Dat zal ook niet gebeuren, tegelijk als wij miljarden gaan sturen, hebben we ook wel wat in te brengen. En het kan bijvoorbeeld ook door hulp te sturen in de vorm van goederen, die dan weer hier gemaakt worden.downtime schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:20:
[...]
Ik mag hopen (en aannemen) dat die werkgelegenheid vooral Oekraine ten goede komt. Het lijkt me heel schadelijk voor Oekraine als daar straks tienduizenden buitenlanders de wederopbouw doen terwijl Oekrainers werkeloos thuis zitten.
Het zal eerder het WO2 systeem worden ipv het WO1 systeem.merlin1201 schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:08:
Als je al die filmpjes zo bekijk dan is het toch bijzonder dat 98% bij Rusland wilde horen ;-)
Ik neem aan dat deze filmpjes toch ook moeder Rusland bereiken, benieuwd hoe die TV show daarop reageert.
Als je kijk hoeveel er is kapot geschoten dan kan je bijna wel zeggen dat Rusland een atoombom heeft gedropt zoveel schade dat is aangericht.
Stel dat er een einde komt aan deze oorlog, en ik hoop snel waarbij Rusland zich terug trekt, wie gaat deze schade dan allemaal betalen? ik neem aan dat Rusland daar de komende 50 jaar voor zal boeten zij het direct of door indirecte betalingen. Want ik mag toch aannemen dat die embargo's toch nog heel lang blijven aanhouden in ieder geval tot er een nieuwe regering in het Kremlin zit die wel schuldbewust is.
Het is wel te hopen dat Rusland niet het nieuwe Duitsland wordt vlak na de eerste wereld oorlog, want die armoede is ook weer een nieuwe voedingsbodem.
Tijd zal het leren
Behalve het afpakken van buitenlandse tegoeden, die 3 a 400 miljard oid? Zal het niet gaan denk ik.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Rusland heeft met een standaard capaciteit van 50.000 bedden wel een bovengemiddelde capaciteit voor militaire hospitaal bedden voor zover ik kan vinden.Sissors schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:44:
[...]
Verbaasd mij eigenlijk dat dat niet al heel lang nodig is. Want geen enkel land zal de capaciteit in hun militaire ziekenhuizen hebben om de gewonden van zo'n oorlog te behandelen.
Daar zullen ze vast voor de missende tenen/vingers etc extra bedden op de gangen hebben bijgeplaatst.
Met alle uitstroom nu meer dan 50k bedden bezet is ook weer een teken dat de instroom nu enorm hoog is.
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 13-11-2022 13:30 ]
PSN
Even met Google image search wat info gezocht bij deze kaart. Die wijst naar UAinfo.XWB schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:04:
Niet echt een meme, maar wegens gebrek aan een beter topic:
[...]
[Afbeelding]
https://twitter.com/NashaCanada/status/1591410464134668293
@XWB Een lastige inderdaad, en geen meme. Heb er wat context bij gezocht, lijkt een Oekraïens initiatief te zijn voor terug-annexatie van door Rusland geannexeerde gebieden. Ik post die bron wel even.
Een (wederom met Google vertaalde versie naar het Engels) licht het als volgt toe:
Zoals ik het lees: als anderen kunnen annexeren dan kunnen wij het ook (weer terug annexeren).Ukrainian businessman Igor Kolomoisky seems to be planning to organize the annexation of Russian territories. This is stated on the "No aggression" Facebook page.
Zijn Facebook (Facebook.... dat is nou weer jammer) bericht quoterend:
(vergeef mij even vertalingsfouten)
Bij de kaart staat trouwens de timestamp 05/11/2014, en heeft de volgende toelichting:"Friends, an acquaintance of mine from Kolomoisky's headquarters leaked bombshell information! It turns out that there is, as they call it in the headquarters, "Kolomoisky's plan and map". The map shows the territories of Russia that previously belonged to Ukraine at different times. And now Kolomoisky wants to return them back. The scheme is simple - a referendum. This is what they want in the Donbass now. They will test the scheme here - at a referendum on the annexation of the Donbass to the Dnipropetrovsk region. This will be a kind of test of how it can pass in Russia.
It is clear that Russia will resist. But after Crimea, they have no legal basis to ban a referendum somewhere in Rostov or Belgorod. In addition, sadness is coming to Russia. They already have a million economic problems, the people are very dissatisfied. Plus the West will finish with sanctions. So the chances of holding a referendum are very high. And it is necessary to create a precedent, how everything will fall apart there. Kaliningrad will gladly vote for joining Germany. The Caucasus, of course, will collapse. Further - the Far East. If not themselves, then China will help. Karelia will 100% vote to return to Finland... This is such an oil painting!"
As we can see, parts of the Rostov, Oryol, Bryansk and Krasnodar regions, as well as the entirety of the Belgorod and Kursk regions, are located on the "Kolomoi territory". These territories actually belonged to Ukraine at one time.
:fill(white):strip_exif()/f/image/f4db0Ok6Nn9lQPu9yIfCrz2B.png?f=user_large)
Een mooi voorbeeld van de stoutmoedigheid in de houding van de Oekraïners. En een prijzenswaardig initiatief (als ik....Google....het goed interpreteer(t)) tenminste. Misschien een bespoediging van het proces van teruggave met minder slachtoffers aan beide zijden. Altijd proberen zou ik zeggen.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Bij een raketinslag in Kurakhove in een woning is een burger gewond geraakt.
De geolocatie die LiveUAmap aangeeft doet vermoeden dat de Russische raket bedoeld was voor de elektriciteitscentrale zo'n 3 kilometer verderop.
De geolocatie die LiveUAmap aangeeft doet vermoeden dat de Russische raket bedoeld was voor de elektriciteitscentrale zo'n 3 kilometer verderop.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dan ga je buiten de grenzen van 1991, op zich een proces dat je niet wil steunen. Dan kan ieder land/volk wel met een kaartje uit vervlogen tijden gaan wapperen. Dan half Europa aan Rome toevoegen. De Grieken zien misschien wel iets in een rijk zoals ten tijde van Alexander. China rekent zichzelf dan ook al rijk als afstammeling van Dzjengis Khan...teacup schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:23:
Een mooi voorbeeld van de stoutmoedigheid in de houding van de Oekraïners. En een prijzenswaardig initiatief (als ik....Google....het goed interpreteer(t)) tenminste. Misschien een bespoediging van het proces van teruggave met minder slachtoffers aan beide zijden. Altijd proberen zou ik zeggen.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Fixed: waarin we Putin *dwingen* deze ellende te stoppen.stylezzz schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:34:
Laten we eerst maar met een realistisch scenario komen waarin putin deze ellende kan stoppen. Hoe en met welk geld dat oekraine weer opgebouwd kan worden komt daarna wel.
Fascisme stopt niet vanzelf. Ik quote een regeltje van Timothy Snyder: "omdat het fascisme geweld boven rede stelt, kan het alleen met geweld worden verslagen." (Uit een uitmuntend artikel in de Groene Amsterdammer, helaas met paywall: https://www.groene.nl/art...door-eigen-hart-en-handen )
Omdat we graag in een democratie willen leven, met de vrijheden die dat geeft, hopelijk. Bovenstaand artikel beantwoord precies waarom je dat zou moeten willen. Als ik de tijd vind zal ik er eens wat quotes uit harken later.downtime schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:49:
Waarom moeten wij dat doen? Hoe zouden we dat kunnen doen?
[ Voor 23% gewijzigd door Wilke op 13-11-2022 14:58 ]
Dit was ook mijn vermoeden, het gebied strekt zichzelf verder naar het oosten uit als ik het wel heb. Ben zelf niet zo inhoudelijk geïnformeerd dat ik weet op welk tijdsegment de claim "ooit deel uitgemaakt van Oekraïne" op terugslaat. Misschien dat iemand anders hierover iets kan zeggen. Voor het gemak neem ik nu aan dat zijn argumentatie voor die claim sluitend is te krijgen.Arator schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:48:
[...]
Dan ga je buiten de grenzen van 1991, op zich een proces dat je niet wil steunen. Dan kan ieder land/volk wel met een kaartje uit vervlogen tijden gaan wapperen. Dan half Europa aan Rome toevoegen. De Grieken zien misschien wel iets in een rijk zoals ten tijde van Alexander. China rekent zichzelf dan ook al rijk als afstammeling van Dzjengis Khan...
Als je weg stapt van de inhoudelijkheid van het voorstel zijn er wel argumenten om het zo in te steken. De man die dit voorstelt is een zakenman, een geroutineerde onderhandelaar. Het resultaat van een onderhandelingsproces betreft in de regel een inhoudelijke oplossing waarbij beide onderhandelingspartijen wat verlies hebben te nemen.
Wil Oekraïne dus uiteindelijk uitkomen op de landsgrenzen van 1991 moet het in het onderhandelingsproces iets kunnen weggeven. Net zo goed als dat Rusland een claim denkt te kunnen leggen (maar mijn mening met heel wat minder vaste grond onder de voeten) kan Oekraïne ook een dergelijke claim leggen. De zakenman spiegelt hiermee eigenlijk de methodiek die Rusland zelf ook heeft toegepast. Een mooi uitgangspunt voor de start van een onderhandelingsproces lijkt mij.
Edit:
Op meta-niveau: Oekraïne is bezig haar uitgangspositie te bepalen voor eventuele onderhandelingen. Tot nu toe was onderhandelen voor ons in deze fora een equivalent geweest voor dat Oekraïne concessies zou moeten doen en post-2014 gebieden blijvend aan Rusland zou moeten afstaan. Toen ik dat bericht van die zakenman zag realiseerde ik mij dat in principe alles vloeibaar en maakbaar is, ook het uitgangspunt waarmee een onderhandelingsproces wordt gestart. Heel slimme insteek. Overvragen!
[ Voor 13% gewijzigd door teacup op 13-11-2022 15:12 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
@teacup ik vind dat je een goed punt raakt: wellicht redeneren velen vooral uit de gedachten van de agressor. ‘Verlies nemen’ is dan aan Ukraine als onderliggende partij, maar praktisch gezien kunnen we op dit moment beter stellen dat het aan Rusland is om verlies te nemen.
Het bovenstaande scenario volgt eenvoudigerwijs uit het doorzetten van de huidige trend: als Rusland verder verslagen wordt is er niets wat Ukraine er van kan weerhouden om Rusland binnen te vallen.
Dat dit in de praktijk door internationale partners wellicht niet wordt toegejuicht en dat de ambitie er niet daadwerkelijk is maakt het nog geen slecht startpunt van onderhandelingen. Als jullie je verder terugtrekken mogen de landsgrenzen blijven zoals ze waren en leggen wij geen verdere claim op Russisch grondgebied.
Ik zit wel met de compensatie discussie - die zul je als de strijd woedt moeten voeren. Zal vast niet meevallen.
Het bovenstaande scenario volgt eenvoudigerwijs uit het doorzetten van de huidige trend: als Rusland verder verslagen wordt is er niets wat Ukraine er van kan weerhouden om Rusland binnen te vallen.
Dat dit in de praktijk door internationale partners wellicht niet wordt toegejuicht en dat de ambitie er niet daadwerkelijk is maakt het nog geen slecht startpunt van onderhandelingen. Als jullie je verder terugtrekken mogen de landsgrenzen blijven zoals ze waren en leggen wij geen verdere claim op Russisch grondgebied.
Ik zit wel met de compensatie discussie - die zul je als de strijd woedt moeten voeren. Zal vast niet meevallen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Per toeval pas nog mijn atlas van de algemene en Belgische geschiedenis teruggevonden, is wel een druk uit 1992. Ik dacht eerst aan een claim van het Kievse Rijk, maar dat lag noordelijker. En dan vond ik een kaartje van Rusland in de 18de eeuw met daarop de vermelding van verschillende Kozakken (Don, Oeral, Terek), en ben ik daarop gaan verder zoeken. De claim die wordt aangehaald, gaat terug tot een verdrag uit 1918, gekend als "De vrede van van Brest-Litovsk", en betekende het einde van WOI voor de Sovjets. Als ik het goed lees, is het eigenlijk een overwinning van de Duitsers. De Sovjets zouden stukken land afstaan, en er zouden satellietstaten, zijnde Finland, de Baltische staten, Polen en Oekraïne, worden opgericht ter bescherming van Duitsland, plus een hoop herstelbetalingen. Dit vredesverdrag werd echter niet erkend in het verdrag van Versailles, maar de landen die uit het verdrag ontstonden, bleven wel bestaan. Op het kaartje kan je dan echter zien, dat de Krim niet is opgenomen, dat is dan weer gebaseerd op een geschenk van Chroesjtsjov.teacup schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:03:
[...]
Dit was ook mijn vermoeden, het gebied strekt zichzelf verder naar het oosten uit als ik het wel heb. Ben zelf niet zo inhoudelijk geïnformeerd dat ik weet op welk tijdsegment de claim "ooit deel uitgemaakt van Oekraïne" op terugslaat. Misschien dat iemand anders hierover iets kan zeggen. Voor het gemak neem ik nu aan dat zijn argumentatie voor die claim sluitend is te krijgen.
/f/image/w08Pi2TkZGxzPs0BE5aqZpUt.png?f=fotoalbum_large)
Ik kan het standpunt als onderhandelingstechniek verstaan, maar er zijn echter grenzen die erkend zijn door de VN. Ik zou me aan die grenzen houden, anders zou Oekraïne wel eens goodwill kunnen verspelen, kan Rusland afkomen met "Zie je wel dat ze eigenlijk landje-pik wilden doen, en dat dat geslaagd is met steun van het Westen/NATO".Wil Oekraïne dus uiteindelijk uitkomen op de landsgrenzen van 1991 moet het in het onderhandelingsproces iets kunnen weggeven. Net zo goed als dat Rusland een claim denkt te kunnen leggen (maar mijn mening met heel wat minder vaste grond onder de voeten) kan Oekraïne ook een dergelijke claim leggen. De zakenman spiegelt hiermee eigenlijk de methodiek die Rusland zelf ook heeft toegepast. Een mooi uitgangspunt voor de start van een onderhandelingsproces lijkt mij.
Ik zou eerder inzetten op hoge herstelbetalingen, af te dwingen met de gaspijplijnen, wetende dat je waarschijnlijk ook nog herstelsteun vanuit het Westen kan verwachten. De Krimbrug zou je dan misschien nog kunnen claimen, en daar tol op innen.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Zolang het maar niet meer is dan bluffen bij de onderhandelingen, en ze niet daadwerkelijk dat willen. Want dat is wat mij betreft op elke manier ongewenst.
Tis volgens mij vooral een gedachtenexperiment. Ik verwacht namelijk niet dat Rusland zonder meer de reeds bezette gebieden zal willen teruggeven en er dus hoe dan ook een vorm gevonden moet worden als er uberhaupt onderhandeld gaat worden. Als Zelensky voet bij stuk houdt dan zal Rusland ook het Krim schiereiland niet 'mogen houden' bijvoorbeeld en daar zijn ze volgens mij best wel aan gehecht geraakt daar in Moskou.Sissors schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:48:
Zolang het maar niet meer is dan bluffen bij de onderhandelingen, en ze niet daadwerkelijk dat willen. Want dat is wat mij betreft op elke manier ongewenst.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik richtte me op @stylezzz die meent dat wij een verantwoordelijkheid zouden hebben om met een "realistisch scenario" te komen. Dat wekt de indruk dat wij druk op Oekraine moeten uitoefenen om concessies aan Rusland te doen. We hebben immers alleen maar leverage over Oekraine, omdat zij afhankelijk zijn van onze steun, en we hebben geen leverage (meer) over Rusland.Wilke schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:56:
[...]
Fixed: waarin we Putin *dwingen* deze ellende te stoppen.
Fascisme stopt niet vanzelf. Ik quote een regeltje van Timothy Snyder: "omdat het fascisme geweld boven rede stelt, kan het alleen met geweld worden verslagen." (Uit een uitmuntend artikel in de Groene Amsterdammer, helaas met paywall: https://www.groene.nl/art...door-eigen-hart-en-handen )
[...]
Omdat we graag in een democratie willen leven, met de vrijheden die dat geeft, hopelijk. Bovenstaand artikel beantwoord precies waarom je dat zou moeten willen. Als ik de tijd vind zal ik er eens wat quotes uit harken later.
Voor mij moet het initiatief voor een einde aan de oorlog uit Rusland en/of Oekraine zelf komen. Als wij volgens @stylezzz met een "realistisch scenario" komen dan is dat IMHO gewoon een andere manier om te zeggen dat we Oekraine steun moeten onthouden om het zo te dwingen om concessies aan Rusland te doen. Dat helpt onze democratie niet vooruit. Integendeel.
Het waarom past denk ik beter in het naburige topic over de relatie Rusland/Westen: Wilke in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"downtime schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:49:
Waarom moeten wij dat doen? Hoe zouden we dat kunnen doen?
Hoe: door moed te hebben, ons niet bang te laten maken door dreigementen van tirannen, en ze niet weg te laten komen met wat ze doen. Kortom, vol er op. Het waarom is daarvoor uiteraard van groot belang, maar laten we het daarover in het andere topic hebben.
Dan zijn we het denk ik eens, zie mijn post hierbovendowntime schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:13:
[...]
Ik richtte me op @stylezzz die meent dat wij een verantwoordelijkheid zouden hebben om met een "realistisch scenario" te komen. Dat wekt de indruk dat wij druk op Oekraine moeten uitoefenen om concessies aan Rusland te doen. We hebben immers alleen maar leverage over Oekraine, omdat zij afhankelijk zijn van onze steun, en we hebben geen leverage (meer) over Rusland.
Voor mij moet het initiatief voor een einde aan de oorlog uit Rusland en/of Oekraine zelf komen. Als wij volgens @stylezzz met een "realistisch scenario" komen dan is dat IMHO gewoon een andere manier om te zeggen dat we Oekraine steun moeten onthouden om het zo te dwingen om concessies aan Rusland te doen. Dat helpt onze democratie niet vooruit. Integendeel.
Mijn vrouw tipte mij voor dit artikel: Euronews brengt vandaag een artikel over hoe hackers Oekraïne ondersteunen met haar cyber security:
Even if we go into nuclear winter, I know I tried to help': A volunteer hacker on waging cyber war
Even if we go into nuclear winter, I know I tried to help': A volunteer hacker on waging cyber war
Guerrilla Netwerk
In the months since the invasion, the Swede joined the ranks of a large guerrilla network of global hackers who are taking on Russia from their keyboards. Due to the illegal nature of their actions, they spoke to Euronews Next on the condition of anonymity.
De Zweed in kwestie wilde iets doen en raakte in contact met iemand die capaciteit en vaardigheden zocht.Robin* remembers the start of Russia’s invasion of Ukraine very clearly. "It was like watching Hitler’s invasion of Poland live on television," they said.
The head of cybersecurity at a major company in Stockholm, Robin had a deeply-rooted suspicion of Russia and a particular set of skills they wanted to put to use to help Ukraine.
Robin’s involvement began on Signal, an encrypted messaging app. They were added to several Signal groups that gathered highly-skilled cybersecurity professionals in Europe to discuss the cyber developments in the unfolding war.
Nadat de betrouwbaarheid aan beide kanten was vastgesteld kwam de hamvraag:As a penetration tester, someone who is hired to test system vulnerabilities by hacking into them directly, Robin said they wanted to take direct action against Russia in the wake of the invasion.
[...]
Shortly after, they were contacted by a person known only as "PR,"* who wanted to get a sense of what kind of skills Robin could bring to the table.
En daarna vlot an het werk:Once they were both satisfied, PR sent Robin a message: "Can you sabotage systems?"
maar de spoeling werd al dun:Hackers can get into computer systems relatively easily through a weakness in a file sharing programme run on Windows operating systems, Robin says.
So, the first thing they did was start targeting Russian IP addresses through this vulnerability and deleting everything they could find.
Rusland mopperde hierover maar maakte zich aan dezelfde activiteit schuldig:Many times, Robin says, the Russian systems had already been wiped by another hacker who had gotten there first, breadcrumbs indicating the flurry of cyber activity sparked by Russia’s invasion.
Meer serieus werk:From February 27 to April 8, Microsoft’s researchers found evidence of “nearly 40 discrete destructive attacks that permanently destroyed files in hundreds of systems across dozens of organizations in Ukraine”.
En voor de eerste keer kreeg hij wat meer terugkoppeling van het effect va zijn interventies:Robin’s second task was more specific and strategic. PR said there was an operation to stop Russia from using its state-owned railway to transport equipment to the frontlines.
"We need to interrupt their business processes and prevent them from using railways," PR wrote in a message on February 28, seen by Euronews Next. "The goal would be intrusion and wiping out internal IT infrastructure".
Every time Robin got access to an admin system, they would drop the database, and subsequently, delete any files on the system.
[...]But around this time, videos began emerging on social media showing Russia’s military struggling to restock their ammunition and fuel, which Robin hoped could have been partly due to their actions.
Kwetsbaarheid van Rusland
de incompetentie van Rusland, maar ook de zelfredzaamheid van Oekraïne ten opzichte van haar buur is een leidend inzicht ut de opgedane ervaring:"I don’t think Russia as a whole was prepared for the idea that they would become a cyber training range for every hacker in the world once they started this invasion," Robin said.
"Everything was so undefended, so open. And that was strange because cyber warfare has been going on for so long".
Een ander inzicht was hoe snel een vrije samenleving zichzelf kon mobiliseren omdat betrokkenen autonoom tot de conclusie kwamen dat hulp nodig was. Als iets een vrije samenleving karakteriseert is de autonome besluitvaardigheid van haar participanten. Merk ook op dat individuen hierin organisaties en natiestaten voorgingen. Een dergelijke nauwkeurige en snelle reactie is in een totalitair land ondenkbaar:"It’s one of the big lessons of the war in Ukraine," said James Lewis, Senior Vice President and Director of the Strategic Technologies Program at the Center for Strategic and International Studies (CSIS). "The Russians aren’t as competent as we thought".
But in overestimating Russia, the West also underestimated Ukraine, and all the lessons Kyiv has learned over years of dealing with its hostile neighbour.
En Oekraïne had zichzelf met dit scenario al voorbereid op wat ingeval van een invasie moest worden gedaan"One of the remarkable things about Ukraine’s response to the Russian invasion is the speed at which it was able to rally support from outside its borders.
Two days after the Russian invasion began, Ukraine’s Minister of Digital Transformation, Mykhailo Fedorov tweeted a request for cyber specialists to join Ukraine’s "IT army".
The tweet said tasks would be assigned through a dedicated Telegram channel run by the government, which quickly racked up more than 300,000 members.
"You can’t just do that on the fly, so I think they must have been thinking of this (before Russia’s invasion)”.
Betrokkenheid Estland
De alerte Oekriense houding komt niet helemaal uit de lucht vallen. Op de achtergrond heeft Estland Oekraïne gecoached in haar cyber security beleid (James Lewis (CSIS)):In Lewis’ words, Ukraine "got a little help from Estonia," which developed a volunteer Cyber Defence League after its digital systems were paralysed by a Russian cyberattack in 2007.
The Baltic nation and NATO member is a global heavyweight in cybersecurity, ranking third on the UN’s Global Cybersecurity Index. It’s also been one of Ukraine’s staunchest supporters since long before Russia’s latest invasion.
[...]
Estonia’s volunteer Cyber Defence League taps into the digital talent found across the private sector, giving the government access to specialists it couldn’t normally afford. The key to its success, according to Pevkur, is cutting through the red tape.
Vervaging grens tussen militaire en civiele cyberoperaties
In een cyber oorlog is is het van cruciaal belang zoveel mogelijk capaciteit gecoordineerd in te zetten. Het mobiliseren en sturen van die burger capaciteit kan doorslaggevend zijn om cyberaanvallen goed te pareren of uit te voeren:Lewis is convinced the war in Ukraine won’t be the last time we see the line between civilian and military cyber operations become blurred.
"It’s going to be crucial (to integrate civilian volunteers) because there's a difference between a mob and an army," he said.
"A mob runs around and does things and they may not be beneficial. An army does things that are directive to contribute to the outcome of the conflict. So finding a way to organize and integrate and guide these non-military, non-governmental hackers is a big part".
Als ik heel eerlijk ben is dit een van de weinige conflicten waar in je kunt zeggen dat een partij Oekraïne geen enkel belang heeft bij onderhandelen. Als ze niet vernietigend overwinnen blijft de boze buurman zeuren aan de deur. Als ik Rusland was zou ik daarom volledig terugtrekken overwegen tegenover opheffen van sancties, er komt namelijk een punt waar zelfs dat aanbod er niet meer is en zie de RF dan nog eens bij elkaar te houden.NiGeLaToR schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:12:
[...]
Tis volgens mij vooral een gedachtenexperiment. Ik verwacht namelijk niet dat Rusland zonder meer de reeds bezette gebieden zal willen teruggeven en er dus hoe dan ook een vorm gevonden moet worden als er uberhaupt onderhandeld gaat worden. Als Zelensky voet bij stuk houdt dan zal Rusland ook het Krim schiereiland niet 'mogen houden' bijvoorbeeld en daar zijn ze volgens mij best wel aan gehecht geraakt daar in Moskou.
Ik ben het roerend met je eens, alleen verliest Ukraine mogelijk support van landen die last hebben van het conflict maar er geen partij in zijn - zoals in Afrika, door toename van honger en hogere voedselprijzen. De VS is een van de partijen die hier mee op de proppen kwam, aldus het nieuws.sprhnk schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:26:
[...]
Als ik heel eerlijk ben is dit een van de weinige conflicten waar in je kunt zeggen dat een partij Oekraïne geen enkel belang heeft bij onderhandelen. Als ze niet vernietigend overwinnen blijft de boze buurman zeuren aan de deur. Als ik Rusland was zou ik daarom volledig terugtrekken overwegen tegenover opheffen van sancties, er komt namelijk een punt waar zelfs dat aanbod er niet meer is en zie de RF dan nog eens bij elkaar te houden.
Dus werd er zoals het dan gaat in de politiek gezocht naar een manier om te kunnen zeggen 'we praten' zonder daadwerkelijk iets te willen toegeven. Althans, als ik de Ukrainse response op de oproep bekijk dan zijn ze uitermate welwillend om te praten, over de Russische terugtrekking en herstelbetalingen.
De ijzers of beter gezegd, de argumenten, worden geslepen, maar soms komen er ook wel berichten naar buiten van dingen die blijkbaar buiten zicht reeds spelen - zoals de VS die mogelijk met Rusland in gesprek is. Dat er dan iemand in Ukraine zegt, weet je wat, anders leggen wij een claim op grond wat ooit van ons was, dan kunnen we het daar over hebben - is wat bijdehand en wellicht niet erg productief.
Heel mooi dat je het hebt teruggevonden en de moeite hebt genomen het te delen in dit topic.Arator schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:48:
[...]
En dan vond ik een kaartje van Rusland in de 18de eeuw met daarop de vermelding van verschillende Kozakken (Don, Oeral, Terek), en ben ik daarop gaan verder zoeken. De claim die wordt aangehaald, gaat terug tot een verdrag uit 1918, gekend als "De vrede van van Brest-Litovsk", en betekende het einde van WOI voor de Sovjets. Als ik het goed lees, is het eigenlijk een overwinning van de Duitsers. De Sovjets zouden stukken land afstaan, en er zouden satellietstaten, zijnde Finland, de Baltische staten, Polen en Oekraïne, worden opgericht ter bescherming van Duitsland, plus een hoop herstelbetalingen.
Misschien een minder controversieel uitgangspunt inderdaad. Bij de paar onderhandelingen die ik heb meegemaakt beklijfde bij mij het besef hoe weinig inhoudelijk gedreven een dergelijk proces verloopt. Voordat dit verkeert wordt begrepen: het beoogde resultaat is wel degelijk op inhoud heel nauwkeurig omschreven. De weg ernaartoe, en het jongleren met voorwaarden en bepalingen verliep best losjes en kwam zelfs wat willekeurig op mij over. Als het handjeklap van marktkoopmannen.Ik kan het standpunt als onderhandelingstechniek verstaan, maar er zijn echter grenzen die erkend zijn door de VN. Ik zou me aan die grenzen houden, anders zou Oekraïne wel eens goodwill kunnen verspelen, kan Rusland afkomen met "Zie je wel dat ze eigenlijk landje-pik wilden doen, en dat dat geslaagd is met steun van het Westen/NATO".
Ik zou eerder inzetten op hoge herstelbetalingen, af te dwingen met de gaspijplijnen, wetende dat je waarschijnlijk ook nog herstelsteun vanuit het Westen kan verwachten. De Krimbrug zou je dan misschien nog kunnen claimen, en daar tol op innen.
Zou het tussen Rusland en Oekraïne uiteindelijk tot onderhandeling komen dan denk ik dat we allebei onderkennen dat het kiezen van de uitgangspositie in de onderhandelingen cruciaal is om indirect de uitkomst te kunnen bepalen. Een van die uitgangspunten is trouwens ook die militaire machtsverhouding, Maar het pakket van eisen van Oekraïne is een andere factor hierin.
Voor wat betreft de timing: zou ik geen zinnig woord over durven zeggen, zoveel factoren waarop we niet volledig zicht hebben die dit mede bepalen. Met wat ik nu zie zijn beide landen nog te veel militair bezig om serieus met onderhandelingen bezig te zijn. Uiteindelijk bepalen onderhandelingen wel de eindfase van dit conflict. Dat is een zekerheid die we hebben.
Ik denk dat je mijn post wat te heftig opnam. Dat 'wij' ons enigsinds mengen in onderhandelingen om het geheel tot een einde te brengen lijkt me evident gezien de berichtgeving van de laatste weken. Noem het bemoeizucht, maar in het kader van de vrede denk ik dat dit geen slechte keuze is. Zoals hierboven al iemand schetste zou het een optie zijn als oekraine doorstoot en gaat zeggen dat ze voormalig oekrainse gebieden uit de jaren stillekes willen gaan annexeren. Nu ben ik geen expert in dit soort onderhandelingen, maar het doel is uiteindelijk dat beide partijen met opgeheven hoofd (voor zover mogelijk) het strijdtoneel kunnen verlaten. Ik denk dat het zelfs nu wel in het kremlin begint te kriebelen dat het op deze manier niet meer aan de bevolking uit te leggen is.downtime schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:13:
[...]
Ik richtte me op @stylezzz die meent dat wij een verantwoordelijkheid zouden hebben om met een "realistisch scenario" te komen. Dat wekt de indruk dat wij druk op Oekraine moeten uitoefenen om concessies aan Rusland te doen. We hebben immers alleen maar leverage over Oekraine, omdat zij afhankelijk zijn van onze steun, en we hebben geen leverage (meer) over Rusland.
Je ziet ook twee partijen om onderhandelingen vragen: Rusland en derden, zoals potentieel Afrikaanse landen. Dat geeft Ukraine wel een troef in mijn beleving - ze zijn immers vooralsnog aan de winnende hand en Rusland begint aan alle kanten de pijn te voelen van sancties, verlies aan de krijgsmacht, falende mobilisatie en inmiddels zijn ze de grip in buurlanden kwijt maar begint het intern ook te rommelen (oa in het oosten, zoek het artikel er nog even bij).teacup schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:43:
[...]
Voor wat betreft de timing: zou ik geen zinnig woord over durven zeggen, zoveel factoren waarop we niet volledig zicht hebben die dit mede bepalen. Met wat ik nu zie zijn beide landen nog te veel militair bezig om serieus met onderhandelingen bezig te zijn. Uiteindelijk bepalen onderhandelingen wel de eindfase van dit conflict. Dat is een zekerheid die we hebben.
Nog even wat om je over op te winden deze zondagmiddag, hier beelden van een Rus die dieren jat uit de dierentuin van Kherson voor z'n eigen dierentuin in de Krim:
#Херсон, момент покражи енотов https://t.co/4Awu7BNjd5 #мародеры #Зубков pic.twitter.com/E27a3AEEfY
— Necro Mancer (@666_mancer) 13 november 2022
De manier waarop laat tevens zien wat voor fijne dierenvriend het niet is. Ondertussen geidentificeerd:
The person who stole a raccoon, a lama and a donkey from Kherson zoo turns out to be Oleg Zubkov, owner of Taigan lion park in Crimea. He is a former Ukrainian politician who supported the occupation but then ran into trouble with the Russian authorities.
— Leonid Ragozin (@leonidragozin) 13 november 2022
Echt, niets, maar dan ook niets, gaat te ver voor deze lieden.
Had je het mij vanmorgen gevraagd, toen in mijn bed uitkwam, had ik dat denk ik ook gezegd: "Vecht nog maar even door". De huidige realiteit is wel dat de balans van het conflict ten gunste van Oekraïne kantelt. Het voorstel van de zakenman eerder gepost illustreert dit. Dat het voor Oekraïne gewenste resultaat met onderhandelingen bereikt zou kunnen worden was tot voor heel kort voor mij ondenkbaar. Nu weet ik dat niet meer zo goed.sprhnk schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:26:
[...]
Als ik heel eerlijk ben is dit een van de weinige conflicten waar in je kunt zeggen dat een partij Oekraïne geen enkel belang heeft bij onderhandelen. Als ze niet vernietigend overwinnen blijft de boze buurman zeuren aan de deur. Als ik Rusland was zou ik daarom volledig terugtrekken overwegen tegenover opheffen van sancties, er komt namelijk een punt waar zelfs dat aanbod er niet meer is en zie de RF dan nog eens bij elkaar te houden.
Ook ik kijk maar wat tegen dergelijke onderhandelingen aan. Ik denk wederzijdse beïnvloeding niet te voorkomen is. Hoeft ook niet verkeerd te zijn, het vergroot de denktank die met Oekraïne meedenkt met ervaring uit allerlei invalshoeken. Ook een dergelijke informele interactie zie ik nog steeds als een uitwisseling die past bij die van een democratische en vooral vrije wereld.stylezzz schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:48:
[...]
Ik denk dat je mijn post wat te heftig opnam. Dat 'wij' ons enigszins mengen in onderhandelingen om het geheel tot een einde te brengen lijkt me evident gezien de berichtgeving van de laatste weken. Noem het bemoeizucht, maar in het kader van de vrede denk ik dat dit geen slechte keuze is. Zoals hierboven al iemand schetste zou het een optie zijn als oekraine doorstoot en gaat zeggen dat ze voormalig oekrainse gebieden uit de jaren stillekes willen gaan annexeren. Nu ben ik geen expert in dit soort onderhandelingen, maar het doel is uiteindelijk dat beide partijen met opgeheven hoofd (voor zover mogelijk) het strijdtoneel kunnen verlaten. Ik denk dat het zelfs nu wel in het kremlin begint te kriebelen dat het op deze manier niet meer aan de bevolking uit te leggen is.
De frame dat andere landen Oekraïne dwingen om tot onderhandelingen te komen herken ik niet. Desondanks is er denk ik wel een sweet spot moment te formuleren (vanuit Oekraïnes optiek) wanneer het optimaal is om te onderhandelen:
- Oekraïne heeft nog voldoende militair momentum om het Rusland in het vervolgtraject heel moeilijk te maken.
- Militaire en morele ondersteuning van het westen gaat voorbij haar hoogtepunt.
Dat de tijd nog niet daar is betekend niet dat we niet voorbereid moeten zijn op dat proces en alles in de startblokken moeten hebben staan zodra het zover is. De eerste geluiden en berichten over onderhandelingen lees ik als zodanig. Men is er mee aan het werk, en de invalshoek is een hele andere dan dat we konden optekenen van partijen die in Februari/Maart al om onderhandelingen riepen, die waren toen ronduit defaitistisch. Er is in maanden veel veranderd wat dat betreft.
Ik vind dat Kaliningrad ook naar Polen en/of Litouwen moet gaan uiteindelijk. Alleen nog heel even wachten tot het Russische leger echt letterlijk compleet gedecimeerd is.teacup schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:03:
[...]
Dit was ook mijn vermoeden, het gebied strekt zichzelf verder naar het oosten uit als ik het wel heb. Ben zelf niet zo inhoudelijk geïnformeerd dat ik weet op welk tijdsegment de claim "ooit deel uitgemaakt van Oekraïne" op terugslaat. Misschien dat iemand anders hierover iets kan zeggen. Voor het gemak neem ik nu aan dat zijn argumentatie voor die claim sluitend is te krijgen.
Als je weg stapt van de inhoudelijkheid van het voorstel zijn er wel argumenten om het zo in te steken. De man die dit voorstelt is een zakenman, een geroutineerde onderhandelaar. Het resultaat van een onderhandelingsproces betreft in de regel een inhoudelijke oplossing waarbij beide onderhandelingspartijen wat verlies hebben te nemen.
Wil Oekraïne dus uiteindelijk uitkomen op de landsgrenzen van 1991 moet het in het onderhandelingsproces iets kunnen weggeven. Net zo goed als dat Rusland een claim denkt te kunnen leggen (maar mijn mening met heel wat minder vaste grond onder de voeten) kan Oekraïne ook een dergelijke claim leggen. De zakenman spiegelt hiermee eigenlijk de methodiek die Rusland zelf ook heeft toegepast. Een mooi uitgangspunt voor de start van een onderhandelingsproces lijkt mij.
Edit:
Op meta-niveau: Oekraïne is bezig haar uitgangspositie te bepalen voor eventuele onderhandelingen. Tot nu toe was onderhandelen voor ons in deze fora een equivalent geweest voor dat Oekraïne concessies zou moeten doen en post-2014 gebieden blijvend aan Rusland zou moeten afstaan. Toen ik dat bericht van die zakenman zag realiseerde ik mij dat in principe alles vloeibaar en maakbaar is, ook het uitgangspunt waarmee een onderhandelingsproces wordt gestart. Heel slimme insteek. Overvragen!

Je zou wat extra gebied inpikken ook nog als betaling in natura voor de aangerichte schade kunnen zien...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Oekraïnse MinBuZa Kuleba heeft duidelijk gesteld dat het nog geen zin heeft om aan tafel te gaan zitten.
Nu is er de toevoeging "rekening houdend met de ontstane realiteiten"
En daar zullen waarschijnlijk nog wel wat meer 'ontstane realiteiten' voor nodig zijn.
https://news.cgtn.com/new...ne-1eTEENuVCyQ/index.html
Rusland was inderdaad altijd bereid om te onderhandelen, maar over het inwilligen van zijn eigen eisen.Speaking to reporters on the sidelines of the ASEAN meetings in Cambodia on Saturday, Ukrainian Foreign Minister Dmytro Kuleba said that there is "not a single indicator that Russia is sincerely seeking negotiations."
Het uitgangspunt voor Kiyv is uiteraard volledige terugtrekking van alle Russische troepen.Earlier this week, Russian Foreign Ministry spokesperson Maria Zakharova told a news briefing that "Russia has never refused to conduct negotiations with Ukraine, and it is still ready to hold them, taking into account the emerging realities.
En daar zullen waarschijnlijk nog wel wat meer 'ontstane realiteiten' voor nodig zijn.
Romanes eunt domus | AITMOAFU
.
[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 09:40 ]
Wat ik net bij het schrijven van die vorige posts mij nog bedacht en nog niet had opgeschreven was dat voor zover er in Oekraïne al bereidheid zou zijn voor onderhandelingen die er nu in Rusland nu nog helemaal niet is.Baserk schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:05:
Oekraïnse MinBuZa Kuleba heeft duidelijk gesteld dat het nog geen zin heeft om aan tafel te gaan zitten.
[...]
Rusland was inderdaad altijd bereid om te onderhandelen, maar over het inwilligen van zijn eigen eisen.
[...]
Het uitgangspunt voor Kiyv is uiteraard volledige terugtrekking van alle Russische troepen.
De reden die ik hiervoor zie is dat er in de Russische commandostructuur zoveel ruis op de lijn is dat Poetin waarschijnlijk niet aangesloten is op de realiteit in In Oekraïne. Hiernaast heeft Poetin het meeste belang bij de voortzetting van het conflict. Als hij ook maar enigszins voor zichzelf de illusie zal kunnen ophouden dat doorgaan zinnig is dan zal hij dat doen. Misschien is stoppen na onderhandelen op een gegeven moment acceptabel voor Rusland, de positie binnen Rusland kan dan voor Poetin moeilijk worden.
Onderhandelingen nu? Nee, dat zie ik ook nog niet. De beginvoorwaarden voor een onderhandelingsproces verbeteren wel voortdurend voor Oekraïne, en het is goed dat het zich voorbereid op dat moment.
Het is gissen naar de volgende zet van Oekraïne, maar met de geruchten rond de Kinburn Spit in Cherson en wetende dat de Krimbrug flink beschadigd is ziet de AFU misschien kansen liggen:
Kinburn
— Def Mon (@DefMon3) 13 november 2022
I'm not going to speculate if the rumors are true or not.
But if they would advance from there and advance towards the sea in the Polohy - Pavlivka area, then I think things will be interesting. pic.twitter.com/CwgrB5F6L6
Since the Kerch bridge was damaged, Russian trucks has been going around, there might be a window of opportunity here before the Russians can open both lanes on the Kherch bridge.
This might be the masterclass in military strategy kim dotcom was talking about.
Dunkirk 2.0 pic.twitter.com/U5k7EPTWpV
Dit is niet meer gissen, dit is gewoon strategisch je beste optieXWB schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:19:
Het is gissen naar de volgende zet van Oekraïne, maar met de geruchten rond de Kinburn Spit in Cherson en wetende dat de Krimbrug flink beschadigd is ziet de AFU misschien kansen liggen:
[Twitter]
[Twitter]
[Afbeelding]
Enkel wel heeeel moeilijk, maar zie UA dit wel doen.
Het schiereiland bezetten is een economische goede zet omdat je graan/landbouw goederen transporten vanuit mikolaiv mogelijk maakt.Mektheb schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:17:
[...]
Dit is niet meer gissen, dit is gewoon strategisch je beste optie
Militair geeft het ook nog wat extra opties.
PSN
Tenzij ze straks met rug tegen rivier vastzitten omdat transport eroverheen lastig is. Dus of het strategische de beste optie is ligt er maar helemaal aan wat de Russen daar hebben, en natuurlijk wat de Oekraïners hebben om over de rivier te komen.Mektheb schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:17:
[...]
Dit is niet meer gissen, dit is gewoon strategisch je beste optie
Artillerie overwicht, dus bootjes overvaren moet redelijk lukken. Tis vooral heel irritant als je die flank moet beschermen.Sissors schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:24:
[...]
Tenzij ze straks met rug tegen rivier vastzitten omdat transport eroverheen lastig is. Dus of het strategische de beste optie is ligt er maar helemaal aan wat de Russen daar hebben, en natuurlijk wat de Oekraïners hebben om over de rivier te komen.
Bij de laatste leveringen werden iedere keer boten genoemd, dus ze zullen er best een aantal hebben. Zeker omdat het hele gebied binnen artilleriebereik van Oekraine ligt is het risico niet eens zo heel groot. Want rusland kan lastig een grote groep bij elkaar zetten omdat ze dan zo weer artillerie op hun dak krijgen.Sissors schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:24:
[...]
Tenzij ze straks met rug tegen rivier vastzitten omdat transport eroverheen lastig is. Dus of het strategische de beste optie is ligt er maar helemaal aan wat de Russen daar hebben, en natuurlijk wat de Oekraïners hebben om over de rivier te komen.
[removed]
Als je alleen van uit het westen aanvalt, is het mogelijk dat ze nog goederen kunnen aanvoeren via het oosten.
Als je ook nog eens tegelijkertijd in het oosten een aanval begint, heb je aardig wat troepen en materieel nodig.
Het lijkt mij beter om vanuit het westen juist geen aanval op te bouwen en alleen in het oosten dat te doen. De heroverde gebieden hoef je alleen te verdedigen en die beschikbare troepen kan je dan ook in het oosten gebruiken om aan te vallen zodat je daar meer slagkracht hebt. Zodra je daar dwars over het land de zee hebt bereikt, kan Rusland niet meer over land nieuwe troepen, materieel en munitie aanvoeren naar het westen en de Krim. De enige mogelijkheid is dan nog via de lucht en over water, maar dat gaat een stuk langzamer.
De volgende stap zou relatief eenvoudig zijn omdat de soldaten in het westen geïsoleerd zitten en dus niet meer worden bevoorraad. Gewoon een soort insluiting dus.
Als je ook nog eens tegelijkertijd in het oosten een aanval begint, heb je aardig wat troepen en materieel nodig.
Het lijkt mij beter om vanuit het westen juist geen aanval op te bouwen en alleen in het oosten dat te doen. De heroverde gebieden hoef je alleen te verdedigen en die beschikbare troepen kan je dan ook in het oosten gebruiken om aan te vallen zodat je daar meer slagkracht hebt. Zodra je daar dwars over het land de zee hebt bereikt, kan Rusland niet meer over land nieuwe troepen, materieel en munitie aanvoeren naar het westen en de Krim. De enige mogelijkheid is dan nog via de lucht en over water, maar dat gaat een stuk langzamer.
De volgende stap zou relatief eenvoudig zijn omdat de soldaten in het westen geïsoleerd zitten en dus niet meer worden bevoorraad. Gewoon een soort insluiting dus.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Eens dat Himars om Russische artillerie uit de weg te houden erg nuttig is (zeg maar essentieel). Blijft wel de vraag hoe goed dat werkt, want het gaat nooit perfect werken. En als je paar honderd man overvaart, en dan komen de Russen met 20 tanks aan, dan heb je geen leuke tijd. Die overvaren kan natuurlijk, maar of dat echt lekker gaat? Ik denk dat je ponton bruggen nodig hebt, en geen idee hoeveel ze daar ervan hebben, en hoe goed het te doen is die rivier over te steken ermee. (Ook in de komende winter).
De betonnen bunkers van de Russen blijken niet zo stevig ... wie had dat ooit gedacht!
+1 voor een van de comments:
Imagine getting both the projectile and all that concrete debris in your face. They should have buried it or added sandbags and logs. https://t.co/1YHTK2AKKQ
Never interrupt your enemy when they're making a mistake
nope
Surprise. Je betonnen bunker beschermt je net zo goed als een M113bloody schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:40:
De betonnen bunkers van de Russen blijken niet zo stevig ... wie had dat ooit gedacht!
[Twitter]
[...]
PSN
Dat is precies het kernpunt. Een geweldsprincipe dat het 'ontwikkelde' westen niet meer begrijpt sinds door alle welvaart men alleen nog 1st world gevaren kan herkennen.Wilke schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:56:
[...]
Het feit dat andere partijen grenzen niet respecteren wordt volkomen genegeerd/onderschat. En die andere partijen maken zich echt niet druk om een leefbare multiculturele maatschappij of een lage CO2 uitstoot. Het westerse besturingsmodel gaat zo aan de eigen naieve redelijkheid ten onder helaas.
Alleen als we dat voor onze ogen laten gebeuren!JPS schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:58:
Dat is precies het kernpunt. Een geweldsprincipe dat het 'ontwikkelde' westen niet meer begrijpt sinds door alle welvaart men alleen nog 1st world gevaren kan herkennen.
Het feit dat andere partijen grenzen niet respecteren wordt volkomen genegeerd/onderschat. En die andere partijen maken zich echt niet druk om een leefbare multiculturele maatschappij of een lage CO2 uitstoot. Het westerse besturingsmodel gaat zo aan de eigen naieve redelijkheid ten onder helaas.
Gebruik die wake-up call, is het punt van het artikel, lijkt mij
Je zit wel droog.YakuzA schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:47:
[...]
Surprise. Je betonnen bunker beschermt je net zo goed als een M113
Als die paar honderd man maar genoeg Javelins en Nlaws bij zich hebben gaat dat juist een feestje worden. Aangenomen dat die Russen überhaupt nog een tankformatie van 20 tanks op de been kunnen brengen. Ik zou banger zijn om van grote afstand door artillerie of raketten of drones bestookt te worden.Sissors schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:38:
Eens dat Himars om Russische artillerie uit de weg te houden erg nuttig is (zeg maar essentieel). Blijft wel de vraag hoe goed dat werkt, want het gaat nooit perfect werken. En als je paar honderd man overvaart, en dan komen de Russen met 20 tanks aan, dan heb je geen leuke tijd. Die overvaren kan natuurlijk, maar of dat echt lekker gaat? Ik denk dat je ponton bruggen nodig hebt, en geen idee hoeveel ze daar ervan hebben, en hoe goed het te doen is die rivier over te steken ermee. (Ook in de komende winter).
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Wagner lijkt een forse propaganda/imago misrekening te hebben begaan.
Vol trots lieten ze weten dat ze een 'verrader' hadden gedood met een voorhamer (ja, gruwelijk).
TL;DR Het schijnt dat iemand uit hun gelederen naar de Oekraiense kant was gegaan / gevangen genomen. Bij een POW uitruil is deze persoon weer naar RU gelederen teruggegaan. Aldaar aangekomen: "traitor received their traditional primordial Wagnerian punishment" aka met een voorhamer doodgeslagen.
PS: onderstaande tweet zie ik niets 18+ achtigs aan, ondanks de tekst. Maar wees wel voorzichtig met klikken uiteraard. Maar ga NIET actief op zoek naar de video!! Ook niet per ongeluk in hun TG channel dat aanklikken!
En een (onthutsende) toelichting van de baas van Wagner:
Nadat ze toch wel veel kritiek kregen, probeerden ze zich er maar uit te lullen met opmerkingen als:
In hun TG channel regent het negatieve (naast uiteraard positieve) comments, wat opvallend is, aangezien het meest positief ontvangen wordt.
Enkele comments:
Vol trots lieten ze weten dat ze een 'verrader' hadden gedood met een voorhamer (ja, gruwelijk).
TL;DR Het schijnt dat iemand uit hun gelederen naar de Oekraiense kant was gegaan / gevangen genomen. Bij een POW uitruil is deze persoon weer naar RU gelederen teruggegaan. Aldaar aangekomen: "traitor received their traditional primordial Wagnerian punishment" aka met een voorhamer doodgeslagen.
PS: onderstaande tweet zie ik niets 18+ achtigs aan, ondanks de tekst. Maar wees wel voorzichtig met klikken uiteraard. Maar ga NIET actief op zoek naar de video!! Ook niet per ongeluk in hun TG channel dat aanklikken!
Horrible images of an execution of Yevgeniy Nuzhin by sledgehammer that Wagner group published yesterday signify that Russia has completely turned into a Nazi regime - it now has its own SS group as well.
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) 13 november 2022
Anything related to Wagner group should become untouchable and illegal. pic.twitter.com/rEyOFxjauf
Wagner's Prigozhyn in a Q&A admits to the execution of a captured convict Evgeniy Nuzhin and says he enjoyed the show. pic.twitter.com/6cb6OSaXk1
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 13 november 2022
Nadat ze toch wel veel kritiek kregen, probeerden ze zich er maar uit te lullen met opmerkingen als:
en nog een hele stapel vergoelijkingen.Beschuldigd worden van wreedheid in oorlog is als een boete krijgen voor te hard rijden in een autorace.
In hun TG channel regent het negatieve (naast uiteraard positieve) comments, wat opvallend is, aangezien het meest positief ontvangen wordt.
Enkele comments:
Oh fuck pandora's box you're opening. Just like crests when they burned people in Odessa. For them, they, too, were traitors and this is no excuse. What is it with Ukraine now that some scumbags have turned the country into ISIS, we also want to fuck Russia, as I understand it?
To all those who support what happened to Nuzhin, as well as to those who believe that PMC Wagner are worthy people, I wish to feel in their own skin or in the skin of their children what the "right of the strong" in society is. A dehumanized nation that shows its bloody essence more and more.
Your stories don't justify anything. you are a fucking beast
Another bullshit about Wagner's "brotherhood". Scum and demons are not capable of noble and worthy deeds in principle.
How our army has degraded if we have to rely on such chaps on our own (now) territory. They have a place in the CAR.
Then these animals will return to Russian cities, and will begin to commit atrocities already there, a person with a normal psyche in the 21st century cannot live with the concepts of the Middle Ages! This can not be justified and not understood by all sane ...
Ik ben wel benieuwd of dit akkefietje nog een staart gaat krijgenDON'T like something. We will come to power soon. with people like you, traitors, it will be the same!
[ Voor 6% gewijzigd door bloody op 13-11-2022 23:13 ]
nope
Ik denk dat ze nu richting mariupol gaan. Proberen het bezette gebied in tweeën te splitsen. Lukt dat dan heeft met name het westelijk deel een probleem. De bevoorrading zal in dat gebied moeilijk worden. De brug over de Krim is namelijk beschadigd. Dus via een omweg de Krim bevrijden. Rechtstreeks zie ik het niet gebeuren. Die brede rivier oversteken is logistiek een nachtmerrie.
Mogelijk gebruikt UA die Himars op dit moment op een andere manier:Sissors schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:38:
https://www.technology.or...hat-kind-of-weapon-is-it/
Het aantal Russische slachtoffers is enorm hoog, en dat is het al een tijdje. We weten dat RU nauwelijks scherfvesten heeft en druk bezig was met het graven van allerlei verdedigingslinies. Het nadeel is dat die dingen nogal statisch zijn en dus eenvoudig met satellieten/GPS te vinden en te raken zijn. Met M30A1 kun je relatief eenvoudig grotere groepen uitschakelen.
Met (M155) granaten kan het ook wel, maar dan moet je precies weten waar ze zitten. En UA heeft dat spul al lang en deze aantallen hebben we niet eerder gezien. Met een salvo M30A1's veeg je zo een km loopgraaf leeg. Het kan ook zijn dat ze meer 'airburst'-fuses oid hebben gekregen voor hun granaten.
De vraag is dan ook of RU een tegenaanval zou durven plaatsen. De Himars kunnen eenvoudig vanaf de andere kant van het water de infanterie van UA ondersteunen. Als de infanterie zelf AT-wapens bij heeft, dan moet RU wel een hele grote tegenaanval gaan organiseren om UA terug te drijven.
Zo simpel is het helaas niet.TheGhostInc schreef op maandag 14 november 2022 @ 00:58:
[...]
Mogelijk gebruikt UA die Himars op dit moment op een andere manier:
https://www.technology.or...hat-kind-of-weapon-is-it/
...
zijn. Met M30A1 kun je relatief eenvoudig grotere groepen uitschakelen.
...
Met een salvo M30A1's veeg je zo een km loopgraaf leeg. Het kan ook zijn dat ze meer 'airburst'-fuses oid hebben gekregen voor hun granaten.
Zelfs al zouden de loopgraven recht aangelegd zijn,dus zonder knikken, zal het aantal slachtoffers beperkt blijven, en zelfs de Russen hebben geleerd om loopgraven op de correcte manier te graven.
En dan nog, zelfs de Grlms hebben een nauwkeurigheid van ong 5 meter, om een loopgraaf van 1 meter breed te raken heb je er heel wat voor nodig, en daar zijn ze te duur voor.
(hi) mars word het beste ingezet zoals voorheen, depots, vliegvelden en barakken ruim achter de linies.
Marioepol ligt al erg oostelijk, dan zit je nog maar 50km van de Russische grens en de aanvoer gaat vlak langs Donetsk (dat is al sinds 2014 zichzelf aan het ingraven). Dan loop je het risico dat de eigen logistiek problematischer is dan die van RU. Als ze Marioepol bevrijden, dan moeten ze de mensen ook de winter doorhelpen. Dat kan een flinke uitdaging zijn als de corridor erg smal is of zelfs is afgesloten.vincent_1971 schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:52:
Ik denk dat ze nu richting mariupol gaan. Proberen het bezette gebied in tweeën te splitsen. Lukt dat dan heeft met name het westelijk deel een probleem. De bevoorrading zal in dat gebied moeilijk worden. De brug over de Krim is namelijk beschadigd. Dus via een omweg de Krim bevrijden. Rechtstreeks zie ik het niet gebeuren. Die brede rivier oversteken is logistiek een nachtmerrie.
Misschien is de kerncentrale bevrijden voor de winter een optie? Scheelt een hoop stress.
Dan kunnen de Russen de centrale opblazen en Oekraine de schuld geven. Ik denk eerder dat Oekraine beter met een grote boog om die centrale heen kunnen gaan.TheGhostInc schreef op maandag 14 november 2022 @ 01:25:
[...]
Misschien is de kerncentrale bevrijden voor de winter een optie? Scheelt een hoop stress.
Die dingen zijn hier (mede) voor ontwikkeld:ZenTex schreef op maandag 14 november 2022 @ 01:25:
[...]
Zo simpel is het helaas niet.
Zelfs al zouden de loopgraven recht aangelegd zijn,dus zonder knikken, zal het aantal slachtoffers beperkt blijven, en zelfs de Russen hebben geleerd om loopgraven op de correcte manier te graven.
En dan nog, zelfs de Grlms hebben een nauwkeurigheid van ong 5 meter, om een loopgraaf van 1 meter breed te raken heb je er heel wat voor nodig, en daar zijn ze te duur voor.
(hi) mars word het beste ingezet zoals voorheen, depots, vliegvelden en barakken ruim achter de linies.
YouTube: GMLRS Alternative Warhead Engineer & Manufacturing Development Phase...
Ze ontploffen niet voor niets enkele meters boven de grond, zodat je in (niet te diepe) loopgraven bij een 'misser' nog steeds geraakt wordt onder een hoek.
Persoonlijk vind ik het erg verdacht dat deze M30A1's richting UA zijn verscheept vlak voordat Rusland 300.000 extra man inzette en dat we sindsdien een flink hogere KIA score zien. Misschien zit het ergens anders in, maar aangezien de meeste van die Russen in loopgraven e.d. zitten lijkt het erop dat UA een stuk effectiever is geworden ze eruit te blazen.They are also extremely lethal against infantry; the M30A1 can burst high overhead, so shallow trenches provide little protection. Russia’s 300,000 new conscripts are likely to suffer heavy casualties as soon as they arrive.
Dat deed Wagner ook in Syrië, ik heb die beelden gezien en was er niet goed van, bleef ook door mijn hoofd gaan, dus idd, niet kijken!bloody schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:50:
Wagner lijkt een forse propaganda/imago misrekening te hebben begaan.
[Twitter]
[Twitter]
[...]
en nog een hele stapel vergoelijkingen.
Enkele comments:
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
Ik ben wel benieuwd of dit akkefietje nog een staart gaat krijgen
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Is die stuwdam al heroverd? Eerlijk gezegd sta ik er van te kijken dat de Russen deze nog niet hebben opgeblazen.XWB schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:19:
Het is gissen naar de volgende zet van Oekraïne
Hebben ze helemaal geen belang bij, dan is de zoetwatervoorziening naar De Krim ook verstoord.ErikT738 schreef op maandag 14 november 2022 @ 06:51:
Is die stuwdam al heroverd? Eerlijk gezegd sta ik er van te kijken dat de Russen deze nog niet hebben opgeblazen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Sinds wanneer moet Rusland belang hebben bij het slopen van een land? Puur terrorisme is ook een belang, ik dacht dat we daar inmiddels achter waren..hoevenpe schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:41:
[...]
Hebben ze helemaal geen belang bij, dan is de zoetwatervoorziening naar De Krim ook verstoord.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
je hebt altijd een zeker belang. Rusland is een regime/dictatuur. Dat drijft op het onderdrukken van tegenspraak, wat ook impliceert dat je zonder enige schroom bruut geweld gaat toepassen. Oekraïne verzet zich tegen de Russische overheersing, dus de enige reactie die Rusland heeft is om alles maar kapot te maken dan. Als zij hun 'speeltje' niet krijgen, dan krijgt niemand het.Fanta schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:38:
[...]
Sinds wanneer moet Rusland belang hebben bij het slopen van een land? Puur terrorisme is ook een belang, ik dacht dat we daar inmiddels achter waren..
Doen ze dit niet, dan bewijzen ze dat hun regime geen enkel draagvlak meer heeft en zullen steeds meer regio's zich tegen Moskou/Putin zijn kliek gaan keren.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Sterker nog, minimaal 1 regio maakt zich er al klaar voor, volgens dit artikel van de NOS.polthemol schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:42:
[...]
Doen ze dit niet, dan bewijzen ze dat hun regime geen enkel draagvlak meer heeft en zullen steeds meer regio's zich tegen Moskou/Putin zijn kliek gaan keren.
Gabbasov: "Als Poetins regime ten val komt, bijvoorbeeld door muitende militairen in Moskou, staan de Basjkierse partizanenstrijders klaar om zich van Rusland los te maken."
Dit soort opdrachten helpt natuurlijk ook niet voor het moraal van de gemobiliteerde Basjkierse troepen:In de strijd voor onafhankelijkheid stelt Basjkortostan zich op als voortrekker onder de nationale deelrepublieken, meent Oresjkin. "Poetin heeft met zijn oorlog de doos van Pandora geopend. Zijn rampzalige beleid geeft etnische verzetsgroepen een enorme stimulans. Het land valt vroeg of laat uit elkaar."
Verzetsgroepen in andere deelrepublieken beschikken inmiddels ook over Telegram-kanalen, zoals het Siberisch Verzet en Dageraad van Dagestan. "Je zal zien", zegt Gabbasov, "zodra Basjkortostan de onafhankelijkheid uitroept, volgen ook regio's als Jakoetië, Toeva en Dagestan."

1/ Volunteers from Russia's republic of Bashkortostan spent weeks living in tents under constant Ukrainian bombardment, with little equipment, scavenged ammunition and officers who ordered them to tie grenades to their bodies and detonate themselves under Ukrainian tanks. ⬇️ pic.twitter.com/YnDZYTrMFj
— ChrisO_wiki (@ChrisO_wiki) 8 november 2022
[ Voor 16% gewijzigd door bloody op 14-11-2022 09:10 ]
nope
Wanneer er twee dingen min of meer tegelijkertijd gebeuren, is het vrij lastig om een hard causaal verband te leggen tussen één van die dingen en een gemeten effect.TheGhostInc schreef op maandag 14 november 2022 @ 02:26:
[...]
Die dingen zijn hier (mede) voor ontwikkeld:
YouTube: GMLRS Alternative Warhead Engineer & Manufacturing Development Phase...
Ze ontploffen niet voor niets enkele meters boven de grond, zodat je in (niet te diepe) loopgraven bij een 'misser' nog steeds geraakt wordt onder een hoek.
[...]
Persoonlijk vind ik het erg verdacht dat deze M30A1's richting UA zijn verscheept vlak voordat Rusland 300.000 extra man inzette en dat we sindsdien een flink hogere KIA score zien. Misschien zit het ergens anders in, maar aangezien de meeste van die Russen in loopgraven e.d. zitten lijkt het erop dat UA een stuk effectiever is geworden ze eruit te blazen.
In dit geval: die extra 300k gemobiliseerden kunnen prima de hogere KIA cijfers verklaren, ook zonder M30A1 raketten: ongetrainde groepen die als een kip zonder kop rondlopen en erg makkelijk te doden zijn, gebrek aan huisvesting, waardoor grote groepen in één "barak" zitten (die vervolgens gebombardeerd wordt, iets waar die raketten waarschijnlijk ook erg effectief zijn),
Ik sluit zeker niet uit dat die nieuwe raketten ook een substantieel effect hebben, maar het is nogal lastig om het effect ervan te isoleren van allerlei andere veranderingen.
Gedurfde actie weer. Ben benieuwd naar beelden.⚡️Reuters: Zelensky visits liberated Kherson.
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 14 november 2022
President Volodymyr Zelensky is visiting the city of Kherson, according to a Reuters witness. Kherson was liberated by Ukrainian troops on Nov. 11.
Verder is ook niet bekend of dit tegelijkertijd was.onkl schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:56:
[...]
Wanneer er twee dingen min of meer tegelijkertijd gebeuren, is het vrij lastig om een hard causaal verband te leggen tussen één van die dingen en een gemeten effect.
In dit geval: die extra 300k gemobiliseerden kunnen prima de hogere KIA cijfers verklaren, ook zonder M30A1 raketten: ongetrainde groepen die als een kip zonder kop rondlopen en erg makkelijk te doden zijn, gebrek aan huisvesting, waardoor grote groepen in één "barak" zitten (die vervolgens gebombardeerd wordt, iets waar die raketten waarschijnlijk ook erg effectief zijn),
Ik sluit zeker niet uit dat die nieuwe raketten ook een substantieel effect hebben, maar het is nogal lastig om het effect ervan te isoleren van allerlei andere veranderingen.
Het is alleen toevallig op een himars raket gefotografeerd en op internet gekomen, het zou ook kunnen dat de M30A1 munitie al weken geleverd werd, maar toen pas op een foto opdook.
de eerste foto van m30a1 dook idd op 30 september op, en de mobilisatie was op 21 sept aangekondigd.
Gezien de leadtime van de beslissing en levering van een pod door de US, dat gaat meestal met een drawdown waar exact staat wat ze gaan sturen, verwacht ik idd dat er geen relatie tussen zit.
(en na die US beslissing moet het ergens uit een warehouse komen, naar europa gevlogen, dan in polen uitgeladen, door UA naar het front gereden etc.)
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 14-11-2022 10:21 ]
PSN
Als ze straks een offensief richting Melitopol of Mariupol openen is het alsnog handig om ook een offensief vanuit het westen te hebben en houden, zodat Rusland haar troepen wel moet verdelen over twee fronten in dit gebied.Sissors schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:24:
[...]
Als ze enkel noordoost front openen hier dan zal je zien dat al het zware materieel die kant op gaat.
Uiteraard zou dat ook op dat moment een kans bieden om juist dan via west alsnog toe te slaan.
Een verlaten Russische positie in Snihurivka, met wederom een wasmachine:
Destroyed position of the rashist horde near Snihurivka – with looted washing machineshttps://t.co/03gyPECjuL pic.twitter.com/WMSrRqmTZm
— Michael MacKay (@mhmck) 13 november 2022
Ik ben ertegen, omdat het het soort imperialisme is waar we de Russen (terecht) van beschuldigen. Het is bovendien ook kortzichtig, let me explain: een van de redenen Oekraïne in te lijven is het voorkomen van een (deels) Russischtalig land dat niet alleen niet meer in het Rijk van Alle Ruslanden zit, maar ook nog eens modern, op termijn rijker en democratischer is dan Rusland zelf. Met andere woorden, Oekraine heeft de alle potentie, en momenteel ook momentum, een alternatief voorbeeld voor de oligarchie te worden. Dit voorkomen, zodat geen andere Russen of autonome republieken op hetzelfde idee komen, is misschien wel de belangrijkste reden voor deze oorlog.Fiber schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:54:
[...]
Ik vind dat Kaliningrad ook naar Polen en/of Litouwen moet gaan uiteindelijk. Alleen nog heel even wachten tot het Russische leger echt letterlijk compleet gedecimeerd is.![]()
Je zou wat extra gebied inpikken ook nog als betaling in natura voor de aangerichte schade kunnen zien...
Voor ons is op lange termijn het hebben van zulke Russischtalige staten, op termijn zelfs in de EU, een enorm goede ontwikkeling, en eraan meehelpen dus een slimme zet: het ondergraaft de in eeuwen niet veranderde retoriek onder het Russische Rijk en is een voorbeeld voor alle anderen die in Rusland wonen. Als Oekraine, dat niet geheel Russischtalig is, en na deze oorlog misschien steeds minder, maar ook een potentieel klein landje als een onafhankelijk Kalinigrad, kunnen laten zien dat het kan: """"Russen"""" die geen grote leider nodig hebben en in ruil daarvoor rijkdom, welvaart, democratie, rechtstaat hebben, dan is dat de beste, meest vredige (als in: Europa zal geen directe oorlogen met Rusland hoeven voeren, als er oorlog is dan is dat een burgeroorlog) en (Nederlandse bril op) goedkoopste manier om Rusland als imperialistisch oligarchenrijk te destabiliseren (hopelijk op termijn om te vormen tot 1 of meerdere stabiele democratische staten) en daarmee een belangrijke kopzorg voor onze veiligheid weg te nemen.
Naast het feit dat er nu Russen in Kalinigrad wonen, en je vervelende dingen zoals opvoedingskampen zou krijgen om het moment dat je het land opheft en splitst, zou je het ook kunnen aanmoedigen zich onafhankelijk te verklaren en uit te groeien tot een Russisch-talige voorbeeldstaat voor alle andere arme, en ontevreden Russen. Het ligt ook eigenlijk midden in Europa, en logischerwijs, mits ze dat pad kiezen, kan het als zelfstandige staat de EU in stappen.
Een nog mooiere stunt zou zijn er op termijn een EU-hoofdstadregio van te maken. Brussel ligt al veel te westelijk eigenlijk, en wat communiceert nu sterker "Russischtaligen hoeven niet in Rusland te wonen om welvaart te kennen, en deel uit te maken van de grote Europese familie" dan dat.
Kortom, slimmer is omarming dan verplettering, denk ik.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Hij is er idd:RoD schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:16:
[Embed] Gedurfde actie weer. Ben benieuwd naar beelden.
https://nos.nl/l/2452350#UPDATE-container-65401966
Strikt geregisseerd met een paar honderd journalisten:
https://nos.nl/l/2452350#UPDATE-container-65399602
Om 8u ‘de journalisten zijn onderweg’ en om 10u de uitspraken van Zelensky in Cherson.
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 14-11-2022 10:43 ]
PSN
RoD schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:16:
[Embed] Gedurfde actie weer. Ben benieuwd naar beelden.
Kherson ❤️🇺🇦 pic.twitter.com/Z5jboIxMb9
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 14 november 2022
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik zie geen Poroshenko op de foto's?XWB schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:50:
Samen met Poroshenko - de vorige president - in Cherson:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PSN
Zou fake zijn, hij zit in zijn hotel en ziet er verder gezond uit:shoombak schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:53:
Volgens media uit Indonesië is Lavrov daar in het ziekenhuis opgenomen.
Lavrov at his hotel in Bali. Says reports about his health are a "political game" https://t.co/OddllPDgq7 pic.twitter.com/GKu0Ffo1st
— Pjotr Sauer (@PjotrSauer) 14 november 2022
[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 14-11-2022 10:56 ]
Verwijderd
Inderdaad een gedurfde actie, ik zou als inwoner zelfs niet op het centrale plein durven komen/feesten, omdat de Russen aan de overkant van de rivier misschien mortieren zouden afvuren. Het is het grootste Russische verlies sinds het begin van de oorlog en na de aanslag op de Krim-brug weten we dat ze graag wraak nemen. En nu ook nog de president daar...
Weten ze zeker dat er geen Russen achtergebleven zijn? Bom/sniper/...?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2022 10:59 ]
Ik kan me totaal geen voorstelling maken van zijn beveiliging daar.
Zal dat op hetzelfde niveau zijn als de president van Amerika, of zelfs een stapje hoger vanwege een actief oorlogsgebied.
Ik heb alleen nog niet de voertuigen en helicopters gezien zoals Amerika ze gebruikt, maar die zullen vast en zeker ook wel aanwezig zijn.
Zal dat op hetzelfde niveau zijn als de president van Amerika, of zelfs een stapje hoger vanwege een actief oorlogsgebied.
Ik heb alleen nog niet de voertuigen en helicopters gezien zoals Amerika ze gebruikt, maar die zullen vast en zeker ook wel aanwezig zijn.
Helaas... ik had hem wel een kopje thee gegund.XWB schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:55:
[...]
Zou fake zijn, hij zit in zijn hotel en ziet er verder gezond uit:
[Twitter]
Stoer dat Zelensky in Cherson is!
[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-11-2022 11:05 ]
Voordeel is wel dat zijn formaat ervoor zorgt dat een paar grote soldaten om hem heen hem al beschermen tegen elke geweervuurNeutraleTeun schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:00:
[removed]
Well played US:
Samen met deze:
Rusland uitgelokt tot uitspraak waarin ze weigeren naar de onderhandelingstafel te gaan.Russian Foreign Ministry will not accept any conditions for talks with Ukraine, including withdrawal of Russian troops from Ukraine, - deputy FM of Russia Hrushko
Samen met deze:
Rusland vind het EU initiatief tot trainen niet leuk, zoals verwachtRussian Foreign Ministry: Moscow negatively evaluates the EU initiative on the task of training Ukrainian forces
[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 14-11-2022 11:06 ]
PSN
En vooralsnog mogen alleen militairen de stad in, er zijn overal checkpoints opgezet.NeutraleTeun schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:00:
Zelensky in Kherson just 3 days after Russian retreat, asked why he came so soon, jokes "I wanted a watermelon"
PSN
- Mr. President, we’re proud that you’re here. What’s your motivation to come?
- Had a hankering for #Kherson watermelon (chuckles). Well, in reality it’s risky for you journalists too. And yet, you’re here, aren’t you?
Ik vind het toch knap hoe hij in 1 zo'n zin een grapje kan maken, maar ook gelijk duidelijk maakt dat hij daar gewoon moet zijn (dus net als de journalisten)
[removed]
In Bali, Xi Xin Ping tegen Biden:
Mr President it is good to see you. The last time we met was in Davos, more than five years ago. Since you assumed the presidency, we have maintained contact in online calls. But nothing can substitute face-to-face. And today we have this face-to-face meeting.
10:51 https://www.bbc.com/news/live/world-asia-63593855
Suggereert hij hiermee een Biden - Poetin ontmoeting? Dat zou wel verrassend zijn.
Mr President it is good to see you. The last time we met was in Davos, more than five years ago. Since you assumed the presidency, we have maintained contact in online calls. But nothing can substitute face-to-face. And today we have this face-to-face meeting.
Suggereert hij hiermee een Biden - Poetin ontmoeting? Dat zou wel verrassend zijn.
Ze gaan na een bevrijding direct aan de slag om veiligheid te waarborgen. De Oekraïense geheime dienst schijnt behoorlijk geavanceerd te zijn en in Cherson is men proactief op zoek naar Russen in burgerkleding. Hoe ze dat precies doen weet ik niet.Verwijderd schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:55:
Inderdaad een gedurfde actie, ik zou als inwoner zelfs niet op het centrale plein durven komen/feesten, omdat de Russen aan de overkant van de rivier misschien mortieren zouden afvuren. Het is het grootste Russische verlies sinds het begin van de oorlog en na de aanslag op de Krim-brug weten we dat ze graag wraak nemen. En nu ook nog de president daar...
National police carry out stabilization measures in Kherson. "About 200 police officers work in the city. Checkpoints have been set up. The main threat is mass mining. 10 groups of explosives technicians are working on the detection and disposal of explosive ordnance." pic.twitter.com/ECRRWcSwNO
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 12 november 2022
Iedereen met een Russisch paspoort zal bij voorbaat verdacht zijn en doorgelicht worden. Dat zal na de oorlog ook nog wel een tijd dooretteren.
shoombak schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:53:
Volgens media uit Indonesië is Lavrov daar in het ziekenhuis opgenomen.
Lavrov looks a bit constipated but he is apparently not in the hospital. But he stays at the ground floor, clever guy. The Apple device however makes the US intelligence laugh. No Russian phones available I guess. https://t.co/qoXrViJQIY
— (((Tendar))) (@Tendar) 14 november 2022
Begane grond en geen thee.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
En de UA reactie hierop:YakuzA schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:05:
Well played US:
[...]
Rusland uitgelokt tot uitspraak waarin ze weigeren naar de onderhandelingstafel te gaan.
"Russia is not in a position to dictate its terms. Ukraine's peace formula remains unchanged: an immediate end to the war, withdrawal of all Russian troops, restoration of Ukrainian territorial integrity, compensation for the damage inflicted, and provision of effective guarantees of non-repeated aggression. Under other conditions, achieving sustainable peace will be impossible," said the spokesman.
PSN
Maar dat staat er toch niet? Er staat alleen dat ze eisen vooraf weigeren.YakuzA schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:05:
Well played US:
[...]
Rusland uitgelokt tot uitspraak waarin ze weigeren naar de onderhandelingstafel te gaan.
Verwijderd
In enkele dagen kan je toch geen stad van een kwart miljoen inwoners (of wat er nog van rest) controleren.XWB schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:22:
[...]
Ze gaan na een bevrijding direct aan de slag om veiligheid te waarborgen. De Oekraïense geheime dienst schijnt behoorlijk geavanceerd te zijn en in Cherson is men proactief op zoek naar Russen in burgerkleding. Hoe ze dat precies doen weet ik niet.
Misschien is die controle al veel langer aan de gang..zie b.v. de voorbereidingen van Duitsland vlak voor de aanval op Nederland. Was toen al vrij duidelijk wie er opgepakt diende te worden.Verwijderd schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:36:
[...]
In enkele dagen kan je toch geen stad van een kwart miljoen inwoners (of wat er nog van rest) controleren.
Een gestripte wasmachine, want de chips en aandrijfmotor nodig elders vanwege tekorten door de sancties.XWB schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:26:
Een verlaten Russische positie in Snihurivka, met wederom een wasmachine:
[Twitter]
Zelenski zal ook niet in elke straat gaan lopen paraderen denk ik.Verwijderd schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:36:
[...]
In enkele dagen kan je toch geen stad van een kwart miljoen inwoners (of wat er nog van rest) controleren.
Nou, iedereen die met een wasmachine of WC-pot zeult zal sowieso wel even aan de tand gevoeld worden denk ik.XWB schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:22:
[...]
Ze gaan na een bevrijding direct aan de slag om veiligheid te waarborgen. De Oekraïense geheime dienst schijnt behoorlijk geavanceerd te zijn en in Cherson is men proactief op zoek naar Russen in burgerkleding. Hoe ze dat precies doen weet ik niet.
Nu serieus: Veel Russische militairen komen uit het verre oosten of zijn een minderheid uit de ...Stans.
Die vallen al op vanwege hun uiterlijk.
En verder zijn dat soort lui goed getraind om mensen die zich ook mar iets afwijkend gedragen eruit te pikken.
Ik heb het gelezen, maar ik snap niet goed hoe je tot de conclusie komt.mv_ak schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:17:
In Bali, Xi Xin Ping tegen Biden:
Dat klopt.downtime schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:30:
[...]
Maar dat staat er toch niet? Er staat alleen dat ze eisen vooraf weigeren.
Wat me op viel was de afwijking van hun narratief.
Van ‘Tssk Oekraïne wil niet onderhandelen’ naar ‘Tssk met zulke eisen willen wij niet onderhandelen’
PSN
De gewone militairen wel maar daar komt het gevaar ook niet van. Ik denk dat er meer gevaar van FSB, GRu of speciale eenheden zoals VDV komt. Vermoedelijk zijn dat in de meeste gevallen wel ethnische Russen.ZenTex schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:45:
[...]
Nu serieus: Veel Russische militairen komen uit het verre oosten of zijn een minderheid uit de ...Stans.
Die vallen al op vanwege hun uiterlijk.
Omdat bij dit soort uitspraken de boodschap tussen de regels kan liggen.Muncher schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:49:
[...]
Ik heb het gelezen, maar ik snap niet goed hoe je tot de conclusie komt.
Xi heeft zelf ook Poetin ontmoet (waar weinig over naar buiten is gebracht), wellicht kan een gesprek tussen Biden en Poetin face-to-face bijdragen aan een oplossing voor het conflict. Maar goed, Poetin wilde zelf niet naar Bali komen, en gaf aan alleen online aanwezig te willen zijn. Misschien doelt Xi daarop.
Nog maar even tussendoor:

Laten we het er maar op houden dat het weekend was...
Laten we het er maar op houden dat het weekend was...
https://liveuamap.com/
Toch knap dat Rusland elke dag zo ongeveer over het hele front beschietingen blijft uitvoeren, dat ze zelfs nu nog genoeg munitie hebben daarvoor!
Dit houdt natuurlijk druk op de ketel bij Oekraine om aardige delen van het leger verspreid te houden.
Als we eens brainstormen wat qua landschap de komende periode het meest geschikt is om nog iets te proberen voor Oekraine, waar komen we dan op uit?
Is het qua ondergrond te doen om nog richting Melitopol te gaan, of moet je veel verder van de kust af zitten en is het noorden van Luhansk beter?
Toch knap dat Rusland elke dag zo ongeveer over het hele front beschietingen blijft uitvoeren, dat ze zelfs nu nog genoeg munitie hebben daarvoor!
Dit houdt natuurlijk druk op de ketel bij Oekraine om aardige delen van het leger verspreid te houden.
Als we eens brainstormen wat qua landschap de komende periode het meest geschikt is om nog iets te proberen voor Oekraine, waar komen we dan op uit?
Is het qua ondergrond te doen om nog richting Melitopol te gaan, of moet je veel verder van de kust af zitten en is het noorden van Luhansk beter?
Ik betwijfel of de kwaliteit van de ondergrond allesbepalend gaat zijn: de beruchte Oekraïnse zompige bodems zijn vooral in het noorden (richting Belorus) een probleem. In het oosten /zuiden veel minder. Bovendien is het in de herfst minder erg dan in de lente, dus ik gok dat er op de stafkaarten langs de huidige frontlijn nergens een rood "modder: nu effe niet" kruis staat. Behalve richting het noorden, dus zal Oekraïne de komende maanden geen inval doen in Belorus (dat waren ze toch al niet van plan), of vice versa.gustaveau schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:06:
https://liveuamap.com/
Qua terrein/reliëf is de hele frontlinie vanaf Vasylivka tot aan Vuhledar vrijwel vlak (gok dat je alleen met een heel erg Nederlands referentiekader in staat bent er glooiing in te ontdekken), dus lijkt me dat de keuze waar ze in de aanval gaan veel sterker afhangt van overwegingen als verstoren van de Russische logistiek, gesignaleerde zwakke plekken in verdedigingen etc.
En misschien dat ze, vanuit een strategische optiek extra gewicht leggen op het bevrijden van een deel van het voor februari veroverde gebied, om te voorkomen dat "terugtrekken naar de linies van begin dit jaar" een rol kan spelen in onderhandelingen (of vooral: in druk door derde landen op Oekraïne om dat als compromis te overwegen).
Volgende batch uit Frankrijk is gespot:
French self-propelled CAESAR howitzers and armored personnel carriers are on the move in France. Today France announced that it would provide 20 ACMAT Bastion APCs & up to a dozen extra CAESAR self propelled howitzers to Ukraine. pic.twitter.com/0XQJX8cIxU
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 14 november 2022
PSN
Wel een hip t-shirt.. laat Putin het maar niet zien/horen
Reply ergens daar onder..
Sergey Lavrov taking a break from Russia’s war against Western depravity by slipping on a Basquiat t-shirt is perfect. Basquiat was a queer, anti-colonial Black artist. Just the sort of guy who’d love Sergey’s war.
Verwijderd
Oekraiense honden hebben ook aandacht nodig

When at the check-point not only the commander is waiting for you, but also the dog.#Ukraine️ #Ukraina #RussiaisATerroistState #RussiaUkraineWar #CatsOfTwitter #CatsOnTwitter #Bakhmut #Kharkiv
— UkrARMY cats & dogs (@UAarmy_animals) 14 november 2022
#NewYork #Zaporizhzia #Kyiv #ukrainecounteroffensive#KhersonisUkraine pic.twitter.com/8yPfJxH6Pp
:fill(white):strip_exif()/f/image/UtFAIEvOZC3b4WJC7uibiAxF.png?f=user_large)
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2022 16:37 ]
Ik vond deze ook geniaal:Verwijderd schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:36:
Oekraiense honden hebben ook aandacht nodig![]()
[Twitter]
[Afbeelding]
[YouTube: Ukrainian soldier makes a cat checkpoint in his trench. #warinukraine #warzoneclips]
Moest echt hard lachen om het opmeten van slapende katten
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 14-11-2022 16:48 ]
PSN
Verwijderd
ja zag ik ook al maar was m alweer vergeten.YakuzA schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:40:
[...]
Ik vond deze ook geniaal:
[YouTube: Ukrainian soldier makes a cat checkpoint in his trench. #warinukraine #warzoneclips]
iemand die Oekraiens kan lezen... wat staat er precies boven? Vast iets met 'kat' ofzo maar wat staat er specifiek?
Het eerste woord is 'katten' (inclusief verkleinwoordje, dus 'katjes') en daarna een afkorting KPP vermoed ik, wat vast voor Checkpoint zal staan oid?Verwijderd schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:48:
[...]
ja zag ik ook al maar was m alweer vergeten.
iemand die Oekraiens kan lezen... wat staat er precies boven? Vast iets met 'kat' ofzo maar wat staat er specifiek?
PSN
kotiyatsië KPPVerwijderd schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:48:
[...]
ja zag ik ook al maar was m alweer vergeten.
ofzoiets..
Nou... daar verschillen de meningen overXWB schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:55:
[...]
Zou fake zijn, hij zit in zijn hotel en ziet er verder gezond uit:
[Twitter]
[Twitter: https://twitter.com/Timmi_Allen/status/1592176751215607808]
nope
Котячий кпп
Google translate maakt er niet veel beters van dan mijn vertaling hierboven iig.
Die kent de kpp afkorting ook niet
KPP is de Russische afkorting van ‘checkpoint’:
контрольно-пропускной пункт
checkpoint
[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 14-11-2022 16:56 ]
PSN
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid