Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_i8pG4RGh1hqs_CcK_ildwGV5_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMyWyDR26T8eJ84HVL4emvEl.jpg?f=fotoalbum_large

Het kan altijd erger.
Het zal me niets verbazen als BE/NLE een truc toepast dat ook het prijsplafond niet voor mij gaat gelden. En dan krijg je de reactie bevalt het niet dan gaat u maar weg.

Ach, ooit is deze ongein voorbij.

[ Voor 88% gewijzigd door mrVroom op 06-10-2022 08:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GRAD85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:26
[quote]mrVroom schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:42:
[Afbeelding]

Het kan altijd erger.
Het zal me niets verbazen als BE/NLE een truc toepast dat ook het prijsplafond niet voor mij gaat gelden. En dan krijg je de reactie bevalt het niet dan gaat u maar weg.

Je hebt het al aangepast,je adres was te zien.

[ Voor 6% gewijzigd door GRAD85 op 06-10-2022 08:54 ]

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:58
dutchblade schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:22:
[...]

Altijd nog lager dan de prijzen die ik ga betalen bij energiedirect vanaf 25 oktober.. :-(

[Afbeelding]
mijn screenshot is niet van mijn aanbieder, maar mijn buurman. Ik weet dus ook niet of alle toeslagen etc. zijn meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 12:58
LOTG schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:48:
[...]

Dit vind ik ook zo raar bij alle maatregelen. Ik krijg maar 1 eindafrekening, maar er word wel per maand bepaald wat mijn kosten zijn. En dan komt de overheid met een prijsplafond vanaf 1 januari, maar mijn eindafrekening is niet op de laatste dag van het jaar.
Dus het gaat dan alleen over het gebruik in 2023, maar mijn factuur is dan weer over 2022 en 2023 met daar dan weer aparte maatregelen per maand.

Vervolgens is er dan weer een limiet aan dat prijsplafond wat dan weer over alleen 2023 gaat, dus in 2024 bij de afrekening kan het zijn dat er over een deel van 2023 weer geen prijs plafond is geweest als mijn verbruik boven het limiet is gekomen.

Misschien gewoon stoppen met een jaarlijkse energie rekening, want volgens mij heeft het toch geen zin meer. Gewoon per maand je verbruik betalen, ben je ook van het probleem met voorschotten af.
Was leuk maar als mij elke maand een ander voorschot gesuggereerd word heeft het ook geen zin meer, en de energieprijs fluctureerd ook zo hard. En we willen blijkbaar toch richting die tarieven per dag/minuut dus waarom dan een voorschot op jaarbasis als de prijs niet gegarandeerd word?
Ik heb daarom Oxxio gevraagd of ik per 31/12 kan afrekenen, ingang van mijn contract (door verhuizing) is 20/3.

Dat houdt de administratie heel wat eenvoudiger. Ze zullen er wel niet op ingaan vrees ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 11:43

greatgonzo

schit-te-rend!

Begrijp ik het nu goed dat (er vanuitgaande dat de "markt prijs" boven het plafond ligt), het straks na 1 januari eigenlijk geen verschil meer maakt bij wie je zit, qua kosten?

Dan zou ik eventueel naar een aanbieder kunnen gaan met fatsoenlijke TLV, aangezien ik overcapaciteit heb als ik de EV op het werk laad

Vervolgvraag: de TLV zal sowieso niet hoger dan 0,40 zijn neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-09 13:54
greatgonzo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:07:
Begrijp ik het nu goed dat (er vanuitgaande dat de "markt prijs" boven het plafond ligt), het straks na 1 januari eigenlijk geen verschil meer maakt bij wie je zit, qua kosten?

Dan zou ik eventueel naar een aanbieder kunnen gaan met fatsoenlijke TLV, aangezien ik overcapaciteit heb als ik de EV op het werk laad

Vervolgvraag: de TLV zal sowieso niet hoger dan 0,40 zijn neem ik aan?
Dat is uiteraard volledig afhankelijk van of je onder het plafond kan blijven. Als dat zo is maakt het heel weinig uit. TENZIJ de tarieven in januari sterk gaan dalen en onder het plafond gaan uitkomen. Als dat zo is, pis je waarschijnlijk naast de pot omdat de lagere tarieven in dit geval meestal voor de bestaande klanten zijn en niet voor nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 11:43

greatgonzo

schit-te-rend!

hansvanhengel schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:11:
[...]

Dat is uiteraard volledig afhankelijk van of je onder het plafond kan blijven. Als dat zo is maakt het heel weinig uit. TENZIJ de tarieven in januari sterk gaan dalen en onder het plafond gaan uitkomen. Als dat zo is, pis je waarschijnlijk naast de pot omdat de lagere tarieven in dit geval meestal voor de bestaande klanten zijn en niet voor nieuwe.
Dat prijsplafond van 2900 kWh, is dat na saldering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvanhengel
greatgonzo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:13:
[...]

Dat prijsplafond van 2900 kWh, is dat na saldering?
Daar ga ik wel van uit, ja. Ik moet bekennen dat ik het niet zo uitgebreid heb gelezen, maar het zou een enorme strop zijn voor eigenaren van zonnepanelen als dat niet zo zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mrVroom schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:42:
[Afbeelding]

Het kan altijd erger.

Wat voor truc had je in gedachte dan :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 23:03
Ik lees overal dat BE saldeert op maand basis voor 50% van het inkoop tarief. Maar zojuist kreeg ik onderstaande overzicht van september. Daar lijkt het toch een stukje rooskleuriger. Heb ik gewoon geluk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DMb_85psOAvtC85SQZ5R6N-lYk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V5RR152JXEwYhjRxtuorMZD6.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
mortal schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:30:
Ik lees overal dat BE saldeert op maand basis voor 50% van het inkoop tarief. Maar zojuist kreeg ik onderstaande overzicht van september. Daar lijkt het toch een stukje rooskleuriger. Heb ik gewoon geluk?

[Afbeelding]
Toen ik vorig jaar nog bij BE zat, stond dit eronder. Dus het is meer een verbruiksoverzicht met kosten-indicatie.

Kostenindicatie
Bovenstaande kosten en bedragen zijn een indicatie. De daadwerkelijke afrekening verschijnt op uw jaar- en/of eindnota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:20

[Afbeelding]
Dit is met saldeertarieven gerekend niet met terugleververgoedingtarieven lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:32
Ik zie hier mensen klagen over tarieven waar ik als starter alleen maar op kan hopen.

Wij beginnen overal hoger. Vraag me af of ik eerder had moeten afsluiten, maar toen was de gasprijs nog hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
twowheeler schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:24:
Ik zie hier mensen klagen over tarieven waar ik als starter alleen maar op kan hopen.

Wij beginnen overal hoger. Vraag me af of ik eerder had moeten afsluiten, maar toen was de gasprijs nog hoger.
Als starter ben je inderdaad nu flink de klos afgezien van het prijsplafond wat een beetje helpt. Met tarieven boven de 3/4euro per kuub gas en bijna een euro op elektriciteit is het niet misselijk om net in bijvoorbeeld je nieuwe huis te gaan klussen met allerlei energie slurpende apparaten om de verbouwing maar snel af te krijgen. Of je opstookprotocol van je net nieuw aangelegde vloerverwarming te moeten gaan volgen.....

Tis triest dat dit in Nederland kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Enforcer schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:29:
[...]

Als starter ben je inderdaad nu flink de klos afgezien van het prijsplafond wat een beetje helpt. Met tarieven boven de 3/4euro per kuub gas en bijna een euro op elektriciteit is het niet misselijk om net in bijvoorbeeld je nieuwe huis te gaan klussen met allerlei energie slurpende apparaten om de verbouwing maar snel af te krijgen. Of je opstookprotocol van je net nieuw aangelegde vloerverwarming te moeten gaan volgen.....

Bij mij is het nu ongeveer ,89 normaal, ,72 dal.
Gas is 3.60.

We hebben geluk dat we pas in november gaan afnemen, en hopelijk dan in dat jaar wat "vaste klant" voordeel krijgen. Ik kon ook 2 maanden terug al wat afsluiten maar toen waren de prijzen exact hetzelfde zo niet hoger.

Vergelijken is bijna niet te doen, enkel via gaslicht.com. Valt me op dat de aanbieders steeds dichter bij elkaar komen.

In ons geval is het vdb vs engie, waarbij denk ik vdb wint vanwege de betere salderinsregeling. vdb is tot nu toe ook prima geweest qua bereikbaarheid en hulp, maar wel wat te hoog met termijnschatting. De klantenservice denkt echter wel goed mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:20
Enforcer schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:29:
[...]

Vind het verschil tussen een bestaande klant variabel vattenfall en bestaande klant variabel Eneco ook heel fors. eur 2.02 om 3.40 voor m3 en 55 ct en 90 ct voor kwh. Zegt veel over hun inkoopbeleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Ik zie nu wel dat de gasprijs bij vdb is gedaald ten opzicht van het contract dat mij is aangeboden.
Dit is een tariefwijziging van vandaag.

Wat te doen, wordt dit automatisch aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

twowheeler schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:41:
Ik zie nu wel dat de gasprijs bij vdb is gedaald ten opzicht van het contract dat mij is aangeboden.
Krijg nu wat, dat is met €3,33 inderdaad goedkoper dan wat Eneco mij op 30 oktober gaat vragen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
twowheeler schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:41:

Wat te doen, wordt dit automatisch aangepast?
Gewoon even nabellen. Desnoods contract annuleren en opnieuw aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:48
Ik snap echt niets van de Vermindering energiebelasting op mijn eindnota.

Ik betaal blijkbaar zo'n 9 en 3 cent aan belasting voor 2021 en 2022.
Maar ik krijg dan een vermindering van 1,26 en 1,86 per dag, dan maak ik toch dik winst? Terwijl de belasting per KwH is en de korting per dag...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7cEX6l3YGNI4axkcZv5ByV5Vak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9GoweBkqvLDygs6poCDZqb1d.png?f=fotoalbum_large

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:21
carpebios schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:52:
Ik snap echt niets van de Vermindering energiebelasting op mijn eindnota.

Ik betaal blijkbaar zo'n 9 en 3 cent aan belasting voor 2021 en 2022.
Maar ik krijg dan een vermindering van 1,26 en 1,86 per dag, dan maak ik toch dik winst? Terwijl de belasting per KwH is en de korting per dag...

[Afbeelding]
Klopt.

Belasting is op verbruik, de vermindering algemeen.
En als je dus niet veel gebruikt (of teruglevert) maak je winst. (wat je dan kan gebruiken om gas te betalen...)

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Hvdbnl schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

Klopt.

Belasting is op verbruik, de vermindering algemeen.
En als je dus niet veel gebruikt (of teruglevert) maak je winst. (wat je dan kan gebruiken om gas te betalen...)
O wow, dank voor de uitleg. Dat is een aangename verassing!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-09 10:07
Volgende week wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd en ik zie door de bomen het bos niet meer..

Situatie:
Tussenwoning
4000WP (10 stuks van 400) aan zonnepanelen
Verbuik vorige woning was 2500kwh (1500 piek en 1000 dal)
Geen gas
Nibe VVM Warmtepomp (verbruik?)
Vloerverwarming

Zat zelf aan Vandebron of Greenchoice te denken obv de Google sheet uit dit topic.

Iemand een advies in deze?

Dank alvast!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
carpebios schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:57:
[...]

O wow, dank voor de uitleg. Dat is een aangename verassing!
Volgens jaar veranderd dat wel weer.
De vermindering wordt lager, en verbuik kosten gaan weer omhoog.

Dus als je dan boven het plafond uitkomt ben je stukken meer kwijt per kwh.
(Looking at you warmtepomp)

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:00
Pingu007 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:02:
Volgende week wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd en ik zie door de bomen het bos niet meer..

Situatie:
Tussenwoning
Geen gas
Vloerverwarming

Zat zelf aan Vandebron of Greenchoice te denken obv de Google sheet uit dit topic.

Dank alvast!!
Kan je je oude contract niet meenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
hansvanhengel schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

Gewoon even nabellen. Desnoods contract annuleren en opnieuw aanvragen.
Done, omdat ik nog binnen de 2 weken zit gaan ze het aanpassen. Ik verwacht dus een nieuw aanbod en vraag het anders opnieuw aan.

Normaal gesproken wijzigen ze elke 3 maanden, dus zou ik deze wijziging in Januari meekrijgen.

Vooralsnog is het contact met hun prettig, mag ook gezegd worden.

Edit: wordt een case, dus ben benieuwd of ik er uberhaubt iets van terugzie.

[ Voor 7% gewijzigd door twowheeler op 06-10-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Laatst online: 03:12
Hvdbnl schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:12:
[...]

Hoe weet u dit zo zeker? Dat de verlaging(!) van energiebelasting niet doorgaat na het plafond dat is duidelijk, maar de zogenaamde vermindering energiebelasting is vrij onduidelijk, en zijn dus 2 verschillende dingen. Ook is duidelijk dat de btw van 9 weer naar 21 gaat, bij prijsplafond. Echter Gaslicht.com houdt zeer stellig vast, ook na het prijsplafond, dat deze zogenaamde vermindering energiebelasting gewoon overeind blijft op een hoog niveau in 2023.

Kortom het blijft allemaal maar vaag of weet iemand waar ik dit exact kan vinden? Terug naar 560, 825 (zoals in 2e helft van 2022) of 941 (wat gaslicht zegt per 2023)

Wie kan mij het exact zeggen en of aanwijzen. Met dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:00

[Afbeelding]
En daaronder staat:
Als de hoeveelheid teruggeleverde stroom in een tariefperiode die van de afgenomen stroom overschrijdt, ontvangt u een vergoeding voor de teruggeleverde stroom. Deze terugleververgoeding is niet verwerkt in bovenstaand overzicht. U kunt uw teruglevertarieven terugvinden in het tariefoverzicht in MijnBudget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Vandread schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:23:
[...]

Kan je je oude contract niet meenemen?
Ben al tijdje uit oude woning; stadsverwarming via Eneco, ook gasloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:13
Hendriks1 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:31:
Hoe weet u dit zo zeker? Dat de verlaging(!) van energiebelasting niet doorgaat na het plafond dat is duidelijk, maar de zogenaamde vermindering energiebelasting is vrij onduidelijk, en zijn dus 2 verschillende dingen. Ook is duidelijk dat de btw van 9 weer naar 21 gaat, bij prijsplafond. Echter Gaslicht.com houdt zeer stellig vast, ook na het prijsplafond, dat deze zogenaamde vermindering energiebelasting gewoon overeind blijft op een hoog niveau in 2023.
Gaslicht heeft domweg ongelijk/is nog niet up to date. Je kunt dit terugvinden in de tabellen die opgevoerd zijn in de brief aan de Tweede Kamer (al eerder gelinkt in deze draad). Op pagina 4 en 5 wordt de situatie met en zonder plafond vergeleken en daarin wordt een belastingvermindering van 597 incl. btw opgevoerd (493 excl. btw).

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 07:10
MneoreJ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:28:
[...]

Gaslicht heeft domweg ongelijk/is nog niet up to date. Je kunt dit terugvinden in de tabellen die opgevoerd zijn in de brief aan de Tweede Kamer (al eerder gelinkt in deze draad). Op pagina 4 en 5 wordt de situatie met en zonder plafond vergeleken en daarin wordt een belastingvermindering van 597 incl. btw opgevoerd (493 excl. btw).
Die bedragen van 2022 kloppen toch niet in die brief? Het was eerst €559 en per 1 juli €743...

Via https://www.belastingdien...c97%2Dbc7a%2D802790bd1110

2021 € 461,62 = €559 incl 21% BTW
2022 € 681,63 = €743 incl 9% BTW / € 825 incl 21% BTW = gemiddeld €784

[ Voor 21% gewijzigd door Lassy op 06-10-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
MneoreJ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:28:
[...]

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pingu007 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:02:

Situatie:
Tussenwoning
Geen gas
Vloerverwarming

Dank alvast!!
Mijn advies is om een maatschappij te zoeken die daadwerkelijk kWh saldeert over een jaar.

Als het een variabel contract wordt moet je dus geen Greenchoice nemen want die salderen op tariefbasis per tariefperiode.

Ik gok dat je verbruik rond de 5000/6000 kWh uitkomt in je nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Wolly schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:44:
[...]

Mijn advies is om een maatschappij te zoeken die daadwerkelijk kWh saldeert over een jaar.

Als het een variabel contract wordt moet je dus geen Greenchoice nemen want die salderen op tariefbasis per tariefperiode.

Ik gok dat je verbruik rond de 5000/6000 kWh uitkomt in je nieuwe woning.
Salderen over een jaar is toch verplicht?

5000/6000 wow verbruikt die warmtepomp zoveel? Oef dat is tegenvallertje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Pingu007 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:52:
[...]

Salderen over een jaar is toch verplicht?
Energiebedrijven interpreteren die niet altijd hetzelfde.
5000/6000 wow verbruikt die warmtepomp zoveel? Oef dat is tegenvallertje..
Ik had het over totaalverbruik, dus inclusief die 2500kWh die je nu al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Wolly schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:54:
[...]

Ik had het over totaalverbruik, dus inclusief die 2500kWh die je nu al hebt.
Vind 2500/3500 ook vrij veel haha dat bedoelde ik ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Als het een nieuwbouwwoning is dan heb je er toch een EPC rapport bijgekregen met het geschatte verbruik?

[ Voor 195% gewijzigd door Wolly op 06-10-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Hvdbnl schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:12:
[...]

Nog geen warmtepomp hier, wel een Tesla die veel verbruikt, maar goed dat kan ik weer wegstrepen tegenover de benzinekosten die nu 0 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Lassy schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:39:
Die bedragen van 2022 kloppen toch niet in die brief? Het was eerst €559 en per 1 juli €743...

Via https://www.belastingdien...c97%2Dbc7a%2D802790bd1110

2021 € 461,62 = €559 incl 21% BTW
2022 € 681,63 = €743 incl 9% BTW / € 825 incl 21% BTW = gemiddeld €784
Het genoemde bedrag is 784 en dat komt precies overeen met jouw berekening. Niet duidelijk of je edit bedoeld was om dat te verduidelijken, maar je eerste zin klopt nu dus niet meer. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Wolly schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:18:
Als het een nieuwbouwwoning is dan heb je er toch een EPC rapport bijgekregen met het geschatte verbruik?
In techn. omschrijving staat dit, maar nog niets ontvangen..wellicht bij oplevering volgende week??
ENERGIEZUINIGHEID:
Je woning voldoet aan de huidige strenge eisen van energiezuinigheid, EPC 0,4. Tevens is voor dit project een
hogere prestatie-eis afgesproken van EPC 0,0. Dit wordt aangetoond met behulp van de EPC berekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:21
Pingu007 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:34:
[...]

In techn. omschrijving staat dit, maar nog niets ontvangen..wellicht bij oplevering volgende week??
ENERGIEZUINIGHEID:
Je woning voldoet aan de huidige strenge eisen van energiezuinigheid, EPC 0,4. Tevens is voor dit project een
hogere prestatie-eis afgesproken van EPC 0,0. Dit wordt aangetoond met behulp van de EPC berekening.
Gewoon even de omgevingsvergunning opvragen bij je koopbegeleiding of via de gemeente. Daar staat alles wel in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59
GrazendeKoe schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:17:
[...]

Hoe heb je je nieuwe vloer geïsoleerd? Ik wil ook een nieuwe vloer maar twijfel nog over plan van aanpak.
Nog even een andere methode met behoud van de kruimruimte dmv een broodjesvloer:

- Bestaande vloer, houten balken met daarop zwaluwplaten en beton verwijderd (was een gegeven ivm verzakkingen)
- Houten vloerbalken verwijderd (en grotendeels elders in huis hergebruikt)
- Kruipruimte her en der nog wat afgegraven en meteen overal YMVK-bekabeling en/of mantelbuizen aangebracht
- De vrijgekomen gaten in de gemetselde fundering dichtgemetseld (met stenen van een gesloopte haard)
- De muur/fundering rondom gladgemaakt dmv betonmortel
- Stalen rails aan de wanden geplaatst langs de lange zijden dmv RVS-bouten en ankers
- Stalen balken/profielen geplaatst tussen de rails (deze schuiven uit tot de gewenste lengte)
- Ruimte tussen de profielen opgevuld met "broodjes" van 26cm EPS
- Ruimte tussen de broodjes en profielen verder opgevuld met rockwool (hoeft niet, scheelt wel een hoop geluid en iets warmte)
- Over de balken 25mm underlayment platen geschroefd, dat is een dure hobby momenteel :X Dit kan evt. ook met zwaluwstaartplaten.
- Over de platen noppenplaten gelegd
- Hierover vloerverwarmingsbuizen gelegd
Lesson learned: Uiteindelijk moest ik alsnog alle buizen bij de bochten vastzetten van de vloerboer ivm beperkte gewenste hoogte en opdrijven van de slangen, dus ik had beter meteen voor noppenplaten of clips op het hout kunnen kiezen :/
- Hier 45 cm anhydriet overheen laten storten
- Hier bovenop plaats je de gewenste afwerkvloer, hier een 2mm egalisatielaag en gelijmd PVC.

Voordelen tov de eerder genoemde methode:
- Behoud kruipruimte, bijv. voor toegang riool, toegangt tot bestaande glasvezel, coax, etc.
- Betere isolatiewaarde dan bijv. schuimbeton en geen koudebruggen naar fundering/gevel doordat je de boel rondom beter kan isoleren.
- Veel minder massa en daardoor een veel sneller reagerend verwarmingssysteem

Nadelen:
- Vloer is niet volledig massief/ondersteund, dus deze veert tijdens het lopen iets in
- Wat bewerkelijker om te maken, maar je kan veel zelf
- Met de huidige materiaalprijzen niet (meer) goedkoper, ook niet duurder

Hopelijk heb je hier iets aan :)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
MneoreJ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:28:
[...]

Het genoemde bedrag is 784 en dat komt precies overeen met jouw berekening. Niet duidelijk of je edit bedoeld was om dat te verduidelijken, maar je eerste zin klopt nu dus niet meer. :P
Hij doelt op de € 621 op pagina 4 van dit document (https://www.rijksoverheid...fond-energie/22500317.pdf). Dus niet het document dat in de quote staat. Ik moest ook even zoeken.

Dat bedrag van € 621 kan ik ook niet plaatsen. Google 'kent' het ook niet, dus denk een typo.

[ Voor 34% gewijzigd door Cheesy op 06-10-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
MneoreJ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:28:
[...]

Je hebt helemaal gelijk! Laten we zeggen dat het kwartje uiteindelijk is gevallen ;)
Al snap ik niet waar die € 597,-, vandaan komt, dat zou op basis van de tarieven uit 2021 €559 moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
Cheesy schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:52:
[...]

Hij doelt op de € 621 op pagina 4 van dit document (https://www.rijksoverheid...fond-energie/22500317.pdf). Dus niet het document dat in de quote staat. Ik moest ook even zoeken.

Dat bedrag van € 621 kan ik ook niet plaatsen. Google 'kent' het ook niet, dus denk een typo.
Dat is de energiebelasting, ik had het over de vermindering ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Cheesy schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:52:

Dat is de energiebelasting en niet de vermindering energiebelasting. Die laatste is inderdaad 784. Dat eerste bedrag is 0,36322 * 1200 m3 + 0,03679 * 2460 kWh * (1.21 + 1.09) / 2 = 605... eh, die 16 euro verschil kan ik ook niet duiden. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
@Lassy en @MneoreJ oh, die tabel loopt door op de volgende pagina _O-
Misschien moet ik een cursus 'niet te snel conclusies trekken' of 'niets is wat het lijkt' volgen.

[ Voor 41% gewijzigd door Cheesy op 06-10-2022 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 23:45

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

RonJ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:46:
[...]

Nog even een andere methode met behoud van de kruimruimte dmv een broodjesvloer:

- Bestaande vloer, houten balken met daarop zwaluwplaten en beton verwijderd (was een gegeven ivm verzakkingen)
- Houten vloerbalken verwijderd (en grotendeels elders in huis hergebruikt)
- Kruipruimte her en der nog wat afgegraven en meteen overal YMVK-bekabeling en/of mantelbuizen aangebracht
- De vrijgekomen gaten in de gemetselde fundering dichtgemetseld (met stenen van een gesloopte haard)
- De muur/fundering rondom gladgemaakt dmv betonmortel
- Stalen rails aan de wanden geplaatst langs de lange zijden dmv RVS-bouten en ankers
- Stalen balken/profielen geplaatst tussen de rails (deze schuiven uit tot de gewenste lengte)
- Ruimte tussen de profielen opgevuld met "broodjes" van 26cm EPS
- Ruimte tussen de broodjes en profielen verder opgevuld met rockwool (hoeft niet, scheelt wel een hoop geluid en iets warmte)
- Over de balken 25mm underlayment platen geschroefd, dat is een dure hobby momenteel :X Dit kan evt. ook met zwaluwstaartplaten.
- Over de platen noppenplaten gelegd
- Hierover vloerverwarmingsbuizen gelegd
Lesson learned: Uiteindelijk moest ik alsnog alle buizen bij de bochten vastzetten van de vloerboer ivm beperkte gewenste hoogte en opdrijven van de slangen, dus ik had beter meteen voor noppenplaten of clips op het hout kunnen kiezen :/
- Hier bovenop plaats je de gewenste afwerkvloer, hier een 2mm egalisatielaag en gelijmd PVC.

Voordelen tov de eerder genoemde methode:
- Behoud kruipruimte, bijv. voor toegang riool, toegangt tot bestaande glasvezel, coax, etc.
- Betere isolatiewaarde dan bijv. schuimbeton en geen koudebruggen naar fundering/gevel doordat je de boel rondom beter kan isoleren.
- Veel minder massa en daardoor een veel sneller reagerend verwarmingssysteem

Nadelen:
- Vloer is niet volledig massief/ondersteund, dus deze veert tijdens het lopen iets in
- Wat bewerkelijker om te maken, maar je kan veel zelf
- Met de huidige materiaalprijzen niet (meer) goedkoper, ook niet duurder

Hopelijk heb je hier iets aan :)
Ik begrijp dat je een stalen frame als draagconstructie gebruikt waartussen de broodjes liggen. Het is dan wel heel belangrijk om de kruipruimte goed te ventileren ivm. condens vorming aan de onderzijde van deze ligger. Of heb je broodjes die over deze liggers heen gaan zodat de ligger van onderuit ingepakt is?

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Lassy schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:55:
Je hebt helemaal gelijk! Laten we zeggen dat het kwartje uiteindelijk is gevallen ;)
Al snap ik niet waar die € 597,-, vandaan komt, dat zou op basis van de tarieven uit 2021 €559 moeten zijn...
Het is niet onredelijk om aan te nemen dat de teruggave in 2023 gewoon meestijgt met indexering, dat is in de afgelopen jaren ook gebeurd. Men gaat niet letterlijk terug naar het niveau van 2021 als in precies hetzelfde bedrag, alleen naar wat het geweest zou zijn was 2022 geen uitzondering geweest. Of het bedrag echt precies 597 wordt is technisch gezien nog even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
MneoreJ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:05:
[...]

Het is niet onredelijk om aan te nemen dat de teruggave in 2023 gewoon meestijgt met indexering, dat is in de afgelopen jaren ook gebeurd. Men gaat niet letterlijk terug naar het niveau van 2021 als in precies hetzelfde bedrag, alleen naar wat het geweest zou zijn was 2022 geen uitzondering geweest. Of het bedrag echt precies 597 wordt is technisch gezien nog even afwachten.
Klinkt logisch en ik zat daar net ook aan te denken. Ik ben niet zo snel vandaag (wel met posten...) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Koekerwauz_NL schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:03:
[...]

Ik begrijp dat je een stalen frame als draagconstructie gebruikt waartussen de broodjes liggen. Het is dan wel heel belangrijk om de kruipruimte goed te ventileren ivm. condens vorming aan de onderzijde van deze ligger. Of heb je broodjes die over deze liggers heen gaan zodat de ligger van onderuit ingepakt is?
Klopt inderdaad, deze broodjes sluiten op elkaar aan waardoor het staal van onderaf helemaal ingepakt is. Ik kan zo snel niet meer terugvinden welk merk/systeem het precies was, het was dit voorjaar nogal zoeken naar iets dat redelijk snel leverbaar was en mijn aannemer heeft het uiteindelijk ergens direct bij een fabriek (incl. broodjes) vandaan gehaald en dit weer doorgefactureerd.

De kruipruimte wordt sowieso ook goed geventileerd (dat is altijd een goed idee, ook ivm radon e.d.) en is kurkdroog (zand, 14m boven NAP).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:49
GrazendeKoe schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:25:
Ik maak hier maar geen nieuw topic voor aan. Sinds november 2021 zit ik bij Oxxio, een 3-jarig contract. Ook ik ben in de ban van de energierekening en houd mijn verbruik altijd netjes bij. Maar volgens mij klopt hetgeen ik in de Oxxio app lees qua kosten op basis van verbruik voor geen meter doordat de teruggave energiebelasting en btw zijn gewijzigd. Zijn er meer Oxxio gebruikers die die ontdekt hebben?

Mijn tarieven zijn 0.17548 (normaal) en 0.15285 (dal) Euro per kwh en inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie. De vaste leveringskosten zijn 70.15 en netbeheer stroom 241.14 Euro per jaar. Alle bedragen incl. 21% btw.
Voor gas betaal ik 0.84934 per m3, dit is ook inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie. De vaste kosten per jaar bedragen 70.15 en 168.05 Euro per jaar. Alle bedragen incl. 21% btw.
Voor zover mij bekend is de teruggave energiebelasting voor 2022 in totaal 784.09 Euro, waarvan de eerste 6 maanden van 2022 met 21% en de laatste 6 maanden met 9% btw.

Hieronder een voorbeeld van een maandverbruik, te weten 80 kwh normaal + 72 kwh dal + 14 m3. Dit met 21% btw.
80 kwh normaal * 0.17584 = 14.07
72 kwh dal * 0.15285 = 11.00
vaste kosten elektra pm (70.15+241.14)/12 = 25.94
14 m3 * 0.84934 = 11.89
vaste kosten gas pm = 19.85

Totale kosten: 82.75
Teruggave energiebelasting 784.09/12 = 65.34
Te betalen: 82.75 - 65.34 = 17.41 Euro

Klopt mijn som op deze manier?

Eind 2021 en in de loop van 2022 is er natuurlijk door het kabinet gesleuteld aan de tarieven.
- Is de btw over het gehele kalenderjaar 2022 bijgesteld naar 9%? Of zijn de eerste 6 maanden 21% en laatste 6 maanden 9%?
- En hoe zit dat met de teruggave energiebelasting qua btw?
- Op welke onderdelen van de energieonderdelen wordt de btw verlaagd van 21 naar 9%? Alleen op de levering? Of ook op de opslag duurzame energie? (Edit: Er wordt dus ook BTW gerekend over de energiebelasting https://www.rijksoverheid...ver-mijn-energiebelasting LOL...)
De tarieven in de Oxxio app zijn gebaseerd op de huidige tarieven, dus dat rekent niet rond als je alle tussentijdse mutaties door BTW verlaging etc. gaat doortellen. Straks gewoon goed narekenen op je jaarafrekening of dat goed gaat.

Bij mij zijn de tarieven bij Oxxio weer teruggezet van de verhoogde tarieven (ca. 80ct/kWh en 3,30/m3) naar de waardes van mijn jaarcontract die eigenlijk 3 oktober zou aflopen (ca. 16ct/kWh en 83ct/m3). Deze tarieven zijn nu geldig t/m 21 oktober doordat zij zich aan het ACM besluit houden. Zij hadden de nieuwe tarieven op 22 september gecommuniceerd.

Zitten we er toch aardig warmpjes bij deze winter, 2 maanden en 9 dagen hoog tarief betalen waarvan er € 190 x2 gecompenseerd wordt, en vanaf januari het prijsplafond waar mijn verbruik volledig binnen valt. :9~

[ Voor 10% gewijzigd door Slappyjoez op 06-10-2022 15:19 ]

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
twowheeler schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:28:
[...]

Done, omdat ik nog binnen de 2 weken zit gaan ze het aanpassen. Ik verwacht dus een nieuw aanbod en vraag het anders opnieuw aan.

Normaal gesproken wijzigen ze elke 3 maanden, dus zou ik deze wijziging in Januari meekrijgen.

Vooralsnog is het contact met hun prettig, mag ook gezegd worden.

Edit: wordt een case, dus ben benieuwd of ik er uberhaubt iets van terugzie.
Als je het gokje een paar maanden aandurft zou ik voor een dynamisch contract gaan totdat het plafond ingaat. De gasprijzen zijn dynamisch nu zeker de helft van wat VDB voor een m3 gas vraagt. Namelijk zo'n € 1,60 all-in en stroom was vandaag weer een groot deel van de tijd "gratis" door veel wind en zon. Zie tarieven hier bijv. https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kO4Ct0AfipEcgYOSVvVoTgB8Y8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1XRT6onWSkq0oYuiRaaJEEoN.png?f=user_large

Nieuwe tarieven weer van ED. gewoon 2x verhogen in 1 maand tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
Hendriks1 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:31:
[...]

Kortom het blijft allemaal maar vaag of weet iemand waar ik dit exact kan vinden? Terug naar 560, 825 (zoals in 2e helft van 2022) of 941 (wat gaslicht zegt per 2023)

Wie kan mij het exact zeggen en of aanwijzen. Met dank
Lees bij gas licht nog even verder, niet stoppen bij het bedrag van 941.
Dan zie je gelijk dat ze ook zeggen dat dat het oude voorstel was, en komt te vervallen indien prijs plafond definitief

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 13:40
bd-casemod schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:10:
[Afbeelding]

Nieuwe tarieven weer van ED. gewoon 2x verhogen in 1 maand tijd.
Is dat niet het zelfde als bij Essent? In plaats van 1 October?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:30
LOTG schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:13:
[...]

Is dat niet het zelfde als bij Essent? In plaats van 1 October?
ja zeker, alleen hebben ze de tarieven nog hoger gezet nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
bd-casemod schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:16:
[...]

Dat heeft Essent ook gedaan, maar het is dus maar 1 tarief verhoging. Alleen is die hoger dan de oorspronkelijke, met wat excuses en de extra bonus dat het in November waarschijnlijk kouder en eerder donker is dan in October.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

bd-casemod schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:16:
Dus geen 2x, toch? Meer info hier; https://www.energiedirect...ende-energieprijzen#intro

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 18:17
Ach, dat kan er ook nog wel bij:

"In 2023 stijgen de tarieven voor netbeheer van Liander voor zowel consumenten als zakelijke klanten ten opzichte van 2022. De definitieve tarieven worden pas eind van het jaar vastgesteld door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Hierna communiceren wij de exacte tarieven aan onze klanten. Op dit moment zien wij dat de tarieven fors gaan stijgen en willen u daar nu alvast op voorbereiden."

https://www.liander.nl/uitleg-tarieven-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Trichoglossus schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:32:
Ach, dat kan er ook nog wel bij:

"In 2023 stijgen de tarieven voor netbeheer van Liander voor zowel consumenten als zakelijke klanten ten opzichte van 2022. De definitieve tarieven worden pas eind van het jaar vastgesteld door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Hierna communiceren wij de exacte tarieven aan onze klanten. Op dit moment zien wij dat de tarieven fors gaan stijgen en willen u daar nu alvast op voorbereiden."

https://www.liander.nl/uitleg-tarieven-2023
Goh, wat toevallig, net nadat netbeheerders de noodklok hebben geslagen over het volle net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgrest
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 16:34
Als dit klopt, begrijp ik er niets meer van. Wij hebben zelf geen warmtepomp, maar de reactie van mensen die er wel een hebben, is toch te voorspellen? Die gaan onmiddellijk weer gebruikmaken van de CV-ketel, als ze die nog hebben.

Berekening uit het AD:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtDkU4xAnPQ4Mf-S_gBLyOJuUtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/01mUvI0dReXHAe130lefUJBb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:44
elgrest schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:08:
Als dit klopt, begrijp ik er niets meer van. Wij hebben zelf geen warmtepomp, maar de reactie van mensen die er wel een hebben, is toch te voorspellen? Die gaan onmiddellijk weer gebruikmaken van de CV-ketel, als ze die nog hebben.

Berekening uit het AD:
[Afbeelding]
Ze gaan bij deze berekening niet uit van zonnepanelen. Ik ken niemand die wel een warmtepomp heeft maar geen zonnepanelen.
Zolang het salderen in de huidige vorm doorgaat is een warmtepomp nog steeds goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:20
RonJ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:46:
[...]

-
Wat bedoel je met "geluid". Qua lopen oid? Heb namelijk vergelijkbare opbouw.
Neem trouwens aan 45mm?

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
SantaMuerte schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:20:
[...]

Ze gaan bij deze berekening niet uit van zonnepanelen. Ik ken niemand die wel een warmtepomp heeft maar geen zonnepanelen.
Zolang het salderen in de huidige vorm doorgaat is een warmtepomp nog steeds goedkoper.
N=1. Ik ken wijken waar honderden huizen staan met warmtepomp zonder zonnepanelen (want woningbouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:04:
[...]

N=1. Ik ken wijken waar honderden huizen staan met warmtepomp zonder zonnepanelen (want woningbouw).
Er is hier ook zo'n nieuwbouw wijkje met van die kleine blokkendozen, monoblock op het dak en 4 paneeltjes.
Die gaan leuk stroom in moeten kopen.
En gas is daar natuurlijk niet meer.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 00:10
[...]

Ondanks dat je zonnepanelen hebt lijkt met me logisch dat je die ook terug moet verdienen. Dat gaat wel erg snel met de huidige energie tarieven en dan heb je pas “gratis” elektriciteit… totdat het salderen wordt afgeschaft vanaf 2025 en je Wp in de winter vol staat de draaien terwijl je zonnepanelen niks doen winterdag in de avond 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:58

Matis

Rubber Rocket

E.D. schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:37:
Ondanks dat je zonnepanelen hebt lijkt met me logisch dat je die ook terug moet verdienen. Dat gaat wel erg snel met de huidige energie tarieven en dan heb je pas “gratis” elektriciteit… totdat het salderen wordt afgeschaft vanaf 2025 en je Wp in de winter vol staat de draaien terwijl je zonnepanelen niks doen winterdag in de avond 😬
Ik ga er (heel voorzichtig) van uit dat tegen die tijd de regulering qua TLV op orde is. Zodat men (ik) ook een faire prijs krijgt voor de terug geleverde stroom.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
[...]

Ik ken WEL mensen met een warmtepomp (airco!) en geen zonnepanelen. Ikke, bijvoorbeeld. Zodra dat plafond voor mij gaat gelden ben ik verplicht terug te gaan verwarmen met cv.
Mn ouders hebben wel zonnepanelen, en airco (dus l/l warmtepomp) maar dan moet ik gaan rekenen, denk dat zij na deze winter ook beter terug met cv kunnen gaan verwarmen.

ALS de WB besluit mee te werken dan krijg ik nog steeds maar 6 panelen, meer MAG NIET, want wb 😕 Dus dan blijft mijn rekensom hetzelfde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
[...]

Ze gaan bij deze berekening ook uit van de huidige stand van zaken mbt de ODE :)
en de gebruikte energietarieven zijn ook vrij 'laag' als je kijkt naar wat ze nu durven te vragen.

Het plaatje is nu al slechter, maar verwacht in de winter nog erger.
Want weinig zon energie opbrengst, dus meer gas/kolen en dat is duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03:00
Die 190 euro in november en december...

Als ik op halverwege november overstap naar een nieuwe leverancier, dan wordt het bedrag naar ratio uitgekeerd door de oude en nieuwe leveranciers? Iemand die hier toevallig iets over gelezen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 18:17
Wolly schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:04:
[...]

Het kan ook anders. Want juist woningbouw: https://www.bamwonen.nl/p...teslootbuurt-in-landsmeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
reneeke1970 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:10:
[...]

Lees bij gas licht nog even verder, niet stoppen bij het bedrag van 941.
Dan zie je gelijk dat ze ook zeggen dat dat het oude voorstel was, en komt te vervallen indien prijs plafond definitief
Grappig @reneeke1970. Maar tot vanmorgen vroeg stond die 597 daar niet op de website én werd er zelfs vanuit de klantenservice 941 naar mij gecommuniceerd. Zelfs nadat ik doorvroeg omdat ik daar zelf erg aan twijfelde hielden ze 941 vol. (Ik kan je een printscreen sturen van het contact, maar dat heeft toch geen zin meer)Schijnbaar hebben ze nu eindelijk het licht gezien.

Mvg
Hendriks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
crunchytail schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:48:
Die 190 euro in november en december...

Als ik op halverwege november overstap naar een nieuwe leverancier, dan wordt het bedrag naar ratio uitgekeerd door de oude en nieuwe leveranciers? Iemand die hier toevallig iets over gelezen heeft?
Is er een bijzondere reden dat je je hier druk over maakt? Het lijkt me niet dat het mogelijk gaat worden dat je niks krijgt, of dubbel omdat je overstapt (of beter gezegd, als dat in de praktijk voor zou komen gaat het rechtgetrokken worden). Of ze het nu naar rato doen of dat er een specifieke leverancier "gekozen" wordt (op basis van waar je aan het begin of het eind van de maand zit, bijvoorbeeld) je zal linksom of rechtsom gemiddeld 190 euro krijgen per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
[...]

tenzij je bij greenchoice zit blijkbaar en ik dit goed lees?

Ja, Greenchoice saldeert op jaarbasis. Bij slimme meters salderen we op basis van de slimme meterstanden per tariefperiode. Dit betekent dat als een klant twee verschillende tarieven heeft gehad gedurende een jaar (bijvoorbeeld bij een variabel contract), de eerste helft van het jaar het totale verbruik + teruglevering gesaldeerd wordt tegen het geldende tarief van het eerste halfjaar. De tweede helft van het jaar wordt het totale verbruik + teruglevering gesaldeerd tegen het geldende tarief van het tweede halfjaar.

Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
[...]

Tot voor kort had ik er 3. 900 wp totaal op een verbruik van 5500 kwh per jaar. Nieuwbouw en epc proof. Alle euros en centen bij elkaar gesprokkeld voor 8*400wp. Ik zit nu in de kou ivm NLE maandelijks salderen grap maar anders was ik nu geruïneerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrVroom
Powrskin schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:54:
[...]

tenzij je bij greenchoice zit blijkbaar en ik dit goed lees?

Ja, Greenchoice saldeert op jaarbasis. Bij slimme meters salderen we op basis van de slimme meterstanden per tariefperiode. Dit betekent dat als een klant twee verschillende tarieven heeft gehad gedurende een jaar (bijvoorbeeld bij een variabel contract), de eerste helft van het jaar het totale verbruik + teruglevering gesaldeerd wordt tegen het geldende tarief van het eerste halfjaar. De tweede helft van het jaar wordt het totale verbruik + teruglevering gesaldeerd tegen het geldende tarief van het tweede halfjaar.

Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?
Ze geven dus ja als antwoord en nee als onderbouwing. Het is gewoon jaarlijks salderen en niet per tarief periode. Wat hier staat doet NLE ook. En als GC de tarieven ook maandelijks wijzigt dan mag je bovenstaande dus lezen als maandelijks salderen. Salderen per tarief periode= diefstal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03:00
MneoreJ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:46:
[...]

Is er een bijzondere reden dat je je hier druk over maakt? Het lijkt me niet dat het mogelijk gaat worden dat je niks krijgt, of dubbel omdat je overstapt (of beter gezegd, als dat in de praktijk voor zou komen gaat het rechtgetrokken worden). Of ze het nu naar rato doen of dat er een specifieke leverancier "gekozen" wordt (op basis van waar je aan het begin of het eind van de maand zit, bijvoorbeeld) je zal linksom of rechtsom gemiddeld 190 euro krijgen per maand.
Zit eraan te denken om over te stappen, maar zie de bui alweer hangen dat twee partijen naar elkaar wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 12:36
Even een snelle gedachte over de maximale tarieven.

- Voor gas zit je sowieso bij elke aanbieder momenteel boven het tariefsplafond (€1,45 zelfs bij Vattenfall zit ik al op €1.63 dit jaar), dus het maakt niets uit bij welke aanbieder je zit.
- Voor stroom zit bijna elke aanbieder boven het tariefsplafond, BEHALVE regelmatig de aanbieders met flexibele uurtarieven zoals ANWB energie - deze zitten regelmatig onder de €0,40.

Is het dan niet een no-brainer om over te stappen naar een aanbieder met dagprijzen, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:41
lvanhoe schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 01:31:

Is het dan niet een no-brainer om over te stappen naar een aanbieder met dagprijzen, of zie ik iets over het hoofd?
Als je nu een vast contract hebt met tarieven onder/rond het prijsplafond, dan loont het wellicht om dit contract aan te houden indien:
1) het contract tot (ver) na 2023 loopt, je weet namelijk niet of er na 2023 nog een prijsplafond zal zijn.
2) je weet dat je méér verbruikt dan een normaal huishouden, dan kan je je normale tarief het beste zo laag mogelijk houden. Bij dynamische tarieven heb je die zekerheid niet.

Mochten de tarieven ooit kelderen, dan betaal je een opzegboete. #wishfulthinking

Als je op dit moment geen vast contract hebt, dan kan een dynamisch tarief een betere keus zijn dan een variabel tarief inderdaad. Mocht je ergens nog een vast contract tegenkomen, dan zie punten 1 en 2.

[ Voor 12% gewijzigd door Mawlana op 07-10-2022 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online

- Voor gas zit je sowieso bij elke aanbieder momenteel boven het tariefsplafond (€1,45 zelfs bij Vattenfall zit ik al op €1.63 dit jaar), dus het maakt niets uit bij welke aanbieder je zit.
- Voor stroom zit bijna elke aanbieder boven het tariefsplafond, BEHALVE regelmatig de aanbieders met flexibele uurtarieven zoals ANWB energie - deze zitten regelmatig onder de €0,40.

Zat ik ook aan te denken, maar ik heb panelen. Het teruglevertarief is dan hetzelfde als het levertarief, dus ik weet nog niet of dat interessant is. 's Zomers met mooi weer krijg je dus niets voor je opgewekte stroom. Misschien moet ik even het grote day ahead energie prijzen topic. doorspitten om er wat meer in te verdiepen of het uit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:22
Vanochtend onderstaand overzicht vanuit Greenchoice op de mail.
Post het hier, want het geeft een mooie samenvatting van veel voorkomende vragen in dit topic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ToWbAXu8M94uigx2JmgEAkC_4BM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BblDQgKHwZwAMdX4mvrYJT8j.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je zonnepanelen hebt, dan lijken dynamische prijzen voor stroom wat minder aantrekkelijk. (Kan nog wel werken, maar je moet goed opletten wat je doet. Zeker in de zomer lever je dan terug als het tarief laag is en je neemt stroom af als het duurder is).
Wat ik wel overweeg is om alleen voor gas een dynamische prijs te nemen. Dat is nu goedkoper, maar er blijft natuurlijk een risico dat het 15 graden vriest met kerst en dat de gasprijzen dan door het dak gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
shadax schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:05:
Als je zonnepanelen hebt, dan lijken dynamische prijzen voor stroom wat minder aantrekkelijk. (Kan nog wel werken, maar je moet goed opletten wat je doet. Zeker in de zomer lever je dan terug als het tarief laag is en je neemt stroom af als het duurder is).
Wat ik wel overweeg is om alleen voor gas een dynamische prijs te nemen. Dat is nu goedkoper, maar er blijft natuurlijk een risico dat het 15 graden vriest met kerst en dat de gasprijzen dan door het dak gaan.
Zolang je onder het max verbruik van het prijsplafond zit maakt dat laatste niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhe59
  • Laatst online: 07-09 23:10

mhe59

ID.5 Pro Performance

Iemand al ervaringen na het storneren van de extraorbitante prijsverhoging van het maandbedrag van Greenchoice ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
mrVroom schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:43:
[...]

Ze geven dus ja als antwoord en nee als onderbouwing. Het is gewoon jaarlijks salderen en niet per tarief periode. Wat hier staat doet NLE ook. En als GC de tarieven ook maandelijks wijzigt dan mag je bovenstaande dus lezen als maandelijks salderen. Salderen per tarief periode= diefstal
Lekker bezig Greenchoice.
Ja mag dus niet volgens ACM, het zal ook vast worden teruggedraaid, maar geeft geen vertrouwen in de club. Die 10m2 bos per jaar en alle andere groene grapjes geloof ik nu ook al niet meer in.

Ik mag hopen dat ze flink in de financiële problemen zitten, dan is een gekke sprong nog een klein beetje te begrijpen. Al worden ze nu gered door het kabinet die gaat die belachelijke prijzen sponsoren tot het plafond en daarna gaat de burger failliet.

Als ik nu en v2l auto/dikke batterij (kon betalen) had dan zou ik me misschien al wel af laten sluiten. Dan maar af en toe in de kou als de auto moet worden opgeladen bij een laadpaal. Reken maar dat de Greenchoice directie wel elektrisch rondrijdt.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E.D.
Wolly schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:17:
[...]

Zolang je onder het max verbruik van het prijsplafond zit maakt dat laatste niet uit.
Vanaf januari inderdaad, maar in november en december krijg je gewoon nog die 190€ per maand dus maakt het dan nog wel wat uit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
shadax schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:05:
Ik speel met dezelfde gedachten… heb al wat geïnformeerd bij easy energy kan je alleen gas afnemen, bij anwb moest je beide afnemen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
henkebek schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:55:
[...]

Als je het gokje een paar maanden aandurft zou ik voor een dynamisch contract gaan totdat het plafond ingaat. De gasprijzen zijn dynamisch nu zeker de helft van wat VDB voor een m3 gas vraagt. Namelijk zo'n € 1,60 all-in en stroom was vandaag weer een groot deel van de tijd "gratis" door veel wind en zon. Zie tarieven hier bijv. https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
Ja goede.

Ik vind het als starter wel fijn om nog een soort van maandelijkse zekerheid te hebben.

Wat ik wel vervelend vindt: ik kan blijven vergelijken en altijd zit er wel iets verschil in.

Voor mensen die ooit zijn begonnen bij vandebron: hebben jullie ook dat voor je contract inging je bij mijnvandebron geen tarieven ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
E.D. schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:55:
[...]

Ik speel met dezelfde gedachten… heb al wat geïnformeerd bij easy energy kan je alleen gas afnemen, bij anwb moest je beide afnemen…
Dat zat ik ook net te zoeken, maar bij anwb kun je in het geheel niet aanmelden nu omdat ze een eigen vergunning gekregen hebben en blijkbaar in een overgangsperiode zitten.

Ook nog even uitzoeken of ik bij m'n modelcontract van Vattenfall alleen gas kan laten vallen.

[ Voor 10% gewijzigd door Cheesy op 07-10-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:54

Zonneplan rekende gisteren €1,48 per m3, en ik dacht dat Frank een dag daarvoor nog later zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
Cheesy schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:10:
[...]

Dat zat ik ook net te zoeken, maar bij anwb kun je in het geheel niet aanmelden nu omdat ze een eigen vergunning gekregen hebben en blijkbaar in een overgangsperiode zitten.

Ook nog even uitzoeken of ik bij m'n modelcontract van Vattenfall alleen gas kan laten vallen.
Leverde ANWB energie via het "Energy Zero" lable?

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
GerbenBK schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:33:
[...]

Wat bedoel je met "geluid". Qua lopen oid? Heb namelijk vergelijkbare opbouw.
Neem trouwens aan 45mm?
Tegen loopgeluid/gedreun inderdaad en zodat het geen klankkast voor bijv. de subwoofer wordt. Op advies van de aannemer hebben we dat toen erbij geplaatst.

En 45-50mm idd, de 4 was een strikethrough, maar dat zie je niet zo goed zie ik nu. Ik had namelijk 4cm gevraagd en het werd bijna 5 om alles precies vlak te krijgen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
pms1 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:45:
[...]

Leverde ANWB energie via het "Energy Zero" lable?
Volgens hun website wel ja.

De ANWB is wederverkoper van EnergyZero. Dit is de energieleverancier. EnergyZero voert de handelsnaam ANWB Energiediensten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36

Dat zou je denken. Maar mensen zijn zo gewend aan vaste tarieven en "zekerheid" dat een echte doorbraak voor dynamische tarieven uitblijft. Zelfs nu een vast tarief soms meer dan 2x/3x zo duur is hebben veel mensen liever vaste prijzen dan dynamische... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Sjoan schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:45:
[...]

Zonneplan rekende gisteren €1,48 per m3, en ik dacht dat Frank een dag daarvoor nog later zat.
Als ik nu mijn gegevens bij Frank invul, dan krijg ik deze tarieven.

code:
1
2
Stroom: 8000 kWh · gem. € 0,5303 / kWh
Gas: 800 m³ · gem. € 2,8071 / m³

Ik heb vandaag mijn nieuwe tarieven van Eneco ontvangen per begin november as:
code:
1
2
3
Eneco HollandseWind & Zon Variabel Vrij per kWh normaal € 0,87806
Eneco HollandseWind & Zon Variabel Vrij per kWh dal € 0,70484
Eneco Gas Variabel Vrij per m3 € 3,17392

De gemiddelde prijs van ANWB ziet er voor mij nu als beste keus uit. (Als de tarieven ineens verdriedubbelen, kan ik dat dragen, dus durf de "gok" te wagen). Helaas worden nu geen nieuwe klanten aangenomen, heb mij ingeschreven op de nieuwsbrief.

Bij Frank en Tibber kom ik een stuk duurder uit, waarbij ik bij Tibber geen gas af kan nemen.

Mijn gasverbruik zit door onze WTW onder het plafond, stroom daarentegen er een stuk boven. Nu komt dat ook door met name het zomerverbruik (airco's en zwembadpomp incl verwarming).

Gaat het plafond per as januari vanaf 0 (nul) lopen, of per jaar afrekening? Ik heb bij Eneco nu, namelijk een gebroken boekjaar. (afrekening in mei ergens). Ik zit nu dus over het elektra plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
Cai schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:57:
[...]

Gaat het plafond per as januari vanaf 0 (nul) lopen, of per jaar afrekening? Ik heb bij Eneco nu, namelijk een gebroken boekjaar. (afrekening in mei ergens). Ik zit nu dus over het elektra plafond.
Aangezien er voor november, december een aparte regeling is en dat plafond maateregelen voor 2023 zijn zou ik het raar vinden als het niet op 1 januari op 0 begint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:54
Cai schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:57:
[...]

Als ik nu mijn gegevens bij Frank invul, dan krijg ik deze tarieven.

code:
1
2
Stroom: 8000 kWh · gem. € 0,5303 / kWh
Gas: 800 m³ · gem. € 2,8071 / m³

Ik heb vandaag mijn nieuwe tarieven van Eneco ontvangen per begin november as:
code:
1
2
3
Eneco HollandseWind & Zon Variabel Vrij per kWh normaal € 0,87806
Eneco HollandseWind & Zon Variabel Vrij per kWh dal € 0,70484
Eneco Gas Variabel Vrij per m3 € 3,17392

De gemiddelde prijs van ANWB ziet er voor mij nu als beste keus uit. (Als de tarieven ineens verdriedubbelen, kan ik dat dragen, dus durf de "gok" te wagen). Helaas worden nu geen nieuwe klanten aangenomen, heb mij ingeschreven op de nieuwsbrief.

Bij Frank en Tibber kom ik een stuk duurder uit, waarbij ik bij Tibber geen gas af kan nemen.

Mijn gasverbruik zit door onze WTW onder het plafond, stroom daarentegen er een stuk boven. Nu komt dat ook door met name het zomerverbruik (airco's en zwembadpomp incl verwarming).

Die prijzen die Frank (en andere DA-leveranciers) moeten gebruiken van ACM voor een offerte slaan nergens op. Ze mogen maar 1x per 2 weken (dacht ik) dat rekentarief wijzigen, terwijl de prijs daarna hard gezakt is).

Voor actuele prijzen kun je beter op https://www.frankenergie.nl/goedkoop kijken. Daar staat een overzicht van de uur/dagprijzen.

https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven voor ANWB, alleen zitten hier de kosten er nog niet bij.

Zonneplan gebruikt de TTF van ESGI (https://www.powernext.com/spot-market-data). Hier komen dan wel nog de kosten bij.

Ikzelf zit bij Zonneplan, en betaal vandaag gemiddeld
23,8cent/kWu en 181 cent/m3 inclusief kosten en belastingen.
Frank zit vandaag op 25,7 cent/kWu en 198,5 cent/m3 inclusief kosten en belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Ik lees hier trouwens echt weinig over United consumers. Heeft dat een reden? Ze lijken qua tarief vrij goed te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
Sjoan schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:10:
[...]

Die prijzen die Frank (en andere DA-leveranciers) moeten gebruiken van ACM voor een offerte slaan nergens op. Ze mogen maar 1x per 2 weken (dacht ik) dat rekentarief wijzigen, terwijl de prijs daarna hard gezakt is).

Voor actuele prijzen kun je beter op https://www.frankenergie.nl/goedkoop kijken. Daar staat een overzicht van de uur/dagprijzen.

https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven voor ANWB, alleen zitten hier de kosten er nog niet bij.

Zonneplan gebruikt de TTF van ESGI (https://www.powernext.com/spot-market-data). Hier komen dan wel nog de kosten bij.

Ikzelf zit bij Zonneplan, en betaal vandaag gemiddeld
23,8cent/kWu en 181 cent/m3 inclusief kosten en belastingen.
Frank zit vandaag op 25,7 cent/kWu en 198,5 cent/m3 inclusief kosten en belastingen.
Waar ik moeite mee heb met dit soort dingen is dat er vaak een gemiddelde staat. Deze kan over een dag erg laag zijn, maar als ik de hele dag weg ben, en pas verbruik als hun prijs hoog is (in de avond) geldt die hele gemiddelde prijs niet meer voor mij.
Pagina: 1 ... 24 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden