Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 61 Laatste
Acties:
  • 689.603 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-10 17:10
Rusland gaat over de samenwerking met VN-secretaris-generaal Guterres nadenken als Guterres VN-experts in Oekraïne onderzoek laat doen naar het gebruik van Iraanse drones. Dat heeft de Russische ambassadeur bij de VN gezegd.

...

De Russische ambassadeur zei niet welke samenwerking hij bedoelt.
"Wij hebben helemaal hier niks mee te maken, maar owee als jullie dit gaan onderzoeken!!"
Dit soort uitlatingen voor thuis bij de bühne snap ik nog, maar tegen de rest van de wereld?...

Dit is toch gewoon duidelijk een voorbeeld van een mentale handicap? :? :?

Is dit hele conflict niet gewoon toe te wijzen dat er in de afgelopen paar jaar niet gewoon enorm veel lood in het Russische drinkwater zit ofzo? :? Ik kan er echt geen touw meer aan vast knopen.

[ Voor 6% gewijzigd door dakka op 20-10-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:44
Klopt, ik vergat de toevoeging: Nu begint de zuivering pas echt. Met 'de wet' in de hand alsof het daarmee allemaal maar gerechtvaardigd is. Staat er ook iets over de Geneefse Conventie in de Russische wet, daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansvk schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

Het valt me op dat je hier diverse stellingen neer legt, maar dat je het groter geheel mist. De stellingen zijn op zich heel logisch, maar er zijn andere omstandigheden waardoor die stellingen niet haalbaar zijn.

Ik denk dat je dit topic eerst een tijdje moet volgen om een goed beeld te krijgen van alle factoren die meespelen in dit conflict.
Dat klinkt als een beleefde vorm van: Je snapt er niet zoveel van. ;)

Leg uit, volgens mij ben ik juist prima in staat om vooruit te denken. Jij beweert dat China niet gaat helpen en de productie van de Russen niet snel spectaculair omhoog kan. Lijken me valide punten.

Maar ik zie China dus wel wapens sturen op termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

dakka schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:15:
[...]

"Wij hebben helemaal hier niks mee te maken, maar owee als jullie dit gaan onderzoeken!!"
Dit soort uitlatingen voor thuis bij de bühne snap ik nog, maar tegen de rest van de wereld?...

Is dit hele conflict niet gewoon toe te wijzen dat er in de afgelopen paar jaar niet gewoon enorm veel lood in het Russische drinkwater zit ofzo? :? Ik kan er echt geen touw meer aan vast knopen.
De vraag is nu, wat gaat de VN doen? Bibberen in een hoekje, of gewoon onderzoeken? Ik hoop het laatste. Een VN kan Rusland missen als kiespijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:28
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:31:
[...]

Dat klinkt als een beleefde vorm van: Je snapt er niet zoveel van. ;)

Leg uit, volgens mij ben ik juist prima in staat om vooruit te denken. Jij beweert dat China niet gaat helpen en de productie van de Russen niet snel spectaculair omhoog kan. Lijken me valide punten.

Maar ik zie China dus wel wapens sturen op termijn.
Wat zie je dan als groot voordeel voor China? Want voorlopig hebben die grote financiele problemen welke exploderen als er sancties vanuit de EU zouden komen. Er moeten dus wel heel grote voordelen tegenover staan willen ze dat riskeren. Ik zie die voordelen echter niet, dus ik ben benieuwd waar jij die dan wel ziet?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:35:
[...]

Wat zie je dan als groot voordeel voor China? Want voorlopig hebben die grote financiele problemen welke exploderen als er sancties vanuit de EU zouden komen. Er moeten dus wel heel grote voordelen tegenover staan willen ze dat riskeren. Ik zie die voordelen echter niet, dus ik ben benieuwd waar jij die dan wel ziet?
Rusland kan bijvoorbeeld China een vrijbrief geven om Mongolië binnen te vallen.

China en Rusland hebben een stilzwijgende overeenkomst om Mongolië te behandelen als een strategische bufferzone, wat betekent dat een invasie van Mongolië door het ene land door het andere zal worden tegengewerkt.

Maar als Rusland het toch toestaat in ruil voor wapens dan is er veel mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
dakka schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:15:
[...]

Die mensen komen ook uit een ander sociaal milieu dan wij gewend zijn. We zijn te snel geneigd om tegenover ons een fatsoenlijk en ontwikkeld persoon/organisatie te zien.

Dat gaat bij de Russen gewoon niet op. De Russische overheid is een crimineel syndicaat. De omgangsnormen daar lijken dan ook meer op de mocromaffia dan op een fatsoenlijk land. En in dat licht is dit soort gedrag best gewoon.

Voor de beeldvorming is het alleen niet zo goed geweest dat internationale instanties en onze eigen overheden jarenlang hebben gedaan alsof Rusland een functionerende staat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-10 17:57
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:38:
[...]

Rusland kan bijvoorbeeld China een vrijbrief geven om Mongolië binnen te vallen.

China en Rusland hebben een stilzwijgende overeenkomst om Mongolië te behandelen als een strategische bufferzone, wat betekent dat een invasie van Mongolië door het ene land door het andere zal worden tegengewerkt.

En waarom hebben ze daar Rusland voor nodig? Wat heeft Rusland nog te bieden? Gaan ze China tegenhouden? met wat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-10 21:45
[...]China en Rusland hebben een stilzwijgende overeenkomst om Mongolië te behandelen als een strategische bufferzone, wat betekent dat een invasie van Mongolië door het ene land door het andere zal worden tegengewerkt.
Dan geven ze een zekere buffer zone op om een onzekere buffer zone misschien te behouden?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Gezien hoe het momenteel gaat met rusland kan China dat toch wel zo innemen als ze dat echt willen. Punt blijft alleen dat daarna de sancties komen en China heel rap allerlei betalingsproblemen zou krijgen. Het levert dus amper winst op, terwijl de risico's enorm zijn. Als ze Mongolië al willen hebben kunnen ze dat zelfs beter doen zonder wapens aan rusland te sturen. De sancties zouden dan een stuk beperkter blijven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:42:
[...]

Gezien hoe het momenteel gaat met rusland kan China dat toch wel zo innemen als ze dat echt willen. Punt blijft alleen dat daarna de sancties komen en China heel rap allerlei betalingsproblemen zou krijgen. Het levert dus amper winst op, terwijl de risico's enorm zijn. Als ze Mongolië al willen hebben kunnen ze dat zelfs beter doen zonder wapens aan rusland te sturen. De sancties zouden dan een stuk beperkter blijven.
Ik zat meer te denken aan een soort Ribbentrop-pact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 12:17

killercow

eth0

[...]

Als de chinezen mongolie graag willen hebben, wat houdt ze dan nu tegen denk je? Rusland kan nu letterlijk toch niets terug doen.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

killercow schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:47:
[...]

Als de chinezen mongolie graag willen hebben, wat houdt ze dan nu tegen denk je? Rusland kan nu letterlijk toch niets terug doen.
Een goede verstandhouding met een (semi) grote macht met 150 miljoen inwoners is voor China altijd meer in hun belang dan er als grote partij alleen voor te staan lijkt mij.

Neemt niet weg dat ze wel een slaatje uit de situatie kunnen slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:26
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:45:
[...]

Tussen China en Rusland? En met welk doel dan? Er is nu toch geen sprake van dat ze elkaar zouden gaan aanvallen?

Waarom zou China een deal willen sluiten met Rusland, en waarom zou de waarde van die deal opwegen tegen het verlies aan afzetmarkt EU+VS?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

migchiell schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:56:
[...]

Tussen China en Rusland? En met welk doel dan? Er is nu toch geen sprake van dat ze elkaar zouden gaan aanvallen?

Waarom zou China een deal willen sluiten met Rusland, en waarom zou de waarde van die deal opwegen tegen het verlies aan afzetmarkt EU+VS?
China doet alleen wat goed is voor China. Die zullen misschien een beetje prikken hier en daar maar inderdaad nooit serieus hun relatie met het westen op het spel zetten. Ze verdienen veel te veel geld aan ons en de Chinese middenklasse (en vermogenden) rijden toch echt liever in een Europese auto (status) dan in een Chinees exemplaar (die tegenwoordig ook best netjes zijn) of een Russisch wrak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
Brazos schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Die mensen komen ook uit een ander sociaal milieu dan wij gewend zijn. We zijn te snel geneigd om tegenover ons een fatsoenlijk en ontwikkeld persoon/organisatie te zien.

Dat gaat bij de Russen gewoon niet op. De Russische overheid is een crimineel syndicaat. De omgangsnormen daar lijken dan ook meer op de mocromaffia dan op een fatsoenlijk land. En in dat licht is dit soort gedrag best gewoon.

Voor de beeldvorming is het alleen niet zo goed geweest dat internationale instanties en onze eigen overheden jarenlang hebben gedaan alsof Rusland een functionerende staat is.
Maar dit heeft niet meer met sociale gedragsvormen te maken, dit gewoon totaal de afwezigheid van objectconstantie in een volgroeid mens.

Zelfs een kind van 4 kan nog 1+1 optellen en weten dat als hij iets verstopt in een kast en vervolgens heel hard roept "je mag niet in die kast kijken", wetend dat die er iets in heeft gestopt dat een negatief gevolg kan hebben als het ontdekt wordt, dat iemand dan gelijk in die kast gaat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:10

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

dakka schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:06:
[...]

Maar dit heeft niet meer met sociale gedragsvormen te maken, dit gewoon totaal de afwezigheid van objectconstantie in een volgroeid mens.

Zelfs een kind van 4 kan nog 1+1 optellen en weten dat als hij iets verstopt in een kast en vervolgens heel hard roept "je mag niet in die kast kijken", wetend dat die er iets in heeft gestopt dat een negatief gevolg kan hebben als het ontdekt wordt, dat iemand dan gelijk in die kast gaat kijken.
Als ik tegen mijn dochter zeg dat ze 'niet in die kast mag kijken' bij verstoppertje is dat de eerste plek waar ze heen gaat. Just saying.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Reparatie van de Krimbrug (video in tweet):

[ Voor 9% gewijzigd door XWB op 20-10-2022 13:30 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:07
Even een stukje geschiedenis wissen

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 10-10 19:55

bloody

0.000 KB!!

Nou, zet het raam maar vast open voor deze expert

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:24
bloody schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:35:
Nou, zet het raam maar vast open voor deze expert
[Twitter]
Geweldig :-) Dat is vast niet helemaal hoe hij zich zijn '15 minutes of fame' had voorgesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
En nog wat ander, gerelateerd, nieuws van de dag:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:28

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb niet alles meegekregen maar kan iemand mij vertellen wat er bedoeld wordt met:

“ Zet het raam maar alvast open” of “ die valt straks uit het raam”

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:45:
[...]

Ah, het pact waarbij Stalin vanaf dag 1 al wist dat het geen stand ging houden, de vraag was tot wanneer.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 14:33

Crp

Agent47 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:00:
Ik heb niet alles meegekregen maar kan iemand mij vertellen wat er bedoeld wordt met:

https://wesodonnell.mediu...out-of-windows-653cfffabe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:26

Hooggeplaatste Russen (generaals, ministers...) die iets zeggen of doen waar Poetin het niet mee eens is, of critici van zijn beleid, hebben nog wel eens de neiging om per ongeluk uit een raam te vallen, of per ongeluk een kopje vergiftigde thee te drinken, of anderszins per ongeluk te overlijden. Heel toevallig nét nadat ze iets hebben gedaan waar Poetin boos om is.

Dus daar wordt af en toe aan gerefereerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Er zijn in de afgelopen maanden nogal wat mensen zomaar ineens uit het raam gevallen nadat ze kritiek hebben ge-uit op het russische regime danwel militaire acties.

Daar na zijn hebben ze stuk voor stuk een ondergrondse houten één-persoonswoning toegewezen gekregen in een hele rustige, groene buurt.

Edit: wat @migchiell zegt dus. :)

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 20-10-2022 14:05 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka

Dat zou jij toch wel moeten weten 47 ;) , dat is de onoriginele standaard manier van hun geheime dienst om mensen die tegen het narratief in gaan op te ruimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:26:

Wat betreft machines: Daar zit ik niet echt diep in. Dus dat is juist mijn vraag.
Wat is je vraag precies? Rusland kan niets geavanceerd zelf produceren dankzij de sancties. Hun procedé zit op het niveau dat het Westen 20 jaar geleden zat. Ze kunnen niet magisch wat kruisraketten, Migs, Sukhois, T-tanks of een Moskva toveren. Dat gaat niet. Ten eerste kost dat tijd. Ten tweede hebben ze het materiaal niet. Ten derde gaat de Russische samenleving een economische klap krijgen vanwege de mobilisatie. En hetgeen China ze levert werkt voor geen meter. Het tweede leger van de wereld loopt kapot, en heeft een enorme flater begaan.

De long game van Rusland lijkt te zijn onze vrije samenlevingen (politiek) te beïnvloeden met bullshit. Dat spel lijkt al langer gaande.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
ZenTex schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:06:
[...]

Exact.

NATO landen, of het westen eerder, zet in op hoog kwalitatieve wapens, voor intel of voor precies uitschakelen van een doel.

Andere landen zien het anders. De bayraktar bijvoorbeeld is een redelijk simpele drone, al kun je er preciese raketten mee afvuren die iets kleins als een vrachtwagen kunnen uitschakelen.

Voor een land dat het niet zo nauw neemt met collateral damage, of dat zelfs als doel heeft, terror bombing, is een simpele goedkope basic drone met een explosieve lading al voldoende.
Maakt niet uit waar het inslaat, schade is schade, mensenlevens zijn een bonus.

Het zijn vergeldingswapens omdat ze op het slagveld niets meer kunnen doen.

In dat opzicht zijn ze niets anders dan de befaamde v1. Een explosieve lading met een motor, zelfs het doel is hetzelfde.

Nogmaals een parallel met nazi Duitsland van destijds. Methodes en werkwijze zijn exact hetzelfde. Lebensraum en een toefje genocide van een diktator die zich graag in een bunker verschuilt terwijl hij denkbeeldige divisies heen en weer schuift waarbij elke tegenslag op zijn generaals afgewenteld word en waarbij het niet uitmaakt dat hij z'n eigen land en burgers de vernieling in helpt.
Zou Poetin deze vergelijking zelf inzien, of is hij hier blind voor? Anders gesteld: als je een slecht mens bent, die miljoenen slachtoffers op het geweten heeft, realiseer je jezelf dat dan? Hoe leef je daar mee? Het is m.i. of hij weet het niet, of hij rationaliseert het weg, of hij is er gevoelloos voor (dan hoeft hij het ook niet weg te rationaliseren). Iemand die het weg rationaliseert kan breken. Iemand die er gevoelloos voor is, die kan alleen maar doen alsof het hem raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:32

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.it/ChuckPfarrer/status/1583086505311887360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:31

Indoubt

Always be indoubt until sure

Jerie schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:27:
[...]

Zou Poetin deze vergelijking zelf inzien, of is hij hier blind voor? Anders gesteld: als je een slecht mens bent, die miljoenen slachtoffers op het geweten heeft, realiseer je jezelf dat dan? Hoe leef je daar mee? Het is m.i. of hij weet het niet, of hij rationaliseert het weg, of hij is er gevoelloos voor (dan hoeft hij het ook niet weg te rationaliseren). Iemand die het weg rationaliseert kan breken. Iemand die er gevoelloos voor is, die kan alleen maar doen alsof het hem raakt.
Aangezien ie er ook geen problemen mee heeft om anderhalf miljoen Oekrainers te deporteren naar rusland lijkt me dat ie daarvan niet eens slecht zal slapen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
LiveUAmap meldt dat er raketinslagen zijn bij een oversteek van de Dnjepr in de buurt van Nibulon bij Nova Kakhovka.
Bron: LiveUAmap
Het lijkt er op dat dat precies de plek is (North Bank Access Point op de foto) waar het Russische leger een noodveer dienst heeft ingesteld om de rivier over te kunnen steken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xaCsEoJbZ_z6KjG-LNj8T6WQWQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoYk7apfE0vRcgEJySHlZABk.jpg?f=fotoalbum_large

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Indoubt schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:37:
[...]

Aangezien ie er ook geen problemen mee heeft om anderhalf miljoen Oekrainers te deporteren naar rusland lijkt me dat ie daarvan niet eens slecht zal slapen.
Klopt (als hij er weet van heeft (waar ik van uit wil gaan)), maar de vraag is of er een publieke psychoanalyse is over of hij het weg rationaliseert of is afgestompt of dat hij er nooit gevoelig voor is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:31

Indoubt

Always be indoubt until sure

Jerie schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:41:
[...]

Klopt (als hij er weet van heeft (waar ik van uit wil gaan)), maar de vraag is of er een publieke psychoanalyse is over of hij het weg rationaliseert of is afgestompt of dat hij er nooit gevoelig voor is geweest.
Ik denk dat ie er uit principe ongevoelig voor is. Hij heeft ook één en ander uitgehaald om president te worden en dat was in de eigen gelederen. Lees de oude postings van @virtuozzo maar eens na die daar wat over heeft geschreven. Putin is een KGB man, die hebben al een bepaalde instelling anders wordt je dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

In de categorie stierenfecaliën:

https://nitter.it/Faytuks/status/1583080751808925697

* _Eend_ neuriet Sabaton - Winged Hussars

Ondertussen in het zuiden van Belorussia:

https://nitter.it/Faytuks/status/1580926677307166721
https://nitter.it/Faytuks/status/1583088302353444864

[ Voor 11% gewijzigd door _Eend_ op 20-10-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:08

ZenTex

Doet maar wat.

Jerie schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:27:
[...]

Neuh.

Hij vergelijkt zichzelf graag met tsaar Peter die het leger moderniseerde en de grenzen flink uitbreidde, van Rusland een machtige staat maakte.

Wie kijkt dan nog op een paar doden? Waar gehakt word vallen spaanders, toch?

Ik denk dan ook dat hij nog heilig gelooft in de "endsieg". Jezelf omringen met jaknikkers zoals een goede diktator betaamt heeft nooit tot realistische verwachtingen geleid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

_Eend_ schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:49:

En UA neuriet ondertussen "primo victoria"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
spoiler:
* Jerie zingt bella ciao bella ciao bella ciao ciao ciao

Justice Department Announces Charges and Arrests in Two Cases Involving Export Violation Schemes to Aid Russian Military

Betreft o.a. een 'jig grinder' en smokkel van olie naar een oligarch.
In the Eastern District of New York, five Russian nationals and two oil brokers for Venezuela are charged in an indictment unsealed today for their alleged participation in a global sanctions evasion and money laundering scheme. One defendant was arrested on Oct. 17 in Germany and another defendant was arrested on Oct. 17 in Italy, both at the request of the United States. As alleged, the defendants obtained military technology from U.S. companies, smuggled millions of barrels of oil, and laundered tens of millions of dollars for Russian industrialists, sanctioned entities, and the world’s largest energy conglomerate.

Separately, in the U.S. District Court for the District of Connecticut, a superseding indictment was unsealed charging four individuals – three of whom were arrested by Latvian authorities on Oct. 18 and one by Estonian authorities on June 13 at the request of the United States – and two companies in Europe with violating U.S. export laws by attempting to smuggle a dual-use, export-controlled item – a high-precision computer-controlled grinding machine – to Russia. Commonly known as a “jig grinder,” the item is export-controlled for its use in nuclear proliferation and defense programs.
Jig grinder is tegengehouden:
U.S. authorities, working with Latvian authorities, intercepted the jig grinder in Riga, Latvia, before it was to be shipped to Russia.
De verdachten en hun achtergrond:
According to court documents, Yury Orekhov, 42, a Russian national residing in Germany; Artem Uss, 40, of Moscow; Svetlana Kuzurgasheva aka Lana Neumann, 32, of Moscow; Timofey Telegin, 39, of Moscow; and Sergey Tulyakov 52, of Moscow are named in the indictment unsealed today. Also charged are Juan Fernando Serrano Ponce, aka Juanfe Serrano, and Juan Carlos Soto, who allegedly brokered illicit oil deals for Petroleos de Venezuela S.A. (PDVSA), the Venezuelan state-owned oil company, as part of the scheme. On Oct. 17, Orekhov was arrested in Germany and Uss was arrested in Italy, both at the request of the United States, and will undergo extradition proceedings.
According to court documents, beginning in 2018, Eriks Mamonovs, 33, and Vadims Ananics, 46, both citizens of Latvia who operated CNC Weld, a Latvia-based corporation, conspired with Stanislav Romanyuk, 37, a citizen of Ukraine and resident of Estonia who operated Estonia-based BY Trade OU, and others, including Janis Uzbalis, 46, of Latvia and individuals in Russia and a Russia-based company, to violate U.S. export laws and regulations and smuggle a jig grinder that was manufactured in Connecticut to Russia.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
*knip* Rapporteren is voor commentaar op reacties

[ Voor 85% gewijzigd door teacup op 20-10-2022 21:57 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:22
_Eend_ schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:37:
[Twitter]https://nitter.it/ChuckPfarrer/status/1583086505311887360
Die techneuten kunnen de Russische soldaten ook vertellen dat ze daar in dat grote gebouw ook een zwembad hebben ter ontspanning... en dat dat blauwe licht anti-bacterieel is...

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Maestro
  • Laatst online: 06-10 19:54

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

*knip* commentaar/feedback op moderaties horen niet in het topic thuis maar via DM of in het feedbacktopic

[ Voor 109% gewijzigd door polthemol op 20-10-2022 21:04 ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
_Eend_ schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:49:
In de categorie stierenfecaliën:

[Twitter]https://nitter.it/Faytuks/status/1583080751808925697

Ondertussen in het zuiden van Belorussia:

[Twitter]https://nitter.it/Faytuks/status/1580926677307166721
[Twitter]https://nitter.it/Faytuks/status/1583088302353444864
Ik denk dat ze niet ver van de waarheid zitten en Polen zich wel degelijk voorbereid op oorlog. Maar wel een oorlog begonnen door Rusland en Belarus. Dat vergeten ze er dan even bij te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Brazos schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:22:
[...]

Ik denk dat ze niet ver van de waarheid zitten en Polen zich wel degelijk voorbereid op oorlog. Maar wel een oorlog begonnen door Rusland en Belarus. Dat vergeten ze er dan even bij te vermelden.
En waarschijnlijk ook om de druk op Belarus te houden zodat die niet Oekraine in het noorden binnenvallen (voor zover ze dat zouden kunnen) Met een leger die bij je eigen grens staat maak je dat toch een stuk lastiger.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:44
https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_136388.htm

Update van gisteren. 8 Battlegroups paraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]

Als ze het zo bedoelen dan zullen ze ongetwijfeld gelijk hebben. Ik las het meer als "Kijk ons nou: NAVO maakt zich op om ons aan te vallen!" zoals je dat dagelijks ziet op RU TV.

Maar ondertussen grendelen ze wel de grens met UA af, puur om de schijn op te wekken dat het fopleger van Ome Lukashenko misschien UA aanvalt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:14:
Is het mogelijk om te stoppen met het posten van berichten waarin wordt gespeculeerd over de gedachten van iemand terwijl diens gedachten niet te lezen zijn?
Er wordt niet gespeculeerd over de gedachten van iemand; er wordt gevraagd of iemand openbare bronnen heeft met psychoanalyses van dhr. Poetin. Het is zeer onwaarschijnlijk, maar toch vraag ik me af of die in het openbaar beschikbaar zijn (te denken valt dan -wat mij betreft- met name aan een gelekt rapport). Die van overheid van VS van Saddam Hoessein zijn bijvoorbeeld openbaar gemaakt, door de VS. Dat waren analyses uit begin jaren 90. Ook die van Adolf Hitler van de Britse geheime dienst zijn openbaar gemaakt.

En dat iemand iets niet interessant vindt, is voor werkelijk niemand interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

_Eend_ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:31:
In het Russische leger krijg je zelfs betaald verlof 8)
[Twitter]https://nitter.it/savaadaak/status/1582655575682297856
Alleen betaal jij dat verlof, niet de baas :p
En als je nou geen geld hebt?
"In the Zaporozhye direction, Russian soldiers stick their legs out of the trenches to get injured and get to the hospital " :$

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-10 08:41
maratropa schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:38:
[...]

- Goedkoop (wat veel andere punten mogelijk maakt)
- HEEL belangrijk, verzadigen van luchtafweer
De combinatie van die twee.
Zodat UA door zijn voorraad AA raketten geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Koja78 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:50:
[...]

De combinatie van die twee.
Zodat UA door zijn voorraad AA raketten geraakt.
Hij heeft een punt. Verzadigen van luchtafweer.
Een gecoordineerde actie met goedkope drones én dure kruisraketten zou misschien een redelijke kans van slagen hebben.
Maar coordinatie en het Russische leger lijken niet samen te gaan,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Aan het bestellijstje van de Polen te zien bereiden ze zich zeker op oorlog voor. Die kopen echt op grote schaal in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.it/NOELreports/status/1583108568164995074

Toch mogelijk weer een poging vanuit Belarus met een groot ?

Ik las ergens anders dat er wordt verwacht dat het doelwit dit keer niet Kyiv zou zijn, als RU de gok gaat wagen.

[ Voor 23% gewijzigd door _Eend_ op 20-10-2022 17:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

downtime schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:51:
[...]

Aan het bestellijstje van de Polen te zien bereiden ze zich zeker op oorlog voor. Die kopen echt op grote schaal in.
Veel koreaans spul las ik, K-1 MBT en Chunmoo MLRS. Waarschijnlijk omdat de orderboeken van de Koreaanse bedrijven nog niet helemaal ramvol zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

De Nationale Garde van UA heeft 130 mobiele 'vuurgroepen' beschikbaar gemaakt t.b.v. bestrijding van de Shaded drones. Er wordt ook iets over 250 vuurgroepen genoemd, maar ik haal er niet uit hoe die verhoudingen zijn (250 vast, 130 mobiel; 120 vast, 130 mobiel; of iets anders)

De Nationale Garde heeft 130 mobiele vuurgroepen gecreëerd om aanvalsdrones tegen te gaan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:40
Oeps…. Op TV heeft een analyst per ongeluk toegegeven dat er Iraanse drones worden ingezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:40
UA heeft een drone, naar het schijnt, intact neer kunnen halen.

Edit: schijnt een oude foto te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Muncher op 20-10-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:03
Muncher schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:15:
UA heeft een drone, naar het schijnt, intact neer kunnen halen.

[Embed]
Is al een oude foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

_Eend_ schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:56:
[...]

Veel koreaans spul las ik, K-1 MBT en Chunmoo MLRS. Waarschijnlijk omdat de orderboeken van de Koreaanse bedrijven nog niet helemaal ramvol zitten?
En omdat dat koreaanse spul redelijk goed is en niet de hoofdprijs kost.
En relaties. De Krab SPGis vziw een afgeleide van de koreaanse SPG, en veel van dat spul zal (gedeeltelijk) onder licentie gebouwd worden.

Enfin, waar het voor nodig is is me een raadsel. Het halve Russische leger is al verwoest. Wat mij betreft sturen we UA nog wat meer van onze spullen op zonder zelf nog meer in het leger te investeren, behalve in R&D tbv van drones en een counter hiervoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Iedere tank, soldaat die in West-Belarus moet blijven ivm dreiging is er eentje minder die druk kan zetten of verdedigen aan het daadwerkelijke front.

Zo zou je ook tegen versterkingen van NAVO aan kunnen kijken; iedere EUR is verkwist want RU valt toch niet aan. Zo stond ik er ook een tijdje in. Lijkt een eeuwigheid geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:44

Fiber

Beaches are for storming.

Zag hem hier nog niet langskomen:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FffXqQBXwAEOjbu?format=jpg&name=medium

Geen echte uitschieters vandaag geloof ik.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Volgens mij geeft dit precies weer waarom deze oorlog gevoerd wordt door Rusland. Afgunst onder de bevolking en daardoor angst bij het regime. Dit is niet alleen Putin’s oorlog.

[Twitter: https://twitter.com/jayinkyiv/status/1583057822538903552]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
linkdump: we verwachten een samenvatting van een artikel en waarom het relevant is voor de discussie.

[ Voor 73% gewijzigd door polthemol op 20-10-2022 21:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 08:47
[...]

De Poolse PM paar dagen geleden:
He advocated "a European Union of sovereign states," telling the gathering that "the EU wants to turn its back on tradition" and "the Brussels bureaucrats are expanding their powers … to create a transnational beast without true and traditional values, without a soul."

He concluded: “We must give power back to the real creators of today’s Europe, to its peoples … We will protect our homes and our values. We will protect our homelands.”
Die gaan in zekere zin net zo goed een nationalistische richting in en kiezen Ukraine als hun Christelijke broeders en Rusland als bedreiging - maar net zo goed de west-Europese elite. Dat Polen dus een enorm leger zegt nodig te hebben is omdat ze blijkbaar ook niet 100% op de EU rekenen en wellicht op termijn nog appeltjes te schillen hebben.
Apache4u schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:23:
Volgens mij geeft dit precies weer waarom deze oorlog gevoerd wordt door Rusland. Afgunst onder de bevolking en daardoor angst bij het regime. Dit is niet alleen Putin’s oorlog.

[Embed]
Er begint zich langzamerhand toch een groter conflict af te tekenen - tussen zelfbenoemd goed en slecht, tussen afgunst haat en jaloezie en welvaart en voorspoed aan de andere kant. Escalatieladders hebben de nare eigenschap je in trapjes te laten wennen aan veranderende omstandigheden, terwijl historici weten dat grote conflicten nooit in 1 keer spontaan begonnen maar een lange aanloop kenden naar totale escalatie.

Ik zit nog steeds te wachten, te hopen, op een implosie van Rusland zelf - zoals Iran mogelijk te wachten staat als de gehele bevolking achter hun zussen, moeders en dochters gaan staan. Een volledig verliezend Rusland gaat nog veel verder dan we nu al zien, op basis van wat ze tot nu toe lieten zien.

Edit: ik moest aan de geschiedenis van Carthago denken - waar ik ooit ben geweest, althans in de nieuwe stad en bij opgravingen, van de originele stad, vernietigd door de Romeinen.
Nevertheless, during the fifty years after the Second Punic War, Carthage prospered by trade. When the aged Roman statesman Marcus Porcius Cato visited Carthage on a diplomatic mission, he was amazed and appalled by its prosperity. He was determined to see the city destroyed. In every speech he made to the Senate or to the assemblies, no matter what the subject, he would end it with the words “Ceterum censeo Carthaginem esse delendam”-“And furthermore I think that Carthage must be destroyed.”

Carthage did not pose a military threat to Rome, but it was an economic rival.
Ik pak bewust een voorbeeld uit een verder verleden, om maar aan te geven dat stupide jaloezie opnieuw en opnieuw kan leiden tot extreem geweld.

gise schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:51:
Nieuw NOS artikel, misschien valt deze andere schrijfstijl nu beter in de smaak hier.

https://nos.nl/l/2449132
Wat vind je er zelf van? Denk dat het niet zo relevant is of een bericht in de smaak valt of niet - als we streven naar goede verslaglegging, dan is de vraag volgens mij of dit volgens ons op basis van gebruikte bronnen en info een goede weergave is.
Bewoners Cherson worden 'gedeporteerd': 'Daar gebeuren gruwelijke dingen'
Ik vind het een goede aanvulling op de eerdere berichtgeving van de Russen zelf die een 'evacuatie' claimen, waarbij nu de Ukrainse reactie er is die spreekt van deportatie.

[ Voor 28% gewijzigd door NiGeLaToR op 20-10-2022 20:05 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-09 06:27
NiGeLaToR schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:56:
[...]

De Poolse PM paar dagen geleden:
Die gaan in zekere zin net zo goed een nationalistische richting in en kiezen Ukraine als hun Christelijke broeders en Rusland als bedreiging - maar net zo goed de west-Europese elite. Dat Polen dus een enorm leger zegt nodig te hebben is omdat ze blijkbaar ook niet 100% op de EU rekenen en wellicht op termijn nog appeltjes te schillen hebben.
Yep, dat is het Polen zoals ik ken. En ik wil deze ideologie niet per se koppelen aan fascisme/nazisme, maar ze zoeken de grenzen binnen de EU wel op in de democratische waarden.

En dit stukje cultuur is hoogstwaarschijnlijk een zelfde cultuur die west-UA/pro-EU regering ook hanteert. Putin maakt er nazis van, ietwat overtrokken gezien dat zelfde niveau in Rusland ook speelt (Navalny anyone).

Maar ja, ik roep het al een tijdje, de eerst volgende escalatie in deze oorlog gaat vanuit Polen komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:07
FlowSnake schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:39:
[...]
… Maar ja, ik roep het al een tijdje, de eerst volgende escalatie in deze oorlog gaat vanuit Polen komen.
Heb je daar ook een onderbouwing voor of is dat puur een gevoel? Los van wat stevige woorden vanuit de regering en het leger zie ik namelijk totaal geen aanleiding voor Polen om zelf een escalatie te beginnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 08:47
Dutchy88 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:51:
[...]

Heb je daar ook een onderbouwing voor of is dat puur een gevoel? Los van wat stevige woorden vanuit de regering en het leger zie ik namelijk totaal geen aanleiding voor Polen om zelf een escalatie te beginnen.
Rusland is bezig met de annexatie van Ukraine voor te bereiden al voor 2014. Tis nu 8 jaar, na die fase en dus nog langer na de bemoeienis met de interne politiek. Ik denk dat je de patronen moet zoeken in nuances van verandering - waarbij de toon veranderd, ontmenselijk, vijandbeeld nodig is, etc. Er is zelfs een soort roadmap naar facisme waar je naar kunt kijken als een land die kant op glijdt.

Dus Polen zal nog vele afslagen moeten nemen om op dat punt te komen - maar nu is er ruim baan voor de nodige Rusland haat en is er genoeg symboliek in geschiedenis en traditie om de retoriek op te stoken. Dat vuurtje komt nu goed uit, maar moet niet oplaaien tot een onblusbare bosbrand zeg maar.

Verder niet vergeten dat Rusland Polen binnen viel in WO2, in overleg met Duitsland. De Polen zijn dit zeer zeker nog niet vergeten in ieder geval. Overigens is ook Polen al een tijd in verbaal conflict met Rusland over hoe die geschiedenis verliep: Putin heeft namelijk beweerd dat Polen de nazi's zelf op de koffie vroeg, bijvoorbeeld. En zonder functionerend leger is Moskou in ene niet eens zo ver van de Poolse grens.

NB; dit is overigens geen bewijs, meer een weergave van m'n eigen zoektocht.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-09 06:27
[...]

Neuh, puur speculatie. Geen reden niet mee eens, de pure hatred van ongeveer het hele volk jegens Rusland zou ik niet onderschatten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
[...]

Ik heb er ook geen onderbouwing voor maar als Polen daadwerkelijk gelooft dat zij 1 van de volgenden zijn (samen met de Baltische staten) als RU wint in UA is ze er alles aan gelegen om dat niet te laten gebeuren. Ik ben het daar overigens mee eens. Ik vind dat westerse mogendheden in EU rustig 50% van hun militaire capaciteit kunnen inzetten om UA te helpen. Het is in ons eigen (economische) belang om dit conflict zo snel mogelijk te beslechten in het voordeel van UA.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
In de VS willen ze er, voordat er een pro-RU/maga meerderheid is na de komende verkiezingen, nog even een hulppakket van 50 miljard doordrukken. Goede zaak.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grouchy
  • Nu online

Grouchy

meep meep

FlowSnake schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:39:
[...]

Maar ja, ik roep het al een tijdje, de eerst volgende escalatie in deze oorlog gaat vanuit Polen komen.
Ik denk dat deze meneer in dit artikel wat betreft Polen's perspectief wel aardig in de buurt komt en goed onderbouwd:

https://basicint.org/russ...-ways-a-view-from-poland/

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 11:19

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Zojuist een relevante discussie over drones verplaatst naar Wapens en wapensystemen

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10 16:50

pro_6or

amateur_60r

Apache4u schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:09:
In de VS willen ze er, voordat er een pro-RU/maga meerderheid is na de komende verkiezingen, nog even een hulppakket van 50 miljard doordrukken. Goede zaak.

[Embed]
En daarna, mocht de GOP echt een meerderheid krijgen dan zou ik gewoon alles er per presidentieel decreet doorheen duwen. Dat precedent is geschapen in de vorige periode.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

pro_6or schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:50:
[...]
En daarna, mocht de GOP echt een meerderheid krijgen dan zou ik gewoon alles er per presidentieel decreet doorheen duwen. Dat precedent is geschapen in de vorige periode.
Handig voor de noodzaak idd.
Al lijken er binnen de Republikeinen ook nog wel een aantal te zijn die niet naar het pro-Rusland kamp zijn gegaan.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:56
pro_6or schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:50:
[...]

Volgens mij is dat nou net wat niet per decreet kan: geld uitgeven, daar heb je het congres voor nodig.

Maar wel goed dat ze dit nog even doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

NiGeLaToR schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:56:
[...]

Ik geloof zondermeer dat Polen niet op hun buren rekent als het spannend wordt. Dat is namelijk de enige verklaring voor die enorme uitgaven aan defensie.

Ik weet niet of ze de Amerikanen vertrouwen maar ze vertrouwen er zeker niet op dat Duitsland hun zal verdedigen. En ik geef ze nog gelijk ook. De geschiedenis geeft hun weinig reden om bondgenoten te vertrouwen (vergeet niet dat ze in 1939 ook door Frankrijk en de UK in de steek zijn gelaten) en Duitsland heeft in de recente historie ook niet laten zien dat ze de dreiging uit Rusland serieus nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik vind dit ook wel een bijzonder nieuwsberichtje.
Dan moeten ze in Rusland toch echt wel krap in het materiaal zitten dat je flitspalen uit een ander land jat...

https://www.nu.nl/spannin...oor-russische-drones.html

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

downtime schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:31:
[...]

Ik geloof zondermeer dat Polen niet op hun buren rekent als het spannend wordt. Dat is namelijk de enige verklaring voor die enorme uitgaven aan defensie.

Ik weet niet of ze de Amerikanen vertrouwen maar ze vertrouwen er zeker niet op dat Duitsland hun zal verdedigen. En ik geef ze nog gelijk ook. De geschiedenis geeft hun weinig reden om bondgenoten te vertrouwen (vergeet niet dat ze in 1939 ook door Frankrijk en de UK in de steek zijn gelaten) en Duitsland heeft in de recente historie ook niet laten zien dat ze de dreiging uit Rusland serieus nemen.
Die dreiging is ook niet serieus omdat wij een enorm, totaal, dominant luchtoverwicht hebben. Dat gezegd hebbende, Polen grenst wel direct aan Rusland en haar vazalstaat Belarus, dus mocht er ooit toch een inval komen, dan gaat dat richting Polen. Genoeg materieel en goed getraind personeel is dan cruciaal.

De phoney war, maar wel oorlog, waar dat bij Tsjechoslowakije nog niet gebeurde. Ik weet ook niet of Frankrijk en de UK meer hadden kunnen doen. De Polen zijn wel de hele oorlog samen met de commonwealth troepen op blijven trekken, zo verraden zullen ze zich niet hebben gevoeld.

Misschien hadden we toen meteen DLD aan moeten vallen. Maar WO1 lag nog vers in het geheugen en de Fransen hadden de Maginot linie.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

pro_6or schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:51:
[...]

Die dreiging is ook niet serieus omdat wij een enorm, totaal, dominant luchtoverwicht hebben.
Waarom zou Polen daarop vertrouwen? Wie garandeert hun dat Duitsland of Frankrijk na een Russische inval echt voor oorlog kiezen en niet voor "de-escalatie" ten koste van Polen?
De phoney war, maar wel oorlog, waar dat bij Tsjechoslowakije nog niet gebeurde. Ik weet ook niet of Frankrijk en de UK meer hadden kunnen doen.
Ik weet niet of ze meer hadden kunnen doen. Maar dat neemt niet weg dat Polen er niets mee opgeschoten is.
De Polen zijn wel de hele oorlog samen met de commonwealth troepen op blijven trekken, zo verraden zullen ze zich niet hebben gevoeld.
Hadden ze iets te kiezen? Waren er andere bondgenoten met wie ze op konden trekken toen hun eigen land eenmaal bezet was?
Misschien hadden we toen meteen DLD aan moeten vallen. Maar WO1 lag nog vers in het geheugen en de Fransen hadden de Maginot linie.
Dat zijn excuses waar Polen niets aan had. En ik kan me voorstellen dat ze liever niet afwachten wat volgende keer het excuus gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

downtime schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:59:
[...]

Waarom zou Polen daarop vertrouwen? Wie garandeert hun dat Duitsland of Frankrijk na een Russische inval echt voor oorlog kiezen en niet voor "de-escalatie" ten koste van Polen?

[...]

Ik weet niet of ze meer hadden kunnen doen. Maar dat neemt niet weg dat Polen er niets mee opgeschoten is.

[...]

Hadden ze iets te kiezen? Waren er andere bondgenoten met wie ze op konden trekken toen hun eigen land eenmaal bezet was?

[...]

Dat zijn excuses waar Polen niets aan had. En ik kan me voorstellen dat ze liever niet afwachten wat volgende keer het excuus gaat zijn.
Ja, voelt een beetje alsof je me aanvalt, was dat zo bedoeld? Ben het met de meeste van je opmerkingen eens. Als we (EU en NATO) niets doen bij een aanval op Polen dan zijn al dit soort concepten echt niets waard en zullen ze ophouden te bestaan.

Maar ik snap heel goed dat Polen zich al jaren versterkt.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

pro_6or schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:30:
[...]

Ja, voelt een beetje alsof je me aanvalt, was dat zo bedoeld? Ben het met de meeste van je opmerkingen eens. Als we (EU en NATO) niets doen bij een aanval op Polen dan zijn al dit soort concepten echt niets waard en zullen ze ophouden te bestaan.
Nee, was niet als aanval bedoelt, maar ik had het gevoel dat je teveel redeneerde vanuit de verwachting dat de beloftes van wederzijdse verdediging in oorlogstijd ook echt waargemaakt zullen worden. Dat is een gevoelig punt voor mij. Ik ben daar namelijk best sceptisch over en het optreden van sommige NATO- en EU-leden in dit conflict stelt me niet gerust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlwaysNick
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 14:13

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

'Troepen bereiden zich voor op slag om Cherson',

vrees voor dam
Russische en Oekraïense troepen lijken zich voor te bereiden op de belangrijke slag om de strategisch gelegen havenstad Cherson, meldt persbureau AP. In het gebied is, evenals in de andere door Rusland bezette gebieden, de noodtoestand afgekondigd en de Russische autoriteiten willen de komende dagen zo'n 50.000 tot 60.000 burgers in de stad overbrengen naar andere delen van de regio die onder Russische controle staan. De stad had voor de oorlog 284.000 inwoners. Oekraïense politici spreken van "deportaties".

Als Oekraïne deze stad heroverd zal een mooie stap zijn. Maar welke steden zouden ze nog meer moeten terugveroveren om Rusland ''op de knieën te krijgen''?

bron:https://nos.nl/liveblog/2...d-over-steun-aan-oekraine

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-10 21:32
Eigenlijk best ironisch dat de NOS spreekt over overbrengen, en vervolgens “deportaties” tussen aanhalingstekens zet. Ze zouden er goed aan doen om dit om te draaien, je kan dit makkelijk lezen als een beschuldiging naar Oekraïne….

Ben overigens benieuwd wanneer de dam opgeblazen wordt, en welke (hoogstwaarschijnlijk verbale) reacties dit gaat opleveren.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

AlwaysNick schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 07:27:
Maar welke steden zouden ze nog meer moeten terugveroveren om Rusland ''op de knieën te krijgen''?
Moskou, dus dat zal niet gebeuren. Ik vermoed een periode waarin schermutselingen aan de grens een ding blijven om NATO lidmaatschap te blokkeren, gevolgd door uiteindelijk (ooit) een DMZ zoals Noord/Zuid Korea. Dat laatste op z'n vroegst als Poetin dood is.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

De lijfwachten van Putin zijn ietwat zenuwachtig:

https://nitter.it/igorsushko/status/1583336342032826368

Overigens is Ryazan een van de plaatsen waar op 22 september 1999 een enorme bom is gevonden in een flat nadat er 3 andere flatgebouwen in verschillende steden waren opgeblazen. In die tijd werd Putin ook president..

[ Voor 46% gewijzigd door _Eend_ op 21-10-2022 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:57
Maar welke steden zouden ze nog meer moeten terugveroveren om Rusland ''op de knieën te krijgen''?
Sevastopol, onrealistisch en zelfs dan zal het conflict nog jaren blijven doorgaan.

Rusland heeft belang bij destabilisatie, een paar raketten per dag heeft al het gewenste effect.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:09:
[...]

Sevastopol, onrealistisch en zelfs dan zal het conflict nog jaren blijven doorgaan.

Rusland heeft belang bij destabilisatie, een paar raketten per dag heeft al het gewenste effect.
Behalve als ze voor hun de wel strategisch belangrijke krim haven ooit willen gebruiken, dan is stabiliteit wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-10 15:49
downtime schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 02:16:
[...]

Nee, was niet als aanval bedoelt, maar ik had het gevoel dat je teveel redeneerde vanuit de verwachting dat de beloftes van wederzijdse verdediging in oorlogstijd ook echt waargemaakt zullen worden. Dat is een gevoelig punt voor mij. Ik ben daar namelijk best sceptisch over en het optreden van sommige NATO- en EU-leden in dit conflict stelt me niet gerust.
Ik kan de scepsis heel goed begrijpen maar Polen vergelijken met Oekraïne is wel lastig. Polen zit in de EU waar we dus een belangrijke overeenkomst met elkaar hebben (misschien wel de belangrijkste overeenkomst die een land kan hebben) en binnen de NAVO, welke ook bepaalde garanties zou moeten bieden. Daarnaast is het duidelijk dat een oorlog te “winnen” is tegen een Rusland in de huidige staat dus de twijfel hoeft ook niet zo groot te zijn voor andere landen om Polen te verdedigen/helpen.
Zelf maak ik me dus ook niet zo veel zorgen, het valt me eigenlijk al op juist hoeveel steun er richting Oekraïne gaat. Veel minder steun was een waarschijnlijker scenario geweest dan straks geen steun voor Polen mochten ze aangevallen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Het was schijnbaar rustig gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FfkqaT4WIAEmJVb?format=jpg&name=900x900

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Kunnen we Musk niet gewoon negeren hier. Het plaatsen ervan is soms vermoeiende dan wat Musk zegt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:20

mphilipp

Romanes eunt domus

Rene schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 07:54:
Eigenlijk best ironisch dat de NOS spreekt over overbrengen, en vervolgens “deportaties” tussen aanhalingstekens zet. Ze zouden er goed aan doen om dit om te draaien, je kan dit makkelijk lezen als een beschuldiging naar Oekraïne….
Dat lees je verkeerd. Ze zetten het tussen quotes omdat zij verslag doen van wat gezegd wordt. Een journalist hoort geen oordeel te vellen en dus is het tussen quotes plaatsen goed, want dat is wat Oekraïnse mensen zeggen. Ze halen dat aan, dus quotes. Het is aan de lezer om te bepalen hoe zij dat plaatsen. Dat heet objectieve verslaggeving.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

NiGeLaToR schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:55:
[...]
Nu lees ik die 'joh hoe ist in Bahkmut?' ook als troll, maar een groter deel van de mensen op Twitter niet.
Volgens mij zit ie inderdaad gewoon te jennen. 'See you on victory day' is ook wel een lekkere poke.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
walletje-w schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:22:
Ik kan de scepsis heel goed begrijpen maar Polen vergelijken met Oekraïne is wel lastig. Polen zit in de EU waar we dus een belangrijke overeenkomst met elkaar hebben (misschien wel de belangrijkste overeenkomst die een land kan hebben) en binnen de NAVO, welke ook bepaalde garanties zou moeten bieden. Daarnaast is het duidelijk dat een oorlog te “winnen” is tegen een Rusland in de huidige staat dus de twijfel hoeft ook niet zo groot te zijn voor andere landen om Polen te verdedigen/helpen.
Ik denk dat Polen zich vooral richt op de wat langere termijn. Ze zullen bang zijn dat de Amerikanen steeds minder gaan leveren na de verkiezingen nu en in 2024. China dat iets gaat proberen met Taiwan zal ook de Amerikaanse aandacht (en militaire productie) opeisen. De EU landen gaan door hun (al niet te grote) voorraden heen en zijn al snel geneigd te willen onderhandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:10
Als Musk nou zou reageren met "See you in The Hague"
Maar helaas, nu helpt hij Medvedev alleen maar aan aandacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
user109731 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:08:
[...]

Ik denk dat Polen zich vooral richt op de wat langere termijn. Ze zullen bang zijn dat de Amerikanen steeds minder gaan leveren na de verkiezingen nu en in 2024. China dat iets gaat proberen met Taiwan zal ook de Amerikaanse aandacht (en militaire productie) opeisen. De EU landen gaan door hun (al niet te grote) voorraden heen en zijn al snel geneigd te willen onderhandelen.
Ze hebben daar eerder met dit bijltje gehakt. Als je vertrouwt op je Europese bondgenoten sta je er in een oorlog alleen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:58
mphilipp schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:06:
[...]

Dat lees je verkeerd. Ze zetten het tussen quotes omdat zij verslag doen van wat gezegd wordt. Een journalist hoort geen oordeel te vellen en dus is het tussen quotes plaatsen goed, want dat is wat Oekraïnse mensen zeggen. Ze halen dat aan, dus quotes. Het is aan de lezer om te bepalen hoe zij dat plaatsen. Dat heet objectieve verslaggeving.
Het zou goed zijn als de NOS periodiek een bericht plaatst waarin ze de standaard manieren van opschrijven in de journalistiek uitleggen. Dat voorkomt een hoop misverstanden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Russen lijken toch het grootste deel van hun troepen terug te trekken achter de Dnepr. Opvallende keuze wel. Zou het vrij gênant vinden als ze de enige grote stad die ze veroverd hebben ook moeten prijsgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:58
mercapto schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:13:
Als Musk nou zou reageren met "See you in The Hague"
Maar helaas, nu helpt hij Medvedev alleen maar aan aandacht.
Dat gaat hij niet doen, want hij is een burger van de VS. Het land dat liever maar totaal negeert dat we die instellingen hier in Den Haag hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024

'Troepen bereiden zich voor op slag om Cherson',

vrees voor dam
Russische en Oekraïense troepen lijken zich voor te bereiden op de belangrijke slag om de strategisch gelegen havenstad Cherson, meldt persbureau AP. In het gebied is, evenals in de andere door Rusland bezette gebieden, de noodtoestand afgekondigd en de Russische autoriteiten willen de komende dagen zo'n 50.000 tot 60.000 burgers in de stad overbrengen naar andere delen van de regio die onder Russische controle staan. De stad had voor de oorlog 284.000 inwoners. Oekraïense politici spreken van "deportaties".

Als Oekraïne deze stad heroverd zal een mooie stap zijn. Maar welke steden zouden ze nog meer moeten terugveroveren om Rusland ''op de knieën te krijgen''?

bron:https://nos.nl/liveblog/2...d-over-steun-aan-oekraine
Dit horen we al een tijdje, ik hoop ergens dat het een afleiding is en we eerdaags ergens anders weer een enorme front breker zien van UA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
AMARONE schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:01:
Kunnen we Musk niet gewoon negeren hier. Het plaatsen ervan is soms vermoeiende dan wat Musk zegt..
Zo eens, het jeukt zo maar ik ga met je mee en ga niet meer krabbelen aan die kriebel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik vind het wel weer typisch dat de Oekraïners volgens de Russen de dam willen opblazen omdat ze dan de Krim afsluiten van vers water en de Oekraïners beweren dat de Russen 'm willen opblazen zodat de stad volloopt en niet ingenomen kan worden.

Dus in principe willen beide partijen die dam opblazen. Ze noemen het alleen anders. Ben benieuwd....

Pagina: 1 ... 51 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid