Ik moest wel even gniffelen om je leuke compliment

Overigens weet ik niet hoe ik patriotisch moet interpreteren; ik vind dat Oekraine ook dingen doet die wellicht twijfelachtig zijn, bijvoorbeeld het filmpje laatst van een drone die een granaat dropt bij een groep soldaten die een gewonde van het slagveld proberen te halen.
Het doet mij denken aan toen ik zelff twintig was en nog dacht dat het internet open en vrij moest zijn. Maar helaas werken mensen niet zo en maken ze alles stuk.
Ik snap je punt niet

Ik zie ook wel dat Rusland graag dingen sloopt, vooral als het even niet goed gaat

Daarnaast heb ik de indruk dat de Oekraieners net zo cultureel bepaald koppig zijn als Russen met daar bovenop nog een plukje extra koppigheid omdat hun eigen land wordt aangevallen. Ik hou er serieus rekening mee dat er bij Russische winst een serieuze verzetsbeweging zal komen. Maar goed, allemaal speculatie.
Begrijp mij niet fout. Rusland is de slechte partij in dit verhaal en ze moeten ervoor betalen. De realiteit is echter dat dit niet ' tegen iedere prijs'' is en dat er meer belangen mee spelen dan ' gerechtigheid'. Dit is allemaal een politiek schaakspel waarbij de verloren levens in de oorlog helaas niet in acht worden genomen. Het westen is hoofdzakelijk in dit conflict om Rusland dood te laten bloeden voor lange, lange tijd en niet perse om Oekraine de eind overwinning te geven.
Ik verbaas me enigszins dat je zegt dat het een schaakspel is met vele factoren en dan buiten beschouwing laat dat het in het belang van de EU is om ze van onze grenzen weg te houden en te laten zien dat er voor ons een (andersoortige

) grens is. Eigenlijk doe je waarvan ik vind dat we dat absoluut niet moeten doen: het conflict in enge zin beschouwen. Alsof het alleen Rusland en Oekraine zijn die de échte gevolgen ondervinden, op korte danwel lange termijn. Dit conflict gaat ook onze veiligheid aan en dat vind ik in ieder geval een belangrijke reden om Oekraine te blijven steunen.
Ik hoop dat Oekraine deze winter en in het voorjaar de ruggengraad van het Russische leger definitief weet te breken en ze terug naar de grens pusht. Maar ik realiseer mij ook dat de steun geen bodemloze put is en het westen op een gegeven moment zegt 'genoeg is genoeg'.Het belangrijkste is dat het moment waarop wij dat zeggen Poetin al diep in de kreukels moet liggen.
De steun is niet bodemloos maar ik weet zeker dat onze put qua mogelijkheden veel dieper is dan de put van Rusland. Het enige wat dat in de weg kan zitten is politieke wil. En als je er naar gaat handelen dat de bodem niet zo diep is dan weet je zeker dat het zo gaat zijn. Blijven pushen om de bodem zo diep mogelijk te laten zijn, anders is het naar mijn mening inderdaad fatalistisch realisme.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning