Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 28 Laatste
Acties:
  • 400.843 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 22:44
YakuzA schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:54:
[...]

Котячий кпп

Google translate maakt er niet veel beters van dan mijn vertaling hierboven iig.
Die kent de kpp afkorting ook niet :D
Google translate maakt er wel iets moois van :D

"Cat's automatische transmissie"

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

bloody schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:52:
[...]

Nou... daar verschillen de meningen over :)
[Twitter]
Serieus, keihard ontkennen van het ziekenhuis en dan lekker selfies posten door Lavrov vanuit het ziekenhuis 8)7
Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRmhpTDhKZFgwQUVHek5NLmpwZw==
Ze nemen het zelf ook niet meer serieus, dat liegen...

Wel een top ziekenhuis met prive kamer en zwembad btw ;)

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 14-11-2022 17:04 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:05
Met een iphone en apple watch, dus zo groot is de hekel aan het decadente westen dan ook weer niet :+

YakuzA in "Het kleine oorlogsmemestopic"
edit: originele poster heeft hierboven al gepost :)

[ Voor 40% gewijzigd door Raymond op 14-11-2022 17:13 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:48:
[...]

ja zag ik ook al maar was m alweer vergeten.
iemand die Oekraiens kan lezen... wat staat er precies boven? Vast iets met 'kat' ofzo maar wat staat er specifiek?
Ik vroeg het mijn vrouw (die is Oekrainse) en ze zei: checkpoint for cats

edit: mochten jullie nog meer dingetjes vertaald willen hebben, stuur mij een DM. Ik probeer dit topic te volgen, maar pik niet alles mee...

[ Voor 16% gewijzigd door beany op 14-11-2022 17:29 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Misschien binnenkort nog wat verrassingen:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Overleg tussen Amerikaanse en Russische inlichtingendiensten: hoogste diplomatiek treffen sinds begin oorlog

17:53 Volkskrant Liveblog
CIA-directeur William Burns heeft vandaag in de Turkse hoofdstad Ankara overlegd met de baas van de buitenlandse inlichtingendienst van Rusland, Sergei Naryshkin. Dat meldt een woordvoerder van het Witte Huis aan Amerikaanse media. De Russische regering heeft de ontmoeting bevestigd, maar geen verdere details verschaft.

De ontmoeting van Burns en Naryshkin is het eerste openlijke treffen tussen hoge vertegenwoordigers van de Verenigde Staten en Rusland sinds het begin van de oorlog in Oekraïne. Achter de schermen onderhandelden de Amerikanen wel al met Rusland, meldde The Wall Street Journal onlangs.
Tijdens het gesprek zou Burns zijn Russische collega hebben verteld welke consequenties het eventuele gebruik van nucleaire wapens door Rusland zou hebben. Ook zou hij gesproken hebben over de Amerikaanse gevangenen die momenteel in Rusland vastzitten. Zo beschouwen de Verenigde Staten de detentie van topbasketbalster Brittney Griner als onrechtmatig: haar celstraf voor drugsbezit en -smokkel zou onderdeel zijn van een Russisch diplomatiek spel.
Zonder Oekraïne begrijp ik? Het lijkt mij naïef om te veronderstellen dat dit gesprek niet over Oekraïne zou gaan. Het wordt niet met zoveel woorden genoemd maar alle genoemde onderwerpen zijn lastig los te zien van het Oekraïne conflict zelf.

Wat nog wel kan zijn gebeurd, maar dat is speculeren, is dat de VS voorgesprekken heeft gehad met Oekraïne. Maar zelfs dan is dat nog een waarborg voor de precieze inhoud van dit gesprek. Dit gesprek maakt mij alert. Er is altijd bij hoog en laag beweerd dat Oekraïne zelf haar toekomst bepaalt.

Dit gesprek kan nog steeds de beste intentie hebben, het lastige is dat we voor zoveel wat achter de schermen gebeurt blind zijn dat het doel hierdoor lastig te duiden wordt. Laten we kijken of ergens anders wat meer info is te vinden.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
teacup schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:53:
[...]

Had je het mij vanmorgen gevraagd, toen in mijn bed uitkwam, had ik dat denk ik ook gezegd: "Vecht nog maar even door". De huidige realiteit is wel dat de balans van het conflict ten gunste van Oekraïne kantelt. Het voorstel van de zakenman eerder gepost illustreert dit. Dat het voor Oekraïne gewenste resultaat met onderhandelingen bereikt zou kunnen worden was tot voor heel kort voor mij ondenkbaar. Nu weet ik dat niet meer zo goed.
Denk alleen dat Oekraïne pas zal willen onderhandelen zodra ze de grenzen van 24 februari terughebben. Pas zodra de AFU voor de Krim staat en bij de Donbas van 2014 kan er onderhandeld worden.

Politicoloog Hein Goemans legt uit wat er nodig is om te kunnen onderhandelen:
Goemans ontwikkelde een theorie over het beëindigen van oorlogen. Volgens hem spelen daarbij drie factoren een beslissende rol: informatie, binnenlandse politiek en vertrouwen. En die bieden op dit moment zelfs niet in de verste verte een kans op succes. ,,Je kunt pas gaan onderhandelen als je precies weet hoe sterk de tegenpartij is’’, zegt hij over de eerste factor. ,,Alleen met die kennis kun je een juiste inschatting maken van het verloop van de strijd en van je eigen positie.’’
Klinkt logisch, maar waarom zijn we nog niet op dat punt?
Het probleem op dit moment is dat iedereen voortdurend verrast wordt door de ontwikkelingen op het slagveld. In het begin leek Rusland alles en iedereen te overrompelen. In die periode waren Kiev en Moskou wel degelijk met elkaar in gesprek, en was de eerste overduidelijk de onderliggende partij. Oekraïne was naar verluidt bereid tot verregaande concessies, zoals het opgeven van delen van de oostelijke Donbas-regio en het zuiden van het land. Er zou zelfs sprake zijn geweest van het ‘leasen’ van de Krim aan de Russen. Een slimme constructie: Oekraïne zou het gebied hiermee niet definitief opgeven en Rusland zou nog even de baas blijven op het schiereiland dat het in 2014 annexeerde.

Daarna gebeurden er twee dingen. De Russen slaagden er niet in Kiev in te nemen en lieten het beleg van de hoofdstad voor wat het was. Dat was een opsteker voor Oekraïne. Vervolgens kwamen ook de Russische gruweldaden in Boetsja en Irpin aan het licht. Die deden Kiev besluiten dat de soevereiniteit niet onderhandelbaar is, zei Michailo Podoljak, een belangrijk adviseur van Zelenski, daar toen over. ,,Oekraïne zal doorvechten, haar land verdedigen en nooit op de knieën gaan voor de Russen.’’ Daarmee kwam een abrupt einde aan de gesprekken die het geweld moesten stoppen.
En we zien keer op keer verrassingen op het slagveld:
Het bleef verrassingen regenen. De Russen rukten succesvol en met grof geweld op in het oosten, maar slaagden er niet in alles te veroveren. Vervolgens herpakten de Oekraïners zich en heroverden langzaam maar zeker gebied terug. Hun recente opmars in de belangrijke zuidelijke regio Cherson, en de nog vage Russische terugtrekking daar, luidden een nieuwe fase van de strijd in. ,,Ze weten dus nog steeds niet van elkaar, en van zichzelf, wat er mogelijk is op het slagveld’’, zegt Goemans. ,,Pas als je dat wel weet, sta je sterk. Tot die tijd, en dat kan nog heel lang duren, zal er niet worden gepraat.’’
Dan is er nog de binnenlandse politiek:
Dan de binnenlandse politiek. Of en wanneer een oorlog eindigt, hangt af van het regeringssysteem, stelt Goemans. ,,Als het niet goed gaat op het slagveld en de leider is democratisch gekozen, dan kan hij gedwongen worden tot een wapenstilstand of tot aftreden, of hij verliest gewoon de volgende verkiezingen. Klaar. Hebben we het over een dictator die sterk genoeg is, dan kan hij een oorlog verliezen en toch overleven. Kijk naar Saddam Hoessein, die vermoordde na zijn nederlaag in de Eerste Golfoorlog gewoon iedereen die hem in eigen land kon bedreigen en bleef zo aan de macht. Poetin zit daar ergens tussenin. Ik kan niet helemaal inschatten of hij de macht heeft om zijn binnenlandse tegenstanders uit te schakelen. Wel heb ik het gevoel dat hij niks te verliezen heeft. Een kleine nederlaag is voor hem net zo erg als een grote nederlaag. Alleen al daarom zal hij blijven doorvechten.’’

Voor Zelenski is het een ander verhaal, denkt Goemans. Mocht die uiteindelijk de oorlog verliezen, dan gaat hij niet dood. ,,Nee, want hij is een held. Hij heeft zijn land tot het uiterste verdedigd. De druk die Poetin waarschijnlijk voelt, de angst dat zijn leven in gevaar is en dat hij alles kwijt kan raken, die heeft hij niet.’’ Wat dat betreft is het dus makkelijker onderhandelen voor iemand als Zelenski dan voor Poetin. Het is vanuit dit oogpunt zeer onwaarschijnlijk dat de laatste zal aanschuiven voor gesprekken.
En als laatste, vertrouwen:
Het vertrouwen is misschien wel het meest heikele punt. En dat heb je wel nodig als je met iemand afspraken moet maken over een staakt-het-vuren of over vrede. ,,Niemand vertrouwt Poetin nog. Niemand. Hij heeft in 2008 Georgië aangevallen, in 2014 de Krim geannexeerd, dus wie zegt dat hij het na een eventuele vredesovereenkomst niet nog een keer zal proberen? Wat voor vrede zou Oekraïne kunnen sluiten? De enige garantie die het kan krijgen is van de Navo. En dat gaat niet gebeuren.”
Om af te sluiten zegt Goemans dat Europa kan helpen door niet meer bang te willen zijn voor Rusland:
Het zou volgens Goemans alvast iets kunnen schelen als Europa niet zo bang zou zijn voor de nucleaire dreiging uit Rusland. ,,Rusland is helemaal geen grootmacht meer. Het is een pompstation met een maffiabaas. Laat iedereen hetzelfde zeggen: wij zijn niet bang voor je. Maar dat gebeurt nu niet.’’ De druk en de wil om door te vechten blijft van alle kanten erg groot, zegt de politicoloog bedrukt. ,,Ik zou willen dat het anders was.’’

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:24:
[...]

Denk alleen dat Oekraïne pas zal willen onderhandelen zodra ze de grenzen van 24 februari terughebben. Pas zodra de AFU voor de Krim staat en bij de Donbas van 2014 kan er onderhandeld worden.

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Om af te sluiten zegt Goemans dat Europa kan helpen door niet meer bang te willen zijn voor Rusland:

[...]
ja je zou verwachten dat west-Europa inmiddels wel een beetje wakker is geworden en zichzelf bijgelezen heeft, maar zo te lezen hebben we hier nog een lange weg te gaan.

Gelukkig blijft de VS ook vandaag weer herhalen dat de VS niet onderhandelt met RF maar dat alleen UA bepaalt wat er gebeurt in UA.
Daaruit klinkt weer de volledige steun, en ook het vertrouwen dat UA het wel redt tegen de zomer 2023.

Wat betreft die verzekering mbt NATO en dat dat niet gaat gebeuren is natuurlijk weer te vaag.
Het uitgangspunt van Arestovich in 2019 was duidelijk: ze moeten deze oorlog winnen, en daarna gaan ze bij NATO.
Simpeler dan dat is het niet. Tijd voor Rusland en west-Europa om die gootsteen binnen te laten.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2022 18:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

teacup schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:22:
Overleg tussen Amerikaanse en Russische inlichtingendiensten: hoogste diplomatiek treffen sinds begin oorlog

[...]

Zonder Oekraïne begrijp ik? Het lijkt mij naïef om te veronderstellen dat dit gesprek niet over Oekraïne zou gaan. Het wordt niet met zoveel woorden genoemd maar alle genoemde onderwerpen zijn lastig los te zien van het Oekraïne conflict zelf.
Dit lijken mij vooral operationele gesprekken en geen onderhandelingen. Je laat de bazen van de inlichtingendiensten niet onderhandelen want die opereren niet op dat niveau. Daar heb je politici en diplomaten voor.
Dit lijkt mij meer gericht op voorkomen van onnodige escalatie. Uitleggen waar voor beide partijen de grenzen liggen is nuttig om te voorkomen dat die grenzen (ongewild) overschreden worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
YakuzA schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:54:
[...]

Котячий кпп

Google translate maakt er niet veel beters van dan mijn vertaling hierboven iig.
Die kent de kpp afkorting ook niet :D

KPP is de Russische afkorting van ‘checkpoint’:

[...]
Het betekent inderdaad katten checkpoint. Котячий is kat (кот / кошка) in de vorm van een bijvoeglijk naamwoord.

Is overigens ook russisch en niet Oekraiens :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12-09 19:57
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]
Kasparov stelt iets soortgelijks als de laatste alinea:

[Twitter: https://twitter.com/raging545/status/1592216768977698816?s=20&t=CeMsjTgGaaqeihNe42diOQ]

We verschuiven de grens waarvandaan himars afgevuurd worden. Maar laat die munitie maar liggen, misschien hebben ze het niet gezien. Je kunt zomaar geluk hebben :+

Serieus geld, uit Canada.

ook dode dieren vallen onder schokkende afbeeldingen. Afbeelding in de tweet voegt niets toe

Meer dierenleed - de grijze hamster komt voor in Ukraine en is daar een beschermd dier. Russen vingen de diertjes, maakten ze dood en hingen ze in de bomen.

Als het een incident was, nog steeds gruwelijk, maar toch - het patroon van gedrag, respectloosheid voor alles wat leeft en het oneindige destructieve karakter van de gemiddelde Rus is bizar. Rusland gaat zo een donkere periode tegemoet als al deze niet gesneuvelde gedesillussioneerde jonge lui terug keren zonder toiletpot.

[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 15-11-2022 08:26 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

NiGeLaToR schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:13:
[...]

Als het een incident was, nog steeds gruwelijk, maar toch - het patroon van gedrag, respectloosheid voor alles wat leeft en het oneindige destructieve karakter van de gemiddelde Rus is bizar.
Dit zijn geen gemiddelde Russen. Je hebt een speciaal slag mensen nodig om in het Russische leger te overleven. En dat is geen sympathiek soort mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
downtime schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:20:
[...]

Dit zijn geen gemiddelde Russen. Je hebt een speciaal slag mensen nodig om in het Russische leger te overleven. En dat is geen sympathiek soort mensen.
Misschien mannen van Wagner, er lijkt echt sprake te zijn van een afglijdende moraal. Doet mij denken aan het derailleren van SS troepen tijdens het Ardennen offensief.

Russische Wagner Groep vermoordt ‘deserteur’ op gruwelijke manier en zet beelden online

17:15 Volkskrant Liveblog

Op Telegram is een video gepubliceerd waarop te zien is hoe een lid van het Russische huurlingenleger Wagner een ‘deserteur’ met een moker doodslaat. Het gaat om een voormalige gevangene uit een strafkamp in Rjazan, die een straf uitzat wegens moord. Hij sloot zich eerder dit jaar aan bij de groep in ruil voor de belofte dat hij na een halfjaar aan het front gratie zou krijgen.

De gruwelijke video werd afgelopen weekeinde verspreid op het Telegram-kanaal van Grey Zone, een site die nauwe banden heeft met de Wagner Groep. Volgens de site kreeg de ‘verrader’ zijn verdiende straf. Jevgeni Prigozjin, de baas van Wagner, sprak van ‘een hondse dood voor een hond’.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 21:12

bloody

0.000 KB!!

teacup schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:25:
[...]

Russische Wagner Groep vermoordt ‘deserteur’ op gruwelijke manier en zet beelden online
Yep, bizar. Maar ik put ergens nog wat hoop uit het feit dat veel mensen in dat TG channel die brute moord afkeuren. Zie mijn collectie voorbeelden hier bloody in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M11"

Alleen dat berichtje trok al 5k comments (!), volgens mij een absoluut record daar. Dat geeft wel aan dat mensen er emoties bij hebben, positief of negatief.

nope

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@teacup je stelt dat er mogelijk sprake is van een afglijdende moraal, ik vraag mij alleen af - welke moraal refereer je dan aan na alles wat we hebben gezien vanaf de start van dit conflict?

Russische troepen zijn letterlijk schietend op burgers de grens over gekomen en gestart met willekeurig vermoorden, verkrachten en martelen van burgers. Het kapotslaan van een gedetineerde die gevangen genomen was en niet positief tegenover de oorlog stond is toch 'business as usual' voor deze lui?

De ophef is wellicht omdat ze er trots op zijn, het als echte extemistische terroristen gefilmd hebben en dan ontdekken dat het laatste wellicht niet door iedereen gewaardeerd wordt? Is het dan de moraal, of het gebrek aan besef dat niet iedereen in het thuisland dit goedkeurt het probleem? (waar @bloody aan refereert, een soort 'ik heb er spijt van dat het zoveel ophef veroorzaakte')

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 14-11-2022 20:36 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

teacup schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:25:
[...]

Misschien mannen van Wagner, er lijkt echt sprake te zijn van een afglijdende moraal. Doet mij denken aan het derailleren van SS troepen tijdens het Ardennen offensief.
Niet alleen bij Wagner. Als je hoort hoe er in vredestijd al met militairen omgegaan wordt, en hoe ze met elkaar omgaan, dan begrijp je snel dat teamspirit en kameraadschap daar geen factor bij spelen. Het is een cultuur die bullies aantrekt en waar je je opwerkt in de hierarchie door een grotere schoft dan de rest te zijn. Wie zich in die cultuur niet opwerkt tot de top van de voedselketen zit vertrekt zodra z'n contract afloopt.

En zo is het in vredestijd. Van 9 maanden continu vechten zullen die mensen echt niet plezieriger zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-08 19:00
[...]

Politicoloog Hein Goemans legt uit:
Poetin zit daar ergens tussenin. Ik kan niet helemaal inschatten of hij de macht heeft om zijn binnenlandse tegenstanders uit te schakelen. Wel heb ik het gevoel dat hij niks te verliezen heeft. Een kleine nederlaag is voor hem net zo erg als een grote nederlaag.

[...]

[Zelenski] heeft zijn land tot het uiterste verdedigd. De druk die Poetin waarschijnlijk voelt, de angst dat zijn leven in gevaar is en dat hij alles kwijt kan raken, die heeft hij niet.

[...]
Was een leuk stuk om te lezen, bedankt voor het delen. Maar dat bovenstaande zo kort op elkaar vind ik nogal vreemd, of lees ik het nu verkeerd? Heeft Putin nu alles te verliezen, of niets te verliezen?

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 13:42
Fototje van Russische troepen in Mayorske (in de buurt van Horlivka).
https://liveuamap.com/en/...ussian-troops-in-mayorske
Nou weet ik meteen waarom de Russen zo weinig winterkleding hebben, maat XXXL zal niet zo heel veel geproduceerd zijn voor die fitte soldaten van het beste leger van de wereld :+

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Forse brand in een wapenfabriek net onder Moskou. Google maps.

Geen kleine jongen zo te zien..

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
bloody schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:31:
[...]

Yep, bizar. Maar ik put ergens nog wat hoop uit het feit dat veel mensen in dat TG channel die brute moord afkeuren. Zie mijn collectie voorbeelden hier bloody in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M11"

Alleen dat berichtje trok al 5k comments (!), volgens mij een absoluut record daar. Dat geeft wel aan dat mensen er emoties bij hebben, positief of negatief.
Als ik het netjes zeg was de Wagner actie "controversieel" te noemen. Al vond ik die commentaren in je post van gisteren wat lastig te interpreteren. Het lijkt alle kanten op te gaan. De indruk die het mij geeft is dat veel Russen zo slecht geïnformeerd zijn dat ze niet weten wat ze precies zien. Een soort thuiskomen bij de realiteit.
NiGeLaToR schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:36:
@teacup je stelt dat er mogelijk sprake is van een afglijdende moraal, ik vraag mij alleen af - welke moraal refereer je dan aan na alles wat we hebben gezien vanaf de start van dit conflict?

Russische troepen zijn letterlijk schietend op burgers de grens over gekomen en gestart met willekeurig vermoorden, verkrachten en martelen van burgers. Het kapotslaan van een gedetineerde die gevangen genomen was en niet positief tegenover de oorlog stond is toch 'business as usual' voor deze lui?

De ophef is wellicht omdat ze er trots op zijn, het als echte extemistische terroristen gefilmd hebben en dan ontdekken dat het laatste wellicht niet door iedereen gewaardeerd wordt? Is het dan de moraal, of het gebrek aan besef dat niet iedereen in het thuisland dit goedkeurt het probleem? (waar @bloody aan refereert, een soort 'ik heb er spijt van dat het zoveel ophef veroorzaakte')
Dat is ook zo, er valt niet meer zoveel te glijden na Bucha en Marioepol. Ik denk trouwens dat het getoond wordt met afschrikking als doel. Iets in de media gooien is alleen een onnauwkeurig instrument. Niet alleen potentiële deserteurs maar allerlei andere mensen zien dit bericht. Wagner is zijn doel voorbijgeschoten.

In de stoutmoedigheid van deze actie zie ik een parallel met hoe die Wagner topman, Jevgeni Prigozjin, zich de laatste tijd manifesteert. Denken we het met Poetin allemaal wel te hebben gezien, de new kid on the block loopt zich blijkbaar al warm met Joost mag weten wat voor plannen. Mogelijk is een paleisrevolutie dichterbij dan we ons nu realiseren. Deze zal voor de strijd in Oekraïne alleen weinig van verschil maken. Die analyse was trouwens door anderen al gemaakt. Linksom of rechtsom zal het Russische bewind zich in stand trachten te houden. Het incarneert hoogstens naar een andere vorm van verschrikkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:11:
Fototje van Russische troepen in Mayorske (in de buurt van Horlivka).
https://liveuamap.com/en/...ussian-troops-in-mayorske
Nou weet ik meteen waarom de Russen zo weinig winterkleding hebben, maat XXXL zal niet zo heel veel geproduceerd zijn voor die fitte soldaten van het beste leger van de wereld :+
is dit niet gewoon wat van het samengeraapte zootje wat zich DNR noemt?
Minstens twee verschillende soorten outfits, wapens zijn niet standaard.
Slechts eentje met een witte band.
Nog behoorlijk goed uitgerust voor de DNR troepen, maar denk dat dit niet RF leger is. Althans dat hoop ik niet.

een poging van Putin om Prigozhin de wind uit de zeilen te halen?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2022 21:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

teacup schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:11:
[...]

Dat is ook zo, er valt niet meer zoveel te glijden na Bucha en Marioepol. Ik denk trouwens dat het getoond wordt met afschrikking als doel. Iets in de media gooien is alleen een onnauwkeurig instrument. Niet alleen potentiële deserteurs maar allerlei andere mensen zien dit bericht. Wagner is zijn doel voorbijgeschoten.
Ik heb het filmpje niet gezien maar de beschrijving doet nogal denken aan de executievideo's van IS die schijnbaar een wervend effect hadden op het soort extremisten wat zich tot die ideologie aangetrokken voelde.
Wellicht is dit in de ogen van Wagner ook een soort wervingsvideo.
De vraag is wel of dit het goede signaal is aan gewone Russen die misschien nog steeds de fantasie hebben dat Oekraiense "nazi's" de bad guys in deze oorlog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 17:42
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:18:
[...]

is dit niet gewoon wat van het samengeraapte zootje wat zich DNR noemt?
Minstens twee verschillende soorten outfits, wapens zijn niet standaard.
Slechts eentje met een witte band.
Nog behoorlijk goed uitgerust voor de DNR troepen, maar denk dat dit niet RF leger is. Althans dat hoop ik niet.

[Twitter]
Yup dat laatste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:31

_Eend_

🌻🇺🇦

NeutraleTeun schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:00:
Ik kan me totaal geen voorstelling maken van zijn beveiliging daar.

Zal dat op hetzelfde niveau zijn als de president van Amerika, of zelfs een stapje hoger vanwege een actief oorlogsgebied.

Ik heb alleen nog niet de voertuigen en helicopters gezien zoals Amerika ze gebruikt, maar die zullen vast en zeker ook wel aanwezig zijn.
Ik denk ook niet dat ze dat in beeld willen brengen. Je wil de vijand niet wijzer maken dan dat hij al is, en uitgebreid je veiligheidsmaatregelen in beeld brengen is niet zo handig :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:17
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:18:
[...]
[Twitter]
Putin signed a decree allowing foreign citizens to be conscripted into the Armed Forces.

Dit is niet de eerste keer, zo'n oproep. Nu is er blijkbaar op 'A4-decreet nr zoveel' een echt krabbeltje bij gezet.
Begin maart waren buitenlandse versterkingen al welkom. Uit een artikel van 11 maart.
Russian President Vladimir Putin on Friday approved recruiting foreign “volunteers” to reinforce the Russian military’s invasion of neighboring Ukraine.

“If you see that there are people who want to come voluntarily, especially free of charge, and help people living in the Donbas, you need to meet them halfway and help them move to the war zone,” Putin told his defense minister, Sergei Shoigu, during a televised Russian Security Council meeting Friday.
https://www.washingtonpos...unteers-invasion-ukraine/

De drang tot administratieve/juridische formalisering, is mooi omschreven door Julia Ioffe;
"It's this very Soviet obsession with bureaucracy and ticking the boxes, and insisting on the form while completely abandoning or perverting the substance."

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:17
Tsja... Ze blijven wel grappig die Russen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Putin is en blijft een halve jurist he.
Alles moet volgens het boekje zodat het klopt in zijn hoofd.
Dat zie je inderdaad met alles.
De erkenning, de annexatie, de decreten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
downtime schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:34:
[...]

Dit lijken mij vooral operationele gesprekken en geen onderhandelingen. Je laat de bazen van de inlichtingendiensten niet onderhandelen want die opereren niet op dat niveau. Daar heb je politici en diplomaten voor.
Dit lijkt mij meer gericht op voorkomen van onnodige escalatie. Uitleggen waar voor beide partijen de grenzen liggen is nuttig om te voorkomen dat die grenzen (ongewild) overschreden worden.
Je argument over het echelon van die inlichtingendiensten is inderdaad een goed argument om dit te duiden. In de VS rommelt het toch wel wat. Had los van jouw bericht eerder op de avond wat rondgekeken in de VS kranten. Het gesprek tussen deze veiligheidsmensen lijkt hiervan een resultaat. Zo kon het ene kamp tegen het andere iets zeggen van : " Nou, je hebt nu toch een gesprek, niet zeuren dus verder". Met wat je beargumenteert is de kans dat dit gesprek instrumenteel is groot, en de impact navenant klein.

Om het rommelen te duiden een stukje uit een NYT artikel van vandaag:

The C.I.A. director meets with his Russian counterpart to warn against the use of nuclear weapons in Ukraine
The National Security Council said Mr. Burns’s meeting in Ankara was not in any way to negotiate or to discuss any settlement of the war in Ukraine. Ukraine was briefed in advance on the trip, the spokesman said.

President Biden has insisted that Ukraine, and not the United States, will dictate if and when negotiations commence to end the war. But a disagreement has emerged at the highest levels of the United States government over whether to press Ukraine to seek a diplomatic end to the war with Russia, with America’s top general urging in closed-door meetings that Ukraine should negotiate to cement its recent gains.
Dat stukje refereerde aan een ander NYT artikel van 10 Nov jl. Voor de zorgvuldigheid heb ik dit gedeeld, niet omdat het zo'n heerlijk artikel is om te lezen, maar dat in de VS ook moet worden gewerkt om de neuzen een kant op te krijgen:

https://www.nytimes.com/2...V9qCfraEaw&smid=share-url

Het artikel geeft wat meer info over de interne debatten bij de Amerikanen. Positief ding: de consensus is dat Oekraïne in haar eigen proces moet worden gesteund. Punt!

Zoals ik het zie gaan we nu een periode in met een spanningsveld. Oekraïne doet het goed. Ze doet het zo goed dat hieraan een trade-off zit: haar potentiële onderhandelingspositie verbetert, en hiermee de druk op Oekraïne aan onderhandelen te gaan denken. Nu doet Oekraïne dit al zeker, en dat is denk ik goed, het land moet vooruit denken. Gisteren wat staaltjes van dat vooruitdenken kunnen zien, met een echte Oekraïense stempel erop.

Alertheid is denk ik wel geboden om scherp te zijn welk moment het dan wel genoeg is. De post van @XWB eerder op de avond zie ik als een begin om te definiëren wanneer het moment daar is. Of inhoudelijk de grens van Februari 2022 zo'n goed uitgangspunt is wil ik nog wel betwijfelen. Hiernaast denk ik dat onderhandelen op dit moment nog helemaal niet aan de orde is. De groep mensen die dat wel vindt gaat nu alleen onherroepelijk groeien. Hiervoor moet (moeten we) argumentatie klaar hebben liggen waarom moment X (nog) niet het goede moment is of uitgangspunt (Y) niet verstandig is.

Ondanks de positieve signalen is het daarom denk ik goed om alert te zijn op tekenen die een andere kant op wijzen dan gewapende strijd, en onze ogen daarvoor niet sluiten. Het is goed om hier scherp te maken wat Oekraïne moet bereiken. Haar gebieden terugveroveren? Dat is een criterium om te noemen. Anders te formuleren: als ze haar beoogde resultaat al in haar zak heeft. In dat laatste zit wat meer speling maar dat zou onderhandelingstechnisch maar ook militair strategisch afgetimmerd moeten blijven.

Na gisteren zie ik zelf een onderhandelingsfase niet meer als een horror scenario. Oekraïne is al veel gegroeid. Maar dan moet dat onderhandelen wel pas aanvangen wanneer Oekraïne haar beoogde resultaat voor het grijpen heeft en desnoods militair ook kan verkrijgen. Daar zijn we nog echt niet nu. Oekraïne moet haar gebieden gewoon terug.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:36:
Het is niet zo dat iedere Rus in het Russische leger zich op dezelfde manier misdraagt (moord, verkrachting, plundering, ontvoering, marteling). Bepaalde dingen komen veel meer voor dan andere.

Aan de andere kant misdroegen de Russen zich ook in WOII (en tussen WOI en WOII Great Purge en Holodomor), of nog voor het Sovjettijdperk: Wikipedia: Circassian genocide

Mijn take: zeer masculine samenleving waar vrouwen weinig te zeggen hebben, laat staan mensen met een niet-hetero seksuele voorkeur. Veel armoede, pestgedrag en onderdrukking, treurig bijelkaar geraapt zooitje van minderheden die door de (rijke) West-Rus (eigenlijk de Rus, dwz St Petersburg / Moskou) vakkundig worden uitgespeeld, en stelselmatig onder de duim worden gehouden qua informatievoorziening en armoede. Een voedingsbodem voor extreemrechts.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
wauskoek schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:28:
[...]

Wel een hip t-shirt.. laat Putin het maar niet zien/horen :P

Reply ergens daar onder..

[...]
Dat niet alleen, hij draagt een Apple Watch en bezit een iPhone ((nog) geen idee welk type(s)) terwijl de Russische overheid intern een project heeft opgezet om alles onafhankelijk te maken van grote Amerikaanse IT bedrijven (FAMAG; dus ook Microsoft en Apple). Dat project heet Project Aurora, is in feite een fork van het Finse Jolla's SailfishOS waarbij ze veranderingen ook weer backporten. Dit project loopt al langer, maar of het voor of na 2014 (inval Krim) is geweest dat weet ik niet uit mijn hoofd.

Echter deze meneer is min BuZa en die hoort in het buitenland niet zijn diensttelefoon mee te nemen maar een gegeprepareerde die hij in het binnenland niet gebruikt. Dat kun je redelijk eenvoudig vergelijken met de vraag of hij doorgaans ook een Apple Watch en/of iPhone gebruikt. Wat nog interessant is, is het Bluetooth adres van z'n smartwatch. Die is statisch (o.a. de telefoon herkent hem adhv dit adres), en daar kun je leuke dingen mee doen zoals een Doegina.

Kortom ik denk dat het zijn privé speeltjes zijn, en hij was daar niet bezig met werken. Hij heeft zijn privé speeltjes meegenomen (onverstandig), en net als andere rijke Russen is dat duur, Westers spul wat niet strookt met het 'Westen sucks' narratief. Maar dat dat een blaffende hond is, wisten we al.

--

Nog even over Zelenskii's bezoek, dat is strak geregisseerd. De twijfelgevallen zitten momenteel in een filtratiekamp. De burgers die je ziet kunnen figuranten zijn (denk ik niet) of mensen die met vlag en wimpel door de filtratie heen zijn gekomen. Op de vraag van een journalist What's Next wist Zelenskii in eerste instantie geen antwoord op te geven. Dat moest hij nog evalueren. Maar in ieder geval niet Moskou, zei hij lachend. Het doel is geheel Oekraïne te bevrijden, niet een ander land innemen. Als hij dat zou doen (ik las ook al iemand opperen Kalinigrad maar in te nemen als collateral :+) verlaag je je richting het niveau van de tegenpartij. Dan brokkelt het draagvlak af en geef je voer voor alt-right. Dat moet je niet willen, de suggestie alleen al moet je niet willen wekken, en daar is hij duidelijk over. Verder is humor en acteren (en daar is hij in opgeleid) van groot belang in zijn rol. Want beide is van groot belang in de politiek, en politici die dat missen vallen door de mand.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

teacup schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:11:
[...]

Als ik het netjes zeg was de Wagner actie "controversieel" te noemen. Al vond ik die commentaren in je post van gisteren wat lastig te interpreteren. Het lijkt alle kanten op te gaan. De indruk die het mij geeft is dat veel Russen zo slecht geïnformeerd zijn dat ze niet weten wat ze precies zien. Een soort thuiskomen bij de realiteit.
Intussen lijkt Wagner er achtergekomen te zijn dat dat voorhamer gebeuren toch wel backfired.
In een poging (?) om wat imagoschade te beperken meldt de baas het volgende.
Wat totaaaal niet doorzichtig is 8)7

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:16

-tom-562

Oliesjeik

*knip* dit is niet het memetopic

[ Voor 92% gewijzigd door polthemol op 15-11-2022 08:34 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bloody schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:11:
[...]

Intussen lijkt Wagner er achtergekomen te zijn dat dat voorhamer gebeuren toch wel backfired.
In een poging (?) om wat imagoschade te beperken meldt de baas het volgende.
Wat totaaaal niet doorzichtig is 8)7
[Twitter]
en de Russen mogen ook uitleggen hoe een staatsburger van Zambia, gevangen in Rusland, ineens aan het front wist te sneuvelen 8)7

Niet dat ze wakker liggen van een land als Zambia maar het zijn wel weer leuke vraagtekens op het wereldtoneel waar de Russen een antwoord op zullen moeten verzinnen.
Eens kijken hoe ze dat weer gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
Rusland zal er niet wakker van liggen omdat Zambia zijn leger zelf nodig heeft om orde te houden, maar de ligging in Zuid Africa zorgt er wel voor dat sommige operaties lastig zijn zonder hun (passieve) hulp. Niet dat Rusland ook nog amar tot enige operatie buiten hun grenzen in staat is, behalve terreur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:36:
[...]

en de Russen mogen ook uitleggen hoe een staatsburger van Zambia, gevangen in Rusland, ineens aan het front wist te sneuvelen 8)7

Niet dat ze wakker liggen van een land als Zambia maar het zijn wel weer leuke vraagtekens op het wereldtoneel waar de Russen een antwoord op zullen moeten verzinnen.
Eens kijken hoe ze dat weer gaan draaien.
Als er al een antwoord komt dan zal het ongetwijfeld "Hij heeft zich vrijwillig aangemeld" of iets in die geest zijn. Al in maart maakten ze bekend dat uit buitenlandse vrijwilligers welkom waren, dus dat past dan mooi in dat straatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vrijwillig is een ding, maar hij had een gevangenisstraf uit te zitten en is en blijft een Zambiaans staatsburger.
Die combinatie kan ervoor zorgen dat die 'vrijwilligheid' dus niet erkend wordt door Zambia.

En het is een Afrikaans land. Wie weet beïnvloedt dit op wat voor manier dan ook de publieke opinie onder Afrikaanse landen (die nu overwegend abstainen bij VN-stemmingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:14:
vrijwillig is een ding, maar hij had een gevangenisstraf uit te zitten en is en blijft een Zambiaans staatsburger.
Die combinatie kan ervoor zorgen dat die 'vrijwilligheid' dus niet erkend wordt door Zambia.

En het is een Afrikaans land. Wie weet beïnvloedt dit op wat voor manier dan ook de publieke opinie onder Afrikaanse landen (die nu overwegend abstainen bij VN-stemmingen).
Precies, het zijn telkens kleine stapjes.
De gemiddelde Russische burger gaf niks om de SMO totdat ze ineens zelf werden gemobiliseerd.
De Afrikaanse landen/republieken gaven niks om de oorlog (moraal gezien) totdat ze er zelf ineens in betrokken worden.

Nu zijn de effecten nog niet overweldigend, maar als je maar genoeg kleine stapjes neemt kan er een sneeuwbaleffect ontstaan, maar ja, voor nu is het blijven hopen dat dat ook echt eens gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:14:
Ik weet het niet, in het begin van de SMO is er ook een Indische student gesneuveld door Russisch artillerievuur op burgerdoelen. India heeft wel wat protest geuit, gevraagd voor een veilige uittocht van hun studenten, maar als het op stemmen in de VN aankomt,... 5 uur geleden hebben ze zich nog onthouden op een stemming om Rusland verantwoordelijk te stellen voor herstelbetalingen.
India abstained in the UN General Assembly on a draft resolution calling for Russia to be held accountable for violations of international law by its invasion of Ukraine and requiring Moscow to pay reparations to Kyiv for damages, loss and injury resulting from the war.
https://www.ndtv.com/indi...-to-ukraine-3520886/amp/1

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Toch weer prima cijfers vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FhlwiBtXoAAim_0?format=png&name=medium

Voor de liefhebbers zag ik er ook nog een statistiekje bijstaan vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fhl0JwsX0AEY5MZ?format=jpg&name=large

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Arator schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:15:
[...]

Ik weet het niet, in het begin van de SMO is er ook een Indische student gesneuveld door Russisch artillerievuur op burgerdoelen. India heeft wel wat protest geuit, gevraagd voor een veilige uittocht van hun studenten, maar als het op stemmen in de VN aankomt,... 5 uur geleden hebben ze zich nog onthouden op een stemming om Rusland verantwoordelijk te stellen voor herstelbetalingen.

[...]

https://www.ndtv.com/indi...-to-ukraine-3520886/amp/1
ze hadden de resolutie op moeten splitsen:
1. Rusland aansprakelijk houden voor deze oorlog
2. schade betalen

Grote kans dat punt 1 meer bijval zou opleveren dan punt 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:17:
[...]

ze hadden de resolutie op moeten splitsen:
1. Rusland aansprakelijk houden voor deze oorlog
2. schade betalen

Grote kans dat punt 1 meer bijval zou opleveren dan punt 2.
Punt 2, het betalen van alle schade, heeft ook wel een erg populistische insteek. Het klinkt natuurlijk fantastisch, Rusland moet boeten voor alles. Alsof we niets geleerd hebben van het Verdrag van Versailles

Acties:
  • +17 Henk 'm!

Verwijderd

Een mooie samenvatting van de oorlog tot nu toe:
Alles wat Poetin trachtte te bereiken met zijn ‘militaire operatie’ lijkt inmiddels in het tegendeel omgeslagen, constateert Rottenberg: het geplande snelle afzetten van de Oekraïense president Zelensky werd een pr-triomf en een heldentocht voor het bewind in Kiev. De door Poetin nagestreefde ‘demilitarisering’ zag Oekraïne juist sterker dan ooit worden, dankzij de laatste wapens uit het Westen.

Het voorgenomen uitwissen van de Oekraïense cultuur in het oosten van het land zorgde voor een opleving van die cultuur, zelfs onder Russischtaligen. En de zogenaamde ‘bevrijding’ van de Donbas laat vooral ruïnes zien en talloze dode burgers en soldaten uit dat gebied. In plaats van Oekraïne los te weken van Europa zijn de banden met de EU inniger dan ooit en in plaats van de NAVO uit elkaar te spelen, lijkt het met Zweden en Finland uit te breiden bondgenootschap ongekend vastberaden. En Poetin torpedeerde ook nog eens wat hij wél al had bereikt; de winstgevende gasleveringen aan Europa liggen inmiddels op hun gat. Europa zoekt andere energieleveranciers.

Kortom, dit lijkt een schoolvoorbeeld van een gruwelijke misrekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Skyaero schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:24:
[...]

Punt 2, het betalen van alle schade, heeft ook wel een erg populistische insteek. Het klinkt natuurlijk fantastisch, Rusland moet boeten voor alles. Alsof we niets geleerd hebben van het Verdrag van Versailles
In principe niet, want ook na WOII en de Golfoorlog werden er herstelbetalingen geëist. De herstelbetalingen die Duitsland moest doen na WOI worden meestal gezien als de oorzaak voor WOII, terwijl dit ook niet volledig klopt. Frankrijk, België en Groot-Brittannië hadden tijdens de oorlog geld geleend bij de USA, met (woeker)rente. Na de oorlog konden die landen hun lening niet terugbetalen, in de ganse Westhoek stonden geen 2 stenen meer op elkaar. (Ook Nederland heeft toen nog een factuur opgestuurd naar België wegens het opvangen van oorlogsvluchtelingen). Dus die landen zagen hun kans om die afbetaling eigenlijk te leggen bij Duitsland via herstelbetalingen. Die herstelbetalingen waren groter dan het toenmalige BNP van Duitsland, en Duitsland ging de diepte in. Frankrijk heeft dan maar het Rurhgebied bezet als onderpand, waarop Duitsland de bevolking van Rurh opriep om te gaan staken, hun loon zou dan betaald worden door Duitsland. Hyperinflatie. En toen kwam daar de reddende engel USA die Duitsland geld is gaan toesteken (ik vermoed met rente), en langzaamaan klom Duitsland uit de put. Totdat de USA zelf door een crisis (1929) ging, en dus geen geld meer had om aan Duitsland te geven.

Ik weet niet hoeveel overlevenden er nog zijn van WOII, maar er waren Belgische dwangarbeiders, tewerkgesteld in Duitsland tijdens WOII, die een "pensioen" trokken vanuit Duitsland. Blijkbaar is dit iets dat in Nederland niet gebeurde.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

En Zelensky is er duidelijk over op de G20:
President Zelensky at G20 forum: there will be no "Minsk 3" agreements, that Russia will violate once restore its military power. Russia should withdraw all troops from Ukraine
https://edition.cnn.com/e...bc805f27761fb4df811a6870a

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2022 10:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Fiber schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:16:
Toch weer prima cijfers vandaag:

[Afbeelding]

Voor de liefhebbers zag ik er ook nog een statistiekje bijstaan vandaag:

[Afbeelding]
Damn, dit is een full blown oorlog terwijl ik hier nog een espresso'tje wegtik en tevreden naar de cijfers kijk.

Tis eigenlijk echt onvoorstelbaar hoe een leger dit soort verliezen kan volhouden zonder terreinwinst of vooruitzicht op dat het beter gaat. Tis een gevoelsmatige teller die afloopt naar.. 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:57:
[...]

Damn, dit is een full blown oorlog terwijl ik hier nog een espresso'tje wegtik en tevreden naar de cijfers kijk.

Tis eigenlijk echt onvoorstelbaar hoe een leger dit soort verliezen kan volhouden zonder terreinwinst of vooruitzicht op dat het beter gaat. Tis een gevoelsmatige teller die afloopt naar.. 0.
Zelfs met terreinwinst of vooruitzicht dat het beter gaat zijn deze cijfers onvoorstelbaar. Het is niet vol te houden. Tegelijkertijd geeft het aan dat het Russische leger toch meer voorraden (mens en machine) heeft dan het lijkt. Elke keer denk je weer 'kan niet langer zo' en toch blijven die Russen maar doorgaan.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

maar misschien kijken we er met onze eigen moderne westerse blik naar.
Wat voor ons onvoorstelbare verliezen zijn, zijn voor andere culturen misschien niet echt schokkend.
Mensenlevens boeien ze niet, men verheerlijkt de Grote Patriottische Oorlog waarbij miljoenen om kwamen, alles kapot was, duizenden tanks en voertuigen verloren gingen bij dagelijkse operaties/offensieven. Waar men in de grond sliep in loopgraven en schuttersputjes.
Business as usual voor de Soviets/Russen.

Wij kijken met een afweging 'verliezen vs doel bereikt'.
De Russen hebben nog wel een miljoen mobiks om er tegenaan te gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:59

ZenTex

Doet maar wat.

Arator schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:47:
[...]

Ik weet niet hoeveel overlevenden er nog zijn van WOII, maar er waren Belgische dwangarbeiders, tewerkgesteld in Duitsland tijdens WOII, die een "pensioen" trokken vanuit Duitsland. Blijkbaar is dit iets dat in Nederland niet gebeurde.
offtopic:
jazeker wel, mijn oom die jaren als dwangarbeider gewerkt heeft kreeg ook een duits pensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

downtime schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:34:
[...]

Wel het begin van misschien? De russen waren ook vrij plotseling weg uit Chersson? Dat moeten inlichtingendiensten toch gezien hebben? En Zelinski wil nu wel praten over vrede.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ZenTex schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:08:
[...]

offtopic:
jazeker wel, mijn ook die jaren als dwangarbeider gewerkt heeft kreeg ook een duits pensioen
Dan ben ik benieuwd of de broer van mijn Opa een Japans pensioen had. Ik denk het niet.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:14:
[...]

Wel het begin van misschien? De russen waren ook vrij plotseling weg uit Chersson? Dat moeten inlichtingendiensten toch gezien hebben? En Zelinski wil nu wel praten over vrede.
maar wel met uitgangspunt dat de Russen zich volledig terugtrekken. Of hij wel weer met Putin zou willen praten is me niet duidelijk maar volgens mij is er niets veranderd aan het standpunt van UA, namelijk Rusland volledig weg uit Oekraine.
Dus in welk opzicht Zelenskyy nu wel zou willen onderhandelen is me niet duidelijk. De eisen van UA zijn nog steeds hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

beany schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:01:
[...]

Zelfs met terreinwinst of vooruitzicht dat het beter gaat zijn deze cijfers onvoorstelbaar. Het is niet vol te houden. Tegelijkertijd geeft het aan dat het Russische leger toch meer voorraden (mens en machine) heeft dan het lijkt. Elke keer denk je weer 'kan niet langer zo' en toch blijven die Russen maar doorgaan.
Mja. De Russen hadden natuurlijk enorme voorraden aangelegd van alles. Dwz, ze gooiden eigenlijk gewoon niets weg.

Maar aan alles komt een einde, dus ook aan de enorme voorraden tanks, geschut en andere wapens. En zo word het ingezette materieel een soort reis door de tijd. Naast de redelijk moderne varianten verschijnen ook de oude versies van bijv de T72 ten tonele. Hopeloos verouderd, en ook de T62 word veel gespot tegenwoordig.
en verder hebben we al beelden van WO2 geschut gezien, en mobiks met oude AK47's en Mosim Nagants.
Tuurlijk, een tank is een tank en is alsnog bruikbaar, maar gewoon niet te vergelijken met het materieel waarmee ze aanvankelijk binnen vielen.
Hetzelfde voor mobiks. Bruikbaar, maar als het professionele leger het al niet kon, kan een zooitje ongeregeld het al helemaal niet.

Dat weerhoudt putin er niet van om alles maar in de strijd te gooien, maarop een gegeven moment is het punt bereikt dat de boel volledig instort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Marzman schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:15:
[...]

Dan ben ik benieuwd of de broer van mijn Opa een Japans pensioen had. Ik denk het niet.
offtopic:
Duitsland is compleet bezet geweest en heeft zwaar moeten boeten.
Japan is nooit bezet geweest en is er met een tik op de vingers vanaf gekomen.
een wereld van verschil

[ Voor 197% gewijzigd door ZenTex op 15-11-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 10:05
Skyaero schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:24:
[...]

Om alle herstelbetalingen allemaal naast het verdrag van Versailles te leggen is iets te makkelijk het is niet dat Nazi Duitsland er kwam alleen maar omdat Duitsland een stapel geld moest betalen...
Rusland heeft grote strategische reserves aangelegd waarvan 300 miljard ofzo vastzit in buitenlandse banken. Dit kan zo naar Oekraïne toe...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

klaw schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:23:
[...]

Om alle herstelbetalingen allemaal naast het verdrag van Versailles te leggen is iets te makkelijk het is niet dat Nazi Duitsland er kwam alleen maar omdat Duitsland een stapel geld moest betalen...
Rusland heeft grote strategische reserves aangelegd waarvan 300 miljard ofzo vastzit in buitenlandse banken. Dit kan zo naar Oekraïne toe...
In dit geval zijn er wel veel overeenkomsten. De economie van Rusland staat er ook niet zo goed voor en als ze herstelbetalingen moeten doen zal dit nog slechter zijn. Ook is er grote haat op Oekraine bij een deel van de bevolking door de informatie die ze via de televisie gehad hebben.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:44
Marzman schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:32:
[...]

In dit geval zijn er wel veel overeenkomsten. De economie van Rusland staat er ook niet zo goed voor en als ze herstelbetalingen moeten doen zal dit nog slechter zijn.
Ze zitten nog steeds op 's werelds grootste goudvoorraad ;) .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:10
Uiteindelijk zal het nooit zo zijn dat Rusland en alle Russische inwoners van de kaart geveegd gaat worden.

Ook na deze oorlog - hoe deze dan ook afloopt - zullen we ons moeten verhouden tot Rusland. Ik denk dat Europa er vrij weinig aan heeft om Rusland een volledig uitgeknepen paria te laten zijn. Dat levert op lange termijn alleen weer een volgend conflict op.

Hoe het dan wel moet is een ingewikkelde vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:37:
Uiteindelijk zal het nooit zo zijn dat Rusland en alle Russische inwoners van de kaart geveegd gaat worden.

Ook na deze oorlog - hoe deze dan ook afloopt - zullen we ons moeten verhouden tot Rusland. Ik denk dat Europa er vrij weinig aan heeft om Rusland een volledig uitgeknepen paria te laten zijn. Dat levert op lange termijn alleen weer een volgend conflict op.

Hoe het dan wel moet is een ingewikkelde vraag.
Rusland heeft, middels haar leiding, niet gekozen voor toenadering tot Europa maar heeft haar blik op Azië gericht. Bewuste keuze geweest. Of die keuze afkomstig is uit ideologisch-historisch denken weet ik niet maar ik vermoed van wel. Ze zijn bang voor het westen en stellen zich vijandig op. Dat is hun bewuste keus want ik denk dat het in de 21e eeuw niet meer van toepassing is of hoeft te zijn. Rusland kan zich als volwaardige partner opstellen, maar dat betekent ook dat Rusland buurlanden als volwaardig moet gaan beschouwen. Iets wat ze nu overduidelijk niet doen.

Wat mij betreft is het Rusland die een verhouding tot ons moet kiezen. Ze hoeven natuurlijk niet te verwestersen maar wij hoeven ons ook niet aan te passen aan wat Rusland wil.
Wat dat betreft blijft er een afstand.

maar da's meer voor het verhoudingen-topic

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:14:
[...]

Die aankondiging was allang op beeld opgenomen, en dat terugtrekken was ook allang aan de gang. Ze hebben het aangekondigd toen het voltooid was. Maar in de weken er voor waren ze er al mee bezig. Mede daarom was het ook zo'n schertsvertoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Marzman schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:32:
[...]

In dit geval zijn er wel veel overeenkomsten. De economie van Rusland staat er ook niet zo goed voor en als ze herstelbetalingen moeten doen zal dit nog slechter zijn. Ook is er grote haat op Oekraine bij een deel van de bevolking door de informatie die ze via de televisie gehad hebben.
Soortvan. Rusland heeft actief haat gekweekt tegen de Oekrainse overheid, niet zozeer tegen de Oekrainse burger die ze altijd als een broedervolk hebben geplaatst.
Dat blijkt ook door de nadruk op de 'evacuatie' van burgers uit Cherson op de nationale tv. (ook als afleiding van de terugtocht)

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 15-11-2022 11:53 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:47:
[...]

Rusland heeft, middels haar leiding, niet gekozen voor toenadering tot Europa maar heeft haar blik op Azië gericht. Bewuste keuze geweest.

Wat mij betreft is het Rusland die een verhouding tot ons moet kiezen. Ze hoeven natuurlijk niet te verwestersen maar wij hoeven ons ook niet aan te passen aan wat Rusland wil.
Wat dat betreft blijft er een afstand.
Dat deden ze deels al, en dat legde hen geen windeieren. Hadden ze prima door kunnen zetten maar het is niet het pad dat Poetin op is gegaan. Als je bijvoorbeeld die reports leest over hoe het leger in elkaar zat tussen Koude Oorlog (1991) en deze oorlog (2014) dan is Oekraïne wel verwesterd. De Russische normen en waarden, waarbij een mensenleven bijvoorbeeld bar weinig waard is, zijn volgens onze maatstaven inferieur, en hun militaire capaciteiten idem (oude troep). Dat wil niet zeggen dat ze hun gehele cultuur overboord moeten gooien; ze zullen moeten assimileren. En dat houdt in dat men een gedeelte van de eigen cultuur mag behouden (of dat wij dat zelfs overnemen) maar grotendeels zal men zich moeten aanpassen. Het westen heeft de deur wagenwijd open staan voor deze optie. We hebben het immers nooit en te nimmer over Moskou innemen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:57
YakuzA schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:52:
[...]

Soortvan. Rusland heeft actief haat gekweekt tegen de Oekrainse overheid, niet zozeer tegen de Oekrainse burger die ze altijd als een broedervolk hebben geplaatst.
Dat blijkt ook door de nadruk op de 'evacuatie' van burgers uit Cherson op de nationale tv. (ook als afleiding van de terugtocht)
Vergeten hoe de burgers worden behandeld in bezet Russisch gebied? Heeft niets met de overheid te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:52:
[...]

Nou, volgens mij veel verder dan dat; ook jegens de Oekraïners. Immers ook de Oekraïense cultuur. Als je met die grad dingen steden gaat bombarderen, lukraak civiele doelen raken, je steelt schilderijen en vernietigd cultureel erfgoed, en je hebt het over zuiveren van iets vreselijks (nazi's) dat niet bestaat in deze context terwijl je jezelf verlaagd tot het niveau van nazi's dan ben je heel fout bezig. Niet alleen jegens de overheid van, maar ook jegens de bevolking van. En je hoeft maar een paar minuten zo'n Russisch actualiteitenprogramma te bekijken om tot deze conclusie te komen. De dingen die ze daar beweren zijn afschuwelijk, en voor interne consumptie bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jerie schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:47:
[...]

Die aankondiging was allang op beeld opgenomen, en dat terugtrekken was ook allang aan de gang. Ze hebben het aangekondigd toen het voltooid was. Maar in de weken er voor waren ze er al mee bezig. Mede daarom was het ook zo'n schertsvertoning.
Vanuit Rusland is dat logisch. Je kunt je alleen veilig terugtrekken als de vijand denkt dat je iets anders aan het doen bent. Maar 30.000 soldaten verplaats je toch ook niet stiekem even, terwijl experts verbaasd lijken.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
ZenTex schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:21:
[...]

offtopic:
Duitsland is compleet bezet geweest en heeft zwaar moeten boeten.
Japan is nooit bezet geweest en is er met een tik op de vingers vanaf gekomen.
een wereld van verschil
Toch apart dan, hier staat heel iets anders: Wikipedia: Bezetting van Japan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:56:
[...]

Vanuit Rusland is dat logisch. Je kunt je alleen veilig terugtrekken als de vijand denkt dat je iets anders aan het doen bent. Maar 30.000 soldaten verplaats je toch ook niet stiekem even, terwijl experts verbaasd lijken.
Gegarandeerd dat men (= VS) deze bewegingen via satellietbeelden heeft waargenomen. Maar dat hoeft de hele wereld niet te weten; enkel UA is genoeg. Punt is dat je RU niet op de blauwe ogen kunt geloven. Als ze zeggen 'we hebben ons teruggetrokken' neemt men dat met een korreltje zout. Maar een grote rivier ga je niet over met grote bombarie, dat is vragen om problemen. Experts zeggen juist dat de terugtrekking al wekenlang gaande was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Jerie schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:52:
[...]

Dat deden ze deels al, en dat legde hen geen windeieren. Hadden ze prima door kunnen zetten maar het is niet het pad dat Poetin op is gegaan. Als je bijvoorbeeld die reports leest over hoe het leger in elkaar zat tussen Koude Oorlog (1991) en deze oorlog (2014) dan is Oekraïne wel verwesterd. De Russische normen en waarden, waarbij een mensenleven bijvoorbeeld bar weinig waard is, zijn volgens onze maatstaven inferieur, en hun militaire capaciteiten idem (oude troep). Dat wil niet zeggen dat ze hun gehele cultuur overboord moeten gooien; ze zullen moeten assimileren. En dat houdt in dat men een gedeelte van de eigen cultuur mag behouden (of dat wij dat zelfs overnemen) maar grotendeels zal men zich moeten aanpassen. Het westen heeft de deur wagenwijd open staan voor deze optie. We hebben het immers nooit en te nimmer over Moskou innemen oid.
De NAVO had en heeft nooit het doel gehad om de Sovjet Unie/Rusland aan te vallen, iets wat de hogere legerleiding van de SU ook wist. Een quote uit een artikel over de aanvalsplannen van de NVA voor West Berlijn:
Former NVA officers stand by the essentially defensive nature of Pact offensive plans. Yet oddly, little attention is paid to containing and defeating NATO offenses. In fact, East German intelligence evaluations concluded that NATO forces in West Germany lacked the structure and equipment for deep offensive operations in the eastern direction....
linkje: https://paperzz.com/doc/8...and-occupation-of-west...

De SU daarentegen, zoals in de quote staat, vrijwel alleen maar offensieve plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:39

Bever!

3

asing schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:35:
[...]

Ze zitten nog steeds op 's werelds grootste goudvoorraad ;) .
In de grond bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Laatst online: 12-09 15:35
_Eend_ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:01:
[...]
De NAVO had en heeft nooit het doel gehad om de Sovjet Unie/Rusland aan te vallen, iets wat de hogere legerleiding van de SU ook wist.
De aanval van het westen op Rusland hoeft natuurlijk niet enkel militair te zijn.

Rusland ziet de grens van 'het westen' steeds verder op zich af komen door regio's die zich van Rusland afkeren en aansluiting zoeken bij het westen / europa / het westen.

Waarbij het westen in de ogen van Rusland een slim spel spelen dmv beïnvloeding van de binnenlandse politiek en media in die regio's, en daarmee de Russische invloed steeds verder ondemijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vincent_1971 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:55:
[...]

Vergeten hoe de burgers worden behandeld in bezet Russisch gebied? Heeft niets met de overheid te maken.
de staatstv (=overheid) heeft narratives waar het volk door beïnvloed wordt.
Hoe het volk denkt, wordt gevalideerd door de overheid.
Het gedrag van het Russische leger in UA wordt niet veroordeeld door het Kremlin, eerder beloond.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

hjtuinenburg schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:21:
[...]

De aanval van het westen op Rusland hoeft natuurlijk niet enkel militair te zijn.

Rusland ziet de grens van 'het westen' steeds verder op zich af komen door regio's die zich van Rusland afkeren en aansluiting zoeken bij het westen / europa / het westen.

Waarbij het westen in de ogen van Rusland een slim spel spelen dmv beïnvloeding van de binnenlandse politiek en media in die regio's, en daarmee de Russische invloed steeds verder ondemijnen.
en ik zeg dan altijd: als Rusland een goede buur was geweest was het niet gebeurd. Dan had oost Europa in de CSTO gezeten. Maar aangezien Rusland nooit een goede buur is geweest maar vooral de onderdrukkende veroveraar is dat niet de realiteit.
Ze hebben de situatie aan hun eigen gedrag te danken.
Dat zij de situatie met andere ogen bekijken is ook een keus.
NATO dringt zich niet oostwaarts, maar de landen komen vrijwillig bij NATO, bescherming zoekend tegen Rusland.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 20:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

Even een kort overzicht over hoe het nu staat met betrekking tot vredesbesprekingen:

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Jerie schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:58:
[...]

Toch apart dan, hier staat heel iets anders: Wikipedia: Bezetting van Japan
offtopic:
ik bedoelde bezet als in dat geallieerde legers japan binnentrokken zoals ze Duitsland binnentrokken, en er duidelijk sprake was van een volledige nederlaag, en de bezetting bleef hoofdzakelijk bij een paar eilanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Eend_ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:01:
[...]

De NAVO had en heeft nooit het doel gehad om de Sovjet Unie/Rusland aan te vallen, iets wat de hogere legerleiding van de SU ook wist. Een quote uit een artikel over de aanvalsplannen van de NVA voor West Berlijn:

[...]

linkje: https://paperzz.com/doc/8...and-occupation-of-west...

De SU daarentegen, zoals in de quote staat, vrijwel alleen maar offensieve plannen.
had ook altijd begrepen dat het NATO-plan was om de Russen zoveel mogelijk te vertragen, minstens 2 weken, totdat de Amerikaanse tankdivisies de oceaan overgestoken zouden zijn.

Alles gebaseerd op vertraging van de Russen. Nooit de aanval inderdaad.
Verdediging van de Fulda Gap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Neehoor, er ligt bijna 2300 ton in de kluizen : https://tradingeconomics.com/russia/gold-reserves.

Naar het schijnt 130 miljard US$ waard.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:35
asing schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:47:
[...]

Neehoor, er ligt bijna 2300 ton in de kluizen : https://tradingeconomics.com/russia/gold-reserves.

Dat lijkt heel veel, maar daar red de US army het maar een paar maand mee als ik het goed heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
ZenTex schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:42:
[...]

offtopic:
ik bedoelde bezet als in dat geallieerde legers japan binnentrokken zoals ze Duitsland binnentrokken, en er duidelijk sprake was van een volledige nederlaag, en de bezetting bleef hoofdzakelijk bij een paar eilanden
Je hebt vast goede bedoelingen, maar historisch gezien zit het anders dan wat jij stelt. Quotes uit het gelinkte artikel:
[...] Het is tot op heden de enige keer in de geschiedenis van Japan dat het land door een buitenlandse troepenmacht werd bezet. [...]
[...] MacArthur kreeg echter het bevel over alle primaire eilanden van Japan (Honshū, Hokkaidō, Shikoku en Kyūshū). [...]
[...]

Het plan voor de verdeling was als volgt:

Sovjet-Unie: Noord-Korea (geen volledige bezetting), Sakhalin, en de Koerilen.
Verenigde Staten: Zuid-Korea (geen volledige bezetting), Okinawa, de Amami-eilanden, de Bonin-eilanden en de Japanse bezittingen in Micronesië.
China: Taiwan en Penghu.

[...]
(NB: hier is van afgeweken, het gehele Japanse 'mainland' (= Honshū) lag onder Amerikaanse verantwoordelijkheid.)
MacArthur arriveerde op 30 augustus 1945 in Tokio. Hij stelde meteen enkele regels op; zo mocht geallieerd personeel geen Japanners mishandelen of de bevolking hun schare voedselvoorraden ontnemen. Op 2 september volgde de formele overgave van Japan met het tekenen van de overgaveverklaring. Op 6 september presenteerde president Truman het officiële document met daarin de plannen voor het verdere verloop van de bezetting van Japan. Eind 1945 waren er 350.000 Amerikaanse troepen gelegerd. In 1946 arriveerden versterkingstroepen, die allemaal werden ingedeeld bij MacArthurs achtste leger. Tegen juni 1950 nam het aantal troepen echter sterk af.
Wat je wel kunt stellen is dat Japan minder lang is bezet dan Duitsland (zie dit Wikipedia artikel: Wikipedia: End of World War II in Europe ). Hoe groot de bezettingsmacht in Duitsland was, kan ik niet zo snel vinden. Hoe dan ook moet je het zien in de context van het begin van de Koude Oorlog, dat zich in hartje Europa afspeelde dankzij deze pannenkoek:

Afbeeldingslocatie: https://static.wikia.nocookie.net/cnc_gamepedia_en/images/7/73/Stalin3.jpg/revision/latest?cb=20180801164636(maar dan de echte...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Danielson schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:08:
[...]

Dat lijkt heel veel, maar daar red de US army het maar een paar maand mee als ik het goed heb!
Ik meende ergens gelezen te hebben dat UA 5 miljard per maand nodig heeft om het vol te houden. Dan is deze voorraad voldoende voor 2 jaar begroting van UA.

Dat noem ik niet weinig :) . Let wel dat het UA leger een heel stuk kleiner is dan het USA leger, en een stuk meer low tech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
ZenTex schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:42:
[...]
offtopic:
offtopic:
De nederlaag was anders vrij duidelijk voor de Japanners hoor. Niet voor niets dat ze een complete grondwetwijziging hadden doorgevoerd waardoor de keizer geen macht meer had en er een democratie (of sorts) is gekomen. Ik durf zelfs te stellen dat de nederlaag duidelijker was voor de Japanners dan voor de Duitsers. Daar had je toch nog een gefaalde denazificatie met een hoop mensen die het niet als nederlaag beschouwden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
hjtuinenburg schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:21:
[...]

Klinkt als John Mearsheimer retoriek. Het spijt me zeer maar ik vind het -hoewel interessant- inaccuraat. Je bekijkt het Russische gedrag dan door een Westerse bril, en je negeert volledig hoezeer Rusland zich heeft misdragen in Oost-Europa ('Bloodlands' en erbuiten). Holodomor, Great Purge, opstand in CZ-SK en Hongarije, beïnvloeding DDR, steun aan gruwelijke regimes in Zuid-Oost Azië, Afghanistan, Georgië, en diverse andere wapenleveringen aan twijfelachtige regimes zoals Midden-Oosten. Polen was niet vrijwillig een communistisch land. Polen was zelfs een machtige natie maar werd van twee kanten bestookt. En Polen is een van de vele voorbeelden in deze kwestie.

Ik kan maar een redelijk recent (= afgelopen 40 jaar) voorbeeld bedenken waarbij we achteraf zeggen dat wij daar fout zaten, en dat is het apartheidsregime van Zuid-Afrika. Maar dan moet je ook in het achterhoofd houden ons eigen gedrag in onze voormalige koloniën. Verder terug heeft West-Europa zich in de wereld misdragen. Wij, als in NL, VK, BE, FR, enz enz. RU/SU maakte er recenter nog steeds een potje van. VS kun je e.e.a. aanrekenen maar moet je wel zien in de context (Koude Oorlog, of bijvoorbeeld recenter Al-Qaida). En je kunt dingen als Holodomor en Great Purge niet vergelijken met ons koloniale verleden.

Als we terugkijken naar hoe Rusland zich heeft ontwikkeld: fossiele rijkdommen had men te over, en men had ook de samenleving kunnen moderniseren. In theorie zou je kunnen stellen dat Politburo is vervangen door Doema waarbij het laatste veel democratischer is. Defacto is het land echter sinds de opkomst van Poetin een autocratie en dictatuur, en heerst er vooral een struisvogelpolitiek waarbij men wegkeek naar Poetin en z'n mannen zolang men maar in relatieve vrijheid kon en mocht leven. Dat pact heeft Poetin verbroken op 24 Februari 2022, en met de mobilisatie des te meer (plus ik betwijfel dat zoiets werkelijk afloopt wanneer men zegt dat dat zo is).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Daar gaan we weer... Rusland denkt even een statement te moeten doen. Ws vanwege terugtrekking uit Cherson, spierballentaal tijdens de G20, of gewoon omdat het weer tijd is.

Hopelijk worden ze uit de lucht geknald..

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:39

Bever!

3

asing schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:47:
[...]

Er zijn meerdere landen met meer in de kluizen hoor..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

'from coast to coast!'

Toch weer dat Portugal tot Vladivostok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bloody schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:37:
Daar gaan we weer... Rusland denkt even een statement te moeten doen. Ws vanwege terugtrekking uit Cherson, spierballentaal tijdens de G20, of gewoon omdat het weer tijd is.

Hopelijk worden ze uit de lucht geknald..

[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
het is de G20 top he... dit was voorspeld.

En weer lafjes vanaf de Kaspische Zee.

met de extra luchtafweer gok ik dat meer dan de helft neergehaald kan worden.
Het zijn namelijk waarschijnlijk Kh-22 of 55 of 101 raketten ofzo, plus die Kalibr's.
Geen Khinzals.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2022 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:44:
[...]

het is de G20 top he... dit was voorspeld.

En weer lafjes vanaf de Kaspische Zee.

met de extra luchtafweer gok ik dat meer dan de helft neergehaald kan worden.
Het zijn namelijk waarschijnlijk Kh-22 of 55 of 101 raketten ofzo, plus die Kalibr's.
Geen Khinzals.
Yeap, lekker veilig van afstand schieten.
Er zijn blijkbaar twee batches onderweg.

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 23:25
bloody schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:51:
[...]

[Twitter]
Ze hebben er een aantal weten neer te halen. Toch (vooralsnog) 2 raketten die iets getroffen hebben...

https://www.reuters.com/w...aines-capital-2022-11-15/

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:16
Wat zou het toch mooi zijn als deze eens uit de lucht zouden worden geknald!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

bloody schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:51:
[...]

[Twitter]
En toch willen sommigen dat Oekraïne gaat onderhandelen. Of dat we toch vooral de russen als mensen moeten blijven zien.

Walgelijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Requiem19
RoD schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:31:
[...]

En toch willen sommigen dat Oekraïne gaat onderhandelen. Of dat we toch vooral de russen als mensen moeten blijven zien.

Walgelijk.
En toch blijven er mensen zeggen 'de russen', terwijl de opdracht om deze raketten niet gegeven (noch gesteund wordt) door 143,4 miljoen Russen.

Laten we deze (onnodige) veralgemenisering achterwege laten...

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Requiem19 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:32:
[...]

En toch blijven er mensen zeggen 'de russen', terwijl de opdracht om deze raketten niet gegeven (noch gesteund wordt) door 143,4 miljoen Russen.

Laat het iedereen lekker zelf bepalen. Ik ben niet meer bereid tot nuance. Schuldig tot het tegendeel is bewezen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Requiem19
RoD schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:34:
[...]

Laat het iedereen lekker zelf bepalen. Ik ben niet meer bereid tot nuance. Schuldig tot het tegendeel is bewezen.
Volgens mij proberen we op Tweakers bepaalde kwaliteit in de discussie te waarborgen.

Schuldig tot het tegendeel bewezen geldt voor jou kennelijk voor 143 miljoen individuen. Wat je eigenlijk zegt is dat je die 143 miljoen inwoners van Rusland niet als mensen wilt zien. De implicatie daarvan is dat het leven van die 143 miljoen mensen niet interesseert. Dat lijkt me een zeer gevaarlijk en hellend vlak in de discussie.

Jammer.

Even een voorbeeldje dat er in Rusland ook duidelijk genoeg mensen zijn die een andere visie hebben:
https://nos.nl/artikel/24...io-van-rusland-aanwakkert

[ Voor 17% gewijzigd door Requiem19 op 15-11-2022 15:46 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:23
[...]

Als al die 143 miljoen Russen nou eens van zich lieten horen, dan was die ene persoon in command ook niet meer zo veel waard, en kunnen wij ook een ander beeld krijgen van Rusland.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Requiem19 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:38:
[...]

Volgens mij proberen we op Tweakers bepaalde kwaliteit in de discussie te waarborgen.
Laten we dat dan niet doen door met een verwijtend vingertje te zwaaien en meteen populisten erbij te halen..

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
bloody schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:44:
[...]

Laten we dat dan niet doen door met een verwijtend vingertje te zwaaien en meteen populisten erbij te halen..
Fair enough.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
ondertussen vanuit een andere dimensie:

En Lavrov is ook alweer richting huis 'zoals gepland'.
Lavrov ends his program at G20 summit in Bali, flies back to Russia
The top diplomat spoke at the plenary meeting on food and energy security issues and at the session on health care
BALI /Indonesia/, November 15. /TASS/. Russian Foreign Minister Sergey Lavrov on Tuesday completed his program at the G20 summit in Bali. His plane left Denpasar International Airport for Russia.

The G20 summit is being held on the Indonesian island of Bali on November 15-16. Lavrov spoke at the plenary meeting on food and energy security issues and at the session on health care. Also, he held a number of bilateral meetings, including with China’s State Councilor and Foreign Minister Wang Yi, UN Secretary-General Antonio Guterres and Turkish Foreign Minister Mevlut Cavusoglu, and also briefly spoke with French President Emmanuel Macron and German Chancellor Olaf Scholz. Lavrov’s program at the G20 summit ended on November 15 as expected.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:35
RoD schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:34:
[...]

Elke Rus die een wapen of militair voertuig bedient in UA of richting UA mag van mij een mortier/dronegrenaat/M30A1 op zijn kop krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
[...]

In een oorlog is deze versimpeling haast onvermijdelijk. Is het bovendien niet zo dat, volgens internationaal recht, soldaten officieel hun land vertegenwoordigen? Correct vlaggebruik nemen we op het slagveld een stuk serieuzer dan in vredestijd (in de meeste landen iig). In die zin zou het ook juridisch kloppen.

Ik snap je punt wel, en ik probeer "Kremlin" te schrijven. Maar na meer dan een half jaar moet vastgesteld worden dat Russen, voor zover ze ertegen zijn, daar niet in voldoende mate iets tegen in weten te brengen. Daar zijn een aantal redenen voor die ze zelf ook graag anders zouden zien, maar wanneer het puntje bij paaltje komt, zoals in oorlog, is het ethisch zwak je daarop te beroepen.

Russen zouden meer kunnen doen aan hun Kremlin. Ja, dat is zwaar werk dat levens zou kosten. Soms hoort dat erbij, bij ethisch naar geweten handelen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

toch krijgen willekeurige Oekraieners die raketten wel op hun kop en worden alle Oekraieners ook benadeeld door stroomuitval etc. ongeacht welke Oekraieners 'sommige Russen' specifiek willen raken als zijnde de beoogde doelen van hun speciale militaire operatie.
Toch leven minstens 35 miljoen Oekraieners in onzekerheid in hun eigen land omdat 'sommige Russen' hen bestoken.

Elk volk krijgt de regering die het verdient, en indirect is de Russische bevolking daarmee verantwoordelijk voor de keuzes van hun regering.

We spreken ook over 'de Duitsers' mbt 'de Duitse bezetting tijdens WO2.
En niet 'een paar specifieke Duitse militairen en hun selecte opdrachtgevers'.
Kadett schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:51:
[...]

Elke Rus die een wapen of militair voertuig bedient in UA of richting UA mag van mij een mortier/dronegrenaat/M30A1 op zijn kop krijgen.
/signed.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brent schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:54:
[...]

In een oorlog is deze versimpeling haast onvermijdelijk. Is het bovendien niet zo dat, volgens internationaal recht, soldaten officieel hun land vertegenwoordigen? Correct vlaggebruik nemen we op het slagveld een stuk serieuzer dan in vredestijd (in de meeste landen iig). In die zin zou het ook juridisch kloppen.

Ik snap je punt wel, en ik probeer "Kremlin" te schrijven. Maar na meer dan een half jaar moet vastgesteld worden dat Russen, voor zover ze ertegen zijn, daar niet in voldoende mate iets tegen in weten te brengen. Daar zijn een aantal redenen voor die ze zelf ook graag anders zouden zien, maar wanneer het puntje bij paaltje komt, zoals in oorlog, is het ethisch zwak je daarop te beroepen.

Russen zouden meer kunnen doen aan hun Kremlin. Ja, dat is zwaar werk dat levens zou kosten. Soms hoort dat erbij, bij ethisch naar geweten handelen.
ook 'Kremlin' is natuurlijk weer veralgemeniserend want die arme schoonmakers en interieurverzorgers aldaar kunnen er natuurlijk ook niets aan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:59:
[...]

ook 'Kremlin' is natuurlijk weer veralgemeniserend want die arme schoonmakers en interieurverzorgers aldaar kunnen er natuurlijk ook niets aan doen.
Maargoed, dan zijn we volgens mij diep in in het territorium van liefde bedrijven met geleedpotigen. We kunnen ook niet de hoofdschuldigen hierachter laten verbergen, het is duidelijk waar we het over hebben lijkt me.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1 ... 10 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid