Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 34 Laatste
Acties:
  • 504.379 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 15:40

pro_6or

amateur_60r

Dat weet ik niet, of dat een Exodus zou zijn geworden. In de begindagen van de oorlog zag je ook Oekraïense vrachtwagen chauffeurs die al in Europa waren en toch/juist zelf terug gingen om te gaan vechten. Ze klonken zelfs enigszins verbaasd over de vraag.

Er is ook een groot verschil tussen een invasie waarvan niemand weet waarom het gebeurt en wat het doel is, en je eigen land, je bestaan verdedigen. Letterlijk van levensbelang voor alle Oekraïners. Dat eerste zou ik nooit aan deel willen nemen, dat tweede wel, als ik het zou durven.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-04 10:33

Crp

bloody schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:37:
Heb je je leven gegeven, krijg je alleen maar een vermelding met je nummer, niet eens je naam :/
Maar gelukkig is er nog genoeg ruimte voor meer vermeldingen!
[Twitter]
Hebben ze die standbeelden op voorraad liggen ofzo :P
https://euromaidanpress.c...in-syria-occupied-donbas/

hier nog meer beeld:
YouTube: ⚡THE MEMORIAL AND CEMETERY OF THE FIGHTERS OF THE PMC WAGNER GROUP⚡

[ Voor 13% gewijzigd door Crp op 03-01-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:42
Apache4u schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:12:
[...]

Mijn schoonfamilie uit UA zit er hetzelfde in. Poroshenko-fans en eigenlijk helemaal niet gecharmeerd van Zelensky, Precies om dezelfde redenen die die soldaten aangaven. Ik verbaasde me erover toen ik het hoorde eerlijk gezegd. Dat was al afgelopen mei. Het heeft Proshenko in ieder geval geen windeieren gelegd dat ie tijdens de slag om Kyiv in camouflage-outifit aan aantal malen live op CNN verscheen vanuit de straten in Kyiv. Iets wat voor mij toch vooral een gestagede PR-scene was maar onder bepaalde kiezers zeer positief werd ontvangen. Ik ben zelf van mening dat Zelensky de juiste man is om buitenlandse steun te vergaren en denk dat Poroshenko niet zoveel had los gekregen, vooral omdat hij tot de oligarchie behoort.
Wat nemen ze Zelensky dan precies kwalijk? En op wat voor manier had dit de situatie voor UA anders gemaakt? Dat ze persoonlijk een andere afweging hadden kunnen maken, snap ik wel (vluchten, schuilen, etc.). Ik heb zelf het idee dat het in grote trekken niet anders had kunnen lopen dan hoe het nu gegaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Muncher schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:41:
[...]

Wat nemen ze Zelensky dan precies kwalijk? En op wat voor manier had dit de situatie voor UA anders gemaakt? Dat ze persoonlijk een andere afweging hadden kunnen maken, snap ik wel (vluchten, schuilen, etc.). Ik heb zelf het idee dat het in grote trekken niet anders had kunnen lopen dan hoe het nu gegaan is.
Zelensky heeft voor de oorlog geprobeerd de macht van oligarchen in te binden door onder andere oligarchen te verbieden een tv-station/media kanaal te bezitten.
https://www.bbc.com/news/world-europe-57198736.amp
Dit heeft gezorgd voor wat publieke oproering door die tv-stations onder andere. Bij sommige mensen zit dat nog steeds wat hoger.

Volgens mij zat poroshenko ook nog ergens in een beklaagden bankje.
Maar verder is idd zichtbaar dat de mentaliteit dat je je voorganger of tegenstander op moet ruimen daar soms nog steeds aanwezig.
Het lot van Timosjenko, Poroshenko, Janukovitsj en Yushenko is niet allemaal zo rooskleurig.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Muncher schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:41:
[...]

Hetzelfde als die militairen uit dat stukje waar aan gerefereerd wordt. Daarnaast ook dat er onder zijn bewind allerlei wapen-programma's die onder Poroshenko waren opgestart, vertraagd / niet de deadlines hebben gehaald. Ik weet natuurlijk niet wat daar allemaal van waar is. Vergeet niet dat Poroshenko de verkiezingen verloren heeft van Zelensky. Kortom, (nep-)nieuws vanuit kamp Poroshenko richting Zelensky is redelijk makkelijk te verklaren. Zeker voor feb 2022. Daarna is er wel iets van een nationale eenheid ontstaan uiteraard.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:56:
[...]

Maar dan heb je het over Oekraïnse olicharchen? Is dat een ding? In Rusland zie ik niet zo snel heel veel te graaien over de komende jaren.
Ja, Oekraïense oligarchen is een ding en er is veel corruptie in het land. De regering heeft zelf een minister aangesteld die zich uitsluitend moet bezighouden met bestrijding van corruptie. Aanpak van corruptie is één van de eisen om bij de EU te mogen aansluiten. Het scheelt heel erg dat Zelensky uit de middenklasse komt in plaats van dat er weer een oligarch president is geworden, maar rijke mensen trekken dit slecht. De oorlog is een kans om versneld af te rekenen met corruptie.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Apache4u schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:31:
[...]

Hetzelfde als die militairen uit dat stukje waar aan gerefereerd wordt. Daarnaast ook dat er onder zijn bewind allerlei wapen-programma's die onder Poroshenko waren opgestart, vertraagd / niet de deadlines hebben gehaald. Ik weet natuurlijk niet wat daar allemaal van waar is. Vergeet niet dat Poroshenko de verkiezingen verloren heeft van Zelensky. Kortom, (nep-)nieuws vanuit kamp Poroshenko richting Zelensky is redelijk makkelijk te verklaren. Zeker voor feb 2022. Daarna is er wel iets van een nationale eenheid ontstaan uiteraard.
Het is juist een positief teken dat er weer civil society - lees verschillende politieke meningen naast elkaar - opduikt in UA.

Vergeet ook niet dat naast pure macht en geldspolitiek de twee heren duidelijk verschillende achtergronden hebben met bijbehorend andere achterban. Poroshenko komt uit het cultureel Ukainse noord(westen) van het land, Zelensky uit het (voorheen in ieder geval) meer naar Russisch neigende zuid(oosten). Hij had in de verkiezingen van 2019 confronterend hoe lang geleden dat ondertussen lijkt een stuk meer steun in die regio's dan in het noordwesten. Dat hij kort voor de verkiezingen nog op de oud&nieuw show van Putin heeft staan grappen en grollen (met klappende en lachende Solovyov in beeld 8)7 ) heeft bijgedragen aan zorg voor/tijdens de verkiezingen uit UA-sprekende hoek dat hij hooguit een stroman voor Putin zou blijken. Gelukkig lijkt dat redelijk mee te vallen ;)

Als Poroshenko z'n grootste politieke tegenstander blijft is dat overigens een erg goed teken. De heren hebben andere culturele achtergronden en een ander natuurlijk achterban in UA, maar over de echt grote dingen (hoe om te gaan met Russische invasie, beleid richting EU en NAVO) zitten ze op een lijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:30
XWB schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:43:
[...]
De oorlog is een kans om versneld af te rekenen met corruptie.
Of een zegen voor de Olichargen. Er moet na de oorlog van alles opnieuw opgebouwd worden. Een goed netwerk om aan spullen te komen is handig en er gaat heel veel geld in om.

Het ombuigen van een land dat op plaats 122 staat (Rusland op 136) wordt een uitdaging. Ze moeten hun score op zijn minst verdubbelen om een beetje in de buurt van Westerse landen te komen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:01:
[...]

Of een zegen voor de Olichargen. Er moet na de oorlog van alles opnieuw opgebouwd worden. Een goed netwerk om aan spullen te komen is handig en er gaat heel veel geld in om.

Het ombuigen van een land dat op plaats 122 staat (Rusland op 136) wordt een uitdaging. Ze moeten hun score op zijn minst verdubbelen om een beetje in de buurt van Westerse landen te komen.
Of beide. Die oligarchen zullen er goed bij varen, als er heel veel geld het land binnen stroomt, zullen ze hun deel als persoon met veel macht / bedrijven echt wel binnen krijgen. Maar overall verwacht ik zelf ook een goede kans op een harde push om meer westers te worden, met minder corruptie.

Voor mij is meer de vraag of ze dat 5 jaar later nog steeds voor pushen, want laten we wel wezen, Oekraïne begon zo corrupt als Rusland, en heeft een heel lang traject te gaan voor het voor de EU bijvoorbeeld op een acceptabel niveau zit. Maar goed, volgens mij hebben ze eerst nog andere dingen te doen, zoals de oorlog winnen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sissors schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:08:
[...]

Of beide. Die oligarchen zullen er goed bij varen, als er heel veel geld het land binnen stroomt, zullen ze hun deel als persoon met veel macht / bedrijven echt wel binnen krijgen. Maar overall verwacht ik zelf ook een goede kans op een harde push om meer westers te worden, met minder corruptie.

Voor mij is meer de vraag of ze dat 5 jaar later nog steeds voor pushen, want laten we wel wezen, Oekraïne begon zo corrupt als Rusland, en heeft een heel lang traject te gaan voor het voor de EU bijvoorbeeld op een acceptabel niveau zit. Maar goed, volgens mij hebben ze eerst nog andere dingen te doen, zoals de oorlog winnen ;)
Alles staat of valt met functionerende, onafhankelijke rechtspraak.

Mensen die kans krijgen te graaien gaan dat doen, dat staat vast en gebeurt overal. Vraag is of degenen die dat doen effectief ter verantwoording geroepen kunnen worden. Dat is waarom de EU zo gefocussed is op rechtspraak in PL en HU. Als UA het in oorlogstijd voor elkaar krijgt om sterke rechters neer te zetten die iedereen tot en met financiele en politieke top ter verantwoording kan roepen, ben ik optimistisch. Zo niet, niet: kan zijn dat de eerste generatie leiders na de oorlog zich netjes gedragen, maar zodra er een rotte appel tussen zit hang je zonder rechter die degene eruit kan vissen.

Recent is een volledig rechtshof in Kyiv ontslagen wegens 'corruptie'. Ik weet er niet genoeg van om te oordelen of dat een stap in de goede of juist slechte richting is, maar het is wel duidelijk teken dat de strijd die nodig is gevoerd wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 03-01-2023 16:15 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:14
IJzerlijm schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:23:
De inzet van Iraanse drones en het ontbreken van overwinningen door Rusland bevestigen dat deze analyses correct zijn.
Is het inzetten van goedkope Iraanse drones niet juist erg slim? Het gebruik van een kruis raket kost al snel meerdere miljoenen en voor dat geld heb je zeker 50 Shahed drones. het is gebleken dat beiden makkelijk uit de lucht te schieten zijn, maar ik denk dat je 50 Shaheds minder makkelijk allemaal neer kan halen dan 1 Iskander (al doet 1 Iskander meer schade).

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:18
PASware schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:25:
[...]

Is het inzetten van goedkope Iraanse drones niet juist erg slim? Het gebruik van een kruis raket kost al snel meerdere miljoenen en voor dat geld heb je zeker 50 Shahed drones. het is gebleken dat beiden makkelijk uit de lucht te schieten zijn, maar ik denk dat je 50 Shaheds minder makkelijk allemaal neer kan halen dan 1 Iskander (al doet 1 Iskander meer schade).
Kan je ze zelf fabriceren dan ja.
Maar als je voor die drones behoorlijk dure technologie en wapens moet beloven om ze te krijgen dan is de overduidelijke winnaar Iran.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
D-dark schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:40:
[...]

Kan je ze zelf fabriceren dan ja.
Maar als je voor die drones behoorlijk dure technologie en wapens moet beloven om ze te krijgen dan is de overduidelijke winnaar Iran.
Dat zal Rusland niet zoveel boeien, zolang ze maar wapens hebben om onrust en ellende te veroorzaken.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-06 23:57

Illusion

(the art of)

dion_b schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:14:
[...]

Mensen die kans krijgen te graaien gaan dat doen, dat staat vast en gebeurt overal. Vraag is of degenen die dat doen effectief ter verantwoording geroepen kunnen worden. Dat is waarom de EU zo gefocussed is op rechtspraak in PL en HU. Als UA het in oorlogstijd voor elkaar krijgt om sterke rechters neer te zetten die iedereen tot en met financiele en politieke top ter verantwoording kan roepen, ben ik optimistisch. Zo niet, niet: kan zijn dat de eerste generatie leiders na de oorlog zich netjes gedragen, maar zodra er een rotte appel tussen zit hang je zonder rechter die degene eruit kan vissen.

Recent is een volledig rechtshof in Kyiv ontslagen wegens 'corruptie'. Ik weet er niet genoeg van om te oordelen of dat een stap in de goede of juist slechte richting is, maar het is wel duidelijk teken dat de strijd die nodig is gevoerd wordt.
Laat de NRC hier toevallig recent ook een interview/artikel aan gewijd hebben: https://www.nrc.nl/nieuws...elkaar-vaak-niet-a4152862

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
[...]

Allebei, gok ik. De Shahed's zijn een onverwacht succes aan Russische zijde, net zoals de Bayraktar's eerder in het jaar aan Oekraïnse zijde. Voor massale bombardementen op stedelijke doelen lijken ze (helaas) erg nuttig te zijn, dus het Russische leger zal heel tevreden zijn met dat spul en met de gedeeltelijke switch van kruisraketten naar kamikazedrones, mogelijk zelfs ondanks de prijs die Iran ervoor in rekening zal brengen.

Tegelijkertijd is het ook een teken aan de wand hoeveel Rusland nog achter de hand heeft: Het Russische leger heeft tot nu toe zeer zelden (bij mijn weten nooit, maar er zal allicht ergens een uitzondering zijn :) ) buitenlandse spulletjes gekocht (Net zoals het Soviet leger). Dat ze dat nu plotseling wel doen, is een teken dat ze het -iig. op dit gebied- niet redden met voorraden en binnenlandse productie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

...ik bedoel, het is net zo slim als de V1 of V2 raket: goed genoeg om willekeurige gebouwen in steden te raken. Je gaat er geen oorlog mee winnen.

Wat dat betreft hebben we dit scenario al eerder in de geschiedenis meegemaakt.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-06 22:03
onkl schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:57:
[...]

Het Russische leger heeft tot nu toe zeer zelden (bij mijn weten nooit, maar er zal allicht ergens een uitzondering zijn :) ) buitenlandse spulletjes gekocht (Net zoals het Soviet leger).
Nu je het zegt is mij dit ook nooit opgevallen (behalve de samenwerking met Fiat vroeger). Er is wel veel gekopieerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:18
Leuk zo'n nieuwjaarsfeestje, het geeft alleen zo'n rommel...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
nst6ldr schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:00:
[...]

...ik bedoel, het is net zo slim als de V1 of V2 raket: goed genoeg om willekeurige gebouwen in steden te raken. Je gaat er geen oorlog mee winnen.

Wat dat betreft hebben we dit scenario al eerder in de geschiedenis meegemaakt.
Ik weet niet hoe goed ze hun doel treffen. Wij kunnen niet met zekerheid zeggen dat het precieze doel is geweest per drone. Ze lijken(!!) random neer te vallen, maar wij kunnen hier alleen gissen.

Het boezemt wel angst in, en angst werkt ook.
[...]

Allebei, gok ik. De Shahed's zijn een onverwacht succes aan Russische zijde, net zoals de Bayraktar's eerder in het jaar aan Oekraïnse zijde. Voor massale bombardementen op stedelijke doelen lijken ze (helaas) erg nuttig te zijn, dus het Russische leger zal heel tevreden zijn met dat spul en met de gedeeltelijke switch van kruisraketten naar kamikazedrones, mogelijk zelfs ondanks de prijs die Iran ervoor in rekening zal brengen.

Tegelijkertijd is het ook een teken aan de wand hoeveel Rusland nog achter de hand heeft: Het Russische leger heeft tot nu toe zeer zelden (bij mijn weten nooit, maar er zal allicht ergens een uitzondering zijn :) ) buitenlandse spulletjes gekocht (Net zoals het Soviet leger). Dat ze dat nu plotseling wel doen, is een teken dat ze het -iig. op dit gebied- niet redden met voorraden en binnenlandse productie.
Dat ze nu buitenland materiaal gebruiken lijkt inderdaad wel een teken dat ze zelf niet genoeg hebben, het kan ook tactiek zijn: als inkopen goedkoper is dan zelf produceren, waarom dan niet inkopen? Of denk ik nu teveel vanuit een westerse kant?

[ Voor 50% gewijzigd door PASware op 03-01-2023 17:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:12

Shabbaman

Got love?

Het Russische leger heeft tot nu toe zeer zelden (bij mijn weten nooit, maar er zal allicht ergens een uitzondering zijn :) ) buitenlandse spulletjes gekocht (Net zoals het Soviet leger).
Afgezien van de 11 miljard dollar onder het lend/lease-programma dan. En alle componenten die via Siemens en dergelijke gekocht worden.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:10

BTU_Natas

Superior dutchie

"Het boezemt wel angst in, en angst werkt ook."

Nope, boezemt geen angst in. Het tegendeel is zelfs waar, men gaat door hun gedeelde smart dichter naar elkaar toe groeien. Het bereikt precies het omgekeerde als angst het doel is/was.

Rutger Bregman legt dat heel leuk uit in "De meeste mensen deugen"

Als vergelding voor X is het wel effectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:42
[...]

Tegelijkertijd is het ook een teken aan de wand hoeveel Rusland nog achter de hand heeft: Het Russische leger heeft tot nu toe zeer zelden (bij mijn weten nooit, maar er zal allicht ergens een uitzondering zijn :) ) buitenlandse spulletjes gekocht (Net zoals het Soviet leger).
Behalve dan de USA Lend-Lease waar de USSR in WO 2 van gebruik heeft gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:33

Fiber

Beaches are for storming.

[...]

Tijdens WW2 draaiden ze vrijwel volledig op Amerikaanse spullen... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:24

watercoolertje

Untertitel

Shabbaman schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:34:
[...]

Afgezien van de 11 miljard dollar onder het lend/lease-programma dan. En alle componenten die via Siemens en dergelijke gekocht worden.
Kleine kanttekening, die 11 miljard van toen zou nu 162 miljard zijn!

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:23
Shabbaman schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:34:
[...]

En natuurlijk de twee amfibisch transportschepen van de Mistralklasse. Gekocht en betaald door RU. Maar toen mocht FR ze niet meer uitleveren en is het geld weer teruggestort en zijn die boten aan een andere partij verkocht.

Verder zal je veel spullen van o.a. Thales, Safran en Bosch zien in de kapotgeschoten Russische tanks en heli's (nachtkijkers, navigatiesystemen en weet ik wat voor onderdelen) en zelfs complete Iveco units.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 11-06 10:02
YakuzA schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:07:
[...]

UA had de race naar de inzet van de T55 al gewonnen met de gemoderniseerde M55 uit Europa. :)

Ben idd benieuwd, als RU zover in de oude storage moet gaan dippen is het aardig tekenend voor de situatie.
Mja die zijn nou niet echt geweldig, niemand wou ze hebben.
Al is alles voor UA op dit moment welkom.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Prigozhyn legt uit waarom Wagner er maar niet in slaagt om Bakhmut in te nemen:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:47

Tens

let me drink about it

Net alsof Putin nu pas weet hoe slecht alles geregeld is:
Putin orders Shoigu to report on Defense Ministry’s measures for supplies to troops
https://tass.com/russia/1558795

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:31:
Leuk zo'n nieuwjaarsfeestje, het geeft alleen zo'n rommel...
[Twitter]
Ik las dat er veel problemen zijn met gemobiliseerden. Zo is het verboden om de smartphone nog te gebruiken, maar er is niet altijd controle en dan gebruiken de gemobiliseerden alsnog hun smartphone om contact met het thuisfront op te zoeken. Maar zodra de smartphone online gaat weet Oekraïne ze te vinden, en komt HIMARS in actie.

Russische soldaten bellen naar huis
‘Er zitten nog altijd heel wat soldaten met gsm’s aan het front die met hun familie willen praten. Die worden onderschept wanneer ze door een zone van een Oekraïense telecomoperator trekken, ofwel vanuit de lucht’, zegt Alperovitsj. ‘Moeilijk is dat niet voor de Oekraïense ­veiligheidsdiensten.’
‘De beveiliging is altijd een boeltje geweest’, zegt hij. ‘Een voorbeeld: in 2013 probeerden ze de iPhones van de volledige staf van het ministerie van Defensie te vervangen door Yota-smartphones van Russische makelij. Maar iedereen bleef gewoon zijn iPhone ­gebruiken als tweede gsm, omdat die veel beter was. We bewaarden onze iPhone in het handschoenkastje van de auto voor na de werkuren. Uiteindelijk smeet het ministerie de handdoek in de ring en trok er zich niets meer van aan. Als ze zelfs aan de top de beveiliging niet serieus nemen, waarom zou je dan enige discipline verwachten in het leger?’
Eind september kondigde Vladimir Poetin een ‘gedeeltelijke mobilisatie’ aan van 300.000 reservisten en mensen met eerdere militaire ervaring. De voormalige Russische beambte zegt dat de veiligheids­situatie er zo alleen maar op achteruit zal gaan. ‘De soldaten krijgen een spoedcursus over het niet laten lekken van gevoelige informatie, maar dat is grotendeels voor de show. De commandanten doen alsof ze les geven en de soldaten doen alsof ze luisteren.’

‘Zelfs nu zien we hoe soldaten actief blijven op sociale media en hun vrouwen en moeders over de oorlog vertellen – soms geven ze zelfs hun locatie prijs. Er is nu eenmaal geen discipline en dat zal alleen erger worden na de mobilisatie van 300.000 nauwelijks getrainde mensen. Die soldaten zullen doodsangsten uitstaan in de oorlogszone en natuurlijk zullen ze daarover naar huis proberen te ­bellen.’

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-06 15:21
dion_b schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:14:
[...]

[...]
Het is simpelweg een kwestie van tijd.
Nadat indertijd bijvoorbeeld Roemenië en Bulgarije rap waren toe gelaten( terwijl daar nog wel een en ander was te doen qua corruptie), kreeg later, na het uiteenvallen van Joegoslavië, Kroatië bijvoorbeeld een flink steviger eisenpakket opgelegd voor de verschillende stappen: EU-lid, €-lid en Schengen lid.
Maar daar is wel flink hulp bij geboden tbv harmonisatie van wetgeving.

Ik verwacht dat het voorbeeld zoals in 't hierboven gelinkte NRC artikel, Nederlandse steun aan rechtspraak in Kiyv, enorm wordt uitgebreid.
Laat Oekraïnse post-doc juristen middels Erasmus beurzen goed ruiken aan bestaande EU wetgeving, zodat ze zelf een mix kunnen maken die bij het land past en aan de eisen voldoet.
En daarnaast de steun voor de huidige rechterlijke macht. Nette salarissen, voldoende administratieve ondersteuning, geen typist uit eigen zak moeten betalen.

Ik neem aan dat de EU dit gestructureerd gaat vormgeven.
Dan nog zal het, zoals bij elk toetredend land, een lange moeilijke weg zijn gezien weerstand van lokale 'powers that be'.

Toch eeuwig jammer dat de welbespraakte en gewaardeerde EU kenner van weleer niet meer op dit forum is.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Nou… Wikipedia: Aero L-39 Albatros

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Jerie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:24:
[...]
Daarom begrijp ik ook de twijfel mbt nucleaire arsenaal.
Dit is de tweede keer dat ik in dit topic wat lees over twijfels over de effectiviteit van het Russische nucleaire arsenaal.

Op wat zijn deze twijfels gebaseerd? Hebben jullie bronnen?

Inmiddels is het voor mij ook wel duidelijk dat de algemene staat van het Russiche wapenarsenaal en leger flink minder is dan voor de Ukraine 'speciale militaire operatie'. Maar ik kan me niet echt voorstellen waarom Rusland vandaag niet in staat zou zijn om, bijvoorbeeld alleen al een handvol niet te onderscheppen subs met voldoende ICBMs om miljoenen slachtoffers te maken, operationeel te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

Nu bestaat het Russische leger ook pas sinds 1991 en zwom het in het ex soviet materieel. Daar drijft het anno 2023 nog steeds op. Pas zeer recent neemt de hoeveelheid materieel ineens scherp af.

Of ze voor 1917 wel veel inkochten in het buitenland weet ik eigenlijk niet. In de soviet periode werden de wapens zeker ook in Oekraïne gemaakt, en aan veel van de andere onderdrukte Staten (o.a. Tsjechië, Bulgarije, Polen, oost-DLD).

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:45
Uit Tsjechoslowakije na de inval door Rusland. Het is inderdaad geen sovjet-staat, maar het komt verrektes dicht in de buurt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sloth schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:14:
[...]

Dit is de tweede keer dat ik in dit topic wat lees over twijfels over de effectiviteit van het Russische nucleaire arsenaal.

Inmiddels is het voor mij ook wel duidelijk dat de algemene staat van het Russiche wapenarsenaal en leger flink minder is dan voor de Ukraine 'speciale militaire operatie'. Maar ik kan me niet echt voorstellen waarom Rusland vandaag niet in staat zou zijn om, bijvoorbeeld alleen al een handvol niet te onderscheppen subs met voldoende ICBMs om miljoenen slachtoffers te maken, operationeel te houden.
Ahum: Nucleaire dreiging Rusland

Nucleair is een verhaal apart. Huidige doctrine gaat ervan uit dat niemand eerst op de knop drukt en dat als de andere partij dat toch doet, je geloofwaardig in staat bent om te reageren met volledig vernietigend respons (second strike). Dat is de basis van Mutually Assured Destruction: zodra iemand op de knop drukt is het einde verhaal. Dus niemand drukt op de knop.

Twijfels zijn niet of RU nog functionerende kernwapens heeft: dat hebben ze zeker. Vraag is of met name de second strike capability nog geloofwaardig is. Maar goed, veiligste aanname is dat het dat wel is - want dan gaat nog steeds op dat niemand (ook de Russen niet!) op de knop gaan drukken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

sloth schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:14:
[...]

Omdat:

- Uitgaven van de gehele Russische krijgsmacht zijn een fractie van de uitgaven die de VS doet aan haar kernwapen arsenaal.
- Desondaks heeft Rusland meer kernwapens. Op papier.
- Kernwapens hebben een fractie van de levensduur van conventionele wapens. De duurste componenten moeten iedere ~10 jaar vervangen worden.

Reken maar uit :)

Of lees de inhoudelijke uiteenzetting hier: nst6ldr in "Nucleaire dreiging Rusland"

[ Voor 5% gewijzigd door nst6ldr op 03-01-2023 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 421923

er vliegt er in noord-nederland ook wel eens eentje rond, private owner :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Die heb ik gezien bij Technik Museum Sinsheim in Zuid-Duitsland Wikipedia: Technik-Museum Sinsheim ongelooflijk gaaf (en groot) museum met bijvoorbeeld oldtimers maar ook Concorde, Tupolev Tu 141, en zelfs een duikboot die je van binnen kunt bezichtigen.

Ah wacht duikboot staat bij Technik Museum Speyer, ligt zo'n 30 km ervandaan Wikipedia: Technikmuseum Speyer

[ Voor 13% gewijzigd door Jerie op 03-01-2023 19:45 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

BTU_Natas schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:38:
"Het boezemt wel angst in, en angst werkt ook."

Nope, boezemt geen angst in. Het tegendeel is zelfs waar, men gaat door hun gedeelde smart dichter naar elkaar toe groeien. Het bereikt precies het omgekeerde als angst het doel is/was.

Rutger Bregman legt dat heel leuk uit in "De meeste mensen deugen"

Als vergelding voor X is het wel effectief.
In deze context doet het zelfs meer: men dacht dat Rusland de op één na grootste militaire macht had, in minder dan 10 maanden zijn ze van dat beeld gereduceerd naar het niveau van Hamas. Dat geeft steun/houvast aan de Oekraïense krijgsmacht. Het werkt ook ondersteunend naar de bondgenoten die spullen sturen, het einde is nagenoeg al in zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 08:53
Rusland heeft ook een lijstje van de Oekraïense verliezen. Ze hebben zeker hun eigen verliezen erbij opgeteld, kan die generaal Konashenkov een wit voetje halen bij Putin ;). Ik zie hem bij meerdere briefings alles bij elkaar verzinnen dat elke aanval een succes is.
Russian army destroys 355 Ukrainian planes during military operation in Ukraine
Also destroyed 199 helicopters
MOSCOW, January 3. /TASS/. Since the beginning of the special military operation in Ukraine the Russian forces have destroyed 355 planes and 199 helicopters, Russian Defense Ministry spokesman Igor Konashenkov told a news briefing on Monday.

"Since the start of the special military operation a total of 355 planes, 199 helicopters, 2,794 unmanned aerial vehicles, 399 anti-aircraft missile systems, 7,366 tanks and other armored combat vehicles, 957 multiple launch rocket systems, 3,763 field artillery pieces and mortars, as well as 7,876 special military vehicles have been destroyed," Konashenkov said.
https://tass.com/defense/1558653

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 421923

nst6ldr schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:53:
[...]

In deze context doet het zelfs meer: men dacht dat Rusland de op één na grootste militaire macht had, in minder dan 10 maanden zijn ze van dat beeld gereduceerd naar het niveau van Hamas. Dat geeft steun/houvast aan de Oekraïense krijgsmacht. Het werkt ook ondersteunend naar de bondgenoten die spullen sturen, het einde is nagenoeg al in zicht.
ik durf ze wel iets meer credit te geven.
ik heb een stukje van een van de Su-34's die bij Borodianka is neergehaald. Was een Buryati.
Maar het concept betreft SEAD/DEAD training en practise en dat kunnen de Russen klaarblijkelijk niet.
Hebben een fractieq qua training/vlieguren vergeleken met NATO.
Technisch gezien kunnen we ze dus eigenlijk niet kwalijk nemen dat ze falen.
Ze hebben de training gewoonweg niet.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• wauskoek
Filmpje als een samenvatting over de dingen die ik hier lees in het forum. Geeft naar mijn idee een snelle beeld over het Russische leger.

[ Voor 3% gewijzigd door wauskoek op 03-01-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:53
wauskoek schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:29:
Filmpje als een samenvatting over de dingen die ik hier lees in het forum. Geeft naar mijn idee een snelle beeld over het Russische leger.

[YouTube: The True State of Russian Army]
Wow. Fascinerend gewoon.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Ingelogd schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:18:
[...]

Rusland heeft ook een lijstje van de Oekraïense verliezen. Ze hebben zeker hun eigen verliezen erbij opgeteld, kan die generaal Konashenkov een wit voetje halen bij Putin ;). Ik zie hem bij meerdere briefings alles bij elkaar verzinnen dat elke aanval een succes is.

[...]

https://tass.com/defense/1558653
Haha, nou, als dat waar is dan zijn de Oekraïners niet hele dappere vechters, maar de allerbeste verstoppers ter wereld. O.a. 8000 tanks en Oryx kan er maar een paar honderd vinden. Ze verstoppen zich ook in een ijshockey stadion (dat aan vier kanten dicht is) en nog tijdens het vuur weten ze dan te ontsnappen met 4 vampyrs en 2 himarssen.

Geniaal die Oekraïners. In of het een of het ander. Dat geven die Russen dus toe.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Ingelogd schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:18:
[...]

Rusland heeft ook een lijstje van de Oekraïense verliezen. Ze hebben zeker hun eigen verliezen erbij opgeteld
Nou ja Rusland sloopt zichzelf deels ook met kamikaze acties en dommigheid dus wat dat betreft klopt het :+

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
Een mooi artikel, achter paywall, op GvA over de invloed van smartphones op het slagveld.
https://m.gva.be/cnt/dmf20230103_96541062
Hoe kon de aanval in Makijivka gebeuren, vroegen ook de officiële Russische media zich af. De autoriteiten van de volksrepubliek Donetsk hadden het antwoord. “De aanval gebeurde nadat Russische militairen de operationele veiligheidsvoorschriften hadden geschonden door hun persoonlijke smartphone te gebruiken. Het stelde Oekraïne in staat om een precisieaanval uit te voeren.”
...
Toen Russische troepen bijna een jaar geleden te horen kregen dat ze toch niet op “oefening” waren aan de Oekraïense grens, maar dat ze wel degelijk moesten oprukken richting Kyiv, brak paniek uit. Ze wilden hun familie verwittigen.
Onttrokken aan de controle van hun oversten deden ze dat ook met hun persoonlijke smartphone. Het plotse telefoonverkeer in de bosrijke omgeving tussen Wit-Rusland en de hoofdstad ontging Kyiv niet. De dienst die in vredestijd criminelen afluistert, kreeg een nieuw takenpakket: uitvissen welke nummers van soldaten waren, de getalsterkte inschatten door af te luisteren en de locatie bepalen.
...
Zo hadden de beruchte brigades van de Tsjetsjeense leider Kadyrov de opdracht gekregen om van de luchthaven Hostomel de springplank naar Kyiv te maken. Ze stuurden vanuit hun positie een Tiktok-filmpje de wereld in. Veertig minuten later werden de raketten afgeschoten die de brigade uitschakelden.
...
Na enkele maanden liep het aantal gesprekken fors terug. Het leek alsof het Russische leger de militairen het zwijgen had opgelegd. Tot de afluisteraars een nieuw fenomeen ontdekten: Oekraïense gsm-nummers die te traceren waren naar bezette gebieden waarmee gesprekken in het Russisch naar Russische nummers werden gevoerd. Het waren smartphones van burgers die geroofd waren door Russische militairen.
...
Sinds 2019 besteedt het Amerikaanse leger veel aandacht aan de boodschap dat elke druk op een knop van een smartphone een signaal kan verspreiden dat de dood kan veroorzaken. Soldaten die net in dienst komen, krijgen doorgedreven training om opnieuw met smartphones te leren omgaan. “Ze denken niet na als ze op een knop duwen omdat ze dat al jaren en jaren automatisch doen. We moeten ze een routine in hun dagelijks leven afleren. Anders zullen ze gedood worden.”
...
Wie al maanden aan het front zit, kent de gevaren van een onschuldig berichtje naar huis. Het gevaar is opnieuw opgedoken, teruggekeerd met de nieuwe Russische mobilisatie.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:40

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Zoals men in de Tweede Wereldoorlog al ontdekte: loose lips sink ships... En blijkbaar is de neiging om te communiceren met familie en vrienden vrij groot, ook na uitleg (tenminste, ik zie zo een Russische commandant schreeuwen dat mobieltjes levensgevaarlijk zijn, en dat je ze nooit meer krijgt, en nog een slok wodka nemen). De heat map mag dan al even oud zijn (zie zijkant) maar ik neem rustig aan dat er een updated versie bij hun MinDef op tafel ligt. Ook de TikTok-filmpjes en Telegram-berichtjes die traceerbaar zijn zullen bijdragen aan uitgeschakelde Russen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
Nou, je kan als man niet eens maar naar je bank. Zodra je een schuld hebt krijg je meteen je summons : https://www.reddit.com/r/...from_271222_male_debtors/

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIIWDKUAYy26FWVyGjn1DE4ue30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZpErLpa89nLDX0NqFhd4Lhm.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Prachtig systeem, vooral in een land waar mensen vaak nog fysiek geld in een automaat bij de bank drukken om je energie rekening te betalen, omdat dat nog niet online kan of een stuk moeilijker is via een overschrijving (of omdat ze al hun geld cash thuis hebben omdat ze banken niet vertrouwen) :+

[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 04-01-2023 12:42 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:22:
[...]

Prachtig systeem, vooral in een land waar mensen vaak nog fysiek geld in een automaat bij de bank drukken om je energie rekening te betalen, omdat dat nog niet online kan of een stuk moeilijker is via een overschrijving (of omdat ze al hun geld cash thuis hebben omdat ze banken niet vertrouwen) :+
En/of rekening en je vrouw maar naar de bank laten gaan dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Jerie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:27:
[...]

Ik heb geen flauw idee hoe het zit met het man-vrouw rolmodel in Rusland.

Er komt een moment dat je in Rusland alleen nog vrouwen op straat zal zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:45
asing schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:06:
Nou, je kan als man niet eens maar naar je bank. Zodra je een schuld hebt krijg je meteen je summons : https://www.reddit.com/r/...from_271222_male_debtors/
Het is niet helemaal zeker of de vertaling helemaal juist is:

That's not what this says at all. I am reading Russian version that's missing section 2 and part of the section 3. But the rest is saying that individuals who sign military contracts or mobilized are temporarily suspended from making loan payments. At the same time, if you are late on your payments and not currently in the service , you could be arrested. Nabiulina has zero authority to mobilize someone. She can relay Putin's order to suspend payments for mobilized or instruct bank to file police reports if people refused to pay on loans

In mijn gebrekkige vertaling van het Engels:
De eerste regel: als je gemobiliseerd bent, hoef je je lening niet af te betalen
De tweede: als je je rekening niet kunt betalen, kun je gearresteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
nst6ldr schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:53:
[...]

Ik ben door deze oorlog kritischer gaan kijken naar vergelijkbare assessments zoals die van de Chinese troepenmacht (en China's militaire potentie in het algemeen). Als "de experts" er zo goed als allemaal zo erg naast zaten in het geval van RU, wat weten we dan echt van andere landen?

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jerie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:27:
[...]
Velen hebben daar nog al hun geld cash thuis liggen in dollars, dus om een 60 roebel stroomrekening betalen moeten ze bijvoorbeeld:
10 dollar pakken,
daarmee naar een wisselkantoortje,
omwisselen,
dan fysiek naar de bank lopen op op zo'n betaalautomaat hun persoonlijke stroomfactuur op te zoeken,
daar onder staat je factuur die je moet betalen,
dan kun je je briefjes in die automaat duwen om die factuur te betalen.

Zo werkt het soms in Oekraine ook nog steeds, al komen er de laatste 2 jaar eindelijk vaker overschrijf of online betaal opties bij :P
Maar ik denk dat als mensen een optie hebben, ze idd hun vrouw/vriendin sturen voor het fysiek betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 04-01-2023 09:52 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:23
Jedi_Pimp schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:43:
Ik ben door deze oorlog kritischer gaan kijken naar vergelijkbare assessments zoals die van de Chinese troepenmacht (en China's militaire potentie in het algemeen). Als "de experts" er zo goed als allemaal zo erg naast zaten in het geval van RU, wat weten we dan echt van andere landen?
Ik denk dat onderschatting van Oekraïne, na het debacle in Afghanistan in 2020 en de Krim in 2014, een grotere rol speelde dan overschatting van de Russen. Bovendien komen een groot deel van de Russische problemen door slecht hoger management, dat is ook vooraf moeilijk in te schatten maar ik denk dat iedereen ziet dat China veel stabieler en bedachtzamer is dan Rusland.

Als we vooraf hadden geweten dat Oekraine een sterke leider had waar het land zich aan op kon trekken, betrekkelijk weinig overlopers zou hebben en snel moderne Westerse wapens zou krijgen en toepassen, dan hadden we ook geweten dat Rusland grote problemen zouden krijgen

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:56

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Zeer terechte vraag, Rusland is gigantisch door de mand gevallen, maar we hebben geen garantie dat dat bij andere landen ook zo zal gaan.

Let wel, er zijn natuurlijk "experts" en "experts". Je hebt figuren als Rob de Wijk, maar er zitten bij de diverse defensie apparaten denk ik ook genoeg echte experts die wel capabel zijn, maar die zullen hun assessments niet bij Op1 of RTL Boulevard gaan toelichten.

Ik denk dat er op zich wel een redelijk beeld is van welk materieel de diverse landen hebben, maar een accuraat beeld van combat effectiveness, geen idee, dat laat zich denk ik heel moeilijk inschatten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Ik denk historie (koude oorlog) en vertrouwen op hun beweringen over eigen wapensystemen. Zelf heb ik (pre-oorlog) eens Steregushchy (een korvet) van dichtbij mogen zien, de staat daarvan heb ik aan me voorbij laten gaan omdat N=1. Neemt niet weg dat ik schepen om minder in brand heb zien gaan :')

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Arator schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 05:00:
Een mooi artikel, achter paywall, op GvA over de invloed van smartphones op het slagveld.
https://m.gva.be/cnt/dmf20230103_96541062

[...]
Zo leg je de schuld bij de slachtoffers in plaats van de commandant die het een goed idee vond zoveel troepen bij elkaar te zetten op 10 kilometer van het front. En zo is het ook niet het veel waarschijnlijkere bericht van iemand uit de buurt aan Oekraine dat midden in de stad er een bataljon in een gebouw zat. Want niemand in Donetsk zou ooit dat doen, die zijn allemaal 100% pro-Rusland.

Wat ook wel opvallend is dat de soldatenmoeders nu het over Order 227 van Stalin hebben, 'no step back'. Wat vaak niet gemeld wordt is dat deze order op officieren was gericht, niet op de soldaten. Commandanten op alle niveaus die niet goed functioneerden werden naar strafbataljons gestuurd die dan met een NKVD eenheid achter ze de strijd in werden gestuurd. Konden ze daar nog iets doen, al is het maar Duitse munitie opmaken. Het ligt misschien iets anders dan alleen maar een roep om harder optreden, het is ook een aanval op het leiderschap.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
ph4ge schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:57:
[...]

Ik denk dat onderschatting van Oekraïne, na het debacle in Afghanistan in 2020 en de Krim in 2014, een grotere rol speelde dan overschatting van de Russen. Bovendien komen een groot deel van de Russische problemen door slecht hoger management, dat is ook vooraf moeilijk in te schatten maar ik denk dat iedereen ziet dat China veel stabieler en bedachtzamer is dan Rusland.

Als we vooraf hadden geweten dat Oekraine een sterke leider had waar het land zich aan op kon trekken, betrekkelijk weinig overlopers zou hebben en snel moderne Westerse wapens zou krijgen en toepassen, dan hadden we ook geweten dat Rusland grote problemen zouden krijgen
Dat speelt zeker een grote rol, echter dacht men toch ook dat mondiaal gezien het Russische leger #2 (of 3) was los van enige Oekraiense kwesties?
dr.lowtune schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:07:

Let wel, er zijn natuurlijk "experts" en "experts". Je hebt figuren als Rob de Wijk, maar er zitten bij de diverse defensie apparaten denk ik ook genoeg echte experts die wel capabel zijn, maar die zullen hun assessments niet bij Op1 of RTL Boulevard gaan toelichten.
Yep, al vraag ik me af of het Pentagon zich niet achter de oren heeft gekrabt eerder dit jaar na het aanschouwen van de Russische prestaties op het slagveld.

[ Voor 23% gewijzigd door Jedi_Pimp op 04-01-2023 10:35 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-06 21:25
Ik volg de oorlog via dit forum en YouTube.
Zie oa deze link YouTube: Special unit breaks into Russian-defended village | Military Mind | ...

Special unit Kraken heeft Novoselinkske bevrijd. Al wel een paar dagen geleden.

Geen ondertiteling overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:47

Tens

let me drink about it

[...]

Aantallen zullen vrij goed in te schatten zijn, inzetbaarheid, getraindheid, effectiviteit van de wapens, de mate van corruptie, en het IQ van de leiding zijn geen zekerheden.
Zonder de gemaakte blunders in voorbereiding en de actie zelf zou Oekraïne nu gewoon bezet zijn door Rusland, of 'zelfstandig' met een Pro-russische regering. En dachten we nog steeds dat Rusland qua leger een grootmacht is.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Jedi_Pimp schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:34:
[...]
Dat speelt zeker een grote rol, echter dacht men toch ook dat mondiaal gezien het Russische leger #2 (of 3) was los van enige Oekraiense kwesties?
Men kijkt naar alle informatie die beschikbaar is. Budgetten, aantallen, contracten, satellietbeelden etc etc etc. Dat geeft een zeker beeld van de kracht van een leger en met dat gegeven stonden ze op #2.

Dan komt de proof of the pudding. Iedereen kan zien hoe het nu echt gesteld is met het Russische leger en het is bar slecht.

Wat China betreft, hun laatste "shot in anger" was ergens in 1984 (Wikipedia: Battle of Laoshan). Dus hoe goed ze zijn....?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
mrVroom schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:50:
Ik volg de oorlog via dit forum en YouTube.
Zie oa deze link YouTube: Special unit breaks into Russian-defended village | Military Mind | ...

Special unit Kraken heeft Novoselinkske bevrijd. Al wel een paar dagen geleden.

Geen ondertiteling overigens.
Novoselivske in Luhansk, ligt bij Svatove

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/12/30/7383081/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Zo houd je de mensen die het goed hebben, en nu bang zijn voor mobilisatie, tevreden. Niet zij, maar de arme sloebers worden gemobiliseerd. Iedereen met middelen weer gerust.

een treffende spreuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:16

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

Wie zegt dat de experts het echt allemaal niet wisten? Misschien was in pentagon kringen dit allemaal wel bekend, maar gebruikte men de ogenschijnlijke militaire macht van Rusland om geen concessies in het eigen budget te hoeven doen? Jaa! Kijk eens naar de Russen! Wij hebben die 750 miljard echt nodig hoor!

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:42
[...]

Ik denk dat de beoordeling helemaal niet zo slecht was. Maar de invasie was gedoemd te falen door de slechte voorbereiding; het had heel anders kunnen aflopen als ze voldoende mankracht en materieel hadden gebruikt in de opening, en air superiority hadden afgedwongen.

Dat hadden ze best kunnen doen, lijkt het, maar dan hadden ze wel 'all-in' moeten gaan en gedegen voorbereiding / opbouw moeten hebben. Met 300k troepen en grootschalige inzet van de luchtmacht was Oekraïne totaal overrompeld geweest.

Wat dat betreft was de invasiemacht van Rusland ook echt absurd kleinschalig; 150k is peanuts voor dit soort oorlog, en ze hebben nauwelijks vliegtuigen in kunnen zetten ivm gebrekkige voorbereiding.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

link0007 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:37:
[...]

Dat hadden ze best kunnen doen, lijkt het, maar dan hadden ze wel 'all-in' moeten gaan en gedegen voorbereiding / opbouw moeten hebben. Met 300k troepen en grootschalige inzet van de luchtmacht was Oekraïne totaal overrompeld geweest.

Wat dat betreft was de invasiemacht van Rusland ook echt absurd kleinschalig; 150k is peanuts voor dit soort oorlog, en ze hebben nauwelijks vliegtuigen in kunnen zetten ivm gebrekkige voorbereiding.
De paradox is denk ik dat een Rusland dat wel deze invasie competent had kunnen uitvoeren die niet had gedaan. Want dan waren er geen corrupte graaiers aan de macht die een cultuur van stelen en liegen door de hele samenleving en strijdkrachten hadden verspreid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:05
@link0007 dacht je dit voor 24 februari 2022 ook al?

Tis nu makkelijk oordelen, in die fase zei iedereen ‘2-3 dagen en dan is UA gevallen’. En er was dan ook een enorme bak mazzel aan de zijde van Ukraine wat de invasie maar half liet slagen - want helemaal mislukt was ie ook niet.

Ben het niet per de oneens met je analyse, tis alleen wel beetje koe in de kont kijken zoals dat dan heet. Er waren niet meer troepen nodig want iedereen was al overtuigd van de volledige winst van Rusland. De VS en de NAVO wilden zelfs niet helpen in beginsel ivm risico op overname van middelen door Rusland.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ondertussen is de reddit post verwijderd wegens fake

Bla bla bla...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

link0007 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:37:
[...]
Uiteindelijk lijkt dat qua vliegtuigen/helicopters voor de eerste week niet helemaal waar.

In de eerste week hebben de RU vliegtuigen aardig veel sorties uitgevoerd ook boven UA, alleen door de mislukte raketten op dag 1 die niet genoeg luchtafweer raakten, is die na een paar dagen weer actief geworden en is na week1 de inbreng van de luchtmacht gerust teleurstellend te noemen.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:16

Snow_King

Konijn is stoer!

Weinig actie, maar wel een goede reportage over sabotage en partizanen in Rusland:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

wauskoek schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:29:

[YouTube: The True State of Russian Army]
Niet gek dat het lijkt op wat hier op het forum besproken wordt, aangezien Not What You Think gewoon een tweetal amateurs als wij zijn, die best behoorlijk research doen voor hun filmpjes maar nul specifieke (voor)kennis hebben over het onderwerp. Eentje is een IT'er, de andere een psycholoog.

Voor diepere analyse over staat van het RU leger kun je beter kijken naar iemand als Perun. Hij is (waarschijnlijk als contractor) betrokken bij de AU strijdkrachten met expertise in logistiek & procurement. Iets meer powerpoint-presentatie, maar veel meer diepgang. Dan nog zijn de conclusies erg vergelijkbaar. Ik denk stiekem dat Tuxton en Rodney een paar films als deze gekeken hebben voordat ze hun video maakten O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
dion_b schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:54:
[...]

Niet gek dat het lijkt op wat hier op het forum besproken wordt, aangezien Not What You Think gewoon een tweetal amateurs als wij zijn, die best behoorlijk research doen voor hun filmpjes maar nul specifieke (voor)kennis hebben over het onderwerp. Eentje is een IT'er, de andere een psycholoog.

Voor diepere analyse over staat van het RU leger kun je beter kijken naar iemand als Perun. Hij is (waarschijnlijk als contractor) betrokken bij de AU strijdkrachten met expertise in logistiek & procurement. Iets meer powerpoint-presentatie, maar veel meer diepgang. Dan nog zijn de conclusies erg vergelijkbaar. Ik denk stiekem dat Tuxton en Rodney een paar films als deze gekeken hebben voordat ze hun video maakten O-)
Wat ik vooral fijn vind aan het filmpje dat het makkelijk te verteren is. Vaak verzuip je in de informatie van verschillende kanten en dit is recht toe recht aan makkelijk weg te kijken samenvatting.

Soort Russian Army for dummies :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
FunkyTrip schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:36:
[...]

Wie zegt dat de experts het echt allemaal niet wisten? Misschien was in pentagon kringen dit allemaal wel bekend, maar gebruikte men de ogenschijnlijke militaire macht van Rusland om geen concessies in het eigen budget te hoeven doen? Jaa! Kijk eens naar de Russen! Wij hebben die 750 miljard echt nodig hoor!
Goed punt :)

Dat zou dan echter wel weer impliceren dat er een behoorlijke discrepantie tussen de overheidsstrategen (Pentagon) en de millitair- en/of geopolitieke commentatoren bestond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

wian schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:08:
[...]

Ik heb geen hoge verwachtingen van onze eigen krijgsmacht. Wat kun je verwachten van een defensie waarop tientallen jaren structureel bezuinigd is? Nederland heeft pas afgelopen jaar (voor het eerst!) de NAVO norm gehaald die stelt dat je minimaal 2% van het BNP uitgeeft aan je eigen defensie.
Wij hebben een defensie, die samen met NAVO, er is voor de verdediging van Nederland. Een invasie zelf doen is de missie van defensie (zit in de naam) niet.

We hebben F16's, F35's, een aantal Leopard2, Patriots, etc. Dat is prima om Rusland of China buiten de deur te houden.

China en Rusland hebben beide de capaciteit niet om een front zo ver van huis te ondersteunen.

Om het on-topic te houden: Rusland komt er in UA achter hoe verdomde lastig het is om een invasie te beginnen, te winnen en daarna te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
Snow_King schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:54:
Weinig actie, maar wel een goede reportage over sabotage en partizanen in Rusland:

[YouTube: Russia's Anti-Putin Underground]
Ik zat gisteren toevallig naar de trailer te kijken toen de volledige versie er nog niet op stond. Bedankt voor de tip! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

nst6ldr schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:32:
[...]

Over Rob de Wijk gesproken, een van de vakbonden heeft recent nog over zogenoemde "Lada analisten" geschreven: VBM, op pagina 11.
Oef, daar komt een hoop opgehoopt zuur even naar boven. Deze Flip Lodesteyn had overigens ook niet echt de zaken goed in het vizier in Maart:
Met zulke vrienden heb je geen vijand meer nodig, zal de Oekraïense president Volodimir Zelenski hebben gedacht toen hij Rutte en minister van Buitenlandse Zaken
Wopke Hoekstra na aankomst nog een dagje liet wachten op een ontvangst. Hij sprak liever met bezoekers als Boris Johnson, die wel wat te bieden had. Over de appreciatie van het Nederlandse cyberaanbod hield Kiev zich wekenlang stil.
Iets met een gegeven paard niet in de bek kijken. Maar het is om je als Nederland kapot voor te schamen. Los van de vraag of Europa zich überhaupt kan verweren tegen welke Russische annexatie of gas-pesterij dan ook, kan deze Oekraïne-crisis de geschiedenisboeken in als het ultieme demasqué van het Nederlandse defensiebeleid. Denk even aan Poetins lachsalvo toen hij Ruttes opgeheven vingertje zag.
Intussen hoor ik Froger zingen: “Jij met je grote mond, je zwaaide altijd met je vinger rond. Daar sta je dan, maar nu lig jij al maanden in de goot.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
UA heeft een Russisch militair commando centrum in Vasylivka (regio Zaporizhzhia) beschoten met slachtoffers als gevolg.
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-06 22:11
[...]

Achteraf kan iedereen de expert uithangen. Als ik kijk naar de meningen en info voorafgaand aan de inval lijken alleen de Amerikanen de juiste Intel en interpretaties te hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:53:
UA heeft een Russisch militair commando centrum in Vasylivka (regio Zaporizhzhia) beschoten met slachtoffers als gevolg.
Het wegwerken van russisch personeel van ukraineese bodem gaat zo wel vlot.
De 120000 is een kwestie van dagen lijkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Yaksa schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:53:
Is er bij Cherson ook niet recentelijk (afgelopen 2 dagen?) ook niet nog een flinke aanval geweest op de Russen net aan de andere kant van de Dnipro.

Ik kan het alleen niet meer vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:57:
[...]

Is er bij Cherson ook niet recentelijk (afgelopen 2 dagen?) ook niet nog een flinke aanval geweest op de Russen net aan de andere kant van de Dnipro.

Ik kan het alleen niet meer vinden.
[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1610200971186954242]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

IJzerlijm schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:51:
[...]

Oef, daar komt een hoop opgehoopt zuur even naar boven. Deze Flip Lodesteyn had overigens ook niet echt de zaken goed in het vizier in Maart:

[...]
Gezien de omstandigheden toen was dat niet heel gek toch? Nederland bood 1 FTE aan cybercapaciteit aan destijds, ik denk dat iedereen in Zelensky's schoenen zo de prioriteiten zo gesteld zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

nst6ldr schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:11:
[...]

Gezien de omstandigheden toen was dat niet heel gek toch? Nederland bood 1 FTE aan cybercapaciteit aan destijds, ik denk dat iedereen in Zelensky's schoenen zo de prioriteiten zo gesteld zou hebben.
Misschien werd er toen al wel overlegd over de PzH 2000's, ook waren er al aardig wat artillerieradars, Stingers en Panzerfausts die kant op gegaan. Niet alles wordt meteen aan Flip verteld, dat zou hij als militair moeten weten.

Zeiken op de politiek is vaak terecht maar als ze die ene keer eens wat goed doen moet je dat ook erkennen in plaats van weer door te gaan met dat zeiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
IJzerlijm schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:25:
[...]
Zo leg je de schuld bij de slachtoffers in plaats van de commandant die het een goed idee vond zoveel troepen bij elkaar te zetten op 10 kilometer van het front. En zo is het ook niet het veel waarschijnlijkere bericht van iemand uit de buurt aan Oekraine dat midden in de stad er een bataljon in een gebouw zat. Want niemand in Donetsk zou ooit dat doen, die zijn allemaal 100% pro-Rusland.
Volgens een oud-kolonel van het Belgisch leger zou het niet abnormaal zijn dat er een dergelijke verzameling van mensen en materieel vlak bij het front zou zijn. Ik kan niet inschatten of deze man met enige kennis spreekt, maar waarschijnlijk toch meer kennis dan ik heb op dat punt.
https://www.vrt.be/vrtnws...-oorzaak-aanval-makiivka/
De tijdelijke Russische legerbasis bevond zich in een zogenoemde "afwachtingszone", legt defensiespecialist en oud-kolonel Roger Housen uit, een zone achter de frontlijn waar eenheden zich voorbereiden op de strijd. "In dat geval is de aanwezigheid van munitie in de nabijheid van dat voormalige schoolgebouw niet ongebruikelijk en zelfs normaal."
In het artikel werd ook ingegaan op de problemen die de Amerikanen, en niet alleen zij, hebben gehad met alle smart-apparaten, bijvoorbeeld de lay-out van legerbasissen die te herleiden waren aan de hand van strava-loopjes die werden gedeeld. Dus wordt elke soldaat in het leger van de US duidelijk gemaakt van het gevaar van smartphones, fitnesstrackers etc. Leg dergelijke verantwoordelijkheid niet alleen bij de leiding, maar ook bij de gebruiker. Laat die beseffen waarom een dergelijk gebruik gevaarlijk is
.
Ik zag pas nog ergens een artikel, kan het natuurlijk nu niet meer terugvinden, dat Rusland een dergelijk gevaar al vroeger zag. En men ging dus veilige telefoons verdelen over de legerleiding en ministers. Wat gebeurde er? Ze gebruikten de 2 telefoons. Veiligheidsdiensten hebben het toen gewoon opgegeven om de militairen van hoog tot laag te doordringen van het gevaar van smartphonegebruik. Leg ik de schuld bij die mobiks? Die weten gewoon niet beter, het probleem zit gewoon veel hoger. Herinner het beeld van Lavrov en zijn Iphone.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

IJzerlijm schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:22:
[...]

Misschien werd er toen al wel overlegd over de PzH 2000's, ook waren er al aardig wat artillerieradars, Stingers en Panzerfausts die kant op gegaan. Niet alles wordt meteen aan Flip verteld, dat zou hij als militair moeten weten.

Zeiken op de politiek is vaak terecht maar als ze die ene keer eens wat goed doen moet je dat ook erkennen in plaats van weer door te gaan met dat zeiken.
Volgens mij klopt die volgorde niet helemaal - de cyber consultant was een eerste aanbod en de eerste materiële leveringen daarna waren spullen die bij een andere krijgsmacht werden ingekocht. De spullen die je noemt zijn later gekomen (heb ik nog ingepakt zien worden). Die hele consultant wordt helemaal niet meer genoemd trouwens, dus ik denk dat men dat hoofdstuk weer wil vergeten.

Deze columnist krijgt overigens wel vaker feedback hoor, dat wordt dan transparant (op pagina 1) behandeld. Die enkele keer dat ik het lees heb ik hem de plank niet zien misslaan, de brieven die volgen zijn veelal onterecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

nst6ldr schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:11:
[...]
Ach ja, het hoort bij het spel.

Als NL alles aan de grote trom hing wat gestuurd werd, werd geschreeuwd dat ze meer aan opsec moesten doen en niet zo opscheppen over wat gestuurd werd.
Als NL niet aan de grote trom hing wat gestuurd werd, werden ze publiekelijk afgebrand dat ze zo weinig hun best deden.
:+

Maar voor de cybersupport hebben ze nog het meeste gehad aan de directe steun vanuit Microsoft, mogelijk heeft NL daar geen rol van betekenis in gespeeld uiteindelijk. (voor zover publiekelijk bekend)

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 04-01-2023 18:02 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
olafmol schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:14:
[...]

Achteraf kan iedereen de expert uithangen. Als ik kijk naar de meningen en info voorafgaand aan de inval lijken alleen de Amerikanen de juiste Intel en interpretaties te hebben gedaan.
Nou er waren diverse burgers en leger in UA die het ook aan zagen komen.
Moderatie comment: Het bovenstaande is makkelijk uitgesproken. Broninformatie voegt daarom in dit geval wel wat toe.

Zelenskii specifiek, die zag het aankomen maar wilde geen chaos veroorzaken. Daardoor hebben de Russen in het begin progressie kunnen maken, maar ook overshoot. En het vliegveld bij Kyiv was even in Russische handen. Uiteindelijk heeft UA moedwillig de landingsbaan moeten aanvallen om zo de luchtbrig te voorkomen. Daarnaast was er de eerste dagen een internet aanval gaande op UA. Ik denk dat Zelenskii (een intelligent man) het slim heeft aangepakt maar het is best spannend geweest, en er is door zijn aanpak ook collateral damage. Toch is hij niet degene geweest die is begonnen. En ook niet degene die is gevlucht. Had hij dat wel gedaan was e.e.a. anders gelopen.

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 05-01-2023 11:07 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Baserk
Macron heeft de levering van (105mm) 'AMX-10 RC armoured combat vehicles' aan Zelensky bevestigd.
Wikipedia weet: link
"RC" stands for "Roues-Canon" (meaning "Wheeled gun")
[...]
The AMX-10RC is usually used for reconnaissance missions in dangerous environments or for fire support.
Afbeeldingslocatie: https://www.military-today.com/artillery/amx_10rcr.jpg

Helaas geen info over het aantal en of het dus substantieel is.
Speaking to reporters, the official did not give any details about the volume or timing of the planned shipments.
https://www.theguardian.c...-of-new-russian-offensive

Tientallen moet makkelijk kunnen.
Wikipedia;
Equipping French cavalry units since 1981, over 240 are still in service with the French Army as of 2021
De Oekraïners zullen onderhand wel getraind zijn.
Benieuwd naar de eerste beelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 11-06 10:02
Baserk schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:02:
Macron heeft de levering van (105mm) 'AMX-10 RC armoured combat vehicles' aan Zelensky bevestigd.
Wikipedia weet: link

[...]

[Afbeelding]

Helaas geen info over het aantal en of het dus substantieel is.

[...]

https://www.theguardian.c...-of-new-russian-offensive

Tientallen moet makkelijk kunnen.
Wikipedia;

[...]

De Oekraïners zullen onderhand wel getraind zijn.
Benieuwd naar de eerste beelden.
Hulde de eerst “light tank” 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Jerie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:30:
[...]

Nou er waren diverse burgers en leger in UA die het ook aan zagen komen. Zelenskii specifiek, die zag het aankomen maar wilde geen chaos veroorzaken. Daardoor hebben de Russen in het begin progressie kunnen maken, maar ook overshoot. En het vliegveld bij Kyiv was even in Russische handen. Uiteindelijk heeft UA moedwillig de landingsbaan moeten aanvallen om zo de luchtbrig te voorkomen. Daarnaast was er de eerste dagen een internet aanval gaande op UA. Ik denk dat Zelenskii (een intelligent man) het slim heeft aangepakt maar het is best spannend geweest, en er is door zijn aanpak ook collateral damage. Toch is hij niet degene geweest die is begonnen. En ook niet degene die is gevlucht. Had hij dat wel gedaan was e.e.a. anders gelopen.
Ik denk dat er daar ook wel een stukje revisionisme in zit. Kherson had zeker niet hoeven vallen en bv die landingsbaan had je dan kunnen verwoesten met cluster munitie oid. Last minute natuurlijk. Of alle spoorbruggen in de richting van waaruit de Russen binnenvielen voorzien van springlading en bij de inval de lucht in blazen.

Op het allerlaatst was het wel duidelijk, maar tot kort daarvoor denk ik dat niemand het echt zeker wist. Het is ook zo idioot. Putin en zijn boevenbende hadden al enorme inkomsten.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
pro_6or schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:24:
[...]

Ik denk dat er daar ook wel een stukje revisionisme in zit. Kherson had zeker niet hoeven vallen en bv die landingsbaan had je dan kunnen verwoesten met cluster munitie oid. Last minute natuurlijk. Of alle spoorbruggen in de richting van waaruit de Russen binnenvielen voorzien van springlading en bij de inval de lucht in blazen.

Op het allerlaatst was het wel duidelijk, maar tot kort daarvoor denk ik dat niemand het echt zeker wist. Het is ook zo idioot. Putin en zijn boevenbende hadden al enorme inkomsten.
Kherson is weggeven door een collaborateur. Valt weinig tegen te beginnen. Behalve dus dat de massa's Russischgezinden uitbleven, en deze collaborateur een uitzondering betreft. Wat betreft de spoorwegen eens, dat is slechte voorbereiding. Maar ergens is het ook wishful thinking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Jerie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:29:
[...]

Kherson is weggeven door een collaborateur. Valt weinig tegen te beginnen. Behalve dus dat de massa's Russischgezinden uitbleven, en deze collaborateur een uitzondering betreft. Wat betreft de spoorwegen eens, dat is slechte voorbereiding. Maar ergens is het ook wishful thinking.
We hadden allemaal gehoopt dat oorlog iets van het verleden was, door onze ENORME economische interdependentie, zeker ook Oekraïne zal gehoopt hebben op vrede. Ondanks dat ze eigenlijk al 8 jaar oorlog hadden.

Dat was een van de weinige dingen waar ik nog wel vertrouwen in had voor een beter leven voor velen. We zijn economisch zo van elkaar afhankelijk dat oorlog iedereen enorm veel meer kwaad doet dan het ooit op kan leveren voor een evt. winnaar.

Putin gokte op een 3 daagde zegetocht.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:05

bloody

0.000 KB!!

Prima nieuws, hopelijk komen die Bradleys met de Package die binnen nu en enkele dagen aangekondigd gaat worden :)

Het Reuters verhaal zit in de tweet.

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Baserk
Bijzondere inkijk in flink artikel in The New Yorker.
Interviews en frontverslag over langere tijd, 'embedded' bij/met een eenheid van het 'International Legion' en het gezichtspunt en motivatie van de leden, uit de VS, Nieuw Zeeland, Duitsland, Canada et cetera.
Ingezet van Sumy boven Kyiv tot nu Donbas.
De verslaggever gaat mee naar het front, vnl interviews/verslag met 2 Amerikanen.

Trapped in the Trenches in Ukraine
“I gotta get that drone,” Herring said. If he could pinpoint the location of the tank, Rambo could transmit its coördinates to the 72nd Brigade, which could neutralize it with artillery.
It was pitch-black in the cellar. Even when three of us sat with our knees drawn up, the fourth person could fit only by standing next to the ladder. In the claustrophobic space, I could feel Herring debating what to do. He was lighting a cigarette when a loud whooshing noise, like a cascade of water, roared toward us. “Down!” Herring barked, though there was nowhere farther down to go. I bowed my head and pressed my palms into the dirt floor, which quaked as three successive impacts left a ringing in my ears.
“Fucking dildos,” Herring said.
https://www.newyorker.com...n-the-trenches-in-ukraine

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:54

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Vanavond was Hubert Smeets in Nieuwsuur (NPO2 21:30 uur) met een mooie analyse van de oudejaarstoespraak van Poetin.

Deze is belangrijk omdat ze laat zien hoe Rusland zijn bakens verzet. Hubert erbij voor de duiding. Hubert Smeets is Rusland deskundige en werkt voor het NRC.

Als toegift in dezelfde Nieuwsuur uitzending een item over de ontmaskering van Russische sleeper spionnen (woonden er al tien jaar) door de Zweedse overheid.

Link naar het Nieuwsuur programma online:
https://nos.nl/nieuwsuur/...itting-spionage-in-zweden

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:05
Mektheb schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:24:
[...]

Hulde de eerst “light tank” 😎
Vast ook gezien dat Macron zich in meer bochten wringt dan een boa constrictor om de term 'tank' te vermijden?

Maargoed, dagscore is top - de wheeled 'light tank' van Frankrijk, tezamen met gepantserd transport, mogelijk Bradley's en ik zag vanuit Roemenie een hele lading Turkse gepantserde transport voertuigen richting UA gaan.

Bradleys heb ik eerder bestudeerd en zijn in alle opzichten een mogelijke gamechanger voor volgende opmarsen: VS heeft er veel, ze zijn beproefd, effectief en doordat er al zoveel mee gevochten is is er veel kennis over onderhoud etc. Niet te vergeten dat het kanon en de optics een enorm fijne combi zijn. Ik maakte de wensdenk vergelijking met het effect van de BTR-4E al - maar dan in grotere volumes.
Firing specialized tungsten armor-piercing ammunition, a Bradley can use the big chain gun dispatch T-72 tanks.
Uit een interessant Forbes artikel over de mogelijke inzet.

Een Bradley kan zover ik kan achterhalen zonder problemen een T-72 vernietigen met z'n 25mm kanon en anders zijn ze in de VS-config uitgerust met TOW of andere AT oplossingen die de klus klaren. Het pantser is dan wel niet bedoeld om tegen tanks te vechten maar de BTR-vergelijking gaat ook echt om snelheid en mobiliteit.

Enfin, ben benieuwd - ook hierop moet getraind worden en ook dit is maar 1 van de vele wapensystemen die het slagveld kent. Het is nog steeds geen M1 of Leopard, maar ik denk dat als ze er voldoende van deze krijgen dat dit niet zoveel uit hoeft te maken.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:54:

[YouTube: Russia's Anti-Putin Underground]
Zouden ze een hond hebben, die ze uitlaten tijdens recon? O-) dit is bloedje link, zo'n interview. De vorm van het gezicht is ook met balaclava te zien, merken op de tassen. Kleur kleding wel slim gekozen. Vorm hand is op einde ook te zien (want het was belangrijk de journalist te respecteren. Ik gok zo dat ze op het darknet zitten, hopelijk doen genoeg Russen dat. Dat ze beweren geen CIA asset te zijn is ergens geestig (of naïef): ze weten waarschijnlijk niet eens wie de geweldige informatie levert. En Wikimapia noemen, hopelijk bezoeken ze die niet via clearnet. Ik maak me zorgen om deze twee. Hopelijk is de tegenpartij niet goed in OSINT want deze twee hebben ook nog een informatiepositie. Maar misschien wilden ze taunten en hebben ze juist zand gestrooid met dit filmpje. Hoe dan ook kwamen ze zuiver en integer over, al ben ik vanuit anarchisten iets meer respect gewend richting de vrouw. Dus ja, dit is wel bewijs dat er een (klein) partizanennetwerk bestaat. Als het groeit, nemen ook de risico's toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Jerie schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 01:52:
[...]

Zouden ze een hond hebben, die ze uitlaten tijdens recon? O-) dit is bloedje link, zo'n interview. De vorm van het gezicht is ook met balaclava te zien, merken op de tassen. Kleur kleding wel slim gekozen. Vorm hand is op einde ook te zien (want het was belangrijk de journalist te respecteren. Ik gok zo dat ze op het darknet zitten, hopelijk doen genoeg Russen dat. Dat ze beweren geen CIA asset te zijn is ergens geestig (of naïef): ze weten waarschijnlijk niet eens wie de geweldige informatie levert. En Wikimapia noemen, hopelijk bezoeken ze die niet via clearnet. Ik maak me zorgen om deze twee. Hopelijk is de tegenpartij niet goed in OSINT want deze twee hebben ook nog een informatiepositie. Maar misschien wilden ze taunten en hebben ze juist zand gestrooid met dit filmpje. Hoe dan ook kwamen ze zuiver en integer over, al ben ik vanuit anarchisten iets meer respect gewend richting de vrouw. Dus ja, dit is wel bewijs dat er een (klein) partizanennetwerk bestaat. Als het groeit, nemen ook de risico's toe.
Ik vond het interview ook al heel gevaarlijk. Ik hoop dat dit niet negatief uitpakt voor ze.

Overigens hebben 'ze' wel succes gehad:

Pagina: 1 ... 3 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid