Ik neem aan dat ze daar wel iets tegen/voor gedaan hebben aangezien de maatregel totaal niet voor dat soort gevallen bedoelt zijn.
Ik durf de aanname wel aan dat iemand met een warmtepomp en een elektrische auto niet in een sociale huurwoning zit.Wolly schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:44:
[...]
Wat een hoop aannames, alsof er geen wijken vol met sociale woningbouw zijn gebouwd met warmtepomp en zonder zonnepanelen.
Straat naast mij enkel warmtepompen. Allen sociale huur.ELD schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:03:
[...]
Ik durf de aanname wel aan dat iemand met een warmtepomp en een elektrische auto niet in een sociale huurwoning zit.
Een enkeling heeft een 2e hands zoe staan. Ze wonen er echt.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Die korting wordt toegepast bij de jaarlijkse afrekening, voor het deelverbruik over november en december. Het wordt dus in mindering gebracht op je werkelijke afrekening. Je kan je voorschot wel verhogen, maar voor de eindafrekening maakt dat niets uit. De rekening wordt niet negatief. Je bent dan hooguit aan het sparen via je energiemaatschappij.
Bijv. te betalen november en december: 8 euro
Na aftrek korting: te betalen 0 euro
Je krijgt dan altijd enkel (en geheel) je voorschot terug, niet meer.
Toevallig woon ik in een complex, net vorig jaar opgeleverd met 16 vrije sector en 8 sociale huurwoningen. Compleet all-electric met overal vloerverwarming, warmtepomp en zonnepanelen op het dak voor ieder individueel appartement.ELD schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:03:
[...]
Ik durf de aanname wel aan dat iemand met een warmtepomp en een elektrische auto niet in een sociale huurwoning zit.
HD4Life @ Full-HD
Tsja... ik ga geen overheidsgeld laten liggenBedankt voor het wijzigen van je termijnbedrag voor XXXXXXXXXXXX. Vanaf november is het termijnbedrag aangepast naar €190,00.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Dat 3 jaar dalen is straks ideaal voor de leverancier: extra verdienen aan het prijsplafond, en toch extra klanten trekken door het jaar daarna lagere tarieven te bieden.ArthurMorgan schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:48:
Als ze zo doorgaan betaal ik voor mijn eerste jaar GC-Unive 3 jaar dalen straks nog minder dan voor mijn laatste jaar vast contract uit 2019
Ik ben ook wel benieuwd wat er gaat gebeuren met piek- en daltarief: als het plafond straks een vast tarief is, vervalt het nut van piek en dal. Net als salderen is dat het tegenovergestelde van wat netstabiliteit nodig heeft.
De rekening komt echt wel hoor! Het is zacht gezegd raar dat we van de toekomstige generaties moeten lenen om de lopende rekeningen te betalen.M@cer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:51:
Kom maar op met die 2 x 190 euro... Ik vind het helemaal geweldig, weer 2 maanden gratis energie met geld toe.
Voorschot dus even verhogen naar 190 euro.mandroideka schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:59:
[...]
In de kamerbrief wordt gesproken over een -korting- van 190 euro op de energierekening. Dat zou betekenen dat een voorschot van 5 euro naar nul euro gaat, maar niet dat je geld terug krijgt.
Met 23.5 Miljard heb je of hele hoge plinten, of een heel groot vloeropp. Allememachies wat een berg geld.henkebek schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:35:
[...]
Het geld klotst kennelijk tegen de plinten.
Dat zou nog veel dommer zijn, dat geeft heel veel mensen geen enkele reden om niet 2 maanden lang heel veel energie te gebruiken.MeteoVir schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:06:
Die korting wordt toegepast bij de jaarlijkse afrekening, voor het deelverbruik over november en december. Het wordt dus in mindering gebracht op je werkelijke afrekening. Je kan je voorschot wel verhogen, maar voor de eindafrekening maakt dat niets uit. De rekening wordt niet negatief. Je bent dan hooguit aan het sparen via je energiemaatschappij.
Ik zei het denk ik niet helder.ArthurMorgan schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:02:
[...]
Even mijn voorschotten op 190 zetten en ik krijg het wel?
En wat met die mensen die hun voorschotten ver naar beneden hebben gezet en aan het einde fors moeten bijbetalen dan?
De kamerbrief heeft het over een korting op de energierekening. Dus voorschotten zijn irrelevant. De daadwerkelijke energiekosten in november en december met 190 euro verlaagd. En omdat het woord korting wordt gebruikt, gaat het denk ik maar tot maximaal nul euro, maar niet een negatief bedrag.
De kamerbrief en beslisnota staan online, dus je kunt het ook zelf lezen.
Precies mijn gedachte... zal dit dan bovenop de huidige energiebelasting korting zijn die al extra hoog is tot 1 januari? Dan gaat de thermostaat per direct weer terug naar 22 graden!M@cer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:51:
Kom maar op met die 2 x 190 euro... Ik vind het helemaal geweldig, weer 2 maanden gratis energie met geld toe.
Even zonder gekheid... voor een hoop mensen is dit wel een goede pleister op de wond. Echter, voor mij persoonlijk is het wederom gratis geld, bovenop de al geldende energiebelasting korting tot 1 januari, waarmee mijn maandbedrag op dit moment op 10 euro staat (gasloos, zonnepanelen, nieuwbouw 2021 A+++).
Ik denk dat dit op dezelfde manier verrekend gaat worden als de energiebelasting korting... voor die 2 maanden komt er dus gewoon 2x minus 190 euro op je factuur te staan, ongeacht je verbruik. Als dat niet zo is, gaat per 1 november de thermostaat van de warmtepomp naar 23 gradenMeteoVir schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:06:
Ik hoop dat ze daadwerkelijk voor die maanden de 190 euro overmaken en niet achteraf bij de jaarrekening verrekenen... Laatste zal wel het geval zijn waardoor mensen met een nog (duur) vast contract het geld pas later krijgen...
You only live once, so enjoy the ride.
Het historisch gebruik is in te zien via je netbeheerder. Alle energieleveranciers kunnen dit via hun inzien.mandroideka schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:59:
[...]
In de kamerbrief wordt gesproken over een -korting- van 190 euro op de energierekening. Dat zou betekenen dat een voorschot van 5 euro naar nul euro gaat, maar niet dat je geld terug krijgt.
Maar exacte uitwerking zal nog moeten blijken denk ik. Ik vraag me bijvoorbeeld ook af hoe er omgegaan wordt met de KWH en M3 plafonds als je halverwege het jaar overstapt naar een andere leverancier. Hoe weet de nieuwe leverancier hoeveel KWH je al gebruikt hebt en of je dus al op het plafond zit?
Er is geen ideale oplossing. Ja, als je in heel 2022 nog lage tarieven hebt en je verbruikt al niet veel (gebruikelijk voorschot ruim lager dan 190 euro) dan kan je nog even los gaan. Maar de realiteit is dat er ook veel huishoudens zijn die al sinds de zomer met verdubbelde of verdriedubbelde voorschotten zitten. Voor hen is het een doekje voor het bloeden.RemcoDelft schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:10:
[...]
Dat zou nog veel dommer zijn, dat geeft heel veel mensen geen enkele reden om niet 2 maanden lang heel veel energie te gebruiken.
Overigens, wat mij opvalt is dat de Kamerbrief spreekt over een bedrag van gemiddeld € 190 voor november en december en dat de regeling nog nader uitgewerkt moet worden.
Dus 2 maanden de temperatuur op 22 zetten en lekker in mijn t-shirt rondlopen. (hypothetisch, ga ik niet echt doen. Maar als je wilt dat mensen zuinig met gas omgaan zou dit echt een slechte keuze zijn.)mandroideka schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:10:
[...]
Ik zei het denk ik niet helder.
De kamerbrief heeft het over een korting op de energierekening. Dus voorschotten zijn irrelevant. De daadwerkelijke energiekosten in november en december met 190 euro verlaagd. En omdat het woord korting wordt gebruikt, gaat het denk ik maar tot maximaal nul euro, maar niet een negatief bedrag.
De kamerbrief en beslisnota staan online, dus je kunt het ook zelf lezen.
Beide. Warmtepomp, EV en PV. Voldoende om ligt in de min te komen.herofruit schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:37:
[...]
Nul op de meter en gasloos? Of reken je na het einde van het jaar af?
Was het maar zo'n feest. Verhuurder deelde mij mee dat het inmiddels om +- €3,50 per m3 gas ging wat hij dus gaat doorberekenen. Ik kan het natuurlijk zelf op geen enkele manier controleren. Ik was verder wel vrij om uit de woning te vertrekken als ik wildeJojan265 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:25:
[...]
Met waarschijnlijk ook al lagere tarieven dan particulieren.

[ Voor 3% gewijzigd door infidel011 op 04-10-2022 16:20 ]
Wij hebben nu iets heel vreemds. We zijn vanwege nieuwbouw op 3x35 gezet, echter ivm de kosten naar 3x25 laten zetten na 2 maanden. Nu zegt Vattenfall op eens dat we geen maandbedrag meer hoeven te betalen omdat ze nu op niet meer zouden snappen wat ons verbruik is xD.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Als dit deels verrekend wordt met het huidige voorschot voor november en december, profiteren ze direct, en weet je zeker dat het terecht komt bij de energierekening. Als het geld op je rekening gestort wordt, gaat het op aan andere dingen i.p.v. de energierekening. Net zoals die 1.300 euro afgelopen jaar waar meubels en TV's en vakanties van betaald/gekocht zijn. Als de mensen die 1.300 nu hadden opgepot en nu over de dure maanden hadden verdeeld, had het plaatje er ook anders uitgezien.Het zou praktischer zijn om voor 2023 diezelfde 1.300 op eenzelfde manier te verrekenen met de energierekening, dan weet je zeker dat het geld op de juist manier en voor het juiste doel gebruikt wordt.worldfastest schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:12:
Ik hoop dat ze daadwerkelijk voor die maanden de 190 euro overmaken en niet achteraf bij de jaarrekening verrekenen... Laatste zal wel het geval zijn waardoor mensen met een nog (duur) vast contract het geld pas later krijgen...
*sarcasme aan*
Maar hey, ze zitten nu wel in een 14 graden woonkamer naar hun super nieuwe 65" TV te kijken. Wel in Stand-by, want aanzetten kost teveel...

*sarcasme uit*
[ Voor 8% gewijzigd door Dakillerbean op 04-10-2022 16:22 ]
Geheel off-topic, of misschien niet helemaal.Dakillerbean schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:21:
[...]
Als dit deels verrekend wordt met het huidige voorschot voor november en december, profiteren ze direct, en weet je zeker dat het terecht komt bij de energierekening. Als het geld op je rekening gestort wordt, gaat het op aan andere dingen i.p.v. de energierekening. Net zoals die 1.300 euro afgelopen jaar waar meubels en TV's en vakanties van betaald/gekocht zijn. Als de mensen die 1.300 nu hadden opgepot en nu over de dure maanden hadden verdeeld, had het plaatje er ook anders uitgezien.Het zou praktischer zijn om voor 2023 diezelfde 1.300 op eenzelfde manier te verrekenen met de energierekening, dan weet je zeker dat het geld op de juist manier en voor het juiste doel gebruikt wordt.
*sarcasme aan*
Maar hey, ze zitten nu wel in een 14 graden woonkamer naar hun super nieuwe 65" TV te kijken. Wel in Stand-by, want aanzetten kost teveel...![]()
*sarcasme uit*

[ Voor 4% gewijzigd door TIGER1125 op 04-10-2022 16:26 ]
Je voorschotbedrag is gebaseerd op je eindrekening dus als je eindrekening met 2x190 euro wordt verlaagd dan kunnen ze beter direct je maandvoorschot verlagen met bijvoorbeeld een 1/12e deel hiervan oftewel 31,66 euro.Dakillerbean schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:21:
[...]
Als dit deels verrekend wordt met het huidige voorschot voor november en december, profiteren ze direct, en weet je zeker dat het terecht komt bij de energierekening. Als het geld op je rekening gestort wordt, gaat het op aan andere dingen i.p.v. de energierekening. Net zoals die 1.300 euro afgelopen jaar waar meubels en TV's en vakanties van betaald/gekocht zijn. Als de mensen die 1.300 nu hadden opgepot en nu over de dure maanden hadden verdeeld, had het plaatje er ook anders uitgezien.Het zou praktischer zijn om voor 2023 diezelfde 1.300 op eenzelfde manier te verrekenen met de energierekening, dan weet je zeker dat het geld op de juist manier en voor het juiste doel gebruikt wordt.
*sarcasme aan*
Maar hey, ze zitten nu wel in een 14 graden woonkamer naar hun super nieuwe 65" TV te kijken. Wel in Stand-by, want aanzetten kost teveel...![]()
*sarcasme uit*
Dat is altijd heel makkelijk. Dat mag de volgende generatie lekker oplossen!Wolly schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:50:
[...]
Helikoptergeld hielp in corona tijd ook al zo goed, wat kan er nou mis gaan?
Er komen miljarden extra binnen juist door de hoge energiekosten.Vipertje schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:32:
[...]
Dat is altijd heel makkelijk. Dat mag de volgende generatie lekker oplossen!
Voor iedereen is dat weer anders in te vullen.ArthurMorgan schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:16:
Dus 2 maanden de temperatuur op 22 zetten en lekker in mijn t-shirt rondlopen. (hypothetisch, ga ik niet echt doen. Maar als je wilt dat mensen zuinig met gas omgaan zou dit echt een slechte keuze zijn.)
Gezin met 2kinderen dagelijks douchen is al 1kuub gas. Met de huidige tarieven van 4euro per kuub komt dat op maandbasis al aan een bedrag van 120euro. En dan nog de cv aanzetten en/of koken op een gaspit dagelijks. Dus dat jijzelf hier geen profijt van hebt wil niet zeggen dat dit voor iedereen geldt. Denk ook aan onze oudere medemens die de verwarming op 25 moeten zetten omdat dat eigenlijk voor hen een comfortabel leefklimaat is. Dan heb ik het nog geeneens over tochtige woningen waar veel warmte verloren gaat....
Kortom het gros van de mensen is hier wel blij mee....
Zijn er echt mensen die iedere dag douchen of hun kinderen iedere dag douchen?
Heftig.
Heftig.
Sport / wandel elke dag, dus absoluutDennis1812 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:36:
Heftig.

Wat is nu precies de voorwaarde voor die 2 x €190? Wat definieert een kleingebruiker?
Ik laat ook 2x per dag de hond uit (al wandelend). Maar daarvan ga ik (zeker in dit jaargetijde) niet heel heftig zweten hoor.
En mijn dochters (2.5 en 0.5) ga ik ook niet dagelijks douchen. Is juist erg slecht voor ze.
En mijn dochters (2.5 en 0.5) ga ik ook niet dagelijks douchen. Is juist erg slecht voor ze.
Alsnog niet voldoende en daarnaast, van elke euro die door de overheid gaat blijft er geloof ik 50% hangen.Sjoan schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:33:
[...]
Er komen miljarden extra binnen juist door de hoge energiekosten.
Een uitgelegen kans om wat aan je gas- en waterverbruik te doen. Een kuub gas levert 35 MJ, genoeg om 8 kuub water een graad te verwarmen, of 400 liter 21 graden. Nu kom ik af en toe mensen tegen waarvan ik denk: ga eens douchen, maar zelfs dan is 400 liter gewoon heel erg veel.Enforcer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:34:
[...]
Voor iedereen is dat weer anders in te vullen.
Gezin met 2kinderen dagelijks douchen is al 1kuub gas.
Er is ook nog zo iets als een wastafel, zelfs alleen met koud water kun je nog steeds schoon worden. Maar dat is inmiddels waarschijnlijk teveel verleden tijd.
Da's wel heel armoedig in een land wat bulkt van het aardgas...Marnix17 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:44:
[...]
Er is ook nog zo iets als een wastafel, zelfs alleen met koud water kun je nog steeds schoon worden. Maar dat is inmiddels waarschijnlijk teveel verleden tijd.
Of misschien boven zijn stand leeft omdat het zo lang te goedkoop wasRemcoDelft schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:45:
[...]
Da's wel heel armoedig in een land wat bulkt van het aardgas...
Deels misschien.RemcoDelft schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:45:
[...]
Da's wel heel armoedig in een land wat bulkt van het aardgas...
Het is voor je huid (en haar) ook beter om niet elke dag warm te douchen en/of shampoo enzo te gebruiken
All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation
Alle huizen met een omgevingsvergunning van na 2018 zijn gasloos. Dus tenzij je me gaat vertellen dat er sinds 2018 geen sociale huur is gebouwd, zit je er gewoon gigantisch naast met je aanname.ELD schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:03:
[...]
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Ik denk eerlijk dat je niet in de min kan hoor. Als je voorschot 179 euro is en je verbruikt maar 40 euro, dan krijg je het resterend bedrag echt niet op je rekening of bij je eindafrekening. Dat geloof ik echt niet. Is alleen voor de mensen die echt veel verbruiken.
Als je ernstig twijfelt over de tarieven die je verhuurder betaald, dan kun je hem daar toch ook naar vragen? Ik zou je zo mijn tarieven laten zien. Als hij dat niet doet, weet je eigenlijk ook al genoeg.infidel011 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:20:
[...]
Was het maar zo'n feest. Verhuurder deelde mij mee dat het inmiddels om +- €3,50 per m3 gas ging wat hij dus gaat doorberekenen. Ik kan het natuurlijk zelf op geen enkele manier controleren. Ik was verder wel vrij om uit de woning te vertrekken als ik wilde.
Aansluiting onder de 1x80 of 3x35A volgens mijn netbeheerder.boostie schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:38:
Wat is nu precies de voorwaarde voor die 2 x €190? Wat definieert een kleingebruiker?
Ik heb ook 2 kinderen (tiener meiden) en wij verbruiken aan douchen gemiddeld rond de 4m3 per week. Max 5 min douchen en elke dag is onzin..Enforcer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:34:
[...]
Voor iedereen is dat weer anders in te vullen.
Gezin met 2kinderen dagelijks douchen is al 1kuub gas. Met de huidige tarieven van 4euro per kuub komt dat op maandbasis al aan een bedrag van 120euro. En dan nog de cv aanzetten en/of koken op een gaspit dagelijks. Dus dat jijzelf hier geen profijt van hebt wil niet zeggen dat dit voor iedereen geldt. Denk ook aan onze oudere medemens die de verwarming op 25 moeten zetten omdat dat eigenlijk voor hen een comfortabel leefklimaat is. Dan heb ik het nog geeneens over tochtige woningen waar veel warmte verloren gaat....
Kortom het gros van de mensen is hier wel blij mee....
Ah, je termijnbedrag heeft dus niks te maken met wantrouwen in energieleveranciers maar simpelweg met je hoeveelheid PVTLer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:17:
[...]
Beide. Warmtepomp, EV en PV. Voldoende om ligt in de min te komen.
Is het plafond voor elektra eigenlijk voor of na het salderen?
Ik verbruik netto 1.500 kWh, na aftrek teruglevering zonnepanelen. Maar bruto verbruik ik rond de 10.000 kWh (auto/warmtepomp).
Ik verbruik netto 1.500 kWh, na aftrek teruglevering zonnepanelen. Maar bruto verbruik ik rond de 10.000 kWh (auto/warmtepomp).
The best is yet to come
Ik snap je beredenering alleen leg dat maar eens uit aan een kind. Er zijn genoeg gezinnen (hier dan niet) welke ook dagelijks in bad gaan. Toegegeven het is misschien voor sommigen een 'luxe product' maar in veel huishoudens wordt er nu 3x nagedacht voor ze het bad vol laten lopen, terwijl ik eigenlijk van mening ben dat dat in een land als Nederland gewoon 'normaal' is om je kind in bad te doen. Maargoed...RemcoDelft schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:43:
Een uitgelegen kans om wat aan je gas- en waterverbruik te doen. Een kuub gas levert 35 MJ, genoeg om 8 kuub water een graad te verwarmen, of 400 liter 21 graden. Nu kom ik af en toe mensen tegen waarvan ik denk: ga eens douchen, maar zelfs dan is 400 liter gewoon heel erg veel.
De NOS zegt van wel: https://nos.nl/artikel/24...-euro-korting-op-rekeninghotymoty schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:52:
Ik denk eerlijk dat je niet in de min kan hoor. Als je voorschot 179 euro is en je verbruikt maar 40 euro, dan krijg je het resterend bedrag echt niet op je rekening of bij je eindafrekening. Dat geloof ik echt niet. Is alleen voor de mensen die echt veel verbruiken.
In november en december krijgen alle kleinverbruikers 190 euro per maand aan compensatie, zegt het kabinet. Dat zal ook via de energiebedrijven worden uitgevoerd. Wie een lagere energierekening heeft, krijgt evengoed 190 euro.
Je sarcasme quotes staan verkeerd.Dakillerbean schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:21:
[...]
Als het geld op je rekening gestort wordt, gaat het op aan andere dingen i.p.v. de energierekening. Net zoals die 1.300 euro afgelopen jaar waar meubels en TV's en vakanties van betaald/gekocht zijn.
*sarcasme aan*
*sarcasme uit*
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Misschien een idee dat iedereen voor zichzelf kiest hoeveel ze douchen? Ik denk dat niemand er wat mee opschiet als iemand anders zijn/haar idealen door probeert de duwen.
Affijn, ik ga weer even lekker douchen, dat is dan de 6e keer vandaag (hur hur
).
Affijn, ik ga weer even lekker douchen, dat is dan de 6e keer vandaag (hur hur
JepDennis1812 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:36:
Heftig.
En terecht. Waarom iemand minder dan 190 euro geven omdat die super zuinig leeft (1x per week douchen, verwarming op 17 graden) terwijl iemand die zich hier niks van aantrekt en de verwarming op 25 zet wel de volle 190 euro gaat krijgen. De regeling in januari is dan ook eerlijker..ArthurMorgan schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:00:
[...]
De NOS zegt van wel: https://nos.nl/artikel/24...-euro-korting-op-rekening
[...]
Verstandige keuze voor het verminderen van energieverbruik! Zinloos op het geheel, maar verstandigArthurMorgan schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:00:
[...]
De NOS zegt van wel: https://nos.nl/artikel/24...-euro-korting-op-rekening
[...]
Vorig jaar november en december zat ik rond de 200 euro per maand, dit jaar met lagere belasting mag ik dus voor het eerst proeven aan wat PV-mensen altijd hebben: een negatieve energierekening.
Koop een Grohe 5.7 liter douchekop, hoef je niets uit te leggenEnforcer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:58:
[...]
Ik snap je beredenering alleen leg dat maar eens uit aan een kind.
[ Voor 13% gewijzigd door RemcoDelft op 04-10-2022 17:06 ]
Het antwoord zit in het gegeven dat er nog mensen met een terugdraaiende Ferraris meter zijn.Dean Martin schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:58:
Is het plafond voor elektra eigenlijk voor of na het salderen?
Waar ik dan benieuwd naar ben, ik neem gas en electriciteit niet bij dezelfde leverancier af. Beide zullen ze vast geen €380,- "korting" geven voor beide maanden.
[ Voor 17% gewijzigd door Trebbors op 04-10-2022 17:09 ]
NOS: https://nos.nl/nieuwsuur/...ag-naar-stroom-explodeert
Allemaal van het gas af en over op stroom lukt nu al niet, en als meer mensen elektrisch gaan verwarmen gaat dat nog veel meer piekvraag opleveren.
Allemaal van het gas af en over op stroom lukt nu al niet, en als meer mensen elektrisch gaan verwarmen gaat dat nog veel meer piekvraag opleveren.
Dus als je €200 p/m aan voorschot betaald betaal je uiteindelijk €10 die twee maanden? En als je voorschot €140 is wordt dat volledig weggestreept? Of krijg je dan nog geld toe?
ik douche vaak als ik de liefde bedrijf met de vrouw gemiddeld twee keer per jaar.....gemiddeldDennis1812 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:36:
Heftig.
Het jammere is dat indien in januari het net daadwerkelijk overbelast raakt ik niks heb aan mijn warmptepomp, hout-cv en gas cv-ketel aangezien ze alledrie stroom nodig hebben om te functioneren...RemcoDelft schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:08:
NOS: https://nos.nl/nieuwsuur/...ag-naar-stroom-explodeert
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Dan zou het eerlijke, na salderen zijn?Trebbors schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:06:
[...]
Het antwoord zit in het gegeven dat er nog mensen met een terugdraaiende Ferraris meter zijn.
The best is yet to come
Via nos:boostie schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:10:
Dus als je €200 p/m aan voorschot betaald betaal je uiteindelijk €10 die twee maanden? En als je voorschot €140 is wordt dat volledig weggestreept? Of krijg je dan nog geld toe?
In november en december krijgen alle kleinverbruikers 190 euro per maand aan compensatie, zegt het kabinet. Dat zal ook via de energiebedrijven worden uitgevoerd. Wie een lagere energierekening heeft, krijgt evengoed 190 euro.
Verspilde moeite om je termijnbedrag te wijzigen dus.
Heb jij even mazzel ik alleen in een schrikkeljaar..bie100 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:10:
[...]
ik douche vaak als ik de liefde bedrijf met de vrouw gemiddeld twee keer per jaar.....gemiddeld
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Eh, en hoe werkt dat uit bij stroom en gas bij een andere aanbieder?boostie schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:31:
[...]
Via nos:
Verspilde moeite om je termijnbedrag te wijzigen dus.
Hoe werkt die €190 korting per maand als je je stroom en gas bij verschillende leveranciers hebt? 190/2?
Dit ging de vorige keren via de stroom nota, aangezien iedereen stroom heeft, maar niet iedereen gas. Hier kregen we wel korting op stroom, maar niet op de stadsverwarming.Trebbors schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:06:
[...]
Het antwoord zit in het gegeven dat er nog mensen met een terugdraaiende Ferraris meter zijn.
Waar ik dan benieuwd naar ben, ik neem gas en electriciteit niet bij dezelfde leverancier af. Beide zullen ze vast geen €380,- "korting" geven voor beide maanden.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
tja mazzel heb je mijn vrouw weleens gezien?Ronald.42 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:32:
[...]
Heb jij even mazzel ik alleen in een schrikkeljaar..
Iemand dit al gehad? Phishing/spam omtrent energienota's/tarieven.
Wij kregen zowaar 3 mails "van Eneco" dit weekend, ivm onze tariefwijzigingen blabla... Etc.
Maar wij zijn dus helemaal geen klant bij Eneco...
Helaas was dit te verwachten, maar wel weer triest en laag dat hier nu ook al misbruik van wordt gemaakt...
Wij kregen zowaar 3 mails "van Eneco" dit weekend, ivm onze tariefwijzigingen blabla... Etc.
Maar wij zijn dus helemaal geen klant bij Eneco...
Helaas was dit te verwachten, maar wel weer triest en laag dat hier nu ook al misbruik van wordt gemaakt...

Geniaalbie100 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:52:
[...]
tja mazzel heb je mijn vrouw weleens gezien?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Zojuist bevestigd op radio 1 dat iedereen die 190 krijgt.hotymoty schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:52:
En dat de hele regeling 23 miljard kost

Dat zou Nederland terug kunnen verdienen dor Groningen open te trekken en tegen marktprijs te verkopen (en natuurlijk de bewoners in het gebied ruimhartig compenseren. En niet zoals nu, dat vooral consultants en andere volk de compensatie afromen).
Nederland moest van het gas af en wie kan je het makkelijkst dwingen aan dwaze experimenten mee te doen of ze het nu willen of niet?
Juist de sociale woningbouw paupers. Geothermie is nieuw in Nederland dus dat testen we eerst even op die sukkels.
Juist de sociale woningbouw paupers. Geothermie is nieuw in Nederland dus dat testen we eerst even op die sukkels.
Als de winter een beetje streng wordt zullen ze wel moeten, die groene droom die sommigen hebben is definitief uiteengespat.WackoH schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:18:
Dat zou Nederland terug kunnen verdienen dor Groningen open te trekken en tegen marktprijs te verkopen (en natuurlijk de bewoners in het gebied ruimhartig compenseren. En niet zoals nu, dat vooral consultants en andere volk de compensatie afromen).
Ik lees in de berichtgeving nog niets over de belastingvermindering in de energie belasting. Gaat deze 'omhoog' naar 941 euro, blijft het 789 euro of gaan we terug naar het peil in 2021 van 559 euro?
Verschil tussen de hoogste en laagste is ongeveer 380 euro.
(Toevallig ook 2 x 190)
(Toevallig ook 2 x 190)
Amber 65 / combi VV en radiatoren / SWW via hr-ketel / bouwjaar 1993, isolatie vanuit bouw
Bij de 941 verhoging werd bij verteld dat die niet door zou gaan als er plafond zou komen.skyhigh schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:59:
Ik lees in de berichtgeving nog niets over de belastingvermindering in de energie belasting. Gaat deze 'omhoog' naar 941 euro, blijft het 789 euro of gaan we terug naar het peil in 2021 van 559 euro?
(Toevallig ook 2 x 190)
Dus die valt af, maar wat het wel word, geen idee...
1 PVoutput . Dongen NB
Ach of het nu 23 miljard of 100 miljard kost.....het komt toch van het volk. Dus we "krijgen" nu geld dat we later toch weer inleveren.Wolly schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:05:
[...]
Zojuist bevestigd op radio 1 dat iedereen die 190 krijgt.
En dat de hele regeling 23 miljard kost
Misschien niet want ze hebben al 70 miljard extra inkomsten door de sancties.kx22 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:07:
[...]
Ach of het nu 23 miljard of 100 miljard kost.....het komt toch van het volk. Dus we "krijgen" nu geld dat we later toch weer inleveren.
Dit is eigenlijk sigaar uit eigen doos....
1 PVoutput . Dongen NB
De vermindering energiebelasting gaat per 1 januari 2023 weer terug naar het niveau van 1 januari 2022.skyhigh schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:59:
(Toevallig ook 2 x 190)
https://twitter.com/VattenfallNL/status/1577339279302443009
Hoeveel mensen gaan gokken op dynamische uur prijzen?
Max van 40 cent, maar in de dalen ook heel vaak eronder....
1 PVoutput . Dongen NB
pas op welk precedent we als gebruikers stellenreneeke1970 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:12:
"Dit zijn de tarieven inclusief BTW. van het variabele leveringstarief"brny schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:11:
[...]
De vermindering energiebelasting gaat per 1 januari 2023 weer terug naar het niveau van 1 januari 2022.
https://twitter.com/VattenfallNL/status/1577339279302443009
Dat is dan zonder ode en energiebelasting? Ik kan verdere reacties niet zien zonder twitteraccount
Oftewel iedereen die nu een laag tarief heeft betaalt straks ook gewoon 40 cent per kWh...LA-384 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:14:
[...]
"Dit zijn de tarieven inclusief BTW. van het variabele leveringstarief"
Dat is dan zonder ode en energiebelasting? Ik kan verdere reacties niet zien zonder twitteraccount
Lijkt met niet dat dat gaat werken, maar mocht het wel zo zijn dan ga ik het zeker doen.reneeke1970 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:12:
Dit is een no-loss scenario.
Hoezo dat? Ik betaal nu €0,143 per kWh (normaaltarief), volgend jaar wordt dat - door de verhoging van btw - €0,228. Uiteraard bij gelijkblijvende belastingen/opslagen per kWh (energiebelasting, ODE en btw).RemcoDelft schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:16:
[...]
Oftewel iedereen die nu een laag tarief heeft betaalt straks ook gewoon 40 cent per kWh...
Zonneplan benadrukt dat nog niks zeker is, maar voorlopig is dit hun uitleg...JackBol schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:20:
[...]
Lijkt met niet dat dat gaat werken, maar mocht het wel zo zijn dan ga ik het zeker doen.
Dit is een no-loss scenario.
Ervan uitgaande dat het prijsplafond dus geldt voor alle Nederlandse huishoudens, zou deze ingreep het laatste zetje kunnen zijn voor wie nog twijfelt of een dynamisch energiecontract verstandig is. Is jouw gewogen gemiddelde uurprijs komend jaar immers lager dan het prijsplafond? Dan betaal je ‘gewoon’ dat lage tarief. Ligt jouw gewogen gemiddelde uurprijs boven het prijsplafond? Dan betaal je het maximale tarief dat de overheid heeft vastgesteld. In deze situatie kun je met een dynamisch contract, zoals Slimme energie, dus alleen maar minder betalen dan bij een contract met vaste prijzen.
1 PVoutput . Dongen NB
Uh nee, zo werkt het niet. Het is een plafond hè..RemcoDelft schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:16:
[...]
Oftewel iedereen die nu een laag tarief heeft betaalt straks ook gewoon 40 cent per kWh...
Subsidies hebben altijd een prijsopdrijvend effect.mwa schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:36:
[...]
Uh nee, zo werkt het niet. Het is een plafond hè..
Inderdaad.. maar wat ik nog bijzonderder vind is dat de overheid nu eigenlijk 1 (maximum)tarief vast stelt voor alle energie tot 2900kwh.. een stapje verder en het is gewoon 1 tarief voor heel NL; met als grote verschil dat het hier om geprivatiseerde sector gaat die dus onze belastinggelden afroomt.... dus het geld stroomt nu niet direct vanaf de gebruikers naar de energiebedrijven maar gaat nu eerst via de belastingdienst.. weet niet wat nu erger /kwalijker is...Wolly schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:38:
[...]
Subsidies hebben altijd een prijsopdrijvend effect.
[ Voor 14% gewijzigd door Lord_Dain op 04-10-2022 19:56 ]
Er zijn nog genoeg mensen met (langdurige) vaste contracten.Wolly schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:38:
[...]
Subsidies hebben altijd een prijsopdrijvend effect.
Ja ik vind dat die mensen een bonus moeten krijgen omdat zij wel vooruit keken en dus niet de overheid extra belasten!mwa schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:49:
[...]
Er zijn nog genoeg mensen met (langdurige) vaste contracten.
Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)
Nu ja, dat is wel erg korte termijn denken: die maatregelen (prijsplafond) zijn er volgend jaar, maar daarna?reneeke1970 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:28:
Zonneplan benadrukt dat nog niks zeker is, maar voorlopig is dit hun uitleg...
Ervan uitgaande dat het prijsplafond dus geldt voor alle Nederlandse huishoudens, zou deze ingreep het laatste zetje kunnen zijn voor wie nog twijfelt of een dynamisch energiecontract verstandig is.
Hear, hear...I second thatpms1 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:51:
[...]
Ja ik vind dat die mensen een bonus moeten krijgen omdat zij wel vooruit keken en dus niet de overheid extra belasten!
Dat zien we dan wel weer, toch mooi één goedkope jaar rekening te pakken voorlopig.Wilke schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:51:
[...]
Nu ja, dat is wel erg korte termijn denken: die maatregelen (prijsplafond) zijn er volgend jaar, maar daarna?
1 PVoutput . Dongen NB
kleine vraag ik heb een vast contract tot 05/2023.(2,08€ m3) moet ik dan mijn contract afkopen wanneer het prijsplafond ingaat? het lijkt mij wel maar ik kan het verder ook nergens vinden.
Steam: Evert
Daarna trekken we weer massaal de populisten in de kamer aan hun jassie zodat ze weer met gratis geld strooienWilke schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:51:
[...]
Nu ja, dat is wel erg korte termijn denken: die maatregelen (prijsplafond) zijn er volgend jaar, maar daarna?

Het tarief van het plafond geld ook bij jouw contract. Tot de 1200m3 en 2900kw/h. Daarna betaal je de hogere prijzen van je huidige contract.Evert134 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:59:
kleine vraag ik heb een vast contract tot 05/2023.(2,08€ m3) moet ik dan mijn contract afkopen wanneer het prijsplafond ingaat? het lijkt mij wel maar ik kan het verder ook nergens vinden.
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Sowieso!pms1 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:51:
[...]
Ja ik vind dat die mensen een bonus moeten krijgen omdat zij wel vooruit keken en dus niet de overheid extra belasten!
Klik op 'inloggen' (wat je niet kan natuurlijk) en vervolgens weer terug naar de pagina, daarna is verder lezen wel mogelijk.LA-384 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:14:
[...]
"Dit zijn de tarieven inclusief BTW. van het variabele leveringstarief"
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Voor mij blijft de grote vraag of het kWh plafond voor of na salderen bekeken wordt.
The best is yet to come
Waarom zou het niet na zijn?Dean Martin schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:16:
Voor mij blijft de grote vraag of het kWh plafond voor of na salderen bekeken wordt.
Vraag omtrent teruglever vergoeding. Gaat dit per dag?
Ons komende huis heeft zonnepanelen. Als ik de huidige eigenaar zie leveren ze ongeveer evenveel op als hij verbruikt in een jaar. Ik verwacht dus niet meer te leveren dan ik opneem. Tot nu toe kijk ik dan ook niet enorm veel naar terugleververgoeding
Echter: wordt dit per jaar, per maand, berekend of per dag? Ik kan me voorstellen dat ik op sommige dagen meer produceer dan verbruik. Krijg im die dagen dan dat bedrag terug, of is dit papier sparen en pas aan het eind van het jaar van belang?
Maw: wordt er aan het eind van het jaar gekeken wat je hebt gebruikt en hebt geproduceerd en wat je dan hebt overproduceerd krijg je terug volgens de vergoeding? Of gebeurt dit op andere momenten?
Ons komende huis heeft zonnepanelen. Als ik de huidige eigenaar zie leveren ze ongeveer evenveel op als hij verbruikt in een jaar. Ik verwacht dus niet meer te leveren dan ik opneem. Tot nu toe kijk ik dan ook niet enorm veel naar terugleververgoeding
Echter: wordt dit per jaar, per maand, berekend of per dag? Ik kan me voorstellen dat ik op sommige dagen meer produceer dan verbruik. Krijg im die dagen dan dat bedrag terug, of is dit papier sparen en pas aan het eind van het jaar van belang?
Maw: wordt er aan het eind van het jaar gekeken wat je hebt gebruikt en hebt geproduceerd en wat je dan hebt overproduceerd krijg je terug volgens de vergoeding? Of gebeurt dit op andere momenten?
[ Voor 15% gewijzigd door twowheeler op 04-10-2022 20:25 ]
Het magische woord: salderentwowheeler schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:21:
Vraag omtrent teruglever vergoeding. Gaat dit per dag?
Het hangt af van je contract of dit jaarlijks of per tariefperiode plaatsvindt (al vindt minister Jetten dat het per jaar moet ongeacht type contract).
[ Voor 5% gewijzigd door Mawlana op 04-10-2022 20:27 ]
Hoe kom je hier nou bij? Het instrument heet een prijsPLAFOND. Geen ‘vaste prijs’ oid.RemcoDelft schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:16:
[...]
Dus gewoon voor ieder huishouden gaat tussen 1-1 en 31-12 de eerste 2900 kWh tegen MAXIMAAL 40 cent. Zo simpel is het.
Geen nieuw contract, geen overstap, geen minimumprijs, gewoon de eerste kWh’s tegen een maximale prijs.
Waarom zou je die moeten afkopen?Evert134 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:59:
Je betaald de prijs van het plafond voor de gestelde limieten. De overheid de rest.
Boven de limieten betaal je je eigen prijs
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden