De Poolse PM
paar dagen geleden:
He advocated "a European Union of sovereign states," telling the gathering that "the EU wants to turn its back on tradition" and "the Brussels bureaucrats are expanding their powers … to create a transnational beast without true and traditional values, without a soul."
He concluded: “We must give power back to the real creators of today’s Europe, to its peoples … We will protect our homes and our values. We will protect our homelands.”
Die gaan in zekere zin net zo goed een nationalistische richting in en kiezen Ukraine als hun Christelijke broeders en Rusland als bedreiging - maar net zo goed de west-Europese elite. Dat Polen dus een enorm leger zegt nodig te hebben is omdat ze blijkbaar ook niet 100% op de EU rekenen en wellicht op termijn nog appeltjes te schillen hebben.
Er begint zich langzamerhand toch een groter conflict af te tekenen - tussen zelfbenoemd goed en slecht, tussen afgunst haat en jaloezie en welvaart en voorspoed aan de andere kant. Escalatieladders hebben de nare eigenschap je in trapjes te laten wennen aan veranderende omstandigheden, terwijl historici weten dat grote conflicten nooit in 1 keer spontaan begonnen maar een lange aanloop kenden naar totale escalatie.
Ik zit nog steeds te wachten, te hopen, op een implosie van Rusland zelf - zoals Iran mogelijk te wachten staat als de gehele bevolking achter hun zussen, moeders en dochters gaan staan. Een volledig verliezend Rusland gaat nog veel verder dan we nu al zien, op basis van wat ze tot nu toe lieten zien.
Edit: ik moest aan de geschiedenis van Carthago denken - waar ik ooit ben geweest, althans in de nieuwe stad en bij opgravingen, van de originele stad,
vernietigd door de Romeinen.
Nevertheless, during the fifty years after the Second Punic War, Carthage prospered by trade. When the aged Roman statesman Marcus Porcius Cato visited Carthage on a diplomatic mission, he was amazed and appalled by its prosperity. He was determined to see the city destroyed. In every speech he made to the Senate or to the assemblies, no matter what the subject, he would end it with the words “Ceterum censeo Carthaginem esse delendam”-“And furthermore I think that Carthage must be destroyed.”
Carthage did not pose a military threat to Rome, but it was an economic rival.
Ik pak bewust een voorbeeld uit een verder verleden, om maar aan te geven dat stupide jaloezie opnieuw en opnieuw kan leiden tot extreem geweld.
Wat vind je er zelf van? Denk dat het niet zo relevant is of een bericht in de smaak valt of niet - als we streven naar goede verslaglegging, dan is de vraag volgens mij of dit volgens ons op basis van gebruikte bronnen en info een goede weergave is.
Bewoners Cherson worden 'gedeporteerd': 'Daar gebeuren gruwelijke dingen'
Ik vind het een goede aanvulling op de eerdere berichtgeving van de Russen zelf die een 'evacuatie' claimen, waarbij nu de Ukrainse reactie er is die spreekt van deportatie.
[
Voor 28% gewijzigd door
NiGeLaToR op 20-10-2022 20:05
]