Requiem19 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:19:
[...]
Waar komt de tijdsspanne 'een half jaar terug vandaan'?

. Het Kherson offensive 'begon' eind augustus. Het duurt dus 2 maanden - met goede westerse wapens - om een 'makkelijk' veroverbare stad/regio te veroveren (ervan uitgaande dat het deze weken gaat gebeuren.
[...]
In tegenstelling tot in Kherson was Azovstal een bijna niet te veroveren fort met oneindige hoeveelheden ondergrondse gangen etc.
[...]
Absoluut, maar ik wil er nog een woord aan toevoegen: verwachtingen. Progressie zoals in Kherson schept verwachtingen voor de toekomst. Door het in context te plaatsen, worden die verwachtingen beter gemanaged. Ik kan mij namelijk niet goed voorstellen dat Oekraine over 2 maanden bijvoorbeeld het gehele zuiden terug veroverd heeft.
Makkelijk veroveraar in aanhalingstekens inderdaad, want Rusland heeft heel kherson volgeplempt met mankracht en materieel nadat UA maandenlang lipe te hinten op een aanstaande invasie.
Waarom het volgende offensief zo lang duurt? Daar kunnen legio redenen voor zijn.
Maar ik neem aan dat de voorberediningen voor de offensieven in Donetsk en Kherson ongeveer tegelijk begonnen, vandaar dat ze zo kort achter elkaar begonnen.
Ma de offensieve even een adempauze, gebied consolideren, wonden likkenen ondertussen Wagner uit bakhmut trappen. Maar reken maar dat het volgende offensief druk voorbereid word, en dat men goed de geleerde lessen doorneemt, want teken maar dat er veel fouten gemaakt zijn en het eea in chaos vervallen is.
Mogelijk is het volgende offensief the big one. Of misschien toch eerder focussen op kherson gezien de Russische activiteiten daar. Wie weet.
Maar het is al dik een week geleden sinds UA een media blackout aangekondigd heeft. Logisch, want bij de vorige offensief was het kort daarop gelijk actie. Dus nu even wat langer van tevoren om de Russen niet wijzer te laten worden.
Zelf gok ik (hoop eigenlijk) dat dit de knaller gaat worden, doorstoten naar de zwarte zee om de Russen in geheel zuidelijk Ukraine af te snijden. Dat is een aanzienlijke operatie en vergt tijd, alleen al om middels alle beschikbare middelen elke cm van het grondgebied aldaar te fotograferen, analyseren, laat staan de logistiek te optimaliseren. En succes niet gegarandeerd, maar als het lukt ligt de weg naar de krim vrij en word de oorlog aanzienlijk verkort.
US van himars/mars2/m270 aanvallen hebben we al een tijdje niet meer gehoord. Munitie stockpilen misschien? Of die blackout? Maar als ineens de (hi) mars aanvallen weer massaal in beeld komen gok ik dat kort daarop de boel weer losgaat.
Aan de andere kant, UA heeft ook schrikbarende aantallen IFVs en APCs verloren waarvan een groot deel van hun succes afhing, en natuurlijk verliezen qua personeel. Het is niet ondenkbaar dar dat UA het momenteel niet kan, oa vanwege de grote aantallen gemobiliseerd russen.