dion_b schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:23:
[...]
De ironie dat DE in eerste instantie uitgerekend helmen stuurde naar UA vind ik op z'n minst amusant.
[...]
UA was ook niet in staat Severodonetsk te behouden maar heeft het desondanks prima voor elkaar gekregen om Izium en Cherson te heroveren. Stel je had moeten kiezen tussen Severodonetsk en Lysychansk vs Izium en Cherson. Welke had jij gekozen? Soms is het een stuk verstandiger een strategisch onbelangrijk ding op te geven om iets veel belangrijkers te behalen.
Idem hier. Strategisch belang Bakhmut staat in geen verhouding tot Krim (of eerder: de landbrug tussen Donbas en Krim). Enige die enorm waarde hecht aan Bakhmut is RU, die 'talloze onnodige doden' zijn bovenal RU mobiks. Tuurlijk is het een mooie gelegeheid om RU leger dood te laten bloeden, maar juist niet tegen iedere (UA) kost. Iedere RU soldaat die bij Bakhmut staat, is eentje minder op een andere plek (bijvoorbeeld richting Tokmak) waar UA wel door wil stoten.
[...]
OK, geef dan een volgens jou realistisch beeld van het UA/RU leger. Bijvoorbeeld hoeveel terrein elke partij de afgelopen 6 maanden gewonnen heeft.
UA leger is niet heilig, maakt fouten en haalt doelstellingen soms niet. Maar als er een front is waar RU maandenlang volkomen onbegrijpelijk kansloos bezig is, is het uitgerekend dit stuk.
Een realistisch beeld?
het leger van Rusland is grotendeels een wassen neus gebleken
het leger van UA beter dan verwacht.
Maar waarom vraag je om te kijken naar hoeveel terrein elke partij de laatste 6 maand gewonnen/verloren heeft?
Waarom vraag je dat niet sinds de start van de oorlog?
Want dat is de situatie zoals ze nu is.
Of vraag je dat omdat het antwoord beter uitkomt?
Misschien bedoel ik nu net dat met die roze bril.
Het is niet omdat het leger van Rusland flaters heeft gemaakt, qua materiaal er veel slechter voorstaat dan gedacht dat UA er zal in slagen terug te geraken naar de grenzen van voor 2022, laat staan de Krim te veroveren
Tot ieders verbazing lijken meer dan 100.000 doden en factor x gewonden Rusland niet te deren.
Er is een oneindig aantal mobiks beschikbaar blijkbaar en ik denk dat er gerust nog meer dan genoeg kunnen gemobiliseerd worden.
Ondertussen is de oorlogsindustrie opgestart in Rusland en dat zal vroeg of laat zijn vruchten wel afwerpen
Niet in hoogtechnologisch materiaal maar als ze alleen maar erin slagen voldoende munitie en geweren te produceren , wat kan Ukraine daar dan nog tegenover zetten?
Welke wapens gaat UA nog krijgen die ze nu nog niet hebben die een gamechanger zouden kunnen zijn?
Dus ja, ik deel niet de roze bril visie.
En laat me duidelijk zijn, ik zou het liever heel graag anders zien en hoop dat ik ongelijk heb.