Hoe werkt die Zonneplan precies? Betaal je gewoon per maand voor wat je per dag echt verbruikt tegen de dagprijzen o.i.d.?
Er is hier een heel topic over. Vooral interessant als je kan sturen met energieverbruik, elektrische auto, uitgestelde programma's, etc. Al dan niet geautomatiseerd.twowheeler schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:20:
[...]
Waar ik moeite mee heb met dit soort dingen is dat er vaak een gemiddelde staat. Deze kan over een dag erg laag zijn, maar als ik de hele dag weg ben, en pas verbruik als hun prijs hoog is (in de avond) geldt die hele gemiddelde prijs niet meer voor mij.
Zie het grote day ahead energie prijzen topic., ook in de topicstart staat al vrij veel info.
Klopt, maar je kan de prijzen voor stroom voor de volgende dag vanaf 13.00 zien.twowheeler schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:20:
[...]
Waar ik moeite mee heb met dit soort dingen is dat er vaak een gemiddelde staat. Deze kan over een dag erg laag zijn, maar als ik de hele dag weg ben, en pas verbruik als hun prijs hoog is (in de avond) geldt die hele gemiddelde prijs niet meer voor mij.
:strip_exif()/f/image/jz5uerhReUCrZUc8IRPYWEen.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij Zonneplan betaal je achteraf wat je echt verbruikt heb. In oktober zou ik de kosten van september moeten betalen. Bij Frank moet je als nieuwe klant 2 maanden voorschieten. Bij anderen weet ik het niet.Treveo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:21:
Hoe werkt die Zonneplan precies? Betaal je gewoon per maand voor wat je per dag echt verbruikt tegen de dagprijzen o.i.d.?
Totaal met je eens, echter kan ik nergens vinden hoe én wanneer dit plafond berekent gaat worden.LOTG schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:07:
[...]
Aangezien er voor november, december een aparte regeling is en dat plafond maateregelen voor 2023 zijn zou ik het raar vinden als het niet op 1 januari op 0 begint.
Bij Tibber betaalde ik pas afgelopen week wat ik in augustus verbruikt hebt. Dat vond ik zelf ook wel heel lang duren. Is hierboven ook al eerder genoemd dacht ik.Sjoan schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:30:
[...]
Klopt, maar je kan de prijzen voor stroom voor de volgende dag vanaf 13.00 zien.
[Afbeelding]
Ik heb een vraag die hopelijk iemand kan beantwoorden. In juli is ons 3 jarig contract bij Greenchoice ingegaan. Op 29 september hebben we een nieuwe meter gekregen van Stedin omdat we een verzwaring naar 3x25 hadden aangevraagd. Nu hebben we deze week een nota gekregen van GC, die ze ook gewoon vrolijk "jaarnota 2022" noemen met daarbij afrekening van onze opgewekte - gebruikte stroom en gebruikt gas over de periode juli t/m 29 september. Leuk is dat we nu geld terugkrijgen. Maar, volgens mij is dit uiteindelijk financieel in ons nadeel omdat we nu onze opgewekte stroom (van maanden juli t/m september dus toch wel weer 700+ kWh) niet kunnen salderen tegen ons verbruik van aankomende winter?
Nu is mijn vraag eigenlijk of het gebruikelijk is dat je een nota/afrekening krijgt na een meterwissel of dat ik hier nog wat aan kan doen? Ik heb GC gister gebeld en die zeiden dat het altijd zo gaat maar ik hoor graag of mensen nog een andere invalshoek of ervaring hebben hier.
Nu is mijn vraag eigenlijk of het gebruikelijk is dat je een nota/afrekening krijgt na een meterwissel of dat ik hier nog wat aan kan doen? Ik heb GC gister gebeld en die zeiden dat het altijd zo gaat maar ik hoor graag of mensen nog een andere invalshoek of ervaring hebben hier.
Je kan een klacht indienen bij GC en dan moet je wachten op je volgende jaarafrekening volgens contract. Dan maken ze een handmatige correctie en krijg je te horen hoeveel geld je terugkrijgt.Flomoo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:16:
Ik heb een vraag die hopelijk iemand kan beantwoorden. In juli is ons 3 jarig contract bij Greenchoice ingegaan. Op 29 september hebben we een nieuwe meter gekregen van Stedin omdat we een verzwaring naar 3x25 hadden aangevraagd. Nu hebben we deze week een nota gekregen van GC, die ze ook gewoon vrolijk "jaarnota 2022" noemen met daarbij afrekening van onze opgewekte - gebruikte stroom en gebruikt gas over de periode juli t/m 29 september. Leuk is dat we nu geld terugkrijgen. Maar, volgens mij is dit uiteindelijk financieel in ons nadeel omdat we nu onze opgewekte stroom (van maanden juli t/m september dus toch wel weer 700+ kWh) niet kunnen salderen tegen ons verbruik van aankomende winter?
Check, kan ik ergens de historie van de dagtarieven zien eigenlijk? Ik betaal straks in november €2,9 (incl. alles) bij Budget Energie en heb erg het gevoel dat ik bij Zonneplan flink minder kan betalen, maar het blijft wel een gok denk ik.Sjoan schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:33:
[...]
Bij Zonneplan betaal je achteraf wat je echt verbruikt heb. In oktober zou ik de kosten van september moeten betalen. Bij Frank moet je als nieuwe klant 2 maanden voorschieten. Bij anderen weet ik het niet.
Onder de streep maakt het toch eigenlijk weinig uit? Nu wordt de zon van komende zomer gesaldeerd. Aangenomen dat je periode van komend jaar dan loopt van nu tot oktober in plaats van tot juli.Flomoo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:16:
Het maakt wel degelijk uit of je 11 cent per kWh krijgt of het levertarief bij salderen.TheBrut3 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:40:
[...]
Onder de streep maakt het toch eigenlijk weinig uit? Nu wordt de zon van komende zomer gesaldeerd. Aangenomen dat je periode van komend jaar dan loopt van nu tot oktober in plaats van tot juli.
Deze is leuk: https://nos.nl/nieuwsuur/...t-wordt-hier-onbewoonbaar
Een kasteelheer die klaagt over z'n energierekening, en nu nog maar 2 van de 15 kamers kan verwarmen! Z'n maandbedrag gaat van 700 naar 3000 euro, dan verspilt-ie dus 10 keer zoveel gas als gemiddeld.
Een kasteelheer die klaagt over z'n energierekening, en nu nog maar 2 van de 15 kamers kan verwarmen! Z'n maandbedrag gaat van 700 naar 3000 euro, dan verspilt-ie dus 10 keer zoveel gas als gemiddeld.
Hier na de nieuwe meter geen afrekening gehad. Gewoon na het jaar een normale afrekening.Flomoo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:16:
Zelfs de piekprijs bij dynamisch is nu vaak op zijn minst 50% lager dan een vast tarief. En ook als je er niet bent gebruikt je huis stroom, dingen als ventilatie, koelkast, router etc. Dus je profiteert sowieso altijd (al is het maar een klein beetje) van de dalmomenten.twowheeler schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:20:
[...]
Het is absoluut interessant.henkebek schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:14:
[...]
Zelfs de piekprijs bij dynamisch is nu vaak op zijn minst 50% lager dan een vast tarief. En ook als je er niet bent gebruikt je huis stroom, dingen als ventilatie, koelkast, router etc. Dus je profiteert sowieso altijd (al is het maar een klein beetje) van de dalmomenten.
Ik denk dat wij nu beginnen bij vdb vanwege hun lage vaste lasten en goede saldeerregeling. Als het nieuwe huis wat meer is gesetteld en ik weet wat we gebruiken overweeg ik alsnog een dynamisch contract.
Wat wel vervelend is: ik moet nu wachten of bellen over mijn bevestiging over de tariefverlaging.
Kan er niet om lachen. De paarse krokodillen rondom monumentenzorg gaan je energierekening in ieder geval niet drukken. Gevolg is dat historische panden langzaam vergaan. Leegstaande panden vergaan 10x sneller dan gebouwen in gebruik.RemcoDelft schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:07:
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Je hebt het hele artikel gelezen? Zo grappig is het niet.RemcoDelft schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:07:
Weer een goed voorbeeld van de bureaucratie van de overheid. Je mag bijna niks aanpassen bij monumenten waardoor ze nu onbetaalbaar worden. Weer een voorbeeld van kortzichtigheid van de overheid. Helemaal geen toekomst visie...LOTG schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:59:
[...]
Je hebt het hele artikel gelezen? Zo grappig is het niet.
Ouders hadden ook een monument maar al verkocht omdat ze geen dubbelglas mochten plaatsen (andere kozijnen nodig), geen zonnepanelen, etc
You only live once, so enjoy the ride.
Normaal ben ik het best met je eens qua toekomstvisie van de overheid... Maar ik weet niet of je ze de krankzinnigheid van Poetin helemaal mag aanrekenen...worldfastest schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:30:
[...]
Weer een goed voorbeeld van de bureaucratie van de overheid. Je mag bijna niks aanpassen bij monumenten waardoor ze nu onbetaalbaar worden. Weer een voorbeeld van kortzichtigheid van de overheid. Helemaal geen toekomst visie...
Ouders hadden ook een monument maar al verkocht omdat ze geen dubbelglas mochten plaatsen (andere kozijnen nodig), geen zonnepanelen, etc
Er is ook monumentenglas: dun dubbel glas dat wél in enkelglas kozijnen schijnt te kunnen. Zelfs met dat typische getrokken glas effect. Vast minder besparing dan regulier dubbelglas, maar toch...
Heeft iemand hier uberhaubt ervaring met Engie en dan vooral hun manier van salderen?
Het hebben van een toekomstvisie over een gebouw waarvan we besloten hebben dat het in oorspronkelijke staat moet blijven (want monument) is natuurlijk ook een beetje een contradictio in terminis. Zoiets blijft inherent subjectief: je kunt bijvoorbeeld wel besluiten dat aanpassingen OK zijn zolang het maar blijft "lijken" op hoe het her in het verleden uit zag, maar hoe ver je daarbij dan moet mogen gaan, tja. Een kek kasteeltje met een lading zonnepanelen op het dak kun je een mooie combinatie van oud en nieuw vinden, of geschiedvervalsing. Voor beiden is wat te zeggen. Dat dan maar afschuiven op de overheid die een visie zou moeten hebben is wat makkelijk.worldfastest schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:30:
Weer een goed voorbeeld van de bureaucratie van de overheid. Je mag bijna niks aanpassen bij monumenten waardoor ze nu onbetaalbaar worden. Weer een voorbeeld van kortzichtigheid van de overheid. Helemaal geen toekomst visie...
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Het is of mogen aanpassen op kosten van de eigenaar of de overheid betaald de energie en onderhoudskosten volledig.MneoreJ schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:13:
[...]
Het hebben van een toekomstvisie over een gebouw waarvan we besloten hebben dat het in oorspronkelijke staat moet blijven (want monument) is natuurlijk ook een beetje een contradictio in terminis. Zoiets blijft inherent subjectief: je kunt bijvoorbeeld wel besluiten dat aanpassingen OK zijn zolang het maar blijft "lijken" op hoe het her in het verleden uit zag, maar hoe ver je daarbij dan moet mogen gaan, tja. Een kek kasteeltje met een lading zonnepanelen op het dak kun je een mooie combinatie van oud en nieuw vinden, of geschiedvervalsing. Voor beiden is wat te zeggen. Dat dan maar afschuiven op de overheid die een visie zou moeten hebben is wat makkelijk.
Maar de huidige overheid (laatste 10-20 jaar) hebben al helemaal geen visie. Waarom is er niet geïnvesteerd in kern energie? Hadden deze crisis niet eens gehad.
Interessant beleid, maar ik zou er in ieder geval niet op stemmen. Als de overheid alles moet gaan betalen moet de overheid ook gewoon eigenaar worden en er een mooi museum van maken, ik zie niet in waarom particulieren dan überhaupt in monumenten moeten gaan wonen en daar dan gesponsord voor worden.worldfastest schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:17:
Het is of mogen aanpassen op kosten van de eigenaar of de overheid betaald de energie en onderhoudskosten volledig.
Dat is al helemaal weer een ander onderwerp waar gelukkig in andere threads al genoeg over gebakkeleid wordt. Dat de overheid in het algemeen niets op heeft met visie en de crisissen liever laat uitbarsten om de kiezers ermee te bespelen zal ik niet bestrijden, alleen specifiek de combinatie van monumenten en toekomstvisie vind ik wat raar.Maar de huidige overheid (laatste 10-20 jaar) hebben al helemaal geen visie. Waarom is er niet geïnvesteerd in kern energie? Hadden deze crisis niet eens gehad.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Het lastige is wel dat je dan weer mensen moet vinden die het (vrijwillig) willen onderhouden. Je kan in een huidige nieuwbouwwoning misschien prima de verwarming uitlaten in de winter of heel laag zetten, maar in die hele oude gebouwen kan dat gewoon niet. Met het oog op behoud van het pand dan natuurlijk, fysiek kunnen ze de verwarming vanzelfsprekend wel uit zettenMneoreJ schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:22:
Interessant beleid, maar ik zou er in ieder geval niet op stemmen. Als de overheid alles moet gaan betalen moet de overheid ook gewoon eigenaar worden en er een mooi museum van maken, ik zie niet in waarom particulieren dan überhaupt in monumenten moeten gaan wonen en daar dan gesponsord voor worden.
En als je dan toch de verwarming aan zet, kan er net zo goed iemand in wonen
Tja, maar dat is natuurlijk inherent de paradox aan een "monument". Verwarming bestond nog niet toen ze gebouwd werden, of je moet de sfeerverhogende doch zeer vervuilende vuurtjes meetellen.ManzokuSan schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:31:
Het lastige is wel dat je dan weer mensen moet vinden die het (vrijwillig) willen onderhouden. Je kan in een huidige nieuwbouwwoning misschien prima de verwarming uitlaten in de winter of heel laag zetten, maar in die hele oude gebouwen kan dat gewoon niet. Met het oog op behoud van het pand dan natuurlijk, fysiek kunnen ze de verwarming vanzelfsprekend wel uit zetten
En als je dan toch de verwarming aan zet, kan er net zo goed iemand in wonen
We willen op de een of andere manier zowel dat het gebouw mooi en intact en historisch verantwoord blijft, maar tegelijk moet het liefst ook eeuwig meegaan met moderne comforten. Als de energierekening dan plotseling de hoogte in schiet wordt dat spanningsveld op scherp gezet.
Ik heb zelf overigens geen voorstellen met hoe het wel zou moeten; mij krijg je iig geen monument in. Het mag er in het begin leuk uitzien maar ik denk dat je al snel gewend bent en geen voldoening meer haalt uit de lusten, en dan vooral te maken blijft krijgen met de lasten.
Eensch... Ik zou er ook niet in willen wonen. Verder boeit het mij ook allemaal niet zo veel, het is soms mooi om iets te zien in dezelfde staat als toen het gebouwd werd. Na enkele renovaties kom je dan wel snel uit bij het beroemde schip van Theseus. De discussie wordt dan inderdaad meer; waarom willen we dit allemaal bewaren. Vooral voor de wat minder speciale monumenten zoals boerderijen o.i.d.MneoreJ schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:37:
[...]
Tja, maar dat is natuurlijk inherent de paradox aan een "monument". Verwarming bestond nog niet toen ze gebouwd werden, of je moet de sfeerverhogende doch zeer vervuilende vuurtjes meetellen.Ook vroeger moesten ze dan ook wel eens dingen gewoon opnieuw bouwen.
We willen op de een of andere manier zowel dat het gebouw mooi en intact en historisch verantwoord blijft, maar tegelijk moet het liefst ook eeuwig meegaan met moderne comforten. Als de energierekening dan plotseling de hoogte in schiet wordt dat spanningsveld op scherp gezet.
Ik heb zelf overigens geen voorstellen met hoe het wel zou moeten; mij krijg je iig geen monument in. Het mag er in het begin leuk uitzien maar ik denk dat je al snel gewend bent en geen voldoening meer haalt uit de lusten, en dan vooral te maken blijft krijgen met de lasten.
Maargoed, we raken wel een beetje off-topic zo

Ik heb momenteel een "Groen&Vrij Wind en Zon" variabel contract van Greenchoice.
In de productvoorwaarden staat een opzegtermijn van 30 dagen.
In dit artikel staat echter: "Klanten die met ingang van 1 oktober een nieuw tarief hebben gekregen kunnen altijd per direct en zonder opzegtermijn overstappen naar een andere leverancier."
Iemand recent overgestapt van Greenchoice en weet hoe het in de praktijk gaat?
In de productvoorwaarden staat een opzegtermijn van 30 dagen.
In dit artikel staat echter: "Klanten die met ingang van 1 oktober een nieuw tarief hebben gekregen kunnen altijd per direct en zonder opzegtermijn overstappen naar een andere leverancier."
Iemand recent overgestapt van Greenchoice en weet hoe het in de praktijk gaat?
Nou lekker is dat:
MOTIE VAN HET LID OMTZIGT C.S.
Ter vervanging van die gedrukt onder nr. 117
Voorgesteld
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat mensen met een vast contract en lage energieprijzen al geprofiteerd hebben van onder andere een verlaagde btw;
verzoekt de regering de €190 per maand voor november en december niet uit te betalen aan mensen die een vast energiecontract met een lage prijs hebben, en de vrijvallende middelen toe te voegen aan het zeer magere noodfonds van de gemeenten,
en gaat over tot de orde van de dag.
Omtzigt
Dassen
Stoffer
Gündoğan
Nijboer
Maatoug
Van Raan
Azarkan
Voorgesteld
De Kamer,
constaterende dat mensen met een vast contract en lage energieprijzen al geprofiteerd hebben van onder andere een verlaagde btw;
verzoekt de regering de €190 per maand voor november en december niet uit te betalen aan mensen die een vast energiecontract met een lage prijs hebben, en de vrijvallende middelen toe te voegen aan het zeer magere noodfonds van de gemeenten,
Omtzigt
Dassen
Stoffer
Gündoğan
Nijboer
Maatoug
Van Raan
Azarkan
Wat is het probleem hiermee? Klopt toch? Bij mij in ieder geval. Ik heb een vast contract betaal met btw en energiebelasting verlaging nog geen 18 cent per kWh in dal en 22 cent piek. Met de 2x 190 euro en de heffingskorting kom ik onder of op 0 uit per jaar. Ik gebruik 8000 kWh (warmtepomp en EV) en wek 4000kWh op, dus onderaan de streep betaal ik niets om 4000kWh te gebruiken, dat is in mijn beleving absurd.hoihoi66 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 04:33:
Nou lekker is dat:
Voorgesteld
De Kamer,
Omtzigt
Dassen
Stoffer
Gündoğan
Nijboer
Maatoug
Van Raan
Azarkan
Zeker als je bedenkt waarom deze 190 euro is bedacht. Namelijk om mensen die door de hoge energieprijzen in (financiële) nood verkeren. Dus graag die 380 euro naar mensen die het veel beter kunnen gebruiken.
Dan is het noodfonds een goede plek.
Alleen dat levert weer een bult uitvoeringsproblemen op. Denk bijvoorbeeld aan mensen waar het contract afloopt ergens in die 2 maanden. Daarbij wat is laag. Ook zijn er dynamische contracten die hier niet onder vallen en ook regelmatig lage tarieven hebben. Zouden die er dan ook niet onder moeten vallen?
Het is inderdaad een rare regeling, maar snap wel dat het organisatorisch op zo'n korte termijn even niet anders kan.
Het is inderdaad een rare regeling, maar snap wel dat het organisatorisch op zo'n korte termijn even niet anders kan.
Mee eens. Die €380,- zou voor mij gelijkstaan aan 5a6 maanden voorschot. Dat ze het maar snel aan degenen geven die noodgedwongen met dekens en truien op de bank zitten en met lauw water douchen, omdat ze anders geen geld overhouden voor goed voedsel.BB-One schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 06:13:
[...]
Wat is het probleem hiermee? Klopt toch? Bij mij in ieder geval. Ik heb een vast contract betaal met btw en energiebelasting verlaging nog geen 18 cent per kWh in dal en 22 cent piek. Met de 2x 190 euro en de heffingskorting kom ik onder of op 0 uit per jaar. Ik gebruik 8000 kWh (warmtepomp en EV) en wek 4000kWh op, dus onderaan de streep betaal ik niets om 4000kWh te gebruiken, dat is in mijn beleving absurd.
Zeker als je bedenkt waarom deze 190 euro is bedacht. Namelijk om mensen die door de hoge energieprijzen in (financiële) nood verkeren. Dus graag die 380 euro naar mensen die het veel beter kunnen gebruiken.
Overigens ga ikzelf ook besparen op m'n gasverbruik door de thermostaat op 18 a 19 te zetten. Deze crisis treft ons allemaal en het is mijn morele plicht om mijn steentje bij te dragen, zodat we volgend jaar niet met nog een groter probleem zitten.
Helaas hoor ik om mij heen vooral dat niemand vrijwillig luxe wilt inleveren.
Ons vastcontract is ook niet goedkoop €2,50 voor gas. en elektra rond de 0,70. Maar lopen het wel mis omdat ik geen variabel heb gekozen die ook bijna even duur zou zijn.BB-One schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 06:13:
[...]
Wat is het probleem hiermee? Klopt toch? Bij mij in ieder geval. Ik heb een vast contract betaal met btw en energiebelasting verlaging nog geen 18 cent per kWh in dal en 22 cent piek. Met de 2x 190 euro en de heffingskorting kom ik onder of op 0 uit per jaar. Ik gebruik 8000 kWh (warmtepomp en EV) en wek 4000kWh op, dus onderaan de streep betaal ik niets om 4000kWh te gebruiken, dat is in mijn beleving absurd.
Ze moeten mijn inziens niet enkel kijken of iemand vast of variabel heeft maar ook kijken welke prijzen hieraan gekopped zijn. Wat is laag? Val je dirext buiten de boot omdat je een vastcontraxt hebt?
Ik verbruik misschien minder om zo een hoge energierekening te voorkomen maar mijn buren hebben er schijt aan maar die krijgen wel 380 euro omdat ze toevallig een variabel contract hebben en luxer leven dan wij?
In de motie staat toch ook niet dat een vast contract per definitie buiten de regeling moet vallen?hoihoi66 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 07:13:
[...]
Ons vastcontract is ook niet goedkoop €2,50 voor gas. en elektra rond de 0,70. Maar lopen het wel mis omdat ik geen variabel heb gekozen die ook bijna even duur zou zijn.
Ze moeten mijn inziens niet enkel kijken of iemand vast of variabel heeft maar ook kijken welke prijzen hieraan gekopped zijn. Wat is laag? Val je dirext buiten de boot omdat je een vastcontraxt hebt?
Ik verbruik misschien minder om zo een hoge energierekening te voorkomen maar mijn buren hebben er schijt aan maar die krijgen wel 380 euro omdat ze toevallig een variabel contract hebben en luxer leven dan wij?
Een vast contract met lage prijzen staat er.
The best is yet to come
Uitvoering(sproblemen) is natuurlijk een ander verhaal. Maar de 190 euro per maand is omdat men het uitvoeringstechnisch niet voor elkaar kreeg om de koppeling te maken met de plafond tarieven op zo'n korte termijn. Mijn voorschot staat op 50 euro. Ik krijg dus voor november en december 140 euro teruggestort.Gijsje22 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 06:58:
Alleen dat levert weer een bult uitvoeringsproblemen op. Denk bijvoorbeeld aan mensen waar het contract afloopt ergens in die 2 maanden. Daarbij wat is laag. Ook zijn er dynamische contracten die hier niet onder vallen en ook regelmatig lage tarieven hebben. Zouden die er dan ook niet onder moeten vallen?
Makkelijkste oplossing was om dat dus niet te doen. Gewoon niets incasseren (voorschot minus 190 met een minimum van € 0) en dan eventueel later verrekenen gebaseerd op het plafond tarief. Je kan er ook voor kiezen om niet te verrekenen, dat zou voor mij dan betekenen dat ik 50 euro per maand krijg, ook goed. Dan hebben de probleemgevallen gelijk hun 190 euro 'beschikbaar'.
Met mijn idee zou je dus wel die 190 krijgen.hoihoi66 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 07:13:
[...]
Ons vastcontract is ook niet goedkoop €2,50 voor gas. en elektra rond de 0,70. Maar lopen het wel mis omdat ik geen variabel heb gekozen die ook bijna even duur zou zijn.
Dat laatste is natuurlijk een non-argument. Want nu kan ik lekker luxer leven van die 380 euro. Dus het werkt ook de andere kant op.Ze moeten mijn inziens niet enkel kijken of iemand vast of variabel heeft maar ook kijken welke prijzen hieraan gekopped zijn. Wat is laag? Val je dirext buiten de boot omdat je een vastcontraxt hebt?
Het gaat niet om vast of variabel, maar (neem ik aan) om gas- en/of elektraprijzen onder het toekomstige prijsplafond.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
In het eerste geval zou je het relateren aan het voorschot. Dat heb ik bewust (te) laag staan. Dus dan vallen ook mensen buiten de boot die er wel recht op zouden (kunnen) hebben.BB-One schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 07:46:
[...]
Uitvoering(sproblemen) is natuurlijk een ander verhaal. Maar de 190 euro per maand is omdat men het uitvoeringstechnisch niet voor elkaar kreeg om de koppeling te maken met de plafond tarieven op zo'n korte termijn. Mijn voorschot staat op 50 euro. Ik krijg dus voor november en december 140 euro teruggestort.
Makkelijkste oplossing was om dat dus niet te doen. Gewoon niets incasseren (voorschot minus 190 met een minimum van € 0) en dan eventueel later verrekenen gebaseerd op het plafond tarief. Je kan er ook voor kiezen om niet te verrekenen, dat zou voor mij dan betekenen dat ik 50 euro per maand krijg, ook goed. Dan hebben de probleemgevallen gelijk hun 190 euro 'beschikbaar'.
[...]
Met mijn idee zou je dus wel die 190 krijgen.
[...]
Dat laatste is natuurlijk een non-argument. Want nu kan ik lekker luxer leven van die 380 euro. Dus het werkt ook de andere kant op.
Het lijkt mij uitgesloten dat ze nu nog dit soort complexiteit gaan toevoegen aan de regeling. Dat weet Omtzigt ook en daarom is dit wel een gevalletje nog even goedkoop wat aandacht scoren. Ben beter van hem gewend.
Àls er ruimte was om verder te nivelleren dan hadden ze die met alle handen gegrepen.
Àls er ruimte was om verder te nivelleren dan hadden ze die met alle handen gegrepen.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Juist niet want je verrekend het later weer tegen het prijsplafond. Vergeet ook niet waarom die 190 euro is bedacht. Het was om de financiële druk te verlichten in de komende twee maanden voor mensen die een hoge energierekening hebben en de energiemaatschappijen konden het prijsplafond niet zo snel in hun systemen verwerken. Dus als jij je voorschot laag hebt staan behoor jij eigenlijk al niet tot de doelgroep. Net zoals ik.Gijsje22 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:42:
[...]
In het eerste geval zou je het relateren aan het voorschot. Dat heb ik bewust (te) laag staan. Dus dan vallen ook mensen buiten de boot die er wel recht op zouden (kunnen) hebben.
Tja, de overheid vindt dingen al snel "te complex".Glashelder schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:54:
Het lijkt mij uitgesloten dat ze nu nog dit soort complexiteit gaan toevoegen aan de regeling. Dat weet Omtzigt ook en daarom is dit wel een gevalletje nog even goedkoop wat aandacht scoren. Ben beter van hem gewend.
Er moet even over nagedacht worden, maar er moet toch een manier zijn om die 190 euro niet terecht te laten komen bij mensen die eigenlijk helemaal niet geraakt worden door de energiecrisis, of die zelfs netto geld verdienen aan energie?
Het is gewoon weer typisch paniekvoetbal van het kabinet. Doen ze nog iets anders?
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Het is ook complex, zeker om binnen 3,5 week uit te kunnen voeren. Er is zeker een manier om het eerlijker te doen, namelijk het prijsplafond en dat komt er per 1 januari.Jeroenneman schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:02:
[...]
Tja, de overheid vindt dingen al snel "te complex".
Er moet even over nagedacht worden, maar er moet toch een manier zijn om die 190 euro niet terecht te laten komen bij mensen die eigenlijk helemaal niet geraakt worden door de energiecrisis, of die zelfs netto geld verdienen aan energie?
Het is gewoon weer typisch paniekvoetbal van het kabinet. Doen ze nog iets anders?
Je zult exact de details helder moeten hebben en dat alleen al is complex om uit te werken. Denk aan alle uitzonderingsgevallen waar je met zo’n regeling mee te maken krijgt. En hoe ga je om waar onterecht is uitgekeerd? Terugvorderen? Dat moet allemaal omgezet worden in officieel beleid.Jeroenneman schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:02:
[...]
Tja, de overheid vindt dingen al snel "te complex".
Nee, het is echt wel complex. En dan moeten energiemaatschappijen het nog verwerken in de systemen.
Het is gewoon echt niet te doen in zo’n korte tijd in het systeem wat we nu hebben. Wat dat betreft is het wel tijd voor een soort ‘great reset’ met dit systeem. Je ziet dat het aan alle kanten aan het vastlopen is. Vastgelopen in regeltjes.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Bij ons gaat de thermostaat de afgelopen 2,5 jaar al niet meer boven de 18,5 muv af en toe eens een avondje dat je je wat meer comfort gunt of als m’n ouders weer eens langskomen. De laatste tijd zitten we (vrijstaand nieuwbouw uit 2014) met een slaapzak op de bank en een dikke trui aan, omdat ik het vertik 1.5 eu per m3 te betalen.LA-384 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 07:02:
[...]
Helaas hoor ik om mij heen vooral dat niemand vrijwillig luxe wilt inleveren.
We zitten pas op 8.5m3 deze maand, dat wil ik zo lang mogelijk vasthouden. M3 per dag, vaak minder en af en toe even opstoken naar 18.5. Heb daarnaast radiatorfolie, tochtband en tochtstrippen toegepast met merkbaar verschil
[ Voor 17% gewijzigd door loewie1984 op 08-10-2022 09:35 ]
Die 190 euro wordt verrekend op de jaarrekening, dus er is nog tijd zat. Alleen voor de contracten die snel aflopen moeten ze wat harder lopen.n0pe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:13:
[...]
Het is ook complex, zeker om binnen 3,5 week uit te kunnen voeren. Er is zeker een manier om het eerlijker te doen, namelijk het prijsplafond en dat komt er per 1 januari.
Dat is dus iedereen met een vast contract dat afloopt of met een modelcontract/variabel contract waarvan de jaarrekening in de periode nov-jan wordt opgesteld. Dat is een vrij groot deel van alle huishoudens. Je hoeft het niet van mij aan te nemen maar dat is wat de minister ook min of meer gezegd heeft in Nieuwsuur: Als we iets willen doen in 2022 dan is dit wat er nog kan met het oog op de uitvoerbaarheid.Wolly schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:38:
[...]
Die 190 euro wordt verrekend op de jaarrekening, dus er is nog tijd zat. Alleen voor de contracten die snel aflopen moeten ze wat harder lopen.
Dat de beslissing om meer te willen doen in 2022 te laat genomen is staat wat mij betreft vast, sinds augustus is het al duidelijk dat de prijzen van de energieleveranciers voor model/variabele contracten de pan uitrijzen maar dat is een andere discussie. Het lijkt mij dat dit onvermijdelijk is en de verantwoordelijkheid op gemeentes afschuiven met energiefondsen etc. legt een enorme druk op de toch al beperkte capaciteit van gemeenten. Door in ieder geval iets te doen voor die 2 maanden zal er hopelijk een groep zijn die niet in de problemen komt in de maanden dat het verbruik het hoogst ligt.
[ Voor 45% gewijzigd door n0pe op 08-10-2022 09:54 ]
Nee, dat is onzin. Je hebt feitelijk 2 dezelfde gevallen. 1 met laag voorschot en 1 met hoog en verder dezelfde tarieven. Dan zou degene met een laag voorschot het niet krijgen, terwijl die uiteindelijk net zoveel betaald, alleen op een later moment. Ook die heeft last van de hoge prijzen op dit moment alleen het betalen naar achter geschoven. Daar komt de financiële druk later, maar die komt wel.BB-One schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:58:
[...]
Juist niet want je verrekend het later weer tegen het prijsplafond. Vergeet ook niet waarom die 190 euro is bedacht. Het was om de financiële druk te verlichten in de komende twee maanden voor mensen die een hoge energierekening hebben en de energiemaatschappijen konden het prijsplafond niet zo snel in hun systemen verwerken. Dus als jij je voorschot laag hebt staan behoor jij eigenlijk al niet tot de doelgroep. Net zoals ik.
De motie gaat alleen over vaste contracten met lage prijzen, die hebben niets van doen met model/variabele contracten. 44% van de huishoudens had in augustus een vast energiecontract.n0pe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:46:
[...]
Dat is dus iedereen met een vast contract dat afloopt of met een modelcontract/variabel contract waarvan de jaarrekening in de periode nov-jan wordt opgesteld. Dat is een vrij groot deel van alle huishoudens.
Als je dat evenredig verdeelt over 12 maanden is dat dus 3,6% van de contracten van huishoudens per maand dat afloopt.
De complexiteit zit vooral bij dat laatste; het verwerken door de energiemaatschappijen. Het bedenken van een grens voor het ontvangen van de compensatie over 2022 (die ten alle tijden arbitrair is) is het ingewikkeldste niet. Dat valt nog wel uit te onderhandelen/te beredeneren door een peildatum te pakken voor de hoogte van het vaste contract. De uitdaging ligt bij de administratieve last voor de energiemaatschappijen. Als de regering besluit om de regeling complexer te maken dan zullen de energiemaatschappijen hun handje ophouden om de kosten voor de extra administratieve last gecompenseerd te krijgen. Een deel van de 'opbrengst' van minder uitkeren, raak je dan dus kwijt aan uitvoeringskosten. Daardoor komt er dus ook minder in het noodfonds.Glashelder schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:23:
[...]
Nee, het is echt wel complex. En dan moeten energiemaatschappijen het nog verwerken in de systemen.
De regering heeft in dit geval een keuze gemaakt tussen snel/makkelijk uitvoerbaar en de eerlijke verdeling. Daarbij wordt er ook onderhandeld met de energiemaatschappijen en dit is een onderhandelingsresultaat vanuit een compromis. Als de keuze is 'geen compensatie' of 'ook compensatie voor huishoudens die het niet nodig hebben' dan begrijp ik de keuze voor dat laatste.
We moeten ook niet vergeten dat er een enorme slok geld wordt uitgeprint om dit prijsplafond mogelijk te maken. Leuk voor de korte termijn, erg onprettig voor de langere termijn.
Interessant rekenvoorbeeld op de site van fd
Vaak lees je dat mensen roepen dat de vrije markt zo slecht werkt, maar de overheid doet het niet veel beter met ruim een ton aan kosten om één gezin de winter door te helpen.Daarvan is bijna €24 mrd voor een generieke subsidie op de energierekening van gemiddeld €2700 per huishouden. Met welk effect? Bij de energieprijzen uit september zouden 1,3 miljoen huishoudens betaalproblemen krijgen. Het oorspronkelijke Prinsjesdagpakket van €17 mrd reduceerde dat tot 770.000 huishoudens, zo rekenen de ministers van Economische Zaken, Klimaat en Energie Micky Adriaansens (VVD) en Rob Jetten (D66) de Tweede Kamer voor.
Maar zelfs met de verstrekking van nog eens bijna €24 mrd blijft het aantal huishoudens dat in problemen komt door de energierekening hardnekkig steken op 540.000. Dat is ongeveer de harde kern die ook voordat de energieprijzen stegen al betaalproblemen had. Het betekent dat de kostbare aftopping van de energierekening slechts voor 230.000 huishoudens het verschil maakt tussen betaalbaar en onbetaalbaar. Dat is omgerekend €104.347 per geholpen gezin.
Is ook nog steeds niet duidelijk hoe het zit met die 190 euro als je bij 2 verschillende leveranciers zit met gas en elektra.
Ik ben wel benieuwd hoeveel ze hiervoor betalen. De belastingdienst heeft al aangegeven slechts 1 grote wijziging per jaar aan te kunnen, dus nu worden energiebedrijven ingezet voor iets wat erg dicht bij inkomenspolitiek komt.bazzemans schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:04:
[...]
De uitdaging ligt bij de administratieve last voor de energiemaatschappijen. Als de regering besluit om de regeling complexer te maken dan zullen de energiemaatschappijen hun handje ophouden om de kosten voor de extra administratieve last gecompenseerd te krijgen.
Ik krijg ook het idee dat het nooit genoeg is: 1300 euro + prijsplafond + noodfonds. Wat is er over met eigen verantwoordelijkheid om gewoon minder te verspillen? Helaas zijn energierekeningen veel te complex en hebben de meeste mensen geen idee waar het grootste energieverbruik zit.
Doet me denken aan de 50.000 euro kinderopvangtoeslag per extra werkende vrouw.Wolly schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:08:
Vaak lees je dat mensen roepen dat de vrije markt zo slecht werkt, maar de overheid doet het niet veel beter met ruim een ton aan kosten om één gezin de winter door te helpen.
Nee, ik bedoel de kinderopvangtoeslag zelf, al jaren eerder.
[ Voor 22% gewijzigd door RemcoDelft op 08-10-2022 10:15 ]
Bedoel je de Catshuisregeling?RemcoDelft schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:11:
[...]
Doet me denken aan de 50.000 euro kinderopvangtoeslag per extra werkende vrouw.
BronDe Catshuisregeling komt erop neer dat iedere gedupeerde bij wie meer dan 1.500 euro is teruggevorderd automatisch een bedrag van 30.000 euro krijgt. Dus als er bijvoorbeeld ooit 3.000 euro ‘ten onrechte’ is teruggevorderd, dan krijg je het tienvoudige aan compensatie.
Ook zo'n voorbeeld van een efficiente overheid die volgens sommigen alles beter kan
Komt gewoon vanaf je stroomleverancier. Niet iedereen heeft een gascontract in tegenstelling tot stroom.hoihoi66 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:08:
Is ook nog steeds niet duidelijk hoe het zit met die 190 euro als je bij 2 verschillende leveranciers zit met gas en elektra.
loewie1984 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:31:
[...]
Bij ons gaat de thermostaat de afgelopen 2,5 jaar al niet meer boven de 18,5 muv af en toe eens een avondje dat je je wat meer comfort gunt of als m’n ouders weer eens langskomen. De laatste tijd zitten we (vrijstaand nieuwbouw uit 2014) met een slaapzak op de bank en een dikke trui aan, omdat ik het vertik 1.5 eu per m3 te betalen.
We zitten pas op 8.5m3 deze maand, dat wil ik zo lang mogelijk vasthouden. M3 per dag, vaak minder en af en toe even opstoken naar 18.5. Heb daarnaast radiatorfolie, tochtband en tochtstrippen toegepast met merkbaar verschil
:strip_exif()/f/image/VHgiEQILFIXC5Ehu5fmJyX6y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pAYi9sintpuSg5PXZ8k5WVnF.jpg?f=fotoalbum_large)
Zit pas op 1m3 deze maand. Alleen 5 minuten douchen en een kwartiertje koken
Dit zal niet veel voorkomen maar ik ken iemand die alleen gas afneemt en zelfvoorzienend met electriciteit is.Enforcer schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:13:
[...]
Komt gewoon vanaf je stroomleverancier. Niet iedereen heeft een gascontract in tegenstelling tot stroom.
(Hij is rijk dus hij zal niet wakker liggen als hij geen 190 euro krijgt)
Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)
Zelfs als je niets verbruikt krijg je al jaren geld toe als je een elektriciteitsaansluiting hebt.pms1 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:27:
[...]
Dit zal niet veel voorkomen maar ik ken iemand die alleen gas afneemt en zelfvoorzienend met electriciteit is.
(Hij is rijk dus hij zal niet wakker liggen als hij geen 190 euro krijgt)
‘beter’ als in het afwentelen van de incompetentie en marktomstandigheden door een stats edrijf op de overheidsschuld. Kijk in Frankrijk worden de burgens tenminste beschermd :-) (lees: hier wentelen ze alle kosten inclusief die van inefficientie af op de volgende generaties…)Wolly schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:13:
[...]
Bedoel je de Catshuisregeling?
[...]
Bron
Ook zo'n voorbeeld van een efficiente overheid die volgens sommigen alles beter kan
Precies, ook degene die het niet nodig hebben, ongeveer 95 procent van Nederland, maar daar hoor je niemand over van oh geef het maar aan de armenRemcoDelft schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:33:
[...]
Zelfs als je niets verbruikt krijg je al jaren geld toe als je een elektriciteitsaansluiting hebt.
1 PVoutput . Dongen NB
Douchen, daar zeg je wat. Dat is het enige waar ik nog niet op wil bezuinigen.DutchOwnage schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:24:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zit pas op 1m3 deze maand. Alleen 5 minuten douchen en een kwartiertje koken
5 minuten moet toch prima te doen zijn? En ik douche gewoon lekker warm hoor, f*** Wim Hofloewie1984 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:54:
[...]
Douchen, daar zeg je wat. Dat is het enige waar ik nog niet op wil bezuinigen.
Maar goed, ik woon dus in een maisonnette woning, op de hoek energielabel B. Bij mij is het nog niet onder de 19.5c geweest, ook niet na een nacht het raampje en de ventilatoren open dus dat scheelt wel. De afgelopen dagen met de zon vol op mijn ramen op het zuiden schiet het in de woonkamer weer omhoog naar 21 a 22c, dus dan hoeft s'avonds de verwarming niet aan.
[ Voor 37% gewijzigd door DutchOwnage op 08-10-2022 11:01 ]
Alleen het loopt niet evenredig per maand.Wolly schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:58:
[...]
De motie gaat alleen over vaste contracten met lage prijzen, die hebben niets van doen met model/variabele contracten. 44% van de huishoudens had in augustus een vast energiecontract.
Als je dat evenredig verdeelt over 12 maanden is dat dus 3,6% van de contracten van huishoudens per maand dat afloopt.
BB-One schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 06:13:
[...]
Wat is “lage prijs”? Net onder het prijsplafond? Dus met 1 cent onder het prijsplafond krijg je geen 2x190 euro terwijl je slechts een paar euro voordeel hebt? Dat zal vast niet zo bedoeld zijn, maar zo komt de motie wel over.aan mensen die een vast energiecontract met een lage prijs hebben
Als je aan uitzonderingen gaat beginnen, dan vind ik dat je het direct goed moet doen. En dan wordt het al minder simpel en dus duurder & minder snel om uit te voeren. Vervolgens komen nog enkele randgevallen aan het licht en moet er weer gecorrigeerd worden…
Die 2x190 euro gaat naar m’n gepensioneerde moeder die niet in een goed geïsoleerde hoekwoning woont, met een vast contract met tarieven boven het prijsplafond. Om er een extra zielig verhaal van te maken: ze is sinds twee maanden weduwe. Elke euro is mooi meegenomen.
Het gaat over november en december, dan is het prijsplafond nog niet ingegaan. Dan is het voordeel dus al snel heel wat meer dan een paar euro.Mawlana schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:14:
[...]
[...]
Wat is “lage prijs”? Net onder het prijsplafond? Dus met 1 cent onder het prijsplafond krijg je geen 2x190 euro terwijl je slechts een paar euro voordeel hebt? Dat zal vast niet zo bedoeld zijn, maar zo komt de motie wel over.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Het is ook een stukje ondersteuning in de koopkracht. De 3 miljoen gezinnen (aantal ter plekke verzonnen) die de onaangepaste energierekening zouden kunnen betalen doen dat met geld wat ergens anders voor bestemd is.Wolly schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:08:
We moeten ook niet vergeten dat er een enorme slok geld wordt uitgeprint om dit prijsplafond mogelijk te maken. Leuk voor de korte termijn, erg onprettig voor de langere termijn.
[...]
Vaak lees je dat mensen roepen dat de vrije markt zo slecht werkt, maar de overheid doet het niet veel beter met ruim een ton aan kosten om één gezin de winter door te helpen.
Die berekening naar 103k per 'gered huishouden' is helemaal apart en heeft net zo veel meerwaarde als 24 miljard delen door het aantal kale mannen met een neusring.

Dus we hadden 1,3 miljoen huishouden die in de problemen zouden komen en na het prijsplafond zijn dat er nog 540.000 waarvoor het nog niet genoeg is. Maar wel een heel stuk beter dan zonder enig plafond. De andere 8 miljoen huishoudens, die de rekening in verschillende gradaties nog wel kunnen dragen, hebben weer wat geld te besteden waar iedereen van profiteert doordat ze hun baan behouden.
Waarom niet? Worden er in bepaalde maanden dan significant meer contracten beëindigd dan in andere maanden?Gijsje22 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:05:
[...]
Alleen het loopt niet evenredig per maand.
Koopkracht die betaald wordt door inflatie, daar schiet je niets mee op.jadjong schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:27:
[...]
Het is ook een stukje ondersteuning in de koopkracht. De 3 miljoen gezinnen (aantal ter plekke verzonnen) die de onaangepaste energierekening zouden kunnen betalen doen dat met geld wat ergens anders voor bestemd is.
Die berekening naar 103k per 'gered huishouden' is helemaal apart en heeft net zo veel meerwaarde als 24 miljard delen door het aantal kale mannen met een neusring.![]()
Dus we hadden 1,3 miljoen huishouden die in de problemen zouden komen en na het prijsplafond zijn dat er nog 540.000 waarvoor het nog niet genoeg is. Maar wel een heel stuk beter dan zonder enig plafond. De andere 8 miljoen huishoudens, die de rekening in verschillende gradaties nog wel kunnen dragen, hebben weer wat geld te besteden waar iedereen van profiteert doordat ze hun baan behouden.
Al heel vaak voorbij gekomen. Alles gaat via E.hoihoi66 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:08:
(Bijna) Iedereen heeft E, gas hebben steeds meer mensen niet.
Teruggave EB word ook op die manier verrekend.
Met alle respect voor ieders keuze en met begrip voor iedereen die nu bespaart op energie (ik ook), en om welke reden dan ook (klimaat, Oekraïne, portemonnee) is het wmb hoe dan ook een falende overheid. De vrije markt reageert en regeert alleen bij monopolie. Een overheid (en dan met name het toezicht) moet regeren en vooruitzien en minder bezig zijn met reageren.loewie1984 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:54:
[...]
Douchen, daar zeg je wat. Dat is het enige waar ik nog niet op wil bezuinigen.
Dat vind ik persoonlijk het verschil. Ik vind het daarom, ondanks mijn enorme verontwaardiging jegens NLE, geen verantwoordelijkheid van de markt om te regeren. Normaliter wordt de markt wel afgestraft als ze eigenzinnig of egoïstisch te werk gaan. Daar is nu geen ruimte voor.
Onze regering is nu constant brandjes aan het blussen van jarenlang reageren en niet regeren.
#eindemonoloog
Ik heb een vraag. Bij het opzeggen van een jaar contract kost je dat 50 euro. Voor 2 en 3 jaar komt er telkens 50 euro bij. Hoe zit dat met een half jaar contract? Is dat automatisch de helft? Ik kan het niet terugvinden op de website van mijn energieleverancier.
Uiteindelijk niet, het geeft je wel wat ruimte om te reageren zoals @mrVroom uit legt.Wolly schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:32:
[...]
Koopkracht die betaald wordt door inflatie, daar schiet je niets mee op.
Binnen een jaar is altijd 50 euro per product, ongeacht of dat 11 maanden en 29 dagen of 4 maanden en 12 dagen is of whatever is.DR!5EQ schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:51:
Ik heb een vraag. Bij het opzeggen van een jaar contract kost je dat 50 euro. Voor 2 en 3 jaar komt er telkens 50 euro bij. Hoe zit dat met een half jaar contract? Is dat automatisch de helft? Ik kan het niet terugvinden op de website van mijn energieleverancier.
Als het goed is, is het voor elke leverancier gelijk;DR!5EQ schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:51:
De hoogte van uw opzegvergoeding hangt af van het energiecontract dat u hebt. En van het moment waarop u stopt. U moet kijken hoe lang het nog zou duren voordat het contract afloopt als u gewoon was doorgegaan. In het schema ziet u hoeveel u dan maximaal moet betalen:
Opzegvergoeding voor energiecontracten | |
hoe lang zou het nog duren voordat het contract afloopt? | hoeveel moet u maximaal betalen? |
korter dan 1,5 jaar | 50 EUR |
1,5 - 2 jaar | 75 EUR |
2 tot 2,5 jaar | 100 EUR |
langer dan 2,5 jaar | 125 EUR |
Deze vergoedingen zijn per product. Als je zowel gas als stroom beëindigd, betaal je dus 2x het genoemde bedrag.
https://www.consuwijzer.n...ergie/alles-over-opzeggen
I.p.v. alleen te kijken naar de energierekening om uitzonderingen te maken, kan de overheid misschien ook naar de totale woonlasten kijken. Waarom zou iemand met 1500 euro huur en 100 euro energiekosten niet in aanmerking komen, maar iemand met 100 euro hypotheek en 500 euro energiekosten wel? Net zoals die laaste vanalles aan toeslagen kan ontvangen, en die eerste niet.
Het prijsplafond gebruikte ik even als referentie om "lage prijzen" te bepalen.ArthurMorgan schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:18:
[...]
Het gaat over november en december, dan is het prijsplafond nog niet ingegaan. Dan is het voordeel dus al snel heel wat meer dan een paar euro.
M'n moeder heeft een vast energiecontract sinds juni (Univé/GC deal). In het eerste jaar betaalt ze €0,48 per kWh en iets van €1,90 per m3. Dat is - vergeleken met mijn contract - aanzienlijk duurder. Waarschijnlijk een stuk goedkoper dan mensen die nu worden geconfronteerd met de variabele tarieven, maar zij hebben mogelijk meer voordeel gehad van de lage variabele tarieven terwijl ze al de volle mep moest betalen. Hoe ga je daarmee om?
Vanaf welk tarief is een vast contract dusdanig voordelig dat de contractant geen recht zou mogen hebben op die 2x190 euro? En hoe bepaal je of zij al veel voordeel hebben gehad (ten opzichte van wie/wat)?
Wat ik bedoel te zeggen: er zullen altijd groepen mensen benadeeld danwel bevoordeeld worden wanneer je aan uitzonderingen gaat beginnen.
Inderdaad. Kortom onbegonnen werk. Sympathiek van Pietertje en de andere, maar dit keer niet goed uitgedacht, ben ik niet gewend van hem. Ik neem toch aan dat zelfs Jetten en de coalitie dit ook inzienMawlana schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:26:
[...]
Het prijsplafond gebruikte ik even als referentie om "lage prijzen" te bepalen.
M'n moeder heeft een vast energiecontract sinds juni (Univé/GC deal). In het eerste jaar betaalt ze €0,48 per kWh en iets van €1,90 per m3. Dat is - vergeleken met mijn contract - aanzienlijk duurder. Waarschijnlijk een stuk goedkoper dan mensen die nu worden geconfronteerd met de variabele tarieven, maar zij hebben mogelijk meer voordeel gehad van de lage variabele tarieven terwijl ze al de volle mep moest betalen. Hoe ga je daarmee om?
Vanaf welk tarief is een vast contract dusdanig voordelig dat de contractant geen recht zou mogen hebben op die 2x190 euro? En hoe bepaal je of zij al veel voordeel hebben gehad (ten opzichte van wie/wat)?
Wat ik bedoel te zeggen: er zullen altijd groepen mensen benadeeld danwel bevoordeeld worden wanneer je aan uitzonderingen gaat beginnen.
[ Voor 7% gewijzigd door Hendriks1 op 08-10-2022 13:54 ]
Politiek an sich is gewoon super-inefficient. Zelfs nu, als je roept als partij dat we heel dik moeten investeren in duurzame energie, zijn er populisten die daar keihard tegen in gaan. En er stemmen ook nog eens heel veel mensen op die populisten..mrVroom schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:46:
[...]
Onze regering is nu constant brandjes aan het blussen van jarenlang reageren en niet regeren.
#eindemonoloog
Nog veel te weinig helaas1Mark schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:06:
[...]
Politiek an sich is gewoon super-inefficient. Zelfs nu, als je roept als partij dat we heel dik moeten investeren in duurzame energie, zijn er populisten die daar keihard tegen in gaan. En er stemmen ook nog eens heel veel mensen op die populisten..
1 PVoutput . Dongen NB
Democratie is de slechtste staatsvorm, behalve dat alle andere staatsvormen nog slechter zijn1Mark schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:06:
[...]
Zelfs nu, als je roept als partij dat we heel dik moeten investeren in duurzame energie, zijn er populisten die daar keihard tegen in gaan. En er stemmen ook nog eens heel veel mensen op die populisten..
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Andere staatsvormen nog slechter dan de slechtste?Sebazzz schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:41:
[...]
Democratie is de slechtste staatsvorm, behalve dat alle andere staatsvormen nog slechter zijn
Op dit moment overstappen naar een andere leverancier is duur overstappen ivm de extreem hoge tarieven voor nieuwe klanten. Maar wanneer het prijsplafond er is maakt het in ieder geval voor dat eerste jaar niet uit als je een huishouden hebt dat daar aan kan voldoen.
Ideaal moment om over te stappen en zo hopelijk in 2024 ook betere variabele tarieven krijgen bij je nieuwe leverancier?
Is het bekend eigenlijk hoe dat werkt na een overstap? Gingen die prijzen het afgelopen jaar stapsgewijs omlaag na een nieuwe tariefsperiode, iemand misschien ervaring mee hier?
Ideaal moment om over te stappen en zo hopelijk in 2024 ook betere variabele tarieven krijgen bij je nieuwe leverancier?
Is het bekend eigenlijk hoe dat werkt na een overstap? Gingen die prijzen het afgelopen jaar stapsgewijs omlaag na een nieuwe tariefsperiode, iemand misschien ervaring mee hier?
In retrospect, it was inevitable
Nee dat is niet wat ik schreef. Je verrekent het later tegen het prijsplafond. Het bedrag wat je dan in november en december krijgt is gewoon een voorschot daarop om de financiële nood van dat moment te beperken.Gijsje22 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:50:
[...]
Nee, dat is onzin. Je hebt feitelijk 2 dezelfde gevallen. 1 met laag voorschot en 1 met hoog en verder dezelfde tarieven. Dan zou degene met een laag voorschot het niet krijgen, terwijl die uiteindelijk net zoveel betaald, alleen op een later moment. Ook die heeft last van de hoge prijzen op dit moment alleen het betalen naar achter geschoven. Daar komt de financiële druk later, maar die komt wel.
Hoe lang moet het duren hij Vattenfall om het contract overzicht te fixen. Ik heb echt geen idee wat mijn tarieven zijn aangezien ik constant de volgende melding krijg: “ Helaas kunnen we op dit moment je tarieven niet tonen, probeer het later opnieuw.”
Ik ben klant sinds Juli, en heb nog geen correspondentie gehad over evt verhoging.
Ik ben klant sinds Juli, en heb nog geen correspondentie gehad over evt verhoging.
"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"
Dan is er ook niks aan de hand toch. Als er niks gemeld wordt krijg je op 1 januari nieuwe tarieven, en die kunnen (en hoeven) ze nog niet geven.Kapitein187 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:46:
Hoe lang moet het duren hij Vattenfall om het contract overzicht te fixen. Ik heb echt geen idee wat mijn tarieven zijn aangezien ik constant de volgende melding krijg: “ Helaas kunnen we op dit moment je tarieven niet tonen, probeer het later opnieuw.”
Even een vraag over de aanvraag van energie en teruglever inschatting:
Vul je de verwachte totale opbrengst van je zonnepanelen in of wat je schat over te houden en maak je dan juist je verwachte verbruik lager?
Vul je de verwachte totale opbrengst van je zonnepanelen in of wat je schat over te houden en maak je dan juist je verwachte verbruik lager?
Een technocratie zou 10x beter zijn. Het enige gevolg is dan dat heel irrationeel Nederland over elkaar heen buitelt om te roepen dat hun mening ook telt. Wie ooit bedacht heeft dat alle meningen zouden moeten tellen moet een dystopie gewenst hebben.Sebazzz schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:41:
[...]
Democratie is de slechtste staatsvorm, behalve dat alle andere staatsvormen nog slechter zijn
[ Voor 11% gewijzigd door MagniArtistique|IA op 09-10-2022 09:48 ]
Ze hebben mijn maandbedrag (iig voor deze maand) zelf teruggezet naar het oude lage bedrag.mhe59 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:36:
Iemand al ervaringen na het storneren van de extraorbitante prijsverhoging van het maandbedrag van Greenchoice ?
Dat storneren, ik weet het niet.
Ik denk dat je aan het kortste strootje trekt als je straks over gaat stappen en je staat als wanbetaler op een lijst.
Ik ben al ruim 20 jaar lid van greenchoice en heb het helemaal met ze gehad.
Dus ik begrijp je wel.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Wat waren je instap tarieven? Ik ben heel benieuwd als ik per 1 januari zou overstappen ze me na 1 jaar ook gunstigere tarieven gaan aanbieden/als "vaste" klant gaan zien. Meer overstappers naar Vattenfall/een variabel contract dit jaar?Kapitein187 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:46:
In retrospect, it was inevitable
Ik zit niet bij Greenchoice, maar NLE stuurde me binnen een paar uur naar storneren een waarschuwing. Via de chat meer duidelijkheid. Factuur niet betalen is één waarschuwing daarna word je afgesloten. Nabetalen op jaarrekening omdat één tarief periode exorbitant hoog is mag niet en kan niet.mhe59 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:36:
Iemand al ervaringen na het storneren van de extraorbitante prijsverhoging van het maandbedrag van Greenchoice ?
Gisteren sprak ik een hoge pief bij Enexis. Die gaf aan dat er nul afspraken zijn voor wat betreft het niet afsluiten. Energieleverancier bepaalt en de netbeheerder voert uit. Jettens woorden omtrent niemand in de kou zijn op niets gebaseerd.
Ik adviseer niemand, maar Enexis sluit gewoon nog adressen af. Doe je er voordeel mee.
Ouders hadden bij Vattenfall met vast contract tot afgelopen 01/10. Nu over op de 55/44ct per kwh en € 2,25/M3 variabel Vattenfall.zer0l schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:52:
[...]
Wat waren je instap tarieven? Ik ben heel benieuwd als ik per 1 januari zou overstappen ze me na 1 jaar ook gunstigere tarieven gaan aanbieden/als "vaste" klant gaan zien. Meer overstappers naar Vattenfall/een variabel contract dit jaar?
Net zoals de hele 2e kamer nu een (leken) mening overal over heeft?MagniArtistique|IA schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:48:
[...]
Een technocratie zou 10x beter zijn. Het enige gevolg is dan dat heel irrationeel Nederland over elkaar heen buitelt om te roepen dat hun mening ook telt. Wie ooit bedacht heeft dat alle meningen zouden moeten tellen moet een dystopie gewenst hebben.
Ik ken trouwens verrassend veel mensen die altijd, dag en nacht, ramen open hebben op de slaapkamer. Dan maakt het niet uit hoe goed het huis aan de buitenkant geisoleerd is, via de binnenmuren verlies je enorm veel warmte. Ondertussen wel klagen over de energierekening, maar de eenvoudige kans om heel veel te besparen willen ze niet.
Als je net als ik nooit de verwarming aanzet krijg je zelfs geld terug tegenwoordig hilarisch dank je wel Kaag
. Natuurlijk kunnen weinig mensen dat, men kruipt al krijsend over de vloer bij 15 graden.
Zal volgende maand wat geld overmaken naar Unicef of zo.
Uw energiebedrijf mag u niet afsluiten als u een betalingsregeling heeft of schuldhulpverlening heeft aangevraagd.mrVroom schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:23:
[...]
Gisteren sprak ik een hoge pief bij Enexis. Die gaf aan dat er nul afspraken zijn voor wat betreft het niet afsluiten. Energieleverancier bepaalt en de netbeheerder voert uit. Jettens woorden omtrent niemand in de kou zijn op niets gebaseerd.
Ik adviseer niemand, maar Enexis sluit gewoon nog adressen af. Doe je er voordeel mee.
https://www.rijksoverheid...ing%20heeft%20aangevraagd.
Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)
Ik ook, 24/7 raam open, nog op begane grond ook. Kost moeite on deur dicht te houden voor het vrouwtje.RemcoDelft schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:46:
[...]
Net zoals de hele 2e kamer nu een (leken) mening overal over heeft?
Ik ken trouwens verrassend veel mensen die altijd, dag en nacht, ramen open hebben op de slaapkamer. Dan maakt het niet uit hoe goed het huis aan de buitenkant geisoleerd is, via de binnenmuren verlies je enorm veel warmte. Ondertussen wel klagen over de energierekening, maar de eenvoudige kans om heel veel te besparen willen ze niet.
Maar de wp staat ook gewoon 24/7 op 22 graden, en ik klaag niet hoor, lekker boeien die euro per dag
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb een mail ontvangen van decdebiteurenafdeling. Ik wordt verzocht om het bedrag voor 21 oktober over te maken. Per 12 oktober ben ik weg bij GC, ik krijg deze week het teveel betaalde over de periode sept 21-sept 22 terug betaald. Ik moet dus 1 maand betalen, maar ga echt geen € 1002 betalen, lees energie voorschieten. Ik zal het te ontvangen bedrag van € 372 overmaken en daarmee kan dan mijn laatste termijn verrekend worden.mrVroom schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:23:
[...]
Ik zit niet bij Greenchoice, maar NLE stuurde me binnen een paar uur naar storneren een waarschuwing. Via de chat meer duidelijkheid. Factuur niet betalen is één waarschuwing daarna word je afgesloten. Nabetalen op jaarrekening omdat één tarief periode exorbitant hoog is mag niet en kan niet.
zer0l schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:52:
[...]
Wat waren je instap tarieven? Ik ben heel benieuwd als ik per 1 januari zou overstappen ze me na 1 jaar ook gunstigere tarieven gaan aanbieden/als "vaste" klant gaan zien. Meer overstappers naar Vattenfall/een variabel contract dit jaar?
:strip_exif()/f/image/pC6djCAFEwl6PTDyUUp6Z6SD.jpg?f=fotoalbum_large)
43 cent/ kWh klaag ik niet over..
Edit: Dit heb dit contract midden juni ontvangen. Vanaf midden juli daadwerkelijk aangesloten ivm verhuizing. Zou de btw verlaging hier dan al bij hebben gezeten?
[ Voor 9% gewijzigd door Kapitein187 op 09-10-2022 21:53 ]
"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"
Het termijnbedrag moet gebaseerd zijn op werkelijke kosten dus je verbruik maal je tarief. Je kan bezwaar maken bij de leverancier (desnoods via de acm) met goede onderbouwing als dit volgens jou niet klopt. De leverancier mag het voorschotbedrag niet hoger maken dan redelijk.mhe59 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:13:
[...]
Ik heb een mail ontvangen van decdebiteurenafdeling. Ik wordt verzocht om het bedrag voor 21 oktober over te maken. Per 12 oktober ben ik weg bij GC, ik krijg deze week het teveel betaalde over de periode sept 21-sept 22 terug betaald. Ik moet dus 1 maand betalen, maar ga echt geen € 1002 betalen, lees energie voorschieten. Ik zal het te ontvangen bedrag van € 372 overmaken en daarmee kan dan mijn laatste termijn verrekend worden.
Een factuur niet betalen of een betaling storneren voelt misschien prettig maar lost het probleem niet op en maakt het alleen maar erger.
Dat is voor de aller armste mensen die hulp krijgen. Dit heeft natuurlijk geen betrekking op mensen die uit dwarsheid, zoals ik zelf overwoog, het bedrag niet te accepteren. Maar goede nuancering Dankuwelpms1 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:38:
[...]
Uw energiebedrijf mag u niet afsluiten als u een betalingsregeling heeft of schuldhulpverlening heeft aangevraagd.
https://www.rijksoverheid...ing%20heeft%20aangevraagd.
Moet zeggen dat ik ze persoonlijk niet ken, die krijsende vloerkruipers.YangWenli schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:12:
Als je net als ik nooit de verwarming aanzet krijg je zelfs geld terug tegenwoordig hilarisch dank je wel Kaag. Natuurlijk kunnen weinig mensen dat, men kruipt al krijsend over de vloer bij 15 graden.
Nachtrust verstoord door eindnota Oxxio.
Ipv dat ik een welkomstbonus volgens het contract moet krijgen moet ik 100 euro boete betalen omdat ik contractbreuk heb
.
In het contract staat:
Je startdatum levering en je termijnbedrag
Je startdatum levering is 7-10-2021. Vanaf deze datum krijg je Groene stroom en gas 1 jaar van Oxxio geleverd! En de einddatum van de vaste looptijd van je overeenkomst is 7-10-2022.
Nieuwe gas en elektra heb ik om die reden op 7 okt laten starten. Ook nog gevraagd aan GC die aangaven dat ze dit zelfd zouden regelen bij het overstappen.
Ik lees nergens tot en met trouwens. Ze zijn gestart met leveren op 7-10-2021 doe je 365 dagen erbij dan is 6-10-2022 om 00:00 je einddatum.
Wat moet ik hiermee
.
Jaar ervoor zat ik bij Energiedirect wasron duidelijk dit stond in het contraxt waar ik ook uit ben gegaan bij Oxxio:
Product
Ingangsdatum overeenkomst
Einddatum overeenkomst
Looptijd overeenkomst
Vast Groene stroom
6 oktober 2020
5 oktober 2021
1 jaar. Je overeenkomst wordt na afloop automatisch verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd. De nieuwe tarieven van deze overeenkomst ontvang je vooraf.
Vast Gas
6 oktober 2020
5 oktober 2021
1 jaar. Je overeenkomst wordt na afloop automatisch verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd.
Ipv dat ik een welkomstbonus volgens het contract moet krijgen moet ik 100 euro boete betalen omdat ik contractbreuk heb
In het contract staat:
Je startdatum levering is 7-10-2021. Vanaf deze datum krijg je Groene stroom en gas 1 jaar van Oxxio geleverd! En de einddatum van de vaste looptijd van je overeenkomst is 7-10-2022.
Nieuwe gas en elektra heb ik om die reden op 7 okt laten starten. Ook nog gevraagd aan GC die aangaven dat ze dit zelfd zouden regelen bij het overstappen.
Ik lees nergens tot en met trouwens. Ze zijn gestart met leveren op 7-10-2021 doe je 365 dagen erbij dan is 6-10-2022 om 00:00 je einddatum.
Wat moet ik hiermee
Jaar ervoor zat ik bij Energiedirect wasron duidelijk dit stond in het contraxt waar ik ook uit ben gegaan bij Oxxio:
Product
Einddatum overeenkomst
Looptijd overeenkomst
Vast Groene stroom
6 oktober 2020
5 oktober 2021
1 jaar. Je overeenkomst wordt na afloop automatisch verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd. De nieuwe tarieven van deze overeenkomst ontvang je vooraf.
Vast Gas
6 oktober 2020
5 oktober 2021
1 jaar. Je overeenkomst wordt na afloop automatisch verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd.
[ Voor 34% gewijzigd door hoihoi66 op 10-10-2022 04:33 ]
Beetje zuur maar dit is eigenlijk standaard zo. Maar waarom zo krap achter elkaar? Ik doe er altijd een paar dagen tussen om juist dit te voorkomen. Dus rond 10-10 overstappen. Vooral als er dus ook nog een bonus bij zit.hoihoi66 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 04:21:
Nachtrust verstoord door eindnota Oxxio.
Ipv dat ik een welkomstbonus volgens het contract moet krijgen moet ik 100 euro boete betalen omdat ik contractbreuk heb.
In het contract staat:
Wat moet ik hiermee.
Product
Einddatum overeenkomst
Looptijd overeenkomst
Vast Groene stroom
6 oktober 2020
5 oktober 2021
Vast Gas
6 oktober 2020
5 oktober 2021
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden