hoevenpe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:26:
[...]
In ieder geval is het beeld aan het kantelen, paar maanden geleden ging het vooral over het heroveren van De Krim en een groot Oekraïns offensief als het zou gaan vriezen.
Ten westen van Kyiv lijkt me vrij onwaarschijnlijk, een nieuwe massale inval bij Cherkov, Sumy en/of Kharkiv lijkt me veel logischer. Kortere aanvoerlijnen en minder moerassen.
In die zin worden de parallellen met de Finse winteroorlog en het eerste conflict in de Donbass steeds groter, heroïsche tegenstand met uiteindelijk de Russische overmacht in inferieure manschappen, materieel en munitie wat de doorslag geeft.
Het beeld is inderdaad aan het kantelen - daarom begrijp ik het premature droomdenken ook niet, dat leidt alleen maar tot teleurstellingen. En erger nog, door Oekraine's militaire positie te rooskleurig in te schatten, is er te weinig haast gemaakt met meer en bredere militaire steun. Het resultaat zien we daar nu van...
Ik deel overigens niet je mening wat betreft de vergelijking met de Winter War in Finland. Finland werd niet of nauwelijks gesteund door een Westerse coalitie en moest het min of meer in haar eentje tegen het grote Rusland opnemen. Dat deden ze verdienstelijk, maar uiteindelijk werden ze gewoon onder de voet gelopen door de grote getallen soldaten en materieel. Oekraine krijgt wel veel (en gelukkig laatste tijd ook weer meer) steun van het Westen en heeft op redelijk wat gebieden een voordeel ten opzichte van Rusland. \
Rusland compenseert dit met grote getallen mobiks en op bepaalde vlakken ook een herstructurering van het oorlogsapparaat. Per saldo leidt dit niet - zoals jij lijkt te zeggen met je vergelijking - tot een doorslag voor Rusland, maar het leidt grosso modo tot een status quo.
De toenemende geluiden over een aanstaand offensief van Rusland, mogelijk in het noorden, zijn wel zorgwekkend, zeker als Belarus ook de oorlog in gedwongen wordt. Tegelijkertijd zijn redelijk wat statements van Oekraine tot nu toe niet (direct) waarheid geworden, we wachten nog steeds op de voorspelde grote mobilisatie van Rusland (al horen we daar wellicht vandaag meer over).
Als Europa (kuch Duitsland) blijft twijfelen over een echte flinke toename in zwaarder materieel, gaat de oorlog gewoon nog heel lang duren. Uiteindelijk zijn de kosten voor Europa, en de kosten in mensenlevens, dan nog veel groter...
Echt jammer dat er geen grote leider opstaat in Europa

.