Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 15:45
Blijft nog wel flinke onduidelijkheid of die 2900 kWh inclusief of exclusief opwekking is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Mawlana schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:26:
[...]

Het magische woord: salderen ;) Daar is genoeg over gesproken op tweakers en andere pagina's die met Google te vinden zijn.

Het hangt af van je contract of dit jaarlijks of per tariefperiode plaatsvindt (al vindt minister Jetten dat het per jaar moet ongeacht type contract).
Als her goed is bij de partijen waar ik nu kijk (engie en vdb) doen dit per jaar.

Als ik het goed begrijp wordt er dus na een jaar gesaldeerd en wat er dan nog meer is krijg je terug volgens de terugleververgoeding. Dit gebeurt dus aan het eind van het jaar, en niet per maand/dag.

Nu snap ik ook waarom engie ons een super laag termijnbedrag geeft voor elektriciteit als we na een jaar net zoveel hebben gebruikt als opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nooit verwacht dat de energierekening einde van het jaar zo "lekker" zou gaan worden.

Mijn jaarverbruik is bekend. Deze maand krijg ik 334 euro terug en hoef ik mijn termijnbedrag niet te betalen. Volgende maand dus blijkbaar 190 euro korting en dan in december weer. Dat wordt een mooie Kerst dit jaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
aaaido schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:31:
Blijft nog wel flinke onduidelijkheid of die 2900 kWh inclusief of exclusief opwekking is.
Je direct eigenverbruik is er in elk geval voor, want die is niet bekend bij je energieleverancier.

Wat betreft het salderen ga ik ervanuit dat het echt gaat over je totale verbruik wat bij de energieleverancier zichtbaar is. Het idee blijft natuurlijk dat ze wel willen dat je bewuster met energie omgaat. Door het na het salderen te doen zou je dat ondermijnen, plus dat de zonnepaneleneigenaren dan wel een heel dikke bonus krijgen tov niet paneleneigenaren. Het kan natuurlijk, maar persoonlijk zou ik het wat onlogisch vinden. In mijn geval zou ik dan eerst plusminus 3200 kWh 'gratis' kunnen gebruiken vanwege mijn panelen en dan nog eens een gesubsidieerd 2900 kWh extra.... Fijn als het zo werkt hoor. Ik zal niet klagen. Maar het zou wel raar aanvoelen tov mijn buren zonder panelen die na kaal 2900 kWh de volle prijs kunnen aftikken.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 15:45
ArthurMorgan schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:39:
[...]

Je direct eigenverbruik is er in elk geval voor, want die is niet bekend bij je energieleverancier.

Wat betreft het salderen ga ik ervanuit dat het echt gaat over je totale verbruik wat bij de energieleverancier zichtbaar is. Het idee blijft natuurlijk dat ze wel willen dat je bewuster met energie omgaat. Door het na het salderen te doen zou je dat ondermijnen, plus dat de zonnepaneleneigenaren dan wel een heel dikke bonus krijgen tov niet paneleneigenaren. Het kan natuurlijk, maar persoonlijk zou ik het wat onlogisch vinden. In mijn geval zou ik dan eerst plusminus 3200 kWh 'gratis' kunnen gebruiken vanwege mijn panelen en dan nog eens een gesubsidieerd 2900 kWh extra.... Fijn als het zo werkt hoor. Ik zal niet klagen. Maar het zou wel raar aanvoelen tov mijn buren zonder panelen die na kaal 2900 kWh de volle prijs kunnen aftikken.
Dus iedereen met een warmtepomp moet maar gewoon een extra hoog tarief betalen voor stroom? Die zitten namelijk echt wel boven die 2900...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:27
ArthurMorgan schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:39:
[...]

Dus bijv. Je gebruikt 5900 kWh per jaar en je wekt 3000 kWh met zonnepanelen. Volgens jou dus 2900 voor € 0.40 en de rest voor de hogere prijs. Daarna salderen van zonnepanelen met de hogere prijs. Volgens mij lood om oud ijzer.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
mwa schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:17:
[...]

Waarom zou het niet na zijn?
Het zou me niet verbazen, omdat je uiteindelijk die energie ook inkoopt voor salderen. Dat er daarna teruglevering afgaat doet niet af aan het feit dat je wel hebt afgenomen.

Er zijn al diverse post hierna geweest hierover inmiddels. Maar het is voor niemand duidelijk op dit moment.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Jojan265 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:51:
[...]

Dus bijv. Je gebruikt 5900 kWh per jaar en je wekt 3000 kWh met zonnepanelen. Volgens jou dus 2900 voor € 0.40 en de rest voor de hogere prijs. Daarna salderen van zonnepanelen met de hogere prijs. Volgens mij lood om oud ijzer.
Ik koop 10.000 kWh in.
Ik lever echter 8.500 kWh terug.

Als het plafond gaat over voor salderen betaal ik 1.500 kWh hoog tarief want immers meer verbruikt dan de 2.900 kWh.

Als het na salderen is betaal ik 1.500kWh laag tarief.

[ Voor 11% gewijzigd door Dean Martin op 04-10-2022 20:55 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
aaaido schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:51:
[...]

Dus iedereen met een warmtepomp moet maar gewoon een extra hoog tarief betalen voor stroom? Die zitten namelijk echt wel boven die 2900...
Ik vraag me af of er veel mensen een warmtepomp hebben en geen panelen. Maar afgezien daarvan, ik vind dat mensen met een warmtepomp op een bepaalde wijze gecompenseerd zouden moeten worden. Maar dat zou volgens mij niet via een algemene na salderen plafond moeten zijn imho.* Een apart plafond voor mensen met een warmtepomp lijkt me dan beter. (hoe dat vormgegeven zou moeten worden, of gecontroleerd heb ik geen idee van.)

*Er zijn veel meer mensen met alleen panelen. Die zouden dan allemaal dat extra voordeel krijgen tov niet panelenbezitters. Ik zie daar gewoon (als belastingbetaler ;) ) te weinig meerwaarde aan.

[ Voor 12% gewijzigd door ArthurMorgan op 04-10-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18
Ik zit even mijn stroomverbruik te kijken, maar ik verbruik nu 180-190kWh per maand.
In de winter gaat dat iets meer worden (eerder lampen aan).
Maar ik ben altijd redelijk zuinig geweest met energie en woon in een 100m2 kleine tussenwoning.

Dus over gemiddeld verbruik in NL....nee denk eerder dat ze het minimale der minimale hebben genomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
kx22 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:59:
Ik zit even mijn stroomverbruik te kijken, maar ik verbruik nu 180-190kWh per maand.
In de winter gaat dat iets meer worden (eerder lampen aan).
Maar ik ben altijd redelijk zuinig geweest met energie en woon in een 100m2 kleine tussenwoning.

Dus over gemiddeld verbruik in NL....nee denk eerder dat ze het minimale der minimale hebben genomen.
Afbeeldingslocatie: https://www.milieucentraal.nl/media/kkjlm2fg/trend-stroomverbruik.png

Afbeeldingslocatie: https://www.milieucentraal.nl/media/pxbni5fw/trend-gasverbruik.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:43
Vraag me ernstig af hoe dit gunstig is voor de all electric mensen..

Want de ODE gaat weer omhoog (+0,05 per kWh)
Vermindering wordt weer Jan 2022(is dat dan 681? Of 461)

En als bonus mag je over dat alles natuurlijk 21% belasting betalen...

Nog los van het feit dat de energie leveranciers hun prijzen (al dan niet levering prijzen) moeten verhogen om alle software en andere aanpassingen te kunnen betalen voor 1 jaar prijs plafond.. verwacht namelijk niet dat iemand daar rekening mee heeft gehouden

En dan nog hele instantie die dat uitbetaling moet regelen aan de leveranciers. Controle etc.

En dat omdat we bang zijn dat het geld bij de verkeerde mensen terecht komen die het 'niet nodig hebben'

Ik zie al een energietoeslag komen naast alle andere... Weinig geleerd van alle affaires.

Belastingen omlaag en vermindering omhoog.
Verander eventueel de staffels en klaar.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:34:
Nooit verwacht dat de energierekening einde van het jaar zo "lekker" zou gaan worden.

Mijn jaarverbruik is bekend. Deze maand krijg ik 334 euro terug en hoef ik mijn termijnbedrag niet te betalen. Volgende maand dus blijkbaar 190 euro korting en dan in december weer. Dat wordt een mooie Kerst dit jaar. :)
Hier idem, voorschot staat al op 0 euro, deze maand krijg ik 500 terug plus de 190 euro voor November en December _/-\o_ 8)7

Ik vind het prima hoewel dit soort helicopter geld de inflatie bestrijding natuurlijk niet echt ten goede komt :P

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 04-10-2022 21:06 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:43
Ik al die jaren zijn er ook meer een persoons huishoudens bijgekomen en minder grote gezinnen.

Dus ja gemiddelde daalt. Mediaan niet.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hvdbnl schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:04:
Vraag me ernstig af hoe dit gunstig is voor de all electric mensen..

Want de ODE gaat weer omhoog (+0,05 per kWh)
Vermindering wordt weer Jan 2022(is dat dan 681? Of 461)

En als bonus mag je over dat alles natuurlijk 21% belasting betalen...

Nog los van het feit dat de energie leveranciers hun prijzen (al dan niet levering prijzen) moeten verhogen om alle software en andere aanpassingen te kunnen betalen voor 1 jaar prijs plafond.. verwacht namelijk niet dat iemand daar rekening mee heeft gehouden

En dan nog hele instantie die dat uitbetaling moet regelen aan de leveranciers. Controle etc.

En dat omdat we bang zijn dat het geld bij de verkeerde mensen terecht komen die het 'niet nodig hebben'

Ik zie al een energietoeslag komen naast alle andere... Weinig geleerd van alle affaires.

Belastingen omlaag en vermindering omhoog.
Verander eventueel de staffels en klaar.
Dit wordt gewoon weer een nieuw hoofdpijndossier. Mensen die straks flink de buit cashen op éé of andere manier, gasprijzen die zich niet houden aan de papieren werkelijkheid of IT problemen bij de overheid of bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Hvdbnl schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:07:
[...]

Ik al die jaren zijn er ook meer een persoons huishoudens bijgekomen en minder grote gezinnen.

Dus ja gemiddelde daalt. Mediaan niet.
Aantal personen in huishouden Gemiddeld elektriciteitsverbruik
1 1825kWh
2 2860kWh
3 3400kWh
4 3930kWh
5 4180 kWh

Gemiddeld per huishouden
2832 kWh

Ze willen een snel systeem zonder veel voorwaarden die de boel compliceren.
Best kritiek op mogelijk natuurlijk. Maar met crisis situaties wil je gewoon iets snels en algemeen werkbaar. Ja daar zijn mensen die er wat beter uitkomen en mensen die er wat slechter uitkomen. Dat is heel vervelend. Maar wil je die dingen opvangen dan ben je maanden langer bezig met de maatregel uitdenken en daarna heb je ook veel meer tijd nodig om dat uit te voeren.

Optimaal is het niet nee. Maar beter dan niks (imho)

/edit: voor de mediaan een artikel achter een paywall, maar de eerste paar artikelen zijn gratis: https://www.volkskrant.nl...ofiteert-minder~b8a1e736/

is nog met het oude energieplafond trouwens.

[ Voor 13% gewijzigd door ArthurMorgan op 04-10-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:22
revolution-nl schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:05:
[...]

Hier idem, voorschot staat al op 0 euro, deze maand krijg ik 500 terug plus de 190 euro voor November en December _/-\o_ 8)7

Ik vind het prima hoewel dit soort helicopter geld de inflatie bestrijding natuurlijk niet echt ten goede komt :P
In de praktijk gaat de inflatie nu wel drastisch omlaag en afhankelijk van hoe het CBS de inflatie berekend CPI ook. De energieprijs is de grootste stijger het afgelopen jaar en meer dan de helft van de inflatie is toe te wijzen aan de gestegen energieprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:47

Sebazzz

3dp

Het meest pijnlijke vind ik wel dat het plafond vanaf januari gaat gelden. Dat is dus een koude kerst voor een hoop medelanders.

En geld die prijsplafond per contractjaar, kalenderjaar, …?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-09 17:31
Dennis1812 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:30:
[...]

Waarom zou je die moeten afkopen?
Je betaald de prijs van het plafond voor de gestelde limieten. De overheid de rest.
Boven de limieten betaal je je eigen prijs
oké bedankt ik vroeg het mij af omdat het in principe een contract is en je zou kunnen zeggen dat ik er destijds ook voor getekend heb. maar dan hoeft dat ook niet

Steam: Evert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
Sebazzz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:18:
Het meest pijnlijke vind ik wel dat het plafond vanaf januari gaat gelden. Dat is dus een koude kerst voor een hoop medelanders.

En geld die prijsplafond per contractjaar, kalenderjaar, …?
Vandaar dus ook die 2*€190 voor november en december. Zoals ik het interpreteer geldt het plafond voor het kalenderjaar 2023 hoewel dat niet expliciet genoemd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
Ik hoop zo dat ze in de tweede kamer nog de logische bezinning krijgen dat als je all-electric leeft (of daar in een bepaalde mate in hebt geïnvesteerd) dat dat naar verhouding verrekend wordt.
0 m3 gas = 4350 kWh extra.
Dat is gebaseerd op de aangegeven prijzen.

Wij hebben, inclusief terugleveren panelen, met de warmtepomp en elektrische auto een netto verbruik van rond de 5500 en zouden dan netjes hierbinnen vallen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:56
Rob Jetten net bij nieuwsuur, iedereen krijgt in november en december 190 euro gestort op zijn rekening vanuit de energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:59
n0pe schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:17:
[...]

In de praktijk gaat de inflatie nu wel drastisch omlaag en afhankelijk van hoe het CBS de inflatie berekend CPI ook. De energieprijs is de grootste stijger het afgelopen jaar en meer dan de helft van de inflatie is toe te wijzen aan de gestegen energieprijs.
Er is het het nodige en er zal nog het nodige in andere prijzen door berekend gaan en vermoedelijk blijven worden. Dus of je potje appelgeHAKt, of de v/d Valk variant uitgeserveerd met iets wat in een vorig leven ooit een kers schijnt te moeten zijn geweest, ook weer goedkoper zouden gaan worden, ik betwijfel het.

Maar goed uiteindelijk als het stabiliseert zal de inflatie berekent tov zelfde maand jaar geleden inderdaad op een gegeven moment wel gaan dalen, zonder dat bepaalde prijzen daarvoor weer hoeven te gaan dalen.

Dus ja de energie component daalt wel hard qua inflatie voor een hoop mensen, maar dan zal er vermoedelijk nog genoeg overblijven.

Is er al iets bekend over een geprognosticeerde einddatum voor dat vernieuwde plafond ?

In de nieuwe versie ga ik weer wat meer aan hebben tov m'n vaste 1 jarige contract wat nog tot begin mei loopt. En die 2x €190,00 is voor bij bijna 2 maanden gratis energie op basis van m'n voorschot voor dat vaste contract.

Nouja het is verder te hopen dat ze het MKB stuk vlot uitwerken zodat we nog een bakker en een slager overhouden en die niet al gestopt zijn of met een hartverzakking in het ZKH liggen van hun laatste nota's.

[ Voor 26% gewijzigd door gekkie op 04-10-2022 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

DeKoetsier schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:37:
Wij hebben, inclusief terugleveren panelen, met de warmtepomp en elektrische auto een netto verbruik van rond de 5500 en zouden dan netjes hierbinnen vallen.
Advocaat van de duivel: als je zonnepanelen hebt en vrijwillig van het gas ben gegaan door 20.000 euro aan warmtepompen en isolatie te hebben aangeschaft, ben je gemiddeld genomen dan niet in staat deze hoge prijzen te dragen?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:12
Ik hoop zo dat ze in de tweede kamer nog de logische bezinning krijgen dat als je all-electric leeft (of daar in een bepaalde mate in hebt geïnvesteerd) dat dat naar verhouding verrekend wordt.

Met uitzondering van je elektrische auto ben ik het met je eens. Autorijden wordt duurder. :)

Elektrisch rijden was lange tijd goedkoop (en volgens mij nog steeds), en aanzienlijk goedkoper dan benzine/diesel. Los van de aanschaf uiteraard. Net zoals dat diesel goedkoper dan benzine was (in ruil voor hogere wegenbelasting), maar nu een litertje diesel duurder is dan benzine zijn de dieselrijders de sjaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:27
Sebazzz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:03:
[...]

Advocaat van de duivel: als je zonnepanelen hebt en vrijwillig van het gas ben gegaan door 20.000 euro aan warmtepompen en isolatie te hebben aangeschaft, ben je gemiddeld genomen dan niet in staat deze hoge prijzen te dragen?
Nu niet meer. Het geld is op. 😇

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Agostino schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:40:
Rob Jetten net bij nieuwsuur, iedereen krijgt in november en december 190 euro gestort op zijn rekening vanuit de energieleverancier.
Gemiddeld 190.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:14
Ik lees niets over "gemiddeld" 190 euro.
https://12ft.io/proxy?q=h...huishoudens%7Ebc923f93%2F
Alle huishoudens krijgen in november en december een compensatie van 190 euro per maand voor de hoge energienota.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:19
[...]

Nee je moet die lening van 20000 ook nog terug betalen

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:52

shameblaster

BB4E^Cons

Alleen voor vaste contracten of ook variabel?

Cons:::BB4E

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-08 09:31
shameblaster schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:52:
[...]

Alleen voor vaste contracten of ook variabel?
Alleen voor Limburgers, getrouwd met een Friezin en met 3 kinderen, waarvan er 2 donker haar hebben en 1 blond, in het bezit van een dynamisch contract dat al minstens 63 dagen loopt en per driemaandelijkse overboeking wordt betaald.

Iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:37

Barrycade

Through the...

Nou als die 2*190 doorgaat krijg ik dus aardig wat geld terug op jaarbasis. (Vooroorlogs contract) Eens afwachten hoe dat uit gaat pakken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gerritjan
Barrycade schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 00:14:
Nou als die 2*190 doorgaat krijg ik dus aardig wat geld terug op jaarbasis. (Vooroorlogs contract) Eens afwachten hoe dat uit gaat pakken.
Het is maar een idee, maar als je die 380 euro niet nodig hebt voor je energie kun je er ook andere mensen mee helpen. Mogelijkheden te over.
Ik behoor trouwens zelf ook tot de groep met een vooroorlogs contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

gerritjan schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 00:19:
[...]

Het is maar een idee, maar als je die 380 euro niet nodig hebt voor je energie kun je er ook andere mensen mee helpen. Mogelijkheden te over.
Sorry maar ik moet eerst aan mijzelf denken, mijn rekeningen gaan ook omhoog als mijn contract afloopt. Voor die tijd vooral investeren in het dempen van energieverbruik. Die 380€ doet niet veel, maar gaan ook die kant op.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

gerritjan schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 00:19:
[...]

Help mijn ouders al die met een AOW tje op een variabel contract zitten. Ondertussen zijn bij ze alle lampen al vervangen voor Led, heb ik hun CV getuned, folie achter de radiatoren en speedcomforts op de radiatoren. Dus van die 380 is al aardig uitgegeven aan ze ;)

En rest van vrienden en familie die kennis nodig hebben sta ik ook voor open om ze te helpen met kennis. Maar financieel helpen, tja afgezien van die 380 en wat kinderbijslag betaal ik al redelijk wat in de grote pot die belastingdienst heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:54
Dagprijzen Zonneplan (incl. alle belastingen en kosten):
Stroom: 22,92 cent/kWH
Gas: 1,64 euro per m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:06
aaaido schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:51:
[...]

een warmtepomp zonder zonnepanelen heeft dan ook niks met verduurzamen te maken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-09 13:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Johan Bogle schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:13:
[...]
een warmtepomp zonder zonnepanelen heeft dan ook niks met verduurzamen te maken…
Jawel, elektriciteit is hernieuwbaar.

Op het moment wordt een gedeelte van elektriciteit uit gas opgewekt, dat is wel jammer natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-09 13:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Haha, ik betaalde eerst ~100€/maand op variabel contract.

Sinds dat hij zijn plan bekend maakte voor het reguleren van de prijzen, is dat omhoog geschoten maar ~400€/maand.

En dat is niet alleen in November/December...
Dus netto is het toch allemaal niet zo gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 16:32
TimDJ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:26:
[...]

Vergeet je die E-auto niet in je berekening?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36

Blijf me verbazen dat mensen hun EV telkens in de berekening gooien. Mobiliteit was toch niet onderdeel van het energieprijs plafond? Of heb ik gemist dat er ook een plafond is voor benzine en diesel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-04-2024
reneeke1970 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:28:
[...]

Zonneplan benadrukt dat nog niks zeker is, maar voorlopig is dit hun uitleg...

Ervan uitgaande dat het prijsplafond dus geldt voor alle Nederlandse huishoudens, zou deze ingreep het laatste zetje kunnen zijn voor wie nog twijfelt of een dynamisch energiecontract verstandig is. Is jouw gewogen gemiddelde uurprijs komend jaar immers lager dan het prijsplafond? Dan betaal je ‘gewoon’ dat lage tarief. Ligt jouw gewogen gemiddelde uurprijs boven het prijsplafond? Dan betaal je het maximale tarief dat de overheid heeft vastgesteld. In deze situatie kun je met een dynamisch contract, zoals Slimme energie, dus alleen maar minder betalen dan bij een contract met vaste prijzen.
Je vergeet het stukje salderen met zonnepanelen, mocht je opwekken tegen lage tarieven dan krijg je lage tarieven uitbetaald en mocht je gebruiken tegen hogere tarieven mag je mooi wel die hogere tarieven aftikken. En dan moeten we nog maar afwachten hoe dat gaat werken met het plafond in combinatie met salderen.

Al met al een beetje voorbarig van Zonneplan als je het mij vraagt. Je kan dus straks opwekken tegen een vergoeding van 20 cent (overdag op zonnige dagen) en vervolgens met je warmtepomp/elektrische auto boven het plafond uitkomen en dus afrekenen tegen 70 cent. Zou een dubbele negatieve reden kunnen zijn om geen dynamisch contract te nemen.

Eerst maar even afwachten hoe het allemaal gaat werken dan maar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 02:54
Ik zit vanaf overmorgen bij twee verschillende energieleveranciers voor gas en elektra.

Ik ben nieuwsgierig hoe deze twee leverenciers die 2x 190 euro invulling gaan geven.
Het zou mooi zijn als deze twee leveranciers niets vanelkaar afweten :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:15

ZieMaar!

Moderator General Chat
hoihoi66 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:33:
Ik zit vanaf overmorgen bij twee verschillende energieleveranciers voor gas en elektra.

Ik ben nieuwsgierig hoe deze twee leverenciers die 2x 190 euro invulling gaan geven.
Iedereen heeft elektriciteit, dus het zal, net als de korting nu, wel via de elektriciteitsrekening gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anc
  • Laatst online: 09-09 12:33

anc

Ik zit helaas met een variabel contract en heb een normaal verbruik van 5000 kwh en 1200 m3 gas, maar dat is exclusief de auto. Ik heb wel zonnepanelen die zouden op jaarbasis 3500kwh moeten opleveren, maar dat moet ik eerst nog maar eens zien :)
Maar die auto laden zal per direct i.v.m. de hogere tarieven, salderen en het plafond niet meer thuis kunnen tenzij ik jackpot wil gaan betalen voor wat ik boven het plafond uit kom. In de straat staat een paal waar ik voor 40 cent kan laden, dat is toch zo ontzettend krom...
Nog sterker is dat ik nog een lopende abo heb tot 1 juli '23 waarbij ik voor 0,29 cent bij Ionity kan snelladen.

Ik ben overigens ook heel benieuwd hoe ze alles precies gaan salderen en welk bedrag je dan aan het einde van de rit overhoud om te betalen.

Einde vast contract a 0,20 cnt/kwh in juli. Tot 30 oktober 0,40. Tot einde jaar bijna een euro. In het nieuwe jaar onbekend + plafond.

Zal flink lastige berekening gaan worden ben ik bang of heeft iemand daar inzichten op? Salderen gaat op jaarbasis, maar voor welke periode gaat eerst gesaldeerd worden? Als ik overcapaciteit heb in de dure periode overdag maar savonds verbruik ik het weer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
TimDJ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:26:
[...]

Die lening van 23,5 miljard ook :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenn
henkebek schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:29:
[...]

Blijf me verbazen dat mensen hun EV telkens in de berekening gooien. Mobiliteit was toch niet onderdeel van het energieprijs plafond? Of heb ik gemist dat er ook een plafond is voor benzine en diesel?
Geen prijsplafond op benzine en diesel, maar wel een extra belastingkorting van 17 cent op benzine en 11 cent op diesel. Als de stroomprijs vervolgens geen belastingkorting krijgt (oke oke, in 2022 kregen we die met de BTW aanpassing, maar in 2023 dus niet meer) dan moet je niet raar op staan te kijken als mensen het kopen van een elektrische auto uitstellen. Rijden ben benzine is namelijk gewoon goedkoper nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Swenn schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:40:
[...]

Geen prijsplafond op benzine en diesel, maar wel een extra belastingkorting van 17 cent op benzine en 11 cent op diesel. Als de stroomprijs vervolgens geen belastingkorting krijgt (oke oke, in 2022 kregen we die met de BTW aanpassing, maar in 2023 dus niet meer) dan moet je niet raar op staan te kijken als mensen het kopen van een elektrische auto uitstellen. Rijden ben benzine is namelijk gewoon goedkoper nu.
Prima toch? Olie kopen we tegen de wereldmarktprijs, gas tegen de lokale piekprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenn
RemcoDelft schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:41:
[...]

Prima toch? Olie kopen we tegen de wereldmarktprijs, gas tegen de lokale piekprijs.
Als daarmee prima is dat we tijdelijk even flink het aanschaffen van een elektrische auto ontmoedigen, eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:06
Accretion schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:21:
[...]

Jawel, elektriciteit is hernieuwbaar.

Op het moment wordt een gedeelte van elektriciteit uit gas opgewekt, dat is wel jammer natuurlijk.
Een gedeelte? Wat dacht je van meer dan de helft? En dan tel ik het hele jaar en niet het elektra verbruik in de winter en die onzinnige biomassa zit er dan ook nog bij….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
hoihoi66 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:33:

Die 190 euro is natuurlijk per aansluiting 8)7 je netbeheerder weet heus wel wie jouw leveranciers zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Johan Bogle schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:46:
[...]
Een gedeelte? Wat dacht je van meer dan de helft? En dan tel ik het hele jaar en niet het elektra verbruik in de winter en die onzinnige biomassa zit er dan ook nog bij….
Onder de streep verbruik de warmtepomp gewoon minder gas dan je ketel, ook al komt al je elektriciteit van een gascentrale.
ArcticWolf schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:57:
[...]

Die 190 euro is natuurlijk per aansluiting 8)7 je netbeheerder weet heus wel wie jouw leveranciers zijn.
Dit is de overheid he :p

De netbeheerders zullen hier niets mee te maken hebben. Het is veel logischer het per elektra contract uit te keren.

Maar haastige spoed is zelden goed, zeker bij de overheid. Ik zit zelf ook bij 2 leveranciers en als het dubbel wordt uitgekeerd zou dat wel 7(8)7 zijn…

[ Voor 38% gewijzigd door Glashelder op 05-10-2022 08:06 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:57:
[...]

De netbeheerder heeft niks te maken met die compensatie, dat gaan de leveranciers uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:10:
[...]

De netbeheerder heeft niks te maken met die compensatie, dat gaan de leveranciers uitvoeren.
Okay, dan is alleen de vraag of 1 elektra contract als 1 of een halve aansluiting geldt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 12:26
anc schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:37:
Ik zit helaas met een variabel contract en heb een normaal verbruik van 5000 kwh en 1200 m3 gas, maar dat is exclusief de auto. Ik heb wel zonnepanelen die zouden op jaarbasis 3500kwh moeten opleveren, maar dat moet ik eerst nog maar eens zien :)
Maar die auto laden zal per direct i.v.m. de hogere tarieven, salderen en het plafond niet meer thuis kunnen tenzij ik jackpot wil gaan betalen voor wat ik boven het plafond uit kom. In de straat staat een paal waar ik voor 40 cent kan laden, dat is toch zo ontzettend krom...
Nog sterker is dat ik nog een lopende abo heb tot 1 juli '23 waarbij ik voor 0,29 cent bij Ionity kan snelladen.

Ik ben overigens ook heel benieuwd hoe ze alles precies gaan salderen en welk bedrag je dan aan het einde van de rit overhoud om te betalen.

Einde vast contract a 0,20 cnt/kwh in juli. Tot 30 oktober 0,40. Tot einde jaar bijna een euro. In het nieuwe jaar onbekend + plafond.

Zal flink lastige berekening gaan worden ben ik bang of heeft iemand daar inzichten op? Salderen gaat op jaarbasis, maar voor welke periode gaat eerst gesaldeerd worden? Als ik overcapaciteit heb in de dure periode overdag maar savonds verbruik ik het weer...
Alleen snelladen is niet goed voor je accu. Tenzij je lease hebt en het niet interesseert wat de staat van je accu is over een paar jaar zou ik niet dagelijks / wekelijks de auto aan de snellader hangen. Ik kan zelf nog gratis laden bij de superchargers maar hier gaat de auto nog gewoon aan de laadpaal thuis. Vandaag weer een paar uurtjes alleen belasting betalen met tarieven van 0,09 per kWh. De zonneplan dagprijs is 0,23 las ik hierboven, ook goedkoper dan snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

s_schimmel schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:14:
[...]

Alleen snelladen is niet goed voor je accu. Tenzij je lease hebt en het niet interesseert wat de staat van je accu is over een paar jaar zou ik niet dagelijks / wekelijks de auto aan de snellader hangen. Ik kan zelf nog gratis laden bij de superchargers maar hier gaat de auto nog gewoon aan de laadpaal thuis. Vandaag weer een paar uurtjes alleen belasting betalen met tarieven van 0,09 per kWh. De zonneplan dagprijs is 0,23 las ik hierboven, ook goedkoper dan snelladen.
Als het uurtje factuurtje zou worden en ik kan aangeven dat ik van x tijd tot x tijd niet het plafond wil gebruiken maar de auto wil laden dan is het een optie. De 5k kwh kan ik voor het grootste gedeelte niet plannen.
De auto is op dit moment een lease, maar wie weet aan het einde van het termijn dat ik de auto toch wil overnemen. Zou bij de snellader 260 euro op jaarbasis ongeveer opleveren. Dat is in deze tijden toch wel een fijn extra zakcentje.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Bijzonder om te lezen toch dat veel EV rijders blijkbaar puur basis de lagere prijs en niet wegens milieu die auto rijden.

Maar nu elektra duurder is komen er opeens argumenten over dat het nu minder aantrekkelijk om over te stappen vanaf benzine. En dat dat slecht is voor het milieu. Uhuh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeKoetsier
[...]

Dus als je geld opzij zet + leent om de duurzame overstap te maken, wat jarenlang gepusht wordt, is het nu gewoon eerlijk dat je nu gewoon de sjaak bent en nog een keer meer mag betalen?

Ik begrijp werkelijk waar deze kromme manier van redeneren niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
Mawlana schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:07:
[...]

Met uitzondering van je elektrische auto ben ik het met je eens. Autorijden wordt duurder. :)

Elektrisch rijden was lange tijd goedkoop (en volgens mij nog steeds), en aanzienlijk goedkoper dan benzine/diesel. Los van de aanschaf uiteraard. Net zoals dat diesel goedkoper dan benzine was (in ruil voor hogere wegenbelasting), maar nu een litertje diesel duurder is dan benzine zijn de dieselrijders de sjaak.
Helaas is het met deze energieprijzen en benzineprijzen dus niet meer goedkoper.
Vooraf aanschaf stuk duurder en nu met een stroomprijs van alles boven de 70ct/kWh al duurder om elektrisch te rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

DeKoetsier schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:47:
[...]

Dus als je geld opzij zet + leent om de duurzame overstap te maken, wat jarenlang gepusht wordt, is het nu gewoon eerlijk dat je nu gewoon de sjaak bent en nog een keer meer mag betalen?

Ik begrijp werkelijk waar deze kromme manier van redeneren niet.
Er is niets eerlijks aan deze crisis. Maar bekijk het relatief tegenover de kopers en huurders die niet het budget hebben om uberhaupt enige verduurzaming te doen. Die hebben waarschijnlijk een laag inkomen en die hebben écht de hulp nodig.

Door de bank genomen ben je geen modaal inkomen als je jezelf gasvrij hebt gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Sebazzz op 05-10-2022 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

Barrycade schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:43:
Bijzonder om te lezen toch dat veel EV rijders blijkbaar puur basis de lagere prijs en niet wegens milieu die auto rijden.

Maar nu elektra duurder is komen er opeens argumenten over dat het nu minder aantrekkelijk om over te stappen vanaf benzine. En dat dat slecht is voor het milieu. Uhuh.
Alles speelt een rol. Verduurzamen moet in deze tijden toch ook echt impact hebben op je portemonnee al is het maar op de langere termijn.
Maar als de benzine auto goedkoper gaat worden om mee te rijden dan ben ik toch geen dief van mijn eigen portemonnee? Alle prijzen rijzen de pan uit. Als de stijgende lijn doorzet dan worden sommige sporten zelfs onbetaalbaar of stoppen gewoon. Denk aan ijshallen/zwembaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
Sebazzz schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:53:
[...]

Er is niets eerlijks aan deze crisis. Maar bekijk het relatief tegenover de kopers en huurders die niet het budget hebben om uberhaupt enige verduurzaming te doen. Die hebben waarschijnlijk een laag inkomen en die hebben écht de hulp nodig.

Door de bank genomen ben je geen modaal inkomen als je jezelf gasvrij hebt gemaakt.
Ik ben best voor een progressief belasting stelsel en dat zou hier ook in meegenomen mogen worden. Maar om gasloos gewoon niks te compenseren t.o.v. Gas/elektra mix, zorgt nu voor een prikkel om maar weer gas te stoken en evt benzine te rijden.

Er moet toch ergens een verdeel sleutel tussen gas en elektra gemaakt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
DeKoetsier schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:53:
[...]

Helaas is het met deze energieprijzen en benzineprijzen dus niet meer goedkoper.
Vooraf aanschaf stuk duurder en nu met een stroomprijs van alles boven de 70ct/kWh al duurder om elektrisch te rijden.
Publiek laden kan voor veel minder dan 70 cent, vaak rond de 40 en soms zelfs daaronder. Dan ben je puur qua brandstofkosten nog steeds bijna de helft goedkoper uit dan met benzine a 1,85 per liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Laatst online: 09:09

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Wat mij betreft is dit exact dezelfde discussie als bij warmtepompen. De overheid stimuleert het gebruik van warmtepomp/ev en nu wordt dat zoveel duurder dat beide niet meer uit kunnen. Dus we passen de compensatie voor een warmtepomp aan. Dan is het best logisch dat de vraag 'en de ev dan?' Opkomt toch?!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
henkebek schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:00:
[...]

Publiek laden kan voor veel minder dan 70 cent, vaak rond de 40 en soms zelfs daaronder. Dan ben je puur qua brandstofkosten nog steeds bijna de helft goedkoper uit dan met benzine a 1,85 per liter.
Klopt helaas. En mag ik de auto verderop in de straat zetten i.p.v. op de oprit laden. Ik zal het ook doen als het zo blijft, maar ik vind het van de zotte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

DeKoetsier schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:01:
[...]

Klopt helaas. En mag ik de auto verderop in de straat zetten i.p.v. op de oprit laden. Ik zal het ook doen als het zo blijft, maar ik vind het van de zotte.
Die 40 cent blijft ook niet houdbaar als de prijzen zich zo doorzetten..

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
prein2 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:02:
[...]

Die 40 cent blijft ook niet houdbaar als de prijzen zich zo doorzetten..
Die gaan inderdaad dalen als de prijzen doorzetten. Want op de spotmarkt kost stroom op dit moment de helft van die 40 cent ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkebek
DeKoetsier schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:01:
[...]

Maar dan zie je dus dat t voor jou vooral een luxe probleem is. Vergelijk dat even met de mensen met alleen aow die met een elektrische deken op de bank zitten met de verwarming uit omdat t geld op is. Voor die groep is de compensatie bedacht, niet voor jou en mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 15:19

TAA

Liever IRC

[...]
Vanuit het milieu oogpunt kan het een bewuste keuze zijn om je beperkte middelen (geld) in te zetten waar het het meeste effect opleverd (voor het mileu). Mensen investeren dan in een WP installatie, vervangen van oude apparatuur/verlichting en ruilen de ICE om voor een EV (in een willekeurige volgorde).

De investering in zonnepanelen zou de kers op de taart zijn maar kon best als laatst gedaan worden omdat de leverancier toch al voor groene energie zorgt. Centraal opwekken is misschien ook wel gunstiger (milieu en/of kosten) als zelf voor producentje gaan spelen. Anders hadden we ook al die subsidies op panelen jarenlang niet nodig gehad.

De situatie ligt nu anders en als je deze route gekozen hebt is het nu zuur. Vooral omdat er op redelijke termijn (zelfs tegen enorm gestegen kosten) geen fatsoenlijke PV installatie te laten leggen is... Hindsight is a bitch maar je had dus beter eerst 12kWp aan panelen kunnen leggen voordat je aan electrificatie begonnen was.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• s_schimmel
henkebek schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:04:
[...]

Die gaan inderdaad dalen als de prijzen doorzetten. Want op de spotmarkt kost stroom op dit moment de helft van die 40 cent ;)
Het blijft me verbazen hoe makkelijk "wij" ons allemaal maar de angst laten aanpraten en zomaar accepteren dat elektriciteit heel duur is. Dat is het namelijk niet. Op de intra-day markt zitten er af en toe een paar uren bij die boven de 0,70 zitten maar het merendeel zit er dik onder. Ook op de ENDEX betaal je voor base en peak load geen euro. Het zijn geen prijzen zoals we die twee jaar terug hadden maar de horror verhalen van Essen, Vattenfall, Eneco, Greenchoice kloppen ook niet. Ondertussen gaan we er allemaal maar mee akkoord en lopen we ondertussen te schreeuwen om compensatie vanuit de overheid want overstappen is te moeilijk.

Het is helaas zo in Nederland dat we vooral naar de eigen portemonnee kijken. Soms zou ik ook willen dat we de centen op de tweede plek zetten en het klimaat op de eerste. Aan de andere kant hebben allemaal niet onbeperkt geld beschikbaar en zullen we onze schaarse middelen dus optimaal moeten inzetten. Als het dan goedkoper is om een EV te rijden waardoor "we" dat allemaal gaan doen helpen we het klimaat ook. Dat de reden dan niet altruïstisch is zij maar zo, het gaat om het grotere geheel.

Dat een EV in 2016 goedkoper was om te rijden dan een ICE heeft mij in staat gesteld om die in aanschaf veel duurdere EV te kopen. Daar rijd ik nu nog steeds in en met 160k+ kilometers op de teller heeft dat al een hoop CO2 uitstoot bespaart. Mijn motivatie was dus eerst klimaat maar de lagere TCO heeft me in staat gesteld de auto te gaan rijden.

Wat mij irriteert aan de compensatiemaatregelen is dat we eerst op allerlei manieren zijn aangespoord om te elektrificeren want beter voor het klimaat. Los van de auto heeft de aanschaf van zonnepanelen, accus en warmtepompen mij tienduizenden euro's gekost. Nu krijg je figuurlijk zeg maar een trap na doordat er wel korting op benzine en diesel wordt gegeven en ook gas gebruikers worden gecompenseerd maar je als full electric burger die goed bezig is voor het klimaat het maar zelf uit mag zoeken en lekker mag aftikken bij je leverancier.

De middenklasse kan inmiddels ook een EV rijden en een warmtepomp installeren. Die hebben alleen niet het dakoppervlak om daar ook genoeg zonnepanelen voor neer te leggen en ze zijn zo door de grens van het prijsplafond heen.
Dat terwijl die "verzuurde boomer" die niks wil (ik chargeer, I know) en dus lekker door tuft in z'n vervuilende diesel en lekker op gas aan het stoken is met z'n 20 jaar oude CV ketel die wordt lekker gecompenseerd met goedkopere brandstof en een ruim plafond op gas.

Ik heb het nu niet over minima die vast zitten in een tochtig huurhuis. Daar moet ten eerste de verhuurder verplicht gaan worden dat huis zo goed als passief te maken en die huurders mogen wat mij betreft ruimhartig gecompenseerd gaan worden voor de gestegen kosten.

[ Voor 58% gewijzigd door s_schimmel op 05-10-2022 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

prein2 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:01:
[...]

Wat mij betreft is dit exact dezelfde discussie als bij warmtepompen. De overheid stimuleert het gebruik van warmtepomp/ev en nu wordt dat zoveel duurder dat beide niet meer uit kunnen. Dus we passen de compensatie voor een warmtepomp aan. Dan is het best logisch dat de vraag 'en de ev dan?' Opkomt toch?!
Niet echt, hoop dat als je een warmtepomp hebt genomen dat de subsidie alleen niet de dealmaker was. Maar in een warmtepomp zit nog iets van een levensbehoefte. Een EV is voorlopig nog een luxe ding, je kan ook met de trein naar je werk. Is ook een soort EV. En daar zit ook subsidie op in de vorm van belastingteruggave als je m voor woon werk gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07:56
[...]

Een groot deel van de gasvrije woningen is nieuwbouw of huur van woningcorporaties. Daarnaast: veel leningen via gemeente voor verduurzaming.

Gasvrij betekent in de meeste gevallen absoluut niet "heeft veel geld".

En ja, ook bij nieuwbouw is dit pijnlijk. De investering zit in de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
henkebek schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:06:
[...]

Maar dan zie je dus dat t voor jou vooral een luxe probleem is. Vergelijk dat even met de mensen met alleen aow die met een elektrische deken op de bank zitten met de verwarming uit omdat t geld op is. Voor die groep is de compensatie bedacht, niet voor jou en mij ;)
Ik begrijp wat je zegt, toch wederom: jarenlang iets prikkelen, dan gaan mensen erin investeren, en dan niet een makkelijk te verzinnen verdeelsleutel toepassen maar hen laten betalen.

De serieuze gedachte is hier om de prijzen in de gaten te houden en mogelijk weer een ICE aan te schaffen. Kunnen we met dat geld de lening ook weer wat afbetalen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Barrycade schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:12:
[...]

Niet echt, hoop dat als je een warmtepomp hebt genomen dat de subsidie alleen niet de dealmaker was. Maar in een warmtepomp zit nog iets van een levensbehoefte. Een EV is voorlopig nog een luxe ding, je kan ook met de trein naar je werk. Is ook een soort EV. En daar zit ook subsidie op in de vorm van belastingteruggave als je m voor woon werk gebruikt.
Ja een auto is een luxe ding én de overheid stimuleert behoorlijk om het aandeel vervuilende luxe dingen te verduurzamen. De overheid heeft ook ingegrepen in de benzineprijzen. Dus zo luxe is 't blijkbaar niet. Voor veel mensen is een auto helaas noodzakelijk

(gaat morgen weer lekker met de trein naar werk)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikromanic
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 14:33

Mikromanic

Onder de titel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xsbfm_uANGDlteWTWXFgsJYhHVg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y665Q1w34HsJV7U2eeUkw0KO.png?f=user_large

Zo vanaf 04-11-2022 ben ik ook aan de beurt

Van 0,23 cent normaal naar 0,86
Van 0,20 cent dal naar 0,69

Up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Kameelstok schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:13:
[...]

Een groot deel van de gasvrije woningen is nieuwbouw of huur van woningcorporaties. Daarnaast: veel leningen via gemeente voor verduurzaming.

Gasvrij betekent in de meeste gevallen absoluut niet "heeft veel geld".

En ja, ook bij nieuwbouw is dit pijnlijk. De investering zit in de hypotheek.
Nou bedoel je nu een warmtenet geeft ik je gedeeltelijk gelijk.

Hebben we het hier over mensen die zelf een warmtepomp hebben laten installeren of een bewuste keuze voor een nieuwbouwwoning is het royaal luxe.

Verstandige mensen zonder geld gaan niet een lening aan, al is het een laagrisico lening van een gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mikromanic schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:15:
[Afbeelding]

Jij zat wel bizar spotgoedkoop met 0,23 cent, geen reden tot klagen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Electrische autos gaat over het idee van de energietransitie. Dat men langzaam kan over gaan met auto rijden op energie die opgewekt kan worden. I.p.v. een product dat op gaat en slecht vor het milieu is.

Daar moet nog wel veel gebeuren uiteraard. Er moet veel meer opnieuw opgewekt worden of kernfusie als dat er ooit komt & er moet een grote uivinding voor accus komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Barrycade schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:17:
[...]

Nou bedoel je nu een warmtenet geeft ik je gedeeltelijk gelijk.

Hebben we het hier over mensen die zelf een warmtepomp hebben laten installeren of ene bewuste keuze voor een nieuwbouwwoning is het royaal luxe.

Verstandige mensen zonder geld gaan niet een lening aan, al is het ene laagrisico lening van een gemeente.
mijn ouders zijn met warmtepomp en zonnepanelen NoM. Hebben wel de gasaansluiting nog, al 3 jaar 0 kuub verbruik. Ze gaan nu dus weer 500 kuub gas gebruiken zodat ze die vrijgekomen stroom kunnen gebruiken voor hun EV 😎

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe

Nou nou, als je een auto koopt met een veel hogere aanschafprijs die zich deels terugbetaald door lagere variabele kosten dan is dat toch een tegenvaller? Ik zou nooit een nieuwe auto gekocht hebben op benzine. De keuze voor een EV is deels financieel, deels voor het milieu. Beetje vreemd om dat hypocriet te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

henkebek schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:04:
[...]

Die 40 cent was haalbaar toen je grootzakelijk voor €5 per MWh je energie ex belastingen kocht. De paal zelf moet ook betaald etc

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
Mikromanic schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:15:
[Afbeelding]

Mooi moment om over te stappen op een andere leverancier. Bijv. OM Energie als je vastigheid wil of Tibber als je kan leven met dynamische uur tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:18
s_schimmel schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:11:
Het blijft me verbazen hoe makkelijk "wij" ons allemaal maar de angst laten aanpraten en zomaar accepteren dat elektriciteit heel duur is. Dat is het namelijk niet. Op de intra-day markt zitten er af en toe een paar uren bij die boven de 0,70 zitten maar het merendeel zit er dik onder. Ook op de ENDEX betaal je voor base en peak load geen euro. Het zijn geen prijzen zoals we die twee jaar terug hadden maar de horror verhalen van Essen, Vattenfall, Eneco, Greenchoice kloppen ook niet. Ondertussen gaan we er allemaal maar mee akkoord en lopen we ondertussen te schreeuwen om compensatie vanuit de overheid want overstappen is te moeilijk.
Ik ben inderdaad niet heel bekend met die markt en als het gaat betekenen dat ik komend jaar soms onder de 40 cent zit, dan ga ik zeker nadenken over het overstappen. Maar ben benieuwd wat de uitwerking wordt, hoe ze dat allemaal goed gaan berekenen. Gaat de leverancier echt per uur kijken hoeveel je hebt verbruikt en of je aan de 40 cent zat of daarboven? Of wordt het per dag afgerond? Tuurlijk valt het allemaal te automatiseren, maar het controleren is een hel. Oxxio lukt het nu al niet om in hun app de oude tarieven voor 30 dagen aan te geven. De app geeft al de nieuwe tarieven aan die voor mij pas over een week of 3 in moeten (mogen) gaan. Echt mega verwarrend ook.

Buiten dat, de prijs is nu soms boven de 70 cent. Terwijl we begin oktober zitten. Dagen zijn nog relatief lang, verwarming heeft hier ook nog niet aan gestaan. Hoe gaat dat straks als meer mensen elektrisch gaan verwarmen deze winter en wanneer de dagen korter en donkerder worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-09 18:53
https://www.rtlnieuws.nl/...as-elektriciteit-rekening

Als je onder de 190euro per maand qua rekening zit, krijg je dan geld toe of zo ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Willem30 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:38:
https://www.rtlnieuws.nl/...as-elektriciteit-rekening

Als je onder de 190euro per maand qua rekening zit, krijg je dan geld toe of zo ? :?
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3lvinG
  • Laatst online: 14-09 20:53
Is nu al bekend of dynamische contracten ook onder de regeling gaan vallen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 23:45

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

[...]

Okay, dus als je een lening afsluit van 20K via de SVN om je huis te verduurzamen dan heb je dus nu in deze situatie pech gehad. Je beredenering kan ik niet volgen. Ja er zijn mensen die het niet kunnen betalen.
We rijden toch allemaal niet in een Ferrari.

Ik heb 5 jaar geleden de keus gemaakt, toen van het gas en daarvoor ook nog afsluitkosten mogen betalen.
We hebben 20k geleend en voel me nu echt in de kou gezet worden door deze roverheid en energieboeren.
Ik ben ook niet van de terugverdientijd en die 230,- aan nuts betaalde ik al voor de verduurzaming. Het rekensommetje betekende dat ik met een energie en lening last van 250€ per maand de verduurzaming kon realiseren. Situatie nu is dat ik met een verbruik van 13.000kWh per jaar en eigen opwek van 4.000kWh dus netto 9.000kWh, een voorschot mag aftikken van 450€ per maand. De roverheid wil dat we verduurzamen maar op deze manier gaat dat niet lukken, OOK niet voor de mensen die het misschien wel kunnen betalen.

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
M3lvinG schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:39:
Is nu al bekend of dynamische contracten ook onder de regeling gaan vallen?
Waarom niet, zijn gewoon energiecontracten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik heb een termijnbedrag van 100 euro. Hoe gaat november en december in zijn werk? Wordt de korting verrekend op de eindafrekening, of krijg ik geld op mijn rekening gestort in november en december?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
DutchOwnage schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:40:
[...]

Ik heb een termijnbedrag van 100 euro. Hoe gaat november en december in zijn werk? Wordt de korting verrekend op de eindafrekening, of krijg ik geld op mijn rekening gestort in november en december?
Geen idee, zal wel verrekend worden op de eind afrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
[...]

De verlaging van november en december is een gesimuleerde verlaging. Dat betekent dat de korting (zo noem ik het plafond maar even) van volgend jaar alvast uitgesmeerd gaat worden over deze maanden. Voor de uiteindelijke eindafrekening maakt dit niet uit, maar het voorkomt voor heel veel mensen een hoge energierekening hoog voorschot.

Ik heb een nieuwsbericht gemist zie ik nu.

[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 05-10-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14-09 21:20

Dit was al af te leiden uit de autoverkopen voor zakelijke lease en de bijtellingen.

De mitsubitshi outlander phev had lage bijtelling vanwege die 50 km electrisch bereik dus hoge aantal leasecontracten hiervoor.
Na een paar jaar normale bijtelling en zakelijke lease wilde niemand meer de outlander.

Tesla zelfde eerst 0% bijtelling of 4% maar toen naar onder 60K km 8% en restant daarboven 22%.

Als je toch 700 bijtelling krijgt dan liever benzine dacht men.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Koekerwauz_NL schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:39:
[...]

Okay, dus als je een lening afsluit van 20K via de SVN om je huis te verduurzamen dan heb je dus nu in deze situatie pech gehad. Je beredenering kan ik niet volgen. Ja er zijn mensen die het niet kunnen betalen.
We rijden toch allemaal niet in een Ferrari.

Ik heb 5 jaar geleden de keus gemaakt, toen van het gas en daarvoor ook nog afsluitkosten mogen betalen.
We hebben 20k geleend en voel me nu echt in de kou gezet worden door deze roverheid en energieboeren.
Ik ben ook niet van de terugverdientijd en die 230,- aan nuts betaalde ik al voor de verduurzaming. Het rekensommetje betekende dat ik met een energie en lening last van 250€ per maand de verduurzaming kon realiseren. Situatie nu is dat ik met een verbruik van 13.000kWh per jaar en eigen opwek van 4.000kWh dus netto 9.000kWh, een voorschot mag aftikken van 450€ per maand. De roverheid wil dat we verduurzamen maar op deze manier gaat dat niet lukken, OOK niet voor de mensen die het misschien wel kunnen betalen.
Je hebt het er over dat je je huis verduurzaamd hebt. Ben benieuwd wat je daar dan onder verstaat. 13.000 kWh verbruiken klinkt niet als verduurzamen (ook niet met een warmtepomp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
[...]

ik hoorde dat je het op de rekening krijgt maar goed links om rechts om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
prein2 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:15:
[...]
(gaat morgen weer lekker met de trein naar werk)
Het is maar wat je lekker vindt ;-)
https://nos.nl/artikel/24...-veel-mensen-moeten-staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_Slavko
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-09 09:37
De berichtgeving hierover is nogal tegenstrijdig. Nieuwsuur heeft het over een korting op de energierekening. Tegelijkertijd heeft Jetten het in dezelfde uitzending van Nieuwsuur over het storten van 190 euro door de energieleveranciers aan hun klanten. Ik denk dat de energieleveranciers daar vrijheid in krijgen.
bie100 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:20:
[...]

ik hoorde dat je het op de rekening krijgt maar goed links om rechts om

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-09 19:56
Is er überhaupt in Nederland een succesverhaal te noemen als het gaat om privatisering?
- Zorg
- Zorgverzekering
- OV
- Energie
Zijn niet echt te kwalificeren als succesvolle privatiseringen.
De berichtgeving hierover is nogal tegenstrijdig. Nieuwsuur heeft het over een korting op de energierekening. Tegelijkertijd heeft Jetten het in dezelfde uitzending van Nieuwsuur over het storten van 190 euro door de energieleveranciers aan hun klanten. Ik denk dat de energieleveranciers daar vrijheid in krijgen.
Energieleveranciers de vrijheid geven ? 8)7 lijkt me een slecht plan

[ Voor 30% gewijzigd door Bushie op 05-10-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:53
fijn dat de regeling wat is aangepast
hoe ze bij die gemiddelde komen weet ik niet want zover ik lees is het gemiddeld 3500 kwh en 1500 kub
maar goed
met de korting komende maanden en het lagere tarief 2023 vallen de kosten nog mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

Mister_Slavko schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:39:

[...]
Dat is toch wel verschillend.
Als ze een korting geven over de maand november en december en iemand heeft daar maar 5 euro aan verbruik dan kom je op 0 euro.
Zelfde als je in de winkel een kleding stuk koopt je krijgt nooit 110% korting waarbij het geld toe krijgt om de nieuwe trui mee te nemen...

En wat Jetten zegt is eigenlijk ten gunste voor iedereen, dus iemand die op 5 euro staat krijgt ineens 185 euro op den rekening gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Misschien dat iemand hier het kan verduidelijken voor me nu het prijsplafond er is. Vooral de vaste leveringskosten maken me aan het twijfelen.

We gaan in november in een ander huis wonen, ik ben voor dit huis een leverancier aan het zoeken.
We gaan er met 1 persoon minder wonen dan de huidige bewoners.
Hun verbruik ten opzichte van het plafond de laatste jaren:
  • Gas= 246m³ meer
  • Elek= 391 kWh meer.
Er liggen panelen op het dak die 1879 terugleveren ongeveer waarmee we dus ruim onder het plafond gaan komen qua elektriciteit. Ze leveren echter niet genoeg voor een terugleververgoeding verwacht ik, dus die laat ik achterwege.

Nu zit ik te twijfelen tussen Vandebron en Engie.
Aangezien we bij beide hetzelfde gaan betalen voor ons gebruik is alleen de vaste kosten en de gasprijs interessant.
  • Vaste leveringskosten elek ex btw Engie= 0,45285 pdag. VDB=0,16982 pdag
  • Vaste leverngskosten gas ex bte Engie= 0,18116 pdag. VDB= 0,16982
  • Gas ex btw Engie= 2,54091. VDB= 2,69513.
De vaste kosten voor elektriciteit zijn bij Engie gewoon mega hoog, en gezien dezelfde tarieven overal worden die niet meer gecompenseerd door de prijs. Dan lijkt mij VDB een betere keus.

Zie ik nu iets over het hoofd?
Aanbod van Engie is qua termijnbedrag wel veel beter (331 vs 500 die naar 400 mag van VDB). Maar dat teveel krijgen we toch terug, en ik verwacht dat deze na 4 maanden bij VDB enorm omlaag gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door twowheeler op 05-10-2022 10:53 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden