Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 61 Laatste
Acties:
  • 689.472 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 13:35
YakuzA schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:19:
[...]

Niet echt, op de CCTV was een witte schuimkop te zien onder een stuk brug wat niet explodeerde.

Als jij een duidelijke boot hebt gezien ben ik wel benieuwd naar de screencapture :)
https://youtu.be/9tQ1jYbhxNc?t=184

Here you go. Je ziet duidelijk wat in beeld komen rechtsonder en dan kaboem.

[ Voor 7% gewijzigd door SgtPoen op 12-10-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:01
redwing schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:34:
[...]

Als dit een raket is, waarom hebben ze die dan niet eentje op de antonovsky bridge afgeschoten? HIMARS schieten duidelijk alleen maar gaten in een brug, maar in dit geval is de hele brug opgeblazen. En dat op een afstand die vele malen verder ligt. Een raket is daarmee ook niet aannemelijk en een vrachtwagen met explosieven juist wel.

En het probleem voor rusland met een vrachtwagen is dat ze allerlei checks hadden die dit zouden moeten voorkomen. Ze moeten dus met een verhaal komen waarbij ze er niets aan kunnen doen en waarbij er heel veel NATO-hulp nodig is geweest om deze aanslag te kunnen laten slagen. Oftewel een reden dat ze niet zelf weer incapabel zijn geweest en waarbij ze een ander de schuld kunnen geven voor wat er is gebeurt.
Als dit een raket was, was het geen GMLRS/M31 die we tot nu toe om die HIMARS lanceerders hebben gezien (200 pond HE bom, bereik tot grofweg 80 km), want die komen niet zover, maar een ATAMCS/M57 (500 pond bom, beteik tot 300 km). Die hebben een paar voordelen:
-het bereik is zodanig dat ze die brug überhaupt kunnen bereiken (da's echt een enorm pluspunt)
-veel meer explosieven
-ze gaan nogal hard, waardoor ze veel kinetische energie afgeven bij impact.

Het blijft de vraag of Oekraïne deze variant heeft (zowel VS als Oekraïne ontkennen enthousiast), maar dat zo'n ding die brug stuk kan krijgen is niet echt heel discutabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

onkl schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:48:
[...]
Als dit een raket was, was het geen GMLRS/M31 die we tot nu toe om die HIMARS lanceerders hebben gezien (200 pond HE bom, bereik tot grofweg 80 km), want die komen niet zover, maar een ATAMCS/M57 (500 pond bom, beteik tot 300 km). Die hebben een paar voordelen:
-het bereik is zodanig dat ze die brug überhaupt kunnen bereiken (da's echt een enorm pluspunt)
-veel meer explosieven

Het blijft de vraag of Oekraïne deze variant heeft (zowel VS als Oekraïne ontkennen enthousiast), maar dat zo'n ding die brug stuk kan krijgen is niet echt heel discutabel.
Het nadeel is dat een ATACMS zo groot is, dat die waarschijnlijk wel door een S400 of TOR systeem wordt gedetecteerd.
(de praktijk check of ze detecteerbaar zijn zullen we zien in de komende maanden hopelijk)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

SgtPoen schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:46:
[...]

Ik zie geen boot?
Zoals ik zei:
Als jij een duidelijke boot hebt gezien ben ik wel benieuwd naar de screencapture :)
Een linkje naar een youtube filmpje wat iedereen al 100x gezien heeft is geen screencapture met een duidelijk zichtbare boot en je ziet geen boot zoals ik aangaf, maar alleen een wit golfje.

Ik zie een wit golfje rechts van de pilaar, en dan ineens een explosie links van de pilaar waar (toevallig) de vrachtwagen rijd.

[ Voor 28% gewijzigd door YakuzA op 12-10-2022 10:57 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

SgtPoen schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:46:
[...]

Jij zegt het juist: Je ziet iets in beeld komen en dan kaboem. Ik ben het niet per definitie eens met de lezing van die persoon in de video, die stelt:

"it is clearly a flat-front barge filled with explosives"

dat eerste gedeelte kan ik uit de beelden halen, maar ik zie geen enkel bewijs (op die video) voor de tweede bewering. Verderop zie ik hem ook enkele slecht/niet onderbouwde beweringen doen. Da's niet te zeggen dat het niet waar kan zijn, puur dat hij in mijn ogen niet geloofwaardig overkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 13:35
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FdNKtx0XkAU2W1F?format=jpg&name=medium

https://www.navalnews.com...ssian-navy-in-sevastopol/

Deze was ook een tijdje geleden gevonden vlakbij Sevastopol, ik zou een explosie vanaf het water dus zeker niet uitsluiten en alles op de vrachtwagen zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

SgtPoen schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:04:
[Afbeelding]

Deze was ook een tijdje geleden gevonden vlakbij Sevastopol, ik zou een explosie vanaf het water dus zeker niet uitsluiten en alles op de vrachtwagen zetten.
Het wordt ook niet uitgesloten, er is alleen geen bewijs voor.
Geen bewijs dat dit in de buurt gekomen is.
Geen aanwijzingen/bewijs dat de explosie van onderen kwam.

Voorlopig staan de aanwijzingen/bewijzen:
- voor boot op 0 (of op een half ivm de gekke golfslag (die niet van de boot op die foto lijkt, want de gekke golfslag is recht ipv een normale boot golfslag)),
- voor raket op 0
- voor de vrachtwagen op 4.

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 12-10-2022 11:18 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:56
Gaat het nu nog steeds of het een boot of een vrachtwagen was?
We hebben toch allang foto's van de zijkant van de brug gezien (railingen naar buiten gedrukt, dus kwam van wegdek) en de onderkant van de brug (geen beschadigingen) wat een boot allang uitsluit?

Het feit dat Rusland uberhaupt al verkeerd bewijs aanlevert dat de vrachtwagen onschuldig is zegt toch al een hoop?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:28
SgtPoen schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:04:
[Afbeelding]

Geen idee wat je wilt 'bewijzen' hiermee. Oekraïne heeft ook drones, dat zegt ook niks.
Dit:
Ik zie een wit golfje rechts van de pilaar, en dan ineens een explosie links van de pilaar waar (toevallig) de vrachtwagen rijd.
ontkracht het boot scenario aardig lijkt me.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52

pro_6or

amateur_60r

Het enige dat me op viel is dat er ook een top van die brede pilaren waar de weg op rust is weggeslagen. wellicht is dat simpel te verklaren doordat het brugdek in beweging kwam is die bovenkant pilaar weggeslagen maar daardoor dacht ik ook in eerste instantie aan een explosie juist daar (evt een pakket TNT daar vastgebonden en tot ontploffing gebracht toen de trein langs kwam. Maar waarschijnlijk zat er explosief materiaal in die truck en werd dat op afstand tot ontploffing gebracht (toen de trein passeerde). De bestuurder zal niks geweten hebben vermoed ik.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
*knip* liever niet in dit topic

[ Voor 106% gewijzigd door teacup op 13-10-2022 21:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pro_6or schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:19:
Het enige dat me op viel is dat er ook een top van die brede pilaren waar de weg op rust is weggeslagen. wellicht is dat simpel te verklaren doordat het brugdek in beweging kwam is die bovenkant pilaar weggeslagen maar daardoor dacht ik ook in eerste instantie aan een explosie juist daar (evt een pakket TNT daar vastgebonden en tot ontploffing gebracht toen de trein langs kwam. Maar waarschijnlijk zat er explosief materiaal in die truck en werd dat op afstand tot ontploffing gebracht (toen de trein passeerde). De bestuurder zal niks geweten hebben vermoed ik.
Ik ben nog steeds wel benieuwd welk Russisch genie had bedacht dat het slim was om een trein met wagons met brandbare stoffen lekker op de brug te parkeren? :)
die verdiend iig een medaille.

P.S. op de pilaar waar het wegdek afgegleden is, zit geen explosie schade, dus een bom op de pilaar geplakt onder het wegdek is ook niet waarschijnlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 12-10-2022 11:43 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:23
YakuzA schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:17:
[...]

En daar is het nieuws weer, het blijft toch wel een recurring theme...
Ondertussen beschuldigt Energoatom Rusland ervan een lading diesel tegen te houden die bedoeld is om de noodgeneratoren draaiende te houden.
https://nos.nl/liveblog/2...ketten-op-meerdere-steden

Het scenario waar ik al bang voor was lijkt zich uit te spelen. Zeker na het uitschakelen van de andere powerplants in de regio heeft Rusland een erg gevaarlijke pressiemiddel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:38

bloody

0.000 KB!!

YakuzA schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:27:
[...]

Ik ben nog steeds wel benieuwd welk Russisch genie had bedacht dat het slim was om een trein met wagons met brandbare stoffen lekker op de brug te parkeren? :)
die verdiend iig een medaille.
Tja, het blijft vreemd dat een trein binnen 1 meter na inslag stilstaat.
In combinatie met dat het wegdek precies VOOR de trein kapot is, zet ik mijn geld op een geregisseerde daad van de FSB.

Zie ook:

[ Voor 7% gewijzigd door bloody op 12-10-2022 11:58 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 23:46
GENETX schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:53:
[...]

[...]

https://nos.nl/liveblog/2...ketten-op-meerdere-steden

Het scenario waar ik al bang voor was lijkt zich uit te spelen. Zeker na het uitschakelen van de andere powerplants in de regio heeft Rusland een erg gevaarlijke pressiemiddel...
Zeer zorgwekkend inderdaad. Hoe staat de wind? Iemand had daar een keer een kaartje voor? Lijkt me niet dat Rusland daar iets wilt laten ontstaan als ze er zelf de meeste last van hebben. Althans... met Russen weet je het blijkbaar nooit.

Maar laten we hopen dat dit weer opgelost wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 19:38

bloody

0.000 KB!!

Sjoerd001 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:58:
[...]

Zeer zorgwekkend inderdaad. Hoe staat de wind? Iemand had daar een keer een kaartje voor? Lijkt me niet dat Rusland daar iets wilt laten ontstaan als ze er zelf de meeste last van hebben. Althans... met Russen weet je het blijkbaar nooit.
www.windy.com :)

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:05
bloody schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:57:
[...]

In combinatie met dat het wegdek precies VOOR de trein kapot is, zet ik mijn geld op een geregisseerde daad van de FSB.

Zie ook:
[Twitter]
Zijn er geen seinen die toevallig op rood stonden voor de trein? Mogelijk waren die gehacked/omgekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:23
Wat betreft de angst voor een kernramp:
[...]
In een interview met The Financial Times noemde onderzoeksleider Thomas de evacuatie in Fukushima ‘een vergissing’. Thomas: ‘We zouden hebben aanbevolen om niemand te evacueren.’

Niemand.

De pleuris breekt uit

Wat gebeurt er als een meltdown optreedt in de kerncentrale bij Zaporizja? Dat is giswerk. Nature meldt dat de reactor een zogeheten ‘insluiting’ heeft, ofwel een constructie van gewapend beton. Volgens de JRC, de wetenschappelijke dienst van de Europese Commissie, beschikt de reactor bovendien over een systeem om bij een meltdown de gesmolten brandstof ‘binnenboord’ te houden. Dat zijn twee veiligheidsmaatregelen die er niet waren in Fukushima – en al helemaal niet in Tsjernobyl, maar zulke krakkemikkige reactoren bestaan al lang niet meer.

Het is dus maar de vraag of omwonenden van Zaporizja zullen worden blootgesteld aan straling. Als radioactiviteit al naar buiten komt, zal het vast nog minder zijn dan in Fukushima. Het effect van die stralingsdosis zal niet meetbaar zijn.
https://www.volkskrant.nl...mp-te-betekenen~b608bee9/

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-08 00:42
Meltdown is dan dus 'ok'... (gezien de omstandigheden)

Totdat er weer een vrachtwagen voorbij rijdt en plotseling BOEM doet. :X ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:45
Interesant artikel, houd dan in dat geval ook maar rekening met het scenario dat Rusland de reactoren bewust kapot laat gaan met hun 'Scorched earth' techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 09:40
[Twitter: https://twitter.com/TpyxaNews/status/1580103903734964224]

Toch iets van traangas of iets dergelijks (wat dus verboden is).

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:03

HugoBoss1985

Xenotech

Ps3gamer91 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:08:
[Twitter]

Chemical warfare?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
'Grappig' genoeg valt traangas daaronder ja. Het is wel toegestaan door politie etc, en zoals bij iedereen bekend, wordt dat ook gewoon gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door Nat-Water op 12-10-2022 12:13 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006

HugoBoss1985

Xenotech

Nat-Water schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:12:
[...]

'Grappig' genoeg valt traangas daaronder ja. Het is wel toegestaan door politie etc, en zoals bij iedereen bekend, wordt dat ook gewoon gebruikt.
Tja ik las de reacties onder de post ook even.
Dat is inderdaad apart ;).

Mits dit klopt en geverifieerd is: Nato kom maar door (hou je aan je woord)?

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-10-2022 12:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

Zie ook:
[Twitter]
Dit heeft een beetje een hoog 'jet fuel can't melt steel beams' gehalte. De meest simpele uitleg is doorgaans ook de juiste. En dat is gewoon dat Oekraïne de brug heeft opgeblazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
[...]

Zie ook:
[Twitter]
Ah, Isa. Ik wacht nog steeds op z'n kernproef waarvan hij heilig overtuigd was dat die zou plaatsvinden, en waardoor er hier in het topic weer 10 pagina's werden volgespamd.

Ik geloof dat het gewoon toeval is. Net zoals het toeval is dat de schade zo groot is. De kans dat je een paar treinwagons op een brug verderop raakt is domweg zo klein. Je bent zo afhankelijk van factoren waar je totaal geen invloed op hebt (om maar te beginnen met de wind).

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 12-10-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

HugoBoss1985 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:14:
[...]
Mits dit klopt en geverifieerd is: Nato kom maar door (hou je aan je woord)?
Voor traangas zal je 0 reactie verwachten en zien.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 22:15
(jarig!)
onkl schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:48:
[...]

-veel meer explosieven

Dan blijft de vraag waarom ze er niet zo eentje op de Antanovsky brug hebben gegooid. En bovenal zou je dit ook achteraf kunnen bewijzen, terwijl dat iets is dat zowel Amerika als Oekraine niet willen. En ook al blijft het gissen, zou ik verwachten dat dan in de tussentijd rusland wel iets had laten horen hierover. Het is natuurlijk de ultieme mogelijkheid om de NATO de schuld van zo'n aanval te geven.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
ik denk dat de trein gewoon toevallig op de "verkeerde" (goede) plek op het verkeerde (goede) moment was.

Daarbij heeft degene achter de aanval waarschijnlijk wel de aanval iets aangepast door op dat punt de explosie te laten gebeuren, in plaats van ergens anders op de brug, aangezien die trein er toch al stond ook.
gevalletje perfect storm, geluk bij een ongeluk.

[ Voor 5% gewijzigd door gise op 12-10-2022 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Zie ook:
[Twitter]
Als dit de FSB was dan was er een passagierstrein mede opgeblazen, niet een trein vol brandstof die een onvoorspelbaar effect gaat hebben op een cruciale strategische railverbinding. Ook was het niet om 6 uur 's ochtends op zaterdag gedaan, een zeer rustig moment qua verkeer. Wel een goed moment voor slaperige bewakers die de FSB niet nodig heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door IJzerlijm op 12-10-2022 12:27 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Sjoerd001 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:58:
[...]

Maar laten we hopen dat dit weer opgelost wordt.
Een stoomexplosie zoals Tsjernobyl is zeer onwaarschijnlijk. Een melt down betekent dat de brandstofstaven door gebrek aan koeling zo warm worden dat ze smelten, en daarbij zich een weg door de constructie branden en uiteindelijk als een soort magma ook door de grond/gesteente onder de reactor smelt tot het ergens op het grondwater stuit, waardoor het afkoelt en blijft liggen maar deeltjes daardoor in drink- en oppervlaktewater terecht komen.
De wind is daarvoor niet echt relevant.

Alleen hebben reactoren tegenwoordig een soort scherm onder de reactor waar de brandstof als het goed is niet doorheen smelt.

Daarbij, Tsjernobyl sloeg op hol. Deze reactor ligt stil. De warmteproductie is maar een fractie van Tsjernobyl. Het ergste wat er kan gebeuren is dat bij gebrek aan koeling de reactor onherstelbaar wordt beschadigd en het complex zelf onbegaanbaar wordt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:45

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.it/bayraktar_1love/status/1580147344758054912

Het schijnen 4 KA-52's te zijn geweest:

https://nitter.it/WarMonitor3/status/1580144212670312448

[ Voor 28% gewijzigd door _Eend_ op 12-10-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:24
Nat-Water schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:07:
Gaat het nu nog steeds of het een boot of een vrachtwagen was?
We hebben toch allang foto's van de zijkant van de brug gezien (railingen naar buiten gedrukt, dus kwam van wegdek) en de onderkant van de brug (geen beschadigingen) wat een boot allang uitsluit?

Het feit dat Rusland uberhaupt al verkeerd bewijs aanlevert dat de vrachtwagen onschuldig is zegt toch al een hoop?
Het kan toch ook allebei zijn, dwz boot en vrachtwagen? Slimme coordinated attack, kun je eenvoudig programmeren zodat het bootje op precies het goede moment onder de brug komt, de vrachtwagen laat detoneren en met zijn voorwaards snelheid richting de explosie richting spoor 'duwt'. De brug liep ter plekke omhoog, dus ook voor het spoor waardoor de snelheid van de trein het laagst is op dat moment. Echt de perfecte plek voor zo'n attack. Je zou het kunnen simuleren om te kijken of het ook echt zo kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

spuit 11 8)7

[ Voor 95% gewijzigd door _Eend_ op 12-10-2022 13:05 . Reden: was al eerder gepost ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
_Eend_ schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:54:
[Twitter]https://nitter.it/bayraktar_1love/status/1580147344758054912

[Twitter]https://nitter.it/WarMonitor3/status/1580144212670312448
Is dat nieuwe luchtafweersysteem van Duitsland al operationeel? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 21:02

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

_Eend_ schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:54:
[Twitter]https://nitter.it/bayraktar_1love/status/1580147344758054912

[Twitter]https://nitter.it/WarMonitor3/status/1580144212670312448
Minstens vier :) (bron: TSN.UA)
"Van 8:40 uur tot 8:58 uur op 12 oktober vernietigden luchtafweerraketeenheden van de luchtmacht in het zuiden van Oekraïne ten minste vier vijandelijke aanvalshelikopters (waarschijnlijk Ka-52), die vuursteun boden aan de grondbezettingstroepen in zuidelijke richting. Volgens voorlopige gegevens is één helikopter gevallen in het van russische gebied ontdaan gebied, de rest bevindt zich achter de frontlinie", staat in het bericht.

Opgemerkt wordt dat er gevechtswerkzaamheden zijn uitgevoerd aan nog twee helikopters.

"Er is een grote kans dat het aantal bevestigde neergehaalde helikopters zal toenemen", meldde de PS van de strijdkrachten.
....
Afgelopen dag hebben Oekraïense luchtvaart-, raket- en luchtafweerjagers 4 vijandelijke magazijnen met munitie en twee vijandelijke luchtafweersystemen vernietigd.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Razr schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:04:
[...]

IRIS-T? Die zou dacht ik volgende maand pas komen. Zou wel een stunt zijn trouwens, eensplinternieuw systeem dat in krap 20 minuten vier van de modernste Russische aanvalshelikopters uit de lucht mept. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Razr schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:04:
[...]

De eerste zou snel geleverd worden maar ik gok dat die in de richting van Kiev geplaatst wordt. Iets met hoofdstad beschermen enzo.

Gezien dit over het zuidelijke front gaat, gok ik dat het om Manpads gaat.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nat-Water
_Eend_ schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:06:
[...]

IRIS-T? Die zou dacht ik volgende maand pas komen. Zou wel een stunt zijn trouwens, eensplinternieuw systeem dat in krap 20 minuten vier van de modernste Russische aanvalshelikopters uit de lucht mept. :P
Nee, zijn gisteren al geleverd.

Dat gezegd. Volgens Ukraine NOW Telegram:
🔎 FT: Ukraine transported some of its air defense systems to the south and east as part of a successful counterattack, thereby reducing infrastructure protection in other regions
Dus het hoeft niet per se een IRIS-T te zijn, maar het kan wel een oorzaak zijn van. (Bijvoorbeeld: Kiev wordt nu beschermd door IRIS-T, dus wat daar stond is verplaatst naar andere plekken)

[ Voor 46% gewijzigd door Nat-Water op 12-10-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

_Eend_ schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:06:
[...]
Die nieuwe luchtafweer zullen ze bij Kyiv/dnipro/charkiv/Odessa posteren.

Die zullen ze niet aan de frontlinie in Cherson gaat neerzetten.

(Om de ka’s uit de lucht te halen heb je ook niks moderns nodig.)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 12-10-2022 13:18 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Dat wist ik ook niet. Wel vreemd dat je in veel trainingen het beruchte kamertje met gasmasker training krijgt. Want dat is toch ook CS wat men af laat gaan?

Dan maar de railgun, microwave of lasers eens testen tegen de Rus in Oekraine. Maar daar zal ook wel weer iets over beschreven staan :P

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mv_ak schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:02:
[...]

Het kan toch ook allebei zijn, dwz boot en vrachtwagen? Slimme coordinated attack, kun je eenvoudig programmeren zodat het bootje op precies het goede moment onder de brug komt, de vrachtwagen laat detoneren en met zijn voorwaards snelheid richting de explosie richting spoor 'duwt'. De brug liep ter plekke omhoog, dus ook voor het spoor waardoor de snelheid van de trein het laagst is op dat moment. Echt de perfecte plek voor zo'n attack. Je zou het kunnen simuleren om te kijken of het ook echt zo kan werken.
Het is juist super complex om dat te coördineren (let wel: verschillende teams, verschillende voertuigen, verschillende startpunten, en geen 100% controle over de snelheid waarmee beide voertuigen reizen) en ook compleet nutteloos. Als je al een boot hebt dan heeft de truck geen toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
McKaamos schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:07:
[...]

De eerste zou snel geleverd worden maar ik gok dat die in de richting van Kiev geplaatst wordt. Iets met hoofdstad beschermen enzo.

Gezien dit over het zuidelijke front gaat, gok ik dat het om Manpads gaat.
Denk dat alle manpads sowieso op high alert zijn nu, zeker ook gezien ze ermee ook meerdere kruisraketten hebben neer gehaald.

Slecht moment om met je heli te gaan vliegen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Ik heb trouwens geen update meer gezien over die rookwolk van een andere vliegbasis waar 40 heli's zouden staan, hebben we daar nog wat over vernomen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
gise schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:20:
[...]

Rond Cherson wouden Russische militairen het toch eens proberen:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:10
*Knip* ontopic houden s.v.p.

[ Voor 94% gewijzigd door teacup op 13-10-2022 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
*Knip* ontopic houden s.v.p.

[ Voor 92% gewijzigd door teacup op 13-10-2022 21:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

gise schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:20:
[...]

Denk dat alle manpads sowieso op high alert zijn nu, zeker ook gezien ze ermee ook meerdere kruisraketten hebben neer gehaald.

Helemaal om dat met een hele roedel van die dingen te doen. 4 neergehaald, minstens 2 hebben 'gevechtswerkzaamheden' gehad

Gevechtswerkzaamheden is wat mij betreft het Woord van de Dag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
*knip* Interessant onderwerp maar liever niet in dit topic

[ Voor 102% gewijzigd door teacup op 13-10-2022 21:36 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
mercapto schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:31:
[...]

Arme (rijke) Musk probeert een Nobel Prijs voor de Vrede te scoren en wij gunnen hem dat gewoon niet. Kijken wat hij gaat bedenken om het toch voor elkaar te krijgen nu Taiwan en Ukraine niet happen, misschien wat advies aan Yemen of Mozambique?
Misschien moet hij eens beginnen met wat minder een leeg vat te zijn dat zich gewillig laat volgieten en wat meer een principiële aanpak nemen en wat meer (boeken, niet Twitter) lezen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Grapjassen in RU vanuit het Kremlin hebben een nieuwe Russische kaart gedefinieerd:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRmUzZjkxbFdZQUFJTkp1LmpwZw==
https://nitter.it/bayrakt...tus/1580165303644065792#m

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 12-10-2022 14:00 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[Twitter]

Nog wel een puntje, neergehaald met elektronische apparaten staat er. Maar de gas granaat is duidelijk af gegaan (zie dat donkere spoor aan de onderkant) dus óf hij is gewoon gebruikt en daarna op de foto gezet, of hij is bij het elektronische neerhalen af gegaan. Ik denk dat hij niet is neergehaald.

Kun je drones wel echt neerhalen met electronische systemen. Anders zouden ze toch bij bosjes worden neergehaald.

Nog zoiets, Counter battery radars? Werken die wel? Klinkt als enorm krachtig, direct weten waar een schot vandaan komt. Ik zie eigenlijk altijd veel tracks in de filmpjes van succesvolle vernietigingen en heb de indruk dat ze ze zo spotten. Rondvliegen op zoek naar track sporen bij bosranden, hagen, en dan de artillerie oproepen.

Is er iemand met kennis van counter battery radars, hoe goed werkt dat?

[ Voor 3% gewijzigd door pro_6or op 12-10-2022 14:18 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 13:01

Auredium

Informaticus Chaoticus

YakuzA schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:00:
Grapjassen in RU vanuit het Kremlin hebben een nieuwe Russische kaart gedefinieerd:
[Afbeelding]
https://nitter.it/bayrakt...tus/1580165303644065792#m
Wat dit wel heel goed aangeeft; de annexaties en dit soort kaartjes is dat Rusland (en Poetin) heel goed door heeft dat meer er echt niet in zit en het alleen maar minder kan worden.
Het is tekenend aan de wand en betekend eigenlijk dat Poetin en daarmee Rusland zegt 'wij kunnen de rest niet meer in handen krijgen'.

De raketaanvallen op burgerdoelen, het spelen met de toevoer en mensen van de Oekraïense kerncentrale en de mobilisatie zijn in die zin ook niets meer dan 'spel' om de illusie hoog te houden dat Rusland nog wat kan. Het is zaak aan Oekraïne om deze winter hard door te duwen en zo veel mogelijk terug te dringen om hun onderhandelingspositie in de zomer van 2023 sterk te maken.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Nat-Water schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:09:
[...]

Nee, zijn gisteren al geleverd.
[Twitter]
Dat gezegd. Volgens Ukraine NOW Telegram:

[...]

Dus het hoeft niet per se een IRIS-T te zijn, maar het kan wel een oorzaak zijn van. (Bijvoorbeeld: Kiev wordt nu beschermd door IRIS-T, dus wat daar stond is verplaatst naar andere plekken)
Ik schat dat het inderdaad een oorzaak zal zijn. 4 helikopters tegelijk neerhalen wijst er op dat ze aangevallen werden op een punt waar ze dat niet verwacht hadden. Dus oftewel AA met meer bereik dan verwacht, of ze hadden er helemaal geen AA verwacht. Er zal dus in die hoek op zijn minst iets moderners neer gezet zijn dan ze er voorheen hadden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

pro_6or schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:16:
[...]

Nog wel een puntje, neergehaald met elektronische apparaten staat er. Maar de gas granaat is duidelijk af gegaan (zie dat donkere spoor aan de onderkant) dus óf hij is gewoon gebruikt en daarna op de foto gezet, of hij is bij het elektronische neerhalen af gegaan. Ik denk dat hij niet is neergehaald.

Kun je drones wel echt neerhalen met electronische systemen. Anders zouden ze toch bij bosjes worden neergehaald.

Nog zoiets, Counter battery radars? Werken die wel? Klinkt als enorm krachtig, direct weten waar een schot vandaan komt. Ik zie eigenlijk altijd veel tracks in de filmpjes van succesvolle vernietigingen en heb de indruk dat ze ze zo spotten. Rondvliegen op zoek naar track sporen bij bosranden, hagen, en dan de artillerie oproepen.

Zie het wapensystemen topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:37
Wat hebben we nog voor effectieve luchtafweer wat 15 miljoen waard is, Patriots?
Nederland schenkt extra raketten aan Oekraïne

Nederland schenkt Oekraïne luchtverdedigingsraketten, ter waarde van 15 miljoen euro. Dat zegt defensieminister Ollongren bij een NAVO-overleg in Brussel. Volgens de minister is deze levering het antwoord op de 'laffe aanvallen op verschillende steden in Oekraïne'.

"We zien dat luchtverdediging ontzettend belangrijk is, dus Nederland levert een aanvullende bijdrage aan de luchtverdediging", zegt Ollongren. "Het enige resultaat wat Poetin bereikt met zijn aanvallen, is dat we meer gaan leveren."

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
pro_6or schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:16:
[...]

Aan Oekrainse kant werken die iig heel goed. Er zijn al meerdere berichten gekomen van russen die niet blij waren dat zodra ze begonnen te schieten, er al granaten terug kwamen. Andersom gebeurt dat natuurlijk ook, maar aangezien Oekraine over het algemeen mobielere artillerie heeft, heeft het minder impact voor hun. Zeker omdat de counter-artillerie van de russen een stukje trager is.

En dat je er weinig beelden van ziet is logisch, counter-artillerie radar werkt door via de radar een plaatsbepaling te doen en daarop te schieten. Daarbij worden er geen drones gebruikt die wat zouden kunnen filmen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:22:
Wat hebben we nog voor effectieve luchtafweer wat 15 miljoen waard is, Patriots?

[...]
Stingers waarschijnlijk. Anders NASAMS, die heeft Nederland ook. Patriots lijkt me onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 21:02

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Auredium schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:19:
[...]

Wat dit wel heel goed aangeeft; de annexaties en dit soort kaartjes is dat Rusland (en Poetin) heel goed door heeft dat meer er echt niet in zit en het alleen maar minder kan worden.
Het is tekenend aan de wand en betekend eigenlijk dat Poetin en daarmee Rusland zegt 'wij kunnen de rest niet meer in handen krijgen'.

De raketaanvallen op burgerdoelen, het spelen met de toevoer en mensen van de Oekraïense kerncentrale en de mobilisatie zijn in die zin ook niets meer dan 'spel' om de illusie hoog te houden dat Rusland nog wat kan. Het is zaak aan Oekraïne om deze winter hard door te duwen en zo veel mogelijk terug te dringen om hun onderhandelingspositie in de zomer van 2023 sterk te maken.
Mag ik enigszins suggestief nog een punt aanhalen?
Het valt me de laatste dagen overal op dat Oekraïne aan de onderhandelingstafel zou moeten.
Van Nederland tot USA, van Twitter tot de Stentor. Allemaal in de toon van bijv. deze onder een artikel van iemand die terug naar Kyiv is gegaan.
Als de strijdende partijen niet om de tafel gaan zitten voor een diplomatieke uitweg, dan zal de oorlog nog heel lang duren! Met nog veel meer raketaanvallen. Maar Zelensky verkeert kennelijk momenteel in een soort overwinningsroes, aangemoedigd door het Westen, en voert doldrieste acties uit die voor nog meer geweld zorgen. Misschien moeten we eens stoppen met het sponsoren van deze oorlog, hopelijk brengt dat hem tot rede en terug naar de onderhandelingstafel!
Word ik paranoïde of zijn de trollenlegers knetterhard aan het werk?

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Brazos schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:27:
[...]
Stingers waarschijnlijk. Anders NASAMS, die heeft Nederland ook. Patriots lijkt me onwaarschijnlijk.
Patriot is duurder en niet compatible, als NL idd NASAMS heeft, zullen het wel raketten zijn om de NASAMS te refillen idd.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 12-10-2022 14:34 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

redwing schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:23:
[...]

Aan Oekrainse kant werken die iig heel goed. Er zijn al meerdere berichten gekomen van russen die niet blij waren dat zodra ze begonnen te schieten, er al granaten terug kwamen. Andersom gebeurt dat natuurlijk ook, maar aangezien Oekraine over het algemeen mobielere artillerie heeft, heeft het minder impact voor hun. Zeker omdat de counter-artillerie van de russen een stukje trager is.

En dat je er weinig beelden van ziet is logisch, counter-artillerie radar werkt door via de radar een plaatsbepaling te doen en daarop te schieten. Daarbij worden er geen drones gebruikt die wat zouden kunnen filmen.
Dat is duidelijk, maar ik zou dan toch graag eens wat drone aftermath filmpjes zien (naderhand een dji mavic ff die kant op sturen om de schade te checken, staan er nog verlaten, maar onbeschadigde voertuigen/geschut, nog een salvo ertegenaan) waar er geen tracks te zien zijn in het veld. Er zijn ook plekken genoeg waar men niet per sé zachte grond om hoeft te ploegen om ergens te geraken. Ik zou niet eens ergens op gaan bouwen als er trackmarks te zien zijn.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:33:
[...]

Patriot is duurder en niet compatible, zullen wel raketten om de NASAMS te refillen zijn idd.
Dat of gewoon meer stingers inderdaad. 15 miljoen is ook te weinig voor een lanceerinstallatie en bijbehoren vermoed ik, en Oekraïne heeft voor zover ik weet geen patriots. Ze krijgen wel NASAMS van de VS, en die heeft Nederland ook.

Dus misschien raketten daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
Brazos schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:34:
[...]

Dat of gewoon meer stingers inderdaad. 15 miljoen is ook te weinig voor een lanceerinstallatie en bijbehoren vermoed ik, en Oekraïne heeft voor zover ik weet geen patriots. Ze krijgen wel NASAMS van de VS, en die heeft Nederland ook.

Dus misschien raketten daarvoor.
Nederland stuurt dan ook geen installaties, alleen maar de raketten. De installaties zijn/worden door een ander land geleverd.

Bron: Defensie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Nat-Water schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:36:
[...]

Nederland stuurt dan ook geen installaties, alleen maar de raketten. De installaties zijn/worden door een ander land geleverd.

Bron: Defensie
Dan is het wel duidelijk dat Nederland raketten levert voor de NASAMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 13:01

Auredium

Informaticus Chaoticus

Maestro schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:31:
[...]

Het valt me de laatste dagen overal op dat Oekraïne aan de onderhandelingstafel zou moeten.
Van Nederland tot USA, van Twitter tot de Stentor. Allemaal in de toon van bijv. deze onder een artikel van iemand die terug naar Kyiv is gegaan.

[...]

Ja en nee. Er zijn er een deel die wat 'de kosten' te hoog vinden worden en daarom nu al naar de onderhandelingstafel pushen. Ik denk ook dat er Pro-Rusland partijen zijn die beginnen te zweten en nu onderhandelingen willen. Het is nu nog echter te vroeg; we weten dit omdat Poetin sinds twee weken wilt onderhandelen (hij is immers aan het verliezen).
Ik heb al eerder gezegd dat als Oekraïne niet het Russische leger volledig heeft weten terug te dringen in de zomer van 2023 ik verwacht dat er zware internationale druk op Oekraïne wordt uitgeoefend (ook vanuit de VS en het westen) om toch naar de tafel te gaan. Ik weet; er zijn er hier die dit niet als mening delen en dat mag. We gaan het wel zien hoe het gaat lopen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 21:07
[...]

[...]

Reacties onder nieuwsberichten zijn 90% troll of wappie ja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
Kunnen we zoiets niet croudfunden?

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Auredium schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:38:
[...]

Ja en nee. Er zijn er een deel die wat 'de kosten' te hoog vinden worden en daarom nu al naar de onderhandelingstafel pushen. Ik denk ook dat er Pro-Rusland partijen zijn die beginnen te zweten en nu onderhandelingen willen. Het is nu nog echter te vroeg; we weten dit omdat Poetin sinds twee weken wilt onderhandelen (hij is immers aan het verliezen).
Ik heb al eerder gezegd dat als Oekraïne niet het Russische leger volledig heeft weten terug te dringen in de zomer van 2023 ik verwacht dat er zware internationale druk op Oekraïne wordt uitgeoefend (ook vanuit de VS en het westen) om toch naar de tafel te gaan. Ik weet; er zijn er hier die dit niet als mening delen en dat mag. We gaan het wel zien hoe het gaat lopen.
Onderhandelen met Rusland heeft pas weer zin als Poetin tussen 6 plankjes ligt. Dan is er een kans voor de Russen om zich te herstellen.

Tot die tijd heeft het geen zin, Poetins woord is niets waard en afspraken maken kan niet. Door nu nog te gaan onderhandelen speel je het spelletje mee en blijf je toegeven en gebieden afstaan aan Rusland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Als dit niet van een partij kwam die oa. in de Tweede Kamer zit had ik het in het meme topic gezet:

https://nitter.it/robert_bor/status/1580173914533408768

Maarrr:
https://nitter.it/yamlima1/status/1580084332332359680

Die pijpleidingen liggen vziw niet op de zeebodem maar worden ingegraven, vrij diep zelfs, dan is 1,4 kg springstof lang niet genoeg. Dat ze er een jaar naast zitten zal vast ook geen toeval zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:25
[...]

[...]

Paranoïde inderdaad. Dat is een kwestie van pragmatisch denken. Aan het eind van de dag heeft Rusland de macht om in het hele land stroom en water uit te schakelen. Dat Rusland dit middel zou inzetten is iets waar ik bij de start van de oorlog al bang voor was. Waneer het die kant op gaat ligt een (nog grotere) humanitaire ramp op de loer; tientallen miljoenen mensen zonder water, warmte, koelkasten, enz.

Dat is ook precies het beoogde doel van dit soort aanvallen; de wil om door te vechten breken. De reacties die jij aanhaalt onderschrijven dat dit middel effectief is. (Overigens kan het ook mensen heel erg boos maken dus het kan ook averechts gaan werken...)

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 12-10-2022 15:02 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 09:35
Op het Museumplein in Amsterdam, heeft het consulaat van Rusland EN Oekraine zicht op. En het consulaat van de VS overigens ook.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Ik ben voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:33
beany schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

Op het Museumplein in Amsterdam, heeft het consulaat van Rusland EN Oekraine zicht op. En het consulaat van de VS overigens ook.
Dat zinloze gerant op politieke figuren hoeft niet

[ Voor 20% gewijzigd door DaniëlWW2 op 12-10-2022 17:55 ]

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:03
sdk1985 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

Paranoïde inderdaad. Dat is een kwestie van pragmatisch denken. Aan het eind van de dag heeft Rusland de macht om in het hele land stroom en water uit te schakelen. Dat Rusland dit middel zou inzetten is iets waar ik bij de start van de oorlog al bang voor was. Waneer het die kant op gaat ligt een (nog grotere) humanitaire ramp op de loer; tientallen miljoenen mensen zonder water, warmte, koelkasten, enz.

Dat is ook precies het beoogde doel van dit soort aanvallen; de wil om door te vechten breken. De reacties die jij aanhaalt onderschrijven dat dit middel effectief is. (Overigens kan het ook mensen heel erg boos maken dus het kan ook averechts gaan werken...)
*knip* maak een topic report aan als je vind dat een post niet voldoet aan onze regels, maar dit voegt niets toe.

EDIT: En nog iets, wie weet beter of de Oekraïners moeten doorvechten? De Oekraïners zelf? Of mensen die 1000 km verder op zitten?

[ Voor 13% gewijzigd door defiant op 14-10-2022 00:45 ]

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ga ik even advocaat van de duivel spelen.

De huidige rethoriek volgende zie ik niet hoe Mr. Putin dit niet andersom kan uitleggen. "Het westen is weer bezig met hun hetze richting ons Rusland".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
Dat kan inderdaad, er is nog geen nee gezegd, want blijkbaar zijn er nog geen aanvragen binnen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Brazos schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:37:
[...]

Dan is het wel duidelijk dat Nederland raketten levert voor de NASAMS.
oftewel 12 raketten:
the cost of each AIM-120 AMRAAM missile (2019 AIM-120D modification) is more than $1.2 million.
Volgens mij had nasams een pod van 4 of 6?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
beany schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

offtopic:
Het consulaat van Rusland zit toch in Den Haag...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

YakuzA schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:08:
[...]

oftewel 12 raketten:

[...]

Is tweedehands spul, moet je niet met de nieuwwaarde rekenen natuurlijk :P. Maar als je gelijk hebt is dit vrij mager ja, dat jagen ze er in een paar minuten doorheen. Bizar om je voor te stellen hoeveel geld er in oorlog voeren gaat zitten dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
HTT-Thalan schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:06:
[...]

De huidige rethoriek volgende zie ik niet hoe Mr. Putin dit niet andersom kan uitleggen. "Het westen is weer bezig met hun hetze richting ons Rusland".
Wees eerlijk, dat zal toch volledig op dovemansoren vallen, dus maak dan geen zak uit, whataboutism heeft hem tot nu toe nog niks opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
sdk1985 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

Het middel is helemaal niet effectief, vanuit Oekraine zijn de geluiden om door te vechten niet verandert. En daar moet het toch vandaan komen.
De reacties die aangehaald worden zullen veel eerder van russische trollen komen, en dan vooral omdat ze steeds meer door beginnen te krijgen dat rusland alleen nog maar teruggedrongen gaat worden. En als er niets meer te winnen is, moet je iets doen om dit de eindstand te maken. Alleen gaat dat gewoon niet gebeuren, binnen een paar weken komt er echt wel weer een nieuwe aanval waarbij de russen weer een stukje verliezen.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• onkl
[...]

Putin blijkt heel goed in staat om exact net zoveel argumenten te vinden die aantonen dat het westen Rusland wil vernietigen als hij nodig heeft, irrelevant hoeveel argumenten wij hem bieden.
Dat is in zekere zin erg prettig: er is voor het Westen geen enkele reden zichzelf in te houden, want wat westerse landen doen heeft simpelweg geen enkele invloed op de binnenlandse propagandamachine in Rusland.
oftewel: leef je uit. Putin is toch wel boos op ons, dan kan dit er prima bij.
Nat-Water schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:08:
[...]

offtopic:
Het consulaat van Rusland zit toch in Den Haag...?
offtopic:
Een land heeft hier max één ambassade (=officiële vertegenwoordiging) , maar kan meer dan één consulaat (=voor praktisch gedoe, reisdocumenten etc.) hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door onkl op 12-10-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

dakka schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:11:
[...]

Wees eerlijk, dat zal toch volledig op dovemansoren vallen, dus maak dan geen zak uit, whataboutism heeft hem tot nu toe nog niks opgeleverd.
Ah toe, het topic staat vol met video's van hoe Russen vrijwillig en in klaar daglicht verklaren volledig achter zijn 'version of events' te staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

HTT-Thalan schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:10:
[...]
Is tweedehands spul, moet je niet met de nieuwwaarde rekenen natuurlijk :P. Maar als je gelijk hebt is dit vrij mager ja, dat jagen ze er in een paar minuten doorheen. Bizar om je voor te stellen hoeveel geld er in oorlog voeren gaat zitten dan...
Als je iets doneert, moet je altijd schermen met de aankoopwaarde ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

onkl schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:14:
[...]

Putin blijkt heel goed in staat om exact net zoveel argumenten te vinden die aantonen dat het westen Rusland wil vernietigen als hij nodig heeft, irrelevant hoeveel argumenten wij hem bieden.
Dat is in zekere zin erg prettig: er is voor het Westen geen enkele reden zichzelf in te houden, want wat westerse landen doen heeft simpelweg geen enkele invloed op de binnenlandse propagandamachine in Rusland.
oftewel: leef je uit. Putin is toch wel boos op ons, dan kan dit er prima bij.
Dat is dan wel weer heel erg waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
YakuzA schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:08:
[...]

oftewel 12 raketten:

[...]

6 (wij hebben NASAMS-2), maar die dingen kunnen veel meer afschieten dan AIM-AMRAAM raketten, althans NASAMS-3 kan ook IRIS-T afschieten

[ Voor 27% gewijzigd door Meekoh op 12-10-2022 15:18 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ah, ziet het idd op het plaatje :)
https://mezha.media/en/2022/08/25/2-9-billion-for-weapons/
First, six air defense systems NASAMS in addition to those two that were transferred in July. Most likely, we are again talking about NASAMS platoon kits, each of which includes 3 launchers for 18 missiles, an AN/TPQ-64 three-coordinate radar station and a fire control panel. The cost of one NASAMS platoon is $23 million in 2022 prices, the cost of each AIM-120 AMRAAM missile (2019 AIM-120D modification) is more than $1.2 million. Of course, the complexes come with additional missiles, as their spending, especially with such massive attacks as on Independence Day are quite high.
NL levert dan vast 2 pods van 6 :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
[...]

Het verbaast me enigszins dat mensen zich hier nog mee bezig houden. Poetin kan alles andersom uitleggen, en legt ook alles andersom uit. Hij is zijn begrip van de realiteit al tijden verloren en spreekt toch nooit de waarheid. Daar hoeven we ons dan ook niet druk om te maken.
HTT-Thalan schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:10:
[...]

Het zijn luchtdoelraketten, geen geweerpatronen of artilleriegranaten. Die jaag je er niet in een paar minuten doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
(in een poging de modjes gelukkig te houden: meer over NASAMS in het wapensystemen topic?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Brazos schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:17:
[...]

Het verbaast me enigszins dat mensen zich hier nog mee bezig houden. Poetin kan alles andersom uitleggen, en legt ook alles andersom uit. Hij is zijn begrip van de realiteit al tijden verloren en spreekt toch nooit de waarheid. Daar hoeven we ons dan ook niet druk om te maken.

[...]

Het zijn luchtdoelraketten, geen geweerpatronen of artilleriegranaten. Die jaag je er niet in een paar minuten doorheen.
Niet? Ze hebben volgens mij onlangs 4 heli's neergehaald in 18 minuten, en nog 2 met 'gevechtsschade' (ik kies ervoor om dat dan even te interpreteren als een 'partial distruction'). Da's de helft van de toegezegde extra raketten als ik de berichten hier goed lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013

Fanta

FordPerformance™️

Brazos schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:17:
[...]

[...]

Wel als er weer 40 kruisraketten aan komen vliegen, of een zwermpje Iraanse drones. Het is een leuk begin, maar wat mij betreft had NL er wel wat meer mogen sturen.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Niet paranoïde, de social media fabriek heeft een tijdje stil gelegen. Inmiddels is die weer opgestart en zijn dit inderdaad de punten die ze een tijd geleden (ergens vorige week) gemaild kregen. Commentaar op nieuws sites komt van 'echte' mensen c.q. useful idiots, die moeten het zelf eerst nog opnemen en het idee krijgen dat het een slimme mening is voordat ze besluiten dat andere mensen ook moeten zien hoe slim ze wel niet zijn. Dus dat gaat altijd met vertraging.

Tipje van de sluier: over een aantal dagen gaat het over een doorbraak bij Bakhmut (ook al is dat feestje niet doorgegaan).

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
onkl schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:14:
[...]

offtopic:
Een land heeft hier max één ambassade (=officiële vertegenwoordiging) , maar kan meer dan één consulaat (=voor praktisch gedoe, reisdocumenten etc.) hebben.
offtopic:
Dat weet ik. Ik weet ook dat de VS ook een locatie in Amsterdam heeft. Maar Rusland (en Oekraïne) voor zover mijn bronnen gaan niet ;). We moesten namelijk in Covid tijd voor een Russisch visa persoonlijk op locatie zijn, dus moesten ik en mijn collega's allemaal naar Den Haag. Verschrikkelijke plek (dat consultaat he).

Maar goed, een tankwrak in Den Haag zou ook niet misstaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Nat-Water op 12-10-2022 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakka
HTT-Thalan schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:14:
[...]

Ah toe, het topic staat vol met video's van hoe Russen vrijwillig en in klaar daglicht verklaren volledig achter zijn 'version of events' te staan?
Staan ze al decennia, in het westen zijn we al satanistische nazi's die russische burgers ter plekke executeren, dat, veel erger kan dat beeld niet echt afzakken.

Wij kunnen dan ook 0 invloed uitvoeren op de harten en gevoelens van de russische burgers, zij moeten zelf eerst uit hun kremlin propaganda-bubbel komen, tot dan maakt het niet uit of we ze allemaal een doos chocola geven, of daadwerkelijk voor de lol openbaar russen martelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 08:32

3raser

⚜️ Premium member

Reparaties worden uitgevoerd aan de Krim brug.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fe3xsiZWIAEMtzH?format=jpg&name=large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
In berlijn mocht het ook niet van de gemeente. Maar de rechter heeft ze overruled.

[ Voor 21% gewijzigd door DaniëlWW2 op 12-10-2022 17:56 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
3raser schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:29:
Reparaties worden uitgevoerd aan de Krim brug.
[Afbeelding]
Mooie hijskraan in de kleuren van Oekraine :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 23:10

Nox

Noxiuz

Dat lijkt nog relatief vlotjes te gaan. Ik denk dat als ze de brug langer uit willen schakelen ze de grotere overspanning moeten raken.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Nox schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:35:
Dat lijkt nog relatief vlotjes te gaan. Ik denk dat als ze de brug langer uit willen schakelen ze de grotere overspanning moeten raken.
Het is nog steeds op meerdere plekken stuk (zie rechts), alleen nu drijft er een kraan bij. Er is nog niet zoveel veranderd.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

German Ministry of Defense: Meeting of Ramstein-Format at a special time: Russian missile attacks and partial mobilisation, sham referenda, Ukrainian counter-offensive. We coordinate our ongoing support. In the next few weeks, more PzH2000 and MARSII will be handed over to Ukraine
More of the same, maar weet niet of ze het hier over eerder beloofde dingen hebben?

PSN

Pagina: 1 ... 35 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid