Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 34 Laatste
Acties:
  • 504.813 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:05

bloody

0.000 KB!!

Los van de verwachtte mobilisatie in Rusland vandaag, gaat Belarus nu ook mobiliseren? Zo ja, dan hoop ik dat dat hard backfired :X

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

bloody schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:23:
Los van de verwachtte mobilisatie in Rusland vandaag, gaat Belarus nu ook mobiliseren? Zo ja, dan hoop ik dat dat hard backfired :X
[Twitter]
Nog steeds geen aanwijzingen dat Belarus iets gaat doen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:00

Snow_King

Konijn is stoer!

[Twitter]
In Belarus is er nog minder motivatie om UA aan te vallen, dat kan (zal?) wel eens hard backfiren inderdaad.

Maar goed, hebben we verder al iets vernomen? Speech van Putin? Of is dit wellicht toch ergens een goede informatie campagne van UA geweest?

5 januari is nu bijna 9 uur onderweg, maar we hebben nog niets gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:27

Auredium

Informaticus Chaoticus

Snow_King schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:30:
[...]

In Belarus is er nog minder motivatie om UA aan te vallen, dat kan (zal?) wel eens hard backfiren inderdaad.

Maar goed, hebben we verder al iets vernomen? Speech van Putin? Of is dit wellicht toch ergens een goede informatie campagne van UA geweest?

5 januari is nu bijna 9 uur onderweg, maar we hebben nog niets gezien.
Het kan goed zijn dat er wat andere scenario's zijn:
1) Rusland doet het nu nog niet uitvoeren om het te laten lijken dat onze intel niet klopt doet het morgen of maandag of zo.
2) Het wordt stilletjes gedaan, geen aankondiging vanwege publieke onrust maar gewoon de briefjes stilletjes versturen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gg6WK3qbI2Qlrl3ocSZjh64FTJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fQTSPtl5ZZ8WWINvUy5NwKtj.png?f=fotoalbum_large

Pittige dag geweest. 1 vliegtuig en 1 heli. En 12 arti zien we volgens mij ook niet vaak voorbij komen?

[ Voor 14% gewijzigd door beany op 05-01-2023 08:52 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

beany schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:50:
[Afbeelding]

Pittige dag geweest. 1 vliegtuig en 1 heli. En 12 arti zien we volgens mij ook niet vaak voorbij komen?
810 dode Russen, weer zo’n enorm aantal en de afgelopen dagen waren al niet bepaald mild in dat opzicht.

Ik weet niet waar Oekraïne mee bezig is, in dit tempo tikken we rap de 200k aan….ongelooflijk. 12 arti heb ook nog niet gezien, dan is ongeveer een hele batterij ge-HIMARSt?

En nog steeds blijft Rusland hier mensen aan verspillen, wat nog bizarder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:57
Wat een getallen weer. Dat kan zelfs voor RU toch niet houdbaar zijn anno 2023?

Wat me opvalt is dat de GAP in technologie alsmaar groter wordt. Daar RU zijn eigen Sovjet-meuk uit CSTO landen plukt krijgt UA steeds meer geavanceerd spul. Uiteraard zijn Iran, N-Korea en wellicht China en India nog de joker voor RU, maar ook die landen leven op (doorontwikkelde) soviet technologie.

Als het echt moet zijn de vooruitzichten voor UA best positief: Leopards, F16, ATACMS, patriots, NASAMS etc.. terwijl RU zich voornamelijk moet richten op Iraanse grasmaaier drones en mogelijk ballistische raketten.

Dan kom ik terug op mijn eerste zin, hoe kan Rusland dit volhouden. Want de 800+ doden moeten ze ertegenaan blijven gooien om de SMO levend te houden en een tegenaanval (zo lang mogelijk) te voorkomen?

Ik zie dit nog in een totale deceptie eindigen zodra het draagvlak om 800+ Russen per dag op te offeren voor 8 uur stroomonderbreking en wat doden en gewonden.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:46
Geen idee of het hier thuis hoort /mag, maar "dit" komt steeds bij mij boven als ik zie dat Rusland steeds verder van zijn doel raakt.

Het betreft een oude film/doc "
Animals are Beautifull People
"

en de scene is "catching a baboon"

kort: zodra een baviaan je bekijkt, graaf je een kuiltje in een aarde hoop, smalle ingang en dan een holte, stopt er wat lekkers in en je neemt afstand.

De baviaan gaat er naar toe, bemerkt het lekkers, stopt zijn hand er in,grijpt zijn lekkers en wil zijn hand terugtrekken.

Helaas is de vuist te dik nu om uit de smalle gang te trekken, en vervolgens loop je naar de baviaan.

Zelfs wétende dat hij in gevaar is, heeft hij niet het besef de "prooi"los te laten en is de klos.

exact dít is wat mij aan een zeker persoon doet denken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5a8LTvWF0QTUoqhKkqbhJ7HSn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2f0S8cCLYzr1KMBat57CMHq.jpg?f=fotoalbum_large

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Russen gaan al eeuwen gedwee naar het front om in onvoorstelbare aantallen te sterven voor de grote leider. Soms is het te erg geworden maar aangezien je nu, in tegenstelling tot 1917, het land kan verlaten als tegenstander van het regime is het maar zeer de vraag of er een oppositie kan ontstaan die de macht grijpt.

En ja, Lenin zat in het buitenland toen de revolutie uitbrak maar daar waren vele duizenden in Rusland zelf voor nodig om van een staking tegen de ellendige omstandigheden een staatsgreep te maken.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dr.lowtune schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:02:
[...]
810 dode Russen, weer zo’n enorm aantal en de afgelopen dagen waren al niet bepaald mild in dat opzicht.

Ik weet niet waar Oekraïne mee bezig is, in dit tempo tikken we rap de 200k aan….ongelooflijk. 12 arti heb ook nog niet gezien, dan is ongeveer een hele batterij ge-HIMARSt?

En nog steeds blijft Rusland hier mensen aan verspillen, wat nog bizarder is.
de 7-day average gaat richting een nieuw toppunt idd: (avg 737, 5 nov was die nog iets hoger)
https://datastudio.google..._7dzdtruetc?s=rMOfNWpFEGk
de 10+ arti is volgens de grafiek ook wel een paar keer eerder aangetikt zo te zien :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:51:
[...]

de 7-day average gaat richting een nieuw toppunt idd: (avg 737, 5 nov was die nog iets hoger)
https://datastudio.google..._7dzdtruetc?s=rMOfNWpFEGk
de 10+ arti is volgens de grafiek ook wel een paar keer eerder aangetikt zo te zien :)
Ze zijn hun reputatie wel aan het waarmaken als blackbag army. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:25
Jerie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:40:
[...]

Die heb ik gezien bij Technik Museum Sinsheim in Zuid-Duitsland Wikipedia: Technik-Museum Sinsheim ongelooflijk gaaf (en groot) museum met bijvoorbeeld oldtimers maar ook Concorde, Tupolev Tu 141, en zelfs een duikboot die je van binnen kunt bezichtigen.

Ah wacht duikboot staat bij Technik Museum Speyer, ligt zo'n 30 km ervandaan Wikipedia: Technikmuseum Speyer
offtopic:
In Den Helder ligt ook een duikboot waar je in kunt, en waar oud-bemanningsleden vertellen over hun ervaringen in die boot.

https://www.marinemuseum.nl/nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Het is veelzeggend voor het Russische leger dat het aantal gesloopte tanks een dalende lijn heeft (wel met forse pieken) en het aantal doden zo stijgt. Ik trek daar de volgende conclusie uit:

Rusland loopt dus steeds meer uit zwaar materieel en probeert dat te compenseren met vers vlees. Iets wat ze nauwelijks resultaat oplevert.

Dit gaat eindig zijn. Het leger is qua materieel al goeddeels op, maar blijkbaar moeten de bodybags ook op. Zo kom je overigens als land ook wel van je zware criminelen af. Je geeft ze gewoon een informele doodstraf. Ziek.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Rene schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:07:
Wat een getallen weer. Dat kan zelfs voor RU toch niet houdbaar zijn anno 2023?
Oh jawel hoor. 300.000 mannen gemobiliseerd tijdens de laatste ronde.
300.000 / 810 per dag = 370 dagen voordat de mobilisatie op is.
Tegen de tijd dat dat het geval is zijn er wel weer 2 a 3 nieuwe rondes mobilisaties geweest om tegen het boze Westen/NATO, nazi's en satanisten te vechten die Rusland willen overnemen.

En dan heb ik het nog niet eens over de angst voor homoseksuele en transseksuele mensen gehad. Die alle cultuur in Rusland willen zuiveren.

[ Voor 17% gewijzigd door AndereKoekoek op 05-01-2023 10:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-08 22:04
AndereKoekoek schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Tegen de tijd dat dat het geval is zijn er wel weer 2 a 3 nieuwe rondes mobilisaties geweest om tegen het boze Westen/NATO, nazi's en satanisten te vechten die Rusland willen overnemen.
Let wel; 810 per dag zijn de doden. Gewond en/of gedeserteerd en/of krijgsgevangen zit hier nog niet bij, maar is nog een factor 3 keer zoveel. Dus ik denk dat 300.000 mannen maximaal 100 dagen extra slagkracht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:56
AndereKoekoek schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Dat is wel erg kort door de bocht. Een leger bestaat niet alleen maar uit gevechtseenheden. Je hebt ook logistiek, voedselvoorzieningen, planning, medische voorzieningen, onderhoud en ga zo maar door.

Om 300.000 man gevechtseenheden te supporten heb je misschien wel 5x tot 10x (gokje) zoveel mensen nodig aan de 'achterkant'.

Dus misschien zou je kunnen stellen dat van de 300.000 gemobiliseerd er misschien 30.000 daadwerkelijk kunnen gaan vechten? (misschien dat er hier mensen zijn die hier meer inzicht in hebben)

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:26
Broabander schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:18:
Let wel; 810 per dag zijn de doden. Gewond en/of gedeserteerd en/of krijgsgevangen zit hier nog niet bij, maar is nog een factor 3 keer zoveel. Dus ik denk dat 300.000 mannen maximaal 100 dagen extra slagkracht is.
Het zal ongeveer een half jaar zijn, waarbij constante mobilisatie genoeg zal zijn om de verliezen aan te vullen.

Alles valt of staat met de beschikbaarheid van materieel en munitie, soldaten hebben ze genoeg.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:52
beany schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Dat is wel erg kort door de bocht. Een leger bestaat niet alleen maar uit gevechtseenheden. Je hebt ook logistiek, voedselvoorzieningen, planning, medische voorzieningen, onderhoud en ga zo maar door.

Om 300.000 man gevechtseenheden te supporten heb je misschien wel 5x tot 10x (gokje) zoveel mensen nodig aan de 'achterkant'.

Dus misschien zou je kunnen stellen dat van de 300.000 gemobiliseerd er misschien 30.000 daadwerkelijk kunnen gaan vechten? (misschien dat er hier mensen zijn die hier meer inzicht in hebben)
En boven alles bestaan die 300.000 natuurlijk alleen maar op papier. Kijk maar naar hoeveel tanks er zouden moeten zijn, en hoeveel er daadwerkelijk in actie (lijken) zijn gekomen.
Dus als je de support, gewonden en de corruptiefactor meeneemt dan zou Rusland toch wel eens wat sneller door die "300.000 troepen" heen moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Het zal ongeveer een half jaar zijn, waarbij constante mobilisatie genoeg zal zijn om de verliezen aan te vullen.

Alles valt of staat met de beschikbaarheid van materieel en munitie, soldaten hebben ze genoeg.
Munitie hoeft niet eens, er zijn al genoeg gemobiliseerden gevonden zonder iets van wapens.
[...]

Hangt een beetje van het doel af, Stalin stuurde gemobiliseerden zonder uitrusting het veld in. Ook rond Bakhmut worden dode Russen zonder wapens gevonden, het doel is alleen maar om de Oekraïense artillerie te triggeren zodat de Wagner kan counteren.

[ Voor 40% gewijzigd door XWB op 05-01-2023 10:47 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:32

Zewatanejo

Fine Thanks!

gustaveau schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:36:
[...]

En boven alles bestaan die 300.000 natuurlijk alleen maar op papier. Kijk maar naar hoeveel tanks er zouden moeten zijn, en hoeveel er daadwerkelijk in actie (lijken) zijn gekomen.
Dus als je de support, gewonden en de corruptiefactor meeneemt dan zou Rusland toch wel eens wat sneller door die "300.000 troepen" heen moeten zijn.
Inderdaad. Des te evidenter dat er wel een nieuwe mobilisatie aan moet komen. En bovendien kan een kat in het nauw wel eens rare sprongen gaan maken.. ik denk echter niet dat Putin nog negen levens heeft.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Het voordeel is wel, als ze alleen nog maar slecht bewapende infanterie sturen, je met wat 5.56 of 7.62 best een heel eind gaat komen. Bovendien is dat niet zo heel complex om te produceren, alleen al BAE systems claimt dat ze 1mio rounds per dag kunnen produceren…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:22
[...]

Dat zal tegenvallen: de "achterkant" van de februari invasie heeft logischerwijs veel minder verliezen geleden dan de gevechtseenheden zelf, waardoor die ook niet/minder vervangen of aangevuld hoeft te worden.
Dat zie je terug doordat gemobiliseerden iha. in bestaande regimenten worden geschoven: het ondersteuningsapparaat wordt eigenlijk gerecycled om de gemobiliseerden te ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[Twitter]
What on earth is that? Ome Luka die de mannelijke bevolking uit wil dunnen om zo een eventuele revolutie makkelijker te handlen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Jerie schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:39:
[...]

What on earth is that? Ome Luka die de mannelijke bevolking uit wil dunnen om zo een eventuele revolutie makkelijker te handlen.
Het is een beetje onduidelijk waarom ze data moeten afgeven.

Die journalist meldt ook dit:

Persoonlijk zou het mij niets verbazen als Lukashenko dit doet om Putin het gevoel te geven dat hij serieus bezig is met oorlogsvoorbereidingen.
Zo van: kijk mij eens veel nuttige data verzamelen, dan kan ik goed voorbereid de beste mannen oproepen.
Wetende dat hij natuurlijk nooit in de oorlog meegezogen wil worden. Continue uitstelgedrag.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

.

[ Voor 98% gewijzigd door bloody op 05-01-2023 11:52 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:Discussie over het Nederlands leger mag graag hier verder. Er zijn een aantal reacties daarvan verplaatst. :)
De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22
bloody schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:47:
[...]
Persoonlijk zou het mij niets verbazen als Lukashenko dit doet om Putin het gevoel te geven dat hij serieus bezig is met oorlogsvoorbereidingen.
Zo van: kijk mij eens veel nuttige data verzamelen, dan kan ik goed voorbereid de beste mannen oproepen.
Wetende dat hij natuurlijk nooit in de oorlog meegezogen wil worden. Continue uitstelgedrag.
Lukashenko wil deze storm gewoon uitzitten. Niet mee bemoeien is het devies. Alleen Putin wil hem er graag bij betrekken want extra troepen en spullen. Lukashenko weet ook dat het gedaan is met zijn presidentschap als hij zijn troepen de grens over stuurt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02

Fanta

FordPerformance™️

[...]

Alles valt of staat met de beschikbaarheid van materieel en munitie, soldatenmensen hebben ze genoeg.
Ftfy. Jammer dat het weer nodig is… ;)

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SkiFan schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:05:
Het is veelzeggend voor het Russische leger dat het aantal gesloopte tanks een dalende lijn heeft (wel met forse pieken) en het aantal doden zo stijgt. Ik trek daar de volgende conclusie uit:

Rusland loopt dus steeds meer uit zwaar materieel en probeert dat te compenseren met vers vlees. Iets wat ze nauwelijks resultaat oplevert.
Pas op met die aanname. Tanks horen bij een bepaalde, mobiele, vorm van oorlogsvoering. Die vorm van oorlogsvoering passen de Russen de afgelopen maanden niet toe. Niet gek dat je dan ook relatief weinig tanks ziet en geen reden om op zichzelf aan te nemen dat tanks 'op' zijn. Op moment dat RU wel dergelijke vormen gaat toepassen (bijvoorbeeld in een nieuw offensief richting Kyiv) zou het zomaar kunnen dat er alsnog duizenden opduiken.

Of dat veel gaat veranderen is een tweede: reden dat RU dat niet meer toepast is dat gebleken is dat de verdedigers erg goed zijn in uitschakelen van die dingen, zeker in bosrijk gebied boven Kyiv. Niemand aan UA-kant wordt blij van de gedachte van een nieuwe massale aanval, maar ze weten dondersgoed wat ze ermee moeten.
Dit gaat eindig zijn. Het leger is qua materieel al goeddeels op, maar blijkbaar moeten de bodybags ook op. Zo kom je overigens als land ook wel van je zware criminelen af. Je geeft ze gewoon een informele doodstraf. Ziek.
Materieel is een groter probleem dan mensen voor RU, en munitie een groter probleem dan materieel. Daarbij gaat het niet eens om absoluut opraken, maar om onvermogen om voorraden aan te leveren aan het front, specifieker sinds ze hun primaire munitiedepots buiten Himars-bereik hebben moeten plaatsen is artillierievuur - ruggegraat van RU geveschtsvermogen - met 90% afgenomen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Duitsland heeft weer wat gevonden om te sturen:

(had nog even gezocht, maar zag hem hier niet eerder gemeld)

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 05-01-2023 13:10 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:26
Mooi pakket weer, zitten zeer handige dingen bij voor dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
asing schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:14:
[...]

Lukashenko wil deze storm gewoon uitzitten. Niet mee bemoeien is het devies. Alleen Putin wil hem er graag bij betrekken want extra troepen en spullen. Lukashenko weet ook dat het gedaan is met zijn presidentschap als hij zijn troepen de grens over stuurt.
Ik ben heel benieuwd op welke basis Luka dit denkt te kunnen doen. De Eenheidsstaat geeft hem op papier weinig mogelijkheid ertoe. Wellicht is het moment voor Poetin om ook in Wit-Rusland in te grijpen niet daar (nog een front, en koren op de molen van de significante oppositie in WR), maar als dat het enige is, wat me zo lijkt, hoop ik dat Luka plannen voor het hiernamaals heeft.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Sjoerd001 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:17:
Mooi pakket weer, zitten zeer handige dingen bij voor dit moment.
Zeker, ook voor het weer.
Vanaf morgen is het gedaan met de herfsthitte en gaat er 10 to 20 graden van de temperatuur af..

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22
Brent schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Ik ben heel benieuwd op welke basis Luka dit denkt te kunnen doen. De Eenheidsstaat geeft hem op papier weinig mogelijkheid ertoe. Wellicht is het moment voor Poetin om ook in Wit-Rusland in te grijpen niet daar (nog een front, en koren op de molen van de significante oppositie in WR), maar als dat het enige is, wat me zo lijkt, hoop ik dat Luka plannen voor het hiernamaals heeft.
Positief bekeken : Lukashenko is nog niet gaan buigen terwijl hij waarschijnlijk al een jaar druk van het Kremlin voelt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
asing schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:24:
[...]

Positief bekeken : Lukashenko is nog niet gaan buigen terwijl hij waarschijnlijk al een jaar druk van het Kremlin voelt.
Ik snap dus niet helemaal waar die ruggengraat vandaan komt. Die is zeker niet van hemzelf. Of, waarschijnlijker, ik mis iets en hij betaalt elders voor dit gebrek aan medewerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Brent schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Ik snap dus niet helemaal waar die ruggengraat vandaan komt.
Van zijn overlevingsdrang. Zie ook mijn post hierboven.
Koorddansers kunnen nog wat van hem leren.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
bloody schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:27:
[...]

Van zijn overlevingsdrang. Zie ook mijn post hierboven.
Koorddansers kunnen nog wat van hem leren.
Dat hebben er wel meer. Toch vallen die steevast na zulke fratsen met een hartaanval het raam uit. Misschien dat 'ie, en zijn inner circle, bloed ruiken, en dat Poetin zich dat realiseert. Zou trouwens nog de beste uitweg voor Luka zijn ook: mede-uitschakeling Russisch leger zodat hij weer terug dictator mag blijven spelen tot z'n dood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
YakuzA schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:09:
[Twitter]
Zou Scholz hard hebben moeten huilen dat hij weer iets heeft moeten doen wat Putin niet leuk vind?

Leuk thema trouwens in de recente bijdragen van VS, FR en DU: mobiliteit. Pet Shop Boys kunnen binnenkort een nieuw nummer opnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[Twitter]
Frankrijk heeft ook nog wat gevonden:

Macron promises to send first Western tanks to Ukraine

Zou gaan om de AMX-10 RC:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fls9kFsakAEJObL?format=jpg&name=900x900
The AMX-10 is a light, highly mobile, armoured vehicle equipped with a 105mm cannon. It has been used in reconnaissance missions for the French army and was deployed as recently as the Barkhane mission in Africa, which formally ended in November.

“It’s a vehicle that was designed in the 70s and 80s to track the advance of Soviet armed land forces. The paradox is that it will be used today for the purpose it was built for … because the Russians have shown their doctrine hasn’t shifted much since the Soviet times,” Pellistrandi said.
Met de nuance dat het verder geen bijzondere tank is:
The light tanks are useful in operations and can be deployed ahead of Ukrainian battle tanks in the event of a renewed Russian offensive in the spring, according to Pellistrandi.

However, Goya argued that the delivery of several dozen French AMX-10s to the warzone is unlikely to change the dynamic on the Ukrainian battlefield.

“It can help, but in terms of numbers it’s not much given that there are hundreds of thousands of armoured vehicles in Ukraine. The Ukrainians will use them well, but they don’t fire as far as Russian tanks,” he said.

[ Voor 49% gewijzigd door XWB op 05-01-2023 13:38 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:31:
[...]

Dat hebben er wel meer. Toch vallen die steevast na zulke fratsen met een hartaanval het raam uit. Misschien dat 'ie, en zijn inner circle, bloed ruiken, en dat Poetin zich dat realiseert. Zou trouwens nog de beste uitweg voor Luka zijn ook: mede-uitschakeling Russisch leger zodat hij weer terug dictator mag blijven spelen tot z'n dood.
Mede-uitschakeling Russisch leger is niet in belang van Luka. Luka geniet geopolitieke bescherming van Rusland, maar als hij zich mee laat slepen in het conflict zou het zomaar kunnen zijn dat 1) Belarus wordt opgeslokt tot Rusland 2) er toch een revolutie plaats gaat vinden in Belarus. Een dictator wil zo lang mogelijk aan de macht blijven (hij geeft immers primair tot enkel om zichzelf), ook op oude dag (meneer is 68 jaar). Dat hij een sterke maag of stalen ballen heeft, tja dat hebben bepaalde mensen met bepaalde psychische kenmerken...

Het feit dat hij al die maanden (bijna een jaar) enkel Rusland toe heeft gestaan via Belarus aan te vallen spreekt boekdelen. Hij durft het niet aan. Poetin en Luka weten donders goed dat een mobilisatie niet populair is onder de bevolking. Je raakt er niet alleen de mannen mee; ook de economie, de vrouwen van (moeders, echtgenoten, dochters, vriendinnen, vaders, zonen, enz). En een vader heeft een belangrijke rol voor een zoon: rolmodel.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:35:
[...]

...

...
Fixed. Het is een verkenningsvoertuig en antitankwapen.

Bron: Wikipedia: AMX 10RC

Had toevallig net een draadje van Mark Hertling over dergelijke voertuigen (Bradley, AMX10RC , Marder) gelezen: https://twitter.com/MarkHertling/status/1610784018345394176

Choice quotes:
The advantage of all 3 is their firepower, great cross-country mobility, low maintenance, easy repair, & small logistics trail.

None are tanks, which many will still scream about. But they will allow Ukraine's emerging combined arms teams to conduct high tempo maneuver.

...

A down side...the training, repair parts (and repair techniques) are not interchangeable.

But they'll be easy to incorporate on the battlefield.

They are all deadly against RU equipment, including tanks (the Anti-tank missiles have a longer range than the RU tank cannon)

...

If I were a Ukrainian Commander, I'd be exceedingly happy to field any or all of these, especially in the southern theater.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2023 14:12 . Reden: Toevoeging verschil met tanks ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Macron promises to send first Western tanks to Ukraine

Zou gaan om de AMX-10 RC:

[Afbeelding]
[...]
[...]
Het is wel makkelijk om te stellen dat het geen tank is voor Macron, want geen rups banden.
Maar wel hetzelfde kaliber kanon als op de M55S tank uit Slovenie zit :)

Qua optics zal deze AMX wel superieur zijn aan wat daar rond rijd?

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 05-01-2023 14:15 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:26

flessuh

Set sail for fail!

Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:03:
[...]

Had toevallig net een draadje van Mark Hertling over dergelijke voertuigen (Bradley, AMX10RC , Marder) gelezen: https://twitter.com/MarkHertling/status/1610784018345394176

Choice quotes:

[...]
ook interessant dat het een amfibisch voertuig is. Handig als je een rivier over moet, uitgaande dat het niet te hard stroomt daar :P

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
teacup schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:33:
Vanavond was Hubert Smeets in Nieuwsuur (NPO2 21:30 uur) met een mooie analyse van de oudejaarstoespraak van Poetin.

Deze is belangrijk omdat ze laat zien hoe Rusland zijn bakens verzet. Hubert erbij voor de duiding. Hubert Smeets is Rusland deskundige en werkt voor het NRC.

Als toegift in dezelfde Nieuwsuur uitzending een item over de ontmaskering van Russische sleeper spionnen (woonden er al tien jaar) door de Zweedse overheid.

Link naar het Nieuwsuur programma online:
https://nos.nl/nieuwsuur/...itting-spionage-in-zweden
Recent was bij NOS / Nieuwsuur ook het volgende item van Eelco Bosch van Rosenthal (ik dacht dat-ie nog steeds in de VS zat :+) en Ben Meindertsma:

De spion die de kou in ging: gastonderzoeker ontmaskerd

Met het volgende filmpje / item:

Dit gaat over 17 spionnen die Maart 2022 uit Nederland zijn gezet.

Het is basically een langer OSINT onderzoek naar deze 17 figuren. Ze komen stuk voor stuk onder een vergrootglas te liggen. Voor wie werkten ze waarschijnlijk (bijv SVR/FIS of GRU) en wat deden ze waarschijnlijk (quote uit onderzoek half October 2022: "De zeventien Russische inlichtingenofficieren die Nederland eind maart uitzette, hielden zich onder andere bezig met het versleutelen van geheime berichten, contraspionage en het verzamelen van technologie voor het Russische leger."). Het is ook een mooi item omdat ze verschil uitleggen tussen 'illegals' (sleeper cell/agent) en 'diplomatic cover' spionnen (een goede fictieve serie over de eerste groep is The Americans). Daarnaast benoemen ze de tegenstrijdige belangen tussen AIVD/MIVD en BuZa.

Ik vond de opmerking van de buurman geestig: "een diplomaat die een paar woorden Engels spreekt is waarschijnlijk geen diplomaat maar een spion" :+ nou is dat ook hindsight 20/20.

Er worden onderaan nog enkele andere artikelen gelinkt die gerelateerd zijn, die zijn van half October 2022.

Uitgezette Russen deden in Nederland aan contraspionage en spionage hightech-sector (betreft een onderzoek van NOS/Nieuwsuur en Belgische De Tijd)

Dit weten we over de Russische spionnen in Nederland (onderstreept bijvoorbeeld dat er nog drie actief zijn)

Waarom Russische spionnen jarenlang in Nederland mochten rondlopen (prima verdiepend item)

Het filmpje toont eigenlijk behalve verdieping op de 17 figuren weinig nieuws maar weet het wel prima samen te vatten in de 18 minuten lang die het duurt. En daarom een aanrader. (Hoewel ik dit eigenlijk in het Rusland topic wilde plaatsen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Choice quotes:

[...]
In het zuiden. Waar moeten we dan aan denken? Kan dit voertuig de Dnipro (nabij Kherson) zo oversteken? Of is het ivm de open velden waarbij dit voertuig eerder een tank kan raken dan vice versa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
[...]

[...]
de wiki pagina is al bijgewerkt zie ik :) ... "Frankrijk heeft in januari 2023 toegezegd er een aantal aan Oekraïne te leveren. "

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Boeryepes schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:44:
[...]
de wiki pagina is al bijgewerkt zie ik :) ... "Frankrijk heeft in januari 2023 toegezegd er een aantal aan Oekraïne te leveren. "
De grote vraag is idd hoeveel, aangezien ze op de planning schijnen te staan om uitgefaseerd te worden in het Franse leger.
The AMX-10RC wheeled tanks promised by Paris could be sent to Ukraine within a few weeks or months, - French Foreign Ministry.
Timeframe is nog wat weinig zeggend.

/edit:
Na wat zoeken, worden de AMX RC-10 blijkbaar vervangen door 150 Jaguar's:
https://euro-sd.com/2022/...lusive/25319/french-army/
Waar er blijkbaar nu 60 van geleverd zijn, dus alle 240 per direct is nog iets te hoopvol ;)

Die APKWS pods van Duitsland zijn ook wel interresant, aangezien er geen Mig's of helicopters die UA heeft staat in de officiele compatibility list ;)
Wikipedia: Advanced Precision Kill Weapon System

[ Voor 51% gewijzigd door YakuzA op 05-01-2023 16:43 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 07:36

tuinïnen

Eventus stultorum magister

YakuzA schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:47:
[...]

De grote vraag is idd hoeveel, aangezien ze op de planning schijnen te staan om uitgefaseerd te worden in het Franse leger.

[...]

Timeframe is nog wat weinig zeggend.

/edit:
Na wat zoeken, worden de AMX RC-10 blijkbaar vervangen door de Jaguar 150:
Het zijn 150 EBRC Jaguars die worden geleverd aan Frankrijk. Hierdoor kan de AMX naar UKR waar die prima bruikbaar is maar zeker geen state of the art.

Deze nemen het over voor FR:

https://www.armyrecogniti..._data_sheet_pictures.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[Twitter]
Apart dat Duitsland spul levert dat daar nooit in gebruik genomen is (Oshkosh)...?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:15

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:18
Dat zouden ze uiteraard wel graag willen in Rusland >:) gaat niet gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:24:
[...]

Dat zouden ze uiteraard wel graag willen in Rusland >:) gaat niet gebeuren
Soort cynische grap van RF..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:41

ericplan

5180 Wp PV

xabre16v schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:25:
[...]
Soort cynische grap van RF..
Zou bijna zeggen, geef ze een koekje van eigen deeg.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Kremlin gaat het wel aankondigen, althans volgens de Volkskrant.

https://www.volkskrant.nl/cs-be240dd6

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocrammarco
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-09 21:11
Slimme zet, Oekraine kan eigenlijk geen goede zet doen op dit onderwerp in de propaganda van Rusland.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
ocrammarco schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:30:
Slimme zet, Oekraine kan eigenlijk geen goede zet doen op dit onderwerp in de propaganda van Rusland.
Wachten tot alle mobiks een kerstmis bijwonen en dan himars-o-clock? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:30
Misschien heeft Poetin 1,5 dag nodig om Belarus in te lijven ? Om dan na die wapenstilstand vanuit het uitgebreide Rusland aan te vallen. Gelijk verse troepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

hoevenpe schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:31:
[...]

Wachten tot alle mobiks een kerstmis bijwonen en dan himars-o-clock? >:)
iets met heldere ster aan de hemel etc..

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
pjot1 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:28:
Net zoals ze aankondigden om op kerstavond en 1e en 2e kerstdag volop bommen en granaten af te schieten op UA?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocrammarco
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-09 21:11
Het lijkt me wel sterk na de lucht aanvallen van afgelopen week dat Oekraine daar mee akkoord gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MikeyMan schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:00:
[...]
Apart dat Duitsland spul levert dat daar nooit in gebruik genomen is (Oshkosh)...?
Die Oshkosh is iig wel courant, de VS heeft daar blijkbaar 2500 van rondrijden/in storage :)

Maar volgens de Wiki heeft Duitsland ze niet zelf rond rijden idd.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 05-01-2023 16:49 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:54

pro_6or

amateur_60r

flessuh schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:21:
[...]

ook interessant dat het een amfibisch voertuig is. Handig als je een rivier over moet, uitgaande dat het niet te hard stroomt daar :P
Niet meer, de RCR laatste R staat voor rénové heeft extra bepantsering en kan niet meer zwemmen.

Ik neem aan dat het om RCRs gaat want ze zijn zo te lezen bijna allemaal opgewaardeerd.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 21:17
Oekraine gaat akkoord: Zie je wel, ze respecteren de Russische tradities en horen dus bij ons! Stop met tegenstribbelen

Oekraine gaat door met schieten: Ze je wel, die vreselijke nazi’s respecteren niet eens vrede voor kerst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Verbaasd het je? Let vooral op wat ze niet zeggen:

1) Tijdens kerst hebben ze zich er niet aan gehouden. Terwijl de Oekraïense orthodoxe kerk de data van de Russisch orthodoxe kerk heeft losgelaten (ze zijn bezig te switchen van Juliaanse kalender naar Gregoriaans kalender). Het is een mes in de rug jegens de Oekraïense orthodoxe kerk en eventuele Katholieken (die, daar ik aanneem, nog wel wat in West-Oekraïne wonen gezien de Poolse roots?). Op z'n minst is het tone deaf.

2) Waarschijnlijk bang voor een HIMARS op een kerk of ander gebouw. Dat nieuws kunnen ze momenteel niet gebruiken gegeven de jaarwisseling 2022/2023. En als het wel zou gebeuren kunnen ze zeggen: 'en we hadden nog wel een wapenstilstand!! :('

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:46:
[...]

Die Oshkosh is iig wel courant, de VS heeft daar blijkbaar 2500 van rondrijden/in storage :)

Maar volgens de Wiki heeft Duitsland ze niet zelf rond rijden idd.
Toch zijn ze wel legaal binnen EU te gebruiken (op de openbare weg) aldus het Wikipedia artikel, en zouden de Amerikanen gestationeerd in Duitsland deze nog wel hebben? Zijn ze ook (nog) nuttig voor ze?

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 05-01-2023 17:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Die snap ik niet eigenlijk. Rusland trekt zich nergens wat van aan, bombardeert kinderziekenhuizen en civiele doelen, moord, plundert en verkracht etc

En dan zou Oekraïne zich ergens wat van aan moeten trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Indoubt schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:01:
[...]

Die snap ik niet eigenlijk. Rusland trekt zich nergens wat van aan, bombardeert kinderziekenhuizen en civiele doelen, moord, plundert en verkracht etc

Natuurlijk niet. Oekraïners gaan hier niet door beïnvloed worden, en het gros van het Westen idem (muv alt-right en de bende van de Wappies). Het gaat om de interne bevolking tevreden houden, plus landen die 'neutraal' zijn of zich afzijdig houden zoals China of Turkije.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 05-01-2023 19:51 . Reden: Niet vergeten ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 21:17
[...]

Nee natuurlijk niet. Maar voor de Russische propaganda en haar trouwe volgertjes als Baudet en consorten is het natuurlijk ‘prachtig’ als er 500 mobiks door HIMARS opgeblazen worden tijdens het kerstdiner.

“Och arme, die vreselijke Oekrainers blazen onze jongens op tijdens een staakt het vuren en tijdens kerstmis!!!”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Zouden ze hem durven te beschieten? Lijkt me een valstrik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

hoevenpe schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:09:
[Twitter]
Dat zal ongetwijfeld dan 1 van zijn dubbelgangers zijn :o

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:46
tuurlijk wel!! gelijk toestemmen ... en dan erbij zeggen:

"we laten deze staak het vuren" precies éven lang duren als wat je óns gaf, ehhh hoelang was dat ook alweer?? _O-

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

[Twitter]
Stel hij gaat en hij is er: Ik betwijfel of UA zou aanvallen. Je weet nooit wat er daarna komt en hoe het uitpakt.

Is een president een miltair doelwit? Het is geen general (toch?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[Twitter]
Gewoon een acteur inschakelen, misschien kunnen ze Zelensky vragen :+

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Snow_King schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:19:
[...]

Is een president een miltair doelwit? Het is geen general (toch?).
In Amerika wel, daar is hij opperbevelhebber. Als Rusland eenzelfde rol toekent aan Poetin (weet niet of dat zo is) is het dus een geldig militair doelwit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Yup, die komt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:20:
[...]

Gewoon een acteur inschakelen, misschien kunnen ze Zelensky vragen :+
In een portret van Zelenskii (Perestroijkast #159 BNR) hoorde ik dat hij populair in Rusland was voor hij president was geworden, en zelfs ook optrad in Rusland. Hij schijnt ook nog vlak voor de oorlog in Rusland geweest te zijn al kan ik me dat moeilijk voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55

Onbekend

...

[...]

Oekraïne wil niets anders dan dat de oorlog stopt (en dat de Russen weg gaan.), dus is dit een logische reactie.

Maar dit betekend niet dat de Oekraïense soldaten ook dan 1,5 dag niets zullen doen. Als er daadwerkelijk niet wordt geschoten vanuit Rusland, biedt het het leger de kans om het e.e.a. aan manschappen en materiaal te verplaatsen. Als er dan toch wel wordt geschoten door Rusland, dan gaat de oorlog gewoon door zoals nu gaat maar heeft Oekraïne de goede wil getoond om akkoord te gaan met de wapenstilstand.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat ze de russen geen moment rust gunnen en de druk er flink op houden.

Oog om oog, tand om tand.

Wil je rust? Prima, trek je troepen maar terug uit Oekraïne.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Onbekend schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:06:
Als er dan toch wel wordt geschoten door Rusland, dan gaat de oorlog gewoon door zoals nu gaat maar heeft Oekraïne de goede wil getoond om akkoord te gaan met de wapenstilstand.
De Russen vallen binnen, gaan als beesten tekeer, en lanceren raketten en drones tijdens de (westerse) Kerstdagen en Nieuwjaarsdag. Laat de Russen eerst maar eens wat goede wil tonen door zich terug te trekken en dan kunnen we praten over een wapenstilstand.

edit: wat deze zegt:

[ Voor 7% gewijzigd door user109731 op 05-01-2023 18:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfs aan het meest mensonterende front (Bakhmut) is het moraal hoog:

Pizza bezorgen aan het front, eindbaas style.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:27

Auredium

Informaticus Chaoticus

Even over die kerst wapenstilstand. Hier zit meer achter.
Oekraine heeft kerst gevierd op hetzelfde moment als ons om afstand te nemen van de Russische kerk. Deze wapenstilstand wil het volgende doen voorkomen:
1) Mensen in het westen overtuigen dat Rusland goodwill toont en als Oekraine niet mee werkt het dus Oekraine is die ' slecht' is.
2) Religieuze mensen in Oekraine aan het twijfelen brengen want waarom geen vrede op aarde tijdens dit belangrijke feest?
3) De troepen rust gunnen ook al is het nog geen twee dagen.
4) Munitie aanvoeren wat niet door Himars wordt bestookt tijdens de wapenstilstand.
5) Een reglieuze knieval maken door te erkennen dat dit toch de echte kerst is ook al is het de Russische kerk zijn kerst.

Natuurlijk gaat Oekraine dit niet toestaan. Rusland deed met de kerst van afgelopen jaar ook gewoon doorvechten bij de opstandige delen. Gewoon door vechten en kijken of er nog wat mobiks de fout maken om hun Smartphone aan zetten om met het thuisfront te praten.

[ Voor 6% gewijzigd door Auredium op 05-01-2023 18:26 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarschijnlijk 1 meter over de grens, dus helemaal achterin de Donbas, in een nep gemaakte loopgraaf ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Auredium schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:25:
Even over die kerst wapenstilstand. Hier zit meer achter.
Oekraine heeft kerst gevierd op hetzelfde moment als ons om afstand te nemen van de Russische kerk. Deze wapenstilstand wil het volgende doen voorkomen:
1) Mensen in het westen overtuigen dat Rusland goodwill toont en als Oekraine niet mee werkt het dus Oekraine is die ' slecht' is.
2) Religieuze mensen in Oekraine aan het twijfelen brengen want waarom geen vrede op aarde tijdens dit belangrijke feest?
3) De troepen rust gunnen ook al is het nog geen twee dagen.
4) Munitie aanvoeren wat niet door Himars wordt bestookt tijdens de wapenstilstand.
5) Een reglieuze knieval maken door te erkennen dat dit toch de echte kerst is ook al is het de Russische kerk zijn kerst.

Natuurlijk gaat Oekraine dit niet toestaan. Rusland deed met de kerst van afgelopen jaar ook gewoon doorvechten bij de opstandige delen. Gewoon door vechten en kijken of er nog wat mobiks de fout maken om hun Smartphone aan zetten om met het thuisfront te praten.
En vlak na de Russisch orthodoxe kerst komt ook weer het Russische orthodoxe nieuwjaar.
Saturday, 14 January
Orthodox New Year 2023

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Laatst online: 00:51
Niks rustpauze idd.
Meedoen met de lijn Moskou is volslagen kolder.
Zoals door Auredium genoemd, alleen maar 'ulterior motives', de schijn wekken van.

Mijn god, hoofd van de Russische orthodoxe kerk Patriarch Kirill zei op 06-03-2022 nog;
"We have entered into a struggle that has not a physical, but a metaphysical significance," he said.
Want
(a) part of a struggle against sin and pressure from liberal foreigners to hold "gay parades" as the price of admission to their ranks.
https://www.ncronline.org...stoking-orthodox-tensions
Dit is ook een aardige van Mockba's zijne schijnheiligheid.
“Russia does not wish to harm anyone, does not want to invade and occupy anyone, does not want to pump resources from anyone, as most rich and powerful countries of the world do, economically occupying weak and helpless countries,” Kirill said.
https://www.breitbart.com...-not-wish-to-harm-anyone/

Alles wat dit soort functionele trekpoppen uitblaat, de Peskov's, de Lavrov's of Kirill in dit geval, is Bizarro land bullcrap.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De Fransen hebben wel de peer pressure in Duitsland verhoogd zo te zien:
https://www.ukrinform.net...ag-defense-committee.html
Germany should send Ukraine Marders - chair of Bundestag Defense Committee

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Laatst online: 00:51
YakuzA schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:01:
De Fransen hebben wel de peer pressure in Duitsland verhoogd zo te zien:
https://www.ukrinform.net...ag-defense-committee.html
[...]
Mag hopen dat zo'n sneeuwbal door rolt naar Zweden en een klap Archers oplevert.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou mooi zijn. Hopelijk in indrukwekkende aantallen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Apache4u schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:10:
Zou mooi zijn. Hopelijk in indrukwekkende aantallen.
[Embed]
Lijkt bijna alsof er op de achtergrond overleg is geweest over dit onderwerp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

pjot1 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:28:

Rusland wil tijdelijke wapenstilstand, Oekraïne spreekt van 'hypocrisie'

Het Kremlin stelt een wapenstilstand van anderhalve dag voor in Oekraïne, tijdens het Kerstfeest van de Russisch-orthodoxe kerk. Als het aan president Poetin ligt, gaat het staakt-het-vuren morgen om 12.00 uur lokale tijd in en duurt het tot middernacht in de nacht van 7 op 8 januari. Het lijkt er echter niet op dat Oekraïne meegaat in het Russische voorstel.
De timing.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FluLExQXwAELiHf?format=jpg&name=medium

Het gaat vriezen en vlak voor een offensief wil je met artillerie de vijand zoveel mogelijk verzwakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dus het is misschien niet eens een kwestie van Russische adempauze maar een poging om het vermeende Oekraiense offensief alvast politiek onmogelijk te maken?

Maar goed, prima dat de Russen van hun kant een cease-fire doen. Scheelt weer, minder slachtoffers aan Oekraiense kant als ze oprijden. Gratis POW's voor het exchange fund :+

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2023 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Putin kan het ook nog wel gebruiken als propaganda voor het thuisfront. Spint het zo dat Ukraine het bestand gaat schenden, eventueel in combinatie met het religieuze aspect om zo bepaalde Russen wat meer redenen te geven om Ukraine te haten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online

Het zou gaan om 50 Bradleys :o Volgens Amerikaanse experts zijn die heel succesvol ingezet tegen Soviet tanks in Irak.

[ Voor 10% gewijzigd door user109731 op 05-01-2023 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Zonder meteen hebberig te klinken, is 50 niet een beetje weinig? Volgens mij zijn er zelfs door NL alleen al meer IFV’s geleverd in het verleden.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apache4u schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:50:
Zonder meteen hebberig te klinken, is 50 niet een beetje weinig? Volgens mij zijn er zelfs door NL alleen al meer IFV’s geleverd in het verleden.
ik ga even opsommen:

- slecht getrainde en slecht uitgeruste mobiks aan het RF-front
- verzwakte RF-artillerie door himars op ammo depots
- hoge moraal bij UA
- lage moraal bij RF

Stuur 50 Bradley's gemixed met overig materiaal naar voren op 1 plek en het RF-front stort in.
Misschien Svatove (P66) waarmee de aanval op Bakhmut zuidelijker ook gevaar loopt voor RF.
Misschien Tokmak.

Het is misschien te weinig maar het ligt eraan wat Zalushny ermee gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Apache4u schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:50:
Voor een eerste pakket is het niet verkeerd. Zijn ze er effectief mee dan volgen er vast meer, zoals HIMARS destijds. De Duitsers en Fransen leveren ook nog spul waarschijnlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Het leveren van dit soort geschut is natuurlijk ook een sterk signaal richting het kremlin; dus jullie gaan meer mankracht sturen? Prima, dan sturen wij meer vuurkracht.

Het gaat niet alleen om het geschut en leveringen, ook om statements maken. De psychische druk achter het strijdtoneel wordt hier duidelijk opgevoerd, hopelijk valt het kwartje bij de russen, al ben ik ben bang van niet.

Als je dan kijkt wat er aan potentieel leverbaar arsenaal nog niet eens is aangebroken (f-16's, zware tanks, lange afstands raketten) begint het er voor de russen toch wel steeds grimmiger uit te zien.

De ultieme troef is natuurlijk om dit het kremlin ook te laten inzien, zonder dit materieel ooit daadwerkelijk op het menu te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Duitsland heeft nog wat Marders over?

Nog een Patriot?

[ Voor 29% gewijzigd door XWB op 05-01-2023 20:13 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Dld 20 tot 40 marders.
Even ter herinnering, UA wilde er een groot aantal kopen afgelopen april.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Over de russische munitie productie, als dit klopt hebben ze een serieus probleem. 300k per jaar is minder dan 850 nieuwe granaten per dag:
Afgelopen zomer verschoten ze 60k per dag, ook nu zijn het nog er nog 20k...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Apache4u schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:22:
Dld 20 tot 40 marders.
Even ter herinnering, UA wilde er een groot aantal kopen afgelopen april.

[Embed]
ben het zelf inderdaad ook niet vergeten.
ik moest er ook direct aan denken nav andere recente posts hier.

Griekenland schoof z'n BMP1's door aan UA en krijgt zelf Marders van DE.

En nu zou DE ook Marders direct aan UA geven?
Ik geloof er niets van.
Scholz heeft voor mij echt afgedaan. Duitse slapjanus en vertrager.
Dit moet haast wel US druk op DE zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2023 20:29 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid