Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 28 Laatste
Acties:
  • 400.834 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
De_Bastaard schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:43:
Tja ik vraag me af of Rusland / Putin echt op de rand van de afgrond staat. Je ziet in dat filmpje 2 of 3 mensen geïnterviewd worden en het merendeel denkt nog altijd dat Rusland zal overwinnen.

Die lui zijn zwaar patriotistisch, net zoals Oekraine. Het gaat echt nog wel heel lang duren voordat Rusland ineen stort of Putin weggewerkt wordt. Dat laatste zal overigens wel niet zomaar gebeuren, zelfs al is de bevolking tegen hem.

Stiekem hoop ik dat Oekraine lekker kan doorbeuken en de Krim ook nog kan terugpakken. Mocht het vervolgens aan allerlei kanten gaan rammelen in Rusland (Dagestan, Tsjetsjenie, e.d.) dan hoop ik dat die kleine staten zich samen pakken tegen Rusland.
Het gevaar is alleen dat RU dan wellicht toch gaat ingrijpen met minder mooie wapens.

Tuurlijk zou het mooi zijn, gun die landen/mensen een meer Westerse vrijheden, maar of dat ooit gaat lukken.. ben bang dat RU daarvoor een maat te groot blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Recordaantal Russen vroeg in oktober asiel aan in Nederland

Zo zeg, wat een kop. Hoeveel betreft het? 89... in totaal dit jaar nog geen 500.
In oktober vroegen 89 Russen asiel aan in Nederland, meldt de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) donderdag. Niet eerder sinds de Russische inval in Oekraïne dienden zoveel mensen uit Rusland hier een asielverzoek in. Eind september riep de Russische president Vladimir Poetin op tot de mobilisatie van 300.000 Russen.
Interessanter vond ik het artikel dat we binnen EU Russische asielzoekers niet op basis van hun afkomst mogen weigeren maar dat kan ik helaas niet terugvinden.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:32

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ben ik een armchair generaal als ik denk dat het grote offensief richting Melitopol gaat vanuit Zaporizizhia nu Kherson tegen drie verdedigingslinies aankijkt? Vanuit Zaporizizhia val je dat vanuit de rug aan.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nst6ldr schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:43:
Niet 45 tanks. Nederland heeft €45M overgeboekt om gezamenlijk met bondgenoten T-72's te kopen voor Oekraïne.
Die 45M is voor het opknappen van 45 Tsjechische tanks volgens:
Meanwhile, the Netherlands will fund the refurbishment of another 45 Czech T-72 tanks for a total of 90 that are set to begin arriving in Ukraine by the end of the year, said Deputy Pentagon Press Secretary Sabrina Singh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

user109731 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:14:
[...]

Die 45M is voor het opknappen van 45 Tsjechische tanks volgens:

[...]
Dat is natuurlijk lood om oud ijzer. Of je nu 45 miljoen betaalt voor 45 tanks of 50% meebetaalt aan 90 tanks die 90 miljoen gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
Brazos schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:18:
[...]
Tanks kunnen we sowieso niet zelf doneren, want die hebben we niet.
Naja, we leasen er 18 en die zouden we best kunnen opgeven met een geldbedrag naar Duitsland in ruil voor dat Duitsland het doneert. Maar dat zouden we niet moeten willen. Het is al raar dat we niet zelf een paar tanks in volledig eigendom hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:29
Jerie schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:58:

[...]

Interessanter vond ik het artikel dat we binnen EU Russische asielzoekers niet op basis van hun afkomst mogen weigeren maar dat kan ik helaas niet terugvinden.
Daar is niet zo heel veel bron voor nodig: Het Vluchtelingenverdrag (of tenminste de interpretatie daarvan door EU en het EHRM) geeft geen mogelijkheid om vluchtelingen puur op basis van afkomst te weigeren.
Een land moet iedere afwijzing van een asielverzoek individueel motiveren.
(in deze situatie minder relevant, maar als context: je kan als land wel het omgekeerde doen: iedereen uit een bepaald land een (tijdelijke) vluchtelingenstatus geven. Dat is bijvoorbeeld gebeurd tijdens de Joegoslavië oorlog en is nu beleid voor mensen uit Syrië)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Caelorum schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:21:
[...]

Naja, we leasen er 18 en die zouden we best kunnen opgeven met een geldbedrag naar Duitsland in ruil voor dat Duitsland het doneert.
Dat gaat niet werken. De reden dat Duitsland zelf geen tanks doneert is niet omdat ze het niet kunnen betalen maar omdat ze geen tanks willen doneren. Dat zal niet veranderen als wij voorstellen om ervoor te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Kyiv Independent heeft een nieuw kleurschema :+
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FhRNX-8XkAEGSzX?format=png&name=medium
Ik hoop dat ze dat blauw op zwart gaan aanpassen want dat is lastig te lezen.

[ Voor 22% gewijzigd door user109731 op 11-11-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
downtime schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:25:
[...]

Dat gaat niet werken. De reden dat Duitsland zelf geen tanks doneert is niet omdat ze het niet kunnen betalen maar omdat ze geen tanks willen doneren. Dat zal niet veranderen als wij voorstellen om ervoor te betalen.
Nee, nee, nee.
Duitsland wíl wel tanks sturen, maar kán dat helaas niet omdat andere landen dat niet ook doen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:58

Fiber

Beaches are for storming.

user109731 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:29:
Kyiv Independent heeft een nieuw kleurschema :+
[Afbeelding]
En een iets andere volgorde...

Ik denk dat ze in Cherson nog aan het tellen zijn nog niet aan tellen toegekomen zijn... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
Brazos schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:34:
[...]

Dat is eigenlijk wat we nu met Tjechië al doen.
Het idee bij leasen is dat je het geleasde ding aan het eind van de leasetermijn weer intact inlevert.
Ik betwijfel of je veel vrienden maakt door geleasde tanks naar Oekraïne te sturen, er komen gegarandeerd krasjes op de lak.

Gok dat die Tsjechische tanks danwel voor een symbolisch bedrag gekocht worden (en daarna voor EUR 1M worden geüpgrade), danwel dat de tanks een cadeautje van Tsjechië zijn en de upgrades van NL/USA. In ieder geval Niemand zal niemander van uit gaan dat die dingen weer netjes ingeleverd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
onkl schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:43:
[...]

Het idee bij leasen is dat je het geleasde ding aan het eind van de leasetermijn weer intact inlevert.
Ik betwijfel of je veel vrienden maakt door geleasde tanks naar Oekraïne te sturen, er komen gegarandeerd krasjes op de lak.[...]
Deze 16 tanks zijn door Nederland aan Duitsland gegeven om op te knappen en in lease-vorm weer terug te nemen als onderdeel van de gezamenlijke Nederlands-Duitse 414 Tankbataljon (die 16 waren het restant nadat we er 100 goedkoop hadden verkocht aan Finland). Als we ze vragen die klaar te maken voor gebruik in Oekraïne zouden ze het best kunnen doen. Punt is alleen dat we dat zelf ook niet gaan doen, want we waren juist zo blij dat na de verkoop van de tanks in 2011 ofzo we in 2015 ze weer "hadden".

Het is hier dus niet alleen Duitsland die het niet wil.

[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 11-11-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

VS koopt artillerie Zuid-Korea voor Oekraïne

De VS koopt 100.000 stuks houwitserartillerie van Zuid-Koreaanse fabrikanten om die vervolgens aan Oekraïne te leveren. De VS en Zuid-Korea werken al enige tijd aan de deal, melden Amerikaanse regeringsfunctionarissen aan persbureau AP.
Dat is zelfs voor de US wel erg veel geschut... O-)

Maar ik denk dat ze de munitie bedoelen... :z

Uit: https://nos.nl/liveblog/2...ug-over-de-dnepr-stort-in

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Fiber schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:49:
[...]

Volkskrant meldt dat het spul niet voor Oekraine bedoeld is want Zuid Korea wil daar niet aan meedoen. De munitie blijft dus in de VS zodat de VS eigen voorraden naar Oekraine kan sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sommige mensen trekken de constante vernederingen slecht:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FhRsxn3XEAAclYK?format=png&name=small

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Fiber schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:49:
[...]

Er was even geleden ook zo'n deal die via Tsjechie liep, maar heb daar later geen updates meer van gezien?
https://kyivindependent.c...orean-weapons-for-ukraine

of is dat dezelfde deal?

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 11-11-2022 12:13 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
RoD schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:42:
Stremousov dood :o Ik zat hier toevallig gisteren nog aan te denken, als ze dit figuur nou eens te pakken konden krijgen... Hij is natuurlijk wel het (leugenachtige) gezicht van Cherson.

Hopelijk wordt dit zsm 100% bevestigd (met die russen weet je het nooit). Ik geloof niet dat het echt een ongeluk was, maar dit is ongetwijfeld een signaal aan anderen wat er gebeurd als je faalt in de ogen van rusland.

En dan bevestiging van rusland zelf, nota bene, dat ze terugtrekken uit Cherson. Wat een ongelofelijk gezichtsverlies. Maar wederom, graag eerst bevestiging in de vorm van een Oekraïense vlag bij het provinciegebouw.
Inderdaad, wat een toeval dat Stremousov omkomt op dezelfde dag dat Rusland formeel de terugtrekking uitroept. Ofwel zagen partizanen hun kans omdat Russische troepen Stremousov niet meer konden beschermen, ofwel heeft Rusland hem simpelweg omgelegd omdat hij er niet in geslaagd is Cherson te verdedigen. Niet dat het falen daarvan zijn schuld zou zijn, het Kremlin kon zijn troepen simpelweg niet meer bevoorraden.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

XWB schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:21:
[...]

Inderdaad, wat een toeval dat Stremousov omkomt op dezelfde dag dat Rusland formeel de terugtrekking uitroept. Ofwel zagen partizanen hun kans omdat Russische troepen Stremousov niet meer konden beschermen, ofwel heeft Rusland hem simpelweg omgelegd omdat hij er niet in geslaagd is Cherson te verdedigen.
Of hij heeft zich volgegoten met drank voordat ie de weg op ging. Hij had wel redenen om zich vol te gooien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 11:44

pro_6or

amateur_60r

XWB schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:21:
[...]

Inderdaad, wat een toeval dat Stremousov omkomt op dezelfde dag dat Rusland formeel de terugtrekking uitroept. Ofwel zagen partizanen hun kans omdat Russische troepen Stremousov niet meer konden beschermen, ofwel heeft Rusland hem simpelweg omgelegd omdat hij er niet in geslaagd is Cherson te verdedigen. Niet dat het falen daarvan zijn schuld zou zijn, het Kremlin kon zijn troepen simpelweg niet meer bevoorraden.
Uit het raam gevallen. Van zijn auto. Terwijl de wagen nog over het asfalt gleed. Met hem tussen de wagen en het asfalt.

Lijkt mij ook geen toeval.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Brazos schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:20:
[...]

Hij reed niet zelf, maar had een chauffeur. Misschien dat die het raam open heeft gelaten.
Dat detail had ik gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
onkl schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:03:
[...]

Over de Kerch brug lijken op het moment sporadisch lichte (passagiers)treinen te rijden en over het weg gedeelte een paar honderd auto's per dag. Reparaties zouden tot zomer 2023 duren. Ook de veerdiensten hebben heel beperkte capaciteit. Vanuit een logistieke optiek nauwelijks interessant, waardoor de volledige logistiek richting (oblast) Kherson en Krim via Mariopol moet verlopen.

Daar is geen doorlopende spoorlijn naar Rusland, behalve een lijn net onder Donetsk, die over een substantieel deel in Oekraïns artilleriebereik ligt.

De Russische militaire logistiek is volledig gericht op vervoer per rails, met net genoeg vrachtwagens voor last mile transport, waardoor de logistieke situatie nu al een probleem zal zijn omdat ze niet voorbereid zijn op de situatie dat ze alle voorraden vanaf Donetsk een paar honderd kilometer over de weg moeten vervoeren.
Die weg is op het moment nog niet in HIMARS bereik, maar een offensief richting Mariopol zou -vanuit Russische optiek- heel Zaporizja, Kherson en Krim tot een eiland omvormen. :)
Het betreft deze spoorlijn, tweebaans:

34.59072401343683,46.09075099323331,0

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/p/AF1QipOh6QF6J_59s0ugyLjo5ovICqIRfDfZ0kSFgEd1=h720

Die gaat van de Krim (Dzankoi) via Chonhar richting Melitopol.

Maar als ik het me goed herinner was er ook een eenbaans die voordat-ie bij Kherson kwam naar het oosten ging. Ik weet echter niet of je dan ook weer aansluit op die sporen die van Chonhar richting Melitopol lopen.

Tja qua wintersportvakantie zou ik dan niet naar de Krim gaan, Siberië kan toch ook best leuk zijn?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Met de herovering van Cherson heeft Oekraïne laten zien dat ze in staat zijn om een grote stad te heroveren. De wapenleveringen van het westen zijn niet voor niets geweest, mocht er nog twijfel zijn.

Def Mon had recent nog uitgerekend dat Oekraïne 50% van het veroverde territorium door Rusland sinds 24 februari heroverd heeft. Met de val van Cherson komt er nog een schep bovenop.

Maar met de gebieden voor 24 februari erbij (de Krim en delen van de Donbas) gaat het eerder richting 40%.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fg5YWReWAAEYCy_?format=jpg&name=medium

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57
@XWB en hoewel het nooit makkelijk zal worden blijven de toezeggingen van Westerse landen komen en groeit de aanwas getrainde militairen, krijgen ze winter uitrusting en wordt naarstig gezocht naar (mobiele) AA en munitie.

Rusland daarentegen kan zelf niet meer zoveel produceren en ook nergens terecht met een vraag voor hulp - behalve bij Iran, wat zelf ook niet per se enthousiast lijkt. Tegelijkertijd is het opleiden van gemobiliseerde troepen onmogelijk gebleken - los van de slechte uitrusting en bewapening.

Tis voor nu een naar vooruitzicht dat het nog maanden en maanden doorzetten wordt met de nodige offers, maar ook de influx aan drones en kruisraketten op burgerdoelen is weer wat gestabiliseerd. Ben benieuwd naar de sfeer onder de bevolking - gaan die een koude winter zonder stroom volhouden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Oekraïne claimt belangrijke overwinning in strategische stad Kherson
Volgens het ministerie van Defensie in Moskou zijn er bij de terugtrekking geen verliezen geleden. Oekraïne stelt dat de operatie erg chaotisch verliep en veel Russen zijn verdronken. Ook zouden Russische soldaten, al dan niet in burgerkleding, in de stad zijn achtergebleven. Het Oekraïense leger riep hen op zich over te geven.
Even per zin:
Volgens het ministerie van Defensie in Moskou zijn er bij de terugtrekking geen verliezen geleden.
Waarschijnlijk dus precies het tegenovergestelde.
Oekraïne stelt dat de operatie erg chaotisch verliep en veel Russen zijn verdronken.
Heftig, heeft iemand hier bronnen of bewijs voor?
Ook zouden Russische soldaten, al dan niet in burgerkleding, in de stad zijn achtergebleven. Het Oekraïense leger riep hen op zich over te geven.
Nog even wachten tot Zelenskii zich kan laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 21:12

bloody

0.000 KB!!

De RU presentator adviseert (op het eind) dat men zich maar wijselijk stil moet houden en niet zeggen dat het een nederlaag is.
Zoals de eerste (dappere) persoon in het filmpje wel doet.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 11:03
Ben benieuwd wie er genoemd gaan worden in de volgende Moskouse ontslagronde.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:29
Tens schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:00:
Ontslagen wordt er niemand wel veel hartfalen en uit het raam vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Tens schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:00:
Ik gok op Shoigu. Door hem die gekke persconferentie te laten doen moest hij met de billen bloot, en wordt Putin uit de wind gehouden.

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
RIPE meetings: IP addresses as spoils of war

Gaat specifiek over dit conflict maar zou je door kunnen trekken.
The war in Ukraine also affects the Internet administration. IP address managers report problems and fear that addresses will become spoils of war.
The war in Ukraine and Western sanctions against Russia are also issues at the 85th meeting of the Réseaux IP Européens Network (RIPE), for which the European IP address managers are currently convening in Belgrade. The cry for help from the Ukrainian members to freeze IP address assignments in the contested areas to prevent their confiscation is becoming more and more urgent.

The transfer of IP addresses from Ukrainian companies to Russian owners in the contested areas must be stopped immediately, demanded lawyer Andrii Pylypenko, who advises the Ukrainian Ministry of Justice. All transfers of Ukrainian IP addresses to new Russian sites are illegal.
Kwalijk dat RIPE na 8 maanden pas hierover discussieert, aan de andere kant beter laat dan nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:58
CornermanNL schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:03:
[...]

Haha ja wilde net zeggen. Eerder wie er uit vliegt

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Meeste generaals zitten op een stoelendans carrousel qua functie.
Politieke/zakelijk zijn idd veel 'raam' gevallen. (pun intended)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
[...]

Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik kreeg tot nu toe de indruk dat ramen/kopjes thee weliswaar de standaard ontslagprocedure was voor uit de gratie gevallen oligarchen etc., maar dat tegenvallende generaals/ministers heel gewoon werd verzocht met pensioen te gaan en lekker in hun datsja te gaan zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02:15
Ik heb een hoop gemist vandaag want cursus dag.
Maar wat een mooi nieuws dit !
Hoe mooi zou het zijn als "onze" Brabantse patatbakkers ook even in Kherson gaan acteren :)F
https://steunactie.nl/act...de-oekraiense-grens/-8647

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
This town ain't big enough for the both of us:

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Zag een gelijkaardige tweet voorbijkomen; Dugin:

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het nieuwe ijzeren gordijn?
https://www.ukrinform.net...-border-with-belarus.html
Ukraine builds reinforced concrete fence on border with Belarus
Afbeeldingslocatie: https://static.ukrinform.com/photos/2022_11/thumb_files/630_360_1668181165-4350.jpeg

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

De tsaar hoort almachtig te zijn en als hij de overwinning van een kleine snelle gemakkelijke oorlog niet kan afdwingen, dan is er een nieuwe tsaar nodig die aan de rolomschrijving voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

ZenTex

Doet maar wat.

rapture schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:51:
De tsaar hoort almachtig te zijn en als hij de overwinning van een kleine snelle gemakkelijke oorlog niet kan afdwingen, dan is er een nieuwe tsaar nodig die aan de rolomschrijving voldoet.
Maar het is niet de schuld van de tsaar.

Incompetente legerleiding, corrupte kremlin tot aan niet patriottische soldaten, maar nooit de Tsaar.
De tsaar is almachtig, maar weet niet wat er speelt, en als hij het wist deed hij er wat aan.

Conclusie:als de tsaar het nu wist...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ZenTex schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:59:
[...]
Maar het is niet de schuld van de tsaar.

Incompetente legerleiding, corrupte kremlin tot aan niet patriottische soldaten, maar nooit de Tsaar.
De tsaar is almachtig, maar weet niet wat er speelt, en als hij het wist deed hij er wat aan.

Conclusie:als de tsaar het nu wist...
De tsaar heeft geen kleren aan ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Wat moeten we hiervan denken, een Oekraïense POW die dronken is?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:48
nvm

[ Voor 92% gewijzigd door renegrunn op 11-11-2022 21:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:00:
Wat moeten we hiervan denken, een Oekraïense POW die dronken is?

[Twitter]
Grote kans dat hij hardhandig gedwongen is om dit te zeggen. Zal niet de eerste keer zijn.

Ik geloof er niets van, ze hebben altijd gezegd geen interesse in Russisch grondgebied te hebben. Zou ook niet goed zijn voor de internationale steun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 21:29
user109731 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:33:
[...]

Grote kans dat hij hardhandig gedwongen is om dit te zeggen. Zal niet de eerste keer zijn.

Ik geloof er niets van, ze hebben altijd gezegd geen interesse in Russisch grondgebied te hebben. Zou ook niet goed zijn voor de internationale steun.
Innemen sowieso niet , aanvoerlijnen kapot schieten wellicht wel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

user109731 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:33:
[...]

Vandaar dus deze 'bekentenis' - poging om dat laatste te ondermijnen. Als je iemand genoeg martelt zal hij op gegeven moment werkelijk alles bekennen. Daarom dat marteling onzinnig is in ieder normaal rechtssysteem: enige wat je op die manier ontdekt is datgene wat de gemartelde denkt dat je wilt horen.

Maar goed: stel dat de Russen het zelf geloven - alleen maar mooi. Laat hen troepen en materieel verspillen om grenzen te bewaken waar niets gaat gebeuren, dat betekent minder op plekken waar wel wat aan de hand gaat zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 11-11-2022 22:37 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Slag om de arm maar Iran zou geen wapens meer leveren aan Rusland:

[Twitter: https://twitter.com/TpyxaNews/status/1591180574261391361]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:16
XWB schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:36:
Zag een gelijkaardige tweet voorbijkomen; Dugin:

[Twitter]
Mooi, die vliegt binnenkort ook het raam uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:41
XWB schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:54:

[Twitter]
Ook Iran staat onder embargo. Ze zullen geen 100.000 drones hebben. Wie weet heeft Rusland de complete voorraad opgekocht. Of ze krijen cold feet omdat ze ineens onder druk staan van de Verenigde Staten en de EU.

Links om rechtsom, niet meer leveren zou een goed vooruitzicht zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 00:37
asing schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 23:01:
[...]

Ook Iran staat onder embargo. Ze zullen geen 100.000 drones hebben. Wie weet heeft Rusland de complete voorraad opgekocht. Of ze krijen cold feet omdat ze ineens onder druk staan van de Verenigde Staten en de EU.

Links om rechtsom, niet meer leveren zou een goed vooruitzicht zijn.
Of ze zijn bang dat er nog meer fabrieken de lucht in gaan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
Misschien zit de verklaring voor deze - mogelijke- draai eerder in de binnenlandse politiek. De leveringen lijken geregeld te worden door de Revolutionaire Garde (een kruising tussen revolutionaire politie/militairen, bedrijf en maffiaclan) en die hebben *ahum* niet alleen maar vrienden in de Iraanse politiek (en samenleving).

Als terzijde: Mocht iemand hier verder over willen bomen, dan is het Iran-topic misschien logischer :)

[ Voor 13% gewijzigd door onkl op 11-11-2022 23:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Ukrainian security officers hunt the enemy within: ‘agents’ for Russia

Deelartikel van The Washington Post

Een inkijkje in de werkzaamheden van de SBU (~Oekraïne grootste binnenlandse veiligheidsdienst). Dat inkijkje deed mij weer realiseren dat zo'n oorlog niet zwart-wit is. Iedere communicatie met Russen wordt actief gescand een contraspionage eenheid van die SBU.

Voordat mensen denken dat het doorspelen van informatie alleen het resultaat is van een sympathieke houding naar de Russen toe, de informatie kan ook het resultaat zijn van chantage.

Die SBU unit staat dus midden in een weerbarstige werkelijkheid. Vooral gebieden die net bevrijd zijn worden zorgvuldig doorgelicht, zoals Kharkiv en straks kherson.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Het was de DDR die de Berlijnse muur bouwde om ervoor te zorgen dat burgers niet van Oost-Berlijn naar West-Berlijn gingen. Muur Mexico-VS gaat ook over burgers. De Chinese muur ging vziw wel over louter militair doel maar is ouder. Dit lijkt me een militaire vertragingstactiek. Heeft niets te maken met vluchtelingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 15:00

Garyu

WW

XWB schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:54:

[Twitter]
Eerst ontkennen en het vervolgens nooit meer doen. Consequent. Dit soort berichten zijn puur voor de bühne, mijn vertrouwen is erg laag.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens
Hopelijk worden er meer wakker in RU:

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FhWeYDQX0AEfSDN?format=png&name=medium

+24 tanks :)

En fijn dat ze de kleuren weer hebben aangepast na gisteren. Voor wie het niet volgt, de Kyiv Independent bestond gisteren een jaar en ze hebben hun huisstijl iets aangepast.

[ Voor 61% gewijzigd door user109731 op 12-11-2022 09:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:18
In 2 weken tijd van 70k naar 80k. Die mobilisatie van onervaren strijdkrachten heeft echt effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:06
user109731 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:50:
[Afbeelding]

+24 tanks :)

En fijn dat ze de kleuren weer hebben aangepast na gisteren. Voor wie het niet volgt, de Kyiv Independent bestond gisteren een jaar en ze hebben hun huisstijl iets aangepast.
Gezien de helikopter er ook nog niet bij staat verwacht ik dat veel Cherson losses hier nog niet in zitten?

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 16:01
Semyon schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:43:
[...]

Gezien de helikopter er ook nog niet bij staat verwacht ik dat veel Cherson losses hier nog niet in zitten?
Bedoel je die kapotte heli op vliegveld? Niet echt een Ru verlies aangezien die van origine UA eigendom was voor de invasie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 16:39

Nox

Noxiuz

Hopelijk blijven vergeldingsacties uit, vorige keren kwamen die wel.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Nox schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:32:
Hopelijk blijven vergeldingsacties uit, vorige keren kwamen die wel.
Oekraïne houdt ook rekening met aanvallen rond de G20-top op dinsdag/woensdag volgende week. Poetin vindt het leuk om tijdens dat soort dingen te provoceren.

Aanvallen waren de afgelopen weken ook regelmatig op maandag dus maandag-woensdag zou me niet verbazen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Chaplinka airfield is dus Al preventief leeg gehaald omdat ze wisten dat het binnen HIMARS range zou komen:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
Stukje uit februari, analist zit er ver naast; in een paar dagen voorbij, wapens leveren heeft geen zin |:(
German top military expert, former adviser to Angela Merkel in February 2022: “I think Putin will win this war because Russian armed forces are modern, well-equipped, multiple superiority. No military support from outside will make a difference and in a few days, that will be over.
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Ingelogd schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:01:
Stukje uit februari, analist zit er ver naast; in een paar dagen voorbij, wapens leveren heeft geen zin |:(

[...]

Lekker zo'n expert 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Laatst online: 17:28
[...]
Over de afgelopen weken mbt Cherson zat consultant b.d. Erich Vad, er ook zo'n 100% naast.
Die Schwarzmeer-Region sei „so vital strategisch wichtig, dass sie (die Russen, Anm.d.Red.) da einfach nicht raus können.“

Vad nutzte seine falsche Annahme, um erneut auf Verhandlungen mit dem Kreml-Regime zu pochen. Die Russen könnten „aus strategischen Gründen, und jetzt auch aus politischen Gründen, denn die Region ist ja jetzt russisches Staatsgebiet, (…) da nicht raus und er (Wladimir Putin, Anm.d.Red.) wird da auch nicht rausgehen.“
Aangezien een Russische terugtrekking volgens mr niet was te verwachten, waren alleen onderhandelingen eigenlijk de juiste toekomstige richting.
Über einen russischen Abzug erklärte Vad: „Das ist nicht zu erwarten. Deswegen sind Verhandlungen eigentlich der richtige Weg in der Zukunft.“
https://m.bild.de/politik...aneben-81894306.bild.html

Mag toch hopen dat deze oud brigade-generaal/Merkel adviseur/consultant b.d. spoedig een andere carrière mag overwegen, want imao de vraag namens wie hier een consultancy-klus wordt uitgevoerd.
Misschien kan hij verder als sprookjes-verteller. Of iets met poppenkast.
https://erichvad-consulting.de/english-version/

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Baserk schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:39:
[...]

Mag toch hopen dat deze oud brigade-generaal/Merkel adviseur/consultant b.d. spoedig een andere carrière mag overwegen
Waar denk je dat b.d. voor staat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:56

[...]

Nou ja wij(en vele) dachten vorig jaar ook dat Russische leger 2 na beste leger was kwa materiaal en uitrusting. Het blijkt gelukkig 1 corrupte boel geweest te zijn met Red alert tactiek 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
  • Laatst online: 17:28
Amdwarrior schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:50:
[...]

Nou ja wij(en vele) dachten vorig jaar ook dat Russische leger 2 na beste leger was kwa materiaal en uitrusting. Het blijkt gelukkig 1 corrupte boel geweest te zijn met Red alert tactiek 8)7
Wel qua kwantiteit.
Maar zeker niet qua kwaliteit.
De bijv. 20-25 showmodel Armata's hebben echt niet de meerderheid overtuigd dat de Kremlin claims over modernisering ook klopten.

De kwantiteit van redelijk recent materiaal blijkt echter ook mee te vallen, want zo'n beetje elk seizoen, moet Rusland een vorige generatie wapentuig aanspreken en kijken we zo steeds verder terug in de tijd naar hun militaire ontwikkeling, met beelden van wat is ingezet.

Maar eensch, dat de totale corruptie zeker 'gelukkig' is.
Het 'goede voorbeeld' van ettelijke paleizen en verzamelingen aan villa's, één of meerdere 'paar honderd miljoen'-jachten en offshore accounts met honderden miljarden dollars, heeft de rot in hun defensie diep ingezet.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:15:
[...]

Toch had het muntje die eerste dagen de andere kant op kunnen vallen als de Russen niet zelf enorme fouten gemaakt had: door eigen beschietingen delen onder water zetten, de mislukte landing op Hostomel, het 65km lange konvooi dat geen kant op kon doordat de voorkant zonder brandstof kwam er staan, etc.

We zijn langs de rand van de afgrond gegaan, ook als je je uitstekend voorbereid hebt blijft geluk en toeval een serieuze factor.
Allemaal waar. En laten we de verschillende moordpogingen op Zelensky niet vergeten, eind maart waren Russen tot op enkele tientallen meters van de presidentiële woning genaderd. Zijn beveiliging heeft daar nog moeten vechten.

Maar de vraag was waarom Oekraïne de Russen niet bij de grens opgewacht heeft. Ik denk dat een veldslag bij de grens tot grote verliezen geleid zou hebben. De Oekraïense regering heeft maanden geleden al uitgelegd dat ze het Russisch leger liever tot ver in Oekraïne laten oprukken, omdat de Russen dan steeds moeten vertakken en het makkelijker is om kleinere groepen aan te vallen.

Dit laat wel zien dat de AFU veel geduld heeft, en ze goed nadenken over vervolgstappen. Zo zien we ook geen frontale aanvallen, maar eerder attrition warfare en dan net zolang volhouden tot wanneer de Russische lijnen breken.

De slag om Cherson doet mij denken aan Toulon 1793. De Fransen zagen in dat een frontale aanval grote verliezen zou opleveren, en Napoleon bedacht een plan om de stad in te nemen zonder veel manschappen te moeten opofferen. Maar er ging tijd overheen: het duurde ongeveer vier maanden alvorens de Fransen Toulon konden innemen.

Dus als mensen zich afvragen waarom de inname van een grote stad lang duurt, de slag om Toulon geeft een interessant inkijkje over slimme strategie en waarom dat lang duurt.

March of the Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
XWB schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:37:
[...]

Allemaal waar. En laten we de verschillende moordpogingen op Zelensky niet vergeten, eind maart waren Russen tot op enkele tientallen meters van de presidentiële woning genaderd. Zijn beveiliging heeft daar nog moeten vechten.

Maar de vraag was waarom Oekraïne de Russen niet bij de grens opgewacht heeft. Ik denk dat een veldslag bij de grens tot grote verliezen geleid zou hebben. De Oekraïense regering heeft maanden geleden al uitgelegd dat ze het Russisch leger liever tot ver in Oekraïne laten oprukken, omdat de Russen dan steeds moeten vertakken en het makkelijker is om kleinere groepen aan te vallen.

Dit laat wel zien dat de AFU veel geduld heeft, en ze goed nadenken over vervolgstappen. Zo zien we ook geen frontale aanvallen, maar eerder attrition warfare en dan net zolang volhouden tot wanneer de Russische lijnen breken.

De slag om Cherson doet mij denken aan Toulon 1793. De Fransen zagen in dat een frontale aanval grote verliezen zou opleveren, en Napoleon bedacht een plan om de stad in te nemen zonder veel manschappen te moeten opofferen. Maar er ging tijd overheen: het duurde ongeveer vier maanden alvorens de Fransen Toulon konden innemen.

Dus als mensen zich afvragen waarom de inname van een grote stad lang duurt, de slag om Toulon geeft een interessant inkijkje over slimme strategie en waarom dat lang duurt.

[YouTube: Napoleon's First Victory: Siege of Toulon 1793]
Er staan van het Pentagon gewoon strategiestukken online die ik maart-april ook al vond en gelezen heb waar dit letterlijk in uitgelegd wordt: de zwakte van het Russische leger werd door het publiek beschikbare document van het Pentagon benoemd in relatie tot spoorwegen. Ze ontberen de logistiek om ver in vijandelijk gebied de troepen te bevoorraden en het was in de NAVO doctrine opgenomen om ze dus vooral niets in de weg te staan om door te prikken en ze vanaf de zijlijn aan te vallen op de logistieke keten. Dat wist Ukraine blijkbaar ook en hebben ze met wat geluk hier en daar succesvol toegepast. Tegelijkertijd hebben ze wel Kherson verloren aan volgens mij corrupte lokale legerleiding?

Andere elementen uit die doctrine is om de pantser overmacht van Rusland niet te verslaan met meer eigen pantser, maar elke soldaat in staat te stellen om elke tank het leven zuur te maken. Het is dan soldaat tegen tank, wat je terugziet in de hoeveelheid geleide AT raketten die de NAVO dus wel op voorraad had en hield.

Helaas is het belangrijkste onderdeel van deze doctrine luchtoverwicht, waarbij het bestrijden van AA topprioriteit heeft en voor Ukraine natuurlijk heet geleid tot een artillerie duel oorlog - iets wat bij een gepland gevecht vanuit de NAVO bezien nooit zou moeten plaatsvinden.

Tis lastig dat document nu te vinden omdat iedereen en z'n moeder over Russische logistiek heeft geschreven, maar ik vond nog wel deze analyse van eind 2021 waarin precies dit probleem benoemd wordt. Als iemand daar overigens nog wat aan bij kant dragen is het @DaniëlWW2 wel - die heeft hier volgens mij tzt ook regelmatig zinnige dingen over gedeeld :)

Dus zeker eens met geduld en het hebben van een zinvolle, effectieve strategie en ook regelmatig gevechten uit de weg gaan die je op die plek, op dat moment en met die eenheden toch niet gaat winnen. Dat is wel een enorme sterke ratio voor nodig en ook besluitvormend leiderschap - want 'even je verlies nemen' betekent in een oorlogssituatie het maken van verschrikkelijke besluiten.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:03
NiGeLaToR schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:54:
[...]

Er staan van het Pentagon gewoon strategiestukken online die ik maart-april ook al vond en gelezen heb waar dit letterlijk in uitgelegd wordt: de zwakte van het Russische leger werd door het publiek beschikbare document van het Pentagon benoemd in relatie tot spoorwegen. Ze ontberen de logistiek om ver in vijandelijk gebied de troepen te bevoorraden en het was in de NAVO doctrine opgenomen om ze dus vooral niets in de weg te staan om door te prikken en ze vanaf de zijlijn aan te vallen op de logistieke keten. Dat wist Ukraine blijkbaar ook en hebben ze met wat geluk hier en daar succesvol toegepast. Tegelijkertijd hebben ze wel Kherson verloren aan volgens mij corrupte lokale legerleiding?

Andere elementen uit die doctrine is om de pantser overmacht van Rusland niet te verslaan met meer eigen pantser, maar elke soldaat in staat te stellen om elke tank het leven zuur te maken. Het is dan soldaat tegen tank, wat je terugziet in de hoeveelheid geleide AT raketten die de NAVO dus wel op voorraad had en hield.

Helaas is het belangrijkste onderdeel van deze doctrine luchtoverwicht, waarbij het bestrijden van AA topprioriteit heeft en voor Ukraine natuurlijk heet geleid tot een artillerie duel oorlog - iets wat bij een gepland gevecht vanuit de NAVO bezien nooit zou moeten plaatsvinden.

Tis lastig dat document nu te vinden omdat iedereen en z'n moeder over Russische logistiek heeft geschreven, maar ik vond nog wel deze analyse van eind 2021 waarin precies dit probleem benoemd wordt. Als iemand daar overigens nog wat aan bij kant dragen is het @DaniëlWW2 wel - die heeft hier volgens mij tzt ook regelmatig zinnige dingen over gedeeld :)

Dus zeker eens met geduld en het hebben van een zinvolle, effectieve strategie en ook regelmatig gevechten uit de weg gaan die je op die plek, op dat moment en met die eenheden toch niet gaat winnen. Dat is wel een enorme sterke ratio voor nodig en ook besluitvormend leiderschap - want 'even je verlies nemen' betekent in een oorlogssituatie het maken van verschrikkelijke besluiten.
Als ik het me goed herinner gaf Zelensky aan het begin aan dat er collaborateurs waren die de Russen binnen hebben gelaten. Direct in het begin zijn er daarom ook best wat koppen gerold binnen het militaire en politieke kader. Volgens mij was het dus geen bewuste strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
olafmol schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:38:
[...]

Als ik het me goed herinner gaf Zelensky aan het begin aan dat er collaborateurs waren die de Russen binnen hebben gelaten. Direct in het begin zijn er daarom ook best wat koppen gerold binnen het militaire en politieke kader. Volgens mij was het dus geen bewuste strategie.
Dat ging vooral over Cherson, maar op de meeste andere plekken is het een bewuste keuze geweest om grond weg te geven en ze daarna pas tegen te houden. Je ziet nu nog steeds dat alle overwinningen vooral komen doordat de bevoorrading van rusland onderuit wordt geschopt. Dat is en blijft hun zwakste punt.

[removed]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NiGeLaToR

d:)b de trein rijdt al weer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:42
Wat een volk ! Gelijk aan de bak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Benieuwd of het Kremlin dit advies van Wagner serieus zal nemen:

March of the Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:06:
Benieuwd of het Kremlin dit advies van Wagner serieus zal nemen:

[Twitter]
Advies voor UA is dit. Een waarschuwing voor RU. :P

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Even ter informatie.

De nodige reacties verplaatst naar:We waaieren dus wat uit. Bedenk daarom voordat je een reactie plaatst in welk topic die het meest op zijn plek is.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Zodra een gebied bevrijd is komen de hulpgoederen direct op gang. Zo ook in Cherson:

[ Voor 16% gewijzigd door XWB op 12-11-2022 21:54 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

olafmol schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:38:
[...]

Het was volgens mij wel bewuste strategie om de Russen diep het land in te laten trekken. Alleen was het volgens mij niet gepland dat ze daarbij ook grotere steden (zoals Kherson) zonder noemenswaardig verzet op zouden geven. Dat was in sommige gevallen wel het werk van collaborateurs en incompetente leiders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
downtime schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:54:
[...]

Het was volgens mij wel bewuste strategie om de Russen diep het land in te laten trekken. Alleen was het volgens mij niet gepland dat ze daarbij ook grotere steden (zoals Kherson) zonder noemenswaardig verzet op zouden geven. Dat was in sommige gevallen wel het werk van collaborateurs en incompetente leiders.
Kherson was niet geplanned, dat kwam door collaborateurs. Maar eigenlijk is dat de enige regio waar echt een groot gebied onbewust is afgestaan.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:35
Nog steeds veel gedode soldaten, weinig tanks en APC's. Begint steeds meer op een mobik zerg-rush te lijken:
Met ook nog eens minstens duizend gewonden per dag moeten deze verliezen toch onhoudbaar zijn?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

hoevenpe schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:34:
Nog steeds veel gedode soldaten, weinig tanks en APC's. Begint steeds meer op een mobik zerg-rush te lijken:
[Twitter]Met ook nog eens minstens duizend gewonden per dag moeten deze verliezen toch onhoudbaar zijn?
Morgen ws nog meer doden..

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Twitter]Met ook nog eens minstens duizend gewonden per dag moeten deze verliezen toch onhoudbaar zijn?
Dat wordt het ook.
Naar verluid liggen de Russische militaire ziekenhuizen nu vol en moeten ze naar andere ziekenhuizen gaan uitwijken en hebben ze nog niet eens genoeg transport capaciteit om alle gewonden op te halen in bijvoorbeeld Svatove.

Gisteren ergens hierover gelezen, maar ben alweer kwijt waar.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 13-11-2022 09:14 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:13:
[...]

Dat wordt het ook.
Naar verluid liggen de Russische militaire ziekenhuizen nu vol en moeten ze naar andere ziekenhuizen gaan uitwijken en hebben ze nog niet eens genoeg transport capaciteit om alle gewonden op te halen in bijvoorbeeld Svatove.

Gisteren ergens hierover gelezen, maar ben alweer kwijt waar.
Verbaasd mij eigenlijk dat dat niet al heel lang nodig is. Want geen enkel land zal de capaciteit in hun militaire ziekenhuizen hebben om de gewonden van zo'n oorlog te behandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 14:25
Als je al die filmpjes zo bekijk dan is het toch bijzonder dat 98% bij Rusland wilde horen ;-)
Ik neem aan dat deze filmpjes toch ook moeder Rusland bereiken, benieuwd hoe die TV show daarop reageert.
Als je kijk hoeveel er is kapot geschoten dan kan je bijna wel zeggen dat Rusland een atoombom heeft gedropt zoveel schade dat is aangericht.
Stel dat er een einde komt aan deze oorlog, en ik hoop snel waarbij Rusland zich terug trekt, wie gaat deze schade dan allemaal betalen? ik neem aan dat Rusland daar de komende 50 jaar voor zal boeten zij het direct of door indirecte betalingen. Want ik mag toch aannemen dat die embargo's toch nog heel lang blijven aanhouden in ieder geval tot er een nieuwe regering in het Kremlin zit die wel schuldbewust is.
Het is wel te hopen dat Rusland niet het nieuwe Duitsland wordt vlak na de eerste wereld oorlog, want die armoede is ook weer een nieuwe voedingsbodem.
Tijd zal het leren

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Voor de volledigheid nog maar even het volledige lijstje:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FhbTeoJXgAUYQzl?format=png&name=medium

Zouden de UAV's een beetje op raken bij de Russen...? Zou mooi zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

merlin1201 schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:08:

Stel dat er een einde komt aan deze oorlog, en ik hoop snel waarbij Rusland zich terug trekt, wie gaat deze schade dan allemaal betalen? ik neem aan dat Rusland daar de komende 50 jaar voor zal boeten zij het direct of door indirecte betalingen. Want ik mag toch aannemen dat die embargo's toch nog heel lang blijven aanhouden in ieder geval tot er een nieuwe regering in het Kremlin zit die wel schuldbewust is.
Ga er maar vanuit dat Oekraine en wij straks de rekeningen gaan betalen. Misschien dat we wat miljarden uit de bevroren tegoeden van de Russische oligarchen kunnen gebruiken maar dan blijft er nog een fors financieel gat.

Denken dat Rusland ooit herstelbetalingen gaat doen lijkt mij wishful thinking. Ik zie geen realistisch scenario waarin dat zou gebeuren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:07
downtime schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:31:
[...]

Ga er maar vanuit dat Oekraine en wij straks de rekeningen gaan betalen. Misschien dat we wat miljarden uit de bevroren tegoeden van de Russische oligarchen kunnen gebruiken maar dan blijft er nog een fors financieel gat.

Denken dat Rusland ooit herstelbetalingen gaat doen lijkt mij wishful thinking. Ik zie geen realistisch scenario waarin dat zou gebeuren.
Laten we eerst maar met een realistisch scenario komen waarin putin deze ellende kan stoppen. Hoe en met welk geld dat oekraine weer opgebouwd kan worden komt daarna wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:41
Ik neem aan dat deze filmpjes toch ook moeder Rusland bereiken, benieuwd hoe die TV show daarop reageert.
Er was een tweet gepost door @NiGeLaToR

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

stylezzz schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:34:
[...]

Laten we eerst maar met een realistisch scenario komen waarin putin deze ellende kan stoppen. Hoe en met welk geld dat oekraine weer opgebouwd kan worden komt daarna wel.
Waarom moeten wij dat doen? Hoe zouden we dat kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Met name in Svatove hebben gemobiliseerden het heel lastig, Oekraïne blijft de Russische posities beschieten en de gewonden kunnen schijnbaar niet weg.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Het is wel te hopen dat Rusland niet het nieuwe Duitsland wordt vlak na de eerste wereld oorlog, want die armoede is ook weer een nieuwe voedingsbodem.
Tijd zal het leren
De EU zal sowieso een deel betalen aan heropbouw. Sterker nog, die gesprekken lopen al.

En ik neem aan dat de VS ook zal bijdragen aan de wederopbouw, daar verdienen ze doorgaans goed aan en kunnen ze westerse invloeden blijven uitoefenen in Oekraïne.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Niet echt een meme, maar wegens gebrek aan een beter topic:
A map of Ukraine with territories temporarily occupied by Russia has been published.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FhXTYb0WAAMntXN?format=jpg&name=small
https://twitter.com/NashaCanada/status/1591410464134668293

@XWB Een lastige inderdaad, en geen meme. Heb er wat context bij gezocht, lijkt een Oekraïens initiatief te zijn voor terug-annexatie van door Rusland geannexeerde gebieden. Ik post die bron wel even.

[ Voor 26% gewijzigd door teacup op 13-11-2022 14:24 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
XWB schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:58:
[...]

De EU zal sowieso een deel betalen aan heropbouw. Sterker nog, die gesprekken lopen al.

En ik neem aan dat de VS ook zal bijdragen aan de wederopbouw, daar verdienen ze doorgaans goed aan en kunnen ze westerse invloeden blijven uitoefenen in Oekraïne.
Inderdaad moet niet vergeten worden dat zo'n wederopbouw niet alleen geld kost, maar ook veel werkgelegenheid en kansen oplevert.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

redwing schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:12:
[...]

Inderdaad moet niet vergeten worden dat zo'n wederopbouw niet alleen geld kost, maar ook veel werkgelegenheid en kansen oplevert.
Ik mag hopen (en aannemen) dat die werkgelegenheid vooral Oekraine ten goede komt. Het lijkt me heel schadelijk voor Oekraine als daar straks tienduizenden buitenlanders de wederopbouw doen terwijl Oekrainers werkeloos thuis zitten.
Pagina: 1 ... 8 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid