1 batterij. Niet 1 installatie.Rubberen schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:17:
Net de speech en de ontmoeting met Joe biden bekeken. Man wat een fantastische vent is die Zelenski toch! De rol die hij uitvoert in dit conflict doet hij fantastisch.. Dit is eigenlijk nog eens een leider zoals je als burger alleen maar kan van dromen.
Ik ben uitermate tevreden dat de amerikanen daar net zo over denken!
Ik stel me wel vragen over die patriots.. Ik kan me niet inbeelden dat één installatie nu z'n verschil maakt? Onderstaand artikel doet mij toch vooral de vraag stellen, of er geen urgentere zaken zijn dan 1 z'n installatie? Zeker nu ze ook een aanval willen inzetten.
Ze gaan deze ook niet afvuren op de Iraanse drones.Hoewel de VS de Patriot-units vaak per vier inzetten, zal Oekraïne volgens Amerikaanse legerbronnen één unit krijgen. Daar is de kostprijs allicht niet vreemd aan. De denktank Center for Strategic and International Studies raamt de kostprijs van één raket op 4 miljoen dollar en 10 miljoen dollar voor de lanceerinstallatie. Een nagelnieuwe volledige installatie, incluis de radar, het controlestation en de stroomgenerator, van de fabrikant Raytheon kost naar schatting 1 miljard dollar.
Bovendien zijn veel manschappen nodig voor het gebruik van het afweersysteem. Per unit zijn tot 90 militairen nodig voor de bediening en het onderhoud. 30 à 40 is het minimum. Hoe dan ook moeten de Oekraïense soldaten een doorgedreven training van minstens enkele maanden volgen. 'Het is veel meer dan alleen de knop indrukken. Je moet ook de technische kennis hebben en iedere update van het systeem bestuderen', zegt een ex-militair aan RTL Nieuws.
Het kostenplaatje doet de vraag rijzen of het opportuun is om de Russische aanvallen met goedkope Iraanse kamikazedrones te lijf te gaan met het dure Patriot-systeem. 'Een raket van 1 miljoen dollar afvuren op een drone van 50.000 dollar is een verloren zaak', zegt een defensie-expert.
Bron : De Tijd
https://www.tijd.be/dossi...n-de-wereld/10436405.html
Initieel zullen die voornamelijk tegen de kruis en ballistische raketten gebruikt worden.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN