Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 61 Laatste
Acties:
  • 689.471 views

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
In Belgorod is wat infrastructuur in brand gevlogen:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:33
Ik zag m al voorbij komen op Telegram, bizar wat een veerkrachtig volk!
Die niet ontplofte raketten zagen we ook al in februari/maart. Ze zijn er iig niet beter op geworden :+

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:23
Is al van begin van de oorlog … toen ‘we’ nog dachten dat dit soort van per ongeluk ging door de Russen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12

FunkyTrip

Funky vidi vici!

olafmol schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:05:
[...]

Putin doet het al meer dan 20 jaar, en heeft de touwtjes stevig in handen. De (overgebleven) Russen kennen maar 1 manier van overleven: tanden op elkaar, en doen wat de baas zegt.
Nee. Putin heeft een sociaal contract met de Rus. Hij mag graaien, een kleine groep om 'm heen mag graaien en de rest can de Russen hebben het wat beter dan onder de USSR en de woelige jaren 90.
Dat heeft hij nu min of meer verbroken. De oligarchen morren of vallen uit een raam, moeders krijgen een dode zoon terug en de bevolking ziet lege schappen en/of probeert de grens over te komen om mobilisatie te onltopen. Meerdere Russische federatie-staatjes die hardhandig werden ingelijfd zijn speldeprikjes aan het uitdelen momenteel.

Voor hem is het zaak relatief snel uit de 'speciale operatie' te komen om de binnenlandse onrust tegen te gaan.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

XWB schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:23:

[Twitter]

[Twitter]
Ik ben benieuwd of we op de korte termijn een toename gaan zien van "incidenten" in Rusland.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:44
Qwerty-273 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:07:
Het gesprek tussen Grossi (IAEA) en Putin is wel apart opgenomen zeg. Je ziet eerst Putin op een aparte manier een heel verhaal afsteken (waarbij hij meer naar zijn friemelende handen en op de papieren voor hem op de tafel kijkt) en vervolgens is Grossi aan het woord, maar dan zoomt de camera zo dat Putin niet meer te zien is. Juist zijn (Putin) houding hoe hij luistert (of niet) zou ik wel interessant vinden om te zien.

https://www.iaea.org/news...-security-protection-zone

[YouTube: REPLAY: Putin and Grossi hold meeting in St Petersburg]
Uiteindelijk is het pure politiek, en heeft het geen effect op de oorlog die woedt. Mooi weer spelen, en verder niets inhoudelijk ondernemen voor de veiligheid van de kerncentrale (vanuit de Russische kant dan).
Blijkbaar kan het nu wel met een normale tafel. Dat camerawerk is ook apart te noemen inderdaad. Ik ben geen deskundige maar vind Putin erg onzeker, zenuwachtig overkomen.
Morgen het gesprek met Erdogan ben ik toch ook wel benieuwd naar.

Ik ga nu een beetje offtopic (westerse-RU verhoudingen) maar stiekem krijgt Erdogan best wel wat dingen voor elkaar. Ik had persoonlijk nooit verwacht dat ik bepaalde Azovstal strijders terug herenigd met hun kinderen zou zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZjJo_UjL8vOJU-uAYcIZwxQaM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJBEepJFD4SwpcD3MHowog1H.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het officiële account van de vrouw van Zelensky trouwens. Ze is erg close met de vrouw van Erdogan met name wat betreft opvang voor kinderen op de vlucht, weeskinderen etc.

Ook de vrouw van Duda (Polen) zet zich in om zoveel mogelijk zieke kinderen naar Polen te halen om daar hun behandeling verder te zetten.

Ik zie dit in ieder geval als lichtpuntjes wat betreft menselijkheid voor de toekomst.

Terug ontopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52
FunkyTrip schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:35:
[...]

Nee. Putin heeft een sociaal contract met de Rus. Hij mag graaien, een kleine groep om 'm heen mag graaien en de rest can de Russen hebben het wat beter dan onder de USSR en de woelige jaren 90.
Dat heeft hij nu min of meer verbroken. De oligarchen morren of vallen uit een raam, moeders krijgen een dode zoon terug en de bevolking ziet lege schappen en/of probeert de grens over te komen om mobilisatie te onltopen. Meerdere Russische federatie-staatjes die hardhandig werden ingelijfd zijn speldeprikjes aan het uitdelen momenteel.

Voor hem is het zaak relatief snel uit de 'speciale operatie' te komen om de binnenlandse onrust tegen te gaan.
Prima. Wat gaat "de Rus" nu dan precies doen, nu het ze niet meer bevalt? Met fakkels en hooivorken richting het rode plein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52

pro_6or

amateur_60r

[Twitter]

[Twitter]
Hoe (on)mogelijk zou het zijn voor Oekraïners (met Russische paspoorten) om bv met 60mm mortieren e.d. Overal in Rusland electriciteits verdeel stations aan te vallen. Bv een gecoördineerde aanval op zeg de 20 grootste (bij de grote steden) tegelijk en dan weer verdwijnen in de massa.

een treffende spreuk

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
rejer schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:55:
[...]

https://twitter.com/elonmusk/status/1579879154463690752

of toch niet

"No, it is not. I have spoken to Putin only once and that was about 18 months ago. The subject matter was space."
Geloof hem voor geen meter. Je Twittert niet zomaar exact de kremlin talking points. En het daarna nog uitgebreid verdedigen, en uitleggen. Precies op de manier zoals je van een kremlin shill zou verwachten. Dus ik denk dat hij liegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 11:50
olafmol schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:51:
[...]

Prima. Wat gaat "de Rus" nu dan precies doen, nu het ze niet meer bevalt? Met fakkels en hooivorken richting het rode plein?
Hoewel dat nu volkomen ondenkbaar lijkt, als de bevolking het eenmaal echt zat is dan komt die revolutie vanzelf. Daar zijn talloze voorbeelden van (ik noem maar een Arabische lente bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Auredium schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:55:
[...]

Ik vind je patriotische steun aan Oekraine bewonderenswaardig.
Ik moest wel even gniffelen om je leuke compliment :Y) Overigens weet ik niet hoe ik patriotisch moet interpreteren; ik vind dat Oekraine ook dingen doet die wellicht twijfelachtig zijn, bijvoorbeeld het filmpje laatst van een drone die een granaat dropt bij een groep soldaten die een gewonde van het slagveld proberen te halen.
Het doet mij denken aan toen ik zelff twintig was en nog dacht dat het internet open en vrij moest zijn. Maar helaas werken mensen niet zo en maken ze alles stuk.
Ik snap je punt niet :) Ik zie ook wel dat Rusland graag dingen sloopt, vooral als het even niet goed gaat ;) Daarnaast heb ik de indruk dat de Oekraieners net zo cultureel bepaald koppig zijn als Russen met daar bovenop nog een plukje extra koppigheid omdat hun eigen land wordt aangevallen. Ik hou er serieus rekening mee dat er bij Russische winst een serieuze verzetsbeweging zal komen. Maar goed, allemaal speculatie.
Begrijp mij niet fout. Rusland is de slechte partij in dit verhaal en ze moeten ervoor betalen. De realiteit is echter dat dit niet ' tegen iedere prijs'' is en dat er meer belangen mee spelen dan ' gerechtigheid'. Dit is allemaal een politiek schaakspel waarbij de verloren levens in de oorlog helaas niet in acht worden genomen. Het westen is hoofdzakelijk in dit conflict om Rusland dood te laten bloeden voor lange, lange tijd en niet perse om Oekraine de eind overwinning te geven.
Ik verbaas me enigszins dat je zegt dat het een schaakspel is met vele factoren en dan buiten beschouwing laat dat het in het belang van de EU is om ze van onze grenzen weg te houden en te laten zien dat er voor ons een (andersoortige ;) ) grens is. Eigenlijk doe je waarvan ik vind dat we dat absoluut niet moeten doen: het conflict in enge zin beschouwen. Alsof het alleen Rusland en Oekraine zijn die de échte gevolgen ondervinden, op korte danwel lange termijn. Dit conflict gaat ook onze veiligheid aan en dat vind ik in ieder geval een belangrijke reden om Oekraine te blijven steunen.
Ik hoop dat Oekraine deze winter en in het voorjaar de ruggengraad van het Russische leger definitief weet te breken en ze terug naar de grens pusht. Maar ik realiseer mij ook dat de steun geen bodemloze put is en het westen op een gegeven moment zegt 'genoeg is genoeg'.Het belangrijkste is dat het moment waarop wij dat zeggen Poetin al diep in de kreukels moet liggen.
De steun is niet bodemloos maar ik weet zeker dat onze put qua mogelijkheden veel dieper is dan de put van Rusland. Het enige wat dat in de weg kan zitten is politieke wil. En als je er naar gaat handelen dat de bodem niet zo diep is dan weet je zeker dat het zo gaat zijn. Blijven pushen om de bodem zo diep mogelijk te laten zijn, anders is het naar mijn mening inderdaad fatalistisch realisme.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:44
RoD schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:58:
[...]

Geloof hem voor geen meter. Je Twittert niet zomaar exact de kremlin talking points. En het daarna nog uitgebreid verdedigen, en uitleggen. Precies op de manier zoals je van een kremlin shill zou verwachten. Dus ik denk dat hij liegt.
Musk is zakelijk misschien geniaal maar op dit vlak een complete mafklapper / aandachtszoeker. Ik neem hem met dit soort dingen nooit serieus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42
Ik hoop dat we binnenkort toch echt weer berichten te zien krijgen dat Oekraïne weer goede vorderingen maakt met gebieden bevrijden. Dat Rusland nu weer kleine stukken gebied terug pakt bevalt me niks :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia
Ik hoor dat 'bronnen' melding maakten van het feit dat Musk met Putin gebeld zou hebben. Weet iemand toevallig wie/wat die 'bronnen' zijn?

Indien het waar is sta ik voorop om Musk te bekritiseren, maar ik zou wel eerst willen weten wie of wat dit bericht de wereld heeft ingeslingerd (en dan beoordelen of deze bron betrouwbaar is of niet) voordat ik een hetze begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

nextware schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:05:
Ik hoop dat we binnenkort toch echt weer berichten te zien krijgen dat Oekraïne weer goede vorderingen maakt met gebieden bevrijden. Dat Rusland nu weer kleine stukken gebied terug pakt bevalt me niks :/
Aan de andere kant, als dit echt het maximale is wat Rusland kan dan is dat op zich positief. Maar goed, dat moet komende dagen blijken. Als zij nu vol in de aanval gaan, dan houden ze dat ook maar beperkt vol en dan is daarna Oekraine weer aan zet.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52

pro_6or

amateur_60r

Auredium schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:55:
[...]

Ik vind je patriotische steun aan Oekraine bewonderenswaardig. Het doet mij denken aan toen ik zelff twintig was en nog dacht dat het internet open en vrij moest zijn. Maar helaas werken mensen niet zo en maken ze alles stuk.

Begrijp mij niet fout. Rusland is de slechte partij in dit verhaal en ze moeten ervoor betalen. De realiteit is echter dat dit niet ' tegen iedere prijs'' is en dat er meer belangen mee spelen dan ' gerechtigheid'. Dit is allemaal een politiek schaakspel waarbij de verloren levens in de oorlog helaas niet in acht worden genomen. Het westen is hoofdzakelijk in dit conflict om Rusland dood te laten bloeden voor lange, lange tijd en niet perse om Oekraine de eind overwinning te geven.
Ik hoop dat Oekraine deze winter en in het voorjaar de ruggengraad van het Russische leger definitief weet te breken en ze terug naar de grens pusht. Maar ik realiseer mij ook dat de steun geen bodemloze put is en het westen op een gegeven moment zegt 'genoeg is genoeg'.Het belangrijkste is dat het moment waarop wij dat zeggen Poetin al diep in de kreukels moet liggen.
Natuurlijk worden bijvoorbeeld de verloren levens wel in acht genomen. MH17 en de reactie daarop vanuit Rusland speelt weldegelijk een rol voor bijvoorbeeld ons Nederlanders (alleen al). Toen ik 20 was had ik (nou eerder rond 10) nog hoop voor de wereld, die hoop werd daarna alleen maar veel kleiner, nu ik zie hoe Oekraïne zich verzet, terwijl ik toch heel angstig ben (geweest) voor hun lot wordt mijn hoop eerder weer groter dan kleiner.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:17

flessuh

Set sail for fail!

nextware schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:05:
Voor als je hem nog niet gezien hebt:

YouTube: Thunder Runs: Analyzing Ukraine's Devastating New Tactic

wel aanrader.
Dit laat dus zien op welke manier men grote gebieden in heeft genomen.
Lijkt mij dat dit behoorlijk voorbereiding vergt.

Overigens denk ik dat de winter de Russen nog meer gaat breken als ze inderdaad problemen hebben met uitrusting...

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

pro_6or schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:10:
[...]

Natuurlijk worden bijvoorbeeld de verloren levens wel in acht genomen. MH17 en de reactie daarop vanuit Rusland speelt weldegelijk een rol voor bijvoorbeeld ons Nederlanders (alleen al). Toen ik 20 was had ik (nou eerder rond 10) nog hoop voor de wereld, die hoop werd daarna alleen maar veel kleiner, nu ik zie hoe Oekraïne zich verzet, terwijl ik toch heel angstig ben (geweest) voor hun lot wordt mijn hoop eerder weer groter dan kleiner.
Ik merk dat ik ergens vorig jaar, en zeker sinds Feb, een grens over ben geduwd. Vooral zo murw geslagen door zo'n stortvloed aan onheil die wij, zijnde homo sapiens, elkaar weten aan te doen. Ik hoop dat UA wint en zelfs de Krim weer terugpakken, dat zou mooi zijn. Maar voor mij, ondanks dat ik terdege besef hoe serieus dit allemaal is voor hen (hun hele leven hangt er van af) voelt het meer en meer als een slechte soap.

Vertrouwen in 'de mens' ben ik wel kwijt helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

pro_6or schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:52:
[...]
Hoe (on)mogelijk zou het zijn voor Oekraïners (met Russische paspoorten) om bv met 60mm mortieren e.d. Overal in Rusland electriciteits verdeel stations aan te vallen. Bv een gecoördineerde aanval op zeg de 20 grootste (bij de grote steden) tegelijk en dan weer verdwijnen in de massa.
Gezien het militaire nut vrijwel 0 is zullen ze dit niet eens gaan proberen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://nos.nl/l/2447892#UPDATE-container-64628452
De Amerikaanse regering ziet in de uitspraken die de Russische minister Lavrov van Buitenlandse Zaken vandaag deed geen "constructief, aannemelijk aanbod" om een gesprek op gang te brengen over de oorlog in Oekraïne.
De VS ziet er (terecht) geen heil in om in te gaan op de Russisch charade.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

YakuzA schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:15:
[...]

Gezien het militaire nut vrijwel 0 is zullen ze dit niet eens gaan proberen.
Aan de andere kant, het kan wel bijdragen aan het doorbreken van de propagandamuur waarin ze doen alsof alles volgens plan gaat en er niks aan de hand is. Elke bijdrage die steun door de bevolking voor deze achterlijke oorlog (waar die nog is) afbreekt, zolang het niet de gezondheid van gewone burgers schaad (een Dugin kan ik mij eerlijk gezegd niet kwaad om maken though), is wat mij betreft erg welkom. Oekraieners zijn ijzersterk in beeldvorming tijdens deze oorlog. Waarmee ik niet zeg dat het ook Oekraieners waren. We hebben ook al acties gezien vanuit de Russische maatschappij zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 11-10-2022 22:29 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

JT schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:28:
[...]
Aan de andere kant, het kan wel bijdragen aan het doorbreken van de propagandamuur waarin ze doen alsof alles volgens plan gaat en er niks aan de hand is. Elke bijdrage die steun door de bevolking voor deze achterlijke oorlog (waar die nog is) afbreekt, zolang het niet de gezondheid van gewone burgers schaad (een Dugin kan ik mij eerlijk gezegd niet kwaad om maken though), is wat mij betreft erg welkom. Oekraieners zijn ijzersterk in beeldvorming tijdens deze oorlog. Waarmee ik niet zeg dat het ook Oekraieners waren. We hebben ook al acties gezien vanuit de Russische maatschappij zelf.
De propaganda muur mokert Putin zelf wel omver met de mobilisatie. Daar hebben ze UA niet voor nodig. :)

Ik vind de hang naar suggesties dat UA maar tand om tand qua wraakacties moet doen door ook in Rusland non-militaire infrastructuur aan te vallen die alleen maar burgers schaad wel wat wrang.
Hoe kan ‘je’ aan de ene kant de Russische acties veroordelen en aan de andere kant de suggestie scheppen dag UA datzelfde ook maar terug moet doen om ‘de Rus’ wakker te schudden oid?

PSN

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:49

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Zojuist nog een oudere groep reacties (~6 Oktober) verplaatst naar De situatie binnen Rusland. Vooral als ik als Moderator door die reeks berichten ga dan merk ik aan mijzelf hoe lastig het is om discussies te volgen. En die discussies op zich zijn best de moeite waard. Zo in combinatie met elkaar, en door elkaar vind ik ze lastig leesbaar worden. Maar ik neem aan dat voor jullie zo'n hard lopend topic ook niet zo prettig is. Wat hier aan te doen? Als een beetje langzamer prettig zou zijn ;)?

Dan zouden we meer gebruik moeten maken van de verschillende topics.Wat dan waar? Uit de losse pols, een voorzetje van wat recente voorbeelden. De grenzen zijn echt niet hard. Alle posts die in een ander topic terecht komen zijn al winst:

[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
  • Interactie EU en VS met Rusland
  • denk ook aan de Nordstream leidingen
  • Acties in de Baltische Zee
  • Wat doet Turkije
De situatie binnen Rusland
  • Alles wat zich afspeelt binnen Rusland
  • Maar ook schemes tussen Wagner en strijdkrachten
  • Benoemingen door Poetin (bijna een eigen topic op zich :) )
Voor andere topics, niet in de laatste plaats alle Front specifieke topics kijk zelf nog een keertje in de UKR: Topic wegwijzer.

En wat dan in dit topic?..."Dagelijkse ontwikkelingen" is best breed..... Ik zou zeggen: echte nieuwtjes komen hierin, wil je er over doorpraten, maak er dan een automatisme van dan even snel naar en relevant topic te springen. Anderen weten zo'n discussie echt wel te vinden als iedereen zijn scoop wat verbreedt en het hele Oekraïne forum in de gaten houdt i.p.v. alleen dit topic.

Mocht je hierover zelf wat kwijt willen, het feedback forum staat hiervoor open. Moderators bepalen best veel, maar zijn vooral ook faciliterend.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:03
YakuzA schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:37:
[...]

De propaganda muur mokert Putin zelf wel omver met de mobilisatie. Daar hebben ze UA niet voor nodig. :)

Ik vind de hang naar suggesties dat UA maar tand om tand qua wraakacties moet doen door ook in Rusland non-militaire infrastructuur aan te vallen die alleen maar burgers schaad wel wat wrang.
Hoe kan ‘je’ aan de ene kant de Russische acties veroordelen en aan de andere kant de suggestie scheppen dag UA datzelfde ook maar terug moet doen om ‘de Rus’ wakker te schudden oid?
Nou als je dit bekijkt met een toleratieparadox bril op, moet je dan lijdzaam toezien hoe de russen zich niet aan welke conventie dan ook houden terwijl jij daar wel aan blijft voldoen.

Ik vindt het echt een hele lastige, mijn moreel kompas zegt ja, wij/zij moeten niet dezelfde barbaarsheid hebben als de Russen dan verlagen we ons tot hun niveau.

Aan de andere kant kennelijk hebben harde woorden geen effect, dan toch maar de handschoenen uit doen en dit soort infrastructuur aanvallen met zo min mogelijk burgerslachtoffers?

Ik weet het daadwerkelijk niet meer zo langzamerhand.

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zou het op zich wel aardig vinden als ze Moskou even in het donker zouden zetten.

Ik zag vandaag volgens mij in het NOS ook weer een interview met voorbij gangers waar je broek van af zakt.

Gewoon even 24 uur zonder stroom daar...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De US heeft vier extra HIMARS geleverd:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia
YakuzA schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:37:
[...]

Civiele infrastructuur aanvallen kan niet, mag niet is altijd verderfelijk. Dat gezegd hebbende, ikzelf zou er niet rouwig om zijn als UA meer mogelijkheden zou krijgen om militaire doelen te raken in Rusland zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Shelling van Nikopol :/

[ Voor 26% gewijzigd door XWB op 11-10-2022 23:00 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

The-Priest-NL schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:47:
[...]
Nou als je dit bekijkt met een toleratieparadox bril op, moet je dan lijdzaam toezien hoe de russen zich niet aan welke conventie dan ook houden terwijl jij daar wel aan blijft voldoen.

Ik vindt het echt een hele lastige, mijn moreel kompas zegt ja, wij/zij moeten niet dezelfde barbaarsheid hebben als de Russen dan verlagen we ons tot hun niveau.

Aan de andere kant kennelijk hebben harde woorden geen effect, dan toch maar de handschoenen uit doen en dit soort infrastructuur aanvallen met zo min mogelijk burgerslachtoffers?

Ik weet het daadwerkelijk niet meer zo langzamerhand.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
Rusland verkloot intern alles zo hard mede met de mobilisatie dat zo’n reactie alleen maar gericht op burgers lastig vallen naast ongepast ook alleen een ‘rally around the flag’ reactie kan gaan geven.
Oekraïne moet en zal zich vrijwel alleen richten op hun eigen doel. Het eigen doel is zo efficiënt mogelijk alle Russen UA uit krijgen. In Rusland Russische burgers lastig vallen is niet eenduidig bevorderend voor dat doel.
De Kerch brug slopen is dat wel.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12

FunkyTrip

Funky vidi vici!

olafmol schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:51:
[...]

Dat niet direct, maar er gaat overal onrust onstaan. Mensen die het baantje van Putin willen overnemen gaan lopen trollen, een Georgie gaat wellicht weer proberen zich los te weken. Allemaal brandjes die Putin hardhandig moet blussen op een moment dat zijn resources dramatisch zijn.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 22:33
Ik proef toch wat meer frustratie hier de laatste tijd. Logisch, we zijn eigenlijk machteloos, Russisch gedoe.
Is dat echt zo ? Wat kunnen wij als toetsenbord helden bijdragen aan de uiteindelijke triomf van Ukraine?

Ik zit te kijken naar https://signmyrocket.com.ua/
en https://www.saintjavelin.com/
Is er nog meer waar je kunt doneren?

Gaat dit echt helpen om de Helden vooruit te helpen of is dit weggegooid geld ?
Dit is een oprechte vraag.

Ja, ik ben ook gefrustreerd ! Maar wil best wat voor de goede zaak doen, maar hoe ?

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:38
Recht tegenover de kerncentrale. Dus terugschieten is geen optie. Ze weten het heel erg goed en vergelden de Kerch brug met alles wat ze hebben.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:14:

Vertrouwen in 'de mens' ben ik wel kwijt helaas.
Dan kan ik je het boek 'de meeste mensen deugen' aanraden. Slechts een klein percentage van de mens in psychopaat.

Soms moet je geluk hebben, zoals Zelenskii hebben als leider van je land.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ronald.42 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:51:
Ik zou het op zich wel aardig vinden als ze Moskou even in het donker zouden zetten.

Ik zag vandaag volgens mij in het NOS ook weer een interview met voorbij gangers waar je broek van af zakt.

Gewoon even 24 uur zonder stroom daar...
Hoe verleidelijk het ook mag zijn niet je niveau verlagen naar dat van Rusland. Daarmee zorg je er voor dat (zoals anderen al zeiden) de moraal omhoog gaat van de Russen. Deels zal de Kerch brug ook dat effect gehad hebben.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mir4dor schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:24:
Wat kunnen wij als toetsenbord helden bijdragen aan de uiteindelijke triomf van Ukraine?

Gewoon National Bank of Ukraine. Ik hoef niet zo nodig een souvenir aan mijn donatie over te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Jerie schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:49:
[...]

Dan kan ik je het boek 'de meeste mensen deugen' aanraden. Slechts een klein percentage van de mens in psychopaat.

Soms moet je geluk hebben, zoals Zelenskii hebben als leider van je land.
Wat ik ook wel interessant vind is het volgende wat eens werd gezegt door iemand. 10% van de mensen is hoe dan ook slecht. 10% van de mensen is hoe dan ook goed. De resterende 80% kan je beide kanten op krijgen.

Als je dan mensen als Putin of Hitler aan de macht krijgt dan zit je dus met 90% die de verkeerde kant op gaan. Met de juiste mensen aan de macht zit je met 90% van de mensen die de goede kant op gaan. Door op bepaalde plekken geboren te worden in bepaalde omstandigheden met bepaalde mensen aan de macht kan je vrijwel iedereen de verkeerde kant op sturen, maar andersom is dat net zo. We hebben mensen aan de macht nodig die er zitten om het voor iedereen beter te maken. Geen leiders die er zitten voor zichzelf en die het niets boeit dat mensen dood gaan zolang ze zelf maar meer geld en macht hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik proef toch wat meer frustratie hier de laatste tijd. Logisch, we zijn eigenlijk machteloos, Russisch gedoe.
Is dat echt zo ? Wat kunnen wij als toetsenbord helden bijdragen aan de uiteindelijke triomf van Ukraine?

Ja, ik ben ook gefrustreerd ! Maar wil best wat voor de goede zaak doen, maar hoe ?
Persoonlijk heb ik een aantal crowdfunded prutdingen besteld in UA (een dezer dagen komt een replica vikingbijl mijn kant op 8)7 ) - dat is natuurlijk peanuts, maar in vergelijking met de etterlijke miljarden aan staatssteun dat die kant op gaat is bijna alles individueels hooguit symbolisch.

Daarom is belangrijkste wat je kunt doen niet financieel, maar juist doen wat je kunt om ervoor te zorgen dat die staatssteun - iig vanuit NL - blijft komen. Zorg dat de bredere wereld weet dat mensen in NL begaan zijn met het lot van UA, dat we vierkant achter alle huidige steun staan die die kant op gaat, ook al moeten we daarvoor bescheiden offers brengen en ja, thermostaat hier graadje lager is ronduit bescheiden in vergelijking met wat men in UA dagelijks moet ondergaan, ook ver weg van het front, en vooral dat degenen die pro-RU onzin of (mogelijk erger) door RU propaganda aangewakkerde cynisme en misplaatste relativisme een marginale minderheid zijn, ongeacht hoe hard ze schreeuwen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Providentia

Voor iedereen die nog wat 'extra' wil doen. Ik kan jullie van harte aanraden om even met @peterpijpelink te praten. Peter gaat zeer regelmatig (ik geloof zo'n beetje 2x per maand) naar UA om hulpgoederen te brengen en om vluchtelingen op te halen aldaar. Kijk even in de tweakblogs, aangezien hij zijn inspanningen nauwkeurig documenteert.

Zelf ben ik ondertussen ook al een keer of 15 die kant op gegaan (hoewel ik meestal niet UA in ga, maar aan de grens mensen ophaal). Nou heeft natuurlijk niet iedereen de tijd en/of de middelen om dit te doen maar als alternatief kan ik jullie van harte Peter's initiatieven aanraden. Ik geloof dat hij in elk tweakblog ook een tikkie link achter laat.

Mocht je er toch wat voor terug willen hebben kan ik jullie ook aanraden om bijvoorbeeld een kerstkado op Etsy (en dergelijke platforms) te kopen. Daarmee ondersteun je de UA economie en middenstand.

Heb je tijdelijk werk wat eventueel door Oekrainers uitgevoerd kan worden (bijvoorbeeld data entry, lead gen etc.) dan kan kun je genoeg Oekrainers vinden op platforms zoals UpWork of Freelancer.com

Sorry voor de off-topic post, maar aangezien de vraag specifiek voorbij kwam moest ik toch even reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
-dubbel, mag weg-

[ Voor 95% gewijzigd door Jedi_Pimp op 12-10-2022 06:39 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Rukapul schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:47:
[...]

Die man is 100% incompetent. Dit is de man die door Lavrov compleet weggespeeld werd.
Sure, dan kan er toch alsnog sprake zijn van een treffende toespraak met eindelijk een gezonde mate van zelfkritiek? Ik ben ook geen groot fan van de persoon zelf maar bekijk dit soort dingen in het grotere geheel.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:10:
[...]

Daarom ook de raketaanvallen op Ukraine: angst moet er zijn, vrees voor de Rus, geen zorgeloos plezier - je kunt elk moment gedood worden. Ik vond het fragmentje van een jonge meid met hoofdtelefoon op die zichzelf filmde waar haar wereld letterlijk achter haar explodeerde exemplarisch. Terug naar de 18e eeuw, of de hele genocidiale houding, het is een vorm van haat, wrok en afgunst gericht op een onwelvallige bevolkingsgroep. Nooit meer toch, zeiden we?
Dat klopt, maar je vergeet hier en passant dat we dit in een groep landen met elkaar hebben besproken en dat dit wellicht wel een mondiaal, unilateraal uitgangspunt zou moeten zijn, maar dat dit met name vanuit en binnen de transatlantische partners is opgepakt. En ik denk dat je dit zelf ook wel snapt en dat je vandaar onderaan in je post de opvolging doet naar een potentieel lidmaatschap van UA in NAVO en/of EU.

Wat ik hier, maar ook in de maatschappij mis, is de broodnodige pragmatische bril die we helaas ten alle tijden zullen moeten dragen in dit soort situaties. Je kan moord en brand schreeuwen over moreel-ethische dilemma's en daar op alle punten onderbuiktechnisch ook nog eens gelijk in hebben, maar ons eigen welzijn is niet zomaar iets dat je aan de kant kan schuiven ten faveure van het lot van een ander volk omdat we nu opeens besluiten dat het boiling point is bereikt.

En het is precies dat laatste dat zo gevoelig ligt om te bediscussieren, ook hier, niet louter omdat het maken van vergelijkingen zo goed als taboe is (iets met een engels woord dat begint met een "w"). Los hiervan waren we al emotioneel voordat deze ellende begon (corona, diverse andere crises) en heb ik het idee dat de maatschappelijke "mate" van boosheid/frustratie op een all time high staat waardoor primaire reacties vanuit emotie hoogtij vieren.

Wat mij betreft moeten er nu twee - ogenschijnlijk tegenovergestelde zaken - tegelijk gebeuren: verhoogde wapenleveranties en in die zin onvoorwaardelijke steun verhogen terwijl tegelijkertijd de Modi's en de Erdogan's van deze wereld de druk verhogen op Poetin om aan tafel te gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Jedi_Pimp op 12-10-2022 06:46 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 17:36

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

[Twitter]
Ik rijd ook wel eens zulke dingen maar het is een hoop metaal/staal/beton. Zien we dan voornamelijk vuur en rook van een aantal jerrycan benzine? (of whatever accelerant ze gebruiken)

In die huisjes zit voor zover ik met Google kan zien rails en kabelwerk e.d. wat weg smelt en hersteld moet worden. Hoe lang zou dat gemiddeld kosten?

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
sh4d0wman schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 06:51:
[...]

Ik rijd ook wel eens zulke dingen maar het is een hoop metaal/staal/beton. Zien we dan voornamelijk vuur en rook van een aantal jerrycan benzine? (of whatever accelerant ze gebruiken)

In die huisjes zit voor zover ik met Google kan zien rails en kabelwerk e.d. wat weg smelt en hersteld moet worden. Hoe lang zou dat gemiddeld kosten?
Ik denk niet dat jij wel eens met zulke dingen rijd...
Dit lijkt mij een hoogspanning distributie station met olie gevulde trafo's.
Zo'n modelletje dat laatst ergens in een sloot gekieperd is. Die woog 250 ton...

https://lc.nl/friesland/t...ijgen-video-27914287.html

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 19:20
Als dit waar is dan is het ook weer een verhaal hoor:
https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:45
Hope hearsay heen en weer. Wat iig wel duidelijk is, is dat Musk niet genoeg slaap krijgt. Als je hem een beetje volgt en ook de lange SpaceX tours\interviews ziet dat merk je dat die super slim is, en allerlei details in zijn hoofd weet te houden, maar ook echt soms compleet van het padje af gaat. Check zijn twitter account nu maar eens, waar die momenteel een parfum probeert te verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

asing schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:29:
[...]

Recht tegenover de kerncentrale. Dus terugschieten is geen optie. Ze weten het heel erg goed en vergelden de Kerch brug met alles wat ze hebben.
Ik hoop dat je gelijk hebt en dat dit alles is wat ze hebben. We gaan het komende dagen zien.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:09
Caelorum schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:46:
[...]

Hope hearsay heen en weer. Wat iig wel duidelijk is, is dat Musk niet genoeg slaap krijgt. Als je hem een beetje volgt en ook de lange SpaceX tours\interviews ziet dat merk je dat die super slim is, en allerlei details in zijn hoofd weet te houden, maar ook echt soms compleet van het padje af gaat. Check zijn twitter account nu maar eens, waar die momenteel een parfum probeert te verkopen...
Als genie mis je vaak op andere vlakken iets, Musk moeten we eigenlijk gewoon negeren in zijn dwaze normale gang van doen en alleen naar hem kijken, aandacht geven als het over zijn bedrijven of technologie zelf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Mag hopen van niet maar de bron is totaal onduidelijk. Als het wél zo is, dan is dat een mooi bewijs waarom je niet alle overheidsinfra zou willen privatiseren. Kun je sowieso ver discussieren, maar daar is dit het topic niet voor :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Laatst online: 12-09 23:46
https://nos.nl/l/2448000

4 voor, 1 neutraal, 1 tegen.

Als ik dit zo zie doet de propaganda nog altijd volop zn werk daar. Treurig dat het dus zelfs bij studerende mensen niet doordringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Sjoerd001 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:07:

Als ik dit zo zie doet de propaganda nog altijd volop zn werk daar. Treurig dat het dus zelfs bij studerende mensen niet doordringt.
Misschien dat je thuis ook nog wel een bezoekje kunt verwachten als je niet "de juiste" antwoorden geeft? Ik kan me indenken dat het gros zegt wat de overheid wilt horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Razr schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:11:
[...]

Misschien dat je thuis ook nog wel een bezoekje kunt verwachten als je niet "de juiste" antwoorden geeft? Ik kan me indenken dat het gros zegt wat de overheid wilt horen.
Ik had ook zo een antwoord klaar staan maar toen keek ik toch nog even het filmpje en die mensen zien er wel griezelig overtuigd uit. De manier waarop die jongen aan het einde uit z'n ogen kijkt verraadt dat hij ergens wel nerveus over is. Maar of het nu de gevolgen van de oorlog voor hemzelf is zoals hij impliceert of omdat hij niet zegt wat hij echt denkt....moeilijk.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Exxus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 16:48
JT schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:13:
[...]

Ik had ook zo een antwoord klaar staan maar toen keek ik toch nog even het filmpje en die mensen zien er wel griezelig overtuigd uit. De manier waarop die jongen aan het einde uit z'n ogen kijkt verraadt dat hij ergens wel nerveus over is. Maar of het nu de gevolgen van de oorlog voor hemzelf is zoals hij impliceert of omdat hij niet zegt wat hij echt denkt....moeilijk.
Ik kan je het YouTube kanaal 1420 aanraden. Helaas is hij er voor nu even mee gestopt (bang voor je weet wel wat). Maar dat geeft een objectiever beeld in mijn ogen (voor zover dat daar kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:02

Tja, volgens mij is dat gewoon hoe het daar al decennia werkt. Meelullen met het officiële narratief van de regering en verder vooral je kop niet boven het maaiveld uitsteken. Verder is het de vraag in hoeverre zij kloppende informatie krijgen. Kennelijk geloven ze dat er aan de Russische zijde kinderen sterven (hoe dan, tenzij ze die zelf naar Oekraïne hebben gestuurd) en dat Amerika op het punt staat kernwapens in te zetten (terwijl de Amerikanen nog geen vinger hebben uitgestoken). Het positieve wat ik uit het filmpje haal is dat de bewoners van Moskou zelf ook niet op een kernoorlog zitten te wachten en blijkbaar niet geloven dat Putin als eerste kernwapens in zal zetten. Die jongen op het eind ziet verder wel wat er aan de hand is en hoopt vooral dat hij niet zelf die kant op wordt gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:23

Qwerty-273

Meukposter

Volgens het artikel (wat volledig hearsay is) heeft Musk ook recentelijk gesproken met Putin over vredesoverleg. Echter heeft Musk dat zelf al weer ontkend.

De waarheid is wel dat Starlink geen diensten aanbied / aanbood in bezet gebied. Dat heeft gezorgd voor problemen met een snel optrekkende Oekraïense macht. Ik weet niet wie origineel die limitatie heeft ingevoerd (als dat een bewuste keuze was). Starlink is natuurlijk pas versneld uitgerold daar nadat ze door Starlink/VS overheid gesponsord werden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Rusland wordt al 8 jaar lang bestookt met berichtgeving over de onophoudelijke bombardementen in Donbas op Russisch sprekende burgers door Oekraine. Iets dat in Nederland ook nog regelmatig langs komt bij de Putin heulers, met een verkeerd geciteerd VN rapport er nog bij over 13 duizend slachtoffers. Wat er nu gebeurt wordt oprecht gezien als boontje om z'n loontje, dat is nou eenmaal wat je er van krijgt als je Rusland boos maakt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20
Kun je het ze kwalijk nemen?

Stel dat letterlijk alles dat wij tot nu toe gehoord zouden hebben van onze eigen Westerse media propaganda was geweest, dan hadden 8 op de 10 Nederlanders dat ook geloofd.

En wie het niet gelooft durft het niet te zeggen natuurlijk, want het kan jou en je familie flinke problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 17:36

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ronald.42 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:12:
[...]
Ik denk niet dat jij wel eens met zulke dingen rijd...
Dit lijkt mij een hoogspanning distributie station met olie gevulde trafo's.
Zo'n modelletje dat laatst ergens in een sloot gekieperd is. Die woog 250 ton...
Langs bedoel ik, dat was weggevallen. Tussen Bergen op Zoom en Antwerpen, Belgie ligt iets wat er voor mij als "leek" op lijkt. Zie het alleen zo snel niet op Google maps. Verbind het net van NL met de Belg.

Maar als er olie in zulke dingen zit dan wil een brandje op den duur wel. :P

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Requiem19 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:31:

Stel dat letterlijk alles dat wij tot nu toe gehoord zouden hebben van onze eigen Westerse media propaganda was geweest, dan hadden 8 op de 10 Nederlanders dat ook geloofd.
Er zijn tot voor kort nog een hoop niet-propaganda media actief in Rusland geweest die met gevaar voor eigen leven hun werk deden, deze werden door de grote meerderheid genegeerd die liever de propaganda keken die ze een goed gevoel over Sterk Rusland gaven. Het systeem dat er nu is heeft Putin niet van de ene dag op de andere opgebouwd, je kon dit aan zien komen zowel binnen Rusland als daar buiten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
IJzerlijm schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:35:
[...]

Er zijn tot voor kort nog een hoop niet-propaganda media actief in Rusland geweest die met gevaar voor eigen leven hun werk deden, deze werden door de grote meerderheid genegeerd die liever de propaganda keken die ze een goed gevoel over Sterk Rusland gaven. Het systeem dat er nu is heeft Putin niet van de ene dag op de andere opgebouwd, je kon dit aan zien komen zowel binnen Rusland als daar buiten.
Dit kan beter voortgezet worden in het Ru topic, maar het is zeker niet zo dat er veel niet-propaganda media was voor de inval in Oekraine. De laatste was Novaya Gazeta en die stond er redelijk alleen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Laatst online: 12-09 23:46
JT schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:13:
[...]

Precies, die eerste meid en dat stelletje waren echt wel te overtuigd ipv dat ze "maar mee lulden om niet op te vallen". Dus vind het te kort door de bocht om te zeggen dat ze geen keuze hebben. Je kan ook gewoon zeggen: "geen commentaar" en doorlopen.

Overigens ook met je eens dat die kerel op het eind wel vreemd kijkt. Net alsof ie even dubbelchecken of zn antwoord goed was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
RoD schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:58:
[...]

Om hier nog eens op terug te komen. Deze kijk op wat Musk precies heeft gezegd geeft aan waarom hij ongetwijfeld met poetin heeft gesproken.
Dit zijn inderdaad geen ideeën / bewoordingen waar je zomaar op komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:03

En wie het niet gelooft durft het niet te zeggen natuurlijk, want het kan jou en je familie flinke problemen opleveren.
Even kort door de bocht;
De Duitsers kregen ook jaren propaganda om de oren over Joden voor WW2. En we hebben ze het toch aangerekend. Dit is niet anders; waarom ze het doen of ze denken gerechtvaardigd te zijn maakt niet uit. Ze zijn gewoon schuldig. Er waren genoeg alternatieve bronnen voor nieuws en met de geschiedenis van de USSR hadden ze ook zelf beter moeten weten.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:08

Ik denk dat je uit deze aantallen niet de verhoudingen kunt afleiden. Het is ook maar net wie de cameraman/journalist te pakken krijgt.

De nos maakte dit jaar een rapportage over het F1 weekend bij Zandvoort. Ze presteerde het om van de 12 geinterviewden er 11 vrouw te laten zijn. Niet per se een groot probleem bij zo'n item. Ik wil er wel mee aangeven dat dit geen representatieve steekproef is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
(jarig!)
Sjoerd001 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:40:
[...]

Precies, die eerste meid en dat stelletje waren echt wel te overtuigd ipv dat ze "maar mee lulden om niet op te vallen". Dus vind het te kort door de bocht om te zeggen dat ze geen keuze hebben. Je kan ook gewoon zeggen: "geen commentaar" en doorlopen.

Overigens ook met je eens dat die kerel op het eind wel vreemd kijkt. Net alsof ie even dubbelchecken of zn antwoord goed was.
Als je je hele leven zo moet praten om niet op te vallen wordt dat ook je echte gedrag. Er zullen er dus genoeg overtuigd zijn, omdat ze overtuigd moeten zijn. Waren ze dat niet hadden ze al veel eerder problemen gehad. We kunnen ons hier gewoon echt niet voorstellen hoe het daar gaat.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
RoD schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:42:
[...]

Om hier nog eens op terug te komen. Deze kijk op wat Musk precies heeft gezegd geeft aan waarom hij ongetwijfeld met poetin heeft gesproken.
[Embed] Dit zijn inderdaad geen ideeën / bewoordingen waar je zomaar op komt.
Want Poetin is de enige die Russische propaganda kan gebruiken? Daarvoor kun je in de VS gewoon naar FOX News kijken. Of een willekeurige Republikein.

Overigens ontkent Musk niet dat hij met de Russische regering heeft gesproken, alleen met Poetin. Dus hij kan het ook van iemand die lager op de totempaal staat hebben gehoord.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 20:28

polthemol

Moderator General Chat

in een land waar je naar een strafkamp gaat als je het woord 'oorlog' waagt te gebruiken, waar zonder enige problemen mensen worden opgeruimd wanneer ze publiekelijk zich uiten TEGEN deze oorlog, hoe representatief denk je dat enquetes gaan zijn daar?

Of duidelijker: als ik in Rusland woonde/zat op dit moment en een verslaggever zou me vragen wat mijn mening is over Putin en deze gehele situatie, ik zou de man intens gaan ophemelen, alleen maar om mijn eigen vege lijf te redden en me niet tot doelwit te maken.

@RoD dit onderstreept vooral dat ook de VS te maken heeft met oligarchen die op eigen houtje wel beslissen wat wel en niet goed is en dat commercieële partijen in een oorlog zelden goede partners zijn als er geen regering tussen staat. De nukken van 1 man die bepalen hoe iets moet verlopen / zich actief mengen in geopolitiek.

Het valt me ook tegen dat een NOS hiermee komt, dit is echt te stupide voor woorden.

[ Voor 15% gewijzigd door polthemol op 12-10-2022 09:03 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:57
Als je dan bij andere interviews ziet dat er dan uit beeld militairen staan mee te luisteren die je meteen oppakken na beëindiging van het interview als je wat verkeerds gezegd hebt.

Of dat wanneer ze buiten luister afstand staan je meteen na het interview ondervragen over wat je gezegd hebt.

Dan weet ik 100% zeker dat die mensen daar niet vrij kunnen spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rostov oblast krijgt een nieuw extra mobilisatie target:
The Rostov region received a new mobilization task, -started its implementation, the governor said
https://liveuamap.com/en/...ceived-a-new-mobilization

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
Razr schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:11:
[...]

Ze zijn gewoon gebrainwashed, want opeens zien we ook overal protesten tegen de oorlog van de 300.000 Russen die zijn gevlucht wegens mobilisatie.. Ohw wait.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Alvanosa schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:01:
[...]

Ze zijn gewoon gebrainwashed, want opeens zien we ook overal protesten tegen de oorlog van de 300.000 Russen die zijn gevlucht wegens mobilisatie.. Ohw wait.
(ver)oordeel niet zo makkelijk. We zien hier precies hetzelfde patroon bij elk repressief regime. Als _jij_ uit het land kunt vluchten, laat je nog altijd mensen achter waar ze druk op kunnen uitoefenen. Ga je je heel vocaal uiten, dan kun je een immens probleem maken voor je familie die is achtergebleven.

We moeten daarbij ook geen enkele illusie hebben dat een protest in het buitenland een verschil gaat maken, dus waarom zou je daarvoor de levens/het welzijn van familie voor op het spel zetten.

Daarnaast is er een grote information gap: desinformatie is razendeffectief en hoe langer je eraan bent blootgesteld en hoe exclusiever, hoe groter de impact. Het is niet persé brainwashing te noemen, het is gewoon hoe ons brein werkt, we doen het niet heel erg goed op informatie die we niet weten (oftewel de 'unknown unknowns').

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12

Dat zie je hier toch eigenlijk al? Kijk naar gelovigen. Heilig overtuigd van de waarheid van een boek en elke zondag krijgen ze hun wekelijkse portie propaganda. Daarmee kan je als weldenkend persoon ook geen discussie winnen. Is in de basis niet heel anders dan de propaganda in Rusland. Vroeger werden er ook hele kruistochten gestart om propaganda en nu overigens nog door moslim extremisten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
RoD schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:42:
[...]

[Embed] Dit zijn inderdaad geen ideeën / bewoordingen waar je zomaar op komt.
Ook omtrent zijn pogingen tot Twitter overname gebruikt hij talking points die 1:1 uit de Kochtopus komen.

Het is wellicht een kwestie van tijd voordat Amerikaanse miljardairs volgens eigen klasse gaan spreken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:52

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

klaw schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:42:
[...]

Even kort door de bocht;
De Duitsers kregen ook jaren propaganda om de oren over Joden voor WW2. En we hebben ze het toch aangerekend. Dit is niet anders; waarom ze het doen of ze denken gerechtvaardigd te zijn maakt niet uit. Ze zijn gewoon schuldig. Er waren genoeg alternatieve bronnen voor nieuws en met de geschiedenis van de USSR hadden ze ook zelf beter moeten weten.
Daarom hebben we ook geen Poetin-probleem, maar een Rusland-probleem. Het zit veel diepgewortelder dan Poetin alleen. Alleen het poppetje vervangen gaat niks oplossen. Het complete land zal op de schop moeten, net zoals Duitsland na WW2. Hoe dat moet? Ik durf het niet te zeggen... Misschien dat de sancties en deze oorlog langzaam maar zeker het Russische rijk uit elkaar trekken, maar misschien ook niet. Het wordt hoe dan ook interessant de komende tijd.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
polthemol schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:08:
[...]

(ver)oordeel niet zo makkelijk. We zien hier precies hetzelfde patroon bij elk repressief regime. Als _jij_ uit het land kunt vluchten, laat je nog altijd mensen achter waar ze druk op kunnen uitoefenen. Ga je je heel vocaal uiten, dan kun je een immens probleem maken voor je familie die is achtergebleven.

We moeten daarbij ook geen enkele illusie hebben dat een protest in het buitenland een verschil gaat maken, dus waarom zou je daarvoor de levens/het welzijn van familie voor op het spel zetten.

Daarnaast is er een grote information gap: desinformatie is razendeffectief en hoe langer je eraan bent blootgesteld en hoe exclusiever, hoe groter de impact. Het is niet persé brainwashing te noemen, het is gewoon hoe ons brein werkt, we doen het niet heel erg goed op informatie die we niet weten (oftewel de 'unknown unknowns').
Ik 'ken' een Rus die al zo goed al zijn hele leven in Duitsland woont, en zwaar pro-Putin is. Mensen willen ook geloven wat ze willen geloven. Er is echt geen peil te trekken op zijn argumenten, hij stelt sowieso dat Oekraïners hun broeders zijn en elk moment Zelensky kunnen afzetten, en de hele handel met nucleaire wapens platgooien een betere oplossing is als terugtrekken. Van je broeders moet je het maar hebben zeg maar.

En in Duitsland hebben we natuurlijk een hoop meer Russen pro-oorlog demonstraties zien doen. Natuurlijk genoeg andere zullen stil blijven. Maar zelf ben ik ervan overtuigd dat merendeel van degene die Rusland ontvlucht zijn, dat puur en alleen hebben gedaan vanwege risico dat ze zelf moeten vechten, niet dat ze enig probleem hebben met vechten.

Dan kan je zeggen: Nou ja, iig minder mensen om op te roepen voor Putin. Maar zeker in landen als Georgië zijn die dus niet gekomen omdat ze problemen hebben met Russisch beleid. En dat betekend ook dat over 5 jaar er weer meer Russen daar zijn die gered moeten worden van onderdrukking, en we de reden voor de volgende oorlog weer hebben. Waarbij diezelfde Russen waarschijnlijk staan te juichen dat het stukje Georgië waar ze naar verhuisd zijn, geen Georgië meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Flimovic schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:13:
[...]

Daarom hebben we ook geen Poetin-probleem, maar een Rusland-probleem. Het zit veel diepgewortelder dan Poetin alleen. Alleen het poppetje vervangen gaat niks oplossen. Het complete land zal op de schop moeten, net zoals Duitsland na WW2. Hoe dat moet? Ik durf het niet te zeggen... Misschien dat de sancties en deze oorlog langzaam maar zeker het Russische rijk uit elkaar trekken, maar misschien ook niet. Het wordt hoe dan ook interessant de komende tijd.
Dat weet ik nog zo net niet zeker. Ik durf er wel op te gokken dat als hij, bij wijze van spreken', met een precisie-actie uit de vergelijking weggehaald word, er een boodschap word afgegeven aan Rusland dat dit echt te ver ging en dat 'de wereld' dan echt wel in actie komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Sissors schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:15:
[...]

Ik 'ken' een Rus die al zo goed al zijn hele leven in Duitsland woont, en zwaar pro-Putin is. Mensen willen ook geloven wat ze willen geloven. Er is echt geen peil te trekken op zijn argumenten, hij stelt sowieso dat Oekraïners hun broeders zijn en elk moment Zelensky kunnen afzetten, en de hele handel met nucleaire wapens platgooien een betere oplossing is als terugtrekken. Van je broeders moet je het maar hebben zeg maar.

En in Duitsland hebben we natuurlijk een hoop meer Russen pro-oorlog demonstraties zien doen. Natuurlijk genoeg andere zullen stil blijven. Maar zelf ben ik ervan overtuigd dat merendeel van degene die Rusland ontvlucht zijn, dat puur en alleen hebben gedaan vanwege risico dat ze zelf moeten vechten, niet dat ze enig probleem hebben met vechten.

Dan kan je zeggen: Nou ja, iig minder mensen om op te roepen voor Putin. Maar zeker in landen als Georgië zijn die dus niet gekomen omdat ze problemen hebben met Russisch beleid. En dat betekend ook dat over 5 jaar er weer meer Russen daar zijn die gered moeten worden van onderdrukking, en we de reden voor de volgende oorlog weer hebben. Waarbij diezelfde Russen waarschijnlijk staan te juichen dat het stukje Georgië waar ze naar verhuisd zijn, geen Georgië meer is.
grofweg krijg je de vraag 'waarom geloven mensen in een conspiracy, ondanks dat de waarheid hen in het gezicht staat te schreeuwen'. Het is een complex verhaal, maar er is voor een flink stuk een sociaal verhaal wat mee gaat spelen hierin: als je complete omgeving in een andere realiteit gelooft, dan ga je dat zelf waarschijnlijk ook doen, ook als je ergens anders gaat wonen, simpelweg omdat je je complete sociale omgeving anders op het spel gaat zetten. Ook dit zijn factoren die het Kremlin keihard loopt te 'gamen' wanneer het ze uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Alvanosa schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:01:
[...]

En wat denk je dat er dan met de familie gebeurt, ze wille waarschijnlijk ook nog ooit terug naar huis etc. Ook buiten rusland zijn ze echt niet veilig voor represailles.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

polthemol schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:18:
[...]

grofweg krijg je de vraag 'waarom geloven mensen in een conspiracy, ondanks dat de waarheid hen in het gezicht staat te schreeuwen'. Het is een complex verhaal, maar er is voor een flink stuk een sociaal verhaal wat mee gaat spelen hierin: als je complete omgeving in een andere realiteit gelooft, dan ga je dat zelf waarschijnlijk ook doen, ook als je ergens anders gaat wonen, simpelweg omdat je je complete sociale omgeving anders op het spel gaat zetten. Ook dit zijn factoren die het Kremlin keihard loopt te 'gamen' wanneer het ze uit komt.
Daar heb ik pas een interessante video over gezien. Cognitieve dissonantie: je zult intern altijd proberen op zo'n manier te redeneren dat wat jij wil dat klopt/waar is, ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Qwerty-273 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:26:
[...]
Starlink is natuurlijk pas versneld uitgerold daar nadat ze door Starlink/VS overheid gesponsord werden.
Ze geven zelf overigens aan dat de sponsoring in het niet valt bij de kosten: https://www.businessinsid...0-million-dollars-2022-10 Dat is 80 miljoen aan kosten voor 15000 terminals, terwijl US Agency for International Development 2 miljoen had betaald voor initieel 1333 terminals.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Er is meer informatie over de vrachtwagen op de brug:

Alleen jammer dat de x-ray beelden niet kloppen met eerdere camera beelden:

Mogelijk is er amper gecontroleerd en nu zijn er wat beelden gefabriceerd om toch iets te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:55
De hele schade die is ontstaan klopt toch ook niet met een bom in een vrachtwagen?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:44
user109731 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:42:
[Twitter]
[Twitter]
Mogelijk is er amper gecontroleerd en nu zijn er wat beelden gefabriceerd om toch iets te hebben.
Ik ga nog maar eens het magazijn hier controleren, we hebben duizenden meters van dat kantenband hier liggen, nooit geweten dat het zo explosief is. _O-

Maar inderdaad, de beelden kloppen niet, zolang de ruskies het maar geloven. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37
sh4d0wman schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:34:
[...]

Langs bedoel ik, dat was weggevallen. Tussen Bergen op Zoom en Antwerpen, Belgie ligt iets wat er voor mij als "leek" op lijkt. Zie het alleen zo snel niet op Google maps. Verbind het net van NL met de Belg.

Maar als er olie in zulke dingen zit dan wil een brandje op den duur wel. :P
Dat is het TenneT 380kv hoogspanningsstation Rilland met 1 specifieke leiding direct aangesloten op de kerncentrale in Borsele.

YouTube: Nieuwe hoogspanningsverbinding Zuid-West 380 kV West TenneT

Zou niet handig zijn als dat in de fik gaat nee..

Maar verder staan er maar 3 kerncentrales hier in het gebied.. :|

[ Voor 4% gewijzigd door Pelox op 12-10-2022 09:53 ]

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 13:35
xzaz schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:45:
De hele schade die is ontstaan klopt toch ook niet met een bom in een vrachtwagen?
Klopt, het is ook gedaan met een barge/boot onder de brug sturen, duidelijke te zien op CCTV beelden dat er wat onder de brug komt en dan ontploft. Wederom een manier van Rusland om nepnieuws te verspreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Sissors schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:15:
[...]

Ik 'ken' een Rus die al zo goed al zijn hele leven in Duitsland woont, en zwaar pro-Putin is.
Ik kan mensen die anti-USA zijn en juist daarom, meer richting Rusland bewegen. Daden en woorden die doen er toe: whataboutisme mag niet, maar toen ik kind was zag ik op de televisie hoe Amerika Irak plat deed bombarderen. Nu zie ik soortgelijke beelden uit Oekraïne en het is gewoon om te huilen :-(

De wereldpolitiek is verbaal nogal agressief: Rusland die een fysieke oorlog begonnen is en Amerika, welke landen probeert te vertellen wat ze wel en niet mogen doen. Het laatste voorbeeld is Saudi Arabië, die de olieproductie wilt verlagen. Biden heeft al weer gedreigd....

Weet je wat de oplossing is voor al deze conflicten in de wereld: geen presidenten, welke ouder zijn dan 65 jaar. Wat Putin en Biden gemeen met elkaar hebben, is dat het beide seniele oude mannetjes zijn. Wij hebben gewoon jongere en minder oorlogszuchtige leiders in de wereld nodig.

Ik hoop oprecht dat Putin ernstig ziek is.... want als hij dood is, dan wordt hij hopelijk opgevolgd door iemand die deze waanzin wel wilt stoppen. Trouwens ik vind het gek, dat het jeugdjournaal hier zoveel aandacht aan besteed. Kinderen zitten namelijk midden in hun ontwikkeling, waarbij sommige er gevoeligere voor zijn dan andere. Maar ik had vroeger een haat naar Duitsers toe, omdat ik geleerd had dat die mensen vreselijke dingen gedaan hebben in het verleden....

Nu ik volwassen ben kan ik dat relativeren, maar als kind en jonge puber dus niet. Want ik woonde in een wijk, waar 50% uit Duitsers bestond. Dit ga je straks dus met de Russen hebben: als de oorlog voorbij is, ga je tientallen jaren Russen haat krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

IAEA director-general Grossi: Zaporizhzhia nuclear power plant has lost all of its external power for the second time in five days, now relying on diesel generators
En daar is het nieuws weer, het blijft toch wel een recurring theme...

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:02

JB

Cédric roelt!

SgtPoen schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:13:
[...]

Klopt, het is ook gedaan met een barge/boot onder de brug sturen, duidelijke te zien op CCTV beelden dat er wat onder de brug komt en dan ontploft. Wederom een manier van Rusland om nepnieuws te verspreiden.
Welke gedachte zit er achter dat nepnieuws? Dat deze vrachtwagen per ongeluk ontploft is, ipv een aanslag? En ga je daarom raketten richting Oekraïne schieten?

Ik snap niet helemaal waarom een bepaalde theorie nu belangrijk is, voor Rusland? Kan me voorstellen dat ze het willen laten lijken op een ongeluk ipv dat ze kwetsbaar zijn, maar verder kan ik niets zinnigs bedenken?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Niet echt, op de CCTV was een witte schuimkop te zien onder een stuk brug wat niet explodeerde.

Als jij een duidelijke boot hebt gezien ben ik wel benieuwd naar de screencapture :)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 12-10-2022 10:20 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

JB schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:18:
[...]

Welke gedachte zit er achter dat nepnieuws? Dat deze vrachtwagen per ongeluk ontploft is, ipv een aanslag? En ga je daarom raketten richting Oekraïne schieten?

Ik snap niet helemaal waarom een bepaalde theorie nu belangrijk is, voor Rusland? Kan me voorstellen dat ze het willen laten lijken op een ongeluk ipv dat ze kwetsbaar zijn, maar verder kan ik niets zinnigs bedenken?
Het is gewoon een Russische fuckup, waar ze per ongeluk te snel iets geclaimed hebben wat hun stiekem in een slecht daglicht zet.
En nu zijn ze hard dingen aan het verzinnen die moeten verklaren waarom ze er niks aan konden doen, maar ook weer niet niks aan konden doen, want dat is weer tonen van hun kwetsbaarheid en onmacht, wat ze weer niet willen etc.. etc..

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
YakuzA schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:17:
[...]

En daar is het nieuws weer, het blijft toch wel een recurring theme...
Ik begin zo cynisch te worden dat ik ergens hoop dat het goed misgaat met deze kerncentrale, zodat er eindelijk een echt goede reden is voor het westen om in te grijpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 12:02
Marco-Peters schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:15:
[...]

Ik kan mensen die anti-USA zijn en juist daarom, meer richting Rusland bewegen. Daden en woorden die doen er toe: whataboutisme mag niet, maar toen ik kind was zag ik op de televisie hoe Amerika Irak plat deed bombarderen. Nu zie ik soortgelijke beelden uit Oekraïne en het is gewoon om te huilen :-(

De wereldpolitiek is verbaal nogal agressief: Rusland die een fysieke oorlog begonnen is en Amerika, welke landen probeert te vertellen wat ze wel en niet mogen doen. Het laatste voorbeeld is Saudi Arabië, die de olieproductie wilt verlagen. Biden heeft al weer gedreigd....

Weet je wat de oplossing is voor al deze conflicten in de wereld: geen presidenten, welke ouder zijn dan 65 jaar. Wat Putin en Biden gemeen met elkaar hebben, is dat het beide seniele oude mannetjes zijn. Wij hebben gewoon jongere en minder oorlogszuchtige leiders in de wereld nodig.

Ik hoop oprecht dat Putin ernstig ziek is.... want als hij dood is, dan wordt hij hopelijk opgevolgd door iemand die deze waanzin wel wilt stoppen. Trouwens ik vind het gek, dat het jeugdjournaal hier zoveel aandacht aan besteed. Kinderen zitten namelijk midden in hun ontwikkeling, waarbij sommige er gevoeligere zijn dan andere. Maar ik had vroeger een haat naar Duitsers toe, omdat ik geleerd had dat die mensen vreselijke dingen gedaan hebben in het verleden....

Nu ik volwassen ben kan ik dat relativeren, maar als kind en jonge puber dus niet. Want ik woonde in een wijk, waar 50% uit Duitsers bestond. Dit ga je straks dus met de Russen hebben: als de oorlog voorbij is, ga je tientallen jaren Russen haat krijgen.
Niet helemaal met je eens. Zowel Biden en Poetin zijn niet seniel. Gister nog een interview met Biden gezien die helder uitlegde wat ie van Putin vindt. Trump bijvoorbeeld is ook niet seniel maar wel een pathologische leugenaar, narcistisch en licht psychopatisch. Daar zouden eerder anti-amerikaanse sentimenten vandaan komen. Maar je hebt gelijk dat er wel eens wat jongere presidenten mogen zijn, zoals Obama was.

Amerika heeft Irak niet platgebombardeerd. Zowel in de eerste als tweede golf oorlog waren het voornamelijk precisiebombardementen op Bagdad. De gevolgen van de zinloze oorlog in 2003 ingezet door de olie-hongerige havikken in het witte huis. waren vreselijk - ISIS is er uit voortgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

xzaz schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:45:
Wat klopt er niet aan dan?
De meeste explosieven experts die ik heb zien langskomen zeggen dat het juist wel overeen komt, vooral ook na de foto's van de onderkant van de brug waar 0 explosie traces te zien waren.

YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10"
DeDooieVent in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10"

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 12-10-2022 10:29 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
YakuzA schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:19:
[...]

Niet echt, op de CCTV was een witte schuimkop te zien onder een stuk brug wat niet explodeerde.

Als jij een duidelijke boot hebt gezien ben ik wel benieuwd naar de screencapture :)
Niet te vergeten dat de ontploffing een brugdeel verder was dan de boot (waar toevallig wel de truck was ;) )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

Het lijkt me dat gezien de hoogte van de brug t.o.v. het water de explosie al veel aan kracht verliest voordat het de brug raakt. Daarbij zal zo'n boot ook sneller opvallen. En de brug vertoonde aan de onderkant amper schade.

De vrachtwagen theorie klinkt wel het meest aannemelijk. Het is de makkelijkste manier om een paar ton explosieven ongezien op die brug te krijgen.

Maar het blijft gissen. Niemand behalve de daders weet schijnbaar (of laat dat publiekelijk weten) wat er precies gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
YakuzA schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:24:
[...]

Wat klopt er niet aan dan?
De meeste explosieven experts die ik heb zien langskomen zeggen dat het juist wel overeen komt, vooral ook na de foto's van de onderkant van de brug waar 0 explosie traces te zien waren.
Precies, dat sluit kamp-boot wel een beetje uit. Waar ik nota bene eerst in zat :+

Vrachtwagen vanaf de Russische zijde is nog gênanter, dat wel.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
user109731 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:42:
[Twitter]
[Twitter]
LOL. inderdaad, vorige keer zeiden ze het is deze vrachtwagen, nu x-ray beelden maar de vrachtwagen is anders, kijk bijvoorbeeld al naar de opstelling van de wielen, niet hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Marco-Peters schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:15:
[...]
Trouwens ik vind het gek, dat het jeugdjournaal hier zoveel aandacht aan besteed. Kinderen zitten namelijk midden in hun ontwikkeling, waarbij sommige er gevoeligere zijn dan andere. Maar ik had vroeger een haat naar Duitsers toe, omdat ik geleerd had dat die mensen vreselijke dingen gedaan hebben in het verleden....

Het kinderjournaal is er niet om dingen achter te houden. Het bestaat juist om het nieuws te brengen op een zodanige manier dat kinderen het begrijpen en in de juiste context zien, zodat als ze het via een andere manier ook binnenkrijgen ze het in ieder geval begrijpen. Maar er zijn meer mensen die vraagtekens stellen bij hoe Oekraïne belicht wordt in het kinderjournaal en vooral welke andere boodschappen worden meegegeven (dit onderzoek gaat overigens over oekraïne-rusland 2014):
[...]Dit onderzoek richt zich op de representatie van de ‘Oekraïne crisis’ door het
JEUGDJOURNAAL. Het doel van dit onderzoek is het blootleggen van de discursieve
strategieën en elementen die het JEUGDJOURNAAL gebruikt in de mediateksten. De focus
van dit onderzoek ligt op de productie van betekenis door middel van
televisierepresentaties. De kritische discours analyse van Norman Fairclough zal
worden ingezet. Gekeken naar een bredere context richt dit onderzoek zich op de
machtsrelaties tussen politiek, de media en de betekenissen die zij produceren die
vervolgens betrekking hebben op de interpretatie van de kijker over de bepaalde
kwestie. In het wetenschappelijk veld is het onderzoeken van representaties en
discoursen binnen jeugdinformatietelevisie een onderbelicht aspect gebleken. Dit
onderzoek heeft aangetoond hoe het JEUGDJOURNAAL strategieën heeft toegepast in
haar mediateksten waarin rekening is gehouden met een bepaald dominant discours
voor jeugdinformatie televisie. Hieruit blijkt dat het programma een visie heeft over
het publiek en hoe nieuwsberichtgeving gestructureerd moet worden. Het gebruik van
animaties, herhaling, simpel jargon en ‘geruststelling strategieën’ staan hierin centraal
.
Ook worden vaak kinderen ingezet in de mediateksten om op een begrijpelijke manier
de impact van de crisis te tonen. Daarnaast heeft het JEUGDJOURNAAL haar mediateksten
gestructureerd volgens politieke structuren en binnen een sociaal-culturele context.
Hierin zijn Rusland en Oekraïne op een genuanceerde en indirecte wijze
gerepresenteerd als ‘de ander’ ten opzichte van Europa. Ook worden imperialistische
en kolonialistische discoursen verwerkt om de superioriteit van Europa aan te kaarten
.[/b].[...]
In hoeverre je het er mee eens moet zijn en of het een slecht iets is mag je zelf bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:01
JB schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:18:
[...]

Zekerheid krijg je op zo'n vraag helaas niet, maar een theorie die ik een paar keer tegenkwam, is dat Rusland vrij veel "rode lijnen" heeft gezet bij raketten met groter bereik dan de huidige HIMARS raketten (= ong. 80 km). Dat zou volgens Rusland reden zijn voor verdere escalatie, kernbommen, armageddon en andere onaardigheden.
Nu lijkt het erop dat er inderdaad een raket naar die brug is gevlogen. Wanneer Rusland dat zou roepen, zou er veel/nog meer binnenlandse druk komen om te escaleren, terwijl ze helemaal niet willen (kunnen) escaleren. En dat zou wel een redelijke afgang zijn.
Om dat te voorkomen hebben ze een willekeurig verhaal in elkaar geflanst, wat zo in elkaar zit dat ze wel boos mogen doen, maar grote escalatie zonder gezichtsverlies kunnen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
onkl schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:29:
[...]

Zekerheid krijg je op zo'n vraag helaas niet, maar een theorie die ik een paar keer tegenkwam, is dat Rusland vrij veel "rode lijnen" heeft gezet bij raketten met groter bereik dan de huidige HIMARS raketten (= ong. 80 km). Dat zou volgens Rusland reden zijn voor verdere escalatie, kernbommen, armageddon en andere onaardigheden.
Nu lijkt het erop dat er inderdaad een raket naar die brug is gevlogen. Wanneer Rusland dat zou roepen, zou er veel/nog meer binnenlandse druk komen om te escaleren, terwijl ze helemaal niet willen (kunnen) escaleren. En dat zou wel een redelijke afgang zijn.
Om dat te voorkomen hebben ze een willekeurig verhaal in elkaar geflanst, wat zo in elkaar zit dat ze wel boos mogen doen, maar grote escalatie zonder gezichtsverlies kunnen voorkomen.
Als dit een raket is, waarom hebben ze die dan niet eentje op de antonovsky bridge afgeschoten? HIMARS schieten duidelijk alleen maar gaten in een brug, maar in dit geval is de hele brug opgeblazen. En dat op een afstand die vele malen verder ligt. Een raket is daarmee ook niet aannemelijk en een vrachtwagen met explosieven juist wel.

En het probleem voor rusland met een vrachtwagen is dat ze allerlei checks hadden die dit zouden moeten voorkomen. Ze moeten dus met een verhaal komen waarbij ze er niets aan kunnen doen en waarbij er heel veel NATO-hulp nodig is geweest om deze aanslag te kunnen laten slagen. Oftewel een reden dat ze niet zelf weer incapabel zijn geweest en waarbij ze een ander de schuld kunnen geven voor wat er is gebeurt.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Pelox schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:50:
[...]

Dat is het TenneT 380kv hoogspanningsstation Rilland met 1 specifieke leiding direct aangesloten op de kerncentrale in Borsele.

YouTube: Nieuwe hoogspanningsverbinding Zuid-West 380 kV West TenneT

Zou niet handig zijn als dat in de fik gaat nee..

Maar verder staan er maar 3 kerncentrales hier in het gebied.. :|
Ik woonde vroeger in Terneuzen, en bij helder weer konden we de kerncentrale zien aan "de overkant". Als jochie heb ik wel eens gevraagd "maar mama, wat nou als die ontploft?"

Waarop mijn moeder antwoordde dat je er dan beter naast kan wonen dan 100km verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
onkl schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:29:
[...]

Ze hebben met raketten al meerdere bruggen geprobeerd te vernietigen, maar na een dozijn raketten zitten er alleen wat gaten in. In zo'n raket zit hooguit een paar honderd kg springstof, daarmee breek je zo'n brug niet in tweeën.

Een vrachtwagen daarentegen kan prima 5000 of 10.000 kg explosieven meenemen. Dat is 25-50 ATACMS raketten.
Pagina: 1 ... 34 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid