Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

henkebek schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

De trend is al weer weken dalend. En 3,17 per m3 is nog steeds bijna 2,5x zo duur als het spotmarkttarief dat je op dit moment bij dynamische aanbieders betaalt (namelijk zo rond de 1,30 per m3)....

Ik zou het gokje wel aandurven om dynamisch te gaan als ik bij Eneco zou zitten.
Dit dus. Per 10-11 aanstaande van Eneco naar EasyEnergie.

Verbazingwekkend dat de pers niet oppikt hoe schofterig hoog de opslagen/marges van Eneco zijn én er voor januari en februari (imo) misbruik gemaakt wordt van het prijsplafond. Eneco haalt dadelijk woekerwinsten met dank aan het kabinet en over de rug van de belastingbetaler.

1=n, maar hoeveel mensen ik in mijn omgeving wel niet hoor dat ze bij Eneco/Vattenfall zitten én pas in maart maar weer gaan kijken wat ze gaan doen. Het probleem is tm februari 2023 toch opgelost (door EUR 190,- per maand gratis geld en invoering prijsplafond).

De overheid zou er wat mij betreft goed aan doen om met de energieleveranciers een maximale vaste opslag af te spreken over de tarieven gedurende de ondersteuningsperiode. Er is nu geen enkele prikkel naar de energieleverancier om "eerlijke" tarieven te handhaven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-07 21:31
[...]

De trend is al weer weken dalend. En 3,17 per m3 is nog steeds bijna 2,5x zo duur als het spotmarkttarief dat je op dit moment bij dynamische aanbieders betaalt (namelijk zo rond de 1,30 per m3)....

Ik zou het gokje wel aandurven om dynamisch te gaan als ik bij Eneco zou zitten.
€1,18 vandaag bij Zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-07 15:33
FabianGTI schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:53:
[...]

Daar hebben we met het aankomende prijsplafond toch niets aan?
Zolang de prijs boven de €1,50 blijft zal niemand er wat van merken.

Het zou dan alleen voor de komende 2 maanden zijn, maar die tarieven van het modelcontract heeft bijna niemand.
Klopt, echter wat als de prijs onder de 1,50 p/m3 komt? Zoals bij EasyEnergy bijvoorbeeld het geval is 1,15 p/m3 (gelezen in een ander topic)?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Cai schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:01:
[...]

1=n, maar hoeveel mensen ik in mijn omgeving wel niet hoor dat ze bij Eneco/Vattenfall zitten én pas in maart maar weer gaan kijken wat ze gaan doen.
Valt mee hoor, ik zit sinds december 2021 bij Vattenfall variabel
Qua elektra zit ik op ~0 kWh dus de prijs interesseert me niet zoveel
Prijs gas: € 0,905100 per m³ (geheel kaal)

Als ik dit dan vergelijk met de prijzen van bijvoorbeeld anwb energy is het pas sinds afgelopen zaterdag dat de prijs onder de 90 cent (kaal) schiet.
Het is nu natuurlijk zacht weer, als er straks weer meer vraag komt vraag ik me af of de prijs zo laag blijft.

voor de duidelijkheid: kaal = zonder btw, zonder heffingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 18-10-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-07 16:47
[Ik zou het gokje wel aandurven om dynamisch te gaan als ik bij Eneco zou zitten.
Als ik meer dan 1,50 zou moeten betalen voor gas zou ik ook overstappen op dynamisch.
Je betaalt toch niet meer dan 1,50 hoe hoog hij ook wordt.
Daaronder heb je winst.

Maar mensen met zonnepanelen moeten wel opletten hoe salderen werkt bij Dynamisch contract.

Sinds 15-04-25: Venus-E. (Nu V151, CT003 V114) 3-fasen (8500wp ZO/NW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-07 15:33
Cheesy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:09:
[...]

Als ik dit dan vergelijk met de prijzen van bijvoorbeeld anwb energy is het pas sinds afgelopen zaterdag dat de prijs onder de 90 cent (kaal) schiet.
Het is nu natuurlijk zacht weer, als er straks weer meer vraag komt vraag ik me af of de prijs zo laag blijft.

Echter, daarna maakt het in principe vanaf Januari niet veel meer uit. Dan betaal je sowieso de max van 1,50. Als het daaronder blijft is het wellicht dus wel goedkoper af te zijn door voor een variabele/dynamische aanbieder te gaan.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
MrBas schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:14:
[...]

Echter, daarna maakt het in principe vanaf Januari niet veel meer uit. Dan betaal je sowieso de max van 1,50. Als het daaronder blijft is het wellicht dus wel goedkoper af te zijn door voor een variabele/dynamische aanbieder te gaan.
Ja klopt vanaf volgend jaar wel, het lijkt me sterk dat de nieuwe tarieven onder de ca. 75 cent kaal = ca. 1,45 met btw en heffing komen. Mede ook omdat de btw weer hoger wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 18-10-2022 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Cai schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:01:
[...]

Verbazingwekkend dat de pers niet oppikt hoe schofterig hoog de opslagen/marges van Eneco zijn én er voor januari en februari (imo) misbruik gemaakt wordt van het prijsplafond. Eneco haalt dadelijk woekerwinsten met dank aan het kabinet en over de rug van de belastingbetaler.
Net na Rutte's herverkiezing komt er een parlementaire enquete onder leiding van Remkes, waarbij iedereen z'n afschuw zal uitspreken en na een duur onderzoek zal blijken dat er teveel haast geboden was om goed werk te leveren. Vervolgens verandert er niets.

Speculanten verdienen goud geld aan de honderden miljarden die de EU-landen nu uitgeven. Het doel is om het betaalbaar te houden, maar meer geld leidt gewoon tot hogere prijzen. Gasopslagen vullen met beperkt aanbod en onbeperkt geld, en vervolgens raar opkijken dat gas 20 keer zo duur werd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMBUS
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-03 13:43
Zouden jullie eens mee kunnen denken? Ik wil graag weg bij Greenchoice, maar zie door de bomen het bos niet meer.

M’n vaste contract bij Greenchoice liep in augustus af en dit icm extra zonnepanelen en de huidige onduidelijke energiemarkt en de aankomende overheidsingrepen maakt dat ik nogal twijfel over wat nu handig is om te doen. Ik heb een deel van alle topics hier op GOT doorgenomen en krijg het idee dat Vattenfall of OM Energie mogelijk een verstandige keuze zijn op dit moment, maar als iemand hier die goed in de materie zit eens mee zou kunnen denken dan zou dat erg welkom zijn.

De situatie is als volgt:
Ik heb een gasloos huis en verwarm met een warmtepomp.
Sinds gisteren heb ik 12 ipv 4 zonnepanelen (van totaal 1200 wattpiek naar totaal 4520 watt piek).
De levering was bij de vorige jaarafrekening: 2600 kWh normaal tarief en 3400 dal tarief. De teruglevering was in diezelfde periode 290 kWh normaal tarief en 130 kWh dal tarief.
Ik verwacht met de nieuwe panelen erbij ongeveer terug te leveren per jaar: 1100 kWh normaal tarief en 500 kWh dal tarief.
Sinds half augustus heb ik dus een variabel contract bij Greenchoice en vanaf 20 okt gaan de tarieven voor de tweede keer sinds augustus flink omhoog (totaaltarieven: enkel 0.88992, normaal 1.04253, dal 0.70340)
Een leverancier met uurtarieven gaat denk ik niet werken gezien de warmtepomp en dat ik een gezin heb waarin het gebruik weinig te sturen valt.

De vragen waar ik nu tegen aanloop zijn:
- welke betrouwbare energieleverancier hanteert gunstige tarieven (qua levering en salderen) voor mijn situatie?
- Kan ik beter switchen naar enkel tarief gezien de verwachte teruglevering of blijf ik gezien het verbruik juist beter bij een dubbel tarief? Wat is het gevolg van enkel/dubbel tarief op saldering?
- Als ik nu switch naar een leverancier met een 2x per jaar wisselend tarief zoals Vattenfall, heb ik dan een half jaar de starttarieven of wisselt dit gewoon alweer in januari?
- Vattenfall lijkt gunstig met een relatief goed teruglevertarief, salderen per jaar en gunstiger tarieven dan Greenchoice, maar misschien zie ik wat over het hoofd of is er een goedkopere optie met gunstige voorwaarden? In de afgelopen dagen zag ik ook OM langskomen als mogelijk goed alternatief. Zou die interessanter zijn dan Vattenfall?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:56
pms1 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:14:
[...]

Als ik meer dan 1,50 zou moeten betalen voor gas zou ik ook overstappen op dynamisch.
Je betaalt toch niet meer dan 1,50 hoe hoog hij ook wordt.
Daaronder heb je winst.

Maar mensen met zonnepanelen moeten wel opletten hoe salderen werkt bij Dynamisch contract.
Die 1.50 is voor de eerste 1200 m3 he....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
FabianGTI schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:53:
[...]

Daar hebben we met het aankomende prijsplafond toch niets aan?
Zolang de prijs boven de €1,50 blijft zal niemand er wat van merken.

Het zou dan alleen voor de komende 2 maanden zijn, maar die tarieven van het modelcontract heeft bijna niemand.
Natuurlijk merk je het wel.... Is het niet nu dan wel later.
Het prijsplafond is leuk en fijn maar het is een overheid subsidie, dat moeten we gewoon met z'n allen betalen.

Daarnaast gaat de huidige uitwerking nooit goedgekeurd worden door europa, deze 'open' subside.
Er is namelijk geen maximum en als al die energiemaatschappijen denken, ff lekker cashen dan loopt de subsidie dus gierend uit de hand.
(Je ziet al dat ze er een loopje meenemen, de huidige variabele kosten zijn een factor 3 van de dynamische.)
(en zijn de variabele tarieven ook niet dynamische, veranderen wanneer ze maar willen)

Dan heb je het nog niet eens over het feit dat er bijna geen prikkel meer is om te besparen, want plafond en voor de lage inkomens eenmalige bijdrage + hogere huurtoeslag.

Ik zie niet zo 123 hoe ze dit plafond willen verkopen bij europa en verwacht dat er nog wel wat water bij de wijn wordt gedaan en er een maximum aankomt. (nog los van het budget probleem want waar halen we die miljarden vandaan...)

Ze hadden veel beter de belasting omlaag kunnen doen van verbruik en voor de lage inkomens regelen via extra bijdrage (wat al is gedaan, ik ken mensen die nu minder betalen aan energie of zelfs winst maken. Maar dat is ze gegunt want de rest is ook duurder)
En extra huurkorting per energielabel zodat verhuurders ervoor gaan zorgen dat ze gaan verduurzamen en niet de gebruikers ervoor laten opdraaien.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siepie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-05 10:03
NIMBUS schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:31:
Zouden jullie eens mee kunnen denken? Ik wil graag weg bij Greenchoice, maar zie door de bomen het bos niet meer.

M’n vaste contract bij Greenchoice liep in augustus af en dit icm extra zonnepanelen en de huidige onduidelijke energiemarkt en de aankomende overheidsingrepen maakt dat ik nogal twijfel over wat nu handig is om te doen. Ik heb een deel van alle topics hier op GOT doorgenomen en krijg het idee dat Vattenfall of OM Energie mogelijk een verstandige keuze zijn op dit moment, maar als iemand hier die goed in de materie zit eens mee zou kunnen denken dan zou dat erg welkom zijn.

De situatie is als volgt:
Ik heb een gasloos huis en verwarm met een warmtepomp.
Sinds gisteren heb ik 12 ipv 4 zonnepanelen (van totaal 1200 wattpiek naar totaal 4520 watt piek).
De levering was bij de vorige jaarafrekening: 2600 kWh normaal tarief en 3400 dal tarief. De teruglevering was in diezelfde periode 290 kWh normaal tarief en 130 kWh dal tarief.
Ik verwacht met de nieuwe panelen erbij ongeveer terug te leveren per jaar: 1100 kWh normaal tarief en 500 kWh dal tarief.
Sinds half augustus heb ik dus een variabel contract bij Greenchoice en vanaf 20 okt gaan de tarieven voor de tweede keer sinds augustus flink omhoog (totaaltarieven: enkel 0.88992, normaal 1.04253, dal 0.70340)
Een leverancier met uurtarieven gaat denk ik niet werken gezien de warmtepomp en dat ik een gezin heb waarin het gebruik weinig te sturen valt.

De vragen waar ik nu tegen aanloop zijn:
- welke betrouwbare energieleverancier hanteert gunstige tarieven (qua levering en salderen) voor mijn situatie?
- Kan ik beter switchen naar enkel tarief gezien de verwachte teruglevering of blijf ik gezien het verbruik juist beter bij een dubbel tarief? Wat is het gevolg van enkel/dubbel tarief op saldering?
- Als ik nu switch naar een leverancier met een 2x per jaar wisselend tarief zoals Vattenfall, heb ik dan een half jaar de starttarieven of wisselt dit gewoon alweer in januari?
- Vattenfall lijkt gunstig met een relatief goed teruglevertarief, salderen per jaar en gunstiger tarieven dan Greenchoice, maar misschien zie ik wat over het hoofd of is er een goedkopere optie met gunstige voorwaarden? In de afgelopen dagen zag ik ook OM langskomen als mogelijk goed alternatief. Zou die interessanter zijn dan Vattenfall?
Ik kan slechts een deel van je vragen beantwoorden:

- overstappen naar een leverancier met variabele tarieven heeft inderdaad tot gevolg dat je tarieven per 1-1-2023 weer worden aangepast. Heel soms is er geen tariefswijziging per 1-1 of 1-7 (bijv. als er al veel wijzigingen in de maanden daarvoor waren), maar meestal dus wel. Kan natuurlijk ook een verlaging zijn. Dat is nu nog niet te voorspellen.
- budgetenergie, NLE, Greenchoice en nog 1 andere die ik even niet meer weet blijken/lijken tot nu toe de partijen te zijn die met per-maand of per-tariefsperiode salderen werken. Niet gunstig dus.
- Het verschilt per leverancier hoe ze met een dubbel telwerk omgaan bij salderen. Sommige aanbieders salderen echt per telwerk (is meestal niet het meest gunstig) en andere hevelen saldo’s in kWh van het ene telwerk naar het andere, waardoor je het uiteindelijke aantal kWh’s dat je nog “nodig” hebt voor het jaartotaal tegen daltarief gaat inkopen op de eindafrekening. Dit is dus iets dat je eerst goed moet checken. Ook zijn er leveranciers die het niet toestaan dat je overstapt op enkeltarief als dat gunstiger voor jou is. Dat is dus ook iets om vooraf uit te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siepie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-05 10:03
VrijOpNaam was de vierde aanbieder waarvan we inmiddels weten of denken te weten dat ze per tariefperiode salderen. Zie Saldering per kwartaal of jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
[...]

En wat is dat incl alles? Ik heb ook een variabel contract bij Vattenfall en daar zit ik op 2,2432 incl.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Cobb schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:27:
[...]

En wat is dat incl alles? Ik heb ook een variabel contract bij Vattenfall en daar zit ik op 2,2432 incl.
Ik reken momenteel met opzet even kaal, omdat Vattenfall de ene keer met 9% btw rekent en de andere keer met 21%

leveringskosten € 0,90 + overheidheffing € 0,45 + btw 21% = € 1,64 per m3
leveringskosten € 0,90 + overheidheffing € 0,45 + btw 9% = € 1,47 per m3

Die 2,24 herken ik wel dat is het 'normale' variabel tarief.
Ik heb het variabel tarief via modelcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-07 20:36
Cheesy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:37:
[...]

Ik reken momenteel met opzet even kaal, omdat Vattenfall de ene keer met 9% btw rekent en de andere keer met 21%

Is nu gunstig om modelcontract te hebben ipv andersom afgelopen tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Nu online
[...]

Daar snap ik even niets van. Ik ben begon oktober van een vast contract overgegaan in een variabel contract bij Vattenfall. Dit is mijn nieuwe tarief geworden. De modelcontracten voor nieuwe instromers zitten vele malen hoger. Jij hebt een vast contract .

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
[...]

ik zie dit nu als ik een modelcontract wil afsluiten op vattenfall

Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m³)
1.067 m³ * € 4,188318 per m³

Variabele leveringskosten: € 3,644157 per m³
Overheidsheffing: € 0,544161 per m³

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Cobb schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:59:
[...]

Daar snap ik even niets van. Ik ben begon oktober van een vast contract overgegaan in een variabel contract bij Vattenfall. Dit is mijn nieuwe tarief geworden. De modelcontracten voor nieuwe instromers zitten vele malen hoger. Jij hebt een vast contract .
Ga jij hier nou bepalen voor mij dat ik een vast contract heb? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Hongy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:02:
[...]

ik zie dit nu als ik een modelcontract wil afsluiten op vattenfall

1.067 m³ * € 4,188318 per m³

Variabele leveringskosten: € 3,644157 per m³
Overheidsheffing: € 0,544161 per m³
Klopt, huidige tarieven zijn anders.
Zoals in m'n post genoemd heb ik 'm afgesloten in (of iets voor) december 2021.
2x prijsstijging gehad, 1 april en 1 juli.

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 18-10-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Nu online
Cheesy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:06:
[...]

Ga jij hier nou bepalen voor mij dat ik een vast contract heb? 8)7
Ehh ja, jij hebt een vast contract afgesloten in december 2021. Dat zeg je toch zelf?

Maar heb je variabele tarieven of het gehele jaar hetzelfde tarief betaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Cobb schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:25:
[...]

Ehh ja, jij hebt een vast contract afgesloten in december 2021. Dat zeg je toch zelf?

Maar heb je variabele tarieven of het gehele jaar hetzelfde tarief betaald?
Ik heb m'n reacties nog even teruggelezen, maar kan nergens vinden waar ik die indruk zou kunnen wekken. Dus ik denk dat je het verkeerd gelezen hebt.
[...]
[...]
ik zit sinds december 2021 bij Vattenfall variabel
Cheesy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:07:
[...]
2x prijsstijging gehad, 1 april en 1 juli.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PNNy6yC/contract.png

Duidelijk? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Nu online
Cheesy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:53:
[...]

Ik heb m'n reacties nog even teruggelezen, maar kan nergens vinden waar ik die indruk zou kunnen wekken. Dus ik denk dat je het verkeerd gelezen hebt.

[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]

Duidelijk? :>
Ik volg jou wel maar de logica van Vattenfall ontgaat mij hier. Ik vermoed dat hun administratie een zooitje is geworden. Als ik zelf nu kijk in mijn app onder contract gegevens zie ik daar ook alleen nog maar mijn oud contract zijn wat per 01-10-22 is afgelopen. Wel een mail gehad in september met de nieuwe bedragen . Maar niks van mijn nieuwe variabele tarieven in de app. Als jij geen mail hebt gehad de afgelopen maanden dan mag jij in je handjes knijpen.

[ Voor 9% gewijzigd door Cobb op 18-10-2022 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Cobb schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:48:
[...]

Ik volg jou wel maar de logica van Vattenfall ontgaat mij hier. Ik vermoed dat hun administratie een zooitje is geworden. Als ik zelf nu kijk in mijn app onder contract gegevens zie ik daar ook alleen nog maar mijn oud contract zijn wat per 01-10-22 is afgelopen. Wel een mail gehad in september met de nieuwe bedragen . Maar niks van mijn nieuwe variabele tarieven in de app. Als jij geen mail hebt gehad de afgelopen maanden dan mag jij in je handjes knijpen.
Dat komt omdat de prijzen van een modelcontract maximaal 2x per jaar gewijzigd mogen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Cheesy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:55:
[...]

Dat komt omdat de prijzen van een modelcontract maximaal 2x per jaar gewijzigd mogen worden.
Dat is onzin... dat was voorheen de "regel" maar geen wet en dat is al lang weer veranderd bij enkele maatschappijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:20
Rox92 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:16:
[...]

Zeker niet, is al paar keer voorgekomen maar modelcontract mogen ze niet verhogen vanwege de voorwaarden. Zie hun website:

[...]

https://www.vattenfall.nl/klantenservice/nieuwetarieven/
We vallen in herhaling :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
ArcticWolf schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:57:
[...]

Dat is onzin... dat was voorheen de "regel" maar geen wet en dat is al lang weer veranderd bij enkele maatschappijen.
Dat is gewoon wat afgesproken is tussen leveranciers en ACM en ook gepubliceerd in de Staatcourant. Het is dus echt wel wat meer dan "de regel" (wat dat ook zijn mag). Je kunt het overheidsbesluit vinden op https://wetten.overheid.nl/BWBR0038851/2016-12-08.

Er zit een zekere nuance in omdat het over "in principe" gaat. Buitengewone omstandigheden zoals in dit jaar kunnen dan een rol spelen. Maar als zelfs Vattenfall aangeeft dat de huidige omstandigheden niet leiden tot een 3e wijziging, zegt het mij genoeg.

Je reactie met "onzin" komt dus op mij nogal lomp en ongenuanceerd over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Cheesy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:22:
[...]

Dat is gewoon wat afgesproken is tussen leveranciers en ACM en ook gepubliceerd in de Staatcourant. Het is dus echt wel wat meer dan "de regel" (wat dat ook zijn mag). Je kunt het overheidsbesluit vinden op https://wetten.overheid.nl/BWBR0038851/2016-12-08.

Er zit een zekere nuance in omdat het over "in principe" gaat. Buitengewone omstandigheden zoals in dit jaar kunnen dan een rol spelen. Maar als zelfs Vattenfall aangeeft dat de huidige omstandigheden niet leiden tot een 3e wijziging, zegt het mij genoeg.

Je reactie met "onzin" komt dus op mij nogal lomp en ongenuanceerd over.
Dezelfde ACM die het zonder slag of stoot toelaat dat energieleveranciers het nu maandelijks aanpassen? Ik heb nu een ander conflict met de ACM, precies dezelfde onzin. Ze kunnen die instantie beter opheffen... en dat terwijl ik zelf ook voor een overheidsbedrijf werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMBUS
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-03 13:43
Siepie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:07:
[...]

Ik kan slechts een deel van je vragen beantwoorden:

- overstappen naar een leverancier met variabele tarieven heeft inderdaad tot gevolg dat je tarieven per 1-1-2023 weer worden aangepast. Heel soms is er geen tariefswijziging per 1-1 of 1-7 (bijv. als er al veel wijzigingen in de maanden daarvoor waren), maar meestal dus wel. Kan natuurlijk ook een verlaging zijn. Dat is nu nog niet te voorspellen.
- budgetenergie, NLE, Greenchoice en nog 1 andere die ik even niet meer weet blijken/lijken tot nu toe de partijen te zijn die met per-maand of per-tariefsperiode salderen werken. Niet gunstig dus.
- Het verschilt per leverancier hoe ze met een dubbel telwerk omgaan bij salderen. Sommige aanbieders salderen echt per telwerk (is meestal niet het meest gunstig) en andere hevelen saldo’s in kWh van het ene telwerk naar het andere, waardoor je het uiteindelijke aantal kWh’s dat je nog “nodig” hebt voor het jaartotaal tegen daltarief gaat inkopen op de eindafrekening. Dit is dus iets dat je eerst goed moet checken. Ook zijn er leveranciers die het niet toestaan dat je overstapt op enkeltarief als dat gunstiger voor jou is. Dat is dus ook iets om vooraf uit te zoeken.
Bedankt voor het meedenken en je antwoorden! Volgens gaslicht.com zou Vattenfall gunstige voorwaarden hebben qua salderen (over naar enkele meter is mogelijk en resterend aantal kWh in normaaluren salderen tegen daluren) van OM Nieuwe Energie kan ik het nergens duidelijk vinden tot nu toe, hoewel ze wel gunstige tarieven hanteren.

Als ik zou overstappen naar Vattenfall, zou ik dan gezien hun regeling wat betreft het salderen nut hebben van het switchen naar enkeltarief? Ik verwacht over een heel jaar niet meer te gaan terugleveren dan afnemen, dus dan lijkt enkeltarief me geen toegevoegde waarde of zie ik iets over het hoofd?

Heeft iemand hier ervaring met (de voorwaarden van) OM Nieuwe Energie of is iemand hier in gedoken?

OM nieuwe energie (incl 9% belasting?)
Normaal tarief € 0,622491
Dal tarief € 0,599230
Enkel tarief € 0,608795
Teruglevering € 0,321270

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-07 00:20
Melkunie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:59:
[...]

Volgens de officiele branche-definities zijn looptijden van energiecontracten altijd 'van xx tot xx', dus inderdaad niet tot en met. Je hebt dus volkomen gelijk.

Zuur dat je er moeite in moet steken, maar ze hebben duidelijk ergens een fout gemaakt en je hebt gewoon recht op je welkomstbonus en zou geen opzegboete moeten betalen. De welkomstbonus 'verdampt' misschien door een eventuele eindnota (indien je toch wat meer verbruikt hebt), maar die zou dan wel netjes en duidelijk verrekend moeten worden en 'krijg' je dan dus wel.
Goed je facturen bekijken, ik zit zelf ook in het consumentenenergiewereldje en ik vind de facturen van Oxxio zelf altijd een aardige puzzel ;)

Mocht je nog tegen weerstand oplopen in de reactie van Oxxio kun je ze nog eventueel hier op wijzen:
Oxxio is onderdeel van Eneco Holding NV en dat is een van de ondertekenaars van de Gedragscode Consument en Energieleverancier 2020 van branchevereniging Energie-Nederland.
Deze gedragscode geeft sowieso nog eens twee weken extra ruimte om je contract eerder op te zeggen met behoud van welkomstbonussen en het niet hoeven te betalen van opzegboetes:

[...]

https://www.energie-nederland.nl/leden/
https://www.energie-neder...ergieleverancier-2020.pdf
https://www.oxxio.nl/klan...codes/energie-gedragscode
Is geregeld!!! :) en is vandaag uitbetaald.

Boete is teruggedraaid
Welkomstbonus uitgekeerd
Heb ruim 400 euro van ze teruggekregen.

360 voorschot betaald afgelopen jaar ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
NIMBUS schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:25:
[...]

Bedankt voor het meedenken en je antwoorden! Volgens gaslicht.com zou Vattenfall gunstige voorwaarden hebben qua salderen (over naar enkele meter is mogelijk en resterend aantal kWh in normaaluren salderen tegen daluren) van OM Nieuwe Energie kan ik het nergens duidelijk vinden tot nu toe, hoewel ze wel gunstige tarieven hanteren.

Als ik zou overstappen naar Vattenfall, zou ik dan gezien hun regeling wat betreft het salderen nut hebben van het switchen naar enkeltarief? Ik verwacht over een heel jaar niet meer te gaan terugleveren dan afnemen, dus dan lijkt enkeltarief me geen toegevoegde waarde of zie ik iets over het hoofd?

Heeft iemand hier ervaring met (de voorwaarden van) OM Nieuwe Energie of is iemand hier in gedoken?

OM nieuwe energie (incl 9% belasting?)
Normaal tarief € 0,622491
Dal tarief € 0,599230
Enkel tarief € 0,608795
Teruglevering € 0,321270
Vandebron al bekeken? Die salderen ook wel positief, hebben alleen lagere terugleververgoeding als je meer produceert dan verbruikt.

Bij mij komt engie ook steevast bovenaan. Enkel salderen die per telwerk (Enkeltarief kan ook) en hebben ze hoge vaste leveringskosten. Dat maakt zs als je onder het plafond blijft minder interessant

[ Voor 8% gewijzigd door twowheeler op 18-10-2022 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:21
ArcticWolf schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:57:
[...]
Gelukkig gaat Engie niet mee in die gekte van tussentijdse verhogingen voor modelcontracten en houdt zich wel netjes aan de 1 januari - 1 juli afspraken om tarieven te herzien. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
R0181 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 00:05:
[...]

Gelukkig gaat Engie niet mee in die gekte van tussentijdse verhogingen voor modelcontracten en houdt zich wel netjes aan de 1 januari - 1 juli afspraken om tarieven te herzien. ;)
Ze hebben wel duur gas voor mij :+
Ruim 11 euro per kuub _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ckuqQwiIk2VdKbF5KpfLWLnSY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFqJLLFhkJnftVZ29j88f77o.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:59

Spotmatic

Ken sent me

Meer mensen die langer dan normaal op de jaarafrekening van Greenchoice wachten? Die van mij komt al vele jaren in de vroege 1e helft van oktober, maar ondertussen is het alweer 19 oktober. Ik kan me wel voorstellen dat het berekenen nu wat lastiger gaat vanwege de energietoeslagen enz.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:09
Okay, bij Zonneplan.nl moet je dus perse stroom ook bij afnemen? Alleen gas kan blijkbaar niet (meer)?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:21
Ronald.42 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 00:19:
[...]
Ze hebben wel duur gas voor mij :+
Ruim 11 euro per kuub _O-

[Afbeelding]
Ik vind het wel meevallen voor 2m3, want voor 0m3 zou je al €21,12 moeten afrekenen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
R0181 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:03:
[...]

Ik vind het wel meevallen voor 2m3, want voor 0m3 zou je al €21,12 moeten afrekenen. :)
Ja idd betalen voor iets dat je niet gebruikt. -O-
Nou nog even dan gaat het gas eruit dat scheeld alvast weer 250 euro per jaar.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasabi!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-07 14:09
Weer een nieuwe speler op de markt, pfffff. Iemand die zich heeft aangemeld? Lijkt wel of iedereen een bedrijf kan beginnen, laatst dat gezeur met HEM bij Radar

https://www.ad.nl/geld/me...-aan-te-zetten~aade4d303/

Over HEM

https://radar.avrotros.nl...aatschappij-radar-checkt/

https://radar.avrotros.nl...maatschappij-hem-kan-het/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Laatst online: 07-07 14:18
Wellicht dat een andere klant van Powerpeers hierbij kan helpen. Sinds 8 oktober ben ik namelijk klant bij Powerpeers en volgens het energiedashboard heb ik in de eerste 10 dagen (8 t/m 17 oktober) in totaal 15 m3 gas verbruikt.

Dat is veel hoger dan verwacht aangezien ik alleen gas heb verbruikt voor koken en douchen. De verwarming heeft nog geen minuut aangestaan deze maand. Als ik dat vergelijk met eerdere energieleveranciers dan verbruikte ik in maanden waar de verwarming niet aan stond zo rond de 10-15 m3 voor een hele maand, een verbruik waar ik nu na 10 dagen al aan zit.

Kan het zijn dat deze cijfers nog gecorrigeerd worden of dat er toch ergens iets fout gaat? Misschien hebben andere mensen een zelfde ervaring hiermee?

Voor de zekerheid ondertussen ook foto's gemaakt van de gasmeter zodat ik het zelf ook kan bijhouden of er misschien verkeerde info staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikey3
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:20
Audiowaste schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:04:
Wellicht dat een andere klant van Powerpeers hierbij kan helpen. Sinds 8 oktober ben ik namelijk klant bij Powerpeers en volgens het energiedashboard heb ik in de eerste 10 dagen (8 t/m 17 oktober) in totaal 15 m3 gas verbruikt.

Dat is veel hoger dan verwacht aangezien ik alleen gas heb verbruikt voor koken en douchen. De verwarming heeft nog geen minuut aangestaan deze maand. Als ik dat vergelijk met eerdere energieleveranciers dan verbruikte ik in maanden waar de verwarming niet aan stond zo rond de 10-15 m3 voor een hele maand, een verbruik waar ik nu na 10 dagen al aan zit.

Kan het zijn dat deze cijfers nog gecorrigeerd worden of dat er toch ergens iets fout gaat? Misschien hebben andere mensen een zelfde ervaring hiermee?

Voor de zekerheid ondertussen ook foto's gemaakt van de gasmeter zodat ik het zelf ook kan bijhouden of er misschien verkeerde info staat.
Bij mij was het opgevallen dat de dashboard van Powerpeers vaker niet klopt dan wel, pas als de staven in het staafdiagram van grijs naar donkerblauw kleuren dan staat het verbruik vast, deze kloppen voor mijn gevoel wel. Maar de meer recente metingen in het grijs gekleurd lijken vaak nergens op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Audiowaste schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:04:

Je kunt toch zelf heel gemakkelijk controleren of het verbruik klopt. Je weet toch met welke tellerstanden het contract is ingegaan. Als je dan de huidige tellerstanden bekijkt, weet je het verbruik over deze periode.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
Nikey3 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:08:
[...]

Bij mij was het opgevallen dat de dashboard van Powerpeers vaker niet klopt dan wel, pas als de staven in het staafdiagram van grijs naar donkerblauw kleuren dan staat het verbruik vast, deze kloppen voor mijn gevoel wel. Maar de meer recente metingen in het grijs gekleurd lijken vaak nergens op te slaan.
Als ik ga kijken bij het gasverbruik en dan gespecificeerd naar dagen dan zijn de staafdiagrammen grijs. Kijk ik echter voor de hele maand oktober, dan is de staafdiagram donkerblauw.
Jojan265 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:15:
[...]

Je kunt toch zelf heel gemakkelijk controleren of het verbruik klopt. Je weet toch met welke tellerstanden het contract is ingegaan. Als je dan de huidige tellerstanden bekijkt, weet je het verbruik over deze periode.
Helaas niet, Powerpeers laat niet de meterstanden zien waarmee ze begonnen zijn en van de vorige energieleverancier heb ik de eindafrekening nog niet ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Audiowaste schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:38:

[...]

Helaas niet, Powerpeers laat niet de meterstanden zien waarmee ze begonnen zijn en van de vorige energieleverancier heb ik de eindafrekening nog niet ontvangen.
Heb je ook geen e-mail ontvangen met je contract?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
Jojan265 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:51:
[...]

Heb je ook geen e-mail ontvangen met je contract?
Jawel op 23 september en daar staat mijn huidige meterstand niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Audiowaste schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:11:
[...]

Jawel op 23 september en daar staat mijn huidige meterstand niet in.
Op zich maakt de exacte stand ook niet heel veel uit. Het is (ondanks slimme meter) mogelijk dat de netbeheerder te laag inschat. Je betaalt dan wat minder bij je oude leverancier en wat meer bij je nieuwe leverancier. Als de meterstand maar overeenkomt maar mogelijk zie je die pas bij de eindafrekening volgend jaar.

Bij mijn leverancier kan ik de meterstanden downloaden / exporteren, bij jou nergens die optie?

Edit:

https://www.powerpeers.nl/veelgestelde-vragen/

Hoe kan ik mijn verbruiksgegevens downloaden?
Je kunt je verbruiksgegevens downloaden via je energiedashboard. Zodra je inlogt zie je het blok ‘Snel zelf regelen’, klik dan op ‘verbruiksgegevens downloaden’. Hiermee download je je meterstanden vanaf 1 oktober 2020. De gegevens krijg je te zien in een Excel bestand (.csv).

[ Voor 24% gewijzigd door Cheesy op 19-10-2022 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Laatst online: 12:51
Audiowaste schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:38:
[...]

Als ik ga kijken bij het gasverbruik en dan gespecificeerd naar dagen dan zijn de staafdiagrammen grijs. Kijk ik echter voor de hele maand oktober, dan is de staafdiagram donkerblauw.

[...]

Ik kan wel bevestigen dat die niet kloppen, hier zijn ze tot 3 oktober donkerblauw. Het maandelijkse energierapport klopt erchter 100% maar die komt pas een tijdje na het afsluiten van een maand. Op jaarbasis klopt het ook 100% vergeleken met mijn eigen metingen.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156329

Gisteren even rekensommetje gemaakt wat thuiswerken mij kost aan lasten en stemde niet bepaald vrolijk met ons doortocht huis uit '78.
Had er nog even over gepiekerd of op kantoor werken nog optie is maar merk dat mentaal reizen met OV tol trekt dus bij zoeken naar alternatieven deze site tegengekomen waar je bij horeca terecht kunt om verwarmd te zitten of je als ondernemer zelf kunt aanmelden, voor bij wie er iets in de buurt te vinden is die je er je voordeel mee: https://heatandeat.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-07 11:14
Anoniem: 156329 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:59:
Gisteren even rekensommetje gemaakt wat thuiswerken mij kost aan lasten en stemde niet bepaald vrolijk met ons doortocht huis uit '78.
Had er nog even over gepiekerd of op kantoor werken nog optie is maar merk dat mentaal reizen met OV tol trekt dus bij zoeken naar alternatieven deze site tegengekomen waar je bij horeca terecht kunt om verwarmd te zitten of je als ondernemer zelf kunt aanmelden, voor bij wie er iets in de buurt te vinden is die je er je voordeel mee: https://heatandeat.nl/
Ik ben wel benieuwd op welke kosten je uit komt. Ik krijg een thuiswerkvergoeding van 3 euro. Je kan op je klompen aanvoelen dat dat het niet dekt, maar ik heb eigenlijk geen idee wat de werkelijke kosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Nu online
Wat gebeurt er toch in de markt.

Vattenfall heeft haar tarieven aangepast en is nu fors goedkoper dan de rest.

Vandebron (Zitten we nu, maar nemen nog niks af) geeft aan pas 1 januari hun tarieven te verlagen. Het lijkt me sterk dat bedrijven daar aan vast gaan houden nu de prijzen zo dalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
twowheeler schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:24:

Vandebron (Zitten we nu, maar nemen nog niks af) geeft aan pas 1 januari hun tarieven te verlagen. Het lijkt me sterk dat bedrijven daar aan vast gaan houden nu de prijzen zo dalen
Volgens mij is Budget Energie nog steeds het goedkoopst met €2,40342 t.o.v. €2,816541 van Vattenfall?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Nu online
Treveo schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:46:
[...]

Volgens mij is Budget Energie nog steeds het goedkoopst met €2,40342 t.o.v. €2,816541 van Vattenfall?
Eens, maar het bedrijf stond met haar tarieven wel steevast onderaan bij bijvoorbeeld gaslicht.com.

Mogelijk toch nog een goede om daarheen over te stappen, of te hopen dat anderen snel volgen.

Vraag me af wat het verstandigste is. We zijn nieuwe klant en gaan pas vanaf November afnemen. Nu bij vdb aangevraagd, maar mogen nog weg.

[ Voor 14% gewijzigd door twowheeler op 20-10-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-06 17:07
Wat is nu handig om te doen? Situatie:

- Gasloze woning, contract (Engie) loopt tot half januari (met nog 'leuke' tarieven)
- 30 december ontvangen we de sleutel van nieuwe woning (met gas, dus ik denk dat huidige contract niet 'mee' kan?)
- 22 februari leveren we de sleutel van onze huidige woning in.

Op de nieuwe woning komen zonnepanelen te liggen maar ik weet nog niet wanneer. Hopelijk zsm.

M.a.w. gewoon de verhuizing aan Engie doorgeven en hopen dat ze met gunstige tarieven komen voor onze nieuwe woning? Of kun je bij 2 partijen klant zijn met 2 adressen? En dan bij Engie op variabel blijven tot 22 februari?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:27

Best interessant om dan te gaan overstappen, wanneer je momenteel meer betaalt dan deze tarieven en de terugleververgoeding significant lager is.

Ik zit momenteel bij Oxxio, betaal dadelijk meer dan de tarieven die Vattenfal hanteert en de tlv bij Oxxio is niet bepaald redelijk ten opzichte van het afname tarief (tlv van 9ct per kWh (kaal)).

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:47
supersoco80 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:12:
[...]

Ik ben wel benieuwd op welke kosten je uit komt. Ik krijg een thuiswerkvergoeding van 3 euro. Je kan op je klompen aanvoelen dat dat het niet dekt, maar ik heb eigenlijk geen idee wat de werkelijke kosten zijn.
Het Nibud rekent met €2 per dag.
Afhankelijk van je situatie denk ik dat je met €3/dag een heel eind komt.
Voor mij:
  • Stroomverbruik laptop en 2 monitoren: samen rond de 50W, maar laat ik wat ruimer rekenen ivm laden telefoon, verlichting die soms aan moet etc en 75W nemen --> 675Wh/werkdag van 9hr --> €0,29 (bij huidige prijs prijs van ca €0,43/kWh normaal tarief)
  • Waterverbruik toilet: 5*10l= 50liter --> €0,063 (bij prijs van €1,25/m3)
  • Dranken zoals koffie/thee/water: ik gebruik geen Nespresso of bonenmaal koffiezetapparaat maar gewoon snelfiltermaling. Ook drink ook geen koffie de hele dag, maar vooral water en soms thee. Als ik €0,50/dag moet rekenen voor deze post dan is het al veel.
  • Verwarming: dat is een lastige/persoonlijke: stook je meer als je thuiswerkt of is er geen verschil omdat er altijd iemand thuis is en/of je continue stookt. Voor mij geeft thuiswerken geen extra stookkosten. Als je 1m3 of meer extra gas per dag nodig hebt voor thuiswerken, dan is de thuiswerkvergoeding tegenwoordig al snel op...
Totaal in mijn geval dus maar iets van €0,85 kosten per dag. Oftewel: met €3/dag zou je nog €2,15 over houden voor meer koffie en/of hogere stookkosten. Lijkt me niet onmogelijk.

Lunch reken ik niet mee, want dat zou ik op kantoor ook nuttigen. Als je op kantoor lunch koopt en thuis gewoon boterhammen smeert dan zal de lunch thuis zelfs veel goedkoper zijn.
Ook is de vraag of je reiskosten naar kantoor volledig vergoed worden of slechts gedeeltelijk. En misschien krijg je zelfs een vaste reiskostenvergoeding die uitbetaald wordt ongeacht wel/niet een dagje thuiswerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-07 11:14
Franciesco schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

Het Nibud rekent met €2 per dag.
Afhankelijk van je situatie denk ik dat je met €3/dag een heel eind komt.
Voor mij:
  • Stroomverbruik laptop en 2 monitoren: samen rond de 50W, maar laat ik wat ruimer rekenen ivm laden telefoon, verlichting die soms aan moet etc en 75W nemen --> 675Wh/werkdag van 9hr --> €0,29 (bij huidige prijs prijs van ca €0,43/kWh normaal tarief)
  • Waterverbruik toilet: 5*10l= 50liter --> €0,063 (bij prijs van €1,25/m3)
  • Dranken zoals koffie/thee/water: ik gebruik geen Nespresso of bonenmaal koffiezetapparaat maar gewoon snelfiltermaling. Ook drink ook geen koffie de hele dag, maar vooral water en soms thee. Als ik €0,50/dag moet rekenen voor deze post dan is het al veel.
  • Verwarming: dat is een lastige/persoonlijke: stook je meer als je thuiswerkt of is er geen verschil omdat er altijd iemand thuis is en/of je continue stookt. Voor mij geeft thuiswerken geen extra stookkosten. Als je 1m3 of meer extra gas per dag nodig hebt voor thuiswerken, dan is de thuiswerkvergoeding tegenwoordig al snel op...
Totaal in mijn geval dus maar iets van €0,85 kosten per dag. Oftewel: met €3/dag zou je nog €2,15 over houden voor meer koffie en/of hogere stookkosten. Lijkt me niet onmogelijk.

Lunch reken ik niet mee, want dat zou ik op kantoor ook nuttigen. Als je op kantoor lunch koopt en thuis gewoon boterhammen smeert dan zal de lunch thuis zelfs veel goedkoper zijn.
Ook is de vraag of je reiskosten naar kantoor volledig vergoed worden of slechts gedeeltelijk. En misschien krijg je zelfs een vaste reiskostenvergoeding die uitbetaald wordt ongeacht wel/niet een dagje thuiswerken?
Dank je. Voor mij zou de situatie anders zijn, ik zou zeker extra (moeten) stoken. Daarnaast hou ik geld over aan mijn woon-werk verkeer (fiets of elektrische scooter, waarbij de fiets overigens duurder is dan de scooter in gebruik. Mensen denken altijd dat je er bent met de aanschaf van een omafiets voor 200 euro en tot 5km enkele reis klopt dat ook wel. Bij 22 km enkele reis heb je een betere fiets nodig, met aardig wat onderhoud en aardig wat accesoires (met name kleding die ook slijt)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-05 17:19

Ik zit ook bij van de bron, en ga per november over naar EnergyZero. Dagprijzen waarbij je zelf het risico draagt, echter als ik me van de bron aanbod er naast leg kan ik nog wel wat risico lopen 0,83ct/kWh en 3,33 m3 gas vs gemiddeld 14 ct/kWh en 76ct m3 vandaag. Factor 4? 😵‍💫

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-07 11:50
Ik weet niet naar welke EnergyZero jij hebt gekeken, maar ik zie variabele leveringskosten (bij 'FlexNL', kan niets anders kiezen) voor elektriciteit en gas van resp. 0,54 en 2,37.
Nog steeds niet slecht, maar ver van een factor vier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickeric
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-07 20:39
supersoco80 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:53:
[...]

Dank je. Voor mij zou de situatie anders zijn, ik zou zeker extra (moeten) stoken. Daarnaast hou ik geld over aan mijn woon-werk verkeer (fiets of elektrische scooter, waarbij de fiets overigens duurder is dan de scooter in gebruik. Mensen denken altijd dat je er bent met de aanschaf van een omafiets voor 200 euro en tot 5km enkele reis klopt dat ook wel. Bij 22 km enkele reis heb je een betere fiets nodig, met aardig wat onderhoud en aardig wat accesoires (met name kleding die ook slijt)).
Dat is wel heel kort door de bocht, ik betwijfel of je scooter goedkoper is dan een fiets.

Scooter slijt natuurlijk ook gewoon en opladen is ook niet gratis. Zullen we ook gelijk de gezondheid meerekenen als je de slijtage van de kleding meerekent? fietsen is gezonder scheelt je weer gezondheid kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Wat is je bron van de vattenfall tariefwijzigingen? Ik heb sinds de sept aankondiging niks gezien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-07 10:21
superduper schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:49:
[...]

Wat is je bron van de vattenfall tariefwijzigingen? Ik heb sinds de sept aankondiging niks gezien
Wanneer je een aanvraag doet zie je het maandbedrag o.b.v. ingevuld verbruik. Dit is beduidend lager dan huidige leverancier Greenchoice (scheelt zo'n € 110 150 per maand voor nov en dec). Ik ga de overstap zeker overwegen!

Vattenfall*
Elektra (enkel): € 0,625758 / kWh
Gas: € 2,537215 / m³

Greenchoice:
Enkel: € 0,8899 / kWh
Gas: € 3,4412 / m³

[*Edit: voor goede vergelijking beiden op 9% BTW gezet, op gaslicht.com is prijsopbouw goed te zien]

Bij Greenchoice zou ik € 514 per maand gaan betalen. Bij Vattenfall zou dat € 365 gaan worden (incl 9% BTW; korting van € 190 even niet meegenomen).

[ Voor 34% gewijzigd door Lassy op 20-10-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-07 16:06

anc

Lassy schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:55:
[...]

Wanneer je een aanvraag doet zie je het maandbedrag o.b.v. ingevuld verbruik. Dit is beduidend lager dan huidige leverancier Greenchoice (scheelt zo'n € 110 per maand voor nov en dec). Ik ga de overstap zeker overwegen!

Elektra (enkel): € 0,694649 / kWh
Gas: € 2,816541 / m³

Greenchoice:
Ja dat zijn inderdaad de tarieven die ik nu ook bij vattenfall zie als ik gewoon wil overstappen.
Eneco geeft mij en vele andere nederlands per 30 oktober het tarief van

Elektra normaal: € 0,94574 / kWh
Elektra dal: € 0,71673

Gas: € 3,39600 / m³

Scheeltt toch flink en ook in zit te overwegen om over te stappen.
Ik wil wel Eneco eerst bellen om te vragen of zij nog iets kunnen betekenen maar ik denk het niet.

Enige waar je wel rekening mee moet houden is als je zonnepanelen hebt. Als je nu overstapt dan saldeer je volgens mij alles weg en mocht je nog overschot hebben voor november / december dan doe je er niet verstandig aan. Dat speelt bij mij helemaal niet. Ik verbruik 7kwh (auto + business aan huis) en breng 3kwh op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Laatst online: 12:17

UTM

Wellicht weet iemand hier meer dan Eneco (retorische vraag?)
De situatie is als volgt: ik heb een variabel contract. Sinds afgelopen januari betaal ik circa 0.40euro voor een kWh. Vanaf morgen wordt dat 0.94euro. Tevens heb ik sinds afgelopen augustus zonnepanelen. Hiermee heb ik tot nu toe 1300kWh teruggeleverd. Mijn jaarverbruik is ongeveer 3500kWh. Op dit moment zit ik op 2700kWh.
Wat gaat Eneco doen met de jaarnota? Ik vermoed de eerste (tot nu toe) 2700kWh*0.40euro, de resterende (21-10 t/m 31-12) kWh*0.94euro. Maar wat doet Eneco met de teruglevering? Aftrekken van die 2700kWh want die zijn in die periode opgewerkt? Of wordt de teruglevering eerst afgetrokken van het totaal?

Iemand enig idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Nu online
Wat is eigenlijk het beste dan, dubbel vs enkel tarief als je zonnepanelen hebt? Ik zie overwegend veel dubbele tarieven.

Ik zie dat je bij veel leveranciers gewoon tussentijds kan wisselen, wordt je saldering dan gewoon tot die tijd geregeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lassy
anc schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:12:
[...]

Ja dat zijn inderdaad de tarieven die ik nu ook bij vattenfall zie als ik gewoon wil overstappen.
Eneco geeft mij en vele andere nederlands per 30 oktober het tarief van

Elektra normaal: € 0,94574 / kWh
Elektra dal: € 0,71673

Gas: € 3,39600 / m³

Scheeltt toch flink en ook in zit te overwegen om over te stappen.
Ik wil wel Eneco eerst bellen om te vragen of zij nog iets kunnen betekenen maar ik denk het niet.

Enige waar je wel rekening mee moet houden is als je zonnepanelen hebt. Als je nu overstapt dan saldeer je volgens mij alles weg en mocht je nog overschot hebben voor november / december dan doe je er niet verstandig aan. Dat speelt bij mij helemaal niet. Ik verbruik 7kwh (auto + business aan huis) en breng 3kwh op.
Ik had Greenchoice net nog aan de telefoon en ze konden mij geen beter aanbod doen. Toen ik aangaf dat Vattenfall goedkoper is maakte dat geen indruk. Ik denk dat ze dit veel klanten gaat kosten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Nu online
Lassy schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:55:
[...]

Wanneer je een aanvraag doet zie je het maandbedrag o.b.v. ingevuld verbruik. Dit is beduidend lager dan huidige leverancier Greenchoice (scheelt zo'n € 110 per maand voor nov en dec). Ik ga de overstap zeker overwegen!

Vattenfall (21% BTW)
Elektra (enkel): € 0,694649 / kWh
Gas: € 2,816541 / m³

Greenchoice (9% BTW):
Ik ook! Later vandaag even een aanvraag proberen, scheelt toch een hoop geld de eerste twee maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:42

AMDFreak

Intel is zo..

Ervanuit gaande dat je een slimme meter hebt, kunnen ze ook de teruglevering
UTM schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:13:
Wellicht weet iemand hier meer dan Eneco (retorische vraag?)
De situatie is als volgt: ik heb een variabel contract. Sinds afgelopen januari betaal ik circa 0.40euro voor een kWh. Vanaf morgen wordt dat 0.94euro. Tevens heb ik sinds afgelopen augustus zonnepanelen. Hiermee heb ik tot nu toe 1300kWh teruggeleverd. Mijn jaarverbruik is ongeveer 3500kWh. Op dit moment zit ik op 2700kWh.
Wat gaat Eneco doen met de jaarnota? Ik vermoed de eerste (tot nu toe) 2700kWh*0.40euro, de resterende (21-10 t/m 31-12) kWh*0.94euro. Maar wat doet Eneco met de teruglevering? Aftrekken van die 2700kWh want die zijn in die periode opgewerkt? Of wordt de teruglevering eerst afgetrokken van het totaal?

Iemand enig idee? :)
Er vanuit gaande dat je een slimme meter hebt.

Ze kunnen zien wat je hebt verbruikt en hebt teruggeleverd t/m 21-10-2022.
Daarna begint de teller opnieuw met het nieuwe tarief.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Nu online
anc schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:12:
[...]

Dit ken ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Laatst online: 12:17

UTM

AMDFreak schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:24:
Ervanuit gaande dat je een slimme meter hebt, kunnen ze ook de teruglevering
[...]

Er vanuit gaande dat je een slimme meter hebt.

Ze kunnen zien wat je hebt verbruikt en hebt teruggeleverd t/m 21-10-2022.
Daarna begint de teller opnieuw met het nieuwe tarief.
Ik heb inderdaad een slimme meter. Maar helder. Dat wordt de komende twee maanden opletten, haha :P

/edit: althans, is salderen niet per jaar? Dus som min salderen, en dan pas uitsplitsen naar de tariefperiodes?

[ Voor 10% gewijzigd door UTM op 20-10-2022 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lassy
Overstap naar Vattenfall is geregeld. Binnen de bedenktijd kan ik altijd nog overstappen naar een nog goedkopere aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:27
Vattenfall is inderdaad een stuk goedkoper nu. Bij BudgetEnergie zeggen ze maandelijks de prijzen aan te passen want dat is goedkoper voor de klant.. 8)7. Het zou me nu 20 cent de kwh gaan schelen. Opzeggen maar :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twowheeler
  • Nu online
Lassy schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:41:
Overstap naar Vattenfall is geregeld. Binnen de bedenktijd kan ik altijd nog overstappen naar een nog goedkopere aanbieder.
Aanvraag hier ook gedaan. Als deze beter is dan van de bron annuleer ik die aanvraag (zit nog in de 14dagen) en gaan we bij vattenfall afnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lassy
Galukon schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:45:
Vattenfall is inderdaad een stuk goedkoper nu. Bij BudgetEnergie zeggen ze maandelijks de prijzen aan te passen want dat is goedkoper voor de klant.. 8)7. Het zou me nu 20 cent de kwh gaan schelen. Opzeggen maar :).
Zeker als je bedenkt dat Vattenfall 21% BTW hanteert in hun berekeningen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy

Welke tarieven van Vattenfall? De variabele voor onbepaalde tijd of de modelcontract tarieven?
ik zie voor de variabele onbepaalde tijd voor gas Eur 2.24 per m3 21% btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Hongy schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:16:
[...]

Welke tarieven van Vattenfall? De variabele voor onbepaalde tijd of de modelcontract tarieven?
ik zie voor de variabele onbepaalde tijd voor gas Eur 2.24 per m3 21% btw
Ik krijg dit te zien:

1.100 m³ * € 2,816541 per m³

Nog wel duurder dan mijn Budget Energie gasprijs (€ 2,64862 deze maand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:29
GeorgeMichael schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:36:
[...]

Ik krijg dit te zien:

1.100 m³ * € 2,816541 per m³

Nog wel duurder dan mijn Budget Energie gasprijs (€ 2,64862 deze maand).
Die 2,816541 is met 21% btw.
Vattenfall zit op 2,5397 met 9% btw.

[ Voor 34% gewijzigd door Remz op 20-10-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Remz schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

Die 2,816541 is met 21% btw.
Vattenfall zit op 2,5397 met 9% btw.
Goed punt, Budget Energie is ergens €2,89 voor mij in november, maar in december kunnen ze opeens een stuk lager zitten. Misschien wel rond de €2. Dus ik weet nog niet helemaal goed of ik wil overstappen naar de €2,53 van Vattenfall, die passen ze denk ik pas weer aan op 1 januari 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
Treveo schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:46:
[...]

Goed punt, Budget Energie is ergens €2,89 voor mij in november, maar in december kunnen ze opeens een stuk lager zitten. Misschien wel rond de €2. Dus ik weet nog niet helemaal goed of ik wil overstappen naar de €2,53 van Vattenfall, die passen ze denk ik pas weer aan op 1 januari 2023
va 1 januari gaat het plafond in ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treveo
Lassy schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:50:
[...]

va 1 januari gaat het plafond in ;)
Ja, ik bedoelde, stel dat Budget Energie in december naar €2 per kuub gaat, dan is dat uiteindelijk volgens mij goedkoper dan 2 maanden Vattenfall voor €2,53

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remz
Treveo schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:46:
[...]

Ik heb zojuist de aanvraag wel gedaan. Kom zelf van Eneco af met een verhoging per 3 november richting de €0,86 normaal en €0,69 dal /kWh. €3,17 per m3.
Hopelijk kan Vattenfall per 4 november starten met leveren. Dan gaat de meterkast gewoon 1 dag uit :+

Vervolgens per 1 januari het prijsplafond, dus dan is het wat minder duur. Maar dan zit ik in ieder geval niet aan die belachelijke tarieven van Eneco vast tot 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:43

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vattenfall ook maar aanmelden :).
krijg de melding "Kies een startdatum tussen 1 en 60 dagen in de toekomst" terwijl ik een datum 1 nov kies. Lukt het bij jullie wel?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
Sport_Life schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:55:
krijg de melding "Kies een startdatum tussen 1 en 60 dagen in de toekomst" terwijl ik een datum 1 nov kies. Lukt het bij jullie wel?
14 dagen bedenktermijn? Ik kon pas vanaf 4 november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
Sport_Life schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:55:
Met 6 november lukte het mij in ieder geval wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Lassy schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

Met 6 november lukte het mij in ieder geval wel..
Als je het nodig vindt, je kan proberen via bellen / chat / twitter dat je af wilt zien van je bedenktermijn zodat ze het contract eerder in kunnen laten gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:43

Sport_Life

Solvitur ambulando

Remz schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

14 dagen bedenktermijn? Ik kon pas vanaf 4 november.
6 nov kan wel :)

Voor het eerst sinds 2008 (eerste huurwoning) overgestapt :).
:w Eneco.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
Cheesy schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

Als je het nodig vindt, je kan proberen via bellen / chat / twitter dat je af wilt zien van je bedenktermijn zodat ze het contract eerder in kunnen laten gaan.
Niet nodig. Einddatum huidig contract is 6 november.

[ Voor 46% gewijzigd door Lassy op 20-10-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
Lekker vaag. Na registratie van Mijn Vattenfall zie ik dat mijn termijnbedrag op 406 euro staat. Wanneer ik deze wil verlagen moet dat onder de 200 euro zijn 8)7

Edit: Die € 406 is met 19% BTW dus het klopt op zich wel
Op uw energienota rekenen we over deze periode met de lagere btw. In dit
prijsoverzicht staat de btw volledig op 21%
.

[ Voor 38% gewijzigd door Lassy op 20-10-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-07 16:06

anc

Ik heb Eneco gebeld en die kunnen niets aan de prijs doen voor 30 oktober. Ook niet voor iemand die al heel lang Eneco klant is. Dus op naar Vattenfall. Morgen even bellen want ik wil per 30 oktober over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Nu online
Lassy schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:08:
Lekker vaag. Na registratie van Mijn Vattenfall zie ik dat mijn termijnbedrag op 406 euro staat. Wanneer ik deze wil verlagen moet dat onder de 200 euro zijn 8)7
Je mag hem niet op hoger dan 200 zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Ik ga ook Vattenfall aanvragen, eind oktober zijn de Budget Energie tarieven voor december bekend. Dan kan ik of Budget Energie doorzetten en Vattenfall opzeggen, of Vattenfall overstap door laten zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
twowheeler schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:11:
[...]

Je mag hem niet op hoger dan 200 zetten?
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-07 22:45
ArcticWolf schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:04:
[...]

Dezelfde ACM die het zonder slag of stoot toelaat dat energieleveranciers het nu maandelijks aanpassen? Ik heb nu een ander conflict met de ACM, precies dezelfde onzin. Ze kunnen die instantie beter opheffen... en dat terwijl ik zelf ook voor een overheidsbedrijf werk.
Wat is daar mis mee?

Variabel contract mag men zo vaak aanpassen als men wil. Het is tenslotte ook 'variabel'.
Modelcontract is een standaardcontract met door ACM opgestelde voorwaarden en mag men alleen op 1-1 en 1-7 aanpassen (behoudens onvoorziene omstandigheden; in oktober was de oorlog niet meer 'onvoorzien' dus geen grond voor tussentijdse verhoging).

Overigens kan maandelijks aanpassen ook voordelig zijn!

[ Voor 6% gewijzigd door Titusvh op 20-10-2022 15:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lassy
Vattenfall is wel heel slim om voor november nog even de tarieven te verlagen. Vanaf 1 januari kunnen ze weer omhoog en ontvangen ze subsidie i.v.m. prijsplafond. Niemand die dan nog gaat overstappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-05 17:19
WackoH schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:37:
Ik weet niet naar welke EnergyZero jij hebt gekeken, maar ik zie variabele leveringskosten (bij 'FlexNL', kan niets anders kiezen) voor elektriciteit en gas van resp. 0,54 en 2,37.
Nog steeds niet slecht, maar ver van een factor vier
Bij de huidige dagprijzen

https://www.energyzero.nl...troom-en-gas/flextarieven

Dan kom er nog wel 1,3 ct/kWh en 4,8ct m3 gas bij

Deze prijzen tov mijn van de bron aanbod halen de factor 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
Lassy schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:08:
[...]

Zeker als je bedenkt dat Vattenfall 21% BTW hanteert in hun berekeningen!
Mag nog wel goedkoper als ze vandaag op de beurs je verbruik vastleggen voor 2023 dan betalen ze niet meer dan 150 eur per MWH.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Lassy schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:28:
Vattenfall is wel heel slim om voor november nog even de tarieven te verlagen. Vanaf 1 januari kunnen ze weer omhoog en ontvangen ze subsidie i.v.m. prijsplafond. Niemand die dan nog gaat overstappen...
Ja, dat dacht ik ook al.
Alhoewel ik me afvraag hoeveel mensen het interesseert. Ik denk dat 70% van de Nederlanders amper weet wat een kilowattuur is (bij wijze van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Nu online
Lol, zelfde hier. Dat wordt bellen.
Als ik de status check is het contract ook nog niet afgevinkt. Even afwachten denk ik.
Ik kan het nu ook niet veranderen van dubbel naar enkel tarief bijvoorbeeld.

[ Voor 34% gewijzigd door twowheeler op 20-10-2022 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Serieuze vraag aan iedereen die ineens naar Vattenfall wil. Waarom niet naar een dynamisch tarief?

Die dynamische tarieven zijn nog altijd ruim 50% lager dan het Vattenfall aanbod, namelijk de laatste dagen zo'n 1,25 per m3 en 23 cent per Kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treveo
henkebek schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:50:
Serieuze vraag aan iedereen die ineens naar Vattenfall wil. Waarom niet naar een dynamisch tarief?

Die dynamische tarieven zijn nog altijd ruim 50% lager dan het Vattenfall aanbod, namelijk de laatste dagen zo'n 1,25 per m3 en 23 cent per Kwh.
Ik denk omdat die dynamische tarieven altijd weer omhoog kunnen schieten als er iets gebeurt m.b.t. de oorlog of als er andere pijplijnen gesaboteerd worden. Er zitten iig meer risico's hieraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
henkebek schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:50:

ik zit er voor mijn ouders wel over na te denken. Zeker omdat ze geen zonnepanelen hebben en gas en electra binnen verbruiksplafond zitten.
Vanaf januari 2023 zou ook goed zijn zodat ze voordeliger uit zijn binnen verbruiksplafond en anders sowieso de prijsplafond aantikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
twowheeler schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:43:
[...]

Lol, zelfde hier. Dat wordt bellen.
Als ik de status check is het contract ook nog niet afgevinkt. Even afwachten denk ik.
Ik kan het nu ook niet veranderen van dubbel naar enkel tarief bijvoorbeeld.
Contract net binnen per mail, staat ook € 406 in als termijnbedrag, wel zonder berekening...
Erg vreemd, want het contract is op basis van mijn opgegeven verbruik (3300 kWh en 1000 m3)
Pagina: 1 ... 28 ... 152 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden