Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Indoubt schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:42:
[...]

Maybe, maar doordat je in de zomer elektriciteit produceert hoeven er in de zomer veel minder kubieke meters gas en kolen te worden verbrand die daardoor in de opslag kunnen blijven zitten voor de winter.

Je produceert dan wel weinig in de winter met je zonnepanelen maar je draagt wel bij aan het feit dat we dan in de winter gas en kolen hebben in de opslag.

Elke KW die door zonnepanelen wordt opgewekt hoeft niet met fossiele brandstoffen te worden gegenereerd. Dat was ook wat men voor ogen had toen de salderingsregeling werd gemaakt. Het moest zinvol zijn voor private personen om zonnepanelen op hun dak te zetten.

Het lijkt wel of regering en energiemaatschappijen dat zijn vergeten.
Hmm ja dat is een goed punt maar grote bedrijven zijn altijd zielig :'( Bedrijven moeten winst maken, en als burgers ergens een keer (flink) van profiteren: snel aanpakken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Er wordt wel vaker gezegd dat je met een oude meter zelf maandelijks de meterstand moet doorgeven. Ik zag in MijnBudget toevallig 'Mijn meterstanden', dus ik dacht ik kijk even:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgDYKIzzOyXirsWNIAAtayatfd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mM22faqv7Yw0a9R27FAkPSZC.jpg?f=fotoalbum_large
Ik kan ze helemaal niet zelf maandelijks doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:19
Truus01 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:30:
Er wordt wel vaker gezegd dat je met een oude meter zelf maandelijks de meterstand moet doorgeven. Ik zag in MijnBudget toevallig 'Mijn meterstanden', dus ik dacht ik kijk even:
[Afbeelding]
Wat gek, ik kan bij Greenchoice dat wel, ook al lezen zij mijn meter uit. Je zou zeggen dat BudgetEnergie blij is met elke meterstand die ze kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvhx
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:37
Truus01 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:30:
[Afbeelding]
Niet doen. Ik zal het vandaag verder toelichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Indoubt schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:42:
[...]
Maybe, maar doordat je in de zomer elektriciteit produceert hoeven er in de zomer veel minder kubieke meters gas en kolen te worden verbrand die daardoor in de opslag kunnen blijven zitten voor de winter.
Het mag wel duidelijk zijn.... mijn voorkeur is dat er ook in winter de kolen en het gas meer gespaard kunnen worden, das nl vooruitkijken... verder dan 1 winter.... op de langere termijn willen we ook nog gas/kolen hebben en waarom dat ook nu verbranden omdat gas/kolen niet alleen voor warmte gebruikt worden maar ook als basis bouwsteen voro andere materialen, zeker gas. Hoe schaarser dat wordt, dan hebben we daar ook weer een probleem erbij...
Regeren is echt vooruit zien, hoe goed bedoeld het is om in de zomer kolen/gas te besparen die nodig voor de winter erna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-08 22:26
route99 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:24:
omdat gas/kolen niet alleen voor warmte gebruikt worden maar ook als basis bouwsteen voor andere materialen
_/-\o_ Die mening probeer ik ook wel eens uit te dragen maar ik vind zelden draagvlak. Olie heeft ons geholpen, maar nu we anders kunnen is het zonde om te verbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
hvhx schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:16:
Niet doen. Ik zal het vandaag verder toelichten.
Ik was het ook zeker niet van plan!
Maar het werd meen ik hier (en ook in het draadje over voordeel oude meter) geopperd dat dat zou moeten.
Ik wilde dus laten zien dat ik het in ieder geval niet eens kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

cybermaus schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:39:
[...]
_/-\o_ Die mening probeer ik ook wel eens uit te dragen maar ik vind zelden draagvlak. Olie heeft ons geholpen, maar nu we anders kunnen is het zonde om te verbranden.
Voorlopig kunnen we maar voor een heel klein deel anders. Zonnepanelen is geloof ik slechts 1,4% van de jaarlijkse energiebehoefte van Nederland.

Maar alles wat we kunnen besparen op het verbranden van fossiele brandstoffen is mooi meegenomen, zowel qua uitstoot als qua besparing/voorraad.

Je zou verwachten dat de regering harder ingrijpt om het salderen intakt te houden als je dat in ogenschouw neemt maar ja... marktwerking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
(jarig!)
Indoubt schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:43:
[...]
Voorlopig kunnen we maar voor een heel klein deel anders. Zonnepanelen is geloof ik slechts 1,4% van de jaarlijkse energiebehoefte van Nederland.

Maar alles wat we kunnen besparen op het verbranden van fossiele brandstoffen is mooi meegenomen, zowel qua uitstoot als qua besparing/voorraad.

Je zou verwachten dat de regering harder ingrijpt om het salderen intakt te houden als je dat in ogenschouw neemt maar ja... marktwerking
Het salderen heeft zijn doel al lang bereikt. Momenteel zie je meer en meer dat het net het niet aan kan, en daarmee zorgt verdere uitbreiding van zonnepanelen op korte termijn juist vooral voor problemen. Pak daarbij de hoge energieprijzen en zelfs zonder salderen verdien je panelen makkelijk terug. Er is voor de regering dus weinig reden om dit nu hard aan te pakken.
Het laat wel zien dat je de regering niet kunt vertrouwen wat afspraken betreft, maar dat was de afgelopen jaren allang duidelijk geworden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:50:
[...]

Het salderen heeft zijn doel al lang bereikt. Momenteel zie je meer en meer dat het net het niet aan kan, en daarmee zorgt verdere uitbreiding van zonnepanelen op korte termijn juist vooral voor problemen. Pak daarbij de hoge energieprijzen en zelfs zonder salderen verdien je panelen makkelijk terug. Er is voor de regering dus weinig reden om dit nu hard aan te pakken.
Het laat wel zien dat je de regering niet kunt vertrouwen wat afspraken betreft, maar dat was de afgelopen jaren allang duidelijk geworden.
De problemen op het netwerk komen toch niet door de particuliere zonnepanelendaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[...]

Het doel is allerminst bereikt. Het doel was niet om het net te overbelasten, Daarvoor hadden we geen panelen nodig, daar kon je al gewoon op wachten. Te weinig investering in netbeheer en uitbreiding /verzwaring en het gaat vanzelf.

Als het doel is om minder uitstoot te hebben van fossiele brandstoffen dan is het doel nog heel ver weg.

Dat de regering op dit vlak inept reageert is wat anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wolly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

De problemen op het netwerk komen toch niet door de particuliere zonnepanelendaken?
Nee, dat komt voornamelijk door de netbeheerders. Hun problemen worden weer veroorzaakt door de overheid, die ervoor gezorgd heeft dat de investeringsruimte die de netbeheerders hebben zeer beperkt is en noodzakelijke investeringen structureel zijn tegengewerkt de afgelopen jaren omdat diezelfde overheid als aandeelhouder meer interesse had in de dividenduitkeringen. Is het niet typisch, dat als we met een asielcrisis zitten, dat de overheid er als de kippen bij is om gemeente te overrulen wat het bestemmingsplan betreft, maar als het om vergunningen voor ons elektriciteitsnet gaat, dat men alles op zijn beloop laat? _O- Netbeheerders zijn vaak jaren bezig met vergunningen om uitbereidingen te realiseren.. en dat gaat dan pas spelen als er al een budget is goedgekeurd.

Maar vanuit de overheid is het een goed idee om naar de zonnepanelen te wijzen om de aandacht van het eigen falen af te leiden. En getuige de reacties (niet alleen hier) werkt dat prima.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ik ben per 20 juli weg bij Budget, en het lijkt (heb het niet in detail nagerekend) dat ze de teruglevering over Juli idd x50% gedaan hebben.
edit:
na de specificatie nagekeken te hebben is dit wel 100% TLV geweest in juli.

Alleen de fuckers verbergen dit op de eindafrekening door te werken met een gewogen gemiddelde, en niet per maand de specificatie te geven.
edit:
Het werken met een gewogen gemiddelde is echt een ondoorzichtige manier van werken en biedt ruimte om wijzigingen onder de radar te houden. Het is onbegrijpelijk dat ze deze samenvatting sturen per mail, en niet de volledige specificatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92a6uYQIKE265_ZxI2424nH_eKU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jLF84kNDvvugpqaoOPrFfg0Q.png?f=fotoalbum_large

Ben me nog wel aan het afvragen waar die 211kWh bij X vandaan komt... Misschien een artefact van het "nieuwe salderen".
Weer eens lekkere getallenvoodoo op de eindafrekening.

[ Voor 18% gewijzigd door boxlessness op 17-08-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
Wolly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

Niet alleen, maar wel mede door. Daarnaast zijn het de parikulieren die klagen dat hun zonnepanelen uitvallen.
Indoubt schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:54:
[...]
Het doel is allerminst bereikt. Het doel was niet om het net te overbelasten, Daarvoor hadden we geen panelen nodig, daar kon je al gewoon op wachten. Te weinig investering in netbeheer en uitbreiding /verzwaring en het gaat vanzelf.
Het ging mij om het doel dat je via salderen in ongeveer 7 jaar je investering terug zou kunnen verdienen. Dat kun je momenteel ook zonder te salderen (ik verdien b.v. met de huidige prijzen mijn panelen nu met salderen binnen nog geen 3 jaar ipv 7 jaar terug)
Daarbij hebben we nu een punt bereikt waarbij er net zoveel gezeurd wordt over uitvallende zonnepanelen als dat er blije mensen zijn waarbij het goed werkt. Voorheen vond iedereen het leuk als je aangaf zonnepanelen te hebben, nu is de eerste vraag of ze niet vaak uitvallen.
Als het doel is om minder uitstoot te hebben van fossiele brandstoffen dan is het doel nog heel ver weg.

Dat de regering op dit vlak inept reageert is wat anders.
Dat was niet het doel waar ik het over had. Maar laten we wel wezen, om dat doel echt te bereiken zouden de bedrijven eens harder moeten worden aangepakt en/of kerncentrales neergezet. Want partikuliere zonnepanelen zijn een leuke toevoeging, maar zijn uiteindelijk maar een klein deel van de oplossing.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chateauneuf
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 09:26
boxlessness schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:31:
Ik ben per 20 juli weg bij Budget, en het lijkt (heb het niet in detail nagerekend) dat ze de teruglevering over Juli idd x50% gedaan hebben.

Alleen de fuckers verbergen dit op de eindafrekening door te werken met een gewogen gemiddelde, en niet per maand de specificatie te geven.
Ik moest er ook even naar zoeken, maar in je account kun je online wel de specificatie downloaden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:47:
[...]

Niet alleen, maar wel mede door. Daarnaast zijn het de parikulieren die klagen dat hun zonnepanelen uitvallen.
Ik zie niet in waarom het netwerk zogenaamd problemen zou hebben door die paneelbezitters. Als de panelen uitschakelen is dat omdat de spanning oploopt tot 253V, dat is een bescherming die verplicht is geimplementeerd in de omvormers.

De spanning op het net loopt verder geen gevaar omdat die 253V binnen de toegestane marges valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:43
[...]

De regering wil voor 2030 ongeveer 35 TWh per jaar extra opwekken op het land. Dat wordt nu gezien als PV op daken van bedrijven en utiliteitsgebouwen. Netbeheerders worden geacht dat mogelijk te maken.

De enige reden dat de overheid salderen af wil schaffen is dat men denkt dat het via SDE++ goedkoper kan.

Ik heb heel benieuwd of via SDE++ er zoveel PV op daken van bedrijven komt. Die daken moeten veel al versterkt worden. Verder worden veel bedrijfspanden gehuurd. Dus dat geeft ook al weer een moeillijk situatie.

Aan de andere kant, als tot 2030 de gasprijs hoog blijft. Dan zal er vanzelf wel veel PV bijkomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hvhx
Hier het zelfde, eindafrekening van BE 8)7 in het kort:

Ik heb een slimme meter echter enexis kan deze niet meer uitlezen, dus alle waardes zijn schattingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMrHhoFWk63e00MJG89BqdZxl2c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K2hN1IwJd092yx6QjXXkLygy.png?f=user_large

specificatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-okjEGhTnUUdP1bOgK4AryWY5D8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ok1jT4xtwG3bKEQNCHoD9mdS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdkspQPm6jzdVPOh5FyN4AV5KBI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YCbeK6uA2qHJbOvTVSR43qcU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9mM9iSp6zd7UYESmxpzqOeAXgE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JRPQixoKsm2XDrPFXUK4FFLk.png?f=fotoalbum_large

Vanavond even rustig bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:17
@hvhx

Je hebt dus in nog geen 2/3e jaar bijna € 1000,- verdiend aan Budget Energie, en dat is niet genoeg? ;)

Als je de getallen doorneemt (en voor het gemak alleen die ene dag in 2021 weglaat/vergeet), dan zie je dat:

a. *al* je eigen verbruik is weggestreept tegen je teruglevering,
b. *al* je extra teruglevering voor een tarief is vergoed wat gelijk aan je levertarief is! (Ook na 1 juli)

Je hebt dus een TLV gekregen van 100% van je eigen inkoopprijs. Als dat geen cash-cow is, dan weet ik het ook niet meer.

Tenzij ik ergens helemaal de mist in ga, lijkt het er dus op dat BE netjes over de gehele periode 100% gesaldeerd heeft, en 100% van jouw inkoopprijs als TLV betaalt. Daar kan geen concurrent tegenop toch?

Disclaimer:

Ik ken de tarieven voor deze gebruiker bij BE niet, en ik heb mijn aannames over de tarieven gebaseerd op die ene dag in 2021. Daar is 11 kWh in december 2021 berekend tegen een tarief van € 0,34812. Dat is exact hetzelfde tarief als berekend bij de teruglevering over de maand januari 2022.

Dat kan toeval zijn, en als de inkoopprijs in jan '22 ineens veel hoger was dan in dec '21, dan kan dat dus de reden zijn van een onjuiste aanname. ;)

Ik kan het alleen vergelijken met mijn eigen inkooptarieven (bij een andere leverancier), en die zijn op dit moment vrijwel gelijk aan de terugleververgoeding die in deze BE specificatie staat (juli 2022), nog een reden om de aanname te doen dat de TLV gelijk is aan de inkoopprijs van deze gebruiker...

[ Voor 34% gewijzigd door Gameboy op 17-08-2022 16:37 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvhx
Mij hoor je niet klagen.
Maar ik kan de berekening niet helemaal volgen.
Ze schatten zowel de meterstanden van de levering en teruglevering in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:17
Wat ik vooral niet snap, is hoe ze erbij komen dat je teruglevering in de wintermaanden heel veel hoger is dan in de zomermaanden. De eerste 2 maanden hebben ze samengepakt, geen idee waarom, maar dan komt hun berekening van jouw (netto!) teruglevering neer op:

jan + feb: gemiddeld 390+ kWh per maand,
mrt: 350 kWh,
apr: 273 kWh,
mei: 250 kWh,
jun: 233 kWh,
jul: ca. 235 kWh per maand, o.b.v. die 160 kWh tot 22-07

Dat klopt volgens mij totaal niet met de gemiddelde verwachting van je opbrengst! Die is juist in de zomermaanden heel veel hoger dan in de winter. En dit is nog eens netto ook, terwijl je eigen verbruik in de winter ook veel hoger is dan in de zomermaanden.

Maar afgezien van deze grote merkwaardigheid, lijkt het erop dat je een forse TLV krijgt, in ieder geval in de buurt van de 100% van je inkooptarief. Niet slecht.

Waarom ging je hier weg? :)

Edit:

Je gaf aan dat je meterstanden niet uitgelezen kunnen worden. Dan zou het zomaar kunnen zijn dat ze zowel je invoeding als je teruglevering hebben ingeschat op basis van de gemiddelden van alleen de invoeding van een gemiddeld huishouden, dus veel in de wintermaanden, en weinig in de zomermaanden.

Als je dan de teruglevering op dezelfde manier uitsmeert over de maanden, dan krijg je deze gekke verdeling wel uit de sommetjes ja.

Het slaat negens op, maar is wel leuk in jouw voordeel, je hebt met je normaaltarief dan elke maand een netto teruglevering die je geld oplevert. Nicely done!

Ik kan me echter voorstellen dat er bij BE op een gegeven moment ook een lampje gaat branden, en dat ze dan de teruglevering gaan berekenen aan de hand van een wat meer realistische verdeling over de maanden...

Edit 2:

Dit is dan ook een hele uitzonderlijke situatie, die voor vrijwel niemand verder van toepassing is lijkt me. De meter niet kunnen uitlezen en dat BE dan een onjuiste verdeling van je teruglevering aanhoudt, dat gaat niemand anders overkomen denk ik. Dus dit is nog steeds niet een echt relevante eindafrekening ten behoeve van het algehele inzicht wat in deze draad centraal staat. Maar niettemin een leuke curiositeit!

[ Voor 42% gewijzigd door Gameboy op 17-08-2022 17:01 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Gameboy schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:13:
@hvhx
Je hebt dus een TLV gekregen van 100% van je eigen inkoopprijs. Als dat geen cash-cow is, dan weet ik het ook niet meer.
En dat is omdat dit (op een paar dagen na) de periode *voor* 1Juli is

Na 1 juli gaan ze dus 50% geven (is nog niet heel slecht) *en* ze gaan per maand salderen.
Dat laatste is waar het in deze thread gaat. Dus dat is nog niet echt zichtbaar op deze afrekening.

Dezelfde eindrekening voor mij (ik heb die zonnecellen sinds 27 Juni actief) gaat er dus heel anders uitzien.

Hou er ook rekening mee dat wat ik straks van Juli terugkrijg tegen 50% zomertarief is, terwijl ik diezelfde stroom straks in Januari tegen een 100% wintertarief moet terugkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
hvhx schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:26:

Ik heb een slimme meter echter enexis kan deze niet meer uitlezen, dus alle waardes zijn schattingen.

[Afbeelding]

specificatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er staat een K achter de standen dat betekend doorgegeven door klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvhx
Toen dat nieuws bekend werd gemaakt ben ik weggegaan. Ik heb de discussie hier helemaal gevolgd.

En ik denk dat de gasprijs nog niet op zijn top zit, dus heb ik een vast contract voor 1 jaar genomen bij gewoon energie. ( ik hoop dat ze niet omkiepen)

dit is het werkelijk verbruik, in april heb ik 6 panelen bij gelegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myYaXI4_Im45Td1DHIm0t3CSFrE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2BA8e4AOf0rICMq14hN5vNQM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:57
[b]Gameboy in "Saldering per kwartaal of jaar"Gameboy schreef op woensdag 17 augustus 2022 @i.Stijn
Edit 2:

Dit is dan ook een hele uitzonderlijke situatie, die voor vrijwel niemand verder van toepassing is lijkt me. De meter niet kunnen uitlezen en dat BE dan een onjuiste verdeling van je teruglevering aanhoudt, dat gaat niemand anders overkomen denk ik. Dus dit is nog steeds niet een echt relevante eindafrekening ten behoeve van het algehele inzicht wat in deze draad centraal staat. Maar niettemin een leuke curiositeit!
Kans dat het bij meerdere kan voorkomen is niet zo klein, dat je mag stellen dat "dat gaat niemand anders overkomen"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruCSKKbQyKXEs4NXCkb0eO92wC8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4Tu7yTuQJnjQ8eVNJpCjoY8l.png?f=user_large

bron: Enexis

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online

Volgens hun zijn de meterstanden geen schattingen (S), maar door de klant doorgegeven (K). Wellicht dat je daar iets mee kunt/moet.
Of gaat het om de spreiding van die kWh over de maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvhx
Het gaat over de spreiding over de maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:42

Tazzios

..

Was dit recente artikel van de acm hier algemeld?

https://www.acm.nl/nl/ond...salderen-en-hoe-werkt-het
Let op:

Wij vinden dat salderen per jaar moet. Maar op dit moment (augustus 2022) zijn de regels niet duidelijk genoeg. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat probeert hier zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven.
@Mrosi was de quote ook net aan het toevoegen, alleen wat lastig via de tablet.

[ Voor 53% gewijzigd door Tazzios op 17-08-2022 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrosi
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-03-2023
Daar gaat het inderdaad over. Sinds deze maand is daar een alinea aan toegevoegd

"Let op: Wij vinden dat salderen per jaar moet. Maar op dit moment (augustus 2022) zijn de regels niet duidelijk genoeg. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat probeert hier zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
Tazzios schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:35:
Was dit recente artikel van de acm hier algemeld?
Ja, was al gemeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
Wolly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:23:
[...]
Ik zie niet in waarom het netwerk zogenaamd problemen zou hebben door die paneelbezitters. Als de panelen uitschakelen is dat omdat de spanning oploopt tot 253V, dat is een bescherming die verplicht is geimplementeerd in de omvormers.

De spanning op het net loopt verder geen gevaar omdat die 253V binnen de toegestane marges valt.
Ze schakelen uit om te voorkomen dat de netspanning te hoog wordt. Daarbij geeft het oplopen van de spanning aan dat het net vol begint te raken.

Maar als jij het uitschakelen van zonnepanelen om de veiligheid van het net te waarborgen niet als een probleem ziet houdt het verhaal natuurlijk snel op.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvhx
253 Volt is naar mijn idee echt de grens. Kunnen blij zijn dat we geen gloeilampen meer gebruiken.

Maar als je zelf gaat gebruiken, wasmachine of vaatwasser dan zakt de spanning flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:10:
[...]

Ze schakelen uit om te voorkomen dat de netspanning te hoog wordt. Daarbij geeft het oplopen van de spanning aan dat het net vol begint te raken.

Maar als jij het uitschakelen van zonnepanelen om de veiligheid van het net te waarborgen niet als een probleem ziet houdt het verhaal natuurlijk snel op.
Ik zie dat inderdaad niet als een probleem omdat het systeem zo ontworpen is en in die zin goed functioneert. Welke gevolgen heeft dat volgens jou voor het gehele netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
hvhx schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:14:
253 Volt is naar mijn idee echt de grens. Kunnen blij zijn dat we geen gloeilampen meer gebruiken.

Maar als je zelf gaat gebruiken, wasmachine of vaatwasser dan zakt de spanning flink.
Correct, het is max 10% afwijking.

Zie https://www.consuwijzer.n...ng-mag-aansluiting-hebben

[ Voor 15% gewijzigd door Wolly op 17-08-2022 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wolly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:14:
[...]

Ik zie dat inderdaad niet als een probleem omdat het systeem zo ontworpen is en in die zin goed functioneert. Welke gevolgen heeft dat volgens jou voor het gehele netwerk?
Het feit dat het net op veel plekken tot de 253volt komt wordt met name veroorzaakt door zonnepanelen. Een woning met zonnepanelen welke terug levert aan het net is een grotere belasting voor het net dan een woning zonder zonnepanelen. Tel daarbij de steeds meer voorkomende laadpalen op en je hebt feest. Alle deel netten ouder dan 2-3 jaar zijn hier niet op berekend.

Dat de zonnepanelen afschakelen bij een net spanning van 253volt geeft gewoon aan dat het net niet toereikend is. Aangezien een noodvoorziening moet inschakelen. Een noodvoorziening dat er voor zorgt dat onderdelen er echt niet uitvliegen, zeg maar.

op dit moment staan veel componenten in het net gewoon op Max afgesteld er is geen ruimte meer.

[ Voor 20% gewijzigd door _Dune_ op 17-08-2022 18:22 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
_Dune_ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:18:
[...]

Het feit dat het net op veel plekken tot de 253volt komt wordt met name veroorzaakt door zonnepanelen. Een woning met zonnepanelen welke terug levert aan het net is een grotere belasting voor het net dan een woning zonder zonnepanelen. Tel daarbij de steeds meer voorkomende laadpalen op en je hebt feest. Alle deel netten ouder dan 2-3 jaar zijn hier niet op berekend.
Maar welke concrete problemen heeft het net hiermee? Het zijn toch vooral de zonnepanelen bezitters die er last van hebben en niet het netwerk an sich?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wolly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:19:
[...]

Maar welke concrete problemen heeft het net hiermee? Het zijn toch vooral de zonnepanelen bezitters die er last van hebben en niet het netwerk an sich?
Sorry, ik had te vroeg op reply gedrukt. Zoals ik hierboven aangeef het feit dat die 253volt gehaald wordt duidt al op een probleem. De beveiliging moet inschakelen anders gaat het echt mis.

Dit betekent ook dat er geen ruimte meer is voor andere zaken op het net.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
_Dune_ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:26:
[...]

Sorry, ik had te vroeg op reply gedrukt. Zoals ik hierboven aangeef het feit dat die 253volt gehaald wordt duidt al op een probleem. De beveiliging moet inschakelen anders gaat het echt mis.

De echte problemen op het net liggen meer in het niet kunnen aansluiten van mega zonneparken, windmolens, fabrieken en andere grootverbruikers. Niet bij die paar duizend particulieren want die stoppen uit zichzelf met leveren zodra de spanning op de max zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:57
_Dune_ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:26:
[...]

Als meer energieleveranciers per tariefperiode het leveringstarief gaan salderen wordt dat alleen maar erger, want het net ontlasten door direct eigen verbruik verhogen is finacieel nadelig.

De TLV is over algemeen lager dan het levertarief, hoe minder direct eigen verbruik, hoe meer op een later tijdstip hoe meer je van de invoeding met de latere afname kan wegstrepen en minder kWh's met TLV en dat start bij kwartaaltarieven.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-09 15:31
hvhx schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:14:

Alleen wanneer iedereen zelf gaat verbruiken... Ik zie weinig verandering in de netspanning op het moment wanneer ik met m'n auto op alle drie de fasen op 16a aan het laden ben. Tuurlijk zakt het wel iets, maar niet significant door één aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
_Dune_ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:18:
[...]
Een woning met zonnepanelen welke terug levert aan het net is een grotere belasting voor het net dan een woning zonder zonnepanelen. Tel daarbij de steeds meer voorkomende laadpalen op en je hebt feest.
Een woning die veel uit het net trekt kan evengoed een probleem zijn als een woning die veel levert. Laadpalen zijn natuurlijk juist een deel van de oplossing: die verbruiken de door de zonnepanelen geleverde energie immers, waardoor de spanning op het net zakt. Eigen verbruik vermindert ook die spanning en dus een woning met veel zonnepanelen die verder slim qua verbruik is ingericht (juist bij grote pieken grote verbruikers inschakelen, elektrische auto laden, accu) hoeft niet per sé een grote belasting voor het net te zijn. En zoals al hier gezegd is het voor het net geen enkel probleem. Alleen voor de eigenaar van de inverter die keurig uitschakeld bij 253V om het net veilig te houden. Heel tijdelijk ietsje minder opbrengst weegt niet op tegen het enorme maatschappelijke voordeel van extra groene energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
pieterhi schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:25:
[...]

Alleen wanneer iedereen zelf gaat verbruiken... Ik zie weinig verandering in de netspanning op het moment wanneer ik met m'n auto op alle drie de fasen op 16a aan het laden ben. Tuurlijk zakt het wel iets, maar niet significant door één aansluiting.
Maar natuurlijk exact gelijk -bij gelijk amperage- aan hoeveel de netspanning door een extra inverter stijgt: dat is ook miniem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

pieterhi schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:25:
[...]

In mijn geval wordt het voltage met 3V verlaagd als ik laad (met 23A op 1 fase). Dat is in principe genoeg verschil tussen het uitschakelen van de omvormer en hem (op volle kracht) door laten gaan. Daarmee kun je het (dus) wel degelijk beïnvloeden, terwijl de buren die het niet doen met panelen zitten die niet meer werken.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@boxlessness en @hvhx
Is jullie niet opgevallen dat jullie beiden voor de hele maand december vaste leveringskosten betalen?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrosi

[Afbeelding]

specificatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier lijkt BE toch inderdaad 100% TLV te geven. Dat is mooi :) Misschien de wijziging nog niet doorgevoerd(?) Nu wachten op iemand nu per 1 september overstapt en en kijken hoe er gesaldeerd is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bal130
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:54
Ik ben ook sinds 21/07/2022 weg bij BE. De gemiddelde tarieven vielen mij ook meteen op waarmee is gerekend. Inmiddels via BE portaal wel de specificatie gevonden per maand. Ik heb de tarieven nog even vergeleken met degene die ik elke maand via mail heb ontvangen. Beide zijn incl. BTW maar toch wijken deze af?

Mijn meter is wel telkens uitgelezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHE4ZFjQBUeQNPF9v9_78139nvE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JqDJ0v3n7kphbelIVkYe6RTw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejAQPKwgbiSBnOtdaegOYf5PoxA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6xG2L89akua9pLWDO1XFOVRM.png?f=fotoalbum_tile
klump4u schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:44:
@boxlessness en @hvhx
Is jullie niet opgevallen dat jullie beiden voor de hele maand december vaste leveringskosten betalen?
Ik heb op 25/02/2022 een mail ontvangen dat er 5,99 EUR teruggestort zou worden omdat BE pas begon te leveren op 30/12/2021 naar aanleiding van de overname van Fenor. Terugstorting is uiteindelijk ook gebeurd rond 01/03/2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
bal130 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:56:
Ik ben ook sinds 21/07/2022 weg bij BE.

Ik heb op 25/02/2022 een mail ontvangen dat er 5,99 EUR teruggestort zou worden omdat BE pas begon te leveren op 30/12/2021 naar aanleiding van de overname van Fenor. Terugstorting is uiteindelijk ook gebeurd rond 01/03/2022
Per 21-7 weg, maar ook over juli brengen ze over de volledige maand de vaste leveringskosten in rekening. Of hoef je die bij je huidige leverancier niet te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrosi
bal130 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:56:
Ik ben ook sinds 21/07/2022 weg bij BE. De gemiddelde tarieven vielen mij ook meteen op waarmee is gerekend. Inmiddels via BE portaal wel de specificatie gevonden per maand. Ik heb de tarieven nog even vergeleken met degene die ik elke maand via mail heb ontvangen. Beide zijn incl. BTW maar toch wijken deze af?

Mijn meter is wel telkens uitgelezen.

[Afbeelding][Afbeelding]

[...]

Dat is toch wel bijzonder. Kan ook geen verklaring vinden voor de afwijkende tarieven. Krijg ook steeds meer het idee dat Budget Energie iets anders zegt dan dat ze nu aan het uitvoeren zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvhx
klump4u schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:44:
@boxlessness en @hvhx
Is opgevallen maar dit is in februari verrekend, budget heeft € 11,98 teruggestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Mrosi schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:55:
Hier lijkt BE toch inderdaad 100% TLV te geven. Dat is mooi :) Misschien de wijziging nog niet doorgevoerd(?) Nu wachten op iemand nu per 1 september overstapt en en kijken hoe er gesaldeerd is..
Tja zijn voornamelijk bedragen van voor 1 Juli
Mrosi schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:17:
Krijg ook steeds meer het idee dat Budget Energie iets anders zegt dan dat ze nu aan het uitvoeren zijn..
Misschien, kan het risico niet nemen, ben al elders getekend, wachten op mijn Eindfactuur., zal nog wel een maand of twee duren.

Wel irritant, betekend dat ik de goede zomer opbrengst verspeeld heb, ga ik de winter dus met een nul-saldo beginnen. Was eigenlijk precies niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bal130
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:54
Truus01 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:03:
[...]

Per 21-7 weg, maar ook over juli brengen ze over de volledige maand de vaste leveringskosten in rekening. Of hoef je die bij je huidige leverancier niet te betalen?
Er is inderdaad 49 cent minder in rekening gebracht maar 2/3 was correcter geweest. Maar ik vind de verschillen in tarieven die op de eindafrekening staat ten opzichte van de tarieven die ik maandelijks heb ontvangen via de mail vervelender. Dat scheelt toch wel wat meer Euro's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrosi
cybermaus schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:45:
[...]

[...]

Misschien, kan het risico niet nemen, ben al elders getekend, wachten op mijn Eindfactuur., zal nog wel een maand of twee duren.

Wel irritant, betekend dat ik de goede zomer opbrengst verspeeld heb, ga ik de winter dus met een nul-saldo beginnen. Was eigenlijk precies niet de bedoeling.
Gelukkig alles goed gesaldeerd. Gelukkig ga je er onderaan de streep er geen euro op achteruit ondanks dat je nu de winter gaat. Compenseer je volgende zomer weer en dan ziet de eindafrekening er weer goed uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
Wolly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:14:
[...]

Het is een veiligheid dat is ingebouwd om te voorkomen dat het netwerk echt overbelast raakt. Het geeft dus aan dat het netwerk op zijn grenzen werkt en er dus geen extra opwekkers bij kunnen. Daarmee is het dus een probleem omdat het netwerk vol zit en uitgebreidt zal moeten worden voordat er weer zonnepanelen bij kunnen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
Wolly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:42:
[...]
De echte problemen op het net liggen meer in het niet kunnen aansluiten van mega zonneparken, windmolens, fabrieken en andere grootverbruikers. Niet bij die paar duizend particulieren want die stoppen uit zichzelf met leveren zodra de spanning op de max zit.
Aangezien die paar duizend partikulieren al teveel zijn voor het net, zijn die mega zonneparken/windmolens natuurlijk helemaal een probleem. Ik snap dus niet helemaal waarom je dan zegt dat die partikulieren het probleem niet zijn. Het blijkt wel dat de beveliging regelmatig in moet schakelen, dus voor het huidige net zijn die partikulieren al een probleem, laat staan die zonneparken/windmolens waar je het over hebt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

joostmaas schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:31:
[...]

Een woning die veel uit het net trekt kan evengoed een probleem zijn als een woning die veel levert. Laadpalen zijn natuurlijk juist een deel van de oplossing: die verbruiken de door de zonnepanelen geleverde energie immers, waardoor de spanning op het net zakt. Eigen verbruik vermindert ook die spanning en dus een woning met veel zonnepanelen die verder slim qua verbruik is ingericht (juist bij grote pieken grote verbruikers inschakelen, elektrische auto laden, accu) hoeft niet per sé een grote belasting voor het net te zijn. En zoals al hier gezegd is het voor het net geen enkel probleem. Alleen voor de eigenaar van de inverter die keurig uitschakeld bij 253V om het net veilig te houden. Heel tijdelijk ietsje minder opbrengst weegt niet op tegen het enorme maatschappelijke voordeel van extra groene energie.
Jij schetst hier een ideale situatie die bijna niet voorkomt en waar wij nog ver vandaan zijn. Die EV staat overdag bijvoorbeeld niet aan die laadpaal om de energie opgewekt door de panelen op te nemen. Die EV is overdag, wanneer de panelen energie opwekken, onderweg.

Dit is ook wat een netbeheerder ziet.

Dit gaat pas opgelost worden als een particulier met een EV en zonnepanelen ook een home accu gaat krijgen, zodat de energie die overdag opgewekt wordt opgeslagen wordt en s avonds en s nachts de EV in kan. Er zal anders eerst een heel andere mentaliteit moeten ontstaan over waar en wanneer wij werken. Helaas heeft zoiets als Corona daar niet veel in geholpen.

Het blijft een feit dat zoals het er nu voor staat gemiddeld genomen een woning met panelen en/of een laadpaal aan huis meer vergt van het net.

Als het goed is hebben gemeenten afgelopen jaar ook voorlichting gehad over het feit dat terug levering niet gegarandeerd is. Er is tenminste èèn netbeheerder die dit inmiddels heeft aangegeven waar mijn informatie en kennis vandaan komt.

@Wolly Grotere industrie kan niet meer aangesloten worden, mede doordat woonhuizen massaal voorzien worden van zonnepanelen. Hoe meer woningen met zonnepanelen hoe eerder die 253Volt is bereikt, dus geen ruimte meer op het net.

Het net groeit hier niet in mee of liever gezegd overheden hebben de netbeheerder hier geen mogelijkheid in gegeven. Tot op heden is daar ook nog niets in veranderd.

Maar ondanks aanverwant, we dwalen enigszins af. 😯

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 17-08-2022 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@_Dune_ zowel natuurkundig als administratief kan ik niet echt een reden bedenken waarom huishoudens met zonnepanelen ervoor zorgen dat industrie niet aangesloten kan worden. Kan je dat toelichten?

Huishoudens met zonnepanelen zorgen ervoor dat minder invoeding van het net nodig is maar leveren niet meer capaciteit op (je moet die capaciteit immers ook kunnen leveren op het moment dat de zon niet schijnt).

Komt bij dat industrie volgens mij vaak een directe verbinding heeft met het 15kV net en dus niet op de delen zitten waar huishoudens wel op zitten? Mijn vorige werkgever had gewoon diverse trafohuizen op het terrein staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 21:43
Uiteindelijk lopen we met zonnepanelen tegen het probleem aan dat het een van de laagstkwalitatieve duurzame energiebronnen is en er slechts een relatief klein perceentage van ons jaarlijkse verbruik mee opgewekt kan worden, hoe goed het net ook is. Thuisaccu's zijn verspilling, omdat de netbeheerder die niet kan inzetten wanneer het moet en daardoor het effect op de netbelasting verhoudingsgewijs gering zal zijn. Gezien de hoeveelheid zonne-energie in de zomer, bepaald dat uiteindelijk grotendeels het aandeel in de totale opwek.
Overschotten kunnen in de toekomst ook in waterstof worden omgezet, maar daarvoor is zonneenergie ook niet goed te gebruiken, omdat het nog niet bij benadering 24/7 beschikbaar is.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvhx
.

[ Voor 99% gewijzigd door hvhx op 17-08-2022 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Glashelder schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:55:
@_Dune_ zowel natuurkundig als administratief kan ik niet echt een reden bedenken waarom huishoudens met zonnepanelen ervoor zorgen dat industrie niet aangesloten kan worden. Kan je dat toelichten?

Huishoudens met zonnepanelen zorgen ervoor dat minder invoeding van het net nodig is maar leveren niet meer capaciteit op (je moet die capaciteit immers ook kunnen leveren op het moment dat de zon niet schijnt).

Komt bij dat industrie volgens mij vaak een directe verbinding heeft met het 15kV net en dus niet op de delen zitten waar huishoudens wel op zitten? Mijn vorige werkgever had gewoon diverse trafohuizen op het terrein staan.
Dat klopt, maar het hangt allemaal aan elkaar. De nette zowel hoog-, midden als laagspanning zijn gewoon vol. Als bijvoorbeeld Enexis of een Liander het maximale vragen dan moet een Tennet dat ook aan kunnen. Inmiddels zijn wij zover dat dat het allemaal practice overbelast is. Waardoor die grote industrie geen aansluiting bij Tennet kan krijgen.

Die trafohuizen die jij bij jouw werkgever hebt zien staan, zijn in principe dezelfde als je in woonwijken tegen komt.

Wat in voeding op het net betreft door particuliere zonnepanelen. Daar schets je ook nog een te ideale situatie. De meeste opgewekte energie wordt namelijk nog altijd niet direct verbruikt en gaat met name zomers gewoon direct het net op.

Dit geeft voor de netbeheerders ook weer een andere uitdaging, want waar voer je de energie naar af? Ook kun je centrales niet zomaar even op en af schakelen.

De afgelopen jaren is het al een uitdaging geweest om de overschotten die Duitsland het europese net op gooit op te kunnen vangen.

Zoals iemand al aangaf, waterstof zou hier een prima opslag methode voor zijn, ondanks de omzettingsverliezen.

Wat betreft de hele energie transitie… we zijn er nog lang niet. Aan de èène kant betalen wij ons blauw aan energie, terwijl er aan de andere kant overschotten zijn… Daarbij staat de fundering (net) op knappen of instorten. 😔

[ Voor 24% gewijzigd door _Dune_ op 17-08-2022 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:37:
[...]

Aangezien die paar duizend partikulieren al teveel zijn voor het net, zijn die mega zonneparken/windmolens natuurlijk helemaal een probleem. Ik snap dus niet helemaal waarom je dan zegt dat die partikulieren het probleem niet zijn. Het blijkt wel dat de beveliging regelmatig in moet schakelen, dus voor het huidige net zijn die partikulieren al een probleem, laat staan die zonneparken/windmolens waar je het over hebt.
Die mega zonneparken en windmolens zijn een probleem omdat die geplaatst worden in gebieden waar geen enorm electriciteitsnet ligt.
Het net, ooit aangelegd op basis van een voorspelbaar productie- en afname-model, is juist in die landelijke gebieden niet berekend op grote pieken. Grootschalige zonneparken – een ontwikkeling van de laatste jaren – die zich juist in de dunbevolkte gebieden willen vestigen (goedkope grond en ruimte), doen een groot beroep op het net bij het transporteren van de pieken in opgewekte zonnestroom. Zeker als er in een regio meerdere grote producenten van duurzame energie op het net willen, levert dat het risico op van overbelasting.
Aan de verbruikerskant heb je,zoals ik al zei, industrie en grootverbruikers die ineens veel meer nodig hebben dan waar op gerekend was.
Daarnaast speelt in andere regio’s het omgekeerde probleem waar door de snel groeiende vraag naar datacentra en de elektrificatie van de industrie de netbeheerders niet snel genoeg het net kunnen verzwaren om te voldoen aan alle vraag die er is.
https://www.netbeheernederland.nl/dossiers/netcapaciteit-60

Het is aardig om met de vinger te wijzen naar die paar particuliere daken met zonnepanelen maar de oorzaak van de problemen liggen voor het allergrootste deel toch echt elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wolly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:22:
[...]
Die mega zonneparken en windmolens zijn een probleem omdat die geplaatst worden in gebieden waar geen enorm electriciteitsnet ligt.
Daar heb je inderdaad gelijk in, met name die zonneweiden, zijn netbeheerders een doorn in het oog. Ze zijn verplicht ze aan te sluiten, maar in tegenstelling tot particuliere zonnepanelen, kan een netbeheerder een dergelijke zonneweide gewoon uitschakelen wanneer zij dat willen en dat gebeurd ook. Veel van dergelijke zonneweiden in het noorden doen helemaal niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
Wolly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:22:
[...]

[...]

Aan de verbruikerskant heb je,zoals ik al zei, industrie en grootverbruikers die ineens veel meer nodig hebben dan waar op gerekend was.

[...]

https://www.netbeheernederland.nl/dossiers/netcapaciteit-60

Het is aardig om met de vinger te wijzen naar die paar particuliere daken met zonnepanelen maar de oorzaak van de problemen liggen voor het allergrootste deel toch echt elders.
Uiteindelijk is dit gewoon een zinloze discussie. Als je terugleest zul je zien dat ik vooral aangeef dat het uitschakelen van omvormers bij partikulieren laat zien dat het net aan zijn grenzen ligt. Ik zeg daarbij alleen dat het net dus vol zit, jij gaat echter in op het waarom. Dat in dat waarom de partikulieren niet het grootste probleem zijn klopt, maar dat die partikulieren het probleem overduidelijk aantonen is net zo goed waar.

Daarom terug ontopic naar het salderingsverhaal.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrosi
cybermaus schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:45:
[...]

[...]

Ben jij met zowel Gas als Electra overgestapt? Ben namelijk benieuwd als je bij budget energie weg gaat met electra en gas behoud of je dan een nieuw contract krijgt voor gas met een prijs van meer dan 3 euro per kuub?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:03:
[...]

Uiteindelijk is dit gewoon een zinloze discussie. Als je terugleest zul je zien dat ik vooral aangeef dat het uitschakelen van omvormers bij partikulieren laat zien dat het net aan zijn grenzen ligt. Ik zeg daarbij alleen dat het net dus vol zit, jij gaat echter in op het waarom. Dat in dat waarom de partikulieren niet het grootste probleem zijn klopt, maar dat die partikulieren het probleem overduidelijk aantonen is net zo goed waar.
De discussie begon omdat jij stelde dat de partikuliere panelenbezitters mede zorgen voor de problemen op het netwerk. Je gebruikte dat als argument om te stellen dat het salderen allang zijn doel bereikt zou hebben.

Dat deed je ongefundeerd, de info die ik heb gelinkt spreekt niet eens over die groep.

Stop dus met het betrekken van het verhaal van problemen mbt netcapaciteit als het gaat over saldering van particuliere panelenbezitters. Het is een afleidingsmanoeuvre om maatregelen mogelijk te maken terwijl de oorzaken van de problemen elders liggen.
Daarom terug ontopic naar het salderingsverhaal.
Graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
Wolly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:16:
[...]
De discussie begon omdat jij stelde dat de partikuliere panelenbezitters mede zorgen voor de problemen op het netwerk. Je gebruikte dat als argument om te stellen dat het salderen allang zijn doel bereikt zou hebben.

Dat deed je ongefundeerd, de info die ik heb gelinkt spreekt niet eens over die groep.

Stop dus met het betrekken van het verhaal van problemen mbt netcapaciteit als het gaat over saldering van particuliere panelenbezitters. Het is een afleidingsmanoeuvre om maatregelen mogelijk te maken terwijl de oorzaken van de problemen elders liggen.
In een van mijn eerste reakties gaf ik dit al aan :
redwing schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:10:
[...]
Oftewel daar geef ik al aan dat het vooral een probleem is omdat het aangeeft dat het net vol zit.

Voor de rest was mijn post wel degelijk gefundeerd :
Pak daarbij de hoge energieprijzen en zelfs zonder salderen verdien je panelen makkelijk terug.' en 'Het ging mij om het doel dat je via salderen in ongeveer 7 jaar je investering terug zou kunnen verdienen. Dat kun je momenteel ook zonder te salderen (ik verdien b.v. met de huidige prijzen mijn panelen nu met salderen binnen nog geen 3 jaar ipv 7 jaar terug)
Daarbij hebben we nu een punt bereikt waarbij er net zoveel gezeurd wordt over uitvallende zonnepanelen als dat er blije mensen zijn waarbij het goed werkt.'
Dus weer ontopic : salderen is momenteel heel leuk voor de bezitter, maar ook zonder salderen kun je je panelen al snel terugverdienen door gebruik en opwekken op elkaar af te stemmen. Daarmee is salderen in principe niet meer nodig om je panelen in de gewenste 7 jaar terug te verdienen.

Verder blijf ik wel van mening dat de wet altijd is uitgelegd dat de maatschappijen per jaar moeten salderen. Dat de AFM ACM daar nu van terugkrabbelt vind ik wel heel slap. Als ze niet overtuigd waren van de wet hadden ze ook niet deze uitleg moeten geven.

[removed]

• Indoubt

Indoubt

redwing schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 00:16:
[...]

[...]

Oftewel daar geef ik al aan dat het vooral een probleem is omdat het aangeeft dat het net vol zit.

[...]

Dus weer ontopic : salderen is momenteel heel leuk voor de bezitter, maar ook zonder salderen kun je je panelen al snel terugverdienen door gebruik en opwekken op elkaar af te stemmen. Daarmee is salderen in principe niet meer nodig om je panelen in de gewenste 7 jaar terug te verdienen.

Verder blijf ik wel van mening dat de wet altijd is uitgelegd dat de maatschappijen per jaar moeten salderen. Dat de AFM daar nu van terugkrabbelt vind ik wel heel slap. Als ze niet overtuigd waren van de wet hadden ze ook niet deze uitleg moeten geven.
Leuk dat het werkt voor jou.

Hoe zit het met de rest van ons?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-09 15:31
Krisp schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:40:
[...]

In mijn geval wordt het voltage met 3V verlaagd als ik laad (met 23A op 1 fase). Dat is in principe genoeg verschil tussen het uitschakelen van de omvormer en hem (op volle kracht) door laten gaan. Daarmee kun je het (dus) wel degelijk beïnvloeden, terwijl de buren die het niet doen met panelen zitten die niet meer werken.
Ik reageerde een op de opmerking 'zakt flink' en dat is het gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
Indoubt schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 00:31:
[...]

Leuk dat het werkt voor jou.

Hoe zit het met de rest van ons?
Reken maar uit, ze rekenen normaal met zo'n 30% eigen gebruik als je je verbruikspatroon niet aanpast. Als je dan 4500kWh per jaar verbruikt (gezin) met een huidige prijs van zo'n 65 cent per kWh, bespaar je per jaar ongeveer 1000 euro met je zonnepanelen. Om 4500kWh op te wekken zul je een systeem hebben dat zo'n 4 a 5k kost. Oftewel de rest van jullie verdient zo'n systeem zonder salderen ook in 5 jaar terug.

Ondanks dat, blijf ik alsnog vinden dat de regering/AFMACM/maatschappijen zich aan de afspraken moeten houden. Er is altijd gezegd dat salderen per jaar gedaan zou worden en ook niet voor 2023 zou verdwijnen. De huidige trend lijkt daar echter vanb af te wijken en ik vind dat een zeer slechte ontwikkeling.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

redwing schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 00:16:
[...]

[...]

[...]

Verder blijf ik wel van mening dat de wet altijd is uitgelegd dat de maatschappijen per jaar moeten salderen. Dat de AFM daar nu van terugkrabbelt vind ik wel heel slap. Als ze niet overtuigd waren van de wet hadden ze ook niet deze uitleg moeten geven.
Het is het ACM trouwens. Maar waar staat dat zij aan het terugkrabbelen zijn? Hun mening is niet veranderd maar zeggen wel tegen de wetgever dat het wel wat steviger in de regelgeving opgenomen mag worden. En dat dat is ook hun taak als toezichthouder.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Mrosi schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:14:
[...]

Ben jij met zowel Gas als Electra overgestapt? Ben namelijk benieuwd als je bij budget energie weg gaat met electra en gas behoud of je dan een nieuw contract krijgt voor gas met een prijs van meer dan 3 euro per kuub?
Ik ben alleen met elektra overgestapt: alleen elektra aangevraagd bij een nieuwe aanbieder.
Op de afrekening stond ook alleen maar elektra, en ik kreeg van Budget een "uw maandelijkse verbruik"-mail met alleen maar gas.

...

Maar... in de mijn-budget-omgeving zie ik momenteel geen actief gas-contract staan, alleen maar een inactief "variabel stroom en gas" ... dus ik vraag me af of dit een glitch is of dat er daar administratief wat krom zit.
Ik weet niet of @hvhx het zelfde ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
ds23man schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 03:42:
[...]

Het is het ACM trouwens. Maar waar staat dat zij aan het terugkrabbelen zijn? Hun mening is niet veranderd maar zeggen wel tegen de wetgever dat het wel wat steviger in de regelgeving opgenomen mag worden. En dat dat is ook hun taak als toezichthouder.
Klopt, was een beetje laat ;)

Voorheen werd er gezegd dat jaarlijks salderen verplicht was. In de tussentijd zeggen ze dat ze vinden dat dat zo zou moeten zijn, maar dat de wetgeving het wel eens niet zou kunnen ondersteunen. Oftewel dat ze jaarlijks salderen dus niet kunnen afdwingen. Iets wat ze voorheen wel aangaven. Als toezichthouder zouden ze dat vooraf al hebben moeten melden en niet nu het een probleem begint te worden.
Ik ben iig benieuwd wat er nu uit gaat komen, maar met de laatste uitspraken/aanpassingen op de website schat ik dat de wet niet goed is en een BE er mee weg gaat komen met maandelijks salderen.

[removed]

• hvhx
@boxlessness ik ben met gas en Electra overgestapt, op mijn budget staat dat ik geen contract meer heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

redwing schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:32:
[...]

Klopt, was een beetje laat ;)

Voorheen werd er gezegd dat jaarlijks salderen verplicht was. In de tussentijd zeggen ze dat ze vinden dat dat zo zou moeten zijn, maar dat de wetgeving het wel eens niet zou kunnen ondersteunen. Oftewel dat ze jaarlijks salderen dus niet kunnen afdwingen. Iets wat ze voorheen wel aangaven. Als toezichthouder zouden ze dat vooraf al hebben moeten melden en niet nu het een probleem begint te worden.
Ik ben iig benieuwd wat er nu uit gaat komen, maar met de laatste uitspraken/aanpassingen op de website schat ik dat de wet niet goed is en een BE er mee weg gaat komen met maandelijks salderen.
De ACM zegt nog steeds dat salderen per jaar is, er zitten daar genoeg juristen om dat te beoordelen. Ze willen alleen dat dat specifieker in de regelgeving wordt opgenomen om discussies hierover in de toekomst te voorkomen. Scheelt hen en de consument een hoop gezeur.

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:41
offtopic:
Het De ACM

• ds23man

ds23man

Eenum

Het is nog vroeg... :+

• ds23man

ds23man

Eenum

Wat meer verduidelijking door de ACM:

https://solarmagazine.nl/...niet-letterlijk-in-de-wet

• ds23man

ds23man

Eenum

.

[ Voor 98% gewijzigd door ds23man op 18-08-2022 09:22 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik begin BE steeds beter te begrijpen… _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:18
Ik snap die energiemaatschappij ook wel. Stel je voor dat 100% van de klanten in de zomer forse overschotten heeft, in de winter de warmtepomp aanzet en daarmee op 0 euro energiekosten uitkomt. Terwijl de aardgascentrale toch fors staat te draaien in de winter en s avonds. Dat is geen houdbare situatie en wordt nu nog betaald door extra hoge tarieven voor mensen zonder panelen.

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
Oftewel daar zeggen ze dat het ACM vindt dat het jaarlijks zou moeten, maar dat dat niet in de wet staat. Aangezien de wet leading is, betekent dat in de praktijk dat wat BE doet zeer waarschijnlijk gewoon mag. Helaas, maar door dit soort uitspraken begin ik er aardig van overtuigd te raken dat er niets is dat ze kunnen doen aan de werkwijze van BE.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:41:
[...]

Oftewel daar zeggen ze dat het ACM vindt dat het jaarlijks zou moeten, maar dat dat niet in de wet staat. Aangezien de wet leading is, betekent dat in de praktijk dat wat BE doet zeer waarschijnlijk gewoon mag. Helaas, maar door dit soort uitspraken begin ik er aardig van overtuigd te raken dat er niets is dat ze kunnen doen aan de werkwijze van BE.
Nee dat is iets te kort door de bocht. Er zijn kamervragen gesteld, en het wachten is op het antwoord van de minister. Zijn antwoord gaat duidelijkheid geven over wie van de twee gelijk heeft.

Overigens gaat het bij wetuitleg niet alleen over de wet zelf, maar ook over de beraadslaging in de kamer. Wat daar precies wel en niet gezegd is heeft ook invloed in hoe een rechter de wet uitlegt.

[ Voor 13% gewijzigd door ArthurMorgan op 18-08-2022 09:44 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

ArthurMorgan schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:42:
[...]

Nee dat is iets te kort door de bocht. Er zijn kamervragen gesteld, en het wachten is op het antwoord van de minister. Zijn antwoord gaat duidelijkheid geven over wie van de twee gelijk heeft.
Haha, een minister en een duidelijk antwoord, slechte combinatie volgens mij maar we blijven hopen.
Volgens mij laat hij het nu afweten en komt er pas in de nieuwe salderingswet duidelijkheid.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Bard1982 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:40:
Ik snap die energiemaatschappij ook wel. Stel je voor dat 100% van de klanten in de zomer forse overschotten heeft, in de winter de warmtepomp aanzet en daarmee op 0 euro energiekosten uitkomt. Terwijl de aardgascentrale toch fors staat te draaien in de winter en s avonds. Dat is geen houdbare situatie en wordt nu nog betaald door extra hoge tarieven voor mensen zonder panelen.
Het is nog veel erger als die panelen er niet zijn en we in de zomer ons gas voor de winter al verbruiken. Dat lijkt me momenteel een veel groter probleem.

Vanuit die optiek wil je juist zoveel mogelijk zonnepanelen hebben liggen in Nederland.

• ds23man

ds23man

Eenum

Snap BE niet met deze actie, het enige wat ze bereiken is dat alle klanten met zonnepanelen bij ze weg lopen.

• cybermaus
boxlessness schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:29:
[...]
Maar... in de mijn-budget-omgeving zie ik momenteel geen actief gas-contract staan, alleen maar een inactief "variabel stroom en gas" ... dus ik vraag me af of dit een glitch is of dat er daar administratief wat krom zit.
Ik weet niet of @hvhx het zelfde ziet.
Ik zie daar alleen de vorige jaren, dat waren nog jaarcontracten, en inderdaad allen inactief. Ik denk dat het variabel contract waar we (jij ook?) de laatste maanden in zaten daar nooit bijkomt. En dus ook jouw variabele gas contract niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cybermaus
ds23man schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:00:
Snap BE niet met deze actie, het enige wat ze bereiken is dat alle klanten met zonnepanelen bij ze weg lopen.
Misschien precies hun bedoeling? Mogelijk hebben ze besloten dat er te weinig winst zit in dat accepteren van terug leveren. Van de wet moeten ze, dus hoe die lastige solar weg te krijgen....

Is maar een theorie, ik weet ook niet wat hun lange termijn plan is. Een andere theorie is dat ze willen weten hoe de markt en ACM erop gaan reageren. Voorlopig hebben ze in ieder geval ACM zover gekregen dat hun website niet meer zo stellig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:41
Overigens, om terug te komen op een punt dat een paar dagen geleden besproken werd, ALS er per maand gefactureerd zou worden dan ondergraaft dit het systeem waarbij je voorschotbedrag een benadering is van het gemiddelde bedrag dat je per maand moet betalen. Anders gezegd, hoge lasten in de winter en lage in de zomer. Dat leidt ongetwijfeld tot betalingsproblemen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bard1982 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:40:
We moeten eens stoppen hier met het verdedigen van die bedrijven.

Op het moment dat jij klant wordt kunnen ze voor je inkopen (vergeet niet dat Budget Energie er zelf bewust voor kiest geen vaste contracten aan te bieden, dat kunnen ze wel gewoon en dat biedt hun ook meer zekerheid). Ze kunnen het verbruik van hun klanten gewoon afdekken door van tevoren in te kopen (dat doen ze ook wel) maar ze zien een kans om te gokken op hogere energieprijzen in de winter, zodat ze goedkoop ingekocht gas nu straks duur kunnen verkopen aan de consument.

De winsten die ze momenteel allemaal draaien zijn ongekend hoog en hier 'snappen we het wel' :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
ArthurMorgan schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:42:
[...]

Overigens gaat het bij wetuitleg niet alleen over de wet zelf, maar ook over de beraadslaging in de kamer. Wat daar precies wel en niet gezegd is heeft ook invloed in hoe een rechter de wet uitlegt.
Last ik het dan anders zeggen, gezien de huidige antwoorden van ACM durf ik wel een wedje te maken dat BE hooguit een foei te horen krijgt, maar hier verder gewoon mee door mag gaan.

[removed]

• ds23man

ds23man

Eenum

redwing schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:16:
[...]

Last ik het dan anders zeggen, gezien de huidige antwoorden van ACM durf ik wel een wedje te maken dat BE hooguit een foei te horen krijgt, maar hier verder gewoon mee door mag gaan.
Dat denk ik niet, denk dat ze allang zitten te broeden op noodwetgeving.

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:18
Indoubt schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:55:
[...]

Het is nog veel erger als die panelen er niet zijn en we in de zomer ons gas voor de winter al verbruiken. Dat lijkt me momenteel een veel groter probleem.

Vanuit die optiek wil je juist zoveel mogelijk zonnepanelen hebben liggen in Nederland.
Dat is ook weer waar. Al is het soms wel zo dat overtollige stroom in de zomer wordt geëxporteerd naar het buitenland voor de dan geldende prijzen.

Denk dat de Tweede Kamer hier eens een goede inhoudelijke discussie over moet voeren. Want er is geen sprake van een vrije markt met deze verplichte salderingswet. Ik zit zelf bij Tibber en daar krijg je met zonnepanelen het op dat moment geldende uurtarief. Dat is nu overigens overdag ook gewoon 60 cent per kwh inclusief belasting. Geen slecht tarief voor teruglevering lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
ds23man schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:20:
[...]
Dat denk ik niet, denk dat ze allang zitten te broeden op noodwetgeving.
Alleen is noodwetgeving niet met terugwerkende kracht. Daarbovenop waren de plannen al om het salderen af te bouwen, dus als die noodwetgeving er al komt, zal die dat afbouwen ook versneld meenemen. Het doel van het salderen was om de terugverdientijd naar zo'n 7 jaar te brengen en met de huidige prijzen doe je dat zonder salderen ook al.

Maar dit is echt speculeren en ik hoop dat jij gelijk krijgt en ik verrast wordt. Gezien het kabinet heb ik er echter een heel hard hoofd in.

[removed]

• Indoubt

Indoubt

Glashelder schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:12:
[...]

We moeten eens stoppen hier met het verdedigen van die bedrijven.

Op het moment dat jij klant wordt kunnen ze voor je inkopen (vergeet niet dat Budget Energie kiest er zelf bewust voor kiest geen vaste contracten aan te bieden, dat kunnen ze wel gewoon en dat biedt hun ook meer zekerheid). Ze kunnen het verbruik van hun klanten gewoon afdekken door van tevoren in te kopen (dat doen ze ook wel) maar ze zien een kans om te gokken op hogere energieprijzen in de winter, zodat ze goedkoop ingekocht gas nu straks duur kunnen verkopen aan de consument.

De winsten die ze momenteel allemaal draaien zijn ongekend hoog en hier 'snappen we het wel' :D
Eens:
Het Franse energiebedrijf Engie heeft dankzij de hoge energieprijzen in de eerste helft van het jaar zijn nettowinst verdubbeld tot 5 miljard euro, tegenover 2,3 miljard een jaar geleden
Er is echt een noodzaak om die winsten verder op te drijven :+ De Saldering moet aangepakt worden!!! 8)

• cybermaus
redwing schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:50:
om de terugverdientijd naar zo'n 7 jaar te brengen en met de huidige prijzen doe je dat zonder salderen ook al.
Dat lijkt me niet. zonder salderen krijg ik die warmtepomp niet terug voor dat hij al versleten is. Back of the envelope calculations waren 21 jaar. En dan had ik al meegenomen dat ik anders de CV ook nog 1x zou moeten vervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door cybermaus op 18-08-2022 11:04 ]

• ds23man

ds23man

Eenum

redwing schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:50:
[...]

Alleen is noodwetgeving niet met terugwerkende kracht. Daarbovenop waren de plannen al om het salderen af te bouwen, dus als die noodwetgeving er al komt, zal die dat afbouwen ook versneld meenemen. Het doel van het salderen was om de terugverdientijd naar zo'n 7 jaar te brengen en met de huidige prijzen doe je dat zonder salderen ook al.

Maar dit is echt speculeren en ik hoop dat jij gelijk krijgt en ik verrast wordt. Gezien het kabinet heb ik er echter een heel hard hoofd in.
Hoeft ook niet, de uitspraak van een toezichthouder is al voldoende rechtsgeldig.

Denk dat de ACM nog niet klaar is met BE, 50% tlv mag niet omdat de NMA ooit eens een besluit heeft genomen dat dit minimaal 70% moet zijn.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

cybermaus schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:03:
[...]
Dat lijkt me niet. zonder salderen krijg ik die warmtepomp niet terug voor dat hij al versleten is. Back of the envelope calculations waren 21 jaar. En dan had ik al meegenomen dat ik anders de CV ook nog 1x zou moeten vervangen.
Je haalt nu 2 zaken door elkaar. de tvt van de WP staat (grotendeels) los van de tvt van de zonnepanelen.

de tvt van mijn zonnepanelen zijn 1-1,5 jaar. En van mijn warmtepomp (airco) ook zoiets, enkele jaren.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 18-08-2022 11:07 ]

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
cybermaus schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:03:
[...]
Waarom zou je ook je warmtepomp in die tijd terug moeten verdienen? De uitspraak is altijd gedaan over het terugverdienen van de zonnepanelen/systeem. En dat haal je momenteel makkelijk binnen die 7 jaar. Dat je je warmtepomp ook kan betalen van het salderen geeft vooral aan dat het salderen momenteel zijn doel voorbij schiet (en dan heb ik het over het 'doel' van 7-jaar terugverdientijd v/d zonne-installatie)

[removed]

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
ds23man schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:04:
[...]
Hoeft ook niet, de uitspraak van een toezichthouder is al voldoende rechtsgeldig.
Dat zou zo moeten zien, maar gezien de laatste uitspraken van de ACM geloof ik dat niet meer, zeker gezien de tijd die het heeft gekost om tot die uitspraken te komen (dit topic loopt alweer een aantal maanden). De huidige uitspraken zijn veel te twijfelachtig.
Denk dat de ACM nog niet klaar is met BE, 50% tlv mag niet omdat de NMA ooit eens een besluit heeft genomen dat dit minimaal 70% moet zijn.
Maar in de wet staat alleen dat het een redelijke vergoeding moet zijn. Als dit voor een rechter komt zal de ACM hard moeten maken dat die 70% redelijk is en die 50% niet. Met de huidige prijzen wordt dat echter knap lastig.

Het grote probleem is dat het ACM hierin inderdaad leading zou moeten zijn, in de praktijk pakken ze die lead al niet (sowieso hadden ze de wet al veel eerder onder vuur moeten nemen)

Dus ik ben het weliswaar helemaal met je eens hoe het zou moeten zijn/gaan, maar de praktijk zoals die nu gaat laat dat niet zien.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

redwing schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:41:
[...]

Het probleem met wetgeving is dat deze niet altijd letterlijk is. Er zit veelal een intentie achter wetgeving. In dit geval is altijd de intentie geweest op jaarbasis te salderen, zodat zomer en winter tegen elkaar weggestreept kunnen worden.

Het probleem nu echter met dergelijke wetgeving, als deze niet specifiek genoeg gespecificeerd is, het voor meerdere uitleg vatbaar is. Hier maakt BE nu gebruik van.

Het is nu aan de ACM (als toezichthouder) hier duidelijkheid over te halen bij de overheid of dan wel een rechter de interpretatie van de wet vast te laten leggen. Echter zoals vaak bij dergelijke organisaties duurt dat over het algemeen veel te lang. Iets met kalf verdronken en put dempen.

• Indoubt

Indoubt

redwing schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:06:
[...]

Waarom zou je ook je warmtepomp in die tijd terug moeten verdienen? De uitspraak is altijd gedaan over het terugverdienen van de zonnepanelen/systeem. En dat haal je momenteel makkelijk binnen die 7 jaar. Dat je je warmtepomp ook kan betalen van het salderen geeft vooral aan dat het salderen momenteel zijn doel voorbij schiet (en dan heb ik het over het 'doel' van 7-jaar terugverdientijd v/d zonne-installatie)
Jouw installatie is makkelijk terugverdiend in 7 jaar. Dat is een mooie bijkomstigheid voor jou.

Die van iemand anders hoeft dat helemaal niet te zijn.

Ik ben al drie jaar bezig hier om het uberhaupt mogelijk te maken en ze liggen er nog niet op. Ik ben een mazzelaar als ik straks onder de 10 jaar blijf en waarschijnlijk wordt het langer dan 12. Moeilijk dak, installatie van beperkte omvang, hoogste stormzone, VvE doet nog steeds moeilijk etc etc. De offertes tot nu toe geven een 3,5€ en hoger per WP vanwege de complexiteit.

Niet iedereen heeft de mazzel dat je eenvoudig een PV installatie neerzet.
Pagina: 1 ... 19 ... 34 Laatste