Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 61 Laatste
Acties:
  • 689.601 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-10 16:29

Snow_King

Konijn is stoer!

IJsbeer schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:46:
[Afbeelding]

Vooral het laatste stukje interessant, als het voorraad artillery munitie beperkt gaat worden moeten ze dus nog meer risico gaan nemen...

Bron: [https://nitter.it/Flash_news_ua/status/1584808695825039360#m
Maar is er ook een inschatting wat 'running low' precies inhoudt? Want we lezen ook al een tijdje dat ze de lopen (barrels) moeten gaan vervangen ivm slijtage en dat het problematisch zou zijn. Daar lees ik nu al weken niets mee over.

Is daar nog recente informatie over beschikbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-10 09:57
Bron NOS:
Zelensky: nog geen cent aan wederopbouwgeld ontvangen
De Oekraïense president Zelensky heeft de deelnemers aan de conferentie in Berlijn toegesproken via een videoverbinding. Daarin herhaalde hij dat Russische raketten en Iraanse drones meer dan een derde van de Oekraïense energievoorziening hebben verwoest. "Het wordt voor ons moeilijk om de winter door te komen", zei hij.

Verder stelde Zelensky dat Oekraïne van de ruim 17 miljard euro die nodig is voor de eerste fase van wederopbouw "nog geen cent heeft ontvangen". Het gaat om het zogeheten 'snelle herstelplan' dat Oekraïne eerder dit jaar heeft ontwikkeld om de meest cruciale infrastructuur te herstellen. De 17 miljard is nodig voor een eerste klap; in totaal schat Oekraïne zo'n 349 miljard euro nodig te hebben voor de wederopbouw.

Zelensky riep vandaag op tot snelheid: maak van "abstracte getallen" op korte termijn "concrete acties", zei hij.
Ik vind dat hij nogal veel eist, als meneer roept dan moet heel Europa en de rest van de wereld meteen klaar staan. Het is GÉÉN NAVO land, klaar! Er zit een grens aan het inmengen in het conflict tussen Rusland en Oekraïne.

Even een paar punten van commentaar:
[list]
• Wanneer je refereert aan een externe bron, link die dan even in het topic. Is nu door mij gedaan.
• Een stukje tweakers-etiquette: je bedoelt het misschien niet zo, maar een stuk tekst of een quote dik gedrukt in je bericht weergeven kan worden opgevat als schreeuwen om aandacht. Bij reguliere bezoekers roept dit snel een tegenovergestelde reactie op, namelijk dat je bericht wordt gediskwalificeerd. Ik heb er nu quote van gemaakt die het zou moeten zijn.
• Tenslotte je mening: De topics in dit forum worden vooral door mensen bezocht die de strijd en wederopbouw van Oekraïne een warm hart toedragen. De topics hebben bovendien tot doel feitelijke informatie te delen. Met de quote van de NOS doe je dat hier. Je mening zal echter niet door iedereen worden gewaardeerd. Daarom is het goed om te beargumenteren waarom je vindt dat het te ver gaat. Voor wat referentiekader zou ik duiken in de Marshall hulp na WO-II die door de VS voor Europa is uitgevoerd. Dus liever niet volstaan met een mening.
[/list]

[ Voor 34% gewijzigd door teacup op 25-10-2022 17:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-10 16:05

JT

VETAK y0

flugelisoke schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:55:
Bron NOS:

De Oekraïense president Zelensky heeft de deelnemers aan de conferentie in Berlijn toegesproken via een videoverbinding. Daarin herhaalde hij dat Russische raketten en Iraanse drones meer dan een derde van de Oekraïense energievoorziening hebben verwoest. "Het wordt voor ons moeilijk om de winter door te komen", zei hij.

Verder stelde Zelensky dat Oekraïne van de ruim 17 miljard euro die nodig is voor de eerste fase van wederopbouw "nog geen cent heeft ontvangen". Het gaat om het zogeheten 'snelle herstelplan' dat Oekraïne eerder dit jaar heeft ontwikkeld om de meest cruciale infrastructuur te herstellen. De 17 miljard is nodig voor een eerste klap; in totaal schat Oekraïne zo'n 349 miljard euro nodig te hebben voor de wederopbouw.

Zelensky riep vandaag op tot snelheid: maak van "abstracte getallen" op korte termijn "concrete acties", zei hij.

Ik vind dat hij nogal veel eist, als meneer roept dan moet heel Europa en de rest van de wereld meteen klaar staan. Het is GÉÉN NAVO land, klaar! Er zit een grens aan het inmengen in het conflict tussen Rusland en Oekraïne.
Aan de andere kant is het leuk om van ons uit toezeggingen te doen en ze zaken te beloven maar als we dat nooit (op tijd) doen dan is het ook niet meer dan een politiek instrument en kan ik mij voorstellen dat hij daar misschien ook niet zo blij mee is. Ik kan het dan wel snappen; zij vechten een oorlog uit die nu hun land betreft maar als ze die zouden verliezen of niet voeren dan kan het in de toekomst ten koste van ons gaan. En als we dan toezeggingen niet nakomen dan kan ik mij voorstellen dat hij steviger wordt in bewoordingen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-10 16:29

Snow_King

Konijn is stoer!

Bron NOS:

Die mening deel ik (en veel mensen met mij) gewoon niet met je. Dit is geen conflict tussen Rusland en Oekraïne (meer). Dit is een poging van Rusland om weer de Sovjet-Unie te herstellen, proberen om het imperium te groeien en om de grondstoffen in Oekraïne in handen te krijgen. (Gas, Olie, metalen, etc).

Louter naar dit conflict kijken als een oorlog tussen twee landen is echt te simpel. Daar is in de afgelopen 8 maanden al voldoende over geschreven.

Rusland mag en zal niet winnen. Daar zullen wij echter allemaal een hoge prijs voor moeten betalen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bron NOS:

Hij zit daar om het belang van Oekraine te behartigen.. en dat doet hij buitengewoon goed naar mijn mening.
Daarnaast is die 17 miljard volgens mij niet iets wat ie out of the blue eist, maar onderdeel van een pakket wat al toegezegd is.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Verwijderd

Bron NOS:

Ja, schandalig. Wij kijken decennia weg bij wat Rusland doet omdat we goedkope olie willen, faciliteerden en financierden eigenlijk gewoon genocide.

Hoe durft Oekraine, die dagelijks met bloed betalen voor de problemen die wij mede hebben helpen bouwen en waar we nog steeds alleen maar indirecte weerstand tegen bieden (ook alleen maar omdat Zelensky het goed verkocht, anders deden we weer niets dit keer), geld te vragen om het land staande te houden op meer dan militair vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
*knip* Graag argumenten ontopic houden, andere conflicten zijn dat niet. Dit maakt het niet minder terecht dat ook andere conflicten een oplossing verdienen, het niet oplossen van andere conflicten kan alleen niet als argument worden gebruikt om dat met deze ook maar niet te doen.

Wil je een dergelijke discussie voeren of opstarten, dan staat het je vrij om binnen Actualiteit, wetenschap en maatschappij een topic ervoor te starten. Hou hierbij dan in het achterhoofd dat veel van die conflicten het gevolg zijn van de invloed van enkele grote machtsblokken

[ Voor 83% gewijzigd door teacup op 25-10-2022 21:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Snow_King schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:59:
[...]

Die mening deel ik (en veel mensen met mij) gewoon niet met je. Dit is geen conflict tussen Rusland en Oekraïne (meer). Dit is een poging van Rusland om weer de Sovjet-Unie te herstellen, proberen om het imperium te groeien en om de grondstoffen in Oekraïne in handen te krijgen. (Gas, Olie, metalen, etc).

Louter naar dit conflict kijken als een oorlog tussen twee landen is echt te simpel. Daar is in de afgelopen 8 maanden al voldoende over geschreven.

Rusland mag en zal niet winnen. Daar zullen wij echter allemaal een hoge prijs voor moeten betalen.
Helemaal mee eens, In Oekraine wordt gevochten voor de democratische samenlevingen. Dat wij hier klagen over hoge gasprijzen en een mogelijke resessie staat in geen verhouding tot het leed dat Oekraine doormaakt. Het land verdient onze onvoorwaardelijke steun, anders zullen de gevolgen verschrikkelijk zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Er zit een grens aan het inmengen in het conflict tussen Rusland en Oekraïne.
En hoe is financiële steun bij de wederopbouw 'inmengen in het conflict'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-10 19:11
Bron NOS:

Er zijn een aantal landen die vrolijk handel dreven met Rusland en geld verdiende ondanks waarschuwingen en rode vlaggen en de Oekraïners betalen nu een prijs voor die stupiditeit.
Het is ook niet in ons voordeel om Oekraïne te laten verliezen of de afgrond in te laten zakken. Iets verder kijken dan je neus lang is...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HvdBent
  • Nu online
Missie in Mali, missie rond Syrië, inzet in Joegoslavië, we doen meer dan je denkt..... en wanneer is een conflict zinloos? wie bepaalt dat?

[ Voor 27% gewijzigd door teacup op 25-10-2022 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
*knip* Graag geen uitspraken zonder onderbouwing doen

[ Voor 87% gewijzigd door teacup op 25-10-2022 18:12 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Eigenlijk is het simpel: het is onmogelijk om de hele wereld te helpen, dus maken we keuzes. Oekraïne grenst letterlijk aan de EU, waardoor de keuze om wel of niet te helpen net wat makkelijker te maken is.

En ook - om het in terminologie van @hoevenpe te zeggen, niet willen dat de Russen een keer bij de Grebbeberg staan. Dus eigenbelang.

[ Voor 17% gewijzigd door teacup op 25-10-2022 18:14 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:11

Auredium

Informaticus Chaoticus

No offense maar wij hoeven niet in te grijpen bij conflicten die ver weg zijn. Dat is de zaak van de landen rondom die conflicten ver weg. Oekraïne is dicht bij en kan bij escalatie gevaarlijk zijn voor Europa en daarom grijpen we in.

Dat hele white knight gedoe over wel daar en niet daar is onzin discussie. We zijn geen white knight; we zorgen ervoor dat ons achterste beschermt wordt meer niet.

That said; ik denk dat de EU geen geld wilt geven voor wederopbouw omdat Rusland op dit moment juist die locaties gaat raken met raketten en dronestrikes als bericht dat het 'zinloos' is om geld te geven aan Oekraïne. Betekend niet dat er geen andere manieren zijn om Oekraïne de winter door te helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door teacup op 25-10-2022 18:13 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
Dit is een heel andere vraag en discussie, misschien moeten we in de wereld minder doen om op zijn minst autoritaire staten te steunen...
Of meer om mensen rechten te steunen.

De problemen van autoritaire regimes/leiders komen in meerdere landen nu allemaal tegelijk naar boven. Misschien kunnen we wat meer gaan pushen voor mensenrechten en democratie in het buitenland...
Maar dit is een andere discussie, past deze niet in het Oekraïne forum?

[ Voor 15% gewijzigd door teacup op 25-10-2022 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Nu online
flugelisoke schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:03:
[...]

Dat bepaald gezond verstand, het lijkt me duidelijk dat de Russische inval i.c.m. agressie zinloos is.
Als jij gezond verstand hebt, geef dan aan hoe we Poetin weer in zijn hok krijgen? Zachte heelmeesters.....
Wat mij betreft zouden we nog veel meer moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
HvdBent schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:07:
[...]

Als jij gezond verstand hebt, geef dan aan hoe we Poetin weer in zijn hok krijgen? Zachte heelmeesters.....
Wat mij betreft zouden we nog veel meer moeten doen.
Zeg het maar, per direct een full-on conflict met NAVO met risico op totale escalatie (vernietiging)?

Er is een reden reden hé, dat dit wordt vermeden, er zitten daar daar mensen met (ik hoop) verstand die over dit soort zaken gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door flugelisoke op 25-10-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Nu online
flugelisoke schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:08:
[...]

Zeg het maar, per direct een full-on conflict met NAVO met risico op totale escalatie (vernietiging)?
Zeker niet, maar het steunen van Oekraine kan nog veel beter, en dat Zelenski om het waarmaken van beloften vraagt vind ik niet onterecht. Woorden zijn mooi, maar die helpen Oekraine niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
HvdBent schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:10:
[...]

Zeker niet, maar het steunen van Oekraine kan nog veel beter, en dat Zelenski om het waarmaken van beloften vraagt vind ik niet onterecht. Woorden zijn mooi, maar die helpen Oekraine niet....
In dat opzicht, eens, absoluut. *knip* bij dit soort uitspraken is het toch echt nodig ze te onderbouwen, en waarom dit relevant is in de context van de discussie

[ Voor 21% gewijzigd door teacup op 25-10-2022 18:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 23:44

AndereKoekoek

Ping! Pong?

[b]flugelisoke schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:55:

Mijn persoonlijke mening is dat de basis van de oorlog tussen Oekraïne en Rusland niet in Oekraïne zelf ligt. De basis van de oorlog ligt in Europa, ongeacht vanuit welke bril je kijkt.

Kijk je vanuit de Russische bril, dan wil Rusland zichzelf beschermen tegen NATO en een buffer houden tussen Rusland en Europa. Iets wat al niet meer is gelukt door de naderende toetreding van Finland.

Kijk je niet door de Russische bril, dan neig je snel naar de grondstoffen. En waarom wil Rusland de grondstoffen hebben? Rusland duldt geen concurrentie op de markt en dan met name de markt waar gas(en ook olie) aan wordt geleverd; Europa. Dit is een grote inkomstenbron voor Rusland. Dat is namelijk ongeveer de helft (45% in 2021) van hun inkomstenbron. Als dat weg valt heeft dat direct invloed op de stabiliteit en het voortbestaan van Rusland.

tldr: De partijen met de meeste belangen in dit geheel zijn de EU en Rusland. Zij (lees Oekraïne) vechten imho echt een oorlog voor ons en daar hoort steun bij. Zowel militair als financieel.

[ Voor 7% gewijzigd door AndereKoekoek op 25-10-2022 12:16 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Laten we ook de MH17 slachtoffers niet vergeten en de Russische inmenging in onze politiek (en het gestook van onrust op sociale media met anti-vax troep etc). Nu Oekraïne steunen is echt het minste wat wij kunnen doen als Nederland/EU :)

[ Voor 18% gewijzigd door user109731 op 25-10-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
flugelisoke schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:12:
[...]

In dat opzicht, eens, absoluut. *knip*
En wat wil je daarmee zeggen?

[ Voor 28% gewijzigd door teacup op 25-10-2022 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
klaw schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:13:
[...]

En wat wil je daarmee zeggen?
*knip* Niet insinueren. Je zal echt met argumentatie moeten komen waarom het een het gevolg is van het andere.

[ Voor 30% gewijzigd door teacup op 25-10-2022 18:26 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Kom je hier alleen om te trollen, of ga je ook nog een punt maken?

P.S. Lees even mijn handtekening.. :+

[ Voor 25% gewijzigd door teacup op 25-10-2022 18:27 ]

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
*knip* het is wel een beetje klaar zo: als je je in een discussie wilt mengen verwachten we hier meer dan wat oneliners die je afdoet met 'dit is mijn mening'. Daarna de slachtofferrol op je nemen siert je al helemaal niet. Als je met grote claims komt, zul je die moeten onderbouwen, doe je dat niet, dan ga je een hele vervelende discussie krijgen en zullen mensen weinig van je aannemen.

[ Voor 85% gewijzigd door polthemol op 25-10-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
Na 2014 heeft Oekraïne een duidelijke orientatie op EU/NAVO maar toen was het al in conflict met Rusland het heeft wel wat stappen gezet deze kant op gezet. Maar Navo lidmaatschap wordt sinds 2014 geblokkeerd door bezetting krim en het bevroren conflict in het oosten (aangewakkerd en gesteund door Rusland natuurlijk)

Maar ik zie niet wat dit te maken heeft met de hulp die we nu moeten sturen...

[ Voor 9% gewijzigd door teacup op 25-10-2022 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Nu online
Zelenski was al druk doende met het democratiseringsproces, en het bestrijden van corruptie.
Juist een welvarend land, met een democratische regering als goed voorbeeld direct grenzend aan Rusland is een bedrijging voor Poetin, veel Russen gingen vaak in Oekraine op vakantie, of op familiebezoek.
Poetin merkt dat er steeds meer protest is tegen zijn regime, en dat maakt hem onzeker.
Oekraine heeft nog een lange weg te gaan om in de EU toegelaten te worden, of tot de Navo. Daar gaan nog jaren overheen.

[ Voor 8% gewijzigd door teacup op 25-10-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaasje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:28
[...]

Hier stevenen we (helaas) wel op af, het is m.i. niet mogelijk om de steun aan Oekraïne jarenlang vol te houden.We zijn de oorlog militiair aan het winnen, maar lijken het economisch te verliezen (o.a. de laatste aflevering van 'BNR de wereld' podcast ging dieper op het economische aspect in).

Zolang Rusland de huidige status quo een aantal jaar kan handhaven is er een grote kans dat wij als Westen, Oekraine moeten loslaten of zelf deel gaan nemen aan het conflict.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

doe dit via een TR aub

[ Voor 47% gewijzigd door polthemol op 25-10-2022 14:23 ]

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Navo land of niet, EU is eensgezind met Oekranie en je maakt afspraken met elkaar. Als deze afspraken gemaakt zijn en je land wordt voor je ogen compleet gesloopt en je hebt het geld niet gekregen waarop je nog steeds zit te wachten voor de wederopbouw, dan steekt dat.

Dus ik begrijp Zelensky ten zeerste en wij als EU zijn ondermaats aan het presteren. We begrijpen toch echt wel dat dit land voor onze vrijheid aan het vechten is. Ik vind dat we meteen op actie moeten komen tot betrekking hulp aan Oekranie.
Dus die 17 miljard had allang al overgeboekt moeten zijn. Daarnaast kunnen en moeten meer EU landen, meer militaire hulp geven. Meer Air defence etc...

En jij hebt het over "een grens" sorry maar die grens is alamadingdong voorbij toen Rusland zo nodig een EU land moest binnen vallen en onschuldige burgers met massa's moest uitmoorden.

Dit conflict tussen Rusland en Oekranie is er niet, het conflict is het Westen en Rusland, dat moet je je wel beseffen. Ook al hebben wij geen "boots on the ground" we doen zekers al vanaf het begin mee met deze Proxy Oorlog.

En Zelensky roept niet zomaar iets, we zien allemaal wel dat een land dat grenst aan die van ons in oorlog is met een land dat gewoon zijn Sovjet Era terug wilt. Wat wil je dan, wachten totdat ze Polen ook gaan aanvallen of Bulgarije of Roemenie?
Je moet niet "wachten en dan pas actie ondernemen" Oekranie is letterlijk een blokkade aan het vormen tussen een communistisch en corrupt land en het vrije westen en dat....heeft naar mijn mening. Alle hulp nodig die we maar tot onze beschikking kunnen geven en meer.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
flugelisoke schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:12:
[...]

In dat opzicht, eens, absoluut. *knip*
Uiteraard is die corrupte aanwezig, ook Oekraïne heeft oligarchen die macht uitoefenen en tot 2014 was er zelf een pro-Russische president.

Een van de eisen om tot de EU te mogen toetreden is dat Oekraïne de corruptie moet aanpakken. Dat is een proces, gaat dus even duren. De huidige regering - waarvan ik denk dat ze niet corrupt zijn - heeft een minister aangenomen die specifiek de corruptie in het land moet aanpakken. Tot voor de invasie zaten op veel plekken pro-Russische ambtenaren, die zullen nu allemaal opgerold worden. Ook de oligarchen zullen aangepakt worden.

[ Voor 9% gewijzigd door teacup op 25-10-2022 18:28 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:16
XWB schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:04:
Eigenlijk is het simpel: het is onmogelijk om de hele wereld te helpen, dus maken we keuzes. Oekraïne grenst letterlijk aan de EU, waardoor de keuze om wel of niet te helpen net wat makkelijker te maken is.
Voor de NAVO een conventionele proxy-WO3 met vooral afgeschreven voorraden en zonder eigen slachtoffers.

De tegenstander van de koude oorlog kapot voor een koopje, what not to like?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Fanta schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:16:
[...]

Kom je hier alleen om te trollen, of ga je ook nog een punt maken?

P.S. Lees even mijn handtekening.. :+
haha jij zegt het, ik denk het.
Soms zie je in deze topics opeens users opduiken die je de afgelopen 8 maanden nog niet eerder gezien hebt. Niks mis mee natuurlijk, maar ondertussen is er, veelal tussen de regels door, al binnen een paar berichtjes gezegd:
- Zelenski vraagt veel te veel van het westen, zorgt voor teveel inmenging, moeten we niet willen.
- De UA regering is corrupt, die moet je niet bij de EU/NATO willen hebben
- Whatabout conflicten in andere regio's? We zijn hypocriet met z'n allen, dat moet je ook niet willen.

Als je dan ook nog let op spelling, dan gaat de gedachte nogal snel richting trol-fabriek inderdaad.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
kaaasje schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:19:
[...]

Hier stevenen we (helaas) wel op af, het is m.i. niet mogelijk om de steun aan Oekraïne jarenlang vol te houden.We zijn de oorlog militiair aan het winnen, maar lijken het economisch te verliezen (o.a. de laatste aflevering van 'BNR de wereld' podcast ging dieper op het economische aspect in).

Zolang Rusland de huidige status quo een aantal jaar kan handhaven is er een grote kans dat wij als Westen, Oekraine moeten loslaten of zelf deel gaan nemen aan het conflict.
Maar gaan we hier economisch aan kapot dan? De VS heeft sowieso nergens last van. Wij hebben natuurlijk de hoge energieprijzen. Gezien onze gasvoorraden zo goed als compleet vol zitten, halen we het wel weer tijdje hierbij, tegelijk is het natuurlijk voor onze industrie die veel energie nodig heeft problematisch. Maar hoewel Rusland dingen uit China / India kan halen, is er ook een reden dat ze vliegende grasmaaiers uit Iran halen, dat is niet omdat ze zelf zo'n grote voorraad kruisraketten hebben liggen. Net als dat hoewel ze nog zat ouder conventioneel spul hebben, ze ook niet hun T65 tanks erbij halen omdat ze nog rijen T90s hebben aangevuld met wat T14s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Snow_King schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:38:
[...]

Maar is er ook een inschatting wat 'running low' precies inhoudt? Want we lezen ook al een tijdje dat ze de lopen (barrels) moeten gaan vervangen ivm slijtage en dat het problematisch zou zijn. Daar lees ik nu al weken niets mee over.

Is daar nog recente informatie over beschikbaar?
Hier staat wel wat: https://minusrus.com/en
Vergeet ook niet dat de aantallen van artillery natuurlijk ook gigantisch zijn. Dus als er een x aantal een kapotte barrel hebben, valt dat niet direct op. Hoeveel daarvan daadwerkelijk nog (fatsoenlijk) inzetbaar zijn weet niemand (ook de russen niet :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaasje
Sissors schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:30:
[...]

Maar gaan we hier economisch aan kapot dan? De VS heeft sowieso nergens last van. Wij hebben natuurlijk de hoge energieprijzen. Gezien onze gasvoorraden zo goed als compleet vol zitten, halen we het wel weer tijdje hierbij, tegelijk is het natuurlijk voor onze industrie die veel energie nodig heeft problematisch. Maar hoewel Rusland dingen uit China / India kan halen, is er ook een reden dat ze vliegende grasmaaiers uit Iran halen, dat is niet omdat ze zelf zo'n grote voorraad kruisraketten hebben liggen. Net als dat hoewel ze nog zat ouder conventioneel spul hebben, ze ook niet hun T65 tanks erbij halen omdat ze nog rijen T90s hebben aangevuld met wat T14s.
Hangt af wat de definitie van 'economisch kapot gaan' is. De meeste economen zijn er van overtuigd dat we richting een recessie/depressie gaan (open deur).

Door de energie crisis verzwakt onze industrie en export, wordt een tekort op de Europese handelsbalans vergroot en zijn we qua prijs/kwaliteit verhouding een stuk minder interessant t.o.v. de Amerikaanse, Chinese en Indiaase alternatieven.

Uiteraard ondervinden de Russen ook hinder van de (economische) oorlog, maar dat lijkt hun militiare capaciteiten minder te beïnvloeden dan de onze (op de middellange termijn). Waardoor het aannemelijk is dat Rusland de huidige status quo probeert te handhaven. (Drones, aanvallen op de energievoorzieningen, scorched earth etc...)

Hiermee wordt Europa dus gedwongen een keuze te maken tussen:
1. Steun intrekken
2. Zelf deel te nemen aan het offensief en de Russen naar de <2014 grenzen te duwen
3. Oekraïne richting vredesonderhandelingen te duwen

Waarbij ik optie 2 het meest waarschijnlijk acht, gezien we dit vanuit geopolitiek min of meer verplicht zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

kaaasje schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:54:
[...]

Hangt af wat de definitie van 'economisch kapot gaan' is. De meeste economen zijn er van overtuigd dat we richting een recessie/depressie gaan (open deur).

Door de energie crisis verzwakt onze industrie en export, wordt een tekort op de Europese handelsbalans vergroot en zijn we qua prijs/kwaliteit verhouding een stuk minder interessant t.o.v. de Amerikaanse, Chinese en Indiaase alternatieven.

Uiteraard ondervinden de Russen ook hinder van de (economische) oorlog, maar dat lijkt hun militiare capaciteiten minder te beïnvloeden dan de onze (op de middellange termijn). Waardoor het aannemelijk is dat Rusland de huidige status quo probeert te handhaven. (Drones, aanvallen op de energievoorzieningen, scorched earth etc...)

Hiermee wordt Europa dus gedwongen een keuze te maken tussen:
1. Steun intrekken
2. Zelf deel te nemen aan het offensief en de Russen naar de <2014 grenzen te duwen
3. Oekraïne richting vredesonderhandelingen te duwen

Waarbij ik optie 2 het meest waarschijnlijk acht, gezien we dit vanuit geopolitiek min of meer verplicht zijn.
Het Russische gedeelte is helaas niet waar. Wat Rusland aan het doen is is zijn eigen economie opeten om de oorlogsmachine aan de praat te houden. Hun inflatie is inmiddels door de 10%, iets wat niet verwacht werd. Sterker nog. Er werd verwacht voor de oorlog dat hun economie 6% zou groeien in plaats van >10% te krimpen.
Ja, hun leger is nu langzaam uit elkaar aan het vallen in plaats van snel. Maar dit is zoiets als een brug bouwen van A naar B terwijl aan de kant van A de brug al steeds sneller begint af te brokkelen.

Er zijn ook zaken die je niet moet vergeten:
- Ons economisch systeem werkt. De oorlog en het olie en gas heeft dit niet veranderd. Het is niet alsof wij plotseling een ander economisch systeem hebben al la Turkije en onszelf de afgrond in rijden.
- Er zal een nieuw economisch plateau worden bereikt waarop het dalen stopt.
- De economieën passen zich aan om rondom het Russisch gas en olie te werken.

Geloof mij maar dat Rusland het veel, veel slechter doet dan ons en dit een stuk minder lang kan volhouden. Wees niet verbaas als je ergens in 2023 wakker wordt om te horen dat in Rusland de politiek is ingestort in een nacht tijd.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-10 09:27
Bron NOS:

Er is een grens zoals je zegt. We ondersteunen Oekraïne vanuit de Navo maar er zijn nog geen legers vanuit de NAVO ingezet.

Dan nu de rationele redenen.
1 Oekraïne is ons continent wat het qua probleem voor mij hoger en belangrijker maakt dan een oorlog in Afrika.
2 Grondstoffen. In de regio's die nu zijn ingepikt zitten behoorlijke strategische reserves welke we niet kunnen accepteren dat die door Rusland en in het verlengde China worden ingepikt.
3 We kunnen of nu helpen met ervoor zorgen dat men in Oekraïne de winter doorkomt of niet met als gevolg dat we ze alsnog later moeten opvangen.
4 Met wat ondersteuning vanuit de EU is er vooralsnog geen reden om aantenemen dat ze niet geschikt gemaakt kunnen worden voor een EU lidmaadschap
5 Als je Rusland nu niet tegenhoud waar houd het dan op. Beter nu een grens stellen.
6 Ja heropbouw kost geld. De Marshallhulp na de 2e wereledoorlog ook. Maar hoe eerder je hun economie weer aan de praat krijgt destegoedkoper de heropbouw op de lange termijn.
7 Ja dit gaat ons geld kosten, maar ik betaal liever om Oekraïne een kans te geven dan de staatsschuld van Italië.
8 Je kan kiezen. of wapen sturen zodat de oorlog sneller is afgelopen of niets doen en later meer geld kwijt zijn aan de wederopbouw.

Dus hoofdzakelijk praktische redenen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-10 20:02
Niet alleen praktische redenen, maar ook rechtspolitieke.

Rusland veegt zn kont af met het op regels gebaseerde internationale recht. Staan we dat toe, dan kun je erop wachten dat iedereen dat gaat doen en we weer 1939 all over again hebben.

Dat is het grootste belang waarvoor we hier vechten.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaasje
Auredium schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:01:
[...]

Het Russische gedeelte is helaas niet waar. Wat Rusland aan het doen is is zijn eigen economie opeten om de oorlogsmachine aan de praat te houden. Hun inflatie is inmiddels door de 10%, iets wat niet verwacht werd. Sterker nog. Er werd verwacht voor de oorlog dat hun economie 6% zou groeien in plaats van >10% te krimpen.
Ja, hun leger is nu langzaam uit elkaar aan het vallen in plaats van snel. Maar die is zoiets als een brug bouwen van A naar B terwijl aan de kant van A de brug al steeds sneller begint af te brokkelen.

Er zijn ook zaken die je niet moet vergeten:
- Ons economisch systeem werkt. De oorlog en het olie en gas heeft dit niet veranderd. Het is niet alsof wij plotseling een ander economisch systeem hebben al la Turkije en onszelf de afgrond in rijden.
- Er zal een nieuw economisch plateau worden bereikt waarop het dalen stopt.
- De economieën passen zich aan om rondom het Russisch gas en olie te werken.

Geloof mij maar dat Rusland het veel, veel slechter doet dan ons en dit een stuk minder lang kan volhouden. Wees niet verbaas als je ergens in 2023 wakker wordt om te horen dat in Rusland de politiek is ingestort in een nacht tijd.
Ik hoop oprecht dat je stelling klopt, maar ik raadt je aan de laatste podcast van BNR de wereld te luisteren.
Economisch zijn we dit conflict absoluut niet van Rusland aan het winnen, waarbij Rusland er steeds vaker voor lijkt te kiezen om met relatief goedkoop materieel de Westerse reserves uit te putten. Om terug te komen op je punten:

Ons economisch systeem leunt zeer sterk op de beschikbaarheid van goedkope energie. De positie van de Euro is op het moment van schrijven zeer zwak, Europese staatsschulden hoog en i.c.m. rente verhogingen. De toekomst zal uit wijzen of wij met deze verandering om kunnen gaan, maar de vooruitzichten zijn niet positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-10 20:02
Tegelijkertijd zijn we als werelddeel het verste met de energietransitie. Iet swat dit alleen maar gaat versnellen. De komende jaren komt er enorm veel groene stroom online. Dat gaat ons op de langere termijn onafhankelijk maken van dit soort potentaten.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 10:24
kaaasje schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:21:
[...]

Ik hoop oprecht dat je stelling klopt, maar ik raadt je aan de laatste podcast van BNR de wereld te luisteren.
Economisch zijn we dit conflict absoluut niet van Rusland aan het winnen, waarbij Rusland er steeds vaker voor lijkt te kiezen om met relatief goedkoop materieel de Westerse reserves uit te putten. Om terug te komen op je punten:

Ons economisch systeem leunt zeer sterk op de beschikbaarheid van goedkope energie. De positie van de Euro is op het moment van schrijven zeer zwak, Europese staatsschulden hoog en i.c.m. rente verhogingen. De toekomst zal uit wijzen of wij met deze verandering om kunnen gaan, maar de vooruitzichten zijn niet positief.
Ik reageer hier nauwelijks, maar zal er toch een aan wagen. Er is hier volgens mij al meermaals langsgekomen dat BNR redelijk het podium geeft aan pro-Russische geluiden. Tot nu toe gaat het geheel aan gevolgen voor ons als Nederlanders grotendeels voorbij. Ja de inflatie is hoog, ja energie is duur, maar ik zie maar weinig echte aanpassingen aan de levensstijl. Dat gaat vast nog wel komen, en ik ben in ieder geval bereid daar zaken in aan te passen, als dat betekent dat de russische beer terug zijn hok in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaasje
Bonsaiboom schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:27:
[...]

Ik reageer hier nauwelijks, maar zal er toch een aan wagen. Er is hier volgens mij al meermaals langsgekomen dat BNR redelijk het podium geeft aan pro-Russische geluiden. Tot nu toe gaat het geheel aan gevolgen voor ons als Nederlanders grotendeels voorbij. Ja de inflatie is hoog, ja energie is duur, maar ik zie maar weinig echte aanpassingen aan de levensstijl. Dat gaat vast nog wel komen, en ik ben in ieder geval bereid daar zaken in aan te passen, als dat betekent dat de russische beer terug zijn hok in gaat.
M.i. kun je data op economisch vlak 'relatief objectief' analyseren of je nu pro Oekraìne, Russisch of neutraal bent. Dat we tot op heden weinig merken van de energie crisis heeft te maken met beleid. we halen allerlei kunstgrepen uit om de energieprijzen te verlagen, echter heeft ons kabinet nog geen toelichting kunnen geven hoe dit gefinancieerd dient te worden.

Mijn punt is dat we als Westen ons gecommiteerd hebben aan steun voor Oekraìne en de economische omstandigheden ons min of meer dwingen het Russisch leger sneller naar de grenzen van <2014 te loodsen (hetzij i.c.m. de val van het Kremlin regime of vredesonderhandelingen) . Doen we dit niet, is er een verhoogd risico dat we de economische steun (ook in de vorm van militair materieel) niet vol kunnen blijven houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

Zelf volg ik Joe Blogs die iedere dag een uitgebreide blog plaatst. Hij stipt aan over de EU wat jij zegt maar hij stipt ook aan hoe het met Rusland gaat. Gedegen bronnen en cijfers. Ja het gaat slecht met de EU maar slechter met Rusland. Laat je niet misleiden door hoe Rusland zich laat uitzien voor de buitenwereld; dit doen alle autocratische regimes.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
De grote vraag is: Hoe dan?

De Russische economie steunt op de pilaar: Gas en Olie.
Die pilaar die 20% van hun BBP is wordt onder de economie vandaan getrokken, voor hun is de vraag hoe de economie dit ooit kan gaan overleven?
(door de prijs stijging van de gas en olie is dit nog even verbloemd, maar deze gaat in Rusland wel een probleem vormen)

Terwijl we in de EU nu tegen een groei prognose van een 2% aankijken ipv 4% groei.

:)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 25-10-2022 14:09 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:41
hoevenpe schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:25:
[...]

Voor de NAVO een conventionele proxy-WO3 met vooral afgeschreven voorraden en zonder eigen slachtoffers.

De tegenstander van de koude oorlog kapot voor een koopje, what not to like?
Navo is US + EU. US zal het wel prima vinden inderdaad. EU not so much. Hoop vluchtelingen, hoge energieprijs, onzekerheid, weer test van solidariteit etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
[...]

Een leuke stelling.
Maar ik vermoed dat het westen toch de langste adem heeft.
Met goedkoop materiaal kan Rusland het westen even pesten maar hun zwaardere materiaal heeft nu al flink last van de sancties. Treinwagons, Militaire vliegtuigen. Precisie wapens , chips om er maar een paar te noemen. Dat gaat op een gegeven moment een lawine veroorzaken.

Dan hebben we het punt energie. De energietransitie wordt versneld wat de afhankelijkheid van grondstoffen zoals Olie en Gas verminderd. De golfstaten kunnen dat wel even volhouden met hogere prijzen maar ook de rest van de wereld kan die prijzen niet eeuwig aan. En hoe langer het hoog blijft desteslechter voor hun markt model.

Dus ja. Op dit moment worden wij iets harde geraakt. Dat valt niet te ontkennen.
Al kunnen wij het ons langer permitteren dan Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaasje
YakuzA schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:06:
[...]

Die pilaar die 20% van hun BBP is wordt onder de economie vandaan getrokken, voor hun is de vraag hoe de economie dit ooit kan gaan overleven?
(door de prijs stijging van de gas en olie is dit nog even verbloemd, maar deze gaat in Rusland wel een probleem vormen)

Terwijl we in de EU nu tegen een groei prognose van een 2% aankijken ipv 4% groei.

Hoe dan is vrij simpel; met de huidige prijzen verdienen ze meer en exporteren ze minder.

Het is nu juist de vraag of dit tijdelijk is en die pilaar verdwijnt of dat ze permanent een andere afzetmarkt weten te vinden. Net zoals het de vraag is of wij als Westen een constant en betaalbaar alternatief kunnen vinden voor onze energie behoefte.

Mocht je een bron hebben voor de 2% i.p.v. 4%, heel graag!

Ik vermoed alleen dat bovenstaande (grotendeels door mijn inbreng) afwijkt van het topic doel. Mocht de behoefte er zijn, laten we dit dan via een dm bespreken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:50
kaaasje schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:27:
[...]
Ik vermoed alleen dat bovenstaande (grotendeels door mijn inbreng) afwijkt van het topic doel. Mocht de behoefte er zijn, laten we dit dan via een dm bespreken.
Prima discussie hoor, ik lees graag mee (en kan niet in jullie DM's kijken, wat op zich geruststellend moet zijn).
Er is in dit subforum een topic "hoe afhankelijk zijn we nou van Russisch gas!". Deze discussie past daar prima. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik hoorde net een stukje van een interview met Loekasjenko. Die durft nog best veel te zeggen eigenlijk en klonk heel normaal (rustig en met goed engels ook en niet zo'n shady russisch accent wat ik verwachte :p ). Het kwam er op neer dat ze een bondgenoot van Rusland zijn, hun niet afvallen maar ook niet snappen waarom Rusland Oekraine binnen valt. En dat Putin een rationele man is die geen kernwapen inzet omdat hij weet dat dit een kettingreactie op zal leveren, maar dat als hij het toch inzet dit komt doordat wij hem in de hoek gedreven hebben en hij er niet meer uit kan. En op de vraag of Putting bang was hoe sommige dingen liepen zei hij dat hij hem niet zo vaak sprak, maar dat Puttin vast soms wel een beetje bang was, zoals elke leider van een groot land :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Marzman schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:39:
Ik hoorde net een stukje van een interview met Loekasjenko. Die durft nog best veel te zeggen eigenlijk en klonk heel normaal (rustig en met goed engels ook en niet zo'n shady russisch accent wat ik verwachte :p ). Het kwam er op neer dat ze een bondgenoot van Rusland zijn, hun niet afvallen maar ook niet snappen waarom Rusland Oekraine binnen valt. En dat Putin een rationele man is die geen kernwapen inzet omdat hij weet dat dit een kettingreactie op zal leveren, maar dat als hij het toch inzet dit komt doordat wij hem in de hoek gedreven hebben en hij er niet meer uit kan. En op de vraag of Putting bang was hoe sommige dingen liepen zei hij dat hij hem niet zo vaak sprak, maar dat Puttin vast soms wel een beetje bang was, zoals elke leider van een groot land :p
Eh? Bron?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-10 17:33
Stel we laten alle sancties vallen en rusland wilt weer vrij met ons handelen, gaat dat echt 0,0 veranderen aan hoe onze economie er aan toe is, en op lange termijn het waarschijnlijk erger.

De problemen die we in het westen hebben zijn al langer aan de hand, recessie werd al voor corona voorspelt, de energie crisis lopen we al tientallen jaren voor te waarschuwen, en de gasprijs is overigens alweer redelijk normaal, dat je dat niet aan je rekening merkt moet je bij het energiebedrijf zijn.

Als je denkt dat het intrekken van sancties gaat helpen, of dat rusland een langere adem heeft, dan moet je toch echt wat verder kijken dan de crisis van de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-10 19:54
bron (de; v(m); meervoud: bronnen) 1natuurlijk opwellend water; = wel: een geneeskrachtige bron2oorzaak, oorsprong; plaats van ontstaan: een bron van inkomsten; bronnen van de geschiedenis archiefmateriaal, dagboeken, officiële publicaties, oorkonden enz.; vervuiling aanpakken bij de bron; iets uit betrouwbare bron hebben van betrouwbare zijde

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

dakka schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:43:
Stel we laten alle sancties vallen en rusland wilt weer vrij met ons handelen, gaat dat echt 0,0 veranderen aan hoe onze economie er aan toe is, en op lange termijn het waarschijnlijk erger.

De problemen die we in het westen hebben zijn al langer aan de hand, recessie werd al voor corona voorspelt, de energie crisis lopen we al tientallen jaren voor te waarschuwen, en de gasprijs is overigens alweer redelijk normaal, dat je dat niet aan je rekening merkt moet je bij het energiebedrijf zijn.

Als je denkt dat het intrekken van sancties gaat helpen, of dat rusland een langere adem heeft, dan moet je toch echt wat verder kijken dan de crisis van de dag.
Helemaal eens (in het voorjaar van 2021 was er sinds 2015 door het ECB al 1850 MILJARD euro bijgedrukt, nuff said...) behalve het energiedeel; het gas is duur ingekocht. Als je iets inkoopt voor 2 euro en je verkoopt het voor 1 euro dan ben je snel failliet ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaasje
D-dark schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:52:
[...]

Een leuke stelling.
Met goedkoop materiaal kan Rusland het westen even pesten maar hun zwaardere materiaal heeft nu al flink last van de sancties. Treinwagons, Militaire vliegtuigen. Precisie wapens , chips om er maar een paar te noemen. Dat gaat op een gegeven moment een lawine veroorzaken.

Dan hebben we het punt energie. De energietransitie wordt versneld wat de afhankelijkheid van grondstoffen zoals Olie en Gas verminderd. De golfstaten kunnen dat wel even volhouden met hogere prijzen maar ook de rest van de wereld kan die prijzen niet eeuwig aan. En hoe langer het hoog blijft desteslechter voor hun markt model.

Dus ja. Op dit moment worden wij iets harde geraakt. Dat valt niet te ontkennen.
Dat sancties de mogelijkheden van Rusland beperken voor de productie van modern wapentuig is een feit.
Echter zolang er entiteiten en/of organisaties zijn die Rusland drones leveren en ander wapentuig leveren, zijn ze in staat heel Oekraïne te ontwrichten. Hiermee kunnen ze Europa 'overstromen' met vluchtelingen en putten ze onze reserves t.a.v. luchtverdediging uit. Kunnen wij dit als EU zijnde aan?

V.w.b. de energie transitie; voor het gemiddelde huishouden zijn er mogelijkheden om duurzame alternatieven op grote schaal door te voeren. De zware industrie (lees de tata steel en chemelots van Nederland) of de kassen, zijn sterk afhankelijk van betaalbare energie.

De golfstaten/OPEC heeft zover ik weet geen boodschap of de wereld deze prijzen aan kan. Of je betaald of we leveren niet is daar het credo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 14:22
YakuzA schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:06:
[...]

Voetnoot: groeicijfers worden gerapporteerd door landen zelf. De vraag is hoe betrouwbaar die cijfers zijn, als ze worden gepubliceerd door het ministerie van propaganda van dictatoriale landen.

Ik las daar een interessant artikel over wat zich baseert op verlichting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTjGwwrA9GxycTP1_O1VGQZqsjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AVK8N3uwVgA0E7gUABGeQz0O.png?f=fotoalbum_large

En nu de roebel is losgekoppeld van vrijwel alle bancaire verkeer en de economische cijfers gebaseerd worden op wat Rusland wil rapporteren kunnen we er echt weinig over zeggen.

Wel zie je de externe indicatoren veranderen. Ene kant olie export die door hoge prijzen goed loopt, tegelijkertijd is de import van technologie die ze nodig hebben voor eigen industrie en logistiek gestopt en is die export bermoeilijkt omdat ze hun rijkste klantenkring kwijt zijn.

Al met al zou ik niet zoveel durven zeggen over de werkelijke toestand - en echt polshoogte nemen zit er ook niet echt in, nu ook de laatste journalisten van oa de NOS weg zijn.

Edit: oud bericht verward met nieuw. Streep erdoor :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 23:44

AndereKoekoek

Ping! Pong?

D-dark schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:52:
[...]

Een leuke stelling.

Ik zit de podcast nu te luisteren en vind er van alles van, maar zou mijn persoonlijke visie op de oorlog en de gevolgen.
Maar ze insinueren in de podcast ook dat Taiwan voor heel veel geld hun chips stiekem aan Rusland ziu verkopen. Het Taiwan dat zo afhankelijk is van het Westen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 09-10 17:27

Standeman

Prutser 1e klasse

NiGeLaToR schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:04:
[...]
...

Al met al zou ik niet zoveel durven zeggen over de werkelijke toestand - en echt polshoogte nemen zit er ook niet echt in, nu ook de laatste journalisten van oa de NOS weg zijn.
Uhmmm, dat was in maart. Inmiddels zit ze al lang en breed weer in Rusland.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 14:22
Standeman schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:16:
[...]

Uhmmm, dat was in maart. Inmiddels zit ze lang en breed weer in Rusland.
Ah top, ik had even niet verwacht dat die nieuwsitems at random volgden - ik was al teleurgesteld want volg haar graag. Ik zie dat de edit datum in de nieuws feed 12 dagen terug is, maar het artikel veel ouder.

Vond dit een opmerkelijke situatie paar weken terug.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
AndereKoekoek schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:15:
[...]

Ik zit de podcast nu te luisteren en vind er van alles van, maar zou mijn persoonlijke visie op de oorlog en de gevolgen.
Maar ze insinueren in de podcast ook dat Taiwan voor heel veel geld hun chips stiekem aan Rusland ziu verkopen. Het Taiwan dat zo afhankelijk is van het Westen.
Ach ja, in de war met China
nieuws: Kommersant: Chinese bedrijven leveren massaal kapotte chips aan Rusland

Vanuit Taiwan zal er gegarandeerd wel iets doorglippen via de grijze bagger import.
Maar op grote schaal niet. Ze hebben de steun van de VS te hard nodig om dat op grote schaal te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Dat zullen we nooit weten want we hebben een ander scenario toegepast. Achteraf gezien denk ik dat het wel los had gelopen maar internationaal gezien geeft dit ons (en UA) een flinke plus in de geopolitiek.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Een discussie over drakentanden verplaatst naar een topic waar het iets meer op zijn plaats is:
Wapens en wapensystemen

Wapens zijn dit niet echt te noemen, maar omdat de discussie wat meer terugslaat op het instrumentele krijgsbedrijf leek het mij daar toch iets beter op zijn plek.

Echt verdedigingswerken zijn dit trouwens ook niet echt. Laten we het zo zeggen: in Wapens en wapensystemen kunnen dan ook de foto's worden toegevoegd waarop is te zien dat ze door Oekraïners zijn weggeschoven

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Een rocket graveyard:
de verzamelde resten van raketten in kharkiv:
Op zich niet bijster interessant filmpje, maar de eerste seconden geven een goed beeld van de hoeveelheid.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
merlin1201 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:53:
RUSSIAN Economy Will DIE BY WINTER Due to Mobilization According to Prominent Russian

Dat het er de economy slecht voorstaat in Rusland is wel duidelijk. Zeker de moeite waard om te beluisteren.

Economist
YouTube: RUSSIAN Economy Will DIE BY WINTER Due to Mobilization According to ...
20 minuten; nu even niet.

Hoop voor hem dat hij sloten op zijn ramen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-10 12:01
Tens schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:55:
[...]

20 minuten; nu even niet.

Hoop voor hem dat hij sloten op zijn ramen heeft.
Hier staat de samenvatting:

https://fortune.com/2022/...mtsev-putin-mobilization/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RUSSIAN Economy Will DIE BY WINTER Due to Mobilization According to Prominent Russian

Dat het er de economy slecht voorstaat in Rusland is wel duidelijk. Zeker de moeite waard om te beluisteren.

Economisthttps://www.youtube.com/watch?v=QMRn7jx7JqA
Gezien het aantal hoofdletters zal er aardig wat zout bij die uitspraak moeten worden genomen.

RU heeft nog zoveel reserves qua geld om de staat draaiend te houden dat ik echt niet verwacht dat die titel klopt.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:04

rapture

Zelfs daar netwerken?

YakuzA schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:14:
[...]

Gezien het aantal hoofdletters zal er aardig wat zout bij die uitspraak moeten worden genomen.

RU heeft nog zoveel reserves qua geld om de staat draaiend te houden dat ik echt niet verwacht dat die titel klopt.
Als de helft van de werkkrachten van het platteland gehaald wordt, dan zijn er niet genoeg mensen meer voor voedselproductie en de lokale economie draaiend houden.

In de steden rennen de mannen van hun domicilie weg, maar gaan nog naar het werk. Als ze bij de werkgever de mannen gaan onderscheppen, dan nemen de mannen ontslag om ergens te verstoppen en het einde van oorlog uit te wachten. Het personeel gaat van de bedrijven wegrennen en het wordt problematisch voor de bedrijven.

Geen Russische toeristen binnenlaten zorgt ervoor dat de Russen niet eventjes over de grens in de EU tech kopen en naar eigen land smokkelen.

De mobilisatie verhoogt de overhead door corruptie. Wie gaat nog in Rusland investeren als er nog meer smeergeld dan tot nu toe betaald moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:47

DukeBox

loves wheat smoothies

rapture schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:28:
Als de helft van de werkkrachten van het platteland gehaald wordt, dan zijn er niet genoeg mensen meer voor voedselproductie en de lokale economie draaiend houden.
Veel landbouw en productie wordt door vrouwen gedaan. Helemaal sinds 2021 toen de lijst met verboden beroepen tot 1/3 is ingekort.

Dus het zou dan gaan om minder dan een kwart, en niet de helft.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 25-10-2022 17:48 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Gaat alles nog goed in Kaliningrad?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Paywall, en mijn browser vind de site niet aardig. denk dat de samenvatting als volgt is: De sancties en de oorlog doen toch wel wat zeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004

rapture

Zelfs daar netwerken?

Tens schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:23:
[...]

Paywall, en mijn browser vind de site niet aardig. denk dat de samenvatting als volgt is: De sancties en de oorlog doen toch wel wat zeer.
De samenvatting is dat boven op de sancties komt nu personeelsuitval erbij en de straten gaan bijna zo leeg als tijdens de eerste lockdown in 2020 eruit zien.

De combinatie van werkkrachten uit het platteland weghalen en in de steden durven de mannen niet meer bij hun werkgever op te dagen.

Als je overal de helft van het personeel weghaalt, what could possibly go wrong?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

Economisthttps://www.youtube.com/watch?v=QMRn7jx7JqA
Ik heb het filmpje gekeken maar vraag me af of dit echt is. Deze “gelouterde Russische econoom” verwijst naar Putin als de kale dwerg in het Kremlin. Does not compute. Het geschetste scenario gaat ook uit van 50% mobilisatie op het platteland en een uittocht van miljoenen stedelingen die doorgaat tot 2023/2024. Innemen met een flinke schep zout…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Ook in het kader van de mobilisatie:
New defense contractors needed in Russia — Putin
As the Russian leader said, such new producers must be ready "to provide the proper quality of certain products"
MOSCOW, October 25. /TASS/. Competition should grow among domestic producers and new manufacturers must emerge to meet the needs of the military, Russian President Vladimir Putin said on Tuesday at a meeting of the coordination council for support of Armed Forces’ needs.

"It is not enough to follow a beaten path, interacting with a narrow group of the same contractors, in order to achieve a breakthrough result. Competition should be intensified, new manufacturers should appear here - efficient and modern, ready to work in a new required format," the head of state noted.

Such new producers must be ready "to provide the proper quality of certain products," Putin stated. "This pertains to the medical and to the construction sectors in the broadest sense of this word," he noted.

The President highlighted the topic of regional support. The Ministry of Finance was tasked together with the State Council’s commission headed by Moscow Mayor Sergey Sobyanin "to determine the necessary level of such support to those regions, which in modern conditions need it most," Putin said.
hoe meer je mobiliseert, hoe minder werklui voor andere zaken.
https://tass.com/defense/1527239

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Marzman schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:39:
Dit is intrigerend, heb je een link? wil het graag horen/zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-10 19:30

bloody

0.000 KB!!

XWB schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:22:
Gaat alles nog goed in Kaliningrad?

[Twitter]
Het lijkt te maken te hebben met migranten uit o.a. Afrika die door de Russen worden ingevlogen in Kaliningrad en vervolgens de grens overgeduwd worden.
Beetje Belarus copy/paste trekjes.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Volgens de burgemeester van Melitopol zijn er militairen uit Belarus gespot in Oekraïne:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:15

Fiber

Beaches are for storming.

Een stuk meer tanks en APV's dan de laatste dagen/weken. Er lijkt echt wel weer wat gaande... _/-\o_

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Voor wie het interessant vindt, de bekende Oekraïense oorlogsverslaggever Illia Ponomarenko geeft een lezing in de Rode Hoed. De lezing is online te volgen. Begint zometeen om 8 uur.

https://www.raamoprusland.nl/raam-op-rusland/agenda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
Er worden explosies gerapporteerd bij Chornobaivka.
Dat is vlak bij de internationale luchthaven van Kherson.
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-10 19:42
Yaksa schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:18:
Er worden explosies gerapporteerd bij Chornobaivka.
Dat is vlak bij de internationale luchthaven van Kherson.
Bron: LiveUAmap
Dat is denk ik ondertussen #125 in de reeks van Chornobaivka bombarderen :+ . De Russen blijven daar maar materiaal stallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Tens schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:23:
[...]

Het is een artikel uit september. De cache is van 3 weken geleden: https://archive.ph/iqWnh hier doet-ie het trouwens prima zonder cache

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006

_Eend_

🌻🇺🇦

Tens schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:35:
Ook in het kader van de mobilisatie:

[...]

hoe meer je mobiliseert, hoe minder werklui voor andere zaken.
https://tass.com/defense/1527239
Medvedev heeft onlangs een bezoek gebracht aan de Uralvagonzavod tankfabriek in Nizhny Tagil waar oa. de T-72B3, T-90M en de T-14 Armata worden gebouwd:
Dmitry Medvedev, a former Russian President and ally of Vladimir Putin who is currently Deputy Chairman of the Security Council of Russia, has made implicit threats to bring officials from the country's state-run defense industries up on criminal charges for failing to meet production goals.

bron: https://www.thedrive.com/...s-during-tank-plant-visit
Het is dan wel weer grappig dat hij verkleed was als Herr Flick.

https://nitter.it/RALee85/status/1584541338099666944

https://nitter.it/nexta_tv/status/1584579793323888640

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 04-10 12:01
_Eend_ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:27:
[...]

Dmitry Medvedev, a former Russian President and ally of Vladimir Putin who is currently Deputy Chairman of the Security Council of Russia, has made implicit threats to bring officials from the country's state-run defense industries up on criminal charges for failing to meet production goals.
The beatings will continue until morale improves.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De 2 NASAMS zijn waarschijnlijk eindelijk ergens op transport?

Of al in UA, het lijkt nog wat onbekend:

Of toch nog niet :P

[ Voor 45% gewijzigd door YakuzA op 26-10-2022 09:18 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En Rusland maakt zich zorgen over andere dingen...
Afbeeldingslocatie: https://liveuamap.com/pics/2022/10/25/22504281_0.png :z

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-10 11:10
Was het al bekend dat de site van Starlink de Krim niet als Oekraine bestempelt?

Oh het is bereik? 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door xzaz op 26-10-2022 09:15 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

xzaz schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:15:
Was het al bekend dat de site van Starlink de Krim niet als Oekraine bestempelt?

Oh het is bereik? 8)7
Ze zullen wel voldoen aan de Russische wet oid, op Google maps benaderd vanuit Rusland hoort de Krim ook bij Rusland.

verder een grote /care :)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-10 14:59
YakuzA schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:05:
[Afbeelding] :z
Verdorie hebben ze al die moeite gedaan om de Nazi's uit Oekraïne te verjagen, vullen de Satanisten het vacuüm. Moeten ze wanneer deze speciale operatie afgerond is, er daarna weer één starten.

Gelukkig zijn de troepen die aan de eerste operatie hebben meegedaan dan veteranen, hebben ze genoeg materieel en weet de Russische legerleiding ook waar de zwakke punten van Oekraïne liggen. Dus een tweede operatie kunnen ze makkelijk binnen 1,5 dag afronden. :+

[ Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 26-10-2022 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:50
nu je het zegt... Ik zie de laatste tijd steeds minder "nazi" in de propaganda en steeds meer religieuze oorlog referenties. Zou Rusland haar propaganda strategie aanpassen? En zo ja, waarom? Mogelijk is het nazi-jargon niet/ niet meer voldoende in staat om een vijandbeeld te creëren bij de bevolking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

onkl schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:22:
[...]
nu je het zegt... Ik zie de laatste tijd steeds minder "nazi" in de propaganda en steeds meer religieuze oorlog referenties. Zou Rusland haar propaganda strategie aanpassen? En zo ja, waarom? Mogelijk is het nazi-jargon niet/ niet meer voldoende in staat om een vijandbeeld te creëren bij de bevolking?
Is dat niet van alle tijd? Als het moeilijk wordt, halen we het geloof er bij?

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-10 17:33
Tja, als je er vanaf een bepaald licht tegenaan kijkt, steunt een groot deel het UA volk wel een paar van de 11 satanistische geboden...

4. If a guest in your lair annoys you, treat him cruelly and without mercy.
5 Do not make sexual advances unless you are given the mating signal.
6 Do not take that which does not belong to you unless it is a burden to the other person and he cries out to be relieved.
9 Do not harm little children.
10 Do not kill non-human animals unless you are attacked or for your food.
11 When walking in open territory, bother no one. If someone bothers you, ask him to stop. If he does not stop, destroy him.

Eigenlijk alles wat de orcs wel doen, dus geen wonder dat het ze in de weg zit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

onkl schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:22:
[...]
Heb het idee dat de narratief iets anders is na het vrijlaten van de x00 gevangenen en 5 commandanten van de azov stal.

Dat vrijlaten paste natuurlijk niet meer in de oude narratief, en zou vanuit de oude narratief als 'niet aligned' worden aangemerkt.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:47:
Voor wie het interessant vindt, de bekende Oekraïense oorlogsverslaggever Illia Ponomarenko geeft een lezing in de Rode Hoed.
De NOS heeft ook met hem gesproken: https://nos.nl/artikel/24...-ponomarenko-werkt-altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 09-10 14:44
Het zou lachwekkend zijn ware het niet dat de burgers in Rusland dit nog geloven ook :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Israeli President Isaac Herzog is expected to present U.S. President Joe Biden with evidence that Iranian drones are being used against Ukrainian civilians as part of Russia's war in Ukraine.
Hmmkay. Das wel speciaal.
Waarom zou Israël dat bewijs aan de vs moeten leveren :+
Alle foto’s komen uit UA, of doet Rusland alsof ze de Shahed zelf bouwen :?

https://www.ukrinform.net...an-drones-in-ukraine.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:54:
[...]

ja hoor, ze maken ze echt zelf, Ze heten Geran-2 en niet shahed zoveel. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Mercedes wordt ook (een beetje) wakker:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:54:
[...]

Misschien heeft Israel meer intel over de levering en dat ze die details met USA delen.
Zou mooi zijn, nu is het vooral een wellus-nietus, terwijl iedereen weet dat de drones weldegelijk door Iran geleverd worden, zou het mooi zijn als er meer hard bewijs gepubliceerd word

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gise schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:05:
[...]
Misschien heeft Israel meer intel over de levering en dat ze die details met USA delen.
Zou mooi zijn, nu is het vooral een wellus-nietus, terwijl iedereen weet dat de drones weldegelijk door Iran geleverd worden, zou het mooi zijn als er meer hard bewijs gepubliceerd word
Het zal idd wel zo zijn, ondanks dat ze weten dat de drones iraans zijn, precies de vluchtnummers van Iran waarmee ze naar Rusland zijn gevlogen hebben etc :)

Verder zie ik de laatste dagen weer stukken minder bij de aantallen neergehaalde Shahed 131/136 drones, zou de eerste batch aan RU kant al op zijn oid? of zouden ze weer opsparen voor een grotere aanvalsdag?
Afbeeldingslocatie: https://nitter.fdn.fr/pic/media%2FFf-rNL7XEAEeQ54.jpg%3Fname%3Dorig

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 26-10-2022 11:12 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

YakuzA schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:11:
[...]

Het zal idd wel zo zijn, ondanks dat ze weten dat de drones iraans zijn, precies de vluchtnummers van Iran waarmee ze naar Rusland zijn gevlogen hebben etc :)

Verder zie ik de laatste dagen weer stukken minder bij de aantallen neergehaalde Shahed 131/136 drones, zou de eerste batch aan RU kant al op zijn oid? of zouden ze weer opsparen voor een grotere aanvalsdag?
[Afbeelding]
Mooie getallen weer, ruim boven het theoretisch dagelijkse gemiddelde sinds begin v/d oorlog :)

nope

Pagina: 1 ... 56 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid