Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ieder huishouden is weer anders en is ook afhankelijk van het type woning/appartement, dus dat kan je sowieso niet over één kamp scheren.

Hier staat de verwarming sinds eind sept ook nagenoeg iedere dag aan om het een beetje behaaglijk te krijgen in huis. En ja dat gaat er weleens 15euro aan verwarming alleen al die dag er uit. Maar ik weiger om vrouw- en kinderenlief "in de kou" te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:59

Dennis1812

Amateur prutser

Enforcer schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:52:
[...]

Ieder huishouden is weer anders en is ook afhankelijk van het type woning/appartement, dus dat kan je sowieso niet over één kamp scheren.

Hier staat de verwarming sinds eind sept ook nagenoeg iedere dag aan om het een beetje behaaglijk te krijgen in huis. En ja dat gaat er weleens 15euro aan verwarming alleen al die dag er uit. Maar ik weiger om vrouw- en kinderenlief "in de kou" te zetten...
Hoe koud word het dan bij jou? Uitgaande dat je in Nederland woont?

Wel tochtstrip en eventueel wat isolatie? Of 1 tochtgat?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dennis1812 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:54:
[...]

Sommige mensen voelen het pas als comfortabel warm zijnde bij +20o Celcius en dan moet je op het moment inderdaad nu al (pás?) een paar graden extra bij stoken :+

Met m'n 460 m3 hoekwoning uit 1977:

Ik heb m'n thermostaat hier het hele jaar op 17,5o Celsius staan met een terugval naar 16,0o Celsius in de nachtelijke uren waarbij m'n gasverbruik vanaf April dit jaar op 6 m3/maand zit en de CV-Combiketel tot en met vandaag nog niets aan het doen is geweest qua CV deel. Vloerverwarming verwarmt daarbij in de winter ook middels erg comfortabele warmte zodat het al sneller warmer aanvoelt dan dat het is met convector radiatoren.

@Cheesy Zoals je in je reactie hieronder al aangeeft: Als je warme voeten hebt dan voelt dat voor de rest van je lichaam al snel aan als of dat de hele omgeving lekker warm is. Met koude voeten heb je het overal meteen 'koud'.... Heerlijk in de zomer als je vloer koud is, dan kan het buiten gewoon 40o Celsius zijn zonder dat je binnen ergens last van hebt :*)

M'n CV Combiketel pompt overigens water van maximaal 40o Celsius rond door het hele leidingwerk in de vloeren. Af-fabriek staat zo'n apparaat vaak op 80o Celsius ingesteld en een installateur doet daar vervolgens NIETS aan bij oplevering..... 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door Will_M op 12-10-2022 10:39 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Gezien we een redelijk nieuw huis hebben slaat bij ons de vloerverwarming maar een paar keer aan per dag. Met het lage zonnetje door de ramen warmt het ook al snel op. Gevolg is helaas een koude vloer waardoor ik bij 20 of 22 graden nog steeds een koud gevoel heb.

Pas pantoffels gekocht, alhoewel ik dat niets vind. Maar wat een verschil maakt dat. Thermostaat staat nu op 19 graden en ik heb warme voeten en een warm lijf. Eigenlijk eerder moeten doen.

CV staat overigens op 55 graden, misschien moet ik die nog verlagen naar 45 of 50 zodat de vloer gelijkmatiger verwarmd wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door Cheesy op 12-10-2022 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-06 09:48
Cheesy schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:07:
Gezien we een redelijk nieuw huis hebben slaat bij ons de vloerverwarming maar een paar keer aan per dag. Met het lage zonnetje door de ramen warmt het ook al snel op. Gevolg is helaas een koude vloer waardoor ik bij 20 of 22 graden nog steeds een koud gevoel heb.

Pas pantoffels gekocht, alhoewel ik dat niets vind. Maar wat een verschil maakt dat. Thermostaat staat nu op 19 graden en ik heb warme voeten en een warm lijf. Eigenlijk eerder moeten doen.

CV staat overigens op 55 graden, misschien moet ik die nog verlagen naar 45 of 50 zodat de vloer gelijkmatiger verwarmd wordt.
Dikke geitenwollen sokken. Wil pas in november de waterpomp vloerverwarming aanzetten. wil het max 19 graden in huis hebben voor besparing op verbruik.

Ooit gelezen dat oudjes een warmwater kruik onder hun voeten zetten om hunlichaam sneller op te warmen. Lijkt mij goede oplossing voor koude kamer.

Voeten zijn het laatste wat je lichaam opwarmt en duurt altijd langst heb ik het gevoel als ik met koude voeten in bed lig. Dus als je je voeten warm krijgt wordt de rest van lichaam ook warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:54:

Kou is een relatief begrip en zal door iedereen anders geïnterpreteerd worden.

We houden er van om het 'lekker warm' (voor onze normen) te hebben in huis, daarbij zal de temp meestal tussen de 22-23,5graden zijn. Echter vanwege het gebruik van vloerverwarming en tegels kunnen die (als de verwarming niet aanstaat) 'koud' aanvoelen, hetgeen ook weer invloed heeft op je lichaamstemperatuur (en je het ondanks een temp van 23,5 alsnog koud kan ervaren).

Hoekhuis uit 95, energielabel B, vloerisolatie, 130m2 2 verdiepingen, 4pers huishouden. Das uiteraard heel wat anders dan een appartement van 5x3 warm krijgen waar menig Tweaker (alleenstaand) in zit :)

-edit-
Ohja, daarom een tip voor iedereen (met name voor mezelf in een toekomstige woning), neem geen vloerverwarming!

[ Voor 9% gewijzigd door Enforcer op 12-10-2022 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Duidelijk. Wellicht een tip waar je iets mee kan?
Vloerkleed op de plek waar je bank staat. Ook warmere voeten. Of dikke sokken of sloffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-06 16:39
Enforcer schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:18:
[...]

Ohja, daarom een tip voor iedereen (met name voor mezelf in een toekomstige woning), neem geen vloerverwarming!
Ik ben nog steeds aan het nadenken of je het echt meent of als grap :) .
Bedoel L/L verwarmen en vloerverwarming(gelijkmatiger)is toch een andere soort van verwarming gevoelsmatig naar mijn mening.

(Heb nog traditionele radiator verwarming) en airco in de planning.

Ben ondertussen aan inlezen voor vloerverwarming.

AnimeAdicted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03-2024
Cheesy schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:07:

Legionella groeit tussen de 25-55 graden, dus persoonlijk zou ik die op minimaal 55 houden. Maar hierover zijn de meningen ook weer verdeeld :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dalive schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:45:
[...]

Legionella groeit tussen de 25-55 graden, dus persoonlijk zou ik die op minimaal 55 houden. Maar hierover zijn de meningen ook weer verdeeld :)
Een CV Combiketel heeft voor het verwarmen van Tap Water een heel ander (eigen) circuit wat volledig losstaat van de temperatuur welke je het CV leidingwerk in pompt.

Warm Tap Water moet je eigenlijk niet eens onder de 60o Celsius laten komen, juist vanwege de Legionella bacterie welke in louw water érg goed gedeidt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-06 13:20
Dalive schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:45:
[...]

Het zijn 2 gescheiden systemen...

Je tapwater op 55+ houden is prima.
Je CV water staat hier los van.

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Offens1490 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:41:
Ik ben nog steeds aan het nadenken of je het echt meent of als grap :) .
Bedoel L/L verwarmen en vloerverwarming(gelijkmatiger)is toch een andere soort van verwarming gevoelsmatig naar mijn mening.

(Heb nog traditionele radiator verwarming) en airco in de planning.

Ben ondertussen aan inlezen voor vloerverwarming.
Mijn relaas over vloerverwarming is hier al eens aan bod gekomen: Vloerverwarming altijd warmtevraag kunnen krijgen?

Misschien is het de combinatie van factoren voor ons (hoekwoning, alleen vloerisolatie, tegelvloer, etc), maar het is voor mij zeker geen grap hoor.

Daarbij komt overigens dat ons huis heel de dag door verwarmt is (als we geen kou willen ervaren), dit heeft te maken met kinderen die maar een paar lesuren op een dag hebben en een vrouw met wisselende diensten. Menig tweaker zet misschien de thermostaat pas na 18:00 als men thuiskomt van werk maar in het "echte gezinsleven" is er altijd wel iemand thuis aanwezig die het graag 'warm' wil ervaren.

-edit-
Zelfs in de lente/zomer heeft de vloerverwarming soms even aangestaan om de 'lekkere warme voetjes' te ervaren (en dus gaat de thermostaat even hoger ondanks dat het 25graden in huis was).

[ Voor 8% gewijzigd door Enforcer op 12-10-2022 11:04 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Echt een absurde tip die niet voor 'iedereen' is, maar alleen voor wereldvreemde mensen die tijdens een energiecrisis hun huis tot 23 graden stoken en menen dat ze 'altijd warme voetjes' moeten hebben. 8)7

Houd het dus maar bij alleen een tip voor je toekomstige zelf :P

[ Voor 7% gewijzigd door eamelink op 12-10-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-06 14:47
[...]

We houden er van om het 'lekker warm' (voor onze normen) te hebben in huis, daarbij zal de temp meestal tussen de 22-23,5graden zijn. Echter vanwege het gebruik van vloerverwarming en tegels kunnen die (als de verwarming niet aanstaat) 'koud' aanvoelen, hetgeen ook weer invloed heeft op je lichaamstemperatuur (en je het ondanks een temp van 23,5 alsnog koud kan ervaren).

Hoekhuis uit 95, energielabel B, vloerisolatie, 130m2 2 verdiepingen, 4pers huishouden. Das uiteraard heel wat anders dan een appartement van 5x3 warm krijgen waar menig Tweaker (alleenstaand) in zit :)

-edit-
Waarom geen vloerverwarming? Ik ben volgens mij even de weg kwijt hier. Wij hebben 2 jaar geleden vloerverwarming op de begeane grond aangelegd, dat was onze beste keus ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
Even iets heel anders, volledig on topic. Ik tast even in het duister in wat nu verstandig is om te doen.

huidige situatie
verbruik elektra - 3.000 kWh
opwekking elektra - 3.200 kWh
verbruik gas - 1.500 m3

Momenteel zitten wij bij Eneco en hebben wij vanaf 1 november nieuwe tarieven. Dan gaan wij 3,17 per m3 betalen. Elektra is ongeveer 0,70 dal en 0,87 piek en 0,09 TLV. Tot die tijd zijn de tarieven helemaal prima.

nieuwe situatie
verbruik elektra - 4.600 kWh
opwekking elektra - 5.700 kWh
verbruik gas - 400 m3

Zoals je ziet gaan wij flink verduurzamen. We gaan isoleren, extra panelen erbij en een warmtepomp aanschaffen. Al deze maatregelen zijn dit jaar al wel in gang gezet, maar door levertijden en dergelijke zullen ze allemaal pas in 2023 uitgevoerd gaan worden. Januari voor isolatie en PV en de zomer pas voor de warmtepomp.

vraagstuk
Mijn vraag is nu, wat is nu verstandig om te doen? Per 1 januari maakt het niet heel veel meer uit door het prijsplafond, maar ik zit er wel aan te denken om dan over te stappen naar een andere grote leverancier. Enerzijds om dan een afrekening af te dwingen van de afgelopen 2 maanden, zodat mijn energie jaar gelijk loopt met het kalenderjaar. Anderzijds omdat ik ontevreden ben over Eneco. Mijn intentie is om naar een andere grote en betrouwbare partij over te stappen, ik ga nog uitzoeken welke de beste TLV heeft. Heel misschien dat ik dit uit elkaar trek, gas en stroom.

Maar, november en december moet ik nog overleven. Wat zouden jullie doen? Een optie is om voor die 2 maanden naar een day ahead leverancier te stappen, omdat de tarieven daar toch wel aanzienlijk lager lijken van de 3,17 die ik nu betaal voor gas. Nadeel is dat die flinke voorschotten verwachten. Andere optie is om alleen gas over te brengen naar een day-ahead, zoals Easy Energy. Tenslotte kan ik ook nog kijken naar een andere goedkope aanbieder, maar ik kan er weinig vinden die iets aanbieden voor minder dan 3,17 per m3. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
hansvanhengel schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:22:
Even iets heel anders, volledig on topic. Ik tast even in het duister in wat nu verstandig is om te doen.

huidige situatie
verbruik elektra - 3.000 kWh
opwekking elektra - 3.200 kWh
verbruik gas - 1.500 m3

Momenteel zitten wij bij Eneco en hebben wij vanaf 1 november nieuwe tarieven. Dan gaan wij 3,17 per m3 betalen. Elektra is ongeveer 0,70 dal en 0,87 piek en 0,09 TLV. Tot die tijd zijn de tarieven helemaal prima.

nieuwe situatie
verbruik elektra - 4.600 kWh
opwekking elektra - 5.700 kWh
verbruik gas - 400 m3

Zoals je ziet gaan wij flink verduurzamen. We gaan isoleren, extra panelen erbij en een warmtepomp aanschaffen. Al deze maatregelen zijn dit jaar al wel in gang gezet, maar door levertijden en dergelijke zullen ze allemaal pas in 2023 uitgevoerd gaan worden. Januari voor isolatie en PV en de zomer pas voor de warmtepomp.

vraagstuk
Mijn vraag is nu, wat is nu verstandig om te doen? Per 1 januari maakt het niet heel veel meer uit door het prijsplafond, maar ik zit er wel aan te denken om dan over te stappen naar een andere grote leverancier. Enerzijds om dan een afrekening af te dwingen van de afgelopen 2 maanden, zodat mijn energie jaar gelijk loopt met het kalenderjaar. Anderzijds omdat ik ontevreden ben over Eneco. Mijn intentie is om naar een andere grote en betrouwbare partij over te stappen, ik ga nog uitzoeken welke de beste TLV heeft. Heel misschien dat ik dit uit elkaar trek, gas en stroom.

Maar, november en december moet ik nog overleven. Wat zouden jullie doen? Een optie is om voor die 2 maanden naar een day ahead leverancier te stappen, omdat de tarieven daar toch wel aanzienlijk lager lijken van de 3,17 die ik nu betaal voor gas. Nadeel is dat die flinke voorschotten verwachten. Andere optie is om alleen gas over te brengen naar een day-ahead, zoals Easy Energy. Tenslotte kan ik ook nog kijken naar een andere goedkope aanbieder, maar ik kan er weinig vinden die iets aanbieden voor minder dan 3,17 per m3. Iemand tips?
Wat is de datum van je eindafrekening als je niet overstapt?
Je wilt natuurlijk voorkomen dat je nog een hoop kWh's 'tegoed' hebt die gesaldeerd kunnen worden en waar je wellicht slechts de terugleververgoeding voor krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
hansvanhengel schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:05:
Waarom geen vloerverwarming? Ik ben volgens mij even de weg kwijt hier. Wij hebben 2 jaar geleden vloerverwarming op de begeane grond aangelegd, dat was onze beste keus ooit.
Mijn mening is dat het ontzettend veel energie kost om het 'lekker warm' te kunnen krijgen en houden, daarbij lettend op het (misschien in ons geval verkeerd?) gekozen vloerverwarmingssysteem in combinatie met het type/soort huishouden.

Als je de thermostaat 'smorgens vroeg op 22 zet als het 20graden binnen (nachtverlaging) is dan staat ons vloerverwarmingssysteem soms wel 3uur te stampen voordat de temp bereikt wordt (dus van 05:00-08:00), gelet daarbij op de huidige energieprijzen ben je zo al een meer dan een tientje kwijt om het huis even op de gewenste temperatuur te krijgen.
Vervolgens is de temperatuur in huis bereikt en vanwege de hele dag genoeg warmte in huis (weinig warmteverlies) voelt de gekozen tegelvloer ontzettend koud aan, immers stroomt er geen warmwater meer door de leidingen. Daarom ervaar je het alsnog als koud (koude voeten = dalende lichaamstemperatuur = 'kou' ervaren).
Om dan weer de 'kou' er van af te halen (ondanks dat het al 22graden is) zet je de thermostaat op 23graden zodat er weer wat warm water door de vloer heen gaat. Dit zal vervolgens ook weer een uurtje gaan lopen stampen voordat het door heel de begane grond heen is.

Maargoed, zo gaat het in ons huishouden, het is dus voor iedereen persoonlijk. En dan kom je dus aan een verbruik van tussen de 15-20euro per dag alleen maar voor het opwarmen/warm houden van je tegelvloer in combinatie met vloerverwarming.

[ Voor 4% gewijzigd door Enforcer op 12-10-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

-edit-
Haha ja of gewoon sloffen/sokken/schoenen aandoen…

Alternatief zijn fancoils, of je daar nu zo blij van word…. Ze werken goed, maar op veel manieren toch een stuk aanweziger dan VVW.

En daarnaast, hoezo voelt een tegelvloer zonder vloerverwarming wél warm??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
Cheesy schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:25:
[...]

Wat is de datum van je eindafrekening als je niet overstapt?
Je wilt natuurlijk voorkomen dat je nog een hoop kWh's 'tegoed' hebt die gesaldeerd kunnen worden en waar je wellicht slechts de terugleververgoeding voor krijgt.
Dat is een goeie, dat is 31 oktober/1 november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
hansvanhengel schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:27:
[...]

Dat is een goeie, dat is 31 oktober/1 november.
Dan zit je nu dus prima, want die eindafrekening komt er toch wel, of je nou wel of niet overstapt :)

Ik ga met gas waarschijnlijk ook naar day ahead, maar eerst even de exacte details afwachten van de plafond-regeling.

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 12-10-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
Enforcer schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:25:
[...]

Mijn mening is dat het ontzettend veel energie kost om het 'lekker warm' te kunnen krijgen en houden, daarbij lettend op het (misschien in ons geval verkeerd?) gekozen vloerverwarmingssysteem in combinatie met het type/soort huishouden.

Als je de thermostaat 'smorgens vroeg op 22 zet als het 20graden binnen (nachtverlaging) is dan staat ons vloerverwarmingssysteem soms wel 3uur te stampen voordat de temp bereikt wordt (dus van 05:00-08:00), gelet daarbij op de huidige energieprijzen is ben je zo al een meer dan een tientje kwijt om het huis even op de gewenste temperatuur te krijgen.
Vervolgens is de temperatuur in huis bereikt en vanwege de hele dag genoeg warmte in huis (weinig warmteverlies) voelt de gekozen tegelvloer ontzettend koud aan, immers stroomt er geen warmwater meer door de leidingen. Daarom ervaar je het alsnog als koud (koude voeten = dalende lichaamstemperatuur = 'kou' ervaren).
Om dan weer de 'kou' er van af te halen (ondanks dat het al 22graden is) zet je de thermostaat op 23graden zodat er weer wat warm water door de vloer heen gaat. Dit zal vervolgens ook weer een uurtje gaan lopen stampen voordat het door heel de begane grond heen is.

Maargoed, zo gaat het in ons huishouden, het is dus voor iedereen persoonlijk.
Om heel eerlijk te zijn klinkt het alsof er bij jullie iets drastisch fout gaat.

Bij ons heeft het systeem maximaal een uurtje nodig om een paar graden warmer te maken in huis. Dat is met een ingestelde CV temp van 60 graden trouwens.

Daarnaast is een "lekkere" temperatuur voor iedereen anders, maar bij ons voelt 19 graden perfect. Voor de nacht gaat hij meestal op 18 graden. In de praktijk betekent dit meestal dat hij alleen in de ochtend moet verwarmen. Van ongeveer 18,5 naar 19,5. Komt altijd iets boven de ingestelde temperatuur uit. Daarna blijft dat de rest van de dag en nacht redelijk op temperatuur. Met een zonnetje op het raam wordt het vaak zelfs ruim boven de 20.

Tegels voelen bij ons vrijwel nooit echt koud aan eigenlijk. Warmte blijft daar best lang in zitten.

Dus het valt mij op dat hij bij jullie te lang bezig is met opwarmen en ik vind het heel bijzonder dat je tegels zelfs echt koud aanvoelen, zo kort erna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
Cheesy schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:29:
[...]

Dan zit je nu dus prima, want die eindafrekening komt er toch wel, of je nou wel of niet overstapt :)

Ik ga met gas waarschijnlijk ook naar day ahead, maar eerst even de exacte details afwachten van de plafond-regeling.
Ja klopt, maar puur door een eigen autistisch trekje vind ik het heel fijn als mijn energie jaar gelijk gaat lopen aan het kalenderjaar. Dus, het gaat mij vooral om hoe ik het beste november en december kan overbruggen.

Daarom wil ik alleen voor die 2 maanden (dus per 1 november tot en met 31 december) overstappen naar een andere leverancier.

Blijven kan ook, maar de tarieven bij Eneco zijn echt achterlijk en voor die 2 maanden ga ik meer gebruiken dan opwekken, dus dat is ook zonde voor de saldering als ik per 1 januari overstap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:01
Melkunie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:50:
[...]

Ligt aan je situatie. De peildatums zijn 1 november en 1 december en volgen het C-AR.
  • Heb je nu een contract bij A en gaat op 9 november je contract in bij B? De eerste €190 krijg je dan van A, de tweede van B.
  • Heb je nu géén contract en gaat op 9 november je contract in bij A? De eerste €190 krijg je helaas niet en de tweede van B. Vooralsnog is er geen regeling bekend om iets met de gemiste eerste €190 te doen, bijvoorbeeld een naar-rato-oplossing om mensen wiens eerste contract ná 1 november in gaat een deel te kunnen uitkeren.
@twowheeler
Hier moet ik even op terugkomen, heb vanmorgen een nieuwe conceptversie ingezien.

Optie 2, mensen die hun eerste contract starten (bv starters met hun eerste woning) en op 1 november dus geen aansluiting geregistreerd hebben staan zouden in de meest recente versie nog steeds de volledige €190 moeten krijgen, er staat niets beschreven over het naar rato verlagen van de €190.
Dus als je eerste levering op 28 november start krijg je €190 voor november, en dan nog een keer €190 voor peildatum 1 december.

Allemaal onder voorbehoud natuurlijk want er is nog steeds geen definitieve uitwerking beschikbaar van de overheid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-06 09:37
Melkunie schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:44:

Optie 2, mensen die hun eerste contract starten (bv starters met hun eerste woning) en op 1 november dus geen aansluiting geregistreerd hebben staan zouden in de meest recente versie nog steeds de volledige €190 moeten krijgen, er staat niets beschreven over het naar rato verlagen van de €190.
Dus als je eerste levering op 28 november start krijg je €190 voor november, en dan nog een keer €190 voor peildatum 1 december.

Allemaal onder voorbehoud natuurlijk want er is nog steeds geen definitieve uitwerking beschikbaar van de overheid :+
Dat zal dan wel weer misbruikt worden doordat mensen die eind november overstappen hun contract op die van hun partner kunnen zetten. Zo ontvang je die maand 2x 190 euro lijkt mij.

Sinds 15-04-25: Venus-E. (Nu V151, CT003 V114) 3-fasen (8500wp ZO/NW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Laatst online: 19-06 12:52
Melkunie schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

@twowheeler
Hier moet ik even op terugkomen, heb vanmorgen een nieuwe conceptversie ingezien.

Waar lees je dat?
Zou voor ons top zijn, we gaan vanaf halverwege november afnemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:21
[...]

Als je de thermostaat 'smorgens vroeg op 22 zet als het 20graden binnen (nachtverlaging) is dan staat ons vloerverwarmingssysteem soms wel 3uur te stampen voordat de temp bereikt wordt (dus van 05:00-08:00), gelet daarbij op de huidige energieprijzen ben je zo al een meer dan een tientje kwijt om het huis even op de gewenste temperatuur te krijgen.

Maargoed, zo gaat het in ons huishouden, het is dus voor iedereen persoonlijk. En dan kom je dus aan een verbruik van tussen de 15-20euro per dag alleen maar voor het opwarmen/warm houden van je tegelvloer in combinatie met vloerverwarming.
Daarom stroomt er bij mij gewoon 24/7 een graadje of 27/28 door de leidingen, heerlijk gevoel en voelt nooit koud aan. In huis continu 22 graden.
Kost 4/5 kWh stroom voor de wp momenteel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:10:
Daarom stroomt er bij mij gewoon 24/7 een graadje of 27/28 door de leidingen, heerlijk gevoel en voelt nooit koud aan. In huis continu 22 graden.
Kost 4/5 kWh stroom voor de wp momenteel
Juist, dat is dus de sleutel voor het gebruik van vloerverwarming. Het gebruik van een warmtepomp zodat het water 24/7 kan rondpompen met een aangename temperatuur. Dat zocht ik al die jaren en jij hebt de oplossing!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Enforcer schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:24:
[...]

Juist, dat is dus de sleutel voor het gebruik van vloerverwarming. Het gebruik van een warmtepomp zodat het water 24/7 kan rondpompen met een aangename temperatuur. Dat zocht ik al die jaren en jij hebt de oplossing!
Dat idee kun je nú waarschijnlijk ook al wel grotendeels bewerkstellingen door de retourtemperatuur van je vloerverwarming goed in te regelen op de groepverdeler(s) / bij de pomp(en) én de aanvoertemperatuur vanuit je CV-Combiketel daar vervolgens ook op aan te passen. Zal even een puzzel gaan worden voor je (Trial & Error methode) om voor jou én je hele gezin een geschikte combinatie te gaan vinden voor jpuw specifieke woning maar dat soort zaken goed inregelen loont vaak vrij snel doordat je gasverbruik drastisch omlaag gaat. Een CV Combiketel welke de hele dag rustig brand zonder te gaan staan 'pendelen' om CV water 'louw' te kunnen houden verbruikt veel minder gas dan een CV Combiketel welke om de haverklap op volle brandercapaciteit moet gaan staan te werken.

In onderstaand topique én de voorgaande delen vind je héél veel goede informatie aangaande o.a. dat wat ik hierboven beschrijf.

Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Er vanuit gaande dat je een CV gestookte vloerverwarming hebt welke als 'hoofdverwarming' (met 100mm HOH leidingen) gelegd is: Zoals ik 't in je voorgaande berichten lees staat de retourtemperatuur (en waarschijnlijk ook je aanvoertemperatuur) nu overal véél te hoog ingesteld, maar.... Dat moet JIJ dus zelf gaan controleren en correct voor JOUW situatie (laten?) inregelen.

[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 12-10-2022 14:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:33
Modbreak:Zullen we de wp/vloerverwarming/etc discussies gewoon op de daarvoor bestemde plekken houden?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-06 10:28
[...]
*off-topic*
Zie modbreak aub.

[ Voor 40% gewijzigd door tweakduke op 12-10-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-06 13:32
Wolly schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:42:
[...]

Je lijkt er vanuit te gaan dat je in de winter met 4/5 euro per dag stoken het huis wel warm houdt omdat je dat vorige week ook lukte.

Alleen...het verschil in buitentemperatuur tussen vorige week en hartje winter is ongeveer 20 graden :+ Je hebt dan dus veel meer energie nodig om te verwarmen omdat je huis dan meer warmte verliest aan de omgeving.
Wat zijn dit voor prijzen dan? Ik heb met de airco per dag 4kwh gebruikt. Dat is €2,75 per dag... En we zijn nog aan het experimenteren dus het was per ongeluk 22 graden binnen. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-06 14:16
Yellos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

Wat zijn dit voor prijzen dan? Ik heb met de airco per dag 4kwh gebruikt. Dat is €2,75 per dag... En we zijn nog aan het experimenteren dus het was per ongeluk 22 graden binnen. :D
22 graden ten opzichte van wat? Van 20 naar 22 graden verwarmen betekend dat je genoeg energie hebt geproduceert om de ruimte 2 graden te verwarmen. Van 0 naar 22 graden betekend dat je genoeg energie moet hebben om 22 graden te verwarmen.

Dat is waarom je zo veel meer energie in de winter maanden verbruikt. Niet alleen omdat je de hele dag aan het verwarmen bent, maar ook omdat je zo veel meer energie nodig hebt om de temperatuur te bereiken die je wilt.

Dat is ook waarom het geen zin heeft om te kijken naar je verbruik de afgelopen 5 maanden, want het word nu pas langzaam aan koud.

Je kunt terug kijken wat je vorig jaar ongeveer meer verbruikt hebt in die wintermaanden en dan heb je een realistischer beeld van hoe dat schaalt.

[ Voor 7% gewijzigd door LOTG op 13-10-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
LOTG schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:22:
[...]

22 graden ten opzichte van wat? Van 20 naar 22 graden verwarmen betekend dat je genoeg energie hebt geproduceert om de ruimte 2 graden te verwarmen. Van 0 naar 22 graden betekend dat je genoeg energie moet hebben om 22 graden te verwarmen.

Dat is waarom je zo veel meer energie in de winter maanden verbruikt. Niet alleen omdat je de hele dag aan het verwarmen bent, maar ook omdat je zo veel meer energie nodig hebt om de temperatuur te bereiken die je wilt.

Dat is ook waarom het geen zin heeft om te kijken naar je verbruik de afgelopen 5 maanden, want het word nu pas langzaam aan koud.
Ten opzichte van 18,5 morgens als we opstaan. Het is gelukkig goed geïsoleerd bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Yellos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:23:
[...]

Ten opzichte van 18,5 morgens als we opstaan. Het is gelukkig goed geïsoleerd bij ons.
En het is geen koude week geweest, dus je hoefde maar 3.5 graden tenopzichte van de ochtend te verwarmen en overdag was het nog warmer als s'ochtends.

Hoe extrapoleer je dit dan naar de winter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pms1
  • Laatst online: 19-06 09:37
LOTG schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:34:
[...]

En het is geen koude week geweest, dus je hoefde maar 3.5 graden tenopzichte van de ochtend te verwarmen en overdag was het nog warmer als s'ochtends.

Hier een grafiekje van ons verbruik (in een slecht geisoleerd huis) door het jaar heen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RTB3iiEMCIFNHXlG1r1c3r1MnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NrhHXT9pHgVcLBaXSQxQzrux.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds 15-04-25: Venus-E. (Nu V151, CT003 V114) 3-fasen (8500wp ZO/NW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
LOTG schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:34:
[...]

Ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal helaas, de airco hangt pas een maand. Ik heb deze maand op ongeveer 60kwh geschat (22,5 in oktober tot nu toe 12 dagen) De wintermaanden schat ik op 75 kwh per maand maar dat is natte vinger werk.

i.c.m. zonnepanelen denk alles bij elkaar onder de 600kwh en 175m3 gas te blijven. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 09:18
Yellos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:23:
[...]

Het is goed geisoleerd, maar je verliest 3.5 graden over de nacht, dat vind ik eigenlijk vrij veel met de huidige buitentemperaturen en zonne-uren? Hier is het verschil amper een halve graad, en die wordt ruimschoots gecompenseerd door de zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Yellos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:22:
[...]

Ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal helaas, de airco hangt pas een maand. Ik heb deze maand op ongeveer 60kwh geschat (22,5 in oktober tot nu toe 12 dagen) De wintermaanden schat ik op 75 kwh per maand maar dat is natte vinger werk.

i.c.m. zonnepanelen denk alles bij elkaar onder de 600kwh en 175m3 gas te blijven. _/-\o_
75 kWh per maand is echt wel heel weinig hoor voor de wintermaanden. Reken jezelf niet te rijk.

Ter vergelijking wellicht: Ik verbruikte de afgelopen winter in december 166 kWh en in januari 171. En dat is dan alleen voor de woonkamer. In mijn huis is de woonkamer unit nog niet eens aan verwarmen toegekomen dit jaar, dus ik durf wel uit te sluiten dat je die 75 kWh gaat halen in de wintermaanden.
borft schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:25:
[...]

Het is goed geisoleerd, maar je verliest 3.5 graden over de nacht, dat vind ik eigenlijk vrij veel met de huidige buitentemperaturen en zonne-uren? Hier is het verschil amper een halve graad, en die wordt ruimschoots gecompenseerd door de zon.
Mee eens, dat is inderdaad behoorlijk veel voor een 'goed geisoleerd' huis. Hier is het nog altijd >20 graden zonder dat de verwarming aan heeft gestaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Glashelder op 13-10-2022 10:51 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Glashelder schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:50:
[...]

75 kWh per maand is echt wel heel weinig hoor voor de wintermaanden. Reken jezelf niet te rijk.

Ter vergelijking wellicht: Ik verbruikte de afgelopen winter in december 166 kWh en in januari 171. En dat is dan alleen voor de woonkamer. In mijn huis is de woonkamer unit nog niet eens aan verwarmen toegekomen dit jaar, dus ik durf wel uit te sluiten dat je die 75 kWh gaat halen in de wintermaanden.

[...]

Mee eens, dat is inderdaad behoorlijk veel voor een 'goed geisoleerd' huis. Hier is het nog altijd >20 graden zonder dat de verwarming aan heeft gestaan.
Ik sluit mij hierbij aan, 75 kWh per maand is wel weinig hoor om te verwarmen. Of het is misschien als bijverwarming?

Ik heb mijn airco nu ook een aantal maanden en ga deze winter dus voor het eerst mijn rijtjeshuis verwarmen met de airco. Alleen de woonkamer, deze is 130m3. Ik schat toch wel in dat voor de wintermaanden ik niet onder de 200 kWh zal blijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 09:18
[...]

[...]

Hier is het ook goed geisoleerd, verwarming is nog niet aangeweest, en temp beneden zit tussen de 22 en 22.5(!) graden, af en toe dus een raam open om te koelen :P

Verbruik van de WP vorig jaar was hier vergelijkbaar, rond de 150kWh per maand in december en januari, september vorig jaar was het 5. Dus ik denk dat als je nu al op 60 zit, je eerder richting de 300 zal gaan in december, helemaal als het echt koud wordt. Toen het 1.5 jaar geleden zo koud was in februari (-10), heb ik ook wel dagen gezien dat er 20kWh in een dag doorheen ging.

Ik woon overigens ook in een rijtjeshuis/ tussenwoning, dat helpt ook wel kwa warmteverlies.

[ Voor 3% gewijzigd door borft op 13-10-2022 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
Tja ik ga het meemaken.

Het is een 2-onder 1-kap met een woonkamer van 122m3. Spouwisolatie en rolluiken dus ik dacht dat we goed zaten. Ik werk fulltime en mijn vrouw 4 dagen, dus overdag staat de airco bijna niet aan. We verwarmen ook alleen de woonkamer want we hebben het graag koud met slapen.

Iemand een vergelijkbare situatie en wel historisch verbruik inzichtelijk? Ik zit nu echt te gokken wat het ding gaat verbruiken. Het is een daikin perfera 3,5 kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:04
Hier ook afgelopen januari 2022 rond de 160 kWh en in februari een 110 kWh verbruikt met een LG C12 AWR
Art koel op een 115 m3 appartement bij kamer temperatuur van rond de 22 graden overdag van 8 tot 22 uur.
De airco is al in 2010 geïnstalleerd, en doet nog prima zijn werk. Doe wel 2 jaarlijks een onderhoudsbeurt.
Denk dat hij hopelijk nog wel enige jaren mee kan.
Gasverbruik is nog een 150 m3.

Of topic: nog een 2950 kWh over van mijn 12 panelen met een 3600Wp. mei 2019 geïnstalleerd.
Bijzondere zomer, opbrengst ligt nu al op een 3650 kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Yellos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:30:
Tja ik ga het meemaken.

Het is een 2-onder 1-kap met een woonkamer van 122m3. Spouwisolatie en rolluiken dus ik dacht dat we goed zaten. Ik werk fulltime en mijn vrouw 4 dagen, dus overdag staat de airco bijna niet aan. We verwarmen ook alleen de woonkamer want we hebben het graag koud met slapen.

Iemand een vergelijkbare situatie en wel historisch verbruik inzichtelijk? Ik zit nu echt te gokken wat het ding gaat verbruiken. Het is een daikin perfera 3,5 kwh.
In het L/L topic zijn er genoeg te vinden met die specifieke unit: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Houdt er ook rekening mee dat het bij sommige huizen beter is om 24/7 te verwarmen als het wat kouder is buiten. Een warmtepomp is geen CV ketel! Een warmtepomp levert fors in op rendement als die hard moet werken, waar dit bij een CV ketel niet zo is.

En wellicht kunnen we het nu weer beter over energierekeningen gaan hebben voor dit het L/L topic 2.0 wordt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 13-10-2022 13:24 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:25
Ik woon in een nieuwbouw woning (2020 opgeleverd) vrijstaand en heb de verwarming deze herfst nog niet aan gehad.

Als het zonnig is dan is het overdag 25 a 26 graden binnen (dit laten we maar even zo) en in de ochtend is het dan afgekoeld naar 22 graden (dit met een nachttemperatuur van 3 graden).

We proberen nu zoveel mogelijk warmte binnen te krijgen en te houden. Normaal maakt het me niet zoveel uit maar nu wil ik besparen waar het maar mogelijk is.

Maar als ‘s nachts de temperatuur zakt naar 18,5 graden dan vind ik dat ook best veel en wel een reden om de verwarming aan te zetten. Nu is het hier overdag bewolkt en is het beneden 21 graden. Dus nog niet echt koud.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:37
Yellos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:22:
[...]

Deze maand is nog relatief warm, dus je airco heeft veel minder moeite om je huis warm te stoken.
Dat veranderd nog wel als het nog een stukje kouder wordt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:11
Luxe temperaturen allemaal. Hier is het gewoon soms ‘s ochtends 15,5gr in huis (1928, hoekwoning, alles geïsoleerd wat er te isoleren valt (spouwmuren, vloer, HR+++ glas). Dat warmt overdag wel op naar 18gr, maar zonder cv aan wordt het niet warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasabi!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-06 11:48
[...]

[...]

Kan het niet aan je slimme meter liggen?
Ik krijg binnenkort een slimme meter voor stadsverwarming. Lol, zie foto artikel, ik geloof dat ik nog nooit een monteur zo bezig gezien heb.
Zal vragen of Eneco de stroom voor de slimme meter betaald, er is een stopcontact nodig. 😄

https://www.ad.nl/wonen/s...n-kapotte-meter~a7736385/

[ Voor 4% gewijzigd door Wasabi! op 14-10-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Wasabi! schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:23:
[...]

Kan het niet aan je slimme meter liggen?
Ik krijg binnenkort een slimme meter voor stadsverwarming. Lol, zie foto artikel, ik geloof dat ik nog nooit een monteur zo bezig gezien heb.
Zal vragen of Eneco de stroom voor de slimme meter betaald, er is een stopcontact nodig. 😄

https://www.ad.nl/wonen/s...n-kapotte-meter~a7736385/
Nee zo heb ik hier nog nooit iemand zien staan, dan moet je toch al weinig vertrouwen hebben in wat er hangt
Netbeheerders denken dat allerhande geïmporteerde elektronica de meter op hol brengt.
Wat voor waardeloze meter heb je dan opgehangen? Als ik het zo lees is er vooral gekeken dat als het niet goed werkt, er in elk geval niet in het nadeel van de energie leverancier word afgeweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06 22:25
Links en rechts meende ik te lezen dat Vattenfall ook niet correct saldeert en het zelfs erger doet dan GreenChoice (oftewel zoals BudgetEnergie). Kan iemand dat hier bevestigen? Er waren ook juist mensen die om de manier van salderen van GC juist naar Vattenfall toegingen.

Als ik hun pagina hierover lees. Zelfs met rekenvoorbeeld, zie ik wederom geen addertje onder het gras. Maar ik heb het al vaker mis gehad.
Er staat alleen 1 zinnetje:
Deze verrekening is op basis van je stroomtarieven.
echter staat daar direct achteraan:
Dus voor elke kWh die je opwekt, krijg je dezelfde prijs als die je per kWh aan ons zou betalen.
wat je mogelijk weer kan uitleggen als hoe GreenChoice het doet met variabele tarieven….

Salderen Vattenfall:
https://www.vattenfall.nl/zonnepanelen/salderen/

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:47
zer0l schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:33:
Links en rechts meende ik te lezen dat Vattenfall ook niet correct saldeert en het zelfs erger doet dan GreenChoice (oftewel zoals BudgetEnergie). Kan iemand dat hier bevestigen? Er waren ook juist mensen die om de manier van salderen van GC juist naar Vattenfall toegingen.

Als ik hun pagina hierover lees. Zelfs met rekenvoorbeeld, zie ik wederom geen addertje onder het gras. Maar ik heb het al vaker mis gehad.
[...]
[...]
wat je mogelijk weer kan uitleggen als hoe GreenChoice het doet met variabele tarieven….

Salderen Vattenfall:
Op die pagina staan m.i. juist hele heldere voorbeelden waaruit lijkt alsof ze salderen zoals je zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
maharens schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:43:
[...]

Op die pagina staan m.i. juist hele heldere voorbeelden waaruit lijkt alsof ze salderen zoals je zou willen.
Zo lees ik het niet, de voorbeelden gaan uit van vaste tarieven over een periode van een jaar dus daar heb je met een variabel contract niets aan.

Juist dit stukje geeft aan dat ze niet op kWh basis salderen:
Dus voor elke kWh die je opwekt, krijg je dezelfde prijs als die je per kWh aan ons zou betalen. We verrekenen dit op je jaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
Wolly schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:01:
[...]

Zo lees ik het niet, de voorbeelden gaan uit van vaste tarieven over een periode van een jaar dus daar heb je met een variabel contract niets aan.

Juist dit stukje geeft aan dat ze niet op kWh basis salderen:

[...]
Iemand die in 2021 variabel tarief had en zonnepanelen kan wel vertellen hoe Vattenfall saldeert. Als ze in jan-jun meer hebben teruggeleverd en in jul-dec minder teruggeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-06 15:15
zer0l schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:33:

[...]
[...]

Salderen Vattenfall:
Even verder lezen:

Lever je meer stroom terug dan dat je bij ons afneemt? Dan blijft er na het salderen nog teruggeleverde stroom over. Dit noemen we: netto energie terugleveren. Je ontvangt over deze netto teruggeleverde stroom een terugleververgoeding. Vanaf 1 september 2022 is deze terugleververgoeding 16,8 cent per kWh.

Salderen gaat pas in bij een overschot van je panelen ten opzichte van je jaarafrekening. Heb je meer opgeleverd dan verbruikt ga je pas salderen. Daarvoor wordt alles 1 op 1 afgetrokken van elkaar.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MrBas schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:28:
[...]

Even verder lezen:

Lever je meer stroom terug dan dat je bij ons afneemt? Dan blijft er na het salderen nog teruggeleverde stroom over. Dit noemen we: netto energie terugleveren. Je ontvangt over deze netto teruggeleverde stroom een terugleververgoeding. Vanaf 1 september 2022 is deze terugleververgoeding 16,8 cent per kWh.

Salderen gaat pas in bij een overschot van je panelen ten opzichte van je jaarafrekening. Heb je meer opgeleverd dan verbruikt ga je pas salderen. Daarvoor wordt alles 1 op 1 afgetrokken van elkaar.
Het dikgedrukte zie ik op de site niet staan en dat zou ook niet kloppen, salderen is heel iets anders dan wat daar staat :?

Voor de duidelijkheid:
Wat is salderen?

Op uw energienota staat hoeveel energie u geleverd hebt gekregen van het energiebedrijf. Dat staat vermeld in kWh. Daarvan wordt de energie die u hebt teruggeleverd afgetrokken. Deze aftreksom heet salderen.
https://www.acm.nl/nl/ond...salderen-en-hoe-werkt-het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Wolly schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:48:
[...]

Het dikgedrukte zie ik op de site niet staan en dat zou ook niet kloppen, salderen is heel iets anders dan wat daar staat :?

Voor de duidelijkheid:

[...]

https://www.acm.nl/nl/ond...salderen-en-hoe-werkt-het
Dikgedrukte heb ik zelf getyped. Waar ik wel een vergissing heb gemaakt overigens. Salderen is gewoon volgens je huidige tarief, totdat je meer hebt opgeleverd dan verbruikt. Voor het restant wat je teveel hebt teruggeleverd krijg je dus maar 16,8 cent per KW/h. Is overigens per jaar.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Hongy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:17:
[...]

Iemand die in 2021 variabel tarief had en zonnepanelen kan wel vertellen hoe Vattenfall saldeert. Als ze in jan-jun meer hebben teruggeleverd en in jul-dec minder teruggeleverd.
Overigens een mooi stukje hierover gevonden:

https://www.zelfenergiepr...s-sjoemelen-met-salderen/

Maakt dus niet uit of je variabel hebt of vast :)

[ Voor 5% gewijzigd door MrBas op 14-10-2022 15:02 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MrBas schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:55:
[...]

Dikgedrukte heb ik zelf getyped. Waar ik wel een vergissing heb gemaakt overigens. Salderen is gewoon volgens je huidige tarief, totdat je meer hebt opgeleverd dan verbruikt. Voor het restant wat je teveel hebt teruggeleverd krijg je dus maar 16,8 cent per KW/h. Is overigens per jaar.
En hoe gaan ze hier dan mee om als het om een variabel contract gaat? Je schrijft “gewoon” maar dat is niet duidelijk uitgelegd op die pagina toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Wolly schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:02:
[...]

En hoe gaan ze hier dan mee om als het om een variabel contract gaat? Je schrijft “gewoon” maar dat is niet duidelijk uitgelegd op die pagina toch?
Dat moet niet uitmaken:

Dus voor elke kWh die je opwekt, krijg je dezelfde prijs als die je per kWh aan ons zou betalen. We verrekenen dit op je jaarrekening. Als je in mijn post hiervoor leest, zie je overigens dat er flink gesjoemeld wordt met salderen door de energieleveranciers (wat ze in mijn oogpunt nu allemaal een beetje opvallend teveel doen).

Quote: Volgens de toezichthouder moet de energieleverancier het salderen van teruglevering altijd jaarlijks uitvoeren. Zo is dat ook vastgelegd in de Elektriciteitswet, zegt het ACM in verschillende nieuwsberichten. "Of je nou een vast contract, variabel of dynamisch contract hebt is daarbij niet van belang. Bij een variabel energiecontact mag de energieleverancier 2 keer per jaar een wijziging van het tarief doorvoeren. Meestal is dat op 1 januari en 1 juli. Op de jaarafrekening hanteert de energieleverancier dan een gemiddelde van beide tarieven voor zowel levering als teruglevering".

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-06 10:45
pms1 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:13:
[...]

Hier een grafiekje van ons verbruik (in een slecht geisoleerd huis) door het jaar heen..
[Afbeelding]
Is denk ik enigszins vergelijkbaar met bij ons, al lopen wij nu vanaf 1 december in ons 'jaar' en zitten we nu net aan rond de 800M3 gas voor het stoken. Moet wel zeggen dat we in de avond vaak met een dekentje op de bank zitten en het dan niet erg warm is. Heb net een infrarood-verwarmer (eigenlijk voor in de badkamer, maar kunnen we mooi testen in de woonkamer zo ;) ) aangeschaft, eens zien wat die doet deze winter. Vooral in de avond als we toch op de bank zitten, hoeft niet alles verwarmd te worden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MrBas schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:05:
[...]

Dat moet niet uitmaken:

Dus voor elke kWh die je opwekt, krijg je dezelfde prijs als die je per kWh aan ons zou betalen. We verrekenen dit op je jaarrekening. Als je in mijn post hiervoor leest, zie je overigens dat er flink gesjoemeld wordt met salderen door de energieleveranciers (wat ze in mijn oogpunt nu allemaal een beetje opvallend teveel doen).

Quote: Volgens de toezichthouder moet de energieleverancier het salderen van teruglevering altijd jaarlijks uitvoeren. Zo is dat ook vastgelegd in de Elektriciteitswet, zegt het ACM in verschillende nieuwsberichten. "Of je nou een vast contract, variabel of dynamisch contract hebt is daarbij niet van belang. Bij een variabel energiecontact mag de energieleverancier 2 keer per jaar een wijziging van het tarief doorvoeren. Meestal is dat op 1 januari en 1 juli. Op de jaarafrekening hanteert de energieleverancier dan een gemiddelde van beide tarieven voor zowel levering als teruglevering".
Je hoeft mij niet te vertellen dat de regels rond salderen niet goed nageleefd worden omdat de leveranciers gebruik maken van de “onduidelijkheid” in de huidige wet.

Juist daarom is het interessant om te weten hoe deze leverancier hiermee omgaat, aan “hoe het zou moeten” verhalen heb je niets.

Als je zegt dat je voor elke kWh de prijs krijgt die je per kWh moet betalen is dat voor meerdere uitleg mogelijk.

Krijg je dan de prijs zoals die gold ten tijde van opwekking? Of krijg je dan de prijs zoals die gold toen je de kWh afnam (lees: in de duurdere winterperiode)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:47
Wolly schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:15:
[...]

Juist daarom is het interessant om te weten hoe deze leverancier hiermee omgaat, aan “hoe het zou moeten” verhalen heb je niets.
Gekke vraag wellicht, maar heb je al contact met Vattenfall opgenomen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
Wolly schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:15:
[...]

Je hoeft mij niet te vertellen dat de regels rond salderen niet goed nageleefd worden omdat de leveranciers gebruik maken van de “onduidelijkheid” in de huidige wet.

Als je zegt dat je voor elke kWh de prijs krijgt die je per kWh moet betalen is dat voor meerdere uitleg mogelijk.

Krijg je dan de prijs zoals die gold ten tijde van opwekking? Of krijg je dan de prijs zoals die gold toen je de kWh afnam (lees: in de duurdere winterperiode)?
op https://www.gaslicht.com/...weggestreept%20(salderen). wordt aangegeven hoe Vatttenfall saldeert; Resterend aantal kWh in normaaluren gesaldeerd tegen dalverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
maharens schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:43:
[...]

Gekke vraag wellicht, maar heb je al contact met Vattenfall opgenomen ?
Ik heb geen Vattenfall, @zer0l stelde de vraag :+
Hongy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:50:
[...]

op https://www.gaslicht.com/...weggestreept%20(salderen). wordt aangegeven hoe Vatttenfall saldeert; Resterend aantal kWh in normaaluren gesaldeerd tegen dalverbruik.
Dat zegt niets, bij GreenChoice staat hetzelfde en we weten inmiddels ook dat die er bij een variabel contract een salderingsmethode op nahouden waarbij de kWh opgewekt/afgenomen niet weggestreept worden.
Resterend aantal kWh in normaaluren gesaldeerd tegen dalverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:58
Volgens mij is er voor de salderen discussie een ander draadje, maar ik kan me vergissen;
Saldering per kwartaal of jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06 22:25
Lord_Dain schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:30:
Volgens mij is er voor de salderen discussie een ander draadje, maar ik kan me vergissen;
Saldering per kwartaal of jaar
Klopt! Echter was er in dat topic niemand die een afrekening had/liet zien bij een variabel tarief dit jaar. Daarom in dit kroeg topic (ook) de vraag naar ervaringen bij Vattenfall.
Was zeker niet bedoelt om opnieuw de manier van salderen die beschreven staat te bediscussiëren. Zoals Wolly aangeeft is ook deze beschrijving op meerdere manieren te interpreteren, net zoals bij GC.
Dus: iemand hier die een correcte eindafrekening heeft gehad met puur en alleen alles tegen elkaar weggestreept bij Vattenfall? Of andere ervaringen met dit bedrijf.

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:19
zer0l schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:57:
[...]

Klopt! Echter was er in dat topic niemand die een afrekening had/liet zien bij een variabel tarief dit jaar. Daarom in dit kroeg topic (ook) de vraag naar ervaringen bij Vattenfall.
Was zeker niet bedoelt om opnieuw de manier van salderen die beschreven staat te bediscussiëren. Zoals Wolly aangeeft is ook deze beschrijving op meerdere manieren te interpreteren, net zoals bij GC.
Dus: iemand hier die een correcte eindafrekening heeft gehad met puur en alleen alles tegen elkaar weggestreept bij Vattenfall? Of andere ervaringen met dit bedrijf.
Nog even geduld. Ik krijg mijn jaarafrekening begin december.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myet3rnity
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-04 15:05
Ik ben benieuwd of andere Vattenfall klanten het ook was opgevallen dat de prijzen die per 1 oktober waren aangekondigd (maar laten in gingen i.v.m. dat de klanten te laat waren geïnformeerd) afwijken van de prijswijziging die is doorgevoerd 30 dagen na ontvangen van de aankondiging. Ik heb de mail met de aankondiging en de nieuwe tarieven op 13-10-2022 ontvangen en per 13-10-2022 is er inderdaad een prijswijziging zichtbaar binnen Mijn Vattenval maar dit zijn andere tarieven dan zijn aangekondigd.

Als ik de variable kosten voor gas als voorbeeld neem, onderstaand een overzicht van de kosten die zijn aangekondigd in de mail die ik op 13-10-2022 heb ontvangen.

Variabele leveringskosten: € 1,530578
Overheidsheffingen: € 0,4901
Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m3): € 2,020773

Onderstaand de tarieven die via Mijn Vattenval zichtbaar zijn onder 'contract'.

Variabele leveringskosten: € 1,699082
Overheidsheffingen: € 0,544161
Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m3): € 2,243243

Opgelost: het verschil is inmiddels duidelijk. De prijzen in de aankondiging zijn berekend met 9% BTW en de prijzen onder het contract op Mijn Vattenvall zijn berekend met 21% BTW.

[ Voor 8% gewijzigd door myet3rnity op 15-10-2022 10:29 . Reden: Opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
myet3rnity schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:14:
Ik ben benieuwd of andere Vattenfall klanten het ook was opgevallen dat de prijzen die per 1 oktober waren aangekondigd (maar laten in gingen i.v.m. dat de klanten te laat waren geïnformeerd) afwijken van de prijswijziging die is doorgevoerd 30 dagen na ontvangen van de aankondiging. Ik heb de mail met de aankondiging en de nieuwe tarieven op 13-10-2022 ontvangen en per 13-10-2022 is er inderdaad een prijswijziging zichtbaar binnen Mijn Vattenval maar dit zijn andere tarieven dan zijn aangekondigd.

Als ik de variable kosten voor gas als voorbeeld neem, onderstaand een overzicht van de kosten die zijn aangekondigd in de mail die ik op 13-10-2022 heb ontvangen.

Variabele leveringskosten: € 1,530578
Overheidsheffingen: € 0,4901
Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m3): € 2,020773

Onderstaand de tarieven die via Mijn Vattenval zichtbaar zijn onder 'contract'.

Variabele leveringskosten: € 1,699082
Overheidsheffingen: € 0,544161
Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m3): € 2,243243
Dat is wel een streek van VF dat ze niet attenderen op deze negatieve verrassing. Kan het zijn dat als je dit aankaart bij hun servicedesk ze de eerder zelf voorgestelde tarieven moeten accepteren?

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• myet3rnity
JJ Le Funk schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:17:
[...]

Dat is wel een streek van VF dat ze niet attenderen op deze negatieve verrassing. Kan het zijn dat als je dit aankaart bij hun servicedesk ze de eerder zelf voorgestelde tarieven moeten accepteren?
Ik heb deze constatering gister gedaan en heb een vraag bij Vattenfall uitstaan maar tot op heden nog geen contact met een medewerker kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:19
myet3rnity schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:19:
[...]

Ik heb deze constatering gister gedaan en heb een vraag bij Vattenfall uitstaan maar tot op heden nog geen contact met een medewerker kunnen krijgen.
De prijs op de site is nog met 21% berekent.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myet3rnity
Jojan265 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:22:
[...]

De prijs op de site is nog met 21% berekent.
Dat is scherp! Ik heb het inderdaad berekend en de prijzen op Mijn Vattenfall zijn inderdaad met 21% BTW i.p.v. 9%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WasMachinator
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-12-2024

WasMachinator

I'll be back! =)

Ik heb de afgelopen tijd veel gezien over de 190e voor november en december, maar ik krijg nergens helderheid over wat ik moet verwachten hierin.

Weet iemand hier of het een creditering van 190e per maand gaat worden losstaand van energieverbruik of gaat hier ook naar energieverbruik gekeken worden. Of is dit gewoonweg nog altijd niet bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
WasMachinator schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:51:
Ik heb de afgelopen tijd veel gezien over de 190e voor november en december, maar ik krijg nergens helderheid over wat ik moet verwachten hierin.

Weet iemand hier of het een creditering van 190e per maand gaat worden losstaand van energieverbruik of gaat hier ook naar energieverbruik gekeken worden. Of is dit gewoonweg nog altijd niet bekend?
Nog altijd niet bekend (wel onafhankelijk van energieverbruik. Maar hoe her verrekend wordt is nog onduidelijk.)

[ Voor 8% gewijzigd door ArthurMorgan op 15-10-2022 12:55 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

WasMachinator schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:51:

Aldus de site van Vattenfall krijg je in november en december netjes 190eu overgemaakt. Ongeacht verbruik of maandbedrag of vermogen.

Dus de multi miljardair krijgt dat en ook de bijstandsinkomens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WasMachinator
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-12-2024

WasMachinator

I'll be back! =)

ArthurMorgan schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:52:
[...]

Nog altijd niet bekend (wel onafhankelijk van energieverbruik. Maar hoe her verrekend wordt is nog onduidelijk.)
Dennis1812 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:53:
[...]

Aldus de site van Vattenfall krijg je in november en december netjes 190eu overgemaakt. Ongeacht verbruik of maandbedrag of vermogen.

Alright, helder. Beschamend wel dat zoiets nog altijd niet genoeg is uitgewerkt om rechtlijnige communicatie hierover te kunnen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:21
Dennis1812 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:53:
[...]

Oh gelukkig, was al bang dat ik buiten de boot zou vallen...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pudding94
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-04-2023
Hier Energiedirect en voor die klanten, ik heb het termijnbedrag aangepast naar 10,- ivm de 190 van de rijksoverheid zodat ik maximaal 200 betaal (vast contract via GezondVerzekerd), voor de mensen die deze ook hebben afgesloten handig om dit ook te doen. 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-06 09:48
Pudding94 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:00:
Hier Energiedirect en voor die klanten, ik heb het termijnbedrag aangepast naar 10,- ivm de 190 van de rijksoverheid zodat ik maximaal 200 betaal (vast contract via GezondVerzekerd), voor de mensen die deze ook hebben afgesloten handig om dit ook te doen. 😊
Was het niet de bedoeling dat de energieleveranciers dit bedrag rechtstreeks gingen uitbetalen? Dus bijvoorbeeld op 1 november en 1 december?

In dat geval heeft het termijnbedrag aanpassen hiervoor geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Wat is nu eigenlijk de laatste status van het prijsplafond? Is er door Jette toegezegd wanneer er een volgende update komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01:40
Dit stond er in het AD

"Om de hoge energierekening te compenseren wordt vanaf 1 januari het prijsplafond ingevoerd. Voorafgaand daaraan ontvangen huishoudens in november en december een vaste korting van 190 euro per maand op hun energierekening. Dat bedrag wordt direct verrekend op je energierekening door energieleveranciers. Is je energierekening hoger, dan wordt het van het maandbedrag afgetrokken. Is de energierekening lager, dan wordt het restant verrekend op je jaarafrekening."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Oktober ga ik nog wel redden met 20 kuub gas en daarna is het Yolo en de thermostaat op 21. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdebr
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-04 19:16
Hoi Allemaal,, ik weet niet of het hier hoort, maar:

Mijn relatie is uit en ik heb een lot uit de lotterij doordat ik al een nieuwe woning heb gevonden. Ik kan nu heel makkelijk mijn huidig eneco contract wat ik al heel wat jaren heb meenemen, maar ik was ook benieuwd naar advies of het handig is om nu over te stappen naar een nieuwe partij en welke.
In de huidige energiemarkt lijkt mij niet dat er veel verschillen zijn en energie vergelijkers lijken mij niet zo bruikbaar omdat de bedragen toch niet e berekenen zijn en de invloed van een energieplafond er niet in zitten...

Mijn huidige contact is net deze maand van vast contract naar variabel om gegaan. ik ga ook van een stadsverwarming woning naar een gas woning.

Ik ga naar een woning op gas van 129m2 met 8 zonnenpanelen. Ik woon daar met mijn zoontje van 2,5 jaar (Deeltijd). Wat zouden jullie adviseren?

[ Voor 9% gewijzigd door mdebr op 16-10-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-06 20:02
mdebr schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:47:

Mijn relatie is uit en ik heb een lot uit de lotterij doordat ik al een nieuwe woning heb gevonden. Ik kan nu heel makkelijk mijn huidig eneco contract wat ik al heel wat jaren heb meenemen, maar ik was ook benieuwd naar advies of het handig is om nu over te stappen naar een nieuwe partij en welke.
In de huidige energiemarkt lijkt mij niet dat er veel verschillen zijn en energie vergelijkers lijken mij niet zo bruikbaar omdat de bedragen toch niet e berekenen zijn en de invloed van een energieplafond er niet in zitten...

Ik ga naar een woning op gas van 129m2 met 8 zonnenpanelen. Ik woon daar met mijn zoontje van 2,5 jaar (Deeltijd). Wat zouden jullie adviseren?
Mijn advies zou zijn eerst eens te posten wat de voorwaarden van je huidige contract zijn, en naar wat voor huis je toe gaat. Want zo kan niemand je iets adviseren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123

Probeer wat online prijsvergelijkers. Als het verschil klein is met andere contracten kan je denk ik nu beter blijven zitten. Probeer in ieder geval straks onder prijsplafond te blijven qua verbruik. Maar daaronder loont besparen ook bijvoorbeeld tochtstripjes/kamers niet stoken. Staat van je cv ketel en regel deze waterzijdig in.

Qua elektra zit je denk ik safe.
Probeer er achter te komen wat je mechanische ventilator/koelkast/vriezer verbruikt aan stroom vooral als deze wat ouder zijn. Investeer in LED waar het kan en loont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
Oeps

[ Voor 99% gewijzigd door Gecko123 op 16-10-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy

Mijn huidige contact is net deze maand van vast contract naar variabel om gegaan. ik ga ook van een stadsverwarming woning naar een gas woning.

Dekken de zonnepanelen uw stroomverbruik?
Voor gas moet u een nieuw contract afsluiten dus krijgt u een modelcontract. U komt vanaf jan niet hoger dan €1,45/m3 als u binnen het verbruiksplafond blijft. Misschien dynamisch contract doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-06 15:11
Ik woon daar met mijn zoontje van 2,5 jaar (Deeltijd).
De informatie die we verder nog nodig hebben is je schoenmaat en de leeftijd van je ex-man. Informatie over wat je huidige contract voor tarieven heeft is totaal oninteressant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Michiel1978 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 23:38:
[...]

De informatie die we verder nog nodig hebben is je schoenmaat en de leeftijd van je ex-man. Informatie over wat je huidige contract voor tarieven heeft is totaal oninteressant.
In zijn profiel staat Maarten dat lijkt me geen vrouwelijke naam..
Man man met zoontje kan tegenwoordig natuurlijk ook..

Nou ja hoe dan ook het helpt allemaal niet met het geven van een advies.

Schatting van je stroom verbruik plus een schatting van de opwek van de panelen met daarnaast een geschat gasverbruik helpt wel.

En probeer dan een reële schatting te maken...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:22
Michiel1978 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 23:38:
[...]

Informatie over huisgenoten is wel goed om te hebben, want een kindje van 2,5 verbruikt minder dan twee tieners van 15 en 17..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LOTG
Ik kreeg vanochtend een mail van "eneco" dat een random bedrag op je rekening gestort zou worden. Je hoefde uiteraard alleen een fomulier in te vullen.

Klassieke scam mail, maar blijkbaar zijn de ratten dus ook al er op uit om de mensen die het nu extra moeilijk hebben nog even een schop na te geven. Let dus goed op als je een mail van je energie leverancier krijgt, zou je normaal ook moeten doen maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:32
Wolly schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:13:
[...]
Dat zegt niets, bij GreenChoice staat hetzelfde en we weten inmiddels ook dat die er bij een variabel contract een salderingsmethode op nahouden waarbij de kWh opgewekt/afgenomen niet weggestreept worden.
[...]
Ik heb GC en doen gewoon salderen zoals het hoort. Ook variabel. Ik ben bekend met de topic die jij post, die nota die je in de TS ziet laat het inderdaad anders zien (daar wordt het gemiddelde genomen) echter in je portaal staat het gewoon goed hoor :).

(Ik dacht eerst ook dat het niet klopte :o).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:28:
[...]

Ik heb GC en doen gewoon salderen zoals het hoort. Ook variabel. Ik ben bekend met de topic die jij post, die nota die je in de TS ziet laat het inderdaad anders zien (daar wordt het gemiddelde genomen) echter in je portaal staat het gewoon goed hoor :).

(Ik dacht eerst ook dat het niet klopte :o).
Ook in het portaal blijkt dat ze niet salderen zoals het hoort, je bent welkom om in dat topic je uitleg te geven waarom het wel zou kloppen overigens :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:32
Wolly schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:04:
[...]

Ook in het portaal blijkt dat ze niet salderen zoals het hoort, je bent welkom om in dat topic je uitleg te geven waarom het wel zou kloppen overigens :>
Beetje offtopic maar al gedaan en ook antwoord: (rlat52 in "Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?").
Na controle blijkt het gewoon te kloppen :). Kan uiteraard niet voor andere spreken maar bij mij is het in orde.
Pudding94 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:00:
Hmz, helaas gaat dat bij mij niet (GC), staat al op het minimum en mag/kan niet lager via het portaal :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Jazsie schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:12:
[knip]

Hmz, helaas gaat dat bij mij niet (GC), staat al op het minimum en mag/kan niet lager via het portaal :+.
Het minimum wat gebaseerd is op dat "historische verbruik" ? ;)

Ik kan nu ook niet lager dan €85,- maar ik krijg dit jaar toch al een fors bedrag terug, die paar maanden teveel kunnen er ook nog wel bij.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er is een apart topic over serieus energiebesparen hier. Heb je een server draaien thuis, kijk dan eens hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-06 10:45
https://www.ad.nl/binnenl...-voor-consument~a0173b80/
Na maanden van prijsstijgingen zijn de prijzen voor gas en elektriciteit gedaald. Energiereus Eneco verlaagt de tarieven in één maand met 6 procent. Kleine prijsvechters volgen.
Nu is de trend ineens wel dalend? 8)7

[ Voor 39% gewijzigd door Willem30 op 18-10-2022 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:33
mrmrmr schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:31:
Er is een apart topic over serieus energiebesparen hier. Heb je een server draaien thuis, kijk dan eens hier.
Modbreak:^^^^ dit dus ^^^^ verhandelingen over hoeveel LED-spotjes je hebt vervangen en andere bespaartips zijn hier niet de bedoeling. Offtopic berichten verwijderd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
De trend is al weer weken dalend. En 3,17 per m3 is nog steeds bijna 2,5x zo duur als het spotmarkttarief dat je op dit moment bij dynamische aanbieders betaalt (namelijk zo rond de 1,30 per m3)....

Ik zou het gokje wel aandurven om dynamisch te gaan als ik bij Eneco zou zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:37
Daar hebben we met het aankomende prijsplafond toch niets aan?
Zolang de prijs boven de €1,50 blijft zal niemand er wat van merken.

Het zou dan alleen voor de komende 2 maanden zijn, maar die tarieven van het modelcontract heeft bijna niemand.
Pagina: 1 ... 27 ... 151 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden