Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 61 Laatste
Acties:
  • 689.453 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Blijft me verbazen hoe vaak dit elke keer weer gezegd wordt. Het wordt steeds ongeloofwaardiger.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlwaysNick
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 14:13

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Heel Oekraïne onder vuur
In de schuilkelder zijn de explosies niet te horen, maar uit officiële berichten blijkt dat de aanvallen weer in volle gang zijn. "Ook in het westen zijn explosies gehoord, in Odessa zijn drie drones geraakt, in Mikolajev zijn vijf van die Iraanse kamikazedrones neergeschoten. Eigenlijk kun je wel zeggen dat heel Oekraïne op dit moment onder vuur ligt", zegt Wessel de Jong.

De eerste dode van vandaag is ook gemeld: in Zaporizja is iemand omgekomen bij een Russische raketaanval.

Ondanks de angst zijn mensen zeer strijdvaardig. De Jong: "Er wordt hard doorgewerkt, overal worden meteen herstelwerkzaamheden uitgevoerd, er was natuurlijk veel infrastructuur geraakt. Mensen slaan zich er op zo'n dag zelf wel doorheen, maar 's avonds komt de spanning eruit. Mensen voelen zich er niet goed bij, ook al gaan ze keihard door."
in Mikolajev zijn vijf van die Iraanse kamikazedrones neergeschoten.
Dus Iran strijd ook mee... Word steeds gekker.....

bron: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-64612507

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:24
AlwaysNick schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:59:
[...]

[...]

Iraanse drones zijn niet nieuw. Die werden begin september al gespot.

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 11-10-2022 11:01 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 23:30
psy schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

Blijft me verbazen hoe vaak dit elke keer weer gezegd wordt. Het wordt steeds ongeloofwaardiger.
Russen zijn een contra-indicator. Als ze iets zeggen is het per definitie gelogen en onjuist. Dit is overigens niks nieuws. Van alle tijden.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Rene schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:19:
Kan dit niet een deel van een groter plan zijn. Immers het doel van de 'SMO' is het denazifiseren van de UA.

Als ze de komende 2 maanden alle powerplants platgooien en zorgen dat een deel infra (waaronder watervoorziening) wegvalt zal dat wellicht resulterer in een 'hongerwinter' met een schrikbarend hoog aantal doden/gewonden/zieken?

Het probleem is dat de UA (en het westen) vooralsnog geen antwoord hebben op dit soort aanvallen. In de zomer was het probleem de artillerie welke een uitdaging was, dit is verholpen door HIMARS, Pzh2000 en counter-artillerie, tezamen met een goede coordinatie vanuit de UA legerleiding (mede gebaseerd op intel van het westen).

Deze 'domme' en slimme raketten zijn vooralsnog erg moeilijk te onderscheppen. Zelfs als ze de helft onderscheppen en slechts 10% van de resterenden raketten het beoogde doel bereikt betekent dat er van elke 100 raketten nog steeds 5 op doel vallen, en dus 45 zorgen voor collateral damage.. :( Op de lange termijn kan ik me voorstellen dat helaas niet houdbaar is voor de UA...

Mocht dit de nieuwe strategie zijn dan heeft RU dus een manier gevonden om met 'conventionele' wapens een behoorlijke uitdaging te veroorzaken.

Wat te doen zou je dan denken?
- Meer AA vanuit het westen (reeds in gang maar de vraag of dit zoden aan de dijk zet deze winter)
- Ingrijpen vanuit het westen (Zie ik niet gebeuren zoals het er nu voorstaat, de rode lijn is nog niet gepasseerd).
- Tegenaanval (Dan zullen ze dus doelgericht op RU grondgebied moeten aanvallen en de zwarte zee vloot proberen aan te vallen. Ik zie dit overigens wel als een logische reactie op dit moment).
- No-fly zone over heel de UA (zie ik niet gebeuren op dit moment aangezien alleen de NATO deze in stand zou kunnen houden.

Wat anders? Onderhandelen? Ik hoop dat RU dit niet kan volhouden maar als dit doorzet zie ik een zware winter tegemoet... :(
We hebben zeker wel een antwoord, maar dat antwoord willen we niet geven. Dat antwoord zou namelijk betekenen dat we tegen Rusland zeggen dat ze Oekraïne met rust moeten laten en dat we anders actief ingrijpen en het land schoonvegen van Russen en dat ze voor elke raket die ze richting Oekraïne afschieten er een paar retour krijgen (uiteraard op militaire doelwitten). Dat is alleen wel een serieuze escalatie en die prijs willen we niet betalen voor Oekraïne.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:31
RoD schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:56:
[...]

Ik heb geen verstand van economie, maar een 6% teruggang in economie klinkt niet als bijzonder?

Dat manufacturing instort klinkt wel weer goed.
Een 6% daling van de economie is flink in normale omstandigheden. Maar Rusland lacht echt om een daling van 6%, dat is niet het type daling waardoor er 500 mensen bij de bakker in de rij staan voor het laatste brood. Met een 6% daling kan de gemiddelde burger z'n leven relatief onveranderd door laten gaan.

Dit is een falen van de sanctiepolitiek, met name omdat de olie en gas-baten voor Rusland dusdanig zijn toegenomen dat het dalingen in de overige economische sectoren flink compenseert. De enige hoop die we nu hebben is dat de inkomsten uit olie en gas flink gaan afnemen voor Rusland komende tijd..

Bottom line is: het gaat lang niet zo slecht met Rusland als wij lijken te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Nat-Water schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:00:
[...]

Iraanse drones zijn niet nieuw.
Oh okey. Maar waarom doen we dan niks tegen Iran? Die is net zo fout?

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

AlwaysNick schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:01:
[...]

Iran wordt ook al flink gesanctioneerd. De vraag is meer, wat doen we nu tegen die Indische tanks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
[...]

Tja, het is allang een keer langsgekomen in dit topic.

Nat-Water in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10"
In a separate context, Amir-Abdollahian strongly denied Iran's sale of drones and weapons to Russia for use in the war in Ukraine, stressing that the Islamic Republic of Iran "supports the political solution to the crisis in Ukraine."
Iran beweert domweg dat het niet de bedoeling is dat de drones gebruikt werden bij deze oorlog, en wast daarmee zn handen in onschuld.

[ Voor 10% gewijzigd door Nat-Water op 11-10-2022 11:04 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:57
[...]

Ik vraag me altijd af hoe een potje poker met Poetin zou zijn, iedere keer dat "dit is geen bluf" gelul. :+
AlwaysNick schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:59:
[...]

[...]

Deden ze in Syrië toch ook met/naast de Russen, dus daar kijk ik niet echt van op. Maar de vraag is of het met name gaat om meestrijden of het leveren van wapens i.c.m. kennis/operators over die wapens.

Vind beide vormen persoonlijk niet echt als meedoen, beetje hetzelfde als wat het "Westen" voor Oekraïne doet. Maar goed, de "bad boys" :+ van de lunchtafel bij de VN weten elkaar toch weer te vinden (Rusland, Iran en Noord-Korea) Kunnen ze van de week weer samen op het schoolplein buiten spelen.

Wel vervelend voor Rusland dat ze dadelijk bij die stemming bij de VN kunnen zien met hoe weinig steun ze staan. https://nos.nl/artikel/24...xaties-oekraiense-regio-s Zal overigens ook wel leiden tot meer onthoudingen van die stemmen omdat er nog landen zijn die zich laten leiden door hun politieke en economische belangen. (beetje beide kanten bespelen)

[ Voor 74% gewijzigd door TIGER1125 op 11-10-2022 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Die Iraniërs nemen het net zo nauw met de werkelijkheid, nee hoor, dat meisje is gevallen, ze heeft zelfmoord gepleegd. Dat soort regiems zijn hetzelfde laken van een pak. Daar waar je bij Mark R. nog aan vroegtijdige dementie zou kunnen denken, zijn er een aantal regiems in deze wereld die gewoon ronduit crimineel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
dr.lowtune schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:01:
[...]

Iran wordt ook al flink gesanctioneerd. De vraag is meer, wat doen we nu tegen die Indische tanks?
De Indiërs laten zien wat voor rotzooi ze van de Russen gekocht hebben, en aantonen waarom het beter is voor de Indiase tank-crews dat ze nooit meer in die rommel gaan zitten? Middels een NLAW uiteraard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
dr.lowtune schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:01:
[...]

India had tanks naar Ru gestuurd voor modernisering, niet verkocht of zo, feitelijk heeft Ru ze gestolen van India, zichzelf in de voet schietende, want dat soort acties zullen RU wapens rap minder interessant maken voor potentiele kopers

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
Silent7 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:07:
[...]

India had tanks naar Ru gestuurd voor modernisering, niet verkocht of zo, feitelijk heeft Ru ze gestolen van India, zichzelf in de voet schietende, want dat soort acties zullen RU wapens rap minder interessant maken voor potentiele kopers
Laatste half jaar is sowieso geen reclame voor RU materieel. 8)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Nu.nl: Aantal Oekraïense slachtoffers door Russische raketaanvallen loopt op
[...]

Ook in Zaporizhzhia, in het zuidoosten van Oekraïne, kwamen 's ochtends opnieuw meldingen over raketaanvallen binnen. Zaporizhzhia wordt al langere tijd aangevallen door de Russische troepen. Zo ook rondom de kerncentrale die daar staat. Daarom wordt gevreesd voor een Europese nucleaire ramp. Bij zeven raketaanvallen kwamen zeker drie mensen om het leven en veel slachtoffers kwamen onder het puin terecht. De stad werd illegaal geannexeerd door Rusland.
(Dikgedrukt door mij.)

Hier slaat nu.nl / DPG toch even volledig de plank mis zeg... :/

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:30

Fanta

FordPerformance™️

[...]

Politiek.

Iran zegt dat ze geen drones hebben geleverd om te gebruiken tijdens de SMO in UA. Als RF ze daar toch voor gebruikt, zou je het in zekere zin Iran niet kwalijk kunnen nemen. Politiek gezien dan he.

P.S. (Over het bericht over inmenging door het Westen) Elk verhaal wat bij RIA Novosti vandaan komt kan bij het vuilnis, dat is allemaal pure propaganda.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dit soort taal doet het nog steeds goed bij bepaalde mensen in het Westen helaas. De werkelijkheid is dat Poetin het in z'n broek doet voor de NAVO/VS en als ze die er bij betrekken dan zal er juist heel snel gede-escaleerd worden in Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Wat te doen zou je dan denken?
- Meer AA vanuit het westen (reeds in gang maar de vraag of dit zoden aan de dijk zet deze winter)
- Ingrijpen vanuit het westen (Zie ik niet gebeuren zoals het er nu voorstaat, de rode lijn is nog niet gepasseerd).
- Tegenaanval (Dan zullen ze dus doelgericht op RU grondgebied moeten aanvallen en de zwarte zee vloot proberen aan te vallen. Ik zie dit overigens wel als een logische reactie op dit moment).
- No-fly zone over heel de UA (zie ik niet gebeuren op dit moment aangezien alleen de NATO deze in stand zou kunnen houden.

Wat anders? Onderhandelen? Ik hoop dat RU dit niet kan volhouden maar als dit doorzet zie ik een zware winter tegemoet... :(
Of het gaat helpen is te betwijfelen, maar wat Oekraïne kan doen is verder escaleren zelf. Oftewel met drones / commando units / alternatieven, energiecentrales in Rusland aanvallen. Vraag is of dat de Russen veel uitmaakt natuurlijk, laat staan of ze dan denken: "Nou misschien moeten wij dat ook maar niet meer doen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Wat doen? Behalve sancties? Weer militair ingrijpen in het Midden Oosten? We kunnen Israel vragen nog eens wat luchtaanvallen te doen. Maar daar eindigt het ook wel bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 15:18
SkiFan schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

Die Iraniërs nemen het net zo nauw met de werkelijkheid, nee hoor, dat meisje is gevallen, ze heeft zelfmoord gepleegd. Dat soort regiems zijn hetzelfde laken van een pak. Daar waar je bij Mark R. nog aan vroegtijdige dementie zou kunnen denken, zijn er een aantal regiems in deze wereld die gewoon ronduit crimineel zijn.
Ja zo kun je wel even doorgaan. Door ons geconsumeer werken we kinderarbeid en ontbossing in de hand. Daarnaast nog een klimaat probleem ook. Ligt ook niemand wakker van. We zijn allemaal crimineel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:14
Jerie schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:09:
Nu.nl: Aantal Oekraïense slachtoffers door Russische raketaanvallen loopt op

[...]
(Dikgedrukt door mij.)

Hier slaat nu.nl / DPG toch even volledig de plank mis zeg... :/
Dit werd gisteren ook nog zo benoemd door Christ Klep, in de talkshow Khalid & Sophie.
Hij had het over uitvallen van diesel generatoren waardoor een meltdown goed mogelijk zou zijn. Zelfs de vergelijking met Chernobyl werd gemaakt, als ik het me goed herinner. In zijn ogen was dit een concretere en ernstigere nucleaire dreiging dan de kernwapens en achtte de russen er toe in staat om het toe laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat zullen de Wagner verplaatsingen zijn, die hebben blijkbaar opdracht gekregen om daar de frontlinie versterken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
SpelFaut schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:21:
[...]

Dit werd gisteren ook nog zo benoemd door Christ Klep, in de talkshow Khalid & Sophie.
Hij had het over uitvallen van diesel generatoren waardoor een meltdown goed mogelijk zou zijn. Zelfs de vergelijking met Chernobyl werd gemaakt, als ik het me goed herinner. In zijn ogen was dit een concretere en ernstigere nucleaire dreiging dan de kernwapens en achtte de russen er toe in staat om het toe laten.
@Jerie doelt er denk ik op dat NU.NL de kerncentrale en de stad op 1 grote hoop veegt, terwijl ze hemelsbreed 40km uit elkaar liggen. Er is dus wel een verschil of je de stad of de kerncentrale bestookt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

SpelFaut schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:21:
[...]

Hij had het over uitvallen van diesel generatoren waardoor een meltdown goed mogelijk zou zijn.
Meltdown zelfs? Ik mag toch hopen dat die centrales al wekenlang stil staan en de reactorkern al lang en breed koud is. Het enige wat nog koeling nodig heeft zijn dan de spent fuel pools, net zoals bij Fukushima, maar die gaan geen meltdown veroorzaken.
Zelfs de vergelijking met Chernobyl werd gemaakt, als ik het me goed herinner. In zijn ogen was dit een concretere en ernstigere nucleaire dreiging dan de kernwapens en achtte de russen er toe in staat om het toe laten.
Zo zo, alsof een stilstaande reactor even uit elkaar kan ploffen als een Russische soldaat op het AZ-5 knopje drukt. 8)7

Zaporizhzhia is van het VVER-type, wat veel meer overeenkomsten heeft met het General Electric PWR-reactortype wat in Three Mile Island en Fukushima is gebruikt dan met de RBMK die in Tsjernobyl staat.

Wanneer de centrale nog in bedrijf is dan kan het misschien spannend worden, maar als de Russen het zouden willen dan boren ze gewoon een raket in het reactorgebouw en ben je dan even ver van huis. Punt is wel dat als je dat als Rusland zou wíllen, dat je net zo goed een tactische nuke kan gooien.

Het feit dat ze dat niet doen geeft aan dat ze er zelf ook belang bij hebben dat alle nucleaire materiaal binnen blijft. "Europese kernramp" betekent immers directe betrokkenheid van NATO en een squadron F35's op de stoep, dus einde oefening.

[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 11-10-2022 11:30 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Nat-Water schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:26:
[...]

@Jerie doelt er denk ik op dat NU.NL de kerncentrale en de stad op 1 grote hoop veegt, terwijl ze hemelsbreed 40km uit elkaar liggen. Er is dus wel een verschil of je de stad of de kerncentrale bestookt.
Maar krijg je niet met die trillingen dat er iets met die reactors gebeurd? Ik vraag dit uit pure interesse en weet niet zoveel van nucleaire reactoren. Vind het gewoon interessant (niet dat het mooi is ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:14
Nat-Water schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:26:
[...]

Als ik het zo nog een keer lees is dat de insteek waarschijnlijk ja. Dank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Stoney3K schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:27:
[...]

Meltdown zelfs? Ik mag toch hopen dat die centrales al wekenlang stil staan en de reactorkern al lang en breed koud is. Het enige wat nog koeling nodig heeft zijn dan de spent fuel pools, net zoals bij Fukushima, maar die gaan geen meltdown veroorzaken.
Afkoelen kan tot 2 jaar duren. Er zit nog zo veel warmte in dat het zonder actieve koeling een meltdown wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 09:47

Agent47

I always close my contracts.

Belarus neem ik sowieso niet serieus. Altijd samen geweest met Poetin. Pure poep in de broek.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
[...]

[...]

Zo zo, alsof een stilstaande reactor even uit elkaar kan ploffen als een Russische soldaat op het AZ-5 knopje drukt. 8)7

Wanneer de centrale nog in bedrijf is dan kan het misschien spannend worden, maar als de Russen het zouden willen dan boren ze gewoon een raket in het reactorgebouw en ben je dan even ver van huis. Punt is wel dat als je dat als Rusland zou wíllen, dat je net zo goed een tactische nuke kan gooien.

Het feit dat ze dat niet doen geeft aan dat ze er zelf ook belang bij hebben dat alle nucleaire materiaal binnen blijft. "Europese kernramp" betekent immers directe betrokkenheid van NATO en een squadron F35's op de stoep, dus einde oefening.
De laatste reactor draait inderdaad al een tijdje niet meer. Maar de reactoren moeten nog steeds gekoeld worden. Dat doe je met koelwater, en dat moet rondgepompt worden. Als de stroom uitvalt (zoals het op zaterdag deed!) kan het koelwatercircuit uitvallen en ben je afhankelijk van dieselaggregraten, en ja, loop je risico op een meltdown.

[ Voor 7% gewijzigd door Nat-Water op 11-10-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:19
Playa del C. schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 06:09:
[...]

Dat kan, maar wat is je punt? Je schreef eerder dat dit "wel veel brandstof kost". Wat is veel? Het probleem is dat de satelliet niet kan tanken. Het gaat om relatief weinig brandstof, alleen het gaat door het "duiken" sneller op.

Ik betwijfel verder dat satellieten echt veel baat hebben bij duiken. Als ze echt details nodig hebben, zal er grondwerk nodig zijn. Voor satellietbeelden geeft de standaardhoogte genoeg duidelijkheid. Het is scherper dan Google maps en daarop kan je al prima objecten van minstens twee meter onderscheiden.

Nogmaals, waar zit je precies mee? Als ze nou wel of niet duiken, laat die dingen lekker doen wat ze doen.
Grappig, er wordt inderdaad nagedacht over de mogelijkheid tot refuelen in de ruimte. https://www.defenseone.co...more-self-reliant/376584/

Maar de vraag is meer als Ukraine meer en betere ‘ogen’ heeft op de battlefield (zeg 1-2 cm nauwkeurig) je daarmee een groot voordeel hebt. Begrijp dat het niet zoveel uitmaakt eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

TrailBlazer schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:30:
[...]

Afkoelen kan tot 2 jaar duren. Er zit nog zo veel warmte in dat het zonder actieve koeling een meltdown wordt.
Die "meltdown" is op dat moment dan ook beperkt tot het reactorgebouw wat er op is ontworpen. Puur gesmolten brandstof als gevolg van restwarmte zorgt voor een hoop puinhoop maar niet voor een (direct) gevaarlijke situatie, kijk naar Three Mile Island.

Van een Tsjernobyl-situatie kan in ieder geval geen sprake zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 11-10-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:48

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

[...]

PWRs can passively scram the reactor in case offsite power is lost to immediately stop the primary nuclear reaction. The control rods are held by electromagnets and fall by gravity when current is lost; full insertion safely shuts down the primary nuclear reaction.
Wikipedia: Pressurized water reactor

De Chernobyl centrale was van het type RBMK met een paar 'ontwerpfoutjes' erin die naderhand bij de overige plants van dat type zijn aangepast.

Als je er een bom op gooit zijn we sowieso allemaal ver van huis, maar het type reactor dat ze hier gebruiken is een stuk 'veiliger' snel stil te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Stoney3K schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

Die "meltdown" is op dat moment dan ook beperkt tot het reactorgebouw wat er op is ontworpen. Puur gesmolten brandstof als gevolg van restwarmte zorgt voor een hoop puinhoop maar niet voor een (direct) gevaarlijke situatie, kijk naar Three Mile Island.

Van een Tsjernobyl-situatie kan in ieder geval geen sprake zijn.
Als de integriteit van zulke gebouwen wordt bedreigd door (externe) explosies worden de risico's wel anders lijkt me.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:19
TrailBlazer schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:30:
[...]

Een meltdown wordt toch veroorzaakt door de kettingreactie die verder gaat, dan spreek je van meltdown. Niet als de kettingreactie gestopt is door het neutraliseren van de brandstofstaven? Of blijft er toch een reactie over, ook bij oude staven die je daarom tot 2jr moet blijven koelen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mv_ak schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:38:
[...]

Een meltdown wordt toch veroorzaakt door de kettingreactie die verder gaat, dan spreek je van meltdown. Niet als de kettingreactie gestopt is door het neutraliseren van de brandstofstaven? Of blijft er toch een reactie over, ook bij oude staven die je daarom tot 2jr moet blijven koelen?
Eigenlijk spreek je in elke situatie waarin de brandstofstaven gesmolten zijn van een "meltdown".

Vaak gebeurt dat doordat de reactie wel al is gestopt maar er niet genoeg koeling is om de vervalwarmte in de reactor af te voeren (Three Mile Island, Fukushima). Alleen in Tsjernobyl was er sprake van een ongecontroleerde reactie die uit de hand liep door een verkeerd reactor-ontwerp.

Voor meer details:
Wikipedia: Crisis at the Zaporizhzhia Nuclear Power Plant
Also on 19 August, Tobias Ellwood, chair of the UK's Defence Select Committee, said that any deliberate damage to the Zaporizhzhia nuclear plant that could cause radiation leaks would be a "breach" of Article 5 of the North Atlantic Treaty, according to which an attack on a member state of NATO is considered an attack on all of them. The next day, United States congressman Adam Kinzinger said that any radiation leak would kill people in NATO countries, which would be an automatic activation of Article 5.[26][27]
Zoals ik al zei, Rusland zit hier écht niet op te wachten, want dan is het de laatste dag van hun 'speciale militaire operatie' en krijgen ze bezoek van een paar Lightnings en Falcons met een bekende vlag er op. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Stoney3K op 11-10-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Sissors schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:13:
[...]

Of het gaat helpen is te betwijfelen, maar wat Oekraïne kan doen is verder escaleren zelf. Oftewel met drones / commando units / alternatieven, energiecentrales in Rusland aanvallen. Vraag is of dat de Russen veel uitmaakt natuurlijk, laat staan of ze dan denken: "Nou misschien moeten wij dat ook maar niet meer doen".
Dat gaat ook wel gebeuren, maar vermoedelijk pas nadat de laatste Rus de grens over gejaagd is en er uiteindelijk toch onderhandelingen gaan gebeuren. In de voorfase naar die onderhandelingen zullen er dan over en weer beschietingen zijn. Nadat er aan beide kanten genoeg aan puin ligt snappen de Russen ook de noodzaak om dit te beëindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:00

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Blijkbaar is het hoofdgebouw van Zaporizhzia NPP geraakt? Ik heb geen TG, dus kan het beeld niet zien. Geen idee hoe ik dit in moet schatten... Klinkt meer als een administratief gebouw dan als een reactor, maar uiteraard kan ik dat verkeerd inschatten.

Quote door Google Translate - Oekraïens getrokken.
ZAPORIZJI INFO
Energodar Orks beschieten opnieuw steden en kerncentrales
Zo ziet het hoofdgebouw van de Zaporizhzhya NPP eruit na een nieuwe beschieting door de Orks
Linkje

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 23:10
Requiem19 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:00:
[...]

Een 6% daling van de economie is flink in normale omstandigheden. Maar Rusland lacht echt om een daling van 6%, dat is niet het type daling waardoor er 500 mensen bij de bakker in de rij staan voor het laatste brood. Met een 6% daling kan de gemiddelde burger z'n leven relatief onveranderd door laten gaan.

Dit is een falen van de sanctiepolitiek, met name omdat de olie en gas-baten voor Rusland dusdanig zijn toegenomen dat het dalingen in de overige economische sectoren flink compenseert. De enige hoop die we nu hebben is dat de inkomsten uit olie en gas flink gaan afnemen voor Rusland komende tijd..

Bottom line is: het gaat lang niet zo slecht met Rusland als wij lijken te denken.
Ik denk dat we ons niet blind moeten staren op deze percentages.
We zouden ons eerst moeten we afvragen waar deze data vandaan komt. Als het vanuit Rusland zelf komt (zoals de meeste bronnen aangaande de economische situatie zijn) dan is de informatie niet te vertrouwen en kan je er eigenlijk niks zinnigs over zeggen.

Als we puur naar de effecten van de mobilisatie kijken, 1 a 2 miljoen actief werkende mensen uit de economie halen doordat ze het leger in moeten of het land uit gevlucht zijn, dat moet een gigantische impact hebben op de economie. Natuurlijk nog niet op dit moment, maar de impact over de komende, pak hem beet 10, jaar van 2 miljoen minder belasting betalende mannen is niet te onderschatten.

Denk eens aan de volgende zaken:
- gemiste inkomsten voor de staat want geen of lagere inkomstenbelasting
- de gemiste inkomsten voor de families zelf en dus geen (grote) aankopen in de lokale economieen
- geen families die uitgebreid worden door gebrek aan geld om ze te onderhouden
- geen innovatie op bepaalde vlakken want men zit in het leger (dus grote kans dat ze dood of gewond zijn) of is het land uitgevlucht.

Als je bovenstaande factoren (en er zijn er vast veel meer waar ik nu nog niet aan denk) meeneemt in een soort "rente op rente" situatie, dan is de lange termijn impact voor het land hoe dan ook gigantisch.
En aangezien Rusland, Rusland is, zal hier nooit open over gecommuniceerd worden naar de buitenwereld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Freakertje schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:47:
Blijkbaar is het hoofdgebouw van Zaporizhzia NPP geraakt? Ik heb geen TG, dus kan het beeld niet zien. Geen idee hoe ik dit in moet schatten... Klinkt meer als een administratief gebouw dan als een reactor, maar uiteraard kan ik dat verkeerd inschatten.

Quote door Google Translate - Oekraïens getrokken.

[...]

Linkje
Op het filmpje zie ik een gebouw in puin gefilmd door iemand die er rond loopt, zie op het filmpje zelf niet de reaktor gebouwen.

voor de beeldvorming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3icL8hd99nrkgQcj7aKcJem1Ai8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EuVvFsmooNPesfkVChTqNw98.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door gise op 11-10-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

De dieselgeneratoren deden overigens gewoon hun werk en de centrale hangt inmiddels weer aan het hoofdnet.
On 8 October, the plant lost its connection to external power supplies due to shelling, and backup diesel generators started. Each backup diesel generator has fuel to operate for 10 days, but not all need to be operated. Repairs to the damaged power line have started.[70][71] The following day, a 750 kV power line was repaired and connected to the grid. The IAEA reported that almost every day there was shelling in the region of the plant, and that a landmine had exploded outside the plant, part of a series of landmine blasts in recent weeks.[71]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:40:
[...]

Eigenlijk spreek je in elke situatie waarin de brandstofstaven gesmolten zijn van een "meltdown".

Vaak gebeurt dat doordat de reactie wel al is gestopt maar er niet genoeg koeling is om de vervalwarmte in de reactor af te voeren (Three Mile Island, Fukushima). Alleen in Tsjernobyl was er sprake van een ongecontroleerde reactie die uit de hand liep door een verkeerd reactor-ontwerp.

Voor meer details:
Wikipedia: Crisis at the Zaporizhzhia Nuclear Power Plant

[...]

Zoals ik al zei, Rusland zit hier écht niet op te wachten, want dan is het de laatste dag van hun 'speciale militaire operatie' en krijgen ze bezoek van een paar Lightnings en Falcons met een bekende vlag er op. ;)
De vraag is hoeveel controle Rusland heeft over waar dat spul landt. En daar zet ik wel m'n vraagtekens bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:20
gustaveau schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:47:
[...]

Ik denk dat we ons niet blind moeten staren op deze percentages.
We zouden ons eerst moeten we afvragen waar deze data vandaan komt. Als het vanuit Rusland zelf komt (zoals de meeste bronnen aangaande de economische situatie zijn) dan is de informatie niet te vertrouwen en kan je er eigenlijk niks zinnigs over zeggen.

Als we puur naar de effecten van de mobilisatie kijken, 1 a 2 miljoen actief werkende mensen uit de economie halen doordat ze het leger in moeten of het land uit gevlucht zijn, dat moet een gigantische impact hebben op de economie. Natuurlijk nog niet op dit moment, maar de impact over de komende, pak hem beet 10, jaar van 2 miljoen minder belasting betalende mannen is niet te onderschatten.

Denk eens aan de volgende zaken:
- gemiste inkomsten voor de staat want geen of lagere inkomstenbelasting
- de gemiste inkomsten voor de families zelf en dus geen (grote) aankopen in de lokale economieen
- geen families die uitgebreid worden door gebrek aan geld om ze te onderhouden
- geen innovatie op bepaalde vlakken want men zit in het leger (dus grote kans dat ze dood of gewond zijn) of is het land uitgevlucht.

Als je bovenstaande factoren (en er zijn er vast veel meer waar ik nu nog niet aan denk) meeneemt in een soort "rente op rente" situatie, dan is de lange termijn impact voor het land hoe dan ook gigantisch.
En aangezien Rusland, Rusland is, zal hier nooit open over gecommuniceerd worden naar de buitenwereld!
De sancties zijn er inderdaad voor de lange termijn en om te voorkomen dat er militaire spullen worden gebouwd. Voor beide werken de sancties aardig goed. Kijk je naar korte termijn, zullen de sancties niet zoveel doen, zeker voor de bevolking kunnen ze heel veel spul intern regelen. Pas als je naar technologie gaat kijken zie je dat hard onderuit gaan, maar ook dat heeft pas na jaren een echte impact.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
tuinïnen schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

Zoals ik al zei, er is gisteren niet bewust op burgerdoelen geschoten. Dan waren er duizenden doelen die meer voor de hand zouden liggen met een veelvoud aan slachtoffers.
Je mist een paar dingen:
- meer dan 50% van de raketten is onderschept.
- tijdstip: bedoeld om maximale concentraties burgers te raken. Vergelijk timing Kerch-brug
- de raketten komen op burgerdoelen neer

Dat infra ook onderdeel was van de campagne om de bevolking te terroriseren maakt geen van bovenstaande zaken minder waar. Waak ervoor om goed te praten wat niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
redwing schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

De sancties zijn er inderdaad voor de lange termijn en om te voorkomen dat er militaire spullen worden gebouwd. Voor beide werken de sancties aardig goed. Kijk je naar korte termijn, zullen de sancties niet zoveel doen, zeker voor de bevolking kunnen ze heel veel spul intern regelen. Pas als je naar technologie gaat kijken zie je dat hard onderuit gaan, maar ook dat heeft pas na jaren een echte impact.
Dat hangt er vanaf met welke lens je naar de sancties kijkt. Ja, het tegen gaan van het verder opbouwen van militaire mogelijkheden is daar zeker een doel. De sancties waren volgens mij ook bedoeld om het huidige conflict te stoppen en Putin en co ertoe te bewegen dat de prijs voor het doorzetten van de oorlog te groot zou zijn (op termijn). Van dat laatste stuk is tot op heden nog geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Muncher schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:59:
[...]
De sancties waren volgens mij ook bedoeld om het huidige conflict te stoppen en Putin en co ertoe te bewegen dat de prijs voor het doorzetten van de oorlog te groot zou zijn (op termijn). Van dat laatste stuk is tot op heden nog geen sprake.
Tegen een leider die militair en economisch 'all in' gaat om een oorlog te winnen gaat dat dus weinig doen. Dat blijft dus door etteren tot de bevolking helemaal niets meer heeft en met gevaar voor eigen leven in opstand komt. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 00:09

JB

Cédric roelt!

redwing schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

Wat is de korte termijn? Is daar zicht op? Ik hoopte dat het Kremlin gauw genoeg een beetje uitgespeeld was, maar dat lijkt nog niet in zicht :/ Wat een drama dit. Ten kosten van alles een beetje landpik... Ik hoop dat ze daar in Rusland toch echt (snel) een keer door hun voorraad _ellende_ geraken :(

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Muncher schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:59:
[...]

Dat hangt er vanaf met welke lens je naar de sancties kijkt. Ja, het tegen gaan van het verder opbouwen van militaire mogelijkheden is daar zeker een doel. De sancties waren volgens mij ook bedoeld om het huidige conflict te stoppen en Putin en co ertoe te bewegen dat de prijs voor het doorzetten van de oorlog te groot zou zijn (op termijn). Van dat laatste stuk is tot op heden nog geen sprake.
Er is altijd gesteld dat de sancties voor de lange termijn waren. Daarbij is de prijs voor het doorzetten van de oorlog al enorm hoog, maar als je je er niets van aantrekt dat je land steeds verder in de afgrond gaat, doet dat weinig.

Uiteindelijk is dit simpelweg het doodsvonnis voor rusland. Ze hadden al een tekort aan jongeren wat nu nog veel verder is opgelopen. Heel veel kennis is al naar het buitenland gegaan, dus die zijn ze ook grotendeels kwijt.

Maar via sancties een land binnen heel korte termijn in laten storten kan niet, zeker niet met een groot land als rusland.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JB schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:03:
[...]

Wat is de korte termijn? Is daar zicht op? Ik hoopte dat het Kremlin gauw genoeg een beetje uitgespeeld was, maar dat lijkt nog niet in zicht :/ Wat een drama dit. Ten kosten van alles een beetje landpik... Ik hoop dat ze daar in Rusland toch echt (snel) een keer door hun voorraad _ellende_ geraken :(
Hoe meer moeite ze in dit sprookje spelen, en hoe langer het duurt, hoe oorverdovender de plotselinge stilte is als het kaartenhuis in elkaar stort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
  • Laatst online: 12-09 21:02
MikeyMan schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:09:
[...]

Hoe meer moeite ze in dit sprookje spelen, en hoe langer het duurt, hoe oorverdovender de plotselinge stilte is als het kaartenhuis in elkaar stort.
Dat kaartenhuis stort voorlopig niet in. Rusland is een groot land en heeft een hele lange adem. Poetin kan nog genoeg mensenlevens vernietigen. Ik denk dat dit nog even doorgaat.

Daarnaast heeft Poetin dit al jaren van te voren allemaal lopen plannen.

[ Voor 7% gewijzigd door isomis op 11-10-2022 12:13 ]

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 15:27

fub

isomis schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:12:
[...]
Dat kaartenhuis stort voorlopig niet in. Rusland is een groot land en heeft een hele lange adem. Poetin kan nog genoeg mensenlevens vernietigen. Ik denk dat dit nog even doorgaat.

Dat is spijtig voor de Russen, maar uiteindelijk de beslissing van Putin, niet die van ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 08:19

tuinïnen

Eventus stultorum magister

redwing schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:03:
[...]
Maar via sancties een land binnen heel korte termijn in laten storten kan niet, zeker niet met een groot land als rusland.
Heb ook nog niet echt het idee dat het intern enorm Rusland rommelt, het dagelijkse leven gaat daar rustig door. Op economisch vlak hebben ze gewoon de luxe dat 80% van de wereldbevolking wel nog steeds graag hun grondstoffen willen waarbij zeker met bijv olie genoeg te verdienen valt. OPEC helpt ook nog eens goed mee. Aan geld voorlopig geen gebrek.

Los van wat kleine protesten, vluchtende reservisten en een brandje hier en daar stelt het nog bijzonder weinig voor. Ik zou bijna kunnen zeggen dat de onrust in Nederland door de hoge energieprijzen groter is dan in Rusland. Maar Russen kunnen incasseren, heel veel en lang. Tot het uiteindelijk niet meer gaat en er toch iets van een opstand komt. De termijn hiervoor schat ik eerder op nog 2+ jaar. Poetin heeft dit lang voorbereid en een hele grote veilige cirkel om zich heen gebouwd, alles en iedereen die hem tegen kunnen werken zijn zorgvuldig ontwapend de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
redwing schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:03:
[...]

Er is altijd gesteld dat de sancties voor de lange termijn waren. Daarbij is de prijs voor het doorzetten van de oorlog al enorm hoog, maar als je je er niets van aantrekt dat je land steeds verder in de afgrond gaat, doet dat weinig.
Dat is niet hoe de EU dit destijds communiceerde. Of recentelijk nog bij de sancties op de "annexaties".
This new sanctions package against Russia is proof of our determination to stop Putin’s war machine and respond to his latest escalation with fake “referenda” and illegal annexation of Ukrainian territories. We are further hitting Russia’s war economy, limiting Russia‘s import/export capacities and are on the fast-track to liberate ourselves from Russian energy dependence. We are also targeting those responsible for the illegal annexation of Ukrainian territories. The EU will stand by Ukraine for as long as it takes.
Uiteindelijk is dit simpelweg het doodsvonnis voor rusland. Ze hadden al een tekort aan jongeren wat nu nog veel verder is opgelopen. Heel veel kennis is al naar het buitenland gegaan, dus die zijn ze ook grotendeels kwijt.
Die braindrain was volgens mij ook voor de oorlog al aan de gang. Als je ook maar enigzins talent hebt, dan peerde je hem uit Rusland. Zie ook dit artikel uit 2021. De oorlog heeft ervoor gezorgd dat dit nog erger word, niet zozeer de sancties heb ik het idee. Dat van die jongeren klopt, maar heeft ook weinig met de sancties te maken. Of je moet stellen dat het nu NOG minder aantrekkelijk word om kinderen te krijgen.
Volgens mij is het doel niet destabilisatie van het hele land, maar stoppen van de oorlog en voorkomen van nieuwe mogelijkheid tot het voeren van oorlog. Sancties zijn echter geen precisie-instrumenten, dus je gaat hele groepen mensen en/of industrieën raken. Dat daarbij uiteindelijk het land "instort" is dan een bij-effect, maar niet het doel van de sancties an sich.

Hoor graag waar ik het mis heb :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:47
Vergeet niet dat het merendeel van de Russische bevolking in armoede leeft, die kunnen wel een slechte tijd hebben ze zijn niet anders gewend. Het is meer of wij het volhouden en het besef gaan krijgen dat we er hier ook vol voor moeten gaan.

En dat gebeurd nog veel te weinig. De Europese unie kan nog veel meer geld en middelen reserveren, opschalen van wapen industrie etc. De Amerikanen zijn wat dat betreft veel beter bezig.

De luxe die wij hier hebben, althans grote delen van de bevolking, is verworden tot een vanzelfsprekendheid. En iedere achteruitgang wordt als een grote ramp opgevat.

Als vrije wereld is het nu doorzetten en in de spiegel kijken of hetgeen wat we nu belangrijk vinden dat naar de toekomst ook echt nog steeds belangrijk gevonden moet worden. Consumentisme vs lange termijn welvaart in de brede zin.

Blijven we hangen in het (gechargeerd) op korte termijn spullen kopen op basis van goedkope energie dan gaan we het niet winnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:03
isomis schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:12:
[...]

Wat Putin ook in elke toespraak roept: dat “het westen” decadent, verweekt en zwak is, en dat de “echte Russen” hard sterk en standvastig zijn. Zijn strategie is nu blijkbaar het terroriseren van burgers middels slopen van energie voorzieningen, en in Ukraine bombardementen en zuiveringen. Daarmee hoopt hij verdeeldheid en terugtrekkende bewegingen in de EU te creëren. En als je bv nu.NL reacties eens bekijkt heeft Putin mss wel een punt ook; “oh mijn brood is duurder geworden, ik betaal teveel voor warmte, het duurt nu al veel te lang die oorlog daar, kunnen we niet stoppen zodat ik weer minder hoef te betalen?!?!”. Laat staan als de Russen binnenkort een keer de internet of electriciteit voorziening van een land weten plat te leggen, dan flippen we hier helemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Muncher schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:20:
[...]

Dat is niet hoe de EU dit destijds communiceerde. Of recentelijk nog bij de sancties op de "annexaties".
Zo hebben ze het wel altijd uitgelegd. Ze willen de 'war machine' stoppen, door te zorgen dat er geen nieuwe tanks en ander militair spul gemaakt/gekocht kan worden (wat gezien het gebrek aan enig nieuw spul goed werkt). De sancties kunnen echter nooit gaan voorkomen dat rusland oude depots opentrekt en dat spul gebruikt.
[...]

[...]

Die braindrain was volgens mij ook voor de oorlog al aan de gang. Als je ook maar enigzins talent hebt, dan peerde je hem uit Rusland. Zie ook dit artikel uit 2021. De oorlog heeft ervoor gezorgd dat dit nog erger word, niet zozeer de sancties heb ik het idee. Dat van die jongeren klopt, maar heeft ook weinig met de sancties te maken. Of je moet stellen dat het nu NOG minder aantrekkelijk word om kinderen te krijgen.
De uittocht is dit jaar een stuk groter dan eerdere jaren dus dat ze niet blij zijn met de huidige situatie is wel duidelijk. Dit moet je inderdaad niet direct linken aan de sancties, maar wel aan de oorlog zelf. Zeker de mobilisatie heeft voor een uittocht gezorgd.
[...]

Volgens mij is het doel niet destabilisatie van het hele land, maar stoppen van de oorlog en voorkomen van nieuwe mogelijkheid tot het voeren van oorlog. Sancties zijn echter geen precisie-instrumenten, dus je gaat hele groepen mensen en/of industrieën raken. Dat daarbij uiteindelijk het land "instort" is dan een bij-effect, maar niet het doel van de sancties an sich.

Hoor graag waar ik het mis heb :)
Het doel is om te voorkomen dat het opnieuw gebeurt. En daar zijn de sancties dan ook op gericht. En dat is inderdaad niet gericht op destabilisatie, maar door de oorlog is dat wel wat er nu gebeurt. Ze hadden een economie ter grootte van de Benelux, maar dat zal zeker over een paar jaar steeds minder worden. Als de gas/olieprijzen stabiliseren zullen de inkomsten omlaag gaan en door een gebrek aan invoer zullen andere industrieën het ook lastig krijgen. Pak daarbij het gebrek aan kennis en jonge mensen, en demografisch gaat het ook bergafwaarts.

En deze gevolgen komen zeker niet alleen door de sancties, die voegen hooguit een extra laag toe. Uiteindelijk zal het grootste probleem zijn dat de kennis weg is en je steeds meer met alleen oudjes opgescheept zit en dat komt vooral door de oorlog zelf.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:36
Kwam dit artikel zojuist tegen. Het is al veel besproken en niet bedoelt om de discussie weer eindeloos aan te wakkeren of er dergelijke wapens worden ingezet, ik twijfelde dus ook om dit te posten. Maar dit artikel geeft wat simpele uitleg hoe het inzetten van nucleaire wapens in werking gaat bij de russen. Ik wist zelf bv niets van dat koffertje, tsjeget.
Poetin heeft te allen tijde een kleine koffer, beter bekend als de tsjeget, in zijn nabijheid die hem een directe lijn verschaft met het commando- en controlenetwerk van de Russische strategische nucleaire strijdkrachten.

In tegenstelling tot wat de wijdverbreide beeldspraak doet vermoeden, zit er geen ‘rode knop’ in de tsjeget waarmee Poetin met één simpele vingerbeweging en zonder tussenkomst van anderen, kernkoppen de lucht in kan sturen om duizenden kilometers verderop een nucleaire apocalyps in gang te zetten. In plaats daarvan zet het nucleaire koffertje een korte commandoketen in gang.

Nadat de president opdracht geeft tot een atoomaanval, komt dat lanceerbevel bij het ministerie van defensie terecht. Om precies te zijn bij het centrale – en hoogste – militaire gezag: de generale staf van de strijdkrachten van de Russische Federatie. Op hun beurt beschikken de bevelhebbers van de generale staf over zogeheten lanceer- en autorisatiecodes waarmee ze individuele eenheden die het nucleaire arsenaal bemannen opdracht kunnen geven om een lancering in gang zetten.

Controlemechanismen

De commandoketen behelst kortom een soort hink-stap-sprong-procedure waarbij een kernkop via de president, het militaire oppergezag en de nucleaire strijdkrachten uiteindelijk wordt afgevuurd. Al biedt het nucleaire beleidsstuk ook een mogelijkheid om een stap over te slaan. In geval van nood kan de generale staf besluiten om na een nucleair lanceerbevel via het zogeheten Perimetr-systeem kernkoppen af te vuren zonder verdere tussenkomst van individuele commandoposten.

Hoe dan ook heeft de nucleaire doctrine van Moskou dus wel degelijk controlemechanismen om te voorkomen dat een president in een rabiate opwelling zelf direct op een knop kan drukken. Hoewel Poetin de enige is die kan besluiten tot een nucleaire aanval, lijkt het dan ook onwaarschijnlijk dat de minister van defensie en de stafchef zomaar elk bevel klakkeloos uitvoeren.
Volledig artikel: https://www.trouw.nl/buit...aanval-beginnen~be804e53/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Rusland kan jarenlang doorgaan met het afschieten van (V2) raketten zelfs als ze uit de Donbas worden geknikkerd.
Kleinzielig en barbaars maar het zal de Ukraine economy en samenleving ontwrichten. Is niet goed voor productiviteit als je werknemers urenlang in de schuilkelder moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exxus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 16:48
YangWenli schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:58:
Rusland kan jarenlang doorgaan met het afschieten van (V2) raketten zelfs als ze uit de Donbas worden geknikkerd.
Kleinzielig en barbaars maar het zal de Ukraine economy en samenleving ontwrichten. Is niet goed voor productiviteit als je werknemers urenlang in de schuilkelder moeten zitten.
Dat vraag ik mij oprecht af. Het Westen zal de Ukraine voorzien van luchtafweergeschut, de raketten die Rus tot beschikking heeft zullen steeds minder worden afhankelijk van de sancties.
Voor nu idd, maar dit zal steeds minder worden in mijn optiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Heb je daar bronnen voor? De realiteit lijkt je tegen te spreken, inclusief het bewijs van samenstelling en productiedata van de raketten die nu gebruikt worden. Sancties goed naleven helpt, omdat ze technologisch niet in staat zijn de benodigde electronica te maken bijvoorbeeld.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

CornermanNL schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:29:
Vergeet niet dat het merendeel van de Russische bevolking in armoede leeft, die kunnen wel een slechte tijd hebben ze zijn niet anders gewend. Het is meer of wij het volhouden en het besef gaan krijgen dat we er hier ook vol voor moeten gaan.

En dat gebeurd nog veel te weinig. De Europese unie kan nog veel meer geld en middelen reserveren, opschalen van wapen industrie etc. De Amerikanen zijn wat dat betreft veel beter bezig.

De luxe die wij hier hebben, althans grote delen van de bevolking, is verworden tot een vanzelfsprekendheid. En iedere achteruitgang wordt als een grote ramp opgevat.

Als vrije wereld is het nu doorzetten en in de spiegel kijken of hetgeen wat we nu belangrijk vinden dat naar de toekomst ook echt nog steeds belangrijk gevonden moet worden. Consumentisme vs lange termijn welvaart in de brede zin.

Blijven we hangen in het (gechargeerd) op korte termijn spullen kopen op basis van goedkope energie dan gaan we het niet winnen.
Wat mij betreft hebben 'wij' (NATO) een keuze te maken, grijp je fatsoenlijk in of doe je niks.
De tijd zal leren aan welke kant van de geschiedenis we zullen staan ;)

Het frustreert mij persoonlijk in ieder geval enorm dat niet significant opgeschaald wordt. Het is alsof Oekraïne de oorlog niet mag verliezen, maar dat het westen ook geen haast heeft om ze te laten winnen. Hoe langer de oorlog duurt, hoe meer verzwakt Rusland is, dus vanuit dat perspectief 'begrijp' ik het wel. Het is alleen erg oneerlijk richting Oekraïne.

En als ik dan nog zie wat flapdrollen (FVD) in het Europees Parlement zich eruit kramen op Twitter dan zakt het vertrouwen wel wat weg eerlijk gezegd ;( In en intriest. Ook een goede vriend van me die bij hoog en laagt zweert dat de sancties onzin zijn en we dat niet moeten doen, want we maken alleen onszelf kapot. Nou ja, het eerlijke verhaal is eigenlijk dat je de verwarming op 21 graden wil blijven houden zonder meer dan 100,- per maand kwijt te zijn. Oftewel egoïsme.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 10:41
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kTW6Kft.png

De Russen hebben toch alleen nog maar de Admiraal Kuznetsov als carrier?
En kan die uberhaupt wel raketten lanceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:14
Hoeveel raketten hebben die boten uberhaupt aan boord? Als ze op zijn moeten ze weer bevoorraad worden. Gaat dagen overheen als ze elke keer stukken moeten varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:23
Als de Russen uit UA zijn geknikkerd wordt het tijd voor een overgave. Ergens zou je denken dat he politieke lot van Putin aan UA is gekoppeld. Als hij verliest is hij ook weg.

Daarna komt een nieuwe situatie, eentje waarin Rusland slim kan zijn en beseffen dat opbouw alleen mogelijk is als ze de banden met het westen herstellen. Dat strookt niet met het gooien van bommen op UA.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
Vlassie1980 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:04:
[Afbeelding]

google translate-foutje waarschijnlijk.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
[Afbeelding]

Ze hebben er inderdaad 1 die in de mottenballen zit en operationeel eerder een risico is dan een oplossing, voor wat dan ook.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

[Afbeelding]

Klopt, en het tweede klopt ook (kan zo'n ding niet, daarom hebben ze altijd enorme escorts). Dus waar ze dit vandaan halen?
technoaddict schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:06:
Hoeveel raketten hebben die boten uberhaupt aan boord? Als ze op zijn moeten ze weer bevoorraad worden. Gaat dagen overheen als ze elke keer stukken moeten varen.
Nou ja, best een hoop. Ligt een beetje eraan wat voor schip je voor ogen hebt, maar die Moskva zat propjevol met wapentuig. Tientallen (middel)langeafstandsraketten en ander spul. Even van Wiki:
16 × P-500 Bazalt or P-1000 Vulkan anti-ship missiles
8 × 8 (64) S-300F Fort (SA-N-6 Grumble) long-range surface-to-air missiles
2 × 20 (40) OSA-MA (SA-N-4 Gecko) SR SAM
1 × twin AK-130 130 mm/L70 dual purpose guns
6 × AK-630 close-in weapons systems
2 × RBU-6000 anti-submarine mortars
10 × (2 quin) 533 mm torpedo tubes

Maar ja, deze ligt op de zeebodem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 23:10
[Afbeelding]

Dat viel me ook al op, want Rusland heeft helemaal geen vliegdekschepen!
Typisch gevalletjes NOS journalistiek, want het bericht is dus overgenomen van de Russische strijdkrachten...

Waarschijnlijk was het een klein bootje dat nog net een drone de lucht in kan krijgen.

Volgens wikipedia:
As of July 2022, Admiral Kuznetsov is out of service for a refit in Murmansk. In November 2018, it was damaged by a falling 70-ton crane from the floating dry dock PD-50 and a fire that killed two during the refit. The dry dock, which sank due to a power outage while holding Admiral Kuznetsov,[10] was vital to repairing the carrier

[ Voor 24% gewijzigd door gustaveau op 11-10-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xgar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:57
Kuusj schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:08:
[...]

Klopt, en het tweede klopt ook (kan zo'n ding niet, daarom hebben ze altijd enorme escorts). Dus waar ze dit vandaan halen?

[...]

Nou ja, best een hoop. Ligt een beetje eraan wat voor schip je voor ogen hebt, maar die Moskva zat propjevol met wapentuig. Tientallen (middel)langeafstandsraketten en ander spul. Even van Wiki:

En dat was geen vliegdekschip. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[Afbeelding]

Ze hebben nog maar één carrier. Die lag voor renovatie aan de kant en daarna is er brand uitgebroken. Daarnaast is er nog meer drama dus dat schip gaat echt nergens meer heen.

Er zijn overigens nog een paar vliegdekschepen, maar die liggen in China als pretpark.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 10:41
gustaveau schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:14:
[...]

Dat viel me ook al op, want Rusland heeft helemaal geen vliegdekschepen!
Ze hebben alleen de Admiraal Kuznetsov maar dus niet twee vliegdekschepen :+
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4c/Admiral_Kuznetsov_aircraft_carrier.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Exxus schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:02:
[...]
Dat vraag ik mij oprecht af. Het Westen zal de Ukraine voorzien van luchtafweergeschut, de raketten die Rus tot beschikking heeft zullen steeds minder worden afhankelijk van de sancties.
Voor nu idd, maar dit zal steeds minder worden in mijn optiek.
En zodra Rusland buiten de Oekraine grenzen van 1991 staat, dan worden tekenen ook de laatste 19 van de 30 NAVO landen.
(volgens de laatste telling hebben 11 de aanvraag van UA al ondertekend dacht ik ;) )

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Kuusj schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:04:
[...]
En als ik dan nog zie wat flapdrollen (FVD) in het Europees Parlement zich eruit kramen op Twitter dan zakt het vertrouwen wel wat weg eerlijk gezegd ;( In en intriest. Ook een goede vriend van me die bij hoog en laagt zweert dat de sancties onzin zijn en we dat niet moeten doen, want we maken alleen onszelf kapot. Nou ja, het eerlijke verhaal is eigenlijk dat je de verwarming op 21 graden wil blijven houden zonder meer dan 100,- per maand kwijt te zijn. Oftewel egoïsme.
Tsja, niet alleen in het EP, we krijgen ook internationale credits voor Thierry zijn retweets:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
[Afbeelding]

Misschien "geleend" van Wit-Rusland. :+ Of India is dom genoeg geweest om ook hun vliegdekschip te laten "upgraden" in Rusland. :9

Maar raar artikel inderdaad, voor een land dat nog maar 1 vliegdekschip heeft dat in droogdok ligt. Ben benieuwd wat ze eigenlijk bedoelden, klinkt met name als een verkeerde vertaling.

Maar even hypothetisch, <nvm, het is geen carrier maar een "cruiser">

[ Voor 53% gewijzigd door TIGER1125 op 11-10-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Xgar schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:14:
[...]

En dat was geen vliegdekschip. :)
Lees even wie ik citeerde :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
technoaddict schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:06:
Ze hebben daar 7 oppervlakteschepen en 7 duikboten die tussen de 4 (duikboten) en 8 (fregatten en corvetten) Kalibr kruisraketten kunnen vervoeren en afvuren. Na het afvuren moeten ze terug naar de haven om te herladen.
Geen idee hoeveel vaartuigen actief zijn, normaal een derde zou ik denken. Misschien is nu de helft actief, dus 7 maal 4 tot 8 is zo'n 40 kruisraketten. Volgens mij hebben ze er ook 40 afgevuurd gisteren.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 20:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

YakuzA schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:19:
[...]

Tsja, niet alleen in het EP, we krijgen ook internationale credits voor Thierry zijn retweets:
[Twitter]
Thierry is dan ook gewoon in zak van Poetin net zoals 'Denk' in de zak van Erdogan is.
Een stem voor FvD is een stem voor Poetin. Het voordeel is dat dit werkt net zoals 'Martijn' het maakt het tracken van mensen die onze waarden en normen niet delen ontzettend makkelijk. Thierry is in die zin extreem helpvol voor ons want hij maakt het makkelijk om dergelijke mensen in de gaten te houden. Hij zou het westen niet beter kunnen helpen dan wat hij nu doet. :)

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[Afbeelding]

Klopt, en die is niet in vaarbare staat meer. Brandje geweest, kraan door het dek gevallen, en gezonken met droogdok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Kuusj schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:08:
[...]

[...]

Volgens mij werkte er ook nog maar weinig van toen hij nog dreef.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:03:
[...]

De Russische wapenproductie ligt nagenoeg stil. Winkelcentra, muv de twee rijkste steden, waren in de lente al nagenoeg leeg. Daarnaast willen ze enkel nog met Roebels handelen maar die zijn niets waard en enkel voor intern gebruik. Ze kloppen voor militair materieel aan bij NK, CN, IR, gebruiken SAMs als SSM, halen wapentuig en manschappen weg uit grens met Finland. De koek is op maar ze willen nog even hun tanden laten zien. Als Rusland het kan, dan terroriseert Rusland de bevolking. Die tactiek gebruikten ze ook in de Koude Oorlog. Maar dan hebben ze wel de instrumenten nodig. En dat is niet zo. Verder krijgt Oekraïne nav deze aanvallen betere AA. Hopelijk in de vorm van een raketschild. Wat doe je als Rusland zijnde als je dat nieuws verneemt en je bent bijna door je voorraad heen? Je beëindigd de oorlog. Je schiet nog gauw even al je vuurwerk af voordat oom agent je op heterdaad betrapt.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bulle bas schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

Je mist een paar dingen:
- meer dan 50% van de raketten is onderschept.
- tijdstip: bedoeld om maximale concentraties burgers te raken. Vergelijk timing Kerch-brug
- de raketten komen op burgerdoelen neer

Dat infra ook onderdeel was van de campagne om de bevolking te terroriseren maakt geen van bovenstaande zaken minder waar. Waak ervoor om goed te praten wat niet goed is.
Zeker niet goedpraten, maar ik krijg het gevoel dat we omtrent de aanslagen van gisteren een beetje doorschieten en daarmee juist Putin in de hand spelen.

Ja, min of meer lukraak bommen richting dichtbevolkte steden gooien is ranzig, maar hoort helaas bij grootschalige oorlog. Ik liep afgelopen weekend in London nog voorbij standbeeld van Bomber Harris (bekend van o.a. het bombardement op Dresden). Is nog steeds volgens velen een held... Hoezeer landen met veel 'smart' munitie hun best doen die nauwkeurig in te zetten los van het humanitaire aspect is dat ook gewoon goedkoper en effectiever zijn er nog zo recent als Kosovo/Servie, Afghanistan en Iraq grootschalige bombardementen uitgevoerd zonder dat dat opzien baarde. Ook in de huidige oorlog valt wat er gisteren gebeurde in het niet bij de systematische destructie van o.a. Mariupol en Sievierodonetsk. Het verschil is hooguit dat dat gebeurde in het kader van een primitieve maar uiteindelijk effectieve aanval om wat er over bleef van de steden in te nemen. Er zijn daar (tien)duizenden burgerdoden gevallen. Daarmee vergeleken is dit zuiver symbolisch - en bovenal bewijs dat RU niet in staat is effectiever te reageren dan iets puur symbolisch als dit. Laten we het daarom niet groter maken dan dat het is.

Waar ik me wel zorgen om maak is de aanvallen op infrastructuur. Als RU daar systematisch mee doorzet kunnen ze het leven van zeer grote aantallen mensen in UA fors ontwrichten en het vermogen van UA om door te blijven draaien ondanks de oorlog ernstig beperken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Jerie schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:50:
Ze kloppen voor militair materieel aan bij NK, CN, IR, gebruiken SAMs als SSM, halen wapentuig en manschappen weg uit grens met Finland.
Belarus wordt ook nog even leeggehaald. Eerder waren de tanks al in het nieuws en nu:

Volgens mij begint die G7 meeting zometeen om 2 uur. Ik ben benieuwd of daar nog iets nieuws wordt afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
user109731 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:56:
[...]

Belarus wordt ook nog even leeggehaald. Eerder waren de tanks al in het nieuws en nu:
Wat zou er gebeuren als én Ruslands magazijnen leeg zijn én die van Belarus? Want Putin trekt ook die dus leeg om zijn gelijk te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
[...]

[Twitter]
Volgens mij begint die G7 meeting zometeen om 2 uur. Ik ben benieuwd of daar nog iets nieuws wordt afgesproken.
Mjah, zal het intern vast ook goed doen als je je leger aan jou kant moet houden en dan alles wat los en vast zit richting Rusland stuurt om aan Oekraïne te geven.

Kan me voorstellen dat het direct aan Oekraïne schenken van al die spullen sneller is. Maar 13 treinen, zal het logistiek ook goed doen wanneer je je alles moet overladen op vrachtwagen om bij je troepen te krijgen. Want zoveel directe verbindingen hebben ze volgens mij niet meer in handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
asing schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:58:
[...]

Wat zou er gebeuren als én Ruslands magazijnen leeg zijn én die van Belarus?
Dan wordt het moeilijk verdedigen en aanvullen lukt al helemaal niet.

Ik zag dit filmpje: YouTube: How Many Tanks Does Russia Have Left Now? With Exclusive Satellite I...

Zelf vind ik dat er best nog veel tanks zijn. Misschien allemaal in slechte conditie, maar het lijkt me sterk dat ze veel minder munitie hebben dan tanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

[Twitter]
Ze hebben nog altijd hun trekkers. Mochten UA troepen zo dom zijn pantservoertuigen intact en onbeheerd achter te laten, dan kunnen ze daar dingen mee doen :+

Maar goed, kans dat UA dat structureel doet is niet al te groot, en gezien huidige situatie in Belarus zelf is de kans groter dat de lokale boeren lege RU tanks richting UA troepen zouden slepen. Het is veelzeggend dat er de afgelopen maanden de doodstraf op saboteren van (binnenlandse) militaire infra gezet is, maar dat er nog niemand gepakt is (behalve drie mensen die voor wetswijziging gearresteerd werden).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

gws24

Thinking is hard!

Die raketaanval van gisteren moeten we niet groter maken dan het is in de zin van militaire consequenties of stappen op een escalatie ladder. Het is namelijk wat Rusland in het begin van de oorlog ook al deed. Tot juli waren er al 2900 raketten op steden afgevuurd. Dat er dan nu iets meer dan 100 worden afgevuurd is in die zin niet heel indrukwekkend of een teken van escalatie.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

[Twitter]
Wel bijzonder, had niet verwacht dat Rusland zo snel tegen de grenzen van de eigen storage van munitie aan zou lopen.
Dan zouden ze toch minder hebben liggen daarvan dan we voor de oorlog hadden verwacht.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Na de directeur en vrijlating van hem is nu de vice-directeur? vastgezet:
Ukraine's Energoatom says deputy head of Zaporizhzhia nuclear plant was kidnapped by Russian forces on monday, is currently being detained in an unknown location

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
gws24 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:37:
Die raketaanval van gisteren moeten we niet groter maken dan het is in de zin van militaire consequenties of stappen op een escalatie ladder. Het is namelijk wat Rusland in het begin van de oorlog ook al deed. Tot juli waren er al 2900 raketten op steden afgevuurd. Dat er dan nu iets meer dan 100 worden afgevuurd is in die zin niet heel indrukwekkend of een teken van escalatie.
[Twitter]
Het is vooral een shock and awe effect omdat het een paar maanden zeer rustig is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 12-09 15:56
Jerie schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:50:
[...]

De Russische wapenproductie ligt nagenoeg stil. Winkelcentra, muv de twee rijkste steden, waren in de lente al nagenoeg leeg. Daarnaast willen ze enkel nog met Roebels handelen maar die zijn niets waard en enkel voor intern gebruik. Ze kloppen voor militair materieel aan bij NK, CN, IR, gebruiken SAMs als SSM, halen wapentuig en manschappen weg uit grens met Finland.
Karelia anschluss wanneer?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jerie schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:39:
[...]
Het is vooral een shock and awe effect omdat het een paar maanden zeer rustig is geweest.
True, in Februari/Maart was er dagelijk een raket of 40 die in UA landde?
Had ergens zo'n site die dat bijhield, maar kan die niet zo snel meer vinden.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:58:
[...]

Wat zou er gebeuren als én Ruslands magazijnen leeg zijn én die van Belarus? Want Putin trekt ook die dus leeg om zijn gelijk te halen.
Bang voor NAVO is hij in ieder geval niet. Of dat gunstig is of niet shrug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Jerie schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:42:
[...]

Waaruit blijkt dat eigenlijk? Ik ken hem niet persoonlijk dus ik zou zo’n statement niet kunnen neerzetten.

Verwacht op Tweakers zulke uitspraken wel onderbouwd of in ieder geval met een bron.

Ik zou juist het tegenovergestelde denken, gezien hij de wapens uit “het westen” als vervelend ervaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vorkie schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:45:
[...]

Waaruit blijkt dat eigenlijk? Ik ken hem niet persoonlijk dus ik zou zo’n statement niet kunnen neerzetten.

Verwacht op Tweakers zulke uitspraken wel onderbouwd of in ieder geval met een bron.

Ik zou juist het tegenovergestelde denken, gezien hij de wapens uit “het westen” als vervelend ervaart.
Als je bang bent voor een invasie uit bepaalde hoek, haal je niet al je wapentuig, munitie en troepen weg van de directe grens met degene waar je bang voor bent. Dat is wel wat RU nu doet, de grensgebieden met o.a. FI, EE en LV leeghalen om in te zetten in UA.

Denk dat hij daarop doelt. En bronnen zijn genoeg genoemd toen die zaken eerder in dit topic voorbij kwamen. Zie o.a. dingen als http://frontnews.eu/en/news/details/35176

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 11-10-2022 14:49 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Vorkie schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:45:

Zie de context. Waar wil je een bron van? Dat Rusland wapens krijgt van IR? NK? Wapens weghaalt bij FI en de Baltische staten? Belarus? Het is allemaal in het nieuws geweest dus zeg het maar.

Wat laatste betreft: wapens wel (en dus vooral blijven leveren), boots on the ground of inval van NAVO niet. Terwijl hij dat wel als argument aandroeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Jerie schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:42:
[...]

NAVO is betrouwbaar en zal dus niet zomaar zelf aanvallen. Bang is ie er echter wel degelijk voor, zeker gezien het continue dreigen als er weer meer wapentuig geleverd wordt. Uiteindelijk weet ie donders goed dat het afgelopen is zodra de NAVO echt aan zou vallen.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Borrell met wat klare worden in een toespraak vanochtend bij de Conference of EU Ambassadors. Goed om die zelfkritiek te zien, komt geloofwaardig op mij over :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Jerie schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:55:
[...]

Zie de context. Waar wil je een bron van? Dat Rusland wapens krijgt van IR? NK? Wapens weghaalt bij FI en de Baltische staten? Belarus? Het is allemaal in het nieuws geweest dus zeg het maar.

Wat laatste betreft: wapens wel (en dus vooral blijven leveren), boots on the ground of inval van NAVO niet. Terwijl hij dat wel als argument aandroeg.
Qua invasie heeft Rusland inderdaad weinig om zich druk om te maken. Mijn fout qua interpretatie
Pagina: 1 ... 32 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid