Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 34 Laatste
Acties:
  • 504.815 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:22
Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:06:
Als je dan kijkt wat er aan potentieel leverbaar arsenaal nog niet eens is aangebroken (f-16's, zware tanks, lange afstands raketten) begint het er voor de russen toch wel steeds grimmiger uit te zien.
Het westen heeft nog een hele escalatieladder beschikbaar, de Russen is met de recente massale luchtaanvallen door hun conventionele opties heen.

Hebben wij nog wat F16's over?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Karma weer

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fld49s3XkAIDglt?format=png&name=medium

Video: Hoe de koude over de kaart beweegt:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Apache4u schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:50:
Zonder meteen hebberig te klinken, is 50 niet een beetje weinig? Volgens mij zijn er zelfs door NL alleen al meer IFV’s geleverd in het verleden.
De M113 is meer een apc dan een ifv toch? :)

Een eerste batch van 50 is prima ter aanvulling bij de Spartans etc.
VS heeft genoeg in storage om de komende maanden elke maand 100 bij te plussen, zodat 1 package niet te duur lijkt enzo.

[ Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 05-01-2023 20:57 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:30:
[...]

Het westen heeft nog een hele escalatieladder beschikbaar, de Russen is met de recente massale luchtaanvallen door hun conventionele opties heen.

Het zieke hiervan is natuurlijk wel dat je bereid moet zijn nog vele tienduizenden zo niet honderdduizenden mobiks tot russisch gehakt te malen.

Voorlopig ziet het er naar uit dat niemand gaat opgeven en het bloedbad nog vele malen groter gaat worden.

Niet echt een prachtig vooruitzicht, ook al is het helaas de enige taal die rusland zal begrijpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:28:
Over de russische munitie productie, als dit klopt hebben ze een serieus probleem. 300k per jaar is minder dan 850 nieuwe granaten per dag:
[Embed]Afgelopen zomer verschoten ze 60k per dag, ook nu zijn het nog er nog 20k...
Het probleem is dat Oekraïne en Rusland aantallen verschieten die in lijn liggen met WO2, maar geen enkel land produceert dat soort absurde aantallen.

Oekraïene verschiet 5000 granaten per dag, maar de VS produceert slechts 14.000 van die precesiegranaten per maand. De voorraden zullen een keer uitgeput zijn.

Rusland moet het vooral hebben van voorraden "domme" granaten, waarvan 70% of meer zijn doel mist. Er zijn er dan ook heel veel nodig om iets te kunnen vernietigen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Snow_King schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:14:
[...]

Lijkt bijna alsof er op de achtergrond overleg is geweest over dit onderwerp.
Duitsland had te vaak geroepen dat ze niet de 1e wilden zijn.
Dus dan maar samen :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
YakuzA schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:55:
Het gaat niet om het aantal: met Bradley's, Marders en AMXen is er een significante stap op de escalatieladder gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:59:
Het zieke hiervan is natuurlijk wel dat je bereid moet zijn nog vele tienduizenden zo niet honderdduizenden mobiks tot russisch gehakt te malen.
Ben inmiddels zover dat ik dit een prettige bijkomstigheid vind: elke dode mobik is een nagel aan de demografische russische doodskist.

Mannen (en hun niet geboren nageslacht) die geen bedreiging meer zijn voor de NAVO, Rusland definitief uitgeschakeld als machtsfactor van betekenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
rapture schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:31:
Karma weer

[Twitter]
[Afbeelding]

Video: Hoe de koude over de kaart beweegt:
[Twitter]
Nou, de nieuwe lading gemobiliseerden krijgen het gelijk gezellig zo.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:06:
[...]
Nou, de nieuwe lading gemobiliseerden krijgen het gelijk gezellig zo.
Jup.
Die trainingskampen in Rusland zagen er ook niet heel geïsoleerd uit :o

PSN

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En als je dan toch mee doet met marders, mij er dan ook maar direct een patriot bij om daar ook mee te doen :+

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 05-01-2023 21:10 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29
YakuzA schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:55:
[...]

De M113 is meer een apc dan een ifv toch? :)

VS heeft genoeg in storage om de komende maanden elke maand 100 bij te plussen, zodat 1 package niet te duur lijkt enzo.
Dat laatste zal wel meevallen qua argument. Buiten bipartisan support kan er gespeeld worden met de boekwaarde en is er het reeds goedgekeurde maar onaangesproken lend-lease programma. Die laatste is eigenlijk een pre-paid budget voor de president.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Maybe. Volgens mij waren die al ergens bij een ringtaush gerucht oid langs gekomen.
https://www.aviacionline....-for-mig-29s-for-ukraine/

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
Makiivka the afterparty? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

Groot voordeel van de F-16 is dat er meer dan genoeg munitie is in de wereld, in tegenstelling tot artillerie granaten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:05

bloody

0.000 KB!!

Dat zou wat zijn zeg... Makiivka 2.0 als dat idd waar is.
Hopelijk morgen meer info!

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:08
Hulde voor de US IVM de levering van de Bradley's.

Ergens kun je toch wel vragen stellen over de Europese positie in dit conflict. Het gebeurt uiteindelijk in onze achtertuin niet die van de US.. Toch leveren zij grotendeels van het materieel die het verschil op de grond maakt.

Al maanden denk ik dat ze wel eens wakker worden in Duitsland, Brussel etc.. Het lijkt echter eerder naief van mijzelf dat ze ooit eens uit hun winterslaap gaan komen.

Waar blijven die leopards? F16? Meer himars - meer alles..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:32

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik vraag mij overigens af...
Rusland ronselt momenteel alles wat los en vast is ook in de bezette gebieden. Stel...ik was een Russische sprekende Oekrainer die na contact met Oekraine zichzelf laat 'recruteren'. Vervolgens haal ik uit een vooraf bepaalde verstopplaats (wellicht gewoon door mijzelf daar verstopt) een smartphone. Als Russische recruut smokkel ik die mee want ik was al door de eerste controle gekomen (we weten dat die controles wss niet veel voorstellen gezien de staat van het Russische leger. Ik verstop de smartphone in de basis en sluip weg ergens in de nacht of tijdens een missie en licht met een tweede smartphone Oekraine in... Volgens mij kan Rusland niet zo heel erg veel hieraan doen.

Hmm...food for thought. Smartphone GPS homing beacons.

Commentaar moderatie: merk op dat het bovenstaande zonder verder bewijs speculatief is

[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 06-01-2023 18:44 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Geen idee of dit filmpje in scène is gezet, maar moest wel even gniffelen:

[Twitter: https://twitter.com/SmartUACat/status/1611035901303431169]

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
Rubberen schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:24:
Ergens kun je toch wel vragen stellen over de Europese positie in dit conflict. Het gebeurt uiteindelijk in onze achtertuin niet die van de US.. Toch leveren zij grotendeels van het materieel die het verschil op de grond maakt.
Deze lijst wel eens bekeken? Het lijkt mij dat heel veel landen hun steentje bijdragen. Warme slaapzakken en kleding bijvoorbeeld zijn ook belangrijk, een koude soldaat verliest 50% van zijn gevechtsvermogen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 09:57
Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:29:
En nu zou DE ook Marders direct aan UA geven?
Ik geloof er niets van.
Scholz heeft voor mij echt afgedaan. Duitse slapjanus en vertrager.
Dit moet haast wel US druk op DE zijn.
Boeiend? Politiek is politiek, zeker op militair vlak is dat in Duitsland gewoon lastig. Wees blij dat het er nu gewoon van komt, achterkamertjes ten spijt.

Dit soort besluiten worden echt niet zomaar gemaakt in een paar belletjes tussen de leiders. Daar zitten al gauw maanden aan voorbereiding en ruggespraak tussen ambtenaren en officieren tussen die gezamenlijk balanceren op een dun politiek koord. Het is een veelzijdig probleem: er is de binnenlandse politiek ('geven wij nu onze eigen verdedigingsmiddelen zomaar weg?'), NAVO-politiek ('ja, nu betalen wij opeens alles voor land X dat de boel zo weggaf'), internationale politiek ('het is de NAVO waar we van verliezen, dus eigenlijk moeten we hen aanvallen!'), maar ook praktische zaken als het tijdig opzetten van training en welke middelen Oekraïne op dat moment nodig heeft en welke op korte termijn haalbaar zijn.

Ik heb me ook wel regelmatig geërgerd aan de traagheid van de Duitsers, maar laten we het wel eerlijk houden en kijken naar de dingen die ze uiteindelijk wel gewoon doen: dat is een beste lijst.

Ik hoop van harte dat UA komende weken met al deze IFV's over de Russen heen walst in het komende offensief.

Edit: tevens ben ik van mening dat we als Nederlanders ook niet zo'n grote mond mogen hebben over de leveringen van andere Europese landen. Want waarom staan onze afgedankte F-16's daar nog niet? We hebben samen met de Duitsers PzH's geleverd en een flink aantal glasbakken, maar die YPR glasbakken zijn als APC/IFV echt wel van een andere orde dan wat de Canadezen en Fransen nu leveren.

Edit2: vergelijk bovengenoemde link van Duitsland eens met deze van Nederland. Ik vraag mij af waar wij het lef vandaan halen om de Duitsers slap te noemen.

[ Voor 16% gewijzigd door BeefHazard op 05-01-2023 22:59 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Jerie schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:30:
[...]

Het politieke spel momenteel in de VS: Reps hebben meerderheid Senaat maar een stuk of 20 alt righters willen niet op Kevin McCarthy (R) als voorzitter stemmen. Ze vinden hem te slap. En de Dems zorgen ook niet voor meerderheid McCarthy. Er is inmiddels al 6x gestemd. Filibuster v2.0.

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Lekker zeg, vandaag weer een vliegtuig uit de lucht geschoten, nu een SU-35 :)

Plus een MI-8 heli naar het schijnt.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:42:
[...]

Het is wel onderdeel van het politieke spel.
Het package van komende vrijdag tikt de 3 miljard virtuele voorraad replacement kosten aan:

[...]

https://www.ukrinform.net...ing-bradley-vehicles.html
Je bedoelt; er wordt weer 3 miljard in de Amerikaanse wapenindustrie gestopt? Go MAGA!

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik zou mij niet teveel druk maken over de VS en de stemmingen in het Huis van Afgevaardigden. Dat ze daar in een impasse zijn is omdat de republikeinen er een puinhoop van maken en daardoor in een impasse blijven. Maar gelijktijdig, indien de republikeinen de boel wel draaiende krijgen is dat alleen om Biden te pesten en dingen te blokkeren, dus netto is het enige resultaat dat het blokkeren van Biden momenteel niet van de grond komt. Het vorige Congress heeft een hoop geregeld voor Biden en Biden heeft naast zijn eigen mandaat ook de Senaat nog achter zich.

Dus zolang de puinhoop in de VS blijft zoals het is, kan Biden rustig Oekraïne blijven helpen en de Russen het leven zuur/duur maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Auredium schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:29:
Ik vraag mij overigens af...
Rusland ronselt momenteel alles wat los en vast is ook in de bezette gebieden. Stel...ik was een Russische sprekende Oekrainer die na contact met Oekraine via een smartphone zichzelf laat 'recruteren'. Vervolgens haal ik uit een vooraf bepaalde verstopplaats (wellicht gewoon door mijzelf daar verstopt) een smartphone. Als Russische recruut smokkel ik die mee want ik was al door de eerste controle gekomen (we weten dat die controles wss niet veel voorstellen gezien de staat van het Russische leger. Ik verstop de smartphone in de basis en sluip weg ergens in de nacht of tijdens een missie en licht met een tweede smartphone Oekraine in... Volgens mij kan Rusland niet zo heel erg veel hieraan doen.

Hmm...food for thought. Smartphone GPS homing beacons.
Een smartphone is het Zwitsers zakmes van een computer. Allerlei radio's, sensors, cameras, storage (volatile en non-volatile). De hoeveelheid radio's alleen al: 2G, 3G, 4G, 5G, BT, WLAN (meerdere frequenties), NFC, GPS, microfoon, speaker, Qi. Complete cameraeilanden en genoeg rekenkracht voor locale AR. Met de sensors kun je zelfs wetenschappelijke experimenten uitvoeren.

Als je enkel bijv GPS en LTE nodig hebt en geen GUI of scherm dan kan de device heel wat kleiner en efficiënter (batterij) worden. Een baken van een spyshop is bijvoorbeeld veel compacter en efficiënter.

Een smartphone ergens laten slingeren valt doorgaans ook op. Wat je wel kunt doen is er inderdaad eentje dumpen en bijvoorbeeld een killswitch maken op basis van proximity sensor. Immers als die beweegt kun je stellen hij is opgemerkt. Smartphone smokkelen is dan weer eenvoudig maar zo'n baken kun je ook bijvoorbeeld anaal vervoeren.

Al met al is deze oplossing meer iets voor partizanen met beperkte middelen. Ik denk dat UA veel meer soft units achter de linies heeft dan bekend is, en een nachtkijker lijkt me dan efficiënt. Wil je puur smartphones/mensen lokaliseren van grote afstand kun je met een richtantenne en SDR best ver komen maar een visual confirm lijkt me van belang.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 07:13
MikeyMan schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:48:
[...]

Je bedoelt; er wordt weer 3 miljard in de Amerikaanse wapenindustrie gestopt? Go MAGA!

Uiteindelijk is het spul dat in opslag staat en dus al betaald is. Het klinkt dus leuk (en is het ook voor Oekraine), maar als je puur naar de VS kijkt is er vooral minder budget nodig voor onderhoud en komt er geld vrij voor nieuw materieel. De uiteindelijk daadwerkelijke kosten zullen dus ruim onder die 3 miljard liggen.

Sowieso heeft de VS om de zoveel jaar een oorlog nodig om de wapenindustrie aan te zwengelen. Het is daarmee niet gek dat zij degenen zijn die hier het meeste support in steken. Enerzijds is het een goedkope en veilige manier (voor Amerikanen) om van een vijand af te komen, anderzijds levert het op de langere termijn alleen maar geld op.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Eindelijk komt er beweging in het Duitse front:

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Wel een beetje opschieten graag, Soledar ziet er niet heel jofel uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MikeyMan schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:48:
[...]

Das idd de korte samenvatting.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
bloody schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:46:
Lekker zeg, vandaag weer een vliegtuig uit de lucht geschoten, nu een SU-35 :)
[Twitter]

Plus een MI-8 heli naar het schijnt.
Plaatje en comments hebben het over een Su-25.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Duitsland doet weer iets goeds met het leveren van Marders en een Patriot batterij, maar weer is het met een nare nasmaak. Sowieso is het allemaal veel te laat, maar het moet ook eerst weer door de VS gedaan zijn. Duitsland weigerde onlangs nog om de Patriot die voor Polen was bedoeld aan Oekraïne te geven, maar nu de VS het doet, kan het ineens wel.

En die Marders is al helemaal een belachelijk verhaal. Dit vat het eigenlijk wel mooi samen:
March 2022:
🇺🇦 We want to buy 100+ Marder.
🇩🇪 Scholz: We have no Marders available.
🇺🇦 German industry has 200+ available.
🇩🇪 Scholz: Not true.
🇩🇪 industry: We request an export license for 100 Marder.
🇩🇪 Scholz: Hey Greece, want to buy 200 Marder?
🇬🇷 Yes, please.

1/4
April 2022:
🇺🇦 What?
🇩🇪 Scholz: What?
🇺🇦 You said no Marders are available!
🇩🇪 Scholz: Correct, no Marders available.
🇺🇦 You just offered Greece 200!
🇩🇪 Scholz: Exactly, now none are available.
🇩🇪 industry: We have still have 100 available moment you sign the export license.

2/4
🇩🇪 Scholz: What export license?
🇩🇪 industry: The one we sent you last month.
🇩🇪 Scholz: No you didn't.

May 2022:
🇩🇪 Scholz: Hey Slovakia, want to buy 100 Marder?
🇸🇰 No, thanks. Send them to Ukraine instead.
🇺🇦 Yes! Please!!!!
🇩🇪 Scholz: No Marders are available.
🇺🇦 WTF?

3/4
January 2022:
🇺🇸 Biden: We will send Bradleys to Ukraine.
🇫🇷 Macron: We will send AMX-10 RC to Ukraine.
🇺🇦 Thank you! You're the best!
🇩🇪 Scholz: Hey! I just found 100 Marder for you. Isn't it amazing what I do for you! I amaze myself about me all the time too.
Bron is @Noclador.

Het is wat grappig opgeschreven maar het benaderd de werkelijkheid op een pijnlijke manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tanks “may well be part” of future support for Ukraine, the Foreign Secretary has said.

But James Cleverly did not commit the UK to providing armoured fighting vehicles when asked twice during a press conference, saying that if tanks were to be part of future support then allied nations would need to co-ordinate to decide which countries would provide them.
https://www.independent.c...nd-protocol-b2256892.html

Misschien komt er dus nog meer aan qua aankondigingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jerie schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:31:
[...]

In een portret van Zelenskii (Perestroijkast #159 BNR) hoorde ik dat hij populair in Rusland was voor hij president was geworden, en zelfs ook optrad in Rusland.
Niet zomaar Rusland. Ook in programma van grote vriend Solovyov, met oud&nieuw 2013 heb jaartal en filmpje eindelijk gevonden:
Hij schijnt ook nog vlak voor de oorlog in Rusland geweest te zijn al kan ik me dat moeilijk voorstellen.
Zo gek is dat niet. Hij is een Russisch-sprekende Ukrainer, voor z'n presidentschap vooral gelinkt aan de Russisch-sprekende oligarch uit de Donbas Igor Kolomoisky, die eigenaar was van de TV-zender waar zijn programma's op uitgezonden werden geen goede vriendjes meer, Zelensky heeft z'n UA burgerschap ingetrokken en gezorgd dat hij op US non grata lijst terecht gekomen is. Hij had er volop persoonlijke en zakelijke/politieke contacten en was die waarschijnlijk aan het gebruiken om te achterhalen wat er exact gaande was en voorzover mogelijk op gebeurtenissen voor te sorteren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

dion_b schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 01:13:
[...]

Zo gek is dat niet. Hij is een Russisch-sprekende Ukrainer, voor z'n presidentschap vooral gelinkt aan de Russisch-sprekende oligarch uit de Donbas Igor Kolomoisky, die eigenaar was van de TV-zender waar zijn programma's op uitgezonden werden geen goede vriendjes meer, Zelensky heeft z'n UA burgerschap ingetrokken en gezorgd dat hij op US non grata lijst terecht gekomen is. Hij had er volop persoonlijke en zakelijke/politieke contacten en was die waarschijnlijk aan het gebruiken om te achterhalen wat er exact gaande was en voorzover mogelijk op gebeurtenissen voor te sorteren.
Ik kijk al uit naar de biografie die iemand na deze oorlog hopelijk over hem gaat schrijven want dat lijkt me heel interessant. Ongetwijfeld zijn er al meerdere mensen aan begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De AFU lijkt naast geel en blauw ook groene armbanden te dragen (heb ik nog niet eerder gezien), geen idee waarom:

[ Voor 9% gewijzigd door XWB op 06-01-2023 01:42 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

downtime schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 01:22:
[...]

Ik kijk al uit naar de biografie die iemand na deze oorlog hopelijk over hem gaat schrijven want dat lijkt me heel interessant. Ongetwijfeld zijn er al meerdere mensen aan begonnen.
Het gaat Churchill-achtige proporties aannemen denk ik.

Dat gezegd, er zijn wel meer opvallende figuren/relaties in/om UA. Zo waren Poroshenko en Saakashvilli (oud-president van Georgie, korstondig gouverneur van Odesa) studiegenoten, en hebben veel van de oligarchen elkaar (en hoe macht te vergaren) leren kennen in de 'disco movement', een door USSR-overheid opgezette poging om populaire jongerenmuziek te maken om de jeugd weg te houden bij bederfelijke Westerse invloeden. O.a. Ihor Kolomoyskyi, Yulia Tymoshenko en Victor Pinchuk kwamen daaruit naar voren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 01:39:
De AFU lijkt naast geel en blauw ook groene armbanden te dragen (heb ik nog niet eerder gezien), geen idee waarom:

[YouTube: ЯК МИ СВЯТКУВАЛИ НОВИЙ РІК У БАХМУТІ]
gewoon als contrast met rood en wit van de Russen.
Blauw zag je ook veel in het Charkiv-offensief.
Waar nu groen wordt gebruikt weet ik niet, maar zag het al eerder.
Geen rare keuze: blauw + geel = ?

Groen is wel slechter te zien dan blauw en geel.

Misschien doen ze het op rustiger momenten of op rustiger plekken, op willekeurige tijdstippen om spionnen mee te betrappen die de wisseling van de wacht niet doorkregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 01:22:
[...]

de wappies zitten er natuurlijk sowieso bovenop om alle minder rooskleurige details van de daken te schreeuwen om de steun aan Oekraine te proberen te ondermijnen.
Bijv. die nieuwe mediawet van laatst.

En tja... alle hooggeplaatste figuren in het parlement en bedrijfsleven zijn natuurlijk oligarchen of van de ons-kent-ons club. Ik til er niet zo zwaar aan. Het kost tijd om daar wat frisse wind in te krijgen. Het zal nooit helemaal verdwijnen, maar iets meer non-oligarchen kost gewoon tijd.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

De laatste cijfers, de hardware cijfers zijn fors hoger dan het daggemiddelde van de afgelopen week.

+23 tanks!
En een vliegtuig + heli

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yH43fsj-hoyFn2UvoGcYafqjsdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgyfM1QOZNeKPNwR2Oz0tVum.jpg?f=fotoalbum_large

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:15
bloody schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:05:
De laatste cijfers, de hardware cijfers zijn fors hoger dan het daggemiddelde van de afgelopen week.

+23 tanks!
En een vliegtuig + heli

[Afbeelding]
Zou best kunnen dat er steeds incapabeler personeel achter zit. Want het goed getraind tank personeel is al een x aantal maanden dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 01:39:

[YouTube: ЯК МИ СВЯТКУВАЛИ НОВИЙ РІК У БАХМУТІ]
Ergens in het begin hebben ze ook al een keer groen erin gemixt gehad :)
Maar dat was idd heel sporadisch.

Hebben we in NL nog ergens in een stoffige loods Gepards verstopt?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tiswat schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:16:
[...]

Zou best kunnen dat er steeds incapabeler personeel achter zit. Want het goed getraind tank personeel is al een x aantal maanden dood.
wat dacht je van troepenconcentraties/materiaal in Tokmak?
Rusland voert materiaal aan en UA kijkt op welk station dat wordt uitgeladen. En daarna bom erom :)

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2023 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

tiswat schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:16:
[...]

En de tanks worden steeds slechter.
Gisteren nog een verhaal gelezen over een RU commandant die zijn tanks Combat Ready vond.
Puur omdat ze konden rijden, schieten kon echter niet meer. |:(

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:15
bloody schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:49:
[...]

En de tanks worden steeds slechter.
Gisteren nog een verhaal gelezen over een RU commandant die zijn tanks Combat Ready vond.
Puur omdat ze konden rijden, schieten kon echter niet meer. |:(
Man man man, blijft toch bijzonder hoe zo'n land door corruptie en macht compleet naar de klote is geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

asing schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:51:
[...]

- heel veel geld gaat op aan het onderhouden van oude zooi die ze al hebben
- de Duitse wapenindustrie leeft van de export, niet van wat Duitsland zelf koopt
Als ze een beetje gaan schuiven met die oude meuk lost dat zichzelf alvast op lijkt me ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

tiswat schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:57:
[...]

Man man man, blijft toch bijzonder hoe zo'n land door corruptie en macht compleet naar de klote is geholpen.
Na 10 minuten heb ik het eindelijk gevonden, interessante read (ook voor anderen)

De hele thread is lezenswaardig imho.. echt heel bizar.

nope

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het grootste probleem met Duitsland is de wat onhandige uitspraken van Scholz et al, hoewel dat de laatste maanden flink is verbeterd. De afwachtende houding en "als andere landen meedoen is het goed" is een stukje volksaard en heeft natuurlijk ook te maken met de geschiedenis.

Ze leveren nu veel spul en wat ze leveren doet het ook enorm goed in Oekraïne (Gepards, IRIS-T zijn zeer effectief). De Duitsers doen ook veel aan humanitaire hulp, vluchtelingen en gewonden opnemen etc. Dat klinkt niet zo leuk als weer een pakket van de Amerikanen, maar het kost ook veel geld en is ook broodnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Kan iemand uitleggen waar de terughoudendheid in zit bij het leveren van tanks?

Vliegtuigen niet willen leveren begrijp ik nog wel, die kun je ook gebruiken voor doelen buiten UA etc.

Maar waarom letterlijk niemand Westerse tanks wil leveren aan UA op dit moment, dat mij niet lijkt te leiden tot een escalatie, is mij volkomen onduidelijk.

Heeft iemand daar interessant achtergrond leesvoor voer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Requiem19 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:08:
Kan iemand uitleggen waar de terughoudendheid in zit bij het leveren van tanks?

Vliegtuigen niet willen leveren begrijp ik nog wel, die kun je ook gebruiken voor doelen buiten UA etc.

Maar waarom letterlijk niemand Westerse tanks wil leveren aan UA op dit moment, dat mij niet lijkt te leiden tot een escalatie, is mij volkomen onduidelijk.

Heeft iemand daar interessant achtergrond leesvoor voer?
Omdat er dan word ingeboet op de paraatheid van de NATO in z'n algeheel. De samenwerking werkt omdat de bondgenoten samen relatief volledig alle domeinen kunnen afdekken, dat komt onder druk te staan als er tanks geleverd gaan worden omdat daar niet veel van zijn (i.e. er hoeven niet veel bondgenoten tanks te leveren om voor de hele NATO in het EU continent een handicap op grondoptreden te krijgen).

Aangezien de NATO onze laatste verzekering is, zijn de bondgenoten daar (terecht) niet happig op. Vervanging duurt lang (denk aan meerdere jaren) en in de tussentijd krijg je als bondgenoot gewoon op je lazer omdat je niet aan de afspraken voldoet.

[ Voor 11% gewijzigd door nst6ldr op 06-01-2023 10:31 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 10:15
user109731 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:04:
Het grootste probleem met Duitsland is de wat onhandige uitspraken van Scholz et al, hoewel dat de laatste maanden flink is verbeterd. De afwachtende houding en "als andere landen meedoen is het goed" is een stukje volksaard en heeft natuurlijk ook te maken met de geschiedenis.

Ze leveren nu veel spul en wat ze leveren doet het ook enorm goed in Oekraïne (Gepards, IRIS-T zijn zeer effectief). De Duitsers doen ook veel aan humanitaire hulp, vluchtelingen en gewonden opnemen etc. Dat klinkt niet zo leuk als weer een pakket van de Amerikanen, maar het kost ook veel geld en is ook broodnodig.
Dat is wel een geluid wat ik hier vaker mis.

Ja, de Amerikanen leveren veel wapens. Ze zijn ook een van de grootste producenten ter wereld. Het is super fijn dat ze helpen!

EU levert misschien minder direct oorlogstuig. Wij vangen wel met zijn allen nagenoeg alle vluchtelingen uit Oekraïne op (en terecht!). Dat is ook niet gratis en word in de vergelijking met Amerika vaak niet meegenomen. Daarnaast zijn humanitaire spullen ook erg handig voor de troepen (denk aan de duizenden wollen dekens die worden gestuurd door oa. Duitsland).

Je zou zelfs nog verder kunnen gaan en de kosten voor het stijgen van de energiekosten kunnen meenemen in de vergelijking. US heeft daar veel minder last van. Ikzelf zou deze kosten niet meenemen in de vergelijking maar het word wel eens genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Best bijzonder, zo'n eenzijdig staakt-het-vuren:
Russische troepen in Oekraïne laten tijdelijk eenzijdig de wapens zwijgen. Op bevel van president Vladimir Poetin is om 10.00 uur Nederlandse tijd langs het gehele front een staakt-het-vuren van kracht geworden, meldde de Russische staatstelevisie. Het eenzijdige bestand zou lopen tot zaterdagavond.

Poetin riep donderdag op tot een staakt-het-vuren van 36 uur ter gelegenheid van het orthodoxe kerstfeest. Oekraïne reageerde afwijzend en noemde het voorstel hypocriet en propagandistisch. President Volodimir Zelenski denkt dat de Russen de rust willen gebruiken om manschappen en materieel te sturen naar het oprukkende Oekraïense leger in de Donbas-regio.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 14:26

flessuh

Set sail for fail!

XWB schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:11:
Best bijzonder, zo'n eenzijdig staakt-het-vuren:

[...]
werd tijdens Christelijke kerst niet gewoon over en weer geschoten?
Dacht dat beide aanwezig waren in die regio? In dat geval zou het wel gek zijn als Oekraïne zich hier ook aan gaat houden.

En inderdaad, het geeft de Russen toch iets tijd om weer op te bouwen

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

flessuh schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:21:
[...]

werd tijdens Christelijke kerst niet gewoon over en weer geschoten?
Dacht dat beide aanwezig waren in die regio? In dat geval zou het wel gek zijn als Oekraïne zich hier ook aan gaat houden.

En inderdaad, het geeft de Russen toch iets tijd om weer op te bouwen
Oekraine kan nu gewoon oprukken en de mobiks gevangen nemen. Immers, die schieten niet terug :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:32:
[...]

Oekraine kan nu gewoon oprukken en de mobiks gevangen nemen. Immers, die schieten niet terug :P
Even 24-48 uur wachten nog, dan hebben we fridgeniks

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:32:
Eerst maar eens stand houden:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Pion lacht:

Pion huilt:

Zal gaandeweg steeds meer een dingetje worden als je vaak aan het schieten bent.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Ik denk dat Putin met een eenzijdige wapenstilstand wil bereiken dat als Oekraïne wel aanvalt dat hij dan in binnenland makkelijker de bevolking kan opjutten tegen de barbarische agressor Oekraïne die tijdens een wapenstilstand arme Pjotr en kameraden doodde tijdens kerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:04
Klopt het dat Bakhmut op vallen staat :'( ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

So_Surreal schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:47:
Al 6 maanden. Volgens de Russen.

Het is wel zo dat Bakhmut zwaar onder druk staat en de Oekrainers geen moment daar de aandacht kunnen laten verslappen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04:27
So_Surreal schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:47:
Moest zelf ook goed kijken naar de kaarten en namen, maar het lijkt erop dat Bakhmuts'ke, een dorp/wijk naast/van Soledar in handen van de Russen komt. Deze plek ligt noord van Bakhmut, maar ze hebben dan nog wel even te gaan voordat ze vanuit daar Bakmut kunnen omsingelen als ik zo naar de kaarten kijken. Nu is het in Bakhmut zelf ook wel voorgekomen dat een voorwijk door de Russen in controle was, om er vervolgens weer door UA er weer uit gepusht te worden. Het is wel duidelijk dat er nog steeds grote druk op deze regio staat.

edit: de kaart van Noel Reports waaraan de tweet van Noel reports refereert.

[ Voor 13% gewijzigd door Aragnut op 06-01-2023 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
IJzerlijm schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:49:
Al 6 maanden. Volgens de Russen.
Dit zegt WarGonzo over Soledar, wordt bevestigd door pro-Oekrainse kanalen:
Als Soledar valt kan Bakhmut omsingeld worden en is terugtrekken een logische keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
In dit tempo zijn ze rond het jaar 2732 bij Lviv aangekomen....

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-09 15:46
blissard schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Ze mogen het wel gebruiken, maar niet buiten Duits en/of NATO verband. Niet heel onlogisch dat daar regels voor zijn en jammer, maar historisch vanzelfsprekend, dat Zwitserland op de rem trapt. Nu halen we deze munitie uit Italië geloof ik. Ook prima, als het maar in de Oekraïne komt.
Dat zou betekenen, dat als Rusland door zou breken, UA verslaan, en ze gaan wederom een "oefening" houden aan de grens met polen (of wie dan ook) dat het te laat is...

Fijne bondgenoot...

pro-actief?? k.m.a.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
SkiFan schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:00:
In dit tempo zijn ze rond het jaar 2732 bij Lviv aangekomen....
Andersom duurt het nog langer voor Oekraïne bij de Russische grens aankomt natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:53:
[...]

[Twitter]Als Soledar valt kan Bakhmut omsingeld worden en is terugtrekken een logische keuze.
Het zal vooral gaan omdat de dreiging er is dat Soledar omsingeld kan worden momenteel.

Soledar is maar een halve kant van de omsingeling van Bakhmut, maar het verdedigen van Bakhmut zal zonder Soledar idd weer een stukje moeilijker worden.

Het lijkt alsof er na 6 maanden iemand ineens bedacht, "oh ja, we kunnen ook via Yakovlivka de noordflank afsnijden"

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 06-01-2023 13:20 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22
We hoeven ons in ieder geval geen zorgen te maken over een soort van staakt het vuren.

Dat is er namelijk niet : https://www.gelderlander....ren-in-oekraine~ac09a285/

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:13
[...]

[Twitter]Als Soledar valt kan Bakhmut omsingeld worden en is terugtrekken een logische keuze.
Het lijkt er dus op dat het hele wapenstilstand verhaal vanwege orthodox-kerst feest niets meer is dan een afleidingsmanoeuvre...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-09 08:51
[...]

Wat mij betreft zou Bakhmut verliezen groot gezichtsverlies betekenen, om niet te spreken van de talloze onnodige doden dan. Als je dat niet eens kan behouden, hoe ga je dan in godsnaam ooit de Krim heroveren?
Heb de indruk dat er hier veel te optimistisch gedaan wordt over het UA leger en veel te negatief over dat van Rusland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mv_ak schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:59:
[...]

Het lijkt er dus op dat het hele wapenstilstand verhaal vanwege orthodox-kerst feest niets meer is dan een afleidingsmanoeuvre...
'surprised pikachu' :P

PSN

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
oldgrumpy schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Wat mij betreft zou Bakhmut verliezen groot gezichtsverlies betekenen, om niet te spreken van de talloze onnodige doden dan. Als je dat niet eens kan behouden, hoe ga je dan in godsnaam ooit de Krim heroveren?
Heb de indruk dat er hier veel te optimistisch gedaan wordt over het UA leger en veel te negatief over dat van Rusland.
Je draait het mooi om.
UA pompt, zover ik kan zien, niet onnoemelijk veel resources in de verdediging van een strategisch redelijk irrelevante stad. RU daarentegen is al tijden bezig om met onnoemelijk veel mankracht Bakhmut proberen te veroveren. En dat alleen om te kunnen roepen dat de bevrijding van Donbas weer een stap dichterbij is.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

1. het UA-leger was een underdog die binnen twee weken verslagen zou zijn
2. het RF-leger is superieur en zwaar in de meerderheid

3. toch zijn de Russen al 6 maanden bezig met Bakhmut veroveren.
4. ze kruipen als een slak door de Donbas en lijden daarbij grote verliezen tijdens het veroveren van steden als Severodonetsk, Lysychansk, Popasna en nu Bakhmut

5. en dan hebben ze de ultra-bolwerken Sloviansk en Kramatorsk nog niet eens bereikt

6. Rusland gooit in theorie zo ongeveer hun hele leger op de Donbas. Ze trekken overal terug.
Kherson hebben ze verlaten, het Izyum-front is ingeklapt inclusief Lyman.
7. nu hangt het zwaard van Damocles boven Kreminna en het Svatove-front en daarmee komt vervolgens ook de aanval op Bakhmut in gevaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
Apache4u schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:10:
[...]

Je draait het mooi om.
UA pompt, zover ik kan zien, niet onnoemelijk veel resources in de verdediging van een strategisch redelijk irrelevante stad. RU daarentegen is al tijden bezig om met onnoemelijk veel mankracht Bakhmut proberen te veroveren. En dat alleen om te kunnen roepen dat de bevrijding van Donbas weer een stap dichterbij is.
juist ja:

The Ukrainian brigades in and around Bakhmut—the 60th and 71st Infantry Brigades, the 24th, 57th and 58th Mechanized Brigades, the 4th Tank Brigade, the 46th Air Mobile Brigade, the 128th Mountain Brigade and others—represent the best of Kyiv’s active army, which in 10 months of hard fighting has bulked up with new and heavier weapons while also translating extensive battlefield experience into better tactics and small-unit leadership.

Each brigade might have 3,000 troops and a hundred or more armored vehicles plus artillery and drones.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

asing schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:51:
[...]

2) Men is al 10 jaar bezig met de aanschaf van helmen. Hetzelfde model als die van Amerikaanse leger maar na 10 jaar zijn ze nog steeds niet door de tests heen om het ding aan te schaffen.
De ironie dat DE in eerste instantie uitgerekend helmen stuurde naar UA vind ik op z'n minst amusant.
[...]

UA was ook niet in staat Severodonetsk te behouden maar heeft het desondanks prima voor elkaar gekregen om Izium en Cherson te heroveren. Stel je had moeten kiezen tussen Severodonetsk en Lysychansk vs Izium en Cherson. Welke had jij gekozen? Soms is het een stuk verstandiger een strategisch onbelangrijk ding op te geven om iets veel belangrijkers te behalen.

Idem hier. Strategisch belang Bakhmut staat in geen verhouding tot Krim (of eerder: de landbrug tussen Donbas en Krim). Enige die enorm waarde hecht aan Bakhmut is RU, die 'talloze onnodige doden' zijn bovenal RU mobiks. Tuurlijk is het een mooie gelegeheid om RU leger dood te laten bloeden, maar juist niet tegen iedere (UA) kost. Iedere RU soldaat die bij Bakhmut staat, is eentje minder op een andere plek (bijvoorbeeld richting Tokmak) waar UA wel door wil stoten.
OK, geef dan een volgens jou realistisch beeld van het UA/RU leger. Bijvoorbeeld hoeveel terrein elke partij de afgelopen 6 maanden gewonnen heeft.

UA leger is niet heilig, maakt fouten en haalt doelstellingen soms niet. Maar als er een front is waar RU maandenlang volkomen onbegrijpelijk kansloos bezig is, is het uitgerekend dit stuk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
blissard schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:28:
[...]

Nee, dat klopt niet. Ze hebben wel munitie, maar mogen de door Zwitserse fabrieken geleverde munitie, niet aan Oekraïne leveren. De overige munitie dus wel. (Ze leverden initieel al 6.000 stuks munitie mee)
https://www.reuters.com/b...ition-ukraine-2022-04-26/
En de fabriek in Zwitserland is niet de enige die deze munitie ( 35 mm x 228 STANAG 4516 ) kan maken. Daarom zijn er nu elders weer productielijnen opgestart.
Overigens hebben wij blijkbaar ook 95 van die gepharts in opslag.
Tijd om er daar meer van aan Oekraïne te leveren.
Wikipedia: Flakpanzer Gepard
Kunnen wij dan niet niet-Zwitserse munitie leveren en aanvullen met Zwitserse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Apache4u schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:10:
[...]

Je draait het mooi om.
Misschien niet onnoemelijk veel resources, maar wel een hoop. Niet omdat strategisch nou zo significant is, maar voor het moraal wel (en dan misschien nog geen eens het Oekraïnse moraal, maar wel voor de Russen). En als je goede verdedigingslinies daar hebt wil je die zo lang mogelijk gebruiken.

Als dit is omdat Oekraïne grote troepen opbouw ergens anders heeft waarmee ze over twee weken een enorme opmars daar maken, dan heb ik niks gezegd. Tegelijk lijkt dat natuurlijk wel een beetje op de Russische wishful thinking elke keer dat die wat verloren.

Onder de streep zou ik het geen "groot gezichtsverlies" noemen, maar het laat wat mij betreft wel zien dat een gedeelte hier wel erg optimistisch is met dat Oekraïne straks heel Oekraïne inclusief de Krim bevrijdt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oldgrumpy schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:22:
[...]

juist ja:

The Ukrainian brigades in and around Bakhmut—the 60th and 71st Infantry Brigades, the 24th, 57th and 58th Mechanized Brigades, the 4th Tank Brigade, the 46th Air Mobile Brigade, the 128th Mountain Brigade and others—represent the best of Kyiv’s active army, which in 10 months of hard fighting has bulked up with new and heavier weapons while also translating extensive battlefield experience into better tactics and small-unit leadership.

Each brigade might have 3,000 troops and a hundred or more armored vehicles plus artillery and drones.
Bakhmut is dan ook best wel strategisch als je het mij vraagt. Dat heel veel mensen zeggen dat het strategisch van weinig waarde is moeten ze zelf weten. Ik weet niet wie ze napraten en of het wel of niet klopt maar volgens mij is Bakhmut ook weer geen noemenswaardige locatie om te veroveren.
Ik ben natuurlijk maar een armchair-lieutenant maar Bakhmut opent de weg (via Krasna Hora) naar Sloviansk en Kramatorsk.
Het is zelf een eeuwenoude 'fortified town'. En als het in de Middeleeuwen een belangrijke locatie was, dan kan het dat nu ook zijn qua verdedigbare locatie.
Een prachtige plek om de Russen weer flink verliezen toe te laten brengen.
Logischerwijze heeft UA daar inderdaad ook veel troepen zitten, moet natuurlijk ook wel als de Russen er zelf ook het een en ander op gooien.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2023 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:46:
[...]

Komt nog bij dat die tanks zijn gemaakt voor het Europese slagveld met de Russen als vijand.
Bijzonder dat dat soort zaken dus een factor zou kunnen zijn om ze niet te leveren.
Even nadenken: Ze zijn gemaakt om (West) Duitsland te verdedigen. Niet om Oost Europa aan te vallen. Dus het speelde geen rol of een Oekraiense brug het gewicht wel aankon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:42:
[...]

Even nadenken: Ze zijn gemaakt om (West) Duitsland te verdedigen. Niet om Oost Europa aan te vallen. Dus het speelde geen rol of een Oekraiense brug het gewicht wel aankon.
maar dan nog. Duitsland levert ook bruggen aan UA.
Gewoon een ponton-brug er naast leggen en gaan met die banaan :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Mja, good vs evil, underdog vs bovenliggende partij enzo.

Toch niet slecht voor de #15 op de world power rannking tegen de #2 ;)
https://www.globalfirepower.com/countries-listing.php

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:08:
[...]

Andersom duurt het nog langer voor Oekraïne bij de Russische grens aankomt natuurlijk.
nee hoor, het ging best snel met Izyum/Kupyansk en nu vlakbij Svatove.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel troepen heeft Rusland inmiddels wel niet stukgegooid rondom Bakhmut? 20k? 30k? 40k?

Dat deze hel op aarde nog steeds overeind staat is een wonder op zich... Hoe dan ook, ook al mocht rusland Bakhmut in handen krijgen dan is de absurde hoeveelheid vergoten russisch bloed teveel om het nog een overwinning te kunnen noemen. Helemaal wanneer ze direct stuklopen op de volgende linie.

Het zou een tegenslag zijn als Bakhmut valt maar dat betekent natuurlijk niet dat de strijd dan ineens gestreden is ofzo 8)7

Bakhmut is een uitgelegen kans om het russische leger flink te laten bloeden, het was altijd al de verwachting dat er terug getrokken zou worden door Oekraïne wanneer de verliezen te hoog zouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
dion_b schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:23:
[...]

De ironie dat DE in eerste instantie uitgerekend helmen stuurde naar UA vind ik op z'n minst amusant.
[...]

UA was ook niet in staat Severodonetsk te behouden maar heeft het desondanks prima voor elkaar gekregen om Izium en Cherson te heroveren. Stel je had moeten kiezen tussen Severodonetsk en Lysychansk vs Izium en Cherson. Welke had jij gekozen? Soms is het een stuk verstandiger een strategisch onbelangrijk ding op te geven om iets veel belangrijkers te behalen.

Idem hier. Strategisch belang Bakhmut staat in geen verhouding tot Krim (of eerder: de landbrug tussen Donbas en Krim). Enige die enorm waarde hecht aan Bakhmut is RU, die 'talloze onnodige doden' zijn bovenal RU mobiks. Tuurlijk is het een mooie gelegeheid om RU leger dood te laten bloeden, maar juist niet tegen iedere (UA) kost. Iedere RU soldaat die bij Bakhmut staat, is eentje minder op een andere plek (bijvoorbeeld richting Tokmak) waar UA wel door wil stoten.

[...]

OK, geef dan een volgens jou realistisch beeld van het UA/RU leger. Bijvoorbeeld hoeveel terrein elke partij de afgelopen 6 maanden gewonnen heeft.

UA leger is niet heilig, maakt fouten en haalt doelstellingen soms niet. Maar als er een front is waar RU maandenlang volkomen onbegrijpelijk kansloos bezig is, is het uitgerekend dit stuk.
Een realistisch beeld?
het leger van Rusland is grotendeels een wassen neus gebleken
het leger van UA beter dan verwacht.
Maar waarom vraag je om te kijken naar hoeveel terrein elke partij de laatste 6 maand gewonnen/verloren heeft?
Waarom vraag je dat niet sinds de start van de oorlog?
Want dat is de situatie zoals ze nu is.
Of vraag je dat omdat het antwoord beter uitkomt?
Misschien bedoel ik nu net dat met die roze bril.
Het is niet omdat het leger van Rusland flaters heeft gemaakt, qua materiaal er veel slechter voorstaat dan gedacht dat UA er zal in slagen terug te geraken naar de grenzen van voor 2022, laat staan de Krim te veroveren
Tot ieders verbazing lijken meer dan 100.000 doden en factor x gewonden Rusland niet te deren.
Er is een oneindig aantal mobiks beschikbaar blijkbaar en ik denk dat er gerust nog meer dan genoeg kunnen gemobiliseerd worden.
Ondertussen is de oorlogsindustrie opgestart in Rusland en dat zal vroeg of laat zijn vruchten wel afwerpen
Niet in hoogtechnologisch materiaal maar als ze alleen maar erin slagen voldoende munitie en geweren te produceren , wat kan Ukraine daar dan nog tegenover zetten?
Welke wapens gaat UA nog krijgen die ze nu nog niet hebben die een gamechanger zouden kunnen zijn?
Dus ja, ik deel niet de roze bril visie.
En laat me duidelijk zijn, ik zou het liever heel graag anders zien en hoop dat ik ongelijk heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:49:
Hoeveel troepen heeft Rusland inmiddels wel niet stukgegooid rondom Bakhmut? 20k? 30k? 40k?

Dat deze hel op aarde nog steeds overeind staat is een wonder op zich... Hoe dan ook, ook al mocht rusland Bakhmut in handen krijgen dan is de absurde hoeveelheid vergoten russisch bloed teveel om het nog een overwinning te kunnen noemen. Helemaal wanneer ze direct stuklopen op de volgende linie.

Het zou een tegenslag zijn als Bakhmut valt maar dat betekent natuurlijk niet dat de strijd dan ineens gestreden is ofzo 8)7

Bakhmut is een uitgelegen kans om het russische leger flink te laten bloeden, het was altijd al de verwachting dat er terug getrokken zou worden door Oekraïne wanneer de verliezen te hoog zouden worden.
Maar is dat niet omdat wij daar zo naar kijken?
Wij vinden dat aantal doden onvoorstelbaar en totaal niet onaanvaardbaar.(terecht trouwens)
Voor de Russen speelt het blijkbaar geen enkele rol. They simply don't care
10.000 of 200.000 , niemand maalt erom.
Als het veroveren van de Donbass(gesteld dat dat zou lukken) hen 500.000 soldaten kost, so be it
Doel bereikt, de rest is geschiedenis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
oldgrumpy schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:53:
[...]

Een realistisch beeld?
Maar waarom vraag je om te kijken naar hoeveel terrein elke partij de laatste 6 maand gewonnen/verloren heeft?
Het is niet omdat het leger van Rusland flaters heeft gemaakt, qua materiaal er veel slechter voorstaat dan gedacht dat UA er zal in slagen terug te geraken naar de grenzen van voor 2022, laat staan de Krim te veroveren
Tot ieders verbazing lijken meer dan 100.000 doden en factor x gewonden Rusland niet te deren.
Er is een oneindig aantal mobiks beschikbaar blijkbaar en ik denk dat er gerust nog meer dan genoeg kunnen gemobiliseerd worden.
Ondertussen is de oorlogsindustrie opgestart in Rusland en dat zal vroeg of laat zijn vruchten wel afwerpen
Niet in hoogtechnologisch materiaal maar als ze alleen maar erin slagen voldoende munitie en geweren te produceren , wat kan Ukraine daar dan nog tegenover zetten?
Welke wapens gaat UA nog krijgen die ze nu nog niet hebben die een gamechanger zouden kunnen zijn?
En laat me duidelijk zijn, ik zou het liever heel graag anders zien en hoop dat ik ongelijk heb.
Heel simpel, het westen levert meer, veel meer, dan Rusland ooit zal kunnen produceren, en het is ook nog eens stukken beter. Het kan niet alleen rijden of schieten, het kan rijden en schieten, en dat laatste ook nog rijdend. De Oekraïense troepen zijn veel gemotiveerder, beter uitgerust. Rusland bloedt hier compleet leeg, en dat "als..." mn oma zei altijd: as, da's verbrand hout.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie McPurrr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 14:55

Poekie McPurrr

Mreoww~

Jerie schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:33:
[...]

Kunnen wij dan niet niet-Zwitserse munitie leveren en aanvullen met Zwitserse?
Net zoals bij NL het geval is zal er vanuit Zwitserland ook gekeken worden waarom men extra munitie nodig heeft, en leveren met clausule dat het niet doorverkocht/weggegeven word naar een land zonder dat Zwitserland akkoord geeft.

Le Meow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 16-09 22:13
Poekie McPurrr schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:05:
[...]

Net zoals bij NL het geval is zal er vanuit Zwitserland ook gekeken worden waarom men extra munitie nodig heeft, en leveren met clausule dat het niet doorverkocht/weggegeven word naar een land zonder dat Zwitserland akkoord geeft.
Laat ze lekker stikken in die munitie. Laat het een les zijn om nooit meer dit soort belangrijke handel met de Zwitsers te doen 8)7

Een land dat pretendeert neutraal te zijn kun je amper serieus nemen als ze vervolgens een grote industrie op wapens en munitie hebben. Alsof Gepard-munitie gebruikt wordt om een vos te verjagen van een boerderij.

Het enige nut van militaire wapens en munitie is doden en oefenen om te doden.

[ Voor 23% gewijzigd door Ossi op 06-01-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:54

pro_6or

amateur_60r

Sissors schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:08:
[...]

Chernobyl, Chernihiv, Sumy, Kharkiv? En nog wat oostelijker zelfs. Ze zijn er al (weer).

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

oldgrumpy schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:53:
[...]
Een realistisch beeld?
Voor een groot deel valide punten en overwegingen inderdaad, ik zie alleen niet hoe Rusland dit ooit nog op de rails gaat krijgen om het tij te keren.

De mobiks zijn niet oneindig en geen soldaten, de industrie knarst aan alle kanten.
Na 10 maanden heb ik nog niet echt gezien dat de oorlogsindustrie in Rusland genoeg kan produceren om de leveringen aan Oekraine uit te balanceren.
De 20-30k Oekrainers die ondertussen in het westen getrained zijn, lijken in het veld meer impact te maken dan de 300k mobiks.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
YakuzA schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:10:
Voor een groot deel valide punten en overwegingen inderdaad, ik zie alleen niet hoe Rusland dit ooit nog op de rails gaat krijgen om het tij te keren.
Andersom moet ik Rusland nog daadwerkelijk zien imploderen en verslagen worden, ze uit alle sinds 2014 bezette gebieden verdrijven heb ik een hard hoofd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oldgrumpy schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:55:
[...]

Maar is dat niet omdat wij daar zo naar kijken?
Wij vinden dat aantal doden onvoorstelbaar en totaal niet onaanvaardbaar.(terecht trouwens)
Voor de Russen speelt het blijkbaar geen enkele rol. They simply don't care
10.000 of 200.000 , niemand maalt erom.
Als het veroveren van de Donbass(gesteld dat dat zou lukken) hen 500.000 soldaten kost, so be it
Doel bereikt, de rest is geschiedenis
Toegegeven, dat zou heel goed kunnen. Het bewijs ligt er daarvoor eigenlijk ook gewoon, duizenden dode soldaten op verschroeide aarde en de volgende batch klimt er gewoon overheen.

We zullen zien hoe de situatie zich blijft ontwikkelen.

Oekraïne bewijst zich keer op keer op tactisch en strategisch niveau en heb er daardoor wel vertrouwen in. Ze blijven de underdog, maar deze oorlog zou immers ook binnen een week over zijn. Ondertussen bijten ze de russen de strot af.

De indoctrinatie van de russen zit diep, en Oekraïne lijkt zichzelf iedere keer weer te moeten bewijzen wanneer er tegenslag is.

In mijn optiek niet terecht met wat ze inmiddels hebben laten zien en dagelijks laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:00

Snow_King

Konijn is stoer!

hoevenpe schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:14:
[...]

Andersom moet ik Rusland nog daadwerkelijk zien imploderen en verslagen worden, ze uit alle sinds 2014 bezette gebieden verdrijven heb ik een hard hoofd in.
Imploderen van Rusland zou er juist voor zorgen dat de Krim en de rest terug komt. Zodra de commando structuur in elkaar stort valt het gehele Russische leger naar verwachting in elkaar.

Ik weet dat dit wensdenken is, maar ik wil aanstippen dat de twee zaken aan elkaar verbonden zijn.

De sancties lijken nog beperkt effect te hebben, maar die hebben vooral tijd nodig. En 10 maanden is gewoon niet zo lang, hoe graag we alles ook vandaag al zien gebeuren.

Ik zie echter gewoon geen enkele manier hoe Rusland dit gaat winnen, echt gewoon niet. Kyiv in handen krijgen is bijvoorbeeld ook echt onmogelijk voor Rusland.

20k militairen uit UA samen met IFV's en tanks richting de Russen zodra het terrein het toestaat. Ik moet dan nog zien hoe Rusland zich dan staande gaat houden.

In deze modder is het nu gewoon vlees er tegenaan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:15:
[...]

Toegegeven, dat zou heel goed kunnen. Het bewijs ligt er daarvoor eigenlijk ook gewoon, duizenden dode soldaten op verschroeide aarde en de volgende batch klimt er gewoon overheen.

We zullen zien hoe de situatie zich blijft ontwikkelen.

Oekraïne bewijst zich keer op keer op tactisch en strategisch niveau en heb er daardoor wel vertrouwen in. Ze blijven de underdog, maar deze oorlog zou immers ook binnen een week over zijn. Ondertussen bijten ze de russen de strot af.

De indoctrinatie van de russen zit diep, en Oekraïne lijkt zichzelf iedere keer weer te moeten bewijzen wanneer er tegenslag is.

In mijn optiek niet terecht met wat ze inmiddels hebben laten zien en dagelijks laten zien.
Ik zeg niet dat UA geen credits verdiend
Ze doen dit schitterend, op alle fronten trouwens
Maar ik weet niet of dat zal volstaan, laat ons hopen van wel.
Misschien ben ik te pessimistisch en tovert UA binnenkort weer een wit konijn uit zijn hoed
Laat ons hopen.

Ik begrijp best dat RU en Wagner er alles is aan gelegen om Bakhmut te veroveren(ten koste van waanzinnig aantal slachtoffers) maar als alle mobiks dan zo slecht uitgerust zouden zijn, totaal gedemoraliseerd, geen muntie meer zouden hebben, dan vraag ik me af, hoe slagen ze erin het beter uitgeruste UA leger daar het zo moeilijk te maken?
Je kan dat toch geen maanden volhouden puur op basis van aantal soldaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:14:
[...]

De grootste hordes die ik zie, zijn idd Donetsk als stad, en de Krim.
Ik heb ook compleet geen idee hoe ze die ooit weer terug willen gaan krijgen, we zullen moeten wachten om te zien wat ze daar in de toekomst van maken.
De 'gestures of Goodwill' van Rusland hebben ook al 3 keer geleid tot immense stukken land die weer terug kwamen in het rechtmatige beheer.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:12
Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:49:

Zijn er eigenlijk cijfers over verliezen aan Oekraïense zijde?

Volgens een wat ouder NOS bericht evenveel als aan Russische zijde:

https://nos.nl/artikel/24...-toe-gevallen-in-oekraine

De NOS baseert zich op Amerikaanse bron. Evenveel aan beide zijden is een beetje tegenstrijdig met het beeld wat ik hier gekregen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:13
Rubberen schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:24:

Al maanden denk ik dat ze wel eens wakker worden in Duitsland, Brussel etc.. Het lijkt echter eerder naief van mijzelf dat ze ooit eens uit hun winterslaap gaan komen.

Waar blijven die leopards? F16? Meer himars - meer alles..
F16's gaat echt niet gebeuren - wie gaat ze vliegen? Zeker niet NAVO piloten. Idem Leopards, dit zijn zeer complexe machines. En je wilt als Europa / NAVO ook de balans niet teveel verstoren - vandaar de keuze voor lightly armoured vehicles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oldgrumpy schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:20:
[...]

Ik zeg niet dat UA geen credits verdiend
Ze doen dit schitterend, op alle fronten trouwens
Maar ik weet niet of dat zal volstaan, laat ons hopen van wel.
Misschien ben ik te pessimistisch en tovert UA binnenkort weer een wit konijn uit zijn hoed
Laat ons hopen.

Ik begrijp best dat RU en Wagner er alles is aan gelegen om Bakhmut te veroveren(ten koste van waanzinnig aantal slachtoffers) maar als alle mobiks dan zo slecht uitgerust zouden zijn, totaal gedemoraliseerd, geen muntie meer zouden hebben, dan vraag ik me af, hoe slagen ze erin het beter uitgeruste UA leger daar het zo moeilijk te maken?
Er is daar een enorme concentratie troepen in een relatief klein gebied, als je dan zoals rusland geen fuck geeft om verliezen dan heb je simpelweg de overhand.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mv_ak schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:26:
[...]

F16's gaat echt niet gebeuren - wie gaat ze vliegen? Zeker niet NAVO piloten. Idem Leopards, dit zijn zeer complexe machines. En je wilt als Europa / NAVO ook de balans niet teveel verstoren - vandaar de keuze voor lightly armoured vehicles.
Er worden al Oekrainse piloten in de VS opgeleid.
De VS wil alleen niet aangeven op welke vliegtuigen ze aan het trainen zijn:
Juli 2022: https://www.defensenews.c...ilots-to-use-us-aircraft/
October 2022: https://mil.in.ua/en/news...ith-western-fighter-jets/

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 06-01-2023 15:29 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

oldgrumpy schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:20:
[...]

Waarom niet?

Niet als waardeoordeel, maar je bevat de schaal van deze oorlog niet als je dit detail niet kan omzetten naar verwachtingen. Het land is gigantisch, er zijn absurd veel dorpjes en stadjes, en er zijn letterlijk meer dan honderd duizend mobiks om op te ruimen. We zien de laatste maanden dat het gehele front (dus gemiddeld genomen) beweegt in het voordeel van Oekraïne. Dat dat niet snel gaat mag een inkopper zijn, hun strategie bevat in tegenstelling tot Rusland wél een element van zelfbehoud.

Vergeet overigens niet dat opgeven van gebied ook een strategie op zich kan zijn: met goed opgestelde vuurzones in verschillende linies kan je veel mobiks over de kling jagen wanneer ze oprukken terwijl je je eigen mensen de aftocht biedt. Het numerieke voordeel is daarmee lokaal afgenomen en kan je het gebied weer innemen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:45
mv_ak schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:26:
En je wilt als Europa / NAVO ook de balans niet teveel verstoren
Deze begrijp ik niet, welke balans bedoel je? Is het in Europa's voordeel Oekraïne en Rusland te balancer en zodat het blijft zoals het nu is nadat de balans in Februari helemaal omgegooid was?

Only when it is dark enough, can you see the stars

Pagina: 1 ... 5 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid