Mwah, een trein, wat trucks en mannen met hun shirt uit?XWB schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:49:
Def Mon heeft een logistieke hub van het Russisch leger blootgelegd, en legt uit waarom Oekraïne ATACMS nodig heeft. Het is een lang draadje met satellietfoto's, maar wel de moeite waard om doorheen te scrollen:
[Twitter]
Er is altijd een doel wat net buiten bereik ligt en logistiek is overal.
Op dit moment beweegt het conflict in de juiste richting. Het aantal militaire slachtoffers aan UA kant blijft binnen de perken (dat was pre-HIMARS een probleem) en Rusland loopt militair langzaam leeg.
Dit niveau tot na de winter vasthouden zou ik niet gek vinden.
Nu een oorlogsverklaring aan Rusland geven lijkt me onverstandig (ATACMS zijn dat overigens niet imo). Als de EU/Westen de oorlog verklaart aan Rusland kan Rusland conventioneel nog hard terugslaan. 1 onderzeeboot kan een ravage aanrichten onder LNG tankers bijvoorbeeld. En er zijn nog meer praktisch onbeschermde doelen. De havens van de EU staan hoog op de strategische doelen lijst. Ik weet niet of de Russen ook de luchtvaart kunnen bedreigen. Maar een Boeing/Airbus is militair ook geen uitdaging. Als al het transport van/naar de EU stilvalt hebben we een grotere recessie dan de Russen nu ervaren. IMHO mag het RU/UA conflict 'regionaal' of 'proxy' blijven.