https://www.theguardian.c...t-is-to-make-breakthrough
Wat meer achtergrond bij de Guardian over het nut van het sturen van MBT.
Vooral de laatste alinea is daar wel interessant:
Gen Mark Milley, the US chairman of the joint chiefs of staff, has announced a sophisticated training programme for about 500 Ukrainian soldiers for what is known in the military as “combined arms”. Such a programme, he suggested, would take “five, six, seven, eight weeks” to take effect, giving a clue perhaps for what is to come and when.

Dat zou kunnen betekenen dat er al veel meer getrained wordt op verschillende platformen en dat we mogelijk binnenkort, misschien rond de 20e, weer een verrassing kunnen verwachten?

[ Voor 53% gewijzigd door gustaveau op 16-01-2023 17:17 . Reden: stukje van the guardian toegevoegd ]

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-01 18:29

pro_6or

amateur_60r

redwing schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:38:
[...]

Omdat hier nu een complete flat in een keer kapot wordt geschoten, in het weekend. Wel lekker voor Rusland om er weer op allerlei manieren twijfel over te zaaien (én er gelijktijdig over op te scheppen in hun talkshows).

Ik geloof dat de flat niet het doel was. Er staat een warmtekracht centrale aan de andere kant van de rivier. Die zal het doel zijn geweest. Een kh-22 is ontwikkeld om een vliegdekschip op te blazen, die hoeft niet tot op 1 meter precies te zijn en is dat ook niet. Stel hij valt net 50 meter korter dan gericht, en daalt dus iets eerder, boem, in de flat, of, de Russen kijken helemaal niet naar de aanvliegroute in zo veel detail, oeps, precies een flat.

Nou ja, dan maar weer de desinformatie machine aanzwengelen en oprechte en minder oprechte mensen gaan daar over praten. Zou het AA zijn, is de kh22 beschadigd geraakt door AA etc.

Rusland mikt op het ene burgerdoel en raakt als collateral een ander burger doel.

een treffende spreuk

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01 11:35
pro_6or schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:28:
[...]

Nou ja, dan maar weer de desinformatie machine aanzwengelen en oprechte en minder oprechte mensen gaan daar over praten. Zou het AA zijn, is de kh22 beschadigd geraakt door AA etc.

Rusland mikt op het ene burgerdoel en raakt als collateral een ander burger doel.
En wat ze elke keer vergeten te vermelden is dat als ze die raketten gewoonweg niet afschieten, dat er dan ook geen flatgebouw geraakt wordt.
Maar nee, Oekraine heeft het zelf gedaan door die raket uit de lucht te schieten. |:(

• bloody
  • Laatst online: 15:16

bloody

0.000 KB!!

De Britten gaan een forse levering doen zeg, met echt zware spullen :D

nope

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-01 21:51
bloody schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:58:
De Britten gaan een forse levering doen zeg, met echt zware spullen :D
[Twitter]
[Twitter]
Goed voorbeeld om te volgen.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoe groot is een Squadron in deze context :?

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:44
MikeyMan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:55:
Er werd gesproken over 12 stuks

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

m181087 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:57:
[...]

Er werd gesproken over 12 stuks
Ik pak even jouw post om daar op in te gaan.

Hoewel 12 tanks weinig is (lijkt het), stel men zet deze allemaal bij elkaar in icm met Bradleys. Dit om bijvoorbeeld tot aan Melitopol te komen.

Als ze daarmee een gat van enkele KM breed in de linie van de Russen weten te maken lijkt het mij dat men daar behoorlijk wat chaos kan veroorzaken.

Zeker met de nightvision die de tanks en bradleys hebben en wat de Russen niet of beperkt hebben. Dat zou wel eens een goede zet kunnen zijn.

Al heb ik zo het vermoeden dat de militaire planners van UA het beter weten dan ik 8)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:55:
14 tanks

March of the Eagles

• XWB
  • Niet online
Snow_King schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:23:
[...]

Ik pak even jouw post om daar op in te gaan.

Hoewel 12 tanks weinig is (lijkt het), stel men zet deze allemaal bij elkaar in icm met Bradleys. Dit om bijvoorbeeld tot aan Melitopol te komen.
Voor zo'n grote frontlinie is 12 of 14 stuks gewoon te weinig, maar de analyses die ik gelezen heb zeggen dat het vooral een belangrijke psychologische stap is. Andere landen zullen meer dan ooit druk voelen om te willen volgen.

March of the Eagles

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

XWB schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:33:
[...]

Voor zo'n grote frontlinie is 12 of 14 stuks gewoon te weinig, maar de analyses die ik gelezen heb zeggen dat het vooral een belangrijke psychologische stap is. Andere landen zullen meer dan ooit druk voelen om te willen volgen.
Ik ben benieuwd naar het aanstaande NATO-overleg in Duitsland. Er was schijnbaar wat verbazing in de UK dat deze levering niet tijdens dat overleg aangekondigd werd maar een paar dagen eerder.
Ik hoop dat de UK dit bewust eerder doen om druk op Duitsland uit te oefenen om tijdens dat overleg ook een gebaar te maken. Afwachten of dat ook echt lukt.

• XWB
  • Niet online
Het blijft druk in Belarus, deze Poolse defensieanalist kan niet uitsluiten dat het land toch een keer gaat meedoen met de oorlog.
“De intensiteit en de omvang van de militaire activiteit van de Wit-Russen is de hoogste sinds het einde van de Koude Oorlog”, zo stelt Konrad Muzyka vast. Volgens de onafhankelijke Poolse defensieanalist wijst alles erop dat het land zal deelnemen aan de oorlog in Oekraïne.

“We hebben de Wit-Russische strijdkrachten nog nooit zo veel zien trainen. Sinds eind april hebben ze in wezen alles geoefend wat vereist zou zijn om aan de oorlog deel te nemen”, vertelt hij. “De intensiteit en de omvang van de militaire activiteit van de Wit-Russen is de hoogste sinds het einde van de Koude Oorlog.”

“Ze hebben bovendien de capaciteit om te mobiliseren getest. Zo hebben ze onlangs aangekondigd dat ze klaar zijn met het bijwerken van de gegevens van alle Wit-Russische reservisten. Dit betekent dat het systeem nu klaar is voor mobilisatie. Het is nu wachten op een politiek besluit om te mobiliseren en ten strijde te trekken”, meent de defensieanalist.
Er wordt al langer gespeculeerd over een Russisch lenteoffensief, dat zou voor Belarus dan wellicht het moment zijn om bij te springen. Belangrijk is in elk geval om de activiteiten bij de Oekraïense grens in de gaten te houden, zodra daar iets van troepenopbouw gaande is zou dat betekenen dat het land meegaat met Putin's oorlog.

March of the Eagles

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-01 17:40
MrOleo schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:30:
[...]

Wikipedia: M2 Bradley

Wat krijgt Oekraine, waarschijnlijk M2A2, misschien M2A2 ods, net zoals men bij de leopards het ook vooral over de verouderde 2A4 heeft. [...]
Misschien ODS?
Lijkt me een zekerheidje.
*knip* Opmerking op jezelf betrekken: Als ik je quote doorlees, dan lees ik dit:"
M2A2s were all eventually modified to the M2A2 ODS or M2A3 standard.

The "Operation Desert Storm" and "Operation Desert Storm-Engineer" improvements were based on lessons learned during the first Gulf War in 1991.
The major improvements included an eye-safe laser rangefinder (ELRF), a tactical navigation system (TACNAV) incorporating the Precision Lightweight GPS Receiver (PLGR) and the Digital Compass Systems (DCS), a missile countermeasure device designed to defeat first-generation wire-guided missiles, and the Force XXI Battle Command Brigade and Below (FBCB2) Battlefield Command Information System.
En hieruit maak ik het volgende op: ......
Moderatie comment: benoem waarom die alinea veelzeggend voor je is

En nog wat dingetjes zoals ruimte voor een Javelin.

Edit;
Evengoed is 50 stuks karig, maak er dan 150-200 van.
Met de huidige hoeveelheden wordt er al gespeculeerd over: "Op naar Melitopol!"
Kijk dan bijvoorbeeld eerst de meest recente YouTube interviews met Oekraïnse artillerie-planner 'Arty Green'.

[ Voor 16% gewijzigd door teacup op 18-01-2023 20:50 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:23

Garyu

WW

XWB schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:43:
Het blijft druk in Belarus, deze Poolse defensieanalist kan niet uitsluiten dat het land toch een keer gaat meedoen met de oorlog.

[...]

Er wordt al langer gespeculeerd over een Russisch lenteoffensief, dat zou voor Belarus dan wellicht het moment zijn om bij te springen. Belangrijk is in elk geval om de activiteiten bij de Oekraïense grens in de gaten te houden, zodra daar iets van troepenopbouw gaande is zou dat betekenen dat het land meegaat met Putin's oorlog.
In mijn ogen niet onwaarschijnlijk dat er 24/2 iets staat te gebeuren, om het 365-dagen-bestaan van de oorlog te 'vieren'. Of een mooie getalscombinatie zoals Putin vaker heeft laten zien (8-8-2008 bijvoorbeeld, ik ben nog steeds verbaasd dat ze niet op 22-2-2022 de oorlog zijn gestart maar pas op 24-2-2022...)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-01 21:51
Garyu schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:39:
[...]
In mijn ogen niet onwaarschijnlijk dat er 24/2 iets staat te gebeuren, om het 365-dagen-bestaan van de oorlog te 'vieren'. Of een mooie getalscombinatie zoals Putin vaker heeft laten zien (8-8-2008 bijvoorbeeld, ik ben nog steeds verbaasd dat ze niet op 22-2-2022 de oorlog zijn gestart maar pas op 24-2-2022...)
Waren toen de spelen niet nog bezig? Big bear Xi accepteerde dat niet op zijn toneel

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:27
Baserk schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:08:
[...]

Misschien ODS?
Lijkt me een zekerheidje.
Lees je quote zelf door;
*knip* er zijn respectvollere manieren om dit te zeggen
De bron voor die quote is daar niet eenduidig over en dus is die stelling ook niet een zekerheidje.
Maar dat maakt verder niet uit en is hier verder off-topic.

Moderatie comment: Dan liever wat argumentatie uit welke frases je de niet eenduidigheid opmaakt

Met genoemde aanpassingen zou je een andere reactie terug hebben gehad

[ Voor 25% gewijzigd door teacup op 18-01-2023 20:36 ]

erutangiS

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-01 17:40
MrOleo schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:00:
[...]
Wiki en een zekerheidje... Hmm ok..
De bron voor die quote is daar niet eenduidig over en dus is die stelling ook niet een zekerheidje.
Maar dat maakt verder niet uit en is hier verder off-topic.
*knip* blijf liever gewoon op de inhoud, in ieder geval geen jij-bakken

[ Voor 22% gewijzigd door teacup op 18-01-2023 20:30 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• rapture
  • Registratie: Februari 2004

rapture

Zelfs daar netwerken?

Video: Return On Investment van een AT4:

[YouTube: Аналогов нет (destroyed T-90M)]

Video: Een drone hengelt naar Russische comms en er kon 9 dagen afgeluisterd worden.
[Twitter: https://twitter.com/noclador/status/1615061986764591105]

79 Challenger 2 tanks zullen niet tot Challenger 3 upgegrade worden.

Je kan al raden waar die tanks zomaar kunnen verschijnen.

Naar de eeuwenoude Engelse gewoonte in de buitenlandse politiek: de rest van Europa samen laten werken tegen het land of de taal in Europa dat te sterk wilt worden. Ze zullen ons niet Spaans, Frans, Duits, Russisch,... doen spreken.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Aardige ambitieuze doelstellingen krijgt hij mee:

https://www.ukrinform.net...y-march-intelligence.html

[ Voor 32% gewijzigd door YakuzA op 16-01-2023 22:25 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:10
Hij zei alleen niet welk jaar maart :)

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004

rapture

Zelfs daar netwerken?

100 Oekraïners gaan op Patriot training in de VS.

Een thread over de Russen zijn aan het mobiliseren:

Video: Eventjes snel je eigen kapotte luchtafweer aanvallen voor propagandabeelden.

• asing
rapture schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:44:
Een thread over de Russen zijn aan het mobiliseren:
[Twitter]
Dan klopt dat met de geruchten dat de mobilisatie zou starten tussen 15 en 17 januari.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:26

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zg70yqfOr4xKR7MSvLas18v9sg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6E4vmnJxxDEx8KpfngE4MQ7B.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Tens
  • Laatst online: 10:34
Het blijven idiote aantallen aan personeel de laatste maanden. Ruim boven de 20K per maand, tegen 300K per jaar. Ja de volgende mobilisatie staat er aan te komen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• bloody
  • Laatst online: 15:16

bloody

0.000 KB!!

Iets met never interrupt etc.. 8)7

nope

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Met naam en toenaam erbij... Ik ben wat voorzichtig...

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:20
Zoiets was vorige week toch ook al gebeurd?

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-01 16:13

AndereKoekoek

Ping! Pong?

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/01/17/7385199/
https://ukranews.com/en/news/909072-arestovych-submits-resignation-statement
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-qlQknyX6BH9yZ9uqbvYMTbVNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeXXSreF0ThwJLvcIk29XVfy.jpg?f=fotoalbum_large

Arestovych stapt op.. Was de laatste weken al wat kritisch over bepaalde zaken.
Vond bijvoorbeeld dat Oekraine teveel verliezen leed en de inzet moest heroverwegen.

Kwam ook dit interview tegen:
https://www.reddit.com/r/...ian_intelligence_officer/
Wel flink geknipt enz, dus je weet niet altijd de context. Maar over dit interview was sowieso wel veel kritiek en nu stapt ie dus op.

Edit:
Hier zijn Facebook waar hij zelf de post heeft geplaatst: https://www.facebook.com/alexey.arestovich/

[ Voor 26% gewijzigd door AndereKoekoek op 17-01-2023 11:55 ]

• Apache4u
  • Niet online
Auredium schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:00:
Er is overigens momenteel in het World Economic Forum een bespreking over "In defense of Europe" en later deze week is er een bespreking over meer wapens. Het lijkt erop dat er deze week wat belangrijke knopen worden doorgehakt. Het is waarschijnlijk een teken aan de muur dat de Duitse minister van defensie de zak heeft gekregen. Er is net ook gezegd dat er dus sowieso 14 Leopard tanks naar Oekraïne gaan en dat er aan gewerkt (gehoopt in woorden) wordt om meer van bondgenoten los te peuteren.
Ik vermoed dat de politieke druk op Scholtz hoog genoeg is geworden voor hem om overstag te gaan en meer te sturen.
Gaat dat niet gewoon om die 14 Challenger 2 tanks van het VK? Zover ik kan zien zijn er nog geen daadwerkelijke toezeggingen mbt Leopards gedaan.

Dat betekent, stam + t .

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:59

Auredium

Informaticus Chaoticus

Apache4u schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:36:
[...]

Gaat dat niet gewoon om die 14 Challenger 2 tanks van het VK? Zover ik kan zien zijn er nog geen daadwerkelijke toezeggingen mbt Leopards gedaan.
Nope, die werden los daarvan ook nog genoemd. Dus het waren zeker niet de Challangers, het ging echt over Leopards. Was op het YT kanaal van DW (Deutsche Welle).

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:04

Zewatanejo

Fine Thanks!

AndereKoekoek schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:35:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/01/17/7385199/
https://ukranews.com/en/news/909072-arestovych-submits-resignation-statement

Arestovych stapt op.. Was de laatste weken al wat kritisch over bepaalde zaken.
Vond bijvoorbeeld dat Oekraine teveel verliezen leed en de inzet moest heroverwegen.

Kwam ook dit interview tegen:
https://www.reddit.com/r/...ian_intelligence_officer/
Wel flink geknipt enz, dus je weet niet altijd de context. Maar over dit interview was sowieso wel veel kritiek en nu stapt ie dus op.

Edit:
Hier zijn Facebook waar hij zelf de post heeft geplaatst: https://www.facebook.com/alexey.arestovich/
Hmmm dit is wel bijzonder... Maar ik vraag me vooral af... waarom nu?
In dat filmpje benoemd hij wel een paar interessante punten, maar vooral ook in hindsight. Het lijkt me voor Oekraïne nu vooral de prioriteit de oorlog goed uit te komen en dan deze discussies goed te voeren als Oekraïense samenleving.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-01 23:37

scorpionv

This space for rent

Volgens dit artikel lag Arestovych onder vuur omdat hij gesuggereerd heeft dat de Russische raket op de Dnipro flat was aangeschoten door Oekrainse luchtverdediging.

Ik denk dan, kijk naar het grote plaatje. De man heeft volgens mij veel voor Oekraine betekend.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

scorpionv schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:07:
Volgens dit artikel lag Arestovych onder vuur omdat hij gesuggereerd heeft dat de Russische raket op de Dnipro flat was aangeschoten door Oekrainse luchtverdediging.

Ik denk dan, kijk naar het grote plaatje. De man heeft volgens mij veel voor Oekraine betekend.
Langzaam komen er idd berichten binnen en wilde net dezelfde post maken als jij.
Vind het zelf ook een beetje overdreven om op te stappen na die opmerking.
Zijn opmerking doet wel wat met de geloofwaardigheid van de Oekraïense regering naar het buitenland toe.

Denk zelf dat het een combinatie is van die opmerking en eerdere kritische noten over de oorlog.

Hoe dan ook, het zal wat onrust veroorzaken nu binnen de regering in Oekraine.
Iets wat ze op dit moment niet echt kunnen gebruiken eigenlijk..

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

scorpionv schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:07:

Op Twitter zie ik mensen dit narratief inmiddels ook al volgen en zeggen: Het is de schuld van UA dat deze raket in het flatgebouw terecht kwam, RU schoot gewoon op een legitiem miltair doelwit.

Echt pijnlijk om te zien wat dergelijke uitspraken met mensen doet. Ineens goedpraten dat Rusland dergelijke raketten richting een stad stuurt.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:36
Snow_King schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:15:
[...]

Op Twitter zie ik mensen dit narratief inmiddels ook al volgen en zeggen: Het is de schuld van UA dat deze raket in het flatgebouw terecht kwam, RU schoot gewoon op een legitiem miltair doelwit.

Echt pijnlijk om te zien wat dergelijke uitspraken met mensen doet. Ineens goedpraten dat Rusland dergelijke raketten richting een stad stuurt.
Precies. Als Rusland niet zou vechten zou die raket ook niet neergehaald hoeven worden. Neergehaald door UA of niet, Rusland is 100% verantwoordelijk.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Elke uitspraak die wordt gedaan gaat in de propagandamolen omdaar eindeloos te worden herhaald. Zo komt nog steeds vaak de claim langs 'volgens een CBS onderzoek wordt 70 procent van de steun aan Oekraine gestolen' bij elk bericht over nieuwe militaire steun. Objectieve verslaggeving wordt zo een wapen van Rusland.

https://www.cbsnews.com/n...-aid-weapons-front-lines/
Jonas Ohman is founder and CEO of Blue-Yellow, a Lithuania-based organization that has been meeting with and supplying frontline units with non-lethal military aid in Ukraine since the start of the conflict with Russia-backed separatists in 2014. Back in April, he estimated that just "30-40%" of the supplies coming across the border reached its final destination. But he says the situation has significantly improved since then and a much larger quantity now gets where it's supposed to go.
Dat het hier gaat om particuliere initiatieven wiens dekens en rantsoenen worden gestolen en niet om HIMARS en Javelins verdwijnt op de achtergrond. De indruk is gewekt.

"Oekraine gaat 14 Challenger 2's krigen"
"Die worden toch allemaal gestolen, zie deze CBS rapportage dat maar 30 procent aankomt"
"CBS heeft die uitspraak gecorrigeerd"
"Natuurlijk worden ze gecensureerd als ze de waarheid vertellen"

De enige manier dit tegen te gaan is niks zeggen, in ieder geval tot de oorlog voorbij is. Slechte info wint het van goede, dat is helaas de realiteit waarin we leven. En een halve waarheid is een effectiever wapen dan een complete leugen.

• Grouchy
  • Laatst online: 07:41

Grouchy

meep meep

MikeyMan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:12:
[...]

Nouja, hij heeft in ieder geval een jaartje dienstplicht gedaan.
Pistorius was ook lid van de Duits-Russische vriendschapsgroep voordat deze in april werd ontbonden.
Plus vroeg in 2018 om de sancties tegen Rusland te herzien.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• asing
IJzerlijm schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:26:
[...]
Een nieuwe nobody garandeert dat die 100 miljard voornamelijk gaat worden besteed aan papierwerk.
Perun heeft het mooi uitgelegd:

Het is voor Duitsland bijna onmogelijk om dat geld uit te geven in de termijn die het beschikbaar is.

Het probleem is misschien wel net zo diepgeworteld als de corruptie bij de Russen.

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:53
[...]

Je bedoelt wappie en FVD doelgroep?

Door dat soort mensen zit ik tegenwoordig amper op sociale media. Want hele discussies worden gekapt door dit soort zwak begaafden. Ben blij dat er op Tweakers nog niveau is.

Met ChatGPT en in combinatie Russische troll farms wordt het nog erger waarschijnlijk

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

AndereKoekoek schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:10:
Zijn opmerking doet wel wat met de geloofwaardigheid van de Oekraïense regering naar het buitenland toe.

Het zal wat onrust veroorzaken nu binnen de regering in Oekraine.
Iets wat ze op dit moment niet echt kunnen gebruiken eigenlijk..
Even de kern uit je betoog gequote. Dit gevoel heb ik namelijk ook.

Zelensky heeft een gesloten front nodig naar de buitenwereld toe, en dan kun je geen burgemeester van Dnipro hebben die hele krasse uitspraken doet over een ander belangrijk en vooral publiek Oekrains persoon.

Arestovych heeft wellicht te snel geroepen over de Dnipro raket. Hij heeft echter nooit overzien dat zijn uitspraak opgepakt ging worden in het Russische narratief van: Het is de schuld van Oekraine dat die raket in de flat is beland. Welk narratief natuurlijk enorme onzin is, dat hoef ik niet meer toe te lichten. Maar de schade is gedaan.

De burgemeester zal zijn harde uitspraken over Arestovych vermoedelijk ook in zijn emotie hebben geroepen, maar de schade is gedaan.

Virtuozzo was ook een waardevolle toevoeging aan dit topic, maar de schade is gedaan.

Eerst tot 10 tellen en dan wat roepen, zeg ik ook tegen mezelf.

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01 11:35
scorpionv schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:29:
[...]

Arestovych heeft wellicht te snel geroepen over de Dnipro raket. Hij heeft echter nooit overzien dat zijn uitspraak opgepakt ging worden in het Russische narratief van: Het is de schuld van Oekraine dat die raket in de flat is beland. Welk narratief natuurlijk enorme onzin is, dat hoef ik niet meer toe te lichten. Maar de schade is gedaan.
Toch zou je zeggen dat iemand als Arestovych na 11 maanden wel beter zou weten.

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Prosac schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:34:
[...]

Klopt helemaal. Maar ieder persoon heeft een frustratie grens (wanneer frustratie opbouwt wordt het lontje steeds korter). En dan maak je een keer een schuiver. En als je dan net 2 korte lontjes tegenover elkaar hebt, dan escaleert het.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-01 15:27
Joh hij krijgt toch gewoon een baantje elders of gaat in dienst oid. Waar hebben we het over. Gewoon niet houdbaar op deze positie, prima.

• YangWenli
  • Laatst online: 07-07-2023
AndereKoekoek schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:35:
Waar ze natuurlijk voor willen waken is dat die vent van Wagner aan de macht komt bijvoorbeeld.

Geen idee wat dat zou betekenen voor de wereld, maar niet veel goeds verwacht ik. Als hij de macht krijgt over de FSB, nukes etc
Doet me denken aan wat er is gebeurd na de dood van Stalin.

Het enige dat we zeker weten is dat er geen vrije verkiezingen en parlementaire democratie zal komen in Rusland als Putin uit een raam gevallen is.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:04

Zewatanejo

Fine Thanks!

[...]

Achteraf weet hij het. Dat is te laat. Dus trekt hij zijn conclusie.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Kan het gemist hebben maar ik las gisteren niets in dit topic over de aanvallen van UA suicide drones op Krim?

UA heeft een deel van de Russische luchtafweer weten te omzeilen, en het andere deel kunnen testen :)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Grouchy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:10:
[...]

Pistorius was ook lid van de Duits-Russische vriendschapsgroep voordat deze in april werd ontbonden.
Plus vroeg in 2018 om de sancties tegen Rusland te herzien.
:F

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-01 10:29
YouTube: Combat GoPro - Recon into Russian Position

Jeetje mina. Deze beelden leveren een flinke dosis spanning. Geen gore of dood/verderf. Wel het gevoel wat deze mensen nu dagelijks meemaken.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Amdwarrior schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:16:
[...]

Je bedoelt wappie en FVD doelgroep?

Door dat soort mensen zit ik tegenwoordig amper op sociale media. Want hele discussies worden gekapt door dit soort zwak begaafden. Ben blij dat er op Tweakers nog niveau is.

Met ChatGPT en in combinatie Russische troll farms wordt het nog erger waarschijnlijk
Ik wil juist de stigmatisering en hokjes denken vermijden, maar kijkende naar de vlaggetjes en usernames die de mensen hebben vermoed ik van wel.

Het is wel gevaarlijk dat ik ook om mij heen mensen zie die de Russische propaganda deels zijn gaan geloven.

• Tens
  • Laatst online: 10:34
Jerie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:05:
Kan het gemist hebben maar ik las gisteren niets in dit topic over de aanvallen van UA suicide drones op Krim?

[YouTube: 16 Jan: Ukrainians START HUNTING DOWN RUSSIAN AVIATION | War in Ukraine Explained]

UA heeft een deel van de Russische luchtafweer weten te omzeilen, en het andere deel kunnen testen :)
niks van Oekraïne kant inderdaad, wel meldingen van actieve luchtafweer, en het neerschieten van alle raketten door rusland

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:01
mrVroom schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:23:
YouTube: Combat GoPro - Recon into Russian Position

Jeetje mina. Deze beelden leveren een flinke dosis spanning. Geen gore of dood/verderf. Wel het gevoel wat deze mensen nu dagelijks meemaken.
Is inderdaad intens, dit kanaal heeft nog een filmpje wat hiervoor zat, daar wordt de BMP vernietigd met een NLAW.

YouTube: Combat GoPro of Foreign Fighter Destroying Russian BMP

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-01 23:04
Sjoerd001 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:02:
[...]Is inderdaad intens, dit kanaal heeft nog een filmpje wat hiervoor zat, daar wordt de BMP vernietigd met een NLAW.
YouTube: Combat GoPro of Foreign Fighter Destroying Russian BMP
Gaan we hier nou alleen maar filmpjes plaatsen over zaken die zich maanden geleden hebben afgespeeld of houden we het bij de dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne?

Moderatie comment: Zeg dit voortaan s.v.p. op een andere manier. Iedereen is welkom in dit topic, we moeten mensen niet kopschuw maken. Is iemand een minder frequente bezoeker wijs hem er dan op eerst even te checken of dingen al zijn langsgekomen. Een goede topic-sfeer moet voor ons allemaal een drijfveer zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door teacup op 18-01-2023 21:05 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

*knip* Alsjeblieft niet op de man reageren.

[ Voor 90% gewijzigd door teacup op 17-01-2023 20:28 ]

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Extra patriots! Vanuit Nederland deze keer.

Alleen gaan ze daar de (mogelijk) 500k nieuwe gemobiliseerden niet mee tegenhouden natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door AndereKoekoek op 17-01-2023 18:36 ]

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Er gaan (misschien) Nederlandse Patriots (alleen de systemen, niet de bemanning) naar Oekraine.

https://www.volkskrant.nl...er-dan-verwacht~bee51141/

Volkskrant: het gaat gebeuren

https://nos.nl/liveblog/2...aketsystemen-aan-oekraine

NOS: Het wordt overwogen

Hoe dan ook kan Oekraine de Patriot goed gebruiken, een raket als die Dnipro trof kan hiermee worden onderschept, de meeste Oekrainse afweer is aleen effectief tegen de lichtere, tragere Kalibr en drones.

[ Voor 4% gewijzigd door IJzerlijm op 17-01-2023 18:37 ]

• XWB
  • Niet online
[...]

Of niet.

Ik zie dat vooral als teken van een gezonde democratie in Oekraïne. Als iemand incompetent is stapt de persoon op en komt er een vervanger, zoals dat gebruikelijk is in een westerse democratie.

March of the Eagles

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Wat zou het betekenen? Dit klinkt niet al te best (zacht uitgedrukt).

• redwing
  • Nu online
HollowGamer schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:05:
[Twitter]
De nieuwe mobilisatie?

[removed]

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Andere hebben het over het uitroepen van een oorlog.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[Twitter]
Zal wel weer het publieke geheim van nieuwe forced mobilisatie worden :Z

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01 23:02
[Twitter]
Er is toch al een keer eerder zo'n tussentijdse "aankondiging" geweest, waarbij het uiteindelijk toch allemaal niet zo spannend was ?

• redwing
  • Nu online
HollowGamer schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:06:
[...]

Andere hebben het over het uitroepen van een oorlog.
Komt grotendeels op hetzelfde neer omdat ie die oorlog dan uit zou roepen om meer man op te kunnen roepen.

[removed]

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:50

s3n

IJzerlijm schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:37:
Er gaan (misschien) Nederlandse Patriots (alleen de systemen, niet de bemanning) naar Oekraine.

https://www.volkskrant.nl...er-dan-verwacht~bee51141/

Volkskrant: het gaat gebeuren

https://nos.nl/liveblog/2...aketsystemen-aan-oekraine

NOS: Het wordt overwogen

Hoe dan ook kan Oekraine de Patriot goed gebruiken, een raket als die Dnipro trof kan hiermee worden onderschept, de meeste Oekrainse afweer is aleen effectief tegen de lichtere, tragere Kalibr en drones.
Het is alleen niet alsof Nederland er heel veel van heeft. Ben benieuwd hoe ze de Nederlandse vervanging zien

• gekkie
[...]
Ik weet niet eens hoe stellig en in welke context hij gezegd heeft wat hij kennelijk gezegd heeft of als zodanig geïnterpreteerd is.. En ja je kunt beter weten, maar kan het toch nog voorkomen dat je er keertje niet al je standaard voorbehouden opdreunt en toch je mening of gedachten geeft.

• gekkie
IJzerlijm schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:37:
Weet niet wat de succes rate is van die patriots en hoeveel raketten we hebben (en of partners kunnen leveren) tov de voorraad aan Russische Kh-22's. Economisch zal het wel niet uit kunnen qua prijs om ze in te zetten, maar goed dat is dan ook niet het enige criterium, maar het zal toch ook wel enige zoden aan de dijk moeten zetten, dus de kans op een hit wil je dan wel aardig hoog hebben.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:03
s3n schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:14:
[...]

Het is alleen niet alsof Nederland er heel veel van heeft. Ben benieuwd hoe ze de Nederlandse vervanging zien
Bovenaan de rij voor vervanging van nieuwe orders uit de fabriek.

Vermoedelijk allang beklonken maar gewacht op een mooi persmoment.
Op deze manier is de VS niet het enige land wat Patriots levert maar Europa ook.
Pagina: 1 ... 15 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid