Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:25
Kapitein187 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:28:
[...]

[Afbeelding]

43 cent/ kWh klaag ik niet over..

Edit: Dit heb dit contract midden juni ontvangen. Vanaf midden juli daadwerkelijk aangesloten ivm verhuizing. Zou de btw verlaging hier dan al bij hebben gezeten?
De overheidsheffingen €0,081421 horen bij 21%btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 02:54
worldfastest schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 05:24:
[...]

Beetje zuur maar dit is eigenlijk standaard zo. Maar waarom zo krap achter elkaar? Ik doe er altijd een paar dagen tussen om juist dit te voorkomen. Dus rond 10-10 overstappen. Vooral als er dus ook nog een bonus bij zit.
Nee is NIET altijd zo. Daarom dat ik mijn energiecontract van een jaar daarvoor bij Energiedirext erbij heb gepakt. Daar zie ik dus dat ze de laatste dag niet meetellen.

In mijn contract zie ik ook niet duidelijk of het tot of t’m is. Toen ik bij GC de einddatum doorgaf gaven ze ook aan dat er geen contractbreuk zou zijn omdat ik eenmaal 1 jaar (365 dagen) bij ze zou gaan zitten.

Daarnaast zie ik in mijn nota dat ze wel 07-10-2022 mee hebben gerekend dus niet dat ze 06-10-2022 zijn gestopt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tb9DIpgqrf5lugVmsLDg8PQ2jmA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c43Ov6cB40kmUhshKG6hGwc9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door hoihoi66 op 10-10-2022 06:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier op 2-10-2019 aan mijn contract begonnen voor 3 jaar met welkomstkorting verspreid over 3 jaar. (Pure Energie) Op 2-10-2022 overgestapt naar GC-Unive. Gisteren de afrekening van Pure Energie gekregen en gewoon netjes als volledig jaar afgehandeld zoals het hoort. Ik stap al jaren gewoon over op de datum dat het eerdere contract inging.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:57
worldfastest schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 05:24:
[...]

Beetje zuur maar dit is eigenlijk standaard zo. Maar waarom zo krap achter elkaar? Ik doe er altijd een paar dagen tussen om juist dit te voorkomen. Dus rond 10-10 overstappen. Vooral als er dus ook nog een bonus bij zit.
Het lijkt mij standaard dat een jaarcontract precies één kalenderjaar duurt.

Dus bijvoorbeeld van 7 oktober 2021 tot en met 6 oktober 2022. Op 7 oktober 2022 is het jaarcontract verlopen en je kunt dus conform de gemaakte afspraken vanaf die datum elders een contract laten starten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Ivow85 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 06:56:
[...]

Het lijkt mij standaard dat een jaarcontract precies één kalenderjaar duurt.

Dus bijvoorbeeld van 7 oktober 2021 tot en met 6 oktober 2022. Op 7 oktober 2022 is het jaarcontract verlopen en je kunt dus conform de gemaakte afspraken vanaf die datum elders een contract laten starten.
Ja want als ik kijk naar de dsgen die ze hebben gerekend kom ik precies op 365 uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rktcIaCxjD-49QUTukofJ034Ipk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MIa5hyFwUu2iZuHd6o5SfNv.jpg?f=fotoalbum_large

Een ander ding. Hoe moet ik dit inteperteren? Mijn totale verbruik is 402 m3 maar ik heb wel hogere netbeheerkosten betaald. Vanaf juli gebeurt iets en dan val ik wel ineens terug naar een goedkopere tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-08 00:14
hoihoi66 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 04:21:
Nachtrust verstoord door eindnota Oxxio.

Ipv dat ik een welkomstbonus volgens het contract moet krijgen moet ik 100 euro boete betalen omdat ik contractbreuk heb :(.

In het contract staat:

Je startdatum levering en je termijnbedrag
Je startdatum levering is 7-10-2021. Vanaf deze datum krijg je Groene stroom en gas 1 jaar van Oxxio geleverd! En de einddatum van de vaste looptijd van je overeenkomst is 7-10-2022.

Nieuwe gas en elektra heb ik om die reden op 7 okt laten starten. Ook nog gevraagd aan GC die aangaven dat ze dit zelfd zouden regelen bij het overstappen.

Ik lees nergens tot en met trouwens. Ze zijn gestart met leveren op 7-10-2021 doe je 365 dagen erbij dan is 6-10-2022 om 00:00 je einddatum.
Wat moet ik hiermee :(.

Jaar ervoor zat ik bij Energiedirect wasron duidelijk dit stond in het contraxt waar ik ook uit ben gegaan bij Oxxio:

Product
Ingangsdatum overeenkomst
Einddatum overeenkomst
Looptijd overeenkomst
Vast Groene stroom
6 oktober 2020
5 oktober 2021
1 jaar. Je overeenkomst wordt na afloop automatisch verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd. De nieuwe tarieven van deze overeenkomst ontvang je vooraf.
Vast Gas
6 oktober 2020
5 oktober 2021
1 jaar. Je overeenkomst wordt na afloop automatisch verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd.
Doe het ook altijd zo. Krijg gewoon altijd de bonus en zeker geen boete. Hier moet je (helaas) werk van maken.

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
zer0l schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 07:15:
[...]

Doe het ook altijd zo. Krijg gewoon altijd de bonus en zeker geen boete. Hier moet je (helaas) werk van maken.
Yep ga het zeker doen. Beller nummer 1 straks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
hoihoi66 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 07:16:
[...]

Yep ga het zeker doen. Beller nummer 1 straks ;)
Omdat mijn contract op 4 februari afliep adviseerde mijn nieuwe energieleverancier om het nieuwe contract op 5 februari te laten starten.
Precies om trammelant als die jij nu hebt te voorkomen.

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
pms1 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:42:
[...]

Omdat mijn contract op 4 februari afliep adviseerde mijn nieuwe energieleverancier om het nieuwe contract op 5 februari te laten starten.
Precies om trammelant als die jij nu hebt te voorkomen.
Hierboven duidelijk voorbeelden waar het wel goed gaat.

Waarom brengen ze dan 365 dagen in rekening en geen 364?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Het klopt gewoon niet, ze hebben 365 dagen gerekend en je jaar is dus gewoon om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pms1
hoihoi66 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:51:
[...]

Hierboven duidelijk voorbeelden waar het wel goed gaat.

Waarom brengen ze dan 365 dagen in rekening en geen 364?
Ik ontken die 365 dagen ook niet. Maar als mijn nieuwe maatschappij wel de volgende dag adviseert als startdatum zal dat een reden hebben die op hun ervaring gebaseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Ipv dat ik een welkomstbonus volgens het contract moet krijgen moet ik 100 euro boete betalen omdat ik contractbreuk heb :(.

In het contract staat:

Je startdatum levering is 7-10-2021. Vanaf deze datum krijg je Groene stroom en gas 1 jaar van Oxxio geleverd! En de einddatum van de vaste looptijd van je overeenkomst is 7-10-2022.

Nieuwe gas en elektra heb ik om die reden op 7 okt laten starten. Ook nog gevraagd aan GC die aangaven dat ze dit zelfd zouden regelen bij het overstappen.

Ik lees nergens tot en met trouwens. Ze zijn gestart met leveren op 7-10-2021 doe je 365 dagen erbij dan is 6-10-2022 om 00:00 je einddatum.

Jaar ervoor zat ik bij Energiedirect wasron duidelijk dit stond in het contraxt waar ik ook uit ben gegaan bij Oxxio:

Product
Einddatum overeenkomst
Looptijd overeenkomst
Vast Groene stroom
6 oktober 2020
5 oktober 2021
1 jaar. Je overeenkomst wordt na afloop automatisch verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd. De nieuwe tarieven van deze overeenkomst ontvang je vooraf.
Vast Gas
6 oktober 2020
5 oktober 2021
1 jaar. Je overeenkomst wordt na afloop automatisch verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd.
Op welke datum heb je je overstap geregeld?
Mogelijk heeft GreenChoice ook steken laten vallen door je contract te vroeg in te laten gaan.
Zie ook https://www.gaslicht.com/...het-juiste-overstapmoment (helaas staat GC niet in het overzicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein187
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 10:04
LA-384 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 06:30:
[...]

De overheidsheffingen €0,081421 horen bij 21%btw
Ah dat is mooi :)
Nu hopen dat het nog even duurt voor ik een brief krijg.

"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Cheesy schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:17:
[...]

Op welke datum heb je je overstap geregeld?
Mogelijk heeft GreenChoice ook steken laten vallen door je contract te vroeg in te laten gaan.
Zie ook https://www.gaslicht.com/...het-juiste-overstapmoment (helaas staat GC niet in het overzicht)
Als ik in dd GC portaal kijk dan zie ik dat ze vanaf 7 oktober zijn gaan leveren.

[ Voor 4% gewijzigd door hoihoi66 op 10-10-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Zojuist Oxxio gebeld. Wat een niveau zeg.
Klantenservice zit in Belgie, totaal onwetend over ALLES! :(.

1 voor 1, woord per woord laten typen wat ze moest doorgeven aan haar collega’s die in Rotterdam zitten.
Ze las in eerste instantie op wat ze zou gaan doorzetten en dat was echt om te huilen.

1. Herberekeing contract
2. Welkomstbedrag meerekenen
3. Boete eruit
4. Netbeheerkosten gas herberekenen. Ze hebben te veel netbeheerkosten in rekening gebracht terwijl ik maar 402 m3 heb verbruikt dus onder de 500 m3.

Nou nu even afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
hoihoi66 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:40:
[...]

Als ik in dd GC portaal kijk dan zie ik dat ze vanaf 7 oktober zijn gaan leveren.
Ik bedoelde eigenlijk wanneer je het aangevraagd hebt, dat moet voor een soepele overgang binnen de switchtermijn. Op https://www.independer.nl.../overstappen/switchwindow zie je dat dit voor GC 6 maanden is.
Maar eigenlijk mag je dit vergeten, ik zie dat Oxxio 365 dagen geleverd heeft, dus die zitten gewoon fout.
hoihoi66 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:49:

1 voor 1, woord per woord laten typen wat ze moest doorgeven aan haar collega’s die in Rotterdam zitten.
Ze las in eerste instantie op wat ze zou gaan doorzetten en dat was echt om te huilen.

1. Herberekeing contract
3. Boete eruit
4. Netbeheerkosten gas herberekenen. Ze hebben te veel netbeheerkosten in rekening gebracht terwijl ik maar 402 m3 heb verbruikt dus onder de 500 m3.

Wat betreft dat laatste puntje, is dit de eerste keer dat je onder 500 m3 zit?

"De netbeheerder bekijkt wel of je langere tijd meer of minder gas . Als je een keer een jaar wat meer of minder gebruikt, past de netbeheerder het bedrag dus niet meteen aan (ook niet als dit komt door een koude of warme winter)."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

1. Herberekeing contract
3. Boete eruit

#4 Gaat je waarschijnlijk niet lukken, daar zit vaak een jaar wachttijd op. Zie Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Cheesy schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:53:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk wanneer je het aangevraagd hebt, dat moet voor een soepele overgang binnen de switchtermijn. Op https://www.independer.nl.../overstappen/switchwindow zie je dat dit voor GC 6 maanden is.
Maar eigenlijk mag je dit vergeten, ik zie dat Oxxio 365 dagen geleverd heeft, dus die zitten gewoon fout.

[...]

Wat betreft dat laatste puntje, is dit de eerste keer dat je onder 500 m3 zit?

"De netbeheerder bekijkt wel of je langere tijd meer of minder gas . Als je een keer een jaar wat meer of minder gebruikt, past de netbeheerder het bedrag dus niet meteen aan (ook niet als dit komt door een koude of warme winter)."
Ja daarom, 365 dagen is toch gewoon echt een jaar. Weet niet hoe ze dit gaan goedpraten maar ik vermoed een computersysteem die er tussen zit.

Ik zit al 5-6 jaar onder de 500m3.
Bij geen enkele leverancier voorelkaar gekregen om dit aan te (laten) passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Wolly schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:55:
[...]

#4 Gaat je waarschijnlijk niet lukken, daar zit vaak een jaar wachttijd op. Zie Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar
Ja daar ben ik ook actief.
Weet niet wat er afgespeeld heeft maar 2 juli hebben ze wel ineens het goedkopere tarief toegepast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rktcIaCxjD-49QUTukofJ034Ipk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MIa5hyFwUu2iZuHd6o5SfNv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
Je zou nu maar beginnen met verduurzamen ben je toch zwaar de sjaak.
Heb vanochtend geïnformeerd voor het huis van mijn schoonzus, want de cv ketel is nagenoeg kapot (15 jaar oud)

Ik wilde een offerte voor CV, incl. hybride warmtepomp, en zonnepanelen dit i.c.m. ISDE subsidie voor de pomp en de stimuleringslening van SVN want ze hebben het geld niet op de plank liggen.

Ik spreek een erkend en gerenommeerd installatiebedrijf in Zuid-Limburg, ze wisten me te vertellen:
hybride warmtepompen en zonnepanelen omvormers, levertijden tot 1 jaar. Prijzen worden alleen bij aflevering gegeven en niet op voorhand. Zij verbruiken 3000 m3 op jaarbasis wat echt absurd veel is.

Ik vrees dus dat een hoop mensen te laat zullen zijn als je nu nog wilt beginnen met verduurzamen..

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-09 10:07
Is er ergens nog een recent overzicht te vinden van de levertarieven van de verschillende aanbieders?

Al die vergelijkingssites laten maar beperkt aantal aanbieders zien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 23:45

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

loewie1984 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:18:
Je zou nu maar beginnen met verduurzamen ben je toch zwaar de sjaak.
Heb vanochtend geïnformeerd voor het huis van mijn schoonzus, want de cv ketel is nagenoeg kapot (15 jaar oud)

Ik wilde een offerte voor CV, incl. hybride warmtepomp, en zonnepanelen dit i.c.m. ISDE subsidie voor de pomp en de stimuleringslening van SVN want ze hebben het geld niet op de plank liggen.

Ik spreek een erkend en gerenommeerd installatiebedrijf in Zuid-Limburg, ze wisten me te vertellen:
hybride warmtepompen en zonnepanelen omvormers, levertijden tot 1 jaar. Prijzen worden alleen bij aflevering gegeven en niet op voorhand. Zij verbruiken 3000 m3 op jaarbasis wat echt absurd veel is.

Ik vrees dus dat een hoop mensen te laat zullen zijn als je nu nog wilt beginnen met verduurzamen..
Dat is wel zuur ja, maar je bent nooit 'te laat' met verduurzamen. Al helemaal als we de gedachte, dat alles terugverdiend moet worden, eens leren loslaten....
Er zijn meer zaken die we kopen/huren/leasen waar we niets op terugverdienen dan andersom....

[ Voor 4% gewijzigd door Koekerwauz_NL op 10-10-2022 10:50 ]

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:11

1. Herberekeing contract
3. Boete eruit

Volgens de officiele branche-definities zijn looptijden van energiecontracten altijd 'van xx tot xx', dus inderdaad niet tot en met. Je hebt dus volkomen gelijk.

Zuur dat je er moeite in moet steken, maar ze hebben duidelijk ergens een fout gemaakt en je hebt gewoon recht op je welkomstbonus en zou geen opzegboete moeten betalen. De welkomstbonus 'verdampt' misschien door een eventuele eindnota (indien je toch wat meer verbruikt hebt), maar die zou dan wel netjes en duidelijk verrekend moeten worden en 'krijg' je dan dus wel.
Goed je facturen bekijken, ik zit zelf ook in het consumentenenergiewereldje en ik vind de facturen van Oxxio zelf altijd een aardige puzzel ;)

Mocht je nog tegen weerstand oplopen in de reactie van Oxxio kun je ze nog eventueel hier op wijzen:
Oxxio is onderdeel van Eneco Holding NV en dat is een van de ondertekenaars van de Gedragscode Consument en Energieleverancier 2020 van branchevereniging Energie-Nederland.
Deze gedragscode geeft sowieso nog eens twee weken extra ruimte om je contract eerder op te zeggen met behoud van welkomstbonussen en het niet hoeven te betalen van opzegboetes:
quote: Gedragscode Consument en Energieleverancier 2020
8.9
De leverancier handelt overeenkomstig vigerende wet- en regelgeving, waaronder de Richtsnoeren Redelijke Opzegvergoedingen Vergunninghouders. Op basis van deze regelgeving brengt de bestaande leverancier bij een overstap naar een andere leverancier geen opzegvergoeding in rekening bij een consument indien de overstapdatum 2 weken of korter voor de eindecontractdatum van zijn geldende leveringsovereenkomst valt. Aanvullend daarop betaalt de bestaande leverancier de eventueel uit te keren cashback of andere eenmalige beloning indien de overstapdatum 2 weken of korter voor de eindecontractdatum van zijn geldende leveringsovereenkomst valt.
https://www.energie-nederland.nl/leden/
https://www.energie-neder...ergieleverancier-2020.pdf
https://www.oxxio.nl/klan...codes/energie-gedragscode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Modbreak:Ja, dit topic is niet al te streng, maar laten we de verduurzamingsverhalen graag in Duurzame energie en installaties houden

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 07:10
Vorige week heb ik dan toch eindelijk de nieuwe tarieven en voorschotbedrag ontvangen van Greenchoice.

De originele einddatum van het contract stond op 20 oktober, maar GC heeft de einddatum elke keer naar voren geschoven om binnen de 30 dagen te blijven. Op zich wel netjes.

Wat minder netjes is dat ze mij de duurste tarieven hebben aangeboden. Dit zijn dezelfde tarieven als uit het modelcontract.

E € 0,88992
G € 3,44115

Mijn voorschot wordt verhoogd van €124 naar €542 op basis van 3073 kWh en 1156 m3 per jaar.
Wat opvalt is dat ze met name het gasverbruik te hoog hebben ingeschat t.o.v. mijn gemiddelde verbruik (nog geen 1000 m3) over de afgelopen jaren.

* Edit: Nieuwe tarieven gelden tot 1 januari 2023

[ Voor 7% gewijzigd door Lassy op 10-10-2022 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-09 12:19
Lassy schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:22:
Vorige week heb ik dan toch eindelijk de nieuwe tarieven en voorschotbedrag ontvangen van Greenchoice.

De originele einddatum van het contract stond op 20 oktober, maar GC heeft de einddatum elke keer naar voren geschoven om binnen de 30 dagen te blijven. Op zich wel netjes.

Wat minder netjes is dat ze mij de duurste tarieven hebben aangeboden. Dit zijn dezelfde tarieven als uit het modelcontract.

E € 0,88992
G € 3,44115

Mijn voorschot wordt verhoogd van €124 naar €542 op basis van 3073 kWh en 1156 m3 per jaar.
Wat opvalt is dat ze met name het gasverbruik te hoog hebben ingeschat t.o.v. mijn gemiddelde verbruik (nog geen 1000 m3) over de afgelopen jaren.
Heel veel variablele contracten met oude klanten hebben deze tarieven van de Eneco groep gekregen. Ik zie het als slecht ingekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
En waarschijnlijk bij iedereen het voorschot te hoog insteken om te zorgen voor genoeg geld om de winter door te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 23:19
Hongy schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:30:
[...]

Heel veel variablele contracten met oude klanten hebben deze tarieven van de Eneco groep gekregen. Ik zie het als slecht ingekocht.
En ook daarom is het een heel slecht idee dat de energiemarkt is vrijgegeven, Eneco voelt er niet zoveel van dat er slecht is ingekocht, overstappen is voor velen nu te veel gedoe en levert weer enorm veel onzekerheid met zich mee.
Als ze bij Eneco hun werk niet goed doen belasten ze dat (ruimschoots) door aan hun klanten, want de winst moet wel blijven bestaan. Het principe van 'wie zijn billen brand moet op de blaren zitten' gaat voor dit soort clubs niet op, want die laten anderen op de blaren zitten.

Maar hoeveel (en voor hoe lang) hebben ze dan nu ingekocht, de prijzen dalen alweer flink, als ze omhoog gaan dan belasten ze dat liefst direct nog door (helaas zitten ze met 30 dagen), maar als die omlaag is gegaan, zie je daar niets van terug, behalve bij de partijen die daadwerkelijk dagelijks de prijzen aanpassen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:36

In het contract staat:

Product
Einddatum overeenkomst
Looptijd overeenkomst
Vast Groene stroom
6 oktober 2020
5 oktober 2021
Vast Gas
6 oktober 2020
5 oktober 2021
offtopic:
Zou je vooral adviseren om je telefoon op stil te zetten 's-nachts. Denk niet het dat het goed is dat een willekeurige email je om half vijf wakker maakt en houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jbdeiman schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

En ook daarom is het een heel slecht idee dat de energiemarkt is vrijgegeven, Eneco voelt er niet zoveel van dat er slecht is ingekocht, overstappen is voor velen nu te veel gedoe en levert weer enorm veel onzekerheid met zich mee.
Als ze bij Eneco hun werk niet goed doen belasten ze dat (ruimschoots) door aan hun klanten, want de winst moet wel blijven bestaan. Het principe van 'wie zijn billen brand moet op de blaren zitten' gaat voor dit soort clubs niet op, want die laten anderen op de blaren zitten.

Maar hoeveel (en voor hoe lang) hebben ze dan nu ingekocht, de prijzen dalen alweer flink, als ze omhoog gaan dan belasten ze dat liefst direct nog door (helaas zitten ze met 30 dagen), maar als die omlaag is gegaan, zie je daar niets van terug, behalve bij de partijen die daadwerkelijk dagelijks de prijzen aanpassen.
Voor bedrijven als Eneco die ook eigen productiecapaciteit hebben is het toch alleen maar handig om de prijs 'hoog' vast te klikken?

Dan is het gesubsidieerde windpark super winstgevend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
jbdeiman schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

Ze moeten natuurlijk de ingekochte voorraad eerst hebben geleverd en terugverdiend voor ze de volgende batch gaan leveren die ze hebben ingekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:04:
[...]

Het fijne aan deze crisis is dat we nu zien dat de “duurzame” maatschappijen als GC die term alleen als marketing instrument gebruiken.

Van dat duurzaam is niets over, ze zeggen dat ze zonne-energie inkopen van zonneparken maar tegelijkertijd vinden ze ook dat zonne-energie van klanten niks waard is. Ze zeggen alles te betrekken uit duurzame bronnen maar ondertussen zitten ze bij de allerduursten, en dat terwijl die duurzame bronnen niets te maken hebben met gas uit Rusland. Allemaal verklaarbaar als je de opzet begrijpt van de energiemarkt, maar het valt natuurlijk wel rauw op het dak van de mensen die dachten veilig te zitten bij een bedrijf wat altijd en overal zegt windmolens en zonneparken te beheren.

En duurzaam investeren in een relatie met de klant blijken ze ook ineens niet belangrijk meer te vinden. Het is kiezen of stikken wat hun betreft met de tariefverhoging, net als dat ze afwijken van de salderingswet en dat ook blijven doen ondanks de duidelijkheid die er nu is.
Blijkbaar was het de ACM ook opgevallen dat duurzame maatschappijen de boel oplichten met hun groene imago _/-\o_
ACM tikt Greenchoice en Vattenfall op vingers om vage groene claims

Energiebedrijven Vattenfall en Greenchoice gaan bepaalde duurzaamheidsclaims niet meer gebruiken of passen ze aan. Dat doen ze onder druk en na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Volgens de ACM zetten de twee zich duurzamer neer door vergelijkingen te gebruiken, maar was niet duidelijk op basis waarvan die vergelijkingen werden gemaakt en met wie of wat werd vergeleken.

Vattenfall doneert nu 950.000 euro en Greenchoice 450.000 euro aan duurzame goede doelen. Vanwege die donaties krijgen ze geen boete van de ACM.

Gecompenseerd aardgas was 'groene energie'
Greenchoice gebruikte bijvoorbeeld de term 'groene energie' voor aardgas dat gecompenseerd werd door het planten en beschermen van bomen. Daarmee stopt het bedrijf nu, voortaan wordt dit 'bosgecompenseerd gas' genoemd. Ook stopt het bedrijf met uitlatingen als 'groenste energiebeweging van Nederland' en 'grootste inkoper van zonne-energie in Nederland'.

Want Greenchoice kon volgens de ACM niet duidelijk maken op basis waarvan deze claims werden gemaakt. Zo kon het bedrijf niet aantonen dat het daadwerkelijk de grootste inkoper van zonne-energie is.
ACM tikt Greenchoice en Vattenfall op vingers om vage groene claims

Energiebedrijven Vattenfall en Greenchoice gaan bepaalde duurzaamheidsclaims niet meer gebruiken of passen ze aan. Dat doen ze onder druk en na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Volgens de ACM zetten de twee zich duurzamer neer door vergelijkingen te gebruiken, maar was niet duidelijk op basis waarvan die vergelijkingen werden gemaakt en met wie of wat werd vergeleken.

Vattenfall doneert nu 950.000 euro en Greenchoice 450.000 euro aan duurzame goede doelen. Vanwege die donaties krijgen ze geen boete van de ACM.

Greenchoice gebruikte bijvoorbeeld de term 'groene energie' voor aardgas dat gecompenseerd werd door het planten en beschermen van bomen. Daarmee stopt het bedrijf nu, voortaan wordt dit 'bosgecompenseerd gas' genoemd. Ook stopt het bedrijf met uitlatingen als 'groenste energiebeweging van Nederland' en 'grootste inkoper van zonne-energie in Nederland'.

Want Greenchoice kon volgens de ACM niet duidelijk maken op basis waarvan deze claims werden gemaakt. Zo kon het bedrijf niet aantonen dat het daadwerkelijk de grootste inkoper van zonne-energie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Weet iemand toevallig hoe het zit met die €190 als je contract pas 9 november in gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:57
twowheeler schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:33:
Weet iemand toevallig hoe het zit met die €190 als je contract pas 9 november in gaat?
190 / 30 * 22 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
Melkunie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:59:
[...]

Volgens de officiele branche-definities zijn looptijden van energiecontracten altijd 'van xx tot xx', dus inderdaad niet tot en met. Je hebt dus volkomen gelijk.

Zuur dat je er moeite in moet steken, maar ze hebben duidelijk ergens een fout gemaakt en je hebt gewoon recht op je welkomstbonus en zou geen opzegboete moeten betalen. De welkomstbonus 'verdampt' misschien door een eventuele eindnota (indien je toch wat meer verbruikt hebt), maar die zou dan wel netjes en duidelijk verrekend moeten worden en 'krijg' je dan dus wel.
Goed je facturen bekijken, ik zit zelf ook in het consumentenenergiewereldje en ik vind de facturen van Oxxio zelf altijd een aardige puzzel ;)

Mocht je nog tegen weerstand oplopen in de reactie van Oxxio kun je ze nog eventueel hier op wijzen:
Oxxio is onderdeel van Eneco Holding NV en dat is een van de ondertekenaars van de Gedragscode Consument en Energieleverancier 2020 van branchevereniging Energie-Nederland.
Deze gedragscode geeft sowieso nog eens twee weken extra ruimte om je contract eerder op te zeggen met behoud van welkomstbonussen en het niet hoeven te betalen van opzegboetes:

[...]

https://www.energie-nederland.nl/leden/
https://www.energie-neder...ergieleverancier-2020.pdf
https://www.oxxio.nl/klan...codes/energie-gedragscode
Heel erg bedankt. Hier heb ik dus wat aan. Ik wacht hun reactie af en sta al klaar om met gestrekt been in te gaan ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:00
Dit schrijft Vattenfall op hun site:

Zo werkt het:
Ben je klant van ons op 1 november dan ontvang je van ons 190 euro. We betalen dit bedrag in de tweede week van november uit. Ben je 1 december ook klant, dan ontvang je ook in december 190 euro.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
t14wo schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:45:
[...]

offtopic:
Zou je vooral adviseren om je telefoon op stil te zetten 's-nachts. Denk niet het dat het goed is dat een willekeurige email je om half vijf wakker maakt en houdt.
Ik werd toevallig wakker :(. Even kijken hoelaat bet was en zag een mailtje binnenkomen ook toevallig, dacht lkkr doorslapen maar was binnen 20 sec. helemaal wakker :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Lassy schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:22:

E € 0,88992
G € 3,44115

Als ik zo in de app van Greenchoice kijk dan wordt mijn gemiddelde verbruik ook veel te hoog ingeschat. 5200kWh en 1440m³ valt daar te lezen, en daar zit ik al jaren niet meer op. Momenteel is het zo'n 2000kWh en 800m³. Ik heb echter nog een vast contract tot 01/01 maar ik zal beslist (veel) te hoog worden ingeschat met mijn termijnbedrag indien ze eveneens gaan rekenen met dat historische verbruik en dat verwacht ik wel, dat wordt even afwachten tot ze me dat in december voor gaan schotelen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:49
Jojan265 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:04:
[...]

Dit schrijft Vattenfall op hun site:

Zo werkt het:
Ben je klant van ons op 1 november dan ontvang je van ons 190 euro. We betalen dit bedrag in de tweede week van november uit. Ben je 1 december ook klant, dan ontvang je ook in december 190 euro.
Gaan leveranciers dit bedrag dan daadwerkelijk per bankoverschrijving overmaken? Of verrekenen zij dit op de jaarrekening. Ik zou het een vreemde gang van zaken vinden als dit zo op de rekening wordt gestort.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Nu online
Dat zou ik verwachten ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lassy
Slappyjoez schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:14:
[...]

Gaan leveranciers dit bedrag dan daadwerkelijk per bankoverschrijving overmaken? Of verrekenen zij dit op de jaarrekening. Ik zou het een vreemde gang van zaken vinden als dit zo op de rekening wordt gestort.
Ik denk eerder dat het in mindering wordt gebracht op je maandelijkse voorschotnota

* edit: En wanneer het bedrag negatief is krijg je het restbedrag inderdaad op je rekening gestort (creditnota).

[ Voor 11% gewijzigd door Lassy op 10-10-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:44
Eneco kwam vanochtend met het nieuwe tarief voor de komende 3 maanden (normaal is dat een jaar): bijna 80ct per kWh. Geen woord over stadsverwarming, dat zal ook wel door het dak gaan.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
hoevenpe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:16:
Eneco kwam vanochtend met het nieuwe tarief voor de komende 3 maanden (normaal is dat een jaar): bijna 80ct per kWh. Geen woord over stadsverwarming, dat zal ook wel door het dak gaan.
Inderdaad, de tarieven van Greenchoice gelden ook tot 1 januari 2023, vergat ik nog te vermelden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:49
Lassy schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:16:
[...]

Ik denk eerder dat het in mindering wordt gebracht op je maandelijkse voorschotnota

* edit: En wanneer het bedrag negatief is krijg je het restbedrag inderdaad op je rekening gestort (creditnota).
Wat ook gek zou zijn als je maandbedrag onder de 190 euro ligt. :+

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaVeNwg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 16:44
Geen woord over stadsverwarming, dat zal ook wel door het dak gaan.
Die tarieven zijn gereguleerd per jaar https://www.acm.nl/nl/warmtetarieven. De klap komt daar vanaf 1 januari aanstaande ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:47

Barrycade

Through the...

[...]

Waarom niet? De 1300 euro voor minima wordt toch ook niet met voedselbonnen / aardappelen betaald? Gaat gewoon rechtstreeks naar de rekeningen. (met alle risico van dien op het uitgeven aan van alles behalve energierekening). Maar we hebben het hier over volwassen mensen toch? Die gaan toch niet meteen de nieuwste iPhone ermee scoren? O-)

Ik verwacht dat ze bij ons ook gewoon 190 overmaken en de maandkosten los daarvan gewoon incasseren. Zeker als ze de 1e van de maand moeten storten, want denk dat de incasso's voor iedereen op een ander dag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Lassy schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:16:
[...]

Mijn voorschot wordt 1e van de maand afgeschreven en de 190 Euro komt in de 2e week van de maand dus gaat los van elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:25
hardware-lover schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:10:
[...]

Als ik zo in de app van Greenchoice kijk dan wordt mijn gemiddelde verbruik ook veel te hoog ingeschat. 5200kWh en 1440m³ valt daar te lezen, en daar zit ik al jaren niet meer op. Momenteel is het zo'n 2000kWh en 800m³. Ik heb echter nog een vast contract tot 01/01 maar ik zal beslist (veel) te hoog worden ingeschat met mijn termijnbedrag indien ze eveneens gaan rekenen met dat historische verbruik en dat verwacht ik wel, dat wordt even afwachten tot ze me dat in december voor gaan schotelen.
Hier het zelfde verhaal, vast contract tot 01/01/23.
Moet zeggen dat de schatting in de app wel aardig overeenkomt met mijn historisch gebruik alleen gaat die vlieger nu niet op aangezien er ondertussen meer zonnepanelen zijn bijgekomen en zal vast ongetwijfeld hoger worden ingeschat.

Aangezien ik meer vebruik dan opwek mbt energie wellicht eens gaan kijken naar dynamische tarieven, misschien is dat wel wat.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 10-10-2022 13:37 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:11
[...]

Wat als de jaarnota pas ergens volgend jaar wordt opgemaakt? Dan zitten de klanten nog steeds met een hoog voorschot in november/december zonder compensatie in die maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
PP_Sound schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:33:
[...]

Mijn voorschot wordt 1e van de maand afgeschreven en de 190 Euro komt in de 2e week van de maand dus gaat los van elkaar
Goed punt. Ik zat nog aan verrekening met het volgende voorschot te denken. Vattenfall heeft het echter over "uitbetalen", maar dit verschilt wellicht per leverancier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:11
Ligt aan je situatie. De peildatums zijn 1 november en 1 december en volgen het C-AR.
  • Heb je nu een contract bij A en gaat op 9 november je contract in bij B? De eerste €190 krijg je dan van A, de tweede van B.
  • Heb je nu géén contract en gaat op 9 november je contract in bij A? De eerste €190 krijg je helaas niet en de tweede van B. Vooralsnog is er geen regeling bekend om iets met de gemiste eerste €190 te doen, bijvoorbeeld een naar-rato-oplossing om mensen wiens eerste contract ná 1 november in gaat een deel te kunnen uitkeren.
Edit: update over punt twee:
Melkunie in "Help! De energierekening - kroegtopic"

[ Voor 20% gewijzigd door Melkunie op 12-10-2022 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mawlana schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:38:
[...]

Wat als de jaarnota pas ergens volgend jaar wordt opgemaakt? Dan zitten de klanten nog steeds met een hoog voorschot in november/december zonder compensatie in die maanden.
Bij Essent kan/mag je zelf je voorschotbedrag instellen. Lijkt me dat dit ook wel bij de overige leveranciers (lees: factuur verstuurders) zo is?

Ik heb m'n voorschot afgelopen maand, nádat het bedrag voor Oktober 2022 afgeschreven was op 28-September 2022, naar €10,- gezet. Volgens mijn metingen en berekeningen (lees: MIJN Prognose) moet ik met alles wat ik afgelopen jaar betaald heb op 'NULL' uitkomen tijdens de jaarafrekening welke in mijn geval op 25-Maart 2023 plaatsvindt :+

Essent wil volgens d'r tool nog €359,- / Maand als voorschot zien (volgens het advies) maar daarin wordt geen rekening gehouden met salderen of een verminderd verbruik en de eventuele kortingen + vergoedingen vanuit de overheid waarbij ze dankzij die (domme) actie van Rob Jetten en de ACM een hoger bedrag per kubieke meter gas / kWh aan stroom tellen dan dat ik eigenlijk op 1-Oktober 2022 had gekregen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:47

Barrycade

Through the...

Will_M schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:52:
[...]

Bij Essent ken/mag je zelf je voorschotbedrag instellen. Lijkt me dat dit ook wel bij de overige leveranciers (lees: factuur verstuurders) zo is?

Ik heb m'n voorschot afgelopen maand, nádat het bedrag voor Oktober 2022 afgeschreven was op 28-September 2022, naar €0,- gezet. Volgens mijn metingen en berekeningen (lees: MIJN Prognose) moet ik met alles wat ik afgelopen jaar betaald heb op 'NULL' uitkomen tijdens de jaarafrekening welke in mijn geval op 25-Maart 2023 plaatsvindt :+

Essent wil volgens d'r tool nog €359,- / Maand als voorschot (volgens het advies) maar daarin wordt geen rekening gehouden met salderen of een verminderd verbruik en de eventuele kortingen + vergoedingen vanuit de overheid waarbij ze dankzij die (domme) actie van Rob Jetten en de ACM een hoger bedrag per kubieke meter gas / kWh aan stroom tellen dan dat ik eigenlijk op 1-Oktober 2022 had gekregen.
Naar 0 verwacht ik niet, meestal kan je binnen een bandbreedte verlagen en verhogen. Maar zoals eerder hier gelezen zitten de meeste leveranciers erg op een hun betalers/storneerders dus hou ons op de hoogte van je queeste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Barrycade schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:58:
[...]

Naar 0 verwacht ik niet, meestal kan je binnen een bandbreedte verlagen en verhogen. Maar zoals eerder hier gelezen zitten de meeste leveranciers erg op een hun betalers/storneerders dus hou ons op de hoogte van je queeste.
Ik ben persoonlijk ook benieuwd naar dat wat m'n persoonlijk nieuwe 'advies' van Essent aangaande m'n voorschot wat ze ná 01-November 2022 gaan berekenen in gaat houden :+

Essent heeft, net zoals alle andere 'energieboeren', géén banklicentie bij DNB dus ik zet m'n geld liever daar weg waar ik het zelf voldoende beter vind renderen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:24
Pingu007 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:52:
[...]

Salderen over een jaar is toch verplicht?

5000/6000 wow verbruikt die warmtepomp zoveel? Oef dat is tegenvallertje..
bij ons is het van 1 juli tot 1 juli essent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamunda-01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-07 09:31
Ik zit er ook over na te denken om over te stappen naar dynamisch. Ik heb zonnepanelen die genoeg opwekken voor thuisgebruik echter vorige week de elektrische auto opgehaald dus we gaan nu meer gebruiken dan opwekken. Ik vind het alleen lastig berekenen of dynamisch nu interessant is of een jaar te wachten gezien het prijs plafond en salderen.
Jazsie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:35:
[...]

Hier het zelfde verhaal, vast contract tot 01/01/23.
Moet zeggen dat de schatting in de app wel aardig overeenkomt met mijn historisch gebruik alleen gaat die vlieger nu niet op aangezien er ondertussen meer zonnepanelen zijn bijgekomen en zal vast ongetwijfeld hoger worden ingeschat.

Aangezien ik meer vebruik dan opwek mbt energie wellicht eens gaan kijken naar dynamische tarieven, misschien is dat wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgrest
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 16:34
Wolly schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:28:

Voor mij een reden om echt nooit meer met Greenchoice in zee te gaan. Jammer dat ik eerder wel zo naïef ben geweest om al die mooie claims te geloven, en betreurenswaardig dat pas onder druk van de omstandigheden die claims eens onder de loep worden genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
C.V stuk dus de afgelopen tijd lage kosten.
ben voor de laatste twee maanden 105 en 104 euro kwijt voor gas/electra.

Ik zit bij energiedirect eind van de maand 0.75~ voor electra en een whopping 2.76 euro voor gas.
Na het fixen van de C.V word er strikt genomen alleen mee gedouched, verwarmen doen we wel de ouderwetse manier in bed :D

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Wowhead schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:28:
C.V stuk dus de afgelopen tijd lage kosten.
ben voor de laatste twee maanden 105 en 104 euro kwijt voor gas/electra.

Ik zit bij energiedirect eind van de maand 0.75~ voor electra en een whopping 2.76 euro voor gas.
Na het fixen van de C.V word er strikt genomen alleen mee gedouched, verwarmen doen we wel de ouderwetse manier in bed :D
Weet je wat een kind kost 😁

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
Badtothebone schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:35:
[...]

Weet je wat een kind kost 😁
Ik heb wel eens gehoord: Een hele mooie Mercedes!

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jojan265 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:36:
[...]

Ik heb wel eens gehoord: Een hele mooie Mercedes!
Die mooie Mercedes kun je ook weer verkopen als 'ie niet bevalt óf alsnog toch niet binnen je budget blijkt te passen..... Alleen maar voordelen, zo'n Mercedes >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 13:40
Will_M schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:40:
[...]

Die mooie Mercedes kun je ook weer verkopen als 'ie niet bevalt óf alsnog toch niet binnen je budget blijkt te passen..... Alleen maar voordelen, zo'n Mercedes >:)
Een kind ook, maar daar word op neer gekeken.

Je Mercedes word trouwens alleen maar minder waard, als je het goed doet gaat je kind op een gegeven moment geld opleveren. Alleen willen ze dat meestal niet delen met jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Nu online
Kan iemand nog iets zeggen over per telwerk salderen of op een andere manier als je niet meer dan je verbruik opwekt per jaar?

Wij leveren waarschijnlijk tijdens de normale uren meer dan we verbruiken, dal niet.

Ik begrijp dat ik bij Engie dan waarschijnlijk aan het eind van het jaar geld terug krijg naar normaaltarief.
Bij vdb halen ze alles wat teveel is is bij normaal ook af van dal. Alles wat dan nog over is krijg je uitbetaald.

[ Voor 55% gewijzigd door twowheeler op 10-10-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:25
Zamunda-01 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:04:
Ik zit er ook over na te denken om over te stappen naar dynamisch. Ik heb zonnepanelen die genoeg opwekken voor thuisgebruik echter vorige week de elektrische auto opgehaald dus we gaan nu meer gebruiken dan opwekken. Ik vind het alleen lastig berekenen of dynamisch nu interessant is of een jaar te wachten gezien het prijs plafond en salderen.

[...]
Ik kijk het even aan wat voor tarieven/contracten ze bieden eind van het jaar, als de dynamische prijzen gemiddeld duidelijk lager liggen dan stap ik over.
Als straks ook nog blijkt dat bij dynamische tarieven ook het energie plafond komt dan zit je nog gunstiger.

En indien je verder je verbruik kan schuiven naar tijden wanneer stroom goedkoper is dan haal je het meest eruit.
twowheeler schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:47:
Kan iemand nog iets zeggen over per telwerk salderen of op een andere manier als je niet meer dan je verbruik opwekt per jaar?

Wij leveren waarschijnlijk tijdens de normale uren meer dan we verbruiken, dal niet.

Ik begrijp dat ik bij Engie dan waarschijnlijk aan het eind van het jaar geld terug krijg naar normaaltarief.
Bij vdb halen ze alles wat teveel is is bij normaal ook af van dal. Alles wat dan nog over is krijg je uitbetaald.
Verschilt per leverancier, bij mij bij GC wordt het gewoon samengevoegd en dan verrekend.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 21:22
Melkunie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:50:
[...]

Ligt aan je situatie. De peildatums zijn 1 november en 1 december en volgen het C-AR.
  • Heb je nu een contract bij A en gaat op 9 november je contract in bij B? De eerste €190 krijg je dan van A, de tweede van B.
  • Heb je nu géén contract en gaat op 9 november je contract in bij A? De eerste €190 krijg je helaas niet en de tweede van B. Vooralsnog is er geen regeling bekend om iets met de gemiste eerste €190 te doen, bijvoorbeeld een naar-rato-oplossing om mensen wiens eerste contract ná 1 november in gaat een deel te kunnen uitkeren.
Ik stap precies op 1 november over, dat wordt weer vechten met paarse krokodillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Hier ook een energiehopper die elk jaar mooi alle welkomsbonussen meepakte en zo dacht wat euros te bespraren.. nu spijt dat ik niet op tijd een vast contract ben aangegaan.

Inmiddels 1 jaar klant bij Energiedirect en daar de tarieven van gekregen:

Stroom van € 0,43556 per kWh naar € 0,70069 per kWh
Gas:€ 1,87733 per m³ naar € 2,47486 per m³
Vaste leveringskosten per product per maand € 5,40 (blijft gelijk)

Mijn jaarverbruik :
Stroom 3052 kWh
Gas: 1310 m³
(Geen zonnepanelen)

Ik betaalde eerst 140 € per maand (was net verhuisd) toen verhoogd met tussenstap van 220 naar 300€ per maand. Jaarnota gekregen en krijg 1000€ terug. Oh en je nieuwe termijnbedrag wordt €573 ? 8)7

Het zal ook zeker met de stijgende kosten te maken hebben maar als ik kijk naar hoe ze mijn verbruik schatten dan zeggen ze dat ik 6000kWh en 2800m³ gas ga verbruiken. Echt hoe dan!

Ik ben zelf maar van plan om het te verlagen want dit is toch bizar ?

[ Voor 3% gewijzigd door Frostbite op 11-10-2022 10:39 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Nu online
Frostbite schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:38:
Hier ook een energiehopper die elk jaar mooi alle welkomsbonussen meepakte en zo dacht wat euros te bespraren.. nu spijt dat ik niet op tijd een vast contract ben aangegaan.

Inmiddels 1 jaar klant bij Energiedirect en daar de tarieven van gekregen:

Stroom van € 0,43556 per kWh naar € 0,70069 per kWh
Gas:€ 1,87733 per m³ naar € 2,47486 per m³
Vaste leveringskosten per product per maand € 5,40 (blijft gelijk)

Mijn jaarverbruik :
Stroom 3052 kWh
Gas: 1310 m³
(Geen zonnepanelen)

Ik betaalde eerst 140 € per maand (was net verhuisd) toen verhoogd met tussenstap van 220 naar 300€ per maand. Jaarnota gekregen en krijg 1000€ terug. Oh en je nieuwe termijnbedrag wordt €573 ? 8)7

Het zal ook zeker met de stijgende kosten te maken hebben maar als ik kijk naar hoe ze mijn verbruik schatten dan zeggen ze dat ik 6000kWh en 2800m³ gas ga verbruiken. Echt hoe dan!

Ik ben zelf maar van plan om het te verlagen want dit is toch bizar ?
Als nieuwe klant zie ik dit ook overal terugkomen. Tot nu toe heeft enkel Engie mij een normaat termijnbedrag gegeven, van de bron na bellen naar de €360.

Het is net of ze er een beetje een zooi van maken qua administratie. Ik heb volgens van de bron bijvoorbeeld geen zonnepanelen, maar ze geven wel een gemiddelde teruglevering van de afgelopen jaren. Engie geeft wel aan dat ik panelen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003

OMD

Ik ben blij dat ik eigenlijk nog altijd een variabel contract hebt. Ik weet uiteraard niet wat de toekomst brengt maar als ik zie wat andere betalen en wij zitten nog steeds op lager dan 100 euro per maand verbruik dan ben ik daar toch wel erg blij mee. Termijnbedrag staat op 135 euro inmiddels en we hebben 38 euro overhead per maand mochten de prijzen sterk stijgen.

Vattenfall heeft nou nooit echt de prijzen astronomisch gemaakt (dusver) en zelfs al gaan we het maximum betalen vanaf 1 januari zitten we nog steeds op een maandbedrag wat lager is dan de meeste. Blijkbaar goed geïsoleerd appartement (al hadden we wel echt een gigantisch zachte winter vorige jaar)

Verbruik vorig jaar was (september 2021 tot september 2022)
12,65Gj
2029kwh

[ Voor 5% gewijzigd door OMD op 11-10-2022 10:58 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Frostbite schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:38:
Mwah, ik vind niet dat je dat jezelf hoeft aan te rekenen. Althans, ik doe het niet. Mensen die nu een gelukje hebben vinden het natuurlijk leuk om dit te benadrukken.

Als je 3 jaar geleden een 5-jaarcontract hebt afgesloten heb je mooi 3 jaar te veel betaald. Uiteindelijk is iedereen een keer aan de beurt zodra het contract afloopt.

Ik zie het meer als een aantal jaren mooie besparing. Dat geld (de besparing) had ik destijds dan ook direct liquide. Tijden veranderen en tactiek dus ook.
Daarnaast zit ik net als OMD in "Help! De energierekening - kroegtopic" momenteel relatief prima bij Vattenfall.

En zodra volgend jaar het prijsplafond ingaat, indien nodig weer tactiek aanpassen (day ahead bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
OMD schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:55:
Ik ben blij dat ik eigenlijk nog altijd een variabel contract hebt. Ik weet uiteraard niet wat de toekomst brengt maar als ik zie wat andere betalen en wij zitten nog steeds op lager dan 100 euro per maand verbruik dan ben ik daar toch wel erg blij mee. Termijnbedrag staat op 135 euro inmiddels en we hebben 38 euro overhead per maand mochten de prijzen sterk stijgen.

Vattenfall heeft nou nooit echt de prijzen astronomisch gemaakt (dusver) en zelfs al gaan we het maximum betalen vanaf 1 januari zitten we nog steeds op een maandbedrag wat lager is dan de meeste. Blijkbaar goed geïsoleerd appartement (al hadden we wel echt een gigantisch zachte winter vorige jaar)

Verbruik vorig jaar was (september 2021 tot september 2022)
12,65Gj
2029kwh
Heb vanaf 2015 altijd jaarcontract gehad en de verbruik/tarieven inzichtelijk. Sinds jan 2022 een 3 jaarcontract met tarieven van aug 2021. Ik ga graag de vergelijking aan wat nou echt voordeliger is geweest/wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Hongy schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:06:
[...]

Heb vanaf 2015 altijd jaarcontract gehad en de verbruik/tarieven inzichtelijk. Sinds jan 2022 een 3 jaarcontract met tarieven van aug 2021. Ik ga graag de vergelijking aan wat nou echt voordeliger is geweest/wordt.
Dat heb je inderdaad heel slim gedaan. Hoe kom je trouwens aan tarieven van augustus 2021 in januari 2022?
Toen ik eind 2021 iets zocht kon ik niet direct wat vinden. Zelfs de consumentenbond bood niets meer aan i.v.m. onzekere tijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:11
Cheesy schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:09:
[...]

Dat heb je inderdaad heel slim gedaan. Hoe kom je trouwens aan tarieven van augustus 2021 in januari 2022?
Toen ik eind 2021 iets zocht kon ik niet direct wat vinden. Zelfs de consumentenbond bood niets meer aan i.v.m. onzekere tijden.
Wellicht in augustus/september aangevraagd met ingangsdatum januari 2022? Ik heb op 29 september 2021 de CB/GC deal aangevraagd per 31 december 2021 (einde jaarcontract bij United Consumers).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09 18:38
Motie van dhr. Omtzigt om ook een prijsplafond in te regelen voor complexen met blokverwarming.
Ben benieuwd naar het resultaat, ben zelf ook iemand die in een complex met blokverwarming woont. :)
https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1579520502896668672

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
Cheesy schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:09:
[...]

Was meer geluk dan wijsheid. werd gebeld door Oxxio met een aanbod voor oude klanten die ze terug willen hebben. Helaas niet ook voor mijn ouders afgesloten die nu op Vattenfall variabel onbepaalde tijd zitten.

Vind het zelf niet leuk om het te benadrukken en leef met de pechvogels mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8NHUzF3qF6hlnXOdJw7GQmnNYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHQdCahnWU1BiZaqqDalw4MF.jpg?f=fotoalbum_large

Essent schotelt me nu dit voor. Hoe komen ze nu aan die verwachte bijbetaling?

Als ze verwachten dat ik 2677 ga verbruiken en 1817 ga betalen, hoe kunnen ze dan verwachten dat ik 1810 moet gaan bijbetalen? Waar komen de die 950 euro extra opeens vandaan?

Essent helpdesk hierover gesproken. Heb ze een kwartier in Jip en Jannekke taal geprobeerd uit te leggen wat hier vreemd aan is, maar het is niet geland. Het zijn net robots. Ieder antwoord is een variatie op "ja maar het is een schatting".

8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wouter schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:27:
[Afbeelding]

Als ze verwachten dat ik 2677 ga verbruiken en 1817 ga betalen, hoe kunnen ze dan verwachten dat ik 1810 moet gaan bijbetalen? Waar komen de die 950 euro extra opeens vandaan?

Essent helpdesk hierover gesproken. Heb ze een kwartier in Jip en Jannekke taal geprobeerd uit te leggen wat hier vreemd aan is, maar het is niet geland. Het zijn net robots. Ieder antwoord is een variatie op "ja maar het is een schatting".

8)7
Duidelijk toch? 2677 min 1817 is naar schatting 1810. Ik heb ergere schattingen gezien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:24
LOTG schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:42:
[...]

Een kind ook, maar daar word op neer gekeken.

Je Mercedes word trouwens alleen maar minder waard, als je het goed doet gaat je kind op een gegeven moment geld opleveren. Alleen willen ze dat meestal niet delen met jou.
kinder arbeid maar daar word ook al op neergekeken. bah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas-x-1982
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 09:52
[Afbeelding]

8)7
Ik heb bij Vattenfall ook grote vraagtekens. Ik heb een nieuwbouw uit 2020 met warmtepomp (geen zonnepanelen overigens) en begin dit jaar toen ik bij Vattenfall aanklopte voor energie het maandbedrag op EUR 45 gezet.

Daar ben ik vervolgens in de zomer telkens ondergebleven, ruim zelfs. Ik denk dat ik inmiddels ook iets van EUR 50 in de plus zit. Maar goed laten we dat even buiten beschouwing.

Nu komen we in de koudere maanden, dus we gaan meer verbruiken - logisch. Maar gelukkig is en blijft m'n tent goed geïsoleerd dus het valt mee. Zou goed kunnen dat ik wel een 3-4 maanden 2x zo veel ga verbruiken. Een dag goed bijstoken kost me nu maximaal EUR 4 per dag, aldus de app (soms ook EUR 2 of zelfs minder... maar goed). Dus niet de wereld, maar het is wel meer dan in de zomer (daar zat ik soms op 30 cent per dag oid).

Stel ik verbruik dus die EUR 4 per dag, 4 maanden lang (nov-feb). Zou neerkomen op (even snel gerekend 4x31) ongeveer EUR 124 per maand, waar ik EUR 45 als termijnbedrag heb. Zou dus EUR 316 bijbetalen zijn (124-45 maal 4). Nogmaals, als ik dus elke dag als een malle de verwarming aan zou hebben. Maar goed, stel.

Wat zegt de Vattenfall app? Of ik even mijn termijn bedrag verhoog naar EUR 405 per maand, want ze verwachten dat ik 'meer dan EUR 750' moet bijbetalen. 8)7

Ook in de app vind ik het soms heel funky:

5 oktober verbruikt: 12 kWh. Kosten volgens de app: EUR 2,04
9 oktober verbruikt: 11 kWh. Kosten volgens de app: EUR 3,11 (dus 1 kWh minder verbruiken kost meer...)

Iemand anders ook zulke vraagtekens bij Vattenfall?

Dan denk ik, hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

thomas-x-1982 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:31:
[...]

9 oktober verbruikt: 11 kWh. Kosten volgens de app: EUR 3,11 (dus 1 kWh minder verbruiken kost meer...)
9 oktober was een zondag (wat laag/daltarief is), dus als je dubbeltarief hebt dan kan het kloppen.

Edit: excuus ik lees het precies verkeerd om 8)7 Dat is inderdaad wel curieus...

[ Voor 9% gewijzigd door Greebs op 11-10-2022 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Ik heb bij Vattenfall ook grote vraagtekens. Ik heb een nieuwbouw uit 2020 met warmtepomp (geen zonnepanelen overigens) en begin dit jaar toen ik bij Vattenfall aanklopte voor energie het maandbedrag op EUR 45 gezet.

Daar ben ik vervolgens in de zomer telkens ondergebleven, ruim zelfs. Ik denk dat ik inmiddels ook iets van EUR 50 in de plus zit. Maar goed laten we dat even buiten beschouwing.

Nu komen we in de koudere maanden, dus we gaan meer verbruiken - logisch. Maar gelukkig is en blijft m'n tent goed geïsoleerd dus het valt mee. Zou goed kunnen dat ik wel een 3-4 maanden 2x zo veel ga verbruiken. Een dag goed bijstoken kost me nu maximaal EUR 4 per dag, aldus de app (soms ook EUR 2 of zelfs minder... maar goed). Dus niet de wereld, maar het is wel meer dan in de zomer (daar zat ik soms op 30 cent per dag oid).

Stel ik verbruik dus die EUR 4 per dag, 4 maanden lang (nov-feb). Zou neerkomen op (even snel gerekend 4x31) ongeveer EUR 124 per maand, waar ik EUR 45 als termijnbedrag heb. Zou dus EUR 316 bijbetalen zijn (124-45 maal 4). Nogmaals, als ik dus elke dag als een malle de verwarming aan zou hebben. Maar goed, stel.

Wat zegt de Vattenfall app? Of ik even mijn termijn bedrag verhoog naar EUR 405 per maand, want ze verwachten dat ik 'meer dan EUR 750' moet bijbetalen. 8)7

Dan denk ik, hoe dan?
Je warmtepomp moet in de winter flink stampen, dat is niet te vergelijken met zomermaanden.

Kijk eens in je epc rapport waarop je energieverbruik is berekend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 16:26

Dennis1812

Amateur prutser

Maar moet je nu al verwarmen dan?

Dat is toch nog onnodig? En dus is je verbruik nog helemaal niet in te schatten?

Wat is je verbruik op een donkere dag met een dagtemperatuur van ~5 graden en nacht van -3 - -5?

Het wordt volgende week weer 25 graden.
Hier is de kachel nog niet aan geweest. Komt in november wel als t koud wordt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wasabi!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 13:30
Wolly schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:42:
[...]

Je warmtepomp moet in de winter flink stampen, dat is niet te vergelijken met zomermaanden.

Kijk eens in je epc rapport waarop je energieverbruik is berekend?
Hier moet ik om lachen, de deurbel. Wat zijn de kosten op jaarbasis aan stroomverbruik?

De oven gaat maar zelden aan en de deurbel moet uit: dit stel maakt van besparen een sport
De oven mag maar eens in de twee weken aan en de voordeurbel is uitgeschakeld omdat die constant stroom verbruikt. Willem en Gemma Bosma uit het Gelderse Bemmel leven al veel langer zuinig én comfortabel.

https://www.ad.nl/geld/de...paren-een-sport~a2b4892b/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
[Afbeelding]

8)7
Goed dat je hier op doorvraagt. Ze moeten gewoon in de lucht komen welke tarieven ze rekenen en met hoeveel ze dan verwachten dat de tarieven gaan stijgen. Blijkbaar willen ze je dat niet vertellen in de hoop dat je niet over gaat stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:00
[...]

Dan denk ik, hoe dan?
Het is een advies van Vattenfall he, je hoeft het niet te volgen.

Als je kijkt naar de kosten per dag verwerken ze daarin ook de verminderde energie belasting. Ik denk dat het daar ergens mee te maken heeft ?

Verder heb ik gezien dat de app afrond op hele kWh. Als je dat dan per dag bekijkt vermoed ik dat je ook afrondingsverschillen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 11-09 22:50
Even over die absurd hoge termijn bedragen, zou dat geen bewuste keuze van de maatschappijen om zoveel mogelijk geld binnen te harken voor het geval dat ze omvallen?

Kijk 80% vd consumenten zijn geen tweakers, en die zullen schrikken van zo’n termijn bedrag maar ook denken “tja het zal wel kloppen”, dan heb je 20% tweakers en andere doelgroepen die bewust zijn van hoe de boel in elkaar steekt die hun termijn bedrag verlagen en daadwerkelijk een correlatie kunnen leggen tussen hun eigen verbruik en een absurde prognose.

We weten allemaal ondertussen dat de ‘lesson learned’ is dat je je geld beter bij jou kan houden en op zij kan zetten. Want de maatschappijen kunnen beter geld van jou nodig hebben als ze onderuit gaan dan jij van hun als ze daadwerkelijk zijn omgevallen.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wasabi! schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:18:
[...]

Hier moet ik om lachen, de deurbel. Wat zijn de kosten op jaarbasis aan stroomverbruik?

De oven gaat maar zelden aan en de deurbel moet uit: dit stel maakt van besparen een sport
De oven mag maar eens in de twee weken aan en de voordeurbel is uitgeschakeld omdat die constant stroom verbruikt. Willem en Gemma Bosma uit het Gelderse Bemmel leven al veel langer zuinig én comfortabel.

https://www.ad.nl/geld/de...paren-een-sport~a2b4892b/
Al je het gaat narekenen is het niet zo gek om iets aan de deurbel te doen.

Er is kans dat een deurbel in een oud huis meer verbruikt dan een oven. Dat komt doordat de trafo van de deurbel altijd aanstaat. Stel dat de oven 1500W verbruikt, dan mag die 17,5 uur aanstaan om gelijk te komen met het jaarverbruik van die oude beltrafo die 3W trekt. Altijd-aan sluipverbruikers tellen op.

Alternatief voor de beltrafo is een li-ion batterij (9V of 2x 3.7V), een deurklopper of een klok en klepel. Trekbellen (die trek je uit) zijn niet meer ok, dat vergt een gat in de muur en metaal veroorzaakt een koudebrug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasabi!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 13:30
mrmrmr schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:34:
[...]

Al je het gaat narekenen is het niet zo gek om iets aan de deurbel te doen.

Er is kans dat een deurbel in een oud huis meer verbruikt dan een oven. Dat komt doordat de trafo van de deurbel altijd aanstaat. Stel dat de oven 1500W verbruikt, dan mag die 17,5 uur aanstaan om gelijk te komen met het jaarverbruik van die oude beltrafo die 3W trekt. Altijd-aan sluipverbruikers tellen op.

Alternatief voor de beltrafo is een li-ion batterij (9V of 2x 3.7V), een deurklopper of een klok en klepel. Trekbellen (die trek je uit) zijn niet meer ok, dat vergt een gat in de muur en metaal veroorzaakt een koudebrug.
En dan moeten ze niet klagen dat ze gewoon thuis waren en de pakketbezorger het pakketje weer meegenomen heeft met een niet thuis briefje. Dan maar een ouderwetse Chinese gong bij de deur neerzetten. 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:43
loewie1984 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:29:
Even over die absurd hoge termijn bedragen, zou dat geen bewuste keuze van de maatschappijen om zoveel mogelijk geld binnen te harken voor het geval dat ze omvallen?
Om te voorkomen dat ze omvallen, bedoel je. Als ze daadwerkelijk failliet gaan zijn de enige mensen die er wijzer van worden dat er veel in de boedel zit de schuldeisers.
We weten allemaal ondertussen dat de ‘lesson learned’ is dat je je geld beter bij jou kan houden en op zij kan zetten. Want de maatschappijen kunnen beter geld van jou nodig hebben als ze onderuit gaan dan jij van hun als ze daadwerkelijk zijn omgevallen.
Tja, als iedereen het voorschot op 0 zou zetten (of mogen zetten) weet je zeker dat er maatschappijen failliet zullen gaan, want daar zijn de cashflows domweg niet op berekend. Was het "normaal" dat iedereen alleen aan het eind van een vol jaar alles zou aftikken dan wel, maar zo werkt het niet in Nederland.

Ik denk dat er bij het merendeel van de leveranciers geen samenzwering gaande is om de klanten nog even snel een poot uit te draaien om de kwakkelende geldvoorraden aan te vullen en dat het puur op basis gaat van daadwerkelijke inkoopprijzen, vage schattingen en systemen die gewend zijn aan veel redelijkere bedragen.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:27
Wie hier nog aan twijfelde er is gestemd en gezien het best wel veel in aantal ondertekenaars (partijen dus) van deze motie zou het wellicht nog enigzins spannend kunnen worden voor een enkeling. Maar zoals al eerder opgemerkt onuitvoerbaar natuurlijk. Zie hieronder

Gewijzigde motie van het lid Omtzigt c.s. over de €190 per maand niet uitbetalen aan mensen die een vast energiecontract met een lage prijs hebben (t.v.v. 36200-117)

Besluit: Verworpen.
Indiener P.H. Omtzigt
Kamerlid, Omtzigt
+ 7 anderen

[ Voor 3% gewijzigd door Hendriks1 op 12-10-2022 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Laatst online: 16:21
loewie1984 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:29:

Kijk 80% vd consumenten zijn geen tweakers, en die zullen schrikken van zo’n termijn bedrag maar ook denken “tja het zal wel kloppen”, dan heb je 20% tweakers en andere doelgroepen die bewust zijn van hoe de boel in elkaar steekt die hun termijn bedrag verlagen en daadwerkelijk een correlatie kunnen leggen tussen hun eigen verbruik en een absurde prognose.

Ik betwijfel het, zowel Eneco Vattenfall,Essent zijn een beetje "To Big to Fall" krijg je weer abn Amro taferelen. Overgenomen door de staat etc.

Ik snap voorschotten, wel dat niet iedereen de discipline heeft om geld apart te leggen. Maar eigenlijk moet je die ten alle tijden op 0 mogen zetten.
Letterlijk betalen naar "echte afname"
Maar waarschijnlijk is het daar niet op ingeregeld.

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Offens1490 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 03:06:
[...]

Ik betwijfel het, zowel Eneco Vattenfall,Essent zijn een beetje "To Big to Fall" krijg je weer abn Amro taferelen. Overgenomen door de staat etc.

Ik snap voorschotten, wel dat niet iedereen de discipline heeft om geld apart te leggen. Maar eigenlijk moet je die ten alle tijden op 0 mogen zetten.
Letterlijk betalen naar "echte afname"
Op 0 is niet logisch. Je neemt toch een product af dan moet je daar ook voor betalen en niet pas een jaar later. Vindt wel dat je de keus moet hebben om of te betalen naar verbruik per maand. Dus in de zomer minder en winter meer. Of om te kiezen voor het huidig model van een gemiddeld jaar verbruik.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Laatst online: 16:21
^^ mijn excusses 0 in zin van voorschot niet wat je daadwerkelijk verbruikt.

AnimeAdicted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Offens1490 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 03:06:
Ik krijg (door de slimme meter) anders wel elke maand een mooi overzicht van greenchoice met mijn verbruik van de afgelopen maand dus ze zijn er wel op ingeregeld.

Maar het verbruik is in de winter hoger dan in de zomer dus dan krijg je dat je in de winter veel meer betaald ten opzichte van de zomer en daar hebben mensen denk ik ook moeite mee.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:50
[...]

Ik heb bij Vattenfall ook grote vraagtekens. Ik heb een nieuwbouw uit 2020 met warmtepomp (geen zonnepanelen overigens)
Ik neem aan dat je dus al een tijdje offertes hebt lopen voor zonnepanelen? De terugverdientijd is maar een paar jaar tegenwoordig. Dus zelfs een lening afsluiten hiervoor is waarschijnlijk een positieve business case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
De Vrije Energie Partij (DVEP) in de problemen.

Deze maatschappij levert energie aan scholen en gemeenten. 80% van de scholen en 35% van de gemeenten neemt energie van hen af. Sinds mei wordt er al geen geld meer afgeboekt van de klanten.

Honderden scholen vragen ze zich af of ze in de winter wel energie hebben.

Bron: (lees na gratis registratie)
https://fd.nl/samenleving...de-problemen-ilj2aaSghkW8

[ Voor 3% gewijzigd door pms1 op 12-10-2022 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 21:22
1Mark schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:48:
[...]

Ik neem aan dat je dus al een tijdje offertes hebt lopen voor zonnepanelen? De terugverdientijd is maar een paar jaar tegenwoordig. Dus zelfs een lening afsluiten hiervoor is waarschijnlijk een positieve business case.
Altijd leuk dat mensen er blind van uitgaan dat je
bij ieder huis zonnepanelen kunt installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:37
1Mark schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:48:
[...]

Niet iedereen heeft ruimte, gelegenheid, voldoende geld om te investeren, en de terugverdientijd is niet voor iedereen even kort.

Ja, je kan gaan rekenen met huidige hoge prijzen, maar voor sommige mensen is dat niets anders dan een papieren werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas-x-1982
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 09:52
Greebs schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:41:
[...]

9 oktober was een zondag (wat laag/daltarief is), dus als je dubbeltarief hebt dan kan het kloppen.

Edit: excuus ik lees het precies verkeerd om 8)7 Dat is inderdaad wel curieus...
Ik heb enkeltarief. Ik heb het van alle kanten bekeken, maar kom er niet uit.
Wolly schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:42:
[...]

Dat begrijp ik, dus vandaar dat ik er ook vanuit ga dat in de wintermaanden het verbruik vele male groter is dan de 30-50 cent per dag in de zomer.
Dennis1812 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:42:
Maar moet je nu al verwarmen dan?

Dat is toch nog onnodig? En dus is je verbruik nog helemaal niet in te schatten?
Onze verwarming stond verkeerd ingesteld, waardoor vorige week werd verwarmd alsof het winter 1944 was. Heb temperaturen van 24-25c gezien, en dat koste ongeveer EUR 4-6. Vandaar dat ik dat bedrag even nam als 'stel ik ga 4 maanden lang elke dag EUR 4 verstoken, wat gaat dat kosten?'. Zodoende dat ik op EUR 316 kwam wat ik zou moeten bijbetalen als ik m'n termijnbedrag op EUR 45 laat.

Met dat in het achterhoofd vond ik het voorstel van Vattenfall m'n termijnbedrag te verhogen naar EUR 405 per maand dus curieus. Maar inderdaad...
Rox92 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:13:
[...]

Het is een advies van Vattenfall he, je hoeft het niet te volgen.
Ik ga het ook zeker niet volgen. Vond het alleen raar. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
thomas-x-1982 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:39:
[...]

Onze verwarming stond verkeerd ingesteld, waardoor vorige week werd verwarmd alsof het winter 1944 was. Heb temperaturen van 24-25c gezien, en dat koste ongeveer EUR 4-6. Vandaar dat ik dat bedrag even nam als 'stel ik ga 4 maanden lang elke dag EUR 4 verstoken, wat gaat dat kosten?'. Zodoende dat ik op EUR 316 kwam wat ik zou moeten bijbetalen als ik m'n termijnbedrag op EUR 45 laat.

Met dat in het achterhoofd vond ik het voorstel van Vattenfall m'n termijnbedrag te verhogen naar EUR 405 per maand dus curieus. Maar inderdaad...
Je lijkt er vanuit te gaan dat je in de winter met 4/5 euro per dag stoken het huis wel warm houdt omdat je dat vorige week ook lukte.

Alleen...het verschil in buitentemperatuur tussen vorige week en hartje winter is ongeveer 20 graden :+ Je hebt dan dus veel meer energie nodig om te verwarmen omdat je huis dan meer warmte verliest aan de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 16:26

Dennis1812

Amateur prutser

Dat is dus niet vergelijkbaar nee. Vorige week kreeg je die temperatuur bijna met je raam open zetten.

In de winter kost het nogal veel kracht voor je WP

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Pagina: 1 ... 26 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden