Zonder de huidige energiecrisis zouden de energiebedrijven wellicht niet overstapt zijn naar salderen per maand, en zou er geen reden voor een rechtzaak zijn geweest, en zou er dus geen uitspraak over komenGlashelder schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:13:
[...]
(dikgedrukte) Daar ben ik het ook zeker mee eens hoorAlleen ik bestrijdt dat het iets te maken heeft met de huidige energiecrisis
@Glashelder Het heeft wel deels te maken met de gevolgen van de energie crisis, want als je tarief veranderingen ongunstig uitvallen dan kan dat ook ongunstig uitvallen voor het salderen per tarief periode. Heb je dan ook nog in die periode een grote invoeding en wordt er dan voor die periode gesaldeerd dan gaat het verschil naar de TLV die dus veel minder oplevert... Juist dat die variabele tarieven er meer en meer zijn gekomen lijkt me wel energie crisis gedreven, vooral door de oorlog in Oost-Europa.
[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 12-08-2022 09:20 ]
Ik snap ook wel dat de energieboeren dit doen vanwege de hoge energieprijzen. Wat ik bedoelde is dat ik niet verwacht dat een rechter de hoge energieprijzen meeneemt in zijn of haar oordeel.
Maar tijd zal het leren
Maar tijd zal het leren
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Salderen per jaar met een verschillend tarief per periode is ook begrijpelijk. Het gaat mis bij het salderen per maand en voor de overproductie 50% vergoeden in die betreffende periode. Het doel van salderen gaat hierbij teniet. Met de interpretatie van BE zou BE ook per minuut kunnen gaan 'salderen' en factureren zoals in America aan de orde is.Glashelder schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:13:
[...]
(dikgedrukte) Daar ben ik het ook zeker mee eens hoorAlleen ik bestrijdt dat het iets te maken heeft met de huidige energiecrisis
Salderen met een verschillend tarief per periode is precies wat BE doet aangezien ze maandelijks hun tarieven wijzigen.Mrosi schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:08:
[...]
Salderen per jaar met een verschillend tarief per periode is ook begrijpelijk. Het gaat mis bij het salderen per maand en voor de overproductie 50% vergoeden in die betreffende periode. Het doel van salderen gaat hierbij teniet. Met de interpretatie van BE zou BE ook per minuut kunnen gaan 'salderen' en factureren zoals in America aan de orde is.
En als ze dus salderen per tariefsperiode zullen ze ook pas als ze per minuut hun tarieven wijzigen, per minuut kunnen salderen
Zo lang er niks in je situatie verandert, dus geen zonnepanelen, geen airco/warmtepomp, dan zou ik ook blijven zitten. (Zit er ook.)NoepZor schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:01:
[...]
Ik ben wel van plan om op korte termijn zonnepanelen te nemen (afhankelijk van hoe snel het geleverd kan worden uiteraard). Het topic voor het overstappen is mij bekend, dat deed ik tot vorig jaar dan ook trouw elk jaar. Alleen dit jaar is de situatie natuurlijk wat anders dan gebruikelijk. Qua tarieven kan ik niet iets vinden dat momenteel goedkoper is dan mijn huidige budget energie tarieven en het stukje terugleveren is dan wat het is.Als ik bijvoorbeeld overstap naar Eneco dan kan ik per jaar salderen maar ga ik veel meer betalen voor bijvoorbeeld het gas (elektra laat ik buiten beschouwing omdat ik dan in de buurt van 0 uit ga komen). Vandaar dat ik nu even blijf zitten waar ik zit en wil kijken wat zonnepanelen mij opleveren per jaar in het huidige variabele Budget Energie stramien met maandelijks salderen. Ik hoop dat mijn berekening enigszins acceptabel is (ook al gebruik ik veel gemiddelden).
Maar het gas houdt ik scherp in de gaten. Je weet dat je niet met beiden over hoeft?!
Ik zit momenteel sterk te twijfelen om met gas naar GC/Univé te gaan. Zodra ik bij BE gesaldeerd heb (ik heb een oude terugdraaimeter), ga ik met stroom naar degene met de hoogste TLV. Het liefst wil ik dat tegelijkertijd doen, althans, tegelijkertijd overstappen, maar het schijnt dat gas bij BE voor september al (ver) boven de €2 (kan het niet meer vinden waar het benoemd werd, ik heb de nieuwe tarieven nog niet doorgemaild gekregen) gaan en dan wordt overstappen met gas misschien toch eerder.
Toch zou ik in jouw geval, zodra je zonnepanelen hebt, overstappen van BE naar iemand die jaarlijks saldeert. Want bij BE maak je 2x verlies. 1x door het maandelijks salderen en 1x als je meer opwekt met de lage TLV.
Nog weer iets gevonden bij BE:
Het modelcontract en wat staat er:
Ik denk dat ze bij BE die uitleg van dat het een maandcontract is gewoon door de medewerkers laten zeggen, omdat ze dan van het gezeur van de klant af zijn, maar ondertussen echt wel weten dat het niet waar is, want ze vermelden het verder nergens.
En dat ze weten dat ze fout zitten, of in ieder geval de grens opzoeken en afwachten of er acties vanuit het ACM komen, of vanuit de overheid, of vanuit ons met rechtszaken. En zolang dat allemaal niet gebeurd, doen zij lekker wat ze doen en wij hebben pech en/of stappen over.
Het modelcontract en wat staat er:
Dus variabele prijzen, contract voor onbepaalde tijd. Niet contract per maand/prijsperiode.Het is een contract voor onbepaalde tijd met variabele energieprijzen. Je kunt dit contract kosteloos opzeggen, met een opzegtermijn van 30 dagen.
Ik denk dat ze bij BE die uitleg van dat het een maandcontract is gewoon door de medewerkers laten zeggen, omdat ze dan van het gezeur van de klant af zijn, maar ondertussen echt wel weten dat het niet waar is, want ze vermelden het verder nergens.
En dat ze weten dat ze fout zitten, of in ieder geval de grens opzoeken en afwachten of er acties vanuit het ACM komen, of vanuit de overheid, of vanuit ons met rechtszaken. En zolang dat allemaal niet gebeurd, doen zij lekker wat ze doen en wij hebben pech en/of stappen over.
Truus01 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:31:
[...]
ik heb de nieuwe tarieven nog niet doorgemaild gekregen) gaan en dan wordt overstappen met gas misschien toch eerder.
:fill(white):strip_exif()/f/image/FfXW4caNF2yY967M5mhR5juI.png?f=user_large)
In juli was normaaltarief stroom € 0,47052 en gas € 1,89177
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Tip, je kunt de code van de afbeelding zelf aanpassen en dat zou hier wel heel erg fijn zijn, zo groot is deze afbeelding. Wat kleiner oogt veel prettiger en is nog steeds leesbaar. Je doet dat door met "wijzig" van het bericht en dan de getallen aan te passen die bij het plaatje in de code staan, zie mijn voorbeeld:P_de_B schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:02:
[...]SUPER GROTE AFBEELDING
Eerst een groot deel van de code met daarin de grootte MG=354,400:
Groot met in de link IMG=354,400:. Vaak begint het nog groter bijv IMG=788,800.......https://tweakers.net/i/TdKh-ErGyqAAuZYiVGjnbCNHCTY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WrfPLkDksdnzfF8b7DHbZmOz.png?f=user_large",,"1"][IMG=354,400]https://tweakers.net/i/J3A8HfRqp--U10BuqUxwQs8F6ts=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WrfPLkDksdnzfF8b7DHbZmOz.png?f=fotoalbum_large.......
/f/image/WrfPLkDksdnzfF8b7DHbZmOz.png?f=fotoalbum_large)
En een stuk kleiner met in de link aangepast naar IMG=177,200
/f/image/WrfPLkDksdnzfF8b7DHbZmOz.png?f=fotoalbum_large)
Als het nog te groot is dan deel in die getallen zoals MG=354,400 door 2 of door 3 of soms door 4, hier was het door 2 gedeeld. Hier blijven de plaatjes ook nog aanklikbaar als het zien van een grotere versie gewenst zou zijn.
Succes! Tnx.
[ Voor 19% gewijzigd door route99 op 12-08-2022 12:14 ]
????? Dat van die hoge energieprijzen bedoelde ik totaal niet.Glashelder schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:44:
Ik snap ook wel dat de energieboeren dit doen vanwege de hoge energieprijzen. Wat ik bedoelde is dat ik niet verwacht dat een rechter de hoge energieprijzen meeneemt in zijn of haar oordeel.
Maar tijd zal het leren
De koppeling van het salderen met het variëren van het tarief van periode naar periode heb ik diverse keren duidelijk benoemd, dat is het probleem. Het is niet de hoogte van het tarief, als er nl maar 1 hoog tarief is in een jaar en er zijn dus geen tariefperiodes... dan gaat het salderen juist uitstekend.... want da wordt er over het hele jaar als 1 periode gesaldeerd worden en das bij een hoog tarief gunstig om de dure stroom in de winter zo te verrekenen....
Het is echt die koppeling die ik vaker genoemd heb met verschillende tarieven in verschillende periodes die het verrekenen van de vaak duurdere stroom in de winter als er amper iets terug geleverd wordt, er weinig via salderen daaraan te compenseren valt.
Ik denk dan maar over te stappen, weg van BE
(eigenlijk geen keuze, met mijn warmtepomp gaat het om zo'n 6000KWh die van de zomer naar de winter getild moet worden)
Weet iemand van problemen bij Engie of Eneco?
(inzake salderen in ieder geval, om maar niet teveel off-topic te gaan)
(eigenlijk geen keuze, met mijn warmtepomp gaat het om zo'n 6000KWh die van de zomer naar de winter getild moet worden)
Lijkt mij ook een goede keuze om bij BE weg te gaan, vanwege hun slechte salderen.cybermaus schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:50:
Ik denk dan maar over te stappen, weg van BE
Ik ben er mee bezig. Gas gaat naar GC/Univé, stroom nog even 'salderen' (oude meter) en dan naar degene met de hoogste TLV.
Engie
Eneco
Ook met 1 tariefperiode als je al een vast 1 jaar contract kunt vinden, hebben sommige energieleveranciers als nog gewoonlijk een voorbehoud in de voorwaarden dat ze mogen aanpassen mbt terugleververgoeding.route99 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:19:
. Het is niet de hoogte van het tarief, als er nl maar 1 hoog tarief is in een jaar en er zijn dus geen tariefperiodes... dan gaat het salderen juist uitstekend.... want da wordt er over het hele jaar als 1 periode gesaldeerd worden en das bij een hoog tarief gunstig om de dure stroom in de winter zo te verrekenen....
In trend van:
"Energieleverancier X mag deze nettoterugleververgoeding veranderen.
Als Energieleverancier X dat doet, informeert Energieleverancier X u schriftelijk of digitaal hierover."
Ik heb dit al eens gehad, na 11 maanden van 1 jaar vast contract en bij ACM aangeklopt.
De wet kent wel term redelijk vergoeding, maar de 70% van kale levertarief die er ooit was is opgeschort in afwachting van de nieuwe energiewet en wordt ook niet op gehandhaafd door ACM of het redelijk is,
Als ook dat verandering enkel in terugleververgoeding niet dezelfde rechten (consumentenbescherming) geeft als een wijziging in levertarief bij een vast contract en als al niet expliciet genoemd wordt valt de manier van salderen onder het voorbehoud als dat is gemaakt mbt contractvoorwaarden (ik heb nog nooit 1 consumenten contract gehad zonder vanaf 2012)
De politiek is hier aanzet en zijn er ook mee bezig, nu koopkracht van alle Nederlanders zo op zijn kop staat.
De vreemdste gedachten kronkel is dat met PV op het dak te veel voordelen ontstaat voor de PV bezitter, door de oplopende gasprijs (indirect elektra ivm marginale kosten gascentrales) ontstaat er energiearmoede of om het als karikatuur zwaar overdreven zwart-wit; de woning van PV bezitter baadt in de winter in het licht dankzij salderen en eigenaren zonder PV zitten bij 1 klein zwak led lampje.
TLV minimaal x% met een max en hopelijk nog het oude 1:1 salderen, ik heb ook al ideeen voor 70% voorbij zien komen, of wel de gebruikelijke 45% op inkoop voor kosten en marge energiehandel en dat het een uitstekende stimulans zou zijn voor meer direct eigenverbruik en minder netbelasting
Misschien in de zomer maar in de winter is het niet de PV maar de warmtepomp die het net belast, de zomer kom ik wel door (zelfs zonder netaansluiting) met een thuisaccu.
Het wordt een grote administratieve rompslomp met afschaffen van salderen, de overstap van gas naar warmtepomp, brandstof auto naar EV, meer PV op het dak (als het leverbaar is), gaat eerder sneller met deze hoge gasprijs en dat met een al krakend en piepend elektriciteits net, het gaat al aardig richting een systeemcrisis
Die gasprijs zal nog wel een tijdje hoog blijven, het zijn commerciele partijen die de gasopslagen beheren en die hebben of zijn nog tegen hoge inkoopprijs aan het vullen, een voorraad voor al ca 60-70 dagen, waar ze geen verlies op willen leiden. (uitgezonderd het Bergermeer opslag deel van Gazprom die (nog) niet wordt gevuld
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
De afschaffing van de salderingregeling komt gewoon doordat de overheid de gemiste inkomsten (EB en ODE) als subsidie ziet. Ze denken dat PV op bedrijfsdaken d.m.v. SDE++ goedkoper is (dan komt er wel weer een losse subsidiepot om de daken te versterken).Domba schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:43:
TLV minimaal x% met een max en hopelijk nog het oude 1:1 salderen, ik heb ook al ideeen voor 70% voorbij zien komen, of wel de gebruikelijke 45% op inkoop voor kosten en marge energiehandel en dat het een uitstekende stimulans zou zijn voor meer direct eigenverbruik en minder netbelasting
Misschien in de zomer maar in de winter is het niet de PV maar de warmtepomp die het net belast, de zomer kom ik wel door (zelfs zonder netaansluiting) met een thuisaccu.
Verhalen over netbelasting zijn er allemaal bij verzonnen. Uit eindelijk wil de overheid voor 2030 ongeveer 35 TWh per jaar op land realiseren. Dat levert ook een aardige netbelasting.
Ben benieuwd of iemand al een klacht heeft ingediend bij de Geschillencommissie Energie?
Ik heb berekening gezien dat het om max €1,6 miljard gaat, maar dat alles wordt niet gratis geinstalleerd, daar zijn werkzaamheden voor nodig, daar komen ook belasting inkomsten van binnen als ook overstappen naar meer elektra tot 6miljard m3 structureel aan gas vraag zou wegvallen. Maar bij de overheid zijn dat verschillende inkomstenpotjes.phicoh schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:54:
[...]
De afschaffing van de salderingregeling komt gewoon doordat de overheid de gemiste inkomsten (EB en ODE) als subsidie ziet. Ze denken dat PV op bedrijfsdaken d.m.v. SDE++ goedkoper is (dan komt er wel weer een losse subsidiepot om de daken te versterken).
Verhalen over netbelasting zijn er allemaal bij verzonnen. Uit eindelijk wil de overheid voor 2030 ongeveer 35 TWh per jaar op land realiseren. Dat levert ook een aardige netbelasting.
Ze willen ook nog wat extra windmolenparken op zee, alleen hoever komt dat vanaf de kust het land in of gaat de industrie verhuizen naar de randstad.
Die windmolens op zee kunnen er sneller zijn dan de infrastructuur om het ook tot aan de grens met Duitsland beschikbaar te maken..
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Op die website zijn ze nu ook wakker geworden dat het allemaal niet zo simpel was als je quote in je bericht.ZuinigeRijder schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:47:
Ik weet niet of dit al gepost is, kreeg vandaag een mailing van zelfenergieproduceren met onderwerp: Energieleveranciers sjoemelen met salderen[...][...][...]
Ze hebben er dit pas bij gezet (heb de aanvulling in vet gezet.....en deels onderstreept).
Elektriciteitswet en salderen
Het ACM is dus duidelijk over de wijze van salderen, maar wat staat hierover eigenlijk in de Elektriciteitswet. De elektriciteitswet zegt in Artikel 31c het volgende:
"Voor afnemers die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt".
Hierbij wordt niet gesproken over een termijn. De frequentie van het factureren van afgenomen energie is vastgelegd in het "Besluit factuur, verbruiks- en indicatief kostenoverzicht energie", en deze zegt in Artikel 2, lid 1 het volgende:
"Een energieleverancier of een leverancier van brandstof verstrekt ten minste eenmaal per jaar een factuur aan een eindafnemer of een doorleverancier voor de afgenomen energie of voor de afgenomen brandstof".
Met andere woorden, het is niet duidelijk waaraan de energieleverancier is gehouden met betrekking tot de frequentie waarin het salderen toegepast moet worden. Met de stabiele energietarieven van de laatste jaren was dit geen enkel probleem, maar met de huidige energieprijzen is duidelijkheid over het salderen weldegelijk gewenst.
Terugverdientijd zonnepanelen
Door het salderen maandelijks uit te voeren hou je in de zomermaanden teruglevering over dat daardoor buiten het salderen valt. Je energieverbruik is immers veel lager, waardoor de teruglevering niet tegen dezelfde prijs vergoed wordt. In de winterperiode is dat juist andersom. Terwijl normaal gesproken een gemiddelde consument jaarlijks nooit meer energie teruglevert dan hij verbruikt. De terugverdientijd van je zonnepanelen is hierdoor langer.
@ZuinigeRijder Ik werd getriggerd door een zeer recente video van Ketelklets die dezelfde weblink gebruikte en zag dus meteen de verschillen met jouw bericht.
YouTube: Salderen MOET jaarlijks
Heb de maker van de video ook getipt, ben benieuwd of hij de input op dat kanaal gaat aanpassen....
Edit: Hij heeft me er inmiddels al 5x uit gekickt qua reactie....
Nu blijft mijn reactie nog... wel staan... maar helaas ook weer weg.
YouTube: Salderen MOET jaarlijks
Heb de maker van de video ook getipt, ben benieuwd of hij de input op dat kanaal gaat aanpassen....
Edit: Hij heeft me er inmiddels al 5x uit gekickt qua reactie....
Nu blijft mijn reactie nog... wel staan... maar helaas ook weer weg.
Dat de ACM over de nuances heen gekeken heeft en dat de energiemaatschappijen daar gebruik of misbruik is aan de rechter, lijkt mij al toch wel meer en meer reden tot zorgen dat het de ACM overkomt en we nog weinig acties van hen horen. Ik durf er nog geen weddenschap van te maken waar dit heen gaat kantelen....Beste R. Westelaken, svp niet deleten, lijkt me belangrijke info voor iedereen:
De video is niet meer actueel zie https://www.zelfenergiepr...s-sjoemelen-met-salderen/
Er is tekst toegevoegd waarbij het standpunt van de ACM onzeker is geworden.
Hierbij wordt niet gesproken over een termijn. De frequentie van het factureren van afgenomen energie is vastgelegd in het "Besluit factuur, verbruiks- en indicatief kostenoverzicht energie", en deze zegt in Artikel 2, lid 1 het volgende:
"Een energieleverancier of een leverancier van brandstof verstrekt ten minste eenmaal per jaar een factuur aan een eindafnemer of een doorleverancier voor de afgenomen energie of voor de afgenomen brandstof".
Met andere woorden, het is niet duidelijk waaraan de energieleverancier is gehouden met betrekking tot de frequentie waarin het salderen toegepast moet worden. Met de stabiele energietarieven van de laatste jaren was dit geen enkel probleem, maar met de huidige energieprijzen is duidelijkheid over het salderen weldegelijk gewenst.
[ Voor 78% gewijzigd door route99 op 13-08-2022 11:25 ]
Oke, ook ik voel me 'genaaid' hierdoor. Met een warmtepomp, 24 zonnepanelen én een abonnement via Vrijopnaam. Door de wijziging van Vrijopnaam naar kwartaalafrekeningen, ga ik geschat 100 euro (!) meer betalen per maand .
Ik heb al meerdere klachten over vrijopnaam gelezen en ben nu op zoek naar een andere leverancier die nog wel van de jaarlijkse saldering gebruik maakt. Ik heb al wat rond gekeken, maar vind het erg onduidelijk. Van welke leverancier(s) maken jullie nu gebruik die wel gebruik maken van saldering per jaar?
Ik heb al meerdere klachten over vrijopnaam gelezen en ben nu op zoek naar een andere leverancier die nog wel van de jaarlijkse saldering gebruik maakt. Ik heb al wat rond gekeken, maar vind het erg onduidelijk. Van welke leverancier(s) maken jullie nu gebruik die wel gebruik maken van saldering per jaar?
Ik vrees alleen degene met een jaar contract,oftewel geen eentjeroelvandew schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:59:
Oke, ook ik voel me 'genaaid' hierdoor. Met een warmtepomp, 24 zonnepanelen én een abonnement via Vrijopnaam. Door de wijziging van Vrijopnaam naar kwartaalafrekeningen, ga ik geschat 100 euro (!) meer betalen per maand .
Volgens mij, althans volgens hun website en contract, saldeert in ieder geval Eneco per jaar. En volgens mij geven de meesten met een modelcontract dat zo aan.Keesvdzanden schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:08:
Ik vrees alleen degene met een jaar contract,oftewel geen eentje
Ik zie in dit draadje ook nog geen klachten dat bv Eneco het niet juist heeft gedaan.
@route99
Ik denk dat je volkomen gelijk hebt.
Dat leid ik o.a. af uit de wijze waarop leveranciers die spot markt prijzen aanbieden (zg dynamische energieprijzen), omgaan met teruglevering. Zie bv https://www.anwb.nl/huis/energie/salderen-zonnepanelen waar wordt gesteld dat teruglevering bij dynamische energieprijzen anders werkt dan een energiecontract met een vaste vergoeding.
Je moet wat zoeken maar dan kom je op deze pagina: https://www.anwb.nl/huis/...telde-vragen#terugleveren.
Uit het voorbeeld wordt duidelijk dat zowel het afnametarief als het invoedtarief gebaseerd zijn op de actuele uurprijs. Als de actuele uurprijs negatief is, betaal je dus voor de kWh die je in dat uur teruglevert aan het net.
Als je kijkt naar het voorbeeld dat zij geven over salderen, blijkt het volgende. Als het gaat om de overheidsbelastingen (energiebelasting, ODE en btw) dan wordt er op jaarbasis afgerekend. Dus de overheidsbelastingen die je op jaarbasis betaalt over de kWh die je van het net afneemt, worden op jaarbasis gesaldeerd met de overheidsbelastingen over de kWh die je op jaarbasis teruglevert aan het net. Let wel dat ook overheidsbelastingen niet vast staan op jaarbasis: als die in een jaar wijzigen, wordt dat verrekend. Zie de verlaging van de energiebelasting per 1 januari 2022 en de btw per 1 juli 2022. Dat klopt ook met de oorspronkelijke opzet van de salderingsregeling als fiscale maatregel om de aanschaf van zonnepanelen te stimuleren. De kosten van de saldering kwamen voor rekening van de overheid en niet voor rekening van de leveranciers. Energieprijzen waren stabiel en de prijs ervan werd voornamelijk bepaald door de overheidsbelastingen. Dus was het voor salderen simpel: schrap de kWh die je afneemt, weg tegen de kWh die je teruglevert. En aangezien we toch al een jaarnota kennen, doen we dat via de jaarnota.
Maar de ‘kale’ inkoopprijs die je aan de energieleverancier betaalt, is bij dynamische energieprijzen gebaseerd op de actuele uurprijs. En de ‘kale’ prijs die je ontvangt voor het terugleveren aan het net is dus ook gebaseerd op de actuele uurprijs. Je krijgt nog steeds de overheidsbelastingen op de kWh die je afneemt terug door saldering met de kWh die je teruglevert, maar het verschil in ‘kale’ prijs tussen de kWh die je afneemt en de kWh die je teruglevert, is voor rekening van de consument. Volatiliteit van prijzen is voor rekening van de consument. Dure ‘kale’ afname in de winter, kun je dan niet eenvoudigweg salderen met goedkope ‘kale’ teruglevering in de zomer. De markt bepaalt de prijzen.
Als het klopt wat de aanbieders van dynamische uurprijzen zeggen, dan klopt ook wat Budget Energie zegt. Als de ‘kale’ vergoeding voor terugleveren aan het net afhankelijk is van de wijze waarop de ‘kale’ prijs voor afname van het net wordt vastgesteld, zie ik niet in waarom de ANWB dat wel op uurbasis mag doen maar Budget Energie niet op maandbasis. Maw: als BE dat niet op maandbasis mag doen, mag de ANWB dat ook niet op uurbasis. Ik ga ervanuit dat ook BE de overheidsbelastingen via de jaar- of eindnota zal salderen.
Waarom zouden de energieleveranciers dat niet mogen doen?
In de eerste plaats blijkt nergens uit dat energieleveranciers zouden moeten meebetalen aan saldering. Nogmaals saldering was een fiscale maatregel waarvan de kosten voor rekening van de overheid (ons allen) kwamen. Stabiele en weinig volatiele prijzen zorgden ervoor dat energieleveranciers geen risico liepen als gevolg van saldering. Nu is dat anders. Leveranciers die ook energie produceren bevinden zich in een makkelijker positie. Zij kunnen de eventuele verliezen die zij als leveranciers als gevolg van saldering lijden, nog compenseren met de winsten die zij als producenten maken. De leveranciers die niet zelf produceren, kunnen dat niet.
We zullen het antwoord van Jetten op de kamervragen moeten afwachten, maar ik verwacht niet dat die de duidelijkheid zullen geven die velen hopen en verwachten. Het is als gevolg van de energiecrisis te lastig en complex om op dit moment heldere antwoorden te geven. Zeker ook gezien de politieke discussie over de afbouw van de salderingsregeling.
Het zou mij niet verbazen als die discussie als gevolg van de ontwikkelingen op dit moment een heel andere wending gaat nemen. De bedoeling van de salderingsregeling was om de aanschaf van zonnepanelen te stimuleren. Dat lijkt met de huidige prijzen niet meer nodig.
Dat leid ik o.a. af uit de wijze waarop leveranciers die spot markt prijzen aanbieden (zg dynamische energieprijzen), omgaan met teruglevering. Zie bv https://www.anwb.nl/huis/energie/salderen-zonnepanelen waar wordt gesteld dat teruglevering bij dynamische energieprijzen anders werkt dan een energiecontract met een vaste vergoeding.
Je moet wat zoeken maar dan kom je op deze pagina: https://www.anwb.nl/huis/...telde-vragen#terugleveren.
Uit het voorbeeld wordt duidelijk dat zowel het afnametarief als het invoedtarief gebaseerd zijn op de actuele uurprijs. Als de actuele uurprijs negatief is, betaal je dus voor de kWh die je in dat uur teruglevert aan het net.
Als je kijkt naar het voorbeeld dat zij geven over salderen, blijkt het volgende. Als het gaat om de overheidsbelastingen (energiebelasting, ODE en btw) dan wordt er op jaarbasis afgerekend. Dus de overheidsbelastingen die je op jaarbasis betaalt over de kWh die je van het net afneemt, worden op jaarbasis gesaldeerd met de overheidsbelastingen over de kWh die je op jaarbasis teruglevert aan het net. Let wel dat ook overheidsbelastingen niet vast staan op jaarbasis: als die in een jaar wijzigen, wordt dat verrekend. Zie de verlaging van de energiebelasting per 1 januari 2022 en de btw per 1 juli 2022. Dat klopt ook met de oorspronkelijke opzet van de salderingsregeling als fiscale maatregel om de aanschaf van zonnepanelen te stimuleren. De kosten van de saldering kwamen voor rekening van de overheid en niet voor rekening van de leveranciers. Energieprijzen waren stabiel en de prijs ervan werd voornamelijk bepaald door de overheidsbelastingen. Dus was het voor salderen simpel: schrap de kWh die je afneemt, weg tegen de kWh die je teruglevert. En aangezien we toch al een jaarnota kennen, doen we dat via de jaarnota.
Maar de ‘kale’ inkoopprijs die je aan de energieleverancier betaalt, is bij dynamische energieprijzen gebaseerd op de actuele uurprijs. En de ‘kale’ prijs die je ontvangt voor het terugleveren aan het net is dus ook gebaseerd op de actuele uurprijs. Je krijgt nog steeds de overheidsbelastingen op de kWh die je afneemt terug door saldering met de kWh die je teruglevert, maar het verschil in ‘kale’ prijs tussen de kWh die je afneemt en de kWh die je teruglevert, is voor rekening van de consument. Volatiliteit van prijzen is voor rekening van de consument. Dure ‘kale’ afname in de winter, kun je dan niet eenvoudigweg salderen met goedkope ‘kale’ teruglevering in de zomer. De markt bepaalt de prijzen.
Als het klopt wat de aanbieders van dynamische uurprijzen zeggen, dan klopt ook wat Budget Energie zegt. Als de ‘kale’ vergoeding voor terugleveren aan het net afhankelijk is van de wijze waarop de ‘kale’ prijs voor afname van het net wordt vastgesteld, zie ik niet in waarom de ANWB dat wel op uurbasis mag doen maar Budget Energie niet op maandbasis. Maw: als BE dat niet op maandbasis mag doen, mag de ANWB dat ook niet op uurbasis. Ik ga ervanuit dat ook BE de overheidsbelastingen via de jaar- of eindnota zal salderen.
In de eerste plaats blijkt nergens uit dat energieleveranciers zouden moeten meebetalen aan saldering. Nogmaals saldering was een fiscale maatregel waarvan de kosten voor rekening van de overheid (ons allen) kwamen. Stabiele en weinig volatiele prijzen zorgden ervoor dat energieleveranciers geen risico liepen als gevolg van saldering. Nu is dat anders. Leveranciers die ook energie produceren bevinden zich in een makkelijker positie. Zij kunnen de eventuele verliezen die zij als leveranciers als gevolg van saldering lijden, nog compenseren met de winsten die zij als producenten maken. De leveranciers die niet zelf produceren, kunnen dat niet.
We zullen het antwoord van Jetten op de kamervragen moeten afwachten, maar ik verwacht niet dat die de duidelijkheid zullen geven die velen hopen en verwachten. Het is als gevolg van de energiecrisis te lastig en complex om op dit moment heldere antwoorden te geven. Zeker ook gezien de politieke discussie over de afbouw van de salderingsregeling.
Het zou mij niet verbazen als die discussie als gevolg van de ontwikkelingen op dit moment een heel andere wending gaat nemen. De bedoeling van de salderingsregeling was om de aanschaf van zonnepanelen te stimuleren. Dat lijkt met de huidige prijzen niet meer nodig.
korte termijn denken. wie zegt dat dit over een jaar nog zo is. daar wordt gelukkig geen beleid op gemaaktHarvest2002 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:24:
Is er bij jullie bekend hoe het v.a. 2025 (of beter ook na de volledige stopzetting in 2032) met salderen gaat in deze situatie:
- ik ben overgestapt naar 3 fase om in de toekomst mijn EV vlot te kunnen laden.
- 1 fase pv omvormer (op fase 1)
Ik ben bang dat als ik op fase 2 en 3 flink ga gebruiken, maar op fase 1 waarop de panelen zitten, niet, ik vervolgens tegen een laag tarief stroom teruglever en vervolgens voor fase 2 en 3 duur moet inkopen....
Dat kan toch niet de bedoeling zijn??
- ik ben overgestapt naar 3 fase om in de toekomst mijn EV vlot te kunnen laden.
Ik ben bang dat als ik op fase 2 en 3 flink ga gebruiken, maar op fase 1 waarop de panelen zitten, niet, ik vervolgens tegen een laag tarief stroom teruglever en vervolgens voor fase 2 en 3 duur moet inkopen....
Dat gebeurd ook niet. De meter saldeert over de fases en dat zal niet veranderen.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?GMJansen schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 00:46:
Is er bij jullie bekend hoe het v.a. 2025 (of beter ook na de volledige stopzetting in 2032) met salderen gaat in deze situatie:
Ik heb die gedachte ook gehad. Op dit moment is het in ieder geval niet zo. Ik heb verbruik met een loepje nagekeken op dit specifieke onderwerp, en Vermogen (kW) zie ik door mijn P1 wel eens tegelijk in twee richtingen lopen door de verschillende fasen, maar Energie (kWh) is er altijd maar een teller die loopt.GMJansen schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 00:46:
Maar wat er in 2025/2032 gaat gebeuren? Koffiedik kijken. Die firmware van die teller kunnen ze natuurlijk zo aanpassen.
Vooruitdenkend: Mijn warmtepomp is 3 phase, en heeft ook een optie om per-fase stroom meetlussen aan te leggen, zodat hij bijstelt welke fase hij belast. En mogelijk "mod" ik tegen die tijd mijn wasmachine dat het verwarm element minder vermogen neemt (dan duurt de was maar wat langer)
Edit: jij jan het natuurlijk nog simpelere: Gewoon je wasmachine in de fase van de solar steken.
[ Voor 3% gewijzigd door cybermaus op 15-08-2022 10:40 ]
Ik zit momenteel bij BE en heb sinds Juli 10 PV panelen op mijn dak. Ik krijg in september een L/L warmtepomp geleverd die de volledige verwarming gaat voorzien.
Waar staat precies dat BE maandelijks saldeert/gaat salderen? Ik heb namelijk nog geen slimme meter... dus volgens mij is dat in mijn situatie niet mogelijk?!
Edit:
Waar staat precies dat BE maandelijks saldeert/gaat salderen? Ik heb namelijk nog geen slimme meter... dus volgens mij is dat in mijn situatie niet mogelijk?!
Edit:
:strip_exif()/f/image/VTuwvpsZbaWjOIRYpmcxyB8A.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Huisiie op 15-08-2022 13:51 ]
Inderdaad en wat gebeurt er als ik het uitlezen van mijn slimme meter uit laat zetten?
Mij hebben ze het heel duidelijk verteld in de chat (zie een pagina of 2 terug).
Als je een oude meter hebt, *en* ze vragen je maar één keer per jaar naar de standen, dan zit je safe.
Echter, ik heb al gelezen van mensen die ze elke maand de meterstanden laten uitlezen.
En een Belgische vriend van me beweerd dat hij maar één keer per jaar standen doorgeeft, maar dat ze dan een formule erop los laten, en hem toch elke maand andere tarieven laten betalen (alleen betalen, hij heeft geen solar)
Dus die oude meter behouden is actie 1, maar ik zou er niet op vertrouwen dat ze er niet iets omheen verzinnen of forceren.
Als je een oude meter hebt, *en* ze vragen je maar één keer per jaar naar de standen, dan zit je safe.
Echter, ik heb al gelezen van mensen die ze elke maand de meterstanden laten uitlezen.
En een Belgische vriend van me beweerd dat hij maar één keer per jaar standen doorgeeft, maar dat ze dan een formule erop los laten, en hem toch elke maand andere tarieven laten betalen (alleen betalen, hij heeft geen solar)
Dus die oude meter behouden is actie 1, maar ik zou er niet op vertrouwen dat ze er niet iets omheen verzinnen of forceren.
Vaak staat dat bij je levernacier bijv bij de FAQ.....maniac_1979 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:58:
Inderdaad en wat gebeurt er als ik het uitlezen van mijn slimme meter uit laat zetten?
Voor BE is dat hier https://www.budgetthuis.nl/energie/besparen/slimme-meter
Onderstreept. je mag het zelf 12x pj doen bij BE...Is de slimme meter verplicht?
Nee. Je hebt het recht hem te weigeren. Je moet dan zelf even de meterstanden doorgeven en ontvangt geen maandelijks verbruik- en kostenoverzicht. Een tussenoptie bestaat ook: je laat de netbeheerder een slimme meter plaatsen die je vervolgens uitzet. De netbeheerder kan dan de meterstanden niet op afstand uitlezen. Je moet dan zelf de meterstanden doorgeven.Je kunt dit te allen tijde wijzigen, en de slimme meter kan alleen aangezet worden wanneer jij dat wilt. De netbeheerder mag hier wel kosten voor in rekening brengen.
Tis toch geen rocket science om dit te vinden...? En anders stuur je toch een mail of app oid, dat gaan we echt niet voor jou doen.

Er staat in die quote niet dat je het 12x per jaar moet doen bij BE.route99 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:22:
[...]
Vaak staat dat bij je levernacier bijv bij de FAQ.....
Voor BE is dat hier https://www.budgetthuis.nl/energie/besparen/slimme-meter
[...]
Onderstreept. je mag het zelf 12x pj doen bij BE...
Tis toch geen rocket science om dit te vinden...? En anders stuur je toch een mail of app oid, dat gaan we echt niet voor jou doen.![]()
Sterker nog, als ik de eerste zin lees neig ik ernaar dat ze bedoelen dat je de standen 1x per jaar doorgeeft. Anders kunnen ze toch best de maandelijkse overzichten sturen?
@Wolly ze schrijven daarboven ook nog :
Nu wel duidelijk?
Dat mag ik qua context toch koppelen, dat het letterlijk onderstreept was, das inderdaad niet juist. Heb zaken te doen die meer aandacht vragen en dan kan het bij zo'n niet bepaald rocket science gezoek effe zo lopen, qua onderstreping nok dus, dat had erboven moeten gebeuren..je moet dan zelf even de meterstanden doorgeven en ontvangt geen maandelijks verbruik- en kostenoverzicht.
Nu wel duidelijk?
Geen maandelijk overzicht indien je de standen 1x per jaar doorgeeft.route99 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:40:
@Wolly ze schrijven daarboven ook nog :
[...]
Dat mag ik qua context toch koppelen, dat het letterlijk onderstreept was, das inderdaad niet juist. Heb zaken te doen die meer aandacht vragen en dan kan het bij zo'n niet bepaald rocket science gezoek effe zo lopen, qua onderstreping nok dus, dat had erboven moeten gebeuren..
Nu wel duidelijk?
versus
Geen maandelijks overzicht indien je handmatig de standen 12x per jaar doorgeeft.
Ik vind het eerste logischer.
@route99, de vraag was eigenlijk meer bedoeld om inzicht te krijgen in de ervaringen van anderen. De Faq kan ik zelf ook lezen.
.
Bedankt voor je reactie, en je onderzoek. Fijne dag en niet te druk maken met dit weer.
Bedankt voor je reactie, en je onderzoek. Fijne dag en niet te druk maken met dit weer.
Sorry @route99 ik qua interpretatie van de BE text volg ik @Wolly: Omdat je hem niet meer doorgeeft, kunnen ze geen maandelijkse opgave meer sturen. Dat impliceert dat je hem dus niet alleen zelf moet doorgeven, maar dat dit slechts 1x per jaar gebeurt.
Echter, qua houding van BE ben ik het wel met jouw eens. BE gaat hier ook wel een "oplossing" voor vinden. Zou er dus niet op vertrouwen, Ik ga in ieder geval weg.
Echter, qua houding van BE ben ik het wel met jouw eens. BE gaat hier ook wel een "oplossing" voor vinden. Zou er dus niet op vertrouwen, Ik ga in ieder geval weg.
Het ACM is ondertussen wel een stuk duidelijker op hun website:
https://www.acm.nl/nl/ond...salderen-en-hoe-werkt-hetUw energieleverancier moet salderen op de jaarafrekening. Dus niet per kalenderjaar. Het mag niet per deel van het jaar, bijvoorbeeld per maand of kwartaal.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Je kunt dat wel 12x pj doen maar wie wil dat, voor de mensen die een digitale meter hebben kan dat niet anders (zoals ik die heb met 4 telwerken, maar niet slim...) , voor degenen die een slimme meter hebben en hem uit laten zetten en 1x pj het wel doorgeven... een eigen keuze.cybermaus schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:46:
Sorry @route99 ik qua interpretatie van de BE text volg ik @Wolly: Omdat je hem niet meer doorgeeft, kunnen ze geen maandelijkse opgave meer sturen. Dat impliceert dat je hem dus niet alleen zelf moet doorgeven, maar dat dit slechts 1x per jaar gebeurt.
Imho kan het dus wel 12x / jaar als je dus of zelf doorgeeft of meewerkt voor de slimme meter.
Hoe zou je dit nu nog anders moeten interpreteren? Ben benieuwd.
Ben benieuwd of dit nu echt opgevolgd gaat worden richting ons door de leveranciers.hesselbeertje schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:48:Het ACM is ondertussen wel een stuk duidelijker op hun website..
Well, ik heb nog eens gebeld. "slechts" 45 minuten in de rij, dame met heel sterk accent, die eea bevestigde: Ik ben het die de ACM verkeert zou interpreteren, dit is gewoon wat de ACM bedoelde.
Ik heb haar vriendelijk (denk ik, ik werd toch weer wat warm) uitgelegd dat het voor mij financieel absoluut geen keuze is te blijven, en met dat in het achterhoofd, wilt ze me toch niet een jaarcontract aanbieden? Nee dus. Had ik natuurlijk al verwacht.
Gelijk de formulieren van de andere maar ingevuld. Engie. Komt financieel voor mij het beste uit zelfs al varieer ik mijn getallen wat. Heeft jaarsaldering beschreven staan op de webpagina. En ik heb ze vorige week 2x gebeld en beide keren binnen 5 minuten contact.
Eigenlijk bedacht ik me dat ik liever weer naar een "echte" leverancier ga (Eneco, Essent, Delta, Vatten, etc) in plaats van een handelaar, maar ja, BE was ook maar een handelaar, dus als Engie failliet ga ga ik wel nog een keer over.
Ik heb haar vriendelijk (denk ik, ik werd toch weer wat warm) uitgelegd dat het voor mij financieel absoluut geen keuze is te blijven, en met dat in het achterhoofd, wilt ze me toch niet een jaarcontract aanbieden? Nee dus. Had ik natuurlijk al verwacht.
Gelijk de formulieren van de andere maar ingevuld. Engie. Komt financieel voor mij het beste uit zelfs al varieer ik mijn getallen wat. Heeft jaarsaldering beschreven staan op de webpagina. En ik heb ze vorige week 2x gebeld en beide keren binnen 5 minuten contact.
Eigenlijk bedacht ik me dat ik liever weer naar een "echte" leverancier ga (Eneco, Essent, Delta, Vatten, etc) in plaats van een handelaar, maar ja, BE was ook maar een handelaar, dus als Engie failliet ga ga ik wel nog een keer over.
@cybermaus Dank voor het delen.
Jouw reden/keuze om te switchen naar een "echte"... was voor mij rond 2015 al te switchen van een echte naar een andere echte Greenchoice, toen ook vanwege een clubkorting en ook vanwege hun beleid.
Heb de prijsvechters altijd bewust gemeden, dan maar iets meer betalen maar (bijna) nooit geze*k..
Jouw reden/keuze om te switchen naar een "echte"... was voor mij rond 2015 al te switchen van een echte naar een andere echte Greenchoice, toen ook vanwege een clubkorting en ook vanwege hun beleid.
Heb de prijsvechters altijd bewust gemeden, dan maar iets meer betalen maar (bijna) nooit geze*k..
Maar greenchoice is toch ook geen "echte" energie leveranciers? Hebben toch geen energiecentrales? Alleen wat, maar bijlange niet voldoende molens.
Behalve dat consumenten die niet gekozen hebben voor een dynamisch of variabel contract (er zijn immers geen vaste contracten beschikbaar), dit per 1 juli wel in de schoenen geschoven hebben gekregen. En volatiliteit van prijzen is ondernemersrisico en in dit geval zeker niet zomaar voor rekening van de consument. Daarnaast bepaalt de markt in dit geval niet de prijzen, maar doet Budget Energie dat iedere maand opnieuw naar eigen inzicht. Onder andere door de TLV te halveren t.o.v. de prijs die de consument moet betalen. Derhalve geen vergelijkbare situatie met de dynamische contracten van de ANWB.Harvest2002 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:24:
@route99
...
Als de TLV gewoon gelijk was geweest aan het tarief van de desbetreffende maand, dan zou je nog enigszins kunnen spreken van "eerlijk" salderen in een situatie waarbij de jaaropbrengst niet veel groter is dan het verbruik. De wintermaanden zal de consument dan nog steeds (waarschijnlijk duurder) in moeten kopen, maar heeft wel een buffer ontvangen van de overproductie in de zomermaanden tegen het destijds geldende tarief. Nog steeds een arbitrair verhaal, maar al een eerlijkere verdeling van het prijsrisico dan wat BE nu beoogt.
Ik heb ook sinds eind juli panelen en ben de meter lekker terug aan het laten draaien en als ik mijn jaar op die manier zelf gesaldeerd heb, ga ik dan zsm weg.Huisiie schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:57:
Ik zit momenteel bij BE en heb sinds Juli 10 PV panelen op mijn dak. Ik krijg in september een L/L warmtepomp geleverd die de volledige verwarming gaat voorzien.
Wel heel benieuwd hoe en wat BE dan gaat doen met de afrekening.
Want zoiets:
heb ik laatst nog ergens op hun site gelezen (zal dadelijk nog eens zoeken)*.cybermaus schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:07:
Mij hebben ze het heel duidelijk verteld in de chat (zie een pagina of 2 terug).
Dus dat ze op basis van weet ik het, een en ander gaan schatten.
Dus ja, dan zullen ze logischerwijs gaan schatten dat ik in de winter verbruik heb gehad en in de zomer de opwek. Maar die discussie wil ik wel met ze aangaan. Zij moeten eea bewijzen, niet ik. Dan hadden ze maar iedere maand een mannetje voor de meterstand moeten sturen.
Desnoods schakel ik dan wel de rechtsbijstand in (als het verschil te groot is).
Wat ik in ieder geval wel gedaan heb ik mijn voorschot verlaagd tot het minimum (in mijn geval €14), want ik heb liever dat ik hun geld verschuldigd ben, wat ik achter kan houden, omdat ze het niet correct doen, dan zij mij, wat ze niet betalen, omdat zij menen het bij het juiste eind te hebben.
Enige is dat ik 2 maanden gestorneerd heb, omdat ik over die maanden ook een lager voorschot wil betalen, maar daar ben ik, buiten een ontvangen dreigmail over dat er incassokosten komen en de toelevering anders wordt stopgezet, nog niet verder mee gekomen. In de chat zeggen ze dat ik moet mailen met de afdeling incasso, maar op die mail komt een auto-reply dat ze de mail niet in behandeling nemen. Bellen heeft (volgens de chat-meneer) ook geen zin, verbinden niet door met de incassoafdeling.
*Gevonden:
Hier, onder het kopje "Hoe rekent u uw werkelijke kosten uiteindelijk af?"Heeft u (nog) geen slimme meter? Dan maken we een berekening van uw verbruik per maand. Hierbij houden we rekening met een gemiddeld verschil in verbruik tussen zomer en winter.
[ Voor 6% gewijzigd door Truus01 op 15-08-2022 16:38 . Reden: site gevonden ]
Hier: https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen sneaky onder “wat zijn mijn tarieven voor teruggeleverde energie”. Volgens mij proberen ze het heel hard onder de radar te houden.Huisiie schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:57:
Edit:
[Afbeelding]
Ik heb inmiddels een klacht ingediend - en ze gevraagd te bevestigen dat ze op jaarbasis blijven salderen. Ik verwacht (in het licht van het sterretje op de website) dat ze dat niet gaan bevestigen, en ben van plan dat voor de rechter te brengen. Maandelijks salderen is m.i. in strijd met (in elk geval mijn) leveringsovereenkomst, en met de wet. In elk geval als je (zoals Be doet) jaarlijks afrekent.
Overigens heeft BE afgelopen jaar bij mij wel over het hele jaar heen gesaldeerd, ondanks variabele tarieven. Daarbij hebben ze een “gewogen gemiddelde” genomen van de tarieven. Ze leggen niet uit hoe, maar als ik het zelf nareken, komt die middeling heel dicht in de buurt van een teruggeleverde kwh verrekenen tegen het tarief in de tariefperiode waarin de kwh is teruggeleverd (en dat vind ik best een redelijke aanpak - de overeenkomst en de wet regelen hier niks over).
Zijn er hier misschien meer mensen die dit hebben nagerekend, en komt daar hetzelfde uit?
Rien
Er zijn nog wel vaste contracten beschikbaar maar dat is niet relevant. Relevant is dat de energiecrisis iedereen in NL raakt. Ook de mensen die geen zonnepanelen hebben worden erdoor geraakt en nog harder dan wij. Ook zij worden geconfronteerd met het gebrek aan vaste contracten en steeds meer mensen zitten met variabele contracten die, als het moet, iedere maand of moment kunnen wijzigen. Ook de leveranciers die zeggen dat ze alleen per 1 juli of per 1 januari hun prijzen zullen wijzigen, hebben de mogelijkheid in hun algemene voorwaarden om tussentijdse wijzigingen door te voeren.Arjan_M schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:59:
[...]
Behalve dat consumenten die niet gekozen hebben voor een dynamisch of variabel contract (er zijn immers geen vaste contracten beschikbaar), dit per 1 juli wel in de schoenen geschoven hebben gekregen. En volatiliteit van prijzen is ondernemersrisico en in dit geval zeker niet zomaar voor rekening van de consument. Daarnaast bepaalt de markt in dit geval niet de prijzen, maar doet Budget Energie dat iedere maand opnieuw naar eigen inzicht. Onder andere door de TLV te halveren t.o.v. de prijs die de consument moet betalen. Derhalve geen vergelijkbare situatie met de dynamische contracten van de ANWB.
Als de TLV gewoon gelijk was geweest aan het tarief van de desbetreffende maand, dan zou je nog enigszins kunnen spreken van "eerlijk" salderen in een situatie waarbij de jaaropbrengst niet veel groter is dan het verbruik. De wintermaanden zal de consument dan nog steeds (waarschijnlijk duurder) in moeten kopen, maar heeft wel een buffer ontvangen van de overproductie in de zomermaanden tegen het destijds geldende tarief. Nog steeds een arbitrair verhaal, maar al een eerlijkere verdeling van het prijsrisico dan wat BE nu beoogt.
Je bent dus niet slechter af dan degenen zonder zonnepanelen. Kunnen die ook tegen de leverancier zeggen dat de prijsvolatiliteit het risico van de leverancier is?
De saldering is een overheidsmaatregel en de overheid kan de kosten daarvan niet zo maar bij de energieleveranciers neerleggen. Dat zou onbehoorlijk bestuur zijn. De leveranciers kunnen zich niet of slechts beperkt tegen dit risico indekken. Het enige beschikbare middel dat zij hebben is om een flinke marge in te bouwen op de prijzen die ze in rekening brengen. En wie is daar de dupe van? Juist, vooral degenen die geen zonnepanelen hebben.
Zolang de leveranciers de overheidsbelastingen op elektriciteit op jaarbasis salderen, krijg jij als consument precies datgene dat je is toegezegd. Dat sommige zonnepanelenbezitters denken dat zij op meer recht hebben en dat anderen dat maar moeten betalen, getuigt in mijn optiek van naïviteit. De energierekening gaat dit jaar fors omhoog. Voor iedereen in NL. Waarom zouden bezitters van zonnepanelen en warmtepompen daarvan gevrijwaard moeten worden?
Ik heb zelf dit jaar ook zonnepanelen laten leggen en een warmtepomp aangeschaft. Ik ben zeer blij met die keuze omdat ik daar veel geld mee bespaar. Moet ik het onderste uit de kan willen? Heb ik nu opeens recht om mijn panelen in twee jaar terug te verdienen in plaats van zeven jaar? En mijn warmtepomp in drie jaar?
Ik vind de uitleg van BE onder het kopje "Wat is salderen?" ook interresant om eens naar ze terug te kaatsen:Rienzilla schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:48:
[...]
Hier: https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen sneaky onder “wat zijn mijn tarieven voor teruggeleverde energie”. Volgens mij proberen ze het heel hard onder de radar te houden.
Ik heb inmiddels een klacht ingediend - en ze gevraagd te bevestigen dat ze op jaarbasis blijven salderen. Ik verwacht (in het licht van het sterretje op de website) dat ze dat niet gaan bevestigen, en ben van plan dat voor de rechter te brengen. Maandelijks salderen is m.i. in strijd met (in elk geval mijn) leveringsovereenkomst, en met de wet. In elk geval als je (zoals Be doet) jaarlijks afrekent.
Overigens heeft BE afgelopen jaar bij mij wel over het hele jaar heen gesaldeerd, ondanks variabele tarieven. Daarbij hebben ze een “gewogen gemiddelde” genomen van de tarieven. Ze leggen niet uit hoe, maar als ik het zelf nareken, komt die middeling heel dicht in de buurt van een teruggeleverde kwh verrekenen tegen het tarief in de tariefperiode waarin de kwh is teruggeleverd (en dat vind ik best een redelijke aanpak - de overeenkomst en de wet regelen hier niks over).
Zijn er hier misschien meer mensen die dit hebben nagerekend, en komt daar hetzelfde uit?
Rien
Gaan ze dan ook iedere maand een eindnota moeten versturen? Zo nee, dan ook geen maandelijkse saldering. Zo ja dan, iedere maand een nieuiw contract met alle administratie die daar bij hoort.Als je zonnepanelen hebt wek je stroom op. Een deel daarvan wordt direct in je woning verbruikt, het andere deel wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Op je jaar- of eindnota staat hoeveel energie je geleverd hebt gekregen. Daarvan wordt de energie die je hebt teruggeleverd afgetrokken. Deze aftreksom heet salderen.
Lijkt me een goed idee als je van je klanten af wil. Want dat geld natuurlijk ook voor de buren die geen panelen hebben liggen . . . die hebben toch hetzelfde variabele contract?
Tegen die tijd (2032) je omvormer vervangen voor een 3 fase exemplaar?GMJansen schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 00:46:
Nee je moet je omvormer laten afhangen van de installatie (piekvermogen van zonnepanelen e.d.)Sarcomorbato schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:06:
[...]
Tegen die tijd (2032) je omvormer vervangen voor een 3 fase exemplaar?
Kan best zijn dat 3f een betere keus is als je veel Wp hebt liggen maar 3f is zeker niet altijd beter
Ook na einde saldering blijft de meter eerst de fasen optellen en komt er, net als nu, één totaal vermogen uit voor ofwel afname ofwel teruglevering.
[ Voor 10% gewijzigd door Compuchip87 op 16-08-2022 07:50 ]
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Nou, fantastisch. Ze hebben een grote fuck up gedaan door heel stelling consumenten voor te lichten over salderen. De wet ondersteund hen daar niet in lijkt het, en dat geven ze m.i. nu alvast een beetje toe. De wetgever heeft in 2013 of zo liggen slapen, en daar hebben we nu last van.ds23man schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:10:
Eindelijk actie van de ACM:
https://solarmagazine.nl/...den-door-energiebedrijven
Lekker voor consumenten die een investeringsbeslissing hebben genomen obv deze informatie die nu niet waar lijkt te zijn.
Het is denk ook nog vrij nieuw. Ik heb ergens gelezen, maar kan het niet terugvinden, dat BE dit pas sinds deze zomer doet. En mogelijk zijn de eerste jaarafrekeningen waar dit op zichtbaar is July 2023. Ik moet al mijn mails van BE nog eens goed nazien of dit ergens aangekondigd is.Rienzilla schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:48:
Overigens heeft BE afgelopen jaar bij mij wel over het hele jaar heen gesaldeerd, ondanks variabele tarieven.
In ieder geval, zowel in een chat, als in een telefoongesprek (45 minuten wachttijd) heel duidelijk gesteld en bevestigd: BE is van zins variabele contracten per maand te salderen.
Nu is de vraag of de soep zo heet gegeten word. Het is misschien een proefballon, etc, etc. Kijken of en hoe ACM reageert. Dus een vraag aan iedereen: Wie heeft er al daadwerkelijk een jaarafrekening of eindafrekening gehad waar dit op gebeurde.
Maar ik vertrouw ze niet meer. Ik heb al opgezegd, maar mijn eindafrekening krijg ik natuurlijk pas over een maand of misschien twee.
Per 1 juli. Staat in hun maandelijkse tariefmail. Ik zie het ook in mijn online kostenberekening, in juni werd voor levertarief gesaldeerd, per 1 juli voor 50% tlv tarief.cybermaus schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:16:
[...]
Het is denk ook nog vrij nieuw. Ik heb ergens gelezen, maar kan het niet terugvinden, dat BE dit pas sinds deze zomer doet. En mogelijk zijn de eerste jaarafrekeningen waar dit op zichtbaar is July 2023. Ik moet al mijn mails van BE nog eens goed nazien of dit ergens aangekondigd is.
In ieder geval, zowel in een chat, als in een telefoongesprek (45 minuten wachttijd) heel duidelijk gesteld en bevestigd: BE is van zins variabele contracten per maand te salderen.
Nu is de vraag of de soep zo heet gegeten word. Het is misschien een proefballon, etc, etc. Kijken of en hoe ACM reageert. Dus een vraag aan iedereen: Wie heeft er al daadwerkelijk een jaarafrekening of eindafrekening gehad waar dit op gebeurde.
Maar ik vertrouw ze niet meer. Ik heb al opgezegd, maar mijn eindafrekening krijg ik natuurlijk pas over een maand of misschien twee.
Die kamervragen van Henri Bontenbal (CDA), die waren 30 Juni.
En er staat: "Minister Jetten moet de Kamervragen binnen de gebruikelijke termijn van 3 weken beantwoorden"
Ik ga ook nog zoeken, maar weet iemand het antwoord van Minister Jetten?
En er staat: "Minister Jetten moet de Kamervragen binnen de gebruikelijke termijn van 3 weken beantwoorden"
[ Voor 23% gewijzigd door cybermaus op 16-08-2022 09:28 ]
1e google hit.cybermaus schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:27:
Die kamervragen van Henri Bontenbal (CDA), die waren 30 Juni.
Uitstel beantwoording vragen van het lid Bontenbal over fouten in energienota bij teruglevering zonnepalenen
De fuck up ligt bij oud minister Kamp in 2013, bij behandeling van het wetsvoorstel zijn toen vragen gesteld ( in de eerste kamer geloof ik) of de wetgeving wel duidelijk genoeg was, daar wilde hij verder niets aan doen. Denk dat de urgentie er ook niet was met stabiele energieprijzen. Wat je wel duidelijk ziet is dat in diverse memorie van toelichtingen van wetsaanpassing daarna dat de bedoeling van de salderingsregeling is dat je in de zomer een potje opbouwt voor de winter, saldering per jaar dus. Even afwachten hoe Jetten dit gaar repareren.P_de_B schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:16:
[...]
Nou, fantastisch. Ze hebben een grote fuck up gedaan door heel stelling consumenten voor te lichten over salderen. De wet ondersteund hen daar niet in lijkt het, en dat geven ze m.i. nu alvast een beetje toe. De wetgever heeft in 2013 of zo liggen slapen, en daar hebben we nu last van.
Lekker voor consumenten die een investeringsbeslissing hebben genomen obv deze informatie die nu niet waar lijkt te zijn.
Het lijkt er meer op dat de journalist in kwestie het toevoegen van een regeltje op de website van de ACM heeft gebruikt om weer de gebruikelijke bladiebla te recyclen.ds23man schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:10:
Eindelijk actie van de ACM:
https://solarmagazine.nl/...den-door-energiebedrijven
Het enige nieuwswaardige stukje:
De rest is oude info, die voorbeeldbrief is een generieke brief die al tijden op de ACM site staat.Daarbij heeft de ACM nu een extra disclaimer opgenomen: ‘Wij vinden dat salderen per jaar moet. Maar op dit moment (augustus 2022) zijn de regels niet duidelijk genoeg. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat probeert hier zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven.’
Dat is een goede vraag. Ik heb nog altijd geen voorbeeld gezien van eindafrekeningen of jaarnota's van BE. Vriend van mij heeft het contract opgezegd per 1 augustus. Hij zou mij de eindafrekening sturen maar dat kan nog 5-6 weken duren. Iemand anders een eindafrekening van na 1-juli vanuit Budget Energie beschikbaar?cybermaus schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:16:
[...]
Het is denk ook nog vrij nieuw. Ik heb ergens gelezen, maar kan het niet terugvinden, dat BE dit pas sinds deze zomer doet. En mogelijk zijn de eerste jaarafrekeningen waar dit op zichtbaar is July 2023. Ik moet al mijn mails van BE nog eens goed nazien of dit ergens aangekondigd is.
Waarom wil je die zo graag? Hun e-mail geeft het beleid aan, de reactie op de klacht die ik heb geschreven bevestigd hun beleid, de berekening in het 'mijn verbruikskostenoverzicht' bevestigd hun nieuwe werkwijze per 1 juli. Welke bevestiging heb je nog meer nodig die je uit een eindafrekening haalt?Mrosi schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:31:
[...]
Iemand anders een eindafrekening van na 1-juli vanuit Budget Energie beschikbaar?
Ik heb besloten het risico met BE niet te lopen. Ben overgestapt op Eneco (alleen elektra). Eneco vermeldt ook in het contract dat ze jaarlijks salderen. Uiteraard kunnen ze dit later wijzigen, maar dan stap ik dan wel weer over en profiteer ik van de hoge TLV.
Bij mij is het niet aangekondigd. De eerste aanwijzing was een maandelijkse email begin deze maand met de verbruiksrapportage. Daar staat het terloops in vermeld. Verder is het ergens tussen eind mei en nu op hun website gezet (ook terloops).cybermaus schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:16:
[...]
Omdat dit meer zekerheid zou geven. Is het maar wapengekletter? Proefballonnetje? Testing the waters? Gaan te terugkrabbelen? Of hebben ze al gecommitteerd in daad en niet alleen in woord.P_de_B schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:41:
Waarom wil je die zo graag?
En uiteindelijk, zonder rekening is het moeilijk klagen en/of naar de geschillencommissie gaan. Die voorbeeldbrief van ACM gaat ook van een rekening uit.
In ieder geval, voor mezelf: Ik ben al over (nu ja, heb elders aangemeld) maar ik kan na conflict mijn afgelopen maanden nog altijd proberen salderen tegen de eerste helft van het jaar, maar dat kan ik pas na de eindafrekening.
[ Voor 19% gewijzigd door cybermaus op 16-08-2022 11:47 ]
Ik kreeg net een spannende e-mail van Vattenfall:
Ik vind het spannend omdat ik een vast contract heb van 3 jaar, en toch gaan ze tussentijds het tarief wijzigen (het lijkt positief op het 1e gezicht). Maar zou dit nu een 'knip' gaan opleveren waardoor ze het salderen voor dit jaar niet op jaarbasis kunnen doen? Iemand hier al meer over gelezen of daar doorgevraagd?
https://www.vattenfall.nl/zonnepanelen/terugleververgoeding/Vanaf 1 september 2022 kunnen je zonnepanelen meer geld opleveren. Vanaf die datum ontvang je van ons een hogere terugleververgoeding. Lever je meer terug dan je van het net afneemt, dan betalen we je 16,8 eurocent per kWh. De oude vergoeding was 7 eurocent per kWh.
Ik vind het spannend omdat ik een vast contract heb van 3 jaar, en toch gaan ze tussentijds het tarief wijzigen (het lijkt positief op het 1e gezicht). Maar zou dit nu een 'knip' gaan opleveren waardoor ze het salderen voor dit jaar niet op jaarbasis kunnen doen? Iemand hier al meer over gelezen of daar doorgevraagd?
Was iemand dit al tegen gekomen:
"Over consumenten die terugleveren, en dus gebruikmaken van de salderingsregeling, kan ik het volgende opmerken. Deze afnemers kunnen bij faillissement van hun leverancier nadeel ondervinden doordat zij hun elektriciteitsafname van het net niet meer volledig kunnen salderen met de door henzelf opgewekte elektriciteit, bijvoorbeeld met zonnepanelen. Saldering wordt toegepast over het totale verbruik van de jaar- of eindafrekening. Het is voor de consument voordelig dat dit op deze wijze gebeurt, omdat over het algemeen in de zomer meer elektriciteit op het net wordt ingevoed dan afgenomen en dit in de winter juist precies andersom is en het daardoor gunstig is een en ander tegen elkaar weg te kunnen strepen in de jaarfactuur. De consument heeft vooral te maken met een nadeel als hij op het moment dat het faillissement plaatsvindt meer elektriciteit van het net heeft afgenomen dan hij heeft kunnen invoeden. Door het faillissement van de energieleverancier is het voor de consument niet meer mogelijk dit verbruik nog te salderen met latere invoeding op het net, wat zonder faillissement wel had gekund doordat het contractjaar in dat geval zou zijn doorgelopen. "
Staat in het antwoord op vraag 2 en 3:
https://zoek.officielebek.../ah-tk-20212022-1701.html
"Over consumenten die terugleveren, en dus gebruikmaken van de salderingsregeling, kan ik het volgende opmerken. Deze afnemers kunnen bij faillissement van hun leverancier nadeel ondervinden doordat zij hun elektriciteitsafname van het net niet meer volledig kunnen salderen met de door henzelf opgewekte elektriciteit, bijvoorbeeld met zonnepanelen. Saldering wordt toegepast over het totale verbruik van de jaar- of eindafrekening. Het is voor de consument voordelig dat dit op deze wijze gebeurt, omdat over het algemeen in de zomer meer elektriciteit op het net wordt ingevoed dan afgenomen en dit in de winter juist precies andersom is en het daardoor gunstig is een en ander tegen elkaar weg te kunnen strepen in de jaarfactuur. De consument heeft vooral te maken met een nadeel als hij op het moment dat het faillissement plaatsvindt meer elektriciteit van het net heeft afgenomen dan hij heeft kunnen invoeden. Door het faillissement van de energieleverancier is het voor de consument niet meer mogelijk dit verbruik nog te salderen met latere invoeding op het net, wat zonder faillissement wel had gekund doordat het contractjaar in dat geval zou zijn doorgelopen. "
@ds23man Heeft o.a. in de krant gestaan.
Tja, bij failliet gaan blijft het als consument lastig om je recht nog te halen. Das bij alle faillissementen, de belastingdienst & banken e.d komen eerst aan bod.. dan blijft er zelden of nooit wat over....
Tja, bij failliet gaan blijft het als consument lastig om je recht nog te halen. Das bij alle faillissementen, de belastingdienst & banken e.d komen eerst aan bod.. dan blijft er zelden of nooit wat over....
Er staat gewoon klip en klaar dat de saldering per jaar is en waarom.route99 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:46:
@ds23man Heeft o.a. in de krant gestaan.
Ook bij een failliet bedrijf? Dat lijkt me toch een andere realitieit dan normaal en daar gaat het niet altijd lekker, gezien het bestaansrecht van dit topic.
Je moet dan bij de overname partij zijn of die verplicht is alles over te nemen... dien daar een klacht in.
En: Wil je een sociaal wenselijk antwoord of een mogelijk realistisch antwoord?
Heb je zelf al in de rechtsuitspraken zitten te graven hoe dat verlopen is?
Je moet dan bij de overname partij zijn of die verplicht is alles over te nemen... dien daar een klacht in.
En: Wil je een sociaal wenselijk antwoord of een mogelijk realistisch antwoord?
Heb je zelf al in de rechtsuitspraken zitten te graven hoe dat verlopen is?
[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 16-08-2022 12:52 ]
Gewoon even goed lezen: er staat dat salderen altijd per jaar is en dat dat in sommige gevallen nadelig kan uitvallen bij het omvallen van een bedrijf. En dat daar geen oplossing voor, gevalletje helaas pindakaas voor de consument.
Dit klopt helemaal, ik heb nog een maand na het aflopen van mijn flex energie contract in 2018 zonne-energie opgewekt en ik had maar 10 euro van ze tegoed toen ze failliet gingen. Ik heb mij toen gevoegd bij de schuldeisers om de rapportage van currator te kunnen zien. Zoals gezegd blijft er niets over voor de consument. Dit heeft mij toen doen besluiten mijn verbruik erg nauw te volgen zodat ik nooit teveel voorschot betaal. Ik betaal liever bij aan het eind dan dat ik in de val trap door teveel te betalen.ds23man schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:01:
Gewoon even goed lezen: er staat dat salderen altijd per jaar is en dat dat in sommige gevallen nadelig kan uitvallen bij het omvallen van een bedrijf. En dat daar geen oplossing voor, gevalletje helaas pindakaas voor de consument.
Volgens mij is het punt van @ds23man niet zozeer over het probleem van faillissement, maar dat in het aangehaalde artikel met officiele kamervragen heel duidelijk staat dat de saldering per jaar moet zijn. Dat geeft hoop dat die verduidelijking dan straks ook in de wet door komt?
Voor iedereen die nog bij Budget Energie zit zou ik adviseren hard weg te rennen naar een andere leverancier. Zelfs al heb je geen zonnepanelen, een bedrijf dat zo de randjes van de wet opzoekt om het maximale uit de kan te halen, daar zou ik niet bij willen blijven (en ben dan zelf ook per 1 juli met spoed gevlucht, nog net voor maandelijks salderen en de halvering van het TLV in zou gaan).
Zit nu bij Vattenval en kreeg ook vandaag de mail die @sunib aangaf. Lijkt op zich alleen maar goed nieuws, ik vroeg mij ook even af of er meer achter zou zitten dan voordeel voor de consument. Nu kon ik geen vast contract afnemen dus zit variabel, maar als je een 3 jaar contract hebt ben ik inderdaad wel benieuwd wat dit dan gaat betekenen.
Voor iedereen die nog bij Budget Energie zit zou ik adviseren hard weg te rennen naar een andere leverancier. Zelfs al heb je geen zonnepanelen, een bedrijf dat zo de randjes van de wet opzoekt om het maximale uit de kan te halen, daar zou ik niet bij willen blijven (en ben dan zelf ook per 1 juli met spoed gevlucht, nog net voor maandelijks salderen en de halvering van het TLV in zou gaan).
Zit nu bij Vattenval en kreeg ook vandaag de mail die @sunib aangaf. Lijkt op zich alleen maar goed nieuws, ik vroeg mij ook even af of er meer achter zou zitten dan voordeel voor de consument. Nu kon ik geen vast contract afnemen dus zit variabel, maar als je een 3 jaar contract hebt ben ik inderdaad wel benieuwd wat dit dan gaat betekenen.
Stond al eerder in het topic.ds23man schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:41:
Zie Tiesert in "Saldering per kwartaal of jaar"
Ja, staat al ergens in dit topic. Ah, zie pas reactie van @Wolly . Excuus, mijn reactie mag weg.ds23man schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:41:
[ Voor 11% gewijzigd door Tiesert op 16-08-2022 14:12 ]
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Uhm, nu staat er:hesselbeertje schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:48:
Het ACM is ondertussen wel een stuk duidelijker op hun website:
[...]
https://www.acm.nl/nl/ond...salderen-en-hoe-werkt-het
Let op:
Wij vinden dat salderen per jaar moet. Maar op dit moment (augustus 2022) zijn de regels niet duidelijk genoeg. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat probeert hier zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven.
Saldering wordt ook per jaar gedaan. De energiebelasting en btw wordt namelijk nog altijd netjes berekend over netto afname per contractjaar. En dat is ook hetgeen in de wet is verankerd.
Helaas kon niemand vermoeden dat de kale stroomprijs van 4 cent (stabiel) naar fluctuerend tussen 50 en 60 cent gaat. Bij de behandeling van de wet niet en zelfs vorig jaar nog niet.
Financieel was er ook maar één belang; de salderingsregeling is in het financiële nadeel van de overheid (derving energiebelasting en btw). Het maakt(e) een energieleverancier “geen bal uit” of de regeling er wel of niet was.
Nu met deze prijsexplosie komt er een fors financieel nadeel op het bordje van leveranciers, waardoor ze op zoek gaan naar hun interpretatie van de regels. En dan schijnt dat dit stukje gewoon niet is vastgelegd of behandeld.
We zullen het ermee moeten doen.
Ik vermoed dat er geen reparatiewetgeving komt en dat rijksoverheid alleen gaat (blijven) regeren over haar eigen portemonnee en niet over die van energieleveranciers. Dat is immers het vvd-credo marktwerking
ACM ziet nu ook in dat het niet zo simpel is als het lijkt. En alleen een voorbeeldbriefje is nu niet echt “actie”.
Eigenlijk dus eens met @Harvest2002..
Helaas kon niemand vermoeden dat de kale stroomprijs van 4 cent (stabiel) naar fluctuerend tussen 50 en 60 cent gaat. Bij de behandeling van de wet niet en zelfs vorig jaar nog niet.
Financieel was er ook maar één belang; de salderingsregeling is in het financiële nadeel van de overheid (derving energiebelasting en btw). Het maakt(e) een energieleverancier “geen bal uit” of de regeling er wel of niet was.
Nu met deze prijsexplosie komt er een fors financieel nadeel op het bordje van leveranciers, waardoor ze op zoek gaan naar hun interpretatie van de regels. En dan schijnt dat dit stukje gewoon niet is vastgelegd of behandeld.
Ik vermoed dat er geen reparatiewetgeving komt en dat rijksoverheid alleen gaat (blijven) regeren over haar eigen portemonnee en niet over die van energieleveranciers. Dat is immers het vvd-credo marktwerking
ACM ziet nu ook in dat het niet zo simpel is als het lijkt. En alleen een voorbeeldbriefje is nu niet echt “actie”.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Vandaag een aangetekende brief naar BE gestuurd. Ik begrijp best hun uitdaging in de huidige energiecrisis, maar dat mag niet eenzijdig en tussentijds op mijn bordje geschoven worden. Ons investeringsmodel voor zonnepanelen en warmtepomp komt er plotseling heel anders uit te zien. Hierdoor lijden wij schade. De vorm van salderen en verrekenen van BE is niet hoe de wetgever de salderingsregeling heeft bedoeld, en heeft gecommuniceerd. Hierbij verwijs ik naar de antwoorden van minister Jetten uit medio februari, de recente vragen van de heer Bontenbal en de schriftelijke antwoorden van de ACM (die eerder in dit topic). Eens afwachten of er een reactie komt.
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
@Tiesert Moedig dat je deze weg wilt bewandelen, ben je ook bereid om naar de geschillencommissie energie of zelfs de rechter te stappen?
(Kun je niet overstappen? Dat is voor beide partijen waarschijnlijk de beste optie…)
(Kun je niet overstappen? Dat is voor beide partijen waarschijnlijk de beste optie…)
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Natuurlijk kan iedereen overstappen, net zolang tot er nog maar 1 leverancier is die het oude model van salderen erop nahoudt en dan heel simpel dat kan afschaffen onder het motto 'Niemand doet het dus waarom wij wel?'.JanHenk schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:33:
@Tiesert Moedig dat je deze weg wilt bewandelen, ben je ook bereid om naar de geschillencommissie energie of zelfs de rechter te stappen?
Respect voor @Tiesert dus, elk bezwaar is er één
Voor de aardigheid een historisch perspectief.JanHenk schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:09:
Saldering wordt ook per jaar gedaan. De energiebelasting en btw wordt namelijk nog altijd netjes berekend over netto afname per contractjaar. En dat is ook hetgeen in de wet is verankerd.
In mijn jeugd had iedere gemeente een eigen elektriciteitsnetwerk. De prijzen werden lokaal vastgesteld. Afgelopen weekend keek ik toevallig in de almanak van 1961 van mijn eigen geboorteplaats. De prijs per kWh voor de eerste 2500 kWh per jaar was 27 cent (NLG). Ik heb de inflatieprijzen sinds 1962 erbij genomen en de inflatie vanaf 1962 t/m 2021 was 649.5%. Dat betekent dat de 1961 prijs van elektriciteit eind 2021 gecorrigeerd voor inflatie op 197 cent (NLG) of 89,4 cent euro zou zijn uitgekomen.
Geen idee hoe het zat met energiebelastingen en/of btw in 1962. Uiteraard hadden we toen veel minder elektrische apparaten. TV was er wel al een aantal jaren, maar koelkast, volledig automatische wasmachine en ander elektrische apparaten deden toen pas hun intrede.
Overigens was er in mijn geboorteplaats eind 1961 nog een vastrecht van 7 cent (NLG) per kWh plus een vastrecht bedrag per vertrek in het huis.
Kun je uitleggen waarom je schade lijdt?Tiesert schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:22:
Vandaag een aangetekende brief naar BE gestuurd. Ik begrijp best hun uitdaging in de huidige energiecrisis, maar dat mag niet eenzijdig en tussentijds op mijn bordje geschoven worden. Ons investeringsmodel voor zonnepanelen en warmtepomp komt er plotseling heel anders uit te zien. Hierdoor lijden wij schade. De vorm van salderen en verrekenen van BE is niet hoe de wetgever de salderingsregeling heeft bedoeld, en heeft gecommuniceerd. Hierbij verwijs ik naar de antwoorden van minister Jetten uit medio februari, de recente vragen van de heer Bontenbal en de schriftelijke antwoorden van de ACM (die eerder in dit topic). Eens afwachten of er een reactie komt.
Ik begrijp dat je investeringsmodel er heel anders komt uit te zien maar ik zou denken dat het gunstiger is dan wanneer je geen zonnepanelen of warmtepomp zou hebben genomen.
Dus als je jouw kosten met zonnepanelen en warmtepomp nu vergelijkt met de kosten die je nu zou moeten maken zonder zonnepanelen en warmtepomp, lijdt je dan schade?
Inflatie kun je bij CBS berekenen.Harvest2002 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:55:
[...]
Voor de aardigheid een historisch perspectief.
In mijn jeugd had iedere gemeente een eigen elektriciteitsnetwerk. De prijzen werden lokaal vastgesteld. Afgelopen weekend keek ik toevallig in de almanak van 1961 van mijn eigen geboorteplaats. De prijs per kWh voor de eerste 2500 kWh per jaar was 27 cent (NLG). Ik heb de inflatieprijzen sinds 1962 erbij genomen en de inflatie vanaf 1962 t/m 2021 was 649.5%. Dat betekent dat de 1961 prijs van elektriciteit eind 2021 gecorrigeerd voor inflatie op 197 cent (NLG) of 89,4 cent euro zou zijn uitgekomen.
Geen idee hoe het zat met energiebelastingen en/of btw in 1962. Uiteraard hadden we toen veel minder elektrische apparaten. TV was er wel al een aantal jaren, maar koelkast, volledig automatische wasmachine en ander elektrische apparaten deden toen pas hun intrede.
Overigens was er in mijn geboorteplaats eind 1961 nog een vastrecht van 7 cent (NLG) per kWh plus een vastrecht bedrag per vertrek in het huis.
Dat denk ik wel ja. Als ik de stroom van mijn WP tegen het volle *winter* tarief moet kopen, terwijl ik slechts 1/4 of 1/3 van het *zomer* tarief terugkrijg, dan kan de installatie niet gerendeerd hebben voor hij afgeschreven en versleten is. (want dat duurt zo 6x zo lang)Harvest2002 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:14:
Kun je uitleggen waarom je schade lijdt?
Ik begrijp dat je investeringsmodel er heel anders komt uit te zien maar ik zou denken dat het gunstiger is dan wanneer je geen zonnepanelen of warmtepomp zou hebben genomen.
Dus als je jouw kosten met zonnepanelen en warmtepomp nu vergelijkt met de kosten die je nu zou moeten maken zonder zonnepanelen en warmtepomp, lijdt je dan schade?
Dus de hele investeringen is dan schade, want het was beter had ik niets gedaan.
Houd je ook rekening met het feit dat je WP hefboomwerking kent? Dus als de SCOP 3 is dat je voor 1 kWh elektriciteit 4 kWh warmte krijgt? Hoe verhoudt zich dat tot gasprijs nu?
[ Voor 4% gewijzigd door Harvest2002 op 16-08-2022 21:56 ]
Zeker. Maar Gas word niet in KWh uitgedrukt, maar in m3. En 1m3 butaan is 2kg butaan geeft 20KWh
(als ik mij eea goed herinner)
Het is niet onmogelijk dat het straks gunstiger kan zijn mijn WP uit te laten, en de CV weer op te starten.
Tenzij de gas prijzen nog eens over de kop gaan. Maar ja, dan gaat Electra ook weer over de kop.
Edit: ik weet dat aardgas een mengsel is van propaan & butaan en nog wat, even een enkele waarde gepakt voor de simpelheid
Het is niet onmogelijk dat het straks gunstiger kan zijn mijn WP uit te laten, en de CV weer op te starten.
Tenzij de gas prijzen nog eens over de kop gaan. Maar ja, dan gaat Electra ook weer over de kop.
Edit: ik weet dat aardgas een mengsel is van propaan & butaan en nog wat, even een enkele waarde gepakt voor de simpelheid
[ Voor 23% gewijzigd door cybermaus op 16-08-2022 22:11 ]
In de markt juist wel. Daar wordt aardgas niet in m3, maar in MWh ingekocht. De meeste (niet alle!) gasmeters tellen echter in m3, waardoor de leveranciers ook de prijs per m3 communiceren richting afnemers.cybermaus schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:03:
Zeker. Maar Gas word niet in KWh uitgedrukt, maar in m3. En 1m3 butaan is 2kg butaan geeft 20KWh
Tenzij de prijzen nog eens 3x over de kop gaan
De energieke waarde van 1m3 aardgas is gemiddeld 10.2kWh. Hoevele het precies is, kan afwijken door verschillen in calorische waarde, druk van het net waarop je bent aangesloten en de temperatuur van het gas. Maar met die 10,2 kWh wordt over het algemeen gerekend in modellen.
De gemiddelde gasprijs op dit moment is €2,97 voor een kuub, oftewel €0,29 voor een kWh gerekend vanuit de gasprijs.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Wij zijn ervan uit gegaan dat we over het jaar heen de meeropbrengst uit de zomer kunnen gebruiken in de winter. Of de stroom dan goedkoop of duur is maakt niet uit, mits het enigszins constant is. Het overschot uit de zomer gebruiken we op een ander moment met gesloten beurs. Ook hebben we daar onze hoeveelheid panelen op gebaseerd. Maar na de wijziging van BE produceren die nu in de zomer een enorm overschot wat voor 50% van het kale leveringstarief de deur uit gaat. Daarvoor moet ik de winter weer het volle tarief terugkopen. Kortom, de wijziging die BE gedurende een lopend jaar doorvoert zijn nadelig voor ons. En als ze nadelig zijn kunnen we dat uitdrukken in een bedrag. Dat is onze schade. Overigens is die nu nog lastig te berekenen, en daarom verlang ik geen vergoeding, maar nakoming van de originele overeenkomst op basis van een salderingsregeling zoals de overheid deze heeft bedoeld. BE is nu eigenlijk al begonnen met de afbouw van de salderingsregeling, terwijl daar volgens de overheid pas op 1 januari 2025 mee begonnen gaat worden. Als BE daar een probleem mee heeft gezien de huidige crisis, dan begrijp ik dat, maar dan kunnen ze toch niet even op mijn bord neerleggen? Dat moeten ze dan via hun branche-vereniging met de overheid opnemen.Harvest2002 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:14:
[...]
Kun je uitleggen waarom je schade lijdt?
Henri Bontenbal van het CDA heeft een stuk gepubliceerd waar het over de hoge energierekeningen gaat.
Zo zouden er hogere afkoopboetes moeten komen om de markt af te koelen en heeft hij ook zijn ideeën over saldering beschreven.
Zo zouden er hogere afkoopboetes moeten komen om de markt af te koelen en heeft hij ook zijn ideeën over saldering beschreven.
Is salderen nog sociaal?
Er is nog een ander aspect dat de discussie over de energierekening nog complexer maakt. Dat gaat over het salderen van zonnestroom door huishoudens met zonnepanelen. Ik ga daar nu niet uitgebreid op in, maar zal dat op een later moment doen. Maar in het kort komt de discussie hierop neer: betalen huishoudens zonder zonnepanelen nu niet teveel mee aan huishoudens met zonnepanelen? Een energieleverancier is namelijk vanwege de salderingsregeling verplicht om klanten met zonnepanelen voor de stroom die zij terugleveren aan het elektriciteitsnet hetzelfde bedrag te vergoeden als deze klanten moeten betalen als ze stroom van het net gebruiken. Dat lijkt eerlijk, maar dat is het eigenlijk toch niet. Want op een zonnige dag is de elektriciteit die door klanten aan het net wordt geleverd veel minder waard op de elektriciteitsmarkt. De energieleverancier moet erop toeleggen. Deze kosten worden uitgesmeerd (gesocialiseerd) over de andere klanten. Deze betalen dus indirect mee aan de zonnepanelen bij hun buren. Ook zijn energieleveranciers meer onbalanskosten kwijt voor klanten met zonnepanelen en ook deze kosten worden gesocialiseerd. Het is belangrijk dat huishoudens gestimuleerd worden om zonnepanelen te installeren en ook een eerlijke terugverdientijd krijgen. De huidige hoge elektriciteitsprijzen in combinatie met de salderingsregeling heeft ervoor gezorgd dat zonnepanelen heel snel zijn terugverdiend.
Het is me nog niet gelukt een indicatie te krijgen van de omvang van deze uitruil van kosten tussen huishoudens met en zonder zonnepanelen. De berekening zal niet eenvoudig zijn. Er ligt een wetsvoorstel om de salderingsregeling aan te passen op deze punten. De vraag is of de huidige hoge energieprijzen en de verwachting dat de energieprijzen ook langjarig hoger zullen zijn, niet vraagt om aanpassing van dat wetsvoorstel.
Ik heb uiteraard wel vermeld dat dit mogelijk volgende stappen zijn. Het zal van de reactie van BE, en de antwoorden van de minister op de vragen van Henri Bontenbal in de Tweede Kamer, afhangen hoe de vervolgstappen er precies uitzien. Ik ga ervan uit dat de salderingsregeling pas op 1 januari 2025 afgebouwd gaat worden, en niet nu al per 1 juli eigenhandig door BE!JanHenk schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:33:
Overstappen is ook een optie, en daar hopen ze wellicht ook op. Maar ja, als ik er nu niet tegenin ga zal je straks zien dat meer leveranciers het zo gaan doen. Dus hoe meer herrie in de tent nu, hoe beter.
Ok, mag ik vragen waar dat vandaan komt en hoe correct dat is.Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:11:
De energieke waarde van 1m3 aardgas is gemiddeld 10.2kWh.
....
oftewel €0,29 voor een kWh [b]gerekend vanuit de gasprijs
Niet dat ik het aanvecht, mijn butaanschatting is slechts een benadering, dat weet ik.
Eigenlijk maakt het echter niet heel veel uit. Als ik met jouw getallen doorreken, kom ik erop uit dat ik inderdaad *net niet* de CV terug aanzet, maar het gaat 21 jaar duren voor de WP + Solar terugverdient is. Dus langer dan de levensduur, dus een verloren investering. Mijn butaangetal, dan moet ik de CV terug aanzetten.
(Uitgaande van geen saldering, of saldering per maand)
Edit: Overigens was ook met saldering de teruverdientijd al lang. Ik zat er al jaren over te twijfelen.
Dat we van Rusland afmoeten heeft me over de streep geduwd. Ik zal niet zeggen dat ik helemaal uit principe gehandeld heb, maar deze onduidelijkheid werkt niet goed voor de gedachte dat we minder Rusland afhankelijk moeten.
[ Voor 17% gewijzigd door cybermaus op 16-08-2022 22:41 ]
Ik heb ook een klacht ingediend. Reactie is dat ze bij hun uitleg blijven en dat ik weg mag gaan. Er komt pas duidelijkheid als iemand naar de rechter of geschillencommissie gaat.Tiesert schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:22:
Vandaag een aangetekende brief naar BE gestuurd. Ik begrijp best hun uitdaging in de huidige energiecrisis, maar dat mag niet eenzijdig en tussentijds op mijn bordje geschoven worden. Ons investeringsmodel voor zonnepanelen en warmtepomp komt er plotseling heel anders uit te zien. Hierdoor lijden wij schade. De vorm van salderen en verrekenen van BE is niet hoe de wetgever de salderingsregeling heeft bedoeld, en heeft gecommuniceerd.
Mag ik vragen om ontopic te blijven en de discussie over de energieke waarde van gas elders te voeren?cybermaus schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:36:
[...]
Ok, mag ik vragen waar dat vandaan komt en hoe correct dat is.
Niet dat ik het aanvecht, mijn butaanschatting is slechts een benadering, dat weet ik.
Eigenlijk maakt het echter niet heel veel uit. Als ik met jouw getallen doorreken, kom ik erop uit dat ik inderdaad *net niet* de CV terug aanzet, maar het gaat 21 jaar duren voor de WP + Solar terugverdient is. Dus langer dan de levensduur, dus een verloren investering. Mijn butaangetal, dan moet ik de CV terug aanzetten.
(Uitgaande van geen saldering, of saldering per maand)
Tja, zo ken ik er nog wel een paar. Ik betaal als benzine-rijder wegenbelasting terwijl zware EV's het wegdek onevenredig belasten. Early adopters hebben voor zonnepanelen een hogere prijs betaald wat de weg heeft vrijgemaakt om de techniek geaccepteerd te krijgen en de productie op te schalen waardoor anderen straks een lagere investering hoeven te doen voor dezelfde capaciteit. Waarom betalen mensen die naast een centrale wonen evenveel als anderen die ver weg wonen en waarvoor dure leidingen onderhouden moeten worden. En ga zo maar door...Wolly schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:29:
Henri Bontenbal van het CDA heeft een stuk gepubliceerd waar het over de hoge energierekeningen gaat.
[...]
Overigens vind ik de mogelijkheid om stroom terug te leveren aan het net een prima voorziening. Zo gebruik je het netwerk optimaal. Veel betere oplossing dan wanneer ieder huishouden zijn overcapaciteit in batterijen op zolder zou moeten gaan stoppen. En vind het dan terecht dat de opbrengst van de teruggeleverde energie lager ligt dan wat het kost om energie af te nemen van het net. De teruglevering is een extra geleverde dienst waarvoor de netbeheerder en energiemaatschappij kosten maken. Dus een vergoeding van bijvoorbeeld 75% van het tarief wat je betaalt bij afname zou me redelijk lijken.
Ondertussen dragen zonnepaneeleigenaren wel een serieus steentje bij aan de energietransitie met hun investering. Iets wat anders belastinggeld had gekost om de groene ambities van de overheid te realiseren. Daar mag ook gewoon een rendabel voordeel aanzitten wat mij betreft!
[ Voor 30% gewijzigd door Tiesert op 16-08-2022 23:13 ]
Weet niet wat jij precies onder een 'echte' leverancier verstaat, maar volgens mij voldoet Engie daar wel aan.cybermaus schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:34:
:strip_exif()/f/image/Mmx3kd4sxDRj24c7essE2NTT.jpg?f=fotoalbum_large)
En bang dat ze snel om zullen vallen financieel hoef je ook niet te zijn volgens mij.
:strip_exif()/f/image/6LE8YHxRgG6aJQYW8ofOp3Uo.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook ik dacht stap via gaslicht.com over van oxxio naar BE.
Per 1-7-2022 50% salderen ingevoerd door hun bij overschot.
Ook per maand salderen.
Vroeg aan klantenservice of ze dat redelijk vonden daar er niets van in de voorwaarden in mei stond.
Ene "Theo" van de klantenservice zei dat ik maar een klacht moest indienen.
Heb ik dus bij deze gedaan, verwacht er niets van, ze houden hun poot stijf met hun eigen ACM regels.
Heb bij Consuwijzer ook gevraagd of dit normale regels zijn, ben benieuwd op hun antwoord.
Tja overstappen kan met dat variabel contract, maar waar naar toe?
Per 1-7-2022 50% salderen ingevoerd door hun bij overschot.
Ook per maand salderen.
Vroeg aan klantenservice of ze dat redelijk vonden daar er niets van in de voorwaarden in mei stond.
Ene "Theo" van de klantenservice zei dat ik maar een klacht moest indienen.
Heb ik dus bij deze gedaan, verwacht er niets van, ze houden hun poot stijf met hun eigen ACM regels.
Heb bij Consuwijzer ook gevraagd of dit normale regels zijn, ben benieuwd op hun antwoord.
Ik ben ook zo'n blije bijdrager sinds mei 2015, maar ik vind het wel jammer dat ik in de winter maar ca 2-3% van het jaar totaal per maand kan bijdragen. Dus ik noem het daarom maar gepaste trots, want een energieprobleem hebben we vooral ook in de winter als ik juist heeeeel weinig kan bijdragen.....Tiesert schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:44:
[...]Ondertussen dragen zonnepaneeleigenaren wel een serieus steentje bij aan de energietransitie met hun investering. Iets wat anders belastinggeld had gekost om de groene ambities van de overheid te realiseren. Daar mag ook gewoon een rendabel voordeel aanzitten wat mij betreft!
Volgens mij is er een soort van next step, a leap frog zoals de Engelstaligen het noemen, om in die winterperiode ook significant bij te kunnen dragen bijvoorbeeld door een voor de consument betaalbare energieopslag. Niets meer doen dan alleen zonnepanelen, lijkt mij stilstand en daar zijn gezegdes voor... zoals, stilstand is achteruitgang. My 2 cents in deze....
Vanwege de wijziging bij BE stap ik per 1/9 over naar Innova. De prijs voor elektriciteit is daar vrij laag (ik heb geen teruglevering op jaarbasis). Ook met gas. En het tarief van juli ligt daar nog vast tot eind dit jaar. Ik wacht maar af wat er uiteindelijk uit de discussie komt zodat ik over juli en augustus misschien nog een correctie krijg.
Los van de discussie over hoe te salderen kun je volgens mij ook de discussie voeren of 50% een redelijke TLV is. Al in 2020 heeft de Minister (ihkv de afbouw saldering) aangegeven in de nieuwe wetgeving 80% te willen gaan opnemen als minimale TLV: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31239-314.html
En in juli is dat nog eens herhaald:https://www.rijksoverheid...uw-salderingsregeling.pdf.
Dan zou je nu dus ook al kunnen beredeneren dat de 'redelijke vergoeding' zoals die in de Elektriciteitswet 1998 (artikel 31c lid 3) minimaal 80% van het kale tarief moet zijn?
Los van de discussie over hoe te salderen kun je volgens mij ook de discussie voeren of 50% een redelijke TLV is. Al in 2020 heeft de Minister (ihkv de afbouw saldering) aangegeven in de nieuwe wetgeving 80% te willen gaan opnemen als minimale TLV: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31239-314.html
En in juli is dat nog eens herhaald:https://www.rijksoverheid...uw-salderingsregeling.pdf.
Dan zou je nu dus ook al kunnen beredeneren dat de 'redelijke vergoeding' zoals die in de Elektriciteitswet 1998 (artikel 31c lid 3) minimaal 80% van het kale tarief moet zijn?
@YoupDeBoer Gevalletje cognitive bias van mijn zijde. Ik had nooit van ze gehoord, en dus schaarde ik ze onder al die andere handelsnamen. Blijken ze een grote Franse te zijn, zoals Vatten Zweeds is. Met kerncentrales in hun bezit. Des te beter, want zij zijn September mijn nieuwe leverancier:
- een beetje duur per KWh
- zou niet moeten uitmaken met jaar-saldering, die hard beschreven staat.
- Ik heb 3x gebeld, en 3x bijna meteen iemand aan de telefoon.
- een beetje duur per KWh
- zou niet moeten uitmaken met jaar-saldering, die hard beschreven staat.
- Ik heb 3x gebeld, en 3x bijna meteen iemand aan de telefoon.
Maybe, maar doordat je in de zomer elektriciteit produceert hoeven er in de zomer veel minder kubieke meters gas en kolen te worden verbrand die daardoor in de opslag kunnen blijven zitten voor de winter.route99 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:12:
[...]
Ik ben ook zo'n blije bijdrager sinds mei 2015, maar ik vind het wel jammer dat ik in de winter maar ca 2-3% van het jaar totaal per maand kan bijdragen. Dus ik noem het daarom maar gepaste trots, want een energieprobleem hebben we vooral ook in de winter als ik juist heeeeel weinig kan bijdragen.....
Volgens mij is er een soort van next step, a leap frog zoals de Engelstaligen het noemen, om in die winterperiode ook significant bij te kunnen dragen bijvoorbeeld door een voor de consument betaalbare energieopslag. Niets meer doen dan alleen zonnepanelen, lijkt mij stilstand en daar zijn gezegdes voor... zoals, stilstand is achteruitgang. My 2 cents in deze....
Je produceert dan wel weinig in de winter met je zonnepanelen maar je draagt wel bij aan het feit dat we dan in de winter gas en kolen hebben in de opslag.
Elke KW die door zonnepanelen wordt opgewekt hoeft niet met fossiele brandstoffen te worden gegenereerd. Dat was ook wat men voor ogen had toen de salderingsregeling werd gemaakt. Het moest zinvol zijn voor private personen om zonnepanelen op hun dak te zetten.
Het lijkt wel of regering en energiemaatschappijen dat zijn vergeten.
Als je meer opwekt dan verbruikt, kun je hier eens lezen. Als je meer verbruikt en dus goedkoop wil zitten, komen hier de tips binnen.Stansat schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 06:17: