Wat ik vooral niet snap, is hoe ze erbij komen dat je teruglevering in de wintermaanden heel veel hoger is dan in de zomermaanden. De eerste 2 maanden hebben ze samengepakt, geen idee waarom, maar dan komt hun berekening van jouw (netto!) teruglevering neer op:
jan + feb: gemiddeld 390+ kWh per maand,
mrt: 350 kWh,
apr: 273 kWh,
mei: 250 kWh,
jun: 233 kWh,
jul: ca. 235 kWh per maand, o.b.v. die 160 kWh tot 22-07
Dat klopt volgens mij totaal niet met de gemiddelde verwachting van je opbrengst! Die is juist in de zomermaanden heel veel hoger dan in de winter. En dit is nog eens netto ook, terwijl je eigen verbruik in de winter ook veel hoger is dan in de zomermaanden.
Maar afgezien van deze grote merkwaardigheid, lijkt het erop dat je een forse TLV krijgt, in ieder geval in de buurt van de 100% van je inkooptarief. Niet slecht.
Waarom ging je hier weg?
Edit:
Je gaf aan dat je meterstanden niet uitgelezen kunnen worden. Dan zou het zomaar kunnen zijn dat ze zowel je invoeding als je teruglevering hebben ingeschat op basis van de gemiddelden van alleen de invoeding van een gemiddeld huishouden, dus veel in de wintermaanden, en weinig in de zomermaanden.
Als je dan de teruglevering op dezelfde manier uitsmeert over de maanden, dan krijg je deze gekke verdeling wel uit de sommetjes ja.
Het slaat negens op, maar is wel leuk in jouw voordeel, je hebt met je normaaltarief dan elke maand een netto teruglevering die je geld oplevert. Nicely done!
Ik kan me echter voorstellen dat er bij BE op een gegeven moment ook een lampje gaat branden, en dat ze dan de teruglevering gaan berekenen aan de hand van een wat meer realistische verdeling over de maanden...
Edit 2:
Dit is dan ook een hele uitzonderlijke situatie, die voor vrijwel niemand verder van toepassing is lijkt me. De meter niet kunnen uitlezen en dat BE dan een onjuiste verdeling van je teruglevering aanhoudt, dat gaat niemand anders overkomen denk ik. Dus dit is nog steeds niet een echt relevante eindafrekening ten behoeve van het algehele inzicht wat in deze draad centraal staat. Maar niettemin een leuke curiositeit!
[
Voor 42% gewijzigd door
Gameboy op 17-08-2022 17:01
]