Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 61 Laatste
Acties:
  • 689.601 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hierbij nog een luchtfoto van verzamelde raketfragmenten in Charkiv :D

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 23-10-2022 23:05 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:25

ManiacsHouse

Scheisse!

XWB schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:03:
Hierbij nog een luchtfoto van verzamelde raketfragmenten in Charkiv :D

[Twitter]
Valt me op dat men in Oekraïne heel gedisciplineerd lijkt met de boel opruimen en documenteren. Zie dit bijvoorbeeld. Alle zooi bij elkaar. Niet laten liggen. Zo ook het documenteren en vastleggen van alle oorlogsmisdaden. Maar ook het (ondanks dat deze ongein nog lang niet voorbij is) steeds het weer leefbaar maken van gebieden waar de Russen zijn opgetieft ondanks aanhoudende raketaanvallen. Komen totaal niet (meer) over als een houtje touwtje oude Sovjet staat. Okay er zullen vast nog wel wat aan rotte appels zitten daar, maar heb echt diep respect voor ze hoe ze de boel daar runnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:50
ManiacsHouse schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:12:
[...]

Valt me op dat men in Oekraïne heel gedisciplineerd lijkt met de boel opruimen en documenteren. Zie dit bijvoorbeeld. Alle zooi bij elkaar. Niet laten liggen. Zo ook het documenteren en vastleggen van alle oorlogsmisdaden. Maar ook het (ondanks dat deze ongein nog lang niet voorbij is) steeds het weer leefbaar maken van gebieden waar de Russen zijn opgetieft ondanks aanhoudende raketaanvallen. Komen totaal niet (meer) over als een houtje touwtje oude Sovjet staat. Okay er zullen vast nog wel wat aan rotte appels zitten daar, maar heb echt diep respect voor ze hoe ze de boel daar runnen.
Documenteren is belangrijk mocht er een soort van strafproces komen. Je weet nooit wat dat gaat worden dus als je je documentatie op orde hebt dan heb je dat voor het geval dat.

Weer oplappen is belangrijk, dan kan er weer gewoond en gewerkt worden en kunnen vluchtelingen ook weer terug.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hippocampus schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:32:

Overigens staat heel die Russische grenszone nu ook in een ander kleur op de livemap, geen idee waarom.
Vast omdat Rusland daar ook een ‘noodtoestand’ oid heeft uitgeroepen?
Net zoals in de 5 geannexeerde regio’s.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Indoubt

Always be indoubt until sure

Hippocampus schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:32:
Misschien om de grens tussen Oekraïne en Rusland wat duidelijker te maken?
Of alvast vooruitlopend op een DMZ?

Die betonnen blokjes zijn natuurlijk wel effectief tegen de tactiek van Oekraïne om snel en mobiel toe te slaan.
Er moet moeite gedaan worden om dit obstakel te nemen en als de vijand gebruik kan maken van de vertraging om daar een paar wrakken te kunnen veroorzaken dan houden ze het wat makkelijker onder controle.

Overigens staat heel die Russische grenszone nu ook in een ander kleur op de livemap, geen idee waarom.
Ik vond de eerdere opmerking wel leuk dus: andere kleur is potentieel Oekraines gebied :+

Doorstomen tot aan Moskou en dan uitruilen tegen de krim.

Wishfull thinking natuurlijk zonder enige realiteitszin. Maar ja, dat hebben we sowieso voldoende gezien de afgelopen 8 maanden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RoD schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:59:
[...]

Hij is onderdeel van de oorlog. Niet door een geweer vast te houden, maar door propagandistische gif te verspreiden. Gewoon een valide target dus, en dus goed nieuws.
Is dit niet die kerel die een rugzak met kleurtje draagt? Tja, of hij als pers doorgaat weet ik eerlijk gezegd niet. Onpartijdig is hij niet. Misschien zoals zo'n embedded journalist in Irak. Blijft lastig.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:37
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1584420230708985856?s=20&t=jZ0FYlBxL1jThZ6OxkdbzA]

Tis een soort Russische succesformule aan het worden: 2 maanden voorwaarts en in 2 dagen terug.

Ondertussen in Rusland zelf:

De angst wordt lekker aangewakkerd. Vreemd, want Ukraine was toch maar een vazalstaatje te onderwerpen in een dag of wat? Plannen die nu een invasie van het oh zo machtige Rusland?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 23:44

AndereKoekoek

Ping! Pong?

De wederopbouw van Oekraïne na de oorlog wordt volgens de Duitse bondskanselier Olaf Scholz en de voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen een missie die een hele generatie in beslag zal nemen.
Live blog van Algemeen Dagblad, Brabants Dagblad etc.

Denk dat Scholz iets redelijk essentieels mist hier. Voordat ze kunnen beginnen aan een wederopbouw zal Oekraïne toch echt de oorlog moeten winnen.

Edit: maw laat die Leopards gewoon los.

[ Voor 4% gewijzigd door AndereKoekoek op 24-10-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:45

Snow_King

Konijn is stoer!

AndereKoekoek schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:13:
[...]

Denk dat Scholz iets redelijk essentieels most hier. Voordat ze kunnen beginnen aan een wederopbouw zal Oekraïne toch echt de oorlog moeten winnen.
Scholtz, geef het goede voorbeeld en stuur je Leopards!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:11

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

Denk dat Scholz iets redelijk essentieels most hier. Voordat ze kunnen beginnen aan een wederopbouw zal Oekraïne toch echt de oorlog moeten winnen.
Wellicht moet je het positiever zien; Het westen gaat er vanuit dat Oekraine wint. Tenzij Rusland nukes gaat inzetten zijn ze over een paar jaar volledig terug naar de grenzen gedrukt.

Als Kherson valt verwacht ik een offensief vanuit het noorden naar het zuiden waarbij Melitopol en uiteindelijk Mariopol worden getarget. De tijd daarvoor zal waarschijnlijk een maand of vier a vijf in beslag nemen naar het begin ervan. Ik verwacht ook nog een omvleugeling van Lyschansk.(ik laat spelling even in het midden hier) aan de noordkant en van vanuit het noorden achter de stad om. in een vergelijkbare duur. Daarna wordt het bijna onmogelijk om de Krim te houden. Dan is alleen nog de twee oorspronkelijk 'ópstandige provincies' over.
Hoe lang dit duur hang hangt af van veel factoren. Ik denk dat Rusland niets meer conventioneel heeft wat de strijd kan keren. De mobiks zijn niet voldoende en qua materiaal hebben ze al hun hulplijnen inmiddels opgebruikt. Ik denk dat de winter vertraging kan opleveren maar ik zou niet geheel verbaasd zijn als volgend jaar rond deze tijd Melitopol is gevallen (Mariaopol nog niet) en Lyschansk in een slechte strategische situatie is en op het punt staat te vallen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-10 21:50
bloody schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:22:
Mocht iemand nog twijfel hebben over de de officiële RU standpunten...
Het fragment onderstreept nogmaals waarom Russen koste wat kost uit Oekraïne getrapt moeten worden.
[Embed]

Een van comments vat het prima samen

[...]
Ik schrok me dood van die buzzer om de beledigende woorden te verhullen. Waarom niet een bliepje, en waarom niet wat zachter? Jammer, want verder was het een interessante video, maar vond hem moeilijk te kijken zo.

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Voor ze beginnen aan de wederopbouw zal de oorlog moeten eindigen. Ook zonder Oekraiense overwinning zal wederopbouw nodig zijn in de delen van Oekraine die niet door Rusland bezet zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
De gesprekken over wederopbouw Oekraine zijn erg positief imo. Geeft namelijk aan dat:

- Europa kennelijk denkt dat Oekraine gaat 'winnen'
- Europa Oekraine min of meer als een deel van EU/ West-Europa ziet
- Europa dit ook als een kans ziet om de (interne markt) te vergroten (Marshall plan pakte uiteindelijk ook erg goed uit voor VS)
- Europa niet alleen ad-hoc bezig is, maar ook bereid is om lange termijn Oekraine te helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:50
YakuzA schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:59:
[...]

Als ze echt maar 100 kg zijn, kun je die met een beetje hefboom zo omtippen zou ik gokken.
liep achter, was al opgemerkt zie ik
Ze laten de sleepogen er zelfs aan zitten zo te zien, elke vrachtwagen/suf trekt ze weg.

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 24-10-2022 08:59 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:50
AndereKoekoek schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:12:
[Twitter]

Tldr; één of andere papzak in een militair uniform is in gesprek met een psychopathische presentator.

Hierin verteld de papzak dat in de 80s er al kinderen in Oekraïne waren die Russisch spraken en Russische namen hadden, maar toch tegen de Russische bezetting was.

Voorstel was om de kinderen dan maar in een rivier te verdrinken. En anders in een huis te proppen en het huis met kinderen en al plat te branden.

Altijd maar roepen dat ze op zoek zijn naar nazis en het enige wat ze hoeven te doen is in de spiegel te kijken. Wat een beesten zijn het....
Verheugend nieuws: Zelfs in Rusland kan je tever gaan in je propaganda/extremisme.
NOS berichtte net (liveblog) dat deze presentator is geschorst door RT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-10 21:50
NiGeLaToR schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:31:
[...]

Lekker bezig :)

Ik zag dat er hijsogen aan zitten, dan zijn ze zo weg. Maar zonder fundament op zachte grond.. ook.

Zag al berichten op Twitter: ‘never interrupt your enemy when they’re making a mistake’.
Wellicht dus wel goed als we ze er niet op wijzen. (Te laat, I know.)
In datzelfde bericht werden de fouten belicht, dus ik denk dat ze hun eigen advies niet heel te serieus namen.

&

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

:)
Gelukkig heeft RU wat s-300 systemen terug gehaald uit Syrie :)
Israel provided Ukraine with useful intelligence to help its forces down Iranian-made kamikaze drones.
That’s according to the New York Times, Ukrinform reports.

As reported by Ukrinform, a factory for the assembly of Iranian drones was destroyed in Syria. The strikes on targets in Syria, carried out on the night of Saturday, October 22, are attributed to the Air Force of the Israel Defense Forces (IDF).
https://www.ukrinform.net...-down-iranian-drones.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
zie beleid: beelden van iemand die op een mijn is gaan staan horen hier gewoon niet thuis. Deze voegen niets toe aan een discussie, ongeacht jouw inschatting of er al dan niet veel te zien zou zijn

[ Voor 80% gewijzigd door polthemol op 24-10-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:03
Bijzonder dat die staats tv het toch wat te gortig vond om kinderen te verbranden of te verzuipen, bedoel even geleden vonden ze dat londen maar even platgegooid moest worden. Euh zijn dat niet meer dan 5 miljoen kinderen in die regio die verkoolt worden?
Echt word de gemiddelde rus nu nog niet wakker?

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:45
merlin1201 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:08:
Bijzonder dat die staats tv het toch wat te gortig vond om kinderen te verbranden of te verzuipen, bedoel even geleden vonden ze dat londen maar even platgegooid moest worden. Euh zijn dat niet meer dan 5 miljoen kinderen in die regio die verkoolt worden?
Echt word de gemiddelde rus nu nog niet wakker?
Als ik moet kiezen tussen verdrinken of in 1seconde tot as verpurvelt worden kies ik voor het laatste. Liefst binnen 50m van inslagpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
nieuws: Onderzoekers gebruiken Starlink-satellieten om aan locatiebepaling te...

Grondstation tot 30 meter nauwkeurig gemeten met meer dan 1 meetpunt, blijkbaar zit de locatie data plaintext in het protocol?

Gelukkig leest de tegenstander niet mee :)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:59:
nieuws: Onderzoekers gebruiken Starlink-satellieten om aan locatiebepaling te...

Grondstation tot 30 meter nauwkeurig gemeten met meer dan 1 meetpunt, blijkbaar zit de locatie data plaintext in het protocol?

Ik zie het probleem niet. GPS is tot op 2m nauwkeurig, als ik me goed herinner. En dat is ook wereldwijd beschikbaar, dus dit is hooguit een aardige backup als GPS uitvalt.
Tenzij je bedoelt dat je hiermee de locatie van andermans grondstation kunt vinden (i.t.t. je eigen). Dan zou het wel een aardig veiligheidsrisico zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

downtime schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:05:
[...]

Ik zie het probleem niet. GPS is tot op 2m nauwkeurig, als ik me goed herinner. En dat is ook wereldwijd beschikbaar, dus dit is hooguit een aardige backup als GPS uitvalt.
Tenzij je bedoelt dat je hiermee de locatie van andermans grondstation kunt vinden (i.t.t. je eigen). Dan zou het wel een aardig veiligheidsrisico zijn.
Het gaat hier inderdaad om het eerste: je eigen positie bepalen. Niet die van een willekeurig andere Starlink terminal.
If the terrestrial receiver has a good idea of the satellites’ movements—which SpaceX shares online to reduce the risk of orbital collisions—it can use the sequences’ regularity to work out which satellite they came from, and then calculate the distance to that satellite. By repeating this process for multiple satellites, a receiver can locate itself to within about 30 meters, says Humphreys.

[ Voor 27% gewijzigd door noo op 24-10-2022 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

Nee, zie het gelinkte artikel:
The UT Austin researchers did not try to break Starlink’s encryption or access any user data coming down from satellites. Instead, they sought out synchronization sequences—predictable, repeating signals beamed down by the satellites in orbit to help receivers coordinate with them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het gaat hier om locatiebepaling van jezelf dmv de timestamps uit de synchronisatie signalen van de satellieten, dus zodra je de locaties+timestamps+snelheid van al die satellieten weet, kun je a la GPS jouw eigen locatie weer terug rekenen.

Het gaat in dit artikel iig niet over het vinden van andere groundstations. :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Nieuw filmpje van de Krim brug: https://t.me/rybar/40445

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:42
Wat valt er te zien? Ik ga nooit geen telegram account aanmaken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
jaapstobbe schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:41:
[...]

Wat valt er te zien? Ik ga nooit geen telegram account aanmaken...
Voor zover ik kan zien zijn de kapotte wegdelen weggehaald en zijn ze nieuwe metalen delen aan het leggen en aan elkaar aan het lassen.
hier wat stills:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DC5z3dTstHMQ752610DRVjDw54I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d5SyamJE6z7stgIxO4ypjgrb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jg0Ii5RrN0d8WK8qQgpOIFtD2wk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YlPjUuJ2ef5T8kUgSwsZyn5h.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DosJ-VuPI6vUMvnTL9xDyzhRVzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7akiXAEDSdDFzCqjDhXJfHbi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08

Qwerty-273

Meukposter

noo schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:08:
Het gaat hier inderdaad om het eerste: je eigen positie bepalen. Niet die van een willekeurig andere Starlink terminal.
Aangezien de Dishy (of te wel de terminal) gewoon radio signalen verstuurd (als hij aanstaat), kan je deze uitpeilen net zoals elke andere radiobron. Het is in dat opzicht eenvoudig om radiobronnen op te sporen, zeker op het moment dat het gebied aardig leeg is kwa mensen (of dat nou een landschap of een kapot geschoten stad is).

De terminal is trouwens best interessant om dieper naar te kijken. Zoals https://github.com/KULeuven-COSIC/Starlink-FI

[ Voor 9% gewijzigd door Qwerty-273 op 24-10-2022 14:47 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Nox schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:37:
[...]

Maar, met 3 of 4 man zie ik wel in dat het gaat lukken het ding weg te krijgen, of dat rollend of slepend of tillend is. Er zijn zoveel manieren om dit te doen, het is lachwekkend.
Die 3-4 man hebben wel een handicap: Ze moeten het waarschijnlijk doen terwijl ze zelf onder vuur liggen. Anders hebben deze dingen inderdaad helemaal geen zin.
Als Israel daadwerkelijk die fabriek gebombardeerd heeft (ook al is het er maar 1) en intel heeft verschaft is dat nog nuttiger dan de wapens leveren/verkopen die ervoor nodig zijn.
Ben benieuwd of die drones inderdaad uit die fabriek kwamen. Want de Iraniërs zijn niet al te snugger als ze afhankelijk zijn van één fabriek binnen bereik van de Israelische luchtmacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

downtime schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:08:
[...]
Ben benieuwd of die drones inderdaad uit die fabriek kwamen. Want de Iraniërs zijn niet al te snugger als ze afhankelijk zijn van één fabriek binnen bereik van de Israelische luchtmacht.
Om eerlijk te zijn, het is best slim van Iran om de drone fabriek in Syrie te plaatsen.
Dat helpt ongetwijfeld bij het omzeilen van sancties van allerlei producten die Iran niet in mogen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:20:
[...]

Om eerlijk te zijn, het is best slim van Iran om de drone fabriek in Syrie te plaatsen.
Dat helpt ongetwijfeld bij het omzeilen van sancties van allerlei producten die Iran niet in mogen.
Kan me voorstellen dat Syrië ook behoorlijk wat sancties heeft als het gaat om militaire of dual use goederen. Dan zou je zo'n fabriek eerder in Irak verwachten.

Waarschijnlijk komen die Russische drones gewoon uit een fabriek in Iran, en staat die fabriek in Syrië omdat een vrachtwagen of vliegtuig vol bommen/drones niet (heelhuids) in Syrië aankomt, en ze daarom lokaal in het geheim worden gefabriceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:29
Brazos schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:25:
[...]

Kan me voorstellen dat Syrië ook behoorlijk wat sancties heeft als het gaat om militaire of dual use goederen. Dan zou je zo'n fabriek eerder in Irak verwachten.

Waarschijnlijk komen die Russische drones gewoon uit een fabriek in Iran, en staat die fabriek in Syrië omdat een vrachtwagen of vliegtuig vol bommen/drones niet (heelhuids) in Syrië aankomt, en ze daarom lokaal in het geheim worden gefabriceerd.
Niet zo heel handige plek om te maken als je ze vervolgens op Mashhad airport in het noordoosten van Iran inlaad. Ca 2.500 km afstand tussen de door Israël aangevallen fabriek in Syrië en het eerdergenoemde vliegveld, nogal een afstand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-10 19:30

bloody

0.000 KB!!

You had only one job...
Waarom zijn al die Russische dreigementen telkens zo doorzichtig vraag ik mij af... werkt er nou niet 1 iemand die een echt goed plot in elkaar kan zetten?

nope

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
bloody schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:50:
You had only one job...
Waarom zijn al die Russische dreigementen telkens zo doorzichtig vraag ik mij af... werkt er nou niet 1 iemand die een echt goed plot in elkaar kan zetten?
[Twitter]
Neu, want voor interne consumptie. Ze gaan straks de VN toespreken en die soundbite gebruiken voor dezelfde interne publiek.

Tis hetzelfde als FvD doet, onzin oreren in de 2ekamer, dat zo monteren alsof de hele kamer ademloos zit te luisteren en dat zovaak mogelijk herhalen. Propaganda anno 2022 hoeft nergens meer op te slaan, je publiek is niet zo kritisch.

En wij doen er aan mee, doordat op dit moment het hele vuile bom verhaal door iedereen en z'n moeder wordt opgehangen, op TG al de eerste 'beelden van vuile bommen in Russische steden' rondgaan (zijn oa clips van de WTC 9/11 aanval for fucks sake) etc etc. (oke, het is ergens ook niet te negeren, vond de diplomatieke reactie van Frankrijk, UK en de VS gezamenlijk bijvoorbeeld sterk, staat hierboven in het topic al gedeeld)

[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-10-2022 15:59 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
You had only one job...
Bellingcat heeft er ook een draadje over idd:

De Oekrainers hebben de IAEA al uitgenodigd om alles te komen bekijken. Vergelijk dat met Rusland/Iran die boos worden als de VN onderzoek wil doen naar Iraanse drones die massaal ingezet worden:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Het is een herhaling van de geschiedenis, op werkelijk elk punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:00:
[Embed]

Het is een herhaling van de geschiedenis, op werkelijk elk punt.
toch een beetje zonde dat ze zoveel moeite doen om alles te verwijderen.
Waarvoor? Ze zijn het gebied binnenkort toch kwijt 8)7

En alles wordt herbouwd in samenwerking met westerse landen.

Maar goed, zoals al gezegd: alles ten gunste van de interne markt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
NiGeLaToR schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:08:
Russische piloot die zijn ‘ejection’ uit zijn SU25 filmt in 4k met een GoPro op zijn helm is nu al de meest bizarre oorlogsclip van de dag:

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Paar screengrabs voor mensen zonder Reddit:

[Afbeelding]

Moment van geraakt worden en zichzelf uit het vliegtuig lanceren is extreem kort, brandende toestel is zelfs even te zien.

[Afbeelding]

Terwijl de piloot aan zijn parachute hangt ontploft zijn toestel in een veld.
[Afbeelding]

Sta je dan, in afwachting van wat gaat komen. Er gebeurt verder niets maar je kunt er vergif op innemen dat degene die je neerschoot je komt zoeken.
Die helm camera beelden zijn mogelijk uit Belgorod regio en juni, toen er een SU25 tegen een powerkabel aan vloog:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

Qwerty-273 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:46:
[...]

Aangezien de Dishy (of te wel de terminal) gewoon radio signalen verstuurd (als hij aanstaat), kan je deze uitpeilen net zoals elke andere radiobron. Het is in dat opzicht eenvoudig om radiobronnen op te sporen, zeker op het moment dat het gebied aardig leeg is kwa mensen (of dat nou een landschap of een kapot geschoten stad is).
Uiteraard, maar de (onjuiste) bewering waar ik op reageerde was dat de lokatie van een willekeurige terminal uit het Starlink verkeer te distilleren zou zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:47
YakuzA schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:44:
MTV Cribs goes UA:
[Twitter]

(ja ik weet het, dit is 1 bunker gehighlight met profi UA gefilmd etc)
Er staat zelfs een game pc die Truck Simulator draait in die UA bunker :D _/-\o_. Mooi stukje propoganda.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-10 22:42
Muncher schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:10:
[...]

Er staat zelfs een game pc die Truck Simulator draait in die UA bunker :D _/-\o_. Mooi stukje propoganda.
had Sims3 moeten draaien :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:59
You had only one job...
[Twitter]
Ik ga er nog steeds vanuit dat er in het kraanwater van het kremlin veel lood aanwezig is met massale loodvergiftiging als gevolg, dat is het enige dat dit hele gebeuren nog een beetje kan verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:58
Ligt het aan mij of lijkt er een equilibrium te ontstaan? Misschien Cherson nog naar UA maar daarna wordt het wel heel moeilijk?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

xzaz schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:53:
Ligt het aan mij of lijkt er een equilibrium te ontstaan? Misschien Cherson nog naar UA maar daarna wordt het wel heel moeilijk?
Waar baseer je dat op?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:35

flessuh

Set sail for fail!

Troepen moeten ook eens rusten, en als het goed is wordt het terrein ook lastiger door het weer.

Maar ja, kijk hoeveel gebied er vorig offensief terug genomen is... mogelijk is men zo'n operatie weer aan het voorbereiden? Komt bij dat Oekraïne voor zover ik weet een media blackout heeft afgekondigd dus je hoort gewoon weinig van wat er gebeurt.

[ Voor 11% gewijzigd door flessuh op 24-10-2022 16:57 ]

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:27
Hoezo daarna moeilijk? Denk juist makkelijker. De Himalaya kunnen dan veel beter doelen raken op de Krim. Bevoorrading voor de Russen wordt er niet beter op. Vergeet ook de logistieke en materiële problemen van met name Rusland niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
Waar maak je dat uit op? UA heeft al een tijdje een info-blackout afgekondigd, dus er komt inderdaad maar heel weinig nieuws van het front.

In Kherson zijn de russen aan het voorbereiden om te rennen (die geulen en drakentanden zijn puur om tijd te winnen), en wagner is totaal de verkeerde kant op aan het vechten (en die zijn net al het gebied verloren in 48 uur waar ze 2 maanden over gedaan hebben). Dat is een beetje de stand van zaken nu.

[ Voor 28% gewijzigd door dakka op 24-10-2022 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ik denk dat @xzaz wel een terecht punt aansnijdt.

Voor het Kherson offensief begon is door praktisch alle militaire experts gezegd dat Kherson het moeilijkst verdedigbare gebied is voor Rusland vanwege de ligging naast de rivier. Het is vrij eenvoudig geweest voor Oekraine om de Russische aanvoerlijnen naar de westbank van de regio constant onder vuur te nemen.

En zelfs met zo'n gunstige situatie duurt het alsnog vrij lang voordat de Russen het echt moeilijk kregen in Kherson (lees 2 maanden). Het lijkt me niet meer dan logisch dat voor beter verdedigbare gebieden het moeilijker gaat worden voor Oekraine om progressie te maken. En als er al progressie is, zal deze langer gaan duren.

Ook omdat er nu een bijna oneindige voorraad mensen door Rusland de meatgrinder ingestuurd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Requiem19 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:09:

Voor het Kherson offensief begon is door praktisch alle militaire experts gezegd dat Kherson het moeilijkst verdedigbare gebied is voor Rusland vanwege de ligging naast de rivier. Het is vrij eenvoudig geweest voor Oekraine om de Russische aanvoerlijnen naar de westbank van de regio constant onder vuur te nemen.

En zelfs met zo'n gunstige situatie duurt het alsnog vrij lang voordat de Russen het echt moeilijk kregen in Kherson (lees 2 maanden). Het lijkt me niet meer dan logisch dat voor beter verdedigbare gebieden het moeilijker gaat worden voor Oekraine om progressie te maken. En als er al progressie is, zal deze langer gaan duren.

Ook omdat er nu een bijna oneindige voorraad mensen door Rusland de meatgrinder ingestuurd wordt.
Ze hebben en hadden de wapens ook nog niet een half jaar terug. De mensen worden nu opgeleid en bewapend, ze willen de stad nog in tact binnen houden.

Neem Rusland vs omsingelde en in de minderheid verdedigende troepen van Azovstal in Maruipol. Het tweede leger van de wereld heeft maanden moeten vechten en schieten om ze zich over te laten geven, ze hebben het uiteindelijk nooit vechtend kunnen veroveren.

Alles in de context - de een zal vinden dat het slecht gaat, de ander dat het goed gaat. Ik denk dat de omstandigheden een constante balans zijn van offers, mogelijkheden en uitputting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Er zijn juist indicaties dat Luhansk opgegeven gaat worden door het Kremlin.

En ook in Bakhmut heeft Wagner terrein moeten opgeven.

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 24-10-2022 17:21 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:14:
[...]

Ze hebben en hadden de wapens ook nog niet een half jaar terug. De mensen worden nu opgeleid en bewapend, ze willen de stad nog in tact binnen houden.
Waar komt de tijdsspanne 'een half jaar terug vandaan'? :). Het Kherson offensive 'begon' eind augustus. Het duurt dus 2 maanden - met goede westerse wapens - om een 'makkelijk' veroverbare stad/regio te veroveren (ervan uitgaande dat het deze weken gaat gebeuren.
Neem Rusland vs omsingelde en in de minderheid verdedigende troepen van Azovstal in Maruipol. Het tweede leger van de wereld heeft maanden moeten vechten en schieten om ze zich over te laten geven, ze hebben het uiteindelijk nooit vechtend kunnen veroveren.
In tegenstelling tot in Kherson was Azovstal een bijna niet te veroveren fort met oneindige hoeveelheden ondergrondse gangen etc.
Alles in de context - de een zal vinden dat het slecht gaat, de ander dat het goed gaat. Ik denk dat de omstandigheden een constante balans zijn van offers, mogelijkheden en uitputting.
Absoluut, maar ik wil er nog een woord aan toevoegen: verwachtingen. Progressie zoals in Kherson schept verwachtingen voor de toekomst. Door het in context te plaatsen, worden die verwachtingen beter gemanaged. Ik kan mij namelijk niet goed voorstellen dat Oekraine over 2 maanden bijvoorbeeld het gehele zuiden terug veroverd heeft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Overigens was er niets gemakkelijk aan Cherson, hier zaten de beste militairen uit het Russische beroepsleger en aan Oekraïense zijde zijn veel gewonden en doden gevallen. De opmars was juist heel lastig, ondanks de westerse wapens.

Het enige positieve hieraan is dat het Russische beroepsleger niet meer in het oosten van het land aanwezig is. In dat gebied moeten ze het hebben van Wagner en LPR/DPR troepen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Requiem19 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:19:
[...]

Waar komt de tijdsspanne 'een half jaar terug vandaan'? :). Het Kherson offensive 'begon' eind augustus. Het duurt dus 2 maanden - met goede westerse wapens - om een 'makkelijk' veroverbare stad/regio te veroveren (ervan uitgaande dat het deze weken gaat gebeuren.
De Russische invasie in het zuiden. Blijkbaar kregen de Russen Kherson min of meer 'cadeau' door een combinatie van factoren. Doelde niet op het recente tegenoffensief inderdaad.
In tegenstelling tot in Kherson was Azovstal een bijna niet te veroveren fort met oneindige hoeveelheden ondergrondse gangen etc.
Kan het even niet vinden, maar werd Kherson niet min of meer weggegeven door een overgelopen bevelhebber - of in ieder geval eentje die z'n werk niet (goed) deed?
Absoluut, maar ik wil er nog een woord aan toevoegen: verwachtingen. Progressie zoals in Kherson schept verwachtingen voor de toekomst. Door het in context te plaatsen, worden die verwachtingen beter gemanaged. Ik kan mij namelijk niet goed voorstellen dat Oekraine over 2 maanden bijvoorbeeld het gehele zuiden terug veroverd heeft.
Je ziet het in vlagen gaan, wat past bij het terrein. Open gebieden zijn niet goed te verdedigen en rijden ze zo doorheen, dichtere bebouwing, bebossing of gebieden met hoogteverschillen zijn weer lastiger 'even' in te nemen.

Maargoed, eens dus - en Ukraine is feitelijk nog steeds niet met een overmacht aan het terugvechten.

Edit:

UK blijft graag herhalen hoe hard ze mensen uit Ukraine aan het trainen zijn :)

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-10-2022 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:07
Ik volg het Telegram kanaal Ukraine Now. Daar is sinds gisteren 20:01 niets meer gepost.
Heeft dit dan ook te maken met de "media stilte" ?

Daar wordt niet eens zoveel over het front geschreven, meer van wandaden (shelling e.d.) en charity zaken van UA.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:09:

Uhm precies verkeerdom?

Het was het moeilijkste gebied om aan te vallen, aangezien Kherson alleen maar vlak platteland is, zonder enige mogelijkheid om te schuilen behalve wat bomenrijtjes langs de weg.

Het is daar erg moeilijk om met je tanks/bmp's op te trekken zonder dat je binnen korte tijd gespot bent en artillerie op je dak hebt.
Itt de Kharkiv omgeving met heuvels en bos waar je veel meer opties hebt.

/edit: het is voor RU wel moeilijker bevoorraden aan de andere kant van de rivier bij Cherson, maar winnen op bevoorrading gaat altijd flink wat tijd overheen.

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 24-10-2022 17:48 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:34:
Edit:

[Embed]

Is wel nodig, met hun 'wekelijkse' premier wissel zit nu Sunak op dat stoeltje.
Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRmYyQXBDOVhFQUVQeTUxLmpwZw==

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 24-10-2022 17:49 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:38

ZenTex

Doet maar wat.

Requiem19 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:19:
[...]

[...]

[...]

Makkelijk veroveraar in aanhalingstekens inderdaad, want Rusland heeft heel kherson volgeplempt met mankracht en materieel nadat UA maandenlang lipe te hinten op een aanstaande invasie.

Waarom het volgende offensief zo lang duurt? Daar kunnen legio redenen voor zijn.
Maar ik neem aan dat de voorberediningen voor de offensieven in Donetsk en Kherson ongeveer tegelijk begonnen, vandaar dat ze zo kort achter elkaar begonnen.

Ma de offensieve even een adempauze, gebied consolideren, wonden likkenen ondertussen Wagner uit bakhmut trappen. Maar reken maar dat het volgende offensief druk voorbereid word, en dat men goed de geleerde lessen doorneemt, want teken maar dat er veel fouten gemaakt zijn en het eea in chaos vervallen is.

Mogelijk is het volgende offensief the big one. Of misschien toch eerder focussen op kherson gezien de Russische activiteiten daar. Wie weet.

Maar het is al dik een week geleden sinds UA een media blackout aangekondigd heeft. Logisch, want bij de vorige offensief was het kort daarop gelijk actie. Dus nu even wat langer van tevoren om de Russen niet wijzer te laten worden.

Zelf gok ik (hoop eigenlijk) dat dit de knaller gaat worden, doorstoten naar de zwarte zee om de Russen in geheel zuidelijk Ukraine af te snijden. Dat is een aanzienlijke operatie en vergt tijd, alleen al om middels alle beschikbare middelen elke cm van het grondgebied aldaar te fotograferen, analyseren, laat staan de logistiek te optimaliseren. En succes niet gegarandeerd, maar als het lukt ligt de weg naar de krim vrij en word de oorlog aanzienlijk verkort.
US van himars/mars2/m270 aanvallen hebben we al een tijdje niet meer gehoord. Munitie stockpilen misschien? Of die blackout? Maar als ineens de (hi) mars aanvallen weer massaal in beeld komen gok ik dat kort daarop de boel weer losgaat.

Aan de andere kant, UA heeft ook schrikbarende aantallen IFVs en APCs verloren waarvan een groot deel van hun succes afhing, en natuurlijk verliezen qua personeel. Het is niet ondenkbaar dar dat UA het momenteel niet kan, oa vanwege de grote aantallen gemobiliseerd russen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 07:52:
[Embed]

Tis een soort Russische succesformule aan het worden: 2 maanden voorwaarts en in 2 dagen terug.
Nee, het is gewoon kul/propaganda die verkeerde verwachtingen schept. Precies waar het daarna bij Kherson over gaat.

UA boekt progressie, maar de aanlooptijd kun je niet wegpoetsen alsof voor die 48 uur er niks is gebeurd. UA heeft niet onbeperkt HIMARS om overal aan te vallen. Anders zou ik ook heel trollerig kunnen zeggen dat UA al maanden bezig is om Kherson te veroveren waar RU nog geen week voor nodig had.
Het is veel mooier om te kijken hoe vaak UA zo'n 48-uurs offensief kan leveren, dat zegt echt iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:10
NiGeLaToR schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:34:
[...]

De Russische invasie in het zuiden. Blijkbaar kregen de Russen Kherson min of meer 'cadeau' door een combinatie van factoren. Doelde niet op het recente tegenoffensief inderdaad.

[...]

Kan het even niet vinden, maar werd Kherson niet min of meer weggegeven door een overgelopen bevelhebber - of in ieder geval eentje die z'n werk niet (goed) deed?

[...]

Je ziet het in vlagen gaan, wat past bij het terrein. Open gebieden zijn niet goed te verdedigen en rijden ze zo doorheen, dichtere bebouwing, bebossing of gebieden met hoogteverschillen zijn weer lastiger 'even' in te nemen.

Maargoed, eens dus - en Ukraine is feitelijk nog steeds niet met een overmacht aan het terugvechten.

Edit:

[Embed]

Onze landmacht post vergelijkbare verhalen op Social media. Ik zie t probleem niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
YakuzA schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:46:
[...]

Is wel nodig, met hun 'wekelijkse' premier wissel zit nu Sunak op dat stoeltje.
[Afbeelding]
Sjezus... die krantenkoppen stralen wel echt "Graphic design is my passion" uit zeg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dakka schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:57:
[...]

Sjezus... die krantenkoppen stralen wel echt "Graphic design is my passion" uit zeg...
Ja, 10 verschillende fontsizes en wat verschillende lettertypes en smallcaps wisselingen om te zorgen voor een sensor overload bij de lezer :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 07:52:
Dan kunnen ze de komende 2 maanden weer continu dezelfde progressie melden.

Profit ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
mir4dor schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:40:
Ik volg het Telegram kanaal Ukraine Now. Daar is sinds gisteren 20:01 niets meer gepost.
Heeft dit dan ook te maken met de "media stilte" ?

Daar wordt niet eens zoveel over het front geschreven, meer van wandaden (shelling e.d.) en charity zaken van UA.
Dat is het Engelse Ukraine Now channel, die loopt altijd wat achter op de Oekrainse channels.
Zie: https://t.me/UkraineNow

Je kan de translate functie aanzetten in de app en zo ook die channels meelezen voor de laatste updates. Ik doe dat alleen als het plaatje bij het bericht interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Mijn idee over Kherson; misschien dat de Oekraïners juist wat gewacht hebben en niet direct in de aanval zijn gegaan, de Russische opmars was al gestopt, de aanvoerroutes konden ze bijna dagelijks vanaf afstand onder vuur nemen en ondertussen branden de Russen door hun voorraden heen. Laat ze maar even lekker in hun sop gaar koken daar, voordat we aanvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Mooie jas, wat voor statement zou Medvedev willen maken?

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
ZenTex schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:48:
[...]

Makkelijk veroveraar in aanhalingstekens inderdaad, want Rusland heeft heel kherson volgeplempt met mankracht en materieel nadat UA maandenlang lipe te hinten op een aanstaande invasie.

Waarom het volgende offensief zo lang duurt? Daar kunnen legio redenen voor zijn.
Maar ik neem aan dat de voorberediningen voor de offensieven in Donetsk en Kherson ongeveer tegelijk begonnen, vandaar dat ze zo kort achter elkaar begonnen.

Ma de offensieve even een adempauze, gebied consolideren, wonden likkenen ondertussen Wagner uit bakhmut trappen. Maar reken maar dat het volgende offensief druk voorbereid word, en dat men goed de geleerde lessen doorneemt, want teken maar dat er veel fouten gemaakt zijn en het eea in chaos vervallen is.

Mogelijk is het volgende offensief the big one. Of misschien toch eerder focussen op kherson gezien de Russische activiteiten daar. Wie weet.

Maar het is al dik een week geleden sinds UA een media blackout aangekondigd heeft. Logisch, want bij de vorige offensief was het kort daarop gelijk actie. Dus nu even wat langer van tevoren om de Russen niet wijzer te laten worden.

Zelf gok ik (hoop eigenlijk) dat dit de knaller gaat worden, doorstoten naar de zwarte zee om de Russen in geheel zuidelijk Ukraine af te snijden. Dat is een aanzienlijke operatie en vergt tijd, alleen al om middels alle beschikbare middelen elke cm van het grondgebied aldaar te fotograferen, analyseren, laat staan de logistiek te optimaliseren. En succes niet gegarandeerd, maar als het lukt ligt de weg naar de krim vrij en word de oorlog aanzienlijk verkort.
US van himars/mars2/m270 aanvallen hebben we al een tijdje niet meer gehoord. Munitie stockpilen misschien? Of die blackout? Maar als ineens de (hi) mars aanvallen weer massaal in beeld komen gok ik dat kort daarop de boel weer losgaat.

Aan de andere kant, UA heeft ook schrikbarende aantallen IFVs en APCs verloren waarvan een groot deel van hun succes afhing, en natuurlijk verliezen qua personeel. Het is niet ondenkbaar dar dat UA het momenteel niet kan, oa vanwege de grote aantallen gemobiliseerd russen.
UA heeft in principe een onuitputtelijke bron soldaten, er komen nu regelmatig extra getrainde troepen bij. De mobilisatie was daar al maanden gaande. Dus ze zullen al een roulatie schema hebben voor rust en actie. Laten we verder wel wezen kwa materiaal hebben ze ook genoeg sponsoren, ze gaan echt geen logistieke problemen krijgen.

Ik heb het idee dat UA redelijk spaarzaam en tactisch omgaat met de inzet. Ik zou het gewaagd vinden maar ik verwacht ook iets in de trend van de Krim afsluiten via land. Dat verzwakt namelijk enorm het mandaat van de kliek om Putin. Daarna is het een kwestie van het schoonvegen van het oosten, maar ik betwijfel of Rusland daar echt nog hard voor wil bloeden als ze zo’n groot deel van het zuiden kwijt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
XWB schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:42:
Mooie jas, wat voor statement zou Medvedev willen maken?

[Twitter]

[Twitter]
Sympatiseren, met de mobiks die WO2 larping aan het doen zijn in de frontlinie?

Maargoed, weet niet of er wat achter gezocht moet worden. Wellicht vindt hij het een mooie jas omdat hij vaag bekend voor kwam. Of probeert hij de USSR KGB glorie te herleven, een rol in de reboot van Alo Alo te ambieren, etc.

Opmerkelijker is de fabriek zelf, dat is zo te zien een refurb hal gezien de oude materialen die je ziet in de schaarse beelden. Tis dus eerder een assemblagehal dan een tank fabriek, voor zover je dat kunt zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:32

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

NiGeLaToR schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:50:
[...]

Sympatiseren, met de mobiks die WO2 larping aan het doen zijn in de frontlinie?

Maargoed, weet niet of er wat achter gezocht moet worden. Wellicht vindt hij het een mooie jas omdat hij vaag bekend voor kwam. Of probeert hij de USSR KGB glorie te herleven, een rol in de reboot van Alo Alo te ambieren, etc.

Opmerkelijker is de fabriek zelf, dat is zo te zien een refurb hal gezien de oude materialen die je ziet in de schaarse beelden. Tis dus eerder een assemblagehal dan een tank fabriek, voor zover je dat kunt zien.
Duh, hij heeft zijn eigen jas natuurlijk naar het front gestuurd om die arme jongens te helpen, dus hij draagt nu de afdankertjes van zijn opa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Tussen Tsjetsjenen onderling is het al niet koek-en-ei in Oekraïne (ze vechten al tegen elkaar), maar nu komt er weer een anti-Russische groep vanuit Syrië naar Oekraïne.
Chechen fighters leave Syria to battle Russians in Ukraine

Abdul Hakim al-Shishani, a veteran of the Chechen-Russian war in the 1990s and commander of the Ajnad al-Kavkaz group fighting Syrian government forces in Latakia, arrived in Ukraine with a group of Chechen fighters to battle Russian forces.
https://www.al-monitor.co...a-battle-russians-ukraine

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
TheGhostInc schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:49:
[...]

Nee, het is gewoon kul/propaganda die verkeerde verwachtingen schept. Precies waar het daarna bij Kherson over gaat.

UA boekt progressie, maar de aanlooptijd kun je niet wegpoetsen alsof voor die 48 uur er niks is gebeurd. UA heeft niet onbeperkt HIMARS om overal aan te vallen. Anders zou ik ook heel trollerig kunnen zeggen dat UA al maanden bezig is om Kherson te veroveren waar RU nog geen week voor nodig had.
Het is veel mooier om te kijken hoe vaak UA zo'n 48-uurs offensief kan leveren, dat zegt echt iets.
Het grote verschil is natuurlijk wel dat rusland continue aan het aanvallen is, terwijl Oekraine echt een tijd voorbereiding heeft om daarna echt aan te vallen. Iedere keer zodra Oekraine echt het offensief opent maken ze veel meer progressie dan rusland doet tijdens hun offensief. Dus je hebt weliswaar gelijk dat het er vooral om gaat dat het de vraag is hoe vaak Oekraine zo'n offensief kan doen, maar je kunt wel die 48 uur naast die 2 maanden zetten.

Maar Cherson is sowieso geen goed voorbeeld, dat is door een corrupte bevelhebber aan de russen gegeven en daar is door de russen dus niet echt om gevochten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:54:
Tussen Tsjetsjenen onderling is het al niet koek-en-ei in Oekraïne (ze vechten al tegen elkaar), maar nu komt er weer een anti-Russische groep vanuit Syrië naar Oekraïne.
[...]
Is dit ook echt zo?
Of is dit onderdeel van de Russische ‘al-quaida’ gaat UA helpen verhaallijn?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

YakuzA schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:20:
[...]

Is dit ook echt zo?
Of is dit onderdeel van de Russische ‘al-quaida’ gaat UA helpen verhaallijn?
Waarschijnlijk had het geholpen als ik niet vergeten had deze tweet erbij zetten

Maar anyway, dit lijkt wel betrouwbaar. Wikipedia: Al-Monitor

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:24:
[...]
Waarschijnlijk had het geholpen als ik niet vergeten had deze tweet erbij zetten
[Twitter]

Maar anyway, dit lijkt wel betrouwbaar. Wikipedia: Al-Monitor
Er waren ook al Tsjetsjenen tegen Tsjetsjenen aan het vechten iig.
Een echt nieuwe ontwikkeling is het dan ook niet iig :)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

YakuzA schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:26:
[...]

Er waren ook al Tsjetsjenen tegen Tsjetsjenen aan het vechten iig.
Een echt nieuwe ontwikkeling is het dan ook niet iig :)
Vandaar mijn "(ze vechten al tegen elkaar)" opmerking. ;)

nope

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Goed speurwerk weer van Bellingcat. Het blijft knap hoeveel ze kunnen achterhalen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Oekraine maakt ondergrondse schuilplaatsen klaar voor de winter:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ff26tRhXwAADdIJ?format=jpg&name=small

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ff26tRbXEAMg985?format=jpg&name=small

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ff26tRnXEAENEEO?format=jpg&name=small

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ff26tRfXkAE6-Li?format=jpg&name=small

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 24-10-2022 22:03 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

XWB schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:02:
Oekraine maakt ondergrondse schuilplaatsen klaar voor de winter:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Twitter]
Voor de TDF? Dit lijkt me namelijk minder nuttig voor het reguliere leger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Ongetwijfeld, vast bij de grens of andere plekken waar permanente bewaking is. Aan het front zou ik dit soort schuilplaatsen niet snel verwachten.

[ Voor 18% gewijzigd door XWB op 24-10-2022 22:35 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
redwing schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:59:
Het grote verschil is natuurlijk wel dat rusland continue aan het aanvallen is, terwijl Oekraine echt een tijd voorbereiding heeft om daarna echt aan te vallen. Iedere keer zodra Oekraine echt het offensief opent maken ze veel meer progressie dan rusland doet tijdens hun offensief. Dus je hebt weliswaar gelijk dat het er vooral om gaat dat het de vraag is hoe vaak Oekraine zo'n offensief kan doen, maar je kunt wel die 48 uur naast die 2 maanden zetten.
*knip* reageer s.v.p. inhoudelijk, de ander beschuldigen van propaganda voegt niets toe en werkt discussieverstorend.

Die HIMARS, PzH's en ander 155mm spul staan dagelijks 'te rammen' op de Russische stellingen.
1 miljoen 155mm granaten geleverd door de VS. Wat de EU geleverd heeft moet daar nog bovenop. Qua MLRS raketten is het onduidelijker hoeveel er is geleverd, ergens las ik 9000.
Hoeveel HIMARS explosies hebben we gezien? 100? Toen ik zocht naar het aantal raketten kwam ik tegen dat ze 400 doelen vernietigd hebben met HIMARS.
Het grootste gedeelte van de gevechten haalt Twitter niet. En het grootste gedeelte van wat op elkaar wordt geschoten is mis. Kijk maar naar de dagelijkse stats en zet daar 5.000+ granaten per dag tegenover.

Zowel RU als UA zijn continu aan het aanvallen. Of je grondgebied inneemt is een ander verhaal. RU kiest/koos ervoor om dat met weinig risico te doen. Gewoon net zolang bombarderen totdat het verzet stopt. UA kiest ervoor kleine 'blitzkrieg' aanvallen te doen, wanneer ze denken succesvol te kunnen zijn, maar hebben een vergelijkbare aanloop.

Die 48 uur is niks meer dan de 'winst pakken' na weken/maanden belegering. RU pakte vaak dagelijks kleinere stukjes. Onderaan de streep vergelijkbaar.
redwing schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:59:
Maar Cherson is sowieso geen goed voorbeeld, dat is door een corrupte bevelhebber aan de russen gegeven en daar is door de russen dus niet echt om gevochten.
Het is toch gewoon bezet door de Russen? Zo heeft UA ook list & bedrog ingezet om hun offensief te laten slagen in het noordoosten. Corruptie & verraad hoort er ook gewoon bij.
De tijd dat we in felgekleurde pakken 'eervol' op een afgesproken plek elkaar te lijf gingen is meer dan een eeuw geleden.

Maar mijn punt is veel meer:
Kijk gewoon feitelijk/neutraal naar wat er gebeurd. Alles over de top blauw/geel verven helpt nergens mee.
Als UA in 48 uur de winst van een maand belegering pakt, dan duurt het grofweg een maand voor de volgende keer komt.
Ik lees vaak in dit topic veels te hoog gespannen verwachtingen na een succes waar UA lang aan heeft gewerkt. En de dagen erna de teleurstelling. Geef dan de eerlijke info: "UA heeft x dagen voorbereid en dit was het resultaat".

[ Voor 2% gewijzigd door defiant op 25-10-2022 00:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

TheGhostInc schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:55:
[...]

*knip*
Die HIMARS, PzH's en ander 155mm spul staan dagelijks 'te rammen' op de Russische stellingen.
1 miljoen 155mm granaten geleverd door de VS. Wat de EU geleverd heeft moet daar nog bovenop. Qua MLRS raketten is het onduidelijker hoeveel er is geleverd, ergens las ik 9000.
Hoeveel HIMARS explosies hebben we gezien? 100? Toen ik zocht naar het aantal raketten kwam ik tegen dat ze 400 doelen vernietigd hebben met HIMARS.
Het grootste gedeelte van de gevechten haalt Twitter niet. En het grootste gedeelte van wat op elkaar wordt geschoten is mis. Kijk maar naar de dagelijkse stats en zet daar 5.000+ granaten per dag tegenover.

Zowel RU als UA zijn continu aan het aanvallen. Of je grondgebied inneemt is een ander verhaal. RU kiest/koos ervoor om dat met weinig risico te doen. Gewoon net zolang bombarderen totdat het verzet stopt. UA kiest ervoor kleine 'blitzkrieg' aanvallen te doen, wanneer ze denken succesvol te kunnen zijn, maar hebben een vergelijkbare aanloop.
Ohja, want de crew zit vastgegroeid als permanent onderdeel van de equipment en hoe een klein aantal speciality stuff wordt ingezet is typerend voor de rotatie van het hele leger...

*knip* maak s.v.p. een topic report aan, s.v.p. niet de discussie verder escaleren.

[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 25-10-2022 00:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:18
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:10:
[...]

Ohja, want de crew zit vastgegroeid als permanent onderdeel van de equipment en hoe een klein aantal speciality stuff wordt ingezet is typerend voor de rotatie van het hele leger...

*knip*
Die laatste zin is nergens voor nodig.
Ook UA heeft het moeilijk. En ja, ook ik zie het liefst 1 blitzkrieg tot ver in de Krim. Maar zo werkt het helaas niet. Reden te meer om UA te steunen. En dat is niet anders dan de post waar jij op reageert ook bedoelt, schat ik zo in.

[ Voor 11% gewijzigd door defiant op 25-10-2022 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Muncher schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:10:
[...]

Volgens mij is het farm simulator (je ziet een combine), wat natuurlijk nog grappiger is aangezien oekraine 'de graanschuur' van de wereld was.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRmY1UTBVeFhvQUliMEhpLmpwZw==

[ Voor 3% gewijzigd door IJsbeer op 25-10-2022 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
[...]
Of je grondgebied inneemt is een ander verhaal. RU kiest/koos ervoor om dat met weinig risico te doen. Gewoon net zolang bombarderen totdat het verzet stopt.
Als met de huidige inzet met immense russische verliezen als 'weinig risico nemen' kan worden aangeduid, dan ben ik benieuwd hoe het eraan toe zou gaan als ze veel risico zouden nemen. :+
Stelselmatig manschappen op dezelfde plaats richting vijandige stellingen laten rennen met als doel om de positie van de verdedigers te bepalen zie ik niet bepaald als 'weinig risico'. Stug door blijven vechten in een land waar je al 8 maanden klop krijgt zie ik ook niet als 'weinig risico'. Een winstgevend deel van je energieafzetmarkt op het spel zetten en verliezen, twee economische grootmachten tegen de haren strijken, en een militair machtsblok consolideren zijn ook niet bepaald aspecten die weinig risico met zich mee brengen.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bloody schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:54:

[...]

Vraag me toch af hoe relaxed je als Oekraïens leger bent als er zo'n zooitje ongeregeld zich bij je aansluit. Zou er niet heel gerust op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-10 09:31
MikeyMan schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:01:
[...]

Vraag me toch af hoe relaxed je als Oekraïens leger bent als er zo'n zooitje ongeregeld zich bij je aansluit. Zou er niet heel gerust op zijn.
Mogelijk verschillende soorten orders/fronten voor verschillende soorten groepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

[...]

Waarschijnlijk vinden ze de hulp welkom.
Ook als signaal naar buiten dat ongeacht ras en religie er gezamenlijk tegen de Russen opgetreden moet worden (ze zijn Moslim).
Er zijn al Tsjetsjeense groepen in Oekraine aan de slag, wellicht sluiten ze zich daar aan?

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Zo, mooie uptick met de tanks na een paar dagen rust :)
Hopelijk is dat een voorbode voor meer!

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
bloody schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:09:
[...]

Zo, mooie uptick met de tanks na een paar dagen rust :)
Hopelijk is dat een voorbode voor meer!
Artillery is daarintegen al een paar dagen juist laag.

En wel benieuwd, las dat Rusland naar verwachting rond de 1000 luchtafweersystemen heeft. Er zullen er een flink aantal achterbljiven in eigen land. In Syrie staan er nog een x aantal, maar hoeveel er nog over zijn in Oekraine... Daar heb ik nooit schattingenv an kunnen zien, maar gezien er geen lucht overmacht is door Oekraine zullen er nog genoeg zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:38

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

Alss je ze goed traint, onder goed leiderschap plaatst en duidelijke taken laat vervullen zie ik niet in waarom het een zooitje ongeregeld zou moeten zijn.

Kijk naar het Amerikaanse leger. Grotendeels kanslozen en de onderlaag van de bevolking die zich aanmeld bij het leger, maar na gedegen (bijna meedogenloze) training omgevormd tot goede georganiseerde troepen.

Bijkomend voordeel: zeer gemotiveerd om wraak tegen de Russen te nemen voor wat ze in Tsjetsjenië hebben uitgevreten, Inc de verraders, de kadirovytes.

[ Voor 10% gewijzigd door ZenTex op 25-10-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Waarom niet?

De Sovjet-Unie heeft religie (waaronder islam) tijdens haar bestaan de kop in willen drukken. Er was maar 1 ideologie: het communisme. Terwijl de islam in het zuiden van de SU wel degelijk speelde. Het was ook niet geheel consistent gezien in Georgië de islam wel (meer) getolereerd werd. Tegen het einde van de Sovjet hegemonie heeft Gorbatsjov de deuren voor islam (e.a. religie) opengezet. Na de val van de Sovjet-Unie heeft Rusland twee oorlogen in Tsjetsjenië gevoerd. De tweede is gewonnen, en er is een vazalregering in de autonome deelrepubliek geïnstalleerd. Maar daar is niet iedere Tsjetsjeen het mee eens; er zijn er die nog een appeltje te schillen hebben met Rusland. Als Rusland militair gezien zichzelf uitput en stukloopt in Oekraïne dan is dat gunstig voor hen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
[...]
[mbr]*knip* reageer s.v.p. inhoudelijk, de ander beschuldigen van propaganda voegt niets toe en werkt discussieverstorend.[/mbr]

Die 48 uur is niks meer dan de 'winst pakken' na weken/maanden belegering. RU pakte vaak dagelijks kleinere stukjes. Onderaan de streep vergelijkbaar.
Het verschil is dat Oekraine niet continue vol aan het aanvallen is. Die zijn veel meer de bevoorrading aan het onderscheppen, linies bestoken totdat ze zwak genoeg zijn om er snel doorheen te beuken. Hierna sturen ze inderdaad kleine aanvallen om te prikken en waar het lukt beuken ze er doorheen.

De russen schieten echter niet alleen dagelijks op de linies, ze vallen ook dagelijks aan met grondtroepen en als dat niet lukt beginnen ze opnieuw. Hier zijn genoeg filmpjes van te vinden om dit verschil heel duidelijk te maken. Het is gewoon een heel andere manier van vechten, wat ook verklaard waarom Oekraine minder verliezen heeft en meer succes. Bedenk dat bij die echte grondaanvallen er niet echt veel verschil is in materieel waarmee beide partijen werken.
[...]

Het is toch gewoon bezet door de Russen? Zo heeft UA ook list & bedrog ingezet om hun offensief te laten slagen in het noordoosten. Corruptie & verraad hoort er ook gewoon bij.
De tijd dat we in felgekleurde pakken 'eervol' op een afgesproken plek elkaar te lijf gingen is meer dan een eeuw geleden.
Het grote verschil is dat de russen simpelweg Cherson binnen gelaten zijn. Daar zijn in de eerste dagen maar amper gevechten geweest. Je kunt de gevechten uit die tijd dus niet gebruiken om te zeggen dat het makkelijk of moeilijk te veroveren is. En je kunt het al helemaal niet vergelijken met de huidige strijd die er plaats vindt. Het gaat er dus niet om dat het veroverd is, maar hoe, omdat er nu vergelijkingen gemaakt worden.
Maar mijn punt is veel meer:
Kijk gewoon feitelijk/neutraal naar wat er gebeurd. Alles over de top blauw/geel verven helpt nergens mee.
Als UA in 48 uur de winst van een maand belegering pakt, dan duurt het grofweg een maand voor de volgende keer komt.
Ik lees vaak in dit topic veels te hoog gespannen verwachtingen na een succes waar UA lang aan heeft gewerkt. En de dagen erna de teleurstelling. Geef dan de eerlijke info: "UA heeft x dagen voorbereid en dit was het resultaat".
Als je dit topic goed volgt zie je dat dat meestal ook gebeurd. Waar ik echter op reageerde was precies het tegenovergestelde waarbij en dingen kul/propaganda werden genoemd die dat gewoon niet zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:50
IJsbeer schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:13:
[...]

Artillery is daarintegen al een paar dagen juist laag.

En wel benieuwd, las dat Rusland naar verwachting rond de 1000 luchtafweersystemen heeft. Er zullen er een flink aantal achterbljiven in eigen land. In Syrie staan er nog een x aantal, maar hoeveel er nog over zijn in Oekraine... Daar heb ik nooit schattingenv an kunnen zien, maar gezien er geen lucht overmacht is door Oekraine zullen er nog genoeg zijn...
Vermoedelijk wel ja. Rusland heeft er zelfs nog zoveel dat ze, om verveling bij de S-300 troepen te voorkomen, dagelijks luchtverdediging raketten inzetten als raket artillerie om willekeurige speeltuinen in Zaporizja te bombarderen. Dat lijkt me niet heel logisch wanneer ze schaars zijn.

Vreemde is dat beide partijen zoveel luchtverdediging hebben dat gevechtsvliegtuigen in deze fase bijna geen rol hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@NeutraleTeun @Jerie @bloody Ik zou vooral bang zijn dat het fake is, en dat je ogen in je achterhoofd moet hebben. Maar wellicht liggen de gevoeligheden daar iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
[...]
En voor de duidelijkheid, dit is juist waar het op fout gaat. RU kiest er helemaal niet voor om dat met weinig risico te doen. Die bombarderen inderdaad totdat het verzet stopt, maar dat controleren ze door dagelijks een groep naar voren te sturen. Komen die terug is het verzet weg. Komen ze niet terug ga je verder met bombarderen. RU doet dat dus helemaal niet met weinig risico. Ze doen het juist met grote verliezen.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRmY1Zkc0ZVhrQVFYUS1YLmpwZw==

Vooral het laatste stukje interessant, als het voorraad artillery munitie beperkt gaat worden moeten ze dus nog meer risico gaan nemen...

Bron: [https://nitter.it/Flash_news_ua/status/1584808695825039360#m

[ Voor 12% gewijzigd door IJsbeer op 25-10-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:27:
@NeutraleTeun @Jerie @bloody Ik zou vooral bang zijn dat het fake is, en dat je ogen in je achterhoofd moet hebben. Maar wellicht liggen de gevoeligheden daar iets anders.
Dat moet je screenen. Fake kan iedereen zijn, zo zijn er bijvoorbeeld ook Russisch-gezinden Oekraïners. Zijn er relatief weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
IJsbeer schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:46:
[Afbeelding]

Vooral het laatste stukje interessant, als het voorraad artillery munitie beperkt gaat worden moeten ze dus nog meer risico gaan nemen...

Bron: [https://nitter.it/Flash_news_ua/status/1584808695825039360#m
Ik wist niet dat RU maar zo weinig KA-52's in dienst had. Weer iets geleerd.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
MikeyMan schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:27:
Tsjetsjenen vechten al sinds het begin mee met UA, zo apart is het nieuws niet.

Interview uit april met Tsjetsjeense commandant die voor UA vecht.
https://english.alarabiya...traitor-who-Putin-bought-

[ Voor 6% gewijzigd door dakka op 25-10-2022 11:25 ]

Pagina: 1 ... 55 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid