Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 61 Laatste
Acties:
  • 689.457 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:53
bloody schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:47:
yuk ... de Russen hadden blijkbaar een dikke vinger in de pap in Duitsland's cyber security afdeling?
https://www.dw.com/en/ger...a-ties-reports/a-63387771

Goed dat ie de zak gekregen heeft..
Onduidelijk of ze nou echt een vinger in de pap hadden.
Begrijp dat er in Duitsland een Cyber Security Council bestaat -klinkt als lobby/netwerk vehikel voor zo'n branche, waar deze man lid van was.
Net als een Russisch bedrijf, Infotecs.

Vanuit het ministerie is een aantal keer gehint dat dit niet lekker combineerde met zijn functie. Dus beloofde hij beterschap. En dook vervolgens bij het eerste feestje van dat Council weer op.

Klinkt meer als een ambtenaar met een te dikke plaat voor z'n kop om z'n eigen integriteitsproblemen te herkennen dan als een full-fledged spion/dubbelagent.
Op zo'n positie alsnog niet acceptabel, dus vrij begrijpelijk dat 'ie ontslagen wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door onkl op 10-10-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:04
XWB schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:33:
[...]

Als Oekraïne al een pijpleiding zou saboteren, dan zou ik de leiding naar Hongarije verwachten.
En waarom dan niet NS1 en2? De capabilities hebben ze zeker gezien ook de attack op de Krim-brug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03:13
AlwaysNick schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:15:
[...]

Denk dat het beton/staalconstructie een dikke klap heeft gekregen. En mede door de enorme hitte zal deze niet snel operationeel zijn denk ik (als ik mijn kennis van de bouw gebruik :) )

Even though concrete is non-flammable and offers excellent fire protective qualities for preventing the spread of fire, it loses most, if not all of its structural strength characteristics when exposed to extreme heat.

(Bron:https://www.venturacounty...ed%20to%20extreme%20heat.)
Ik denk dat het wel meevalt, er ligt grind onder het spoor hier en nog betonnen bielzen. De hitte heeft dus niet direct op het beton gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:42

Yucon

*broem*

Sjoerd001 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:04:
Ondanks dat de gebeurtenissen van vandaag natuurlijk verschrikkelijk zijn voor alle burgers die zijn geraakt, wil ik ook het volgende perspectief benoemen. Afgelopen dagen ging het alleen maar over escalatie op de nucleaire ladder. Is het een klein lichtpuntje, tussen al dit duisters dat er geen nucleaire represailles zijn gekomen na de Krim brug "aanval"?

Viel me zelfs op dat Putin niets meer zei over nucleair en zelfs iets zei van "betalen in gelijke munt" in zn toespraak vandaag.

Dus 1. er is blijkbaar nog een hoop escalatie mogelijk tot nucleair (gelukkig?) 2. "geen bluf" is toch weer bluf?
Ik krijg ergens wel eens het idee dat zelfs Zelensky nu het liefst gewoon een atoombom zou krijgen. Kost een paar duizend doden en vervolgens springt vermoedelijk de hele navo erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:17

nFo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

mv_ak schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:18:
[...]

En waarom dan niet NS1 en2? De capabilities hebben ze zeker gezien ook de attack op de Krim-brug.
Ik zou zeggen, pak even een kaart waar de verschillende pijpleidingen op staan en maak een inschatting hoe goed een vrachtwagen met explosieven zou werken op al die leidingen.

Mag je voor het gemak de brugscenarios van een boot of raket er nog even bij schatten tav hoe goed die werken op NS1 of 2.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:23:
[...]

Ik zou zeggen, pak even een kaart waar de verschillende pijpleidingen op staan en maak een inschatting hoe goed een vrachtwagen met explosieven zou werken op al die leidingen.

Mag je voor het gemak de brugscenarios van een boot of raket er nog even bij schatten.
Waarom zou Ukraine geen special forces hebben die dit kunnen organiseren, onder water , dat ze NS1 en 2 zien als een doorn in het oog is al langer bekend. Uiteraard speculeren maar zie het niet als onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Sjoerd001 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:04:
Ondanks dat de gebeurtenissen van vandaag natuurlijk verschrikkelijk zijn voor alle burgers die zijn geraakt, wil ik ook het volgende perspectief benoemen. Afgelopen dagen ging het alleen maar over escalatie op de nucleaire ladder. Is het een klein lichtpuntje, tussen al dit duisters dat er geen nucleaire represailles zijn gekomen na de Krim brug "aanval"?

Viel me zelfs op dat Putin niets meer zei over nucleair en zelfs iets zei van "betalen in gelijke munt" in zn toespraak vandaag.

Dus 1. er is blijkbaar nog een hoop escalatie mogelijk tot nucleair (gelukkig?) 2. "geen bluf" is toch weer bluf?
Ik ben helaas bang dat dit een step-up op de ladder is. Het dreigement blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

mv_ak schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:26:
[...]

Waarom zou Ukraine geen special forces hebben die dit kunnen organiseren, onder water , dat ze NS1 en 2 zien als een doorn in het oog is al langer bekend. Uiteraard speculeren maar zie het niet als onmogelijk.
Het is gewoon een bizarre conclusie dat ze 'zeker de capability hebben' als ze achter de Krim-brug zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03:13
Bij die beelden.. Wat zou je toch graag ingrijpen mja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:28:
[...]

Het is gewoon een bizarre conclusie dat ze 'zeker de capability hebben' als ze achter de Krim-brug zitten.
Ik bedoel, sinds 2014 is het voor Ukraine full-war scenario's, en ontwikkelen van capabilities op allerlei vlak. Ook zonder de NAVO. De Krim-brug is een target maar de NS1 en 2 ook, dus waarom zou het dan onmogelijk zijn? Of is het echt onmogelijk gezien de afstand, moeilijkheidsgraad etc. (blijft speculeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mv_ak schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:32:
[...]

Ik bedoel, sinds 2014 is het voor Ukraine full-war scenario's, en ontwikkelen van capabilities op allerlei vlak. Ook zonder de NAVO. De Krim-brug is een target maar de NS1 en 2 ook, dus waarom zou het dan onmogelijk zijn? Of is het echt onmogelijk gezien de afstand, moeilijkheidsgraad etc. (blijft speculeren).
Ongezien iets bij pijpleidingen diep onder water doen vereist een onderzeeer. Moet je er wel een hebben...
Wikipedia: Ukrainian submarine Zaporizhzhia

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Emryte schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:46:
Naaast liveuamap en deepstate heb ik een andere map gevonden die frontlinies weergeven. Hierin heb je verschillende layers, maar ook een archief naar de maps van het verleden.
https://www.scribblemaps....The-War-in-Ukraine/091194
Nice :)

Bij Rob's STT hoorde ik vandaag dat de Russen een klein stukje van Bahkmut hebben veroverd. Het enige lichtpuntje voor de Russen, en dat niet eens door het reguliere leger want daar zit Wagner. (Verder gaat het overal prima voor Oekraïne O+)

Dat is het treurige van vandaag. Al die raketaanvallen zijn treurig, ik word er boos en verdrietig van. Maar eigenlijk moet ik blij zijn. Want het laat zien tot welk sneue, lafhartige niveau Rusland zich moet verlagen. Meer dan dat kunnen ze niet. Uitgepoept!

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:37:
[...]

Ongezien iets bij pijpleidingen diep onder water doen vereist een onderzeeer. Moet je er wel een hebben...
"Half of the submarine's crew continued to serve in the Russian Navy"
Tja zo gaat dat dan.

70 Meter is niet zo diep dat kun je met duikteams ook wel doen lijkt me (met stikstof).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

mv_ak schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:43:
[...]

Tja zo gaat dat dan.

70 Meter is niet zo diep dat kun je met duikteams ook wel doen lijkt me (met stikstof).
Is een eind zwemmen hoor, ongezien... Het punt is, die acties vereisen compleet verschillende capability. Je trekt die conclusie veel te makkelijk en geeft daarmee voeding aan de hele geruchtenmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-09 22:05
mv_ak schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:43:
[...]

Tja zo gaat dat dan.

Om problemen voor te zijn zou ik zelf met trimix duiken

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mv_ak schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:32:
[...]

In mijn ogen was de NS1/NS2 sabotage niet bijzonder complex. Kon met een klein team capabele mensen uitgevoerd worden. Een bootje, springstoffen, één of twee duikers of een onderwaterdrone, veel meer is er niet nodig als de mensen capabel genoeg zijn.

Maar ik verwacht niet dat Oekraine daar achter zit. Voor hun is het risico om gepakt te worden gewoon te groot. Ze kunnen echt geen schandaal en ruzie met Duitsland gebruiken. En er was geen directe noodzaak omdat de gastoevoer toch al stil lag.

De aanval op die brug was een stuk complexer, maar vooral omdat de dader binnen Rusland moest werken en explosieven het land in moesten krijgen, die dan vervolgens weer in een vrachtwagen langs de beveiliging van de brug moest, en dan ook nog zo gepland dat die vrachtwagen in de buurt van die trein komt. De Spectator had daar wel een interessant commentaar op: https://www.spectator.co....blew-up-the-kerch-bridge-

Het zou best kunnen dat de opdracht voor NS1/NS2 en de Kerch brug uit Rusland komt. Niet in opdracht van Putin, want het lijkt niet in zijn belang te zijn, maar er lijkt een machtsstrijd gaande te zijn en wie weet waar ze toe in staat zijn om elkaar dwars te zitten. We weten in elk geval dat de Russen niet bang zijn om onschuldige mensen op te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:37:
[...]

Of: Wikipedia: Russian submarine Losharik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Omdat het risk/reward scheef loopt op het motief.

Een crimineel in Rusland die middels criminele activiteiten Bitcoins wegsluist naar Rusland komt er mee weg. We (het Westen) hebben geen uitleveringsverdrag en zijn nagenoeg in oorlog proxy^H^H^H^H^Hconflict met ze, die moet je dan lokken (puur hypothetisch :X). Hetzelfde als een Iraniër een digitale notaris in Nederland aan zou vallen (uiteraard ook puur hypothetisch :X). Behalve dus dat allebei echt plaats hebben gevonden in het verleden.

Op het moment dat jouw maat erachter komt dat je hem keihard naait dan kan dat de vriendschap ernstige schade berokkenen.

Dus, nee, het motief voor UA (of VS) loopt op dit punt mank.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
downtime schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:48:

Het zou best kunnen dat de opdracht voor NS1/NS2 en de Kerch brug uit Rusland komt. Niet in opdracht van Putin, want het lijkt niet in zijn belang te zijn, maar er lijkt een machtsstrijd gaande te zijn en wie weet waar ze toe in staat zijn om elkaar dwars te zitten. We weten in elk geval dat de Russen niet bang zijn om onschuldige mensen op te blazen.
Voor mij staat op #1 verdachte van NS de hardliners, misschien wel onder leiding van Wagner. Die hebben een motief en de middelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Jerie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:43:
[...]

Nice :)

Bij Rob's STT hoorde ik vandaag dat de Russen een klein stukje van Bahkmut hebben veroverd. Het enige lichtpuntje voor de Russen, en dat niet eens door het reguliere leger want daar zit Wagner. (Verder gaat het overal prima voor Oekraïne O+)
Mogelijk fake news van Wagner. Zie https://nitter.net/NOELreports/status/1579560484873080832#m

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Jerie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:54:
[...]

Omdat het risk/reward scheef loopt op het motief.

Een crimineel in Rusland die middels criminele activiteiten Bitcoins wegsluist naar Rusland komt er mee weg. We (het Westen) hebben geen uitleveringsverdrag en zijn nagenoeg in oorlog proxy^H^H^H^H^Hconflict met ze, die moet je dan lokken (puur hypothetisch :X). Hetzelfde als een Iraniër een digitale notaris in Nederland aan zou vallen (uiteraard ook puur hypothetisch :X). Behalve dus dat allebei echt plaats hebben gevonden in het verleden.

Op het moment dat jouw maat erachter komt dat je hem keihard naait dan kan dat de vriendschap ernstige schade berokkenen.

Dus, nee, het motief voor UA (of VS) loopt op dit punt mank.
In principe mee eens, maar de pijplijn lag toch al stil dus geen echt effect. Tegelijk dwingt het opblazen (speculatie) de Russen tot een andere onderhandelingspositie voor de pijplijn door Ukraine. Want dat wordt dan de main-source voor Europa waarover Ukraine iets te zeggen heeft. Maar dat er een gigantisch afbreukrisico is als het uit zou komen, dat is duidelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:23

Qwerty-273

Meukposter

Als dat het geval zou zijn, waarom stroomt er dan nog steeds Russisch gas via Oekraïne naar Europa?
https://www.politico.eu/a...ross-ukraine-jeopardized/

Waarom meldt GTSOU / Naftogaz (de Oekraïense kant) dat bij de pijplijn in Luhansk er illegaal gas wordt afgetapt, waar dit eigenlijk aan Europa geleverd zou moeten worden. En dat ze daarom niet langer een transit via dit gebied aanbieden aan Gazprom.

Ik schat de kans dat Oekraïne ook maar iets met de sabotage van Nord Stream 1 & 2 te maken heeft, net zoveel als de kans dat Burundi er achter zou zitten. Over de andere overduidelijke spelers is het gissen, maar ik schat de kans dat Rusland er achter zit op het hoogst van allemaal. Er is ongetwijfeld heel veel observatie data die niet publiekelijk wordt gedeeld, vooral ook om niet bloot te geven wat je wel en niet kan detecteren.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Qwerty-273 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:13:
[...]

Als dat het geval zou zijn, waarom stroomt er dan nog steeds Russisch gas via Oekraïne naar Europa?
https://www.politico.eu/a...ross-ukraine-jeopardized/
Er is ongetwijfeld heel veel observatie data die niet publiekelijk wordt gedeeld, vooral ook om niet bloot te geven wat je wel en niet kan detecteren.
Weet iemand hoeveel militaire satellieten er duiken in de Oekraïne atmosfeer voor observatie? Vast een komen en gaan. Maar ja ook een groot gebied. Kost wel een hoop brandstof maar ok.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:02

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

https://nitter.it/NOELreports/status/1579580593524060161

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 22:23
mv_ak schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:24:
[...]

Weet iemand hoeveel militaire satellieten er duiken in de Oekraïne atmosfeer voor observatie? Vast een komen en gaan. Maar ja ook een groot gebied. Kost wel een hoop brandstof maar ok.
Je bent niet helemaal bij met de werking van satellieten. Die worden gelanceerd, wat uiteraard brandstof kost. Daarna worden ze in een baan om de aarde gebracht. Voor communicatie sattelieten is dat de geo stationaire baan, bijna 36.000 km boven de aarde. Daar heb je in dit geval helemaal niets aan.

De observatie sattelieten hangen een stuk lager en gaan in een bekende baan om de aarde. Soms over Oekraïne, maar dat hoeft niet. Je kan die dingen in een baan zetten en daar blijven ze dan ook. Waarschijnlijk hangen er een paar in een baan die over Oekraïne gaat en als ze over het gebied vliegen maken ze foto's. Daarna moet je wachten tot ze er weer overheen vliegen voor nieuwe foto's.

Om je een vaag idee te geven hoeveel er wel niet om de aarde zweeft : https://geoxc-apps.bd.esri.com/space/satellite-explorer/ :)

Edit : om je een idee te geven, er hangen dus 881 sattelieten voor mapping data. 148 voor locatie (GPS) en meer dan 2000 zijn voor telecommunicatie.

[ Voor 6% gewijzigd door asing op 10-10-2022 23:35 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
mv_ak schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:24:
Met @asing ^^^
Satellieten duiken niet en het kost geen** brandstof om ze in hun baan te laten hangen.

** tenzij je de koers gaat corrigeren, dat kost wel brandstof

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Rail sabotage: Police find no signs of foreign interference
German authorities said there were no signs of foreign interference in the suspected sabotage of the national railway system. The incident has renewed fears of attacks on Germany's critical infrastructure.
Vooralsnog geen bewijs gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
merlin1201 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:28:
Bizar dit soort aanvallende, hoe verkopen ze dat aan hun eigen bevolking?
Je gaat toch uit je plaat als je regering zoiets flinkt?
Ukraine zou nu toch een koekje van eigen deeg moeten kunnen geven met eenzelfde raket en willekeurige burgerdoelen moeten bestoken in rusland.
Waar blijft het genoeg is genoeg antwoord van de wereld
hoe verkopen ze dat aan hun eigen bevolking?

Daar heeft u het probleem, het gaat erin als koek bij een goed deel van de bevolking. Totale demilitarisering van Rusland is het minste waar je op moet richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
polthemol schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:04:
[...]

je weet niet meer zo makkelijk of iets een burgervliegtuig is of een militair gok ik. Je gebruikt dus je burgerluchtvaart waarschijnlijk als een human schield. Andere optie is dat je je burger luchtvaart militair in gaat zetten.
Transponder uit is wettig doelwit. Uit beleefdheid kan je het nog even communiceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een gedeelte van Lviv zit nog steeds zonder elektriciteit:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FeuwmDcX0AIi0vn?format=jpg&name=900x900

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FeuwmDcXgAAlo1T?format=jpg&name=900x900

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FeuwmEeWIAAmZDQ?format=jpg&name=900x900

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Alpina schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:47:
[...]

Dat was snel:

India en China tikken Rusland impliciet op de vingers: “Bezorgd over escalatie”

China en India tonen zich maandag, na de Russische bombardementen van eerder op de dag, bezorgd over de escalatie van de oorlog in Oekraïne. De twee landen pleiten voor dialoog tussen de strijdende partijen.
Officieel is China neutraal, maar het westen beschuldigt het land er vaak van dat het zich te verzoenend opstelt tegenover Rusland. “De soevereiniteit en territoriale integriteit van alle landen moet gerespecteerd worden”, verklaarde woordvoerder Mao Ning van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken. China roept op tot een “vreedzame oplossing” voor de oorlog in Oekraïne.

Ook Arindam Bagchi, de woordvoerster van het Indiase ministerie van Buitenlandse Zaken, pleit voor “dialoog en diplomatie”. “India is zeer bezorgd over de escalatie van het conflict in Oekraïne, terwijl burgers om het leven komen”, klinkt het. Eerder verklaarde de Indiase minister van Buitenlandse Zaken Subrahmanyam Jaishankar al dat “anderen ons dikwijls vragen aan welke kant we staan, en ons antwoord, iedere keer weer, is direct en eerlijk. India staat aan de kant van de vrede en blijft daar vastberaden staan”.

Bron: Nieuwsblad.be
Merk op dat Putin ook aan de kant van de vrede staat. Laat je niet met een kluitje in het riet sturen, India en China staan aan de verkeerde kant.
Men moet niet bang zijn voor nucleaire escalaties, maar veeleer moet men "vreedzame oplossingen" vrezen. De dreiging van grootschalig verraad is niet eerder zo hoog geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
bloody schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:56:
[...]

Correct.
Wel wat constructievere berichten dan deze van FvD ... lees en huiver...
En dat zit gewoon in het Europese Parlement he, ongelofelijk. 8)7
[Twitter]
Holocaust ontkennen is strafbaar. Verheerlijken gaat een stap verder. Ik noem het maar even.
Ik heb geen idee of bestuurlijk en wetgevend Nederland nog interesse heeft voor de rechtsstaat die men geërfd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
asing schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:33:
[...]

Je bent niet helemaal bij met de werking van satellieten. Die worden gelanceerd, wat uiteraard brandstof kost. Daarna worden ze in een baan om de aarde gebracht. Voor communicatie sattelieten is dat de geo stationaire baan, bijna 36.000 km boven de aarde. Daar heb je in dit geval helemaal niets aan.

De observatie sattelieten hangen een stuk lager en gaan in een bekende baan om de aarde. Soms over Oekraïne, maar dat hoeft niet. Je kan die dingen in een baan zetten en daar blijven ze dan ook. Waarschijnlijk hangen er een paar in een baan die over Oekraïne gaat en als ze over het gebied vliegen maken ze foto's. Daarna moet je wachten tot ze er weer overheen vliegen voor nieuwe foto's.

Om je een vaag idee te geven hoeveel er wel niet om de aarde zweeft : https://geoxc-apps.bd.esri.com/space/satellite-explorer/ :)

Edit : om je een idee te geven, er hangen dus 881 sattelieten voor mapping data. 148 voor locatie (GPS) en meer dan 2000 zijn voor telecommunicatie.
Militaire satellieten voor observatie draaien in een lage baan en kunnen de atmosfeer in ‘duiken’ voor detail opnames. Ik meen zelfs tot 80-90 km hoogte, en dan bouncen ze terug. Ook kunnen ze hun baan wijzigen wat allemaal wel veel brandstof kost.

Interessante site, je ziet ook de militaire satellieten en dat lijken er best veel, ook recent gelanceerd. Al is hun levensduur kort, vanwege het hoge brandstof gebruik.

[ Voor 5% gewijzigd door mv_ak op 11-10-2022 05:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:50
mv_ak schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 05:53:
[...]

Militaire satellieten voor observatie draaien in een lage baan en kunnen de atmosfeer in ‘duiken’ voor detail opnames. Ik meen zelfs tot 80-90 km hoogte, en dan bouncen ze terug. Ook kunnen ze hun baan wijzigen wat allemaal wel veel brandstof kost.

Interessante site, je ziet ook de militaire satellieten en dat lijken er best veel, ook recent gelanceerd. Al is hun levensduur kort, vanwege het hoge brandstof gebruik.
Dat kan, maar wat is je punt? Je schreef eerder dat dit "wel veel brandstof kost". Wat is veel? Het probleem is dat de satelliet niet kan tanken. Het gaat om relatief weinig brandstof, alleen het gaat door het "duiken" sneller op.

Ik betwijfel verder dat satellieten echt veel baat hebben bij duiken. Als ze echt details nodig hebben, zal er grondwerk nodig zijn. Voor satellietbeelden geeft de standaardhoogte genoeg duidelijkheid. Het is scherper dan Google maps en daarop kan je al prima objecten van minstens twee meter onderscheiden.

Nogmaals, waar zit je precies mee? Als ze nou wel of niet duiken, laat die dingen lekker doen wat ze doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:50
XWB schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 00:44:
Een gedeelte van Lviv zit nog steeds zonder elektriciteit:

[Twitter]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ouderwetse belegeringstaktiek van Putin. Geote steden zonder stroom. De normale huisverwarming, de koelkasten en online communicatie werken niet of zeer beperkt. Als het een paar dagen duurt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlwaysNick
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 14:13

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Ik twijfel of het hier mag. Dus Mod je mag het verplaatsen. Maar:

⚡️Sweden refused to share the results of its investigation into the alleged sabotage of the Nord Stream-1 and Nord Stream-2 gas pipelines in the Baltic Sea with Russia.

Bron: https://t.me/ukrainenowenglish

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
AlwaysNick schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 06:37:
Ik twijfel of het hier mag. Dus Mod je mag het verplaatsen. Maar:

⚡️Sweden refused to share the results of its investigation into the alleged sabotage of the Nord Stream-1 and Nord Stream-2 gas pipelines in the Baltic Sea with Russia.

Bron: https://t.me/ukrainenowenglish
Bron artikel: https://www.bloomberg.com...part-in-nord-stream-probe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:42

Yucon

*broem*

bulle bas schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 01:49:
[...]

Holocaust ontkennen is strafbaar. Verheerlijken gaat een stap verder. Ik noem het maar even.
Ik heb geen idee of bestuurlijk en wetgevend Nederland nog interesse heeft voor de rechtsstaat die men geërfd heeft.
Vooral van het satanische deel vallen m'n schoenen uit. Dat maakt het zo bizar dat het bijna net zoiets is als mailtjes van nigeriaanse prinsen die je een paar miljoen willen nalaten; een schifting van mensen met enig verstand en malloten die je echt alles wijs kunt maken. En dus alles kunt laten geloven en doen.

edit: van deze reply moest ik ondanks alles stiekem glimlachen
Hoe dronken moet je zijn, om tegen communisme te zijn, daar dan de VS van te beschuldigen, en niet het land dat met vlaggen met hamer en sikkel op tanks en pantservoertuigen illegaal een land binnenrijden?

[ Voor 18% gewijzigd door Yucon op 11-10-2022 07:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Yucon schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:41:
[...]
Vooral van het satanische deel vallen m'n schoenen uit. Dat maakt het zo bizar dat het bijna net zoiets is als mailtjes van nigeriaanse prinsen die je een paar miljoen willen nalaten; een schifting van mensen met enig verstand en malloten die je echt alles wijs kunt maken. En dus alles kunt laten geloven en doen.
Het erge is dat na dat gedoe met dat Van Dissel die neergezet werd als kindermoordenaar en satanische kinderbloed drinker me niet zoveel meer verbaasd.
Zelfde hoek, zelfde manier van ‘discrediteren’.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

YakuzA schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:43:
[...]

Het erge is dat na dat gedoe met dat Van Dissel die neergezet werd als kindermoordenaar en satanische kinderbloed drinker me niet zoveel meer verbaasd.
Zelfde hoek, zelfde manier van ‘discrediteren’.
Een extremistische partij met sektarisch religieuze kenmerken die Putin ziet als medestander, in onze eerste en tweede kamer. What's to worry?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 20:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

Belangrijk om erbij te zeggen; Dit artikel gaat over dat Zweden Gasprom niet toestaat om deel te nemen in het onderzoek. Logisch ook omdat Rusland (waar Gasprom van is) een mogelijke pleger van het incident is.

Het zegt dus niet dat Zweden de resultaten van het onderzoek niet zal delen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yucon schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:41:
[...]

[...]
Gewoon smijten met modder. De modder bestaat uit woorden waarvan de betekenis er niet echt toe doet maar die bij de (verknipte) achterban een emotionele reactie oproepen: Satanisme, pedofilie, communisme, etc. Denk niet over de woorden na want daar zijn ze niet voor bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:55
Afkloppen, lijkt erop dat gisteren een eenmalige wraakactie voor de Kerch brug was.

Op langere termijn zinloos als er geen opvolging aan gegeven wordt, het zou logisch geweest zijn dit regelmatig te herhalen. De stroom is bijna overal hersteld, 'slechts' 19 doden en het westen dat opeens extra zware wapens levert heeft vooral een averechts effect.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hoevenpe schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:05:
Afkloppen, lijkt erop dat gisteren een eenmalige wraakactie voor de Kerch brug was.

Op langere termijn zinloos als er geen opvolging aan gegeven wordt, het zou logisch geweest zijn dit regelmatig te herhalen. De stroom is bijna overal hersteld, 'slechts' 19 doden en het westen dat opeens extra zware wapens levert heeft vooral een averechts effect.
Welke zware wapens? Ik hoorde alleen iets over luchtverdediging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 09:31

_Eend_

🌻🇺🇦

Wel 100+ gewonden. Sowieso kunnen ze niet heel veel van die dingen produceren. De onderdelen van de kruisraketten waren allemaal dit jaar geproduceerd, dus met een beetje geluk heeft RU gisteren een flink deel van hun voorraad er doorheen gejaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]
Toch niet :(

https://nitter.it/NOELreports/status/1579713976283598848

https://nitter.it/NOELreports/status/1579714627759656960

En gisteren heeft UA wel een kruisraket met een Igla neergehaald:
https://www.reddit.com/r/...launches_an_igla_manpads/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
downtime schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:09:
Welke zware wapens? Ik hoorde alleen iets over luchtverdediging.
Gisteren Scholtz die binnen enkele dagen zeer geavanceerde luchtverdediging stuurt, Biden hint op vergelijkbaar materiaal en de drempel om ander zwaar spul te sturen zal lager zijn:
Biden dreigt met meer maatregelen tegen Rusland

Biden veroordeelt de aanvallen die de "volslagen wreedheid" van de oorlog van Rusland tegen Oekraïne aantonen. "Deze aanvallen doodden en verwondden burgers en vernietigden doelwitten zonder militair doel", aldus de Amerikaanse president in een verklaring. Hij zegt dat de VS en bondgenoten "steun zullen blijven leveren aan de Oekraïense troepen om hun land en vrijheid te verdedigen". En de bereidheid daartoe is volgens hem alleen maar toegenomen.

Biden zegde onder meer geavanceerde luchtverdedigingssystemen toe in een telefoongesprek met zijn Oekraïense ambtgenoot Volodimir Zelenski. Zelenski noemt de luchtverdediging "momenteel de eerste prioriteit bij de defensiesamenwerking".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ladyzhyn Power Plant is geraakt door drones: https://liveuamap.com/en/...n-power-plant-with-drones

Die laatste ligt +/- 80 km van de grens Transnistrië, dus mogelijk zijn die drones daar vandaan gekomen?

[ Voor 5% gewijzigd door _Eend_ op 11-10-2022 08:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FexMev1XwAI8Iuh?format=jpg&name=900x900

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 19:55
en de super high precision strikes blijven doorgaan. :-( (van BBC.com)
BREAKING
One dead, school damaged in new strikes on Zaporizhzhia
More now from Zaporizhzhia, in the south, which came under renewed fire early this morning.

Twelve missiles hit public facilities, say emergency services - with one person killed.

Rescuers are said to have extinguished a fire which spread over 100 sq m (1080 sq ft).

A Telegram post from the regional governor adds the death occurred at a car dealership - with a school among other damaged buildings.

Russia is yet to comment on the latest strikes.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:10
Tens schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:03:
en de super high precision strikes blijven doorgaan. :-( (van BBC.com)

[...]
Het lijkt er wel op dat onze aanname van gisteren klopt, echte precisie raketten lijken toch echt op te zijn. Anders waren er vandaag wel weer wat gebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 13-09 12:13
Hadden ze echte precisieraketten dan? Ik kreeg altijd de indruk dat ze sowieso maar vanalles richting Oekraine aan het schieten waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 15:18
Ik denk niet dat iemand hier weet hoeveel precisie raketten Rusland nog over heeft. DIe gebruik je juist niet bij deze aanvallen, maar voor strategisch belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:54

bloody

0.000 KB!!

gustaveau schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:06:
[...]

Het lijkt er wel op dat onze aanname van gisteren klopt, echte precisie raketten lijken toch echt op te zijn. Anders waren er vandaag wel weer wat gebruikt
Het lijkt mij logischer dat ze er een aantal achter de hand houden voor echt belangrijke doelen.

Als je burgers wilt vermoorden kan dat prima met domme raketten hoor. :/

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
jaapstobbe schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:11:
Ik denk niet dat iemand hier weet hoeveel precisie raketten Rusland nog over heeft. DIe gebruik je juist niet bij deze aanvallen, maar voor strategisch belang.
Strategische doelen zat, maar burgerdoelen hebben meer effect.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07

mace

Sapere Aude

De_Bastaard schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:09:
Hadden ze echte precisieraketten dan? Ik kreeg altijd de indruk dat ze sowieso maar vanalles richting Oekraine aan het schieten waren.
Iskanders, maar die zijn wel zo'n beetje op volgens de analisten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:51
bloody schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:11:
[...]

Het lijkt mij logischer dat ze er een aantal achter de hand houden voor echt belangrijke doelen.

Als je burgers wilt vermoorden kan dat prima met domme raketten hoor. :/
Dit artikel geeft een andere insteek.
Soerovikin bouwde daar de reputatie op van een meedogenloze commandant met de wrede Russische bombardementen en raketbeschietingen op Idlib en andere steden die in handen waren van de Syrische opstandelingen. Om de tegenstander te ontmoedigen werd de burgerbevolking daarbij opzettelijk niet ontzien.
(Daar=Syrië)

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 08:19

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Tens schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:12:
[...]

Strategische doelen zat, maar burgerdoelen hebben meer effect.
Denk dat er gisteren op gebied van infrastructuur vooral strategisch is geschoten. Heel weinig doden voor aanvallen op infra in steden. Natuurlijk een paar missers, maar er zijn strategische aanvallen van Nederland geweest waar een veelvoud aan burgerdoden te betreuren waren. Die we voor het gemak ook even onder het tapijt hebben geveegd.

Grote schade aan infrastructuur, water, elektra die pas na de winter kan worden hersteld. Wat dat betreft lijkt het doel bereikt, maar waarschijnlijk was de beoogde schade groter gezien het grote deel wat neergehaald is.

Daarnaast heb ik mij blijven verbazen over die Igla die de Kalibr neerhaald. In mijn gedachte is er voor ADA echt een zeer geavanceerd systeem nodig. Maar wanneer een Manpad/Igla zo eenvoudig een kruisraket neer kan halen zou je zeggen dat er wel een aardig systeem op te bouwen moet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
tuinïnen schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:18:
[...]

Denk dat er gisteren op gebied van infrastructuur vooral strategisch is geschoten.
Sinds wanneer zijn burgerdoelen strategisch? 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 23:20
Het is toch wel duidelijk dat rusland dit juist ziet als strategisch belang? Vanaf het begin gaat al een groot deel van de precisieraketten in burgerterreur zitten ipv militaire doelen.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.it/Ukraine_War_Map/status/1579730198077272064

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 13-09 08:19

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Tens schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:19:
[...]

Zoals ik al zei, er is gisteren niet bewust op burgerdoelen geschoten. Dan waren er duizenden doelen die meer voor de hand zouden liggen met een veelvoud aan slachtoffers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 21:54

bloody

0.000 KB!!

big bang schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

Dit artikel geeft een andere insteek.

[...]

(Daar=Syrië)
De insteek is hetzelfde toch? Gewoon burgers vermoorden omdat het kan, omdat het makkelijke doelen zijn en omdat je angst aanjaagd

nope

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:38

Zewatanejo

Fine Thanks!

tuinïnen schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

Zoals ik al zei, er is gisteren niet bewust op burgerdoelen geschoten. Dan waren er duizenden doelen die meer voor de hand zouden liggen met een veelvoud aan slachtoffers.
Fijn dat je dat zo zeker weet. Nu snap ik ook waarom de aanvallen precies tijdens het spitsuur plaatsvonden en de wapens zo onnauwkeurig blijken te zijn.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Zitten wij al maanden naar dezelfde oorlog te kijken? Ik zie vooral een Rusland dat stelselmatig burgers vermoord, burgerdoelen bestookt en de boel terroriseert, maar misschien dat ik dan toch maar even naar de opticien moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:07
dr.lowtune schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:37:
[...]

Zitten wij al maanden naar dezelfde oorlog te kijken? Ik zie vooral een Rusland dat stelselmatig burgers vermoord, burgerdoelen bestookt en de boel terroriseert, maar misschien dat ik dan toch maar even naar de opticien moet.
Rusland wil zo veel mogelijk paniek veroorzaken, deels door burgerdoelen te beschieten, deels door de stroom en warmtenetten plat te leggen. Zo ook nordstream, in Duitsland zijn nog veel mensen aanwezig die liever vrede sluiten met Rusland ten koste van Oekraine, met name in de voormalige DDR gebieden. Het is een oorlog waarbij de publieke opinie, en onrust (FVD) een grote rol spelen. Het gaat niet alleen om het veroveren/annexeren van gebied. De EU moet uit elkaar gespeeld worden, en bij voorkeur overal een Trump achtige leider aan de macht.... De enige manier waarop Rusland sterk is is als wij zwak worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Dit is opmerkelijk:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
dr.lowtune schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:37:
[...]

Nuance is dat er gister ook infrastructuur (voor burgers) is geraakt, omdat de nieuwe bullebak in charge in Rusland vindt dat de burgers ongelimiteerd moeten lijden. Zoals in Rusland zeg maar.

Maargoed, zat gister nog even de vergelijking te maken met de shock and awe aanpak van de VS in 2003 in Irak en daarin kan Rusland met zo'n aanval bij lange, lange na niet tippen aan wat de VS kon in 2003. Het probleem is dat het niet zoveel uit maakt en alleen wat meer nevenschade geeft.

Stel je daarbij voor wat er was gebeurt als niet 50% van de raketten was onderschept. Als dat percentage omhoog kan en Rusland blijkt niet in staat te produceren dan is dit probleem/risico te mitigeren, maar anders wint Rusland ondanks alles hier toch een strategisch voordeel door terreur. Die nieuwe generaal staat niet voor niets bekend om z'n volkerenmoord in andere landen en is een extreme hardliner. Die doet dit voor de lol.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 11-09 13:08
gustaveau schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:06:
[...]

Ik snap niet zo goed wat de waarde is van "precisie" raketten in dit soort terreuracties. Ze richten op burgerdoelen die ze min of meer willen raken. Gebouwtje ernaast en de school verderop: het maakt ze allemaal niet uit. Het gaat om de uitwerking van die de raketten hebben. Advocaat van de duivel: ik zou die precisie raketten juist bewaren voor het slagveld.

Neemt niet weg dat ik hoop dat Rusland door hun precisiewapens heen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

bloody schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:11:
[...]
Mij ook. Niet alleen achter de hand houden voor andere doelen, maar ook gewoon überhaupt een bepaalde strategische voorraad aanhouden voor het geval er een ander conflict is. Rusland is groot en er moet een hele grote grens bewaakt worden. Dus je gaat niet al je 'goede' raketten in Oekraïne opmaken. Tenminste, dat is wat je niet zou moeten doen. Je kunt ze niet heel snel nieuw produceren. Het is niet alsof ze 10.000 van die dingen per jaar kunnen maken. Denk meer aan een stuk of 50 van de meest moderne exemplaren. Daarbij komt nog dat ze bepaalde electronica nu moeilijk kunnen krijgen. Officiëel helemaal niet, maar er zijn manieren. Onlangs nog een Nederlander gearresteerd die chips aan Rusland wilde leveren. Zeer lukratief op dit moment, dus genoeg mensen die dat willen proberen.

Uiteindelijk weten we niet precies wat Rusland wel of niet heeft en wat ze achter de hand houden. En ook niet wat ze nu wel of niet kunnen produceren en in welk tempo. Dat bepaalde fabrieken momenteel ook 'gemobiliseerd' zijn, is uiteraard wel te bepalen, maar details is moeilijker aan te komen. Het is niet alsof je de werknemers kunt gaan interviewen daar...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tenzij het doel volkerenmoord of terrorisme is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
Tens schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:19:
Elektriciteitscentrales, regeringsgebouwen en overige vitale infrastructuur is strategisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Muncher schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:52:
[...]

Ik snap niet zo goed wat de waarde is van "precisie" raketten in dit soort terreuracties. Ze richten op burgerdoelen die ze min of meer willen raken. Gebouwtje ernaast en de school verderop: het maakt ze allemaal niet uit. Het gaat om de uitwerking van die de raketten hebben. Advocaat van de duivel: ik zou die precisie raketten juist bewaren voor het slagveld.

Neemt niet weg dat ik hoop dat Rusland door hun precisiewapens heen is.
Als ik het goed begrepen heb is in dit specifieke geval ook veel gemikt op infrastructuur zoals energiecentrales, stadsverwarming, bruggen, etc.

Over het gebruik van precisie wapens in de terreur campagne gericht op burgers ver achter het front denk ik dat ze meer selecteren op wapens met voldoende bereik dan dat het zo nodig zo precies moet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 11-09 18:49
Oei, dat is toch wel zorgwekkend. Hopelijk blijft het bij een enkel speldenprikje :| Ik vond het al opmerkelijk dat er zo weinig terreinwinst werd geboekt de afgelopen dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

hoevenpe schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:56:
[...]

Elektriciteitscentrales, regeringsgebouwen en overige vitale infrastructuur is strategisch.
Tot op zeker hoogte wel ja, maar woningen bestoken is gewoon terreur en het is een bekende handelswijze van Rusland om dat te doen. De stelling dat er niet bewust op burgerdoelen is geschoten lijkt me daarom op z'n minst twijfelachtig.

Het komt een beetje over als goedpraten... "ja, we hebben die crèche met kindjes platgebombardeerd, maar 2 kilometer verderop stond een pallet met raketten en die wilden we eigenlijk raken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:53
[...]

De bombardementen gisteren leken enerzijds gericht op "willekeurige" plekken in steden en anderzijds op allerlei energiecentrales e.d.
Met burgerdoelen wordt in het algemeen meer bedoeld dan alleen rechtstreeks op (groepen) burgers. Een burgerdoel is simpelweg alles behalve een militair doel.

Ook bombardementen op civiele infrastructuur (energie, warmte, drinkwater, wegen die militair niet relevant zijn etc.) valt eronder. Je kan dus prima burgerdoelen bestoken zonder dat er direct mensen bij overlijden. Zelfs als er geen doden vallen, wordt dat in het algemeen toch als terreurdaad gezien.
Niet geheel onlogisch overigens: Wanneer je net voor een winter de stadsverwarming vakkundig in puin legt, weet je dat die actie - indirect- doden onder de burgerbevolking tot gevolg heeft.
De "willekeurige" aanvallen hebben niet tot veel slachtoffers geleid, maar waren duidelijk niet gericht op militaire doelen, maar op "pleurt dat ding maar ergens neer in de stad". Gelukkig leidde dat regelmatig alleen maar tot omgeploegde stadsparken, waardoor de meeste raketten weinig slachtoffers veroorzaakten, maar ook dit zijn overduidelijk burgerdoelen.
Binnen die context waren alle aanvallen van gisteren bewust gericht op burgerdoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

onkl schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:02:
[...]

Binnen die context waren alle aanvallen van gisteren bewust gericht op burgerdoelen.
En de aanvallen vonden plaats tijdens de ochtendspits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Vraag me af hoe veel van die Shahed-136 drones ze nog hebben. Er worden er heel wat uit de lucht geschoten en er zijn er ook al aardig wat die het 'doel' bereikt hebben.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:36
Jerie schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:55:
[...]
Tenzij het doel volkerenmoord of terrorisme is.
Beide!

Volgens de Russische media is het geen "special operatie" meer maar een "anti-terrorisme operatie".
Schaamteloos verdraaien en vasthouden aan een eigen realiteit. Dit allemaal ten kosten van mensen levens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiA0cmSoLYg0ApyIcLZmzLNsgMU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X8jKY27naO1Y5hNrF1vOyc5G.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLD6SVwrVqbg48HOGsTNtiGHi-Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iypVojbkJuAIpemdT3MfQhQR.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12-09 19:57
Riptide schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:11:
[...]

Beide!

Volgens de Russische media is het geen "special operatie" meer maar een "anti-terrorisme operatie".
Schaamteloos verdraaien en vasthouden aan een eigen realiteit. Dit allemaal ten kosten van mensen levens.

[Twitter]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je een voetgangersbrug beschiet in het kader van 'antiterrorisme' ben je wel toe aan een enkeltje dit sterrenstelsel uit. Maargoed, dit hele conflict slaat nergens op, met dank aan Russische onlogica.

Qua internationale steun kwam alleen Duitsland direct over de brug en werd er verder veel beloofd en gedaan, maar ik hoop dat op de achtergrond de lange afstands wapens er komen. Ukraine kan niet veel anders dan het ultieme risico te nemen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Punt is wel met die Russen en dat walgelijke gedrag is dat ik zo'n ongelofelijke pesthekel aan ze krijg dat ik bijna ga denken dat het volledig wegvagen van een land/volk helemaal geen slecht idee is.

En daarmee word ik precies hetzelfde, ik haat dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
Met het nieuwe kanonvoer van Rusland verwacht je toch ergens wel een doorbraak? Vraag is of of de verloren gebieden makkelijk terug te winnen zijn.

Kan natuurlijk ook een tactische keuze zijn om het gebied terug te geven. Misschien moeilijk te verdedigen gebied. In dat gevoel wil je het graag weer afstaan aan Rusland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 23:30
JT schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:49:
[...]

Een extremistische partij met sektarisch religieuze kenmerken die Putin ziet als medestander, in onze eerste en tweede kamer. What's to worry?
What's to worry: Het debiele deel van de bevolking die daar achter blijft staan. Voor die paar debiele HenkiesThierrys in het parlement hoef je je niet zo'n zorgen te maken.

Edit: Belediging aan de Henken in dit land even doorgehaald. :)

[ Voor 8% gewijzigd door SkiFan op 11-10-2022 10:26 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene
  • Laatst online: 12-09 23:25
Kan dit niet een deel van een groter plan zijn. Immers het doel van de 'SMO' is het denazifiseren van de UA.

Als ze de komende 2 maanden alle powerplants platgooien en zorgen dat een deel infra (waaronder watervoorziening) wegvalt zal dat wellicht resulterer in een 'hongerwinter' met een schrikbarend hoog aantal doden/gewonden/zieken?

Het probleem is dat de UA (en het westen) vooralsnog geen antwoord hebben op dit soort aanvallen. In de zomer was het probleem de artillerie welke een uitdaging was, dit is verholpen door HIMARS, Pzh2000 en counter-artillerie, tezamen met een goede coordinatie vanuit de UA legerleiding (mede gebaseerd op intel van het westen).

Deze 'domme' en slimme raketten zijn vooralsnog erg moeilijk te onderscheppen. Zelfs als ze de helft onderscheppen en slechts 10% van de resterenden raketten het beoogde doel bereikt betekent dat er van elke 100 raketten nog steeds 5 op doel vallen, en dus 45 zorgen voor collateral damage.. :( Op de lange termijn kan ik me voorstellen dat helaas niet houdbaar is voor de UA...

Mocht dit de nieuwe strategie zijn dan heeft RU dus een manier gevonden om met 'conventionele' wapens een behoorlijke uitdaging te veroorzaken.

Wat te doen zou je dan denken?
- Meer AA vanuit het westen (reeds in gang maar de vraag of dit zoden aan de dijk zet deze winter)
- Ingrijpen vanuit het westen (Zie ik niet gebeuren zoals het er nu voorstaat, de rode lijn is nog niet gepasseerd).
- Tegenaanval (Dan zullen ze dus doelgericht op RU grondgebied moeten aanvallen en de zwarte zee vloot proberen aan te vallen. Ik zie dit overigens wel als een logische reactie op dit moment).
- No-fly zone over heel de UA (zie ik niet gebeuren op dit moment aangezien alleen de NATO deze in stand zou kunnen houden.

Wat anders? Onderhandelen? Ik hoop dat RU dit niet kan volhouden maar als dit doorzet zie ik een zware winter tegemoet... :(

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.it/NOELreports/status/1579750928835805184

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 23:20
[...]

Mits ze militair gebruikt worden. In dit geval heeft deze aanval vooral impact op de bevolking en niet op het militaire apparaat. Daarmee is het niet echt strategisch te noemen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 00:07
Hier een (random) artikel van drie maanden geleden:
https://www.demorgen.be/n...aketten-ingezet~bedfcbd9/

raketaanvallen vinden al de hele oorlog plaats. Ik denk niet dat de Oekraïners zich door deze nieuwe aanvallen wel van de wijs laten brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Veel beelden van UA LuA die raketten neerhalen vandaag op Twitter. Het heeft niet echt veel nut om die allemaal te gaan posten hier, het is meestal meer van hetzelfde: (kruis)raket komt in beeld, raket wordt afgevuurd, boem. Zelfde als de Igla video die ik vanochtend plaatste, maar dan is de raket wat groter.

Maar RU heeft weer S-300's gebruikt schijnbaar:
https://nitter.it/KyivIndependent/status/1579725349747032064

Maar met de aanval op de Krim brug hebben ze waarschijnlijk wel een grote Russische aanval in de war geschopt:

https://nitter.it/KyivIndependent/status/1579734591744507905

De Zwarte Zee-vloot is (schijnbaar) ook actiever geworden de laatste dagen:
[Twitter: https://twitter.com/mana_kai7/status/1579744690261602304]https://nitter.it/mana_kai7/status/1579744690261602304

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 23:30
@Rene: Ik vermoed dat het voor de Russen in hun loopgraven zonder fatsoenlijke winterkleding en uitrusting nog veel zwaarder gaat worden. Het zal me niet verbazen als we deze winter doodgevroren Russen in de velden gaan vinden.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
[...]

er is gister, net als andere dagen, weken, maanden gewoon onnauwkeurig materiaal richting steden afgevuurd. De Russen weten dat het onnauwkeurig is, dus bewust het risico genomen burgerdoelen te raken (eigenlijk niet eens het risico, het is een zekerheidje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
[...]

dat was de vraag niet >:)

En ben je zeker? Burgers toegang tot essentiële behoeften weigeren gaat volgens mij aardig richting oorlogsmisdaad.

[ Voor 19% gewijzigd door Tens op 11-10-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
DeDooieVent schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:15:
Punt is wel met die Russen en dat walgelijke gedrag is dat ik zo'n ongelofelijke pesthekel aan ze krijg dat ik bijna ga denken dat het volledig wegvagen van een land/volk helemaal geen slecht idee is.

En daarmee word ik precies hetzelfde, ik haat dat.
Laatste tijd erg veel van dit soort posts. Wat is precies je boodschap als je al (impliciet) aangeeft dat dit geen optie is? Juist wij (op ons pluche) hebben de morele plicht om op een ander niveau te denken en naar oplossingen* te werken, laat dit soort uitspattingen voor de UA'ers zelf zou ik zeggen.

* nee, ik bedoel niet louter aan tafel gaan om te babbelen. Extra wapenleveranties of ander materieel kan ook een oplossingsrichting zijn

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.it/NOELreports/status/1579755468008087554

Yeblorus is denk ik een tikfout? Zal Byelorussia wel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:58
Rene schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:19:
Kan dit niet een deel van een groter plan zijn. Immers het doel van de 'SMO' is het denazifiseren van de UA.

Als ze de komende 2 maanden alle powerplants platgooien en zorgen dat een deel infra (waaronder watervoorziening) wegvalt zal dat wellicht resulterer in een 'hongerwinter' met een schrikbarend hoog aantal doden/gewonden/zieken?

Het probleem is dat de UA (en het westen) vooralsnog geen antwoord hebben op dit soort aanvallen. In de zomer was het probleem de artillerie welke een uitdaging was, dit is verholpen door HIMARS, Pzh2000 en counter-artillerie, tezamen met een goede coordinatie vanuit de UA legerleiding (mede gebaseerd op intel van het westen).

Deze 'domme' en slimme raketten zijn vooralsnog erg moeilijk te onderscheppen. Zelfs als ze de helft onderscheppen en slechts 10% van de resterenden raketten het beoogde doel bereikt betekent dat er van elke 100 raketten nog steeds 5 op doel vallen, en dus 45 zorgen voor collateral damage.. :( Op de lange termijn kan ik me voorstellen dat helaas niet houdbaar is voor de UA...

Mocht dit de nieuwe strategie zijn dan heeft RU dus een manier gevonden om met 'conventionele' wapens een behoorlijke uitdaging te veroorzaken.

Wat te doen zou je dan denken?
- Meer AA vanuit het westen (reeds in gang maar de vraag of dit zoden aan de dijk zet deze winter)
- Ingrijpen vanuit het westen (Zie ik niet gebeuren zoals het er nu voorstaat, de rode lijn is nog niet gepasseerd).
- Tegenaanval (Dan zullen ze dus doelgericht op RU grondgebied moeten aanvallen en de zwarte zee vloot proberen aan te vallen. Ik zie dit overigens wel als een logische reactie op dit moment).
- No-fly zone over heel de UA (zie ik niet gebeuren op dit moment aangezien alleen de NATO deze in stand zou kunnen houden.

Wat anders? Onderhandelen? Ik hoop dat RU dit niet kan volhouden maar als dit doorzet zie ik een zware winter tegemoet... :(
Oekrainie heeft zelf al aangegeven dat het een moeilijke winter gaat worden (kan de tweet van ze zo snel niet terug vinden).

En dit is een probleem op zichzelf. Ook al worden alle Russische troepen uit Oekraine verdreven, ik ben bang dat ze nog lange tijd door zullen gaan met raketten en wat al niet.

De oplossing? Tja, als we die eens zouden weten... Ik ben bang een kwestie van lange adem. Sancties aanscherpen en vooral in stand houden. Het land economisch 'slopen' en isoleren van het wereldtoneel. Op een gegeven moment zijn de Russische voorraden uitgeput en kunnen ze geen nieuwe raketten/ander wapens produceren en is het over en uit. Een korte termijn oplossing? Putin weg en een persoon aan de macht die wel rationeel kan denken en bereid is om alle ellende een einde te maken. Maar ja, na Putin zal er wel een andere idioot zijn plek innemen...

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Moskou waarschuwt voor escalatie
Een direct conflict met de Verenigde Staten en de NAVO is niet in het belang van Moskou, maar Rusland zal wel reageren op de toenemende westerse betrokkenheid bij het conflict in Oekraïne, zegt de Russische onderminister van Buitenlandse Zaken Sergej Rjabkov.

"We waarschuwen hen en hopen dat ze zich bewust zijn van het gevaar van een ongecontroleerde escalatie in Washington en andere westerse hoofdsteden", zei Rjabkov volgens het Russische persbureau Ria Novosti.

De Russische ambassadeur in Washington, Anatoli Antonov, zegt dat de westerse belofte om Oekraïne meer wapentuig te sturen, ook de nieuwste modellen, aantoont dat de VS betrokken is bij het conflict. "Het Russische besluit om de Oekraïense infrastructuur te treffen met precisiebombardementen was een antwoord op een terroristische daad in ons land", zegt Antonov bij het staatspersbureau Tass. De verantwoordelijkheid legt hij volledig bij "het regime in Kiev".

Volgens hem leidt het bewapenen en strategisch helpen van Oekraïne tot verdere escalatie en heeft het het risico vergroot op een treffen tussen Rusland en de NAVO. "Om maar te zwijgen van de Oekraïense strijdkrachten, die westerse wapens blijven gebruiken om infrastructuur en woningen te beschieten", aldus de ambassadeur.
Bron: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-64611400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 16:24
Tens schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:48:
[...]

er is gister, net als andere dagen, weken, maanden gewoon onnauwkeurig materiaal richting steden afgevuurd. De Russen weten dat het onnauwkeurig is, dus bewust het risico genomen burgerdoelen te raken (eigenlijk niet eens het risico, het is een zekerheidje)
Er is volgens zeggen gebruik gemaakt van Kalibr en Kh-101 raketten. Die hebben respectievelijk een nauwkeurigheid van 50m / 10-20m. Dus als het speeltuintje niet het doel was, dan was het wel de flat ernaast. Beiden niet strategisch.

De weken daarvoor zijn voor Kh-22 raketten gebruikt, en die zijn inderdaad minder nauwkeurig (200m).

[ Voor 7% gewijzigd door Nat-Water op 11-10-2022 10:56 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:27

Shabbaman

Got love?

India en Wit-Rusland "leveren" ook tanks aan Rusland, Iran levert drones. Is dat ook escalatie? Lekker NASAMS en ATACMS leveren, en snel. Hoe zou Poetin nu nog willen escaleren dan? Met welk leger? Of ben je bang dat hij de gaslevering stopt?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Pagina: 1 ... 31 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid