Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Lassy schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:28:
Vattenfall is wel heel slim om voor november nog even de tarieven te verlagen. Vanaf 1 januari kunnen ze weer omhoog en ontvangen ze subsidie i.v.m. prijsplafond. Niemand die dan nog gaat overstappen...
Mooi toch, die concurrentie.
Als dit meer bekend wordt stapt natuurlijk iedereen met boven gemiddeld verbruik over van Eneco. (Hebben ze voor niets een groot klantenbestand opgebouwd door de tlv).

Het scheelt mij 1500 euro per jaar!!

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 20-10-2022 15:59 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-09 10:52
Treveo schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:53:
[...]

Ik denk omdat die dynamische tarieven altijd weer omhoog kunnen schieten als er iets gebeurt m.b.t. de oorlog of als er andere pijplijnen gesaboteerd worden. Er zitten iig meer risico's hieraan.
Dat, en ik heb geen zin om per uur te kijken wanneer ik verbruikers kan aanzetten of niet...(zo'n autist ben ik wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 15:44
henkebek schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:50:
Serieuze vraag aan iedereen die ineens naar Vattenfall wil. Waarom niet naar een dynamisch tarief?

Die dynamische tarieven zijn nog altijd ruim 50% lager dan het Vattenfall aanbod, namelijk de laatste dagen zo'n 1,25 per m3 en 23 cent per Kwh.
Het risico dat het opeens omhoog kan schieten is nog steeds aanwezig.
Daarnaast krijg ik van mijn werkgever mijn EV laadkosten vergoed. Ik zie geen goede mogelijkheid om dit te rapporteren met dynamische contracten en mijn huidige "domme" laadpaal. Effectief betaal ik dus enkel mijn eigen verbruik, wat gelijk is aan de opbrengst van de zonnepanelen.

Het zou voor mij dus enkel voordelig zijn voor het lage gastarief. Alhoewel per 1 januari dat ook weer "betaalbaar" is.

Wanneer ik per volgend jaar m'n eigen EV ga rijden is het wel interessant en hopelijk is de markt dan wat minder volatiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-09 16:39
Lassy schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:28:
Vattenfall is wel heel slim om voor november nog even de tarieven te verlagen. Vanaf 1 januari kunnen ze weer omhoog en ontvangen ze subsidie i.v.m. prijsplafond. Niemand die dan nog gaat overstappen...
Dat maakt voor ons als consumenten toch niks uit? Slim zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lassy
Galukon schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:05:
[...]

Dat maakt voor ons als consumenten toch niks uit? Slim zeker.
Daarom ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lassy
Het blijkt dat het termijnbedrag bij Vattenfall ook op basis van het 21% BTW tarief is gemaakt. Gaan ze dit dan pas op de eindnota verrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:32
Ik zit bij Vandebron. Op 24 september heeft men nieuwe variabele tarieven aangekondigd , die eerst per 1 oktober in zouden gaan, maar na commentaar (door ACM en consumenten) is deze datum opgeschoven naar 24 oktober.

Nu heb ik mijn slimme meter administratief uit staan (ik ga er dus vanuit dat ze mijn meterstanden niet kunnen uitlezen ). Er heeft nog niemand mijn meterstanden opgevraagd.

Mis ik iets, of klopt het inderdaad dat vandebron mij alleen een juiste factuur kan sturen als ik mijn meterstanden doorgeef per 24-10? Anders weet men toch niet hoeveel kuub ik aan welk tarief verbruikt heb? Ik ben eens benieuwd of er een verzoek komt voor mijn meterstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:12
vandenhende schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:37:
Ik zit bij Vandebron. Op 24 september heeft men nieuwe variabele tarieven aangekondigd , die eerst per 1 oktober in zouden gaan, maar na commentaar (door ACM en consumenten) is deze datum opgeschoven naar 24 oktober.

Nu heb ik mijn slimme meter administratief uit staan (ik ga er dus vanuit dat ze mijn meterstanden niet kunnen uitlezen ). Er heeft nog niemand mijn meterstanden opgevraagd.

Mis ik iets, of klopt het inderdaad dat vandebron mij alleen een juiste factuur kan sturen als ik mijn meterstanden doorgeef per 24-10? Anders weet men toch niet hoeveel kuub ik aan welk tarief verbruikt heb? Ik ben eens benieuwd of er een verzoek komt voor mijn meterstanden.
Doen ze gewoon schatten, misschien wel in hun voordeel...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lassy
Inmiddels heeft Vattenfall het termijnbedrag aangepast naar mijn wens (contact via whatsapp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
vandenhende schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:37:

reneeke1970 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

Doen ze gewoon schatten, misschien wel in hun voordeel...
De netbeheerder schat dan deze standen in. Dus als het goed is heeft de leverancier daar geen invloed op.
Meestal wel te hoog inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Over de tegemoetkoming November en December staat op EnergyZero het volgende:

Energieleveranciers peilen op 1 november en 1 december het aantal actieve elektrische aansluitingen en vragen de tegemoetkoming aan bij de overheid. Na 3 weken betaald de overheid de tegemoetkoming uit, respectievelijk rond 23 november en 23 december. De tegemoetkoming zal pas uitgekeerd worden wanneer we dit ontvangen, als dit langer duurt kan de data veranderen. Hierna zal de tegemoetkoming pas uitgekeerd worden aan de consument. De tegemoetkoming kan worden uitbetaald of verrekend met openstaande schulden”

Bron : https://support.energyzer...ra-tegemoetkoming-in-2022

Als ik het goed lees krijg ik, via ZonderGas dan weliswaar, 2 x 190€ op mijn rekening gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

supersoco80 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:12:
[...]

Ik ben wel benieuwd op welke kosten je uit komt. Ik krijg een thuiswerkvergoeding van 3 euro. Je kan op je klompen aanvoelen dat dat het niet dekt, maar ik heb eigenlijk geen idee wat de werkelijke kosten zijn.
Het is niet helemaal rond de berekening maar heb in ieder geval even deze (dereferer link) energiemeter gekocht beviel goed qua functies. Daarmee met notebook 16" van mijn werk even snel gemeten voor 1,5 dag gemeten dat ik op een werkdag totaal 0,4 kW uitkom dat is (met mijn tarief €0,43/kWh < Jan '23) €0,172/dag. Daarnaast is het hier nu 16c en voel ik tocht door kozijn (houtrot, moet echt sparen voor vervanging) en momenteel 2000 watt hetelucht kacheltje van €20 bij Praxis). Uiteindelijk is dit water naar de zee dragen en zou ik graag investeren in warmtebron met efficiëntere cop waarde ipv energieslurpende apparaten.

Ik zit dus naar alternatieven te kijken en afhankelijk hoe zacht komende maanden gaan worden plus hoe inflatie impact gaat hebben op ons gezin kijken of ik kan investeren in infrarood paneel, eentje van 0,4 kWh om mij lokaal te verwarmen als de rest buitens huis is zou ik dan x 8 uur op 3,200 kW per dag komen x €0,43 dan €1,37 per dag.

End game zou zijn airco zijn met een cop van 4 voor warmen qua energie, maar denk dat wij daar nog even door de bittere koude pil heen gaan buiten deze winter eerst / ander onderhoud + vaste lasten die nog voor komen, lichtpuntje gelukkig zitten we niet meer in een nog tientallen jaren oudere huurwoning als vorige winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een vraag over dat energieplafond:

Krijg je pas het normale tarief van je energieleverancier voorgeschoteld zodra het verbruik boven dat plafond komt? Dus stel je zit na driekwart het jaar aan dat plafond, krijg je dan pas de andere tarieven? In dat geval loont het pas weer om te kijken naar een andere leverancier als je weet wanneer je aan dat plafond zit. Want misschien is over driekwart jaar wel alle tarieven weer 'normaal' zoals 2jaar geleden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-09 16:04
[...]

Ik denk omdat die dynamische tarieven altijd weer omhoog kunnen schieten als er iets gebeurt m.b.t. de oorlog of als er andere pijplijnen gesaboteerd worden. Er zitten iig meer risico's hieraan.
Nordstream 1 & 2 zijn beide voor lange tijd buiten werking dit heeft tot op heden weinig invloed op de gasprijs… alle gasopslagen in NL zitten voor 90% gevuld, meer dan vorig jaar… de buffers raken vaak leeg rond februari, en dan zal aanbod de prijs gaan verhogen verwacht ik…maar dan is daar gelukkig het prijsplafond 😁
sabotage van leidingen op de Noordzee lijkt mij zeer onwaarschijnlijk aangezien dit een aanval is op energie voorziening van EU dus NAVO… daarnaast liggen er een hele hoop leidingen en kabels op de zeebodem, die kunnen ze echt niet allemaal saboteren…en ik verwacht ook dat de kustwacht alerter is op verdachte situaties…
En naast de pijpleidingen is er ondertussen ook aardig opgeschaald met de LNG capaciteit….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Babel10 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:30:

Energieleveranciers peilen op 1 november en 1 december het aantal actieve elektrische aansluitingen en vragen de tegemoetkoming aan bij de overheid. Na 3 weken betaald de overheid de tegemoetkoming uit, respectievelijk rond 23 november en 23 december. De tegemoetkoming zal pas uitgekeerd worden wanneer we dit ontvangen, als dit langer duurt kan de data veranderen. Hierna zal de tegemoetkoming pas uitgekeerd worden aan de consument. De tegemoetkoming kan worden uitbetaald of verrekend met openstaande schulden”

Als ik het goed lees krijg ik, via ZonderGas dan weliswaar, 2 x 190€ op mijn rekening gestort.
Staan wel wat taalfoutjes in die quote. Foutloos kost waarschijnlijk teveel energie ;)

Vattenfall zegt het in de tweede week uit te keren. Gewoon op de bankrekening gestort en het wordt niet verrekend met het termijnbedrag. Ik denk dat wij een keer lekker uit eten gaan :D

https://www.vattenfall.nl...we-tarieven-energiemarkt/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Cheesy

Dan kun je, op het moment dat je dat etentje hebt, de kachel thuis ook nog eens wat minder hard gaan laten werken. WIN-WIN :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Cheesy schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:41:
[...]

Staan wel wat taalfoutjes in die quote. Foutloos kost waarschijnlijk teveel energie ;)

Vattenfall zegt het in de tweede week uit te keren. Gewoon op de bankrekening gestort en het wordt niet verrekend met het termijnbedrag. Ik denk dat wij een keer lekker uit eten gaan :D

https://www.vattenfall.nl...we-tarieven-energiemarkt/
Compleet idioot om dat uit te keren, veel mensen kopen daar andere zaken voor dan waar het voor bedoeld is.

Je kunt nu al voorspellen dat er volgend jaar een kwijtscheldingsronde nodig zal zijn als de jaarnota’s niet betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:28
E.D. schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:30:
[...]
Bij de huidige dagprijzen

https://www.energyzero.nl...troom-en-gas/flextarieven

Dan kom er nog wel 1,3 ct/kWh en 4,8ct m3 gas bij

Deze prijzen tov mijn van de bron aanbod halen de factor 4
Wat raar zeg. Ik heb de berekening ook als aanbod op laten sturen en dat geeft dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApXoFfzUQZtfwRBps9qrKebdJ4A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r39RRbRIrHR56PG0FMCnEmNt.png?f=user_large
Dus 1 m3 gas kost 2.37 aan variabele kosten.
Maar jouw link laat idd. een kale gasprijs van 0.71 gemiddeld voor vandaag zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZcXyKjF9-taEPWr9JxWwNaGMd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yw41SSscGPURWisUG6mZbSOc.png?f=fotoalbum_large
Ik ga de kleine lettertjes bestuderen...

[ Voor 18% gewijzigd door WackoH op 20-10-2022 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:11
Lassy schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:04:
Inmiddels heeft Vattenfall het termijnbedrag aangepast naar mijn wens (contact via whatsapp)
Wat bij mij opvalt: vandebron heeft mijn termijnbedrag destijds berekend adhv historisch verbruik. Vattenfall lijkt dit te doen adhv aangegeven verbruik (geschat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Ah, gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afCFoq151IJzTsn3TKGi-Vc6RiE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oAjq4MTTjuutBJsYJmaeotRF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:53:
[...]

Compleet idioot om dat uit te keren, veel mensen kopen daar andere zaken voor dan waar het voor bedoeld is.

Je kunt nu al voorspellen dat er volgend jaar een kwijtscheldingsronde nodig zal zijn als de jaarnota’s niet betaald worden.
Ja en nee. Het is gewoon een koopkracht-fix. Rechtsom of linksom (vestzak / broekzak zeggen ze hier) maakt dan niet echt uit.
Maar ik snap je zorgen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het leuk vind maar het was niet nodig. Omtzigt had nog geprobeerd om het alleen uit te laten keren aan mensen die het echt nodig hebben, maar dat lijkt me praktisch niet uitvoerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Babel10 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:30:

En als ik 6 november overstap van Eneco naar Vattenfall krijg ik dan eind november van Eneco automatisch de vergoeding of moeten we dan weer n klacht indienen?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:30
Voor een kroegtopic wordt er behoorlijk serieus gediscussieerd.

Nu dan iets luchtigers, net gelezen op NOS Nieuws:
energietoeristen

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
[...]

In het meest gunstige geval gaan 'traditionele' leveranciers uiterlijk binnen 3 maanden ook over op die hypothetische hoge prijs, terwijl dynamische aanbieders dan alweer een stuk lager zitten.

Dynamische aanbieders (Frank even buiten beschouwing gehouden vanwege hun krankzinnige 'inkoopvergoeding') zullen over een langere termijn (half jaar oid) per definitie goedkoper zijn, doordat er geen risico-opslag is.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjoan op 21-10-2022 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
Gisteren jaarnota ontvangen van Greenchoice (eindnota komt in november ivm 30 dagen termijn).
Het is erg onoverzichtelijk, zeker m.b.t. de btw aanpassing. Ik heb ook geen idee hoe ze de meterstand op 1 juli hebben bepaald. Ik heb niets doorgegeven in ieder geval (geen slimme meter). Dit is gewoon niet te controleren eigenlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
E.D. schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:30:
[...]

Bij de huidige dagprijzen

https://www.energyzero.nl...troom-en-gas/flextarieven

Dan kom er nog wel 1,3 ct/kWh en 4,8ct m3 gas bij

Deze prijzen tov mijn van de bron aanbod halen de factor 4
Je vergeet hier de ~55 cent belasting per m3 en de ~8 cent belasting per kWH erbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
WackoH schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:27:
[...]
Wat raar zeg. Ik heb de berekening ook als aanbod op laten sturen en dat geeft dit:
[Afbeelding]
Dus 1 m3 gas kost 2.37 aan variabele kosten.
Maar jouw link laat idd. een kale gasprijs van 0.71 gemiddeld voor vandaag zien.
[Afbeelding]
Ik ga de kleine lettertjes bestuderen...
Voor een 'offerte' mag een dynamische aanbieder maar 1x per maand de prijzen aanpassen van ACM. Er wordt dus nog met 'oude' prijzen verekend.

Op die 0,71 die je in het staafdiagram ziet, komt nog een cent of 55 belasting op. EnergyZero zal vandaag op zo'n 1,25/m3 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Elders op de website zag ik dat ze iedere dinsdag de prijzen voor de offertes zouden updaten, op basis van de afgelopen week (meen ik, maar kan het zo gauw niet terugvinden).
Het tarief van 1.82 dat ik als offerte kreeg, leek over ongeveer de afgelopen 30 dagen oid te gaan. Daar komt dan idd 5 cent inkoopopslag en 49 cent belasting bij.
En dan nog een maandelijkse vergoeding van 5.40.

Twee zaken vind ik raar bij EnergyZero:
1) Waarom rekenen ze een opslag van 5.4 cent/m3 terwijl ze zeggen niet aan de verkoop per m3, maar aan een abonnement (die 5.40) te willen verdienen. Bij mijn gemiddelde verbruik va 100 m3/mnd is die opslag net zo hoog als het 'abonnement'.
2) De netbeheerskosten waren in de offerte voor alleen gas 6.66 per maand (79.92 per jaar). Volgens mij kan dat niet, want dat zijn kosten die de netbeheerder via de energiemaatschappij int. Dit zou 180.34 per jaar moeten zijn.

Nou ja, we gaan het zien. Ik heb me gisteren aangemeld want ik ben helemaal klaar met Greenchoice met hun 3.44 per m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorbike33
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-07 10:00
Lassy schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:19:
Gisteren jaarnota ontvangen van Greenchoice (eindnota komt in november ivm 30 dagen termijn).
Het is erg onoverzichtelijk, zeker m.b.t. de btw aanpassing. Ik heb ook geen idee hoe ze de meterstand op 1 juli hebben bepaald. Ik heb niets doorgegeven in ieder geval (geen slimme meter). Dit is gewoon niet te controleren eigenlijk...
Ik vrees dat meer mensen hier tegenaan gaan lopen. Ik heb zelf nooit echt goed gekeken of mijn energierekening klopte omdat de bedragen altijd zo laag waren. Voorheen stadsverwarming en slechts 1 of 2 tientjes aan stroom.

Straks heb ik een eindafrekening met gas, elektriciteit, zonnepanelen, deels jaarlijks gesaldeerd, deels maandelijks, verschillende BTW tarieven en een prijsplafond 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
WackoH schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:43:
Elders op de website zag ik dat ze iedere dinsdag de prijzen voor de offertes zouden updaten, op basis van de afgelopen week (meen ik, maar kan het zo gauw niet terugvinden).
Het tarief van 1.82 dat ik als offerte kreeg, leek over ongeveer de afgelopen 30 dagen oid te gaan. Daar komt dan idd 5 cent inkoopopslag en 49 cent belasting bij.
En dan nog een maandelijkse vergoeding van 5.40.

Twee zaken vind ik raar bij EnergyZero:
1) Waarom rekenen ze een opslag van 5.4 cent/m3 terwijl ze zeggen niet aan de verkoop per m3, maar aan een abonnement (die 5.40) te willen verdienen. Bij mijn gemiddelde verbruik va 100 m3/mnd is die opslag net zo hoog als het 'abonnement'.
2) De netbeheerskosten waren in de offerte voor alleen gas 6.66 per maand (79.92 per jaar). Volgens mij kan dat niet, want dat zijn kosten die de netbeheerder via de energiemaatschappij int. Dit zou 180.34 per jaar moeten zijn.

Nou ja, we gaan het zien. Ik heb me gisteren aangemeld want ik ben helemaal klaar met Greenchoice met hun 3.44 per m3.
Inkoop op de spotmarket is wat duurder dan, en er komen ook nog transportkosten bij. Ik betaal bij Zonneplan 5 cent hiervoor.

Gas - Prijzen inclusief btw

Levering door Zonneplan
Tarief Dagprijs per m³
PEGAS EGSI TTF Day Ahead
Handling fee: € 0,03 per m³
Transportkosten: € 0,02 per m³
Vaste leveringskosten: € 6,25 per maand
Overheidsheffingen en netbeheerkosten
Energiebelasting: € 0,54416 per m³
Netbeheerkosten: € 10,70 per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:04
Sjoan schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:26:
Je vergeet hier de ~55 cent belasting per m3 en de ~8 cent belasting per kWH erbij komt.
Hoe precies? Ik zie €0,66 incl BTW staan voor vandaag. Welke belasting bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 22:01
Er zijn ongetwijfeld zat mensen die de overstap hebben gemaakt voor enkel gas naar GC Unive voor 3 jaar.

Het is een 3 jaar dalen deal dus hoe langer je zit hoe meer korting je krijgt.

Mijn contract is 2 weken geleden ingegaan maar wanneer is het nu verstandig om de boete te betalen en bij ze weg te gaan? Niet dat ik het direct zal gaan doen maar ben mij aan het orienteren wanneer dit wel verstandig is.

Het eerste jaar hebben we een prijsplafond, met mijn lage verbruik kan ik het eerste jaar wel uitzitten.
Het eerste jaar 2,46
Tweede jaar 2,18
Derde jaar 1,85

Het eerste jaar zal ik uiteraard blijven want zal uiteindelijk €1,50 betalen.

Vanaf januari 2024 €2,18, wel de garantie dat je er nog kan blijven zitten voor 2 jaar met een vast bedrag maar wat is een belangrijke omslagpunt voor mij als de aanbieders dan nog steeds variabel aanbieden dus mij geen zekerheid kunnen geven voor de opkomende 2 jaar.

Ik weet namelijk niet of ik met deze 3 jaar dalen een slimme zet heb gedaan met de prijzen van hierboven :).
Wat denken jullie? Blijven wachten totdat een aanbieder een meerjarige gascontract aanbiedt die lager is dan €1,85-2,00 of bijv een variabel contract aanbiedt van €1,25 :)

Of ben ik te optimistisch met met 1,25 voor 2024?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
Treveo schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:02:
[...]

Hoe precies? Ik zie €0,66 incl BTW staan voor vandaag. Welke belasting bedoel je?
inkoopvergoeding, Energiebelasting, ODE.

Die 0,66 is de prijs die zij betalen op de spotmarket, plus BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasabi!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 13:30
twowheeler schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:30:
[...]

Wat bij mij opvalt: vandebron heeft mijn termijnbedrag destijds berekend adhv historisch verbruik. Vattenfall lijkt dit te doen adhv aangegeven verbruik (geschat).
Heb zo mijn twijfels over dit artikel, met zijn kosten. Engie 20 euro.

https://www.ad.nl/wonen/l...l-is-geisoleerd~acdb77b1/

Tevens: De belangrijkste verandering waren de elf zonnepanelen. Die kwamen ze de dag nadat we de sleutels kregen al brengen. Netto kostten ze me 4000 euro en ze zouden ongeveer 4100 kWh op jaarbasis moeten opbrengen.

Hij gaat waarschijnlijk uit van het vermogen van alle panelen zonder rekening te houden met schaduw, donkere lange dagen, etc. Of heeft hij panelen met enorme opbrengst na aftrek van correctie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:49
@hoihoi66 Het lijkt me nog veel te vroeg om hier nu al concreet mee bezig te zijn. Er is nu immers nog niets te zeggen over de prijzen vanaf 2024. Misschien wordt het prijsplafond gehandhaafd na 2023? Misschien zijn de gasprijzen gezakt tot rond de €1,50/m3? Misschien staan de prijzen op ongeveer het huidige niveau?

Simpelweg de ontwikkelingen in de gaten houden is denk ik het beste wat je kunt doen. Zoals dat eigenlijk altijd goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wasabi! schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:27:
[...]

Heb zo mijn twijfels over dit artikel, met zijn kosten. Engie 20 euro.

https://www.ad.nl/wonen/l...l-is-geisoleerd~acdb77b1/

Tevens: De belangrijkste verandering waren de elf zonnepanelen. Die kwamen ze de dag nadat we de sleutels kregen al brengen. Netto kostten ze me 4000 euro en ze zouden ongeveer 4100 kWh op jaarbasis moeten opbrengen.

Hij gaat waarschijnlijk uit van het vermogen van alle panelen zonder rekening te houden met schaduw, donkere lange dagen, etc. Of heeft hij panelen met enorme opbrengst na aftrek van correctie?
Opwek: 4100 kWh
Verbruik:2250 kWh

Welkomsbonus: 500 euro
Gas: Alleen warm water, zeg 150m3.

Verwarmen; Gratis.

Met de teruglevering van 1850 kWh denk ik dat het wel kan kloppen, zijn situatie is natuurlijk niet maatgevend omdat hij gratis verwarmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Hier een artikel over het uitbetalen van de 2x 190 euro met wat info van verschillende leveranciers.
https://www.rtlnieuws.nl/...nt-vattenfall-greenchoice

Het is m.i. van de gekke dat elke leverancier z'n eigen methode mag bepalen |:(
HEM heeft al aangegeven november sowieso niet te halen :')
En het is ook niet helemaal duidelijk duidelijk wat er gebeurt als je leverancier failliet gaat.

Vattenfall: op rekening
Essent: verrekenen met maandbedrag, eventueel overschot op rekening
Eneco: nog niet bekend
Greenchoice: nog niet bekendvolgens hun website korting op rekening, overschot onbekend
HEM: in december 2x190=380 op rekening

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 21-10-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Budget Energie zegt in een mail gisteren uiterlijk de 15e van iedere maand 190 euro over te maken. Enkel verrekening met achterstand, niet met normale termijnbedrag.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasabi!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 13:30
Wolly schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:16:
[...]

Opwek: 4100 kWh
Verbruik:2250 kWh

Welkomsbonus: 500 euro
Gas: Alleen warm water, zeg 150m3.

Verwarmen; Gratis.

Met de teruglevering van 1850 kWh denk ik dat het wel kan kloppen, zijn situatie is natuurlijk niet maatgevend omdat hij gratis verwarmt.
Ik ga ervan uit dat zijn totaal vermogen aan zonnepanelen is 4100 kWh is, niet het behaalde resultaat. Ik heb ook voor 4015 kWh (11x 365WP) aan panelen, maar dit jaar heb ik het niet gehaald (afhankelijk weer, hoek, etc), ze waren in oktober vorig jaar gelegd. Heb het idee dat mensen denken dat het totaal aan vermogen ook gelijk staat aan de opbrengst. Hij zegt immers "ze zouden ongeveer 4100 kWh op jaarbasis moeten opbrengen." of zou hij panelen van meer dan 400WP hebben? Plus hij vergeet de vaste kosten, belasting, etc. Bij stadverwarming betaal ik al behoorlijk wat alleen voor de aanstluiting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-09 13:39
Shell Energy doet het op deze manier:

In november en december krijgen de meeste huishoudens van de overheid eenmalig € 190 korting op hun energierekening. Binnenkort krijg je hierover nog een e-mail van ons. Omdat de korting maar in 2 maanden gegeven wordt, passen we je maandbedrag niet aan. In plaats daarvan trekken we het bedrag in die maanden van je factuur af.

Met dit gegeven, halen ze dus €190 van het voorschot af, en betalen een evt. restant dus uit als ik het goed begrijp. Met mijn €15 voorschot, verwacht ik dan dus 2x €175 teruggestort. Ik krijg immers iedere maand een "factuur" met daarop het maandbedrag genoteerd van hun.

Ergens lijkt me dit ook de meest logische vorm om verwarring te voorkomen. Verrekenen met je voorschot van die maanden. Het lijkt me immers niet zinvol om eerst (bijvoorbeeld) €300 te incasseren, om vervolgens weer €190 terug te storten. Dan incasseer je als energiemaatschappij gewoon €110 voor die 2 maanden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
Cheesy schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:23:
Hier een artikel over het uitbetalen van de 2x 190 euro met wat info van verschillende leveranciers.
https://www.rtlnieuws.nl/...nt-vattenfall-greenchoice

Het is m.i. van de gekke dat elke leverancier z'n eigen methode mag bepalen |:(
[..]
Mijn inziens is het vooral van de gekke dat de overheid hier wéér zo enorm aan het falen is. Ze hadden met gemak één methode kunnen aangeven hoe ze het willen hebben en dan had iedereen het zo gedaan. Die uitvoering kost alleen aardig wat tijd en een heleboel personeel die ineens anders ingezet moeten worden, en dat in de drukste tijd van het jaar. Daar kunnen leveranciers simpelweg niet op wachten, er ligt as we speak nog stééds geen afgerond plan van de overheid over wat er allemaal gaat gebeuren. Leveranciers zijn dus maar gewoon begonnen. Een half jaar terug was het al hetzelfde gezeik met de btw-verlaging. Simpel klusje zou je zeggen, maar als leveranciers toen hadden gewacht op de uiteindelijke versie hadden ze net 3 dagen gehad om álles hiervoor te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-09 12:18
Wasabi! schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

Ik ga ervan uit dat zijn totaal vermogen aan zonnepanelen is 4100 kWh is, niet het behaalde resultaat. Ik heb ook voor 4015 kWh (11x 365WP) aan panelen, maar dit jaar heb ik het niet gehaald (afhankelijk weer, hoek, etc), ze waren in oktober vorig jaar gelegd. Heb het idee dat mensen denken dat het totaal aan vermogen ook gelijk staat aan de opbrengst. Hij zegt immers "ze zouden ongeveer 4100 kWh op jaarbasis moeten opbrengen." of zou hij panelen van meer dan 400WP hebben? Plus hij vergeet de vaste kosten, belasting, etc. Bij stadverwarming betaal ik al behoorlijk wat alleen voor de aanstluiting.
Jullie hebben beiden 4100/4035 WP als vermogen en niet kWh. Dit zou wel met de juiste ligging 4100/4035 KWH opbrengst kunnen worden. Zo houd ik de berekening simpel zonder degradatie mee te nemen. Ik heb zelf sinds 2018 voor 3000 WP vermogen ( 10 x 300 wp panelen plat dak zuiden gericht) waarbij ik van Jan 2022 tot nu al op 2980 kWh opbrengst zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:41
Franciesco schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:05:
@hoihoi66 Het lijkt me nog veel te vroeg om hier nu al concreet mee bezig te zijn. Er is nu immers nog niets te zeggen over de prijzen vanaf 2024. Misschien wordt het prijsplafond gehandhaafd na 2023? Misschien zijn de gasprijzen gezakt tot rond de €1,50/m3? Misschien staan de prijzen op ongeveer het huidige niveau?

Simpelweg de ontwikkelingen in de gaten houden is denk ik het beste wat je kunt doen. Zoals dat eigenlijk altijd goed is.
Vraag me ook af of de prijzen überhaupt dalen zolang er een prijsplafond is. Dus dan hoef je je er het eerste jaar sowieso niet druk om te maken en daarna is het een simpele rekensom toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
hoihoi66 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:21:
Wat denken jullie? Blijven wachten totdat een aanbieder een meerjarige gascontract aanbiedt die lager is dan €1,85-2,00 of bijv een variabel contract aanbiedt van €1,25 :)

Of ben ik te optimistisch met met 1,25 voor 2024?
Dynamisch zit nu al rond de € 1,25 per m3. Voordat variabel zo laag zakt zal nog wel even duren, de opslagen zitten immers vol met heel duur gekocht gas.

Ik zou sowieso het prijsplafond even afwachten, kun je daarna weer verder kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Het vermogen bij zonnepanelen duid je aan met Wp.

En met 4100 Wp kan je, met veel zon en goede positionering, dichtbij 4100 kWh komen in een jaar.

En de vaste kosten vallen weg tegen de teruggave van de energiebelasting wat iets van 750 euro is in 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dakillerbean schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:50:
Shell Energy doet het op deze manier:

In november en december krijgen de meeste huishoudens van de overheid eenmalig € 190 korting op hun energierekening. Binnenkort krijg je hierover nog een e-mail van ons. Omdat de korting maar in 2 maanden gegeven wordt, passen we je maandbedrag niet aan. In plaats daarvan trekken we het bedrag in die maanden van je factuur af.

Met dit gegeven, halen ze dus €190 van het voorschot af, en betalen een evt. restant dus uit als ik het goed begrijp. Met mijn €15 voorschot, verwacht ik dan dus 2x €175 teruggestort. Ik krijg immers iedere maand een "factuur" met daarop het maandbedrag genoteerd van hun.

Ergens lijkt me dit ook de meest logische vorm om verwarring te voorkomen. Verrekenen met je voorschot van die maanden. Het lijkt me immers niet zinvol om eerst (bijvoorbeeld) €300 te incasseren, om vervolgens weer €190 terug te storten. Dan incasseer je als energiemaatschappij gewoon €110 voor die 2 maanden.
Krijg je bij Shell dan elke maand een factuur :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-09 13:39
Wolly schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:15:
[...]

Krijg je bij Shell dan elke maand een factuur :?
Ja, in hun portaal. Bevat ook alleen maar de regel over het voorschot en de incasso datum, niet meer, niet minder. Die kreeg ik overigens ook bij Eneco of GreenChoice, al is het daar gewoon een regeltje in hun portaal i.p.v. een PDF achtige factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

November - december zou ook eind december - eind januari kunnen worden? Om het nog maar eens wat verwarrender en complexer te maken ;)

"De tegemoetkoming moet ten laatste 30 dagen nadat de subsidie verleend is, uitbetaald worden", schrijft het ministerie. "Energieleveranciers moeten dus uiterlijk eind december de tegemoetkoming voor november verrekend hebben en eind januari uiterlijk de tegemoetkoming voor december."

Testing, one, two ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 21:41
[...]
Ik ga ervan uit dat zijn totaal vermogen aan zonnepanelen is 4100 kWh is, niet het behaalde resultaat. Ik heb ook voor 4015 kWh (11x 365WP) aan panelen, maar dit jaar heb ik het niet gehaald (afhankelijk weer, hoek, etc),
Ja panelen zijn gespecificeerd in Wattpiek. Het maximale opgewekte vermogen onder de meest ideale omstandigheden. Die hebben we helaas niet in Nederland.

In Nederland kan je bij een zuidopstelling een factor van 0,85 gebruiken om van je Wattpiek naar geschat jaarlijkse productie in kWh te gaan.
(Die 0,85 is gebaseerd op gemiddelde zonnehoek, lengte van de dagen en aantal zonuren in NL).

Voor een oost-west opstelling er nogmaals een factor van 0,85 overheen halen.

Ik heb een oost-west opstelling en Wp x 0,85 x 0,85 benadert mijn werkelijke productie al sinds 2015 heel behoorlijk (in de praktijk iets hogere werkelijke productie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:06

ManiacsHouse

Scheisse!

Vraag me zwaar af of dit wel zo fijn is voor ons als consumenten. De energieboeren staan er natuurlijk wel positief in...
https://nos.nl/artikel/24...us-wordt-opzeggen-duurder
Verlies
Energiebedrijven bieden nu geen vaste energiecontracten meer aan. Ze zijn bang dat mensen bij een vast contract direct zullen overstappen naar een andere aanbieder zodra de energieprijzen weer dalen. Het energiebedrijf heeft dan voor hoge prijzen energie ingekocht voor die klanten, en een opzegvergoeding van 50 euro is niet voldoende om dat te compenseren.
Kom laten we de variabele contracten helemaal lekker duur maken. Vervolgens bieden we een 'goedkoop' vast contract aan en we hebben de consument keihard in de tang/kont...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:19
Titusvh schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:03:
[...]

Ja panelen zijn gespecificeerd in Wattpiek. Het maximale opgewekte vermogen onder de meest ideale omstandigheden. Die hebben we helaas niet in Nederland.

In Nederland kan je bij een zuidopstelling een factor van 0,85 gebruiken om van je Wattpiek naar geschat jaarlijkse productie in kWh te gaan.
(Die 0,85 is gebaseerd op gemiddelde zonnehoek, lengte van de dagen en aantal zonuren in NL).

Ik heb een oost-west opstelling en Wp x 0,85 x 0,85 benadert mijn werkelijke productie al sinds 2015 heel behoorlijk (in de praktijk iets hogere werkelijke productie).
Het hangt er ook vanaf waar je woont in Nederland. Die 0,85 op zuid is wel erg conservatief. Sinds ik mijn systeem heb, heb ik altijd ruim boven de 1 kWh/Wp gezeten. Dit is op ZZW in Zuid-Holland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
De omvormer die je hebt maakt toch ook uit daarvoor, over of onder dimensioneren?

ik heb vorig jaar in ZH 97% gehaald, maar mijn omvormer is wel wat kleiner dan wat er op het dak ligt. Dat was het laagste wat ik heb gehad.

(3240 pW, 3000 omvormer, 3112 opgewekt) Andere jaren er wel echt boven, waarbij dit jaar nu al ruim 3300 kWh is opgewekt.

[ Voor 5% gewijzigd door ArthurMorgan op 21-10-2022 15:31 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 15:09

anc

Vandaag bij Vattenfall de aanvraag ingediend voor de overstap met de lagere tarieven zoals ik eerder schreef ten opzichte van Eneco.
Ook bij mij zit er 14 dagen tussen dus ik ben gaan bellen om dat te vervroegen, maar dat is niet mogelijk. Sterker nog, volgens de dame aan de telefoon is dit een fout op de website. Zij kan namelijk niet voor die tarieven een contract opstellen.
De tarieven die je via de website ziet zijn de vaste klanten tarieven en niet de modelcontracttarieven die je krijgt als je telefonisch de overstap zou maken.
Ik heb het contract inmiddels gekregen dus het werkt "nog" wel! ;)

Kortom wil je dit, dan moet je het via de website aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 21:41
Naafkap schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:21:
[...]
Het hangt er ook vanaf waar je woont in Nederland. Die 0,85 op zuid is wel erg conservatief. Sinds ik mijn systeem heb, heb ik altijd ruim boven de 1 kWh/Wp gezeten. Dit is op ZZW in Zuid-Holland.
Netjes! Dat scheelt wel heel veel.

Mijn panelen zijn uit 2015. En de formule gaat aardig op.

Zouden nieuwere panelen naast een absoluut hogere WP ook onder mindere omstandigheden toch een hoger percentage van de max halen?

[edit]
Ik moet zeggen dat ik het na twee jaar wel gezien had met monitoren. Ik zie nu ook dat tussen verschillende plaatsen in Nederland er ook tot 10% verschil in zonneuren per jaar kan liggen. En ook dat de laatste jaren doorgaans meer zonneuren hebben dan ik in de eerste jaren had.
Dan is die 0,85 wel wat laag.

[ Voor 22% gewijzigd door Titusvh op 21-10-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Titusvh schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:11:
[...]

Netjes! Dat scheelt wel heel veel.

Mijn panelen zijn uit 2015. En de formule gaat aardig op.

Zouden nieuwere panelen naast een absoluut hogere WP ook onder mindere omstandigheden toch een hoger percentage van de max halen?
Standaard is eigenlijk al 1.1, en in goede situaties, zoals dicht bij kust, komt 1.3 ook al voor.

Mijn oost en west panelen doen al 0.85,en die zijn bouwjaar 2005

[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 21-10-2022 17:29 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
ManiacsHouse schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:03:
Vraag me zwaar af of dit wel zo fijn is voor ons als consumenten. De energieboeren staan er natuurlijk wel positief in...
https://nos.nl/artikel/24...us-wordt-opzeggen-duurder

[...]
Straks moet je bij opzeggen dus betalen voor gemiste winst van het energiebedrijf, en ook voor te duur ingekochte energie. De volgende stap wordt dat je hier ook voor moet betalen als je zuiniger bent gaan leven, want ook dan kost het het energiebedrijf geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RemcoDelft schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:52:
[...]

Straks moet je bij opzeggen dus betalen voor gemiste winst van het energiebedrijf, en ook voor te duur ingekochte energie. De volgende stap wordt dat je hier ook voor moet betalen als je zuiniger bent gaan leven, want ook dan kost het het energiebedrijf geld.
Volgens mij willen ze dat je wel wat meer betaalt dan de gemiste winst.
Artikel 3 (rechtstreeks economisch verlies)
1. De maximale hoogte van het rechtstreeks economisch verlies wordt per product van de leveringsovereenkomst berekend aan de hand van de volgende formule:
rechtstreeks economisch verlies = (overeengekomen prijs - prijs van het referentieproduct) x resterend volume
, waarbij:
het rechtstreeks economisch verlies wordt uitgedrukt in euro’s;
de overeengekomen prijs bestaat uit de in euro’s uitgedrukte prijs per kilowattuur elektriciteit of kubieke meter gas, exclusief overheidsheffingen of belastingen, van de op te zeggen leveringsovereenkomst;
de prijs van het referentieproduct bestaat uit de in euro’s uitgedrukte prijs per kilowattuur elektriciteit of kubieke meter gas, exclusief overheidsheffingen of belastingen, van het referentieproduct, bedoeld in artikel 4;
het resterend volume bestaat uit het in kilowattuur of kubieke meter uitgedrukte volume aan elektriciteit of gas dat de vergunninghouder op basis van de leveringsovereenkomst aan de kleinverbruiker gedurende de resterende looptijd van deze leveringsovereenkomst zou leveren indien geen opzegging zou plaatsvinden.
https://www.acm.nl/system...ergunninghouders-2022.pdf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
Wolly schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:12:
[...]

[...]

En als je alleen terug levert, krijg je dan geld toe bij opzeggen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:12:
[...]

[...]

Dat resterende verbruik geeft natuurlijk interessante opties als consument. Als je bij het aangaan van het contract een waarde voor kWh of m3 opgeeft die je in een half jaar of een kwart jaar zou opmaken opgeeft dan kun je daarna kosteloos opstappen. Het resterende volume is dan namelijk nul.

Uit deze consultatie blijkt dat de ACM er meer is voor de M(arkt) dan voor de C(onsument). Stel je voor dat de energie bedrijven, die allemaal in buitenlandse handen zijn, verlies zouden lijden. The horror. :'(

Dit heeft natuurlijk helemaal niks te maken met marktwerking.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Derby schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 23:13:
[...]

Dat resterende verbruik geeft natuurlijk interessante opties als consument. Als je bij het aangaan van het contract een waarde voor kWh of m3 opgeeft die je in een half jaar of een kwart jaar zou opmaken opgeeft dan kun je daarna kosteloos opstappen. Het resterende volume is dan namelijk nul.

Uit deze consultatie blijkt dat de ACM er meer is voor de M(arkt) dan voor de C(onsument). Stel je voor dat de energie bedrijven, die allemaal in buitenlandse handen zijn, verlies zouden lijden. The horror. :'(

Dit heeft natuurlijk helemaal niks te maken met marktwerking.
Het wordt berekend met het standaard jaar verbruik, dat heeft niets te maken met wat jij hebt opgegeven bij aanmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 23:17:
[...]

Het wordt berekend met het standaard jaar verbruik, dat heeft niets te maken met wat jij hebt opgegeven bij aanmelding.
Dat maakt het voor zonnepaneel eigenaren dus een redelijk zorgeloos systeem. Zeker als ze meer opwekken dan ze verbruiken. Dan kun je dus alsnog kosteloos overstappen.
Al met al een verkeerd voorstel in mijn optiek. Maar het is dan ook nog in consultatie.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Derby schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 23:30:
[...]

Dat maakt het voor zonnepaneel eigenaren dus een redelijk zorgeloos systeem. Zeker als ze meer opwekken dan ze verbruiken. Dan kun je dus alsnog kosteloos overstappen.
Al met al een verkeerd voorstel in mijn optiek. Maar het is dan ook nog in consultatie.
Ook zonnepaneel eigenaren gebruiken vaak gas :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05:04
Wolly schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 23:39:
[...]

Ook zonnepaneel eigenaren gebruiken vaak gas :+
Gezien de focus op non-fossiele energie is dat een (langzaam) uitstervend ras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:56
Ik ben benieuwd of mensen hier (die huren) wel eens iets voor elkaar hebben gekregen bij de Huurcommissie wat betreft het vervangen van enkelglas naar dubbelglas en bijvoorbeeld het aanbrengen van voetventielen bij radiatoren.

Wij hebben hier een woning waarbij de gehele bovenverdieping alles enkelglas heeft, en radiatoren kun je dus helemaal niks aan afstellen, omdat het geen normaal voetventiel op zit.

Ik vind het echt schandalig dat er in deze tijd (en zeker met het klimaat meegenomen), dat verhuurders niet verplicht wordt gesteld om dit soort "basisstappen" uit te voeren. Als ik alleen al naar onze wijk kijk, dan kan hier zo gigantisch veel op bespaart worden.

Ik weet overigens van een andere woning dat daar wel dubbelglas is geplaatst en de huur met 22 euro per maand omhoog is gegaan daardoor. Mag dit zomaar? Het is echt een flink bedrag vind ik zelf

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:19
Wachten... schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 07:31:

Ik weet overigens van een andere woning dat daar wel dubbelglas is geplaatst en de huur met 22 euro per maand omhoog is gegaan daardoor. Mag dit zomaar? Het is echt een flink bedrag vind ik zelf
Verhuren is geen liefdadigheid. Als je die ingreep afschrijft in 20 jaar, rekent de verhuurder dus €264 per jaar * 20 jaar = €5280. Dat is toch geen gek bedrag? Ik denk dat zeker nu, dit soort bedragen heel normaal zijn.

Blijft toch wel mooi dat huurders vaak verduurzaming ‘eisen’, maar vervolgens 2 tientjes verhoging veel vinden.

En als jouw energierekening met 2 tientjes daalt is er toch niks aan de hand? En al daalt deze met 10 euro, dan heb je toch ook meer comfort. En dat is ook iets waard.

[ Voor 11% gewijzigd door t14wo op 22-10-2022 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
t14wo schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 07:43:
[...]

Verhuren is geen liefdadigheid. Als je die ingreep afschrijft in 20 jaar, rekent de verhuurder dus €264 per jaar * 20 jaar = €5280. Dat is toch geen gek bedrag? Ik denk dat zeker nu, dit soort bedragen heel normaal zijn.

Blijft toch wel mooi dat huurders vaak verduurzaming ‘eisen’, maar vervolgens 2 tientjes verhoging veel vinden.

En als jouw energierekening met 2 tientjes daalt is er toch niks aan de hand? En al daalt deze met 10 euro, dan heb je toch ook meer comfort. En dat is ook iets waard.
Ik eis helemaal niks, Maar ik heb dus een offerte opgevraagd en ik weet daardoor dat ik over 10 jaar de ramen al heb afbetaald. De verhuurder heeft hier veel langer profijt van. Kijk dat ik bijvoorbeeld huurverhoging zou krijgen tot dit is afbetaald vind ik geen enkel probleem, of als ik het bijvoorbeeld deels af kan kopen. En dan heb ik het nog niet eens over de lagere kosten die het voor een verhuurder zijn, want die kan dit voor de hele wijk oppakken en het veel goedkoper laten doen dan dat ik dat als particulier kan. Met dat in het achterhoofd heb ik het denk ik al over een jaar of 7 a 8 "afbetaald"

Maar sowieso, er is ook al over gesproken door Hugo de Jonge in onderstaand artikel, en die vindt zelfs dat er huurverlaging moet komen als een woning nog enkelglas heeft. Dus zo gek is mijn reactie niet.

Iedereen hier moet meedoen en meehelpen met het klimaat, maar verhuurder mogen "verdienen" op verduurzaming? :S

https://nos.nl/artikel/24...n-met-slecht-energielabel

TLDR;
Het gaat mij hier dus niet om die besparing op stoken van 2 tientjes, want daar heb je gelijk in en dat weet ik ook. Het gaat mij erom dat ik structureel blijf betalen terwijl het glas na een paar jaar is afbetaald.

[ Voor 8% gewijzigd door Wachten... op 22-10-2022 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 21:13
@Wachten...

Wat vind je van het feit dat de huur jaarlijks omhoog gaat, want 'inflatie'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
GioStyle schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:52:
@Wachten...

Wat vind je van het feit dat de huur jaarlijks omhoog gaat, want 'inflatie'.?
Je vergelijkt appels met peren.

Het glas wordt min of meer direct betaaldt en heeft daarna dus niks meer met inflatie te maken. Dat mijn huur stijgt door inflatie is normaal, daar kun je ook niks tegen doen. Die inflatie komt vervolgens hier nog wel bovenop de 22 euro die je de rest van je leven ook extra betaald voor het glas wat er al na een paar jaar uit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 21:13
Wachten... schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:57:
[...]

Het glas wordt min of meer direct betaaldt en heeft daarna dus niks meer met inflatie te maken. Dat mijn huur stijgt door inflatie is normaal, daar kun je ook niks tegen doen. Die inflatie komt vervolgens hier nog wel bovenop de 22 euro die je de rest van je leven ook extra betaald voor het glas wat er al na een paar jaar uit is.
Dat je er niets tegen kan is natuurlijk niet waar. Ik vind het persoonlijk wel ergens raar dat de huren jaarlijks mogen stijgen. Bij een koopwoning heb je dit gedonder allemaal niet. Je hebt bij een koopwoning geen stijgende woonlasten (je kan jezelf daar voor indekken door hypotheek te nemen van 30 jaar). Je hebt geen last van 'investeringen' doen die je tot in de oneindigheid blijven achtervolgen zoals jij dat omschrijft met huurverhogingen door dubbelglas te laten plaatsen... :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GioStyle schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:04:
[...]

Dat je er niets tegen kan is natuurlijk niet waar. Ik vind het persoonlijk wel ergens raar dat de huren jaarlijks mogen stijgen. Bij een koopwoning heb je dit gedonder allemaal niet. Je hebt bij een koopwoning geen stijgende woonlasten (je kan jezelf daar voor indekken door hypotheek te nemen van 30 jaar). Je hebt geen last van 'investeringen' doen die je tot in de oneindigheid blijven achtervolgen zoals jij dat omschrijft met huurverhogingen door dubbelglas te laten plaatsen... :X
Met een koopwoning heb je ook gewoon stijgende onderhoudskosten.
En als je de verduurzaming in je hypotheek meeneemt betaal je daar ook nog 30 jaar voor.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:17
Wachten... schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:57:
[...]

Je kan ook voorstellen om zelf dubbel glas te plaatsen. Een vriendin van mij heeft dat in haar huurwoning gedaan, na toestemming. Als je weet dat je er langere tijd blijft wonen is dat wel een goedkopere oplossing.

Een andere vriendin had de optie om wel of niet mee te gaan in verduurzamen woning. Kostte 4 euro per maand. Niet iedereen in het blok deed eraan. Geen zonnepanelen, geen muur-, dak- en vloerisolatie...Dat snap ik dan weer niet dat iemand dat niet doet voor 4 euro per maand extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
GioStyle schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:04:
[...]

Nee ik snap je punt wel hoor, maar het is een wat andere discussie. Het glas verhaal is redelijk simpel. Je betaalt jarenlang voor iets wat al lang geleverd en afbetaald is.

Het zou toch logischer zijn (zeker in deze tijd) dat je als verhuurder op verduurzamen niet mag verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
marcelcee schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 23:56:
[...]

Gezien de focus op non-fossiele energie is dat een (langzaam) uitstervend ras.
Dat zal nog wel tegenvallen, ik verwacht dat er een vorm van gas aanwezig blijft in het netwerk voor gas. De nieuwe slagvaste pvc leidingen zijn al geschikt voor waterstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Trichoglossus schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:15:
[...]

Je kan ook voorstellen om zelf dubbel glas te plaatsen. Een vriendin van mij heeft dat in haar huurwoning gedaan, na toestemming. Als je weet dat je er langere tijd blijft wonen is dat wel een goedkopere oplossing.

Een andere vriendin had de optie om wel of niet mee te gaan in verduurzamen woning. Kostte 4 euro per maand. Niet iedereen in het blok deed eraan. Geen zonnepanelen, geen muur-, dak- en vloerisolatie...Dat snap ik dan weer niet dat iemand dat niet doet voor 4 euro per maand extra.
Ja met zn bedrag ga je natuurlijk sneller akkoord, tenzij ze alleen een tochtstripje plaatsen en radiatorfolie ophangen :p. Al blijf ik wel bij mijn standpunt, en dat is dat er in deze tijd nooit verdient zou mogen worden op verduurzaming, maar dat is puur mijn mening. (Al duurt het met 4 euro mee maand wel heel lang voordat ze dat terug hebben).

Ik ga het eens aankaarten om het zelf te laten doen. Dat is nog wel een idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
Wachten... schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:22:
[...]

Ja met zn bedrag ga je natuurlijk sneller akkoord, tenzij ze alleen een tochtstripje plaatsen en radiatorfolie ophangen :p. Al blijf ik wel bij mijn standpunt, en dat is dat er in deze tijd nooit verdient zou mogen worden op verduurzaming, maar dat is puur mijn mening. (Al duurt het met 4 euro mee maand wel heel lang voordat ze dat terug hebben).

Ik ga het eens aankaarten om het zelf te laten doen. Dat is nog wel een idee.
Volgens mij was hier wel sprake van een groot deel subsidie door de provincie. Maar desondanks hebben ze wel mooi 10 zonnepanelen, en 11cm dikke dakisolatie, spouw vol met vlokken en tonzon zakken onder de vloer. Toch een mooi maandbedrag van 6 tientjes voor gas&licht nu. Overproductie aan stroom ook.

De ene woningbouw is wel veel flexibeler dan de andere helaas.
Diezelfde vriendin kreeg ook nog even een nieuwe cv ketel, de oude was nog niet geheel afgeschreven, maar dat type ketel mag binnenkort niet meer verkocht worden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik weet niet waar je tegenwoordig nog zulk goedkoop dubbel glas krijgt. Ik heb gister een dubbel glas ruitje opgehaald voor een bovenlicht. Dat kost met roostertje zo'n 250€. Ik had het glas zelf gesloopt bij het gangbaar maken van het luchtrooster enkele weken geleden dus eigen schuld. Er werd mij toen al verteld dat sinds vorig jaar de glasprijzen enorm zijn gestegen.

Eigenlijk wil ik nieuwe kozijnen met hr++. Begin verleden jaar zou dat iets van 14000€ kosten voor alleen de achterkant. Benieuwd wat het nu kost. Of eigenlijk niet want dan moet de voorkant ook nog.

Even dubbel glas laten plaatsen is niet zo goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Trichoglossus schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:21:
[...]

Dat zal nog wel tegenvallen, ik verwacht dat er een vorm van gas aanwezig blijft in het netwerk voor gas. De nieuwe slagvaste pvc leidingen zijn al geschikt voor waterstof.
Want, je verwacht dat mensen thuis kunstmest gaan produceren? Of duurzaam(er) staal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Wachten... schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:27:
[...]

Ik eis helemaal niks, Maar ik heb dus een offerte opgevraagd en ik weet daardoor dat ik over 10 jaar de ramen al heb afbetaald. De verhuurder heeft hier veel langer profijt van. Kijk dat ik bijvoorbeeld huurverhoging zou krijgen tot dit is afbetaald vind ik geen enkel probleem, of als ik het bijvoorbeeld deels af kan kopen. En dan heb ik het nog niet eens over de lagere kosten die het voor een verhuurder zijn, want die kan dit voor de hele wijk oppakken en het veel goedkoper laten doen dan dat ik dat als particulier kan. Met dat in het achterhoofd heb ik het denk ik al over een jaar of 7 a 8 "afbetaald"

Maar sowieso, er is ook al over gesproken door Hugo de Jonge in onderstaand artikel, en die vindt zelfs dat er huurverlaging moet komen als een woning nog enkelglas heeft. Dus zo gek is mijn reactie niet.

Iedereen hier moet meedoen en meehelpen met het klimaat, maar verhuurder mogen "verdienen" op verduurzaming? :S

https://nos.nl/artikel/24...n-met-slecht-energielabel

TLDR;
Het gaat mij hier dus niet om die besparing op stoken van 2 tientjes, want daar heb je gelijk in en dat weet ik ook. Het gaat mij erom dat ik structureel blijf betalen terwijl het glas na een paar jaar is afbetaald.
De reden dat het steekt, is omdat het zo tastbaar is. Want je huur gaat toch ook niet omlaag als de woning afbetaald is voor de verhuurder? Als jij 20 jaar lang 1000 per maand betaalt aan huur, heb je ook 2,5 ton overgemaakt naar verhuurder. Dan kan je ook beredeneren dat dit dan omlaag kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Wachten... schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:16:
[...]

Het zou toch logischer zijn (zeker in deze tijd) dat je als verhuurder op verduurzamen niet mag verdienen?
Dit ben ik overigens wel met je eens. Alleen is isolatie in bijzonder dan ook weer confortverhogend, wat dus meer waarde heeft. Zonnepanelen bijvoorbeeld mogen van mij inderdaad worden afgeschreven, waarbij je enkel en alleen dat dus betaalt.

Van de andere kant, als die zonnepanelen eerder kapot gaan, draait verhuurder weer op voor de vervanging en reparatie. Uiteindelijk blijft huren natuurlijk een vorm van risicoafwenteling en daar hoort een marge bij.

[ Voor 7% gewijzigd door t14wo op 22-10-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Vii
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-09 06:02
Nou... 15 december 2022 loopt ook mijn contract af en net van essent mijn nieuwe tarieven gekregen;
Je tarieven (incl. 9% btw)

Totaal elektriciteit incl. energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie Normaaltarief (1 t/m 10.000 kWh)
€ 0,73825 / kWh

Totaal elektriciteit incl. energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie Daltarief (1 t/m 10.000 kWh)
€ 0,62925 / kWh

Totaal gas incl. energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie (1 t/m 170.000 m³)
€ 2,71925 / m³
Nou zit ik snel rond te kijken bij andere leveranciers (Niet greenchoice o.i.d. met dag tarieven ik wil voor relatief stabiele situatie gaan ondanks dat het wat hoger is) lijkt het erop dat ik nog een redelijk tarief ga krijgen, of zit ik nu zo scheef te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:08
.Vii schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:39:
Nou... 15 december 2022 loopt ook mijn contract af en net van essent mijn nieuwe tarieven gekregen;

[...]

Nou zit ik snel rond te kijken bij andere leveranciers (Niet greenchoice o.i.d. met dag tarieven ik wil voor relatief stabiele situatie gaan ondanks dat het wat hoger is) lijkt het erop dat ik nog een redelijk tarief ga krijgen, of zit ik nu zo scheef te kijken?
Essent is neem ik aan variabel? Kijk eens bij Shell Energy, 2x per jaar wijziging.

Prijzen incl. belastingen, excl vaste leveringskosten en netbeheerkosten.
Normaaltarief
€ 0,67633 per kWh
Daltarief
€ 0,58555 per kWh
Gastarief
€ 2,45901 per m³

Al heb ik het idee dat de energiemarkt langzamerhand wat stabieler wordt, dus misschien nog even wachten? Ik heb geen glazen bol, je kan nu ook iets vastleggen en gebruik maken van de 2 weken bedenktermijn als de tarieven beter worden. Even goed uitzoeken hoe bij elke partij dit in zijn werk gaat, zodat je niet misgrijpt.

[ Voor 17% gewijzigd door VERNederlander op 22-10-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:49

Nicap

Tsssk....

Titusvh schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:03:
[...]

Soms haal je het wel hoor. Of de panelen zijn niet goed gespecificeerd.
Mijn panelen zijn 170Wp p/s en ik heb er 20. Dus dat kom uit op 3400Wp. Maar mijn gemiddelde jaarlijkse opbrengst van de laatste 4 jaar zijn: 4,1MWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 21:48
[...]

Nee ik snap je punt wel hoor, maar het is een wat andere discussie. Het glas verhaal is redelijk simpel. Je betaalt jarenlang voor iets wat al lang geleverd en afbetaald is.

Wat @YakuzA hierboven al melde: de aankoop is natuurlijk niet het hele verhaal. De verzekeringspremie zal bijvoorbeeld hoger zijn met dubbelglas, en er is ook een zekere mate van afschrijving.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Maar als de verhuurder niks mag verdienen, zal deze ook nooit overgaan tot verduurzamen omdat verduurzamen dan alleen voordelen kent voor de huurder.
In plaats van dat verduurzamen voordelen heeft voor beiden: huurder betaalt in totaal minder aan huur+energie en verhuurder heeft de kans om de investering ook als investering met een winst(je) te zien.
Dan hebben beiden incentives om te verduurzamen.

Veel investeren met 0 rendement zal niet gaan gebeuren.

Om dit weer terug te mappen op je voorbeeld: elke maand bespaar je meer op je stook kosten als huurder dan die 4eu per maand kost omdat je HR++ glas hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 22-10-2022 13:03 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Laatst online: 14-08 20:57
Nicap schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:05:
[...]

Maar mijn gemiddelde jaarlijkse opbrengst van de laatste 4 jaar zijn: 4,1MWh per jaar.
Ik neem dan aan dat jouw panelen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat zonlicht hebben?
Die van mij (Zuid) krijgen pas na 10:00 uur zon en tot max.19:00 uur.

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:41

Yucon

*broem*

YakuzA schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:01:
[...]

Maar als de verhuurder niks mag verdienen, zal deze ook nooit overgaan tot verduurzamen omdat verduurzamen dan alleen voordelen kent voor de huurder.
In plaats van dat verduurzamen voordelen heeft voor beiden: huurder betaalt in totaal minder aan huur+energie en verhuurder heeft de kans om de investering ook als investering met een winst(je) te zien.
Dan hebben beiden incentives om te verduurzamen.

Veel investeren met 0 rendement zal niet gaan gebeuren.

Om dit weer terug te mappen op je voorbeeld: elke maand bespaar je meer op je stook kosten als huurder dan die 4eu per maand kost omdat je HR++ glas hebt.
'Elke maand betaal je nu teveel omdat je enkel glas hebt'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
pms1 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:35:
[...]

Ik neem dan aan dat jouw panelen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat zonlicht hebben?
Dat kan alleen met een suntracking systeem eronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pms1
  • Laatst online: 14-08 20:57
bbbrumbrum schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:01:
[
Dat kan alleen met een suntracking systeem eronder.
Oja?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYLOoTzA52UPPkmzZ2u7AgCVAhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/203YkJ0erM4dZwPmbqr9UHJi.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:49

Nicap

Tsssk....

pms1 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:35:
[...]

in de zomer begint de parabool rond 7:00 en die loopt dan tot een uur of 18:00. Link naar PVoutput staat wel in de sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Daar haal je 1kWh/WP annum mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yucon schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:42:
[...]

'Elke maand betaal je nu teveel omdat je enkel glas hebt'
Je blijft ook eindeloos besparen.

Zolang huurders erop vooruitgaan. Kan er best een bijdrage gevraagd worden door verhuurder.

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 22-10-2022 18:45 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
bbbrumbrum schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:54:
[...]

Daar haal je 1kWh/WP annum mee?
Ik haal 0.9 met drie uur schaduw in zomer, en zes uur in winter, dus ik denk wel dat hij het haalt zo vrijstaand....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
WackoH schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:43:
Om hier nog evne op terug te komen.
In het contract dat ik per email heb gekregen, staat wel het correcte bedrag van 15,03 per maand (180,34 per jaar).
Maakt verder niet uit want ik verwachtte toch al dat die 6,66 niet klopte. Alleen wel een beetje slordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 23:05

FreakNL

Well do ya punk?

Wolly schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:13:
[...]

Bedoel je de Catshuisregeling?

[...]

Bron

Ook zo'n voorbeeld van een efficiente overheid die volgens sommigen alles beter kan :+
Beetje offtopic, maargoed:
Ik sprak van de week een bekende die deze 30k ook heeft gehad.

Er was wat gedoe bij de gastouder (betalingen liepen via een tussenpersoon). Alles lag natuurlijk onder een vergrootglas. Daardoor kreeg hij in die periode 3 maanden lang geen opvangtoeslag. Later bleek het allemaal okay te zijn en kreeg hij die 3 maanden opvangtoeslag alsnog met terugwerkende kracht.

Alsnog recht op 30k. Hij heeft er een auto van gekocht en een keuken.

Ik heb dat artikel van de correspondent ook gelezen... J*zus... De toeslagen-affaire zelf was al een blamage maar de afhandeling is dus ook 1 grote clusterf*ck...

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 23-10-2022 05:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:10
Ik weet niet of dit het juiste topic is hiervoor. Ik ben mij wat aan het verdiepen in contracten met dynamische prijzen en ben waarschijnlijk niet de enige.

Dit lijkt het komende jaar ideaal. Wanneer de prijs onder het plafond zit ben je goedkoper uit en wanneer het daarboven zit betaal je de plafondprijs. Nu hoorde ik echter dat iemand aangaf dat het nog onbekend is of de prijzen per uur worden berekend of dat er naar bijvoorbeeld dag, week of maand gemiddelde gaat worden gekeken. Dan is de aantrekkelijkheid van een dynamisch contract al minder.

Zijn er hier mensen die daar meer van weten? Ik zie dat veel mensen de aanname doen dat er per uur gekeken wordt naar het plafond, maar ik kan dat in uitwerkingen nog nergens terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:02
TheBrut3 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:36:
Ik weet niet of dit het juiste topic is hiervoor. Ik ben mij wat aan het verdiepen in contracten met dynamische prijzen en ben waarschijnlijk niet de enige.

Dit lijkt het komende jaar ideaal. Wanneer de prijs onder het plafond zit ben je goedkoper uit en wanneer het daarboven zit betaal je de plafondprijs. Nu hoorde ik echter dat iemand aangaf dat het nog onbekend is of de prijzen per uur worden berekend of dat er naar bijvoorbeeld dag, week of maand gemiddelde gaat worden gekeken. Dan is de aantrekkelijkheid van een dynamisch contract al minder.

Zijn er hier mensen die daar meer van weten? Ik zie dat veel mensen de aanname doen dat er per uur gekeken wordt naar het plafond, maar ik kan dat in uitwerkingen nog nergens terugvinden.
Het zou mij alleszins verbazen, lijkt me onwerkbaar. Meest logische is dat ze uit gaan van een gemiddelde kosten / periode (week, maand?) en op basis hiervan kijken of dit onder of boven het plafond uitkomt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Niet te geloven, Greenchoice heeft wederom m’n maandbedrag aangepast. Van €150 naar €210, zonder enig bericht. Morgen maar weer de klantenservice bellen. Wat een verschrikkelijke toko

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:49
@TheBrut3 al eerder gepost, maar de plafondregeling voor dynamische tarieven is nog niet vastgesteld: de gesprekken daarover lopen nog (onlangs nog door Zonneplan aangegeven). Oftewel: we kunnen alleen gissen of uitgaan van het meest logische is, maar zonder enige garantie.

Als je zekerheid hierover wilt, dan is voorlopig afwachten de enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LAD93 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:01:
Niet te geloven, Greenchoice heeft wederom m’n maandbedrag aangepast. Van €150 naar €210, zonder enig bericht. Morgen maar weer de klantenservice bellen. Wat een verschrikkelijke toko
LAD93 schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:07:
Voor de geïnteresseerden - Greenchoice heeft zojuist mijn ‘gemiddeld’ maandbedrag van €583 naar €250 gezet (en heb hem daarna nog naar €210 gezet) nadat ik het online formulier had ingevuld. Ging dus een stuk sneller dan verwacht.
Je had hem dus van de geadviseerde 250 naar 150 gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:07:
[...]

[...]

Je had hem dus van de geadviseerde 250 naar 150 gezet?
Hij is vorige keer, na de aankondiging van het energieplafond, automatisch teruggegaan naar €150 (dat was mijn oude maandbedrag) en nu staat hij plots op €210. Grote kans dat dit komt doordat de nieuwe tarieven zijn ingegaan, morgen maar eens navragen.

per aspera ad astra

Pagina: 1 ... 29 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden