Maar dat is het. Hij wéét dat NAVO hem kan wegvegen maar hij weet óók dat hij niet bang hoeft te zijn dat ze Rusland binnenvallen. Hij 'hoeft' dus alleen maar de lijn bewandelen dat hij nét niet ver genoeg gaat in UA om de NAVO op de koffie te krijgen aldaar. En andersom vermoed de NAVO (maar da's mijn eigen interpretatie) dat Putin zo diep ingegraven zit (ondertussen) dat hij alsnog op de grote rode knop drukt als hij denkt dat alles 'toch al verloren is' (als ik mijn zin niet krijg, dan niemand niet - argument).redwing schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:59:
[...]
NAVO is betrouwbaar en zal dus niet zomaar zelf aanvallen. Bang is ie er echter wel degelijk voor, zeker gezien het continue dreigen als er weer meer wapentuig geleverd wordt. Uiteindelijk weet ie donders goed dat het afgelopen is zodra de NAVO echt aan zou vallen.
Maar dit is het scenario voor de Armageddon, waarbij ICBM's gelanceerd worden naar elke grote stad in de wereld.Riptide schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:57:
Kwam dit artikel zojuist tegen. Het is al veel besproken en niet bedoelt om de discussie weer eindeloos aan te wakkeren of er dergelijke wapens worden ingezet, ik twijfelde dus ook om dit te posten. Maar dit artikel geeft wat simpele uitleg hoe het inzetten van nucleaire wapens in werking gaat bij de russen. Ik wist zelf bv niets van dat koffertje, tsjeget.
[...]
Volledig artikel: https://www.trouw.nl/buit...aanval-beginnen~be804e53/
Hoe werkt het als Poetin één enkele stad wil vernietigen, moet hij dan niet bellen met de centrale?
Inderdaad. Wat ik wel leuk vond was dat sommige anti-westerse mensen zeiden dat de wereld niet meer bi-poler was en hoe kwaad ze werden als ik zei dat de wereld nooit bi-poler is geweest. Zelfs tijdens de koude oorlog waren er neutrale fracties bijvoorbeeld. Er was ook tijdens de koude oorlog intern in het NATO en Warshua pact verdeeldheid.Jedi_Pimp schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:02:
Borrell met wat klare worden in een toespraak vanochtend bij de Conference of EU Ambassadors. Goed om die zelfkritiek te zien, komt geloofwaardig op mij over
[Embed]
Ik denk dat momenteel vooral in de EU er twee grote problemen zijn; Duitsland en Hongarije.
Hongarije is feitelijk een vlieg op de muur die voor Poetin is. Ze willen wel de voordelen van de EU maar zijn feitelijk nog heel erg pro-Russisch. Ze zullen Russisch gas en olie af blijven nemen en zullen Russische wapens blijven kopen ipv westerse.
Duitsland is lastiger. Ik denk dat de Russische sympathisanten een grote groep is maar niet beslissend groot. ik vermoed echter dat die groep succesvol de angst voor militair verval in de babyboom groep als hefboom gebruikt. Duitse babyboomers hebben nog de nasleep van de 2e WO schuld en zijn sterk tegen militair geweld omdat ze bang zijn dat ze weer een verkeerd pad in slaan. Ze zijn daardoor extreem pacifistisch. Die eigenschap en angst wordt waarschijnlijk succesvol gebruikt door pro-Rusland support in Duitsland.
Maar Duitsland moet zich realiseren dat een sterk leger niet meteen leid tot een autocratie; politiek leiderschap bepaald dat. Duitsland moet zich realiseren dat ze een belangrijke kern is in de EU en dus ook een sterk leger moet hebben daarvoor. Pascifisme, budgettering en ontkenning van de realiteit heeft dat echter teniet gedaan.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
"Stad vernietigen" is nog altijd iets strategisch, ik mag verwachten dat er ook dan meer mensen dan alleen Poetin daar zeggenschap in hebben.XWB schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:13:
[...]
Maar dit is het scenario voor de Armageddon, waarbij ICBM's gelanceerd worden naar elke grote stad in de wereld.
Hoe werkt het als Poetin één enkele stad wil vernietigen, moet hij dan niet bellen met de centrale?
Hooguit als het om tactische doelen gaat, zoals een enkele kruisraket of nucleaire artillerie.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Stel dat het tot onderhandelingen komt voor vrede, wat heel mooi zou zijn, dan kan het Russisch gas meteen ingezet worden voor herstelbetalingen;
Met welk doel zou Rusland dit doen?YakuzA schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:38:
Na de directeur en vrijlating van hem is nu de vice-directeur? vastgezet:
[...]
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Mijn eerste gok zou zijn:
Om hem te vervangen met iemand die niet or minder kritisch is tegenover de Russische bezetting.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Volgens mij voelt Rusland zich momenteel weer de bovenliggende partij en komt er daardoor nu weer nieuws over de mogeijkheid tot onderhandeling naar buiten. Dan zal Rusland niet bereid zijn tot herstelbetalingen denk ik.mv_ak schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:37:
Stel dat het tot onderhandelingen komt voor vrede, wat heel mooi zou zijn, dan kan het Russisch gas meteen ingezet worden voor herstelbetalingen;
[ Voor 14% gewijzigd door marcelcee op 11-10-2022 15:41 ]
Polen is ook een probleem. Net als Hongarije is Polen al een tijd bezig met afbraak van de democratie. Maar Polen is dan weer anti-Russland en een goede hulp voor Oekraïne, dus de negatieviteit omtrent Polen is naar de achtergrond verdwenen. Maar laten we niet vergeten dat de PiS daar aan de macht is.Auredium schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:14:
[...]
Ik denk dat momenteel vooral in de EU er twee grote problemen zijn; Duitsland en Hongarije.
Is daar enige aanleiding toe?marcelcee schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:40:
[...]
Volgens mij voelt Rusland zich momenteel weer de bovenliggende partij en komt er daardoor nu weer nieuws over de mogeijkheid tot onderhandeling naar buiten. Dan zal Rusland niet bereid zijn tot herstelbetalingen denk ik.
Die man is 100% incompetent. Dit is de man die door Lavrov compleet weggespeeld werd.Jedi_Pimp schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:02:
Borrell met wat klare worden in een toespraak vanochtend bij de Conference of EU Ambassadors. Goed om die zelfkritiek te zien, komt geloofwaardig op mij over
[Embed]
TBH denk ik niet dat Rusland het grootste probleem is. Poetin wilt wel onderhandelen waarbij hij waarschijnlijk Drie harde eisen heeft:mv_ak schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:37:
1) De vier provincies waar Rusland nu zit worden onderdeel van Rusland.
2) Oekraïne kan niet toetreden tot NATO.
3) Onmiddellijke opheffing van sancties opgelegd sinds 2014 of indien niet anders sinds Februari 2022.
Idiote eisen natuurlijk, maar als we al naar de onderhandeltafel gaan is dit voor Poetin een overwinning want het is een teken dat de wil breekt.
Het grootste probleem is echter dat Oekraïne nooit naar de onderhandeltafel zal willen.
Ik denk dat als er na de zomer van volgend jaar nog oorlog is het westen echter gaat aandringen op onderhandelingen en het volgende zal eisen:
1) Alles terug geven wat veroverd is sinds begin 2022.
2) Acceptatie dat Oekraïne lid mag worden van NATO mocht NATO hiervoor beslissen.
3) Verlichting van sancties tegen financiële compensatie of compenatie in de vorm van olie en gas.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Aan de macht - en hun zeer breedgedragen en zeer populaire reactie erop legt hen geen windeieren in aanloop naar volgende verkiezingen in 2023, al staan ze er lang niet meer zo goed bij als in 2019.XWB schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:45:
[...]
Polen is ook een probleem. Net als Hongarije is Polen al een tijd bezig met afbraak van de democratie. Maar Polen is dan weer anti-Russland en een goede hulp voor Oekraïne, dus de negatieviteit omtrent Polen is naar de achtergrond verdwenen. Maar laten we niet vergeten dat de PiS daar aan de macht is.
Oslik blyat! Oslik!
Ik heb het hier over problemen met relatie tot het R-O conflict niet de interne EU in normale toestand.XWB schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:45:
[...]
Polen is ook een probleem. Net als Hongarije is Polen al een tijd bezig met afbraak van de democratie. Maar Polen is dan weer anti-Russland en een goede hulp voor Oekraïne, dus de negatieviteit omtrent Polen is naar de achtergrond verdwenen. Maar laten we niet vergeten dat de PiS daar aan de macht is.
Ik durf te wedden dat Zelensky er nog verder in zal gaan en gewoon gaat zeggen dat ie de Krim en de Donbas ook terug wil hebben. En dat Rusland formeel de aansprakelijkheid op zich neemt voor MH17.Auredium schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:50:
[...]
2) Acceptatie dat Oekraïne lid mag worden van NATO mocht NATO hiervoor beslissen.
3) Verlichting van sancties tegen financiële compensatie of compenatie in de vorm van olie en gas.
nah, is gewoon weer de aloude information warfare, gewoon random dingen roepen en verwarring creëren, daarmee onrust binnen Europa genereren en tijd winnen voor nieuwe aanvallen. Dit is een steeds herhalend patroon.marcelcee schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:40:
[...]
Volgens mij voelt Rusland zich momenteel weer de bovenliggende partij en komt er daardoor nu weer nieuws over de mogeijkheid tot onderhandeling naar buiten. Dan zal Rusland niet bereid zijn tot herstelbetalingen denk ik.
https://www.ukrinform.net...ional-law-principles.htmlThe UN Office of the High Commissioner for Human Rights (OHCHR) has said that by striking critical civilian infrastructure in Ukraine on October 10, Russia may have violated principles on the conduct of hostilities under international humanitarian law.
PSN
Zou goed kunnen in het licht van de G7 meeting.olafmol schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:54:
[...]
nah, is gewoon weer de aloude information warfare, gewoon random dingen roepen en verwarring creëren, daarmee onrust binnen Europa genereren en tijd winnen voor nieuwe aanvallen. Dit is een steeds herhalend patroon.
Door de annexatie is dit allemaal irrelevant geworden vermoed ik.Auredium schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:50:
[...]
TBH denk ik niet dat Rusland het grootste probleem is. Poetin wilt wel onderhandelen waarbij hij waarschijnlijk Drie harde eisen heeft:
1) De vier provincies waar Rusland nu zit worden onderdeel van Rusland.
2) Oekraïne kan niet toetreden tot NATO.
3) Onmiddellijke opheffing van sancties opgelegd sinds 2014 of indien niet anders sinds Februari 2022.
Idiote eisen natuurlijk, maar als we al naar de onderhandeltafel gaan is dit voor Poetin een overwinning want het is een teken dat de wil breekt.
Het grootste probleem is echter dat Oekraïne nooit naar de onderhandeltafel zal willen.
Ik denk dat als er na de zomer van volgend jaar nog oorlog is het westen echter gaat aandringen op onderhandelingen en het volgende zal eisen:
Oekraine heeft al vantevoren aangekondigd dat als Rusland dit zou doen, er niet meer onderhandeld werd totdat Rusland to achter de 1991 grenzen terug was getrokken.
PSN
Lavrov heeft een achterban van een persoon. Borrell heeft een achterban van 27 landen die bovenal met interne politiek bezig zijn en EU als zondebok willen voor wat ze zelf niet voor elkaar krijgen - en alle 27 hebben vetorecht. Zelfs het sterkste gebouw zinkt weg als het op drijfzand gebouwd is.Rukapul schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:47:
[...]
Die man is 100% incompetent. Dit is de man die door Lavrov compleet weggespeeld werd.
Ben geen grote Borrell-fan, maar het is veel te simplistisch om hem persoonlijk verantwoordelijk te houden voor gebrek aan krachtig EU buitenlandbeleid.
Oslik blyat! Oslik!
Dat kan ie niet eeuwig blijven doen vrees ik, hij heeft een beperkte window of opportunity. Trump kan aan de macht komen in Amerika, of er komt een koude winter in Europa en de bevolking gaat morren, waarna sommige politieke leiders van bepaalde landen toch terugtrekkende bewegingen beginnen te maken om in het pluche te blijven, en het Europese front breekt. Dit kan sneller gebeuren dan je denkt, en Putin gokt daar keihard op: tijd winnen, onrust en chaos creëren door grondstof-terrorisme, information warfare via online kanalen en "useful idiots".Stoney3K schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:54:
[...]
Ik durf te wedden dat Zelensky er nog verder in zal gaan en gewoon gaat zeggen dat ie de Krim en de Donbas ook terug wil hebben. En dat Rusland formeel de aansprakelijkheid op zich neemt voor MH17.
Tijd is Putin's vriend, tijd is de vijand van Ukraine.
Geen idee of dat zo is. Rusland zelf is ook een tikkende tijdbom met toenemende armoede, lege winkels en het tekort aan (leger-)materiaal.olafmol schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:58:
[...]
Dat kan ie niet eeuwig blijven doen vrees ik, hij heeft een beperkte window of opportunity. Trump kan aan de macht komen in Amerika, of er komt een koude winter in Europa en de bevolking gaat morren, waarna sommige politieke leiders van bepaalde landen toch terugtrekkende bewegingen beginnen te maken om in het pluche te blijven, en het Europese front breekt. Dit kan sneller gebeuren dan je denkt, en Putin gokt daar keihard op: tijd winnen, onrust en chaos creëren door grondstof-terrorisme, information warfare via online kanalen en "useful idiots".
Steam ID = Ackerfiets
Putin doet het al meer dan 20 jaar, en heeft de touwtjes stevig in handen. De (overgebleven) Russen kennen maar 1 manier van overleven: tanden op elkaar, en doen wat de baas zegt.Family Guy schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:03:
[...]
Geen idee of dat zo is. Rusland zelf is ook een tikkende tijdbom met toenemende armoede, lege winkels en het tekort aan (leger-)materiaal.
Dezelfde reden dat een Belgische journalist die fysiek naar China ging werd gevolgd door meerdere bellende Chinezen [1]: intimidatietactieken.
[1] https://omny.fm/shows/dit...eval-zijn/the-truman-show
Bart beweert dat hij is ontvoerd door een geheime dienst. In de podcast Dit kan geen toeval zijn neemt de Volkskrant je mee in zijn bizarre verhaal. Want is er ook bewijs voor zijn excentrieke beweringen?
[...]
Onze zoektocht brengt ons naar China – waar paranoia een doel is.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Anderzijds wordt het Oekraïense leger verder opgeleid naar westerse standaard. En de winter zonder geschikte kledij lijkt me ook behoorlijk in het nadeel van Russische soldaten.olafmol schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:58:
[...]
Vraag is of dat, nu het extremer en extremer wordt, van toepassing blijft. Ik denk dat het einde van Poetin dichterbij is dan menigeen denkt.olafmol schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:05:
[...]
Putin doet het al meer dan 20 jaar, en heeft de touwtjes stevig in handen. De (overgebleven) Russen kennen maar 1 manier van overleven: tanden op elkaar, en doen wat de baas zegt.
In ieder geval dichterbij dan vóór de oorlog in Oekraïne.
Steam ID = Ackerfiets
Anderzijds lijdt hij nog steeds flinke verliezen qua mankracht en materiaal. Elke week weer een rij tanks vernield, dat kan hij ook niet eeuwig volhouden op deze schaal lijkt me.olafmol schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:58:
Zeker niet. Maar wie heeft de langste adem? UA of RU? Ik weet het niet..user109731 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:07:
[...]
Anderzijds lijdt hij nog steeds flinke verliezen qua mankracht en materiaal. Elke week weer een rij tanks vernield, dat kan hij ook niet eeuwig volhouden op deze schaal lijkt me.
Excuseer me, wat?...
Orbán wil dat Trump met Poetin gaat onderhandelen

Orbán wil dat Trump met Poetin gaat onderhandelen
[ Voor 15% gewijzigd door dakka op 11-10-2022 16:11 ]
De realiteit is dat dit niet aan Oekraïne is om te bepalen. Als het westen het zat is en wilt dat er wordt onderhandeld dan zeggen ze tegen Oekraïne dat het geld en de wapens wordt stopgezet indien er niet wordt onderhandeld.YakuzA schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:57:
[...]
Door de annexatie is dit allemaal irrelevant geworden vermoed ik.
Oekraine heeft al vantevoren aangekondigd dat als Rusland dit zou doen, er niet meer onderhandeld werd totdat Rusland to achter de 1991 grenzen terug was getrokken.
Ik vermoed dat dit moment ergens in de zomer van 2023 is. 'Wij' willen nu nog niet onderhandelen om twee redenen:
1) Het zou een knieval zijn die aangeeft dat we wellicht steun verliezen intern om Oekraïne te steunen. Poetin zal dit gebruiken tegen ons.
2) Rusland hun ballen zijn nog niet lang genoeg door de vleesmolen gehaald.
Rusland heeft momenteel het maximale eruit gehaald. In de toekomst zullen ze op den duur alleen maar terrein verliezen. Dwz dat Rusland momenteel in de meest gunstige onderhandelingspositie zit, die wordt alleen maar zwakker.marcelcee schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:40:
[...]
Ja, Trump 2024 is een mogelijk probleem, maar dat is nog toekomstmuziek.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
'Als Rusland stopt met vechten, stopt de oorlog. Als Ukraine stopt met vechten, stopt Ukraine te bestaan.'_Eend_ schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:08:
[...]
Zeker niet. Maar wie heeft de langste adem? UA of RU? Ik weet het niet..
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Sorry maar Zelenskii zegt al sinds terugtrekking Kyiv dat hij volledig terug wil naar de grenzen van 2014. Hij wil heel UA bevrijden. En Krim en volledige Donbas is UA. Dat is zijn uitgangspunt. Die van Poetin is m.i. dat hij niet wil dat UA een concurrent wordt op gebied van gaswinning.Stoney3K schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:54:
[...]
Ik durf te wedden dat Zelensky er nog verder in zal gaan en gewoon gaat zeggen dat ie de Krim en de Donbas ook terug wil hebben. En dat Rusland formeel de aansprakelijkheid op zich neemt voor MH17.
Dit is toch standaard? Ze willen praten mits er een serieus voorstel ligt (lees:geef rusland in alles zijn zin). Puur weer voor de interne buhne om te kunnen zeggen dat je graag wilde onderhandelen, maar dat Oekraine/de NAVO alleen maar wil vechten.
Ha, snel de link aanpassen... Maar ook dan is het standaard, Hongarije wil dat rusland wint, dus de beste optie daarvoor is iemand sturen die er zeker een zooi van maakt.
[ Voor 12% gewijzigd door redwing op 11-10-2022 16:14 ]
[removed]
Uiteindelijk zal motivatie en moraal een belangrijker onderdeel worden van de vergelijking._Eend_ schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:08:
[...]
Zeker niet. Maar wie heeft de langste adem? UA of RU? Ik weet het niet..
Op dat vlak heeft UA een duidelijke voorsprong.
PSN
De kleine exit die geboden wordt liefst met beide handen aangrijpen om in ieder geval te gaan praten. Want zo zou Putin en consorten zich enigzins zonder gezichtsverlies terug kunnen trekken en de oorlog beëindigd kunnen worden. Dat was enige tijd gelden ook de politieke boodschap: hoe verschaffen we Putin een acceptabele exit? Zonder te winnen en voor Oekraïne niet te verliezen.marcelcee schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:40:
[...]
Ik denk dat we minder druk moeten zijn met Putin zijn gezicht.mv_ak schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:13:
[...]
De kleine exit die geboden wordt liefst met beide handen aangrijpen om in ieder geval te gaan praten. Want zo zou Putin en consorten zich enigzins zonder gezichtsverlies terug kunnen trekken en de oorlog beëindigd kunnen worden. Dat was enige tijd gelden ook de politieke boodschap: hoe verschaffen we Putin een acceptabele exit? Zonder te winnen en voor Oekraïne niet te verliezen.
Wat nu op de kaart staat is dat hij met zijn gok op de invasie uiteindelijk de Krim kan gaan verspelen.
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 11-10-2022 16:16 ]
PSN
De eis zal zijn dat rusland zijn grondgebied terug krijgt. Putin gaat daar echt niet heen met de melding dat ie na onderhandelen zich terug zal trekken naar de grenzen van voor 2014.mv_ak schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:13:
[...]
De kleine exit die geboden wordt liefst met beide handen aangrijpen om in ieder geval te gaan praten. Want zo zou Putin en consorten zich enigzins zonder gezichtsverlies terug kunnen trekken en de oorlog beëindigd kunnen worden. Dat was enige tijd gelden ook de politieke boodschap: hoe verschaffen we Putin een acceptabele exit? Zonder te winnen en voor Oekraïne niet te verliezen.
[removed]
De Amerikanen gaven vanaf het begin al aan dat dit conflict een kwestie van *jaren* is, we zijn nu 9 maanden verder, de realiteit is dat heel veel mensen hadden verwacht dat, door alle succesverhalen die we tot ons krijgen, Rusland wel binnen een paar weken met de staart tussen de benen weer weggeschopt was. Is niet gebeurd.user109731 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:07:
[...]
Anderzijds lijdt hij nog steeds flinke verliezen qua mankracht en materiaal. Elke week weer een rij tanks vernield, dat kan hij ook niet eeuwig volhouden op deze schaal lijkt me.
Sterker nog, Rusland vecht al sinds 2014 in Ukraine. Die kunnen nog wel even door vrees ik.
Of een nieuwe wapenstilstand met Merkel als bemiddelaar?redwing schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:16:
[...]
De eis zal zijn dat rusland zijn grondgebied terug krijgt. Putin gaat daar echt niet heen met de melding dat ie na onderhandelen zich terug zal trekken naar de grenzen van voor 2014.
Kun je even uitleggen hoe lavrov hem compleet buiten spel heeft gezet?Rukapul schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:47:
[...]
Die man is 100% incompetent. Dit is de man die door Lavrov compleet weggespeeld werd.
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
De enige reden waarom Rusland dan ook daar nog zit is omdat NATO zich er niet mee wil bemoeien.olafmol schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:17:
[...]
De Amerikanen gaven vanaf het begin al aan dat dit conflict een kwestie van *jaren* is, we zijn nu 9 maanden verder, de realiteit is dat heel veel mensen hadden verwacht dat, door alle succesverhalen die we tot ons krijgen, Rusland wel binnen een paar weken met de staart tussen de benen weer weggeschopt was. Is niet gebeurd.
Totdat Poetin te ver gaat, en ik denk dat dat niet lang meer gaat duren.
Ja en nee. Als Poetin een vluchtroute geven een uitweg geeft uit deze crisis waarbij de originele grenzen van voor 2014 het uitgangspunt zijn en de Russen zich volledig terugtrekken, waarbij wat mij betreft Poetin ook vlucht naar een Argentinië of zo, dan is dat waarschijnlijk de snelste weg en de weg van 't minste bloedvergieten. Ja, dan komt hij er mee weg, maar de vraag is, of 't de meerkosten waard is.YakuzA schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:14:
[...]
Ik denk dat we minder druk moeten zijn met Putin zijn gezicht.
Wat nu op de kaart staat is dat hij met zijn gok op de invasie uiteindelijk de Krim kan gaan verspelen.
Juist ook omdat er wel een, in mijn ogen weliswaar heel klein, risico is van de kernwapens. En zo heel veel checks zitten er niet in dat proces.
Nog steeds dezelfde link, maar dan met de titelredwing schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:13:
[...]
Dit is toch standaard? Ze willen praten mits er een serieus voorstel ligt (lees:geef rusland in alles zijn zin). Puur weer voor de interne buhne om te kunnen zeggen dat je graag wilde onderhandelen, maar dat Oekraine/de NAVO alleen maar wil vechten.
Ha, snel de link aanpassen... Maar ook dan is het standaard, Hongarije wil dat rusland wint, dus de beste optie daarvoor is iemand sturen die er zeker een zooi van maakt.
7,5 maand, en Oekraïne heeft het in die tijd eigenlijk beter gedaan dan ik ooit had verwachtolafmol schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:17:
De Amerikanen gaven vanaf het begin al aan dat dit conflict een kwestie van *jaren* is, we zijn nu 9 maanden verder, de realiteit is dat heel veel mensen hadden verwacht dat, door alle succesverhalen die we tot ons krijgen, Rusland wel binnen een paar weken met de staart tussen de benen weer weggeschopt was. Is niet gebeurd.
De oorlog nu is veel intenser met veel meer verliezen dan tijdens die 8 jaar (voor beide kanten).Sterker nog, Rusland vecht al sinds 2014 in Ukraine. Die kunnen nog wel even door vrees ik.
[ Voor 11% gewijzigd door user109731 op 11-10-2022 16:31 ]
De meest belangrijke check die er in zit is door Sting al heel duidelijk aangekaart:rik86 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:21:
[...]
Juist ook omdat er wel een, in mijn ogen weliswaar heel klein, risico is van de kernwapens. En zo heel veel checks zitten er niet in dat proces.
"I hope the Russians love their children too."
Zonder de steun van de USA heb je niet zoveel aan motivatie. Als die wegvalt houdt het vrees ik snel op voor Ukraine. Je kunt van alles willen, maar het moet ook kunnen.YakuzA schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:13:
[...]
Uiteindelijk zal motivatie en moraal een belangrijker onderdeel worden van de vergelijking.
Op dat vlak heeft UA een duidelijke voorsprong.
We moeten en kunnen iedereen laten winnen in deze oorlog.
1.) Rusland heel Oekraïne geven, geen probleem.
2.) Poetin gaat eervol met pensioen want heel Rusland weer compleet en oorlog is gestopt.
3.) Nieuwe president van Rusland wordt Zelenskii
4.) Rusland krijgt een nieuwe naam en wordt lid van de Navo.... Goedkoop gas kan weer geleverd worden aan de EU.
Iedereen blij en de oorlog is gestopt....
Ik droom nog even verder ben ik bang....
2.) Poetin gaat eervol met pensioen want heel Rusland weer compleet en oorlog is gestopt.
4.) Rusland krijgt een nieuwe naam en wordt lid van de Navo.... Goedkoop gas kan weer geleverd worden aan de EU.
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Dat is niet moeilijk uit te voeren: Gewoon even met een NATO invasiemacht vanaf de hele westgrens oprukken naar Moskou en Sint-Petersburg toch? Appeltje eitje.Yamy_Daffy schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:25:
We moeten en kunnen iedereen laten winnen in deze oorlog.
Hier is het voorstel:Lavrov: 'Rusland bereid tot onderhandelen als er een serieus voorstel ligt'
Stoltenberg: Hij moet er een eind aan maken door zijn troepen terug te trekken uit Oekraïne."
quotes van nos.nlStoltenberg: NAVO blijft Oekraïne steunen, Poetin moet zijn troepen terugtrekken
De NAVO wil de steun aan Oekraïne in verband met de oorlog met Rusland verder opvoeren, "zodat Oekraïne zich kan verdedigen en door Rusland bezet gebied kan bevrijden". Dat heeft NAVO-secretaris-generaal Stoltenberg gezegd aan de vooravond van de tweedaagse vergadering van de ministers van Defensie van het bondgenootschap.
De Oekraïense minister van Defensie Reznikov schuift ook aan bij de NAVO-bijeenkomst. Samen met hem wordt gekeken wat Oekraïne dringend behoefte aan heeft, zoals moderne luchtverdedigingssystemen, zei Stoltenberg.
"Oekraïne heeft het momentum en blijft belangrijke overwinningen boeken, terwijl Rusland in toenemende mate zijn toevlucht zoekt in gruwelijke en willekeurige aanvallen op burgers en belangrijke infrastructuur", zei Stoltenberg. Volgens hem laten de mobilisatie in Rusland en Poetins "roekeloze retoriek" zien dat de oorlog niet volgens plan verloopt.
"Onze boodschap is duidelijk: de NAVO staat achter Oekraïne, zo lang als nodig", zei hij. "President Poetin begon deze oorlog. Hij moet er een eind aan maken door zijn troepen terug te trekken uit Oekraïne."
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Totdat Trump als president terug weet te komen zal dat wel ok zijn denk ik.olafmol schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:25:
[...]
Zonder de steun van de USA heb je niet zoveel aan motivatie. Als die wegvalt houdt het vrees ik snel op voor Ukraine. Je kunt van alles willen, maar het moet ook kunnen.
De steunpakketten zijn tot nog toe allemaal bipartisan in de VS namelijk. Dus minder afhankelijk van individuele zetel herverkiezingen in het huis en senaat.
Ik ben nog steeds benieuwd wat ze nu met de lend/lease gaan doen die nu net vanaf 1 oktober echt begonnen is?
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 11-10-2022 16:30 ]
PSN
Daar gaat Oekraine nooit mee akkoord.mv_ak schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:19:
[...]
Of een nieuwe wapenstilstand met Merkel als bemiddelaar?
[removed]
Mooi verhaal, die man impliceert hiermee dat Merkel en Trump Oekraïne op een presteer blaadje zouden geven.
Dat is gewoon NATO wat zegt 'Wij willen momenteel nog niet onderhandelen.' Over een jaartje wellicht als Rusland zo diep het economische gat is ingestort dat het voor de komende 20 jaar geen militaire of economische bedreiging is.Tens schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:28:
[...]
Hier is het voorstel:
[...]
[...]
quotes van nos.nl
Misschien wil Musk wel.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Op dit moment is de USA van kritisch belang. Centraal Europa zal niet staan juichen als Putin beloont wordt. Ik denk dat Polen en de VK nog wel door zullen willen gaan, zelfs als de US de plug pulled. Alleen de intel die de VS geeft is kritisch. In het horror-scenario dat de VS het geamputeerde UA aan Rusland zal willen voeren is er mss nog iets uit te slepen met een regeling waarbij UA wel van intel mag blijven gebruik maken.olafmol schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:25:
[...]
Zonder de steun van de USA heb je niet zoveel aan motivatie. Als die wegvalt houdt het vrees ik snel op voor Ukraine. Je kunt van alles willen, maar het moet ook kunnen.
UA heeft de soldaten, buiten de VS is er nog aardig wat munitiefabricage. Ik zie Polen en het VK nog wel extra wapenleveringen doen. EU zou financieel kunnen steunen maar zowel de VS als UA klagen nu al over uitblijven beloofde betalingen. Wij zijn niet hopeloos, maar we hebben nog veel te leren.
Kunnen ze gelijk wat aan het stikstof doen
Waarom moet er worden onderhandeld door Oekraine? Dat hoef je toch alleen maar te doen als je aan de verliezende kant staat.
Ik heb de indruk dat Oekraine sterker wordt en de russen zwakker maar misschien heb ik het mis. De aanval met raketten van rusland is natuurlijk vreselijk, het is hoofdzakelijk gericht tegen de burgerbevolking maar als dat het enige is wat rusland nog kan dan is het niet best voor rusland.
Zozo, we dachten dat ze op waren, maar blijkbaar hebben ze toch nog ergens een Tochka-U gevonden aan UA kant:
[Twitter: https://twitter.com/UkraineNewsLive/status/1579841733621612544]
Kwa weer lijkt het ook wel redelijk goed overeen te komen met het huidige weer.
[Twitter: https://twitter.com/UkraineNewsLive/status/1579841733621612544]
PSN
Vraag me af wat het doel isYakuzA schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:52:
Zozo, we dachten dat ze op waren, maar blijkbaar hebben ze toch nog ergens een Tochka-U gevonden aan UA kant:
[Twitter]
Waren er laatst geen sattelietbeelden hier gepost van een luchtmachtbasis op (ik dacht) de Krim?
Dat leek me toen al een perfect doelwit voor een Tochka
Komt nu misschien toch wat meer schot in de levering van air defense.Ukraine expects supply of SAMP-T air defense systems from France and Italy, and modern air defense systems with medium-range and long-range missiles from the USA, Zelensky at G7 summit pic.twitter.com/h1NY8FARka
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 11 oktober 2022
Eindelijk lijkt ook de eerste IRIS-T echt geleverd te zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 11-10-2022 17:34 ]
PSN
NAVO zet oefening atoomwapens door
Hmm ik zie opties
Dan wel meer conventioneel maar dat wordt vast ook gebruikt tijdens de oefening
Hmm ik zie opties

[ Voor 18% gewijzigd door The-Priest-NL op 11-10-2022 17:41 ]
•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.
Och gut, stond die B61 echt op scherp? Wat jammer nou zeg! Heel tankbataljon weg.The-Priest-NL schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:40:
NAVO zet oefening atoomwapens door
Hmm ik zie opties
Dat zit ook niet ver van de waarheid denk ik.Vorkie schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:33:
[...]
Mooi verhaal, die man impliceert hiermee dat Merkel en Trump Oekraïne op een presteer blaadje zouden geven.
Ukraine says that today it managed to shoot down 20 out of 28 Russian cruise missiles. Much better shoot down rate than just over 50% yesterday — but also a barrage one-third the size.
— Yaroslav Trofimov (@yarotrof) 11 oktober 2022
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Je maakt waarschijnlijk een grap, maar.. Elon Musk Spoke to Putin Before Tweeting Ukraine Peace Plan: Report
Ik zal echt nooit van mijn leven een Tesla kopen.Elon Musk spoke directly with Russian President Vladimir Putin before tweeting a proposal to end the war in Ukraine that would have seen territory permanently ceded to Russia, it has been claimed.
In a mailout sent to Eurasia Group subscribers, Ian Bremmer wrote that Tesla CEO Musk told him that Putin was “prepared to negotiate,” but only if Crimea remained Russian, if Ukraine accepted a form of permanent neutrality, and Ukraine recognised Russia’s annexation of Luhansk, Donetsk, Kherson and Zaporizhzhia.
En nu zegt Oekraine "fuck you, we regelen het zelf wel". Want daar zie ik ze echt voor aan en ik kan dat alleen maar respecteren. Wij trekken geld en wapens terug. Stel Poetin wint daarna, dan wint hij het geopolitieke spel wat bepaald niet in ons voordeel is. Vooral niet als hij nog wat doortrekt en Russische troepen in de buurt van onze EU-grenzen komen. Gaan we dat risico echt nemen? We kunnen wel achteloos dit conflict in enge zin interpreteren en doen alsof de oorlog op zich geen invloed heeft op Europa maar dan ontken je imho de werkelijkheid. Net zoals onze beslissingen van invloed zijn op de Oekraine zijn de Oekraiense beslissingen ook van invloed op ons.Auredium schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:11:
[...]
De realiteit is dat dit niet aan Oekraïne is om te bepalen. Als het westen het zat is en wilt dat er wordt onderhandeld dan zeggen ze tegen Oekraïne dat het geld en de wapens wordt stopgezet indien er niet wordt onderhandeld.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Dat was van een totaal andere orde, inclusief het munitie- en wapengebruik.olafmol schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:17:
[...]
Sterker nog, Rusland vecht al sinds 2014 in Ukraine. Die kunnen nog wel even door vrees ik.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Het irritantste is als intelligente mensen de limiet van hun intelligentie niet kennen. Een slimme vent met syndroom van Asperger, gedreven door logica, geobsedeerd door zijn doelen kan helaas niet zelf meer doorzien dat hij niet op zoek is naar de beste oplossing in dit conflict maar de beste oplossing voor hem in dit conflict.RoD schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:44:
[...]
Je maakt waarschijnlijk een grap, maar.. Elon Musk Spoke to Putin Before Tweeting Ukraine Peace Plan: Report
[...]
Ik zal echt nooit van mijn leven een Tesla kopen.
Of het nu gaat om het redden van kinderen in een Thaise grot of zijn versie van meningsuiting opleggen aan de wereld - van ieder ander hadden we gedacht dat ze niet helemaal sporen.
Andere observatie: gister Krimburg-straf, vandaag een poging om het af te maken, maar ondanks dat er enorme schade is ingericht heeft het tweede leger in Ukraine blijkbaar een probleem gezien de amechtige pogingen om ‘vrede te bespreken’ met jan en alleman.
Ik heb het idee dat de nieuwe generaal bullebak de ontstane problemen niet zomaar kan oplossen.. en ook tijd nodig heeft. Veel tijd.
[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-10-2022 19:00 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Vergis je niet. Ze willen geen vrede. Ze willen alleen de indruk wekken dat het uitblijven van vrede niet aan hun ligt maar aan dat vreselijk onredelijke Oekraine. Het is een spelletje, meer niet.NiGeLaToR schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:58:
[...]
Andere observatie: gister Krimburg-straf, vandaag een poging om het af te maken, maar ondanks dat er enorme schade is ingericht heeft het tweede leger in Ukraine blijkbaar een probleem gezien de amechtige pogingen om ‘vrede te bespreken’ met jan en alleman.
Ik sta waarschijnlijk in de rij om de laatste te zijn om ze te geloven. Vind de reactie van Europese leiders eindelijk zinvol en krachtig.downtime schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:04:
[...]
Vergis je niet. Ze willen geen vrede. Ze willen alleen de indruk wekken dat het uitblijven van vrede niet aan hun ligt maar aan dat vreselijk onredelijke Oekraine. Het is een spelletje, meer niet.
Niet om het even en ik snap dat het speculeren op welke afloop dan ook boeiend is, maar het dwaalt een beetje af van de dagelijkse ontwikkelingen.
En dat vind ik jammer want dit topic is erg goed om het nieuws en wat achtergronden te volgen.
Nu lijkt het te verworden tot het dagelijks speculeren over topic.
En dat vind ik jammer want dit topic is erg goed om het nieuws en wat achtergronden te volgen.
Nu lijkt het te verworden tot het dagelijks speculeren over topic.
Een hele tijd geleden had ik "Rules for Rulers" gepost:
De video beschrijft hoe democratisch gekozen leiders en dicatators aan de macht komen en blijven. Putin, als dictator, moet zijn keys gelukkig houden. Raakt hij zijn keys kwijt, dan raakt hij ook zijn basis kwijt.
Wat heeft dat met nu te maken? Nou.... Combat Veteran Paul heeft er bijna een hele youtube post aan gewijd:
Kijken vanaf 3 minuten.
De reden waarom dit naar voren komt : waarom zou Putin zijn laatste voorraadje precisiewapens gebruiken op burgerdoelen? Waarom niet, als vergelding voor de Kerch brug, zijn leger steunen door militaire doelen langs de frontlinie te pakken? Daar heb je wat aan, een paar flats en een speeltuin zijn militair gezien niet interessant.
Paul lgt uit hoe berekekend Putin als dictator moet zijn (zie RfR) om dit goed te doen. Hij had ook niks kunnen doen en als dat de betere optie was dan had hij dat gedaan. Putin heeft echter een probleem. Een morrende achterban. Zijn steun, die hem houdt waar hij zit, mort. De enige reden om zijn laatste restje precisiewapens in te zetten was het "apeasen" van zijn keys.
De calculus in hem had uiteraard ook voor nukes kunnen kiezen maar dat leverde geen winst op en waarschijnlijk om die reden deed hij het niet.
De video beschrijft hoe democratisch gekozen leiders en dicatators aan de macht komen en blijven. Putin, als dictator, moet zijn keys gelukkig houden. Raakt hij zijn keys kwijt, dan raakt hij ook zijn basis kwijt.
Wat heeft dat met nu te maken? Nou.... Combat Veteran Paul heeft er bijna een hele youtube post aan gewijd:
Kijken vanaf 3 minuten.
De reden waarom dit naar voren komt : waarom zou Putin zijn laatste voorraadje precisiewapens gebruiken op burgerdoelen? Waarom niet, als vergelding voor de Kerch brug, zijn leger steunen door militaire doelen langs de frontlinie te pakken? Daar heb je wat aan, een paar flats en een speeltuin zijn militair gezien niet interessant.
Paul lgt uit hoe berekekend Putin als dictator moet zijn (zie RfR) om dit goed te doen. Hij had ook niks kunnen doen en als dat de betere optie was dan had hij dat gedaan. Putin heeft echter een probleem. Een morrende achterban. Zijn steun, die hem houdt waar hij zit, mort. De enige reden om zijn laatste restje precisiewapens in te zetten was het "apeasen" van zijn keys.
De calculus in hem had uiteraard ook voor nukes kunnen kiezen maar dat leverde geen winst op en waarschijnlijk om die reden deed hij het niet.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ach, dat wilde ik toch al niet. Dingen worden geplaagd door mankementen, en Musk is kinderachtig.RoD schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:44:
[...]
[...]
1) De heisa rondom de duiker.
2) De heisa rondom merge tussen X.com en Confinity (PayPal).
3) Poep/scheetgeluiden gemaakt door een auto.
4) Starlink "donatie" aan UA.
5) Nu weer gedoe rondom Twitter.
6) En dan wat jij nu linkt mbt Poetin.
Het is constant drama met die gozer. Hoef ik geen producten van. Hij had z'n toko lekker moeten verkopen aan Apple. Want telkens als hij in de schijnwerpers staat haalt-ie dit soort rare, opmerkelijke fratsen uit.
klinkt als: we zijn ze aan het inpakken.US working to expedite delivery of air defense systems to Ukraine in near future, White House says
From CNN's Kevin Liptak
The US is expediting delivery of two National Advanced Surface-to-Air Missile Systems, (NASAMS), to Ukraine as quickly as possible, the White House said Tuesday.
The joint US-Norwegian systems will help fulfill Ukrainian President Volodymyr Zelensky’s requests for more air defense support.
The US is on track to deliver the first two systems to Ukraine “in the very near future,” John Kirby, National Security Council communications coordinator, said.
Biden had previous agreed to contract for eight of the NASAMS systems, which provides short-to-medium range defenses. It’s the same system used to protect airspace in Washington, DC.
Kirby declined to provide a specific date for when the NASAMS systems would arrive, but said the US was “certainly interested in expediting” the system quickly.
During a virtual meeting of the G7 earlier, Zelensky told the meeting that "common efforts to create an air shield for Ukraine" must be intensified amid a barrage of Russian cruise missile and drone attacks.
https://edition.cnn.com/e...-news-10-11-22/index.html
Dachten ze 80 jaar geleden ookStoney3K schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:26:
[...]
Dat is niet moeilijk uit te voeren: Gewoon even met een NATO invasiemacht vanaf de hele westgrens oprukken naar Moskou en Sint-Petersburg toch? Appeltje eitje.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Nice, en misschien zit Rusland door de voorraad heen. Als ze het hadden gekund hadden ze vandaag en morgen graag weer 100+ afgevuurd.
Wat is dat toch ook een zak hooi die Musk.RoD schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:44:
[...]
[...]
Laat hem lekker autootjes verkopen en zich verder niet meer diplomatie bezig houden. Triest figuur.
Die worden uit een Noorse bergopslag getrokken en kunnen binnen enkele uren in UA zijn denk ik zo.Tens schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:49:
[...]
klinkt als: we zijn ze aan het inpakken.
https://edition.cnn.com/e...-news-10-11-22/index.html
De laatste tijd hebben we het veel gehad over de brug bij de Krim, maar van de Antonivskyi brug bij Kherson komen ook wel eens nieuwe foto’s beschikbaar vanuit andere hoeken.
On the topic of other severely damaged critical bridges in southern Ukraine, a new image has emerged of the Antonivskyi road Bridge outside Kherson. pic.twitter.com/IaHZsctaUd
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) 11 oktober 2022
Jup. Gelukkig worden ze gehinderd door het feit dat het schieten op 1 dag van gisteren een half jaar kruisraketten productie was.Jerie schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:52:
[...]
Nice, en misschien zit Rusland door de voorraad heen. Als ze het hadden gekund hadden ze vandaag en morgen graag weer 100+ afgevuurd.
PSN
De laatste tijd luister ik deze dagelijkse ‘podcast’ van de telegraph.
Is wel een aanrader voor info en achtergrond info.
PSN
Die luister ik ook. Interessant ook het verschil met Boekestijn en de WijkYakuzA schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:07:
De laatste tijd luister ik deze dagelijkse ‘podcast’ van de telegraph.
[YouTube: Russia steps up shelling in Ukraine after Crimea bridge explosion | Ukraine: The Latest | Podcast]
Alleen jammer dat het een podcast van een uur is, met ongeveer 15mins aan info. Dus ik scroll wel veel door.
Ik was het NOS liveblog even aan het terug lezen
Nou welke militaire doelen dan? Ik zie alleen maar moord door Rusland. Maar misschien dat ik mensen als militaire doelen moet zien?Het Russische ministerie van Defensie zegt dat het gisteren "alle beoogde doelen" in Oekraïne heeft geraakt in de "aanval op militaire, communicatie- en energiefaciliteiten".
“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda
Dit bericht is ook voor interne consumptie in Rusland bedoeld.AlwaysNick schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:13:
[...]
Nou welke militaire doelen dan? Ik zie alleen maar moord door Rusland. Maar misschien dat ik mensen als militaire doelen moet zien?
Waar ze beloofd hadden om Oekraïne naar de steentijd terug te bombarderen.
PSN
De elektra kun je nog zien als een militair doel, ware het niet dat het in dit geval vooral een impact heeft voor de burgers. Maar heel eerlijk gezegd is zulke infra in elke oorlog wel een van de belangrijkste doelen. Punt is alleen dat je dat dan doet op de plekken waar je aan wil vallen (dus het oosten/zuiden) en heeft het in de rest van het land geen nut. Pak daarbij dat de meeste raketten naar andere doelen gingen en het wordt puur bewuste terreur.AlwaysNick schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:13:
[...]
Nou welke militaire doelen dan? Ik zie alleen maar moord door Rusland. Maar misschien dat ik mensen als militaire doelen moet zien?
[removed]
Dat is binnenlands nieuws. Al hebben ze nu ook voor het eerst raketinslagen op burgerdoelen getoond op de staatstelevisie en schijnbaar met enige trots.AlwaysNick schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:13:
[...]
Putin is wel heel diep afgezakt zeg. Hij begon gewoon normaal, kreeg veel lof in het begin omdat de economie verbeterde in Rusland en er een middenstand ontstond die op vakantie kon naar Turkse all-inclusive hotels (waar andere europeanen zich aan ergerden). En hij is dan langzaam afgezakt naar dictator en zelfs terroristische acties.
Putin kan dit ook gewoon blijven doen, zelfs als Oekraine heel Oekraine (inclusief de Krim) bevrijdt heeft. Het enige wat je dan nog kan doen is Russische steden bombarderen. In de tweede wereld oorlog gebeurde het ook, zowel door de Duitsers (Rotterdam) als door de geallieerden (Dresden). Het militair doel is misschien gewoon de bevolking afschrikken, maar dat zal bij Oekraine zo niet werken.redwing schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:22:
[...]
De elektra kun je nog zien als een militair doel, ware het niet dat het in dit geval vooral een impact heeft voor de burgers. Maar heel eerlijk gezegd is zulke infra in elke oorlog wel een van de belangrijkste doelen. Punt is alleen dat je dat dan doet op de plekken waar je aan wil vallen (dus het oosten/zuiden) en heeft het in de rest van het land geen nut. Pak daarbij dat de meeste raketten naar andere doelen gingen en het wordt puur bewuste terreur.
[ Voor 37% gewijzigd door Marzman op 11-10-2022 20:30 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Dat was hij al die tijd al, maar hij speelde zijn kaarten zo dat dit niet te boventoon voerde. De russen denken al jaren 'better the devil you know than the devil you don't' en die zijn gewend aan regerende opressie. Dit soort leiders hebben ze al zo lang dat er een cultuur van relatieve onverschilligheid is ontstaan.Marzman schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:27:
hij is dan langzaam afgezakt naar dictator
Als je oude satellietbeelden beelden gebruikt die uit 1960 stammen.AlwaysNick schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:13:
[...]
Elon Musk komt weer eens aandacht tekort. Kan hij geen 5 dagen staking houden op internet.
https://twitter.com/elonmusk/status/1579879154463690752RoD schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:44:
[...]
[...]
of toch niet
"No, it is not. I have spoken to Putin only once and that was about 18 months ago. The subject matter was space."
[ Voor 12% gewijzigd door rejer op 11-10-2022 20:56 ]
Ik vind je patriotische steun aan Oekraine bewonderenswaardig. Het doet mij denken aan toen ik zelff twintig was en nog dacht dat het internet open en vrij moest zijn. Maar helaas werken mensen niet zo en maken ze alles stuk.JT schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:46:
[...]
En nu zegt Oekraine "fuck you, we regelen het zelf wel". Want daar zie ik ze echt voor aan en ik kan dat alleen maar respecteren. Wij trekken geld en wapens terug. Stel Poetin wint daarna, dan wint hij het geopolitieke spel wat bepaald niet in ons voordeel is. Vooral niet als hij nog wat doortrekt en Russische troepen in de buurt van onze EU-grenzen komen. Gaan we dat risico echt nemen? We kunnen wel achteloos dit conflict in enge zin interpreteren en doen alsof de oorlog op zich geen invloed heeft op Europa maar dan ontken je imho de werkelijkheid. Net zoals onze beslissingen van invloed zijn op de Oekraine zijn de Oekraiense beslissingen ook van invloed op ons.
Begrijp mij niet fout. Rusland is de slechte partij in dit verhaal en ze moeten ervoor betalen. De realiteit is echter dat dit niet ' tegen iedere prijs'' is en dat er meer belangen mee spelen dan ' gerechtigheid'. Dit is allemaal een politiek schaakspel waarbij de verloren levens in de oorlog helaas niet in acht worden genomen. Het westen is hoofdzakelijk in dit conflict om Rusland dood te laten bloeden voor lange, lange tijd en niet perse om Oekraine de eind overwinning te geven.
Ik hoop dat Oekraine deze winter en in het voorjaar de ruggengraad van het Russische leger definitief weet te breken en ze terug naar de grens pusht. Maar ik realiseer mij ook dat de steun geen bodemloze put is en het westen op een gegeven moment zegt 'genoeg is genoeg'.Het belangrijkste is dat het moment waarop wij dat zeggen Poetin al diep in de kreukels moet liggen.
Zodra de RU troepen UA uit zijn is het waarschijnlijker dat het gewoon klaar is.Marzman schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:27:
[...]
Putin kan dit ook gewoon blijven doen, zelfs als Oekraine heel Oekraine (inclusief de Krim) bevrijdt heeft. Het enige wat je dan nog kan doen is Russische steden bombarderen. In de tweede wereld oorlog gebeurde het ook, zowel door de Duitsers (Rotterdam) als door de geallieerden (Dresden). Het militair doel is misschien gewoon de bevolking afschrikken, maar dat zal bij Oekraine zo niet werken.
Dan verwacht ik dat er een datum vanaf waar UA bij de NAVO hoort.
Rusland is nog steeds niet in oorlog met UA, dus dat is geen belemmering voor NAVO toetreden.
PSN
Ik denk dat dit een grove versimpeling is. Er bestaat geen "het westen" en er is geen hoofddoel.Auredium schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:55:
[...]
Het westen is hoofdzakelijk in dit conflict om Rusland dood te laten bloeden voor lange, lange tijd en niet perse om Oekraine de eind overwinning te geven.
Binnen de meeste westerse democratieën is het doel (zoals vastgesteld in de parlementen) van de steun aan oekraïne precies dat: steun aan de aangevallen partij.
Maar dat is slechts het formele doel. Andere doelen zullen ongetwijfeld bestaan, waarschijnlijk zelfs heel veel, maar of je deze "hoofdzakelijk" noemt is met name afhankelijk van je eigen blik.
Het probleem is alleen dat als rusland land kan behouden, dat ook betekent dat ze het over een aantal jaren weer opnieuw gaan doen. En dan mogen ze wel in de kreukels liggen, maar er komt toch weer een moment dat ze weer een leger hebben. En we hebben al gezien dat dat best een tijdje kan/mag duren, maar dat die aanval er uiteindelijk toch komt. Onderdeel van dat 'diep in de kreukels liggen' is dus dat hij het land uit gejaagd is of iig weer achter de grenzen van voor dit jaar zit.Auredium schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:55:
[...]
Ik vind je patriotische steun aan Oekraine bewonderenswaardig. Het doet mij denken aan toen ik zelff twintig was en nog dacht dat het internet open en vrij moest zijn. Maar helaas werken mensen niet zo en maken ze alles stuk.
Begrijp mij niet fout. Rusland is de slechte partij in dit verhaal en ze moeten ervoor betalen. De realiteit is echter dat dit niet ' tegen iedere prijs'' is en dat er meer belangen mee spelen dan ' gerechtigheid'. Dit is allemaal een politiek schaakspel waarbij de verloren levens in de oorlog helaas niet in acht worden genomen. Het westen is hoofdzakelijk in dit conflict om Rusland dood te laten bloeden voor lange, lange tijd en niet perse om Oekraine de eind overwinning te geven.
Ik hoop dat Oekraine deze winter en in het voorjaar de ruggengraad van het Russische leger definitief weet te breken en ze terug naar de grens pusht. Maar ik realiseer mij ook dat de steun geen bodemloze put is en het westen op een gegeven moment zegt 'genoeg is genoeg'.Het belangrijkste is dat het moment waarop wij dat zeggen Poetin al diep in de kreukels moet liggen.
[removed]
Het gesprek tussen Grossi (IAEA) en Putin is wel apart opgenomen zeg. Je ziet eerst Putin op een aparte manier een heel verhaal afsteken (waarbij hij meer naar zijn friemelende handen en op de papieren voor hem op de tafel kijkt) en vervolgens is Grossi aan het woord, maar dan zoomt de camera zo dat Putin niet meer te zien is. Juist zijn (Putin) houding hoe hij luistert (of niet) zou ik wel interessant vinden om te zien.
https://www.iaea.org/news...-security-protection-zone
Uiteindelijk is het pure politiek, en heeft het geen effect op de oorlog die woedt. Mooi weer spelen, en verder niets inhoudelijk ondernemen voor de veiligheid van de kerncentrale (vanuit de Russische kant dan).
https://www.iaea.org/news...-security-protection-zone
Uiteindelijk is het pure politiek, en heeft het geen effect op de oorlog die woedt. Mooi weer spelen, en verder niets inhoudelijk ondernemen voor de veiligheid van de kerncentrale (vanuit de Russische kant dan).
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Een krater van een raketinslag in het centrum van Kiev is inmiddels gedicht:

https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1579898976991850502
Sommige raketten ontploffen niet:

https://twitter.com/NLeespeaking/status/1497339797672714241
https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1579898976991850502
Sommige raketten ontploffen niet:
https://twitter.com/NLeespeaking/status/1497339797672714241
Fatalistisch realisme komt bij me op. Niet per se slecht, maar weinig ambitieus.Auredium schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:55:
[...]
Ik vind je patriotische steun aan Oekraine bewonderenswaardig. Het doet mij denken aan toen ik zelff twintig was en nog dacht dat het internet open en vrij moest zijn. Maar helaas werken mensen niet zo en maken ze alles stuk.
Eerder al, zowel in het desinformatie topic, als in het topic over de verhouding met Rusland, heb ik mezelf hardop afgevraagd hoeveel die democratie van ons en die vrijheid ons waard is.
Het is juist een land als Ukraine waar men die vrijheid met bloed moet betalen, waar men de waarde er van nog ziet. Wij zijn in het westen wellicht ook wel decadent en verwend geworden - tot op het punt dat een deel van de populatie het idee heeft niet voldoende te profiteren van het spel en daarom de stukken maar van tafel wil gooien. De Russische machthebber heeft belang bij chaos en verdeeldheid, niet bij stabiliteit en voorspoed. Bange en arme mensen kun je mobiliseren, mensen die zorgeloos plezier in het leven hebben niet.
Daarom ook de raketaanvallen op Ukraine: angst moet er zijn, vrees voor de Rus, geen zorgeloos plezier - je kunt elk moment gedood worden. Ik vond het fragmentje van een jonge meid met hoofdtelefoon op die zichzelf filmde waar haar wereld letterlijk achter haar explodeerde exemplarisch. Terug naar de 18e eeuw, of de hele genocidiale houding, het is een vorm van haat, wrok en afgunst gericht op een onwelvallige bevolkingsgroep. Nooit meer toch, zeiden we?
Dus ik ben voor doorpakken, doorzetten, uitzingen, afmaken en winnen in deze. Niet alleen voor Ukraine, maar ook voor onszelf - omdat wij de waarde van democratie en vrijheid weer moeten leren waarderen en beschermen. Er zit nog meer achter voor mij, wat niet relevant is in dit topic, maar wilde toch een tipje van de sluier oplichten.
Dus zit er niets anders op dan Ukraine of te laten vallen, of onderdeel te laten maken van de EU en de NAVO en als EU en NAVO te zorgen dat je de capaciteit en bereidheid hebt om de vrijheid en democratie waar we voor staan met hand en tand te verdedigen. De luxe van niets doen hebben we immers niet.redwing schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:00:
[...]
Het probleem is alleen dat als rusland land kan behouden, dat ook betekent dat ze het over een aantal jaren weer opnieuw gaan doen. En dan mogen ze wel in de kreukels liggen, maar er komt toch weer een moment dat ze weer een leger hebben. En we hebben al gezien dat dat best een tijdje kan/mag duren, maar dat die aanval er uiteindelijk toch komt. Onderdeel van dat 'diep in de kreukels liggen' is dus dat hij het land uit gejaagd is of iig weer achter de grenzen van voor dit jaar zit.
Het is voor mij nog steeds de tolerantieparadox.
Nou inderdaad.Qwerty-273 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:07:
Het gesprek tussen Grossi (IAEA) en Putin is wel apart opgenomen zeg. Je ziet eerst Putin op een aparte manier een heel verhaal afsteken (waarbij hij meer naar zijn friemelende handen en op de papieren voor hem op de tafel kijkt) en vervolgens is Grossi aan het woord, maar dan zoomt de camera zo dat Putin niet meer te zien is. Juist zijn (Putin) houding hoe hij luistert (of niet) zou ik wel interessant vinden om te zien.
Even inzoomen en dan weer uitzoomen lijkt mij normaal in zo'n gesprek. Je ziet Putin nog wel (op 6:11) met papieren schuiven zo lijkt het, maar dat was het dan.
Ook het eind van de clip is super awkward. Het gesprek lijkt afgelopen, zo aan Grossi te zien, maar ook dan blijft de camera op hem gericht.
Grossi kijkt een keer gek de cameraman (?) aan, en dan is het blijkbaar voorbij
nope
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid