Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 61 Laatste
Acties:
  • 689.603 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hier een kaartje van wat er gebeurd als de dam wordt opgeblazen:

https://nitter.it/Tendar/status/1583201265873432576#m

De russen hebben er het meeste voordeel bij. Zorgt voor een grote bufferzone. Dat de krim geen water krijgt zal ze een zorg zijn, dat was voor februari was die ook afgesloten. Hij is pas dit jaar weer geopend. Na de oorlog in 2014 was die al afgelsoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-10 08:41
ZenTex schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:47:
[...]

Hij heeft een punt. Verzadigen van luchtafweer.
Een gecoordineerde actie met goedkope drones én dure kruisraketten zou misschien een redelijke kans van slagen hebben.
Maar coordinatie en het Russische leger lijken niet samen te gaan,
Laten we hopen dat dit vooral zo blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:22
IJsbeer schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:46:

[...]
Uit de reacties:
Spooky Kherson flooding map - delusional masterpiece

Let's take a look why.

[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 21-10-2022 09:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:13

_Eend_

🌻🇺🇦

mphilipp schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:41:
Ik vind het wel weer typisch dat de Oekraïners volgens de Russen de dam willen opblazen omdat ze dan de Krim afsluiten van vers water en de Oekraïners beweren dat de Russen 'm willen opblazen zodat de stad volloopt en niet ingenomen kan worden.

Dus in principe willen beide partijen die dam opblazen. Ze noemen het alleen anders. Ben benieuwd....
Dat Oekraïne de dam wil opblazen waag ik te betwijfelen, het dient voor hun geen enkel nut, behalve dan dat het de oversteek moeilijker maakt en ze na de oorlog een dam moeten repareren. Als ze de dam hadden willen opblazen hadden ze dat allang gedaan om het de Russen extra moeilijk te maken. Dat hebben ze niet gedaan, ze hebben alleen de brug over de sluis naast de dam aangevallen.

En dat is ook gelijk de reden dat de Russen de dam willen opblazen: het maakt het moeilijker om de rivier over te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De russen hebben er het meeste voordeel bij. Zorgt voor een grote bufferzone. Dat de krim geen water krijgt zal ze een zorg zijn, dat was voor februari was die ook afgesloten. Hij is pas dit jaar weer geopend. Na de oorlog in 2014 was die al afgelsoten.
Hoeveel mensen zijn hier in 1941 ook alweer verzopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:51:
[...]

Help mij even. Wat is er in 1941 gebeurd?

Of bedoel je de watersnoodramp van 1953? Dan is het antwoord: 1836 in Nederland, 307 in het Verenigd Koninkrijk, 224 op zee en 28 in België.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-10 19:29
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:51:
[...]

[X: https://twitter.com/tweet4anna/status/1560434743040155649?s=20&t=mK6_8LFOg9gJQzjrmHpuRg]

De Russen slopen periodiek dammen in Ukraine, tis vandaag precies zoveel jaar geleden dat het ook is gebeurd gedurende de tweede wereldoorlog. Ze verzopen daarmee vooral hun eigen troepen en burgers, volgens dit bericht.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.it/NOELreports/status/1583364805464686592

(filmpje in de tweet)

Volgens The Dead District is bovenstaand filmpje een paar dagen geleden in Kyiv gemaakt.

[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1583369541610242049]https://nitter.it/TheDeadDistrict/status/1583369541610242049

[ Voor 44% gewijzigd door _Eend_ op 21-10-2022 10:19 . Reden: Tweet over de locatie toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Muncher schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:56:
[...]

Help mij even. Wat is er in 1941 gebeurd?

Of bedoel je de watersnoodramp van 1953? Dan is het antwoord: 1836 in Nederland, 307 in het Verenigd Koninkrijk, 224 op zee en 28 in België.
Ik doelde op de dam bij Zaporizhzhia, volgens mij een andere dan de dam waar het nu om gaat maar wel enigszins vergelijkbaar.
During World War II, the strategically important dam and plant was dynamited by retreating Red Army troops in 1941 after Germany's invasion of the Soviet Union. American journalist H. R. Knickerbocker wrote that year:

The Russians have proved now by their destruction of the great dam at Dniepropetrovsk that they mean truly to scorch the earth before Hitler even if it means the destruction of their most precious possessions ... Dnieprostroy was an object almost of worship to the Soviet people. Its destruction demonstrates a will to resist which surpasses anything we had imagined. I know what that dam meant to the Bolsheviks ... It was the largest, most spectacular, and most popular of all the immense projects of the First Five-Year Plan ... The Dnieper Dam when it was built was the biggest on earth and so it occupied a place in the imagination and affection of the Soviet people difficult for us to realize ... Stalin's order to destroy it meant more to the Russians emotionally than it would mean to us for Roosevelt to order the destruction of the Panama Canal.

The flooding surge killed 20,000 to over 100,000 unsuspecting civilians, as well as Red Army officers who were crossing over the river.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:51

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

NiGeLaToR schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:58:
[...]

[Embed]

De Russen slopen periodiek dammen in Ukraine, tis vandaag precies zoveel jaar geleden dat het ook is gebeurd gedurende de tweede wereldoorlog. Ze verzopen daarmee vooral hun eigen troepen en burgers, volgens dit bericht.
Ja, maar met het doel de Duitse opmars te vertragen. Dus het is niet eens zo heel ver gezocht dat RU deze zelfde tactiek nu weer zou willen toepassen om Oekraïne tegen te houden als ze het gebied niet meer kunnen houden.

Ik vraag me af in hoeverre die nucleaire centrale zonder water kan? Of men heeft rekening gehouden in het ontwerp met het wegzakken van de watertoevoer? Ze hebben daar wel een enorm reservoir bijgemaakt dus ik ga uit van wel, maar door verdamping zal dat toch af en toe bijgevuld moeten worden lijkt me.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:09:
[...]

Ik doelde op de dam bij Zaporizhzhia, volgens mij een andere dan de dam waar het nu om gaat maar wel enigszins vergelijkbaar.

[...]
Het is dezelfde dam.

Dus niet :$

[ Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 21-10-2022 10:30 . Reden: Dam mixup ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

Kuusj schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:10:
[...]
Ik vraag me af in hoeverre die nucleaire centrale zonder water kan? Of men heeft rekening gehouden in het ontwerp met het wegzakken van de watertoevoer? Ze hebben daar wel een enorm reservoir bijgemaakt dus ik ga uit van wel, maar door verdamping zal dat toch af en toe bijgevuld moeten worden lijkt me.
Als Rusland daar problemen veroorzaakt waardoor er straling vrij komt, heeft de NAVO al gezegd dat ze dat als een nucleaire aanval beschouwen en dus artikel 5 in werking zou treden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker? Volgens mij niet hoor. Die dam ligt in ieder geval niet binnen Russisch bereik of in Russisch gebied.

@_Eend_ Is niet dezelfde dam. De dam waar het hier om gaat is de Kakhovka Hydroelectric Power Plant 351MW, in de stad Kakhovka.

De dam in de Tweede Wereldoorlog lag noordelijker.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Kuusj schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:10:
[...]

Ja, maar met het doel de Duitse opmars te vertragen. Dus het is niet eens zo heel ver gezocht dat RU deze zelfde tactiek nu weer zou willen toepassen om Oekraïne tegen te houden als ze het gebied niet meer kunnen houden.

Typische is dat ze toen presteerden om vooral eigen burgers en militairen te verzuipen, maargoed. De strategie is ons bekend, die hanteerden wij zelf ook in eigen land.

Wat in dit geval vooral bizar is, is dat ze het niet heimelijk kunnen doen omdat geen Rus zich onzichtbaar kan bewegen en geen besluit genomen wordt zonder dat Ukraine of de VS het lijken te weten. Niet encrypted comms, satelieten en drones, spionnen in het Kremlin - er is nogal weinig wat Rusland kan doen zonder dat het opvalt.

De dam opblazen kan wellicht het front voor Rusland kleiner maken, maar is ook een enorme klap in het eigen gezicht omdat ze vooral hun net vers geannexeerde land onder water zetten. Snap dus wel dat ze Ukraine de schuld willen geven, ook al hebben ze de dam nota bene zelf onder controle.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:20

mphilipp

Romanes eunt domus

Zo'n beetje het equivalent van onze dijken doorprikken. Hielp vroeger nog wel eens, maar in WO2 hadden we blijkbaar niet op de vliegtuigen van de Duitsers gerekend. Die dropten de parachutisten achter de waterlinie.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

_Eend_ schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:51:
[...]
Dat Oekraïne de dam wil opblazen waag ik te betwijfelen, het dient voor hun geen enkel nut, behalve dan dat het de oversteek moeilijker maakt en ze na de oorlog een dam moeten repareren. Als ze de dam hadden willen opblazen hadden ze dat allang gedaan om het de Russen extra moeilijk te maken. Dat hebben ze niet gedaan, ze hebben alleen de brug over de sluis naast de dam aangevallen.
Snap ik. Ik bedoelde het ook een beetje prikkelend. Beide partijen 'beschuldigen' elkaar van min of meer hetzelfde, maar met een ander doel.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik vind het wel weer typisch dat de Oekraïners volgens de Russen de dam willen opblazen omdat ze dan de Krim afsluiten van vers water en de Oekraïners beweren dat de Russen 'm willen opblazen zodat de stad volloopt en niet ingenomen kan worden.

Dus in principe willen beide partijen die dam opblazen. Ze noemen het alleen anders. Ben benieuwd....
Zo zie ik het niet.
Rusland wil de dam opblazen, Oekraïne wil niet de dam opblazen.

Maar als Rusland de dam opblaast dan willen ze wel kunnen zeggen dat zij het niet waren, het waren de Oekraïners!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:16:
[...]

Zeker? Volgens mij niet hoor. Die dam ligt in ieder geval niet binnen Russisch bereik of in Russisch gebied.

@_Eend_ Is niet dezelfde dam. De dam waar het hier om gaat is de Kakhovka Hydroelectric Power Plant 351MW, in de stad Kakhovka.

De dam in de Tweede Wereldoorlog lag noordelijker.
Je hebt gelijk. Excuus

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik zie dat de Russische maskirovka aanslaat bij jou? ;)

De claim dat UA die wil vernietigen is al redelijk absurd:
YakuzA in "Het Cherson front"

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 21-10-2022 10:36 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het gedoe rond Musk zit de Biden Administration niet helemaal lekker, nu wordt een security audit overwogen:
Biden administration officials are discussing whether the US should subject some of Elon Musk’s ventures to national security reviews, including the deal for Twitter Inc. and SpaceX’s Starlink satellite network, according to people familiar with the matter.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

YakuzA schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:34:
[...]

De claim dat UA die wil vernietigen is al redelijk absurd:
YakuzA in "Het Cherson front"
Om een paginalange discussie te voorkomen:
mphilipp schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:20:
[...]

Snap ik. Ik bedoelde het ook een beetje prikkelend. Beide partijen 'beschuldigen' elkaar van min of meer hetzelfde, maar met een ander doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

YakuzA schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:34:
[...]

Ik heb geen idee wat dat betekent, maar het zal wel weer iets vaags zijn.
Ik bedoel het gewoon prikkelend. Beide partijen roepen dingen die elkaar tegenspreken. Ik heb nergens gezegd wie er wel of niet liegt. Dat boeit niet. Ze roepen constant tegengestelde dingen; ik vind dat komisch. En ik sluit ook niet uit dat Oekraïne af en toe onzin roept om de boel lekker te verwarren. Het is tenslotte oorlog en dan is alles toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

_Eend_ schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:37:
[...]
Om een paginalange discussie te voorkomen:
laat deze commentaren achterwege aub

[ Voor 65% gewijzigd door polthemol op 21-10-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

XWB schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:35:
Het gedoe rond Musk zit de Biden Administration niet helemaal lekker, nu wordt een security audit overwogen:

[...]
Volgens een clubje Russische praatclowns op TV is het beter om ze allemaal(!) maar neer te halen.

https://nitter.it/Gerashchenko_en/status/1583372567779635201

Ik zou zeggen, probeer het vooral. Het zijn er duizenden.. En ook een flinke rode lijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

mphilipp schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:38:
[...]

Ik bedoel het gewoon prikkelend. Beide partijen roepen dingen die elkaar tegenspreken. Ik heb nergens gezegd wie er wel of niet liegt. Dat boeit niet. Ze roepen constant tegengestelde dingen; ik vind dat komisch. En ik sluit ook niet uit dat Oekraïne af en toe onzin roept om de boel lekker te verwarren. Het is tenslotte oorlog en dan is alles toegestaan.
Maskirovka kan je zien als misleiding. Oekraïne gaat die dam niet slopen en Zelensky heeft in aangehaalde post duidelijk aangegeven hoe hij er tegenaan kijkt.

Je stelde dat beide de dam willen vernietigen, dus ergens ben je waarschijnlijk een beetje misleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

XWB schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:35:

[...]
Verbaast me niks…zouden ze trouwens ook wel eens op de andere platforms zoals Facebook mogen doen. Ik heb het idee dat social media een topmiddel is om useful idiots te creëeren en te voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
met betrekking tot de dam; je kan de parallel trekken met de NPP.

Rusland bestookt en beschiet 'm zelf, en geeft dan Oekraine de schuld van de beschietingen.
Rusland zou het mogelijk niet erg vinden als dat ding stuk gaat of er een ramp uit voortkomt, om vervolgens Oekraine ervan te beschuldigen.

Oekraine wil absoluut niet dat hij kapot gaat en zit in een lastige positie, aangezien Rusland het als uitvalsbasis voor het leger gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door gise op 21-10-2022 10:49 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:20
[...]

Het grote punt is dat je in je post de 2 dingen die geroepen worden op dezelfde waarde stelt. Zoals vaak klopt in dit geval echter wat de Oekrainers zeggen en is het onzin wat de russen roepen. We vallen er hier over omdat er in je post niet gekeken wordt naar de betrouwbaarheid van de bronnen. Zou dat wel gebeuren, zou er nooit de conclusie uitkomen dat beide partijen de dam willen slopen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dr.lowtune schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:44:
[...]
Maskirovka kan je zien als misleiding. Oekraïne gaat die dam niet slopen en Zelensky heeft in aangehaalde post duidelijk aangegeven hoe hij er tegenaan kijkt.

Je stelde dat beide de dam willen vernietigen, dus ergens ben je waarschijnlijk een beetje misleid.
Het is inderdaad het gebruiken van een false equality, door de overduidelijke Russische leugen gelijk te stellen aan de Oekrainse response op die overduidelijke leugen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 23:44

AndereKoekoek

Ping! Pong?

_Eend_ schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:43:
[...]

Volgens een clubje Russische praatclowns op TV is het beter om ze allemaal(!) maar neer te halen.

[Twitter]https://nitter.it/Gerashchenko_en/status/1583372567779635201

Ik zou zeggen, probeer het vooral. Het zijn er duizenden.. En ook een flinke rode lijn.
Vooral grappig om te zien hoe ze in sommige programma's praten en de bevolking slikt het gewoon voor zoete koek.

Oh ja er schieten wel even die satellieten uit de lucht. Dat kan ons superieure leger wel.
Net als een atoombommetje hier en daar.

Allemaal dingen waarvan ik mezelf afvraag of ze het überhaupt kunnen. Of ze überhaupt ook maar één sateliet neer kunnen schieten. Maar ze doen alsof ze ze allemaal met 1 knop uit de lucht kunnen schieten. Degene die de scripts bedenkt heeft ook vast een carrière als auteur van fictiebkeken

In de praktijk weten we natuurlijk dat áls ze het gaan proberen om een satelliet te raken dat ze met een ak47 de lucht in gaan schieten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04:08
AndereKoekoek schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:03:
[...]

Vooral grappig om te zien hoe ze in sommige programma's praten en de bevolking slikt het gewoon voor zoete koek.

Oh ja er schieten wel even die satellieten uit de lucht. Dat kan ons superieure leger wel.
Net als een atoombommetje hier en daar.

Allemaal dingen waarvan ik mezelf afvraag of ze het überhaupt kunnen. Of ze überhaupt ook maar één sateliet neer kunnen schieten. Maar ze doen alsof ze ze allemaal met 1 knop uit de lucht kunnen schieten. Degene die de scripts bedenkt heeft ook vast een carrière als auteur van fictiebkeken

In de praktijk weten we natuurlijk dat áls ze het gaan proberen om een satelliet te raken dat ze met een ak47 de lucht in gaan schieten.
Yup, dat kunnen ze wel:

https://www.nationalgeogr...s-trouble-for-spaceflight

Kost wat moeite maar het lukt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Een aantal zou nog wel lukken maar ze moeten (vermoed ik) een substantieel aantal raken om echt effect te sorteren.

Met de kennis van nu, is dit ook wel weer typisch Russisch:
Even though we know they have this capability, we were shocked that they chose to test it as they did,” says Kaitlyn Johnson, deputy director of the Aerospace Security Project at the Center for Strategic and International Studies. The test shredded a satellite whose orbit intersects with the path of the ISS, putting the humans on board, including Russian cosmonauts, at risk.

The Russian defense ministry has since released a statement confirming the test but denying any risk to the space station: “The U.S. knows for certain that the resulting fragments, in terms of test time and orbital parameters, did not and will not pose a threat to orbital stations, spacecraft and space activities.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Muncher schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:38:
[...]

Een aantal zou nog wel lukken maar ze moeten (vermoed ik) een substantieel aantal raken om echt effect te sorteren.

[...]
As of September 2022, Starlink consists of over 3,000 mass-produced small satellites in low Earth orbit (LEO),[5] which communicate with designated ground transceivers. In total, nearly 12,000 satellites are planned to be deployed, with a possible later extension to 42,000.

bron: Wikipedia: Starlink
Toegegeven: die 3000 hangen boven de hele wereld, maar er zullen dus veel sattelieten zijn die binnen bereik van UA liggen. Meer dan het handjevol anti-sattelietraketten dat RU vermoedelijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

[...]

Het issue waar je mee zit is dat de brokstukken blijven rondvliegen.
Als je een aantal satellieten vernietigt met een explosief, blijft er op en rondom die hoogte troep rondvliegen die andere satellieten kan beschadigen.

Starlink is niet geostationair, dus loop je significant risico dat een hele groep satellieten beschadigd danwel volledig uitgeschakeld raakt als je er een paar weet te raken.

Dat levert dan weer een gat op in de dekking waardoor internet verbinding via die satellieten random uitval krijgt.
Andere kant is natuurlijk hoe robuust Starlink is gebouwd. Ik weet niet hoe ze de fail-over en path redundancy hebben geregeld, maar het kan natuurlijk ook prima dat een halvering van het aantal satellieten weinig impact heeft, afgezien van eventuele vertraging van de snelheid.

[...]

[ Voor 21% gewijzigd door McKaamos op 21-10-2022 11:52 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-10 11:43
Heeft iemand een AD-abonnement? Ben wel benieuwd naar (de samenvatting van) dit artikel: Wat als een dictator in de knel komt? ‘Hitler wilde zo’n beetje heel Duitsland opblazen’

[ Voor 20% gewijzigd door TutanRamon op 21-10-2022 12:11 ]

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10 17:54
offtopic:
Ik kan er, met een gratis account, gewoon in. Denk dat ik (net als hier op Tweakers) een x aantal premium-artikelen gratis mag lezen oid.

Korte samenvatting:

Mogelijk voelt Poetin (net als Hitler destijds) de neiging om, als hij zijn zin niet kan krijgen, dan maar het hele land/de hele wereld op te blazen. Hopelijk zit er dan in het Kremlin (net als Speer destijds) iemand die dat kan tegenhouden.

Dan een klein stukje over Poetins beeld van Rusland en de wereld.

Tenslotte een pleidooi voor het versterken van de liberale democratie, om de opkomst van populisten (die zich kunnen ontwikkelen tot dictators) tegen te gaan.

Vond het geen sterk doorwrocht stuk, als ik eerlijk ben, fladdert een beetje heen en weer en is niet helemaal duidelijk wat nou precies het punt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:55

Auredium

Informaticus Chaoticus

migchiell schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:20:
[...]

offtopic:
Ik kan er, met een gratis account, gewoon in. Denk dat ik (net als hier op Tweakers) een x aantal premium-artikelen gratis mag lezen oid.

Korte samenvatting:

Mogelijk voelt Poetin (net als Hitler destijds) de neiging om, als hij zijn zin niet kan krijgen, dan maar het hele land/de hele wereld op te blazen. Hopelijk zit er dan in het Kremlin (net als Speer destijds) iemand die dat kan tegenhouden.

Dan een klein stukje over Poetins beeld van Rusland en de wereld.

Tenslotte een pleidooi voor het versterken van de liberale democratie, om de opkomst van populisten (die zich kunnen ontwikkelen tot dictators) tegen te gaan.

Vond het geen sterk doorwrocht stuk, als ik eerlijk ben, fladdert een beetje heen en weer en is niet helemaal duidelijk wat nou precies het punt is.
De vergelijking is ook niet helemaal goed. Hitler externaliseerde het verlies van Duitsland heel erg. Hij zag het Duitse volk als de hoofdverantwoordelijke voor het falen. Iedereen had gefaald behalve hijzelf. Ik denk dat Poetin zichzelf wellicht ook als feilloze leider ziet maar Rusland is niet onder bedreiging van een invasie waar dit voor Duitsland destijds wel was. Die gedachte alleen al houd Poetin waarschijnlijk op de been. Neemt niet weg dat hij wel bezig is met het grondig uithollen van Rusland. Waar Oekraïne na de oorlog externe hulpbronnen heeft voor wederopbouw heeft Rusland dit zeker niet. Dus Rusland mag dan wel de infra vernietigen, de schade wat Rusland heeft van sancties en mobilisatie zijn veel lastiger van te herstellen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Rus van Wagner PMC schiet op een buitgemaakte body armor plate en is stomverbaasd dat z’n kogels niet eens een deuk maken:

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Ze hebben geen idee waar tegen ze vechten en wie dat dragen. Typische AK munitie varianten allemaal zelfde effect: niets.

[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 21-10-2022 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:52

gws24

Thinking is hard!

Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:34:
De Russen lijken toch het grootste deel van hun troepen terug te trekken achter de Dnepr. Opvallende keuze wel. Zou het vrij gênant vinden als ze de enige grote stad die ze veroverd hebben ook moeten prijsgeven.
Gênant is het zeker maar ze hebben Mariupol nog, qua aantal inwoners groter dan Cherson volgens Wikipedia (446k vs 289k).

edit: al zal het aantal inwoners dat er nog is na aan puin geschoten te zijn misschien wel lager liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door gws24 op 21-10-2022 13:44 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Met deze wetenschap:
07:17
Volgens de Amerikanen zijn besturen Russische militairen de gevechtsdrones in Oekraïne en zijn daarmee ook aanvallen uitgevoerd op Kiev in de afgelopen dagen, maar daar worden ze bij geholpen door Iraniërs. ,,De informatie die we hebben is dat de Iraniërs trainers en technische ondersteuning op de Krim hebben geplaatst, maar het zijn de Russen die als piloot fungeren", zegt de belangrijke veiligheidsadviseur John Kirby.

Volgens de Verenigde Staten zijn Iraanse troepen op de Krim, een sinds 2014 door Rusland bezet Oekraïens schiereiland. ,,Teheran wordt nu rechtstreeks op de grond ingezet en leveren ze wapens die burgers doden en de civiele infrastructuur vernietigen."
Waarom zouden we Oekraïne dan niet wat zwaardere drones geven en de personen die de drones(piloten?) besturen begeleiden.

Kan prima ergens vanuit een punt in het oosten van Polen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

dr.lowtune schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:44:
[...]
Nee, ik zei dat beide partijen elkaar beschuldigen van het willen vernietigen van de dam, elk met een eigen verhaal erbij. Dat is typsich, grappig. Ik ben ook niet achterlijk, dus ik snap ook wel dat de Russen uit hun nek löllen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
AndereKoekoek schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:42:
Met deze wetenschap:

[...]

Waarom zouden we Oekraïne dan niet wat zwaardere drones geven en de personen die de drones(piloten?) besturen begeleiden.

Mooi klusje voor de partizanen op de Krim: Iraniërs opblazen :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AndereKoekoek schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:42:
Met deze wetenschap:

[...]

Zou je(beetje Tweaker) zelfs thuis van de bank kunnen doen als je het doel weet met de juiste coördinaten. Weliswaar met gevorderde kennis van de software en goede internetverbinding.
Dus ik denk dat die Iraniërs die drones vanaf de Krim kunnen besturen en mssh wel gewoon vanuit Iran... Trouwens : Ze mikken op infra, dat zijn objecten die niet te verplaatsen zijn en hebben vaste coördinaten. Gho lijkt me niks moeilijks aan

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2022 15:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mphilipp schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:57:
[...]
Nee, ik zei dat beide partijen elkaar beschuldigen van het willen vernietigen van de dam, elk met een eigen verhaal erbij. Dat is typsich, grappig. Ik ben ook niet achterlijk, dus ik snap ook wel dat de Russen uit hun nek löllen.
Als dat is wat je bedoeld, dan is dat anders dan in je originele post staat :)
...
Dus in principe willen beide partijen die dam opblazen. Ze noemen het alleen anders.
...

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
migchiell schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:20:
[...]

offtopic:
offtopic:
Klopt, en DPG account werkt op meerdere websites (bijv nu.nl, volkskrant.nl, en ad.nl maar die van Tweakers zit er niet aan gekoppeld)

edit:
PS: Dank voor je samenvatting. Het is prima om ook mindere artikelen te linken, samen te vatten, en ze -met argumentatie- af te raden.

[ Voor 14% gewijzigd door Jerie op 21-10-2022 15:13 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Het is tenslotte oorlog en dan is alles toegestaan.
Computer says no.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Caelorum schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:33:
[...]

Het zou goed zijn als de NOS periodiek een bericht plaatst waarin ze de standaard manieren van opschrijven in de journalistiek uitleggen. Dat voorkomt een hoop misverstanden denk ik.
offtopic:
Zou gewoon in een FAQ kunnen. Kan zelfs een Wikipedia artikel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:22
Jerie schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:58:
[...]
offtopic:
Zou gewoon in een FAQ kunnen. Kan zelfs een Wikipedia artikel zijn.
Ja, maar daar heeft de gemiddelde lezer van de NOS niets aan. Het doel is het hele land informeren en dan kan er best periodiek een artikel tussen al het andere nieuws worden geplaatst, zodat mensen daadwerkelijk het nieuws goed kunnen lezen.

Eenzelfde soort artikel hebben ze overigens vorige maand ook geplaatst over deze oorlog en het op waarde schatten van wat beide kanten zeggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 21-10-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 17:56
Hoeveel stroom levert die waterkrachtcentrale / dam bij Cherson eigenlijk en is die nog volledig operationeel?
Als de Russen hem op zouden blazen is het een win-win voor ze:

+ Structureel elektriciteitsprobleem voor Oekraïne
+ Als alles overstroomt kan Oekraïne veel moeilijker de Dnjepr over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:08
Vlassie1980 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:19:
Hoeveel stroom levert die waterkrachtcentrale / dam bij Cherson eigenlijk en is die nog volledig operationeel?
Als de Russen hem op zouden blazen is het een win-win voor ze:

+ Structureel elektriciteitsprobleem voor Oekraïne
+ Als alles overstroomt kan Oekraïne veel moeilijker de Dnjepr over
Het is een relatief kleine centrale (300 MW) , dus dat eerste punt valt wel mee, al zal Rusland het, bezien haar drone campagne, zien als "alle beetjes helpen".
Dat tweede is een lastiger punt: Het klopt wel, maar ook zonder die dam op te blazen is het onwaarschijnlijk dat Oekraïnse troepen mikken op een bruggehoofd over de Dnipro, omdat die rivier, stuwdam of niet, enorm breed is. Een aanval op het front ten zuiden van Zaporizja is dan vele malen logischer.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:08
mphilipp schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:57:
[...]

Herkenbaar gevoel, het prikkelt mijn milde ironie zenuw ook.
Tegelijkertijd is het helaas ook nodig daar juist op te letten: Rusland lijkt zowel deze reflex, als de journalistieke enerzijds-anderzijds reflex heel goed te herkennen en is er erg goed in geworden die uit te buiten:
  • Er ontstaat binnen het Russische ministerie van defensie het plan die dam stuk te maken.
  • Iemand bedenkt zich dat dat niet zo aardig overkomt.
  • Er wordt actief gezocht naar een strategie om alle commentaren op het (toekomstige) Russische handelen, door danwel al bij voorbaat een ander te beschuldigen, danwel een "maar dat doen zij ook hoor" klaar te hebben staan.
  • Enerzijds worden Westerse media volledig bevredigd in hun wederhoor reflex en zijn gelukkig. (en tevreden journalisten graven zelden verder)
  • Anderzijds ontspoort iedere discussie op Twitter, maar ook op dit soort fora, doordat er continue FUD (En dan vooral die uncertainties and doubt) wordt geïnjecteerd, zelfs door het melden van dit soort vermakelijke tegenstellingen.
Als ik er dus al op inga, probeer ik daarom altijd heel expliciet te maken dat dit soort tegenstellingen geen grappig toeval zijn, maar een bewust spel om waarheidsvinding te frustreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:32

Garyu

WW

[...]

[...]
ze hoeven er maar heel weinig te raken hoor. De brokstukken van de eerste gaan als hagel zorgen dat de rest vanzelf ook ruimtepuin wordt.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Belgorod zou weer onder vuur liggen:

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

XWB schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:41:

[Twitter]

[Twitter]
Blijft toch wel verbazend hoe snel sommige mensen die plaatsen kunnen vinden.

Dit zou volgens een van de mensen die op dat bericht reageren min of meer de zichtlijn zijn van de videoAfbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ffmdf56XkAM_kcL?format=jpg&name=large

De locatie: https://www.google.nl/map...3d50.3916612!4d36.8764687

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10 16:50

pro_6or

amateur_60r

Garyu schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:22:
[...]
ze hoeven er maar heel weinig te raken hoor. De brokstukken van de eerste gaan als hagel zorgen dat de rest vanzelf ook ruimtepuin wordt.
Ik hoop dat dit nooit gaat gebeuren. We zullen toch ooit de ruimte in moeten als mensheid en als de aarde omringt wordt door een gordel van puin kunnen we dat wel vergeten.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
[...]
Dank voor de verduidelijking (samen met anderen).

Hoe zit het eigenlijk met de jurisdictie in zo’n geval? Vallen de Starlink satellieten onder Amerikaans grondgebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 17:30

Nox

Noxiuz

pro_6or schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:01:
[...]

Ik hoop dat dit nooit gaat gebeuren. We zullen toch ooit de ruimte in moeten als mensheid en als de aarde omringt wordt door een gordel van puin kunnen we dat wel vergeten.

De Russen hebben genoeg spul in de ruimte die ze zelf gebruiken waaronder oa Glonass (ofja, die paar toestellen die het gebruiken en de rest die gps gebruikt waarschijnlijk). Het is te hopen dat iemand ze vertelt dat als je een paar satellieten opblaast je dan ook die van jezelf meeneemt.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 17:30

Nox

Noxiuz

Muncher schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:11:
[...]

Hoe zit het eigenlijk met de jurisdictie in zo’n geval? Vallen de Starlink satellieten onder Amerikaans grondgebied?
Ik vermoed dat een aanval op (vitale) infrastructuur van zo'n land net zo goed een Art.5 kan triggeren bij een navo-lid.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

[...]

De ruimte is internationaal, net als de zeeën.
Onderdeel van de Outer Space Treaty: https://www.spacefoundati...for%20peaceful%20purposes.

Dus, als er een eigendom van een bepaald land aan barrels geschoten wordt, dan zal dat vermoedelijk op dezelfde manier werken als op zee. Kortom, er wordt eigendom van een bepaald land gemold en dat zal een reactie teweeg brengen.

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 21-10-2022 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01:14
[...]

Niet grondgebied, wel kan een land aansprakelijk zijn voor (en jurisdictie hebben over) zo'n satelliet:
- waarvandaan deze gelanceerd is. Stel gelanceerd vanuit Florida, dan USA aansprakelijk.
- waar die geregistreerd is, zeg maar waar de eigenaar zich bevindt. Zoals een schip varend onder Panamese vlag
- door wie gebouwd in welk land, de oorsprong. (dacht ik - hou me ten goede)

Maar niet: de geolocatie waar de satelliet overheen vliegt.

Stel een Starlink stort neer en de restanten brengen schade aan aan je huis, kun je dus de Amerikaanse overheid aansprakelijk stellen (want: gelanceerd vanuit Amerika).

[ Voor 14% gewijzigd door mv_ak op 21-10-2022 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:16

[Twitter]

[Twitter]

Ik denk dat het hier is https://www.google.nl/map...Cbe2Tg!2e0!7i13312!8i6656

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 21:08
[...]
Totaal niet.
Dat gaat op voor geostationaire banen, niet voor de 400-500km waar de meeste starlink satellieten in zitten.
Daarnaast heeft de Russische anti-satelliet raket een bereik van 500km. Er is een hele schil starlinks op 650km die ze niet eens kunnen raken.

Plus dat zoiets een aanval op de VS is en Moskou dan een uur later plat is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:00
Het is een productielocatie voor verf en vernis, vandaar die zwarte rookwolken.
Er zal wel weer iemand hebben staan roken waar dat niet mocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdlNPRvvEhYpcw87HUJRj9uaqDU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tzwpuh82QlIfu2MHuTxPZDRo.jpg?f=user_large

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Uiteindelijk waarschijnlijk een 90-tal T72A’s geleverd aan Rusland:

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 21-10-2022 18:40 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10 09:25

TrekDr0p

QR niet scannen

YakuzA schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:39:
Uiteindelijk waarschijnlijk een 90-tal T72A’s geleverd aan Rusland:
[Twitter]
Ik lees op wiki dat Belarus aan het begin van de invasie 100 t72 van RUF had gekregen, dus dit is dan toch gewoon weer terug geven? Of hadden ze dat al eerder gedaan?

Wikipedia: List of equipment of the Armed Forces of Belarus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TrekDr0p schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:48:
[...]

Ik lees op wiki dat Belarus aan het begin van de invasie 100 t72 van RUF had gekregen, dus dit is dan toch gewoon weer terug geven? Of hadden ze dat al eerder gedaan?

Dat wiki linkje gaat naar een rapport uit 2016 dus de invasie uit 2014 zal daar bedoeld worden?
(acquired kan overigens ook gekocht betekenen :) )

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10 09:25

TrekDr0p

QR niet scannen

YakuzA schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:55:
[...]

Dat wiki linkje gaat naar een rapport uit 2016 dus de invasie uit 2014 zal daar bedoeld worden?
(acquired kan overigens ook gekocht betekenen :) )
Je hebt gelijk, ik heb maar half gekeken :+
Moet nog even wakker worden.

Zal volgende keer de bronnen en de tekst beter lezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:05

[Twitter]

[Twitter]
Toch wel apart dat het iedere keer Belgorod is, is daar een reden voor?

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:15
TheRicolaa10 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:32:
Da's in de buurt? :7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• technoaddict
  • Laatst online: 21:52
Gooi dan eens een bommetje op een energiecentrale daar (Belgorod). Weten de Russen ook hoe het is om zonder energie te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:57

Grouchy

meep meep

TheRicolaa10 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:32:
[...]

Als je een 100 km radius neemt vanaf de Oekraïnse grens komen er niet zoveel leuke doelen voorbij.

Waarom 100 km:
This is most noticeable in terms of the maximum operating range of the assets of destruction. For the Russian armed forces, it’s up to 2,000 km, taking into account the range of air-based cruise missiles[2], while for Ukraine’s forces it is actually a mere 100 km, which is limited to the range of missiles and the deployment depth for the outdated short-range ballistic missile systems[3].

Bron: General Valeriy Zaluzhnyi & Lieutenant General Mykhailo Zabrodskyi

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barfman
De 16-jarige zoon van Tsjetsjenië hoofd Ramzan Kadyrov geeft zijn vader drie Oekraïense krijgsgevangenen die in #Ukraine zijn gevangengenomen.

Ik mag toch hopen dat dit niet echt is, anders zijn het echt smeerlappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-10 18:41
Barfman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:04:
De 16-jarige zoon van Tsjetsjenië hoofd Ramzan Kadyrov geeft zijn vader drie Oekraïense krijgsgevangenen die in #Ukraine zijn gevangengenomen.

Ik mag toch hopen dat dit niet echt is, anders zijn het echt smeerlappen.

[Twitter: title]
Ah dit zijn handige beelden voor Russische krijgsgevangenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
Lukashenko zal weer wat nerveuzer worden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

TrekDr0p schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:48:
[...]

Samen met de 9000 Russische soldaten die naar Wit-Rusland zijn gestuurd zijn er ook tanks naartoe gestuurd. Zo uit mijn hoofd waren dat er 100-150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Barfman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:15:

Heb al een tijdje het gevoel dat Polen zich er nog wel in kan gaan mensen wanneer Wit-Rusland samen met Rusland Oekraïne binnen stapt.

Het is zo mijn persoonlijke gevoel... Misschien wel beetje wensdenken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-10 18:30
Hoe kan het dat de Russen zich terug kunnen trekken vanuit Cherson?
Er is toch maar 1 brug over die eruit ziet als gatenkaas?

En als je het met boten doet zou Oekraïne dit toch ook met artillerie/himars moeten kunnen raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:47

Snow_King

Konijn is stoer!

AndereKoekoek schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:01:
[...]

Heb al een tijdje het gevoel dat Polen zich er nog wel in kan gaan mensen wanneer Wit-Rusland samen met Rusland Oekraïne binnen stapt.

Het gevoel dat Polen zich er überhaupt mee zou gaan bemoeien heb ik ook al een tijdje, maar dat is wellicht idd puur wensdenken.

Wel heb ik het vermoeden dat er in ieder geval nog een 3e partij bij deze oorlog direct betrokken gaat raken. Te veel escalaties waarvan er 1 een keer echt te ver gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 09:37
Snow_King schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:16:
[...]

Het gevoel dat Polen zich er überhaupt mee zou gaan bemoeien heb ik ook al een tijdje, maar dat is wellicht idd puur wensdenken.
Ze hoeven alleen maar dreigend aan de grens te blijven.
Wit Rusland kan maar 1 grens verdedigen en al hun materiaal wat ze lenen aan Rusland of aan de grens met Oekraïne neerzetten is eentje minder aan de grens met Polen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:00
gustaveau schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:12:
En als je het met boten doet zou Oekraïne dit toch ook met artillerie/himars moeten kunnen raken?
Wel eens van de afdeling Genie gehoord in het leger?
Die hebben gemotoriseerde pontons (of noodveren) waarmee soldaten en equipment over water vervoerd kunnen worden. Die kunnen geraakt worden, mits je weet waar ze dat doen. De NATO beschikt over satellietbeelden waarop die noodveren zichtbaar zijn en gisteren zijn er in de buurt van zo'n noodveer al raketten ingeslagen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 09-10 18:30
Yaksa schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:20:
[...]

Wel eens van de afdeling Genie gehoord in het leger?
Die hebben gemotoriseerde pontons (of noodveren) waarmee soldaten en equipment over water vervoerd kunnen worden. Die kunnen geraakt worden, mits je weet waar ze dat doen. De NATO beschikt over satellietbeelden waarop die noodveren zichtbaar zijn en gisteren zijn er in de buurt van zo'n noodveer al raketten ingeslagen.
Ik bedoelde niet hoe ze het technisch zouden kunnen doen.

Ik bedoel meer hoe Rusland het toch nog voor elkaar krijgt, ondanks dat UA de Intel heeft waar verschillende acties plaatsvinden en dus doelgericht toe zou kunnen slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Er is een brandje in Moskou:

[Embed: https://tweakers.net/OMonteyne2/status/1583554949983907840]https://nitter.it/OMonteyne2/status/1583554949983907840

Ik weet niet wat daar lag opgeslagen, maar het fikt in ieder geval goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-10 19:54

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

_Eend_ schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:35:

[Embed]https://nitter.it/OMonteyne2/status/1583554949983907840

Dat lijkt wel een elektriciteits-iets, schakel/transformatorstation ofzo.
Wel bijzonder als dat inderdaad in de buurt van Moskou is...

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

D-dark schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:19:
[...]

Ze hoeven alleen maar dreigend aan de grens te blijven.
Wit Rusland kan maar 1 grens verdedigen en al hun materiaal wat ze lenen aan Rusland of aan de grens met Oekraïne neerzetten is eentje minder aan de grens met Polen.
Misschien dat het ook de reden is waarom wit-Rusland mobiele Nukes wilde hebben staan in hun land.

Ze weten dat ze geen kant op kunnen, mocht Polen toch een offensief gaan beginnen als Wit-Rusland toch Oekranie binnen gaat dringen.
Op dat moment hebben ze maar 1 oplossing en dat zijn die Iskanders of hoe ze ook heten af te vuren op de grens/andere delen in Polen.

Andere kant, denk dat het volk flink in opstand zal komen als die toch besluit Oekranie aan te vallen, zijn de laatste dagen van lukashenko ook geteld, meerderheid van het volk en zelfs zijn hooggeplaatste leger officieren willen niet in de oorlog mengen van Rusland.

[ Voor 15% gewijzigd door Xtr3me4me op 21-10-2022 22:47 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 23:21

Gewoon UA de schuld geven. Problem solved :+

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

mir4dor schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:48:
[...]

Gewoon UA de schuld geven. Problem solved :+
De mensen die dit soort gevallen moeten onderzoeken hebben het sinds februari wel makkelijk daar. Brand = UA of een roker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:55

bloody

0.000 KB!!

Ws fake, want tweet is alweer verwijderd

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gustaveau schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:12:

Die barges waarmee ze over varen blijven niet continu netjes stil liggen wachten op een HIMARS aanval. :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krankenhausen
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Nox schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:13:
[...]

De Russen hebben genoeg spul in de ruimte die ze zelf gebruiken waaronder oa Glonass (ofja, die paar toestellen die het gebruiken en de rest die gps gebruikt waarschijnlijk). Het is te hopen dat iemand ze vertelt dat als je een paar satellieten opblaast je dan ook die van jezelf meeneemt.
GLONASS en andere Navigatie systemen bevinden zich op Medium Earth Orbit, rond de 20.000 km. Starlink bevindt zich op Low Earth Orbit (300-600 km) en komt daar niet in de buurt [GLONASS][Starlink]. Satellieten op Starlink hoogte vallen door wrijving met de resterend atmosfeer op een gegeven moment vanzelf wel terug de dampkring in. Echter duurt dat zeker voor de groepen die zich op 550km bevinden wel jaren, dus als men er honderden opblaast kan dat nog steeds heel vervelend zijn.

Al zou je verwachten dat Rusland nog andere satellieten in Low Earth Orbit hebben maar gezien de kwaliteit van hun inlichtingen, ga je je toch afvragen in hoeverre hun systemen wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:15
Barfman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:15:

Als ik de reacties zo lees zal dat wel meevallen. Omdat het Franse VCBI in Frankrijk zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AndereKoekoek schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:01:
[...]

Lijkt me buitengewoon verstandig om de verloren gegane gebieden na WWII nu terug te veroveren ja!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 14:13
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 07:40:
[...]

Lijkt me buitengewoon verstandig om de verloren gegane gebieden na WWII nu terug te veroveren ja!
Hah dan kan Duitsland ook nog wel een duit in het zakje doen, afaik is er nog een stuk Duitsland van Polen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Is er eigenlijk nog geen onderwater drone die Oekraïne kan gebruiken om die brug nu echt te slopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De_Bastaard schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 07:59:
Is er eigenlijk nog geen onderwater drone die Oekraïne kan gebruiken om die brug nu echt te slopen?
Zo’n drone maakt geen kans tegen de Spetznaz dolfijnen toch?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
YakuzA schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:14:
[...]

Zo’n drone maakt geen kans tegen de Spetznaz dolfijnen toch?
*knip* Dergelijke reacties graag voortaan achterwege laten, dit topic gaat zonder al hard genoeg.

[ Voor 23% gewijzigd door teacup op 22-10-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-10 11:43
Krankenhausen schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 00:23:
[...]

Satellieten op Starlink hoogte vallen door wrijving met de resterend atmosfeer op een gegeven moment vanzelf wel terug de dampkring in. Echter duurt dat zeker voor de groepen die zich op 550km bevinden wel jaren, dus als men er honderden opblaast kan dat nog steeds heel vervelend zijn.
Het opblazen van een klein aantal is al verveledend door de brokstukken die gegeneerd worden, je kan een satelliet wel van baan laten veranderen maar dat gaat minder snel dan je waarschijnlijk denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Kan het zo gauw niet vinden maar druist een soeverein land binnenvallen niet in tegen NAVO en EU doctrine?
Kan Polen echt actief gaan aanvallen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hier een mooi stukje van de 101st airborne welke nu met 4500 man gedeployed is in Roemenië. Ik krijg hier wel het gevoel van dat die 4500 man, als ze zoiden willen, het hele RU leger in UA zo oprollen. Kortom, de propaganda werkt 😉.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

Apache4u schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:31:
Hier een mooi stukje van de 101st airborne welke nu met 4500 man gedeployed is in Roemenië. Ik krijg hier wel het gevoel van dat die 4500 man, als ze zoiden willen, het hele RU leger in UA zo oprollen. Kortom, de propaganda werkt 😉.

[Embed]
Het 101st Airborne van de Band of Brothers. :o

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Spotmatic schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:59:
[...]

Het 101st Airborne van de Band of Brothers. :o
Ja, die divisie bestaat nogsteeds, uiteraard met nieuwe mensen :+
Zal ook wel een stukje symboliek zijn, denk ik. De oude WW2 Hitler kicking crew komt terug om het nog eens dunnetjes over te doen om Putin een schop onder z'n hol te verkopen.

Pagina: 1 ... 52 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid