Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 34 Laatste
Acties:
  • 505.128 views

Onderwerpen

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

D-dark schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:37:
[...]
Bovenaan de rij voor vervanging van nieuwe orders uit de fabriek.

Vermoedelijk allang beklonken maar gewacht op een mooi persmoment.
Op deze manier is de VS niet het enige land wat Patriots levert maar Europa ook.
Duitsland had eerder ook al aangekondigd toch weer wel patriots te sturen, vlak na de vs.

/edit: linkje
https://nos.nl/l/2460223
Nederland heeft de intentie om samen met de VS en Duitsland Patriot-raketten te leveren aan Oekraïne.

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 17-01-2023 20:48 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:58

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Zojuist de nodige reacties naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 verplaatst en een enkele reactie naar Wapens en wapensystemen verplaatst.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
D-dark schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:37:
[...]

Bovenaan de rij voor vervanging van nieuwe orders uit de fabriek.

Vermoedelijk allang beklonken maar gewacht op een mooi persmoment.
Op deze manier is de VS niet het enige land wat Patriots levert maar Europa ook.
Dat idee heb ik ook een beetje, lijkt mij dat de beslissing kosten wat kost om Oekraïne op de been te houden allang gemaakt is (en terecht wat mij betreft). Rusland heeft nu zo veel openlijk leed in Europa verzorgd dat we een beetje kunnen voorspellen wat er gebeurd als we niets doen. De vraag is meer hoe zet je tactisch en verdeeld je middelen in voor een langere periode met zo min mogelijk leed.

De westerse tanks gaan er komen, de patriots gaan er komen, langere afstands raketten gaan er komen, F16's gaan er komen en als Rusland wreed genoeg acteert, gaat op den duur vast wel een land als eerste van de zijlijn af en volgen ook de manschappen.

Ik heb een beetje het idee dat het westen bij elke russische escalatie een schepje op de steun doet om de russische zet weer als kansloos te kunnen beschouwen.

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:55
Jerie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:05:
Kan het gemist hebben maar ik las gisteren niets in dit topic over de aanvallen van UA suicide drones op Krim?

[YouTube: 16 Jan: Ukrainians START HUNTING DOWN RUSSIAN AVIATION | War in Ukraine Explained]

UA heeft een deel van de Russische luchtafweer weten te omzeilen, en het andere deel kunnen testen :)
Op zich wel interessant. Vraag me wel af wanneer de volgende aanval komt, met hopelijk zwaarder uitgeruste drones. Want als Rusland veel AA heeft verspild aan die goedkope drones moet je ze niet de tijd geven om de AA opnieuw te bevoorraden. Vandaag hebben we hier in ieder geval niks meer over gehoord.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

technoaddict schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:04:
[...]
Op zich wel interessant. Vraag me wel af wanneer de volgende aanval komt, met hopelijk zwaarder uitgeruste drones. Want als Rusland veel AA heeft verspild aan die goedkope drones moet je ze niet de tijd geven om de AA opnieuw te bevoorraden. Vandaag hebben we hier in ieder geval niks meer over gehoord.
Rusland heeft ongeveer infinite AA vanuit hun anti-Navo doctrine.

Zodra Oekraïne een keer een onbeschermde plek vinden horen we het wel weer.
Jerie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:05:
Kan het gemist hebben maar ik las gisteren niets in dit topic over de aanvallen van UA suicide drones op Krim?

[YouTube: 16 Jan: Ukrainians START HUNTING DOWN RUSSIAN AVIATION | War in Ukraine Explained]

UA heeft een deel van de Russische luchtafweer weten te omzeilen, en het andere deel kunnen testen :)
Mja, helemaal mislukt en allemaal onderschept door die Russische AA dus.
Zie niet hoe je daar zo’n blij verhaaltje van kan produceren.

[ Voor 35% gewijzigd door YakuzA op 17-01-2023 21:19 ]

PSN

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:12:
[...]

[...]

Mja, helemaal mislukt en allemaal onderschept door die Russische AA dus.
Zie niet hoe je daar zo’n blij verhaaltje van kan produceren.
In het filmpje staat juist dat ze limited aantal hebben.

Het is hoe dan ook niet infinite. Hoogstens ontelbaar.

Maar het betrof goedkope drones, hij suggereert probing attacks. En zijn uitleg (mbt trajectory) snijdt hout. Voor mij is het glas halfvol; bijna gelukt.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:57
[quote]YakuzA schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:12:
[...]

[...]

Infinite AA? Dan staan ze zo nu en dan wel goed op de verkeerde plek want het is Oekraine toch aardig gelukt om wat gaten in dekking te vinden.
Wel ben ik het met je eens dat wel wat meer succesverhalen zouden moeten horen voordat de vlag echt weer eens uit kan.

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:33
Vladimir "Poutine est devenu une unité de mesure de l'erreur stratégique" : Général Michel Yakovleff
Franse generaal b.d. Michel Yakovleff, voormalig vice-chief of staff bij SHAPE/Supreme Headquarters Allied Powers Europe, stelt dat er een nieuwe schaal voor brute strategische blunders is ontstaan:
De schaal van Putin.
Zoals Richter voor aardbevingen of Beaufort voor windsterkte.

"Oh crap, die collega's hebben dat project compleet geputined!'
'Ooh, is het zo erg? Kansloos vanaf de start dus. Sjongejonge.'

YouTube: Vladimir "Poutine est devenu une unité de mesure de l'erreur stratég...

Op Reddit/Ukrainewarvideoreport ook met Engelse subs, voor de niet-francophonen ici 😉

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-11 16:40
Baserk schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:34:
[...]

Franse generaal b.d. Michel Yakovleff, voormalig vice-chief of staff bij SHAPE/Supreme Headquarters Allied Powers Europe, stelt dat er een nieuwe schaal voor brute strategische blunders is ontstaan:
De schaal van Putin.
Zoals Richter voor aardbevingen of Beaufort voor windsterkte.

"Oh crap, die collega's hebben dat project compleet geputined!'
'Ooh, is het zo erg? Kansloos vanaf de start dus. Sjongejonge.'

YouTube: Vladimir "Poutine est devenu une unité de mesure de l'erreur stratég...

Op Reddit/Ukrainewarvideoreport ook met Engelse subs, voor de niet-francophonen ici 😉
Hij loopt alleen wel een beetje anders dan Richter geloof ik: van 0 tot 1, waar 1 Poutine == compleet en totaal falen is. (Krijg trouwens wel lekkere trek van Poutine, heb ik bij Poetin geen last van.)

Misschien moeten we standaardiseren op een fractie ervan (net zoals met de kilogram die op een veelvoud is vastgesteld): een millipoutine is dan bijv. het optreden van de Duitse minister van defensie-af. Kruimige aardappels kopen waar het recept om vastkokende vraagt, is een paar micropoutine.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:42

Zewatanejo

Fine Thanks!

Intressante analyse van Michael Clarke over de recente aanstelling van Gerasimov. Vooral bedoeld om de "warlords" in de bedwang te houden. Of zoals Clarke dat zegt "The tail started to wag the dog"

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:33

scorpionv

This space for rent

IJzerlijm schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:37:
Er gaan (misschien) Nederlandse Patriots (alleen de systemen, niet de bemanning) naar Oekraine.

https://www.volkskrant.nl...er-dan-verwacht~bee51141/

Volkskrant: het gaat gebeuren

https://nos.nl/liveblog/2...aketsystemen-aan-oekraine

NOS: Het wordt overwogen

Zelensky heeft het bevestigd.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Jerie
  • Niet online

Deel 2 van interview met Anton een Amerikaanse Oekrainer over zijn avontuur in Bakhmut.

Gaat over een aantal zaken, bijvoorbeeld Anton's oom. Anton had samen met zijn oom zijn huis gebouwd in prachtig dorpje in oost-UA. Dat hebben de Russen gesloopt, en ook al is het gebied nu weer van UA (sinds Kharkiv offensief), z'n oom wil het niet herbouwen. Het gaat ook over hoe Anton tank operator kon worden, maar hij wilde eerst bij SOF proberen. Hij beweert niet dat hij op dat niveau zit maar dat hij simpelweg goed genoeg was.

Ik heb geen idee hoe ik het verder samen moet vatten, het is net alsof er weinig besproken werd. Toch vind ik dergelijke verhalen van burgers wel interessant. (Net zoals het filmpje dat rondgaat van een gezin met verjaardag van een dochter die zijn omgekomen in Dnirpro aanval.) Dat is ook oorlog.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Niet online

14.000... hoeveel is het totaal vraag ik me dan af :(

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
Ik ben lurker en sporadisch poster dus vergeef het me als ik iets over het hoofd zie, maar volgens mij is hier de tweet van Dick Berlijn over een 'imminent' invasie van Kiev via het noorden nog niet voorbijgekomen.

Los van dit bericht ook een aantal andere tweets gelezen die met enige angst spreken over het nieuwe Russische offensief later dit jaar. Benieuwd hoe men hier kijkt naar dergelijke tweets.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27

Snow_King

Konijn is stoer!

Jedi_Pimp schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 06:16:
Ik ben lurker en sporadisch poster dus vergeef het me als ik iets over het hoofd zie, maar volgens mij is hier de tweet van Dick Berlijn over een 'imminent' invasie van Kiev via het noorden nog niet voorbijgekomen.

[Embed]

Los van dit bericht ook een aantal andere tweets gelezen die met enige angst spreken over het nieuwe Russische offensief later dit jaar. Benieuwd hoe men hier kijkt naar dergelijke tweets.
De definitie van imminent is hier belangrijk.

De signalen dat er nu ineens een mega aanval komt zijn er nog niet, wel activiteit.

Het terrein ten noorden van Kyiv is modderig en lastig, veel twijfelen er ook aan of Rusland er wel doorheen kan.

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Snow_King schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 06:43:
[...]

De definitie van imminent is hier belangrijk.

De signalen dat er nu ineens een mega aanval komt zijn er nog niet, wel activiteit.

Het terrein ten noorden van Kyiv is modderig en lastig, veel twijfelen er ook aan of Rusland er wel doorheen kan.
Tja wat we wel weten is dat er forse hoeveelheden manschappen verzameld worden in wit-Rusland en de donbas. Wat daar mee gaat gebeurd is nu het giswerk. Ik zie de analyses uit een lopen van een aanval op lyviv, een aanval op kiev, of een grote aanval om de donbas te pakken.

Persoonlijk denk ik dat dit allemaal moeilijke trajecten zijn om te veroveren, lijkt er een beetje op dat het op meerdere fronten met lichamen werpen wordt in de hoop dat er een doorbraak komt.

• hoevenpe
  • Laatst online: 23:57
sprhnk schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:04:
Tja wat we wel weten is dat er forse hoeveelheden manschappen verzameld worden in wit-Rusland en de donbas. Wat daar mee gaat gebeurd is nu het giswerk. Ik zie de analyses uit een lopen van een aanval op lyviv, een aanval op kiev, of een grote aanval om de donbas te pakken.
In ieder geval is het beeld aan het kantelen, paar maanden geleden ging het vooral over het heroveren van De Krim en een groot Oekraïns offensief als het zou gaan vriezen.

Ten westen van Kyiv lijkt me vrij onwaarschijnlijk, een nieuwe massale inval bij Cherkov, Sumy en/of Kharkiv lijkt me veel logischer. Kortere aanvoerlijnen en minder moerassen.

In die zin worden de parallellen met de Finse winteroorlog en het eerste conflict in de Donbass steeds groter, heroïsche tegenstand met uiteindelijk de Russische overmacht in inferieure manschappen, materieel en munitie wat de doorslag geeft.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:52
hoevenpe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:26:
[...]

In ieder geval is het beeld aan het kantelen, paar maanden geleden ging het vooral over het heroveren van De Krim en een groot Oekraïns offensief als het zou gaan vriezen.

Ten westen van Kyiv lijkt me vrij onwaarschijnlijk, een nieuwe massale inval bij Cherkov, Sumy en/of Kharkiv lijkt me veel logischer. Kortere aanvoerlijnen en minder moerassen.

In die zin worden de parallellen met de Finse winteroorlog en het eerste conflict in de Donbass steeds groter, heroïsche tegenstand met uiteindelijk de Russische overmacht in inferieure manschappen, materieel en munitie wat de doorslag geeft.
Je vergeet 1 ding. Het Oekraïense leger wordt steeds beter bewapend, draait het om kwaliteit of kwantiteit? Ik voor mij denk tot de lente er niet gek veel gaat gebeuren. Soort van bevroren conflict. Ik denk in de lente komt er een grote aanval door Rusland vanuit Donbass. Die wordt neergeslagen door Oekraïne. Betere wapens en ze zagen het aankomen.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:10

polthemol

Moderator General Chat
vincent_1971 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:33:
[...]

Je vergeet 1 ding. Het Oekraïense leger wordt steeds beter bewapend, draait het om kwaliteit of kwantiteit? Ik voor mij denk tot de lente er niet gek veel gaat gebeuren. Soort van bevroren conflict. Ik denk in de lente komt er een grote aanval door Rusland vanuit Donbass. Die wordt neergeslagen door Oekraïne. Betere wapens en ze zagen het aankomen.
de modus operandi van Rusland is relatief eenvoudig: niet luisteren naar wat ze zeggen, maar kijken naar wat ze doen. Dat hoeft niet logisch te zijn, maar ze beoordelen op hun daadwerkelijke acties is de beste indicator van wat ze gaan doen.

Als ze dus in Wit-Rusland immense hoeveelheden manschappen en materiaal verzamelen en stug blijven roepen dat het trainingen en oefeningen zijn, als Wit-Rusland zaken als dienstplichtigen oproepen aan het testen is, is het meest logische antwoord dat men een inval via die kant gaat proberen. Dit was identiek hetzelfde gedrag als waar deze hele oorlog mee begon immers.

@hoevenpe een groot verschil is het materiaal wat beschikbaar is gemaakt aan Oekraine, daardoor kun je niet zomaar links leggen met Finland destijds als een gelijke casus. Finland moest hun leger opnieuw gaan uitvinden tijdens die oorlog en had weinig beroepsmilitairen, Oekraïne is na de annexatie van de Krim voortvarend te werk gegaan met een totale hervorming en modernisering van hun leger. Aftands Sovjiet-materiaal afstoten (of eignelijk opgebruiken) is daar een laatste stukje van in zekere zin. Nieuwe operaties vanuit Rusland waren simpelweg te verwachten, Putin weigert nog altijd in te binden en de Russen zelf zijn nog niet genoeg geraakt als samenleving of nog niet bij machte om er intern iets aan te doen (Russen als in gewone Russische burger, intern als binnen hun land bv. een coupe, opstand, ...).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 09:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmhTb8jqLu4xxLIVpQIx4-_H_90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRiYQOYuEQPzgzslOee1phMU.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn weer aanzienlijke cijfers. O.a. 9 tanks!

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:08
hoevenpe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:26:
[...]

Het beeld is inderdaad aan het kantelen - daarom begrijp ik het premature droomdenken ook niet, dat leidt alleen maar tot teleurstellingen. En erger nog, door Oekraine's militaire positie te rooskleurig in te schatten, is er te weinig haast gemaakt met meer en bredere militaire steun. Het resultaat zien we daar nu van...

Ik deel overigens niet je mening wat betreft de vergelijking met de Winter War in Finland. Finland werd niet of nauwelijks gesteund door een Westerse coalitie en moest het min of meer in haar eentje tegen het grote Rusland opnemen. Dat deden ze verdienstelijk, maar uiteindelijk werden ze gewoon onder de voet gelopen door de grote getallen soldaten en materieel. Oekraine krijgt wel veel (en gelukkig laatste tijd ook weer meer) steun van het Westen en heeft op redelijk wat gebieden een voordeel ten opzichte van Rusland. \

Rusland compenseert dit met grote getallen mobiks en op bepaalde vlakken ook een herstructurering van het oorlogsapparaat. Per saldo leidt dit niet - zoals jij lijkt te zeggen met je vergelijking - tot een doorslag voor Rusland, maar het leidt grosso modo tot een status quo.

De toenemende geluiden over een aanstaand offensief van Rusland, mogelijk in het noorden, zijn wel zorgwekkend, zeker als Belarus ook de oorlog in gedwongen wordt. Tegelijkertijd zijn redelijk wat statements van Oekraine tot nu toe niet (direct) waarheid geworden, we wachten nog steeds op de voorspelde grote mobilisatie van Rusland (al horen we daar wellicht vandaag meer over).

Als Europa (kuch Duitsland) blijft twijfelen over een echte flinke toename in zwaarder materieel, gaat de oorlog gewoon nog heel lang duren. Uiteindelijk zijn de kosten voor Europa, en de kosten in mensenlevens, dan nog veel groter...

Echt jammer dat er geen grote leider opstaat in Europa :(.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-11 07:23

bloody

0.000 KB!!

Oef, slecht nieuws op een slecht moment..
Wellicht is het een 'gewoon' ongeluk en geen RU sabotage.

nope

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:08
Requiem19 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:22:
[...]

De toenemende geluiden over een aanstaand offensief van Rusland, mogelijk in het noorden, zijn wel zorgwekkend, zeker als Belarus ook de oorlog in gedwongen wordt. Tegelijkertijd zijn redelijk wat statements van Oekraine tot nu toe niet (direct) waarheid geworden, we wachten nog steeds op de voorspelde grote mobilisatie van Rusland (al horen we daar wellicht vandaag meer over).
Vind je? Vorig jaar kwamen ze met ~60.000 man uit die richting en hebben ze hun tanden helemaal stuk gebeten aan een AFU dat er niet helemaal klaar voor was. Nu zitten er een stuk of 15.000 maar, en een AFU dat ze op staat te wachten...

Je zou denken dat zie niet zo dom zijn... maar het zou wel "leuk" zijn als ze toch er een hele divisie op kapot gooien.
En ja natuurlijk is het bloedvergieten niet leuk

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

bloody schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:31:
Oef, slecht nieuws op een slecht moment..
Wellicht is het een 'gewoon' ongeluk en geen RU sabotage.
[Twitter]
Flinke crash ook. Heel ongelukkig inderdaad.
Minister en deputy minister en dan ook nog het bericht van gisteren.

Moeten er 3 nieuwe mensen aangesteld worden in deze cruciale tijd. Mensen vinden die je 100% kunt vertrouwen ook.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:04

3raser

⚜️ Premium member

dakka schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:47:
[...]

Vind je? Vorig jaar kwamen ze met ~60.000 man uit die richting en hebben ze hun tanden helemaal stuk gebeten aan een AFU dat er niet helemaal klaar voor was. Nu zitten er een stuk of 15.000 maar, en een AFU dat ze op staat te wachten...

Je zou denken dat zie niet zo dom zijn... maar het zou wel "leuk" zijn als ze toch er een hele divisie op kapot gooien.
En ja natuurlijk is het bloedvergieten niet leuk
Er staat nu nog maar 15.000 man misschien maar er gaan verhalen over een nieuwe mobilisatie van zo'n 500.000 man. En met de oefeningen die ze nu uitvoeren met de kennis die ze hebben vergaard over het gebied ben ik er toch niet helemaal gerust op.

Wat dat betreft baal ik er nog steeds van dat Oekraïne dit zelf moet oplossen zonder buitenlandse troepen. Want hoeveel troepen kan Oekraïne nog mobiliseren om een grootschalig offensief op meerdere fronten af te weren?

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:08
3raser schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:52:
[...]

Er staat nu nog maar 15.000 man misschien maar er gaan verhalen over een nieuwe mobilisatie van zo'n 500.000 man. En met de oefeningen die ze nu uitvoeren met de kennis die ze hebben vergaard over het gebied ben ik er toch niet helemaal gerust op.
Eerst maar eens zien, van de 300.000 man van de vorige ronde hebben ze maar naar schatting 140.000 te pakken gekregen, dus waar ze die 500k vandaan willen toveren... but who knows.
Wat dat betreft baal ik er nog steeds van dat Oekraïne dit zelf moet oplossen zonder buitenlandse troepen. Want hoeveel troepen kan Oekraïne nog mobiliseren om een grootschalig offensief op meerdere fronten af te weren?
Tja, met VS/EU coalitie zou het voor de zomer opgelost kunnen zijn, a la dessert storm, alleen zitten we nog met die kernwapens in het achterhoofd. Verder kan UA nog iets van 1 miljoen mensen mobiliseren mocht het nodig zijn (pin me hier niet op vast overigens, dat is wat ik met 2 sec google werk kan vinden, want alles gaat over die 500k van rusland).

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
https://www.nu.nl/spannin...ikoptercrash-in-kyiv.html

Sommige geven aan dat het door het laagvliegen komt?

• redwing
  • Laatst online: 22:29
We kunnen nu van alles gaan speculeren, maar laten we eerst het onderzoek maar afwachten. Hooguit als er beelden opduiken van de crash zelf kun je bekijken wat er gebeurt, maar met alleen beelden van na de crash kun je geen enkele conclusie trekken.

[removed]

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:19
Het enige wat je nu kan concluderen is dat hij omlaag is gevallen en niet omhoog. Wat dat betreft is nu.nl een verlengstuk van twitter en andere sociale media.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-11 20:39

pro_6or

amateur_60r

3raser schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:52:
[...]

Ik denk dat dat wel kan, dat heeft Oekraine altijd gezegd. Maar dan zal het afhangen van de inschatting of het nodig is. Ze hebben wel goede info, de troepenopbouw e.d. wordt constant gemonitoord.

maar ja, dat is wat de logica zegt, mijn gevoel is de laatste maanden ook wat angstiger dat ze toch onder de voet worden gelopen, en dat trekt ook een wissel op mijn gemoed.

een treffende spreuk

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Recent draadje over de 2023 offensieven van Oekraïne en Rusland. Beide landen zullen in 2023 nieuwe offensieven uitvoeren, zo is de verwachting.

Aan Russische zijde is veel materiaal verloren gegaan. Er komen extra manschappen bij, maar de kwaliteit is niet hetzelfde als een jaar geleden.

Aan Oekraïense zijde geldt dat men inmiddels weet hoeveel materiaal nodig is om nieuwe offensieven uit te voeren.

Het is best een lang draadje, dus scroll er vooral zelf even doorheen.

March of the Eagles

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:22
Ik heb het gevoel dat het toch een afleiding is om de druk in de donbas te verlagen, want met die aantallen gaat de rus niet aanvallen.
Misschien is het een gewone training omdat Rusland ook nog verdedigd moet worden.
Nee ik gok erop dat er snel en melitopol toer gaat komen.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

DoeEensGek schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Het enige wat je nu kan concluderen is dat hij omlaag is gevallen en niet omhoog. Wat dat betreft is nu.nl een verlengstuk van twitter en andere sociale media.
Aan de manier hoe de brandstof is verdeeld op de plek zie je wel dat ie niet is ontploft op de aardbodem. De brandstof is over een veel te groot gebied verspreid.

De explosie is ook niet hoog in de lucht gebeurd, want daar ligt het veel te gecentreerd voor.

Nog geen beelden van de vlucht zelf kunnen zien.

Wel bizar dat de hele top binnenlandse zaken in die heli zat. Minister, plaatsvervangend minister èn de staatssecretaris.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zo, ik zag deze tweet in mijn timeline voorbij komen en had in 1 keer goed geraden waar die quote vandaan komt. Eens kijken of hier nog meer kenners zitten >:) ;)

Dat betekent, stam + t .

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-11 15:43
Apache4u schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:37:
Zo, ik zag deze tweet in mijn timeline voorbij komen en had in 1 keer goed geraden waar die quote vandaan komt. Eens kijken of hier nog meer kenners zitten >:) ;)

[Embed]
Haha, een Robje.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

[Embed]
Ik luister Rob de Wijk bewust wel. Ik weet hoe het sentiment hier is over hem, maar zodra we gaan beginnen met alleen maar te luisteren naar wie zegt wat we willen horen krijg je snel een bubbel.

Zie ik Rusland een raket op Vlissingen of Rotterdam gooien? Nee. Sterker nog, die raket gaat het niet eens redden die kant op.

Wel vind ik dat Rob soms toch zeker wel goede punten heeft, maar ik deel zijn mening in deze niet.

Uiteindelijk weet niemand, ook Putin, ook Biden, ook Macron, ook Schulz, ook Rutte niet waar dit heen gaat.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08
Snow_King schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:42:
Sterker nog, die raket gaat het niet eens redden die kant op.
Hoooo ;)

Beide plaatsen liggen aan zee, en ook de Noordelijke Vloot zal een paar onderzeeërs hebben. Dat het buiten bereik is is een utopie.

Of ze dat willen aanvallen is een ander verhaal.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Ik luister Rob de Wijk bewust wel. Ik weet hoe het sentiment hier is over hem, maar zodra we gaan beginnen met alleen maar te luisteren naar wie zegt wat we willen horen krijg je snel een bubbel.

Zie ik Rusland een raket op Vlissingen of Rotterdam gooien? Nee. Sterker nog, die raket gaat het niet eens redden die kant op.

Wel vind ik dat Rob soms toch zeker wel goede punten heeft, maar ik deel zijn mening in deze niet.

Uiteindelijk weet niemand, ook Putin, ook Biden, ook Macron, ook Schulz, ook Rutte niet waar dit heen gaat.
Ja open deuren is ie goed in. En met alle winden meewaaien ook.

Zat maandagavond weer te oreren dat de VS Abrams moest gaan leveren. :X

• Requiem19
[...]

Precies - goed om verschillende perspectieven te horen.

En Nederland een direct militair doelwit in de zin van 'raketten op Nederland'? Dat denk ik niet.

Maar wellicht wel op een andere manier een doelwit van Rusland: cyber, inmenging in politiek, (meer) spionage, sabotage van zee-infrastructuur (hallo windparken).

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

asing schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:49:
[...]

Hoooo ;)

Beide plaatsen liggen aan zee, en ook de Noordelijke Vloot zal een paar onderzeeërs hebben. Dat het buiten bereik is is een utopie.

Of ze dat willen aanvallen is een ander verhaal.
Check :-) Dat is een goede, maar goed, dat wordt een erg technische discussie.
MikeyMan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:50:
[...]

Ja open deuren is ie goed in. En met alle winden meewaaien ook.

Zat maandagavond weer te oreren dat de VS Abrams moest gaan leveren. :X
Ik luister bewust wel om zo vanuit diverse perspectieven en bronnen informatie te blijven krijgen om niet te biased te raken.

• Gaius
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:55:
[...]
Maar wellicht wel op een andere manier een doelwit van Rusland: cyber, inmenging in politiek, (meer) spionage, sabotage van zee-infrastructuur (hallo windparken).
Volgens mij waren we dat al voordat Rusland Oekraïne binnenviel. Er worden met enige regelmaat Russische spionnen diplomaten het land uit gegooid tenslotte.

Daarbij gaat een batterij van Patriots ons weinig helpen mocht Rusland echt iets willen gaan doen, plus dat dat zou betekenen dat ze dan toch echt een directe aanval op NATO doen. In dat geval kunnen we rekenen op steun van o.a. de VS en de UK die wat meer kunnen betekenen op het gebied van luchtafweer.

Ofwel, stuur dat ding naar Oekraïne en snel een beetje. Steun voor Oekraïne betaal ik graag belasting voor.

• Requiem19
Gaius schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:00:
[...]

Volgens mij waren we dat al voordat Rusland Oekraïne binnenviel. Er worden met enige regelmaat Russische spionnen diplomaten het land uit gegooid tenslotte.

Daarbij gaat een batterij van Patriots ons weinig helpen mocht Rusland echt iets willen gaan doen, plus dat dat zou betekenen dat ze dan toch echt een directe aanval op NATO doen. In dat geval kunnen we rekenen op steun van o.a. de VS en de UK die wat meer kunnen betekenen op het gebied van luchtafweer.

Ofwel, stuur dat ding naar Oekraïne en snel een beetje. Steun voor Oekraïne betaal ik graag belasting voor.
Ik vind ook dat je de patriots moet sturen en ook zsm.

Maar in het maken van je keuze is het wel verstandig om te beseffen dat zulke in het oog springende steun aan UA ervoor zorgt dat Rusland mogelijk vervelend terug gaat doen. Met die wetenschap zouden we bijvoorbeeld eens beter kunnen kijken naar de beveiliging van onze windparken op zee, de data kabels op zee, cyber security etc etc.

Of dat wordt allemaal genegeerd en het wordt straks huilie huilie als er een keer opeens iets gebeurt.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:55:
[...]
Precies - goed om verschillende perspectieven te horen.

En Nederland een direct militair doelwit in de zin van 'raketten op Nederland'? Dat denk ik niet.

Dat doelwit zijn we al jaren, de opgepakte spionerende diplomaten, politiek beïnvloeden. Zit allemaal al in de portefeuille.

PSN

• Jerie
  • Niet online
Gaius schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:00:
[...]

Dit dus. Dat van die diplomaten (ofwel spionnen met diplomatic cover) was een brede effort binnen EU.

Zo'n patriot heeft een bereik van hoe ver, 200 km? UA is groot. De grote steden zijn flink verdeeld, en als het de Russen niet meer lukt die te bestoken dan gaan ze andere doelen bestoken. Het wordt lastig het hele luchtruim te verdedigen.

Ik las gisteren dat Duitsland de Leopards pas in het derde kwartaal kan leveren als ze nu beslissen.

Verder is UA voorbereid op aanval op Kyiv. Bijvoorbeeld er worden oefeningen gehouden en er liggen mijnenvelden. De Russen daarentegen hebben nu al nauwelijks materiaal om de manschappen in hun primaire doel (Donbas) te bevoorraden of bewapenen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jerie schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:10:
[...]
Ik las gisteren dat Duitsland de Leopards pas in het derde kwartaal kan leveren als ze nu beslissen.
Dat was alleen voor de modellen die ze ergens in storage hebben staan bij de fabrikant.

PSN

• redwing
YakuzA schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:12:
[...]

Dat was alleen voor de modellen die ze ergens in storage hebben staan bij de fabrikant.
Toch apart om iedere keer te zien dat een fabrikant, die geld wil verdienen aan afgedankt spul, voor zoveel storing kan zorgen.

[removed]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar laten we wel wezen, het gaat om een Patriot batterij. Ik vind soms ook dat sommige hier wel heel makkelijk bepaalde personen wegstrepen als input, maar kom op zeg. Een rode lijn om een stuk puur defensieve luchtafweer te leveren? Vergelijkbaar in bereik met een S300? En ik hoop effectiever hoor, verwacht het ook, maar het is echt niet een nieuwe grens ofzo waar we overheen gaan. Hadden wij nu gezegd tegen Oekraïne, "Hey jongens, we hebben hier nog een 50 kruisraketten met 200km+ bereik liggen, wil je die hebben?". Dan kan je spreken van dat er wat echt fundamenteel nieuws geleverd is, en dat Rusland daar extra pissig over kan zijn (en dat wat dan nog?). Maar het Westerse equivalent van een S300 leveren? Lijkt mij niet heel schokkend.

• redwing

[Embed]
Kan niet missen met de dood-doeners die hij roept. Hij zegt of dingen die voor de hand liggen, of maakt er een paniekverhaal van. Ik heb hem niet kunnen betrappen op echt zinvolle toevoegingen aan het verhaal. Gisteren bij Jinek zat Ron Keller die ook al op een soortgelijke manier bezig was.

[removed]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:13:
[...]

Toch apart om iedere keer te zien dat een fabrikant, die geld wil verdienen aan afgedankt spul, voor zoveel storing kan zorgen.
De fabrikant is juist het probleem niet: :?

PSN

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

YakuzA schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:16:
[...]

[Twitter]
Sja, 1,5 miljard is ook niet niks natuurlijk en de 2A7 was volgens mij al van voor 2010.

Ik snap wel dat de Duitsers er een nachtje over willen slapen voor ze 1,5 miljard even toezeggen.

Overigens heb ik geen idee of dat bedrag reëel is

• Gaius
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:05:
[...]
Ik vind ook dat je de patriots moet sturen en ook zsm.

Maar in het maken van je keuze is het wel verstandig om te beseffen dat zulke in het oog springende steun aan UA ervoor zorgt dat Rusland mogelijk vervelend terug gaat doen. Met die wetenschap zouden we bijvoorbeeld eens beter kunnen kijken naar de beveiliging van onze windparken op zee, de data kabels op zee, cyber security etc etc.

Of dat wordt allemaal genegeerd en het wordt straks huilie huilie als er een keer opeens iets gebeurt.
Eens dat je rekening moet houden met dat Rusland vervelend kan gaan doen, maar volgens mij zijn we het punt dat dat een argument is al voorbij. Enerzijds is dit namelijk niet het eerste openlijke steunpakket, en anderzijds is Rusland al jaren aan het fucken qua spionage en cybersecurity/warfare.

Ik geloof ook niet dat het wordt genegeerd door de inlichtingendiensten, maar die ontwikkelingen worden natuurlijk niet aan de grote klok gehangen.

• asing
Indoubt schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Sja, 1,5 miljard is ook niet niks natuurlijk en de 2A7 was volgens mij al van voor 2010.

Ik snap wel dat de Duitsers er een nachtje over willen slapen voor ze 1,5 miljard even toezeggen.

Overigens heb ik geen idee of dat bedrag reëel is
Bedenk even dat er 100 miljard budget is vrijgemaakt voor defensie. Dan is dit 1.5% van dat budget en het is ook meteen nuttig besteed.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• redwing
YakuzA schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:16:
[...]

[Twitter]
De tanks die pas zo laat geleverd kunnen worden, zijn afgedankte tanks die bij de fabrikant staan. De fabrikant wil graag een order krijgen om die te repareren/weer up-to-date te maken en daarna te verkopen. Naar mijn idee is het logisch dat Scholz die niet goedkeurt. Dat is nl. puur geld vangen door de fabrikant en niet zo zeer voor hulp aan Oekraine.

Ze kunnen natuurlijk ook gewoon goede tanks leveren, wat goedkoper is en sneller kan. Maar dan heb je het over tanks die niet zozeer bij de fabrikant staan maar bij defensie/opslag. Daar wordt ook nee tegen gezegd, maar staat los van wat de fabrikant graag wil.

[removed]

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-11 16:14

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik denk dat we inmiddels wel mogen zeggen dat de Leopard tank vooral een showroom tank is. Mooi op een Lazy Susan om te zien achter glas maar niet bedoeld om daadwerkelijk te gebruiken.

Het is vrij frustrerend dat de Duitse regering deze houding heeft. Ongetwijfeld wordt deze houding vooral gehandhaafd om twee redenen; politiek en angst. Politiek omdat Duitsland erg nauw economisch verbonden is met Rusland en bang is om zijn eigen zakenbelang te schade. Angst omdat ze bang zijn voor verdere escalatie met Rusland in het conflict.

We kunnen ook stellen dat als er M1A1 tanks vanuit de VS worden gestuurd Duitsland glashard gaat zeggen dat er geen extra tanks in de vorm van Leopards gaan worden gestuurd omdat ze al voorzien zijn van zware westerse tanks in de vorm van M1A1 tanks.

De enige echte manier om dus Leopard tanks in Oekraïne te krijgen is middels NATO lidstaten die Leopards hebben en bereid zijn om Duitsland te negeren en toch te sturen. Waarbij het vervolgprobleem zal zijn dat Duitsland zal reageren met het niet verkopen en leveren van wapens en onderhoudsmateriaal aan dat land.

Diep triest, maar ik verwacht dat dit de realiteit is.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-11 07:45
Gaius schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:25:
[...]

Eens dat je rekening moet houden met dat Rusland vervelend kan gaan doen, maar volgens mij zijn we het punt dat dat een argument is al voorbij. Enerzijds is dit namelijk niet het eerste openlijke steunpakket, en anderzijds is Rusland al jaren aan het fucken qua spionage en cybersecurity/warfare.

Ik geloof ook niet dat het wordt genegeerd door de inlichtingendiensten, maar die ontwikkelingen worden natuurlijk niet aan de grote klok gehangen.
1. Rusland doet al vervelend en wij doen beetje vervelend terug.
2. Het gaat wel om het tempo van vervelender doen. Navo (en wij zelf ook) hebben ook verantwoordelijkheid ons eigen gebied te verdedigen (een Robje).
3. Als Rusland geen kernwapens had gehad, waren ze allang uit Oekraine gegooid. Maw, dan hadden we sneller nog vervelender kunnen doen tegen Rusland ('we' is westerse wereld en Navo).

mixing a drink and music

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:25:
[...]

De tanks die pas zo laat geleverd kunnen worden, zijn afgedankte tanks die bij de fabrikant staan. De fabrikant wil graag een order krijgen om die te repareren/weer up-to-date te maken en daarna te verkopen. Naar mijn idee is het logisch dat Scholz die niet goedkeurt. Dat is nl. puur geld vangen door de fabrikant en niet zo zeer voor hulp aan Oekraine.
Volgens mij was het net andersom, de fabrikant wil graag vers van de productielijn leveren, maar de Duitse overheid wil perse de afgedankte tanks laten opkalefateren en sturen ipv modellen die nu direct te sturen zijn of nieuw.

Zoals je in het bericht uit september ziet over de 100 tanks werd die order vanuit UA door scholtz toen geblokkeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 18-01-2023 15:34 ]

PSN

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Ik kan er gewoon niet bij dat in Duitsland op een moment als dit Boris Postorius als defensie minister aangesteld wordt?

Alleen al een korte wiki Wikipedia: Boris Pistorius – Wikipedia
Zijn houding tav Rusland is gewoon zo verdacht als wat.
Lid zijn van Pro-Rusland actie groep, gepleit hebben voor afschaffen van sancties tegen Rusland etc.

Hoe kan zoiets zonder een mega storm van protest passeren?

Als je kijkt naar het schandaal in de Belgische politiek omdat onze ministern van Buitenlandse Zaken op de Krim geweest was met akkoord van Rusland in haar vroegere capaciteit als journalist. Dan is dit toch echt van een andere orde?

Je zou voor minder gaan geloven dat de top van DE met Sholz en Boris gewoon saboteurs in disguise zijn.

God does not play dice

• Nox
  • Laatst online: 19:42

Nox

Noxiuz

redwing schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:25:
[...]

Ze kunnen natuurlijk ook gewoon goede tanks leveren, wat goedkoper is en sneller kan. Maar dan heb je het over tanks die niet zozeer bij de fabrikant staan maar bij defensie/opslag. Daar wordt ook nee tegen gezegd, maar staat los van wat de fabrikant graag wil.
Het lijkt me prima om te doen. Nu alvast 2A5/2A6 sturen en dan over een paar maanden of een half jaar de nieuwe 2A7's weer bij defensie neerzetten.

Stel dat je dan 50 tanks kan leveren de komende weken dan zou dat enorm veel schelen.

Maar misschien denk ik te praktisch :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Nox
  • Laatst online: 19:42

Nox

Noxiuz

Auredium schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:27:
Ik denk dat we inmiddels wel mogen zeggen dat de Leopard tank vooral een showroom tank is. Mooi op een Lazy Susan om te zien achter glas maar niet bedoeld om daadwerkelijk te gebruiken.

Het is vrij frustrerend dat de Duitse regering deze houding heeft. Ongetwijfeld wordt deze houding vooral gehandhaafd om twee redenen; politiek en angst. Politiek omdat Duitsland erg nauw economisch verbonden is met Rusland en bang is om zijn eigen zakenbelang te schade. Angst omdat ze bang zijn voor verdere escalatie met Rusland in het conflict.

We kunnen ook stellen dat als er M1A1 tanks vanuit de VS worden gestuurd Duitsland glashard gaat zeggen dat er geen extra tanks in de vorm van Leopards gaan worden gestuurd omdat ze al voorzien zijn van zware westerse tanks in de vorm van M1A1 tanks.

De enige echte manier om dus Leopard tanks in Oekraïne te krijgen is middels NATO lidstaten die Leopards hebben en bereid zijn om Duitsland te negeren en toch te sturen. Waarbij het vervolgprobleem zal zijn dat Duitsland zal reageren met het niet verkopen en leveren van wapens en onderhoudsmateriaal aan dat land.

Diep triest, maar ik verwacht dat dit de realiteit is.
Het schijnt dat die Britse tanks ook erg goed zijn :+ Mooi moment om over te stappen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Canada heeft ook nog een keer in het magazijn gezocht:

[ Voor 43% gewijzigd door YakuzA op 18-01-2023 15:41 ]

PSN

• asing
-AzErTy- schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:34:
Ik kan er gewoon niet bij dat in Duitsland op een moment als dit Boris Postorius als defensie minister aangesteld wordt?

Alleen al een korte wiki Wikipedia: Boris Pistorius – Wikipedia
Zijn houding tav Rusland is gewoon zo verdacht als wat.
Lid zijn van Pro-Rusland actie groep, gepleit hebben voor afschaffen van sancties tegen Rusland etc.

Hoe kan zoiets zonder een mega storm van protest passeren?

Als je kijkt naar het schandaal in de Belgische politiek omdat onze ministern van Buitenlandse Zaken op de Krim geweest was met akkoord van Rusland in haar vroegere capaciteit als journalist. Dan is dit toch echt van een andere orde?

Je zou voor minder gaan geloven dat de top van DE met Sholz en Boris gewoon saboteurs in disguise zijn.
Tussen het moment dat het gerucht uit kwam en de bevestiging van het aftreden werden in ieder geval 2 namen genoemd als vervanger. Ik kan het bericht niet meer vinden maar ik weet wel dat het 2 dames waren. Dat deze Boris er nu zit was voor mij verrassend. Als ik dan weer lees wat jij post past het allemaal in de Duitse politieke puzzel om wel het rumoer in stand te houden maar uiteindelijk niet te leveren. Met zo'n wiki gaat Boris uiteraard niet voor levering zijn dus dit was een politieke beslissing ipv de juiste persoon op de juiste plek.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:52
YakuzA schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:40:
[Twitter]
En dan geen 10 of 25 van deze nuttige voertuigen, maar gelijk 200. Kijk, dat zet zoden aan de dijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• redwing
YakuzA schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:32:
[...]

Volgens mij was het net andersom, de fabrikant wil graag vers van de productielijn leveren, maar de Duitse overheid wil perse de afgedankte tanks laten opkalefateren en sturen ipv modellen die nu direct te sturen zijn of nieuw.

Zoals je in het bericht uit september ziet over de 100 tanks werd die order vanuit UA door scholtz toen geblokkeerd.
Een tijdje geleden was ik hier wat verder in gedoken, maar ik kwam toen uit op vooral een push vanuit de fabrikant om vooral te gaan leveren. Ondanks dat ze dat op korte termijn niet konden en ze heel veel geld wilden hebben. Wat de waarheid precies is weet ik niet, maar ik krijg sterk het idee dat de fabrikant vooral geld wil verdienen en Scholz redenen zoekt om juist niet te leveren.

[removed]

• asing
redwing schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:58:
[...]

Een tijdje geleden was ik hier wat verder in gedoken, maar ik kwam toen uit op vooral een push vanuit de fabrikant om vooral te gaan leveren. Ondanks dat ze dat op korte termijn niet konden en ze heel veel geld wilden hebben. Wat de waarheid precies is weet ik niet, maar ik krijg sterk het idee dat de fabrikant vooral geld wil verdienen en Scholz redenen zoekt om juist niet te leveren.
Ik zou zeggen : werk samen om een redelijke oplossing te vinden. Maar dat is blijkbaar te lastig. :/

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:53
De Amerikanen gaan ook weer een package maken.

🇺🇸⚡️The United States is expected to announce one of its largest military aid packages to Ukraine in the coming days - CNN.

Despite the announced deliveries of tanks by Great Britain and Poland, the United States is not yet willing to comply with this request.

Recall, the largest aid package was announced at the beginning of this month in the amount of more than $3 billion. The previous largest aid package for $1.85 billion was announced at the end of December.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:05
Ik snap niet dat ze niet gewoon 1 keer 30 miljard geven in plaats van elke maand 1-2 miljard. Je kan het conflict beter een dikke duw geven dan blijven aanmodderen.

Geldt overigens ook voor de rest van de wereld.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:20
[Twitter]
Het mooie van dit bedrijf is dat ze ook behoorlijk, en volgens mij inmiddels zelfs voornamelijk, Oekraïners in dienst hebben die de wagens maken. De gebruikers in Oekraïne hebben ook de mogelijkheid om feedback te geven, welke door het bedrijf meteen wordt meegenomen in nieuwere voertuigen die worden gemaakt.
Hier ook een mooi artikel: https://mind.ua/en/public...turer-and-where-they-came

Overigens zal er weinig in het magazijn staan. Roshel is gewoon in staat om in korte tijd enorm op te schalen. Ze maken nu al 3x zoveel als dat ze begin vorig jaar maken. Wat ook wel weer wat eenvoudiger is voor een klein bedrijf overigens. Die 200 wagens is 50 dagen aan werk voor het bedrijf overigens.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:46
Wapenleveringen en belangen

Wellicht realiseren we ons onvoldoende dat iets aan UA geven ook betekent dat je het aan Rusland + bondgenoten geeft. Ik denk dat dit in de overweging een rol speelt en mede oorzaak is dat niemand staat te springen om de hightech laatste versie van wapens in de frontlinie ingezet te zien.

AA raketten staan verder weg van het front bijvoorbeeld. Schouder afgevuurde wapens zijn onvermijdelijk al in handen gekomen van de tegenstander c.q. concurrerende landen. Abrams tanks bijvoorbeeld zijn weliswaar aan Saoedie Arabie geleverd bijvoorbeeld, maar je ziet dat landen altijd export versies hanteren voor dit doel.

Dus nog los van training, logistiek, onderhoud, speelt ook dit een rol. Zeker als je vijand koning tankenbouwer was in het verleden en nu niet verder kwam dan een handvol dyson-geluid producerende prototypes is gekomen. Dan wil je niet per abuis je laatste tech geven.

Ook hier zie je een patroon: de artillerie is ontdaan van moderne electronica, er worden alleen zelfde-generatie materialen geleverd, over de modernste AA systemen is lang gesteggeld. Het verwijzen naar een escalatie ladder bijvoorbeeld is hierin in mijn ogen louter voor de buhne - tuurlijk spelen de NAVO landen het spel en beschermen ze ook de belangen van hun eigen wapen industrie. Ik durf zelfs te stellen dat op de 'risk analysis' staat dat er een risico is dat geleverde wapens blijken tegen te vallen, bijvoorbeeld omdat ze toch niet zo goed zijn, of verkeerd gebruikt worden. Het Turkije debacle met de Leopards is zover ik begrijp ook geen goede reclame voor die tank gebleken.

Of UA hiermee geholpen is? Nee, uiteraard niet - ik vind het alleen maar knap dat Zelensky en zijn team erin is geslaagd om te laveren door die belangen heen en hun partners daarop maar weinig confronteren maar ze juist enorm en publiekelijk prijzen voor elke vorm van hulp en in generieke zin blijven vragen om wat ze nodig hebben. Die weten dit ongetwijfeld ook.

Ik wil alleen maar aangeven dat de discussie over wapenleveringen zoals wij hem zien niet is hoe deze binnenskamers wordt gevoerd.

Stilte voor de storm met > 800 gemelden dode Russen per dag

Een ander iets wat opmerkelijk is en blijft is de relatieve radiostilte rondom de hoeveelheid gemelde Russische slachtoffers en het weinig nieuws van het front. Ik weet dat het front op veel plekken tamelijk stil staat en daarom weinig te melden is, maar het feit dat de gevechten over de gehele linie zo heftig zijn dat UA meent dat > 800 Russen het leven laten per dag is en blijft bizar.

En de een claimt dat een Russisch offensief 'imminent' is en de ander dat UA een tegenaanval gaat plannen. Ik moet je zeggen dat ik door het gebrek aan beweging en de aanhoudende hoeveelheid gerapporteerde slachtoffers aan de Russische zijde zorgen heb over de situatie aan de UA-zijde. Ik hoop maar dat de K/D ratio enorm gunstig is voor UA, want anders kunnen wij de hoeveelheid militairen die ze verliezen nauwelijks trainen in dit tempo. Zelfs als die 1:5 is en er gemiddeld 500 Russen per dag sneuvelen, dan zijn dit 100 UA-soldaten per dag.

Maargoed, we blijven uiteraard hopen en rekenen op de NAVO landen op het toch leveren van de modernste middelen. Tis de hoogste tijd.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• XWB
  • Niet online
[Twitter]
Dat zijn pas aantallen, nu Nederland nog 200 pantservoertuigen 8)

March of the Eagles

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://nos.nl/l/2460034#UPDATE-container-66846028
De Russische president Poetin heeft vanmiddag bij een bezoek aan een raketfabriek in Sint-Petersburg gezegd dat een Russische overwinning in de oorlog "uiteindelijk onvermijdelijk" is. Volgens de Russische leider produceert zijn land nu net zoveel raketten als de rest van de wereld samen en gaat zijn leger de strijd daarom winnen. "Ik twijfel er niet aan", zei Poetin over de winstkansen van zijn leger.

Verder heeft Poetin de, vooraf geselecteerde, werknemers van de fabriek verzekerd dat er een wet komt die mensen in de wapenindustrie vrijstelt van dienstplicht.
:F

Ja die raketten waarmee je de rest van de wereld tegen je in het harnas jaagt, gaan vast het verschil maken.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 18-01-2023 17:32 ]

PSN

• XWB
  • Niet online
Een 1 uur durende documentaire van de BBC:
This 1 hour documentary by a BBC team filmed over many months is some of the best work from non-Ukrainian journalists on the everyday life of war in Ukraine.

March of the Eagles

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

NiGeLaToR schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:03:
Wapenleveringen en belangen

Wellicht realiseren we ons onvoldoende dat iets aan UA geven ook betekent dat je het aan Rusland + bondgenoten geeft. Ik denk dat dit in de overweging een rol speelt en mede oorzaak is dat niemand staat te springen om de hightech laatste versie van wapens in de frontlinie ingezet te zien.
Wat hebben die wapens anders voor zin? Dan kan je ze nooit inzetten, ook niet als Rusland hier binnenvalt.

Bang zijn voor Rusland dat ze onze geheimen ontdekken en dan ook (wapen) kunnen maken zouden we mee op moeten houden. Hun industrie is daar nauwelijks toe in staat. China wel maar die hebben al die geheimen toch al gestolen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ph4ge schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:34:
Ik snap niet dat ze niet gewoon 1 keer 30 miljard geven in plaats van elke maand 1-2 miljard. Je kan het conflict beter een dikke duw geven dan blijven aanmodderen.

Geldt overigens ook voor de rest van de wereld.
Ik weet niet hoe functioneel het is.
Een ontvangende partij kan dat moeilijker goed absorberen in zijn bestaande structuur.

Verder heb je ook dingen als publiek en maatschappelijk draagvlak wat in de vergelijking wordt meegenomen.

PSN

• hoevenpe
YakuzA schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:31:
Ja die raketten waarmee je de rest van de wereld tegen je in het harnas jaagt, gaan vast het verschil maken.
Hangt er vanaf hoeveel ze er in korte tijd kunnen maken en hoe nauwkeurig ze zijn.

Rusland vormt de zich om tot oorlogseconomie, samen met een grote mobilisatie niet te onderschatten. Het land mag niet verliezen, het gaat all-in.

• redwing
hoevenpe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:57:
[...]

Hangt er vanaf hoeveel ze er in korte tijd kunnen maken en hoe nauwkeurig ze zijn.
Volgens mij is dat al duidelijk, als da ter veel waren zag je wel dagelijkse bombardementen voorbij komen en zouden ze ook wel echt militaire doelen bestoken. Voorlopig blijft het bij af en toe een wat grotere aanval op de infrastructuur. Oftewel ze kunnen er nog niet veel maken en heel nauwkeurig zijn ze ook niet.
Rusland vormt de zich om tot oorlogseconomie, samen met een grote mobilisatie niet te onderschatten. Het land mag niet verliezen, het gaat all-in.
Je moet ze ook niet onderschatten, maar aan de andere kant ook niet overschatten. Zonder hulp veel produceren zijn ze nooit goed in geweest en dan val je al snel terug op vooral veel manschappen. Daarmee hoef je op het slagveld niet veel veranderingen te verwachten in hoe de russen vechten.

[removed]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

NiGeLaToR schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:03:

Wellicht realiseren we ons onvoldoende dat iets aan UA geven ook betekent dat je het aan Rusland + bondgenoten geeft. [...] Zeker als je vijand koning tankenbouwer was in het verleden en nu niet verder kwam dan een handvol dyson-geluid producerende prototypes is gekomen. Dan wil je niet per abuis je laatste tech geven.
Mensen denken hier te simpel over. Om een simpel voorbeeld te geven: Als je een oermens een speer met een ijzeren punt geeft, in plaats van een speer waar aan het uiteinde alleen maar een punt in het hout is gesneden, gaat dat hem niet leren om ijzer te bewerken. Hij ziet immers alleen het eindresultaat en niet de technologie die nodig was om het te maken.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sissors schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:16:
[...]

Hoewel de T14s issues hebben, is het primaire probleem toch denk ik niet dat ze niet weten hoe ze een tank willen maken, maar dat ze de productiecapaciteit niet hebben. Dat veranderd niet als ze een Leopard 2 in handen krijgen. Vooral gezien die toch ook al weer op leeftijd is.
Ik las vorig jaar een artikel van een Amerikaanse NATO-generaal (Hodges? ik weet het niet meer) die een aantal jaren geleden werd uitgenodigd om oefeningen van het Russische leger waar te nemen.
Tijdens de trip lieten ze hem een Abrams tank zien die ze ergens buitgemaakt hadden. Dat was een verrassing want de Amerikanen wisten schijnbaar niet eens dat er ergens een Abrams "zoek" was geraakt.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

downtime schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:24:
[...]

Ik las vorig jaar een artikel van een Amerikaanse NATO-generaal (Hodges? ik weet het niet meer) die een aantal jaren geleden werd uitgenodigd om oefeningen van het Russische leger waar te nemen.
Tijdens de trip lieten ze hem een Abrams tank zien die ze ergens buitgemaakt hadden. Dat was een verrassing want de Amerikanen wisten schijnbaar niet eens dat er ergens een Abrams "zoek" was geraakt.
In deze oorlog hebben ze blijkbaar al een nlaw en javelin CLU buit gemaakt en als kado aan Iran gegeven.
https://news.sky.com/stor...es-source-claims-12741742

PSN

• honey
  • Laatst online: 09-11 18:29
redwing schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:14:
[...]
Je moet ze ook niet onderschatten, maar aan de andere kant ook niet overschatten. Zonder hulp veel produceren zijn ze nooit goed in geweest en dan val je al snel terug op vooral veel manschappen. Daarmee hoef je op het slagveld niet veel veranderingen te verwachten in hoe de russen vechten.
Ik heb vanaf het begin altijd het gevoel gehad dat we (het Westen) Rusland onderschatten. Alle positieve triomfantelijke berichten voelde altijd ongepast. Nu ook. Rusland maakt zich op tot een grote oorlog, maar alles wat we nu doen voelt als 'te weinig te laat'. Oekraïne is een piepklein land vergeleken met Rusland. Dat gaan ze nooit winnen, tenzij er echt iets gaat veranderen. Helaas zie ik deze verandering niet snel gebeuren. Ik verwacht dat Rusland of geheel Oekraïne gaat innemen of de regio's die ze graag wensen. Oekraïne zal zich na een lange strijdt (en veel doden) zich wel moeten overgeven (mensen raken een keer op) en daarna, ... 'business as usual'.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

honey schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:57:
[...]

Ik heb vanaf het begin altijd het gevoel gehad dat we (het Westen) Rusland onderschatten.
Volgens mij hebben we Rusland alleen maar overschat vanaf dag1?

PSN

• honey
YakuzA schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:59:
[...]

Volgens mij hebben we Rusland alleen maar overschat vanaf dag1?
Rusland heeft Oekraïne onderschat. Die fout zijn ze nu aan het goedmaken. We moeten niet de vergissing maken dat Rusland blijft zoals het op dag 1 is geweest.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:46
IJzerlijm schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:49:
[...]

Wat hebben die wapens anders voor zin? Dan kan je ze nooit inzetten, ook niet als Rusland hier binnenvalt.

Bang zijn voor Rusland dat ze onze geheimen ontdekken en dan ook (wapen) kunnen maken zouden we mee op moeten houden. Hun industrie is daar nauwelijks toe in staat. China wel maar die hebben al die geheimen toch al gestolen.
Op een moment dat je die ‘edge’ nog hebt, zoals tegen China. Een land wat al heel lang inderdaad nonstop bezig is die technologie te stelen en inmiddels blijkbaar zelfs +/- 30 navo gevechtsvliegers heeft gerecruteerd om Chinese gevechtsvliegers te trainen tegen.. NAVO piloten.

Die zorgen zijn er en zijn reeel. Overigens hebben de Chinese gevechtsvliegtuigen nog steeds allerlei technologische uitdagingen, dus wat hieronder al gezegd wordt: zelfs als ze een bouwtekening hebben kunnen ze het nog niet direct (na)maken.

Dat Rusland al een Abrams heeft is dan wellicht geen belangrijk element meer om die levering tegen te houden, maar zeker weet ik dat uiteraard niet.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

honey schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:01:
[...]

Rusland heeft Oekraïne onderschat. Die fout zijn ze nu aan het goedmaken. We moeten niet de vergissing maken dat Rusland blijft zoals het op dag 1 is geweest.
Waar hebben we Rusland onderschat dan?

Waar velen dachten dat het binnen 3 tot 7 dagen klaar was?
Waar we nooit hadden verwacht dat Rusland zich zou terugtrekken bij Kyiv?
Waar we nooit hadden verwacht dat Rusland zich in ravage terug zou trekken bij Kharkiv?
Waar nooit verwacht was dat Rusland bij Bakhmut meer dan 4 maanden niet vooruit zou komen?
Etc etc.
Ik zie voornamelijk legio voorbeelden van overschatting van de Russische capaciteiten.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 18-01-2023 19:07 ]

PSN

• asing
downtime schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:21:
[...]

Mensen denken hier te simpel over. Om een simpel voorbeeld te geven: Als je een oermens een speer met een ijzeren punt geeft, in plaats van een speer waar aan het uiteinde alleen maar een punt in het hout is gesneden, gaat dat hem niet leren om ijzer te bewerken. Hij ziet immers alleen het eindresultaat en niet de technologie die nodig was om het te maken.
Je vergeet even dat de USA 4 B29 superfortress es is kwijtgeraakt boven Rusland. Allen een noodlanding.

De Amerikanen waren stomverbaasd toen er bij een luchtshow ineens 6 over vlogen. De Russen hadden ieder boutje en moertje tot in detail gekopieerd.

Als ze willen kunnen ze het ;)

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:20
Not even een vervolg hierop over Roshel. Dit is wel een mooie korte nieuwsfragmet over het bedrijf de medewerkers en de CEO. YouTube: Canadian Shield: Making armoured vehicles for Ukraine

Wat betreft de CEO: hij is Israëlisch, zijn vrouw is Oekraiens. Het bedrijf bestond nog maar net 4 jaar, maar bouwde toevallig al net het soort voertuigen die Oekraïne hard kan gebruiken. Door contacten en goede samenwerking is het bedrijf dus gegroeid naar wat het nu is.

Het fragment gaat ook nog even in op de werkers uit Oekraïne die dus echt knetterhard werken om al die wagens te produceren waar hun landgenoten vervolgens de gewonden mee kunnen ophalen, mensen evacueren enz.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

asing schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:08:
[...]

Je vergeet even dat de USA 4 B29 superfortress es is kwijtgeraakt boven Rusland. Allen een noodlanding.

De Amerikanen waren stomverbaasd toen er bij een luchtshow ineens 6 over vlogen. De Russen hadden ieder boutje en moertje tot in detail gekopieerd.

Als ze willen kunnen ze het ;)
Ja twee van die dingen namaken is nog tot daar aan toe. Met een beetje kwaliteit opschalen is een volgende.

Grondstoffen en electronica komen niet ineens uit de lucht vallen.

• Tens
  • Laatst online: 10-11 10:04
hoevenpe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:57:
Rusland vormt de zich om tot oorlogseconomie
Als ze al de capaciteit verdubbelen, hoeveel functionerende T-14's kunnen ze per jaar bouwen denk je?

Rusland heeft grondstoffen, maar om oorlogseconomie te worden is er meer nodig.

Het enige nieuwe spul wat op het huidige slagveld gevonden is zijn nieuwe raketten, wat voornamelijk betekent dat ze door de oude voorraad heen zijn.

Geen zin om te zoeken, maar het staatje waar de voorraad en productiecapaciteit van raketten te vinden was is meermalen langsgekomen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• honey
YakuzA schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:05:
[...]

Waar hebben we Rusland onderschat dan?

Waar velen dachten dat het binnen 3 tot 7 dagen klaar was?
Waar we nooit hadden verwacht dat Rusland zich zou terugtrekken bij Kyiv?
Waar we nooit hadden verwacht dat Rusland zich in ravage terug zou trekken bij Kharkiv?
Waar nooit verwacht was dat Rusland bij Bakhmut meer dan 4 maanden niet vooruit zou komen?
Etc etc.
Ik zie voornamelijk legio voorbeelden van overschatting van de Russische capaciteiten.
Je noemt allemaal zaken uit het verleden. Een oorlog wordt niet gewonnen in het verleden, maar in de toekomst.
Rusland is geen klein land. Oekraïne is dat wel. Je ziet nu dat Rusland zich aan het voorbereiden is en geleerd heeft van zijn fouten. Rusland bepaald het tempo, zij zijn immers de agressor. Oekraïne heeft nu al moeite om zich staande te houden. Als het Westen te weinig doet (zoals nu het geval is), dan kan Rusland zoveel pressie gaan uitoefenen dat vanzelf Oekraïne op is. Tijd is in het voordeel van Rusland, tenzij er binnen Rusland iets gaat veranderen. Voorlopig zie ik niet meteen een machtsgreep binnen Rusland.

• Tens
honey schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:12:
Rusland is geen klein land. Oekraïne is dat wel.
de maat van een land zegt niet zoveel vergelijk de economieën eens, en de hightech industrie. en vergeet de capaciteit van het westen ook niet. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Tens op 18-01-2023 19:22 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:20

BeaM-R

Powerrrrr

Volgens Putin produceren ze per jaar 3x zoveel raketten als de US en meer dan de hele wereld bij elkaar 8)7

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

• hoevenpe
Tens schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:11:
Als ze al de capaciteit verdubbelen, hoeveel functionerende T-14's kunnen ze per jaar bouwen denk je?

Rusland heeft grondstoffen, maar om oorlogseconomie te worden is er meer nodig.
Moderne tanks en vliegtuigen zie ik ze niet maken, enorme hoeveelheden domme munitie en ander eenvoudig spul echter wel. Combineer dat met honderdduizenden mobiks en je hebt een serieuze aanvalsmacht.

De fout die Poetin in februari maakte was dat hij dacht dit klusje op een 'westerse' manier in een paar weken te kunnen klaren. Nu gaat het op de traditionele manier, in WO2 hebben miljoenen mannen zich ook opgeofferd voor de 'goede zaak'.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

honey schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:12:
[...]

Je noemt allemaal zaken uit het verleden. Een oorlog wordt niet gewonnen in het verleden, maar in de toekomst.
Rusland is geen klein land. Oekraïne is dat wel. Je ziet nu dat Rusland zich aan het voorbereiden is en geleerd heeft van zijn fouten. Rusland bepaald het tempo, zij zijn immers de agressor. Oekraïne heeft nu al moeite om zich staande te houden. Als het Westen te weinig doet (zoals nu het geval is), dan kan Rusland zoveel pressie gaan uitoefenen dat vanzelf Oekraïne op is. Tijd is in het voordeel van Rusland, tenzij er binnen Rusland iets gaat veranderen. Voorlopig zie ik niet meteen een machtsgreep binnen Rusland.
Jij stelt:
Ik heb vanaf het begin altijd het gevoel gehad dat we (het Westen) Rusland onderschatten.
Ik zie daar echt bar weinig van terug in het verleden en het heden.

Ik zie ook bar weinig van geleerde lessen aan RU kant terug, behalve dat ze nu ipv tanks zonder infanterie op sommige plekken zijn overgeschakeld naar het andere uiterste van infanterie zonder tanks.
Verder is Oekraïne echt geen klein land. (Op 1 na grootste in Europa)

Maar het is idd duidelijk dat er weinig onderbouwing is voor je stelling dat ‘we’ Rusland onderschatten.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 18-01-2023 19:27 ]

PSN

• asing
MikeyMan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:10:
[...]

Ja twee van die dingen namaken is nog tot daar aan toe. Met een beetje kwaliteit opschalen is een volgende.

Grondstoffen en electronica komen niet ineens uit de lucht vallen.
Iets meer, 847 ;) . In 3 jaar. Wikipedia: Tupolev Tu-4

Als de wapens vol normaal verkrijgbare chips zitten dan zijn ze wel na te maken. Als er iets gecompliceerds in zit wat alleen gemaakt is voor dat wapen dan wordt het lastig om na te maken.

• Tens
hoevenpe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:21:
[...]

Moderne tanks en vliegtuigen zie ik ze niet maken, enorme hoeveelheden domme munitie en ander eenvoudig spul echter wel. Combineer dat met honderdduizenden mobiks en je hebt een serieuze aanvalsmacht.

De fout die Poetin in februari gemaakt maakte was dat hij dacht dit klusje op een 'westerse' manier in een paar weken te kunnen klaren. Nu gaat het op de traditionele manier, in WO2 hebben miljoenen mannen zich ook opgeofferd voor de 'goede zaak'.
op basis waarvan denk je dat Rusland de productiecapaciteit heeft? Omdat Putin zei dat het moest?

• hoevenpe
Tens schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:25:
op basis waarvan denk je dat Rusland de productiecapaciteit heeft? Omdat Putin zei dat het moest?
Artilleriegranaten zijn niet lastig te maken, de grondstoffen hebben ze en het blijft een enorm land met een grote defensieindustrie. Alles is gericht oorlogsproductie, het hele land werkt eraan mee.

• Tens
hoevenpe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:28:
[...]

Artilleriegranaten zijn niet lastig te maken, de grondstoffen hebben ze en het blijft een enorm land met een grote defensieindustrie. Alles is inmiddels gericht oorlogsproductie, het hele land werkt eraan mee.
ja, dat was de vraag niet.

• hoevenpe
Ik denk inderdaad dat ze dat kunnen ja.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

asing schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:22:
[...]

Iets meer, 847 ;) . In 3 jaar. Wikipedia: Tupolev Tu-4

Als de wapens vol normaal verkrijgbare chips zitten dan zijn ze wel na te maken. Als er iets gecompliceerds in zit wat alleen gemaakt is voor dat wapen dan wordt het lastig om na te maken.
Punt blijft dat een vliegtuig uit 1940 nou eenmaal makkelijker na te maken is dan een moderne tank of luchtafweer.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:28:
[...]

Artilleriegranaten zijn niet lastig te maken, de grondstoffen hebben ze en het blijft een enorm land met een grote defensieindustrie. Alles is gericht oorlogsproductie, het hele land werkt eraan mee.
Rusland kan er flink wat van produceren.
Hun grootste probleem is momenteel om ze bij het front af te leveren zonder dat er een GMLRS op geland is. :)

PSN

• Tens
hoevenpe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:30:
[...]

Ik denk inderdaad dat ze dat kunnen ja.
hm, raketaanvallen lijken steeds minder te worden, verbruik van artilleriegranaten is drastisch gedaald.

Pagina: 1 ... 16 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid