15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
Zou je is kunnen kijken bij je contract online? Wat voor een tarief heb je daar staan?bie100 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:15:
[...]
heb nog geen bericht gehad of ik heb het gemist dat kan ook
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Same here en mijn zusje ook.Slappyjoez schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:55:
Bericht van Oxxio gehad:
Maar de app lijkt even helemaal van slag. Weet niet meer wat voor contract ik heb en geeft ook geen tarieven of verbruik meer aan van deze maand.
De einddatum is inmiddels weer verschoven naar 3 november. Ik ga niet meer zeuren om de nieuwe tarievenLassy schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:16:
Ik zie zojuist dat de einddatum van mijn jaarcontract bij GC is verzet van 20 naar 31 oktober. Dit zal gevolg zijn van de 30 dagen termijn. Echter heb ik nog geen nieuwe tarieven ontvangen.
Is er iemand die binnenkort van vast naar variabel gaat die wel al de nieuwe tarieven heeft ontvangen?
Oude bruto prijzen:
Normaal € 0,29173 per kWh
Dal € 0,24140 per kWh
Gas € 1,31246 per m
nieuwe prijzen:
:strip_exif()/f/image/txZUSeHDyuMK7HUaFFJ3KC3w.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb nu maar een contract bij Gewoon energie afgesloten van 1 jaar.
:fill(white):strip_exif()/f/image/zihXZ4BU98jcsAirjEzEQ2db.png?f=user_large)
Weet niet in hoeverre dit slim is, krijg 12 december 12*405WP PV en zodra hij leverbaar is een Warmtepomp (ergens volgend jaar)
same same toch?brewer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:14:
Ik heb vandaag een mail van OXXIO gevonden in mijn spam folder dat mijn tarieven per 28 oktober hoger worden.
Oude bruto prijzen:
Dal € 0,24140 per kWh
Gas € 1,31246 per m
nieuwe prijzen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet niet in hoeverre dit slim is, krijg 12 december 12*405WP PV en zodra hij leverbaar is een Warmtepomp (ergens volgend jaar)
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
De eerste email van Essent elektra van €0,26/€0.32 naar €0.38/€0.50 (dal/piek).
Was natuurlijk niet netjes, dus vandaag een nieuwe mail dat over 30 dagen de prijs gaat veranderen, alleen wel met nieuwe scherpe prijzen, namelijk €0.47/€0.58.
Te verwaarlozen verschil tussen ongeveer de helft meer en een verdubbeling, maar wie telt er.
Gelukkig heb ik een ruim overschot en mag ik nog steeds salderen, want anders zou ik me toch behoorlijk "benadeeld" voelen.
Nu de tariefswijziging per 1 oktober niet is doorgegaan adviseert Essent om het voorschot op €111 te zetten.kwiebus schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:05:
[...]
Ik heb de tarief wijziging zojuist ook ontvangen.
Essent had mij vorige week al geadviseerd om mijn voorschot van €91 naar €230 te verhogen.
Toen was mij nog niet duidelijk waarom, nu dus wel.
[Afbeelding]
Net zoals spellingsregeltjes?Pixelmagic schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:53:
Ik wordt er helemaal blij van dat regeltjes belangrijk zijn.
Punctuality is the politeness of kings
Oude tarieven waren 24 cent dal, 28 cent normaal en 1 euro voor gas. Verbruik 3500kWh normaal en 3500kWh dal. Gas rond de 800m3. Ook nog zo’n 1500kWh teruglevering. Nu ben ik dit jaar begonnen met de EV s’nachts te laden, dus het dal verbruik zal nu wat hoger zijn en normaal wat lager.
Nieuwe variabele tarieven:
€0,86646 normaal
€0,69650 dal
€3,17442 gas.
Ben blij met het plafond voor gas, maar die EV is nu echt giga duur aan het worden… M’n laadpaal gaat uit en ik ga wel in de straat laden.
Misschien toch maar zo’n day ahead leverancier overwegen gezien het grootste gedeelte van het gebruik naar de nacht of zelfs naar de middag uren kan.
Ik ben anders blij dat ik vorig jaar in juni na de koop van ons nieuwe huis deze direct kon bijschrijven. Tot 4 januari had ik twee huizen op het contract.Michiel1978 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:40:
[...]
Op zich wel logisch, anders kun je een goede vriend met een slecht contract als tweede huis bij laten schrijven op jouw vaste contract. Vruuger maakte dat niet veel uit, maar in deze tijd, ik snap de keuze wel, 1 contract, 1 huis.
Zeker omdat het een variabel contract betreft met de oude voorwaarden, waardoor ze maar 2 keer in het jaar de tarieven mogen aanpassen. De tarieven van juli bij Greenchoice waren nog zeer laag met 0,35 normaal, 0,29 dal en 1,43 per kuub.
Nu op dezelfde manier verhuizen lijkt mij zwaar klote met deze beperking.
Ik weet niet wat je huidige verbruik is met gas, maar als je binnen het plafond blijft is het voordeliger om op gas te stoken dan een warmtepomp aan te schaffen. Een van de redenen voor mij dus om deze koop uit te stellen. Stook 1000m3 per jaar en energieverbruik rond de 1000kwh. Moet eind januari over naar variabel/jaar vast.brewer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:14:
Ik heb vandaag een mail van OXXIO gevonden in mijn spam folder dat mijn tarieven per 28 oktober hoger worden.
Oude bruto prijzen:
Dal € 0,24140 per kWh
Gas € 1,31246 per m
nieuwe prijzen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2+2=4-1=3 QUICKMATH
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Tot 1 januari zou het elektrisch verwarmen via de airco een goed alternatief zijn voor mijn blokverwarming.
Ik heb de airco nu een paar keer gebruikt voor verwarmen van mijn kamer, wat opvalt is dat de doel temperatuur wel een stuk hoger moet staan dan de temperatuur die ik wil hebben in mijn kamer. Ook geeft hij temperatuur meter een veels te hoge "huidige temperatuur aan.
Huidige situatie om 7:00 , binnen temperatuur 18 graden, ivm thuiswerken doel temperatuur op 30 graden gezet, anders wordt er niet goed verwarmd, de "huidige temperatuur geeft na 20min 29graden aan en dat is het nog lang niet . Airco staat op verwarmen, automatisch .
Wat gaat er hier niet goed of hoort dit bij de manier waarop een airco verwarmt?
Gaat om een LG , 3,5Km airco, 1 buiten unit op balkon, 1x binnen unit in de woonkamer.
[ Voor 5% gewijzigd door ramrodwillem op 04-10-2022 07:23 ]
Dat is inderdaad vreemd en zou niet zo moeten. Mijn airco op zolder staat met thuiswerken op 20 en dan wordt het al gauw 21.5 (vind ik te warm). Dus lijkt alsof de voeler niet goed is.ramrodwillem schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:21:
Nog even een vervolg vraag , nal van mijn eerdere vraag , verwarmen met de airco.
Tot 1 januari zou het elektrisch verwarmen via de airco een goed alternatief zijn voor mijn blokverwarming.
Ik heb de airco nu een paar keer gebruikt voor verwarmen van mijn kamer, wat opvalt is dat de doel temperatuur wel een stuk hoger moet staan dan de temperatuur die ik wil hebben in mijn kamer. Ook geeft hij temperatuur meter een veels te hoge "huidige temperatuur aan.
Huidige situatie om 7:00 , binnen temperatuur 18 graden, ivm thuiswerken doel temperatuur op 30 graden gezet, anders wordt er niet goed verwarmd, de "huidige temperatuur geeft na 20min 29graden aan en dat is het nog lang niet . Airco staat op verwarmen, automatisch .
Wat gaat er hier niet goed of hoort dit bij de manier waarop een airco verwarmt?
Gaat om een LG , 3,5Km airco, 1 buiten unit op balkon, 1x binnen unit in de woonkamer.
Geeft hij bij uitgeschakeld wel de juiste temperatuur aan?
Maar inderdaad, onze airco stellen we altijd een graad lager in dan de gewenste temperatuur, thermostaat zal wel iets anders werken bij de airco's.
Maar bij ons is na 10 minuten ook de woonkamer op temperatuur.
[ Voor 13% gewijzigd door FabianGTI op 04-10-2022 07:39 ]
heb voor je gekeken 0.24 staat er bij mijOMD schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:36:
[...]
Zou je is kunnen kijken bij je contract online? Wat voor een tarief heb je daar staan?
Jij zal vrienden maken in de kroeg (zie topic naam).

Blijkbaar heeft Vattenfall dus de prijzen een stuk verlaagd. Dat is nogal apart maar mij hoor je niet klagen.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Dat is dan alleen voor bestaande klanten. Als ik nu een contract afsluit dan rekenen ze 0,89 voor een KWh en 4,18 voor een kuub gas.OMD schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:38:
[...]
Blijkbaar heeft Vattenfall dus de prijzen een stuk verlaagd. Dat is nogal apart maar mij hoor je niet klagen.
Ja als hij uit staat klopt de temperatuur wel .t14wo schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:34:
[...]
Dat is inderdaad vreemd en zou niet zo moeten. Mijn airco op zolder staat met thuiswerken op 20 en dan wordt het al gauw 21.5 (vind ik te warm). Dus lijkt alsof de voeler niet goed is.
Geeft hij bij uitgeschakeld wel de juiste temperatuur aan?
Essent had meteen al gezegd, de verhoging die in oktober in zou gaan, zal dan nu per november ingaan, maar de gemiste verhoogde inkomsten van oktober, zullen ze nu in de komende maanden moeten terug verdienen, en waarschijnlijk een beetje extra als sneer naar de klanten.Pixelmagic schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:53:
Ook even de instanties bedanken voor het verplicht stellen van 30 dagen vooraf communiceren dat de prijzen veranderen. Ik wordt er helemaal blij van dat regeltjes belangrijk zijn. Alleen jammer dat....
De eerste email van Essent elektra van €0,26/€0.32 naar €0.38/€0.50 (dal/piek).
Was natuurlijk niet netjes, dus vandaag een nieuwe mail dat over 30 dagen de prijs gaat veranderen, alleen wel met nieuwe scherpe prijzen, namelijk €0.47/€0.58.
Te verwaarlozen verschil tussen ongeveer de helft meer en een verdubbeling, maar wie telt er.
Gelukkig heb ik een ruim overschot en mag ik nog steeds salderen, want anders zou ik me toch behoorlijk "benadeeld" voelen.
Dus, hoera, we hebben gelijk gekregen, maar boeee we gaan nu meer alleen maar nog betalen, wij kunnen niet winnen in deze wedstrijd, alleen verliezen.
Ik wacht nog op de mail, maar weet nu in ieder geval de tarieven, 47 en 58 cent.. valt me nog enigszins mee (gelukkig)
Als alle klanten van Essent nu eens hun contract elders gaan voortzetten zodra daar een mogelijkheid voor is (contractueel, en financieel minimaal gelijk qua kosten). Dit soort bedrijven kan je maar op een manier aanpakken! Via de portemonnee. Ze voelen zich nu groot en machtig, maar ze zijn niets zonder klanten. Ik heb als potentiële toekomstige klant ook al mijn conclusies getrokken over diverse aanbieders. Die zien mij nimmer meer als klant. Wat dat betreft heb ik een olifanten geheugen.iketot schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:02:
[...]
Essent had meteen al gezegd, de verhoging die in oktober in zou gaan, zal dan nu per november ingaan, maar de gemiste verhoogde inkomsten van oktober, zullen ze nu in de komende maanden moeten terug verdienen, en waarschijnlijk een beetje extra als sneer naar de klanten.
Dus, hoera, we hebben gelijk gekregen, maar boeee we gaan nu meer alleen maar nog betalen, wij kunnen niet winnen in deze wedstrijd, alleen verliezen.
Ik wacht nog op de mail, maar weet nu in ieder geval de tarieven, 47 en 58 cent.. valt me nog enigszins mee (gelukkig)
Ben het volledig met je eens, helaas blijkt de praktijk wat weerbarstiger en heeft het collectief totaal geen geheugen.TLer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:12:
[...]
Als alle klanten van Essent nu eens hun contract elders gaan voortzetten zodra daar een mogelijkheid voor is (contractueel, en financieel minimaal gelijk qua kosten). Dit soort bedrijven kan je maar op een manier aanpakken! Via de portemonnee. Ze voelen zich nu groot en machtig, maar ze zijn niets zonder klanten. Ik heb als potentiële toekomstige klant ook al mijn conclusies getrokken over diverse aanbieders. Die zien mij nimmer meer als klant. Wat dat betreft heb ik een olifanten geheugen.
Anders zouden zaken als Seats&Sofas maar inderdaad ook dit soort jongens niet meer bestaan. Helaas is dit hoofdstuk vrije markt economie toch niet helemaal goed geschreven.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Ja, ik vermeldde ook variabel contract bij ons. Het is gewoon gek dat alles omhoog gaat en Vattenfall omlaag. Geen communicatie of wat dan ook. Fijn hoor maar niet dat het achteraf niet klopt, daar heb ik een schurfthekel aan.remmuz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:48:
[...]
Dat is dan alleen voor bestaande klanten. Als ik nu een contract afsluit dan rekenen ze 0,89 voor een KWh en 4,18 voor een kuub gas.
Dat is nu makkelijker gezegd dan gedaan, want de andere partijen die een beetje te vertrouwen zijn qua grote en dus niet makkelijk zullen omvallen zijn ook cowboys..TLer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:12:
[...]
Als alle klanten van Essent nu eens hun contract elders gaan voortzetten zodra daar een mogelijkheid voor is (contractueel, en financieel minimaal gelijk qua kosten). Dit soort bedrijven kan je maar op een manier aanpakken! Via de portemonnee. Ze voelen zich nu groot en machtig, maar ze zijn niets zonder klanten. Ik heb als potentiële toekomstige klant ook al mijn conclusies getrokken over diverse aanbieders. Die zien mij nimmer meer als klant. Wat dat betreft heb ik een olifanten geheugen.
En eerlijk is eerlijk, Essent het tot nu toe pas 1 keer mijn tarieven verhoogd en dat was per 1 juli. Lees veel mee in deze topics, en zie ook partijen die inmiddels al 4 of 5 keer de tarieven hebben verhoogd sinds de oorlog is begonnen. Dus voorlopig ben ik nog - voor zover dat kan - tevreden met Essent.
Daarom zij ik ook "wanneer de mogelijkheid zich aanbiedt". Je gaat jezelf nu niet in de problemen brengen, maar als we weer in rustiger vaarwater komen dan zouden dit soort bedrijven de rekening moeten krijgen. Of eerder natuurlijk als je iets vergelijkbaar vindt waar je wel vertrouwen in hebt.iketot schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:18:
[...]
Dat is nu makkelijker gezegd dan gedaan, want de andere partijen die een beetje te vertrouwen zijn qua grote en dus niet makkelijk zullen omvallen zijn ook cowboys..
En eerlijk is eerlijk, Essent het tot nu toe pas 1 keer mijn tarieven verhoogd en dat was per 1 juli. Lees veel mee in deze topics, en zie ook partijen die inmiddels al 4 of 5 keer de tarieven hebben verhoogd sinds de oorlog is begonnen. Dus voorlopig ben ik nog - voor zover dat kan - tevreden met Essent.
Uiteindelijk hebben wij collectief de munten die o.a. Essent heel graag wil hebben. Daar zouden we als Nederlanders veel meer gebruik van moeten maken! Ik weet ook dat dit wishful thinking is voor the most part.....

edit: typo
Welke partijen zie je als betrouwbaar?TLer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:27:
[...]
Daarom zij ik ook "wanneer de mogelijkheid zich aanbiedt". Je gaat jezelf nu niet in de problemen brengen, maar als we weer in rustiger vaarwater komen dan zouden dit soort bedrijven de rekening moeten krijgen. Of eerder natuurlijk als je iets vergelijkbaar vindt waar je wel vertrouwen in hebt.
Uiteindelijk hebben wij collectief de munten die o.a. Essent heel graag wil hebben. Daar zouden we als Nederlanders veel meer gebruik van moeten maken! Ik weet ook dat dit wishful thinking is voor the most part.....Maar zo veranderd er nooit wat! Via de portemonnee hebben we meer macht dan via het stemhokje elke vier jaar.
edit: typo
[ Voor 14% gewijzigd door Sjoan op 04-10-2022 10:50 ]
Dat is aan een ieder om zelf te bepalen. Voor mij zelf vertrouw ik er geen enkele. Daarom houdt ik mijn maand termijn ook zo laag als mogelijk. Op dit moment is deze zelfs nul euro.
Nul op de meter en gasloos? Of reken je na het einde van het jaar af?TLer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:57:
[...]
Dat is aan een ieder om zelf te bepalen. Voor mij zelf vertrouw ik er geen enkele. Daarom houdt ik mijn maand termijn ook zo laag als mogelijk. Op dit moment is deze zelfs nul euro.
Per 1 oktober:mandroideka schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:34:
https://www.essent.nl/con...ieven-aan-per-7-november/
Essent haalt bakzeil, maar de klant blijft de dupe.
De tariefswijziging van 1 oktober wordt uitgesteld tot 7 november, MAAR die nieuwe tarieven van 7 november worden wel hoger dan de eerdere tarieven. Netto zul je in het 4e kwartaal bij Essent dus waarschijnlijk even duur uit zijn.
Stroom was € 0,29447 per kWh, wordt € 0,44395 per kWh
Per 7 november:
Stroom was € 0,29447 per kWh, wordt € 0,52943 per kWh
Ze sturen nu berichten. De verhoging per 1 oktober gaat niet door.
Essent:
Op 1 januari is er weer een nieuw tarief.Je hebt stroom van Essent met variabele leveringstarieven. Eerder informeerden we je dat deze per 1 oktober zouden wijzigen. Hier ontstond veel onrust over. Met deze e-mail willen we je duidelijkheid geven.
Je tarieven wijzigen niet per 1 oktober, maar per 7 november 2022. Dit tarief is hoger dan je eerder hebt ontvangen. Dat komt doordat het nieuwe tarief niet over drie maanden, maar over twee maanden wordt verspreid.
waarschijnlijk wel een mail gehad. Bij mij liep het ook op die datum af bij Vattenfall. Ik heb eind augustus en 2 september email van ze gehad.Hongy schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:27:
Ouders zitten bij Vattenfall waarvan het jaarcontract liep 30-09-2022 en tot nu toe niets in correspondentie welk tarief we gaan krijgen. Maar in contract tab zijn ze wel naar de 55/43 ct voor kwh gegaan en 2.24 per m3. Had Vattenfall zich hier ook niet aan de 30 dagen ingangsdatum nieuwe tarieven moeten houden?
Bij mijn schoonmoeder is net het contract afgelopen. Ze maakt zich er wel druk om. Zat geloof ik bij woon energie, of iets dergelijks. Online stond een tarief van 4,60 euro per m3. Denk dat ze het beste maar naar Frank Energie/ANWB/Vattenfal kan gaan, right?
[ Voor 18% gewijzigd door marteltor op 04-10-2022 13:33 ]
https://www.rtlnieuws.nl/...-gas-gasrekening-gasprijsHet kabinet heeft een definitief prijsplafond voor gas en stroom voor consumenten vastgesteld. Voor gas komt het neer op 1,45 euro per kubieke meter en stroom geldt maximaal 0,40 euro. Deze prijzen gelden tot een bepaald verbruiksplafond, voor gas maximaal 1200 kuub per jaar en elektriciteit maximaal 2900 kWh per jaar.
Geen mail en niets in persoonlijke pagina waar wel toen de tarieven van jan 2022 en juli 2022 erbij stonden net als de energierapporten van de afgelopen maanden.marteltor schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:32:
[...]
waarschijnlijk wel een mail gehad. Bij mij liep het ook op die datum af bij Vattenfall. Ik heb eind augustus en 2 september email van ze gehad.
Bij mijn schoonmoeder is net het contract afgelopen. Ze maakt zich er wel druk om. Zat geloof ik bij woon energie, of iets dergelijks. Online stond een tarief van 4,60 euro per m3. Denk dat ze het beste maar naar Frank Energie/ANWB/Vattenfal kan gaan, right?
Prima besluit. Het is onvermijdelijk dat we er allemaal wat op achteruit gaan, maar dit moet toch wel helpen de grootste klappen voor te zijn.
Als iemand die een huis heeft gekocht en een nieuw contract afsluit is het juist wel positief. Kon niet veel slechter.DutchOwnage schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:52:
[...]
Prima besluit. Het is onvermijdelijk dat we er allemaal wat op achteruit gaan, maar dit moet toch wel helpen de grootste klappen voor te zijn.
Mooi! Nu kan ik opnieuw gaan rekenen welke leverancier voor ons het beste is. We komen amper aan het plafond, nu gaan standaard leveringskosten zwaarder mee tellen. Terugleveren doen we niet, salderen wel waardoor we tijdens normaal tarief bijna op 0 komen. Dubbel tarief dus
[ Voor 11% gewijzigd door twowheeler op 04-10-2022 14:16 ]
Dit is mooi nieuws!
Nu is de prijs voor stroom tenminste een normaler bedrag. Zit nu meteen onder de nieuwe tarieven van Essent.
Al hoop ik gewoon dat me panelen de volle 100% dekken van me verbruik.
Dit valt niet tegen inderdaad. Wij gaan naar ongeveer dubbel dit tarief en dit scheelt voor ons al snel 200pm.DutchOwnage schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:52:
[...]
Nu zien of de energiemaatschappijen dit al per 1-11 doorvoeren. Vertrouw die voor geen meter meer.
[ Voor 11% gewijzigd door VidaR-9 op 04-10-2022 14:19 ]
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
MIJN panelen de volle 100% dekken van MIJN verbruik.iketot schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:17:
[...]
Dit is mooi nieuws!
Nu is de prijs voor stroom tenminste een normaler bedrag. Zit nu meteen onder de nieuwe tarieven van Essent.
Al hoop ik gewoon dat me panelen de volle 100% dekken van me verbruik.
Sorry ik ga hier echt slecht op
OkYellos schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:24:
[...]
MIJN panelen de volle 100% dekken van MIJN verbruik.
Sorry ik ga hier echt slecht op
Tot een jaargebruik van 1200 m3 gas en 2900 kWh aan elektriciteit gelden vaste prijzen van 1,45 euro per m3 gas en 0,40 euro per kWh stroom.
Helaas niets voor all electric woningen.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
ik heb me niet heel goed ingelezen. Is dit het tarief op jaarbasis, na saldering? Dan is het voor mijn elektrische huis wel te doen met zonnepanelen..JackBol schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:26:
https://nos.nl/artikel/24...nstiger-dan-eerder-gemeld
Tot een jaargebruik van 1200 m3 gas en 2900 kWh aan elektriciteit gelden vaste prijzen van 1,45 euro per m3 gas en 0,40 euro per kWh stroom.
Helemaal niets? Het plafond voor gebruik gaat omhoog en het prijsplafond per kWh gaat met nog eens ruim 40% omlaag.JackBol schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:26:
https://nos.nl/artikel/24...nstiger-dan-eerder-gemeld
Ik red het net voor mijn huis icm de zonnepanelen, maar opladen thuis gaat nu niet meer interessant zijn....1Mark schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:36:
[...]
ik heb me niet heel goed ingelezen. Is dit het tarief op jaarbasis, na saldering? Dan is het voor mijn elektrische huis wel te doen met zonnepanelen..
volgens de nos gaat het pas 1 januari in en krijgen bepaalde huishoudens (zullen wel minima zijn) een financiële compensatie. Maar voor mensen die de eerdere energie compensatie (die 900 euro) niet kregen zijn bijvoorbeeld die nieuwe Eneco tarieven ook niet grappig….VidaR-9 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:18:
[...]
Dit valt niet tegen inderdaad. Wij gaan naar ongeveer dubbel dit tarief en dit scheelt voor ons al snel 200pm.
Nu zien of de energiemaatschappijen dit al per 1-11 doorvoeren. Vertrouw die voor geen meter meer.
Verder ben ik benieuwd waar ze in november en december mee over de bühne komen.
Dat geldt ook voor huizen op gas....Uniciteit schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:38:
[...]
Helemaal niets? Het plafond voor gebruik gaat omhoog en het prijsplafond per kWh gaat met nog eens ruim 40% omlaag.
1200m3 gas is ongeveer 2400kWh met een COP van 4.
Dat betekent dat hybride huizen vrijwel 2x meer energie onder het plafond kunnen afnemen dan ik.
Ter info, mijn warmtepomp gebruikt ongeveer 3000kWh op jaarbasis en ik laadt ongeveer 4000kWh / jaar in mijn auto. Ik dacht dat de overheid dit gedrag wilde stimuleren maar als de stroomprijs dadelijk door het dak gaat ben ik wel mooi de pineut.
[ Voor 26% gewijzigd door JackBol op 04-10-2022 14:42 ]
Bij RTL lees ik dat de energiebedrijven beloofd hebben om per 1 november de termijnbragen al te zullen verlagen. Eerst zien, dan geloven natuurlijk.Zoembanator schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:40:
[...]
volgens de nos gaat het pas 1 januari in en krijgen bepaalde huishoudens (zullen wel minima zijn) een financiële compensatie. Maar voor mensen die de eerdere energie compensatie (die 900 euro) niet kregen zijn bijvoorbeeld die nieuwe Eneco tarieven ook niet grappig….
Precies. Is ontzettend belangrijk te weten of die hier ook aan mee kunnen doen anders zullen er veel het contract annuleren/overstappen. Zou zonde zijn, overheid snijdt zich dan behoorlijk in de vingers.M3lvinG schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:40:
Mooie ontwikkeling, maar mis wel meer info over dynamische contracten.
In retrospect, it was inevitable
Lagere termijnbedragen heb je niks aan als de tarieven hoog blijven. Of je het nou voorschiet of achteraf moet betalen maakt niet bijster veel uit.DutchOwnage schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:42:
[...]
Bij RTL lees ik dat de energiebedrijven beloofd hebben om per 1 november de termijnbragen al te zullen verlagen. Eerst zien, dan geloven natuurlijk.
Je huidige tarievenhotymoty schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:44:
Goed nieuws, maar hoe zit het met de maanden november en december?
Dan redden veel mensen januari niet eens, zo hoog dat die tarieven zijn.
Ik snap ook niet zo goed hoe je dat dan moet zien ten opzichte van wat @henkebek zegt, leuk een lager termijnbedrag maar bij een hoog tarief kom je dan vanzelf wel in de fase bij betalen.
Of zouden ze de meerprijs dan over de rest van het jaar uitsmeren, vind het allemaal wel erg summier. Hoop overigens voor de mensen die aan het warmtenet zitten dat er voor hen nog compensatie komt.
Weet iemand toevallig wanneer we die definitieve uitwerking kunnen verwachten, dan kunnen we zelf ook een beetje puzzelen. Want de informatie die naar de pers gelekt is heb je niet zoveel aan anders dan berekenen waar je zelf op uitkomt boven/onder het plafond.
[ Voor 3% gewijzigd door TIGER1125 op 04-10-2022 14:48 ]
Dat zou geen simuleren meer zijnTIGER1125 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:48:
@DutchOwnage @zer0l Wat ik begreep tijdens dat debat is dat die energiebedrijven het al gingen simuleren ofzoiets, dat zou dan betekenen dat er geld naar de energiebedrijven gaat om dat plafond al in te stellen. Iets wat ook al een beetje tussen de regels gezegd werd vorige maand.
Ik denk dat alleen de voorschotten worden verlaagd om het plafond te simuleren
TIGER1125 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:48:
@DutchOwnage @zer0l Wat ik begreep tijdens dat debat is dat die energiebedrijven het al gingen simuleren ofzoiets, dat zou dan betekenen dat er geld naar de energiebedrijven gaat om dat plafond al in te stellen. Iets wat ook al een beetje tussen de regels gezegd werd vorige maand.
Ik snap ook niet zo goed hoe je dat dan moet zien ten opzichte van wat @henkebek zegt, leuk een lager termijnbedrag maar bij een hoog tarief kom je dan vanzelf wel in de fase bij betalen.
Of zouden ze de meerprijs dan over de rest van het jaar uitsmeren, vind het allemaal wel erg summier. Hoop overigens voor de mensen die aan het warmtenet zitten dat er voor hen nog compensatie komt.
Weet iemand toevallig wanneer we die definitieve uitwerking kunnen verwachten, dan kunnen we zelf ook een beetje puzzelen. Want de informatie die naar de pers gelekt is heb je niet zoveel aan anders dan berekenen waar je zelf op uitkomt boven/onder het plafond.
https://www.parool.nl/ned...-euro-per-maand~b5cd84ce/Om al dit najaar iets te doen aan de hoge energierekeningen, is afgesproken met energiebedrijven dat zij de laatste twee maanden van dit jaar de rekening van hun klanten alvast verlagen. De overheid vergoedt de energiemaatschappijen het verschil
Het gaat 75% omlaag. Wat een rare manier van beleid maken, het geeft wel aan dat het prijsplafond volledig uit de lucht gegrepen is.Uniciteit schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:38:
[...]
Helemaal niets? Het plafond voor gebruik gaat omhoog en het prijsplafond per kWh gaat met nog eens ruim 40% omlaag.
Hiermee zou ik voorzichtig zijn. Uit alle andere nieuwsartikelen die ik gelezen hebt lijkt het te gaan om wat @Lassy net al zegt. Voorschot verlagen maar wel gewoon huidige tarief betalen.
Edit: toevoeging; quote van 20 sept. op de site van de rijksoverheid. Dat lees ik zoals ik het hierboven al vermeld heb
Alles is er op gericht om zo snel als mogelijk is een prijsplafond in te stellen voor energie. Het betreft een tijdelijke maatregel die op 1 januari 2023 moet ingaan en tot het einde van het jaar doorloopt. Maar vanaf 1 november dit jaar is al verlichting mogelijk met een tussenvariant waarbij een prijsplafond wordt gesimuleerd en termijnbedragen worden verlaagd.
[ Voor 36% gewijzigd door ManzokuSan op 04-10-2022 14:58 ]
Ik heb na die datum geen berichten gelezen dat de opzet van de compensatie voor nov/dec anders zou worden .
https://nos.nl/artikel/24...nstiger-dan-eerder-gemeldVoor de maanden november en december krijgen de huishoudens die dat het meest nodig hebben waarschijnlijk een vast bedrag aan compensatie. Daar wordt later vandaag meer over bekend.
Die 70 cent (b)lijkt gewoon echt een fout te zijn geweest! (dal + piek tarief van jan 2022 bij elkaar opgeteld).RemcoDelft schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:55:
[...]
Het gaat 75% omlaag. Wat een rare manier van beleid maken, het geeft wel aan dat het prijsplafond volledig uit de lucht gegrepen is.
Davidshadow13 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:54:
Ik verwacht dat die 70ct per kWh nog wel iets is wat tijdens de AB aangepast gaat worden want zullen veel oppositie om vragen. Het staat natuurlijk in geen verhouding. Verhouding tussen Gas prijs en elektriciteit was ongeveer 1:4 voor de oorlog in Oekranie. Waarom dat nu 1:2,5 moet zijn geen idee. Plafond zal uiteindelijk ergens tussen de 40 en 50 cent per kWh homen te liggen verwacht ik.
Ik hou er niet van om mijzelf te quoten, maar I told you so
HD4Life @ Full-HD
Stel ik heb een verbruik van 5900kwh en ik lever 3000kwh terug, dan saldeer ik 3000kwh en hou 2900kwh over. Gaat die 2900kwh dan tegen het plafondtarief?
Ja. En alles daarboven tegen jouw 'normale' tarief.Mania-92 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:08:
Wat mij wel nog volstrekt onduidelijk is, hoe zit het met het plafond voor elektra en salderen?
Stel ik heb een verbruik van 5900kwh en ik lever 3000kwh terug, dan saldeer ik 3000kwh en hou 2900kwh over. Gaat die 2900kwh dan tegen het plafondtarief?
Zo interpreteer ik het althans
Ik denk dat hier twee zaken door elkaar lopen. Wij/ik hebben het over de dat ahead leveranciers/dynamische prijzen. Doen zij ook mee in dit prijsplafond verhaal.TIGER1125 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:48:
In retrospect, it was inevitable
Ik denk dat je (helaas) het antwoord zelf al weet. Je zit in een situatie waar geen rekening mee gehouden is.infidel011 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:13:
Iemand een idee hoe het zit met woningen zonder eigen meter? Ik zit in een klein 2-kamer appartement zonder eigen meter. Deze wordt gedeeld met in totaal 8 studio's/appartementen. Ik kreeg bericht van de verhuurder dat ik fors meer moet gaan betalen voor GWL en dat het bovenstaande prijsplafond voor mij niet van toepassing is omdat het een grootverbruik aansluiting zou zijn.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Er komt tussen nu en morgenochtend 10u een brief naar de kamer waarin hopelijk wat staat over dynamische contracten. Volgens mij was die vraag eerder wel gesteld in de kamer.M3lvinG schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:40:
Mooie ontwikkeling, maar mis wel meer info over dynamische contracten.
Dit zou ik ook wel willen weten ja. Ik zit met hetzelfde vraagstukMania-92 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:08:
Wat mij wel nog volstrekt onduidelijk is, hoe zit het met het plafond voor elektra en salderen?
Voor mijzelf reken ik met de volgende aanname:Mania-92 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:08:
Verbruik
Minus salderen
Restant
Wanneer restant > plafond, dan
restand binnen plafond verrekenen, én
restand buiten plafond commercieel verrekenen
Wanneer restant < plafond, dan
restant binnen plafond verrekenen
Wanneer er na salderen géén restant overblijft heb je met plafond niets te maken.
Dat is vergelijkbaar met de blokverwarming. Daar wordt heus wel naar gekeken, maar niemand komt met een plan en daarin alle randcases helemaal uitgewerkt. Ik snap de onrust wel, maar heb ook nog wel zoveel vertouwen in de politiek en ambtenaren er omheen dat dit ook netjes wordt afgehandeld.infidel011 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:13:
Iemand een idee hoe het zit met woningen zonder eigen meter? Ik zit in een klein 2-kamer appartement zonder eigen meter. Deze wordt gedeeld met in totaal 8 studio's/appartementen. Ik kreeg bericht van de verhuurder dat ik fors meer moet gaan betalen voor GWL en dat het bovenstaande prijsplafond voor mij niet van toepassing is omdat het een grootverbruik aansluiting zou zijn.
Zoals met de kinderopvangtoeslagenaffaire...superduper schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:21:
[...]
Dat is vergelijkbaar met de blokverwarming. Daar wordt heus wel naar gekeken, maar niemand komt met een plan en daarin alle randcases helemaal uitgewerkt. Ik snap de onrust wel, maar heb ook nog wel zoveel vertouwen in de politiek en ambtenaren er omheen dat dit ook netjes wordt afgehandeld.
Met dit voorbeeld weet ik zo net nog niet. Ziet er naar uit dat de eigenaar een grote aansluiting heeft en dit zelf verdeeld en hier aparte rekeningen van stuurt naar de huurders. Een verdeling achter de meter dus onzichtbaar voor deze regeling denk ik.superduper schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:21:
[...]
Dat is vergelijkbaar met de blokverwarming. Daar wordt heus wel naar gekeken, maar niemand komt met een plan en daarin alle randcases helemaal uitgewerkt. Ik snap de onrust wel, maar heb ook nog wel zoveel vertouwen in de politiek en ambtenaren er omheen dat dit ook netjes wordt afgehandeld.
Met waarschijnlijk ook al lagere tarieven dan particulieren.Gecko123 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:23:
[...]
Met dit voorbeeld weet ik zo net nog niet. Ziet er naar uit dat de eigenaar een grote aansluiting heeft en dit zelf verdeeld en hier aparte rekeningen van stuurt naar de huurders. Een verdeling achter de meter dus onzichtbaar voor deze regeling denk ik.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ik had het verkeerd gelezen, ik dacht dat je reageerde op een andere post.zer0l schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:11:
[...]
Ik denk dat hier twee zaken door elkaar lopen. Wij/ik hebben het over de dat ahead leveranciers/dynamische prijzen. Doen zij ook mee in dit prijsplafond verhaal.
Maar ik mag toch aannemen van wel, het zou in mijn ogen namelijk raar zijn als dat niet zo zou zijn. Dat zou dan betekenen dat leverancier x iets anders kan doen dan leverancier y.
Daarbij verwacht ik dat zij dan gewoon lagere tarieven als laag rekenen en hogere tarieven op die 40 ct. aftoppen. Maar goed mijn verwachtingen over de werking en implementatie van zaken komen lang niet altijd uit bij dit en bij eerdere kabinetten.
Aanvulling:
Ik zat druk te F5'en er is eindelijk een nieuwe pagina op de site van de Rijksoverheid:
https://www.rijksoverheid...oor-verruimd-prijsplafond
Eerste wat er meteen uitspringt:
All-electric en Hybride:Voor november en december ontvangen huishoudens een vaste korting op de energierekening van € 190 per maand.
Beetje daar moet je het maar mee doen dus. Volgens Jetten gaat daarom het plafond iets omhoog en het tarief omlaag om recht te doen aan de all-electric huishoudens.Met deze invulling blijft de prikkel om energie te besparen bestaan en sluit het plafond beter aan bij huishoudens die verwarmen met een (hybride) warmtepomp en daardoor meer elektriciteit en minder gas gebruiken.
Warmtenet:
Blokverwarming:Het tarief wordt gekoppeld aan de het prijsplafond voor gas en wordt € 47,39 per gigajoule warmte.
Omdat het prijsplafond niet goed aansluit bij huishoudens die gebruik maken van blokverwarming, waarbij meerdere huishoudens achter 1 aansluiting zitten, onderzoekt het kabinet ook of er alternatieve mogelijkheden zijn om hen in dezelfde mate te ondersteunen.
[ Voor 41% gewijzigd door TIGER1125 op 04-10-2022 15:43 ]
Dat is in de politiek altijd zo geweest, hoog inzetten, hakken gaan in het zand, compromis sluiten en iedereen is tevreden.RemcoDelft schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:55:
[...]
Het gaat 75% omlaag. Wat een rare manier van beleid maken, het geeft wel aan dat het prijsplafond volledig uit de lucht gegrepen is.
Zouden ze direct deze prijzen doorgeven gaan alsnog de hakken in het zand.
Er is een brief onderweg van het kabinet naar de kamer met wat antwoorden op eerder gestelde vragen. Die zou morgen voor aanvang van het debat om 10u binnen moeten zijn.TIGER1125 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:48:
Over het algemeen hebben mensen met een warmtepomp en een elektrische auto ook zonnepanelen. Daarnaast hebben ze over het algemeen meer besteedbaar inkomen. Ik denk dat de minima en midden inkomens prima geholpen worden op deze manier. Mensen die genoeg investeringscapaciteit hebben voor een electrische auto en een warmtepomp hebben over het algemeen geen hulp nodig.JackBol schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:40:
[...]
Ter info, mijn warmtepomp gebruikt ongeveer 3000kWh op jaarbasis en ik laadt ongeveer 4000kWh / jaar in mijn auto. Ik dacht dat de overheid dit gedrag wilde stimuleren maar als de stroomprijs dadelijk door het dak gaat ben ik wel mooi de pineut.
Ik ga dit jaar veel minder betalen dan vorig jaar i.v.m de maatregelingen en ook onze zonnepanelen zorgen ook voor negatief verbruik in de zomer. Daarnaast hebben we nog wat nieuwe zuinige vervangingen gedaan rondom witgoed.
Eigenlijk is het beschamend als ik kijk naar anderen die het moeilijk hebben en hoeveel deze maatregelingen ook gezinnen ondersteunen die het totaal niet nodig hebben.
Totaal niet vergelijkbaar. Ten eerste een andere instantie die alleen maar richtlijnen krijgt opgedragen, en ten tweede is daar elk geval op zichzelf staand en uniek.
Het geld klotst kennelijk tegen de plinten.Het prijsplafond wordt op 1 januari 2023 ingevoerd. Om huishoudens begin deze winter al te helpen ontvangen huishoudens en andere kleinverbruikers in november en december een vaste korting van € 190 per maand op de energierekening. Deze compensatie is voor alle kleinverbruikers hetzelfde en wordt verrekend via de energieleveranciers. (Bron)
NiceVoor november en december ontvangen huishoudens een vaste korting op de energierekening van € 190 per maand.
Alhoewel, we betalen het met zijn allen dus broekzak -> vestzak
[ Voor 3% gewijzigd door MeteoVir op 04-10-2022 15:41 ]

Ben benieuwd inderdaad hoe dit in de praktijk uitwerkt. Als dit net zo uitgevoerd wordt als de verhoging van de teruggave Energiebelasting dan welDanielson schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:40:
Ik betaal 181 euro voorschot met een vast contract, krijg ik dan ook 2x die 190 euro?
Ik betaal letterlijk 5 euro voorschot en alleen elektra, geen gas. Zou toch van de zotte zijn als ik dan twee keer 185 euro terug krijg van mijn leverancier
HD4Life @ Full-HD
Wat een hoop aannames, alsof er geen wijken vol met sociale woningbouw zijn gebouwd met warmtepomp en zonder zonnepanelen.ELD schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:32:
[...]
Over het algemeen hebben mensen met een warmtepomp en een elektrische auto ook zonnepanelen. Daarnaast hebben ze over het algemeen meer besteedbaar inkomen. Ik denk dat de minima en midden inkomens prima geholpen worden op deze manier. Mensen die genoeg investeringscapaciteit hebben voor een electrische auto en een warmtepomp hebben over het algemeen geen hulp nodig.
Dit lijkt mij ook het meest logisch. Wat je nog afneemt is immers je verbruik - opbrengst panelen.goldcard schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:20:
[...]
Voor mijzelf reken ik met de volgende aanname:
Verbruik
Minus salderen
Restant
Wanneer restant > plafond, dan
restand binnen plafond verrekenen, én
restand buiten plafond commercieel verrekenen
Wanneer restant < plafond, dan
restant binnen plafond verrekenen
Wanneer er na salderen géén restant overblijft heb je met plafond niets te maken.
Ik reken er wel op, die zonnepanelen moeten ook terugverdiend wordenDanielson schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:40:
Ik betaal 181 euro voorschot met een vast contract, krijg ik dan ook 2x die 190 euro?

Die RTX4090 bedoel je?Wolly schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:45:
[...]
Ik reken er wel op, die zonnepanelen moeten ook terugverdiend worden

{650 kuub gas en paar honderd kWh Teruglevering)
[ Voor 3% gewijzigd door ArthurMorgan op 04-10-2022 15:48 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Helikoptergeld hielp in corona tijd ook al zo goed, wat kan er nou mis gaan?
[ Voor 34% gewijzigd door Wolly op 04-10-2022 15:51 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
mwah ik ben tevreden. Betaal nu 0,86 cent per kwh met maandelijks salderen.[b]JackBol in "Help! De energierekening - kroegtopic"
Voor mij een hele geruststelling de 0,40 cent
In de kamerbrief wordt gesproken over een -korting- van 190 euro op de energierekening. Dat zou betekenen dat een voorschot van 5 euro naar nul euro gaat, maar niet dat je geld terug krijgt.Davidshadow13 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:42:
[...]
Ik betaal letterlijk 5 euro voorschot en alleen elektra, geen gas. Zou toch van de zotte zijn als ik dan twee keer 185 euro terug krijg van mijn leverancier
Maar exacte uitwerking zal nog moeten blijken denk ik. Ik vraag me bijvoorbeeld ook af hoe er omgegaan wordt met de KWH en M3 plafonds als je halverwege het jaar overstapt naar een andere leverancier. Hoe weet de nieuwe leverancier hoeveel KWH je al gebruikt hebt en of je dus al op het plafond zit?
Dus je voorschot naar 190 euro zetten en je krijgt het wel ? Kan toch niet zo zijn denk ik. Ik vermoed dat iedereen het gewoon krijgt en zit je er onder dat je geld terug krijgt.mandroideka schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:59:
[...]
In de kamerbrief wordt gesproken over een -korting- van 190 euro op de energierekening. Dat zou betekenen dat een voorschot van 5 euro naar nul euro gaat, maar niet dat je geld terug krijgt.
Even mijn voorschotten op 190 zetten en ik krijg het wel?mandroideka schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:59:
[...]
In de kamerbrief wordt gesproken over een -korting- van 190 euro op de energierekening. Dat zou betekenen dat een voorschot van 5 euro naar nul euro gaat, maar niet dat je geld terug krijgt.
En wat met die mensen die hun voorschotten ver naar beneden hebben gezet en aan het einde fors moeten bijbetalen dan?
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden