Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:01:
[...]

Maar als de verhuurder niks mag verdienen, zal deze ook nooit overgaan tot verduurzamen omdat verduurzamen dan alleen voordelen kent voor de huurder.
In plaats van dat verduurzamen voordelen heeft voor beiden: huurder betaalt in totaal minder aan huur+energie en verhuurder heeft de kans om de investering ook als investering met een winst(je) te zien.
Dan hebben beiden incentives om te verduurzamen.

Veel investeren met 0 rendement zal niet gaan gebeuren.

Om dit weer terug te mappen op je voorbeeld: elke maand bespaar je meer op je stook kosten als huurder dan die 4eu per maand kost omdat je HR++ glas hebt.
Dat is dan weer jammer van de huidige woningmarkt. Want stel dat er genoeg huizen zouden zijn. Dan is je rendement, dat je huis aantrekkelijk blijft om gehuurd te worden. Omdat huurders graag je huis zouden willen huren wanneer je het een beetje met de tijd mee laat gaan. En je daar dus een leuk bedrag voor kunt vragen.

Nu betaal je gewoon de hoofdprijs voor een dak boven je hoofd. En of dat dak nog muren en ramen heeft al dan wel of niet geïsoleerd boeit even niet omdat je heel weinig te kiezen hebt als huurder nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:02
LAD93 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:42:
[...]

Hij is vorige keer, na de aankondiging van het energieplafond, automatisch teruggegaan naar €150 (dat was mijn oude maandbedrag) en nu staat hij plots op €210. Grote kans dat dit komt doordat de nieuwe tarieven zijn ingegaan, morgen maar eens navragen.
Dan klopt het toch? Het energieplafond gaat pas in Januari in.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
DutchKel schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 07:48:
[...]

Dan klopt het toch? Het energieplafond gaat pas in Januari in.
Sure, maar ik had wat meer transparantie / communicatie verwacht. Maarja, voor dit geld kan je niet alles verwachten natuurlijk.

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikey3
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:54
Audiowaste schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:38:
[...]

Als ik ga kijken bij het gasverbruik en dan gespecificeerd naar dagen dan zijn de staafdiagrammen grijs. Kijk ik echter voor de hele maand oktober, dan is de staafdiagram donkerblauw.
De maand oktober is nog niet afgelopen, dus ik zou dat wet een korreltje zout nemen. Als je het zeker wil weten, moet je even contact opnemen met Powerpeers denk ik.

Als ik kijk naar de dag diagrammen wat nu nog grijs is, dan denk ik dat het meer een voorspelling is op basis van het weer en historisch verbruik o.i.d., paar dagen niet thuis geweest, dus het verbruik die dag zal dichterbij de 0,5 liggen dan bij de 5 zoals aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:30
Wachten... schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 07:31:
Ik ben benieuwd of mensen hier (die huren) wel eens iets voor elkaar hebben gekregen bij de Huurcommissie wat betreft het vervangen van enkelglas naar dubbelglas en bijvoorbeeld het aanbrengen van voetventielen bij radiatoren.

Wij hebben hier een woning waarbij de gehele bovenverdieping alles enkelglas heeft, en radiatoren kun je dus helemaal niks aan afstellen, omdat het geen normaal voetventiel op zit.

Ik vind het echt schandalig dat er in deze tijd (en zeker met het klimaat meegenomen), dat verhuurders niet verplicht wordt gesteld om dit soort "basisstappen" uit te voeren. Als ik alleen al naar onze wijk kijk, dan kan hier zo gigantisch veel op bespaart worden.

Ik weet overigens van een andere woning dat daar wel dubbelglas is geplaatst en de huur met 22 euro per maand omhoog is gegaan daardoor. Mag dit zomaar? Het is echt een flink bedrag vind ik zelf
Ik heb een koophuis en als ik wil verduurzamen kost het me ook geld :) niets is gratis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:56
Yellos schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:48:
[...]

Ik heb een koophuis en als ik wil verduurzamen kost het me ook geld :) niets is gratis
Ik heb toch nooit gezegd dat ik niet wil investeren. Het glas wordt alleen meerdere keren betaald als je structureel 22 euro per maand extra moet betalen. Stel dat ik dit voor de komende 5 jaar moet betalen dan vind ik het een heel ander verhaal.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wachten... schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:17:
[...]

Ik heb toch nooit gezegd dat ik niet wil investeren. Het glas wordt alleen meerdere keren betaald als je structureel 22 euro per maand extra moet betalen. Stel dat ik dit voor de komende 5 jaar moet betalen dan vind ik het een heel ander verhaal.
Je hebt op zich gelijk, maar ik denk dat niemand in de praktijd 22 euro van vijf jaar geleden nog voelt in zijn portemonee. Glazen vervangen echter ...

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In 25 jaar tijd betaal je 22*12*25=6600.- Vind ik geen vreemd bedrag voor het vervangen van ruiten in een huis, met zoals ik begrijp, meerdere verdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik weet overigens van een andere woning dat daar wel dubbelglas is geplaatst en de huur met 22 euro per maand omhoog is gegaan daardoor. Mag dit zomaar? Het is echt een flink bedrag vind ik zelf
Ja, dat is vrij standaard dat bij een woningverbetering je huur omhoog gaat. Als je in een krot woont betaal je weinig huur, als dat helemaal gerenoveerd is dan is het meer waard en kunnen ze ook meer huur vragen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:12
Wachten... schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:17:
[...]

Betaal je de glazen boer en schilder toch gewoon zelf.... (500 per raam )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
jadjong schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:50:
In 25 jaar tijd betaal je 22*12*25=6600.- Vind ik geen vreemd bedrag voor het vervangen van ruiten in een huis, met zoals ik begrijp, meerdere verdiepingen.
Je vergeet de jaarlijkse huurverhoging. Dat tikt aardig aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Marzman schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:59:
[...]

Ja, dat is vrij standaard dat bij een woningverbetering je huur omhoog gaat. Als je in een krot woont betaal je weinig huur, als dat helemaal gerenoveerd is dan is het meer waard en kunnen ze ook meer huur vragen.
Gelukkig is de woningmarkt niet geheel ongereguleerd, dus een onbewoonbaar krot zal niet als woning mogen worden verhuurd ;)

Er zijn dus standaard criteria waar een woning minimaal aan moet voldoen. Wat betreft zaken die te maken hebben met isolatie is er voor bestaande woningen volgens mij (nog) niet echt een ondergrens, maar je zou kunnen beargumenteren dat een energielabel onder een bepaalde waarde in feite gewoon een gebrek is. Je zou nog een stap verder kunnen gaan en ook stellen dat een markt voor een eerste levensbehoefte sowieso meer regulering behoeft dan nu het geval is, om uitwassen en misbruik te voorkomen. Me dunkt dat er in bepaalde situaties nu zeer hoge rendementen worden gemaakt op objecten die eigenlijk ondermaats zijn, en waarmee mensen dus nodeloos gedupeerd worden

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 16:09
Ik ben benieuwd of mensen hier (die huren) wel eens iets voor elkaar hebben gekregen bij de Huurcommissie wat betreft het vervangen van enkelglas naar dubbelglas en bijvoorbeeld het aanbrengen van voetventielen bij radiatoren.

Wij hebben hier een woning waarbij de gehele bovenverdieping alles enkelglas heeft, en radiatoren kun je dus helemaal niks aan afstellen, omdat het geen normaal voetventiel op zit.
Niet zo zeer zelf voor elkaar gekregen wel vanuit werk gezien wat mensen voor elkaar kunnen krijgen bij de Huurcommissie of juist niet.

Dubbelglas en ventielen niet, die zijn namelijk geen wettelijke verplichting. Zo lang er geen gebreken aan zitten heeft het weinig zin een traject bij de Huurcommissie te starten.
Ik vind het echt schandalig dat er in deze tijd (en zeker met het klimaat meegenomen), dat verhuurders niet verplicht wordt gesteld om dit soort "basisstappen" uit te voeren. Als ik alleen al naar onze wijk kijk, dan kan hier zo gigantisch veel op bespaart worden.
Vervelend genoeg zijn maatregelen boven de bouwregelgeving voor een Overheid (Gemeente) ook pas te eisen wanneer er zaken worden gedaan waar voorwaarden aan te verbinden zijn. Grootschalige renovatie, die vanuit rechtens verkregen niveau (oorspronkelijke bouwverg.) naar een hoger niveau (bestaande bouw/verbouw/nieuwbouw) worden getild of renovaties met subsidies, daar kunnen dan vanuit de subsidievoorwaarden eisen aan bepaalde zaken worden gesteld.
Ja, dat valt gewoon onder woningverbetering. Is redelijk standaard, beetje afhankelijk van het moment dat zo'n aanpassing plaats vind varieert de hoogte van de bijdrage een beetje. Mijn ouders zijn jaren geleden voor 9 eu. per maand ingestapt.

Je moet niet vergeten dat een m² HR++ glas plaatsen ook gewoon geld kost. Dan kun je denken aan een bedrag van ergens rond de 150 euro per m². Dat betekend dat jou verhuurder bijna 7 jaar nodig heeft om de investering in 1 m² glas terug te verdienen. Jij als gebruiker kan zo maar 200 m³ aan gas per jaar besparen. (beetje afhankelijk van de situatie in de rest van je huis) Dus die kosten van de verhoging compenseer je vaak al met de besparing. Wat je dus moet doen, is bepalen of die 22 euro extra per maand in verhouding staat tot jou besparing op je energiekosten. Is dat niet zo kun je ook kijken wat, als je verhuurder dat toestaat, het jou kost om het op eigen kosten te laten doen. Zo ken ik ook genoeg mensen die daar uiteindelijk voor hebben gekozen.

Ik heb jaren geleden voor mijn afstuderen bij een Woningcorporatie onderzoek gedaan naar voor huurders kostenneutraal verduurzamen. Daaruit blijkt eigenlijk dat er gewoon een forse onrendabele top op dat soort renovaties zit voor de verhuurders. Die kun je eigenlijk alleen maar omlaag brengen door in massa te verduurzamen. Alleen bleken (destijds) veel huurders niet zo graag in te willen springen wanneer het hen geld gaat kosten, lage energieprijs/lange terugverdientijd. (Geen verwijt overigens)

Je ziet daarom ook vaak dat alleen het laaghangend fruit geplukt wordt. Voor beide partijen zijn dat dan beglazing en zonnepanelen, daar is een relatief lage investering voor nodig terwijl de winst voor de huurder relatief hoog ligt en de "overlast" laag. Zodra je gaat praten over na-isoleren zie je dat de kosten voor de verhuurder omhoog schieten en de winst voor de huurder, bij lage energieprijzen, relatief laag is terwijl de overlast relatief hoog is.

Probleem is vaak dat huurders een rekensom maken vanuit hun eigen situatie, bedrag x (de huur) is mijn woning. Logisch maar niet altijd eerlijk, want zo werkt het namelijk niet. Vanuit bedrag x worden namelijk ook de kosten voor onderhoud, overhead van de organisatie en overige kosten betaald evenals de rentekosten over leningen die nodig waren om investeringen of de bouw van woningen van de huurders mogelijk te maken.

Wanneer je kijkt naar een koopwoning, zijn de kosten daarvoor ook niet de koopprijs, de totale kosten van de hypotheek zijn namelijk altijd hoger dan de daadwerkelijke koopprijs. Daarbij neem je dan nog niets eens andere kosten mee. (bijv.: Onderhoud/VVE bijdrages)
crisp schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:23:
[...]

Gelukkig is de woningmarkt niet geheel ongereguleerd, dus een onbewoonbaar krot zal niet als woning mogen worden verhuurd ;)

Er zijn dus standaard criteria waar een woning minimaal aan moet voldoen. Wat betreft zaken die te maken hebben met isolatie is er voor bestaande woningen volgens mij (nog) niet echt een ondergrens, maar je zou kunnen beargumenteren dat een energielabel onder een bepaalde waarde in feite gewoon een gebrek is.
Er zijn minimale standaarden, maar de basis is de vergunning op basis waarvan een woning gebouwd is. Aanpassingen aan een woning zijn redenen om die basis aan te scherpen. Een energielabel onder bepaalde waarde kan geen gebrek zijn, aangezien er nog geen regels om dat aan ten grondslag liggen om dat af te dwingen.

1 januari 2023 is daarvoor overigens wel een testcase. Dan moeten alle (uitzonderingen daargelaten) bedrijfsgebouwen voldoen aan een minimaal energielabel (C). Als daar voldoende voorzien is in handhaving, zou dat effect kunnen hebben, echter speelt handhavingscapaciteit en de sanctie ook een rol. De boete die opgelegd kan worden, gaat direct of indirect van de investeringscapaciteit voor die verduurzaming af. Daar zullen Overheden dan ook weer een middenweg in moeten vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door TIGER1125 op 24-10-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamunda-01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-07 09:31
Ik ben benieuwd of hier mensen zijn in een vergelijkbare situatie en welke keuze zij hebben gemaakt of zouden maken. Mijn situatie is als volgt:

- Zonnepanelen die ongeveer 4200kwh per jaar opwekken, ligging op het zuid oosten
- Eigen gebruik voor de woning is ongeveer 3500 kWh per jaar
- Recent privé een elektrische auto aangeschaft, verwachting is dat ik per jaar circa 2500kwh nodig ga hebben voor de auto.

Eneco contract loopt deze maand af en de nieuwe tarieven zijn ongeveer 4x hoger dan het huidige contract: 0,95 normaal en 0,72 dal.

Zal het voordeliger zijn om over te stappen naar een dynamische aanbieder enkel voor de 1800kwh die benodigd is voor de elektrische auto? Wellicht is het slimmer om tot einde jaar aan de straat op te laden tegen 0,42 en vanaf januari weer aan huis tegen 0,40 zodat ik gebruik kan blijven maken van salderen?

Ik kan met een dynamisch contract op gezette momenten veel goedkoper laden, ik werk vanuit huis dat is geen probleem echter ga ik geen/minder profijt meer hebben van salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 22:28
Zamunda-01 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:49:
Zal het voordeliger zijn om over te stappen naar een dynamische aanbieder enkel voor de 1800kwh die benodigd is voor de elektrische auto? Wellicht is het slimmer om tot einde jaar aan de straat op te laden tegen 0,42 en vanaf januari weer aan huis tegen 0,40 zodat ik gebruik kan blijven maken van salderen?

Ik kan met een dynamisch contract op gezette momenten veel goedkoper laden, ik werk vanuit huis dat is geen probleem echter ga ik geen/minder profijt meer hebben van salderen.
Een mogelijkheid om de maanden dat je panelen bijna niets opleveren over te gaan op dynamisch en dan als de zon weer gaat schijnen terug naar on 'normale' leverancier om te salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@TIGER1125 Die 150.- per m2 is niet alles. Je zal er een kozijn omheen moeten doen want HR+++ glas is meestal te dik, zeker als er nog enkel glas in de woning zit. Kozijn er uit betekend schade aan de binnenkant, dus weer iemand er bij die het interieur af werkt zodat Henk zijn geraniums op de vensterbank kan zetten.
Ook met ventilatieroosters, klapramen en andere ongein er bij kom je eerder in de buurt van 500.-per m2 all in voor renovatie. En het overlastniveau gaat van laag naar hoog, :+

[ Voor 5% gewijzigd door jadjong op 24-10-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
jadjong schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:07:
@TIGER1125 Die 150.- per m2 is niet alles. Je zal er een kozijn omheen moeten doen want HR+++ glas is meestal te dik, zeker als er nog enkel glas in de woning zit. Kozijn er uit betekend schade aan de binnenkant, dus weer iemand er bij die het interieur af werkt zodat Henk zijn geraniums op de vensterbank kan zetten.
Ook met ventilatieroosters, klapramen en andere ongein er bij kom je eerder in de buurt van 500.-per m2 all in voor renovatie. En het overlastniveau gaat van laag naar hoog, :+
HR++ glas past prima in bestaande kozijnen als er nu dubbelglas aanwezig is. HR+++ past inderdaad niet maar zou dat sowieso niet nemen voor een bestaande woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:48
Zamunda-01 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:49:
Ik ben benieuwd of hier mensen zijn in een vergelijkbare situatie en welke keuze zij hebben gemaakt of zouden maken. Mijn situatie is als volgt:

- Zonnepanelen die ongeveer 4200kwh per jaar opwekken, ligging op het zuid oosten
- Eigen gebruik voor de woning is ongeveer 3500 kWh per jaar
- Recent privé een elektrische auto aangeschaft, verwachting is dat ik per jaar circa 2500kwh nodig ga hebben voor de auto.

Eneco contract loopt deze maand af en de nieuwe tarieven zijn ongeveer 4x hoger dan het huidige contract: 0,95 normaal en 0,72 dal.

In dit verhaal houd je nog geen rekening met het energieplafond. Afhankelijk van hoe salderen precies berekend gaat worden, is er een kans dat je volledige EV-verbruik onder het plafond van 2900kWh gaat vallen, waar je maximaal €0,40 voor moet betalen.

Los daarvan. Misschien niet het antwoord wat je zoekt. Maar uiteindelijk kan niemand je dat vertellen :P

Een dynamisch contract biedt nu wellicht een hele goede prijs (inmiddels hebben landen hun gasopslagen gevuld en het is betrekkelijk warm voor eind oktober) maar dat kán aan het einde van de winter heel anders uitpakken (bij een fysiek gastekort zal het volledig onbetaalbaar worden verwacht ik zelf). Krijgen we echter weer goedkoop gas op de een of andere manier, dan heb je bij dynamisch per direct een goede prijs.
Variabel door laten lopen is duur, maar die prijs kan ook nog verder stijgen. Of dalen.
Er is een politieke wens dat er weer jaarcontracten komen. Misschien wil je daar wel op wachten.

Tijdelijk straatladen (bij mij €0,37) is ook wat ik zelf doe (in augustus 3 jaar vast kunnen zetten voor 0,44 hoog), maar dat is ook eventjes 'voor nu'. Die prijzen zullen onwaarschijnlijk ook nog verder stijgen, alleen al na 1 januari gaat het BTW-tarief terug naar 21%. Dat is dus geen oplossing.

De beste keuze is afhankelijk van hoe lang je denkt dat dit energieprobleem blijft bestaan en hoe de bijbehorende prijzen zich ontwikkelen. Gaan die dalen? Dan zou ik dynamisch/variabel adviseren. Gaan die op termijn stijgen? Dan is tegen een hoog tarief vastzetten misschien wel niet gek áls dat kan (bedenk ook: contract voor elektra afkopen kost 125 euro maximaal).

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
crisp schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:23:
[...]

Er zijn dus standaard criteria waar een woning minimaal aan moet voldoen. Wat betreft zaken die te maken hebben met isolatie is er voor bestaande woningen volgens mij (nog) niet echt een ondergrens, maar je zou kunnen beargumenteren dat een energielabel onder een bepaalde waarde in feite gewoon een gebrek is. Je zou nog een stap verder kunnen gaan en ook stellen dat een markt voor een eerste levensbehoefte sowieso meer regulering behoeft dan nu het geval is, om uitwassen en misbruik te voorkomen. Me dunkt dat er in bepaalde situaties nu zeer hoge rendementen worden gemaakt op objecten die eigenlijk ondermaats zijn, en waarmee mensen dus nodeloos gedupeerd worden
Vanuit een investeringsopzicht is het logisch dat hij er geld in stopt om de waarde te verhogen als de markt dat vraagt.

Als de markt dat niet vraagt of de markt vraagt om lagere huren dan vind ik het logisch dat een verhuurder dit soort investeringen niet doet tenzij hij hiermee onder een bepaald minimum criteria komt. Als hij wel een investering doet moet hij meer huur vragen om de investering terug te verdienen en komt de woning in een duurder segment wat de verhuurder (en huurder) misschien wel helemaal niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Gecko123 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

Vanuit een investeringsopzicht is het logisch dat hij er geld in stopt om de waarde te verhogen als de markt dat vraagt.

Als de markt dat niet vraagt of de markt vraagt om lagere huren dan vind ik het logisch dat een verhuurder dit soort investeringen niet doet tenzij hij hiermee onder een bepaald minimum criteria komt. Als hij wel een investering doet moet hij meer huur vragen om de investering terug te verdienen en komt de woning in een duurder segment wat de verhuurder (en huurder) misschien wel helemaal niet wil.
Tsja, 'de markt'. Een goed dat in de eerste plaats een levensbehoefte is, en in de tweede plaats aan de aanbodzijde gelimiteerd is (of wordt - het zijn deels ook politieke keuzes), kent geen volwaardige markt. Daar gaan dingen scheef lopen, en moet je ingrijpen.

Verduurzaming zou m.i. op dit moment (tot op zekere hoogte) geen keuze meer moeten zijn, maar een verplichting (ja, ook voor de eigen koopwoning).

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:42
Nieuwe energietarieven van oxxio per 20-11-2022 :
Leveringstarief stroom per kWh - normaal € 0,78842
Leveringstarief stroom per kWh - dal € 0,61792
Vaste leveringskosten stroom per maand € 6,98
Energiebelasting stroom per kWh € 0,04010
Opslag duurzame energie stroom per kWh € 0,03325

Best wel een forse stijging want mijn jaarcontract tot en met 20-11-2022 is :
Normaal € 0,17243 per kWh
Dal € 0,15025 per kWh
Vaste leveringskosten : € 21,80 per jaar
Netbeheerkosten voor stroom : € 248,34 per jaar
Vermindering energiebelasting -742,98 per jaar

En nu... Als ik de andere tarieven hier zie dan is het nog niet eens zo heel slecht wat Oxxio mij per 20-11-2022 gaat factureren....
Tot op heden in 2022 verbruikt :
960 kWh normaal
1152 kWh dal

[ Voor 4% gewijzigd door kevertje1977 op 24-10-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:26
Niet zozeer direct een "Help!", maar aangezien ik inschat dat het maandelijks salderen van BudgetEnergie ons toch redelijk wat geld gaat 'kosten', zoek ik alternatieven die nu misschien slimmer zijn...

Sinds september is er een variabel contract ingegaan en de eindafrekening liet de volgende verbruikscijfers zien in de periode 10-09-21 tot 10-09-22:
Normaal verbruik: 817 kWh
Dal verbruik: 1.344 kWh
Teruglevering normaal: -2.682 kWh
Teruglevering dal: -1.219 kWh
Gas: 1.850 m3

Geen WP maar er liggen 14 panelen op het dak, gericht op zuid-west. Daarmee hebben we verhoudingsgewijs een redelijk groot verschil tussen zomer en winter wat betreft opwekken van energie (en gasverbruik) en daardoor extra 'last' van het maandelijks salderen lijkt mij..

Ik lees momenteel veel over (de opkomst van) de 'dynamische contracten' en uurprijzen en dat lijkt met de daling die nu is (lijkt te zijn...) ingezet, in combinatie met het vangnet van het prijsplafond per 1 januari misschien best een interessante optie?
Kwam bijvoorbeeld terecht op de site van NextEnergy en dat vond ik er best interessant uitzien? Maar waar zit dan het addertje? (afgezien van het fluctueren van de prijs) En het zijn veelal 'nieuwe' aanbieders lijkt het wel, zit daar nog een extra risico?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nalletje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:11
Merijn. schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:07:
Niet zozeer direct een "Help!", maar aangezien ik inschat dat het maandelijks salderen van BudgetEnergie ons toch redelijk wat geld gaat 'kosten', zoek ik alternatieven die nu misschien slimmer zijn...

Sinds september is er een variabel contract ingegaan en de eindafrekening liet de volgende verbruikscijfers zien in de periode 10-09-21 tot 10-09-22:
Normaal verbruik: 817 kWh
Dal verbruik: 1.344 kWh
Teruglevering normaal: -2.682 kWh
Teruglevering dal: -1.219 kWh
Gas: 1.850 m3

Geen WP maar er liggen 14 panelen op het dak, gericht op zuid-west. Daarmee hebben we verhoudingsgewijs een redelijk groot verschil tussen zomer en winter wat betreft opwekken van energie (en gasverbruik) en daardoor extra 'last' van het maandelijks salderen lijkt mij..

Ik lees momenteel veel over (de opkomst van) de 'dynamische contracten' en uurprijzen en dat lijkt met de daling die nu is (lijkt te zijn...) ingezet, in combinatie met het vangnet van het prijsplafond per 1 januari misschien best een interessante optie?
Kwam bijvoorbeeld terecht op de site van NextEnergy en dat vond ik er best interessant uitzien? Maar waar zit dan het addertje? (afgezien van het fluctueren van de prijs) En het zijn veelal 'nieuwe' aanbieders lijkt het wel, zit daar nog een extra risico?
Toevallig recentelijk overgestapt naar NextEnergy. Waar je volgens mij rekening mee moet houden is dat je de 1e keer, 2 facturen krijgt. De huidige maand en de volgende maand (voorschot). Het nadeel is als de inkoop prijzen uit de pan schieten, zie je dit direct terug op jouw rekening, waarbij dit bij een vast/variable contract langer op zich laat wachten, doordat er voor langere tijden wordt ingekocht.

Wij hebben hiervoor gekozen, omdat wij eigenlijk niks te verliezen hadden, doordat wij bij Eneco 3,41 per m3 gas en 0,91 per kwh moesten gaan betalen.

Zie hier een voorbeeld van de actuele dag-prijzen, Let wel op! Hier zitten de belastingheffingen / opslag en inkoop vergoeding niet in.

https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Marzman schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:59:
[...]

Lol, wie heeft je dat wijs gemaakt. Wat vroeger normaal was, is dat verhuurders net als elke woning eigenaar x procent van de opstal waarde jaarlijks op zij zet voor onderhoud en verbeteringen. Alleen zijn woco en private verhuurders zich steeds meer als pandjes melkers gaan gedragen en die kosten gaan negeren. Dan krijg je dus dingen als woco’s die geschonken woningen met alleen maar rendement gaan verkopen voor woeker winsten en dan de wel gerenoveerde huizen een huur verhoging mee geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhe59
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-09 08:18

mhe59

ID.5 Pro Performance

Sinds 13 oktober via Vastenlastenbond een jaarcontract met vaste tarieven voor elektra en gas bij Gewoon Energie

Ik heb 2 vragen:
Kan je Gewoon Energie ook telefonisch bereiken ? Ik heb het niet kunnen vinden, ik wil nl een lager maandbedrag. Via mailwisseling lukt me dat niet.

Als je tussentijds het contract zou willen opzeggen, klopt het dat je dan €50 per product betaald, dus maximaal €100?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:16

Matis

Rubber Rocket

mhe59 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:25:
Als je tussentijds het contract zou willen opzeggen, klopt het dat je dan €50 per product betaald, dus maximaal €100?
Dat klopt

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stickeric
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-07 00:56
Sinds 13 oktober via Vastenlastenbond een jaarcontract met vaste tarieven voor elektra en gas bij Gewoon Energie

Ik heb 2 vragen:
Kan je Gewoon Energie ook telefonisch bereiken ? Ik heb het niet kunnen vinden, ik wil nl een lager maandbedrag. Via mailwisseling lukt me dat niet.

In je contract of voorwaarden zit een telefoon nummer, weet niet meer zeker welke kan je terugvinden in de bijlage van de vaste lastenbond

En boete is indd 100 euro, 50 euro per product

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:26
nalletje schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:16:
[...]
Toevallig recentelijk overgestapt naar NextEnergy. Waar je volgens mij rekening mee moet houden is dat je de 1e keer, 2 facturen krijgt. De huidige maand en de volgende maand (voorschot). Het nadeel is als de inkoop prijzen uit de pan schieten, zie je dit direct terug op jouw rekening, waarbij dit bij een vast/variable contract langer op zich laat wachten, doordat er voor langere tijden wordt ingekocht.

Wij hebben hiervoor gekozen, omdat wij eigenlijk niks te verliezen hadden, doordat wij bij Eneco 3,41 per m3 gas en 0,91 per kwh moesten gaan betalen.
Die eerste maand 'dubbel' betalen lig ik niet direct wakker van. En wat de (inkoop)prijzen/ rekening betreft: dat wordt (straks) toch juist gedempt met het prijsplafond? Daarmee lijkt me dat risico ook redelijk gedekt.
BudgetEnergie zit per 1 november op €0,81 per kWh en €2,88 per kuub gas. (inclusief belastingen e.d.)

Of mis ik dan een cruciaal punt?
(waarschijnlijk het salderen: onze 'overproductie' met de zonnepanelen wordt bij Next direct gesaldeerd als ik het goed begrijp, dus geen spaarpotje voor de dure wintermaanden. Mogelijk zelfs nog slechter af dan bij het maandelijks salderen van BE...?)

[ Voor 9% gewijzigd door Merijn. op 25-10-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
Merijn. schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:13:

En wat de (inkoop)prijzen/ rekening betreft: dat wordt (straks) toch juist gedempt met het prijsplafond? Daarmee lijkt me dat risico ook redelijk gedekt.
Het prijsplafond geldt tot 1200 kuub gas.
Dus voor het gebuikt daarboven loop je wel risico als de winter heel koud wordt en de gasprijzen zouden exploderen.

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik ga over 3 dagen om naar Gewoon Energie 1 jaar vast, maar met de nieuwe lagere tarieven van Greenchoice en het uitstellen van de nieuwe tarieven tot eind november lijkt het me haast beter om bij Greenchoice te blijven en de boete te accepteren bij Gewoon Energie.

Daarnaast heb ik nog een +/- 100 kWh overproductie staan van de zomer. Die kan ik mooi salderen bij Greenchoice tot en met eind november.

Op 1 januari gaat het prijsplafond in en maakt het niet meer uit bij welke leverancier je zit. Misschien ga ik dan wel weer een (nieuw) jaarcontract aan ivm saldering.

Mis ik iets in deze berekening (ik heb, gemakshalve, met hele maanden gerekend ipv 23 november 2022)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMU3DLkk4qzpVaH9X-JoNNtgi-A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nLKZ3OWRislVpmjz4N5nUfGD.png?f=user_large

Tot volledigheid hierbij mijn tarieven:
  • Greenchoice november 2022: Dal 0,29025 en Normaal 0,33439
  • Greenchoice december 2022: Dal 0,39315 en Normaal 0,52118
  • Gewoon Energie: Dal 0,52509 en Normaal 0,59846

[ Voor 26% gewijzigd door Matis op 25-10-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Matis schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:31:
Ik ga over 3 dagen om naar Gewoon Energie 1 jaar vast, maar met de nieuwe lagere tarieven van Greenchoice en het uitstellen van de nieuwe tarieven tot eind november lijkt het me haast beter om bij Greenchoice te blijven en de boete te accepteren bij Gewoon Energie.

Daarnaast heb ik nog een +/- 100 kWh overproductie staan van de zomer. Die kan ik mooi salderen bij Greenchoice tot en met eind november.

Op 1 januari gaat het prijsplafond in en maakt het niet meer uit bij welke leverancier je zit. Misschien ga ik dan wel weer een (nieuw) jaarcontract aan ivm saldering.

Mis ik iets in deze berekening (ik heb, gemakshalve, met hele maanden gerekend ipv 23 november 2022)?
[Afbeelding]

Tot volledigheid hierbij mijn tarieven:
  • Greenchoice november 2022: Dal 0,29025 en Normaal 0,33439
  • Greenchoice december 2022: Dal 0,39315 en Normaal 0,52118
  • Gewoon Energie: Dal 0,52509 en Normaal 0,59846
Voor welk tarief staat die 100 kWh overproductie genoteerd, oftewel wat was je tarief in die zomermaanden?

Als dat 25 cent was dan kan je in december nog maar 0,2500 / 0,52118 * 100 aan kWh 'salderen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Wolly schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:57:
Voor welk tarief staat die 100 kWh overproductie genoteerd, oftewel wat was je tarief in die zomermaanden?

Als dat 25 cent was dan kan je in december nog maar 0,2500 / 0,52118 * 100 aan kWh 'salderen'.
Dat staat nog voor het "Greenchoice november 2022"-tarief genoteerd. Dus ik verwacht daar een groot deel van op te snoepen in de komende maand (tot 23 november 2022).

Ik krijg alleen Gewoon Energie niet te pakken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
ArcticWolf schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:20:
[...]
HR++ glas past prima in bestaande kozijnen als er nu dubbelglas aanwezig is. HR+++ past inderdaad niet maar zou dat sowieso niet nemen voor een bestaande woning.
Waarom zou je geen triple glas nemen in een bestaande woning? Als je een grote glazen pui hebt zou ik triple zeker doen, het is toch nog weer zo'n 30% zuiniger (meer comfort) dan HR++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 19:27
Aangezien de dagprijs van gas nu zeer snel zakt en de energiereuzen voorlopig nog geen prijsaanpassingen doorvoeren, lijkt mij de kans dat veel mensen met een variabel-contract, vrij snel zullen overstappen naar energiebedrijven met dynamische-energieprijzen.
Is dit niet een groot risico voor de (grote) energiebedrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MekkerSchaap
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-05 20:14

Ik heb 2 vragen:

Ik heb ook geprobeerd een telefoonnummer te vinden van deze club maar uiteindelijk via mail een verlaging van het maandtarief gevraagd. Dat wilde ze (nog) niet doen, ze gaan binnenkort wel informatie sturen wat er gaat gebeuren met het prijsplafon. Ik ga er vanuit dat ik dan wel kan verlagen …

Ik heb overigens een maand geleden via de VLB de overstap gemaakt, maar tot heden nog geen factuur voor hun diensten ontvangen. Klopt het dat je daar langer op moet wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:02
Abom schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:31:
Aangezien de dagprijs van gas nu zeer snel zakt en de energiereuzen voorlopig nog geen prijsaanpassingen doorvoeren, lijkt mij de kans dat veel mensen met een variabel-contract, vrij snel zullen overstappen naar energiebedrijven met dynamische-energieprijzen.
Nee, er zijn amper mensen die overstappen op dynamische dagprijzen, dus dat doet ze nu (nog) geen pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:04
Abom schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:31:
Volgens mijn gaf de overheid een garantie aan de energiebedrijven om de gasopslagen te vullen met het dure gas van augustus/september…

Zelf zat ik ook variabel, en zou per vandaag naar 3,40€/m3 gaan. Met circa 200m3 gas gemiddeld in november en december zou ik dus gegarandeerd 1360€ voor deze twee maanden betalen aan alleen al gas 😬
Natuurlijk krijgt iedereen 190€ per maand…
Oh wacht ik vergeet nog iets me elektra, natuurlijk 0,83 ct/kWh 😏

Dus de beslissing genomen om naar EnergyZero over te gaan, met huidige dynamische prijzen tov gegarandeerde variabele prijzen durf ik de gok wel te nemen… (vandaag factor 6 verschil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhe59
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-09 08:18

mhe59

ID.5 Pro Performance

MekkerSchaap schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:22:
[...]

Ik heb ook geprobeerd een telefoonnummer te vinden van deze club maar uiteindelijk via mail een verlaging van het maandtarief gevraagd. Dat wilde ze (nog) niet doen, ze gaan binnenkort wel informatie sturen wat er gaat gebeuren met het prijsplafon. Ik ga er vanuit dat ik dan wel kan verlagen …

Ik heb overigens een maand geleden via de VLB de overstap gemaakt, maar tot heden nog geen factuur voor hun diensten ontvangen. Klopt het dat je daar langer op moet wachten?
Ik kreeg vrij snel na het afsluiten een factuur van VLB binnen de 2 weken bedenktijd.

Het telefoonnummer van GE staat idd in het contract. De klantenservice heeft mij gevraagd door jaarnota’s te overleggen dat mijn verbruik vermindert is, om daarmee het maandtarief te verlagen. Heb het zojuist opgestuurd, ben dus benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:05
Lord_Dain schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:36:
[...]

Nee, er zijn amper mensen die overstappen op dynamische dagprijzen, dus dat doet ze nu (nog) geen pijn.
1: hoe weet jij dat van het overstappen?

2: dat het nu (volgens jou) nog niet veel gebeurt, neemt niet dat een leverancier die alvast gas voor de hele winter heeft ingekocht een aardig risico loopt wanneer een deel van de klanten wegloopt.

Dat de day-ahead prijzen nu zo laag liggen, maakt het financiële risico van 'traditionele' maatschappijen juist zo goed zichtbaar. Doordat het momenteel veel warmer is dan normaal in deze tijd van het jaar en er daardoor in combinatie met 'zuinig aan doen' nog amper gestookt wordt, leidt er toe dat het gas wat energieleveranciers vooraf hadden ingekocht voor oktober nu 'gedumpt' wordt op de markt voor spotprijzen. Er is door veel marktpartijen teveel ingekocht en dat wordt nu met verlies verkocht aan partijen die nog niet (of te weinig) hadden ingekocht voor de lopende maand.

Teveel vooraf inkopen op de termijnmarkt is altijd al een risico geweest op voor energieleveranciers. Te weinig inkopen en dan ineens een hele strenge winter krijgen is ook een risico (want dan moet er extra gas op korte termijn worden ingekocht op het moment dat alle andere leveranciers óók extra moeten inkopen).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ivow85 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:46:
[...]

1: hoe weet jij dat van het overstappen?

2: dat het nu (volgens jou) nog niet veel gebeurt, neemt niet dat een leverancier die alvast gas voor de hele winter heeft ingekocht een aardig risico loopt wanneer een deel van de klanten wegloopt.

Dat de day-ahead prijzen nu zo laag liggen, maakt het financiële risico van 'traditionele' maatschappijen juist zo goed zichtbaar. Doordat het momenteel veel warmer is dan normaal in deze tijd van het jaar en er daardoor in combinatie met 'zuinig aan doen' nog amper gestookt wordt, leidt er toe dat het gas wat energieleveranciers vooraf hadden ingekocht voor oktober nu 'gedumpt' wordt op de markt voor spotprijzen. Er is door veel marktpartijen teveel ingekocht en dat wordt nu met verlies verkocht aan partijen die nog niet (of te weinig) hadden ingekocht voor de lopende maand.

Teveel vooraf inkopen op de termijnmarkt is altijd al een risico geweest op voor energieleveranciers. Te weinig inkopen en dan ineens een hele strenge winter krijgen is ook een risico (want dan moet er extra gas op korte termijn worden ingekocht op het moment dat alle andere leveranciers óók extra moeten inkopen).
Kan hem ook omdraaien; hoe weet jij dat heel veel mensen durven over te stappen op dynamische dagprijzen? Maar toegegeven, dat zou flauw zijn, het blijft gissen en kijken op basis van wat je om je heen zie ten hoort; in mijn directe omgeving, zowel privé als op het werk en dan heb je het toch wel over een flink aantal mensen, echt niemand die dagprijzen energiecontracten afneemt. De meeste mensen zitten nog met een vast contract, hebben het gewoon te goed (en kunnen de belachelijke tarieven betalen) of hebben het anders opgelost (verduurzamen, zonnepanelen, etc etc).

Ik denk dat variabele dagprijzen nog onbekend zijn bij de massa, onbekend maakt onbemind. Daarnaast zal het voor de meeste mensen ook nog eens spannend zijn, met alle horrorverhalen in de media over de oorlog, gasprijzen en de winter die er aan komt. Ik denk dat het geklooi in de marge is, pas als het breed geadopteerd wordt dan zal het impact maken op het business model van de grote energie jongens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Eneco gaat het geld dus gewoon terugstorten, niet verrekend met je maandtermijn.
Hoe zie je de korting terug?
Tussen half en eind november ontvang je het bedrag op het rekeningnummer dat bij ons bekend is. Hetzelfde geldt voor december. Onder het kopje nota’s in de app of Mijn Eneco zie je de bevestiging hiervan. Je hoeft dus niets te doen.

Heb je op de laatste dag van de maand nog niets ontvangen? Neem dan contact op met onze Klantenservice.

Goed om te weten: het termijnbedrag van november en december wordt gewoon in rekening gebracht. De korting wordt dus niet met je termijnbedrag verrekend.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:35
Oxxio heeft gisteren d.m.v. een update op hun eigen website kenbaar gemaakt de 2 x € 190 in november en december ook te storten i.p.v. te verrekenen met openstaande facturen en/of jaarnota.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsr9WhUd_5aR0CTkJhybLuSsklQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/srlm6pzEeicX4CHso3DQVzop.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
Lord_Dain schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:16:
[...]

Kan hem ook omdraaien; hoe weet jij dat heel veel mensen durven over te stappen op dynamische dagprijzen? Maar toegegeven, dat zou flauw zijn, het blijft gissen en kijken op basis van wat je om je heen zie ten hoort; in mijn directe omgeving, zowel privé als op het werk en dan heb je het toch wel over een flink aantal mensen, echt niemand die dagprijzen energiecontracten afneemt. De meeste mensen zitten nog met een vast contract, hebben het gewoon te goed (en kunnen de belachelijke tarieven betalen) of hebben het anders opgelost (verduurzamen, zonnepanelen, etc etc).

Ik denk dat variabele dagprijzen nog onbekend zijn bij de massa, onbekend maakt onbemind. Daarnaast zal het voor de meeste mensen ook nog eens spannend zijn, met alle horrorverhalen in de media over de oorlog, gasprijzen en de winter die er aan komt. Ik denk dat het geklooi in de marge is, pas als het breed geadopteerd wordt dan zal het impact maken op het business model van de grote energie jongens.
In mijn omgeving zie ik juist best veel mensen die naar dynamisch gaan. Zelfs mijn ouders van 70+ stappen over. Ook de recente nieuwsberichten over dynamische energie laten zien dat de afgelopen maanden redelijk wat mensen over zijn gestapt.

https://www.businessinsid...-prijsplafond-stroom-gas/

[ Voor 4% gewijzigd door Sjoan op 26-10-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:36

Dennis1812

Amateur prutser

SinergyX schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:20:
Eneco gaat het geld dus gewoon terugstorten, niet verrekend met je maandtermijn.

[...]
Vattenfall ook. Was al een tijdje bekend.
Voor 26-11 en voor 24-12 staat het op je rekening bij Vattenfall

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:01

Vrijdag

De Zwarte

https://www.rtlnieuws.nl/...nt-vattenfall-greenchoice

Dat is voor een groot aantal mensen toch wel prettig. Ook voor mij. In plaats van dat het verrekend gaat worden gewoon "contant". Kan ik dat mooi weer opzij zetten voor de eindafrekening en de komende maanden.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
SinergyX schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:20:

[...]
Dat wordt een mooie kerst met veel kadootjes 8) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:33
Mail van Energiedirect dat ze 190euro verrekenen met termijnbedrag.

Even rekenen. Ik heb voorschotbedrag van 250euro per maand. Daar gaat dan 190euro af per maand komende 2 maanden. Betaal ik dan komende 2 maanden slechts 60euro voorschot?
Is dat dan pas weer ergens in de jaarrekening terug te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:00
Willem30 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:35:
Mail van Energiedirect dat ze 190euro verrekenen met termijnbedrag.

Even rekenen. Ik heb voorschotbedrag van 250euro per maand. Daar gaat dan 190euro af per maand komende 2 maanden. Betaal ik dan komende 2 maanden slechts 60euro voorschot?
Is dat dan pas weer ergens in de jaarrekening terug te vinden?
Ik heb een mail van Budget Energie ontvangen en daarin staat dat ik voor november en december 2022 €190 per maand terug krijg, totaal €380. Bij Budget Energie doen ze dit niet via het voorschotbedrag of de jaarnota. Ik vind het zelf beter te ontvangen. Ik ontvang dit op mijn rekening. Dus elke energiemaatschappij bepaalt zelf hoe ze dit teruggeven?

Plafond begint op 1 januari 2023. Details komen ze in December 2022 met een update

[ Voor 12% gewijzigd door Van der Berg op 26-10-2022 10:49 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Van der Berg schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:41:
[...]

Ik heb een mail van Budget Energie ontvangen en daarin staat dat ik voor november en december 2022 €190 per maand terug krijg, totaal €380. Bij Budget Energie doen ze dit niet via de premie of de jaarnota. Ik vind het zelf beter te ontvangen. Ik ontvang dit op mijn rekening. Dus elke energiemaatschappij bepaalt zelf hoe ze dit teruggeven?

Plafond begint op 1 januari 2023. Details komen ze in December 2022 met een update
Lijkt er op van wel, zolang die 190 maar ergens terugkomt bij de klant. Denk dat het rekentechnisch het makkelijkste is gewoon die 190 terug te geven, dan het verrekenen en dit enigzins duidelijk op je afrekening te krijgen.

Mijn contract loopt van feb t/m feb, dus ben benieuwd hoe ze dit uiteindelijk gaan doen met het plafond per 1 januari, met name hoe die bepaling van die 2900/1200 wordt gedaan. Klantenservice is hier totaal niet duidelijk over, de 1 zegt 'in contract periode', maar ander zegt ' de teller begint vanaf 01-01-2023'. Nu maar wachten tot een update die zouden hebben in december, maar bepaald straks wel of ik per 1 januari weer volle bak aan het gas ga (scheelt mij tot 300 euro in de maand).

[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 26-10-2022 10:54 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:48:
[...]

Vattenfall ook. Was al een tijdje bekend.
Voor 26-11 en voor 24-12 staat het op je rekening bij Vattenfall
Engie ook.
Ben je op 1 november 2022 klant bij ons? Dan schrijven we de eerste € 190,- korting in de 4e week van november over naar het bij ons bekende rekeningnummer. Als je nog openstaande bedragen bij ons hebt, verrekenen we dat eerst. Ben je op 1 december 2022 ook klant, dan ontvang je de korting van december in de 4e week van december.

Het moment van uitbetalen van de korting kunnen wij niet wijzigen.
En ook antwoord op als je gas en elektra bij 2 verschillende partijen hebt:
Je krijgt de korting van de energieleverancier waar je een stroomcontract hebt. Heb je contracten voor meerdere stroomaansluitingen, dan ontvang je per aansluiting €190,-. De korting is niet geldig voor aansluitingen zonder verblijfsfunctie (bijvoorbeeld een garagebox). Ook aansluitingen die niet in gebruik zijn, vallen buiten deze regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
Van der Berg schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:41:
[...]

Ik heb een mail van Budget Energie ontvangen en daarin staat dat ik voor november en december 2022 €190 per maand terug krijg, totaal €380. Bij Budget Energie doen ze dit niet via het voorschotbedrag of de jaarnota. Ik vind het zelf beter te ontvangen. Ik ontvang dit op mijn rekening. Dus elke energiemaatschappij bepaalt zelf hoe ze dit teruggeven?

5 opties:
Dit kan door per maand:
  • € 190 aan u over te maken;
  • € 190 van uw voorschot- of eindnota voor elektriciteit af te halen;
  • een deel van de € 190 aan u over te maken. En het andere deel van uw voorschot- of eindnota voor elektriciteit af te halen;
  • € 190 van een openstaande rekening of betalingsregeling af te halen;
  • € 190 aan u over te maken nadat u het contract beëindigt.
https://www.rijksoverheid...g-in-november-en-december

Is me alleen niet duidelijk of dat de vijf toegestane methodes zijn, of dat gewoon maar vijf methodes konden verzinnen :+

Overigens zijn leveranciers niet verplicht hier aan mee te doen en dan krijg je dus gewoon niets. Kan me niet voorstellen dat een leverancier daar voor gaat want je verliest natuurlijk de complete (laatste restjes) goodwill van je klanten, die zijn zo snel mogelijk weg. Of heeft er al een leverancier bekend gemaakt niet mee te doen dat ik gemist heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
SinergyX schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:53:
[...]

Lijkt er op van wel, zolang die 190 maar ergens terugkomt bij de klant. Denk dat het rekentechnisch het makkelijkste is gewoon die 190 terug te geven, dan het verrekenen en dit enigzins duidelijk op je afrekening te krijgen.

Mijn contract loopt van feb t/m feb, dus ben benieuwd hoe ze dit uiteindelijk gaan doen met het plafond per 1 januari, met name hoe die bepaling van die 2900/1200 wordt gedaan. Klantenservice is hier totaal niet duidelijk over, de 1 zegt 'in contract periode', maar ander zegt ' de teller begint vanaf 01-01-2023'. Nu maar wachten tot een update die zouden hebben in december, maar bepaald straks wel of ik per 1 januari weer volle bak aan het gas ga (scheelt mij tot 300 euro in de maand).
Het prijs plafond geldt van 01-01-2023 tot 31-12-2023, dus (meestal) buiten de contract periode van een leverancier.

Je krijgt waarschijnlijk een extra jaarrekening op de 31e van de leverancier waar je bij zit. "Je hebt meer dan 1200m3 gas verbruikt tussen X en X en je moet X bijbetalen." zoiets?

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 26-10-2022 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• curs_r
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Vrijdag schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:23:

Dat is voor een groot aantal mensen toch wel prettig. Ook voor mij. In plaats van dat het verrekend gaat worden gewoon "contant". Kan ik dat mooi weer opzij zetten voor de eindafrekening en de komende maanden.
Ik zit bij Greenchoice en heb ze zo-even gebeld. Ze kunnen me nog geen duidelijkheid geven wat ze doen met het restant van €190,- als ze het termijnbedrag hebben verrekend en er blijft geld over.

Edit: volgens een tweet wordt er in de loop van deze week over dit onderwerp gecommuniceerd.

[ Voor 14% gewijzigd door curs_r op 26-10-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Van Innova nog niets gehoord, maar die lijken het ook gewoon uit te betalen:
Wij keren per maand de compensatie van €190,- aan u uit op het bij ons bekende rekeningnummer. Betaalt u via automatische incasso? Dan is het rekeningnummer bij ons bekend

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-09 13:39
Bij Shell Energy zojuist de bevestiging over de € 190 gehad:

Is jouw maandbedrag hoger dan € 190?
Dan trekken we de korting in november en december van je factuur af.

Is jouw maandbedrag lager dan € 190?
Dan trekken we de korting in november en december van je factuur af. Het bedrag dat overblijft, maken we naar je over.

Heb je nog een betaalachterstand bij ons?
Dan trekken we de korting in november en december van je factuur af. Het bedrag dat overblijft, gebruiken we om jouw openstaande bedragen af te lossen. Als er daarna nog geld overblijft, maken we dat naar je over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:33
Dakillerbean schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:47:
Bij Shell Energy zojuist de bevestiging over de € 190 gehad:

Is jouw maandbedrag hoger dan € 190?
Dan trekken we de korting in november en december van je factuur af.

Is jouw maandbedrag lager dan € 190?
Dan trekken we de korting in november en december van je factuur af. Het bedrag dat overblijft, maken we naar je over.

Heb je nog een betaalachterstand bij ons?
Dan trekken we de korting in november en december van je factuur af. Het bedrag dat overblijft, gebruiken we om jouw openstaande bedragen af te lossen. Als er daarna nog geld overblijft, maken we dat naar je over.
Bij Energiedirect is dit ook zo....maar ik vraag me af of ik ergens dan die 2x 190 terug ga zien in de jaarrekening. Ik had liever een uitbetaling gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:28
Is er iemand die weet hoe het opzegtermijn van de model/flexcontracten doorgaans in zijn werk gaat?

Betekent 30 dagen opzegtermijn dat je contract bij je nieuwe provider 30 dagen nadat je opzegt ingaat of werkt dit anders?

Ik mocht zonder opzegtermijn overstappen van Essent in verband met de tariefaanpassing, maar ik was heel benieuwd hoe het normaliter werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
FlyingPineapple schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:53:
Is er iemand die weet hoe het opzegtermijn van de model/flexcontracten doorgaans in zijn werk gaat?

Betekent 30 dagen opzegtermijn dat je contract bij je nieuwe provider 30 dagen nadat je opzegt ingaat of werkt dit anders?

Ik mocht zonder opzegtermijn overstappen van Essent in verband met de tariefaanpassing, maar ik was heel benieuwd hoe het normaliter werkt.
Gewoon zoals je het zegt. Met tariefaanpassingen mag je meteen overstappen, bij een normale overstap zit er 30 dagen tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:18
ArcticWolf schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:05:
[...]

Gewoon zoals je het zegt. Met tariefaanpassingen mag je meteen overstappen, bij een normale overstap zit er 30 dagen tussen.
Accepteert de nieuwe leverancier hem dan meteen? die nemen zelf 14/30 dagen de tijd dacht ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:22
Greenchoice doet het als volgt:
Wanneer heb je recht op de energiecompensatie?

De tegemoetkoming van 190 euro - Energiekorting overheid (CEK22) - geldt voor huishoudens met een elektra aansluiting, waarbij het adres een verblijfsfunctie heeft (een garagebox of volkstuin valt hier bijvoorbeeld niet onder). Neem je alleen gas af? Dan geldt de regeling niet voor jou.

En hoe wordt dit verrekend?
  • Maandelijks betaal je een termijnbedrag van 250 euro.
  • In november en december 2022 ontvang je 190 euro korting
  • Je termijnbedrag is daarom in november en december 60 euro (250 euro minus 190 euro)
De Energiekorting overheid (CEK22) is een compensatie voor je energierekening en wordt daarom verrekend met je termijnbedrag in november en december. AIs je termijnbedrag lager is dan 190 euro, dan wordt het resterende bedrag op je rekening gestort in de maanden november en december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:56
Dit doet Vattenfall:

Wanneer ontvang ik de € 190,- op mijn rekening? ​
Ben je op 1 november klant van ons, dan ontvang je van ons voor 26 november € 190,-. Ben je op 1 december nog steeds klant of ben je voor die tijd klant geworden, dan ontvang je voor 24 december nog eens € 190,-.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:19
Vrijdag schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:23:

Ergens wel jammer. Er zijn hele hordes mensen die vlak voor kerst 190 euro niet opzij gaan zetten, maar de stad induiken om kado's voor het gezien van te kopen.

Het is sowieso een gigantische draak van een maatregel die alleen maar de inflatie een boost gaat geven in december.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:05
Heeft iemand al bericht gehad van ZonderGasEnergie (Energyzero) over hoe de 2 keer €190,= wordt verrekend/uitbetaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Hongy schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:10:
[...]

Accepteert de nieuwe leverancier hem dan meteen? die nemen zelf 14/30 dagen de tijd dacht ik
Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:27

World Citizen

FreeReef.nl

Als de prijs van stroom in Januari bijvoorbeeld 50cent was, dan betaal je aan het einde van het jaar over die maand toch 50cent en niet de dagprijs van bijvoorbeeld december?

De app van mijn leverancier heeft nu alle geschatte bedragen van de afgelopen maanden aangepast naar de nieuwe prijs. Waar ik dus in Jan,Feb,Maar, etc. vorige week nog een schatting had van 70 euro, is dat nu 180euro.

Het lijkt me niet dat ze het nieuwe bedrag over de afgelopen maanden gaan rekenen toch?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
t14wo schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:25:
[...]

Ergens wel jammer. Er zijn hele hordes mensen die vlak voor kerst 190 euro niet opzij gaan zetten, maar de stad induiken om kado's voor het gezien van te kopen.

Het is sowieso een gigantische draak van een maatregel die alleen maar de inflatie een boost gaat geven in december.
Denk dat dat wel meevalt, aangezien diezelfde hordes mensen ook nog een voorschot-/termijnbedrag moeten aftikken bij de leverancier.

Wij krijgen die 190 euro "cash" van onze leverancier, neemt niet weg dat wij ons termijnbedrag nog steeds moet aftikken. Dus per saldo blijft er voor de meeste mensen maar een deel van dat geld over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:18
Stel ik zit nu bij Eneco in modelcontract en ik wil overstappen naar Vattenfall modelcontract dan kan ik niet zeggen dat het vattenfall contract morgen moet ingaan en Eneco dan wordt opgezegd?

Vattenfall zal dan toch 14 dagen/30 dagen aangeven wanneer mijn contract kan ingaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:17
Waarom heeft iedereen stress om die 190 euro, dat komt wel op je rekening terecht, maak je geen zorgen. Wat anders, de komende tijd gaat de temperatuur richting de 24 graden en dat in November! Dus de ramen open de komende dagen :) Is die klimaatverandering toch nog ergens goed voor, ik heb de verwarming dit jaar nog niet aangehad en dat blijft ook wel even zo. Dus als het zo doorgaat heb ik een minder hoge energierekening dan normaal en dan krijgen we ook nog een bonus van de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Hongy schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:43:
[...]

Stel ik zit nu bij Eneco in modelcontract en ik wil overstappen naar Vattenfall modelcontract dan kan ik niet zeggen dat het vattenfall contract morgen moet ingaan en Eneco dan wordt opgezegd?

Vattenfall zal dan toch 14 dagen/30 dagen aangeven wanneer mijn contract kan ingaan?
In principe wel hoor. Wat maar weinig mensen weten is dat de netbeheerders mensen met een model/flex contract niet "locken", (met vaste contracten natuurlijk wel) en in principe op ieder willekeurig moment overgenomen kunnen worden. Je zou er misbruik van kunnen maken wat vorig jaar ook gebeurde door Vattenfall etc.. maar daar heeft de ACM ze ook voor op de vingers getikt.

Ik zat bij Eneco vorig jaar (ex-WE klant) en 3 november gebeld met Engie en 3 december overgenomen door Engie.

Het moment dat jij belt (of op de website invult) dat je wilt overstappen gaat de 30 dagen in; als Vattenfall het contract pas na 1,5 week bevestigd dan is er al 1,5 week van die 30 dagen afgegaan.

Als ze zeggen dat de 30 dagen daarna pas ingaan; dan liegen ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 23:10
Sjoan schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:35:
In mijn omgeving zie ik juist best veel mensen die naar dynamisch gaan. Zelfs mijn ouders van 70+ stappen over. Ook de recente nieuwsberichten over dynamische energie laten zien dat de afgelopen maanden redelijk wat mensen over zijn gestapt.

https://www.businessinsid...-prijsplafond-stroom-gas/
Ik heb mijzelf gisteren aangemeld bij Zonneplan. Ben wel klaar met die exorbitante bedragen van Oxxio.
Hoop ook dat het dan goed gaat komen met de €190,- van komende maand, gezien de overstap halverwege de maand is. :+
TwiSteD1 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:44:
Waarom heeft iedereen stress om die 190 euro, dat komt wel op je rekening terecht, maak je geen zorgen. Wat anders, de komende tijd gaat de temperatuur richting de 24 graden en dat in November! Dus de ramen open de komende dagen :) Is die klimaatverandering toch nog ergens goed voor, ik heb de verwarming dit jaar nog niet aangehad en dat blijft ook wel even zo. Dus als het zo doorgaat heb ik een minder hoge energierekening dan normaal en dan krijgen we ook nog een bonus van de overheid.
In november geven ze 16 graden aan nu. Da's nog een oké temperatuur, maar geen 24 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
TwiSteD1 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:44:
Hopelijk gaan ze deze winter niet als referentiewinter gebruiken in de toekomst om meerverbruik zwaar te belasten ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 23:10
Hongy schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:43:

Ik heb mijzelf gisteren aangemeld bij Zonneplan en het contract gaat daar 21 dagen later in. Dan hebben ze, naar eigen zeggen, voldoende tijd om aan hun kan alles te regelen en om het opzeggen bij de oude leverancier (deze hanteert 9 dagen) te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
TIGER1125 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:40:
[...]

Denk dat dat wel meevalt, aangezien diezelfde hordes mensen ook nog een voorschot-/termijnbedrag moeten aftikken bij de leverancier.

Wij krijgen die 190 euro "cash" van onze leverancier, neemt niet weg dat wij ons termijnbedrag nog steeds moet aftikken. Dus per saldo blijft er voor de meeste mensen maar een deel van dat geld over.
Denk wel dat je je vergist in hoe groot de groep mensen is van wie de uitgaven doorgaan tot er bij de betaalautomaat “geen saldo” in beeld staat. En wat de komende afschrijvingen zijn is een zorg voor ‘later’.

Financiële opvoeding en verantwoordelijkheid is écht op een bedroevend niveau in Nederland. De overheid springt toch wel bij als het nijpend wordt.

Anyway: ik zou zeggen vanuit overheid: de toelage moet altijd verrekend worden met het voorschot. Dan is die in ieder geval (deels) betaald.

[ Voor 7% gewijzigd door t14wo op 26-10-2022 15:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
[quote]R0181 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:26:
Heeft iemand al bericht gehad van ZonderGasEnergie (Energyzero) over hoe de 2 keer €190,= wordt verrekend/uitbetaald?

Reactie op mijn eigen vraag:
ZonderGasEnergie stuurt in de loop van november een mail over hoe en wanneer de 2 keer €190,= wordt uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
R0181 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:26:
Staat uitgebreid beschreven op de homepage van Energyzero.

https://support.energyzer...ra-tegemoetkoming-in-2022

[ Voor 13% gewijzigd door Lord_Dain op 26-10-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curs_r
  • Niet online
Hortz schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:14:
Greenchoice doet het als volgt:

[...]
Waar heb je die informatie gevonden? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
t14wo schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:05:
[...]

Denk wel dat je je vergist in hoe groot de groep mensen is van wie de uitgaven doorgaan tot er bij de betaalautomaat “geen saldo” in beeld staat. En wat de komende afschrijvingen zijn is een zorg voor ‘later’.

Financiële opvoeding en verantwoordelijkheid is écht op een bedroevend niveau in Nederland. De overheid springt toch wel bij als het nijpend wordt.

Anyway: ik zou zeggen vanuit overheid: de toelage moet altijd verrekend worden met het voorschot. Dan is die in ieder geval (deels) betaald.
Oh nee hoor, ik heb absoluut geen illusie van hoe "klein" die groep zou zijn, vanuit werk helaas vaak genoeg in schrijnende situaties terecht gekomen waarbij zoals je inderdaad zegt de afschrijvingen een zorg voor later zijn.

Maar vergis je ook niet in het feit dat er flink wat energieleveranciers zijn die bij het aanbieden van de nieuwe tarieven direct een "verplicht minimum voorschot" vragen. Er zijn genoeg mensen die die 190 direct af mogen tikken. Het zal me overigens niets verbazen dat die bedragen allemaal rond het afschijven van het voorschotbedrag worden uitgekeerd. Waarschijnlijk dat er ook een aantal leveranciers zijn die zeggen dat je voor datum-x de compensatie "hebt".

Maar ik ben het met je eens hoor, had het lekker verrekend met het voorschot en daarna wat er nog over is ontvangen of betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
TIGER1125 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:14:
[...]

Oh nee hoor, ik heb absoluut geen illusie van hoe "klein" die groep zou zijn, vanuit werk helaas vaak genoeg in schrijnende situaties terecht gekomen waarbij zoals je inderdaad zegt de afschrijvingen een zorg voor later zijn.

Maar vergis je ook niet in het feit dat er flink wat energieleveranciers zijn die bij het aanbieden van de nieuwe tarieven direct een "verplicht minimum voorschot" vragen. Er zijn genoeg mensen die die 190 direct af mogen tikken. Het zal me overigens niets verbazen dat die bedragen allemaal rond het afschijven van het voorschotbedrag worden uitgekeerd. Waarschijnlijk dat er ook een aantal leveranciers zijn die zeggen dat je voor datum-x de compensatie "hebt".

Maar ik ben het met je eens hoor, had het lekker verrekend met het voorschot en daarna wat er nog over is ontvangen of betalen.
Dat is vermoedelijk te ingewikkeld, anders had onze betuttelende overheid daar vast wel voor gekozen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hortz
curs_r schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:14:
[...]

Waar heb je die informatie gevonden? :)
In de mail :)
Zal nog wel komen bij de rest denk ik dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Dat hebben ze dan goed verstopt op de homepage. https://www.energyzero.nl/

Ik had hierboven mezelf al gequoot: R0181 in "Help! De energierekening - kroegtopic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
R0181 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:22:
[...]

Dat hebben ze dan goed verstopt op de homepage. https://www.energyzero.nl/

Ik had hierboven mezelf al gequoot: R0181 in "Help! De energierekening - kroegtopic"
Juist ja, kon het artikel zelf ook niet vinden maar wist toevallig dat ik hem 2 weken terug had gelezen, dus via google lukte het wel ... staat helaas te goed verstopt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

TIGER1125 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:14:
[...]
Had ik ook prima gevonden trouwens. Ik betaal nu net wat minder dan de compensatie. Hoewel ik per november wel nieuwe tarieven zou hebben. Ik zie wel wat er gebeurt. Hou ik "geld over", dan gaat dat gewoon in mijn spaarpotje. Hoe dan ook gaat het toch wel op aan energie.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:19
Ik denk ik ga Greenchoice is bellen hoenhet zit met de tegemoetkoming van 190 euro in november en december, aangezien ze aangeven dat ze een korting toepassen op de energierekening van november en december. Dus ik wilde weten of dit van het termijnbedrag afgetrokken werd en het overige evt gestort zou worden. Veel is nog onbekend namelijk voor mij.

Ik nu om 15:30 de klantenservice bellen, wat blijkt: ZIJN ZE GESLOTEN!!!! HOE DAN?!?!?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

MrBas schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:37:

Ik nu om 15:30 de klantenservice bellen, wat blijkt: ZIJN ZE GESLOTEN!!!! HOE DAN?!?!?
Die hebben dat artikel ook gelezen en hebben zich massaal ziekgemeld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
MrBas schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:37:
Ik denk ik ga Greenchoice is bellen hoenhet zit met de tegemoetkoming van 190 euro in november en december, aangezien ze aangeven dat ze een korting toepassen op de energierekening van november en december. Dus ik wilde weten of dit van het termijnbedrag afgetrokken werd en het overige evt gestort zou worden. Veel is nog onbekend namelijk voor mij.

Had het hierboven al gepost.
Hortz in "Help! De energierekening - kroegtopic"

De Energiekorting overheid (CEK22) is een compensatie voor je energierekening en wordt daarom verrekend met je termijnbedrag in november en december. AIs je termijnbedrag lager is dan 190 euro, dan wordt het resterende bedrag op je rekening gestort in de maanden november en december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Hortz schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:43:
[...]

Had het hierboven al gepost.
Hortz in "Help! De energierekening - kroegtopic"

Blijkbaar overheen gelezen, je hebt gelijk. Hoe kom je aan deze informatie overigens? Via de website? Want ze spraken over communiceren voor 1 november. Nu weet ik dat het de 26e is echter nog geen bericht ontvangen. Tuurlijk snap ik dat het nog niet de 31e is maar ze wachten er wel lang mee met dat communiceren.

Daarnaast, kom op, om half 4 al een gesloten klantenservice? Des te meer reden voor mij om in januari naar wat anders te zoeken.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MrBas schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:47:
[...]

Blijkbaar overheen gelezen, je hebt gelijk. Hoe kom je aan deze informatie overigens? Via de website? Want ze spraken over communiceren voor 1 november. Nu weet ik dat het de 26e is echter nog geen bericht ontvangen. Tuurlijk snap ik dat het nog niet de 31e is maar ze wachten er wel lang mee met dat communiceren.
Afbeeldingslocatie: https://static.pepper.com/comments/raw/eyVkq/2888872_1/re/1024x1024/qt/80/2888872_1.jpg
Daarnaast, kom op, om half 4 al een gesloten klantenservice? Des te meer reden voor mij om in januari naar wat anders te zoeken.
Tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Benieuwd hoe je hier aankomt. Op Greenchoice zijn website staat alleen dit vermeld onder het kopje Update prijsplafond/tegenmoetkoming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsPN4hIvJUdZS8R1iQFpeqqdXgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oeLKKarbT3ZfAaJgCrOT7psV.jpg?f=fotoalbum_large

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-09 10:52
Begin november stappen we over van Greenchoice naar Vattenfall. Ze hanteren beiden een verschillend "kortingsbeleid". Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Laatst online: 21:28
ArcticWolf schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:05:
[...]

Bedankt!

Waar ik erg in de war door raak is dat een modelcontract ook een "einddatum" heeft. Mijn modelcontract is op de 15e ingegaan een paar maanden terug, dus mijn "einddatum" is dan de 15e van elke maand.

Maar als ik het goed begrijp dan heeft het opzegtermijn hier weinig mee te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MrBas schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:08:
[...]

Benieuwd hoe je hier aankomt. Op Greenchoice zijn website staat alleen dit vermeld onder het kopje Update prijsplafond/tegenmoetkoming.

[Afbeelding]
Is een mail van GC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Die ik ook heb ontvangen. @MrBas geen mail gehad?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curs_r
  • Niet online
Ik zit ook bij GC en heb ook nog geen e-mail ontvangen, maar dat soort mailingen worden vaak in batches verstuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-09 21:36
Ik kreeg van greenchoice een mail met daarin deze link https://www.greenchoice.n...wikkelingen-energiemarkt/

Daar staat het 190 euro gebeuren bij GC

190 mindering op de rekening, is je maandbedrag lager wordt het op je rekening gestort.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFlag82
  • Laatst online: 24-09 11:01
Hier vandaag de mail ontvangen dat Oxxio in november en december 190 euro overmaakt naar de bij hun bekende bankrekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLNwnQ7drif8g_eB4YSrIw04LBg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aBjIOuZanDu7e0DsZZedH8Kt.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-09 10:11
Slechte zaak dat ze het niet gewoon gaan verrekenen met de eind afrekening. Veel mensen kunnen niet omgaan met geld, waardoor ze hier weer andere dingen van gaan kopen.

Maar goed.. Dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:36

Dennis1812

Amateur prutser

BlazeMuis schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:14:
Slechte zaak dat ze het niet gewoon gaan verrekenen met de eind afrekening. Veel mensen kunnen niet omgaan met geld, waardoor ze hier weer andere dingen van gaan kopen.

Dan heb je er dus nu niks aan. En voor veel mensen is nu hulp nodig.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:22
TheFlag82 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:06:
Hier vandaag de mail ontvangen dat Oxxio in november en december 190 euro overmaakt naar de bij hun bekende bankrekening.

[Afbeelding]
Ik sluit me graag aan bij @BlazeMuis dat ik niet begrijp waarom een tegemoetkoming voor de energierekening niet met de energierekening wordt verrekend. Zeker niet als de insteek is om die mensen die beschermen die het al niet breed hebben. Het is geen generieke bonus maar bedoeld als compensatie voor hoge energieprijzen. Ik ben bang dat het probleem dan wordt opgeschoven. Nu krijg je opeens 190 euro op je rekening vlak voor kerst. Overigens kan ik het de mensen niet kwalijk nemen. Als je het al niet breed hebt en kinderen hebt... dan is de keuze snel gemaakt om de problemen van de energierekening op te schuiven. Zeker rond kerst.

Sowieso snap ik meerdere dingen niet, maar dat terzijde. Zo hebben wij een negatieve energierekening en krijgen alsnog 2x 190 euro. Onbegrijpelijk en onnodig vind ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Woodsy op 26-10-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
BlazeMuis schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:14:

Dat is andermans probleem, zal mij een zorg zijn.
Ik wil het zo snel mogelijk, kan ik er nog wat aandelen van kopen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t14wo
Woodsy schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:28:
[...]

Sowieso snap ik meerdere dingen niet, maar dat terzijde. Zo hebben wij een negatieve energierekening en krijgen alsnog 2x 190 euro. Onbegrijpelijk en onnodig vind ik.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar overweeg om (een deel van) de toelage aan bijvoorbeeld de voedselbank te doneren. Zo doe je iets goeds met het geld, maar jaagt niet de inflatie aan. En je zorgt er indirect voor dat de toelage bij de groep terecht komt die het hard nodig heeft.

Hier ook 2x 190 euro die we niet nodig hebben vanwege een goedkoop vast contract. Die van ons gaat o.a. naar de voedselbank. De kledingbank is ook een goed ander doel.

[ Voor 12% gewijzigd door t14wo op 26-10-2022 19:30 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden