Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 34 Laatste
Acties:
  • 504.573 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:48
IJzerlijm schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:05:
Het verdrijven/vermoorden van iedereen die niet pro-Russisch is leidt meestal tot het ontstaan van een pro-Russische meerderheid in een gebied. Daar dan legitimiteit uit claimen is die misdaden belonen.
Dat is bij de Dayton akkoorden in 1995 ook gebeurd, Srebrenica is toch echt onderdeel van Republica Serbska geworden.

Tenzij één van de partijen verpletterd verslagen wordt komt het vrijwel altijd op een onbevredigend pijnlijk compromis uit.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:35
Sissors schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Gezien ik dat nooit gesteld hebt, hoef ik ook geen onderzoeken daarvoor te vinden. Maar omdat ik deze toch al had liggen: https://www.washingtonpos...-contested-donbas-region/

Maar voor de duidelijkheid dus: Ik heb nooit gesteld dat het over heel (Oost) Oekraine ging, alleen over gebieden. Ik heb nooit gesteld dat ze bij Rusland wilde horen, enkel dat ze pro Russisch waren (net zoals de pro-westerse Oekraïners niet bij Duitsland willen horen). En ik heb nooit gesteld dat het een meerderheid was, enkel een significante groep.
*knip*
*knip* Hoe goed bedoeld ook, geen moderatie discussie in dit topic
Als terzijde/tip: bronnen helpen niet alleen bij verifieerbaarheid, maar geven ook context. "Er zijn regio's waar mensen pro-Russisch zijn" kan heel veel kanten op. Ik las het als "Er zijn regio's waar de meeste mensen liever bij Rusland willen horen" en weerlegde dat.
Wanneer je bedoelt (Zoals het Washington Post artikel suggereert) dat een significant deel van de bevolking in de Donbass voor dit conflict cultureel en economisch meer op Moskou dan op West-Europa gericht was: Dat ben ik direct met je eens, ik geloof ook niet dat daar heel veel discussie over bestaat.
Daar de eerste invulling een berucht instrument van desinformatie is, happen mensen in dit topic snel en hard (Zo heb ik iig langzaam geleerd), maar ik geloof niet dat de tweede invulling nou echt een probleem zou zijn hier, dus is het handig om bij discussies die raken aan desinformatie onderwerpen zoveel mogelijk te verduidelijken wat je bedoelt. :)

[ Voor 17% gewijzigd door teacup op 02-01-2023 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02:21
Prigozhin toont een nieuw Wunderwaffen lijkt me zo, om zijn Wagner manschappen te motiveren.
*knip* Graag beperken tot feitelijkheden, beelden spreken voor zich.

https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button

Nog wat moderatiecommentaar: Mensen die geen behoefte hebben ruimtes met slachtoffers in lijkenzakken te zien, laat deze film maar liggen.

Wat deze film lastig te interpreteren maakt is dat het PR stukje met de hamer scene ruimtes met die slachtoffers in lijkenzakken wordt getoond. Uit de opnames en hun volgorde kan een hoop worden geïnterpreteerd. En juist met die interpretatie moeten we allemaal zo voorzichtig zijn.

Edit: toevoeging uit naam van Baserk:
Het filmpje is een een combinatie van "PR stunt met hamer" bij een Wagner trainings centrum in Krasnodar en ook beelden van omgekomen Wagner huurlingen in lijkzakken. Het een heeft niks met het andere te maken maar kan zo worden opgevat.

[ Voor 56% gewijzigd door teacup op 03-01-2023 00:37 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
*knip* Geen discussie over moderatie, benader met een DM een moderator, maak topic reports aan voor reacties die naar jouw idee onvolledig zijn, of ga zelf de discussie aan met informatie die het tegendeel bewijst
"Er zijn regio's waar mensen pro-Russisch zijn" kan heel veel kanten op. Ik las het als "Er zijn regio's waar de meeste mensen liever bij Rusland willen horen" en weerlegde dat.
Maar dat stond er niet.
Dat ben ik direct met je eens, ik geloof ook niet dat daar heel veel discussie over bestaat.
Eén door mods gelockte post denkt daar anders over. Maar daarom dacht ik dus dat het niet zo'n schokkende stelling was die ik opnieuw met bronnen moest onderbouwen.

[ Voor 38% gewijzigd door teacup op 02-01-2023 20:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-07 10:58
Sissors schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:18:
[...]

Dan kunnen we dus nog heel veel andere posts verwijderen. Ik ging ervanuit dat het zo overduidelijk waar was, dat ik niet daar nog losse bronnen voor had moeten geven. Zelfs als de mod vond van wel, had hij ook gewoon om bronnen kunnen vragen zonder mijn post te editten en net te doen alsof ik iets heel schokkends had genoemd.

[...]

Maar dat stond er niet.

[...]

Eén door mods gelockte post denkt daar anders over. Maar daarom dacht ik dus dat het niet zo'n schokkende stelling was die ik opnieuw met bronnen moest onderbouwen.
*knip* Ook hier: Voor commentaar op het vlak van het Forum als geheel, en haar moderatie graag in Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Feedbacktopic en niet in dit lopende topic en het staat je ook vrij de discussie in een apart topic aan te kaarten.

[ Voor 17% gewijzigd door teacup op 02-01-2023 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000

pro_6or

amateur_60r

Er zijn zaken waar of niet waar. Feiten tellen.

Meningen, hoewel vaak krachtiger dan feiten, wegen daar eigenlijk niet tegen op.

Vaak zijn meningen erg moeilijk te weerleggen, feiten lastig te onderscheiden van meningen.

In mijn optiek wordt er naar feiten gezocht in dit topic. Daar mag je best een mening over hebben maar de feiten blijven overeind (tot deze weerlegd worden).

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Laatst online: 21:09

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

IJzerlijm schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:05:
[...]

Hoe zou jij de prestaties van de Russische strijdkrachten tegen een veel kleiner land de afgelopen zes maanden willen omschrijven? 'Hard Verliezen' vind ik aardig kloppen.
Natuurlijk gaat het slecht en het mag duidelijk zijn dat Rusland zichzelf enorm heeft overschat en de Oekraïne heeft onderschat, maar ook de NAVO landen in hun ondersteuning heeft onderschat.

Daarnaast wordt er al een half jaar geroepen dat rusland 'binnenkort' door zijn voorraad tanks en raketten heen is maar tto nu toe blijven ze onverminderd meuk richting Oekraine sturen.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-07 21:58
Chaoss schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:39:
[...]

Daarnaast wordt er al een half jaar geroepen dat rusland 'binnenkort' door zijn voorraad tanks en raketten heen is maar tto nu toe blijven ze onverminderd meuk richting Oekraine sturen.
Met de nadruk op "meuk" dan toch. :P
Ze trekken alle andere grenzen leeg blijkt ook, met name de NAVO grenzen, waarmee maar weer gebleken is hoe "levensgevaarlijk" die NAVO eigenlijk. is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
pro_6or schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:37:
Er zijn zaken waar of niet waar. Feiten tellen.

Meningen, hoewel vaak krachtiger dan feiten, wegen daar eigenlijk niet tegen op.

Vaak zijn meningen erg moeilijk te weerleggen, feiten lastig te onderscheiden van meningen.

In mijn optiek wordt er naar feiten gezocht in dit topic. Daar mag je best een mening over hebben maar de feiten blijven overeind (tot deze weerlegd worden).
Het gaat hierboven om de interpretatie van een stelling c.q. een standpunt. Een standpunt onderbouw je op allerlei manieren: feiten, anekdoten (mits waarheidsgetrouw). Deze feiten moeten zeker kloppen, echter is de binaire benadering van een stelling wat lastiger aangezien deze gevoeliger zijn voor interpretatie.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Natuurlijk gaat het slecht en het mag duidelijk zijn dat Rusland zichzelf enorm heeft overschat en de Oekraïne heeft onderschat, maar ook de NAVO landen in hun ondersteuning heeft onderschat.

Hoeveel tanks zijn er dan de afgelopen 4 weken naar het front gestuurd vergeleken met bijvoorbeeld begin 2022? Het zijn er in ieder geval net zo veel, zo niet meer maar hoeveel meer? Welk type? Wat doen die tanks nu, niet doorstoten naar Odessa en Mikolayiv in ieder geval.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
IJzerlijm schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:02:
Hoeveel tanks zijn er dan de afgelopen 4 weken naar het front gestuurd vergeleken met bijvoorbeeld begin 2022? Het zijn er in ieder geval net zo veel, zo niet meer maar hoeveel meer? Welk type? Wat doen die tanks nu, niet doorstoten naar Odessa en Mikolayiv in ieder geval.
Dat lees ik niet in zijn post, wel dat Rusland defensief de boel na de terugtrekking rond Kherson helaas (nog) redelijk op orde heeft.

De frontline is veel korter, in de Donbass zit weinig beweging meer. Dat kan door het weer komen, maar had eigenlijk verwacht dat Oekraïne inmiddels de restanten van het Russische leger aan het opvegen zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

IJzerlijm schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Good point. Ook in de dagelijkse cijfers uit Kyiv zie je weinig vernielde tanks meer maar wel heel veel dode Russen. Het lijkt erop dat tanks schaars zijn geworden of achter de hand worden gehouden. Dat komt op hetzelfde neer. Je houdt ze namelijk alleen achter de hand als ze te schaars zijn om te riskeren.

Ik vermoed zelf dat het te maken heeft met de situatie rond Bakhmut. De strijd daar wordt vooral met infanterie en artillerie uitgevochten omdat de kwaliteit van de troepen daar laag is. Zonder goed getrainde troepen is het zonde om tanks in te zetten.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:32
Ik denk dat je vraagstuk over 'wie wint er / wie verliest er' via een paar routes kunt aanvliegen:

Grondgebied
Rusland heeft meer Oekraïens grondgebied in handen op 2 januari 2023 dan op 21 februari 2022. In dat opzicht heeft Rusland qua grondgebied meer gewonnen dan verloren.

Hoe je deze vraag beantwoordt hangt af van welke periode je kiest. Als we 2 januari 2023 vergelijken met 1 september 2022, is de conclusie juist dat Rusland veel gebied verloren heeft.

Al met al is het doel van Oekraine om Rusland te verdrijven uit haar hele grondgebied, ook de Krim. Omdat Oekraine meer grondgebied heeft verloren dan gewonnen heeft tov het begin van 'SMO'.

Steun / geo-politieke positie
In dit opzicht heeft Rusland zich volledig misrekend. Ze dacht een snelle overwinning te behalen, een marionet aan de macht te zetten in Kiev. Het westen zou geen tijd hebben om echt goed te reageren en voordat we het wisten zou alles al over zijn en zou Rusland er z'n magische des-informatie sausje overheen gooien, waarna we langzaam weer naar business as usual zouden gaan, a la de Krim in 2014.

In tegenstelling tot deze doelstelling heeft Rusland zich volledig politiek en economisch geisoleerd en zij is - deels tot haar spijt - gedwongen in zee te gaan met enkele partijen die Rusland eigenlijk onder zich voelt staan (Iran / Noord-Korea, deels China).

De economische isolatie (zoals vaker door mij gesteld :P) zal er niet direct voor zorgen dat de oorlog stopt, maar het beperkt Rusland enorm in haar ontwikkeling naar de toekomst.

Oekraine daarentegen heeft onze harten gestolen. Het is gek om te denken hoe anders het was voor 22 februari, volgens mij vergeten we dat nog wel eens. Wie had er echt een heel warm gevoel bij 'Oekraine' toen? Een kleine groep wellicht, maar het was een land ver weg voor de meesten. Dankzij met name Zelensky en dankzij de wijze waarop vele Oekrainers zich presenteren in de oorlog is dat beeld volledig veranderd.

Er is enorme steun voor Oekraine, zowel op politiek niveau als in de samenleving .En dat is m.i. de allergrootste winst die geboekt is afgelopen jaar.

Militair
Rusland heeft militair enorm verloren imo. Ze blijken VEEL VEEL zwakker te zijn dan bijna iedereen dacht, inclusief vele professionele analisten en inlichtingendiensten.

Niet alleen waren ze vanaf het begin veel zwakker dan gedacht, ze zijn ook nog eens veel zwakker geworden deze oorlog door de enorme verliezen van materieel en beroepssoldaten.

Oekraine daarentegen is vele malen sterker geworden door de mobilisatie, de westerse trainingen en de westerse wapens. Oekraine heeft wellicht nu wel een van de sterkste legers in Europa....

Binnenland
Waar het meeste in Rusland nog koek en ei was voor 22 februari, gaat het nu bergaf. Een mobilisatie waar Putin niet omheen kon, vluchtende Russen, de hogere klasse die en masse emigreert, langzaam maar zeker de keel economisch afgeknepen worden... Er lijken ook wat spanningen te ontstaan in de entourages van Putin en wat onduidelijke machtsstrijden tussen verschillende facties in het Kremlin.. nee, het is geen rozengeur en maneschijn meer.

In Oekraine lijkt Zelensky alles redelijk op de rit te hebben met enorm veel steun vanuit de eigen bevolking. Af en toe zijn er vreemde ontslagen die voor ons geen duidelijke reden hebben, maar Zelensky beheerst de informatie naar buiten heel goed.

Al met al
Al met al heeft Oekraine op de meeste punten 'gewonnen' tot nu toe.

Deze overwinning zijn echter niet heel veel waard zolang deze niet omgezet worden op de grond. Uiteindelijk telt er maar 1 overwinning: het grondgebied terugveroveren en veiligheid voor eigen bevolking creëren.

Ondanks alle tegenslagen voor Rusland en gedwongen stappen terug, is de adem van Rusland lang. Heel lang. En dat maakt dat we hier nog wel even blijven posten...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
Requiem19 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:20:
Ik denk dat je vraagstuk over 'wie wint er / wie verliest er' via een paar routes kunt aanvliegen.
Hoe cynisch het ook klinkt, hoe het conflict ook afloopt de echte winnaar dat zijn 'wij'.

Voor een fractie van het jaarlijkse NAVO budget is de conventionele militiaire dreiging van Rusland voor decennia geneutraliseerd. Zelfs als ze onverhoopt Kyiv innemen zijn hun munitievoorraden uitgeput, veel tanks en vliegtuigen vernietigd en het gebrek aan jonge mannen doet de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zie dat deze bevestiging van Girkin nog niet gepost is:

Ook veel hardware vernietigd dat naast het gebouw stond blijkbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hoevenpe schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:14:
[...]

De frontline is veel korter, in de Donbass zit weinig beweging meer. Dat kan door het weer komen, maar had eigenlijk verwacht dat Oekraïne inmiddels de restanten van het Russische leger aan het opvegen zou zijn.
Je bent te ongeduldig. We hebben ook de hele zomer op het offensief tegen Kherson gewacht en dat kwam uiteindelijk ook - toen veel mensen al dachten dat het allemaal bluf was geweest. Oekraine heeft niet de mensen en materiaal om een groot offensief te laten mislukken. Alles moet op z'n plek vallen voordat ze van start kunnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

IJzerlijm schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:48:
Wie is er dichterbij z'n doelen vergeleken met 12 maanden geleden?

Rusland wil, buiten het vage 'denazificatie' dat alles kan betekenen:
-Integratie van Krim plus de twee, later vier nieuwe regios als deel van Rusland
-Een verzwakt Oekraine dat nooit die nieuwe bezittingen kan terugnemen
-Wat over is van Oekraine onder een Russische gezinde regering
-Oekraine nooit bij de NAVO
(en niet zozeer Rusland als Putin maar de twee zijn te zeer verwoven)
-Putin en z'n kliek in het zadel

Oekraine wil:
-Herstel van de grenzen zoals ze voor 2014 waren
-Integratie met de EU
-NAVO lidmaatschap
Denk dat je die doelen op prio moet sorteren, dan komt het er wel wat anders uit:

RU-zijde:
1) UA bestaat als soeverein land niet meer.
2) bovenstaande gebeurt liefst schijnbaar vrijwillig maar in ieder geval snel en zonder veel moeite.
3) RU heeft coherente, onbetwiste beheer over volledige Donbass, Zwarte Zeekust en landbrug naar Pridnestrovie.
4) Buitenwereld accepteert bovenstaande als voldongen feit.
5) Wat eventueel over is van UA is geisoleerd, verdeeld en ongevaarlijk.

Score: nul volledig, hooguit 3 gedeeltelijk. Op puten 1, 4 en 5 achteruitgaing in RU-perspectief tov jaar geleden.

UA-zijde:
1) UA bestaat nog als soeverein land.
2) UA heeft beheer over alle gebieden waar het tot februari 2022 beheer over had.
3) UA heeft beheer terug over alle gebieden binnen in 1991 internationaal erkende grenszen.
4) RU is op zo lang mogelijke termijn niet meer in staat bedreiging voor UA te vormen.
5) UA heeft daadwerkelijk effectieve samenwerking/bondgenootschap met strategische partners tegen Rusland.

Score: punt 1 volledig, veel meer dan jaar teug. 2 en 3 niet (2 hooguit gedeeltelijk), 4 begint te komen (RU is veel minder capabel dan jaar geleden) en 5 is ondanks gebrek aan EU/NAVO lidmaatschap in zeer grote mate aanwezig.

Niemand is blij met huidige situatie, maar puur het voortbestaan van een UA dat zich tegen RU blijft verzetten is al een grote verlies voor RU en winst voor UA.

Bedenk trouwens dat als je voorbij alle sentiment kijkt, de internationale wereld eigenlijk alleen geinteresserd is in punt 4 van de UA doelen. Dat verklaart ook het type hulp dat UA krijgt: genoeg om niet te verliezen, en om RU stukje bij beetje dood te laten bloeden. Het is in belang UA om zo snel mogelijk zo overtuigend mogelijk het conflict te beeindigen, maar voor groot deel van de buitenwacht (specifiek: dat deel wat niet aan RU grenst en niet afhankelijk is van grondstoffen eruit - lees: USA) is het vooral van belang zoveel mogelijk schade aan RU te berokkennen, om alles wat nog werkend te krijgen is uit de oude USSR-roesthopen definitief uit te schakelen, vooral als dat kan zonder ook maar een enkele NATO slachtoffer.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baserk
hoevenpe schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:33:
[...]

Hoe cynisch het ook klinkt, hoe het conflict ook afloopt de echte winnaar dat zijn 'wij'.

Voor een fractie van het jaarlijkse NAVO budget is de conventionele militiaire dreiging van Rusland voor decennia geneutraliseerd.
'We' hebben er zeker groot belang bij dat 'De Russische Beer' verder verschrompeld.
Het is echter niet de NATO die het Russische leger heeft uitgewoond.
Dat was toch grotendeels een 'in-house job'/all-you-can-eat corruption feast buffet, met als netto resultaat een vloot aan prachtige 'paar honderd miljoen $' jachten en paleizen voor intimi.
Het restant aan leger is de oorlog in geslingerd en wordt inderdaad vakkundig gesloopt, mede door eigen onkunde.

Echter ik zie Oekraïne als de grootste winnaars.
Vrijheid, onafhankelijkheid en de mogelijkheid om zelf de eigen weg te kiezen voor 44 miljoen mensen, naar volwaardige EU rechtsstaat.
Zelfs als ze onverhoopt Kyiv innemen zijn de munitievoorraden uitgeput, veel tanks en vliegtuigen vernietigd en het gebrek aan jonge mannen doet de rest.
'Onverhoops Kyiv innemen' klinkt me onderhand even aannemelijk als onverhoops Warschau of Parijs innemen.
When pigs can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:51
hoevenpe schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:14:
[...]

Dat lees ik niet in zijn post, wel dat Rusland defensief de boel na de terugtrekking rond Kherson helaas (nog) redelijk op orde heeft.

Terugtrekken is een goede militaire strategie omdat jouw logistieke lijntjes korter worden en die van de vijand langer. Als je vijand te veel terein probeert te winnen lopen ze vast en kun je ze op je gemak vernietigen. Zo win je een oorlog als je niet het sterkste leger hebt.

Rusland trapte daar vorig jaar in met de opmars naar kyiv. Oekraïne doet dat juist niet.

Daarnaast heeft Oekraïne een hoop werk om veroverde gebieden leefbaar te maken en bewijs te verzamelen van oorlogsmisdaden. Rusland maakte zich daar niet druk om.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

RocketKoen schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:42:
[...]

Daarnaast heeft Oekraïne een hoop werk om veroverde gebieden leefbaar te maken en bewijs te verzamelen van oorlogsmisdaden. Rusland maakte zich daar niet druk om.
Leefbaar maken wel, maar bewijs verzamelen van oorlogsmisdaden gebeurd veelal door Europese bondgenoten waaronder onze eigen Brigade Recherche van de Marechaussee. Die zijn daar behoorlijk goed in gespecialiseerd en het voegt een stuk geloofwaardigheid toe om meerdere derde partijen te laten kijken naar sporen. Oekraïne hoeft daar zelfs geen beveiliging voor te regelen, dat doen de onderzoekers zelf (Brigage Speciale Beveiligingsopdrachten).

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
https://nos.nl/artikel/24...taanval-bevestigt-rusland
"Bij een Oekraïense raketaanval op een schoolgebouw waar Russische militairen zaten, zijn veel doden gevallen. Berichten over het dodental lopen sterk uiteen. Volgens Oekraïne gaat het om 400 slachtoffers. Het Russische ministerie van Defensie bevestigt de aanval, maar stelt dat er 63 Russen zijn omgekomen.

De aanval was op de Oekraïense stad Makijivka, in de door Rusland bezette regio Donetsk. 25 raketten zouden rond de jaarwisseling zijn afgevuurd op het gebouw. Het ging om door de Verenigde Staten geleverde Himars-raketten. Rusland zegt dat er zes Himars zijn neergekomen en twee zijn onderschept.

Een door Rusland gesteunde functionaris spreekt van een "enorme klap". The Guardian schrijft dat de gedode militairen onlangs waren gemobiliseerd door Moskou en vervolgens naar Oekraïne zijn gestuurd. Volgens het Oekraïense leger zijn er ook 300 mensen gewond geraakt."
Dat lijkt een flinke (tegen)aanval te zijn geweest.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:35
Dat was een flinke klap ja. Als je terug bladert naar de eerste pagina's van dit topic dan staan er wat tweets.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Dan te beseffen. Je bent net opgeroepen (misschien met veel tegenzin). Zit je daar, je tijd af te wachten om opgehaald te worden om vervolgens naar de frontlinie gestuurd te worden.
Blijk je niet eens de frontlinie te behalen.
Vraag me af, als men dit van ten voren wist, hadden ze zich alsnog aangemeld, dat ze zo snel zouden sneuvelen?

Rusland zal doorgaan, tot zelfs de laatste oma met rollator aan het front gegooid kan worden, zolang er burgers zijn zal die ze naar voren gooien.
Het is niet eens oorlog meer, maar meer een slachthuis/veld geworden. Strategisch wordt er momenteel niets maar ook niets ingenomen/veroverd.
Het is niks meer dan bommetje heen en weer, het wordt tijd dat de offensief van Oekranie weer gaat beginnen, maar het weer zit ze momenteel niet mee en ze zijn nog massaal aan het wachten op wapens vanuit het westen.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:17
Sissors schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:50:
[...]

Ik kan me in redelijk gedeelte van je post vinden, maar waarom zouden die fabrieken praktisch onmogelijk om te veroveren zijn geweest? In een directe aanval eens. Maar als je de handel maandenlang volledig omsingelt en afgesloten hebt, en de verdedigers simpelweg niks hebben meer, dan lukt dat wel.
De fabrieken waren volledig ondertunneld, en er waren enorme hoeveelheden materialen om het lang uit te houden. Maar zoals een ander al aangaf, ze hebben min of meer zich overgegeven.

Mooiste verhaal van diensttijd was voor mij de heli die destijds ernaartoe is gevlogen, geland en weer vertrokken…. Daar gaat later een film over gehouden worden!

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exxus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-07 00:25
Xtr3me4me schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Vraag me af, als men dit van ten voren wist, hadden ze zich alsnog aangemeld, dat ze zo snel zouden sneuvelen?
Wat denk je zelf? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Dan te beseffen. Je bent net opgeroepen (misschien met veel tegenzin). Zit je daar, je tijd af te wachten om opgehaald te worden om vervolgens naar de frontlinie gestuurd te worden.
Blijk je niet eens de frontlinie te behalen.

Rusland zal doorgaan, tot zelfs de laatste oma met rollator aan het front gegooid kan worden, zolang er burgers zijn zal die ze naar voren gooien.
Het is niet eens oorlog meer, maar meer een slachthuis/veld geworden. Strategisch wordt er momenteel niets maar ook niets ingenomen/veroverd.
Het is niks meer dan bommetje heen en weer, het wordt tijd dat de offensief van Oekranie weer gaat beginnen, maar het weer zit ze momenteel niet mee en ze zijn nog massaal aan het wachten op wapens vanuit het westen.
Het is zeker erg triest en het zal ook vast worden misbruikt in propaganda (door de Russen).

En is dit niet juist een stuk voorbereiding op het komende offensief dat zou moeten starten zodra de grond koud genoeg is?

Excuus als dit al gepost of besproken is. Ik doorzoek het topic eerst maar dat geeft niet altijd de gewenste resultaten.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:17
Anoniem: 1032405 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:00:
Het lijken ook meestal dezelfde Tweakers te zijn die vroeg of laat de info bubbel blijven aanhalen.

Kan toeval zijn, maar heb soms wel een beetje het gevoel dat het om persoonlijk issues gaat, puur om discussie uit te lokken.

Ook binnen andere topics zie je deze mensen soms terug om met enige regelmaat tegen het algehele sentiment in te gaan.

Prima natuurlijk, we leven tenslotte in een vrij land. Gelukkig.

Maar werkt ook wel topic vervuilend. Helemaal in een topic als dit, waar het om de dagelijkse ontwikkelingen zou horen te gaan.
Ik vind het een mooie post, en mocht je mij bedoelen kan ik me daar ook wel wat bij voorstellen. Ik heb een vreselijke hekel aan “ sentiment”. Ik zie het, en respecteer het, maar zou dit gevoel toch graag naar de achtergrond willen drukken omdat dit vreselijk gevaarlijk is. Stel, het “sentiment” zegt dat UA het enorm goed doet, en dat we in 3 maanden tijd die Russen eruit douwen. Wat denk je dat dit doet met de landen die UA steunen? Over 5 maanden zeggen die misschien wel “ zijn ze nou nog steeds bezig?” En verminderen ze hun steun.

Zoals velen het aangeven is het vreselijk lastig om harde cijfers te vinden, omdat beide partijen, waarvan er een volledig buiten de werkelijkheid treed, hun eigen manier hebben om de werkelijkheid zoals zij dat zien naar buiten te brengen.

Daarnaast wordt er op de meest fantasievolle manier door velen gekeken naar de progressie die UA maakt tov de RF. Op basis van een “ sentiment” dat de UA een veel beter leger zou hebben. En dat al die mobiks achterlijke orcs zijn…… ongetraind natuurlijk….

Dat zal in sommigen gevallen zeker zo zijn, maar doorgaans zullen ze een (meer of minder goede) training hebben ontvangen. Iedereen krijgt dan weer beelden van de 2e Wereldoorlog waar ze 2 soldaten met 1 geweer de gevechtslinie induwen. Like serious?

Hedendaagse oorlogen zijn vooral intelligence en logistieke hoogstandjes, waarbij 95% van de effort ver achter de linie plaatsvind. Dat gaat over transportcapaciteiten, productiecapaciteiten en politieke drukpunten. Zelensky maakt er een hele show van, maar in werkelijkheid is het vreselijk hard werken.

Nee, het is geen fantasie verhaal, het is en blijft door en door vreselijk wat er nu gebeurd, en ik zie het zo snel niet veranderen. Al HOOP ik dat natuurlijk wel!!!

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-07 09:53
wowly schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:43:
[...]

Ik vind het een mooie post, en mocht je mij bedoelen kan ik me daar ook wel wat bij voorstellen. Ik heb een vreselijke hekel aan “ sentiment”. Ik zie het, en respecteer het, maar zou dit gevoel toch graag naar de achtergrond willen drukken omdat dit vreselijk gevaarlijk is. Stel, het “sentiment” zegt dat UA het enorm goed doet, en dat we in 3 maanden tijd die Russen eruit douwen. Wat denk je dat dit doet met de landen die UA steunen? Over 5 maanden zeggen die misschien wel “ zijn ze nou nog steeds bezig?” En verminderen ze hun steun.
Ik snap niet helemaal wat de link is tussen het 'sentiment' in een topic/forum en de verwachtingspatronen van landen. Wat betreft het 'sentiment' van landen is oa Stoltenberg, maar eerder ook Von der Leyen heel duidelijk geweest: het is 100% in het Westerse belang om te zorgen dat rusland deze oorlog nooit zal winnen. Niet alleen omdat dergelijke agressie tegen een soeverein buurland niet getolereerd dient te worden, ook omdat het onze eigen veiligheid zou schaden als het ze wel zou lukken. Denk aan het gevaar dat de Baltics dan zouden lopen. Westerse leiders raken echt niet zomaar ongeduldig: zij weten dat het hen 'slechts' geld kost, geen levens. Stoltenberg vertelt het beter dan ik ooit zou kunnen.

Daarnaast denk ik dat er minder abrasieve manieren zijn om vragen te stellen bij de zienswijze van anderen dan om het gelijk 'gevaarlijk' te noemen.
Daarnaast wordt er op de meest fantasievolle manier door velen gekeken naar de progressie die UA maakt tov de RF. Op basis van een “ sentiment” dat de UA een veel beter leger zou hebben. En dat al die mobiks achterlijke orcs zijn…… ongetraind natuurlijk….
Dat herken ik totaal niet, en ik lees hier ook erg regelmatig mee. Het sentiment is eerder dat UA de absolute underdog is, maar doordat het russische leger totaal niet meer is wat het ons heeft doen geloven dat het is, heeft UA een reële kans om ze te verslaan. Dat is overigens een bekend patroon: zie de Lazerpig Loop. Ik ben ook positief gestemd over de progressie die UA gemaakt heeft en de potentie die ze hebben om verdere successen te boeken. Dat is niet omdat 'UA leger beter', maar door de dingen die we daadwerkelijk hebben gezien: de offensieven in Kharkiv en Kherson, het zinken van de Moskva, de Kerchbrug, enzovoort enzoverder. Uiteindelijk betekent dat voor veel Oekraïense burgers dat er hoop gloort in bange dagen. Ik denk dat velen in dit topic die hoop ook voelen.
Dat zal in sommigen gevallen zeker zo zijn, maar doorgaans zullen ze een (meer of minder goede) training hebben ontvangen. Iedereen krijgt dan weer beelden van de 2e Wereldoorlog waar ze 2 soldaten met 1 geweer de gevechtslinie induwen. Like serious?
Waar baseer je die uitspraak op? Want het tegendeel valt in ieder geval wel ergens op te baseren: er zijn genoeg video's waarin gevangen mobiks vertellen dat ze óf helemaal geen training gehad hebben, óf een dag of 2 heel beperkt. En we zien ze gevangen genomen worden met stokoude Mosins bijvoorbeeld. Dergelijke info kun je ook uit bv de Britse intelligence-updates halen, die komen hier ook regelmatig voorbij. Betrouwbare informatie over goed getrainde mobiks: ik sta er voor open, maar ik heb het nog niet gezien.
Hedendaagse oorlogen zijn vooral intelligence en logistieke hoogstandjes, waarbij 95% van de effort ver achter de linie plaatsvind. Dat gaat over transportcapaciteiten, productiecapaciteiten en politieke drukpunten. Zelensky maakt er een hele show van, maar in werkelijkheid is het vreselijk hard werken.
En juist die logistieke hoogstandjes zijn iets waar de russen simpelweg niet op te betrappen zijn. Het is een rommeltje: grote warenhuizen met opgestapelde kisten vol explosieven. Een enorm tijds- en arbeidsintensieve manier van logistiek bedrijven. Vrijwel elk modern leger gebruikt met een reden pallets. Ik vind de kelder van je barakken vullen met artilleriegranaten en dan een feestje met een paar honderd soldaten vieren (of de nieuwjaarsspeech samen kijken) geen logistiek hoogstandje bijvoorbeeld.
Nee, het is geen fantasie verhaal, het is en blijft door en door vreselijk wat er nu gebeurd, en ik zie het zo snel niet veranderen. Al HOOP ik dat natuurlijk wel!!!
Gelukkig, laten we dan samen hopen dat Oekraïne hier goed doorheen komt :). Terug naar af: een aanval op oud en nieuw verdient misschien niet alle schoonheidsprijzen, maar het is wel de brute realiteit van een dergelijke oorlog: je hebt niet gewonnen voor je elke laatste indringer uit je landsgrenzen hebt geschoten. Ik denk dat de Oekraïense HIMARS-operators tijdens de vorige jaarwisseling ook niet zaten te bidden of ze binnenkort eens honderden mensen konden doden, maar inmiddels is het bittere noodzaak voor ze.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 21:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

wowly schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:43:
Van de beste getrainde elitetroepen in Rusland die een belangrijke taak hebben, weten we ondertussen dat ze niet beseffen hoe dicht dat ze bij Finland/NATO gestationeerd zijn om de Kola Peninsula (waar de Russische nuclear deterrence zit) te verdedigen. Kunnen ze echt niet een kaart lezen om te beseffen hoe dicht dat ze bij het Westen zitten?
Thomas Nilsen, editor of the Barents Observer — a Norwegian news site that closely follows the 200th — described an encounter several years ago with soldiers at a bar near the base who were oblivious to their proximity to NATO, until he pulled up a map on his phone to show them.
https://www.washingtonpos...rigade-decimated-ukraine/
200th Separate Motor Rifle Brigade is in Oekraïne gedecimeerd en zijn al hun materiaal, officieren en know-how kwijt. Het gaat veel jaren duren om zo'n eenheid herop te bouwen.

Het zou mij niet verwonderen dat de Russen niet meer met kernwapens dreigen, want er zijn teveel Finse en Amerikaanse special forces te diep geïnfiltreerd dat ze zomaar de nuclear deterrence onderuit kunnen halen en Rusland een veel te grote vernedering bezorgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:35

Zewatanejo

Fine Thanks!

*knip* Ook hier: Voor commentaar/metadiscussie op het vlak van het Forum als geheel, en haar moderatie graag in Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Feedbacktopic en niet in dit lopende topic en het staat je ook vrij de discussie in een apart topic aan te kaarten.

[ Voor 89% gewijzigd door teacup op 02-01-2023 22:42 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• hoevenpe
Nieuwjaarsfeest met mobieltjes aan... zucht... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
hoevenpe schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:00:
Nieuwjaarsfeest met mobieltjes aan... zucht... 8)7
[Twitter]
Dit lijkt mij speculatie;
1: Werken Russische simkaarten wel in die regio?
2: De ongewone activiteit met militaire voertuigen (het transporteren van munitie) en de daarbij horende militairen zal ook opgevallen zijn door de plaatselijke inwoners. Die kunnen waarschijnlijk de coördinaten vrij simpel aan het UA leger doorgeven. De ongewone activiteit kan ook door satellieten waargenomen zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:32
Yaksa schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:35:
[...]

Dit lijkt mij speculatie;
1: Werken Russische simkaarten wel in die regio?
2: De ongewone activiteit met militaire voertuigen (het transporteren van munitie) en de daarbij horende militairen zal ook opgevallen zijn door de plaatselijke inwoners. Die kunnen waarschijnlijk de coördinaten vrij simpel aan het UA leger doorgeven. De ongewone activiteit kan ook door satellieten waargenomen zijn.
Zullen wel een (steun)zender hebben staan met het russische netwerk. Het is immers "russische" grond gebied.

Grote kans dat UA afluister/peil apparatuur heeft staan vlakbij de frontlinie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
Er zijn UA militairen waargenomen op het Velyky Potyomkin eiland (in de delta van de Dnjepr) bij Kherson.
Bron: LiveUAmap
Dan hebben ze in ieder geval op een of andere manier het brede deel van de Dnjepr over kunnen steken. De locatie die daar aangegeven wordt is op dit moment nog 'contested territory'.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:54

Snow_King

Konijn is stoer!

Yaksa schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:04:
Er zijn UA militairen waargenomen op het Velyky Potyomkin eiland (in de delta van de Dnjepr) bij Kherson.
Dan hebben ze in ieder geval op een of andere manier het brede deel van de Dnjepr over kunnen steken. De locatie die daar aangegeven wordt is op dit moment nog 'contested territory'.
Fijn, weer een update in dit topic over de Dagelijkse ontwikkelingen :-)

Maar de vraag bij dit soort waarnemingen is vooral of dit Spec Ops is die even gaat kijken of dat het echt de 'gewone' militair is.

Ik ben er zeker van dat er SpecOps van UA ver achter de linies aan het opereren is voor intel en kleine(re) operaties waar wij helemaal niets van horen. Precies zoals dat zou moeten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 16:56
*knip* Ondanks de hele zinnige bijdrage, en de goede bedoelingen, liever niet in dit topic hiervoor is (Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Feedbacktopic) voor feedback (trouwens: feedback kan zowel positief als negatief zijn)

[ Voor 82% gewijzigd door teacup op 02-01-2023 22:51 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Snow_King schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:25:
[...]Fijn, weer een update in dit topic over de Dagelijkse ontwikkelingen :-)
Maar de vraag bij dit soort waarnemingen is vooral of dit Spec Ops is die even gaat kijken of dat het echt de 'gewone' militair is.
Ik ben er zeker van dat er SpecOps van UA ver achter de linies aan het opereren is voor intel en kleine(re) operaties waar wij helemaal niets van horen. Precies zoals dat zou moeten.
Ik heb zo'n vermoeden dat SpecOps niet aan LiveUAmap gaat doorgeven waar ze zich bevinden. Dus waarschijnlijk "gewone" militairen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Yaksa schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:04:
Beeld van de actie:

https://www.reddit.com/r/...lshoi_potemkinsky_island/

En aangezien het niet te vinden is op een kaart : 46.579633,32.534582

Alleen, is dat niet een soort moeras daar? Of in ieder geval zeer nat? Het tactisch nut ontgaat mij een beetje.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
asing schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:40:
[...]Alleen, is dat niet een soort moeras daar? Of in ieder geval zeer nat? Het tactisch nut ontgaat mij een beetje.
De coördinaten die je noemt is de locatie van het eiland zelf. De locatie die LiveUAmaps aangeeft is op de oever van de rivier, daar is gewoon bewoning. (Er zijn nauwelijks wegen, dat dan weer niet).
Coördinaten voor Google Maps 46°34'08.3"N 32°33'53.8"E of 46.568980, 32.564939

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baserk
rapture schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:24:
[...]

Van de beste getrainde elitetroepen in Rusland die een belangrijke taak hebben, weten we ondertussen dat ze niet beseffen hoe dicht dat ze bij Finland/NATO gestationeerd zijn om de Kola Peninsula (waar de Russische nuclear deterrence zit) te verdedigen.
[...]
200th Separate Motor Rifle Brigade is in Oekraïne gedecimeerd en zijn al hun materiaal, officieren en know-how kwijt. Het gaat veel jaren duren om zo'n eenheid herop te bouwen.
Merci. Mooi overzichtelijk artikel in de Washington Post.
Weer een voorbeeld van hoe een van de best uitgeruste Russische brigades, bijna volkomen is vernaggeld, in nog geen jaar tijd.
De cijfers op 28 mei waren al niet best.
One page includes a table that lists 892 servicemen still “present” and attached to the two battalion tactical groups that had deployed from Pechenga in the run-up to the war. Officials with European security services that closely monitor the 200th said those two units had started out with a combined 1,400 to 1,600 soldiers.

One official described the damage that such losses would have done to the unit’s effectiveness and morale as “catastrophic.”

Among those remaining, the table lists 21 as hospitalized, six as missing and nine as “refuseniks.” It also shows that the brigade was awaiting 138 reinforcements, though it does not indicate their training or background.
Op 60% gevechtskracht per 28 mei, en dat is dan tot nu aangevuld met eigen 2e echelon troepen uit regio Moermansk en de '2-dagen training' mobiks.
“They are barely at 60 percent strength, being forced to rely on reinforcements that aren’t near enough,” Pekka Toveri, former director of Finland’s defense intelligence service, said in an interview. “You have guys who are refusing to fight, guys who are missing. It all tells us that for Russia the war has gone terribly wrong.”
Nadat de Russische brigade bij Kharkiv harde klappen te verduren kreeg, werden ze bij de bevrijding tot aan Lyman en Izium nog verder verkruimeld.
Afterward, only fragments of a single battalion were left, composed of a hodgepodge of soldiers that bore little resemblance to the skilled units that had set out for Ukraine seven months earlier, Fedosenko said.

Most of the unit’s officers had been killed or injured, Fedosenko said, and about 70 percent of its equipment — including about 32 tanks and 100 vehicles — had been destroyed or captured.

“Nothing of that brigade is left,” he said in a recent interview with The Post. “It’s completely wiped out.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:55
wowly schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:19:
[...]

Het is vrij logisch dat Rusland verplichte mobilisatie afkondigde. Rusland als land zelf is niet bedreigd, ze zijn een invasie, een opportunistische actie aan het doen. Het veiligheids aspect wordt daar nauwelijks gevoeld. Waarom zou je het leger ingaan? Dit alles is in Oekraïne juist het tegenovergestelde; ze worden bedreigd in hun bestaan, de wekelijkse bommen herinneren hun daar fijntjes aan. Ze hebben vrij goede voorzieningen voor de militairen en ze hebben een forse schok doorgemaakt waarin ze reactief zich hebben aangeboden voor het leger. Zelfs kinderen en bejaarden melden zich destijds aan.
Rusland zou een leger van ruim 1 miljoen man moeten hebben. Het is dus vreemd dat er een mobilisatie nodig is om die aan te vullen.
We zitten hier allemaal in onze eigen, vooral door Oekraïne voorziene, informatiebubbel waarin we met een relatief positieve bril aankijken naar de resultaten van de UA. En met een donkere bril aankijken naar de RF. “Wat zijn die laatste toch dom”, “haha ze moeten weer terugtrekken”, “ze hebben geen tanks meer, en als ze die hebben zijn ze antiek”, “ze halen oude geweren uit de grond om aan hun militairen te geven”. En over de US zeggen we “ slim dat ze zijn terug getrokken, de verliezen van de RF zijn gigantisch” “ kijk eens wat slim, ze gooien met drones bommen op de manschappen”, “ ze hebben alweer een tank gepakt van de Russen”, een ontploffing in Rusland bij een shopping mall, partizanen natuurlijk” en meer van dat….
Het verschil is dat we hier ook de andere verhalen kunnen opzoeken, maar bovenal het gehele beeld kunnen zien. En dan zie je toch echt dat het meevalt met die roze bril.
Ik proef zelfs hier soms zo’n sfeer, en dat is ronduit gevaarlijk. Als alles zo rooskleurig was hadden ze de Russen allang overlopen.
Het simpele feit dat rusland zoveel problemen heeft om iets te bereiken laat al zien dat het juist wel zo rooskleurig is. Dat wil niet zeggen dat rusland niets meer kan, maar wel vele make minder dan wat voorheen verwacht was.
Maar dat is natuurlijk niet zo. Die Russen hebben nog steeds ongelofelijk veel land ingenomen, zelfs de Azov fabrieken hebben ze genomen, welke praktisch vrijwel onmogelijk waren om te veroveren.
Die zijn op een gegeven moment opgegeven. Hoe dan ook is alles wat te omsingelen en af te sluiten is te veroveren op de lange termijn. Zonder bevoorrading valt uiteindelijk alles.
Zoals de EU nu hun oorlogsmachine aan het aanzwengelen is, is Rusland dat ook. En zij hebben behoorlijk wat resources, en al helemaal een boel manschappen. Die kunnen dit nog wel even volhouden. De UA ook trouwens, waarom ik denk dat deze oorlog voorlopig nog niet over is.
Uiteindelijk is rusland veel meer beperkt in wat ze kunnen produceren dan de EU/VS. De vraag is vooral de wil om door te gaan.
Ik hoop dat ik er langs zit, en dat de UA eroverheen walst, maar mijn boerenverstand wil daar nog niet aan….
Ik denk niet dat UA er overheen walst. Ik denk wel dat ze een hele grote kans hebben om de russen het land uit te krijgen. De kans dat rusland echt wint is intussen iig wel heel klein geworden.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carpebios
  • Laatst online: 24-07 16:23
Blijkbaar zijn ze volop bezig met de nieuwe mobilisatie formulieren te printen.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Nog meer ellende in het vooruitzicht voor iedereen rond Bakhmut.
https://www.yr.no/en/fore.../Donetsk%20Oblast/Bakhmut

Min 25 's nachts ga je niet overleven zonder beschutting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
IJzerlijm schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:38:

Fijn dat de Russen niet dezelfde kleding hebben als ik UA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

De diepvriesmobiks en harde onderground voor tanks komt eraan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-07 22:05

Indoubt

Always be indoubt until sure

minus 25 is ook met goede kleding een uitdaging.

Het gaat met perfecte voorbereiding. Ik ben ook wel eens buiten geweest voor een uur of 6-7 met minus 35. Maar daarna kon ik wel binnen bij de open haard opwarmen en dat was nodig ook.

Nu is de Scandinavische en Canadese wintergear echt wel heel goed maar als je volcontinu buiten ben wordt het wel echt een uitdaging, vooral als je stilzit.

Misschien gaat het de Oekrainers helpen in de zin dat ze beter zijn toegerust voor koude als de russen maar fijn zijn dergelijke temperaturen ook voor de Oekrainers niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Video: Een Russische POW liegt totdat die in z'n leugens vastrijdt:

Video: Girkin-Strelkov is niet blij met de Tiktokkers die overwinningen stelen.

Video: Wie steelt nu matrassen in een oorlog? En de artillerie schoot op hen:
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1609554904657399809]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 23:06

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Vanmiddag is er een aardige meta discussie ontsponnen hoe om te gaan met informatie, argumentatie en betrouwbaarheid van bronnen.

Deze discussie is relevant en terecht. Als moderatie hebben we echter de ondankbare rol deze discussie buiten het topic te houden. Met de nodige correcties tot gevolg.

Dit topic is voor binnenkomende informatie over het conflict in Oekraïne, en de directe discussie alleen over die binnenkomende informatie. Andere topics waarbij met een stapje naar achteren wat meer naar de grote lijn wordt gekeken zijn in het forum ook beschikbaar.

Niet tevreden of juist tevreden over dit forum? Zoek dan het Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Feedbacktopic op. Voor ons is het goed te horen wat anders kan of juist goed gaat. Dit topic is trouwens niet bedoeld voor discussie over specifieke posts. In dat geval een DM naar de moderator.

En nogmaals, welke bronnen als betrouwbaar worden geacht moet de moderatie meer invulling aan geven. Daarvoor moet wel even wat tijd zijn.

Graag nu weer terug naar het verzamelen van informatie!

[ Voor 8% gewijzigd door teacup op 02-01-2023 23:31 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Hoewel er geen aantallen bekend zijn, kunnen er wel observaties gemaakt worden.

Wie de oorlog dagelijks op social media volgt, zal over verloop van tijd verschillen observeren. Veel Russische tanks zien we niet meer aan het front, het contrast met de eerste maanden van de oorlog is in mijn beleving groot. Op de dagelijkse filmpjes van aanvallen zien we vooral gemobiliseerden en horen we artillerie, maar tanks zien we niet meer in grote aantallen. Ook wordt al lang niet meer gesproken over BTG's, vermoedelijk omdat er geen volwaardige groepen meer zijn.

Overigens betekent dat niet dat de voorraad tanks dan uitgeput zijn, zo'n conclusie kan je hier niet uit trekken.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Laatst online: 21:09

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Mektheb schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:43:
[...]

Fijn dat de Russen niet dezelfde kleding hebben als ik UA.
Als je stil moet zitten in een loopgraaf is het geen doen met -25 ook niet met de goede kleding. Je moet dan regelmatig ergens kunnen schuilen waar ook verwarming is.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Hier wat beelden van de impact op de school met gemobiliseerden

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

XWB schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 00:01:
[...]

Overigens betekent dat niet dat de voorraad tanks dan uitgeput zijn, zo'n conclusie kan je hier niet uit trekken.
Een voorraad tanks hoeft niet op 0 te staan om geen zinvolle toevoeging meer te zijn, het moet genoeg zijn voor een bepaalde strategie binnen een doctrine. Momenteel zitten we in een fase waarin de Russen zich ingraaft terwijl het zoveel als mogelijk burgerslachtoffers maakt om draagvlak onder de bevolking en bondgenoten te verkleinen.

Daar horen raketten en mankracht bij, tanks niet zozeer. Hooguit dat die worden opgespaard voor een offensief later dit jaar - ware het niet dat het sparen van materiaal vaak gebukt gaat met precisie bombardementen. Een opbouw zoals die bij aanvang aan de grens is veel te makkelijk scoren voor Oekraïne nu.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Over de tanks, kwam gister dit tegen. https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf
Op basis van de nummers van Oryx, zijn er visueel bevestigd 1443 tanks verloren gegaan, wat 42% is van de (geschatte) hoeveelheid actieve tanks binnen het Russische leger.

Nu weet ik niet hoeveel tanks Rusland beschikbaar heeft gesteld aan deze invasie, maar 42% van de totale voorraad is toch wel een groot aantal naar mijn idee.
Als ze bijvoorbeeld 60% van hun totale voorraad ingezet zouden hebben, dan zouden er nu nog maar iets van 600 rondrijden in Oekraine.

[ Voor 13% gewijzigd door gise op 03-01-2023 00:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Video: Nog kunnen voetballen na een been verliezen.

Video: Drone granaat vs munitieopslag.
https://www.reddit.com/r/...y_russian_ammo_dump_near/

Video: Als het nog niet gepost is, Britse training:

We gaan de kracht van het onderstaande zien:
As Viscount Cunningham famously said at the Battle of Crete in 1941, ‘It takes three years to build a ship; it takes three centuries to build a tradition.’
https://www.gov.uk/govern...nnia-naval-college-speech
De reden dat iemand bereid was om de helft van z'n schepen te verliezen, was dat een schip in 3 jaren te vervangen was en een traditie/know-how van een army eenheid heeft 3 eeuwen nodig.

Dit werd ook omgedraaid voor landen die schepen in 3 jaren kunnen bouwen, maar de traditie, know-how, cultuur,... van een blue water navy opbouwen kost 3 eeuwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Welke OPSEC?

Niet alleen de location tagging stond aan, de logo van de locatie is ook gepost.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FlfytZFX0AAnEnv?format=jpg&name=medium

Dat werd uiteraard bestookt:

Volgens een telefoontje zouden de mobiks 2 pakjes sigaretten moeten betalen om aan een wapen te geraken.

Laat staat dat ze uitrusting of uniform krijgen.

Video: Gepard in actie van binnen bekeken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOHDYbDn4zEMewVEcdA1SKU4k3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OtRADG03BKjK8v2j4JHNpxGr.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:39

Bijgesteld naar -15. Nog koud natuurlijk, maar scheelt alweer 10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:53

polthemol

Moderator General Chat
gise schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 00:16:
Hier wat beelden van de impact op de school met gemobiliseerden

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf
ik denk dat je het fout leest. Dit zijn de beelden van een Franse journalist waarbij (tijdens de opname) een explosie ergens achter hem plaats vondt. Die explosie was van Russische origine. Dit is niet het gebouw wat plat is gegooid met de Russische recruten, dit is (mogelijk) een Russische militaire reactie hierop.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Nog even terugkomend op de tank statistieken die ik hier eerder postte.
Oryx meldt visueel 1443 verloren tanks, deze bron(nen) melden 3036 verloren tanks.

De schatting is 3400 tanks in actieve service in Rusland. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat Rusland 88% van haar totale voorraad aan tanks stukslaat op een invasie van een kleiner buurland voor een 3-daagse speciale militaire operatie, maar goed, het zou kunnen.
Ik denk zelf dus dat het getal van verloren tanks ergens in het midden ligt, tussen 1443 en 3036, en dat Rusland vast nog wel zo “slim” is om een bepaald aantal % aan tanks in Rusland te laten, zeg 30%, om nog iets aan militaire slagkracht te houden.

Maar al met al, ik denk wel dat de Russische tank in deze invasie grotendeels is uitgespeeld. De frontlinie is enorm, in video’s zien we vooral enkele tanks rondrijden en uitgeschakeld worden. Ze lijken ook niet echt een doel te dienen, geen offensief momenteel, geen combined arms strategie, geen cover van andere tanks of voertuigen als je ze al in actie ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

gise schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:26:
[...]
Oryx meldt visueel 1443 verloren tanks, deze bron(nen) melden 3036 verloren tanks.

De schatting is 3400 tanks in actieve service in Rusland. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat Rusland 88% van haar totale voorraad aan tanks stukslaat op een invasie van een kleiner buurland voor een 3-daagse speciale militaire operatie, maar goed, het zou kunnen.
Ik denk zelf dus dat het getal van verloren tanks ergens in het midden ligt, tussen 1443 en 3036, en dat Rusland vast nog wel zo “slim” is om een bepaald aantal % aan tanks in Rusland te laten, zeg 30%, om nog iets aan militaire slagkracht te houden.

Maar al met al, ik denk wel dat de Russische tank in deze invasie grotendeels is uitgespeeld. De frontlinie is enorm, in video’s zien we vooral enkele tanks rondrijden en uitgeschakeld worden. Ze lijken ook niet echt een doel te dienen, geen offensief momenteel, geen combined arms strategie, geen cover van andere tanks of voertuigen als je ze al in actie ziet.
Rusland heeft ook een X000 tanks in ‘storage’, waarvan we oa ook al de T62’s in actie hebben gezien :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:54

Snow_King

Konijn is stoer!

gise schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:26:
[...]

Je blijft continue video's zien waar men met Artillerie een tank weet uit te schakelen (knap!) of dat het de AT raketten zijn. Javelin e.d.

Hoe Rusland zijn tanks de afgelopen tijd al inzet is kansloos in het moderne slagveld, althans, daar lijkt het op.

Ik heb geen goed beeld hoe UA dit doet, maar daar lijken de verliezen minder te zijn. Zou wat zijn als men toch de Leopard 2 tot hun beschikking zou krijgen en wat meer operaties in de nacht kan gaan uitvoeren tegen Russen die in de nacht amper iets kunnen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:42:
[...]

Rusland heeft ook een X000 tanks in ‘storage’, waarvan we oa ook al de T62’s in actie hebben gezien :)
Binnenkort zijn ook de T54/55 van de partij? RU heeft zeker wel een uitdaging mbt de tanks, anders zou je deze machines gewoon naar een museum sturen ipv naar het front:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Apache4u schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:02:
[...]
Binnenkort zijn ook de T54/55 van de partij? RU heeft zeker wel een uitdaging mbt de tanks, anders zou je deze machines gewoon naar een museum sturen ipv naar het front:

[Embed]
UA had de race naar de inzet van de T55 al gewonnen met de gemoderniseerde M55 uit Europa. :)

Ben idd benieuwd, als RU zover in de oude storage moet gaan dippen is het aardig tekenend voor de situatie.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 03-01-2023 10:09 ]

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1610200971186954242]

Alweer een grote hoeveelheid russisch personeel *knip* omgebracht. (graag voortaan anders formuleren)

[ Voor 19% gewijzigd door teacup op 03-01-2023 18:16 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• asing
Snow_King schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:52:
[...]
Ik heb geen goed beeld hoe UA dit doet, maar daar lijken de verliezen minder te zijn. Zou wat zijn als men toch de Leopard 2 tot hun beschikking zou krijgen en wat meer operaties in de nacht kan gaan uitvoeren tegen Russen die in de nacht amper iets kunnen zien.
Zo:

Letterlijk : ze pakken een iets gemoderniseerde T64, graven die in en gebruiken spotters om doelen te vinden. Het werkt zo effectief dat de Russen niet meer tevoorschijn komen met APCs of tanks.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:30

-tom-562

Oliesjeik

[...]

[Embed]
Haha dalijk komen ze de T55 van MasterMilo nog in beslag nemen :')

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 23-07 20:22

bloody

0.000 KB!!

[...]

[Embed]
NOELreports slaat erg vaak de plank mis wat betreft materieel, dus ik acht het hooguit 50% waarschijnlijk :)

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

-tom-562 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Haha dalijk komen ze de T55 van MasterMilo nog in beslag nemen :')
Das n T69 Type-II toch?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:51
zat er aan te komen:

Moet alleen nog even iemand met een high precision typemachine de namen er op zetten.

en dit; liveuamap:
Military enlistment office was attacked with firebombs at Perovo district of Moscow

[ Voor 25% gewijzigd door Tens op 03-01-2023 10:41 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Correct, het is een variant van de T59. Dat is weer een in licentie gebouwde T55. Om het makkelijk te maken.

Het ding is eigenlijk alleen nog nuttig voor parades, dus wie weet willen de Russen hem kopen. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:37:
[...]

Het ding is eigenlijk alleen nog nuttig voor parades,
Nah, die functie heeft de T-14 al :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
XWB schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:42:
[...]

Nah, die functie heeft de T-14 al :p
Zie het als evolutie ;) , 60 jaar vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-07 22:56
Ik vraag mij af of wij dit jaar het bericht gaan krijgen dat Rusland door zijn materiaal is. Het gaat toch wel erg hard zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tristan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:45:
Ik vraag mij af of wij dit jaar het bericht gaan krijgen dat Rusland door zijn materiaal is. Het gaat toch wel erg hard zo.
Dat bericht zal nooit gaan komen, aangezien ze altijd dingen in reserve houden om bijv Japan tegen te houden aan de andere kant van de wereld. En ook wordt er nog steeds langzaam aan bijgebouwd.

Helemaal op of helemaal doorheen zal het nooit worden.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

bloody schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:17:
[...]

NOELreports slaat erg vaak de plank mis wat betreft materieel, dus ik acht het hooguit 50% waarschijnlijk :)
Ik heb dat filmpje nu ook tig keer zitten kijken. Ik zie geen T-55 of T-62. Ten eerste, het is zeer onduidelijk, dus met zerkerheid kan je moeilijk iets zeggen.

Maar wat ik iig wel zie is dat er boven de turret iets omhoog steekt. De T72 heeft een schild voor de HMG bovenop de koepel, ik denk dus dat we die zien, waarom zou je een T-55 of T-62 met de turret hatch open vervoeren op een trein (want iets anders hebben die eigenlijk niet boven de koepel.

bovendien lijken de turrets naar achteren te wijzen (de loop lijkt ook vrij dik, T72, 125mm met heating shroud) en denk ik bij sommige een bultje te zien aan de achterkant van de koepel (richting voorkant trein dus) en de T55 en 62 hebben een ronde koepel, de T72 heeft wel zon klein bultje dat naar achteren steekt (bij de oudere modellen kun je die nog goed zien, geen kisten en ERA in de weg.

Maargoed, het filmpje is zo onduidelijk. Wel zien we GAZ66, Ural4320 met dubbele cabine (artillerie units) en een tyulpan 240mm Howitzer.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Dat bericht zal nooit gaan komen, aangezien ze altijd dingen in reserve houden om bijv Japan tegen te houden aan de andere kant van de wereld. En ook wordt er nog steeds langzaam aan bijgebouwd.

Het enige wat we zullen gaan zien is dat de kwantiteit van het beschikbare materiaal dusdanig zal afnemen dat het de slagkracht negatief gaat beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:34

watercoolertje

Untertitel

YakuzA schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:55:
[...]

De voorraad om te schieten is er dan dus wel op of er doorheen in dat scenario.

Maar wat niet stopt is de fabricage in bepaalde hoeveelheden, die kunnen ze weer opsparen voor aanvallen of meteen afvuren in kleinere getallen.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rusland heeft nog wat bij te schaven aan hun Intel systeem:

Maar aangezien dit schijnbaar met S300’s was, was het ook geen echte precisie aanval.

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:36

Auredium

Informaticus Chaoticus

Tens schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:36:
zat er aan te komen:
[Twitter]

Moet alleen nog even iemand met een high precision typemachine de namen er op zetten.

en dit; liveuamap:

[...]
Niet onverwacht. Er was al langer ruis in December over een aankomende mobilisatie in geheel Rusland. De geplande datum die rond gaat is 5 Januari.

Ik denk dat het draaiboek als volgt is:
1) Rusland wilt de huidige grenzen vast houden in verwachting dat het westen na de zomer zijn steun voor Oekraïne gaat verzwakken.
2) Indien de steun verzwakt vanuit het westen zal Rusland inzetten op vredesonderhandelingen waarbij ze het huidige bezette gebied mogen houden.
3) Indien succesvol wordt de champagne ontkurk en er verkondigd op de Russische staats televisie dat ze NATO hebben verslagen en waardevol gebied wat rechtmatig van hun is zich terug bij Rusland heeft aangesloten.

Er zijn wel wat haken en ogen aan dit plan en daarvoor dient de mobilisatie:
1) Het westen zal wss pas zijn steun voor Oekraïne verzwakken als de Krim terug in handen van Oekraïne is. Feitelijk wordt er gezegd alle grond maar de Krim zal een minimale lijn hiervoor zijn.
2) De Krim is feitelijk nog de enige reden waarom Rusland überhaupt nog wat aan dit bloedvergieten heeft. Verlies is rampzalig voor Rusland.
3) De toezeggen van Nederland van 2.5 Miljard voor Oekraïne dit jaar alsook uitspraken van de VS zijn een teken aan de muur dat na de zomer de steun niet gaat worden stop gezet.

Andere problemen zijn als volgt:
- Meer slecht *knip* getrainde militairen (graag voortaan anders formuleren) met slecht materiaal werkt als verdediging maar niet tegen geplande aanvallen. Als Melitopol in het vizier komt zal geen hoeveelheid mobiks erin slagen Oekraine tegen te houden. Ze zijn goed in de lijn houden tegen andere lichte units niet tegen goed uitgeruste divisies.
- In Rusland zal dit een schokgolf veroorzaken. De politieke gevolgen hiervan zullen voelbaar zijn, hoe langer de oorlog duurt hoe heviger.

[ Voor 1% gewijzigd door teacup op 03-01-2023 18:21 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Je weet dat het er is en dat het gebeurt maar elke keer als je zoiets leest keert m'n maag om.*knip* laat schelden aub achterwege
https://www.rtlnieuws.nl/...e-oekraiense-stad-chakrov

[ Voor 21% gewijzigd door polthemol op 03-01-2023 11:19 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Auredium schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:00:
[...]

Niet onverwacht. Er was al langer ruis in December over een aankomende mobilisatie in geheel Rusland. De geplande datum die rond gaat is 5 Januari.

Ik denk dat het draaiboek als volgt is:
1) Rusland wilt de huidige grenzen vast houden in verwachting dat het westen na de zomer zijn steun voor Oekraïne gaat verzwakken.
2) Indien de steun verzwakt vanuit het westen zal Rusland inzetten op vredesonderhandelingen waarbij ze het huidige bezette gebied mogen houden.
3) Indien succesvol wordt de champagne ontkurk en er verkondigd op de Russische staats televisie dat ze NATO hebben verslagen en waardevol gebied wat rechtmatig van hun is zich terug bij Rusland heeft aangesloten.

Er zijn wel wat haken en ogen aan dit plan en daarvoor dient de mobilisatie:
1) Het westen zal wss pas zijn steun voor Oekraïne verzwakken als de Krim terug in handen van Oekraïne is. Feitelijk wordt er gezegd alle grond maar de Krim zal een minimale lijn hiervoor zijn.
2) De Krim is feitelijk nog de enige reden waarom Rusland überhaupt nog wat aan dit bloedvergieten heeft. Verlies is rampzalig voor Rusland.
3) De toezeggen van Nederland van 2.5 Miljard voor Oekraïne dit jaar alsook uitspraken van de VS zijn een teken aan de muur dat na de zomer de steun niet gaat worden stop gezet.

Andere problemen zijn als volgt:
- Meer slecht getraind vlees met slecht materiaal werkt als verdediging maar niet tegen geplande aanvallen. Als Melitopol in het vizier komt zal geen hoeveelheid mobiks erin slagen Oekraine tegen te houden. Ze zijn goed in de lijn houden tegen andere lichte units niet tegen goed uitgeruste divisies.
- In Rusland zal dit een schokgolf veroorzaken. De politieke gevolgen hiervan zullen voelbaar zijn, hoe langer de oorlog duurt hoe heviger.
Girkin heeft er maar een zwaar hoofd in... in de nieuwe mensen, maar ook in de oorlog in z'n algemeenheid.
Hij geeft aan dat ze niet meer vooruit of achteruit kunnen.
<snip>
At one of the closed chats where I am present, literally today the question was discussed: "what to do?". And there, intelligent people came to the conclusion that in the current situation the Russian Federation is in complete "zutzwang": it is impossible to stand on the defensive, since this quickly worsens the strategic position of Russia, and it is impossible to attack, since this is fraught with a quick military catastrophe - the combat effectiveness and morale of the army strongly reminiscent of the same ones before the July offensive of Kerensky in 1917.
Well, as for the fact that the Kremlin will nevertheless go for cardinal personnel and other necessary reforms, as long as the situation at the front is relatively stable and there is a little time to implement them, there is no longer any talk ... no one believes in this anymore.
Edit; hij is nu wel erg zwartgallig, maar als een Russisch iemand een realistische kijk op de oorlog heeft, dan is hij het wel.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:03
pjot1 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:12:
Je weet dat het er is en dat het gebeurt maar elke keer als je zoiets leest keert m'n maag om.*knip*

https://www.rtlnieuws.nl/...e-oekraiense-stad-chakrov
Taalgebruik lijkt mij in dit geval vrij mild.... :X

[ Voor 13% gewijzigd door polthemol op 03-01-2023 11:20 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Hansieo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:20:
[...]

Taalgebruik lijkt mij in dit geval vrij mild.... :X
Ja, dat dacht ik ook. Hield me nog in... :X

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

asing schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Zo:

[YouTube: Old Ukrainian Tanks Do Double Duty As Battlefield Artillery Near Bakhmut]

Letterlijk : ze pakken een iets gemoderniseerde T64, graven die in en gebruiken spotters om doelen te vinden. Het werkt zo effectief dat de Russen niet meer tevoorschijn komen met APCs of tanks.
Het filmpje lijkt wel een iets andere strategie zien. Als ik het goed begrijp maken ze verlaagde vuurplekken.
Daar rijden ze heen, schieten hun rounds af en trekken terug.

Als er iets terug komt, schieten ze daar Javelins op af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
MikeyMan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:32:
[...]

Het filmpje lijkt wel een iets andere strategie zien. Als ik het goed begrijp maken ze verlaagde vuurplekken.
Daar rijden ze heen, schieten hun rounds af en trekken terug.

Als er iets terug komt, schieten ze daar Javelins op af.
Het lijkt erop dat de Russen 1 keer geprobeerd hebben om iets aan die positie te doen. Het lot van de 2 tanks wordt genoemd ;) . Daarna konden ze gewoon blijven staan, er durfde geen Rus meer te komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
In de NRC van vandaag een artikel waarin wordt uitgewerkt wat het effect van deze oorlog is op de Oekraïnse oligarchen.

De verhaallijn is dat de oligarchen steeds minder invloed en middelen hebben, deels omdat hun fabrieken /bedrijven in puin worden geschoten, deels omdat de Oekraïnse politiek en media zich op het moment slecht laten belobbyën. Daardoor helpt deze oorlog in het bestrijden van corruptie die altijd lijkt voort te komen uit een kleine, te rijke groep.
In het artikel wordt overigens wel duidelijk gemaakt dat succes niet gegarandeerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wat de oligarchen nu verliezen kunnen ze tig keer terug graaien bij de wederopbouw. Maar het Oekraine dat straks na de oorlog die wederopbouw gaat doen zal een ander land zijn waarin die oligarchen vrijuit konden opereren. Wat je in de oorlog deed zal heel zwaar tellen.

In de Perestrojkast hadden ze laatst een gast die via familie aan het front vertelde dat onder de soldaten Zelensky minder populair is als Petro Poroshenko. Zelensky wordt nog steeds verweten dat hij de dreigende invasie ontkende en zo de val van grote delen van het land heeft laten gebeuren terwijl Poroshenko degene is die de strijdkrachten uit een heel diep dal heeft getrokken. Hij zou wel eens kunnen proberen terug te komen en dan met Zelensky in aanvaring komen en die is ook heel wat veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocrammarco
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-06 10:05
Wat wel interessant wordt aangezien hij zelf in een serie heeft gespeeld die precies over de corruptie in de politiek ging. Hij heeft het dus zelf al een keer in een rol ervaren :)

Kern van het stuk is dat veel oliecharchen weinig geld in Oekraine steken op dit moment en over eht algemeen pro-russisch zijn. Met een nieuwe lichting politiek en de wil voor toetreding in de EU zullen ze de oliecharchen wel moeten lozen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

IJzerlijm schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:05:
Wat de oligarchen nu verliezen kunnen ze tig keer terug graaien bij de wederopbouw. Maar het Oekraine dat straks na de oorlog die wederopbouw gaat doen zal een ander land zijn waarin die oligarchen vrijuit konden opereren. Wat je in de oorlog deed zal heel zwaar tellen.

In de Perestrojkast hadden ze laatst een gast die via familie aan het front vertelde dat onder de soldaten Zelensky minder populair is als Petro Poroshenko. Zelensky wordt nog steeds verweten dat hij de dreigende invasie ontkende en zo de val van grote delen van het land heeft laten gebeuren terwijl Poroshenko degene is die de strijdkrachten uit een heel diep dal heeft getrokken. Hij zou wel eens kunnen proberen terug te komen en dan met Zelensky in aanvaring komen en die is ook heel wat veranderd.
Heb je hier een bron voor, dat is namelijk voor het eerst dat ik dit lees en het is natuurlijk interessant.

Imho is Zelensky zelf ook altijd wel heel druk met hoe iets over komt. Ik zou altijd voor eerlijkheid gaan, de waarheid staat namelijk 100% aan de kant van Oekraïne. Met die twee S-300 op Polen waar hij bij hoog en bij laag bleef ontkennen terwijl zoiets toch kán gebeuren en vooral toen Mariëlle Tweebeke hem iets vroeg over de aanpak van corruptie, toen schrok ik echt van zijn gedrag. Hij blafte haar af en wilde er niks van weten. Voor mij is dat niet de juiste manier, als je ergens mee dealt en iemand vraagt er naar is dat een opening om een uitleg te geven naar de stand van zaken. Of als dat in oorlogstijd contraproductief is, zou zijn, dan leg je dat uit en geef je verder geen informatie.

Verder vind ik hem heel goed in zijn taak, maar daar schrok ik echt van. Heel soms is duidelijk dat iets echt een beetje propaganda is, voor mij is het beter dat ze dat niet opzichtig doen. Ze hebben de waarheid al aan hun zijde, die is krachtig genoeg. Niemand wordt graag bespeeld.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

pro_6or schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:18:
[...]

Heb je hier een bron voor, dat is namelijk voor het eerst dat ik dit lees en het is natuurlijk interessant.

Imho is Zelensky zelf ook altijd wel heel druk met hoe iets over komt. Ik zou altijd voor eerlijkheid gaan, de waarheid staat namelijk 100% aan de kant van Oekraïne. Met die twee S-300 op Polen waar hij bij hoog en bij laag bleef ontkennen terwijl zoiets toch kán gebeuren en vooral toen Mariëlle Tweebeke hem iets vroeg over de aanpak van corruptie, toen schrok ik echt van zijn gedrag. Hij blafte haar af en wilde er niks van weten. Voor mij is dat niet de juiste manier, als je ergens mee dealt en iemand vraagt er naar is dat een opening om een uitleg te geven naar de stand van zaken. Of als dat in oorlogstijd contraproductief is, zou zijn, dan leg je dat uit en geef je verder geen informatie.

Verder vind ik hem heel goed in zijn taak, maar daar schrok ik echt van. Heel soms is duidelijk dat iets echt een beetje propaganda is, voor mij is het beter dat ze dat niet opzichtig doen. Ze hebben de waarheid al aan hun zijde, die is krachtig genoeg. Niemand wordt graag bespeeld.
https://www.bnr.nl/podcas...edroomde-oorlogspresident

Het blijft een anekdote van iemand maar het kwam best wel onverwacht met het beeld dat we hier hebben van Poroshenko als graaiende oligarch en Zelensky als de redder van de natie. Hij verdient denk ik wel tot het einde van de oorlog een vrijkaart van beschuldigingen over corruptie, dat ondermijnt de oorlogsinspanningen en komt denk ik uit een misplaatst 'ik moet ook kritische vragen stellen' idee van journalistieke objectiviteit die belangrijker wordt geacht dan de oorlog. Voorspellingen over hoe wapens leveren aan 'het corruptste land ter wereld' alleen maar gevaarlijk is als al onze Stingers naar de zwarte markt verdwijnen was een belangrijk argument uit de pro-Kremlin hoek en daar is niks van gebleken.

[ Voor 6% gewijzigd door IJzerlijm op 03-01-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
BeefHazard schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:10:
[...]

Ik snap niet helemaal wat de link is tussen het 'sentiment' in een topic/forum en de verwachtingspatronen van landen. Wat betreft het 'sentiment' van landen is oa Stoltenberg, maar eerder ook Von der Leyen heel duidelijk geweest: het is 100% in het Westerse belang om te zorgen dat rusland deze oorlog nooit zal winnen. Niet alleen omdat dergelijke agressie tegen een soeverein buurland niet getolereerd dient te worden, ook omdat het onze eigen veiligheid zou schaden als het ze wel zou lukken. Denk aan het gevaar dat de Baltics dan zouden lopen. Westerse leiders raken echt niet zomaar ongeduldig: zij weten dat het hen 'slechts' geld kost, geen levens. Stoltenberg vertelt het beter dan ik ooit zou kunnen.

Daarnaast denk ik dat er minder abrasieve manieren zijn om vragen te stellen bij de zienswijze van anderen dan om het gelijk 'gevaarlijk' te noemen.

[...]

Dat herken ik totaal niet, en ik lees hier ook erg regelmatig mee. Het sentiment is eerder dat UA de absolute underdog is, maar doordat het russische leger totaal niet meer is wat het ons heeft doen geloven dat het is, heeft UA een reële kans om ze te verslaan. Dat is overigens een bekend patroon: zie de Lazerpig Loop. Ik ben ook positief gestemd over de progressie die UA gemaakt heeft en de potentie die ze hebben om verdere successen te boeken. Dat is niet omdat 'UA leger beter', maar door de dingen die we daadwerkelijk hebben gezien: de offensieven in Kharkiv en Kherson, het zinken van de Moskva, de Kerchbrug, enzovoort enzoverder. Uiteindelijk betekent dat voor veel Oekraïense burgers dat er hoop gloort in bange dagen. Ik denk dat velen in dit topic die hoop ook voelen.

[...]

Waar baseer je die uitspraak op? Want het tegendeel valt in ieder geval wel ergens op te baseren: er zijn genoeg video's waarin gevangen mobiks vertellen dat ze óf helemaal geen training gehad hebben, óf een dag of 2 heel beperkt. En we zien ze gevangen genomen worden met stokoude Mosins bijvoorbeeld. Dergelijke info kun je ook uit bv de Britse intelligence-updates halen, die komen hier ook regelmatig voorbij. Betrouwbare informatie over goed getrainde mobiks: ik sta er voor open, maar ik heb het nog niet gezien.

[...]

En juist die logistieke hoogstandjes zijn iets waar de russen simpelweg niet op te betrappen zijn. Het is een rommeltje: grote warenhuizen met opgestapelde kisten vol explosieven. Een enorm tijds- en arbeidsintensieve manier van logistiek bedrijven. Vrijwel elk modern leger gebruikt met een reden pallets. Ik vind de kelder van je barakken vullen met artilleriegranaten en dan een feestje met een paar honderd soldaten vieren (of de nieuwjaarsspeech samen kijken) geen logistiek hoogstandje bijvoorbeeld.

[...]

Gelukkig, laten we dan samen hopen dat Oekraïne hier goed doorheen komt :). Terug naar af: een aanval op oud en nieuw verdient misschien niet alle schoonheidsprijzen, maar het is wel de brute realiteit van een dergelijke oorlog: je hebt niet gewonnen voor je elke laatste indringer uit je landsgrenzen hebt geschoten. Ik denk dat de Oekraïense HIMARS-operators tijdens de vorige jaarwisseling ook niet zaten te bidden of ze binnenkort eens honderden mensen konden doden, maar inmiddels is het bittere noodzaak voor ze.
Sterker nog, er waren geen Oekraïense HIMARS-operators vorige jaarwisseling (2021-2022).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:20:
Ik denk dat je vraagstuk over 'wie wint er / wie verliest er' via een paar routes kunt aanvliegen:

Grondgebied
Rusland heeft meer Oekraïens grondgebied in handen op 2 januari 2023 dan op 21 februari 2022. In dat opzicht heeft Rusland qua grondgebied meer gewonnen dan verloren.

Hoe je deze vraag beantwoordt hangt af van welke periode je kiest. Als we 2 januari 2023 vergelijken met 1 september 2022, is de conclusie juist dat Rusland veel gebied verloren heeft.

Al met al is het doel van Oekraine om Rusland te verdrijven uit haar hele grondgebied, ook de Krim. Omdat Oekraine meer grondgebied heeft verloren dan gewonnen heeft tov het begin van 'SMO'.

Steun / geo-politieke positie
In dit opzicht heeft Rusland zich volledig misrekend. Ze dacht een snelle overwinning te behalen, een marionet aan de macht te zetten in Kiev. Het westen zou geen tijd hebben om echt goed te reageren en voordat we het wisten zou alles al over zijn en zou Rusland er z'n magische des-informatie sausje overheen gooien, waarna we langzaam weer naar business as usual zouden gaan, a la de Krim in 2014.

In tegenstelling tot deze doelstelling heeft Rusland zich volledig politiek en economisch geisoleerd en zij is - deels tot haar spijt - gedwongen in zee te gaan met enkele partijen die Rusland eigenlijk onder zich voelt staan (Iran / Noord-Korea, deels China).

De economische isolatie (zoals vaker door mij gesteld :P) zal er niet direct voor zorgen dat de oorlog stopt, maar het beperkt Rusland enorm in haar ontwikkeling naar de toekomst.

Oekraine daarentegen heeft onze harten gestolen. Het is gek om te denken hoe anders het was voor 22 februari, volgens mij vergeten we dat nog wel eens. Wie had er echt een heel warm gevoel bij 'Oekraine' toen? Een kleine groep wellicht, maar het was een land ver weg voor de meesten. Dankzij met name Zelensky en dankzij de wijze waarop vele Oekrainers zich presenteren in de oorlog is dat beeld volledig veranderd.

Er is enorme steun voor Oekraine, zowel op politiek niveau als in de samenleving .En dat is m.i. de allergrootste winst die geboekt is afgelopen jaar.

Militair
Rusland heeft militair enorm verloren imo. Ze blijken VEEL VEEL zwakker te zijn dan bijna iedereen dacht, inclusief vele professionele analisten en inlichtingendiensten.

Niet alleen waren ze vanaf het begin veel zwakker dan gedacht, ze zijn ook nog eens veel zwakker geworden deze oorlog door de enorme verliezen van materieel en beroepssoldaten.

Oekraine daarentegen is vele malen sterker geworden door de mobilisatie, de westerse trainingen en de westerse wapens. Oekraine heeft wellicht nu wel een van de sterkste legers in Europa....

Binnenland
Waar het meeste in Rusland nog koek en ei was voor 22 februari, gaat het nu bergaf. Een mobilisatie waar Putin niet omheen kon, vluchtende Russen, de hogere klasse die en masse emigreert, langzaam maar zeker de keel economisch afgeknepen worden... Er lijken ook wat spanningen te ontstaan in de entourages van Putin en wat onduidelijke machtsstrijden tussen verschillende facties in het Kremlin.. nee, het is geen rozengeur en maneschijn meer.

In Oekraine lijkt Zelensky alles redelijk op de rit te hebben met enorm veel steun vanuit de eigen bevolking. Af en toe zijn er vreemde ontslagen die voor ons geen duidelijke reden hebben, maar Zelensky beheerst de informatie naar buiten heel goed.

Al met al
Al met al heeft Oekraine op de meeste punten 'gewonnen' tot nu toe.

Deze overwinning zijn echter niet heel veel waard zolang deze niet omgezet worden op de grond. Uiteindelijk telt er maar 1 overwinning: het grondgebied terugveroveren en veiligheid voor eigen bevolking creëren.

Ondanks alle tegenslagen voor Rusland en gedwongen stappen terug, is de adem van Rusland lang. Heel lang. En dat maakt dat we hier nog wel even blijven posten...
Je blijft maar de datum 22 Feb 2022 noemen maar de oorlog begon toch echt op 24 Feb 2022.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

IJzerlijm schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:35:
[...]

Het blijft een anekdote van iemand maar het kwam best wel onverwacht met het beeld dat we hier hebben van Poroshenko als graaiende oligarch en Zelensky als de redder van de natie. Hij verdient denk ik wel tot het einde van de oorlog een vrijkaart van beschuldigingen over corruptie, dat ondermijnt de oorlogsinspanningen en komt denk ik uit een misplaatst 'ik moet ook kritische vragen stellen' idee van journalistieke objectiviteit die belangrijker wordt geacht dan de oorlog. Voorspellingen over hoe wapens leveren aan 'het corruptste land ter wereld' alleen maar gevaarlijk is als al onze Stingers naar de zwarte markt verdwijnen was een belangrijk argument uit de pro-Kremlin hoek en daar is niks van gebleken.
Bedankt voor de link, ga ik straks eens even rustig lezen. Ben het met je eens dat het nu niet nodig is dit soort vragen te stellen. Zeker over dat soort corruptie, wapens die verkocht worden, is absoluut geen enkel spoor, dat is je reinste Russische propaganda. Maar daar was de vraag ook niet naar Imho, het ging over de algemene corruptie in UA en was voor mij een uitnodiging aan Zelensky om te vertellen wat ze daar al aan gedaan hebben.

Vond het echt schrikken. Bespreek dan voor het interview eea, of op zijn minst, reageer gewoon zoals ik eerder al aangaf, dat volstaat volledig.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

IJzerlijm schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:05:

Maar dan heb je het over Oekraïnse olicharchen? Is dat een ding? In Rusland zie ik niet zo snel heel veel te graaien over de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-07 09:53
Jerie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:49:
[...]

Sterker nog, er waren geen Oekraïense HIMARS-operators vorige jaarwisseling (2021-2022).
Nouja, de mensen die dat werk nu doen waren toen natuurlijk ook al Oekraïeners. Misschien niet helemaal duidelijk, maar ik impliceerde in die zin juist dat er zóveel veranderd is voor deze mensen in een jaar dat ze toen nog normale (waarschijnlijk) militairen waren. Die hadden ook nooit aan zien komen dat ze deze jaarwisseling een HIMARS zouden bedienen, laat staan met dit effect.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
IJzerlijm schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:35:
[...]

Mijn schoonfamilie uit UA zit er hetzelfde in. Poroshenko-fans en eigenlijk helemaal niet gecharmeerd van Zelensky, Precies om dezelfde redenen die die soldaten aangaven. Ik verbaasde me erover toen ik het hoorde eerlijk gezegd. Dat was al afgelopen mei. Het heeft Proshenko in ieder geval geen windeieren gelegd dat ie tijdens de slag om Kyiv in camouflage-outifit aan aantal malen live op CNN verscheen vanuit de straten in Kyiv. Iets wat voor mij toch vooral een gestagede PR-scene was maar onder bepaalde kiezers zeer positief werd ontvangen. Ik ben zelf van mening dat Zelensky de juiste man is om buitenlandse steun te vergaren en denk dat Poroshenko niet zoveel had los gekregen, vooral omdat hij tot de oligarchie behoort.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
BeefHazard schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:04:
[...]

Nouja, de mensen die dat werk nu doen waren toen natuurlijk ook al Oekraïeners. Misschien niet helemaal duidelijk, maar ik impliceerde in die zin juist dat er zóveel veranderd is voor deze mensen in een jaar dat ze toen nog normale (waarschijnlijk) militairen waren. Die hadden ook nooit aan zien komen dat ze deze jaarwisseling een HIMARS zouden bedienen, laat staan met dit effect.
Dat is net zoiets als zeggen dat we ook voor de kerst vrolijk waren ("vrolijk kerstfeest"). Maar vrolijk zegt iets over kerstfeest. UA heeft de HIMARS tijdens de oorlog van 2022 gekregen. Er zijn geen indicaties dat de HIMARS-operators voor de oorlog werden getraind, of dat UA voor de oorlog begon HIMARS zou krijgen. Ergo: er waren tijdens de jaarwisseling 2021-2022 geen Oekraïnese HIMARS-operators. Dat is hoe het feitelijk (voor zover we weten) zit.

(NB: Ik heb er vrede mee om te gaan voor "escalatie van de oorlog" ipv oorlog omdat UA al sinds 2014 een proxy oorlog met RU voert.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:57:
[...]

Het enige wat we zullen gaan zien is dat de kwantiteit van het beschikbare materiaal dusdanig zal afnemen dat het de slagkracht negatief gaat beïnvloeden.
Een proces dat al lang en breed in gang is gezet. Je ziet het terug in de bewapening en uitrusting van de gemiddelde soldaat, de kwaliteit van de gemiddelde drone, tank, BMP, raket, enz.

Het verschil tussen op papier en realiteit is groot. Kijk maar naar Moskva die al brak was voor de oorlog begon. Russian warship already fscked itself. Het is tegen het randje FUBAR maar het werkt zogenaamd nog.

Rusland is een opportuun land. Als ze beter hadden, hadden ze het wel gebruikt. Achterhouden is eerder onderdeel van onze doctrine.

Daarom begrijp ik ook de twijfel mbt nucleaire arsenaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Apache4u schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:12:
[...]

Mijn schoonfamilie uit UA zit er hetzelfde in. Poroshenko-fans en eigenlijk helemaal niet gecharmeerd van Zelensky, Precies om dezelfde redenen die die soldaten aangaven. Ik verbaasde me erover toen ik het hoorde eerlijk gezegd. Dat was al afgelopen mei. Het heeft Proshenko in ieder geval geen windeieren gelegd dat ie tijdens de slag om Kyiv in camouflage-outifit aan aantal malen live op CNN verscheen vanuit de straten in Kyiv. Iets wat voor mij toch vooral een gestagede PR-scene was maar onder bepaalde kiezers zeer positief werd ontvangen. Ik ben zelf van mening dat Zelensky de juiste man is om buitenlandse steun te vergaren en denk dat Poroshenko niet zoveel had los gekregen, vooral omdat hij tot de oligarchie behoort.
Het is altijd makkelijk scoren als je niet zelf de knoop hoefde door te hakken. Heeft Zelenski het goed gedaan door niet bekend te maken dat er een inval kwam? Kijk naar Rusland, waar een gedeeltelijke mobilisatie kwam. 700.000 geschikte mannen vluchten het land uit. Dat was ook een exodus geworden in Oekraïne.

Voor iedere willekeurige 20-er was de beslissing niet zo goed, voor het land zelf wel.

Neemt niet weg dat er nog steeds corruptie is, en die zal nu en na de oorlog bestreden moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Heb je je leven gegeven, krijg je alleen maar een vermelding met je nummer, niet eens je naam :/
Maar gelukkig is er nog genoeg ruimte voor meer vermeldingen!
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1610242910653657088]

nope

Pagina: 1 2 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid