Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DutchOwnage schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:40:
[...]

Ik heb een termijnbedrag van 100 euro. Hoe gaat november en december in zijn werk? Wordt de korting verrekend op de eindafrekening, of krijg ik geld op mijn rekening gestort in november en december?
Ik zit wat op nu.nl te kijken en zie dat ik een bericht gemist heb waar jij dus een vraag over stelde.
In mijn vorige antwoord ging ik uit van de gesimuleerde verlaging, maar inmiddels hebben ze dus weer wat nieuws bedacht (wat een vandehakopdetak-politiek zeg). Mijn vorige antwoord is dus niet meer relevant.

Blijkbaar is het toch echt 190 korting. Ik neem aan dat net zo verrekend wordt als de vermindering energiebelasting. Dus dat is hier ook een voordeeltje (ik betaal zo'n 80 a 90 per maand)

https://www.nu.nl/economi...erekening-na-kritiek.html

[ Voor 8% gewijzigd door Cheesy op 05-10-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Laatst online: 07:19
Bushie schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:41:
[...]

Is er überhaupt in Nederland een succesverhaal te noemen als het gaat om privatisering?
- Zorg
- Zorgverzekering
- OV
- Energie
Zijn niet echt te kwalificeren als succesvolle privatiseringen.
telefonie?

Maar idd NUTS, Zorg, openbaar vervoer...geen goed idee om te privatiseren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Bushie schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:41:
[...]

Is er überhaupt in Nederland een succesverhaal te noemen als het gaat om privatisering?
- Zorg
- Zorgverzekering
- OV
- Energie
Zijn niet echt te kwalificeren als succesvolle privatiseringen.

[...]
Zodra politici het hebben over privatisering, kan je er donder op zeggen dat het geen privatisering is. Zorg: overheid bepaalt waar iedereen zich voor moet verzekeren, tegen welke voorwaarden, tegen welk tarief en tegen welk eigen risico. OV: overheid bepaalt wie waar mag rijden en hoeveel subsidie ze daarvoor krijgen. Energie: overheid bepaalt wie centrales mag bouwen, wat de netbeheerders doen, hoeveel je aan belasting moet betalen en nu ook hoeveel je eigenlijk zou mogen verbruiken. Post: er lopen nu 3 verschillende mannetjes dagelijks door alle straten van het land en er rijden nu 3 verschillende busjes rond voor hetzelfde werk.

Als je successen wilt zien, moet je kijken waar de overheid niet alles voor het zeggen heeft: supermarken werken prima, verzekeraars (excl. zorg) ook, fietsenhandel gaat goed, kappers, enz. enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-08 09:31
Accretion schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:28:
[...]

Haha, ik betaalde eerst ~100€/maand op variabel contract.

Sinds dat hij zijn plan bekend maakte voor het reguleren van de prijzen, is dat omhoog geschoten maar ~400€/maand.

En dat is niet alleen in November/December...
Dus netto is het toch allemaal niet zo gunstig.
Ja, je maandbedrag zal omhoog gegaan zijn omdat Jetten 190 euro teruggeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:20
superduper schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:34:
[...]

Totaal niet vergelijkbaar. Ten eerste een andere instantie die alleen maar richtlijnen krijgt opgedragen, en ten tweede is daar elk geval op zichzelf staand en uniek.
Ben altijd kort door de bocht maar overheid moet toch wel meer zaken hebben kunnen oplossen dan hoe snel het nu gaat om die ouders te compenseren in de kdv affaire. Oke dan Groningen en tegemoetkoming voor de aardbevingsschade...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Barrycade schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:17:
[...]

Nou bedoel je nu een warmtenet geeft ik je gedeeltelijk gelijk.

Hebben we het hier over mensen die zelf een warmtepomp hebben laten installeren of een bewuste keuze voor een nieuwbouwwoning is het royaal luxe.

Verstandige mensen zonder geld gaan niet een lening aan, al is het een laagrisico lening van een gemeente.
dat is een goede manier van denken
geen schulden

er zijn ook mensen die de grote kosten van het gas wilden omzetten naar een investering
dus een airco plaatsen omt everwarmen in plaats van die 1000 euri kwijt aan gas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
Maxwp schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:21:
[...]

dat is een goede manier van denken
geen schulden

er zijn ook mensen die de grote kosten van het gas wilden omzetten naar een investering
dus een airco plaatsen omt everwarmen in plaats van die 1000 euri kwijt aan gas
Een hypotheek is ook gewoon een schuld, en dat is toch echt de beste keuze van mijn leven tot nu toe geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 07:55

SeatRider

Hips don't lie

Mister_Slavko schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:39:
De berichtgeving hierover is nogal tegenstrijdig. Nieuwsuur heeft het over een korting op de energierekening. Tegelijkertijd heeft Jetten het in dezelfde uitzending van Nieuwsuur over het storten van 190 euro door de energieleveranciers aan hun klanten. Ik denk dat de energieleveranciers daar vrijheid in krijgen.

[...]
Heel benieuwd hoe dit uitpakt. Mijn elektriciteitsrekening is relatief laag, maar ik betaal 3x zoveel aan stadsverwarming. Als mijn energielevernacier dan zegt "hier je betaalt in november en december 0 euro" dan ben ik niet echt gecompenseerd 8)7

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-09 18:53
twowheeler schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:51:
Misschien dat iemand hier het kan verduidelijken voor me nu het prijsplafond er is. Vooral de vaste leveringskosten maken me aan het twijfelen.

We gaan in november in een ander huis wonen, ik ben voor dit huis een leverancier aan het zoeken.
We gaan er met 1 persoon minder wonen dan de huidige bewoners.
Hun verbruik ten opzichte van het plafond de laatste jaren:
  • Gas= 246m³ meer
  • Elek= 391 kWh meer.
Er liggen panelen op het dak die 1879 terugleveren ongeveer waarmee we dus ruim onder het plafond gaan komen qua elektriciteit. Ze leveren echter niet genoeg voor een terugleververgoeding verwacht ik, dus die laat ik achterwege.

Nu zit ik te twijfelen tussen Vandebron en Engie.
Aangezien we bij beide hetzelfde gaan betalen voor ons gebruik is alleen de vaste kosten en de gasprijs interessant.
  • Vaste leveringskosten elek ex btw Engie= 0,45285 pdag. VDB=0,16982 pdag
  • Vaste leverngskosten gas ex bte Engie= 0,18116 pdag. VDB= 0,16982
  • Gas ex btw Engie= 2,54091. VDB= 2,69513.
De vaste kosten voor elektriciteit zijn bij Engie gewoon mega hoog, en gezien dezelfde tarieven overal worden die niet meer gecompenseerd door de prijs. Dan lijkt mij VDB een betere keus.

Zie ik nu iets over het hoofd?
Aanbod van Engie is qua termijnbedrag wel veel beter (331 vs 500 die naar 400 mag van VDB). Maar dat teveel krijgen we toch terug, en ik verwacht dat deze na 4 maanden bij VDB enorm omlaag gaat.
Waarom blijf je niet bij je huidige leverancier en vraag je daar een verhuizing aan?
Ben zelf ook net verhuisd en huidige contract bij leverancier mee verhuisd.
Overigens kwam de leverancier wel met een nieuw voorschotbedrag voorstel gebaseerd op vorige bewoners (4 personen en wij zijn met 2) maar daar ben ik niet in mee gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 17:32
Willem30 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:26:
[...]

Waarom blijf je niet bij je huidige leverancier en vraag je daar een verhuizing aan?
Ben zelf ook net verhuisd en huidige contract bij leverancier mee verhuisd.
Overigens kwam de leverancier wel met een nieuw voorschotbedrag voorstel gebaseerd op vorige bewoners (4 personen en wij zijn met 2) maar daar ben ik niet in mee gegaan.
Omdat we nog geen huidige leverancier hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-09 19:38

tha_crazy

Mafketel

[...]

Verstandige mensen zonder geld gaan niet een lening aan, al is het een laagrisico lening van een gemeente.
Wij hebben (extreem duur jaar) op het moment ook geen geld liggen zo
Toch zijn wij een lening aan gegaan voor een andere auto.. Want:

Oude auto / situatie:
Diesel
335 per kwartaal wegenbelasting
750 per jaar verzekering
2Euro p/l
50k km per jaar

Nieuwe auto / situatie
Benzine/LPG
185 per kwartaal wegenbelasting
350 per jaar verzekering
80ct/pl & 1.80p/l
15k km per jaar

rente is wel 7.9% per jaar
Aanschaf 10k
Inruil oude auto 6k
Besparing per jaar 4-5k (afgaande op 1:13 verbruik, minder km, enz)

Dus wat had hier wijzer geweest, wel of geen lening ook al hadden we het geld niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
SeatRider schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

Heel benieuwd hoe dit uitpakt. Mijn elektriciteitsrekening is relatief laag, maar ik betaal 3x zoveel aan stadsverwarming. Als mijn energielevernacier dan zegt "hier je betaalt in november en december 0 euro" dan ben ik niet echt gecompenseerd 8)7
Als het zo is als ik het op de radio hoorde krijg je van je energiemaatschappij in november en december 190 euro op je rekening gestort en wordt je normale voorschot zoals elke maand geincasseerd.

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12
Dat zeg je wel heel stellig. Ik kan deze conclusie niet 100% trekken.
Om de periode van 1 november 2022 tot 1 januari 2023 te overbruggen komt het kabinet met een tijdelijke regeling. Hierdoor ontvangen alle kleinverbruikers, via een subsidie aan energieleveranciers, eenmalig een korting van € 190 op energierekening in deze twee maanden.
En uitwerkingsoptie 1, aangeraden door Jetten:
1. Tegemoetkoming aan individuele kleingebruikers van €190 per maand als korting op energierekening in deze twee maanden via een eenmalige subsidie aan energieleveranciers. Dit vraagt om een aparte regeling als juridische grondslag. Omdat er naar grote waarschijnlijkheid sprake is van staatsteun is hier mogelijk een staatssteunprocedure inclusief notificatie bij de Europese Commissie nodig.
In mijn ogen kan je niet met zekerheid stellen dat de rekening van die maand negatief wordt voor de particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
pms1 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:46:
[...]

Als het zo is als ik het op de radio hoorde krijg je van je energiemaatschappij in november en december 190 euro op je rekening gestort en wordt je normale voorschot zoals elke maand geincasseerd.
Ergens zal de komende dagen wel het verlossende woord komen. Ergens hoop ik dat het voor een hoop mensen verrekend wordt op hun energiefactuur of wordt verrekend met hun maandelijkse voorschot, zodat ze niet in de verleiding komen om het geld ergens anders aan uit te geven, al snap ik wel dat de minder bedeelden onder ons, die bedragen dan zullen aanwenden om de decembermaand draaglijker mee te maken. Echter, komt dan veelal net als de 1.300 euro via de gemeente wel op de goede plek maar niet naar het juiste doel.

Persoonlijk maakt het me niet zoveel uit wat ze doen, met mijn 10 euro voorschot. Wordt het op de rekening gestort, sparen we het voor mindere tijden of doen eens lekker gek met de kerst. Wordt het verrekend, zie ik dan volgend jaar juli die bedragen vanzelf teruggestort worden bij de jaarafrekening, en gaan we er de vakantie (wederom) deels van betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-09 13:54
tha_crazy schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:42:
[...]

Oude auto / situatie:
Diesel
750 per jaar verzekering
2Euro p/l
50k km per jaar

Nieuwe auto / situatie
Benzine/LPG
350 per jaar verzekering
80ct/pl & 1.80p/l
15k km per jaar

Aanschaf 10k
Inruil oude auto 6k

Dus wat had hier wijzer geweest, wel of geen lening ook al hadden we het geld niet?
Ik begrijp denk ik de vergelijking niet helemaal. Waarom kan je niet met je oude auto zoveel minder kilometers rijden?

De besparing zit vrijwel geheel in het rijden van minder kilometers. Dat heeft toch niks met de nieuwe auto te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 12:58
Ik maak hier maar geen nieuw topic voor aan. Sinds november 2021 zit ik bij Oxxio, een 3-jarig contract. Ook ik ben in de ban van de energierekening en houd mijn verbruik altijd netjes bij. Maar volgens mij klopt hetgeen ik in de Oxxio app lees qua kosten op basis van verbruik voor geen meter doordat de teruggave energiebelasting en btw zijn gewijzigd. Zijn er meer Oxxio gebruikers die die ontdekt hebben?

Mijn tarieven zijn 0.17548 (normaal) en 0.15285 (dal) Euro per kwh en inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie. De vaste leveringskosten zijn 70.15 en netbeheer stroom 241.14 Euro per jaar. Alle bedragen incl. 21% btw.
Voor gas betaal ik 0.84934 per m3, dit is ook inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie. De vaste kosten per jaar bedragen 70.15 en 168.05 Euro per jaar. Alle bedragen incl. 21% btw.
Voor zover mij bekend is de teruggave energiebelasting voor 2022 in totaal 784.09 Euro, waarvan de eerste 6 maanden van 2022 met 21% en de laatste 6 maanden met 9% btw.

Hieronder een voorbeeld van een maandverbruik, te weten 80 kwh normaal + 72 kwh dal + 14 m3. Dit met 21% btw.
80 kwh normaal * 0.17584 = 14.07
72 kwh dal * 0.15285 = 11.00
vaste kosten elektra pm (70.15+241.14)/12 = 25.94
14 m3 * 0.84934 = 11.89
vaste kosten gas pm = 19.85

Totale kosten: 82.75
Teruggave energiebelasting 784.09/12 = 65.34
Te betalen: 82.75 - 65.34 = 17.41 Euro

Klopt mijn som op deze manier?

Eind 2021 en in de loop van 2022 is er natuurlijk door het kabinet gesleuteld aan de tarieven.
- Is de btw over het gehele kalenderjaar 2022 bijgesteld naar 9%? Of zijn de eerste 6 maanden 21% en laatste 6 maanden 9%?
- En hoe zit dat met de teruggave energiebelasting qua btw?
- Op welke onderdelen van de energieonderdelen wordt de btw verlaagd van 21 naar 9%? Alleen op de levering? Of ook op de opslag duurzame energie? (Edit: Er wordt dus ook BTW gerekend over de energiebelasting https://www.rijksoverheid...ver-mijn-energiebelasting LOL...)

[ Voor 12% gewijzigd door GrazendeKoe op 05-10-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:09
hansvanhengel schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:12:
[...]

Ik begrijp denk ik de vergelijking niet helemaal. Waarom kan je niet met je oude auto zoveel minder kilometers rijden?

De besparing zit vrijwel geheel in het rijden van minder kilometers. Dat heeft toch niks met de nieuwe auto te maken?
Besparing van de nieuwe auto t.o.v. de diesel is uitgaande van 15k km met zowel de diesel als de benzine/lpg auto, en een gemiddelde prijs van benzine + lpg toch een 1300 euro per jaar..

Grootste deel komt uit minder kms rijden inderdaad, maar 1300 euro per jaar minder aan kosten voor de auto is niet slecht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
iketot schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:25:
[...]

Besparing van de nieuwe auto t.o.v. de diesel is uitgaande van 15k km met zowel de diesel als de benzine/lpg auto, en een gemiddelde prijs van benzine + lpg toch een 1300 euro per jaar..

Grootste deel komt uit minder kms rijden inderdaad, maar 1300 euro per jaar minder aan kosten voor de auto is niet slecht..
1.300 euro per jaar is 108 euro per maand. Mooi bedrag, maar daar staat wel lening tegenover en weer hogere afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:56
hansvanhengel schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:30:
[...]

1.300 euro per jaar is 108 euro per maand. Mooi bedrag, maar daar staat wel lening tegenover en weer hogere afschrijving.
Ik vind dit een klein beetje offtopic hier in de energierekening draad, maar my 2 cents; als de besparing hoger is dan de te betalen rente over de lening is het nog altijd een netto besparing. Of je al die moeite had moeten doen voor het (netto) bespaarde bedrag is een andere discussie.. een lening is toch een BKR registratie en naar mijn mening (maar misschien is dat een luxe gedreven mening) is een lening echt het laatste wat je aan moet gaan, dan had ik zelf de diesel verkocht en een ander vervoersmiddel overwogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:32
[...]
Als niet lenen en de investing om die reden uitstellen véél duurder is dan wél die lening aan gaan, dan is het juist verstandig om te gaan lenen.
En onverstandig om dat niet te doen als je wel de mogelijkheid hebt.

Er zijn maar weinig leningen die hierdoor als verstandig bestempeld kunnen worden, maar naast de hypotheek is een energiebespaarlening op dit moment in de meeste gevallen best wel heel verstandig.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:40
M3lvinG schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:39:
Is nu al bekend of dynamische contracten ook onder de regeling gaan vallen?
Het meest logische is dat je over heel 2023 een gemiddeld bedrag hebt betaald en deze vervolgens wordt gemaximeerd op €0,40. Het zou natuurlijk gestoord zijn als je in de dure uren wordt gecompenseerd en in de goedkope uren zelf stroom afneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:13
Ik moet zeggen dat uitrekenen wat de eindafrekening nu wordt bepaald niet simpel is. En dat ligt dan niet aan het verbruik, want dat weet ik precies: 900 kWh. Maar...
  • Op 1-1 zijn de BTW en de teruggave energiebelasting aangepast en werd mijn voorschotbedrag -21 (nee, ik saldeer niet, maar dankzij het lage verbruik werd het voorschot toch negatief).
  • Vanaf 1-6 ging mijn variabele contract in.
  • Op 1-10 oh nee toch 16-10 gingen nieuwe tarieven in. Mijn voorschot heb ik aangepast naar 0.
  • In november en december krijgen we blijkbaar 190 euro per maand. OK, thanks?
  • Vanaf 2023-01-01 krijgen we dan een prijsplafond en gaat het tarief omlaag. Wat de BTW en teruggave energiebelasting precies gaan doen is mij nog niet duidelijk -- neem aan dat het weer teruggaat naar de oude situatie.
Ik redeneer maar zo: BTW, tarieven en helikoptergeld zijn allemaal dingen waar ik geen invloed op heb, dus laat het voorschot maar lekker op 0 en dan zien we het aan het eind wel. Maar wat ik nou uiteindelijk ga betalen, geen idee. :P Maakt het lastiger om een maandbudget op te stellen.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:58
Ik wil een energiecontract aanvragen (ik had hiervoor geen energiecontract ivm verblijf buitenland).
Ik woon in een appartement (2 persoonshuishouden), via de diverse sites schat ik mijn verbruik momenteel in op 2500kwh en 1100m3 gas (ik heb geen idee of dit klopt en ben niet in de gelegenheid het oude verbruik op te vragen). Het appartement is ongeveer 110m2 groot.

Ik zie dat de prijzen enorm verschillen tussen de energieleveranciers.
De eerste vraag die dit bij me oproept: hoe kan dit?

Tarieven die ik online tegenkom kort samengevat:

Vattenfal:
Stroom € 0,891153 per kWh
Vaste leveringskosten € 5,99 pm

Gas
€ 4,188318 per m³

Essent:
Stroom € 0,83635 per kWh
Vaste leveringskosten € 5,84 pm

Gas
€ 3,97820 per m3

Budget Energie:
Stroom: € 0,69490 / kWh
Vaste leveringskosten € 5,40 pm

Gas: € 2,72686 / m³

Bovenstaande opsomming is slechts een kleine greep uit de vergelijkingen die ik online tegenkom waardoor ik momenteel even door de bomen het bos niet meer zie.
Ook heb ik gekeken naar day-ahead contracten zoals Frank Energie, echter lees ik daar online (net als budget energie) zeer slechte ervaringen over.

Wat zouden jullie me adviseren als je zelf nu een nieuw Energie contract moet afsluiten?
Ik heb inmiddels veel gelezen in oude topics en heb even behoefte om het hier neer te leggen en jullie kijk erop te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
veejee schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:02:
Ik wil een energiecontract aanvragen (ik had hiervoor geen energiecontract ivm verblijf buitenland).
Ik woon in een appartement (2 persoonshuishouden), via de diverse sites schat ik mijn verbruik momenteel in op 2500kwh en 1100m3 gas (ik heb geen idee of dit klopt en ben niet in de gelegenheid het oude verbruik op te vragen).

Vattenfal:

Gas
€ 4,188318 per m³

Essent:
Stroom € 0,83635 per kWh

Gas
€ 3,97820 per m3

Budget Energie:

Bovenstaande opsomming is slechts een kleine greep uit de vergelijkingen die ik online tegenkom waardoor ik momenteel even door de bomen het bos niet meer zie.
Ook heb ik gekeken naar day-ahead contracten zoals Frank Energie, echter lees ik daar online (net als budget energie) zeer slechte ervaringen over.

Wat zouden jullie me adviseren als je zelf nu een nieuw Energie contract moet afsluiten?
Ik heb inmiddels veel gelezen in oude topics en heb even behoefte om het hier neer te leggen en jullie kijk erop te horen.
Kijk eens naar OM Energie, volgens mij zijn die aanzienlijk goedkoper dan de hierboven benoemde leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:37

Barrycade

Through the...

Ivow85 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:52:
[...]

Als niet lenen en de investing om die reden uitstellen véél duurder is dan wél die lening aan gaan, dan is het juist verstandig om te gaan lenen.
En onverstandig om dat niet te doen als je wel de mogelijkheid hebt.

Er zijn maar weinig leningen die hierdoor als verstandig bestempeld kunnen worden, maar naast de hypotheek is een energiebespaarlening op dit moment in de meeste gevallen best wel heel verstandig.
Tja iedere situatie is anders, maar 20k lenen bovenop je hypotheek kan, maar wat mij betreft kan je dan beter wel lenen voor zaken die je primair moet aanpakken, dus isoleren eerst voordat je het stukslaat aan een warmtepomp.

Maar uiteindelijk betaal je 20k (+rente) die je op dit moment niet hebt liggen. Het is verstandig om daar ook aan te werken, want volgende week wil je je diesel inruilen voor een duurdere LPG wagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
MneoreJ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:00:
Ik moet zeggen dat uitrekenen wat de eindafrekening nu wordt bepaald niet simpel is. En dat ligt dan niet aan het verbruik, want dat weet ik precies: 900 kWh. Maar...
  • Op 1-1 zijn de BTW en de teruggave energiebelasting aangepast en werd mijn voorschotbedrag -21 (nee, ik saldeer niet, maar dankzij het lage verbruik werd het voorschot toch negatief).
  • Op 1-10 oh nee toch 16-10 gingen nieuwe tarieven in. Mijn voorschot heb ik aangepast naar 0.
  • Vanaf 2023-01-01 krijgen we dan een prijsplafond en gaat het tarief omlaag. Wat de BTW en teruggave energiebelasting precies gaan doen is mij nog niet duidelijk -- neem aan dat het weer teruggaat naar de oude situatie.
Ik redeneer maar zo: BTW, tarieven en helikoptergeld zijn allemaal dingen waar ik geen invloed op heb, dus laat het voorschot maar lekker op 0 en dan zien we het aan het eind wel. Maar wat ik nou uiteindelijk ga betalen, geen idee. :P Maakt het lastiger om een maandbudget op te stellen.
Ik loop precies tegen hetzelfde aan. Zie mijn post iets boven jouw post.

Hier staat ook wat info over de btw en teruggave: https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
MneoreJ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:00:
BTW gaat weer naar 21%. De teruggaaf energiebelasting is nog een vraagteken. Staat niet heel duidelijk in de miljoenennota wat daarmee gebeurt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Laatst online: 11-08 09:31
elboero schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:55:
Zijn er nog algemene tips over welke leverancier we de overheidssteun (prijsplafond energie) gunnen en/of welke een redelijk tarief hanteert voor de stroomprijs? Ondanks de uitleg heb ik geen lekker gevoel bij DGB. Daar heb ik evt. wel een boete voor over. Mits DGB verzoeken tot opzegging contract niet negeren. Want daar lees ik ook veel over....
Iedereen krijgt dat plafond, maar zo te zien gebruik je meer dan de 2400 kWh op jaarbasis dan waarvoor het gaat gelden. Je kunt simpel berekenen of je je boete er op die manier uit haalt, maar ik denk dat je die 5 tientjes voor alleen stroom er zo uit hebt.

Vervolg van Maandbedrag hoger dan toegezegd door tussenpersoon energie

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 05-10-2022 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 16:18

CeesKees

I rest my Kees

elboero schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:30:
Mijn gemiddelde verbruik zit rond de 400 kWh p/m.
DGB hanteert een normaal tarief hoog/dag van €0,82650 ex en €1,00007 incl BTW per kWh.
Het gaat om een vast contract met looptijd ca 1,5 jaar.
Als ik je gemiddelde verbruik zo zie is een voorschot van ~380 helemaal niet zo gek.
Ik snap het probleem niet zo.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-01 09:25
Señor Sjon schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:09:
@elboero niet persoonlijk bedoeld, maar het is wel grenzeloos naïef om enkel van een voorschotbedrag uit te gaan zonder de kosten door te rekenen o.b.v. je eigen verbruik. Om dan die partijen als crimineel te bestempelen terwijl je zelf en niet oplet en alle escapes (bedenktijd bv) laat schieten werken niet in je voordeel.

Je kan opzeggen met inachtneming van de opzegboetes. Reken dit keer wel uit of het in je geval gunstig uitkomt.

[modbreak]We hebben juist een laagdrempelig topic voor alle energieperikelen: Help! De energierekening - kroegtopic en Energieleveranciers aanbiedingentopic. Daar gaat dit topic niet veel aan toevoegen, vandaar een slotje.[/]
Dank!
Niet persoonlijk bedoeld, maar je kent me niet, noch weet je hoe oud ik ben en of ik in staat ben om dit soort zaken goed uit te zoeken. Niet iedereen is volledig op de hoogte van deze materie. Graag je voorbeeldfunctie als moderator niet verwarren met je persoonlijke mening.
Uit het aanbod viel niet door te rekenen dat de kosten zo absurd hoog uit zouden pakken. Maar dat had ik al gezegd.

Education is important but big biceps are importanter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de2xnis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-03 08:11
Ik zie iedere maand dat mijn daadwerkelijke energiekosten enorm laag zijn. Voor heel 2022 staat er in mijn account van Energiedirect dat de 1381 kWh (wat omgerekend toch makkelijk ruim 500 euro zou moeten zijn), slechts 55,05 aan kosten bevat. Zie ik hier iets geks over het hoofd? Hebben anderen hier ook 'last' van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qq--2tTQ1bmxsmtkaL_PfofHQng=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DSGo8g9Vk4OL8GhwSFxY7UTV.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
de2xnis schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:20:
Ik zie iedere maand dat mijn daadwerkelijke energiekosten enorm laag zijn. Voor heel 2022 staat er in mijn account van Energiedirect dat de 1381 kWh (wat omgerekend toch makkelijk ruim 500 euro zou moeten zijn), slechts 55,05 aan kosten bevat. Zie ik hier iets geks over het hoofd? Hebben anderen hier ook 'last' van?

[Afbeelding]
Teruggaaf energiebelasting is er in verwerkt... :>

Ik krijg zelfs iedere maand geld toe op elektra (gas is een ander verhaal)

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 05-10-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Señor Sjon schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:11:
BTW gaat weer naar 21%. De teruggaaf energiebelasting is nog een vraagteken. Staat niet heel duidelijk in de miljoenennota wat daarmee gebeurt.
Gaslicht poneert het anders stellig:
2023: op Prinsjesdag is bekendgemaakt dat de vermindering energiebelasting omhoog gaat naar € 941.
Maar ik heb al gemerkt dat het voor sites erg moeilijk is om het eens te worden over wat nu de precieze impact is. Dat men er nog aan sleutelt helpt ook niet.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:11:
[...]

In de miljoenennota staat dat de (extra) teruggaaf energiebelasting ook in 2023 wordt doorgezet.
Daaronder staat haastig bijgeschreven dat een prijsplafond wordt onderzocht. Mocht dat plafond niet doorgezet worden dan vallen we terug op die verhoogde teruggaaf energiebelasting.

Gezien het plafond inmiddels verder uitgewerkt wordt neem ik aan dat de teruggaaf energiebelasting weer minder wordt. Dus van 681,63 euro naar ca. 500 euro (bedragen exc. btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
MneoreJ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:24:
[...]

Gaslicht poneert het anders stellig:

[...]

Maar ik heb al gemerkt dat het voor sites erg moeilijk is om het eens te worden over wat nu de precieze impact is. Dat men er nog aan sleutelt helpt ook niet.
Dat is inderdaad in lijn met wat ik zeg. De afspraken van het prijsplafond kwamen later dan de miljoenennota (om het makkelijker te maken 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:58
hansvanhengel schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:04:
[...]

Kijk eens naar OM Energie, volgens mij zijn die aanzienlijk goedkoper dan de hierboven benoemde leveranciers.
Dank voor je reactie Hans, OM Energie is inderdaad ook een van de partijen die wat scherper geprijsde producten aanbied. Ik heb onderstaande tarieven berekend obv de prijsopgave die ik online bij ze heb gekregen (die wordt op een andere manier weergegeven dan andere aanbieders, dus ik hoop dat onderstaande klopt):

Met OM Energie kom ik uit op:
Stroom: 0,69717 kwh
Vaste leveringskosten: €5,14 pm

Gas: 3,26 per m3
Vaste leveringskosten: €5,14 pm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 17:40
elboero schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:16:
[...]

Dank!
Niet persoonlijk bedoeld, maar je kent me niet, noch weet je hoe oud ik ben en of ik in staat ben om dit soort zaken goed uit te zoeken. Niet iedereen is volledig op de hoogte van deze materie. Graag je voorbeeldfunctie als moderator niet verwarren met je persoonlijke mening.
Uit het aanbod viel niet door te rekenen dat de kosten zo absurd hoog uit zouden pakken. Maar dat had ik al gezegd.
Je hebt gewoon een stroomcontract ondertekend zonder te weten wat de stroom kost. Dat is iets anders dan niet volledig op de hoogte zijn van materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de2xnis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-03 08:11
ArcticWolf schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:21:
[...]

Teruggaaf energiebelasting is er in verwerkt... :>

Ik krijg zelfs iedere maand geld toe op elektra (gas is een ander verhaal)
Dank voor je snelle reactie. Maar dit zou dus betekenen dat ik dit jaar ~120,- aan stroomkosten heb? Dat is fors lager dan vorig jaar. Die 2.774 kWh koste 417,-..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
de2xnis schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:34:
[...]

Dank voor je snelle reactie. Maar dit zou dus betekenen dat ik dit jaar ~120,- aan stroomkosten heb? Dat is fors lager dan vorig jaar. Die 2.774 kWh koste 417,-..?
Je krijgt bijna 750 euro terug op jaarbasis dus dat kan best kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Cheesy schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:27:
Dat is inderdaad in lijn met wat ik zeg. De afspraken van het prijsplafond kwamen later dan de miljoenennota (om het makkelijker te maken 8)7 )
OK, eitje dan. 6 maanden minder BTW, vul de drie verschillende tarieven per maand in, eenmalige compensatie nov + dec, lagere teruggaaf energiebelasting, slag om de arm voor de toename netbeheerkosten in 2023, verreken met voorschotten, carry the one... dan zou de afrekening om en nabij de 330 euro teruggaaf moeten zijn (stadswarmte a 510 euro zorgt dat ik netto nog steeds betaal). Over een half jaar maar kijken hoe dicht ik er bij zat, ik blijf niet aan de gang. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
tha_crazy schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:42:
[...]

Oude auto / situatie:
Diesel
750 per jaar verzekering
2Euro p/l
50k km per jaar

Nieuwe auto / situatie
Benzine/LPG
350 per jaar verzekering
80ct/pl & 1.80p/l
15k km per jaar

Aanschaf 10k
Inruil oude auto 6k

je gaat van 50k naar 15k per jaar?
niet iedereen kan dat toen trouwens vooral mensen met een aangepaste auto.

wat betaal je nu per maand voor die lening 320 euro per jaar aan rente?

[ Voor 4% gewijzigd door Maxwp op 05-10-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Ik woon in een appartement (2 persoonshuishouden), via de diverse sites schat ik mijn verbruik momenteel in op 2500kwh en 1100m3 gas (ik heb geen idee of dit klopt en ben niet in de gelegenheid het oude verbruik op te vragen). Het appartement is ongeveer 110m2 groot.

Vattenfal:

Gas
€ 4,188318 per m³

Essent:
Stroom € 0,83635 per kWh

Gas
€ 3,97820 per m3

Budget Energie:

Ik zit in grofweg dezelfde positie (zie mijn posts).

Wij zitten nu tussen vandebron en engie te twijfelen omdat we graag bij een wat grotere maatschappij zitten. Engie valt positief of door hun lage tarieven en hoge terugleververgoeding, echter zijn hun vaste leveringskosten vrij hoog.

Vandebron is niet te duur en niet te goedkoop, contact is tot nu toe ook prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
elboero schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:16:
[...]

Dank!
Daarom stond dat ook niet in het rode kader, dus dat had ook niks met mijn modschap te maken.
Een contract afsluiten op 1.000 kWh terwijl je weet dat je 4x zoveel afneemt... dat kan ik moeilijk degene die je belt aanrekenen. Ik snap dat je wat gepikeerd bent over hoe dit heeft kunnen gebeuren, maar helaas is daar nu heel weinig aan te veranderen. Bedragen storneren is heel slecht voor je credit rating (ja, houden ze wel bij, er zijn meer instanties dan BKR zoals Experian of EDR), dus daar zou ik snel mee ophouden. Anders zal een andere maatschappij je mogelijk niet aannemen als klant of een borg vragen.

Met 1000 x 1 euro min teruggaaf en wat netbeheer kom je wel redelijk op het bedrag wat je is voorgespiegeld namelijk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-09 19:38

tha_crazy

Mafketel

Maxwp schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:00:
[...]

je gaat van 50k naar 15k per jaar?
niet iedereen kan dat toen trouwens vooral mensen met een aangepaste auto.

wat betaal je nu per maand voor die lening 320 euro per jaar aan rente?
Dichterbij huis werken, dat scheelt inderdaad al groots in de kosten.
Momenteel zonder de ingeloste auto (verkocht bij een 3e partij) 63.60 rente.
Zodra dat afgelost is, 20 p/m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12
Je kan bij wat andere mensen in het complex vragen wat zij ongeveer kwijt zijn en daarbij nagaan wat voor levensstijl je zelf hebt. Dan kan je een aardige schatting maken. Zijn jullie bijv. 16/7 buitsenshuis om te werken, sporten, socializen of zijn jullie 24/7 in huis i.v.m. thuiswerken en fanatieke gamers met dikke pc's. De eerste groep zal een flink lagere energierekening hebben dan de 2e groep.

En de prijsverschillen, tsja... Vrije markt. Waarom betaal ik bij de Tango €1,89, bij de dorps Shell €1,95 en bij de snelweg Shell €2,09 voor 1 liter E10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:33
anc schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:49:
[...]

Dat is toch wel verschillend.
Als ze een korting geven over de maand november en december en iemand heeft daar maar 5 euro aan verbruik dan kom je op 0 euro.
Zelfde als je in de winkel een kleding stuk koopt je krijgt nooit 110% korting waarbij het geld toe krijgt om de nieuwe trui mee te nemen...

En wat Jetten zegt is eigenlijk ten gunste voor iedereen, dus iemand die op 5 euro staat krijgt ineens 185 euro op den rekening gestort.
Beetje lastig te rekenen dan. Ik heb gewoon een analoge meter de ze weten nooit wat mijn verbruik in november en december is. Dus ja je kan gewoon de min in gaan en anders zet iedereen toch zijn voorschot voor die maand hoger dan €190 om er wel recht op te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Is het niet gewoon 380 euro extra korting op je jaarrekening, als je gewoon bij dezelfde leverancier blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
MneoreJ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:52:
[...]

OK, eitje dan. 6 maanden minder BTW, vul de drie verschillende tarieven per maand in, eenmalige compensatie nov + dec, lagere teruggaaf energiebelasting, slag om de arm voor de toename netbeheerkosten in 2023, verreken met voorschotten, carry the one... dan zou de afrekening om en nabij de 330 euro teruggaaf moeten zijn (stadswarmte a 510 euro zorgt dat ik netto nog steeds betaal). Over een half jaar maar kijken hoe dicht ik er bij zat, ik blijf niet aan de gang. :X
Zoiets ja _O-
Ik hoop dat Vattenfall een beetje rekenen kan, dan controleer ik op een donkere januari-avond de jaarafrekening wel weer.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7Jm7k1b/2022-10-05-14-05-57-Termijnbedrag.png
En waarschijnlijk zit die 2x 190 euro hier nog niet bij.
Volgens mij heb ik nog nooit zo'n goedkoop energie-jaar gehad, terwijl ik nota bene op variabel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Cheesy schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:08:
[...]

Zoiets ja _O-
Ik hoop dat Vattenfall een beetje rekenen kan, dan controleer ik op een donkere januari-avond de jaarafrekening wel weer.

[Afbeelding]
En waarschijnlijk zit die 2x 190 euro hier nog niet bij.
Volgens mij heb ik nog nooit zo'n goedkoop energie-jaar gehad, terwijl ik nota bene op variabel zit.
Waarom 2*190?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Cheesy schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:08:
Ja, hier hetzelfde. De een z'n crisis is de ander z'n... teruggaaf, of zo. Zelfs mijn voorschot is nu lager dan vorig jaar... een laag verbruik hebben betaalt zichzelf nu dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Nieuwtje van gisteren, kwam ik ook wat later achter vanmorgen ;)
https://nos.nl/artikel/24...-euro-korting-op-rekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
GrazendeKoe schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:25:
Ik maak hier maar geen nieuw topic voor aan. Sinds november 2021 zit ik bij Oxxio, een 3-jarig contract. Ook ik ben in de ban van de energierekening en houd mijn verbruik altijd netjes bij. Maar volgens mij klopt hetgeen ik in de Oxxio app lees qua kosten op basis van verbruik voor geen meter doordat de teruggave energiebelasting en btw zijn gewijzigd. Zijn er meer Oxxio gebruikers die die ontdekt hebben?

Mijn tarieven zijn 0.17548 (normaal) en 0.15285 (dal) Euro per kwh en inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie. De vaste leveringskosten zijn 70.15 en netbeheer stroom 241.14 Euro per jaar. Alle bedragen incl. 21% btw.
Voor gas betaal ik 0.84934 per m3, dit is ook inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie. De vaste kosten per jaar bedragen 70.15 en 168.05 Euro per jaar. Alle bedragen incl. 21% btw.
Voor zover mij bekend is de teruggave energiebelasting voor 2022 in totaal 784.09 Euro, waarvan de eerste 6 maanden van 2022 met 21% en de laatste 6 maanden met 9% btw.

Hieronder een voorbeeld van een maandverbruik, te weten 80 kwh normaal + 72 kwh dal + 14 m3. Dit met 21% btw.
80 kwh normaal * 0.17584 = 14.07
72 kwh dal * 0.15285 = 11.00
vaste kosten elektra pm (70.15+241.14)/12 = 25.94
14 m3 * 0.84934 = 11.89
vaste kosten gas pm = 19.85

Totale kosten: 82.75
Teruggave energiebelasting 784.09/12 = 65.34
Te betalen: 82.75 - 65.34 = 17.41 Euro

Klopt mijn som op deze manier?

Eind 2021 en in de loop van 2022 is er natuurlijk door het kabinet gesleuteld aan de tarieven.
- Is de btw over het gehele kalenderjaar 2022 bijgesteld naar 9%? Of zijn de eerste 6 maanden 21% en laatste 6 maanden 9%?
- En hoe zit dat met de teruggave energiebelasting qua btw?
- Op welke onderdelen van de energieonderdelen wordt de btw verlaagd van 21 naar 9%? Alleen op de levering? Of ook op de opslag duurzame energie? (Edit: Er wordt dus ook BTW gerekend over de energiebelasting https://www.rijksoverheid...ver-mijn-energiebelasting LOL...)
Ik kijk niet in de app van Oxxio. Als ik de juiste waardes maar zie op de jaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
GrazendeKoe schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:25:
Alle bedragen incl. 21% btw.
Ik zie op heel veel websites (ook van de overheid) die 784 (785) euro terugkomen. Ik weet niet precies waarom, maar dat is volgens mij niet meer actueel.

De teruggave energiebelasting is € 681.63 exc. btw volgens de Belastingdienst
Met 21% btw komt dat op € 824,77
Met 9% btw komt dat op € 742,97

https://www.independer.nl...rekening/energiebelasting
Ook vergelijkingswebsites rekenen momenteel met deze bedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Cheesy schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:55:
[...]

Ik zie op heel veel websites (ook van de overheid) die 784 (785) euro terugkomen. Ik weet niet precies waarom, maar dat is volgens mij niet meer actueel.

De teruggave energiebelasting is € 681.63 exc. btw volgens de Belastingdienst

https://www.independer.nl...rekening/energiebelasting
Ook vergelijkingswebsites rekenen momenteel met deze bedragen.
Die verlaging van btw is per 1 juli ingegaan, dus precies de helft van het kalenderjaar. Het gemiddelde van die twee bedragen is 785. Dat is dus wel actueel, voor zover ik weet.

Iets anders: Dat plafonds van 1,45 en 0,40 voor gas. Is dat inclusief opslag duurzame energie en energiebelasting of gaat het om puur het levertarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Cheesy schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:55:
Nou...
En neem nu eens het gemiddelde van die twee bedragen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
GrazendeKoe schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:57:
[...]

Die verlaging van btw is per 1 juli ingegaan, dus precies de helft van het kalenderjaar. Het gemiddelde van die twee bedragen is 785. Dat is dus wel actueel, voor zover ik weet.

Iets anders: Dat plafonds van 1,45 en 0,40 voor gas. Is dat inclusief opslag duurzame energie en energiebelasting of gaat het om puur het levertarief?
Dat zou all-in moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
GrazendeKoe schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:57:
[...]

Die verlaging van btw is per 1 juli ingegaan, dus precies de helft van het kalenderjaar. Het gemiddelde van die twee bedragen is 785.
Ahaaa :X
Maar niemand zet dat er bij natuurlijk :/

Uiteindelijk komen we op hetzelfde bedrag.
Had ik al gezegd dat het er niet makkelijker op gemaakt wordt? ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Cheesy op 05-10-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
MneoreJ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:58:
[...]

Nou...

[...]

En neem nu eens het gemiddelde van die twee bedragen? ;)
Doe ik er nog een schepje bovenop. Op de ene plek lees je dat die 2 x 190 ter vervanging is van deze teruggaaf energiebelasting van deze laatste 2 maanden, en de ander dat dit extra is. Dus tsja, wat is het nu dan?

Weet iemand of de uitgewerkte stukken van dit alles al ergens bij de overheid gepubliceerd zijn? Daar zouden deze zaken allemaal in moeten staan. "De Media" neemt alleen maar de clickbait stukjes eruit voor de mooi, heb ik het idee. Het zijn juist de details die het 'm doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Dakillerbean schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:02:
[...]

Doe ik er nog een schepje bovenop. Op de ene plek lees je dat die 2 x 190 ter vervanging is van deze teruggaaf energiebelasting van deze laatste 2 maanden, en de ander dat dit extra is. Dus tsja, wat is het nu dan?

Weet iemand of de uitgewerkte stukken van dit alles al ergens bij de overheid gepubliceerd zijn? Daar zouden deze zaken allemaal in moeten staan. "De Media" neemt alleen maar de clickbait stukjes eruit voor de mooi, heb ik het idee. Het zijn juist de details die het 'm doen...
Hier het kamerstuk, had 'm nog in m'n download staan:
directe link: https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2022D39444
download-pagina: https://www.tweedekamer.n...2022Z18487&did=2022D39442

[ Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 05-10-2022 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 07:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan76
  • Laatst online: 04-02-2024
ik zie hier veel gevarieerde informatie voorbij komen en ik hoop dat ik in dit topic mijn vraag kwijt mag. zo niet hoor ik graag waar ik wel terecht kan O-)

Ik heb een vraag aan jullie mbt het berekenen van de kosten per maand bij BE. Ik heb een variabel tarief en mijn factuur periode loopt van de 17e vd maand tm de 16e van de volgende maand. Bv 17 augustus tm 16 september. Per 1e vd de maand, in dit voorbeeld 1 september, zijn er nieuwe tarieven. In het maand overzicht wat je per email ontvangt, rekenen ze nu over de hele periode (17ug tm 16sep) het tarief van 1 september. En dat terwijl mijn afrekenperiode start halverwege de maand ervoor en dus een lager tarief zou moeten hebben. Ik kan zo gauw niets in de voorwaarden lezen hierover maar ik zou denken dat op zijn minst de helft vd maand een lager tarief zou moeten gelden? Namelijk die van 1 augustus? Wie herkent dit of kan mij dit toelichten. Eventueel met een link naar voorwaarden?. Ik weet dat als het daalt, je ook eerder minder gaat betalen maar ik ben gewoon benieuwd of dit überhaupt wel mag op deze manier. Ik ben nog nooit zo intensief met mijn maand afrekeningen bezig geweest als de laatste maanden en sinds ik in een variabel contract overgegaan ben (helaas) 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 23:45

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

jeroenkb schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:13:
[...]

Je hebt het er over dat je je huis verduurzaamd hebt. Ben benieuwd wat je daar dan onder verstaat. 13.000 kWh verbruiken klinkt niet als verduurzamen (ook niet met een warmtepomp)
Dat hoort niet in dit topic thuis, maar in een notendop:
Schuindak vervangen voor isodak met RC6.0.
Platdak vervangen voor isodak met RC3.5.
Beganegrondvloer vervangen voor nieuwe vloer met isolatie RC3.5.
Alle kozijnen vervangen voor Tupperware met HR++ beglazing.
De spouw isoleren was helaas niet mogelijk omdat deze luchtspouw maar 4cm is.
Voorheen was niets geïsoleerd en gas-verwarmd. Huis uit 1952, ca. 750m3.
Warmteverlies ca. 9kW >> WP 11kW.
De buren die aan ons 'vast zitten' en het spiegelbeeld zijn van onze woning hebben een gasverbruik van ca. 2300m3.
Dus in 2017 heb ik deze keuze gemaakt om te verduurzamen ook al is het een oud huis. Onder de streep is de WP toch een betere keuze dan het oude keteltje laten hangen of vernieuwen.

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Dank voor de bronvermeldingen. De relevante stukjes nog even in quotes:
Hiermee komen de volumegrenzen voor gas en elektriciteit op respectievelijk 1200 m3 gas en 2900 kWh elektriciteit en de gehanteerde maximumtarieven op 1,45 euro/m3 en 0,40 euro/kWh. Deze maximumtarieven betreffen de variabele leveringstarieven per m3 en kWh (inclusief energiebelasting en btw).

[Voetnoot: Exclusief energiebelasting komen deze tarieven neer op 0,85 euro/m3 en 0,25 euro/kWh.]
In goed overleg met de energieleveranciers is overeengekomen om een tijdelijke regeling in te stellen in de maanden november en december van dit jaar. Kleinverbruikers ontvangen in deze maanden via de energieleveranciers een tegemoetkoming van gemiddeld € 190 per huishouden als korting op de energierekening. Voor deze tegemoetkoming ontvangen de energieleveranciers een eenmalige subsidie voor de uitgekeerde korting.
Opgemerkt moet worden dat "gemiddeld € 190" per maand niet duidelijk is danwel ruimte laat om het totale bedrag van € 380 anders te verrekenen dan puur per maand, maar duidelijk is dat het hier gewoon om een vaste teruggave gaat (en geen korting, of iets dat wegvalt als je weinig verbruikt, zoals sommige mensen dachten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Koekerwauz_NL schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:10:
[...]

De buren die aan ons 'vast zitten' en het spiegelbeeld zijn van onze woning hebben een gasverbruik van ca. 2300m3.
Dus in 2017 heb ik deze keuze gemaakt om te verduurzamen ook al is het een oud huis. Onder de streep is de WP toch een betere keuze dan het oude keteltje laten hangen of vernieuwen.
Dank voor toelichting. Netjes gedaan. Maar wel een groot huis. Dan snap ik het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Laatst online: 22:41
MneoreJ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:11:
Dank voor de bronvermeldingen. De relevante stukjes nog even in quotes:

[...]

[...]

Opgemerkt moet worden dat "gemiddeld € 190" per maand niet duidelijk is danwel ruimte laat om het totale bedrag van € 380 anders te verrekenen dan puur per maand, maar duidelijk is dat het hier gewoon om een vaste teruggave gaat (en geen korting, of iets dat wegvalt als je weinig verbruikt, zoals sommige mensen dachten).
Maar dan nogmaals: 380 euro in mindering op je eindafrekening, of in november en december 2 keer 190 euro direct op je rekening gestort krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Koekerwauz_NL schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:10:
[...]

Hoe heb je je nieuwe vloer geïsoleerd? Ik wil ook een nieuwe vloer maar twijfel nog over plan van aanpak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
DutchOwnage schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:17:
Maar dan nogmaals: 380 euro in mindering op je eindafrekening, of in november en december 2 keer 190 euro direct op je rekening gestort krijgen?
Ja. :P

Het staat gewoon niet in het besluit. Het doel van deze exercitie is "snel" verlichting brengen, dus ik denk dat het plan is dat de totale rekening met 380 omlaag gaat, en de energieleveranciers aangemoedigd worden dit om te zetten naar een voorschotverlaging. "Gewoon" verrekenen met het voorschot van die maanden zal voor de meeste mensen die nu veel betalen gewoon werken. De mensen die nu een veel lager voorschot hebben krijgen dan ineens extra geld (tenzij hun voorschot al niet klopte met hun verwachte afrekening, gok ik). Wat niet de bedoeling is is dat de totale rekening wel omlaag gaat maar hoge voorschotten niet, en daar zullen naar ik aanneem afspraken over gemaakt zijn met de leveranciers.

[ Voor 3% gewijzigd door MneoreJ op 05-10-2022 15:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dakillerbean
Top, in deze stukken kan ik beter een optelsom voor mezelf maken en staat, als je 'm rustig en goed leest, exact wat iedereen wil weten.

Zo ook het stuk over de teruggaaf energiebelasting over het stroomdeel. Staat wel verstopt in een klein overzichtje, maar toch vind je die in je 2e document op pagina 4:

Belastingvermindering
2022 -€784
2023 -€597

Dus in dit geval, dekt de eenmalige 190 euro van november de terugval in belastingvermindering van 2023, en krijg je die van december "kado" om de lasten te verlichten.

En als ik overheidswege de zin interpreteer over de 2x 190 euro, staat er dit:

Kleinverbruikers ontvangen in
deze maanden via de energieleveranciers een tegemoetkoming van gemiddeld
€ 190 per huishouden als korting op de energierekening

En verwacht ik dat op de jaarrekening die over deze maanden heen gaan, je gewoon 2x een -190 op de factuur krijgt. Kan Jetten bij NieuwsUur wel zo leuk zeggen dat je dat gestort krijgt of verrekend, maar de stukken zeggen anders. Ook op de wijze waarop het in het 1e stuk staat:

Tegemoetkoming aan individuele kleingebruikers van €190 per maand als
korting op energierekening in deze twee maanden via een eenmalige subsidie aan
energieleveranciers. Dit vraagt om een aparte regeling als juridische grondslag.
Omdat er naar grote waarschijnlijkheid sprake is van staatsteun is hier mogelijk
een staatssteunprocedure inclusief notificatie bij de Europese Commissie nodig.

Een energierekening is in mijn ogen jaarlijks. Ik krijg van mijn leverancier wel maandelijks een verbruiksoverzicht maar dat is heel wat anders als een factuur ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 23:45

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

GrazendeKoe schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:17:
[...]

Hoe heb je je nieuwe vloer geïsoleerd? Ik wil ook een nieuwe vloer maar twijfel nog over plan van aanpak.
off-topic mode:
Oude vloer en betonvloer eruit.
Zandbed aanpassen (omlaag brengen) om de isolatie te kunnen leggen.
Isolatie EPS 300 leggen 2x70mm kruislings.
Constructieve betonvloer, dik 120mm storten.
'Lego' platen op de constructieve betonvloer leggen en daarin de vloerverwarming aanbrengen.
Netwapening #8-150 op de platen leggen.
En als laatste de afvloer (cementeuse gietvloer) met tegel, totaaldikte 70mm laten leggen.

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06:03
Wij mogen heel erg in onze handjes klappen.
Heb in februari een nieuw 3 jarige contract afgesloten wat weliswaar flink duurder was dan de tarieven die we betaalde voor variabel, maar ook flink goedkoper dan waar mijn tarieven heen gingen en nu de variabele tarieven op zitten. (afgesloten voor 0,29 €//kWh en 1,27 €/m³ )

Onze voorschot tarieven zijn afgelopen jaar van €241,- eind 2021 naar €353,- in 2022 omhoog geschoten. (en het "voorstel" toen ik het contract afsloot was ruim €500,- 8)7 )
Nu weer terug gezet €319,- en al met al met de tijdelijke btw verlaging, die 2x €190 tegemoetkoming en onze welkom bonus van €100,- (die ze toen nog wel gaven) lijkt het erop dat we in februari een €740 terug gaan krijgen op de jaar rekening.
Maar voor volgend jaar zouden we dan weer een goede €500,- bij moeten gaan betalen gebaseerd op ons huidige verbruik.

Het is dat ik het bij hou, maar anders zou ik er al helemaal niets meer van snappen, met al die wijzigingen.

En dan staan er voor komend jaar nog een hoop aanpassingen in de pen voor zonnepanelen, nog meer isoleren en andere besparingsmiddelen.
Wordt een verwarrende maar interessante bedoeling zo.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Laatst online: 22:41
MneoreJ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:23:
[...]

Ja. :P

Het staat gewoon niet in het besluit. Het doel van deze exercitie is "snel" verlichting brengen, dus ik denk dat het plan is dat de totale rekening met 380 omlaag gaat, en de energieleveranciers aangemoedigd worden dit om te zetten naar een voorschotverlaging. "Gewoon" verrekenen met het voorschot van die maanden zal voor de meeste mensen die nu veel betalen gewoon werken. De mensen die nu een veel lager voorschot hebben krijgen dan ineens extra geld (tenzij hun voorschot al niet klopte met hun verwachte afrekening, gok ik). Wat niet de bedoeling is is dat de totale rekening wel omlaag gaat maar hoge voorschotten niet, en daar zullen naar ik aanneem afspraken over gemaakt zijn met de leveranciers.
Dussss, in mij geval betaal ik gewoon die 100 euro per maand wat ik altijd al doe, en dan krijg ik in november en december twee keer 90 euro als cadeautje gestort. Want ik krijg volgens mijn leverancier nog steeds geld terug op mijn eindafrekening in januari :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Dakillerbean schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:34:
En verwacht ik dat op de jaarrekening die over deze maanden heen gaan, je gewoon 2x een -190 op de factuur krijgt. Kan Jetten bij NieuwsUur wel zo leuk zeggen dat je dat gestort krijgt of verrekend, maar de stukken zeggen anders. Ook op de wijze waarop het in het 1e stuk staat:

[...]

Een energierekening is in mijn ogen jaarlijks. Ik krijg van mijn leverancier wel maandelijks een verbruiksoverzicht maar dat is heel wat anders als een factuur ;)
Maar je betaalt wel iedere maand een voorschot, dat normaal gesproken gebaseerd is op het verwachte eindbedrag, en als dat lager uit gaat vallen zal je voorschot ook naar beneden bijgesteld worden. Normaal gebeurt dat alleen als je het zelf doet of als er een nieuw jaar aanbreekt, maar de leveranciers zullen bijna zeker aangemoedigd worden om dat dit jaar ook in november en december te bekijken. Of ze ook echt verplicht worden het zo te doen is een tweede, maar ik denk dat leveranciers die dit niet doen op z'n zachtst gezegd geen vrienden zullen maken en door het gehuil van een woedende menigte snel gedwongen worden overstag te gaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 13:40
[...]
Dit vind ik ook zo raar bij alle maatregelen. Ik krijg maar 1 eindafrekening, maar er word wel per maand bepaald wat mijn kosten zijn. En dan komt de overheid met een prijsplafond vanaf 1 januari, maar mijn eindafrekening is niet op de laatste dag van het jaar.
Dus het gaat dan alleen over het gebruik in 2023, maar mijn factuur is dan weer over 2022 en 2023 met daar dan weer aparte maatregelen per maand.

Vervolgens is er dan weer een limiet aan dat prijsplafond wat dan weer over alleen 2023 gaat, dus in 2024 bij de afrekening kan het zijn dat er over een deel van 2023 weer geen prijs plafond is geweest als mijn verbruik boven het limiet is gekomen.

Misschien gewoon stoppen met een jaarlijkse energie rekening, want volgens mij heeft het toch geen zin meer. Gewoon per maand je verbruik betalen, ben je ook van het probleem met voorschotten af.
Was leuk maar als mij elke maand een ander voorschot gesuggereerd word heeft het ook geen zin meer, en de energieprijs fluctureerd ook zo hard. En we willen blijkbaar toch richting die tarieven per dag/minuut dus waarom dan een voorschot op jaarbasis als de prijs niet gegarandeerd word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
MneoreJ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:42:
[...]

Maar je betaalt wel iedere maand een voorschot, dat normaal gesproken gebaseerd is op het verwachte eindbedrag, en als dat lager uit gaat vallen zal je voorschot ook naar beneden bijgesteld worden. Normaal gebeurt dat alleen als je het zelf doet of als er een nieuw jaar aanbreekt, maar de leveranciers zullen bijna zeker aangemoedigd worden om dat dit jaar ook in november en december te bekijken. Of ze ook echt verplicht worden het zo te doen is een tweede, maar ik denk dat leveranciers die dit niet doen op z'n zachtst gezegd geen vrienden zullen maken en door het gehuil van een woedende menigte snel gedwongen worden overstag te gaan. :P
Voor velen hoop ik inderdaad dat de energieleveranciers hier wat actiever op zullen gaan handelen, en zoals je zelf al zegt is social media tegenwoordig een vrij krachtig wapen. Ik verwacht ook wel dat de ACM hierop wat actiever gaat toezien, die zijn de afgelopen weken wel wakker geschud na alle ophef over de te vroege tariefverhogingen.

En anders de oppositie van de 2e kamer wel, zodra half Nederland in de twitter van Geert klimt, staat hij vooraan in het bankje om schande te spreken over de gang van zaken *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010

mrc4nl

Procrastinatie expert

LOTG schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:48:
[...]

Dit vind ik ook zo raar bij alle maatregelen. Ik krijg maar 1 eindafrekening, maar er word wel per maand bepaald wat mijn kosten zijn. En dan komt de overheid met een prijsplafond vanaf 1 januari, maar mijn eindafrekening is niet op de laatste dag van het jaar.
Dus het gaat dan alleen over het gebruik in 2023, maar mijn factuur is dan weer over 2022 en 2023 met daar dan weer aparte maatregelen per maand.
Ik kreeg deze maand mijn jaarnota vanbij innova, en die is gewoon netjes gespecificeerd welk tarief mij is berekend in welke periode. ik kreeg een overzicht met iets van 3 a 4 periodes....

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
[...]

Top, in deze stukken kan ik beter een optelsom voor mezelf maken en staat, als je 'm rustig en goed leest, exact wat iedereen wil weten.

Zo ook het stuk over de teruggaaf energiebelasting over het stroomdeel. Staat wel verstopt in een klein overzichtje, maar toch vind je die in je 2e document op pagina 4:

Belastingvermindering
2022 -€784
2023 -€597

Dus in dit geval, dekt de eenmalige 190 euro van november de terugval in belastingvermindering van 2023, en krijg je die van december "kado" om de lasten te verlichten.

En als ik overheidswege de zin interpreteer over de 2x 190 euro, staat er dit:

Kleinverbruikers ontvangen in
deze maanden via de energieleveranciers een tegemoetkoming van gemiddeld
€ 190 per huishouden als korting op de energierekening

Tegemoetkoming aan individuele kleingebruikers van €190 per maand als
korting op energierekening in deze twee maanden via een eenmalige subsidie aan
energieleveranciers. Dit vraagt om een aparte regeling als juridische grondslag.
Omdat er naar grote waarschijnlijkheid sprake is van staatsteun is hier mogelijk
een staatssteunprocedure inclusief notificatie bij de Europese Commissie nodig.

Maar nog steeds niet over het salderen ;)

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
[...]

Misschien gewoon stoppen met een jaarlijkse energie rekening, want volgens mij heeft het toch geen zin meer. Gewoon per maand je verbruik betalen, ben je ook van het probleem met voorschotten af.
Was leuk maar als mij elke maand een ander voorschot gesuggereerd word heeft het ook geen zin meer, en de energieprijs fluctureerd ook zo hard. En we willen blijkbaar toch richting die tarieven per dag/minuut dus waarom dan een voorschot op jaarbasis als de prijs niet gegarandeerd word?
Bedrag over januari zal zo maar 6x hoger kunnen zijn dan de maand juli.
Dan moet je met geld kunnen omgaan (zelf in de zomer al geld reserveren voor de winter)
En dat kunnen veel mensen niet!

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remmersmaak
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-12-2023
Krijg net de nieuwe tarieven van Essent.

"Beste meneer

Je hebt stroom en gas van Essent met variabele leveringstarieven. Eerder informeerden we je dat deze per 1 oktober zouden wijzigen. Hier ontstond veel onrust over. Met deze e-mail willen we je duidelijkheid geven.

Je tarieven wijzigen niet per 1 oktober, maar per 7 november 2022. Dit tarief is hoger dan je eerder hebt ontvangen. Dat komt doordat het nieuwe tarief niet over drie maanden, maar over twee maanden wordt verspreid. "

Tariefsverhoging kan ik inkomen. En had per 1-10-2022 inderdaad verhoogde tarieven gekregen en per 7-11-2022 worden deze nog hoger.

Dus omdat ze teruggefloten worden en zich aan een 30 dagen inlichtingstermijn moeten houden doen ze het dan maar per 7-11 maar dan wel met een extra verhoging met terugwerkende kracht.

Ik zal wel te stom zijn om te begrijpen dat dit wel goed gedrag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
[...]

Vervolgens is er dan weer een limiet aan dat prijsplafond wat dan weer over alleen 2023 gaat, dus in 2024 bij de afrekening kan het zijn dat er over een deel van 2023 weer geen prijs plafond is geweest als mijn verbruik boven het limiet is gekomen.

Ik ken de frustratie. Hier ook, contract gehad van 02-2021 tot 02-2022, daarna tot 06-2022 variabel blijven zitten, nu weer van 06-2022 tot 06-2023 een nieuw contract bij een andere leverancier. En in al die periodes is er wel iets gewijzigd, en dan nog niet eens zo zeer de tarieven maar wel de BTW, energiebelasting korting, nu weer die 2x 190 euro, januari weer 21% BTW en lagere energiebelasting korting, prijsplafond.

Nu was die jaarlijkse eindafrekening bij veel leveranciers al een flinke puzzel, maar dat wordt alleen maar erger. Maar factureren per maand wordt ook weer zoiets, als ze dan eerst eens beginnen met exact hetzelfde te betalen als ik aan hun moet betalen voor stroom leveren t.o.v. afname... Krijg ik in de zomermaanden honderden euro's per maand gestort om ze vervolgens in de winter weer terug te storten. Probeer dan maar de discipline te houden om dat geld op te potten.
Dean Martin schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:56:
[...]

Maar nog steeds niet over het salderen ;)
Denk dat ze uitgaan van het overgebleven verbruik na salderen. Stel, ik gebruik 5000 kWh en lever er over het jaar 3500 terug, heb ik een netto verbruik van 1500 kWh. ruim onder het plafond.

Als ik nu 5000 verbruik, 1000 opwek, heb ik een netto verbruik van 4000. waarvan 2900 onder het plafond wordt gefactureerd, en de overige 1100 voor het huidige tarief wat ik met de leverancier ben overeengekomen.

Zoiets??? En dat is dan een aanname, de voor mij meest logische ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Dakillerbean schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:04:
[...]

Ik ken de frustratie. Hier ook, contract gehad van 02-2021 tot 02-2022, daarna tot 06-2022 variabel blijven zitten, nu weer van 06-2022 tot 06-2023 een nieuw contract bij een andere leverancier. En in al die periodes is er wel iets gewijzigd, en dan nog niet eens zo zeer de tarieven maar wel de BTW, energiebelasting korting, nu weer die 2x 190 euro, januari weer 21% BTW en lagere energiebelasting korting, prijsplafond.

Nu was die jaarlijkse eindafrekening bij veel leveranciers al een flinke puzzel, maar dat wordt alleen maar erger. Maar factureren per maand wordt ook weer zoiets, als ze dan eerst eens beginnen met exact hetzelfde te betalen als ik aan hun moet betalen voor stroom leveren t.o.v. afname... Krijg ik in de zomermaanden honderden euro's per maand gestort om ze vervolgens in de winter weer terug te storten. Probeer dan maar de discipline te houden om dat geld op te potten.

[...]

Denk dat ze uitgaan van het overgebleven verbruik na salderen. Stel, ik gebruik 5000 kWh en lever er over het jaar 3500 terug, heb ik een netto verbruik van 1500 kWh. ruim onder het plafond.

Als ik nu 5000 verbruik, 1000 opwek, heb ik een netto verbruik van 4000. waarvan 2900 onder het plafond wordt gefactureerd, en de overige 1100 voor het huidige tarief wat ik met de leverancier ben overeengekomen.

Zoiets??? En dat is dan een aanname, de voor mij meest logische ;-)
Ja, een aanname en meer kun je vwb dit onderwerp niet doen. Vandaar dat ik reageerde op de post die zei dat je daar alle benodigde info uit kon halen, wat mijns inziens niet zo is.

Het zou me niks verbazen als het voor salderen is, immer gaan die 5k kWh wel via de meter. Anyway, we zullen zien.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
pms1 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:01:
[...]

Bedrag over januari zal zo maar 6x meer kosten dan juli.
Dan moet je met geld kunnen omgaan (zelf in de zomer al geld reserveren voor de winter)
En dat kunnen veel mensen niet!
Ja sorry, maar wat is daar anders aan dan de huidige situatie? Dan moet mijn voorschot ook vast staan en niet 6x meer kosten als ik op F5 druk.

Dan is het tenminste duidelijk dat als er voor een maand lasten verlaging word aangekondigd wat ik dan ga krijgen.

Ik begrijp wat het idee was (kosten voor een jaar spreiden over 12 termijnen), maar het is niet meer realistisch.
Sterker nog, ik denk dat wat jij aan kaart gaat gebeuren. Veel mensen zullen aan een betaalbaar termijn bedrag hebben vastgehouden omdat ze het niet kunnen betalen en krijgen straks de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Remmersmaak schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:03:
Dus omdat ze teruggefloten worden en zich aan een 30 dagen inlichtingstermijn moeten houden doen ze het dan maar per 7-11 maar dan wel met een extra verhoging met terugwerkende kracht.

Nee, het is Essent die horkerig doet, zoals ze wel vaker doen. Andere leveranciers hebben gewoon "oeps, our bad, dezelfde tarieven die we eerst vermeld hebben gaan nu gewoon later in" gezegd. Alleen Essent is dusdanig gepikeerd over de regeltjes (die ze naar hun mening helemaal niet overtreden hebben) dat ze de kans te baat nemen om de boel nog even zo om te rekenen dat ze niet benadeeld worden.

Tja. Blij toe dat ik er geen klant van ben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
LOTG schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:06:
[...]

Ja sorry, maar wat is daar anders aan dan de huidige situatie? Dan moet mijn voorschot ook vast staan en niet 6x meer kosten als ik op F5 druk.

Dan is het tenminste duidelijk dat als er voor een maand lasten verlaging word aangekondigd wat ik dan ga krijgen.

Ik begrijp wat het idee was (kosten voor een jaar spreiden over 12 termijnen), maar het is niet meer realistisch.
Sterker nog, ik denk dat wat jij aan kaart gaat gebeuren. Veel mensen zullen aan een betaalbaar termijn bedrag hebben vastgehouden omdat ze het niet kunnen betalen en krijgen straks de rekening.
In mijn geval klopt de voorschot berekening simpel weg niet omdat ik nu panelen en een WP heb.
Dat krijg ik EnergieDirect niet uitgelegd, maar heb het maandbedrag zelf kunnen aanpassen naar het gewenste. Nog steeds krijg ik iedere maand voorschotten die op het verleden gebaseerd zijn, zonder te kijken naar de afgelopen maanden. Kan me voorstellen dat als je er niet mee bezig bent dat erg verwarrend of frustrerend kan zijn.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
Remmersmaak schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:03:
Krijg net de nieuwe tarieven van Essent.

"Beste meneer

Je hebt stroom en gas van Essent met variabele leveringstarieven. Eerder informeerden we je dat deze per 1 oktober zouden wijzigen. Hier ontstond veel onrust over. Met deze e-mail willen we je duidelijkheid geven.

Je tarieven wijzigen niet per 1 oktober, maar per 7 november 2022. Dit tarief is hoger dan je eerder hebt ontvangen. Dat komt doordat het nieuwe tarief niet over drie maanden, maar over twee maanden wordt verspreid. "

Tariefsverhoging kan ik inkomen. En had per 1-10-2022 inderdaad verhoogde tarieven gekregen en per 7-11-2022 worden deze nog hoger.

Ja, want de stroom en gas is al ingekocht voor die maanden blabla voor een hoger tarief blabla... Gevalletje bedrijfsrisico waar de klant voor op mag draaien. Als ze iets terughoudender waren geweest en wat risico hadden gespreid, waren ze nu spekkoper. Gas futures voor november en daarna zijn inmiddels na de piek bijna gehalveerd en terug op de tarieven van afgelopen zomer:

https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5439161

Ik mag toch hopen voor stokend nederland dat de marktprijzen zo even blijven, en de leveranciers met een drastische daling per 1-1-2023 gaan komen. Maar dat zal wel net zo gaan werken als benzineprijzen. bij marktstijging direct bovenop de pompprijs, bij daling pas 3 weken later weer naar beneden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Dean Martin schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:08:
[...]

In mijn geval klopt de voorschot berekening simpel weg niet omdat ik nu panelen en een WP heb.
Dat krijg ik EnergieDirect niet uitgelegd, maar heb het maandbedrag zelf kunnen aanpassen naar het gewenste. Nog steeds krijg ik iedere maand voorschotten die op het verleden gebaseerd zijn, zonder te kijken naar de afgelopen maanden. Kan me voorstellen dat als je er niet mee bezig bent dat erg verwarrend of frustrerend kan zijn.
Sowieso kun je daar niets meer mee. Het is allemaal gebaseerd op het verleden. Alle besparingen die je doet worden niet in je voorschot mee genomen en daar zie je dus ook alleen maar iets van terug als je zelf kunt uitrekenen wat je verbruik zal zijn, met daar bij weer koffiedik kijken wat het weer word.

Zet je de CV uit? Zie je niet terug in je voorschot.
Maar dat zal wel net zo gaan werken als benzineprijzen. bij marktstijging direct bovenop de pompprijs, bij daling pas 3 weken later weer naar beneden
@Dakillerbean Ja maar wel max 80% omlaag want maar een klein deel van de prijs is olie. Dat de stijging puur om de olie prijs was doet er niet toe.

Ik hoop dat de overheid flink gaat belasten op de woekerwinsten die nu gemaakt worden.

[ Voor 18% gewijzigd door LOTG op 05-10-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmersmaak
Dakillerbean schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:09:
[...]

Ja, want de stroom en gas is al ingekocht voor die maanden blabla voor een hoger tarief blabla... Gevalletje bedrijfsrisico waar de klant voor op mag draaien. Als ze iets terughoudender waren geweest en wat risico hadden gespreid, waren ze nu spekkoper. Gas futures voor november en daarna zijn inmiddels na de piek bijna gehalveerd en terug op de tarieven van afgelopen zomer:

https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5439161

Ik mag toch hopen voor stokend nederland dat de marktprijzen zo even blijven, en de leveranciers met een drastische daling per 1-1-2023 gaan komen. Maar dat zal wel net zo gaan werken als benzineprijzen. bij marktstijging direct bovenop de pompprijs, bij daling pas 3 weken later weer naar beneden 8)7
En natuurlijk. Op het eerste gezicht klinkt het nog plausibel ook. Alleen is Essent dan wellicht ook vergeten dat je in november en december meer energie verbruikt dan in oktober. Ze zijn gewoon de lachende derde en voor ons is het een hard gelach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Weet iemand of Engie saldeert/teruglevert per telwerk of over het totaal?

Zij leveren terug volgens het "kale" tarief. Dat is op dit moment natuurlijk interessant, maar als de prijzen weer dalen niet.

[ Voor 47% gewijzigd door twowheeler op 05-10-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmersmaak
MneoreJ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:07:
[...]

Nee, het is Essent die horkerig doet, zoals ze wel vaker doen. Andere leveranciers hebben gewoon "oeps, our bad, dezelfde tarieven die we eerst vermeld hebben gaan nu gewoon later in" gezegd. Alleen Essent is dusdanig gepikeerd over de regeltjes (die ze naar hun mening helemaal niet overtreden hebben) dat ze de kans te baat nemen om de boel nog even zo om te rekenen dat ze niet benadeeld worden.

Tja. Blij toe dat ik er geen klant van ben. :P
En, wat ik ook tegen aan @Dakillerbean schreef: Ze halen er zelfs voordeel mee want in nov en dec wordt er meer energie verbruikt dan in oktober. Dubbele winst!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
Remmersmaak schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:16:
En natuurlijk. Op het eerste gezicht klinkt het nog plausibel ook. Alleen is Essent dan wellicht ook vergeten dat je in november en december meer energie verbruikt dan in oktober. Ze zijn gewoon de lachende derde en voor ons is het een hard gelach.
offtopic:
Afgeven op spelfouten voegt normaal gesproken niks toe, maar in dit geval wil je "gelag" niet spellen als "gelach", want dat draait de betekenis 180 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remmersmaak
MneoreJ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:20:
[...]

offtopic:
Afgeven op spelfouten voegt normaal gesproken niks toe, maar in dit geval wil je "gelag" niet spellen als "gelach", want dat draait de betekenis 180 graden.
Weer wat geleerd!!! Nu weer ontopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
twowheeler schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:17:
Weet iemand of Engie saldeert/teruglevert per telwerk of over het totaal?

Zij leveren terug volgens het "kale" tarief. Dat is op dit moment natuurlijk interessant, maar als de prijzen weer dalen niet.
Volgens dit overzicht per telwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Wat is gunstiger? Vandebron leest alsof dat beter is (ze doen eerst normaal tarief, daarna dal).

Ze zijn er in ieder geval transparant in en claimen zelf "de voor ons als klant meest gunstige" wijze te hanteren

[ Voor 15% gewijzigd door twowheeler op 05-10-2022 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
twowheeler schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:49:
[...]

Wat is gunstiger? Vandebron leest alsof dat beter is (ze doen eerst normaal tarief, daarna dal)
Ik begrijp eerlijk gezegd zelf nog niet helemaal hoe ze dit uitleggen, maar als ik het beredeneer is het salderen van Engie nadelig.

De meeste mensen hebben overschot in normaaluren. Dit overschot wordt slechts vergoed tegen de terugleververgoeding.
Het tekort in de daluren kun je vervolgens tegen het volledige daltarief inkopen. << klopt dit?

Terwijl je per saldo misschien wel op 0 kWh zou uitkomen per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Cheesy schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:59:
[...]

Ik begrijp eerlijk gezegd zelf nog niet helemaal hoe ze dit uitleggen, maar als ik het beredeneer is het salderen van Engie nadelig.

De meeste mensen hebben overschot in normaaluren. Dit overschot wordt slechts vergoed tegen de terugleververgoeding.
Het tekort in de daluren kun je vervolgens tegen het volledige daltarief inkopen. << klopt dit?

Terwijl je per saldo misschien wel op 0 kWh zou uitkomen per jaar.
Dat denk ik dus ook.

Als ik het goed begrijp is de meest gunstige wijze: eerst totale opbrengst salderen op de normaaluren, daarna die op de daluren. Wat dan nog overblijft krijg je terug.
Bij Vandebron vinden we dat iedereen beloond moet worden voor het investeren in duurzame energie. Om die reden salderen we altijd op de manier die de meeste korting oplevert voor de eigenaar van de zonnepanelen. Wanneer je in het enkeltarief afrekent, dan wordt het aantal opgewekte kilowatturen op jaarbasis simpelweg afgetrokken van je verbruikte hoeveelheid. Je betaalt voor het restant.

Wanneer je ervoor kiest om in het dubbeltarief af te rekenen, dan zijn er meerdere mogelijkheden om jouw opwekking in mindering te brengen op de jaarafrekening. Wij selecteren automatisch de voor jou meest voordelige saldeermethode. Dat betekent bijvoorbeeld dat jouw (duurdere) normaaltarief-opwekking niet wordt gebruikt om jouw (goedkopere) daltarief-verbruik te salderen, maar andersom kan jouw (goedkopere) daltarief-opwekking wel jouw (duurdere) normaaltarief-verbruik salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:17
Ik ben benieuwd hoeveel ik komend jaar terugkrijg. Nou hebben we helaas een kapotte CV-ketel waardoor ons verbruik waarschijnlijk veel te hoog is, maar ook dan betaal ik veel te veel aan voorschot momenteel. Wij zijn recent verhuist, dus het maandbedrag is vooral gebasseerd op het verbruik van de vorige bewoners. En dat was nogal schrikbarend hoog...

We hebben de afgelopen twee maanden (sinds we hier wonen) ruim 400 euro teveel betaald. Dan kijk ik naar ons maandbedrag minus de maandelijkse- en verbruikskosten. Dan reken ik een teruggave niet mee. Dat is het nadeel van zo'n hoog maandbedrag. Helaas kan ik daardoor niet teruggaan naar mijn normale uren en werk ik dus meer om het voorschot te betalen.

Wel jammer van die CV-ketel dat die net nu stuk moet gaan. Als we douchen verwarmen we ook het hele huis. Daardoor hebben we nu al 42m3 verbruikt in september. Dat zou normaal niet nodig zijn. In ons appartement zaten we in september op 12m3. En we moeten regelmatig zoveel mogelijk kachels dicht doen, anders douche je niet eens warm. De ketel is ruim 20 jaar oud, dus onderdelen vervangen kost vooral geld en levert weinig op. Gelukkig wordt de nieuwe ketel zaterdag gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 08:38
Zenomyscus schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:24:
Ik ben benieuwd hoeveel ik komend jaar terugkrijg. Nou hebben we helaas een kapotte CV-ketel waardoor ons verbruik waarschijnlijk veel te hoog is, maar ook dan betaal ik veel te veel aan voorschot momenteel. Wij zijn recent verhuist, dus het maandbedrag is vooral gebasseerd op het verbruik van de vorige bewoners. En dat was nogal schrikbarend hoog...

We hebben de afgelopen twee maanden (sinds we hier wonen) ruim 400 euro teveel betaald. Dan kijk ik naar ons maandbedrag minus de maandelijkse- en verbruikskosten. Dan reken ik een teruggave niet mee. Dat is het nadeel van zo'n hoog maandbedrag. Helaas kan ik daardoor niet teruggaan naar mijn normale uren en werk ik dus meer om het voorschot te betalen.

Wel jammer van die CV-ketel dat die net nu stuk moet gaan. Als we douchen verwarmen we ook het hele huis. Daardoor hebben we nu al 42m3 verbruikt in september. Dat zou normaal niet nodig zijn. In ons appartement zaten we in september op 12m3. En we moeten regelmatig zoveel mogelijk kachels dicht doen, anders douche je niet eens warm. De ketel is ruim 20 jaar oud, dus onderdelen vervangen kost vooral geld en levert weinig op. Gelukkig wordt de nieuwe ketel zaterdag gemonteerd.
Tja, je treft het niet idd.
Lastige periode ook, duurdere verbruiksmaanden zijn juist in aantocht, maar je kunt over enkele maanden toch wel een poging wagen bij je leverancier om het voorschotbedrag te verlagen. Er is dan tenslotte ook meer zicht op de verschillen in verbruik t.o.v. de vorige bewoners.
Het energieplafond zal ook helpen wellicht en mss. kunnen ze al wat doen o.b.v. de 2x€190 die iedereen (de aansluiting eigenlijk) gaat ontvangen?

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Geen zorgen er zijn heel veel partijen die de boel beflikkeren op het moment.

Overigens ben ik heel benieuwd wanneer die vaste contracten aangeboden worden. Een ding wat Jetten erg belangrijk vindt en veel roept, maar nog weinig concreet.
Een jaarcontract zou ik erg graag willen bij een partij die eerlijk saldeert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bijna 2 uur bezig geweest om nieuwe opzet te maken voor de komende maanden, met name de eerste paar maanden volgend jaar, nu plafond definitief is.

Komt er op neer: fuck electriciteit, gewoon terug aan het gas. Met een 1:3 verbruik (gas:kwh) tegen een boven-plafond kwh van 0.92 tegen een plafond gas van 1.45, scheelt me dat dus 1,30 per kuub verbruikt. Met een verbruik van 900kwh neem ik ruwweg de helft wat stookkosten zijn, wat neerkomt op 150 kuub extra verbruiken per maand.

Het scheelt mij dus 450 * 0.92, kost me 150 * 1.45, scheelt me dus een goeie 200 euro per maand (minus belasting etc, maar die zitten 14ct tegen 50ct, dus dat zou op z'n best 52 euro zijn). Zelfs als ik dit de eerste 3 maanden doe blijf ik VER onder die 1200 kuub en zou me dus snel gerekend 600 euro gaan schelen.

Die 1:3 is een oude schatting uit 2019 (dagje gas, dagje electrisch), zou best nog eens gustiger uitvallen.

Hoezo gascrisis? Electriciteitcrisis hier :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:58
tcw82 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:18:
[...]

Dat snap ik. Wat ik probeer te zeggen is dat de vdb mensen blijkbaar erg achter de zaken aanlopen.

Ben ook benieuwd hoeveel protesterende mensen straks een brief terug krijgen met " beste klant, u heeft gelijk, we schuiven de prijsverhoging door met inachtneming van juiste termijnen. Wel klappen we er nog 50 cent bij op, we stellen uw klandizie op prijs en nog een prettige weekend".
Om mezelf te quoten... Dit is dus nu gaande.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4KGljcGwT5CjqoT1MxDJUvGXPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSlew7LDYzJkoF152COOxa1c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchblade
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
tcw82 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 07:18:
[...]

Om mezelf te quoten... Dit is dus nu gaande.

[Afbeelding]
Altijd nog lager dan de prijzen die ik ga betalen bij energiedirect vanaf 25 oktober.. :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oY-P6LdNtgYPug7kQtcT9wI35fw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ocwzzqvUNDy4GLzWRNn6RuvS.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 23 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden