Het hele leger oprollen is een beetje overdreven, maar 4500 uitstekend getrainde, uitgeruste gemotiveerde en bewapende troepen met goed leiderschap en waarvan iig veel officieren en onderofficieren veteranen zijn?Apache4u schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:31:
Ik krijg hier wel het gevoel van dat die 4500 man, als ze zoiden willen, het hele RU leger in UA zo oprollen. Kortom, de propaganda werkt 😉.
[Embed]
Tegen een slecht uitgerust ongemotiveerd leger waaronder tegen hun wil gemobiliseerd soldaten onder leiding van corrupte incompetente officieren met een top down bevels structuur waarbij belangrijke beslissingen steevast te laat komen en op z'n minst twijfelachtig zijn?
Ze zouden best ver kunnen komen ja.
De uitspraak van de brigade generaal is stevig. (vanaf 1:37)Apache4u schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:31:
Hier een mooi stukje van de 101st airborne [...]
[Embed]
"Yeah, this is not a training deployment, this is a combat deployment for us, we understand that we need to be ready to fight tonight, depending on how the situation escalates across the border."
Maar dat moet denk ik wel als strikt Roemenië/NATO-gerelateerd worden gezien.
Als in het hypothetische scenario, 'Als vanuit Transnistrië 'groene mannetjes' gekke plannetjes zouden hebben', dat de NATO dan klaar staat om het grondgebied van Roemenië te beschermen.
Niet dat ze daar zijn om bijvoorbeeld even de Krim leeg te vegen.
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Geen symboliek. Er zijn gewoon maar heel weinig actieve Airborne divisies dus je komt snel op de 101st of de even legendarische 82nd uit.McKaamos schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:01:
[...]
Ja, die divisie bestaat nogsteeds, uiteraard met nieuwe mensen
Zal ook wel een stukje symboliek zijn, denk ik. De oude WW2 Hitler kicking crew komt terug om het nog eens dunnetjes over te doen om Putin een schop onder z'n hol te verkopen.
Verwijderd
Lijkt me geen pretje om zo'n clubje tegenover je te hebben staan.
Prima dat ze daar zijn dus, een stevig signaal. Het maakt dan verder namelijk ook niet uit hoe iemand als Putin daar over denkt. Wat hij ook denkt uit te moeten vreten, die screaming eagles klaren het klusje wel.
Nee hoor, die staan daar echt gevechtsklaar icm eu legers uiteraard. Dat zie je trouwens langs heel die grenzen gebeuren.McKaamos schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:01:
[...]
Zal ook wel een stukje symboliek zijn, denk ik. De oude WW2 Hitler kicking crew komt terug om het nog eens dunnetjes over te doen om Putin een schop onder z'n hol te verkopen.
Top wel, zonder de USA kunnen wij helaas nog niets.
Verwijderd
USA is natuurlijk zeer welkom maar om nou te zeggen dat we zonder hen niets kunnen?AMARONE schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:57:
[...]
Top wel, zonder de USA kunnen wij helaas nog niets.
Als je het hebt over Nederland geef ik je groot gelijk, maar Europees gezien niet. Heb je wel eens gehoord van Polen bijvoorbeeld?
Denk dat er daar inmiddels heel wat soldaatjes staan te trappelen om wat russen de strot af te bijten, zou het zeker niet onderschatten hoe groot de bereidheid in zulke landen is om de beer terug in zijn hok te jagen.
Ik vraag me af of dit de druk op Putin verhoogt, de NATO zit al veel langer in Roemenië, er liggen o.a. meer dan 15 NATO vliegvelden en qua manschappen (permanent) meer dan 10.000..Silent7 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:29:
is mooie druk op putin, weddden dat ze het daarom zo breed uitmeten "combat mission, we are ready"
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Brazos schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:22:
[...]
Ik denk dat ze niet ver van de waarheid zitten en Polen zich wel degelijk voorbereid op oorlog. Maar wel een oorlog begonnen door Rusland en Belarus. Dat vergeten ze er dan even bij te vermelden.
Lastig te zeggen. Polen was aan het begin van de invasie snel bij om aan te kondigen dat hun uitgaven voor defensie worden opgekrikt naar 3% van het BBP.downtime schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:51:
[...]
Aan het bestellijstje van de Polen te zien bereiden ze zich zeker op oorlog voor. Die kopen echt op grote schaal in.
Je zou dat ook kunnen zien als de kans van de regering om een groot, sterk leger te bouwen. Nationalisten lijken zich toch vaker comfortabel te voelen als het land een sterk leger heeft.
[ Voor 15% gewijzigd door XWB op 22-10-2022 12:30 ]
Polen heeft hun defensieuitgaven al eerder verhoogd naar 2% na de eerste invasie van Oekraïne in 2014. Dat was nog voor de verkiezingen van de religieuze nationalisten.XWB schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:30:
[...]
[...]
Lastig te zeggen. Polen was aan het begin van de invasie snel bij om aan te kondigen dat hun uitgaven voor defensie worden opgekrikt naar 3% van het BBP.
Je zou dat ook kunnen zien als de kans van de regering om een groot, sterk leger te bouwen. Nationalisten lijken zich toch vaker comfortabel te voelen als het land een sterk leger heeft.
Deze trend is dus niet echt toe te wijzen aan de interne politieke situatie van het moment maar meer aan de verslechtering van de veiligheidssituatie in Oost-Europa en de zwakke politiek en defensie in de rest van Europa die daar geen raad mee weet.
101st was ook erg betrokken bij market garden (de bruggen in Grave, Nijmegen etc)McKaamos schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:01:
[...]
Het is in elk geval begrijpelijke taal voor P.Silent7 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:29:
is mooie druk op putin, weddden dat ze het daarom zo breed uitmeten "combat mission, we are ready"
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik heb Aerospace Engineering aan de TU gedaan en wel grofweg een idee van wat het kost om van baan te veranderen. Ik wilde er niet te diep op ingaan. Je hebt gelijk het opblazen van een paar is zeker voor SpaceX al een enorm probleem. Maar het blijft niet extreem lang in orbit en met Debris Avoidance Maneuvers nog wel enigszins beheersbaar. (Dan nog, zelfs als men directe botsingen weet te voorkomen kost het waarschijnlijk nog steeds levensduur en arbeidsuren).Mosaics.Ruled schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:18:
[...]
Het opblazen van een klein aantal is al verveledend door de brokstukken die gegeneerd worden, je kan een satelliet wel van baan laten veranderen maar dat gaat minder snel dan je waarschijnlijk denkt.
Natte vinger werk op basis toen een groepje van 40 Amerikaanse troepen het tegen 500 Wagner/Assad troepen op nam in 2018, is het ongeveer 1 op 13, laten we er 1:20 nu van maken omdat de RAF al behoorlijk uitgehold is tegen de tijd dat ze nodig zijn, zou dat genoeg tegen 90k russen zijn.ZenTex schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:02:
[...]
Het hele leger oprollen is een beetje overdreven, maar 4500 uitstekend getrainde, uitgeruste gemotiveerde en bewapende troepen met goed leiderschap en waarvan iig veel officieren en onderofficieren veteranen zijn?
Tegen een slecht uitgerust ongemotiveerd leger waaronder tegen hun wil gemobiliseerd soldaten onder leiding van corrupte incompetente officieren met een top down bevels structuur waarbij belangrijke beslissingen steevast te laat komen en op z'n minst twijfelachtig zijn?
Ze zouden best ver kunnen komen ja.
Niet geheel onrealistisch, ze zullen ook niet tegen 90k in 1 strijd hoeven, dus dat kan je nog wat verder uitsmeren.
Voor de duidelijkheid dat waren 40 soldaten + luchtsteun en artillerie en ze kwamen er zelf zonder schrammen van af
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
In bloody battle for Bakhmut, Russian mercenaries eye a symbolic prize
⚡️ Ukraine's General Staff: Conflicts reported between Russian, Belarusian soldiers in Belarus.
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 22 oktober 2022
The General Staff hasn't provided details or evidence to support the claim, adding that the clashes have reportedly had to do with “Russians’ insolent attitude toward Belarusians.”
Het verbaasd mij niets, Russen staan nou niet echt bekend als heel beleefde mensen.
[ Voor 24% gewijzigd door bloody op 22-10-2022 14:21 ]
nope
For those who find it difficult to imagine the entire length of the front line of the rus-Ukraine war, this is:
— Defense of Ukraine (@DefenceU) 22 oktober 2022
distance from Barcelona to Warsaw;
almost the entire length of the US border with Mexico;
distance from Etorofu to Nagasaki in Japan;
distance from moscow to The Hague. pic.twitter.com/1S0uBIiyEv
Indrukwekkend! Die lengte komt overéén met de afstand moskou-Den Haag

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
It's just wildly hard to believe but Russians take even products from supermarkets with them.
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 22 oktober 2022
A lot of reports that Russians load and take with them even products from the «АBC»/«ATB» supermarket chain from Kherson. pic.twitter.com/0VsuiL0uaB
De 'tactische terugtrekking' van Russen gaat altijd gepaard met zo'n enorme plundering. Wat een stel lafbekken om ook supermarkten te beroven - zodat lokale bevolking niets heeft. Zie al dagen niets anders, incl uiteraard de wasmachines.
A fighter in Ukraine sent me this. It’s an abandoned Russian position in the forest with a looted drink’s fridge left behind. pic.twitter.com/O7MYdYRHqR
— Jake Hanrahan (@Jake_Hanrahan) 22 oktober 2022
I rest my case. Een Coca Cola machine.
En begrijp me niet verkeerd, die blikjes machine kan iedereen vrij letterlijk gestolen worden, maar het gaat vooral om het totale en structurele gebrek aan discipline, menselijkheid en fatsoen wat zo opvalt.
[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1583797623877959680?s=20&t=3QxGOjU4tb1sD7IPciH1yQ]
Er gaat aan het einde van dit alles blijken dat niet duizenden, maar honderdduizenden burgers zijn gedood. Alleen in Maruipol en Kherson tesamen leefden al > 700.000 mensen die voor een groot deel 'kwijt' zijn.
Met oog op de symbolische waarde van het 101e wat nu aan de grens met Ukraine gelegerd is - stel Gert-Jan Hahn de terechte vraag:
Zo langzamerhand moet de internationale / westerse gemeenschap gaan overwegen of wat 'we' nu doen in Oekraïne nog genoeg en het juiste is. Morele vragen worden politiek urgent.
— Geert Jan Hahn (@geertjanhahn) 22 oktober 2022
Geen leuk of makkelijk vraagstuk, maar de totale vernietiging van een Europees land vraagt hierom.
En inderdaad, jamaar 'de bom' argumenten, vooral vanuit wappie-rechts:
Op voorhand: laten we deze discussie niet reduceren tot enkel het gevaar van een kernramp aub. Het is 'een' argument, maar er is meer.
Die rode lijn, hoe flexibel is die. Of: wat is die waard, als we blijven doen wat we doen en er gaan miljoenen mensen dood als we het daarbij laten?
Wat als er straks een damdoorbraak bij Cherson is? Of als het ineens gaat vriezen of sneeuwen in grote delen van Oekraïne, terwijl Rusland gas/water/licht-voorzieningen heeft vernietigd? Het lijkt mij goed om nu na te denken over de rekbaarheid van rode lijnen die zijn getrokken.
Ik heb het antwoord niet - vanuit wellicht emotie zou je welhaast hopen op een spoedige vernietiging van het Russische leger. Een NAVO interventie zou Rusland uiteindelijk de exit geven die ze blijkbaar zelf al voorspellen. Vanuit ratio is de dreiging in de breedte natuurlijk belangrijk om te bezien.
[ Voor 84% gewijzigd door NiGeLaToR op 22-10-2022 14:53 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Sowieso.NiGeLaToR schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:44:
Er gaat aan het einde van dit alles blijken dat niet duizenden, maar honderdduizenden burgers zijn gedood. Alleen in Maruipol en Kherson tesamen leefden al > 700.000 mensen die voor een groot deel 'kwijt' zijn.
In Maruipol zijn meer dan 100.000 lichamen geteld.
Verder zijn naar schatting 1,5 miljoen Oekraïense burgers uit het oosten gedeporteerd naar Rusland. Kans is klein dat ze ooit terugkomen.
Ik heb nog geen cijfers uit Melitopol gezien, maar wel berichten dat Tsjetsjenen daar op burgers jagen.
Cherson is wat onduidelijk, veel Oekraïners waren voor de bezetting al gevlucht en komen na de bevrijding vast terug.
Ik blijf er bij - hoe kunnen we hier zo weinig bij stil staan, weinig over communiceren. Die deportaties, filtratiekampen - leuk dat we een tribunaal gaan oprichten enzo, maar..XWB schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:56:
[...]
Sowieso.
In Maruipol zijn meer dan 100.000 lichamen geteld.
Verder zijn naar schatting 1,5 miljoen Oekraïense burgers uit het oosten gedeporteerd naar Rusland. Kans is klein dat ze ooit terugkomen.
Ik heb nog geen cijfers uit Melitopol gezien, maar wel berichten dat Tsjetsjenen daar op burgers jagen.
Cherson is wat onduidelijk, veel Oekraïners waren voor de bezetting al gevlucht en komen na de bevrijding vast terug.
het is gewoon NU gaande. Dus wel alvast het strafbankje afstoffen, maar de misdaad gaan we niet stoppen.
En dat is precies wat we doen, woorden en sancties en tribunalen.
Maar o wee als we zelf ingrijpen want dan MAD….
Waardoor de strategie van Putin dus gewoon werkt. Dreigen, en wij gaan braaf opzitten en pootjes geven.Mektheb schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:12:
Dont bring a knife to a gun fight
De enige manier om van terroristen te winnen is je er niet bang door laten maken.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ondertussen gebruik je je strategische en tactische wapens om.. burgerdoelen te bestoken:Stoney3K schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:43:
[...]
Waardoor de strategie van Putin dus gewoon werkt. Dreigen, en wij gaan braaf opzitten en pootjes geven.
De enige manier om van terroristen te winnen is je er niet bang door laten maken.
russians fired 36 missiles at the critical energy infrastructure objects today. Most of them were shot down. Around 1,5 mln consumers lost electricity due to those attacks. russia is a terrorist, damn terrorist, cruel, coward, & disgusting. When will it be stopped?? pic.twitter.com/z3QPHOLzpZ
— Olena Halushka (@OlenaHalushka) 22 oktober 2022
Want laten we wel wezen, militair brengen ze er geen zak van terecht. Maar dat ze dan niet eens militaire doelen meer bestoken is wel helemaal bizar.
Idd NATO troepen of direkte steun, uit den boze.Mektheb schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:12:
Maar troepen uit tsjetsjenië, Syrië, een offensief en raketaanvallen uit wit rusland? Geen probleem.
Alles omdat we zo bang zijn voor de bom, omdat iedereen bang is voor wat Rusland dreigt, escalatie.
Nee, als we ons zo laten chanteren door het N woord kunnen we sowieso elk land met kernwapens alles geven wat ze willen.
We hebben toch gvd niet voor niets hun soevereiniteit gegarandeerd toen UA ontwapend, en dit is het? Overtollige wapens uit depots en training?
Die garanties zijn nooit meer wat waard als we niet meer doen.
Zelf roepen we het hardst wat Rusland allemaal wel of niet zullen vinden of doen voor ze ook maar iets geroepen hebben. Andersom is het uiten van uitvoerbare consequenties na het doen van onacceptabele shit prima mogelijk - idem met het reageren van nucleaire dreiging van Rusland.
Dat doen ze overigens al maanden en die 'lijn' is al tig keer overschreden. Gebeurt niets. Niet op reageren, maar wellicht leren van de Russen - doen, ontkennen en vooral je politiek anders opstellen dan je praktisch doet.
Die garantie was al helemaal niets waard vanaf het moment dat een van de landen die zich garant stelden Oekraine bezette in 2014. De huidige verbazing erover is an sich verbazingwekkend.ZenTex schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:50:
Die garanties zijn nooit meer wat waard als we niet meer doen.
AMARONE schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:58:
Zou de nato niet lang Sam zichzelf voorbereiden op toch ingrijpen. Humaniteit begint straks ook een rose lijn te worden zoals hier eerder al geopperd.
Ik hoop dat jouw autocorrect niet in militaire communicatie gebruikt wordt
Humanitaire redenen zijn eigenlijk nooit een reden voor een land om zich in een strijd te mengen. Het is hooguit een welkom excuus om te verhullen dat er een politieke of economische agenda meespeelt. Of je verzint massavernietigingswapens terwijl het om olie gaat.
[ Voor 46% gewijzigd door Dido op 22-10-2022 16:07 ]
Dat betwijfel ik, omdat de NATO normaliter redelijk open is en het doorgaans dan ook gepaard gaat met de nodige dreigementen.AMARONE schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:58:
Zou de nato niet lang Sam zichzelf voorbereiden op toch ingrijpen. Humaniteit begint straks ook een rose lijn te worden zoals hier eerder al geopperd.
Vooralsnog lijkt de NATO zelfs te deescallerend Rusland faciliteren. Polen's mobilisatie langs de grens met Belarus wordt in de propaganda van Rusland sowieso als dreigement opgevat, maar maakt in de praktijk niet uit als ze binnen Rusland toch al denken dat ze tegen NATO vechten.
Eens met je punt over humaniteit. Dat hele 'dit nooit meer' geneuzel is niets waard.
Nee hoor, als deze winter half Oekraïne doodvriest omdat ze geen gas/stroom krijgen dan huilen onze pluchezitters wat krokodillentranen en geven ze je een tientje korting op je energierekening. Iedereen hier blij, want wij hoeven het niet te voelen.AMARONE schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:58:
Ze zullen niet snel doodvriezen maar waarschijnlijk deze kant opkomen, er wordt dan ook alvast gewaarschuwd voor een nieuwe vluchtelingenstroom komende winter.dr.lowtune schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:07:
[...]
Nee hoor, als deze winter half Oekraïne doodvriest omdat ze geen gas/stroom krijgen dan huilen onze pluchezitters wat krokodillentranen en geven ze je een tientje korting op je energierekening. Iedereen hier blij, want wij hoeven het niet te voelen.
Grrr. Ik wilde dat het niet zo cynisch realistisch klinkt. Mede dankzij onze eigen politieke problemen met partijen die graag zien dat miljoenen Ukrainse inwoners kapot vriezen omdat ze zich niet onderwerpen aan hun Grote Leider.dr.lowtune schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:07:
[...]
Nee hoor, als deze winter half Oekraïne doodvriest omdat ze geen gas/stroom krijgen dan huilen onze pluchezitters wat krokodillentranen en geven ze je een tientje korting op je energierekening. Iedereen hier blij, want wij hoeven het niet te voelen.
Dus wijze les: niet meer lijdzaam toezien hoe je omgeving in populistische shit trapt - ga tenminste de discussie aan. Dan maar geen gezellige kerst met je wappie-oom zeg maar. Want daar begint het uiteindelijk wel, voor ons.
Los van dat ik inmiddels net als velen in dit topic en in heel EU diverse micro-initiatieven steun van warme kleding, medicatie, kogelwerende vesten, Bayraktars tot voedsel voor verweesde honden.
En Nederland kennende zullen we ons daar op geen enkele manier op voorbereiden zodat het straks weer als een "verrassing" komt.XWB schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:10:
[...]
Ze zullen niet snel doodvriezen maar waarschijnlijk deze kant opkomen, er wordt dan ook alvast gewaarschuwd voor een nieuwe vluchtelingenstroom komende winter.
Laten we wel wezen, in de VOC tijd deden wij dat ook in het Caribisch gebied. Niet om het wangedrag van Poetin goed te praten overigens. Het is gewoon hoe Rusland oorlog voert, op de meest vuile manier.NiGeLaToR schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:46:
[...]
Ondertussen gebruik je je strategische en tactische wapens om.. burgerdoelen te bestoken:
[Embed]
Want laten we wel wezen, militair brengen ze er geen zak van terecht. Maar dat ze dan niet eens militaire doelen meer bestoken is wel helemaal bizar.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verrek. Is dat ook jouw oom?NiGeLaToR schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:11:
[...]
Dus wijze les: niet meer lijdzaam toezien hoe je omgeving in populistische shit trapt - ga tenminste de discussie aan. Dan maar geen gezellige kerst met je wappie-oom zeg maar. Want daar begint het uiteindelijk wel, voor ons.
Ter motivatie voor iedereen die ons beider oom deelt (of misschien maak ik nu een class-instance foutje
En inderdaad: Putin-fans in je familie niet negeren, maar aanspreken is belangrijk: hun vrienden hebben ze zo uitgekozen dat ze daarvan vooral bevestiging (of alle andere vrienden zijn simpelweg verdwenen), maar familie kunnen zij niet kiezen, dus mogelijk ben je hun enige contact buiten hun fabeltjesfuik.
Ja, geheel in lijn met de tijdsgeest. Toen werd het niet zo nauw genomen met een mensenleven.franssie schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:20:
[...]
Laten we wel wezen, in de VOC tijd deden wij dat ook in het Caribisch gebied. Niet om het wangedrag van Poetin goed te praten overigens. Het is gewoon hoe Rusland oorlog voert, op de meest vuile manier.
Punt is dat wij ons proberen ons te verbeteren, terwijl Rusland vastgeroest zit in de 18 eeuw. Het is 2022, niet 1722.
Spreekwoordelijk in mijn geval, in ieder geval met wie ik contact heb.onkl schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:23:
[...]
Verrek. Is dat ook jouw oom?
Ter motivatie voor iedereen die ons beider oom deelt (of misschien maak ik nu een class-instance foutje) :als je hem niet opvoedt, is het óók geen fijn kerstdiner, dus laat dat je niet tegenhouden.
En inderdaad: Putin-fans in je familie niet negeren, maar aanspreken is belangrijk: hun vrienden hebben ze zo uitgekozen dat ze daarvan vooral bevestiging (of alle andere vrienden zijn simpelweg verdwenen), maar familie kunnen zij niet kiezen, dus mogelijk ben je hun enige contact buiten hun fabeltjesfuik.
Ik ken wel mensen die in de fuik zitten en letterlijk aan het nepnieuws-infuus zitten. De hele dag worden ze gevoed met gefabriceerde filmpjes, berichtjes en 'nieuws' met 'bewijs' van een vooropgezet plan om de Blanke Man en het Witte Gedachtengoed te vernietigen, uiteraard geleid door de Elite en de bekende organisaties en mensen die daarin de schuld krijgen.
Punt is dat voor de lieve vrede maar negeren of discussie uit de weg gaan niets oplost en meestal discussie voeren ook niet - net als dat elke gelovige niet zomaar van z'n geloof af stapt, ook als het totaal nergens op slaat.
Tegelijk hoop ik maar dat er ook een weg terug is - ik zie niet graag dit erger worden. Een kennis legde uit dat zijn dochter van 19 (VWO/uni) compleet wereldvreemd is doordat ze geen tv kijkt, geen krant leest en alleen wat streaming dingen volgt en op sociale media in haar bubbeltje zit. Die is niet wappie, maar heeft geen enkel idee wat er in de wereld gebeurt. Die generatie is daarmee dus enorm kwetsbaar voor de onzin die de mensen die ze wel zien/volgen uitkramen - daarom dat die 'influencers' zo'n impact hebben als ze in ene full wappie gaan.
Maargoed, ga wel rondje lopen op deze mooie herfstdag. Soms wilde ik ook dat ik naief was en geen idee had van wat er gebeurt op deze ruimterots.
What’s so telling about this plan is the fact that it reveals that Russians are already preparing their surrender in North Luhansk. But the previous surrenders and withdrawals didn’t help either so Russia is getting decimated day by day, no matter what. #Ukraine #Luhansk pic.twitter.com/zEGOFxigCZ
— (((Tendar))) (@Tendar) 22 oktober 2022
:strip_exif()/f/image/LoABnUSpa6OsG85zhT4t3OOU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door Tens op 22-10-2022 16:38 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Russian Occupation Authorities of Kherson Oblast calling all citizens to, immediately, today, leave for the left bank of Dnipro River. pic.twitter.com/NFZqBOpRIO
— Aldin 🇧🇦 (@aldin_aba) 22 oktober 2022
/f/image/jAL51KIHrHYgOzhfPBFFUH9O.png?f=fotoalbum_large)
Die dam.. tjah.
als die dam vernietigd wordt zit je beter/droger aan de Kherson kant dan aan de andere kant.
onkl schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:23:
Putin-fans in je familie
Ik zou bijna trots worden op mijn oud-oom omdat die zich vrijwillig had opgegeven om tegen de Russen te gaan vechten. Alleen jammer dat dat begin jaren '40 was

Zo'n dam opblazen en energie centrales raken vind ik eigenlijk al de grens overgaan.
Niet.Kadett schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:40:
Wanneer wordt de grens overschreden dat NAVO/EU gaat zeggen en nu is het genoeg we gaan actief deelnemen in de verdediging/terug verovering van bezette gebieden?
Zo'n dam opblazen en energie centrales raken vind ik eigenlijk al de grens overgaan.
Buiten de vraag wat de eerstvolgende grens op de escalatieladder is en wat Rusland moet doen om die te overschrijden, gok ik dat de volgende escalatie in reactie eerder in de vorm van "ongelimiteerde wapensteun" zal zijn, dus incl. moderne tanks, vliegtuigen, meer luchtverdediging, zware aanvalsdrones, tactische ballistische raketten (meer dan 90 km., waarmee de Russische logistiek volledig kan worden platgelegd) , etc.Kadett schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:40:
Wanneer wordt de grens overschreden dat NAVO/EU gaat zeggen en nu is het genoeg we gaan actief deelnemen in de verdediging/terug verovering van bezette gebieden?
Daarna zal nog iets komen als hardhandiger offensieve cyberoorlog, gericht op verstoren van Russische militaire communicatie en eventueel indringen in civiele massacommunicatie om Rusland intern (verder) te destabiliseren.
Pas heel veel stappen daarna zullen Navo soldaten een stap op Oekraïns grondgebied zetten. Ik waag de gok dat ze dat pas doen ná dit conflict, wanneer Oekraïne lid of aspirant-lid is en ze gezellig koffie komen drinken.(of meehelpen net wederopbouw).
[ Voor 5% gewijzigd door onkl op 22-10-2022 16:56 ]
er wordt geen NAVO/EU land aangevallen, dus NAVO doet niks. EU idem. Een vredesmissie kun je helemaal wel vergeten. Een individueel land kan wel actie ondernemen.Kadett schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:40:
Alles is vloeibaar. Stel dat de gehele navo instemt dan kunnen ze gewoon ingrijpen. Hier had een Europees leger misschien meer uitkomst kunnen brengen maar als Polen zelf de stap zet komen we een heel eind al.Tens schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:54:
[...]
er wordt geen NAVO/EU land aangevallen, dus NAVO doet niks. EU idem. Een vredesmissie kun je helemaal wel vergeten. Een individueel land kan wel actie ondernemen.
daar geef je zelf het probleem al aan,AMARONE schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:01:
Stel dat de gehele navo instemt dan kunnen ze gewoon ingrijpen.
David Petraeus is ook een wensdenker. Gaat er toch niet van komen.Tens schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:54:
[...]
er wordt geen NAVO/EU land aangevallen, dus NAVO doet niks. EU idem. Een vredesmissie kun je helemaal wel vergeten. Een individueel land kan wel actie ondernemen.
"Former director of the CIA and former commander of US and NATO forces in Afghanistan, David Petraeus, does not rule out that a "multinational" contingent led by the US, and not NATO itself, may participate in the conflict in Ukraine."
— Isa Yusibov 🇪🇺 🇳🇱 🇺🇦 (@Isa_Yusibov) 22 oktober 2022
Al onze wensen van februari komen uit 🙃
nope
Niet voor de inzet van WMD's ben ik bangbloody schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:02:
[...]
David Petraeus is ook een wensdenker. Gaat er toch niet van komen.
[Twitter]
Een ex-generaal heeft het wat makkelijker om te roepen.bloody schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:02:
[...]
David Petraeus is ook een wensdenker. Gaat er toch niet van komen.
[Twitter]
De beslissers zullen dit hoogst waarschijnlijk toch niet doen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Niet direct. Er is een subtiel, maar belangrijk verschil tussen "alle NAVO-lidstaten besluiten hun leger op bezoek te laten gaan bij Oekraïne" en "de NAVO gaat op bezoek bij Oekraïne".AMARONE schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:01:
[...]
Alles is vloeibaar. Stel dat de gehele navo instemt dan kunnen ze gewoon ingrijpen. Hier had een Europees leger misschien meer uitkomst kunnen brengen maar als Polen zelf de stap zet komen we een heel eind al.
De huidige wapenleveringen komen dus ook niet van de NAVO, maar van individuele landen (en, meen ik, van de EU). Welke acties onder NAVO paraplu gebeuren wordt niet alleen bepaald door de leden, maar ook door het doel van de NAVO in de oprichtingsverdragen.
Dit is overigens wel een schemergebied: als zoiets zou gebeuren (kleine kans, gok ik), dan zullen er in praktijk allicht allerlei NAVO commandostructuren gebruikt gaan worden, die dan formeel eventjes niet bij de NAVO horen.
Daarvoor zullen toch echt een dozijn+ projectielen op bijv Chelm (PL) / Vilnius (LT) / Daugavpils (LV) moeten afgevuurd wordenKadett schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:40:
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Yep. En de Russen roepen de bevolking van Kherson op om naar de oostoever te gaan. Juist het gebied wat onder water komt als ze die dam opblazen. Niet moeilijk te raden wat het plan is en waarom ze nu al proberen om Oekraine de schuld te gevenTens schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:39:
[...]
als die dam vernietigd wordt zit je beter/droger aan de Kherson kant dan aan de andere kant.
net als met andere wappers die vreemde theorieën aanhangen, besef dat je niet met je oom praat, maar tegen de toehoorders. Rustig met feiten komen, je nooit op de kast laten jagen. "en hoe zit dit dan?" "betekent dat dan niet zus en zo?" ze kletsen zichzelf wel vast en de anderen in gehoorafstand bewegen van koekwauzerij weg als er al twijfel was.onkl schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:23:
[...]
Verrek. Is dat ook jouw oom?
Ter motivatie voor iedereen die ons beider oom deelt (of misschien maak ik nu een class-instance foutje) :als je hem niet opvoedt, is het óók geen fijn kerstdiner, dus laat dat je niet tegenhouden.
.
Die leuze ligt al een tijd grotendeels in de prullenbak.NiGeLaToR schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:06:
[...]
Eens met je punt over humaniteit. Dat hele 'dit nooit meer' geneuzel is niets waard.
(Voor mij was het destijds het beeld van een uitgemergelde Bosnische/Bosniak gevangene achter prikkeldraad. /andere tijd, andere plek, bijna soortgelijke gruwelen)
Er is ook nog een tussenstap mogelijk. De NAVO/EU/multinationale coalitie kan ook gewoon troepen sturen zonder direct in de gevechten deel te nemen. Bijvoorbeeld door het noorden en westen van Oekraïne te verdedigen. Oekraïne kan dan eenheden uit die regio's vrij rouleren naar het front. Belarus is dan ook uitgeschakeld als potentiële (directe) deelnemer in het conflict.AMARONE schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:01:
[...]
Alles is vloeibaar. Stel dat de gehele navo instemt dan kunnen ze gewoon ingrijpen. Hier had een Europees leger misschien meer uitkomst kunnen brengen maar als Polen zelf de stap zet komen we een heel eind al.
Uiteraard moet er dan wel de intentie zijn om 'all the way' te gaan op het moment dat de Russen deze eenheden zouden aanvallen. Dan is het oorlog.
Wegkijken zijn we goed in, kijk naar bijvoorbeeld China met de oeigoeren en Qatar waar een of ander belangrijk toernooi is.Mektheb schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:12:
Bij die laatste sturen we gewoon een hele delegatie en doen we alsof er niets is gebeurd..

Dan moet je wel luchtsteun krijgen wanneer je daarom vraagt. Al vaker in het verleden gezien dat dat helemaal mis gaat of gewoon niet gebeurd. Het lijkt mij beter om UA te geven waar ze om vragen, ze willen en kunnen dit conflict (met hulp van ons) zelf oplossen. Zodra RU verslagen is en UA NAVO lid is geworden kun je er een vredesmacht neerzetten (mocht dat nodig zijn).Brazos schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:53:
[...]Er is ook nog een tussenstap mogelijk. De NAVO/EU/multinationale coalitie kan ook gewoon troepen sturen zonder direct in de gevechten deel te nemen. Bijvoorbeeld door het noorden en westen van Oekraïne te verdedigen. Oekraïne kan dan eenheden uit die regio's vrij rouleren naar het front. Belarus is dan ook uitgeschakeld als potentiële (directe) deelnemer in het conflict.
Uiteraard moet er dan wel de intentie zijn om 'all the way' te gaan op het moment dat de Russen deze eenheden zouden aanvallen. Dan is het oorlog.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
You will find out in the next few days that the fate of an incapacitated enemy is tragic.
— Defense Staff of Ukraine (@Ukrainy_1991) 22 oktober 2022
Ondertussen zie ik dit en het feit dat internet in het zuiden van Ukraine uitgezet lijkt te zijn of beperkt bruikbaar is. Wellicht ivm de blackout met opzet gedaan? Tis los van vluchtende en stelende Russen erg stil daar, maar ze zijn vast niet op de vlucht voor een imaginaire vijand.
Voor de laatste waren we wat stelliger.FabianGTI schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:20:
[...]
Wegkijken zijn we goed in, kijk naar bijvoorbeeld China met de oeigoeren en Qatar waar een of ander belangrijk toernooi is.
Bij die laatste sturen we gewoon een hele delegatie en doen we alsof er niets is gebeurd..
Totdat bleek dat Qatar een van de grootste LNG exporteurs is die we nu brood nodig hebben door de ellende met Putin.
PSN
Precies daarom praat je wel met oom, vragen, laat zichtzelf vastl*llen, zelf rustig, hun stem harder, want oom ga je niet uit zn ideeen trekken, dat kan alleen hij zelf, maar nichtje en neefje zien de kromheid. En twijfelende tante Annie die het ook allemaal niet echt weet en vanuit diverse kanten dingen hoort krijgt met een paar simpele vragen van jou aan oom ook in de gaten dat ze veel facebook posts gewoon kan negeren.NiGeLaToR schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:29:
[...]
Spreekwoordelijk in mijn geval, in ieder geval met wie ik contact heb.
Ik ken wel mensen die in de fuik zitten en letterlijk aan het nepnieuws-infuus zitten. De hele dag worden ze gevoed met gefabriceerde filmpjes, berichtjes en 'nieuws' met 'bewijs' van een vooropgezet plan om de Blanke Man en het Witte Gedachtengoed te vernietigen, uiteraard geleid door de Elite en de bekende organisaties en mensen die daarin de schuld krijgen.
Punt is dat voor de lieve vrede maar negeren of discussie uit de weg gaan niets oplost en meestal discussie voeren ook niet - net als dat elke gelovige niet zomaar van z'n geloof af stapt, ook als het totaal nergens op slaat.
Tegelijk hoop ik maar dat er ook een weg terug is - ik zie niet graag dit erger worden. Een kennis legde uit dat zijn dochter van 19 (VWO/uni) compleet wereldvreemd is doordat ze geen tv kijkt, geen krant leest en alleen wat streaming dingen volgt en op sociale media in haar bubbeltje zit. Die is niet wappie, maar heeft geen enkel idee wat er in de wereld gebeurt. Die generatie is daarmee dus enorm kwetsbaar voor de onzin die de mensen die ze wel zien/volgen uitkramen - daarom dat die 'influencers' zo'n impact hebben als ze in ene full wappie gaan.
Maargoed, ga wel rondje lopen op deze mooie herfstdag. Soms wilde ik ook dat ik naief was en geen idee had van wat er gebeurt op deze ruimterots.
Grote kans dat bij het volgende familie feestje neefje en nichtje en tante oom op zn plek zetten en hij zich toch eens achter zn oren gaat krabbelen. Zelfs al doet hij dat niet, neefje, nichtje en tante heb je kunnen helpen zonder iets tegen ze te zeggen. Dat geeft een goed gevoel geloof me.
Laat ze niet side-steppen, dat maakt het verwarrend en houd ze op hun talking points, en met zoveel hypocrisie is de kans op snaren raken bij toehoorders groot, prima, erken het, maar terug naar het eerdere punt, 1 voor 1 fileren de bs.
Kherson - the situation has finally acquired irreversible consequences, there are only a few days left.
The situation is even worse than in the Kharkiv region after the breakthrough to Balakliya. In fact, the implementation of an organized withdrawal of troops of the first line is impossible.
Херсон – ситуация окончательно приобрела необратимые последствия, остались считанные сутки.
— IgorGirkin (@GirkinGirkin) 22 oktober 2022
Ситуация даже хуже, чем в Харьковской области после прорыва к Балаклее. Фактически осуществление организованного отвода войск первой линии невозможно.https://t.co/8YEG5gdGXr
De vaste volgers hebben het allicht al door, maar tegen misverstanden bij incidentele bezoekers:XWB schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:54:
Gaat Duinkerke 2.0 dan toch gebeuren?
[...]
[Twitter]
Deze accounts zijn niet van het Oekraïnse ministerie van defensie (dat is DefenceU), resp. Igor Girkin (die van de MH17. Die heeft geen twitter maar telegram).
Maakt ze niet minder lezenswaardig overigens, zeker GirkinGirkin heeft een prima mix van redelijk betrouwbare info en prettige humor.
En inhoudelijk mooi nieuws over Cherson, hopen dat het klopt.
Dit zegt Grey Zone (Wagner) er zelf over. Breedsprakerig als Russen zijn.XWB schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:22:
Klopt, deze accounts zetten vooral berichen door uit de Telegram kanalen.
Ik heb met bold de interessante dingen gemarkeerd
TL;DR 1 de terugtrekking van de Russen uit Cherson is onvermijdelijk en zal erg lastig zijn, ws blijven zelfs eenheden achter.Kherson - you can't keep it.
<snip onzinnig gedicht>
The tale of the city of the Scythian sun has not yet sounded in our ears, but the air has already been saturated with a familiar unpleasant aftertaste that leaves a lump in the throat. I think everyone understands that the situation around the Russian city has finally acquired irreversible consequences, the accomplishment of which has only a few days left.
There are only two questions, how to withdraw Russian soldiers from the front line to the left bank, and how to explain all this to the people later? The situation is to some extent even worse than in comparison with the retreat from the Kharkov region after the breakthrough to Balakleya. In fact, the implementation of an organized withdrawal of the first line troops is virtually impossible. And I will be very glad to be mistaken, as in everything written below.
The first problem gives rise to the answer to the second question - how? What how? And how can we just take and leave the territory of Russia? And that is why, I grit my teeth strongly, I do not exclude that some troops will remain on the right bank, which will become modern "Panfilov's", and the battle will be presented almost like Stalingrad.
You should also contact the Institute of Law and History. First, it must be remembered that the mere possibility does not justify the irrefutability of the commission of an act - the motive is also inherently important. Secondly, it is worth remembering that history already painfully compares has a similar experience, so, for example, in 1941, when Soviet troops retreated to the left bank of the Dnieper from the Germans, the former blew up the Dnieper hydroelectric power station in order to prevent the advance of the latter. It is not possible to estimate the scale of the dead to this day, but not about that.
The enemy has absolutely no motive to blow up the hydroelectric power station. The Armed Forces of Ukraine have in order to take Melitopol in the spring, the front of the battle for it is planned to be opened from the Zaporozhye region, and also, in fact, to attack from Kherson. So I subjectively believe that the enemy has no goals to destroy the already abandoned city, which we simply do not have the opportunity to defend, not so much due to the smallness of forces and means, but in broken logistics. This, by the way, is about the fact that the enemy stubbornly hit the bridge for three months, while we rejoice at the arrivals of "Geraniums" that do not affect absolutely anything.
To many, it will probably seem completely impossible and absolutely ridiculous, but nothing is impossible for me, just as it is ridiculous for the Russian guys at the front. I'll be glad to be wrong.
https://t.me/dshrg2/217
TL;DR 2 over de dam: UA heeft geen enkel motief om die op te blazen, ook wordt verwezen naar de Duitsers vs Russen, dat de Russen toen de dam opgeblazen hebben om te voorkomen dat de Duitsers verder oprukten.
Interessant dat Wagner deze parallel trekt.. alsof ze al zeker weten dat de Russen de dam gaan opblazen.
Ik geef de dam hooguit een paar dagen.
nope
Er is nog wel iets mogelijk. Dat leden van de NATO actie ondernemen, zonder daarin de NATO te betrekken. Zoals bijvoorbeeld in Koeweit of voormalig Joegoslavië. Als coalition of the willing.Brazos schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:53:
[...]
Er is ook nog een tussenstap mogelijk. De NAVO/EU/multinationale coalitie kan ook gewoon troepen sturen zonder direct in de gevechten deel te nemen. Bijvoorbeeld door het noorden en westen van Oekraïne te verdedigen. Oekraïne kan dan eenheden uit die regio's vrij rouleren naar het front. Belarus is dan ook uitgeschakeld als potentiële (directe) deelnemer in het conflict.
Niet tegen een wereld macht, dan ga je niet als Polen even je ermee bemoeien.blissard schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:00:
[...]
Er is nog wel iets mogelijk. Dat leden van de NATO actie ondernemen, zonder daarin de NATO te betrekken. Zoals bijvoorbeeld in Koeweit of voormalig Joegoslavië. Als coalition of the willing.
Ondanks Rusland nu op nummero 20 staat ofzo 😌
Nee, maar net als in Koeweit, onder leiding van de US met UK en nog wat landen, waaronder dan wellicht Polen, is niet ondenkbaarMektheb schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:15:
[...]
Niet tegen een wereld macht, dan ga je niet als Polen even je ermee bemoeien.
Hoewel het WO2 materiaal is, moest toch even de details teruglezen. Dank voor de vergelijkingXWB schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:54:
Gaat Duinkerke 2.0 dan toch gebeuren?
[...]
[Twitter]
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Klinkt eerlijk gezegd wel aannemelijk. Mocht het zover komen dat de NAVO landen "boots on the ground" overwegen (al denk ik dat dat moment nog erg ver weg is), dan zal een coalitie rond Polen, Tsjechië, Baltische landen etc.,waarbij de NAVO vervolgens de defensieve posities in die landen opvult een gelijk effect hebben aan een equivalente Amerikaanse inzet, zonder de problemen die "twee kernmachten zijn aan het stoeien" met zich meebrengt.Mektheb schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:15:
[...]
Niet tegen een wereld macht, dan ga je niet als Polen even je ermee bemoeien.
En die soldaten zijn, voor zover ik begrijp, zeker niet minder getraind dan hun Amerikaanse tegenhangers.
Bezien de huidige operationele chaos aan Russische kant zal ook een coalition of the willing zonder de klassieke NAVO grootmachten (VS, UK, FR, IT, DE) al een vernietigend effect kunnen hebben.
Dat was niet een actie tegen een kernmacht.blissard schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:00:
[...]
Er is nog wel iets mogelijk. Dat leden van de NATO actie ondernemen, zonder daarin de NATO te betrekken. Zoals bijvoorbeeld in Koeweit of voormalig Joegoslavië. Als coalition of the willing.
Zo’n actie zou ik hier niet verwachten iig gezien de risico’s.
PSN
Dit bedoel ik exact.YakuzA schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:34:
[...]
Dat was niet een actie tegen een kernmacht.
Zo’n actie zou ik hier niet verwachten iig gezien de risico’s.
Enig ingrijpen vanaf een ander land dan UA aan de zijde van UA Heeft mogelijke kernkoppen als gevolg.
Maar het betekend niet dat RF niet zijn vriendjes mag halen.
En ene terroristen staat mag zijn.
Dat is het hele punt waar de wereld vanuit de EU / NAVO / VN / etc elke keer weer op terug komt.
Maakt niet uit welke scenario’s je afspeelde,
Of we gaan all in, wat wij niet durven en teveel voor op het spel staat.
Of we gaan commando RF style troepen sturen als groene mannetjes en vegen de pan met RF aan en ontkennen alles.
Want dat is de enige taal die zij begrijpen
Zonder garanties uit Washington dat NATO-gebied hoe dan ook verdedigd zal worden, zal geen enkel Europees land zich wagen aan een interventie in Oekraine.onkl schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:32:
[...]
Bezien de huidige operationele chaos aan Russische kant zal ook een coalition of the willing zonder de klassieke NAVO grootmachten (VS, UK, FR, IT, DE) al een vernietigend effect kunnen hebben.
Precies het scenario wat ik bedoel: Washington doet niet mee (want dan wordt het voor Rusland al te moeilijk in de conventionele range van escaleren te blijven hangen), maar geeft wel gatamties als ruggesteun (+evt meer soldaten die "geheel toevallig op bezoek komen om te oefenen") , waardoor de "junior partners" kunnen escaleren, zonder risico's voor eigen territorium.downtime schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:28:
[...]
Zonder garanties uit Washington dat NATO-gebied hoe dan ook verdedigd zal worden, zal geen enkel Europees land zich wagen aan een interventie in Oekraine.
Scholz explains why he's refusing to send German tanks to Ukraine. Scholz told Die Welt that his country does not want to "act alone", meaning that other Western countries should also send their tanks if Germany does.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 22 oktober 2022
➡️What a nonsense reason. pic.twitter.com/axsdE0lKN8
https://nitter.it/bayraktar_1love/status/1583921341660418048Russians stole headphones from Deputy Mayor of Izyum Volodymyr Matsokin - headphones were located in Severodvinsk, Arkhangelsk region 🎧 pic.twitter.com/n57yU9IUaz
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 22 oktober 2022
Jammer genoeg kun je geen audio naar oordoppen sturen. Ik zou het Oekraïnse volkslied op repeat zetten.
Onzin zeg de Spanjaarden hadden ze willen sturen, maar DE zei nee.
Duitsland is voorbij gelopen door de Baltische Staten.
Ja het land kan heel sterk zijn in industrie en militair.
Maar de realisatie is dat van de UK FR en DE op dit moment UK erbovenuit steekt.
De handschoenen moeten af en niet vandaag maar gisteren.
Dat volk is echt onbreekbaar gewoon
[ Voor 13% gewijzigd door dakka op 22-10-2022 22:55 ]
Vanuit de logica dat de EU altijd samen optrekt, zodat Rusland in haar reacties geen landen kan isoleren (een favoriet spelletje in Moskou, waar Duitsland ook nog eens bovengemiddeld bang voor lijkt te zijn) begrijpelijk.
Maar tegelijkertijd heeft Oekraïne niet zoveel aan drie franse, twee spaanse, vier duitse en een poolse tank. Want dat is een logistieke hel.
Misschien moet Luxemburg (of zo) maar een paar Duitse Leopards overnemen voor een symbolisch bedrag en vervolgens kan Luxemburg het voortouw nemen in het leveren van MBT's aan Oekraïne en kan Duitsland fijn achter de grotere, richtinggevende bondgenoten aanhobbelen door er ook wat tanks achteraan te sturen?
(junior-)NATO leden hoeven niet te escaleren. Nergens voor nodig.onkl schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:40:
[..]...waardoor de "junior partners" kunnen escaleren, zonder risico's voor eigen territorium.
De juiste wapens in juiste hoeveelheid leveren, that's it. (edit: & overig materiaal en training/steun).
Liever daar de focus op en op de werkelijke ontwikkelingen dan fictie als 'NATO junior partners vs Rusland interventie'.
Edit 2.
EU-Nato-minus Duitsland zou kunnen overwegen de beschikbare Duitse tanks simpelweg over te nemen naar rato BNP.
Netjes thuis de eigen serienummers en landcodes en kleurtjes erop en wala.
Tanks klaar om te verschepen, geen Duits vlaggetje/tekentje te zien.
Of ze kunnen besluiten om dan mee te doen en er ook 20 te sturen.
[ Voor 28% gewijzigd door Baserk op 22-10-2022 23:15 ]
Zoals ik al aangaf, is dat niet perse fictie, maar zeker niet de eerste stap als er vanuit de Westerse bondgenoten verder wordt geëscaleerd. Dat is nl. meer en vooral zwaardere wapens, daarover zijn we het eens.Baserk schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:56:
[...]
(junior-)NATO leden hoeven niet te escaleren. Nergens voor nodig.
De juiste wapens in juiste hoeveelheid leveren, that's it.
Liever daar de focus op en op de werkelijke ontwikkelingen dan fictie als 'NATO junior partners vs Rusland interventie'.
Mijn opmerking was in reactie op het idee dat op enig moment "De NAVO moet ingrijpen". Het lijkt me dat áls er al een moment bereikt wordt waarbij het als wenselijk wordt gezien om militairen uit NAVO landen naar Oekraïne te sturen, het niet heel aannemelijk is dat er een zooi Amerikanen langskomen, maar dat er dan eerder Poolse, Litouwse etc. troepen opduiken.
En dat er tussen nu en dat moment nog heel veel andere escalatoes zitten, die vooral betrekking hebben op het beter faciliteren van Oekraïne (want veel meer dan spullen, training en intelligence lijken ze eigenlijk niet nodig te hebben om Rusland het land uit te schoppen)
Weet niet helemaal of ik je begrijp, maar Navo BTG's bestaan uit een mix van verschillende landen en de helft daarvan zitten Amerikanen. Als er BTG's ingezet moeten worden dan zitten daar gewoon Amerikaanse troepen bij, je kan geen BTG uitelkaar trekken, dat is om te beginnen logistieke waanzin.onkl schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:07:
[...]
Zoals ik al aangaf, is dat niet perse fictie, maar zeker niet de eerste stap als er vanuit de Westerse bondgenoten verder wordt geëscaleerd. Dat is nl. meer en vooral zwaardere wapens, daarover zijn we het eens.
Mijn opmerking was in reactie op het idee dat op enig moment "De NAVO moet ingrijpen". Het lijkt me dat áls er al een moment bereikt wordt waarbij het als wenselijk wordt gezien om militairen uit NAVO landen naar Oekraïne te sturen, het niet heel aannemelijk is dat er een zooi Amerikanen langskomen, maar dat er dan eerder Poolse, Litouwse etc. troepen opduiken.
En dat er tussen nu en dat moment nog heel veel andere escalatoes zitten, die vooral betrekking hebben op het beter faciliteren van Oekraïne (want veel meer dan spullen, training en intelligence lijken ze eigenlijk niet nodig te hebben om Rusland het land uit te schoppen)
Eennnn stop. Vanaf het woord 'als' begint de fictie. Helemaal eens met de eerdere opmerking: ik open dit topic regelmatig om even de updates door te nemen. De constante NATO-entrance-praat begint net zo repetitief worden als de nukes-'discussie'. Het is niet gebeurd en er zijn geen realistische signalen dat zoiets op handen is. Dat is end of, voorlopig.onkl schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:07:
[...]
Zoals ik al aangaf, is dat niet perse fictie, maar zeker niet de eerste stap als
wel hilarisch dat mensen hier fantaseren over een 'coalition of the willing' en vervolgens niet eens Polen benoemen. lmao
Dit zijn de strategisch belangrijke updates waarvoor ik hier kom_Eend_ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:51:
Ze stelen niet alleen wasmachines.
[Twitter]https://nitter.it/bayraktar_1love/status/1583921341660418048
Jammer genoeg kun je geen audio naar oordoppen sturen. Ik zou het Oekraïnse volkslied op repeat zetten.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
[Twitter: https://twitter.com/DefMon3/status/1583771154749087746]
Zodra cherson verlaten is door RU, komt de himars dichtbij genoegXWB schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:49:
Def Mon heeft een logistieke hub van het Russisch leger blootgelegd, en legt uit waarom Oekraïne ATACMS nodig heeft. Het is een lang draadje met satellietfoto's, maar wel de moeite waard om doorheen te scrollen:
[Twitter]
PSN
We lijken dan langs elkaar heen te praten, ik zeg -bij mijn weten- precies hetzelfde: Er is geen reden om het te hebben over NATO deelname want:BeefHazard schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:22:
[...]
Eennnn stop. Vanaf het woord 'als' begint de fictie. Helemaal eens met de eerdere opmerking: ik open dit topic regelmatig om even de updates door te nemen. De constante NATO-entrance-praat begint net zo repetitief worden als de nukes-'discussie'. Het is niet gebeurd en er zijn geen realistische signalen dat zoiets op handen is. Dat is end of, voorlopig.
wel hilarisch dat mensen hier fantaseren over een 'coalition of the willing' en vervolgens niet eens Polen benoemen. lmao
[...]
1: mocht er op het moment reden zijn te escaleren, dan zijn er nog legio stappen die logisch ver voor het sturen van manschappen komen. (vnl. meer materieel) - > your point exactly.
2: als uitbreiding daarop: zelfs in het hypothetische geval dat er toch over het sturen van manschappen wordt nagedacht, zijn er logischer opties dan een operatie in NAVO verband.
Misschien creëer ik verwarring door de opbouw van de logica, "áls iets extreem onwaarschijnlijks gebeurt (Oekraïne heeft behoefte aan buitenlandse troepen), dan nog zal er geen NAVO missie zijn (want een of andere coalition of willing construct is dan veel logischer)."
6 Eurofighters en 8 F-18M’s.
Kort artikel:
https://www.hln.be/buiten...-260-militairen~a0aac010/
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
En toch stuurt de UK ook geen Challenger tanks. Frankrijk geen Leclerc tanks. Italianen ook niet hun tanks. Maar we blijven enkel en alleen naar de Duitsers wijzen.Mektheb schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:52:
[...]
Onzin zeg de Spanjaarden hadden ze willen sturen, maar DE zei nee.
Duitsland is voorbij gelopen door de Baltische Staten.
Ja het land kan heel sterk zijn in industrie en militair.
Maar de realisatie is dat van de UK FR en DE op dit moment UK erbovenuit steekt.
De handschoenen moeten af en niet vandaag maar gisteren.
Eens, omdat we volgens de orde wachten op de Duitsers die de 1e stap nemen.Sissors schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:00:
[...]
En toch stuurt de UK ook geen Challenger tanks. Frankrijk geen Leclerc tanks. Italianen ook niet hun tanks. Maar we blijven enkel en alleen naar de Duitsers wijzen.
nieuws uit een andere (belevings-)wereld
Inaccurate analysis. Initially, the Russians headed for Kyiv as a distraction, allowing their troops to take Kherson and Zaporizhia, which surround Crimea, while Ukrainian forces were concentrated around the capital to protect it.
Omdat er veel meer Leopards zijn gebouwd dan alle Leclercs, Arietes en Challengers bij elkaar:Sissors schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:00:
[...]
En toch stuurt de UK ook geen Challenger tanks. Frankrijk geen Leclerc tanks. Italianen ook niet hun tanks. Maar we blijven enkel en alleen naar de Duitsers wijzen.
Challenger 2: 447
Leclerc: 867
Ariete: 200
Leopard 2: 3600
Leopard 1: 4744
[ Voor 4% gewijzigd door _Eend_ op 23-10-2022 13:55 . Reden: Typo ]
Dat ga je straks over Kherson ook horen, zelfs op dit forum. "Oekraïne heeft dat gebied niet kunnen veroveren, het is enkel en alleen omdat de Russen zich terugtrokken."
Het fragment onderstreept nogmaals waarom Russen koste wat kost uit Oekraïne getrapt moeten worden.
Meanwhile on Russia's state-funded RT, director of broadcasting Anton Krasovsky suggests drowning or burning Ukrainian children, makes hideous comments about the rapes by Russian soldiers in Ukraine, says Ukraine should not exist and Ukrainians who resist Russia should be shot. pic.twitter.com/BGIaBNok4v
— Julia Davis (@JuliaDavisNews) 23 oktober 2022
Een van comments vat het prima samen
It is hard to believe the horrific and murderous language of these Russians. It is rare in history to hear this kind of public criminal and cruel language. Soft, safe pundits urging genocide from a brutal and undisciplined Russia Army. This cannot pass.
[ Voor 35% gewijzigd door bloody op 23-10-2022 09:26 ]
nope
Voor Myrne wel, het ligt zo'n 60 km vanaf de Dnjepr. De vraag lijkt me dan of de strook net ten noorden van de Dnjepr veilig gebied is voor de Russische artillerie. Je wil de Himars niet verliezen (en zeker niet aan iets vermijdbaars zoals de conventionele artillerie). Ook met het oog op de veiligheid van de bewoners van Cherson wil je die artillerie eigenlijk zo snel mogelijk op grotere afstand dwingen. Hoe doe je dat? Bijvoorbeeld door de logistiek te verstoren. Oftewel, eigenlijk wil je Myrne nu beschieten. Maar dat kan nog niet.YakuzA schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 01:15:
[...]
Zodra cherson verlaten is door RU, komt de himars dichtbij genoeg
Time will tell
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Ik denk dat vanaf dan geen enkele uitgang uit de Krim nog veilig is naar het noordenShabbaman schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:51:
[...]
Voor Myrne wel, het ligt zo'n 60 km vanaf de Dnjepr. De vraag lijkt me dan of de strook net ten noorden van de Dnjepr veilig gebied is voor de Russische artillerie. Je wil de Himars niet verliezen (en zeker niet aan iets vermijdbaars zoals de conventionele artillerie). Ook met het oog op de veiligheid van de bewoners van Cherson wil je die artillerie eigenlijk zo snel mogelijk op grotere afstand dwingen. Hoe doe je dat? Bijvoorbeeld door de logistiek te verstoren. Oftewel, eigenlijk wil je Myrne nu beschieten. Maar dat kan nog niet.
Time will tell
Kwam deze nog tegen, een kijkje (achter de schermen) in een NAVO observatie vliegtuig:
Mooi de comments dat ze live de UA jachtvliegtuigen de lucht in zien gaan nadat ze doorgeven aan UA dat ze een RU vliegtuig UA in zien gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 23-10-2022 10:39 ]
PSN
En dit zijn beelden die over de wereld worden gedeeld, zou deze Rus inzetten op verdere escalatie en dan hopen dat er echt ingegrepen wordt ofzo?bloody schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:22:
Mocht iemand nog twijfel hebben over de de officiële RU standpunten...
Het fragment onderstreept nogmaals waarom Russen koste wat kost uit Oekraïne getrapt moeten worden.
[Embed]
Een van comments vat het prima samen
[...]
Dit topic is gesloten.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid