Wachten... schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 07:31:
Ik ben benieuwd of mensen hier (die huren) wel eens iets voor elkaar hebben gekregen bij de Huurcommissie wat betreft het vervangen van enkelglas naar dubbelglas en bijvoorbeeld het aanbrengen van voetventielen bij radiatoren.
Wij hebben hier een woning waarbij de gehele bovenverdieping alles enkelglas heeft, en radiatoren kun je dus helemaal niks aan afstellen, omdat het geen normaal voetventiel op zit.
Niet zo zeer zelf voor elkaar gekregen wel vanuit werk gezien wat mensen voor elkaar kunnen krijgen bij de Huurcommissie of juist niet.
Dubbelglas en ventielen niet, die zijn namelijk geen wettelijke verplichting. Zo lang er geen gebreken aan zitten heeft het weinig zin een traject bij de Huurcommissie te starten.
Ik vind het echt schandalig dat er in deze tijd (en zeker met het klimaat meegenomen), dat verhuurders niet verplicht wordt gesteld om dit soort "basisstappen" uit te voeren. Als ik alleen al naar onze wijk kijk, dan kan hier zo gigantisch veel op bespaart worden.
Vervelend genoeg zijn maatregelen
boven de bouwregelgeving voor een Overheid (Gemeente) ook pas te eisen wanneer er zaken worden gedaan waar voorwaarden aan te verbinden zijn. Grootschalige renovatie, die vanuit rechtens verkregen niveau (oorspronkelijke bouwverg.) naar een hoger niveau (bestaande bouw/verbouw/nieuwbouw) worden getild of renovaties met subsidies, daar kunnen dan vanuit de subsidievoorwaarden eisen aan bepaalde zaken worden gesteld.
Ik weet overigens van een andere woning dat daar wel dubbelglas is geplaatst en de huur met 22 euro per maand omhoog is gegaan daardoor. Mag dit zomaar? Het is echt een flink bedrag vind ik zelf
Ja, dat valt gewoon onder woningverbetering. Is redelijk standaard, beetje afhankelijk van het moment dat zo'n aanpassing plaats vind varieert de hoogte van de bijdrage een beetje. Mijn ouders zijn jaren geleden voor 9 eu. per maand ingestapt.
Je moet niet vergeten dat een m² HR++ glas plaatsen ook gewoon geld kost. Dan kun je denken aan een bedrag van ergens rond de 150 euro per m². Dat betekend dat jou verhuurder bijna 7 jaar nodig heeft om de investering in 1 m² glas terug te verdienen. Jij als gebruiker kan zo maar 200 m³ aan gas per jaar besparen.
(beetje afhankelijk van de situatie in de rest van je huis) Dus die kosten van de verhoging compenseer je vaak al met de besparing. Wat je dus moet doen, is bepalen of die 22 euro extra per maand in verhouding staat tot jou besparing op je energiekosten. Is dat niet zo kun je ook kijken wat, als je verhuurder dat toestaat, het jou kost om het op eigen kosten te laten doen. Zo ken ik ook genoeg mensen die daar uiteindelijk voor hebben gekozen.
Ik heb jaren geleden voor mijn afstuderen bij een Woningcorporatie onderzoek gedaan naar voor huurders kostenneutraal verduurzamen. Daaruit blijkt eigenlijk dat er gewoon een forse onrendabele top op dat soort renovaties zit voor de verhuurders. Die kun je eigenlijk alleen maar omlaag brengen door in massa te verduurzamen. Alleen bleken (destijds) veel huurders niet zo graag in te willen springen wanneer het hen geld gaat kosten, lage energieprijs/lange terugverdientijd.
(Geen verwijt overigens)
Je ziet daarom ook vaak dat alleen het laaghangend fruit geplukt wordt. Voor beide partijen zijn dat dan beglazing en zonnepanelen, daar is een relatief lage investering voor nodig terwijl de winst voor de huurder relatief hoog ligt en de "overlast" laag. Zodra je gaat praten over na-isoleren zie je dat de kosten voor de verhuurder omhoog schieten en de winst voor de huurder, bij lage energieprijzen, relatief laag is terwijl de overlast relatief hoog is.
Probleem is vaak dat huurders een rekensom maken vanuit hun eigen situatie, bedrag x (de huur) is mijn woning. Logisch maar niet altijd eerlijk, want zo werkt het namelijk niet. Vanuit bedrag x worden namelijk ook de kosten voor onderhoud, overhead van de organisatie en overige kosten betaald evenals de rentekosten over leningen die nodig waren om investeringen of de bouw van woningen van de huurders mogelijk te maken.
Wanneer je kijkt naar een koopwoning, zijn de kosten daarvoor ook niet de koopprijs, de totale kosten van de hypotheek zijn namelijk altijd hoger dan de daadwerkelijke koopprijs. Daarbij neem je dan nog niets eens andere kosten mee. (bijv.: Onderhoud/VVE bijdrages)crisp schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:23:
[...]
Gelukkig is de woningmarkt niet geheel ongereguleerd, dus een onbewoonbaar krot zal niet als woning mogen worden verhuurd
Er zijn dus standaard criteria waar een woning minimaal aan moet voldoen. Wat betreft zaken die te maken hebben met isolatie is er voor bestaande woningen volgens mij (nog) niet echt een ondergrens, maar je zou kunnen beargumenteren dat een energielabel onder een bepaalde waarde in feite gewoon een gebrek is.
Er zijn minimale standaarden, maar de basis is de vergunning op basis waarvan een woning gebouwd is. Aanpassingen aan een woning zijn redenen om die basis aan te scherpen. Een energielabel onder bepaalde waarde kan geen gebrek zijn, aangezien er nog geen regels om dat aan ten grondslag liggen om dat af te dwingen.
1 januari 2023 is daarvoor overigens wel een testcase. Dan moeten alle
(uitzonderingen daargelaten) bedrijfsgebouwen voldoen aan een minimaal energielabel (C). Als daar voldoende voorzien is in handhaving, zou dat effect kunnen hebben, echter speelt handhavingscapaciteit en de sanctie ook een rol. De boete die opgelegd kan worden, gaat direct of indirect van de investeringscapaciteit voor die verduurzaming af. Daar zullen Overheden dan ook weer een middenweg in moeten vinden.
[
Voor 13% gewijzigd door
TIGER1125 op 24-10-2022 12:07
]